Prop. 1962:78
('angående premiesystem för viss reservpersonal vid krigsmakten',)
Kungl. Maj.ts proposition nr 78 år 1962
1
Nr 78
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen angående premiesystem
för viss reservpersonal vid krigsmakten; given Stock holms slott den 23 februari 1962.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över försvarsärenden för denna dag, föreslå riksdagen att bifalla det förslag, om vars avlåtande till riksdagen föredragande departe mentschefen hemställt.
GUSTAF ADOLF
Sven Andersson
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen framlägges förslag om att det premiesystem, som år 1960* 1 infördes för vissa reservofficerare vid armén, skall införas även för huvud delen av reservpersonalen i övrigt inom krigsmakten, i samband varmed en viss omläggning av tjänstgöringsskyldigheten föreslås skola ske för denna personal.
i Prop. 1960: 109 ; SU 113; rskr. 290.
1
— Bihang till riksdagens protokoll 1962. 1 samt. Nr 78
2
Kungl. Maj.ts proposition nr 78 år 1962
Utdrag av protokollet över försvarsärenden, hållet inför Hans
Maj:t Konungen i statsrådet å Stockholms slott den 23
februari 1962.
Närvarande:
Statsministern
E
rlander
,
ministern för utrikes ärendena
U
ndén
,
stats
råden
Nilsson, Sträng, Andersson, Lindström, Lange, Lindholm,
Kling, Skoglund, Edenman, Johansson, af Gejerstam, Holmqvist.
Efter gemensam beredning med cheferna för finans- och civildepartemen
ten anmäler chefen för försvarsdepartementet, statsrådet Andersson, frågan
om premiesystem för viss reservpersonal vid krigsmakten samt anför där
vid följande.
I propositionen 1960: 109 angående befälsordningen vid armén in. in.
framlades bl. a. förslag om att den grundläggande utbildningen skulle för
längas och tjänstgöringsskyldigheten omläggas för arméns reservofficerare
samt att gällande system med reservpensioner skulle ersättas med ett pre-
miesystem. I propositionen framhölls därjämte, att avsikten var att verk
ställa översyn av anställningsvillkoren för övrig reservpersonal inom krigs
makten i syfte att åstadkomma en anpassning till vad som föreslogs beträf
fande arméns reservofficerare. Riksdagen fattade beslut i huvudsak i enlig
het med propositionen. Kungl. Maj :t utfärdade i anslutning härtill den 26
augusti 1960 brev med bestämmelser rörande vissa reservofficerare vid
armén (TLA 1960 nr 84).
Kungl. Maj :t uppdrog i brev den 3 juni 1960 åt försvarets civilförvalt
ning att verkställa översyn av anställningsvillkoren för annan reservan
ställd eller förtidsavgången personal inom krigsmakten än reservofficerare
vid armén och att till Kungl. Maj :t inkomma med därav betingade för
slag. översynen skulle enligt direktiven främst avse att med utgångspunkt
från gällande tjänstgöringsskyldighet ersätta nuvarande pensionssystem
med premier av lämplig storlek och konstruktion.
Civilförvaltningen ingav den 28 december 1960 efter samråd med för-
svarsgrenscheferna förslag i ämnet. På grundval av förslaget utarbetades
inom försvarsdepartementet i juni 1961 en promemoria med förslag till
tjänstgöringsperioder och avgångspremier för reservpersonal inom krigs
makten.
Över promemorian har yttranden avgivits av överbefälhavaren, cheferna
för armén, marinen och flygvapnet, försvarets civilförvaltning, statskonto
3
ret, tjänstemännens centralorganisation, Sveriges akademikers centralorga
nisation, centralstyrelsen för de svenska reservofficersförbunden, svenska
reservunderofficersförbundet, värnpliktiga officerares riksförbund och värn
pliktiga underofficerares riksförbund.
Det må i detta sammanhang framhållas, att anställningsstopp råder för
viss reservpersonal. Kungl. Maj :t föreskrev sålunda i förenämnda brev den
3 juni 1960 dels med tillämpning tills vidare från och med budgetåret
1960/61 att annan underofficers- och underbefälspersonal än pensionsav
gången icke finge vinna inträde i arméns reserver, dels ock att tills vidare
förtidsavgången eller värnpliktsavgången personal i övrigt icke finge vinna
inträde i krigsmaktens reserver. Genom brevet den 26 augusti 1960 med be
stämmelser rörande vissa reservofficerare vid armén hävdes anställnings
stoppet för de reservofficerare som omfattades av bestämmelserna. Kungl.
Maj :t hade vidare redan den 19 september 1958 förordnat att rekrytering
av reservanställda arméingenjörer tills vidare icke finge äga rum. Slutli
gen föreskrev Kungl. Maj :t den 22 januari 1961, att anställning i reserv
av flygingenjörer samt förtidsavgångna verkmästare, mästare och flygtek
niker tills vidare icke finge äga rum. Samtidigt uppdrogs åt chefen för
flygvapnet att verkställa utredning rörande behovet av en reserv för denna
personal.
Jag anhåller nu att få uppta frågan om premiesystem för annan reserv
personal inom krigsmakten än de reservofficerare vid armén, för vilka
gäller bestämmelserna i förenämnda brev den 26 augusti 1960. Frågan be
rör officerare, underofficerare, underbefäl och civilmilitär personal, som
vunnit första anställning i reserv (reservanställda), som efter avgång från
aktiv stat eller reservstat vunnit inträde i reserv (förtidsavgångna) eller
som vid värnpliktstidens utgång vunnit inträde i reserv (värnpliktsav-
gångna). Personal, som efter avgång med pension från beställning på aktiv
stat eller reservstat är skyldig att inträda i reserv (pensionsavgångna), samt
övergångs- eller aspirantanställt underbefäl, till vilka kategorier varken
reservpension eller premier nu utgår, berörs däremot icke av de förslag jag
ämnar framlägga.
Kungl. Maj.ts proposition nr 78 år 1962
Gällande bestämmelser
1. 1943 års reservbefälskungörelser och 1951 års kungörelse angående väg- och vatten-
byggnadskåren
För huvuddelen av reservpersonalen vid krigsmakten gäller reservbe-
fälskungörelsen för armén den 19 november 1943, nr 815, reservbefälskun-
görelsen för marinen den 19 november 1943, nr 816, samt reservbefälskun-
görelscn för flygvapnet den 19 november 1943, nr 817, med i dessa kungö
relser gjorda ändringar. För officerare i väg- och vattenbyggnadskåren gäl-
1* —Bihang till riksdagens protokoll 1962. 1 samt. Nr 78
4
lei bestämmelserna i kungörelsen den 15 juni 1951, nr 497, angående väg-
och vattenbyggnadskåren med däri gjorda ändringar.
Tjänstgöringsskyldigheten i fred är enligt dessa kungörelser bestämd
till ett visst antal dagar för en period om två, tre eller fem år, räknat från
tidpunkten för inträdet i reserv. Omfattningen av den enskildes tjänstgö
ring under reservanställningen blir alltså beroende av vederbörandes ålder
vid inträdet i reserv. Reservanställningen upphör för reservanställd och
förtidsavgången högbåtsman vid 38 års ålder. För övrig reservpersonal kan
anställningen upphöra vid 38 års ålder — dock icke för officerare i väg-
och vattenbyggnadskåren eller civilmilitär personal — eller vid 47 eller 55
års ålder. För den som kvarstår i reserven efter 55 års ålder föreligger
ingen tjänstgöringsskyldighet i fred; sådan skyldighet åligger dock rege
mentsofficer i väg- och vattenbyggnadskåren. Tjänstgöringsskyldighet i krig
föreligger så länge vederbörande kvarstår i reserven.
Bestämmelserna i 1943 års reservbefälskungörelser och 1951 års kungö
relse angående väg- och vattenbyggnadskåren innebär i huvudsak föl
jande.
Armén. För reservanställd personal — dock icke militärunderveterinär
— och förtidsavgången reservpersonal är tjänstgöringen uppdelad i tre
årsperioder. Före 47 års ålder fullgör denna personal tjänstgöring med 48
dagar för varje period och därefter fram till 55 års ålder 30 dagar för varje
period. Annan officer i väg- och vattenbyggnadskåren än löjtnant fullgör
dock före 47 års ålder allenast 40 dagars tjänstgöring för varje period.
Regementsofficer i väg- och vattenbyggnadskåren skall därjämte fullgöra
en tjänstgöringsomgång om 20 dagar mellan 55 och 60 års ålder. Militär
underveterinär fullgör en första reservtjänstgöring om 230 dagar, fördelad
på högst fyra år. Värnpliktsavgången personal tjänstgör 30 dagar för varje
period fram till 55 års ålder.
Marinen. Flottans, marinintendenturkårens, mariningenjörkårens och
marinläkarkårens reservanställda personal och förtidsavgångna reservper
sonal har sin tjänstgöring uppdelad i fem-årsperioder före 47 års ålder —
för högbåtsman vid flottan före 38 års ålder — och i tre-årsperioder mel
lan 47 och 55 års ålder. Tjänstgöringsskyldigheten omfattar 60 dagar under
varje fem-årsperiod och 30 dagar under varje tre-årsperiod. Reservanställd
officer vid flottan, som avlagt sjökaptensexamen, fullgör dock endast två
tjänstgöringsomgångar om 60 dagar vardera. Härtill kommer för flottans
och marinintendenturkårens reservanställda officerare en första reserv
tjänstgöring om 12 månader, för flottans reservanställda underofficerare
en första reservtjänstgöring om sex månader samt för marinunderingen-
jörer en första reservtjänstgöring om 18 månader. Förtidsavgången reserv
officer och reservunderofficer vid flottan (marinintendenturkåren) fullgör
också första reservtjänstgöring men tjänstetiden på aktiv stat avräknas.
Kustartilleriets reservanställda officerare och förtidsavgångna reservoffi
Kungl. Maj.ts proposition nr 78 år 1962
cerare (underofficerare) har samma tjänstgöringsskyldighet som motsva
rande kategorier inom armén. Värnpliktsavgången reservpersonal tjänstgör
30 dagar för varje tre-årsperiod fram till 55 års ålder.
Flygvapnet. Reservanställd personal och förtidsavgången reservpersonal
i flyg- eller meteorologtjänstbefattning — dock icke efter år 1957 anställd
officer i flygförartjänst — har sin tjänstgöring fram till 47 års ålder upp
delad i två-årsperioder och därefter fram till 55 års ålder i tre-årsperioder.
I marktjänstbefattning placerad reservanställd personal och förtidsavgång
en reservpersonal samt officer i flygförartjänst, anställd efter år 1957, har
sin tjänstgöring uppdelad i tre-årsperioder. Tjänstgöringsskyldigheten upp
går för varje period före 47 års ålder till 45 dagar och för varje period där
efter till 30 dagar. Tjänstgöringsskyldigheten om 45 dagar kan minskas
till 35 dagar för personal i flyg- eller meteorologtjänstbefattning, som har
sådan civil sysselsättning att flyg- eller meteorologutbildningen vidmakt-
hålles. Reservanställd officer i flygförartjänst, anställd efter år 1957, full
gör utöver den sedvanliga tjänstgöringen tre obligatoriska repetitionsöv-
ningar, envar om 90 dagar, samt därjämte frivilliga repetitionsövningar, en
var om likaledes 90 dagar. De obligatoriska repetitionsövningarna fullgö-
res under tre på varandra följande år omedelbart efter anställningen i
reserv. Värnpliktsavgången reservpersonal tjänstgör 30 dagar för varje
tre-årsperiod fram till 55 års ålder.
Beträffande läkarpersonalen inom krigsmakten bör här anmärkas, att
det för reservanställning fordras att vederbörande under minst tre år tjänst
gjort, såvitt rör fältläkarkårens reserv, som bataljonsläkare vid fältläkar
kåren eller fältläkarstipendiat, såvitt rör marinläkarkårens reserv, som ma
rinläkare av 2. graden vid marinläkarkåren eller marinläkarstipendiat samt,
såvitt rör flygvapnets reserv, som flygläkare av 2. graden på aktiv stat. Fält-
läkar- och marinläkarstipendiater har en tjänstgöringsskyldighet av 60
dagar om året.
En sammanställning av tjänstgöringsskyldigheten för reservpersonalen
vid krigsmakten enligt 1943 års reservbefälskungörelser och 1951 års kun
görelse angående väg- och vattenbyggnadskåren har intagits i bilaga 1.
Reservpersonal, som i vederbörlig ordning fullgjort föreskriven tjänst
göringsskyldighet, är berättigad erhålla reservpension. Dylik pension ut
går med olika belopp allteftersom tjänstgöringsskyldigheten upphör vid
38, 47 eller 55 års ålder. Reservpensionsbeloppen är sålunda oberoende av
omfattningen av den tjänstgöringsskyldighet som åligger de skilda katego
rierna samt — beträffande reservanställd personal och förtidsavgången re
servpersonal — jämväl oberoende av tidpunkten för den pensionsberätti-
gades inträde i reserv. Reservpensionen utgår fr. o. in. ingången av året
efter det vederbörande fyllt 55 år. I stället för reservpension äger den som
uppfyllt för erhållande av pension stadgade villkor med avseende å anställ
ningstid och tjänstgöringsskyldighet att vid 38, 47 eller 55 års ålder utbe
Kungl. Maj.ts proposition nr 78 år 1962
5
komma ett mot intjänad pension svarande engångsbelopp. Dessa engångs
belopp utgör för reservanställda officerare och förtidsavgångna reservoffi
cerare (motsvarande) 4 107, 9.123 respektive 16 826 kr. samt för reserv-
anställda underofficerare och förtidsavgångna reservunderofficerare (mot
svarande) 3 227, 7 128 respektive 13 136 kr. För underbefälskategorien kan
engångsbeloppen uttas endast vid 47 eller 55 års ålder med 5 797 respek
tive 10 774 kr. För värnpliktsavgången reservpersonal uppgår engångsbe
loppen till 3 321 kr. för officerare (motsvarande) och till 2 583 kr. för un
derofficerare (motsvarande). Reservanställd officer i flygförartjänst, an
ställd efter år 1957, erhåller, förutom pension, för envar av de obligato
riska repetitionsövningarna en premie om 750 kr. och för varje därefter
fullgjord frivillig repetitionsövning en premie om 3 000 kr. Reservanställd
officer i flygförartjänst, anställd före år 1958, samt förtidsavgången reserv
officer i flygförartjänst, som i anslutning till repetitionsövning tjänstgjort
ytterligare minst 45 dagar för omskolning till ny flygplanstyp, är berätti
gad till premie med 1 500 kr.
För två kategorier reservpersonal utgår redan enligt nu gällande bestäm
melser premier i stället för pensionsförmåner. Sålunda erhåller högbåts
man vid flottan vid 38 års ålder en premie på 3 000 eller 1 500 kr. Den
högre premien utgår till den som vunnit inträde i reserv före 29 års ålder
och den lägre till den som vunnit inträde i reserv efter denna ålder, över-
furir i signaltjänst vid flygvapnet erhåller, om hans reservanställning upp
hör vid 47 års ålder, premie på 5 000, 4 000 eller 2 000 kr., beroende på om
han vunnit anställning i reserven före 29 års ålder, mellan 29 och 38 års
ålder eller efter 38 års ålder. Upphör reservanställning vid 38 års ålder er
håller sådan överfurir premie på 3 000 eller 1 500 kr., beroende på om han
vunnit inträde i reserven före eller efter 29 års ålder.
6
Kungl. Maj.ts proposition nr 78 år i962
2. 1960 års bestämmelser rörande vissa reservofficerare vid armén
De bestämmelser rörande vissa reservofficerare vid armén, som i anled
ning av riksdagens beslut utfärdades den 26 augusti 1960, gäller för re
servanställda officerare samt förtidsavgångna och värnpliktsavgångna re
servofficerare, som efter den 1 oktober 1961 medgivits inträde i någon av
arméns reserver. Reservanställd officer eller förtidsavgången reservofficer,
som nämnda dag är anställd i reserv med tillämpning av bestämmelserna
i 1943 års reservbefälskungörelse för armén och som under år 1961 icke
uppnått 43 års ålder, äger övergå till anställning i reserv med tillämpning
av de nya bestämmelserna efter ansökan senast den 30 juni 1962. Bestäm
melserna innebär i huvudsak följande.
Reservanställd officer skall före utgången av det kalenderår, varunder
han uppnår 36 års ålder, fullgöra en tjänstgöringsperiod — första tjänst
göringsperioden — om 170 dagar, vilka skall fördelas på två repetitions-
övningar, envar om 45 dagar, och fyra reservbefälskurser om vardera 20
Kungi. Maj:ts proposition nr 78 år 1962
7
dagar, samt efter utgången av sist angivna kalenderår men före utgången
av det kalenderår, varunder han uppnår 47 års ålder, fullgöra en tjänst
göringsperiod -—- andra tjänstgöringsperioden — om 150 dagar, vilka skall
fördelas på två repetitionsövningar, envar om 45 dagar, och tre reservhe-
fälskurser, envar om 20 dagar. Tjänstgöringen fullgöres med i regel en
repetitionsövning eller en reservbefälskurs vartannat år. Förtidsavgången
reservofficer har samma tjänstgöringsskyldighet, varvid dock skall iakt
tagas att sådan reservofficer av tid före inträdet i reserven äger tillgodo
räkna sig varje kalenderår från och med det, varunder han uppnår 27 års
ålder, till och med det varunder han uppnår 36 års ålder, som 17 dagars
tjänstgöring av den på den första tjänstgöringsperioden belöpande tjänst
göringen och varje kalenderår därefter till och med det, varunder han upp
når 47 års ålder, som 15 dagars tjänstgöring av den på den andra tjänst
göringsperioden belöpande tjänstgöringen. Värnpliktsavgångna reservoffi
cerare har ingen tjänstgöringsskyldighet.
I fråga om premier innehåller bestämmelserna, att reservanställd offi
cer, som i vederbörlig ordning fullgjort honom åliggande tjänstgörings
skyldighet, efter första tjänstgöringsperioden erhåller premie med belopp
motsvarande summan av fyra månadslöner i löneklass A 13, ortsgrupp 4,
samt efter andra tjänstgöringsperioden med belopp motsvarande summan
av fyra månadslöner i löneklass A 21, ortsgrupp 4. Till förtidsavgången re
servofficer, som vunnit inträde i reserv före utgången av det kalenderår,
varunder han uppnått 43 års ålder, utgår premie med så stor del av det
för varje tjänstgöringsperiod angivna beloppet som motsvarar den efter in
trädet i reserv fullgjorda, på tjänstgöringsperioden belöpande tjänstgö
ringen.
Departementspromemorian
I departementspromemorian redogöres för försvarets civilförvaltnings
förslag till premiesystem för reservpersonal vid krigsmakten samt för de
synpunkter som framkommit vid överarbetningen av förslaget. Därvid be
handlas de tre huvudproblem som varit föremål för överväganden i prome
morian, nämligen frågan om vilka kategorier av reservpersonalen som skall
omfattas av ett premiesystem, tjänstgöringsskyldighetens omfattning och
utformning samt premiebeloppen.
1. Kategorier reservpersonal
Civilförvaltningen föreslog att samtliga kategorier reservpersonal skulle
omfattas av det premiesystem som år 1960 infördes för reservofficerarna
vid armén; officerare i väg- och vattenbyggnadskåren berördes icke av för
slaget. Även i departementspromemorian upptas samtliga kategorier reserv-
personal med undantag av officerare i väg- och vattenhyggnadskåren samt
reservanställda officerare i flygförartjänst, anställda före år 1958. Emel-
2* — Rihang till riksdagens protokoll 1962. 1 samt. Nr 78
8
lertid framhålles i promemorian att den omständigheten att kategorien re
servunderofficerare vid armén upptagits icke innebär ett ståndpunktsta-
gande till denna reservkategoris framtida ställning (jämför prop. 1960: 109,
s. 135) utan att kategorien medtagits närmast för enhetlighetens skull och
för att möjliggöra bestämmelser om förtidsavgångna underofficerare. Vidare
diskuteras i promemorian frågan om behovet av ingenjörpersonal och läkar-
personal i reserv.
Rörande behovet av ingenjörpersonal i reserv' erinras i promemorian om
Kungl. Maj :ts förenämnda förordnanden, att rekrytering av reservanställ-
da arméingenjörer och anställning i reserv av flygingenjörer samt förtids
avgångna verkmästare, mästare och flygtekniker tills vidare icke får äga
rum. Promemorian anknyter härutinnan till ett uttalande av 1954 års per-
sonalkårutredning i dess i december 1957 avgivna betänkande I, enligt vil
ket utredningen ansåg sig böra ifrågasätta, om icke tillgången på värn
pliktig personal, däri inbegripen förtidsavgångna arméingenjörer i värn-
pliktsåldern, är tillräcklig för att jämte den aktiva personalen täcka be
hovet av arméingenjörer i krig, vid vilket förhållande skäl icke förelåg
att bibehålla en kostnadskrävande reservorganisation för arméingenjörer.
I promemorian uttalas vidare beträffande kategorierna flygingenjörer samt
förtidsavgångna verkmästare, mästare och flygtekniker att slutlig ställ
ning till behovet av ifrågavarande reservkategorier ej bör tas, förrän chefen
för flygvapnet utfört honom anbefalld utredning rörande behovet av re
serv för dessa kategorier, varjämte det förutsättes att förslagen i denna
del icke skall tillämpas tills vidare. Däremot behandlas ej i promemorian
frågan om behovet av reservanställning för mariningenjörer, vilket sam
manhänger med att mariningenjörkåren vid tiden för promemorians till
komst var föremål för behandling inom personalkårutredningen. Utred
ningen har sedermera i ett den 15 december 1961 avgivet betänkande IV
föreslagit, att reservorganisationen för mariningenjörer skall avskaffas.
Beträffande härefter behovet av läkarpersonal i reserven anföres följande
i promemorian.
Vad angår läkarpersonal i reserv torde först böra erinras om krigssjuk-
vårdslagen och krigssjukvårdskungörelsen, vilka reglerar tjänsteplikt m. m.
för medicinalpersonal vid krig, krigsfara eller andra utomordentliga för
hållanden. Enligt bestämmelserna i nämnda kungörelse beslutar medicinal
styrelsen och försvarets sjukvårdsstyrelse — efter avvägning av behovet av
medicinalpersonal inom det civila området respektive krigsmakten och civil
försvaret — i samråd angående disponerandet av tillgänglig personal. Det
bör i förevarande sammanhang erinras om att syftet med reservinstitutio
nen i allmänhet är att säkerställa befälstillgången i krigsorganisationen.
Vad åter angår fredsbehovet av läkarpersonal inom försvaret bör detta be
hov täckas i annan ordning än genom reservanställning av läkare — exem
pelvis genom ökad tilldelning av antalet tjänstgöringsdagar för tillfällig
läkarhjälp. Frågan om behovet av nuvarande läkarreserver har visst sam
band med vad utredningen rörande värnpliktiga läkare kan komma att före
Kungl. Maj.ts proposition nr 78 år J962
9
slå rörande utbildningen av de värnpliktiga läkarna i krigsorganisationen.
Det kan nämligen icke anses uteslutet, att utredningens förslag kan tjäna
till ledning för bedömande i frågan, om icke all läkarutbildning för befatt
ningar i krigsorganisationen — som ej besättes med aktiva kan ske inom
ramen för tjänstgöring enligt värnpliktslagen. Utredningens förslag bör där
för avvaktas.1
Med hänsyn härtill ifrågasättes i promemorian, om inte nuvarande an
ställningsstopp bör fortfara, såvitt rör läkarreserverna. Det framhålles vi
dare, att förslag rörande denna kategori medtagits närmast för att belysa
hur eventuella anställningsvillkor lämpligen bör regleras ur teknisk syn
punkt.
Kungl. Maj:ts proposition nr 78 år 1962
2. Tjänstgöringsskyldighet
Försvarets civilförvaltnings förslag till premiesystem för reservpersonal
förutsatte enligt direktiven i förenämnda brev den 3 juni 1960 att den nu
gällande tjänstgöringsskyldigheten icke skulle förändras. Detta innebar allt
så att den enskildes totala tjänstgöringsskyldighet även i fortsättningen
skulle vara beroende av vederbörandes alder vid inträdet i reseiv. Tjänst
göringsskyldighet i fred skulle fortfarande föreligga fram till 5o års alder
och avgångsåldrarna skulle liksom för närvarande vara 38, 47 eller 55 år.
I promemorian framhålles däremot att en så nära anslutning som möj
ligt till det för reservofficerare vid armén gällande systemet bör eftersträ
vas vid övergång till premiesystem för övrig reservpersonal vid krigsmak
ten. Detta medför att tjänstgöringsskyldigheten för denna personal måste
omläggas.
Med utgångspunkt häri diskuteras i promemorian till en början frågan,
om behov föreligger att ha reservpersonal anställd efter 47 års ålder. Det
erinras om att obligatorisk fredstjänstgöring efter sistnämnda ålder icke
skall förekomma för reservofficer vid armén enligt beslut av 1960 års riks
dag, men att sådan reservofficer är skyldig att — utan tjänstgöringsskyl
dighet i fred — kvarstå i organisationen till 53 års ålder. Skälet till denna
ordning anges i promemorian vara att reservofficerare i aktuellt åldersläge
ofta krigsplaceras i personalreserv e. d. I promemorian anföres vidare föl
jande.
Förevarande förslag har uppgjorts utifrån antagandet att behoven av och
utnyttjande av reservbefäl över 47 års ålder är i huvudsak likartade olika
kategorier emellan. Vad som beslutits beträffande reservofficerare vid ar
mén har därför ansetts tillämpbart i fråga om Övriga reservbefalskatego-
rier. Vid beredning av förevarande fråga har å andra sidan invändningar
rests mot förslaget att tjänstgöring i fred skall slopas beträffande all re
servpersonal efter 47 års ålder. Sålunda har det bland annat hävdats, att
exempelvis teknisk personal är användbar i krigsmakten även i liogre ålder
än 47 år samt att personal jämväl över denna åldersgräns med hänsyn här
till bör åläggas tjänstgöringsskyldighet för vidmakthållande av kunskaper
1 Utredningen har den 15 december 1901 avgivit betänkande »Läkaren i totalförsvaret»
(SOU 1961: 63), vilket är föremål för remissbehandling.
10
samt för omskolning till ny materiel m. m. Ett slopande av tjänstgöring
etter 47 ars alder skulle vidare kunna få den konsekvensen att ökad rekry
tering måste komma till stånd.
J
I promemorian föreslås att obligatorisk fredstjänstgöring — i likhet med
vad som gäller för reservofficerare vid armén — överhuvudtaget icke skall
förekomma för någon reservpersonal efter 47 års ålder men att skyldighet
skall föreligga för all reservpersonal att utan tjänstgöringsskyldighet i fred
kvarstå i organisationen till 53 års ålder. Beträffande högbåtsman vid flot
tan föreslås dock att tjänstgöringsskyldigheten i fred skall föreligga fram
till 37 års ålder.
Beträffande tjänstgöringsskyldigheten i fred föreslås i promemorian att
denna tjänstgöring skall för samtliga reservbefälskategorier anpassas till
den för reservofficerare vid armén år 1960 fastställda, och att tjänstgö
ringen alltså skall bestämmas till ett visst antal dagar under tiden för re
servanställningen. Vid fastställandet av dagantalet för de kategorier re
servanställd personal, varom nu är fråga, bör enligt promemorian utgångs
punkten vara den nuvarande tjänstgöringstiden för respektive kategorier
från inträdet i reserv fram till 47 års ålder, varvid tidpunkten för inträdet
i reserv bestämmes i förhållande till normalfallet vid reservanställning.
Den sålunda till ett visst antal dagar bestämda totala tjänstgöringstiden
föreslås på samma sätt som för reservofficerare vid armén uppdelad i två
tjänstgöringsperioder, den första tjänstgöringsperioden från inträdet i re
serv till 37 års ålder och den andra tjänstgöringsperioden från 38 till 47
års ålder. Härtill kommer för viss reservanställd personal en första reserv
tjänstgöring före den första tjänstgöringsperioden. Förtidsavgången reserv-
personal föreslås i promemorian skola fullgöra samma tjänstgöring som
den reservanställda personalen, varvid avräkning förutsättes skola ske på
samma sätt som för förtidsavgångna reservofficerare vid armén. I förekom
mande fall förutsättes avräkningen jämväl skola avse den första reserv-
tjänstgöringen. Eftersom tjänstgöringsskyldighet i fred enligt promemo-
iian icke skall föreligga efter 47 års ålder omfattas den värnpliktsavgång-
na reservpersonalen icke av förslagen i denna del.
Tjänstgöringsskyldigheten inom första respektive andra tjänstgörings
perioden föreslås i promemorian för flertalet kategorier liksom för reserv
anställda officerare vid armén utgöra 170 respektive 150 dagar, men då
såsom nyss sagts utgångspunkten skall vara det nuvarande normala dag
antalet för reservofficerstjänstgöring har det varit nödvändigt att utforma
tjänstgöringsskyldigheten för vissa kategorier på avvikande sätt. Bland an
nat föreslås sålunda reservanställd officer vid kustartilleriet och reserv
anställd officer i marktjänst vid flygvapnet skola fullgöra en första tjänst
göringsperiod om 235 dagar, varjämte envar av tjänstgöringsperioderna
för reservanställd meteorolog föreslås skola omfatta 225 dagar. För reserv
anställda officerare vid flottan och marinintendenturkåren samt reservan-
Kungi. Maj.ts proposition nr 78 år 1962
11
ställda underofficerare vid flottan föreslås i promemorian att första tjänst
göringsperioden skall omfatta 180 dagar och andra tjänstgöringsperioden
120 dagar, men det ifrågasättes samtidigt om icke perioderna i förenhet-
ligande syfte bör även för dessa kategorier omfatta 170 respektive 150 da
gar. Flottans och marinintendenturkårens reservanställda officerare samt
flottans reservanställda underofficerare skall vidare fullgöra den förut
nämnda första reservtjänstgöringen, vilken avses skola fullgöras i en följd
före första tjänstgöringsperioden och helt motsvara den nuvarande första
reservtjänstgöringen. För reservanställd officer i flygförartjänst, anställd
efter år 1957, föreslås slutligen att de nuvarande tre obligatoriska repeti-
tionsövningarna om sammanlagt 270 dagar skall bibehållas och fullgöras
före första tjänstgöringsperioden under de tre första åren av anställningen
i reserv.
Beträffande den reservanställda läkarpersonalen föreslås i promemorian
en mera genomgripande omläggning av tjänstgöringsskyldigheten. Det för-
utsättes sålunda, att nuvarande tjänstgöring som fältläkarstipendiat (mot
svarande) skall slopas. Efter fullgjord värnpliktstjänstgöring om minst 394
dagar förutsättes anställning skola ske i respektive läkarreserver vid de
tre försvarsgrenarna. Härefter skall vederbörande — liksom militärunder-
veterinärer (jämför prop. 1959: 1, bil. 6, p. 5) — inom fyra år från reserv
anställningen fullgöra den första tjänstgöringsperioden om 230 dagar.
Denna tjänstgöring skall fördelas på högst fyra år. Så snart läkaren — lik
som militärunderveterinär — fullgjort denna första tjänstgöringsperiod på
börjas oavsett levnadsåldern den andra tjänstgöringsperioden om 195 dagar.
I fråga om reservanställd officer vid flottan, som avlagt sjökaptensexa
men, förklaras i promemorian, att det inte synes vara motiverat att bibe
hålla nuvarande särbestämmelser rörande tjänstgöringsskyldigheten för
denna kategori. Enligt dessa bestämmelser torde förmånerna i förhållande
till prestationen avsevärt överstiga förmånerna till övriga reservbefälskate-
gorier. Med hänsyn härtill och då ifrågavarande personal på grund av sina
civila tjänstgöringsförhållanden endast i ringa omfattning torde kunna dis
poneras av krigsmakten i krig bör enligt promemorian tjänstgöringen ut
formas på samma sätt som för övriga reservanställda officerare vid flottan.
I promemorian föreslås vidare att tjänstgöringen inom första respektive
andra tjänstgöringsperioden skall uppdelas i omgångar på samma sätt som
för närvarande gäller. Enligt 1943 års reservbefälskungörelser förekommer
omgångar om 30, 45, 48 och 00 dagar. Det ifrågasättes i promemorian om
dylika skiljaktigheter numera är organisatoriskt motiverade. Under lid då
reservbefälskungörelserna varit i kraft har det i fråga om samtliga rescrv-
befälskategorier visat sig föreligga behov av att låta reservpersonalen full
göra tjänstgöringsskyldigheten i andra omgångar än de i författningarna för
utsatta. Detta har kunnat ske med vederbörande reservbefäls medgivande.
För reservofficer vid armén har enligt riksdagens beslut år 1960 även för
Kungl. Maj.ts proposition nr 78 dr 1962
12
utsatts, att sådan reservofficer skall vara skyldig att underkasta sig änd
ring beträffande sättet för tjänstgöringens fullgörande; endast maximian-
talet tjänstgöringsdagar och maximiantalet tjänstgöringsomgångar har be
stämts. På motsvarande sätt förutsättes i promemorian, att vederbörande
reservbefäl skall vara underkastad ändringsskyldighet beträffande sättet
för fullgörande av den föreslagna tjänstgöringen inom varje tjänstgörings
period. Lämpligt synes emellertid enligt promemorian vara att i en bli
vande reservbefälsförfattning i viss utsträckning fastställa en normal ord
ning för tjänstgöringsskyldighetens fullgörande. Den totala tjänstgöringen
bör enligt promemorian i princip uttas i högst 12 tjänstgöringsomgångar,
envar om lägst 15 och högst 60 dagar. Varje omgång inom läkar- och veteri
närpersonalens första tjänstgöringsperiod om 230 dagar bör enligt prome
morian förläggas till tid för uppehåll i studierna vid universitet och hög
skolor eller till tid efter avlagd examen.
Kungl. Maj.ts proposition nr 78 dr 1962
3. Premier
I sitt förslag till premiesystem för reservpersonal lade försvarets civilför
valtning till grund för beräkningen av premiebeloppen för de olika kate
gorierna den totala tjänstgöringstiden, d. v. s. antalet tjänstgöringsdagar
från den för varje kategori genomsnittliga åldern för inträdet i reserv till
den i 1943 års reservbefälskungörelser för kategorien fastställda högsta
åldern för tjänstgöringsskyldighetens upphörande, i regel 55 år. Med ut
gångspunkt härifrån anförde civilförvaltningen följande om premieberäk
ningen.
Till grund för premieberäkningen lägges relationen mellan reservoffice
rens vid armén premie (12 996 kr. enligt 1960 års lönebelopp) och tjänst
göringsskyldighet (320 dagar). Härvid erhålles ett ungefärligt dagbelopp
om 40 kr. Detta dagbelopp är genomsnittligt för hela tjänstgöringstiden, då
premie utgår med lägre belopp under det tidigare skedet av tjänstgöringen
(fram till 37 års ålder) och med något högre belopp för tiden därefter. En
genomsnittlig lönegrad för all reservpersonal med officers tjänsteställning
utgör A 17 ortsgrupp 4 (daglön i månad om 30 dagar 52 kr. 90 öre). Dag
beloppet 40 kr. utgör ungefärligen 3U av daglönen 52 kr. 90 öre. Denna re
lation — 8/4 — har betydelse för framräknandet av skäligt dagbelopp för
personal med underofficers eller underbefäls tjänsteställning, till vilket åter-
kommes i det följande. Dagbeloppet multipliceras med antalet tjänstgörings
dagar, varvid erhålles ett belopp, som utgör en ungefärligen skälig summa
av de under tiden för anställning i reserv utgående premievederlagen. Ut
betalningen av premiebelopp bör ske vid samma åldersgränser, som beträf
fande nuvarande pensionsförmåner, d. v. s. vid 38, 47 och 55 års ålder. Den
samlade premiesumman uppdelas i relation till antalet intill 38, 47 och 55
års ålder fullgjorda tjänstgöringsdagar, dock att — i enlighet med vad
ovan sagts — premien för tjänstgöring, som fullgöres under ett tidigare
anställningsskede, beräknas något lägre än premien för ett senare skede.
Den premiesumma som erhålles för varje skede översättes till ett lämpligt
antal månadslöner i viss löneklass i ortsgrupp 4.
13
Vad gäller reservanställd och förtidsavgången personal med underofficers
och underbefäls tjänsteställning förfares i princip på samma sätt som nu
sagts beträffande personal med officers tjänsteställning. Därvid lägges be
träffande personal med underofficers tjänsteställning daglönen i löneklass
12 ortsgrupp 4 (40 kr. 40 öre) och beträffande personal med underbefäls
tjänsteställning daglönen i löneklass A 9 ortsgrupp 4 (34 kr. 45 öre) till
underlag för beräkningen. I likhet med relationen mellan reservofficers vid
armén dagbelopp i premiehänseende och daglön
(V4),
reduceras de angivna
daglönerna 40 kr. 40 öre respektive 34 kr. 55 öre till 3U, d. v. s. i avrundade
tal 30 respektive 25 kr.
På grundval av de angivna beräkningsmetoderna fastställde civilförvalt
ningen de premiebelopp som för varje kategori skulle utgå vid 38, 47 och
55 års ålder. Då premiebeloppen enligt civilförvaltningens förslag skulle utgå
oberoende av den faktiska tidpunkten för inträdet i reserv och därmed obe
roende av den i verkligheten fullgjorda tjänstgöringen behövdes enligt för
slaget inga särbestämmelser rörande premier till förtidsavgången reserv-
personal.
Enligt promemorian förutsättes att premie till reservanställd personal
skall utgå med ett visst antal månadslöner efter första respektive andra
tjänstgöringsperioden under förutsättning att den på varje period belöpande
tjänstgöringsskyldigheten fullgjorts. På motsvarande sätt föreslås premie
skola utgå efter den reservanställd officer vid flottan och marinintendentur-
kåren samt reservanställd underofficer vid flottan åliggande första reserv
tjänstgöringen. För förtidsavgången reservpersonal föreslås premiebelop
pen på samma sätt som för förtidsavgången reservofficer vid armén enligt
1960 års bestämmelser skola reduceras med hänsyn till omfattningen av den
fullgjorda tjänstgöringen i reserv. Premie föreslås icke skola utgå till den
som vinner inträde i reserv först efter 43 års ålder liksom ej heller till
värnpliktsavgången reservpersonal.
Premiebeloppen föreslås i promemorian i likhet med vad som nu gäller
för reservanställda officerare vid armén skola för envar av första och andra
tjänstgöringsperioden utgöra fyra månadslöner. För reservanställd officer
vid kustartilleriet och reservanställd officer i marktjänst vid flygvapnet
föreslås dock med hänsyn till längden av den på första tjänstgöringsperio
den belöpande tjänstgöringen, att pren.ien för denna tjänstgöring skall vara
sex månadslöner. Av samma skäl föreslås för reservanställd meteorolog pre
mien för envar av tjänstgöringsperioderna till fem månadslöner. Premien
för första reservtjänstgöringen till flottans och marinintendenturkårens re
servanställda officerare föreslås skola utgöra fem månadslöner och till flot
tans reservanställda underofficerare två månadslöner. Vidare föreslås, såsom
ock förutsatts av civilförvaltningen, att det nuvarande fasta premicbeloppet
till rescrvanställd officer i flygförartjänst, anställd efter år 1957, för varje
fullgjord obligatorisk repetitionsövning skall ersättas med en premie motsva
rande en månadslön samt att de nuvarande fasta prcmiebeloppen till reserv
Kungl. Maj.ts proposition nr 78 år 1962
14
anställd högbåtsman vid flottan och reservanställd överfurir i signaltjänst
vid flygvapnet likaledes skall ersättas med premier motsvarande fyra må
nadslöner.
Den löneklass som skall ligga till grund för månadslönen anknytes i pro
memorian i möjligaste mån till löneklassen för motsvarande personal på
aktiv stat. I detta sammanhang må endast framhållas att begynnelselönen
för löjtnant som ett resultat av 1961 års löneförhandlingar höjdes från löne
klass A 13 till löneklass A 15, på grund varav det ansetts motiverat att för
reservanställd personal med officers tjänstegrad — således även för de rc-
servanställda officerare vid armén som omfattas av 1960 års bestämmel-
ser — i motsvarande mån uppräkna den löneklass som skall ligga till grund
för månadslönen vid bestämmande av premie för första tjänstgöringspe
rioden och i förekommande fall första reservtjänstgöringen.
I anslutning till de framlagda förslagen om premier till reservpersonal
anfores i promemorian att de i förslaget förefintliga skiljaktigheterna i
premiebeloppen olika reservbefälskategorier emellan har bedömts vara mo
tiverade av tjänstgöringsskyldighetens omfattning och av rekryteringsskäl.
Skulle särskilda rekryteringssvårigheter föreligga i fråga om vissa katego
rier reservbefäl, bör enligt promemorian ytterligare differentiering i pre
mievederlaget kunna övervägas. Promemorian understryker i samman
hanget, att rekryteringssynpunkterna bör ägnas särskild uppmärksamhet
och att den militära graden inte bör vara avgörande vid fastställande av
premievederlagets storlek.
Kungl. Maj.ts proposition nr 78 år 1962
Yttranden över departementspromemorian
Samtliga remissinstanser har i princip tillstyrkt en omläggning till ett
premiesystem. Beträffande den närmare utformningen av systemet fram
för dock flera remissmyndigheter avvikande åsikter.
1. Kategorier reservpersonal
Chefen för armén föreslår att premiesystemet skall gälla även för office
rarna i väg- och vattenbyggnadskåren. Chefen för flygvapnet understryker
att även reservanställda officerare i flygförartjänst, anställda före år 1958,
bör medtas för att bereda denna kategori möjlighet att gå över till det nya
systemet. Svenska reservunderofficersförbundet anser, att bestämmelserna
i 1943 års reservbefälskungörelser fortfarande bör gälla för reservunder
officerarna i avvaktan på att frågan om deras ställning avgöres slutligt.
I promemorian ifrågasättes om icke nuvarande anställningsstopp för
läkarpersonalen i reserv bör fortsätta. Chefen för marinen och chefen för
flygvapnet anser emellertid reservläkarorganisationen nödvändig för alt
tillgodose behovet av läkare inom respektive försvarsgrenar. De framhål
lä
ler, att reservläkarna är placerade i befattningar, där särskild utbildning
är erforderlig. Chefen för marinen framhåller därutöver, att reservläkar-
institutionen spelar en avgörande roll för rekryteringen till marinläkarkå
ren. Sveriges akademikers centralorganisation hävdar också som sin be
stämda uppfattning, att reservläkarinstitutionen är nödvändig, icke bara
för att säkerställa läkartillgången i krigsorganisationen utan även för att
tillgodose fredsbehovet av läkarpersonal inom försvaret. Organisationen
framhåller, att det på goda grunder kan befaras att en avveckling eller re
ducering av reservläkarpersonalen inom de olika försvarsgrenarna kommer
att få ytterst menliga konsekvenser för den militära sjukvården. Vidare
motsätter sig organisationen bestämt den i promemorian förordade för
längningen av det gällande anställningsstoppet.
2. Tjänstgöringsskyldighet
Förslaget i promemorian, att tjänstgöringsskyldighet i fred icke skall
föreligga för reservpersonal efter 47 års ålder, har mött viss kritik. Sveriges
akademikers centralorganisation ställer sig särskilt tveksam till utgångs
punkten för förslaget, nämligen att behov ej skulle föreligga att utnyttja
reservbefäl över 47 års ålder. Chefen för armén uttalar, att behov förelig
ger av att ha reservanställd personal äldre än 47 år — dock icke armé
ingenjörer — eftersom denna personal i stort antal är krigsplacerad vid
förband och icke huvudsakligast hänförd till personalreserv. Chefen för
marinen ställer sig förstående till strävandena att åstadkomma största möj
liga enhetlighet mellan de olika kategorierna reservbefäl. Han påpekar dock,
att det torde föreligga en avsevärd skillnad mellan möjligheterna att ut
nyttja en reservofficer vid armén och en reservofficer vid flottan vid liögre
levnadsålder. Då det föreligger ett underskott av yngre reservofficerare
vid flottan, är det med hänsyn till föreliggande krigsplaceringsläge enligt
chefen för marinen önskvärt, dels att reservofficerare vid flottan kvarstår i
reserven till 55 år, dels att dessa officerare för underhållande av utbildning
bland annat i samband med krigsövningar är tjänstgöringsskyldiga efter
47 års ålder. Chefen för marinen framhåller vidare, att enahanda synpunk
ter gäller även reservunderofficerarnas tjänstgöringstid. Beträffande offi
cerare och underofficerare i kustartilleriets reserv anför chefen för mari
nen däremot, att den olägenhet som ligger i att avgångsåldern nedgår från
55 till 53 år samt att obligatorisk fredstjänstgöring efter 47 års ålder ej
kommer att föreligga, kan överbryggas. Slutligen uppger chefen för mari
nen, att behov föreligger av marinintendenter i åldersgruppen 47—55 år*
Chefen för flggvapnct vill icke motsätta sig, att obligatorisk fredstjänst-
göring upphör vid 47 års ålder och att reservpersonalen kvarstår i reser
ven till 53 års ålder men framhåller att detta på längre sikt bedömes med
föra eu ökning om än obetydlig av rekryteringen av reservpersonal för att
krigsbefattningarna skall kunna besättas.
Kungl. Maj.ts proposition nr 78 år 1962
16
I fråga om den föreslagna tjänstgöringsskyldigheten för reservpersonalen
framhåller överbefälhavaren att risk föreligger att de resultat, vartill nu
pågående utredningar kan komma, föregripes om tjänstgöringsordningen
i förväg fixeras för de berörda reservbefälskategorierna. Försvarets civil
förvaltning anför att ämbetsverket med tillfredsställelse konstaterar, att
denna för de skilda reservkategorierna föreslås bli både enhetligare och
i princip överensstämmande med reservofficerarnas vid armén tjänstgö
ringsperioder. Civilförvaltningen ifrågasätter dock, om icke försvarsgrens-
cheferna borde tilläggas rätten att självständigt bestämma, hur tjänstgö
ringen skall uppdelas inom ramen för respektive tjänstgöringsperioder.
Förslagen i fråga om tjänstgöringsskyldighet tillstyrkes jämväl av chefen
för armén, chefen för flygvapnet och centralstyrelsen för de svenska reserv-
officersförbunden. Chefen för armén och chefen för flygvapnet ifrågasätter
dock, om icke antalet dagar i varje tjänstgöringsomgång bör kunna mins
kas under i promemorian föreslagna 15 dagar. Chefen för marinen motsät
ter sig, att de för reservanställda officerare och underofficerare vid flot
tan föreslagna tjänstgöringsperioderna om 180 och 120 dagar ändras till
170 respektive 150 dagar. Som skäl härför åberopas, att det föreslagna
dagantalet medger tre tjänstgöringsomgångar om vardera 60 dagar under
första perioden samt en tjänstgöringsomgång om 60 dagar och två om 30
dagar under den andra perioden, vilken uppdelning av tjänstgöringen visat
sig lämplig. Däremot vill chefen för marinen ej motsätta sig det föreslagna
avskaffandet av gällande särbestämmelser beträffande reservanställd officer
vid flottan, som avlagt sjökaptensexamen.
Den föreslagna omläggningen av tjänstgöringsskyldigheten för läkarna,
vilken innebär att tjänstgöringen som fältläkarstipendiat (motsvarande)
avskaffas samt att tjänstgöringsskyldigheten anpassas till den för veteri
närer gällande, kritiseras av Sveriges akademikers centralorganisation, som
motsätter sig att tjänstgöringstiden för reservläkarna förlänges. Chefen för
marinen anser det orealistiskt att räkna med att förslagen skall medföra
en fullgod rekrytering till en reservläkarkår, och chefen för armén föreslår
att första tjänstgöringsperioden om 230 dagar skall få uppdelas på sex år
— något som även bör gälla för militärunderveterinärer, vilka chefen för
armén vill benämna bataljonsveterinärer — i stället för på fyra år som före
slagits i promemorian.
Kungl. Maj.ts proposition nr 78 år 1962
3. Premier
Om den i promemorian föreslagna beräkningen av premierna har bland
andra följande remissmyndigheter uttalat sig.
överbefälhavaren finner vad som i promemorian sagts om skiljaktighe
ter i premiebeloppen motiverade av rekryteringsskäl tillfredsställande och
framhåller i detta sammanhang att, om särskilda rekryteringssvårigheter
17
skulle föreligga i fråga om vissa kategorier reservbefäl, en uppräkning av
premievederlaget bör kunna övervägas.
Chefen för armén framhåller, att premierna bör göras mer likartade i av
vaktan på kommande rekryteringsutfall och att en differentiering av pre
miebeloppen för i övrigt likställda kategorier bör övervägas först sedan
erfarenhet härav föreligger.
Chefen för marinen anser, att premierna bland annat med hänsyn till
tjänstgöringsskyldighetens omfattning för skilda kategorier bör sättas hög
re än vad som föreslagits i promemorian. Chefen för marinen utgår därvid
från en jämförelse dels med civilförvaltningens förslag och dels med de en
gångsbelopp som kan utgå enligt nu gällande bestämmelser men finner
därvid jämförelsen med engångsbeloppen missvisande, då dessa är beräk
nade på grundpensionen. Hänsyn bör enligt chefens för marinen mening
även tas till det rörliga tillägget på pensionerna.
Försvarets civilförvaltning anser den vid bestämmandet av premiebelop
pen använda principen icke vara tillfredsställande och uttalar härom föl
jande.
Vid konstruktionen av sitt förslag utgick civilförvaltningen från den prin
cipen, att premie borde beräknas på sådant sätt, att densamma utslagen på
antalet tjänstgöringsdagar i största möjliga utsträckning överensstämde
till beloppet för personalkategorier med jämförbar (officers respektive un
derofficers och underbefäls) tjänsteställning. Denna beräkningsgrund an
såg civilförvaltningen liksom försvarsgrenscheferna leda till eftersträvans
värd rättvisa skilda personalkategorier emellan. Icke heller framfördes från
försvarsgrenshåll under åberopande av rekryteringsskäl önskemål om dif
ferentiering av premierna mellan personalgrupper av jämförbar tjänsteställ
ning. Såvitt framgår av föreliggande promemoria har icke heller remiss
myndigheterna framställt några krav i sådan riktning. Civilförvaltningen
är med hänsyn härtill icke övertygad om riktigheten av den i promemorian
redovisade uppfattningen, att det av rekryteringsskäl skulle vara motiverat
med skiljaktigheter i premiebeloppen olika reservbefälskategorier emellan.
Icke heller anser ämbetsverket andra skäl förebragta för att nu göra en dif
ferentiering av premiebeloppen till personalkategorier med jämförbar tjän
steställning och ungefärligen lika lång tjänstgöringsskyldighet. Civilför
valtningen föreslår därför, att den i promemorian framlagda premiesatt-
ningen överarbetas så att såvitt möjligt enhetliga premiebelopp tillskapas
för'i nämnda hänseenden jämförbara personalkategorier. Däremot skulle
differentieringar i premievederlaget måhända framdeles kunna övervägas,
därest särskilda rekryteringssvårigheter skulle komma att uppstå beträf
fande viss reservbefälskategori.
Statskontoret har från de synpunkter ämbetsverket har att beakta icke
något att erinra mot att de i promemorian uppdragna riktlinjerna för be
räkningen av premierna lägges till grund för utarbetandet av bestämmelser
i ärendet.
Sveriges akademikers centralorganisation hemställer att fö i slaget till pie-
miesättning omarbetas. Organisationen framhåller, att premierna utslagna
Kungl. Maj.ts proposition nr 78 år 1062
per tjänstgöringsdag bör ge i stort samma resultat för de olika katego
rierna.
Centralstyrelsen för de svenska reservofficersförbunden anser att pre
mierna bör utgå i huvudsak enligt de grunder, som föreslås i promemorian.
Premierna bör icke från början, framhåller styrelsen, låsas till vissa bestäm
da lönegrader utan bör, för att tillförsäkras standardföljsamhet, knytas
till den vid premieutbetalningen aktuella officerslönegraden. Styrelsen vill
särskilt instämma i uttalandet i promemorian att rekryteringssynpunkter-
na bör ägnas den största uppmärksamhet. Det är för reservofficersorgani-
sationerna lika väl som för försvarsmakten själv av primärt intresse att
alla med reservofficersinstitutionen förenade moment — utbildningstid,
tjänstgöringsförhållanden, avlöningsförmåner och premier — gestaltas på
ett sådant sätt att goda och lämpliga befälsämnen lockas att underkasta sig
utbildning till och under sina bästa år kvarstå som reservofficerare, fram
håller styrelsen slutligen.
18
Kungl. Maj. ts proposition nr 78 år 1962
Departementschefen
Genom beslut av 1960 års riksdag ersattes det för reservanställda, förtids-
avgångna och värnpliktsavgångna officerare i arméns reserver gällande re
servpensionssystemet med ett premiesystem. Jag får i fråga om bakgrun
den till detta beslut hänvisa till vad jag anförde i propositionen 1960: 109
(s. 134 ff.) samt till statsutskottets utlåtande nr 113 (s. 40 ff.). För övriga
kategorier av reservbefäl gäller fortfarande systemet med reservpensio
ner. I förenämnda proposition framhöll jag emellertid angelägenheten av
att premiesystemet infördes även för övriga reservbefälskategorier. För
svarets civilförvaltning erhöll därför uppdrag att med utgångspunkt i
gällande tjänstgöringsskyldighet utarbeta ett förslag till premiesystem för
annan reservpersonal vid krigsmakten än reservofficerare vid armén. Civil
förvaltningens i enlighet härmed avgivna förslag har överarbetats inom
försvarsdepartementet i syfte att åstadkomma en längre gående anpassning
till det för reservofficerax-e vid armén gällande systemet än ämbetsverket
föreslagit. Den inom försvarsdepartementet upprättade promemorian i
ämnet har varit föremål för remissbehandling.
I departementspromemorian föreslås till en början att samtliga katego
rier reservpersonal skall omfattas av det premiesystem som år 1960 inför
des för reservofficerarna vid armén; officerare i väg- och vattenbyggnads
kåren samt reservanställda officerare i flygförartjänst, anställda före år
1958, har dock icke medtagits. Emellertid framhålles i promemorian att
den omständigheten att kategorien reservunderofficerare vid armén upp
tagits icke innebär ett ståndpunktstagande till denna reservkategoris fram
tida ställning och i promemorian ifrågasättes vidare behovet av ingenjör
personal och läkarpersonal i reserv.
19
Beträffande reservunderofficerare och reservunderbefäl vid armén samt
ingenjörpersonal och läkarpersonal i reserv har i andra sammanhang
framlagts organisationsförslag eller pågår utredning. 1954 års befälsutred-
ning föreslog sålunda i sitt betänkande om arméns befäl (SOU 1959: 23), att
underofficerare och underbefäl icke längre skulle anställas i arméns re
server. Jag uttalade emellertid i den förut angivna propositionen att jag
med hänsyn till att detaljerat krigsorganisatoriskt underlag endast före
låg beträffande infanteriet och kavalleriet ej var beredd att ta ställning
till utredningens förslag om slopande av reservunderofficers- och reserv-
underbefälsinstitutionerna. 1954 års personalkårutredning har vidare ifrå
gasatt behovet av en reservorganisation för armé- och mariningenjörer,
varjämte chefen för flygvapnet erhållit uppdrag att utreda behovet av
reserv för flygingenjörer samt för förtidsavgångna verkmästare, mästare
och flygtekniker. Utredningen rörande utbildning av värnpliktiga läkare
in. in. har slutligen föreslagit, att anställnings- och tjänstgöringsförhållan
den för krigsmaktens fast anställda läkare inbegripet läkare i reserven skall
bli föremål för översyn. Det kan vid angivna förhållanden råda tveksamhet
om lämpligheten av att införa ett premiesystem för dessa kategorier av
reservbefäl. Jag saknar anledning att i detta sammanhang ta ställning till
det framtida behovet av de skilda kategorierna, men jag finner angeläget
att ett premiesystem nu införes för så stor del av reservpersonalen som möj
ligt. Med hänsyn härtill finner jag icke skäl undanta andra från ett sådant
system än armé-, marin- och flygingenjörerna.
Såsom chefen för armén föreslagit bör det föreslagna premiesystemet
gälla även för officerare i väg- och vattenbyggnadskåren. Vidare bör i över
ensstämmelse med försvarets civilförvaltnings och chefens för flygvapnet
förslag reservanställda officerare i flygförartjänst, anställda före år 1958,
medtas för att denna kategori skall beredas möjlighet att gå över till det
nya systemet.
Anställningsstopp råder för närvarande för arméingenjörer och flyg
ingenjörer, för underofficers- och underbefälspersonal vid armén samt där
utöver för förtidsavgången och värnpliktsavgången personal vid marinen
och flygvapnet. Anställningsstopp bör fortfarande råda för armé- och flyg
ingen jörpersonalen; jag ämnar till innevarande års riksdag framlägga för
slag om att reservorganisationen för reservanställda och förtidsavgångna
mariningenjörer skall avskaffas. Även beträffande förtidsavgångna verk
mästare, mästare och flygtekniker vid flygvapnet bör anställningsstopp
råda, till dess chefen för flygvapnet slutfört sitt uppdrag och därav beting
ade förslag framlagts. Det är emellertid av praktiska skäl lämpligt att nu
fastställa premier och tjänstgöringsperioder för sistnämnda tre kategorier,
eftersom motsvarande kategorier finns inom de andra försvarsgrenarna. Då
anställningsstoppet för förtidsavgången och värnpliktsavgången personal
vid marinen och flygvapnet motiverats med att omläggningen till ett premie
Kungl. Maj.ts proposition nr 78 år 1962
20
system skulle avvaktas bör detta anställningsstopp hävas. I samband här
med bör även det rådande anställningsstoppet för underofficers- och under
befälspersonal vid armén hävas; jag framhåller ånyo att detta icke innebär
att jag uttalar någon mening om 1954 års befälsutrednings förslag att slopa
reservunderofficers och reservunderbefälsinstitutionerna.
Vad härefter gäller den närmare utformningen av premiesystemet anslu
ter jag mig till förslagen i departementspromemorian. Endast på ett par
punkter finner jag skäl göra avsteg från förslagen eller framlägga komplet
terande synpunkter.
I promemorian föreslås att obligatorisk fredstjänstgöring — i likhet med
vad som gäller för reservofficerare vid armén — överhuvudtaget icke skall
förekomma för någon reservpersonal efter 47 års ålder men att skyldighet
skall föreligga för all reservpersonal att utan tjänstgöringsskyldighet i fred
kvarstå i organisationen till 53 års ålder. Beträffande högbåtsman vid flot
tan föreslås dock att tjänstgöringsskyldighet i fred skall föreligga endast
fram till 37 års ålder. Förslaget att tjänstgöringsskyldighet i fred icke skall
föreligga efter 47 års ålder har mött gensagor från chefen för armén, che
fen för marinen och Sveriges akademikers centralorganisation. Jag vill
här framhålla, att reservbefälsorganisationen har till uppgift att under krig
tillgodose behovet av lämpligt befäl. Enligt min mening är det viktigt att
befattningarna i krigsorganisationen besättes med relativt ung personal.
Förslaget innebär att tjänstgöringsskyldigheten i krig för samtliga katego
rier — officerare i väg- och vattenbyggnadskåren undantagna — upphör
vid utgången av det kalenderår varunder 52 års ålder uppnås. Härigenom er-
hålles en något lägre genomsnittsålder hos reservpersonalen och därmed
en viss kvalitetsförstärkning. Behovet att utbilda reservbefälet efter 47 års
ålder torde enligt min mening i allmänhet ej vara så stort att det motiverar
särskild tjänstgöringsskyldighet i fred. För officerare i väg- och vattenbygg
nadskåren bör med hänsyn till deras arbetsuppgifter anställningen i reserv
upphöra vid 55 års ålder, varjämte tjänstgöringsskyldighet i fred bör före
ligga fram till nämnda ålder samt för sådan officer i väg- och vattenbygg
nadskåren som förordnats till regementsofficer och som kvarstår i kåren
efter 55 års ålder fram till 60 års ålder.
Promemorians förslag om tjänstgöringsskyldighet innebär att en anslut
ning till vad som gäller för arméns reservofficerare eftersträvats. I pro
memorian föreslås sålunda att den totala tjänstgöringstiden skall uppdelas
i två tjänstgöringsperioder, den första tjänstgöringsperioden från inträdet
i reserv till 37 års ålder och den andra tjänstgöringsperioden från 38 till
47 års ålder. För viss reservpersonal tillkommer en första reservtjänst
göring. Särskilda bestämmelser föreslås vidare gälla för reservläkarna; här
till återkommer jag i det följande. Tjänstgöringsskyldigheten inom första
respektive andra tjänstgöringsperioden föreslås för flertalet kategorier lik
som för reservanställda officerare vid armén utgöra 170 respektive 150
Kungl. Maj.ts proposition, nr 78 år 1962
21
dagar. Vissa skiljaktigheter kvarstår emellertid mellan olika reservbefäls-
kategorier i fråga om tjänstgöringsperiodernas dagantal.
Jag finner de föreslagna tjänstgöringsperioderna väl avvägda. De angivna
skiljaktigheterna kan icke elimineras, då de bl. a. beror på tidpunkten för
anställning i reserv. Arméns reservanställda officerare vinner sålunda
anställning i reserv först som löjtnanter vid ungefär 25 års ålder, medan
övriga reservanställda officerare vinner anställning som fänrikar vid nor
malt lägre ålder. Förslagen har också tillstyrkts av flertalet remissinstan
ser. Jag delar icke överbefälhavarens uppfattning att risk skulle föreligga
att ett genomförande av förslagen i denna del föregriper de förslag som kan
komma att framläggas av pågående utredningar om krigsmaktens perso
nal. Endast på en punkt finner jag skäl frångå förslagen i promemorian.
Där föreslås att första tjänstgöringsperioden för reservanställda officerare
vid flottan och marinintendenturkåren samt för reservanställda underof
ficerare vid flottan skall vara 180 dagar och andra tjänstgöringsperioden
120 dagar. Anledningen härtill är den för närvarande vid flottan och marin
intendenturkåren gällande uppdelningen av tjänstgöringen i omgångar om
60 eller 30 dagar. Det ifrågasättes samtidigt i promemorian om icke tjänst
göringsperioderna i förenhetligande syfte bör bestämmas till 170 respek
tive 150 dagar. Trots de av chefen för marinen uttalade betänkligheterna vill
jag tillstyrka detta, då en sådan mindre omläggning av tjänstgöringsperio
dernas dagantal knappast synes behöva medföra några praktiska olägen
heter.
Officerare i väg- och vattenbyggnadskåren, en kategori som icke medta-
gits i promemorian, bör fullgöra samma tjänstgöring som reservofficerare
vid armén. För dem bör dock tillkomma en tredje tjänstgöringsperiod om 60
dagar, vilken skall fullgöras mellan 47 och 55 års ålder. Därjämte bör officer
i väg- och vattenbyggnadskåren, som förordnats till regementsofficer och
kvarstår i kåren till 60 års ålder liksom för närvarande fullgöra ytterligare
en tjänstgöringsperiod om 20 dagar mellan 55 och 60 års ålder.
Reservanställd officer i flygförartjänst, anställd före år 1958, vilken icke
heller medtagits i promemorian, bör, om han överföres till det nya systemet
fullgöra en första tjänstgöringsperiod om 225 dagar och en andra tjänst
göringsperiod om likaledes 225 dagar.
För att bli antagen i någon av försvarsgrenarnas läkarreserver fordras
f. n. att vederbörande under minst tre år varit, såvitt rör fältläkarkårens
reserv bataljonsläkare vid fältläkarkåren eller fältläkarstipendiat, såvitt
rör marinläkarkårens reserv marinläkare av 2. graden vid marinläkarkåren
eller marinläkarstipendiat samt såvitt rör flygvapnets reserv flygläkare av
2. graden på aktiv stat. Fältläkar- och marinläkarstipendiater har en tjänst
göringsskyldighet av 60 dagar om året. I promemorian förslås att katego
rierna fältläkar- och marinläkarstipendiater avskaffas och att inträde skall
kunna vinnas i någon av försvarsgrenarnas läkarreserver efter fullgjord
Kungl. Maj.ts proposition nr 78 år 1962
22
värnpliktstjänstgöring om minst 394 dagar. Tjänstgöringsskyldigheten kom
mer enligt förslaget för läkarna att omfatta två tjänstgöringsperioder om
230 respektive 195 dagar, av vilka den första perioden skall fullgöras inom
fyra år från reservanställningens början och den andra perioden därefter
och fram till 47 års ålder. I reservtjänstgöringen kommer sålunda enligt pro
memorian att inräknas den tjänstgöring som nu åligger fältläkar- respektive
marinläkarstipendiaterna, vilket förklarar det högre dagantalet i reserv
läkarnas tjänstgöringsperioder. Jag finner det lämpligt att anställning i
reserv sker direkt sedan viss del av värnpliktstjänstgöringen fullgjorts och
att reservläkarnas tjänstgöring omlägges i enlighet med förslaget, vilket
innebär att rekryteringen av reservläkarna sker på i huvudsak likartat sätt
inom de tre försvarsgrenarna och att tjänstgöringsskyldigheten bättre an
passas till det föreslagna premiesystemet. Tjänstgöringen under den första
tjänstgöringsperioden bör såsom förutsatts i promemorian fullgöras under
de fyra första åren av reservanställningen, eftersom denna period närmast
motsvarar den nuvarande tjänstgöringen som fältläkarstipendiat (motsva
rande). Anställning i reserven bör fortfarande vinnas som bataljonsläkare,
marinläkare av 2. graden respektive flygläkare av 2. graden. Den föreslagna
omläggningen påverkar icke behovet av arvodesanställda läkare. Jag förut
sätter att frågorna om de fast anställda läkarnas anställnings- och tjänst
göringsförhållanden såsom föreslagits av utredningen rörande utbildning
av värnpliktiga läkare m. in. blir föremål för särskild översyn.
I detta sammanhang vill jag föreslå att den för veterinärer i reserv an
vända benämningen militärunderveterinär såsom chefen för armén föresla
git utbytes mot bataljonsveterinär. Härigenom vinnes bättre överensstäm
melse med motsvarande benämning för läkare i fältläkarkårens reserv.
I de bestämmelser angående reservpersonalen vid krigsmakten, som det
torde få ankomma på Kungl. Maj :t att utfärda, bör för de olika kategorier
na fastslås antalet dagar inom varje tjänstgöringsperiod. Den totala tjänst
göringen bör såsom i promemorian föreslagits i princip uttas i högst 12
tjänstgöringsomgångar, envar om lägst 15 och högst 60 dagar. Liksom
beträffande reservofficerare vid armén bör varje omgång under förut
sättning av vederbörande medgivande kunna få uppdelas, varigenom de
av chefen för armén och chefen för flygvapnet i denna del framförda
synpunkterna tillgodoses. Med hänsyn till att framdeles behov av föränd
ringar i reservbefälets tjänstgöringsförhållanden kan aktualiseras förut
sätter jag att reservbefäl skall vara skyldigt att underkasta sig jämkningar
i sättet för tjänstgöringens fullgörande; dock bör den av mig föreslagna
totala tjänstgöringstiden för varje kategori icke få överskridas. Beträffande
tjänstgöringsskyldigheten för förtidsavgången reservpersonal biträder jag
förslagen i promemorian.
Premierna har i departementspromemorian utformats så att för envar
av de två tjänstgöringsperioder, som förutsättes för huvuddelen av reserv
Kungi. Maj.ts proposition nr 78 år 1962
23
personalen, skall utgå premiebelopp motsvarande fyra månadslöner i viss
löneklass. Avvikelser härifrån föreligger dock främst med hänsyn till tjänst
göringsperiodernas längd. Även rekryteringen inom de olika reservbefäls-
kategorierna har härvid beaktats. Jag finner det föreslagna antalet månads
löner för de olika kategorierna och tjänstgöringsperioderna väl avvägt;
dock bör premierna till läkare och veterinärer i reserv höjas från i prome
morian föreslagna fyra månadslöner för envar av första och andra tjänst
göringsperioden till sex månadslöner för första tjänstgöringsperioden och
fem månadslöner för andra tjänstgöringsperioden. Jag tillstyrker jämväl
förslagen om de löneklasser, som skall ligga till grund för månadslönen,
och finner lämpligt, att den löneklass som skall ligga till grund för månads
lönen vid bestämmande av premie för första tjänstgöringsperioden och i
förekommande fall för första reservtjänstgöringen höjes för reservanställd
personal med officers tjänstegrad — således även för de reservanställda of
ficerare vid armén som omfattas av 1960 års bestämmelser — från A 13
till A 15 (ortsgrupp 4). Den löneklass som skall ligga till grund för premien
till meteorolog för andra tjänstgöringsperioden bör dock bestämmas till
A 21 i stället för som enligt promemorian A 23.
Beträffande härefter de kategorier som icke omfattas av förslagen i pro
memorian bör premierna till officerare i väg- och vattenbyggnadskåren
vara desamma som premierna till officerare i arméns reserver och alltså
utgöra fyra månadslöner i löneklass A 15 under första tjänstgöringsperio
den och fyra månadslöner i löneklass A 21 under andra tjänstgöringsperio
den. Under tjänstgöringen om 60 dagar mellan 47 och 55 års ålder bör pre
mie utgå med två månadslöner i löneklass A 21. För den tjänstgöring som
åligger regementsofficer vid väg- och vattenbyggnadskåren efter 55 års ålder
bör däremot premie icke utgå. Reservanställd officer i flygförartjänst, an
ställd före år 1958, som överföres till det nya systemet, bör erhålla pre
mie för första tjänstgöringsperioden med fem månadslöner i löneklass
A 15 och för andra tjänstgöringsperioden med fem månadslöner i löneklass
A 21. Den till reservanställd officer i flygförartjänst, anställd efter år 1957,
för varje frivillig repetitionsövning utgående premien om 3 000 kr. bör på
samma sätt som motsvarande premie för obligatorisk repetitionsövning om
räknas och utgöra två månadslöner i löneklass A 15. Den premie, som nu
utgår till vissa officerare i flygförartjänst för tjänstgöring för omskolning
till ny flygplanstyp, saknar aktualitet.
Eu sammanställning av det föreslagna premiesystemet har intagits i bi -
letgn 2. I sammanställningen redovisas även i vilka hänseenden jag föreslår
ändringar i de förslag som framlagts i departementspromemorian.
Såsom framhållits i promemorian och understrukits av överbefälhavaren
kan, om rekryteringssvårighetcr skulle visa sig föreligga i fråga om vissa
kategorier reservpersonal, någon mindre ytterligare differentiering och upp
räkning av premiebeloppen övervägas. Det torde få ankomma på Kungl.
Kungl. Maj.ts proposition nr 78 år 1962
24
Maj :t att besluta om erforderliga jämkningar i fråga om de iöneklasser
som vid bestämmande av premierna skall ligga till grund för vederbörande
månadslön.
Reservpersonal anställd enligt bestämmelserna i 1943 års reservbefäls-
kungörelser och 1951 års kungörelse angående väg- och vattenbyggnads
kåren bör beredas möjlighet att övergå till det föreslagna premiesystemet.
Det torde ankomma på Kungl. Maj :t att meddela närmare bestämmelser
om formerna och villkoren för en dylik övergång.
Det föreslagna premiesystemet torde totalt sett på lång sikt medföra en
kostnadsminskning i förhållande till nuläget. Härvid är emellertid att mär
ka att mitt förslag beträffande övergång från pension till premievederlag
innebär en överflyttning av kostnader från tolfte till fjärde huvudtiteln,
vilka kostnader icke beräknats i gällande kostnadsram för försvaret. För
budgetåret 1962/63 torde likväl denna överflyttning icke medföra kostnads
ökningar av beskaffenhet att böra påverka ifrågavarande anslag; viss hän
syn har i årets statsverksproposition även tagits till de premier för reserv
officerare vid armén, som beslutats av 1960 års riksdag.
Under åberopande av det anförda hemställer jag, att Kungl. Maj :t måtte
föreslå riksdagen
att premiesystem för reservbefäl vid krigsmakten må
införas i huvudsaklig överensstämmelse med vad jag före
slagit i det föregående.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med
instämmande av statsrådets övriga ledamöter hem
ställt förordnar Hans Maj :t Konungen att till riks
dagen skall avlåtas proposition av den lydelse bi
laga till detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Kungl. Maj.ts proposition nr 78 år 1962
Hugo Grimlund
Kungl. Maj:ts proposition nr 78 år 1962
25
Bilaga 1
Tjänstgöringsskyldighet för reservpersonalen vid krigsmakten enligt
1943
års reserv-
befälskungörelser och
1951
års kungörelse angående väg- och vattenbyggnadskåren
Kategori
Tjänstgörings
skyldighet
till resp. avgångsålder
Anmärkningar
Officerare (motsv.)
Armén
officer
38
48 dgr/3 år
47
48 dgr/3 år
55
30 dgr/3 år
arméingenjör
47
48 dgr/3 år
(arméunderingenjör)
55
30 dgr/3 år
bataljonsläkare
47
48 dgr/3 år
55
30 dgr/3 år
militärunderveterinär
230 dgr
bataljonsveterinär
47
48 dgr/3 år
55
30 dgr/3 år
officer i väg- och
47
48 (40) dgr/3 år
vattenbyggnadskåren
55
30 dgr/3 år
60
20 dgr
Gäller endast regementsofficer.
Marinen
officer flottan (sjökapten)
38 1
47
[365 dgr + 2 X 60
55
] dgr
officer flottan (ej sjökapten),
38
365 dgr + 60 dgr/
officer marinintendentur-
5 år
kåren
47
60 dgr/5 år
55
30 dgr/3 år
mariningenjör
47
18 mån. + 60 dgr/
(marinunderingenjör)
5 år
55
30 dgr/3 år
officer, kustartilleriet
38
48 dgr/3 år
47
48 dgr/3 år
55
30 dgr/3 år
marinläkare
47
60 dgr/5 år
55
30 dgr/3 år
Flygvapnet
officer i marktjänst
38
45 dgr/3 år
47
45 dgr/3 år
55
30 dgr/3 år
officer i flygförartjänst,
—
90 dgr/år under 3
Premie utgår för varje obligatorisk
anställd efter 1957
år jämte frivilliga rep.övning med 750 kr. och för varje
rep. övningar, en-
frivillig repövning med 3 000 kr.
var om 90 dgr
38
45 dgr/3 år
47
45 dgr/3 år
55
30 dgr/3 år
officer i flygförartjänst,
38
45 (35) dgr/2 år
För tjänstgöring om minst 45 dgr i
anställd före 1958
47
45 (35) dgr/2 år
anslutning till repövning för omskol-
55
30 dgr/3 år
ning till ny flygplanstyp utgår premie
med 1 500 kr.
flygingenjör i marktjänst
47
45 dgr/3 år
55
30 dgr/3 år
26
Kungl. Maj:ts proposition nr 78 år 1962
Kategori
Tjänstgörings
skyldighet
Anmärkningar
flygingenjör i flygtjänst,
47
45 (35) dgr/2 år
meteorolog
55
30 dgr/3 år
flygläkare
47
45 dgr/3 år
55
30 dgr/3 år
Underofficerare (motsv.)
Armén
underofficer
38
48 dgr/3 år
47
48 dgr/3 år
55
30 dgr/3 år
tyghantverkare
47
48 dgr/3 år
55
30 dgr/3 år
Marinen
underofficer, flottan
38
180 dgr + 60 dgr/
5 år
47
60 dgr/5 år
55
30 dgr/3 år
underofficer, kustartilleriet
38
48 dgr/3 år
47
48 dgr/3 år
55
30 dgr/3 år
Flygvapnet
underofficer i marktjänst
38
45 dgr/3 år
47
45 dgr/3 år
55
30 dgr/3 år
verkmästare — mästare
38
45 dgr/3 år
47
45 dgr/3 år
55
30 dgr/3 år
Underbefäl (motsv.)
Armén
armétekniker
47
48 dgr/3 år
55
30 dgr/3 år
Marinen
högbåtsman
38
60 dgr/5 år
Premie utgår för fullgjord tjänstgö
ring till högbåtsman anställd före 29
års ålder med 3 000 kr. och till hög
båtsman anställd efter 29 års ålder
med 1 500 kr.
Flygvapnet
överfurir i signaltjänst
38
45 dgr/3 år
Premie utgår för fullgjord tjänstgö
ring till överfurir anställd före 29 års
ålder med 3 000 kr. och till överfurir
anställd efter 29 års ålder med 1 500
kr.
47
45 dgr/3 år
Premie utgår för fullgjord tjänstgö
ring till överfurir anställd före 29 års
ålder med 5 000 kr., till överfurir an
ställd efter 29 års ålder men före 38
års ålder med 4 000 kr. och till över
furir anställd efter 38 års ålder med
2 000 kr.
flygtekniker
47
45 dgr/3 år
55
30 dgr/3 år
Kungl. Maj:ts proposition nr 78 år 1962
27
Bilaga 2
Förslag
till premiesystem för reservanställd personal vid krigsmakten
Kategori
Tjänstgöringsperioder och avgångs-
premier (ortsgrupp 4)
Avvikelser i departe
mentspromemorian
Ålder
Dgr i tjg
period
Antal må
nads löner
och löne-
klass
premie-
belopp
Officerare (molsv.)
Armén
officer
37
170
4 x A 15
5 980
47
150
4 x A 21
8 276
bataljonsläkare
—
2230
6 x A 19
11 130
4 x A 19
47
195
5 x A 23
11 525
4 x A 23
b atal j onsveterinär
—
>230
6 x A 17
9 996
4 x A 17
47
195
5 x A 23
11 525
4 x A 23
officer i väg- och
37
170
4 x A 15
5 980
kategorien ej upptagen
vattenbyggnadskåren
47
150
4 x A 21
8 276
i förslaget
55
60
2 x A 21
4 138
260
20
—
Marinen
officer flottan och
—
3365
5 x A 15
7 475
marinintendenturkåren
37
170
4 x A 15
5 980
perioden 180 dagar
47
150
4 x A 21
8 276
perioden 120 dagar
officer kustartilleriet
37
235
6 x A 15
8 970
47
150
4 x A 21
8 276
marinläkare
—
*230
6 x A 19
11 130
4 X A 19
47
195
5 X A 23
11 525
4 X A 23
Flygvapnet
officer i marktjänst
37
235
6 x A 15
8 970
47
150
4 x A 21
8 276
officer i flygförartjänst,
—
4270
3 x A 15
4 485
anställd efter 1957
37
170
4 x A 15
5 980
47
150
4 X A 21
8 276
officer i flygförartjänst,
37
225
5 x A 15
7 475
kategorien ej upptagen
anställd före 1958
47
225
5 x A 21
10 345
i förslaget
ineteorolog
37
225
5 x A 19
9 275
47
225
5 x A 21
10 345
5 X A 23
flygläkare
—
*230
6 x A 19
11 130
4 x A 19
47
195
5 x A 23
11 525
4 x A 23
Underofficerare (molsv.)
Armén
underofficer
37
170
4 x A 11
4 816
47
150
4 x A 13
5 372
tyghantverkare
37
170
4 x A 13
5 372
1
47
150
4 x A 17
6 664
'
1 Tjänstgöringen fördelad på högst fyra år.
2 Gäller endast regementsofficer.
3 Första reservtjänstgöring, som fullgöres i en följd.
4
Tre obligatoriska repetitionsövningar om 90 dagar vardera under tre på varandra följande år.
För varje frivillig repetitionsövning om 90 dagar utgår dessutom premie med två månadslöner i
A 15.
6 Enligt 1961 års löner.
28
Kungl. Maj. ts proposition nr 78 år 1962
Kategori
Tjänstgöringsperioder och avgångs-
premier (ortsgrupp 4)
Avvikelser i departe
mentspromemorian
Ålder
Dgr i tjg
period
Antal må
nads löner
och löne-
klass
2 Premie
belopp
Marinen
underofficer, flottan
—
*180
2 x All
2 408
37
170
4 x A 11
4 816
perioden 180 dagar ..
47
150
4 x A 13
5 372
perioden 120 dagar
underofficer,
37
170
4 x A 11
4 816
kustartilleriet
47
150
4 x A 13
5 372
Flygvapnet
underofficer i marktjänst
37
170
4 x A 11
4 816
47
150
4 x A 13
5 372
verkmästare — mästare
37
170
4 x A 13
5 372
47
150
4 x A 17
6 664
Underbefäl (motsv.)
Armén
armétekniker
37
170
4 x A 10
4 580
47
150
4 x A 12
5 092
Marinen
högbåtsman
37
180
4 x A 11]
4 816
Flygvapnet
överfurir i signaltjänst
37
170
4 x A 11
4 816
47
150
4 x A 11
4 816
flygtekniker
37
170
4 x A 10
4 580
47
150
4 x A 12
5 092
1 Första reservtjänstgöring, som fullgöres i en följd.
2 Enligt 1961 års löner
IDUNS TRYCKERI. ESSELTE. STHLM 62
200654