Prop. 1960:128
('med förslag till lag om ändring i kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370)',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 128 år 1960
1
Nr 128
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till lag om
ändring i kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370); given Stockholms slott den 25 mars 1960.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över finansärenden för denna dag, föreslå riksdagen att an taga härvid fogat förslag till lag om ändring i kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370).
GUSTAF ADOLF
G. E. Sträng
Propositionens huvudsakliga innehåll
År 1953 antogs en författning om skattefrihet för statliga och kommunala bidrag till nedbringande av bostadskostnaderna för barnrika familjer. Då gällande bidragsbestämmelser har år 1957 ersatts av nya bestämmelser i ämnet.
I propositionen föreslås en teknisk omläggning av reglerna om skattefri het för bostadssubventioner i syfte att anpassa skattereglerna till de nu gäl lande bidragsbestämmelserna. 1
1
Bihang till riksdagens protokoll 1960. i samt. Nr 128
2
Kungl. Maj.ts proposition nr 128 år 1960
Förslag
till
lag om ändring i kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370)
Härigenom förordnas, att 19 § kommunalskattelagen den 28 september 19281 skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan angives samt att till anvis ningarna till 24 § samma lag skall fogas en ny punkt, betecknad 7, och till anvisningarna till 25 § nämnda lag en ny punkt, betecknad 5, av följande lydelse.
(Nuvarande lydelse)
19 §.
Till skattepliktig------------ inkomst ombord;
kontantunderstöd, som utgives av arbetslöshetsnämnd med bidrag av statsmedel.
(Se vidare anvisningarna.)
(Föreslagen lydelse)
19 §.
Till skattepliktig------------ inkomst ombord;
kontantunderstöd, som utgives av arbetslöshetsnämnd med bidrag av statsmedel;
familjebostadsbidrag, som utgår av statsmedel i syfte att sänka de årli ga bostadskostnaderna för familjer med barn samt att befordra en för bättring av bostadsstandarden för sådana familjer, så ock kommunala bidrag, som utgår i samma syfte
och
i likartad form.
(Se vidare anvisningarna.)
Anvisningar
till 24 §.
7. Enligt för statens egnahemslån gällande föreskrifter äger det lånebeviljande organet, i syfte att nedbringa lånekostnaden för fastighet, under vissa förutsättningar meddela lånta garen eftergift å vad han har att er lägga såsom ränta och amortering å egnahemslån. Beloppet av dylik ef tergift skall icke upptagas såsom skattepliktig intäkt av fastigheten.
Vad nu sagts skall jämväl gälla ef tergift å ränta och amortering so meddelats jämlikt för statens tertiär-
1 Senaste lydelse av 19
se 1959: 515.
Kungl. Maj.ts proposition nr 128 år 1960
3
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
lån gällande villkor och föreskrifter,
så ock annat statligt bidrag av jäm
förlig art.
till 25 §.
5. Den omständigheten att en vid
inkomstberäkningen i och för sig av
dragsgill omkostnad helt eller delvis
guldits med familjebostadsbidrag,
som i 19 § omförmåles, må icke för
anleda att avdrag vägras för omkost
naden i fråga.
Har skattskyldig erhållit eftergift
å ränta eller amortering å egnahems
lån eller tertiärlån eller ock annat
bidrag, som avses i punkt 7 av anvis
ningarna till 24 §, må avdrag för rän
ta å lånat, i fastigheten nedlagt kapi
tal däremot ske allenast med belopp
varmed nämnda ränta överstigit be
loppet av eftergiften eller bidraget.
Denna lag träder i kraft dagen efter den, då lagen enligt därå meddelad
uppgift utkommit från trycket i Svensk författningssamling, men skall icke
äga tillämpning i fråga om 1960 års taxering eller i fråga om eftertaxering
för år 1960 eller tidigare år. Genom denna lag upphäves förordningen den
13 mars 1953 (nr 79) om skattefrihet för vissa bidrag till nedbringande av
bostadskostnader.
It
Biliang till riksdagens protokoll 1!)G0. 1 samt. Nr 128
4
Kungl. Maj:ts proposition nr 128 år 1960
Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans Maj:t
Konungen i statsrådet å Stockholms slott den 25 mars 1960.
Närvarande:
Statsministern
Erlander,
ministern för utrikes ärendena
Undén,
statsråden
Sträng, Andersson, Lindström, Lange, Lindholm, Kling, Edenman, Netzén, af Geijerstam.
Efter gemensam beredning med chefen för socialdepartementet anmäler chefen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, fråga om skattefrihet för vissa bostadsbidrag, m. m. samt anför därvid följande.
Inledning
Inom ramen för samhällets stöd åt bostadsförsörjningen utgår sedan länge av allmänna medel behovsprövade bostadsrabatter för barnfamiljer i de läg re inkomstskikten. Det har ansetts att dessa förmåner skall vara undantagna från inkomsttaxering hos mottagaren. Bestämmelser härom har meddelats i särskilda författningar vid sidan om kommunalskattelagen, tidigast genom lagstiftning av år 1935. För närvarande gäller förordningen den 13 mars 1953 (nr 79) om skattefrihet för vissa bidrag till nedbringande av bostads kostnader. Enligt förordningen undantages från beskattning sådana statliga och kommunala bidrag, som direkt tillgodoföres hyresgäst, egnahemsägare eller bostadsrättsinnehavare genom avdrag eller nedsättning av årlig bostads kostnad.
I skrivelse den 26 maj 1959 har riksskattenämnden anmält vissa skatte frågor som aktualiserats i samband med erfarenheterna från tillämpningen av 1953 års förordning. Sålunda riktar nämnden uppmärksamheten på att familj ebostadsbidrag, vilka vid tillkomsten av 1953 års förordning avsågs skola helt undantagas från skatteplikt, enligt nyare bestämmelser i vissa fall kan tillgodoföras bidragstagaren under sådana former att de kan komma att utgöra skattepliktig inkomst för denne. Nämnden framhåller vidare att tveksamhet uppkommit angående förordningens tillämpningsområde. Ehuru förarbetena till förordningen ger vid handen att det icke varit avsett att skat tefriheten skulle omfatta andra statliga bidrag än de i förarbetena direkt om nämnda differentierade bidragen, täcker förordningens ordalydelse även vis sa generella bostadssubventioner. I skrivelsen har riksskattenämnden därför hemställt om utredning och förnyad lagstiftning på området.
I anledning härav tillkallade jag den 5 juni 1959 landskamreraren i Värm lands län S. V. A:son Dryselius att inom finansdepartementets rättsavdel- ning utreda de nämnda frågorna. Utredningsmannen har den 26 oktober
5
1959 avlämnat en promemoria (stencilerad) i ämnet med förslag till förord
ning om skattefrihet för vissa bostadsbidrag, m. m. Författningsförslaget
torde såsom Bihang få fogas vid statsrådsprotokollet i detta ärende.
Över promemorian har, efter remiss, yttranden avgivits av socialstyrelsen,
kammarrätten, statskontoret, riksskattenämnden, bostadsstyrelsen, överståt-
hållarämbetet, länsstyrelserna i Uppsala, Södermanlands, Kalmar, Blekinge,
Göteborgs och Bohus, Älvsborgs, Skaraborgs, Gävleborgs, Jämtlands samt
Västerbottens län, Landsorganisationen i Sverige, Sveriges akademikers cen
tralorganisation, Tjänstemännens centralorganisation, Svenska arbetsgivare
föreningen, Svenska landskommunernas förbund, Svenska landstingsförbun
det, Svenska stadsförbundet, Hyresgästernas sparkasse- och byggnadsför-
eningars riksförbund u. p. a. (HSB), Sveriges allmännyttiga bostadsföretag,
Svenska riksbyggen och Taxeringsnämndsordförandenas riksförbund.
Jag avser nu att upptaga de sålunda aktualiserade frågorna.
Kungl. Maj:ts proposition nr 128 år 1960
Tidigare och nuvarande former av bostadssubventioner
I promemorian lämnar utredningsmannen en sammanfattande redogörelse
för de olika statliga och kommunala bidrag till stöd åt bostadsförsörjningen
som är av intresse i detta sammanhang.
Till en början må erinras om de vid tillkomsten av 1953 års förordning
om skattefrihet förekommande bidragsformerna. Vissa helt av statsmedel be
stridda bidrag till barnfamiljer med begränsade inkomster — hyresbidrag,
familjebidrag, familjebostadsbidrag och bränslebidrag — utgick efter in
komstprövning och tillgodofördes bidragstagaren genom avdrag eller nedsätt
ning av den årliga bostadskostnaden. De nämnda bidragsformerna reglera
des i författningar (SFS 1935: 512, 1938: 247 och 1948: 547), vilka numera
samtliga har upphävts och ersatts med kungörelsen den 24 maj 1957 (nr
358) om familjebostadsbidrag. Vidare utgick en särskild av statliga och kom
munala medel finansierad bostadsrabatt (det s. k. trekronorsbidraget) hu
vudsakligen till samma hushåll som åtnjöt familjebostadsbidrag. Denna form
av bidrag avskaffades den 1 oktober 1953. 1 några städer förekom dessutom
helt kommunala bostadsbidrag. En närmare redogörelse för nu nämnda bi
dragsformer har lämnats i propositionen nr 52/1953 (s. 3—7).
Jämte de nämnda statliga bidragen fanns vid tiden för tillkomsten av 1953
års förordning ytterligare en form av statligt stöd åt bostadsförsörjningen
av betydelse i förevarande sammanhang. Enligt bestämmelser i kungörelser
den 30 juni 1948 om egnahemslån och förbättringslån (nr 546) samt om ter-
tiärlån och tilläggslån för flerfamiljshus (nr 587) kunde låntagare, som för
underliggande krediter nödgades erlägga högre ränta än som angavs i respek
tive lånekungörelse, få ersättning för de ökade räntekostnaderna i form av
eftergift på vad han hade att erlägga i ränta och amortering å statslånet. I
vissa fall utgick dessutom räntesubvention i den form att lånet helt eller del
vis löpte utan ränta.
6
Kungl. Maj.ts proposition nr 128 år 1960
Nu gällande bestämmelser om bostadssubventioneringen återfinns i föl
jande författningar, nämligen kungörelsen den 24 maj 1957 (nr 358) om fa-
miljebostadsbidrag, kungörelsen samma dag (nr 359) om egnahemslån in. m.
samt kungörelsen samma dag (nr 360) om tertiärlån m. m. Vidare kan en
ligt särskilda av Kungl. Maj:t meddelade beslut ränteeftergift, s. k. räntebi
drag, beviljas för byggnadsföretag, som icke finansieras med statligt lån.
Familjebostadsbidrag. Det allmänna syftet med familjebostadsbidragen
anges vara att sänka de årliga bostadskostnaderna för familjer med barn
samt att befordra en förbättring av bostadsstandarden. Familjebostadsbidrag
kan utgå för familj med ett eller flera minderåriga barn, vilka helt eller del
vis försörjes inom familjen. Från och med den 1 januari 1960 beviljas s. k.
helt bidrag för familj med minst två minderåriga barn under förutsättning
att familjeförsörjarens till statlig inkomstskatt beskattningsbara inkomst
icke överstiger, för familj med två barn 7 000 kronor och för familj med fle
ra barn nämnda belopp ökat med 1 000 kronor för varje barn från och med
det tredje till och med det sjätte. Under vissa förutsättningar kan förhöjt
respektive reducerat bidrag utgå. Helt bidrag utgår med ett årligt belopp av
150 kronor för varje bidragsberättigat barn samt därutöver för familjen med
belopp varierande mellan 270 och 330 kronor beroende på bosättningsorten.
För familj med ett barn utgår bidrag med ett årligt belopp av 285—315 kro
nor. Såsom villkor för erhållande av bidrag uppställer kungörelsen vissa
krav beträffande bostadens storlek och standard. Familjebostadsbidrag ut
gick under budgetåret 1958/59 med omkring 104 miljoner kronor. Antalet
hushåll med bidrag vid årsskiftet 1958/59 var 117 200.
Familjebostadsbidrag som utgår för familj, bosatt i familjemedlem tillhö
rigt hus, utbetalas kontant till familjen. Har för husets uppförande, om
byggnad eller förbättring beviljats statligt lån, skall bidraget dock i första
hand tillgodoföras familjen genom avdrag å kostnaderna för lånet.
År familjen icke bosatt i familjemedlem tillhörigt hus, skall bidraget, där
så kan ske, utanordnas genom avdrag å hyra eller årlig avgift till bostads
rättsförening, och det utgives sålunda som regel till hyresvärden eller bo
stadsrättsföreningen. Bidraget kan emellertid i vissa fall, om särskild anled
ning föreligger, tillgodoföras familjen på annat lämpligt sätt, dock ej kon
tant annat än för tid till och med det kvartal under vilket beslutet om bi
drag meddelades.
Bidragsverksamheten handhaves av bostadsstyrelsen och kommunernas
törmedlingsorgan. Bidragen utgår i regel från kommunen, som sedan er
håller ersättning av statsmedel.
Egnahemslån. Med egnahemslån avses lån av statsmedel för ny- eller om
byggnad av enfamiljshus, som skall bebos av låntagaren, eller av tvåfamiljs-
hus, vars ena lägenhet skall bebos av låntagaren (egnahemslån) ävensom
för förbättring av sådant en- eller tvåfamilj shus (förbättringslån). Av egna
hemslånets ränte- och annuitetsbelopp kan årligen eftergivas högst följande
belopp i kronor.
Kungl. Maj:ts proposition nr 128 år 1960
7
Byggnadsföretaget avser
nybyggnad
enfamiljshus
tvåfamiljshus
färdigställd före den 1 januari 1951 . ...
230
340
färdigställd senare ................................
ombyggnad
...
450
670
färdigställd före den 1 januari 1951 . ...
140
210
färdigställd senare ................................ .. .
270
400
Förutsättningarna för sådan eftergift är att låntagaren för lån mot säker
het av inteckningar med bättre förmånsrätt än egnahemslånets inteckningar
nödgas, sedan egnahemslånet överförts till amorteringslån, erlägga högre år
lig ränta än fyra procent såvitt avser byggnadsföretag, som färdigställts
före den 1 januari 1951, och eljest tre och en halv procent.
Om de eftergivna beloppen överstiger egnahemslånets årliga ränte- och
annuitetsbelopp får låntagaren överskjutande belopp kontant.
Subvention enligt egnahemslånekungörelsen kan även beviljas i form av
räntefrihet å viss del av egnahemslån.
Tertiärlån. Tertiärlån beviljas för sådana ny- och ombyggnadsföretag, som
avser flerfamiljshus. Ränteeftergift utgår till dessa företag med belopp mot
svarande skillnaden mellan den av bostadsstyrelsen för underliggande kredit
godkända lånemarknadsräntan och den i kungörelsen angivna grundräntan.
Enligt kungörelsen kan ränteeftergift beträffande sådana tertiärlån, som be
viljats med stöd av äldre, numera upphävda författningar, utgå till såväl
flerfamiljshus som till enfamiljs- och tvåfamilj shus, i sistnämnda fall med
vissa närmare angivna högsta belopp, vilka är lägre än de i egnahemslåne
kungörelsen upptagna. Statligt lån, som utlämnats enligt dessa äldre författ
ningar, kan vara helt eller delvis ränlefritt.
Räntebidrag. Kungl. Maj :t har för ett budgetår i sänder bemyndigat bo
stadsstyrelsen att enligt vissa normer bevilja ränteeftergift, s. k. räntebidrag,
för byggnadsföretag, som icke finansieras med statligt lån. Sådant räntebi
drag beviljas för såväl flerfamiljshus som enfamiljs- och tvåfamilj shus.
Ränteeftergifterna till egnahemsägare uppgick under budgetåret 1958/59
till cirka 34 milj. kronor och ränteeftergifterna å tertiärlån till cirka 105
milj. kronor. Räntebidrag utgick under budgetåret 1958/59 med samman
lagt endast cirka 2 000 kronor. Denna bidragsform har dock hittills blott varit
på försöksstadiet.
Enligt uppgifter, som utredningsmannen inhämtat av Svenska stadsför
bundet finnes i vissa städer bestämmelser om kommunala familjebostads-
bidrag. I samband med avvecklingen av vissa kommunala bostadssubventio
ner har sålunda Stockholms stad beslutat att från och med den 1 januari
1958 införa inkomstprövade kommunala subventioner till sådana barnfa
miljer, som erhåller statligt familjcbostadsbidrag. — Enligt beslut av stads
fullmäktige i Halmstad kan från och med den 1 januari 1958 familjebostads-
bidrag beviljas av kommunala medel till ensamstående mödrar med högst
8
två minderåriga barn i de fall då bostaden ej uppfyller minimikraven beträf
fande yta och rumsantal för statliga bidrag. — I Lund utgår kommunalt
bostadsbidrag till sådan ensamstående moder med ett barn, som icke kan
erhålla statligt familjebostadsbidrag och som tidigare åtnjutit kommunalt
bidrag. — För Oxelösund gäller från och med år 1958 att kommunalt bo
stadsbidrag å 285 kronor årligen utgår till ensamstående mödrar med min
deråriga barn, om bidragsmottagaren innehar egen bostad av godtagbar
beskaffenhet och den beskattningsbara inkomsten icke överstiger 4 000 kro
nor. Bidraget utgår jämsides med statligt familjebostadsbidrag.
I utredningspromemorian omnämnes även det särskilda bostadsbidrag
till stöd för åldringars bostadsförsörjning, som vid sidan av folkpensions
förmånerna utgår enligt bestämmelserna i kungörelsen den 29 augusti 1958
(nr 483) om pensionärsbostadsbidrag. Syftet med sådant bidrag är att främja
anskaffande av goda bostäder till mindre bemedlade åldringar och därmed
jämförliga personer. Pensionärsbostadsbidrag utgår från staten till kom
mun, som genom hyresavtal upplåter lägenhet till pensionär eller som läm
nar sin medverkan vid dylikt avtal mellan fastighetsägare och pensionär.
Statsbidragets storlek varierar med antalet skattekronor per invånare i
kommunen från 175 till 625 kronor per lägenhet och år.
Kungl. Maj:ts proposition nr 128 år 1960
Gällande bestämmelser om beskattning av bostadsbidrag
Såsom omnämnts i det föregående är nu gällande beskattningsregler in
tagna i förordningen den 13 mars 1953 om skattefrihet för vissa bidrag till
nedbringande av bostadskostnader. Enligt förordningen undantas från skat
teplikt sådana statliga och kommunala bidrag, »som utgått för nedbringan
de av hyra eller annan årskostnad för bostadslägenhet eller egnahemsfas-
tighet och som direkt tillgodoförts hyresgäst genom hyresavdrag eller egna
hemsägare genom nedsättning av amortering, ränta eller annan kapitalkost
nad eller tomträttsavgäld eller ock bostadsrättsinnehavare genom nedsätt
ning av årlig avgift till bostadsrättsföreningen». Den omständigheten att en
vid inkomstberäkningen i och för sig avdragsgill omkostnad helt eller delvis
bestritts med dylikt bidrag utgör enligt förordningen inte hinder mot att
avdrag medges för omkostnaden i fråga.
Före nuvarande förordning gällde förordningen den 15 juni 1935 (nr 319)
angående skattefrihet för viss förmån av hyresavdrag. Av förarbetena (prop.
238/1935) framgår, att särskild lagstiftning i ämnet ansågs erforderlig, enär
olika uppfattningar rådde angående den skatterättsliga bedömningen av
statsbidrag av socialpolitisk natur. Bestämmelserna erhöll sin plats i en från
kommunalskattelagen fristående författning med hänsyn till det ifrågava
rande statsbidragets speciella art.
Vid 1953 års lagstiftning avsågs att skattefriheten skulle omfatta då före
kommande former av differentierade bidrag. Departementschefen anförde
sålunda i propositionen nr 52/1953 följande.
9
Enligt min mening bör det icke ifrågakomma att nu taga bort den skatte
frihet som gäller i fråga om de bidragsformer, på vilka 1935 års skatteför
ordning anses tillämplig. Följden av den nyss förda argumenteringen blir
då att beskattningsfrågan bör lösas så att samtliga nu ifrågavarande bi
drag — hyresavdrag, familjebidrag, familjebostadsbidrag, bränslebidrag och
trekronorsbidrag — undantages från skatteplikt. Denna lösning har även i
allmänhet förordats i de tidigare nämnda framställningarna och remissytt
randena. Med hänsyn till att flertalet bidrag i praxis icke beskattas torde
genomförandet av denna skattefrihet medföra ett relativt begränsat skatte
bortfall.
Ett särskilt skäl för sådan skattefrihet utgör det förhållandet att bidragen
i huvudsak är avsedda att utgå till familjer med barn och alltså att anse
såsom en samhällets hjälp till familjen för bestridande av kostnaderna för
barnen. Det kan i detta sammanhang anmärkas, att familjebostadsbidragens
storlek i huvudsak ej växlar med bostadens storlek utan i princip är bero
ende på barnantalet.
Med hänsyn till det anförda förordar jag att bestämmelser införes om
skattefrihet för samtliga nu ifrågavarande bidrag.------- - —
Beträffande de kommunala bidragen till främjande av bostadsförsörj
ningen för mindre bemedlade, barnrika familjer och för ensamstående möd
rar med barn har bostadsutredningen uttalat att det vore önskvärt att des
sa bidrag förklarades skattefria. Någon invändning mot att de kommunala
bidragen behandlas på samma sätt som motsvarande statliga har ej gjorts
i remissutlåtandena. För egen del har jag ej heller något att erinra här
emot. Jag vill emellertid understryka att det i detta sammanhang endast är
fråga om direkta motsvarigheter till de statliga familjebidragen och familje-
bostadsbidragen. I den mån kommunerna lämnar bidrag av annan art till
bostadskostnader —- exempelvis bostadstillägg inom folkpensionslagstiftning-
ens ram — bör de här föreslagna bestämmelserna om skattefrihet icke vara
tillämpliga; för folkpension gäller som förut nämnts särskilda beskattnings
regler.
Nu utgående familj ebostadsbidrag torde i princip omfattas av den i 1953
års förordning stadgade skattefriheten. Denna avser dock, med hänsyn till
dåvarande bidragsformer, uttryckligen blott sådana bidrag som tillgodoförts
bidragsmotlagaren på annat sätt än genom kontant utbetalning. Av den ti
digare redogörelsen framgår att familjebostadsbidragen numera i vissa fall
tillföres bidragsmottagaren kontant. Beträffande sådan kontant utbetalning
torde 1953 års förordning inte kunna åberopas till stöd för skattefrihet.
Olika åsikter har gjort sig gällande om 1953 års förordning kan anses till
lämplig inte bara på differentierade bidrag av samma natur som familjebo-
stadsbidrag utan även i fråga om de generella bostadssubventionerna. Ehuru
skattefrihetens omfattning klart angivits i förarbetena, har på grund av för
fattningstextens utformning och därvid särskilt omnämnandet av egnahems
ägare tvekan uppkommit hos beskattningsmyndigheter och skattskyldiga,
huruvida icke skattebefrielsen gäller även vissa former av generell bostads-
subventionering, främst eftergift å ränta och amortering å egnahemslån.
Vissa skattskyldiga har sålunda tillgodofört sig avdrag för bruttoräntor
utan reduktion för erhållna ränleeftergifter. Skattemyndigheterna torde i
allmänhet hittills ha tolkat 1953 års förordning enligt de principer, som
Kungl. Maj:ts proposition nr 128 år 1960
10
kommit till uttryck i förarbetena, och sålunda medgivit avdrag för räntor,
blott i den mån de faktiskt erlagts.
I ett den 2 februari 1960 av regeringsrätten meddelat utslag har emeller
tid 1953 års förordning ansetts tillämplig å eftergift av ränta och amortering
som meddelats jämlikt bestämmelserna i 1948 års egnahemslånekungörelse.
Genom utslaget har den skattskyldige vid beräkning av intäkt av egnahems-
fastighet ansetts berättigad till avdrag för sådan icke erlagd del av gäldränta
som motsvarade beloppet av erhållen eftergift av ränta och amortering å eg
nahemslånet.
Utredningsmannens förslag
I promemorian framhålles, att avsikten med gällande lagstiftning om skat
tefrihet för vissa bostadsbidrag har varit att från skatteplikt undantaga alle
nast de differentierade men icke de generella bostadssubventionerna. Utred
ningsmannen anser, att det inte finns anledning att nu frångå denna hu
vudprincip. Det sagda innebär med avseende å de nya bidragsformerna, att
familj ebostadsbidragen men icke ränteeftergiflerna för egnahems- och ter-
tiärlån samt ej heller de s. k. räntebidragen bör omfattas av skattefriheten.
Då frågan om de sociala bidragens skatterättsliga ställning alltjämt är out
redd, finner utredningsmannen erforderligt att de särskilda bestämmelserna
rörande de differentierade bostadsbidragen även i fortsättningen regleras ge
nom specialbestämmelser trots de olägenheter som är förenade därmed. Gäl
lande bestämmelser bör emellertid anpassas efter de nya bidragsformerna. Nå
got sakligt skäl att härvid göra åtskillnad mellan familjebostadsbidrag, som
utgått kontant respektive i annan form, anser utredningsmannen icke före-
ligga. Även om gällande förordning kan anses vara i princip tillämplig på
familjebostadsbidragen, bör därför bestämmelserna omformuleras så att de
icke utesluter fall då familjebostadsbidrag utgår kontant.
Utredningsmannen föreslår, att 1953 års förordning ersättes av en ny för
ordning, som beaktar de anförda synpunkterna men för övrigt har i princip
oförändrad utformning. Den nya förordningen föreslås bli tillämplig från och
med 1960 års taxering.
I fråga om ränteeftergifterna enligt egnahems- och tertiärlånekungörelser-
na samt ränteeftergifter (räntebidrag) för byggnadsföretag, som icke finan
sieras med statligt lån, ifrågasätter utredningsmannen om det inte i tydlig
hetens intresse borde författningsmässigt fastslås att desamma utgör skatte
pliktig inkomst. Häremot kan emellertid, konstaterar utredningsmannen, in
vändas, att den tveksamhet som för närvarande föreligger i fråga om ränte
eftergifterna icke har sin grund i bristen på regler om beskattningen av socia
la bidrag utan allenast i den nuvarande förordningens ordalydelse. Om för
fattningsbestämmelserna inte haft så generell utformning som fallet är, hade
denna tvekan beträffande ränteeftergifterna sannolikt icke uppkommit. Det
ta sammanhänger med att ränteeftergifterna utgår till bestridande av vid
beskattningen avdragsgilla utgifter. Utredningsmannen har nämligen funnit,
Kungl. Maj:ts proposition nr 128 år 1960
Kungl. Maj. ts proposition nr 128 år 1960
11
att enligt ganska fast praxis avdrag brukar medges bara för nettoutgiften,
när bidrag lämnas till avdragsgilla utgifter. Om det klargöres, att ränteefter-
gifterna inte omfattas av förordningen, torde därför grunden bortfalla för
uppfattningen, att i dessa fall avdrag får ske för bruttoräntan. Utrednings
mannens förslag innehåller därför ingen författningsmässig reglering av den
na fråga.
Utredningsmannen föreslår ej heller några särskilda bestämmelser för de
fall att subventionsbeloppet tillgodoföres vederbörande kontant eller i form
av amorteringseftergift. Utredningsmannen anser, att utvecklingen i praxis
bör avvaktas, innan lagstiftning på detta område genomföres. Liknande syn
punkter anläggs på frågan om räntefria lån. Å andra sidan framhålles, att
vad som anförts angående ränteeftergifterna icke bör inverka på det skatte-
rättsliga bedömandet av sådan avskrivning å lån som kan förekomma enligt
egnahems- och tertiärlånekungörelserna. Sådant avskrivet belopp skall, en
ligt vad riksskattenämnden uttalat i annat sammanhang, inte anses utgöra
skattepliktig inkomst för låntagaren (riksskattenämndens meddelanden nr
4/1954 punkt 2).
Avslutningsvis behandlas i promemorian vissa åtgärder i syfte att under
lätta deklarationsförfarandet och taxeringskontrollen beträffande ränteefter-
gifter av förevarande slag. Det anföres sålunda bl. a. följande.
För låntagarna skulle deklarationsförfarandet kunna i hög grad under
lättas, om de avräkningsbesked, som tillställes dem, blir så utformade att där
av framgår hur ränteeftergifterna och i förekommande fall familjebostadsbi-
dragen skattemässigt skall behandlas. I händelse de föreslagna bestämmel
serna genomföres, förutser utredningsmannen att det den närmaste tiden
kan vara erforderligt med eu tämligen omfattande kontroll från myndighe
ternas sida av de i deklarationerna yrkade ränteavdragen. Det skulle vara
förenat med betydande arbete att kontrollera huruvida den skattskyldige
tillgodofört sig avdrag för gäldränta med reduktion för erhållen ränteefter-
gift. En sådan kontroll skulle emellertid underlättas, därest kopia av avräk-
ningsbeskeden eller distriktsvis upprättade förteckningar insändes till taxe
ringsmyndigheterna. Lämpligen borde därvid även upplysning lämnas om
lånebeloppets storlek. De angivna uppgifterna finner utredningsmannen kun
na ställas till taxeringsmyndigheternas förfogande genom bostadsstyrelsens
försorg.
Kontrollåtgärderna torde närmast avse ränteeftergifter enligt egnahems-
lånekungörelsen. Såvitt gäller uppgifter om tertiärlånen bedömer utrednings
mannen, att taxeringsmyndigheterna själva kan införskaffa upplysningar i
lämplig omfattning utan alltför stor arbetsbelastning. Dessa lån är nämligen
betydligt färre än egnahemslånen — de sistnämnda uppgår till omkring 130 000
medan tertiärlånens antal är omkring 18 000 för flerfamiljshus och omkring
12 000 för s. k. småhus — och möjligheterna till förväxling med familjebo-
stadsbidragen, särskilt i vad gäller flerfamiljshus, är mindre.
12
Kungl. Maj.ts proposition nr 128 år 1960
Remissyttrandena
Behovet av en översyn av gällande bestämmelser på förevarande område
understrykes av flera remissinstanser, och några invändningar mot försla
get, såvitt det avser familjebostadsbidragen, har inte framkommit.
Beträffande det i promemorian omförmälda pensionärsbostadsbidraget vill
länsstyrelsen i Göteborgs och Bohus län icke göra någon erinran mot det av
utredningsmannen gjorda uttalandet, att pensionärernas bostadsbidrag icke
utgör skattepliktig inkomst för vederbörande pensionär, men länsstyrelsen
ifrågasätter, om icke förhållandet bör uttryckligen fastslås i författning.
Kammarrätten anser däremot, att en sådan bestämmelse icke är erforder
lig. Kammarrätten anför därom följande.
Lika med promemorieförfattaren finner kammarrätten att ovannämnda
pensionärsbostadsbidrag, som ju utgår till kommun, icke utgör skatteplik
tig inkomst för vederbörande pensionär. Någon särskild föreskrift härom är
icke erforderlig. Beträffande den förmån av lägre hyreskostnad som kan
uppkomma för pensionär i anledning av nämnda bidrag, och förmånen för
invalider av specialinredda lägenheter, lämnas dessa förmåner för att lind
ra mindre bemedlades och därmed jämförliga personers levnadskostnader.
De böra med hänsyn härtill icke hänföras till skattepliktig inkomst; någon
föreskrift härom utöver den som kan utläsas av första stycket i anvisningar
na till 19 § kommunalskattelagen torde icke vara erforderlig och har ej
heller intagits i författningsförslaget.
Frågan om de generella bostadssubventionernas ställning i beskattnings
hänseende berörs i flera remissyttranden. I regel ansluter sig remissinstan
serna därvid till utredningsmannens uppfattning, att anledning inte före
ligger att för de generella subventionerna tillämpa samma regler som avsetts
för familjebostadsbidragen. Denna uppfattning understrykes av kammar
rätten, överslåthållarämbetet samt länsstyrelserna i Gävleborgs och Jämt
lands län. Länsstyrelsen i Göteborgs och Bohus län påpekar, att en likställig
het med familjebostadsbidragen skulle leda till att de generellt subventionera
de fastigheterna får en större förmån än som egentligen är åsyftad. Socialsty
relsen finner det uppenbart, att ränteeftergifterna enligt de nu gällande egna
hems- och tertiärlånekungörelserna tillkommit, icke för att garantera för-
månstagaren ett belopp varöver han oavkortat äger disponera, utan enbart
för att minska räntebördan på sätt som i kungörelserna angivits. Styrelsen
anser att det under sådana omständigheter icke gärna kan ifrågakomma att
i dessa fall medge rätt till avdrag vid beskattningen för räntor som fastighets
ägaren icke har erlagt.
Av övriga remissinstanser har bl. a. bostadsstyrelscn, HSB och Sveriges
allmännyttiga bostadsföretag biträtt utredningsmannens ståndpunkt i före
varande principfråga.
Taxeringsnämndsordförandenas riksförbund finner den i promemorian
gjorda gränsdragningen mellan differentierade bidrag och generella bo
stadssubventioner äga principiellt berättigande. Förbundet ifrågasätter emel
lertid det lämpliga i att å ena sidan meddela subvention och å andra sidan
återta en del i form av skatt. Det skulle vara enklare att sänka subventions-
13
beloppen och göra dem skattefria. Detta gäller särskilt, framhåller förbun
det, tertiärlån till bostadsföretagen.
Länsstyrelsen i Gävleborgs län anmärker, att en tyst kvittning mellan
subventionsbelopp och avdragsgilla utgifter kan medföra, att ränteeftergiften
för en egnahemsägare kan komma att överstiga den sammanlagda räntan
å bottenlån och egnahemslån och sålunda t. ex. användas för amortering.
Överskottet blir då ej beskattat. Enligt länsstyrelsens mening bör ett sådant
resultat icke godtagas. Länsstyrelsen anser därför, att ränteeftergiften bör
upptagas såsom intäkt, medan å andra sidan avdrag bör medges för den
totala räntan å samtliga fastighetslån. Att härvidlag ett principiellt avsteg
måste ske från gällande regler för schablontaxering av villafastighet finner
länsstyrelsen vara av relativt underordnad betydelse.
Riksskattenämnden anser, att en skattemässig behandling av de generella
subventionerna i enlighet med förslaget icke låter sig genomföra. I anled
ning av vad utredningsmannen anfört om att enligt en ganska fast praxis
ränteeftergifterna kan komma att reducera avdragsgilla utgifter i stället
för att vid taxeringen upptagas som inkomst invänder nämnden att sådan
s. k. tyst kvittning icke är tillåten. Ett skattepliktigt bidrag utgör för motta
garen skattepliktig inkomst det beskattningsår bidraget utgår, och den
kostnad, som täckes med bidraget, är avdragsgill det år kostnaden erläg
ges. Riksskattenämnden anser i enlighet härmed, att en egnahemsägare,
som åtnjuter ränteeftergift eller kontant belopp enligt egnahemslånekun-
görelsen, är berättigad till avdrag för räntan oreducerad. Till följd av att
inkomsten av egnahemsfastighet beräknas efter schablon blir sålunda indi
rekt de enligt egnahemslånekungörelsen utgående bidragen skattefria i lik
het med familjebostadsbidragen enligt utredningsmannens förslag. Riks
skattenämnden anför vidare följande.
Frågan om den skattemässiga behandlingen av de bidrag, det här gäller,
torde böra prövas icke minst ur rent praktiska synpunkter. I stor utsträck
ning torde familjebostadsbidrag och bidrag enligt egnahemslånekungörelsen
utgå till samma personer. För dylika mottagare måste en olika skattemässig
behandling av bidragen te sig svårbegriplig, allrahelst som båda bidragen
kunna utgå såväl i form av ränteeftergift som kontant. Såsom särskilt svår
begripligt skulle det för bidragsmottagaren framstå, om han bleve beskattad
för eftergiven ränta (enl. egnahemslånekungörelsen) men icke beskattades
för kontant bidrag (enl. familjebostadskungörelsen); det motsatta skulle
tvivelsutan te sig naturligare. Man kan därför förutse svårigheter, när det
gäller att få en dylik lagstiftning efterlevd i praktiken. Ur taxeringskontroll-
synpunkt är den av utredningsmannen föreslagna ordningen svårhanterlig.
Riksskattenämnden anser, alt i första hand bort undersökas om det icke
är en framkomlig väg att behandla bidragen enligt egnahemslånekungörel
sen på samma sätt som föreslagits i fråga om familjebostadsbidragen. Därmed
skulle man få ett system, som de skattskyldiga skulle förstå, och vinna en
förenkling av förfarandet. Nämnden finner emellertid, att eu dylik lösning
förutsätter eu omprövning av storleken av bidragen enligt egnaheinslåne-
kungörclsen. Nämnden tillägger följande.
Kungl. Maj.ts proposition nr 128 år 1960
Riksskattenämnden är medveten om att en lösning efter antydda linjer
skulle innebära ett i och för sig icke önskvärt avsteg från den principiella
ståndpunkt statsmakterna intogo vid 1953 års lagstiftning i frågan, näm
ligen att bidrag av den generella natur, som karakteriserar bidragen enligt
egnahemslånekungörelsen, böra vara skattepliktiga. Riksskattenämnden fin
ner emellertid, att de praktiska synpunkterna böra tillmätas sådan vikt, att
nämnden trots de nämnda principiella betänkligheterna anser sig böra för
orda en undersökning i syfte att lösa frågan i enlighet med det ovan an
förda.
Länsstyrelsen i Älvsborys lön har funnit den föreslagna lagstiftningens
konsekvenser i fråga om de generella bostadssubventionernas beskattning så
dana, att länsstyrelsen förordar en förnyad utredning av dessa frågor. Läns
styrelsen har sålunda den uppfattningen, att det av utredningsmannen fram
lagda förslaget för en riktig tillämpning förutsätter en omfattande kontroll
verksamhet från taxeringsorganens sida. Vidare menar länsstyrelsen, att
lagstiftningen kan få vissa konsekvenser av bostadspolitisk natur. Länssty
relsen befarar nämligen, att det kan bli nödvändigt att ge fastighetsägaren
kompensation i form av hyreshöjning för den skattehöjning som länsstyrel
sen förmodar blir ett resultat av den föreslagna lagstiftningen om generella
subventioner.
Även Svenska riksbyyyen har funnit, att skatte- och bostadspolitiken bör
samordnas och att denna fråga bör ytterligare utredas.
Några remissinstanser berör en fråga av mera teknisk natur vid beskatt
ningen av de generella subventionerna. Del påpekas att ränta, som grundar
subvention i form av eftergift å amortering eller kontantbelopp, kan ha er
lagts under tidigare år än det, varunder subventionen lämnas. Kammarrätten
anser, att subventionen bör avräknas även å sådana räntekostnader, varmed
den inte direkt sammanhänger. Ett avräkningsförfarande av detta slag har
dock icke, såvitt kammarrätten kunnat utröna, varit föremål för skattedom-
stolarnas prövning, varför underlag saknas för bedömande huruvida frågans
lösning kräver lagstiftningsåtgärd. Länsstyrelsen i Blekinye län finner det
angeläget att klara linjer uppdrages på området. Det bör enligt länsstyrelsens
mening anges, att avdraget för ränta skall reduceras med åtnjuten eftergift
eller erhållet kontantbelopp. HSB anför bl. a. följande.
I utredningen framhålles att anledning för närvarande ej föreligger att
reglera detta förhållande så att eftergiften respektive kontantbidraget hän-
föres till samma år som räntan guldits. HSB anser, att den nuvarande ord
ningen^ ej är förenad med några större olägenheter utom i de fall ränte-
eftergifterna första gången avräknas. Då brukar det vara fråga om acku
mulerade belopp avseende en ganska lång tidrvmd, ibland sträckande sig
över ett par år eller mera. I sådana fall synes det HSB vara riktigt att ränte
kostnaderna för beskattningsåret reduceras med endast på året belöpande
ränteeftergift.
Bostadsstyrelsen anför följande i fråga om den medverkan från styrelsen
i skattekontrollen som utredningsmannen förutsatt.
Styrelsen ombesörjer aviseringen av lånekostnaderna icke bara för de av
styrelsen förvaltade lånen utan även för de lån, som förvaltas av länsbostads
14
Kungl. Maj.ts proposition nr 128 år 1960
Kungl. Maj. ts proposition nr 128 år 1960
15
nämnderna. Beskeden utsändes till de kommunala förmedlingsorganen, som
vidarebefordrar dem till låntagarna. Beskeden åtföljs av kommunvis upp
rättade förteckningar över de i beskeden upptagna beloppen. För lånens
identifiering innehåller förteckningarna endast uppgift om lånenummer
och seriebeteckning. Upplysning om låntagare och fastighetsbeteckning kan
däremot av tekniska skäl ej lämnas i dessa sammanställningar. Även om
detta vore möjligt, skulle en fördelning av låneuppgifterna på särskilda
taxeringsdistrikt svårligen kunna åstadkommas vid utskriften av förteck
ningarna till kommunerna. Bostadsstyrelsen vill förorda, att beskeden, som
hittills bär utskrivits med endast en kopia, avsedd för vederbörande förmed
lingsorgan, framdeles iordningställes i ytterligare ett, för taxeringsmyndig
heten avsett exemplar. De för taxeringsmyndigheten färdigställda kopiorna
av beskeden bör kunna distribueras av lämpligt kommunalt organ. På sätt
utredningen har föreslagit bör därjämte originalexemplaret av beskedet för
ses med tryckt, av riksskattenämnden utformad anvisning om hur låntaga
ren skall deklarera det i beskedet angivna ränteeftergiftsbeloppet.
Kontrollfrågorna berörs även av flertalet hörda länsstyrelser. Dessa un
derstryker i regel vikten av att bostadsstyrelsens avräkningsbesked förses
med upplysning om ränteeftergifternas skattemässiga innebörd och att en
kopia av beskeden tillställes taxeringsmyndigheterna.
Länsstyrelsen i Gävleborgs län framhåller, att kopian av avräkningsbeske-
det icke alltid är tillräcklig för att bedöma om ränteavdraget i deklarationen
är riktigt, eftersom understundom ränteeftergiften är större än räntan å eg
nahemslånet och därför skall minska även avdraget för räntekostnaden för
andra lån. I regel erfordras därför en kontroll av ränteavdraget i dess hel
het, alltså även beträffande räntan å bottenlånen. Vid undersökningar, som
vissa taxeringsnämnder i länet företagit i detta hänseende, har det visat sig
att denna kontroll är synnerligen tidsödande.
Länsstyrelsen i Göteborgs och Bohus län föreslår att i deklarationsformu-
lären 6 a och 6 b för inkomst av annan fastighet införes en särskild rad, där
avdrag från totalbeloppet av påförda räntor i förekommande fall skall göras
med belopp motsvarande erhållen subvention. Vissa ändringar och tillägg
i deklarationsformulären ifrågasättes även av länsstyrelserna i Uppsala,
Kalmar och Gävleborgs län.
överståthållarämbetet påpekar, att en skärpt kontroll över sådana former
av bostadsbidrag, som icke innefattas i skattefrihetsförordningen, kommer
att inverka på taxeringsnämndernas redan förut avsevärda arbetsbörda, men
ämbetet uttalar även alt den av utredningsmannen förutsatta medverkan
från bostadsstyrelsens sida sannolikt kommer att i betydande mån under
lätta såväl deklaration sförfarandet för de enskilda låntagarna som taxe
ringsnämndernas arbete.
Slutligen må nämnas, att den föreslagna lagstiftningens form diskuteras
i ett par yttranden, överståthållarämbetet anser, att med hänsyn till bl. a.
allmänna lagtolkningsprinciper det varit att föredraga att de föreslagna be
stämmelserna inarbetats i anvisningarna till 19 § kommunalskattelagen.
Ämbetet bar dock funnit, att en sådan komplettering av kommunalskattela
gen bör föregås av en allmän översyn av gällande skatteregler på sociallag-
stiftningens område. Kammarrätten uttalar sig i samma riktning.
16
Departementschefen
Enligt en förordning av år 1953 gäller, att vissa bostadssubventioner inte
skall beskattas hos mottagaren. Sedan de bidragsformer som avsågs med
förordningen ändrats vid 1957 års riksdag, bär vissa svårigheter uppkom
mit att tillämpa förordningen på de nya bidragsformerna. Den verkställda
utredningen har haft till syfte att ernå en anpassning av skattereglerna till
vad numera gäller i bidragsliänseende.
I enlighet med utredningsmannens av remissinstanserna enstämmigt bi
trädda förslag bör det i 1953 års förordning medgivna undantaget från be
skattning angivas gälla familjebostadsbidrag och motsvarande kommunala
bidrag, som har till syfte att sänka de årliga bostadskostnaderna för famil
jer med barn och att befordra en förbättring av bostadsstandarden för sa-
dana familjer. Föreskriften härom bör vara tillämplig oavsett i vilken form
nämnda bidrag tillföres den skattskyldige. I likhet med vad nu gäller bör
ifrågavarande bidrag inte påverka rätten att erhålla avdrag för ränteutgif
ter som skall täckas därav.
Vad härefter angår de generella bostadssubventionerna, bl. a. i form av
ränteeftergift enligt egnahemslånekungörelsen, framgår av den tidigare re
dogörelsen, att 1953 års förordning icke var avsedd att omfatta bidrag av
sådan karaktär. Enligt min mening finns det inte anledning att nu inta en
ändrad ståndpunkt i frågan om den skattemässiga bedömningen av dylika
bidrag. Vad utredningsmannen liksom flertalet remissinstanser anfört till
förmån för den mening jag sålunda anslutit mig till grundar sig på det
förhållandet att de generella subventionerna inte är jämförliga med familje-
bostadsbidragen. De senare har till syfte att efter individuell prövning ge
stöd åt behövande familjer. De generella subventionerna åter avser att be
gränsa kostnadsnivån för bostäder i allmänhet; deras ändamål är m. a. o.
att hålla nere priserna på bostadsmarknaden. Den omständigheten att sta
ten på detta sätt nedbringar fastighetsägarnas lånekostnader bör uppenbar
ligen inte föranleda att fastighetsägarna får ränteavdrag vid taxeringen med
högre belopp än de verkligen erlagt.
Det har i ett par remissyttranden gjorts gällande, att den skillnad som i
angivet hänseende skulle göras mellan bostadssubventioner av olika slag
skulle medföra svårigheter vid deklaration och skattekontroll. Om bostads-
styrelsen, såsom den förklarat sig beredd att göra, ger fastighetsägarna an
visning om vad de har att iakttaga vid deklarationen samt därutöver till
handahåller taxeringsmyndigheterna vissa uppgifter, synes emellertid des
sa svårigheter kunna bemästras.
Av det anförda framgår, att jag är beredd att biträda utredningsmannens
ståndpunkt att fastighetsägare, som åtnjuter generell subvention, inte skall
vara berättigad till högre ränteavdrag vid taxeringen än som motsvarar hans
verkliga utlägg. I linje härmed ligger, att fastighetsägaren inte skall behöva
deklarera subventionen såsom intäkt. Med hänsyn till vad som anförts vid
remissbehandlingen bör uttryckliga bestämmelser härom meddelas. Några
remissinstanser har tagit upp till diskussion vilket års ränteavdrag en er
Kungl. Maj. ts proposition nr 128 år 1960
Kungl. Maj:ts proposition nr 128 år 1960
17
hållen subvention skall påverka. Jag vill i anslutning härtill anmärka, att
av allmänna regler följer, att en under ett beskattningsår erhållen subven
tion skall avräknas från den ränta som erlagts samma år. Någon anledning
till ändring i detta hänseende synes inte föreligga.
Enligt utredningsmannens förslag skulle bestämmelserna i ämnet allt
jämt upptagas i en särskild förordning. I remissyttrandena har detta all
mänt godtagits, men man har på några håll påpekat att det ur åtskilliga
synpunkter vore mer tillfredsställande om bestämmelserna kunde inarbetas
i kommunalskattelagen. Till stöd för utredningsmannens ståndpunkt har
åberopats, att man borde avvakta en allmän översyn av beskattningen av
sociala förmåner. Enligt min mening utgör det åberopade skälet icke något
avgörande hinder för att redan nu upptaga ifrågavarande regler i kommu
nalskattelagen. Då detta med hänsyn till den karaktär bidragen numera har
framstår som den principiellt riktiga lösningen, vill jag förorda att så sker.
De nya bestämmelserna bör tillämpas första gången vid 1961 års taxering.
I enlighet med det anförda har inom finansdepartementet upprättats för
slag till
lag om ändring i kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr
370).
Jag hemställer, att Kungl. Maj:t måtte i proposition föreslå riksdagen
att antaga nämnda lagförslag.
Med bifall till denna av statsrådets övriga ledamöter bi
trädda hemställan förordnar Hans Maj :t Konungen, att pro
position av den lydelse bilaga till detta protokoll utvisar
skall avlåtas till riksdagen.
Ur protokollet:
Ragnar Sohlman
18
Kungl. Maj.ts proposition nr 128 år 1960
Bihang
Utredningsmannens förslag till
förordning om skattefrihet för vissa bostadsbidrag
Härigenom förordnas som följer.
Familj ebostadsbidrag, som enligt meddelade föreskrifter skolat i sista
hand bestridas av statsmedel och som utgått för att sänka de årliga bostads
kostnaderna för familjer med barn samt befordra en förbättring av bostads
standarden, skola vid tillämpning av kommunalskattelagen och förordning
en om statlig inkomstskatt icke utgöra skattepliktig inkomst för den som
beviljats bidraget. Skattefrihet som nu sagts skall gälla jämväl i fråga om
kommunala bidrag, som utgått i samma syfte och i likartad form som nämn
da familjebostadsbidrag.
Den omständigheten, att en vid inkomstberäkningen i och för sig avdrags
gill omkostnad helt eller delvis guldits med bidrag, som i föregående stycke
avses, må icke föranleda att avdrag vägras för omkostnaden i fråga.
Denna förordning träder i kraft dagen efter den, då förordningen enligt
därå meddelad uppgift utkommit från trycket i Svensk författningssam
ling, och skall äga tillämpning jämväl med avseende å beskattningsår, för
vilket taxering i första instans verkställdes år 1960.
Genom denna förordning upphäves förordningen den 13 mars 1953 (nr
79) om skattefrihet för vissa bidrag till nedbringande av bostadskostnader.
600614
Stockholm 1960. Isaac Marcus Boktryckeri Aktiebolag