Prop. 1964:191
('med förslag till lag an\xad gående ändrad lydelse av 1 § lagen den 28 september 1951 (nr 649) om straff för vissa trafikbrott',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 19t år 196i
1
Nr 191
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till lag an
gående ändrad lydelse av 1 § lagen den 28 september 1951 (nr 649) om straff för vissa trafikbrott; given Stockholms slott den 29 oktober 1964.
Under åberopande av bilagda i statsrådet och lagrådet förda protokoll vill Kungl. Maj:t härmed jämlikt 87 § regeringsformen föreslå riksdagen att antaga härvid fogade förslag till lag angående ändrad lydelse av 1 § lagen den 28 september 1951 (nr 649) om straff för vissa trafikbrott.
Under Hans Maj :ts
Min allernådigste Konungs och Herres frånvaro:
BERTIL
Gösta Skoglund
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås, att påföljden för grov vårdslöshet i trafik skall ändras från fängelse eller straffarbete i högst ett år till fängelse i högst två år. Ändringen föreslås skola träda i kraft den 1 januari 1965.
1 Bihang till riksdagens protokoll 196b. 1 samt. Nr 191
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 191 år 1964
Förslag
till
Lag
angående ändrad lydelse av 1 § lagen den 28 september 1951 (nr 649)
om straff för vissa trafikbrott
Härigenom förordnas, att 1 § lagen den 28 september 1951 om straff för
vissa trafikbrott skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan angives.
(Nuvarande lydelse)
1
§•
Brister vägtrafikant —---------- - —
Där någon vid förande av bil, mo
torcykel, traktor eller motorredskap
ådagalägger grov oaktsamhet eller vi
sar uppenbar likgiltighet för andra
människors liv eller egendom, dömes
för grov vårdslöshet i trafik till fäng
else eller straffarbete i högst ett år.
(Föreslagen lydelse)
— — sex månader.
Där någon vid förande av bil, mo
torcykel, traktor eller motorredskap
ådagalägger grov oaktsamhet eller vi
sar uppenbar likgiltighet för andra
människors liv eller egendom, dömes
för grov vårdslöshet i trafik till fäng
else i högst två år.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1965.
Kungl. Maj:ts proposition nr 191 år 1964
3
Utdrag av protokollet över kommunikationsärenden hållet inför
Hans Kungl. Höghet Regenten, Hertigen av Halland, i
statsrådet å Stockholms slott den 9 oktober 1964.
Närvarande:
Statsministern
Erlander,
ministern för utrikes ärendena
Nilsson,'^
statsråden
Sträng, Andersson, Lindström, Lange, Lindholm, Kling.^Edenman,
Johansson, Hermansson, Holmqvist, Aspling, Sven-Eric Nilsson.
T.f. chefen för kommunikationsdepartementet, statsrådet Hermansson, an
mäler -— efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter — frå
ga om ändring av påföljden för grov vårdslöshet i trafik och anför följande.
Inledning
Genom brottsbalken den 21 december 1962 (nr 700), som enligt lagen den
20 mars 1964 (nr 163) om införande av brottsbalken träder i kraft den 1
januari 1965, sammanslås fängelse och straffarbete till ett enhetligt frihets
straff, fängelse.
Lagen den 28 september 1951 (nr 649) om straff för vissa trafikbrott (i
det följande kallad trafikbrottslagen) stadgar i ett fall straffarbete, näm
ligen i 1 § andra stycket, enligt vilket lagrum straffet för grov vårdslöshet i
trafik utgör fängelse eller straffarbete i högst ett år .
I sitt betänkande med förslag till brottsbalk (SOU 1953: 14) föreslog
straffrättskommittén, att straffmaximum för grov vårdslöshet i trafik skulle
bestämmas till fängelse högst två år. Förslaget remissbehandlades i samband
med kommitténs huvudförslag (se prop. 1962: 10 s. B 3—4).
Även trafikmålskommittén föreslog i sitt betänkande Trafikmål (SOU
1963: 27), att påföljden i 1 § andra stycket trafikbrottslagen skulle ändras
så att högsta straff där blir två års fängelse.
Över trafikmålskommitténs betänkande har efter remiss yttranden avgivits
av ett sjuttiotal instanser, vilka vid remissvaren fogat utlåtanden från ett be
tydande antal myndigheter och organisationer.
Jag anhåller att nu få taga upp frågan om ändring av påföljden i 1 § and
ra stycket trafikbrottslagen till behandling.
Gällande bestämmelser
I 1 § första stycket trafikbrottslagen stadgas straff för vägtrafikant, som
brister i den omsorg och varsamhet som till förekommande av trafikolycka
betingas av omständigheterna. Brottet benämnes vårdslöshet i trafik och
straffet utgör dagsböter eller fängelse i högst sex månader.
Den, som vid förande av bil, motorcykel, traktor eller motorredskap åda
galägger grov oaktsamhet eller visar uppenbar likgiltighet för andra män
niskors liv eller egendom, dömes enligt andra stycket samma paragraf för
grov vårdslöshet i trafik till fängelse eller straffarbete i högst ett år.
Enligt 3 kap. 9 § brottsbalken, som träder i kraft den 1 januari 1965, skall
den, som av grov oaktsamhet utsätter annan för livsfara eller fara för svår
kroppsskada eller allvarlig sjukdom, dömas för framkallande av fara för an
nan till böter eller fängelse i högst två år.
Vid anmälan av brottsbalksförslaget uttalade chefen för justitiedeparte
mentet, att tillämpning av 3 kap. 9 § brottsbalken får anses utesluten, då
framkallandet av fara täckes av nyssnämnda stadgande i 1 § andra stycket
trafikbrottslagen (prop. 1962: 10 s. B 96—97). Uttalandet föranledde ej nå
gon erinran vid brottsbalksförslagets fortsatta behandling.
Lagen om införande av brottsbalken — som också träder i kraft den 1 ja
nuari 1965 — föreskriver i 4 § andra stycket, att till straffarbete ej vidare
må dömas. I stället skall enligt stadgandet dömas till fängelse på tid som är
stadgad för straffarbete.
4
Kungl. Maj.ts proposition nr 191 år 196b
Kommittéförslagen
Straffrättskommitténs förslag innebar, att påföljden för grov vårdslöshet
i trafik skulle jämkas till överensstämmelse med en av kommittén föresla
gen bestämmelse om vårdslöshet mot person, så att högsta straff angavs till
fängelse högst två år.
Trafikmålskommittén hänvisar till stadgandet i 3 kap. 9 § brottsbalken,
vilket motsvarar den bestämmelse angående vårdslöshet mot person som
straffrättskommitten föreslagit. Det samband som råder mellan grov vårds
löshet i trafik och framkallande av fara för annan bör enligt kommittén
föranleda, att straffet för förstnämnda brott — av kommittén benämnt grov
trafikovarsamhet — blir fängelse i högst två år.
Remissyttrandena
Straffrättskommitténs förslag i denna del har berörts endast i det re
missyttrande över kommitténs förslag till brottsbalk som avgivits av Sve
riges advokatsamfund. Samfundet har däri anfört, att någon höjning av
maximistraffet för grov vårdslöshet i trafik ej bör genomföras, med mindre
en av sakkunniga på området verkställd utredning ger vid handen, att
5
en dylik skärpning är påkallad. I den mån övergången till enhetligt frihets
straff nödvändiggör en ändring av ifrågavarande stadgande, bör enligt ytt
randet straffskalan bestämmas till fängelse i högst ett år.
Trafikmålskommitténs förslag, såvitt nu är i fråga, har vid remissbehand
lingen av kommitténs betänkande inte föranlett någon erinran.
Kungl. Maj.ts proposition nr 191 år 196k
F öredraganden
Strafflatituden för grov vårdslöshet i trafik är som nämnts fängelse eller
straffarbete i högst ett år. När brottsbalken den 1 januari 1965 trätt i kraft
och straffarbete inte längre kan ådömas blir påföljden för grov vårdslöshet
i trafik enligt lagen om införande av brottsbalken fängelse i högst ett år om
ingen lagändring sker. De förslag om ändring av straffmaximum i 1 § andra
stycket trafikbrottslagen till fängelse i högst två år, för vilka jag redogjort i
det föregående, innebär följaktligen, att den övre straffgränsen för brottet
höjes.
Förslagen får ses mot bakgrund av det av straffrättskommittén föreslag
na och sedermera med vissa ändringar antagna stadgandet i 3 kap. 9 §
brottsbalken. Enligt detta lagrum är det belagt med böter eller fängelse i
högst två år att av grov oaktsamhet utsätta någon för livsfara eller fara för
svår kroppsskada eller allvarlig sjukdom.
Trafikmålskommitténs förslag i dess helhet hinner inte behandlas så
att eventuella lagändringar kan träda i kraft samtidigt med brottsbalken.
Under tiden till dess den lagstiftning som kommitténs förslag kan föran
leda träder i kraft, bör straff maximum för grov vårdslöshet i trafik inte
vara lägre än för framkallande av sådan fara som avses i 3 kap. 9 § brotts
balken. Jag föreslår därför, att 1 § andra stycket trafikbrottslagen nu änd
ras så att påföljden blir fängelse i högst två år. Som straffrättskommit
tén anfört vid motiveringen av sitt förslag bör efter denna ändring straffet
för grov vårdslöshet i trafik inte bestämmas i konkurrens med nyssnämnda
stadgande i brottsbalken.
Föredraganden hemställer, att lagrådets utlåtande måtte för det i 87 § re
geringsformen avsedda ändamålet genom utdrag av protokollet inhämtas
över det vid statsrådsprotokollet i detta ärende såsom Bilaga1 fogade lagför
slaget.
Vad föredraganden sålunda med instämmande av stats
rådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans Kungl.
Höghet Regenten.
Ur protokollet:
Bo Holmquist
1 Bilagan, vilken är likalydande med det vid propositionen fogade lagförslaget, liar
uteslutits här.
6
Kungl. Maj:ts proposition nr 191 år 196b
Utdrag av protokoll, hållet i Kungl. Maj:ts lagråd den 28 okto
ber 196b.
Närvarande:
justitieråden
Hagbergh,
Dennemark,
regeringsrådet Wilkens,
justitierådet
Riben.
Enligt lagrådet den 26 oktober 1964 tillhandakommet utdrag av protokoll
över kommunikationsärenden, hållet inför Hans Kungl. Höghet Regenten,
Hertigen av Halland, i statsrådet den 9 oktober 1964, hade Kungl. Maj :t för
ordnat, att lagrådets utlåtande skulle för det i § 87 regeringsformen avsedda
ändamålet inhämtas över upprättat förslag till lag angående ändrad Igdelse
av 1 § lagen den 28 september 1951 (nr 6b9) om straff för vissa trafikbrott.
Förslaget, som finnes bilagt detta protokoll, föredrogs inför lagrådet av
hovrättsassessorn Böret Eriksson.
Lagrådet lämnade förslaget utan erinran.
Ur protokollet:
Stig Granqvist
Kungl. Maj:ts proposition nr 191 år 196b
7
Utdrag av protokollet över kommunikationsärenden, hållet inför
Hans Kungl. Höghet Regenten, Hertigen av Halland,
i statsrådet å Stockholms slott den 29 oktober 196b.
Närvarande:
Statsråden
Stkäng, Andersson, Lindström, Lange, Lindholm, Kling,
Skoglund, Edenman, Johansson, Hermansson, Holmqvist, Aspling, Palme
Sven-Eric Nilsson.
Efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter anmäler
chefen för kommunikationsdepartementet, statsrådet Skoglund, lagrådets
den 28 oktober 1964 avgivna utlåtande över det den 9 oktober 1964 till lag
rådet remitterade förslaget till lag angående ändrad lydelse av 1 § lagen den
28 september 1951 (nr 6b9) om straff för vissa trafikbrott med förmälan,
att lagrådet lämnat förslaget utan erinran.
Föredraganden hemställer, att Kungl. Maj :t måtte genom proposition
jämlikt 87 § regeringsformen föreslå riksdagen att antaga lagförslaget.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in
stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt
förordnar Hans Kungl. Höghet Regenten att till riks
dagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga
till detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Bert Holmberg
Stockholm 1964. Isaac Ma rens Boktryckeri Aktiebolag 640666