Prop. 1953:212
('med förslag till lag om rätt till sand-, grus- och stentäkt inom allmänt vatten\xad område m. m',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 212.
1
Nr 212.
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen med förslag till lag om
rätt till sand-, grus- och stentäkt inom allmänt vatten område m. m; given Stockholms slott den S april 1953.
Under åberopande av bilagda i statsrådet och lagrådet förda protokoll vill Kungl. Maj :t härmed föreslå riksdagen att
dels jämlikt § 87 regeringsformen antaga härvid fogade förslag till lag om rätt till sand-, grus- och stentäkt inom allmänt vattenområde,
dels ock bifalla det förslag i övrigt, om vars avlåtande till riksdagen föredragande departementschefen hemställt.
GUSTAF ADOLF.
Herman Zetterberg.
Propositionens huvudsakliga innehåll.
I propositionen föreslås att rätten till sand-, grus- och stentäkt inom all mänt vattenområde skall tillkomma kronan. Därjämte underställes riksda gen frågan om de grunder, enligt vilka Kungl. Maj :t må upplåta sådan rätt.
1 Bihang till riksdagens protokoll 1953. 1 samt. Nr 212.
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 212.
Förslag
till
Lag
om rätt till sand-, grus- och stentäkt inom allmänt vattenområde.
Härigenom förordnas som följer.
Rätten till sand-, grus- och stentäkt inom allmänt vattenområde tillkom
mer kronan.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 1953.
Kungl. Maj.ts proposition nr 212.
3
Utdrag av protokollet över justitiedepartementsärenden, hållet
inför Hans Maj:t Konungen i statsrådet å Stockholms
slott den 20 mars 1953.
Närvarande:
Statsministern
Erlander,
ministern för utrikes ärendena
Undén,
statsråden
Sköld, Zetterberg, Torsten Nilsson, Sträng, Ericsson, Andersson,
Lingman, Hammarskjöld, Norup, Hedlund, Persson, Hjälmar Nilson,
Lindell, Nordenstam.
Efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter anmäler che
fen för justitiedepartementet, statsrådet Zetterberg, fråga om
rätt till sand-
täkt inom allmänt vattenområde m. m.
samt anför därvid följande.
Lagen den 1 december 1950 om gräns mot allmänt vattenområde innebär
en uppdelning av vattenområdena i allmänna och enskilda. Sålunda stadgar
1 §, att vattenområde i havet är allmänt (allmänt vatten), där det ej ingår
i fastigheterna (enskilt vatten), och i 5 § heter det, att i annat vattenområde
än havet allmänt vatten finnes endast i Vänern, Vättern, Hjälmaren och
Storsjön i Jämtland. I lagen anges vidare de områden i havet och i de nämn
da sjöarna, som hänföres till fastigheterna. Huvudregeln för denna gräns
dragning är att till fastigheterna hänföres allt vatten inom trehundra meter
från fastlandet eller från ö av minst etthundra meters längd ävensom, på de
ställen där den stranden följande kurvan för högst tre meters djup går
längre ut, allt vatten inom denna djupkurva. Lagstiftningen är i så måtto
tvingande att den gränsdragning som skett genom lagen gäller utan avseende
å rättsförhållanden som bestod före lagens ikraftträdande den 1 januari
1951. Vattenområden, som tidigare t. ex. på grund av dom eller annan sär
skild rättsgrund tillkommit fastigheterna men som enligt lagen utgör all
mänt vatten, har alltså till följd av lagen frångått fastigheterna. I anslut
ning härtill torde böra nämnas, att enligt lag den 1 december 1950 om ersätt
ning för mistad fiskerätt in. in. skall, där vattenområde jämlikt lagen om
allmänt vattenområde frångår ägaren, denne njuta ersättning av statsmedel
för värdet av fiskerätt och annan förmån, som han sålunda förlorar.
Genom förstnämnda lagstiftning torde vara klarlagt, att allmänt vatten
område är undantaget från enskild äganderätt. Om den rättsliga innebör
den därutöver av att vattenområde, som ej ingår i fastigheterna, är allmänt
innehåller 1950 års lagstiftning intet. Under förarbetena till lagen om gräns
mot allmänt vattenområde uttalades bl. a., att frågor, som angår dispositions
4
Kungl. Maj:ts proposition nr 212.
rätten till allmänt vattenområde, icke torde i då förevarande sammanhang
böra upptagas till närmare reglering.
Frågan om den rättsliga karaktären av allmänt vattenområde har berörts
i olika sammanhang. Sålunda må nämnas, att fiskerättskommittén i sitt
betänkande (SOU 1947:47) framhållit, att sedan kronan särskilt kraftigt
under 1500-talet hävdat vissa rättigheter i fråga om saltsjöfisket, saltsjön
utanför strandområdena efter hand fick karaktären av ett slags kronoall-
männing, där kronan krävde andel i fiskets avkastning. Regalrättsansprå-
ken tog sig även uttryck i talrika anläggningar av kronofisken vid såväl kro-
no- som skattestränder. Så småningom kom emellertid den rätt kronan till
lagt sig att förlora i betydelse och den första fiskeristadgan, år 1706, innebar
i själva verket regalrättens upphävande. Vidare må anmärkas, att i det betän
kande som ligger till grund för lagen den 3 juni 1938 om rätt till jakt (SOU
1936: 38) förordades, att jakträtten å öppna havet ävensom sådana i skär
gård belägna klippor och skär, som ej tillhör visst hemman, skulle tillkomma
kronan. I samband härmed uttalades, att kronan väl torde få anses vara
ägare såväl till havsterritoriet som till ifrågavarande skär och klippor. Ytter
ligare må påpekas, att lagberedningen i sitt förslag till jordabalk I (SOU
1947:38) erinrat om att kammarkollegiet i vissa fall såsom särskilda fas
tigheter i jordeboken uppfört vattenområden, vilka icke är underkastade
enskild äganderätt. Förfaringssättet — som senare frångåtts genom att kam
markollegiet förordnat om områdenas avförande ur jordeboken — måste
ytterst grunda sig på antagandet, att en verklig fastighetsgräns funnes utan
för strandlinjen och att området utanför denna gräns vore en kronan till
hörig fast egendom. En sådan uppfattning torde enligt lagberedningens
mening vara för svensk rättsåskådning främmande.
Såsom det nu anförda ger vid handen måste det anses oklart, vilken rätts
lig ställning man skall tillägga allmänt vattenområde. Det kan anses tillhöra
kronan, men man kan måhända också hävda, att det på annat sätt är en
det allmännas tillhörighet eller att det icke tillhör någon.
I fråga om vissa begränsade rättigheter och dispositioner i särskilda avse
enden innehåller lagstiftningen uttryckliga regler. Sålunda är frågan om
fiske i allmänt vatten reglerad i lagen den 1 december 1950 om rätt till fiske.
Lagen den 3 juni 1938 om rätt till jakt innehåller bestämmelser om jakt å
allmänt vatten. Härutöver må nämnas, att bestämmelsen i 1 kap. 3 § vatten
lagen — som medger ägare av strand vid sjö eller annat vatten rätt att, ändå
att vattenområdet ej är honom tillhörigt, vid sin strand ha mindre brygga
m. m. — i vissa fall torde kunna medföra en begränsad dispositionsrätt för
enskild över allmänt vattenområde. Att även utan uttryckliga regler i skri
ven lag rätt till viss disposition över allmänna vattenområden tillkommer
enskilda är ostridigt. Utan tvekan äger sålunda exempelvis envar med båt
befara allmänt vatten och där bada. I andra hänseenden åter torde det vara
tveksamt i vad mån rätten att tillgodogöra sig de nyttigheter, som må finnas
inom allmänt vattenområde, tillkommer envar enskild eller är förbehållen
det allmänna.
Kungl. Maj.ts proposition nr 212.
5
En sådan fråga, beträffande vilken rättsläget ej kan anses vara klart, har nu aktualiserats. I skrivelse den 5 mars 1952 till Kungl. Maj :t har kammar kollegiet framhållit, att Söderbygdens vattendomstol i dom den 19 decem ber 1951 prövat en av aktiebolaget Glassand gjord ansökan om tillstånd att upptaga sand å bl. a. östsidan av Bredgrund ned mot Kogrundsrännan, vilket område ligger inom allmänt vattenområde utanför Skanör med Falsterbo. Vattendomstolen hade — ur de synpunkter domstolen hade att beakta — funnit hinder mot bifall till ansökningen icke föreligga av hänsyn till all männa intressen och enskild rätt och hade därför prövat rättvist tillåta bola get att, under vissa med hänsyn till fisket angivna särskilda villkor, tills vidare under en tid av högst fem år, räknat från den 30 april 1951, uppsuga sand med sandsugare å nyssnämnda område intill en myckenhet av högst 2 000 kubikmeter årligen. Kammarkollegiet ansåge att inom allmänt vatten område nyttigheter som den förevarande icke finge tillgodogöras utan Kungl. Maj :ts tillstånd. Vattendomstolen hade endast att pröva huruvida åtgärden med hänsyn till allmänna och enskilda intressen vore tillåtlig. Förevarande sandtäkt vore närmast jämförlig med vanlig grustäkt eller kanske snarare med sådant tillgodogörande av mineral, som omförmäldes i Kungl. Maj :ts brev den 17 mars 1944 till kommerskollegium och domänstyrelsen angående upplåtelse av rätt till bearbetande av icke inmutningsbara mineralfyndig- heter å kronojord (SFS 80/1944). Enligt detta brev ägde Kungl. Maj :t, un der vissa i brevet angivna villkor, upplåta sådan rätt mot den årliga avgäld Kungl. Maj :t bestämde. Kammarkollegiet förklarade, att kollegiet under ställde den nu föreliggande frågan Kungl. Maj :ts prövning och föresloge, att Kungl. Maj :t bemyndigade länsstyrelsen i Malmöhus län att med bolaget träffa avtal om rätt att tillgodogöra sig sand å östsidan av Bredgrundet inom området ned mot Kogrundsrännan intill en myckenhet av högst 2 000 kubik meter årligen under en tid av fem år, räknat från den 30 april 1951, mot en årlig ersättning om förslagsvis 200 kronor. I anslutning härtill må ock nämnas, att kammarkollegiet i en senare skrivelse, dagtecknad den 4 juni 1952, anmält att i en till kollegiet inkommen skrift Axel H. Ågren aktiebo lag förklarat, att bolaget på grund av upplåtelse från Skanör med Falsterbo erhållit ensamrätt till sandtäkt på stadens enskilda vattenområde. I skriften hade bolaget hemställt, att då bolaget vore intresserat av den upplåtelse, som från Kungl. Maj :ts sida kunde äga rum å angränsande områden av all mänt vatten, avtal icke måtte träffas med aktiebolaget Glassand, förrän Axel H. Ågren aktiebolag fått tillfälle att avgiva anbud beträffande den sandtäkt, som möjligen kunde komma alt utarrenderas.
Avgörande för frågan huruvida kronan enligt gällande rätt äger uttaga avgift för rätten till sandtäkt å allmänt vattenområde torde vara om denna rätt är förbehållen kronan eller om den i princip tillkommer envar. På grund av ofullständigheten i gällande lagstiftning på detta område kan det ifråga sättas huruvida något säkert svar därpå kan lämnas.
Starka skäl talar emellertid för att rätten till sådan sandtäkt, varom här är fråga, bör tillkomma kronan. Det kan nämligen av flera orsaker ej vara
6
Kungl. Maj.ts proposition nr 212.
rimligt att naturtillgångar, belägna på områden undandragna enskild ägan
derätt, skall kunna tillgodogöras av enskilda i betydande omfattning. Det
synes därför genom lagstiftning böra fastslås, att rätten till sandtäkt å all
mänt vattenområde tillkommer kronan.
Den ur principiella synpunkter riktigaste vägen att nå detta mål skulle
vara att genom lag förklara att allmänt vattenområde tillhör kronan. Emel
lertid kan man ej giva en sådan förklaring det innehållet att den upphäver
alla de begränsade rättigheter till allmänt vattenområde, som enligt lag eller
eljest nu tillkommer enskilda. Å andra sidan är en förklaring om kronans
äganderätt av begränsat värde, om därvid blott helt allmänt konstateras, att
de begränsade rättigheter, som tillkommer enskilda, skall bestå även fram
deles. Något klarläggande av rättsläget i sådana fall som det, vilket föranlett
att detta ärende nu upptagits, sker knappast genom en sådan förklaring. För
att en legal förklaring om kronans äganderätt lämpligen skall kunna göras,
bör sålunda i lagtexten eller dess motiv i möjlig mån klarläggas, vilka be
gränsade rättigheter som nu finnes och alltjämt bör bestå. Härför erfordras
emellertid viss utredning, som ej föreligger för närvarande. I avvaktan på
resultatet av en sådan utredning bör därför anstå med att förklara kronan
såsom ägare till allmänt vattenområde.
I föreliggande läge torde man böra nöja sig med en mera provisorisk lös
ning och inskränka åtgärderna till att avse allenast det nu aktuella spörs
målet. Följaktligen bör nu endast vidtagas den åtgärden att genom en sär
skild lag förklaras att rätten till sandtäkt inom allmänt vattenområde till
kommer kronan. Förklaringen bör lämpligen avse även rätten att tillgodo
göra sig grus och sten. I anslutning härtill torde böra anmärkas, att av
allmänna rättsgrundsatser lärer följa, att en sådan förklaring icke medför
hinder mot att envar tager sand m. m. i en omfattning som är helt bety
delselös.
Tydligen bör den rätt, som enligt den föreslagna lagen skall tillkomma kro
nan, kunna upplåtas till enskilda. Frågan om grunderna härför torde i detta
sammanhang böra underställas riksdagens prövning. I detta hänseende får
jag förorda, att det skall ankomma på Kungl. Maj:t eller myndighet, som
Kungl. Maj :t bestämmer, att å kronans vägnar sluta avtal om upplåtelse
och därvid besluta om de villkor som skall gälla. Kungl. Maj :t eller myndig
heten torde dock icke böra sluta avtal om upplåtelse för längre tid än tio
år i sänder. För upplåtelsen bör i regel utgå avgift. Avgiftsfri upplåtelse
kan dock någon gång vara motiverad, exempelvis då fråga är om sandtäkt
i mindre omfattning invid öar, som ej omgivas av enskilt vattenområde.
Hinder synes ej böra möta att, om så finnes påkallat, dylik upplåtelse sker
till förmån för envar. Det torde vara lämpligt, att upplåtelse till viss man
sker skriftligen. Vidare bör gälla, att i upplåtelsehandlingen skall angivas
det område, som avses med upplåtelsen, och den omfattning, i vilken rätten
alt där taga sand, grus eller sten må utövas.
I detta sammanhang torde böra erinras om att enligt vattenlagen skall,
åtminstone i vissa fall, prövas huruvida och under vilka villkor sandtäkt
Kungl. Maj.ts proposition nr 212.
7
m. in. i vattenområde må ske. Denna prövning tager i huvudsak sikte på att skada icke skall uppkomma exempelvis för fisket eller sjöfarten. Det torde i allmänhet vara lämpligt att prövningen enligt vattenlagen sker innan avtal träffas om upplåtelse av sådan rätt varom nu är fråga.
I enlighet med vad sålunda anförts har inom justitiedepartementet upp rättats förslag till
lag om rätt till sand-, grus- och stentäkt inom allmänt vat
tenområde.
Föredraganden hemställer, att lagrådets utlåtande över lagförslaget, av den lydelse bilaga1 till detta protokoll utvisar, måtte för det i § 87 regerings formen omförmälda ändamålet inhämtas genom utdrag av protokollet.
Denna av statsrådet övriga ledamöter biträdda hemställan bifaller Hans Maj :t Konungen.
Ur protokollet:
Harriet Stangenberg.
1 Bilagan, som är likalydande med det vid propositionen fogade lagförslaget, liar bär ute slutits.
8
Kungl. Maj.ts proposition nr 212.
Utdrag av protokollet, hållet i Kungl. Maj.ts lagråd den 31 mars
1953.
Närvarande:
justitieråden Nissen,
Hellquist,
Karlgren,
regeringsrådet Eckerberg.
Enligt lagrådet den 27 mars 1953 tillhandakommet utdrag av protokoll
över justitiedepartementsärenden, hållet inför Hans Maj:t Konungen i stats
rådet den 20 mars 1953, hade Kungl. Maj :t förordnat, att lagrådets utlåtande
skulle för det i § 87 regeringsformen omförmälda ändamålet inhämtas över
upprättat förslag till
lag om rätt till sand-, grus- och stentäkt inom allmänt
vattenområde.
Förslaget, som finnes bilagt detta protokoll, föredrogs inför lagrådet av
hovrättsrådet Otto Petrén.
Lagrådet
yttrade:
Föreliggande lagförslag innefattar intet ställningstagande till frågan, hur
rättsläget beträffande allmänt vattenområde bör mera generellt bedömas. En
sådan återhållsamhet torde också vara välbetänkt. Lagförslaget är begränsat
att avse rättighet till sand-, grus- och stentäkt inom allmänt vattenområde,
och enligt förslaget skall denna rättighet tillkomma kronan. Den ändring av
gällande rätt, som en sådan lagregel måhända innebär —- det är tvivelaktigt
om kronan för närvarande med fog kan till dylika nyttigheter, liksom med
avseende å allmänt vattenområde i övrigt, hävda någon rätt av den ena eller
andra naturen — har icke närmare motiverats. Departementschefen anför
allenast, att det av flera orsaker ej kan vara rimligt att naturtillgångar, be
lägna på områden undandragna enskild äganderätt, skola kunna tillgodogö
ras av enskilda i betydande omfattning. Ej heller ha, såvitt remissprotokol
let utvisar, några myndigheter eller andra sakkunniga erhållit tillfälle att
yttra sig över förslaget. Lagstiftningsärendet synes över huvud föreligga i
tämligen outrett skick. Under sådana omständigheter erbjuder det svårig
heter att bedöma vilka erinringar som kunna framställas mot den föreslagna
lagregeln, och lagrådet kan ur denna synpunkt icke undgå att hysa be
tänkligheter mot förslaget. Det knapphändiga material, som framlagts i ären
det, har emellertid icke givit lagrådet anledning att avstyrka regelns lagfäs
tande.
Ur protokollet:
Olle Lundberg.
Kungl. Maj.ts proposition nr 212.
Utdrag av protokollet över justitiedepartementsärcnden, hållet
inför Hans Maj. t Konungen i statsrådet å Stockholms slott den 8 april 1953.
Närvarande:
Statsministern
Erlander,
ministern för utrikes ärendena
Undén,
statsråden
Sköld, Zetterberg, Torsten Nilsson, Sträng, Ericsson, Andersson, Lingman, Norup, Hedlund, Persson, Hjälmar Nilson, Lindell, Nordenstam.
Chefen för justitiedepartementet, statsrådet Zetterberg, anmäler, efter ge mensam beredning med statsrådets övriga ledamöter, lagrådets den 31 mars 1953 avgivna (utlåtande över det den 20 mars 1953 till lagrådet remitterade förslaget till lag om rätt till sand-, grus- och stentäkt inom allmänt vatten område.
Efter redogörelse för lagrådets utlåtande hemställer föredraganden, att Kungl. Majrt måtte genom proposition föreslå riksdagen att
dels jämlikt § 87 regeringsformen antaga förenämnda förslag till
lag om
rätt till sand-, grus- och stentäkt inom allmänt vattenområde,
dels ock godkänna de av föredraganden i statsrådet den 20 mars 1953 förordade grunderna för upplåtelse av den rätt som enligt nyssnämnda lag skall tillkomma kronan.
Med bifall till denna av statsrådets övriga ledamöter bi trädda hemställan förordnar Hans Maj :t Konungen att till riksdagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Sven Fischier.
\
2 Dihang till riksdagens protokoll 1953. i samt. Nr 212.