Prop. 1966:2

('angående utgifter på tilläggs stat II till riksstaten för budgetåret 1965/66',)

Kungl. Maj:ts proposition nr 2 år 1966

1

Nr 2

Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen angående utgifter på

tilläggs stat II till riksstaten för budgetåret 1965/66; given Stockholms slott den 3 januari 1966.

Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats­ rådsprotokollet för denna dag, föreslå riksdagen att bifalla det förslag om vars avlåtande till riksdagen föredragande departementschefen hemställt.

GUSTAF ADOLF

G. E. Sträng

Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans

Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den 3 januari 1966.

Närvarande:

Statsministern

Erlander,

ministern för utrikes ärendena

Nilsson,

statsråden

Sträng, Andersson, Lindström, Lange, Kling, Edenman, Johansson, Hermansson, Holmqvist, Aspling, Palme, Lundkvist, Gustafsson.

Chefen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, anför efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter.

De anslag, som efter riksstatens fastställande hittills anvisats för inneva­ rande budgetår, har sammanförts på tilläggsstat I (prop. 1965: 154, 155, 174 och 175, SU 193, B:oU 53 och 54, rskr 454) och uppgår till 46 251 000 kr. på driftbudgeten och 37 091 000 kr. på kapitalbudgeten.

Vissa ytterligare anslagsframställningar på tilläggsstat till riksstaten för innevarande budgetår har ansetts erforderliga och bör föreläggas riksdagen vid dess början i en gemensam proposition avseende utgifter på tilläggsstat 11. Skulle anslagsframställningar därutöver på tilläggsstat under nu löpan­ de budgetår visa sig ofrånkomliga, bör dessa föras samman i en särskild proposition, som föreläggs riksdagen vid en senare tidpunkt.

De framställningar om anslag på tilläggsstat, som Kungl. Maj :t beslutar

1 Bihang till riksdagens protokoll 1966. 1 samt. Nr 2

2

Kungl. Maj. ts proposition nr 2 år 1966

denna dag, tas in i dagens statsrådsprotokoll över justitiedepartements-,

forsvars-, social-, kommunikations-, ecklesiastik-, jordbruks-, handels- och

mrikesärenden. Utdrag av dessa protokoll bör biläggas den gemensamma

propositionen som bilagor 1—8. En sammanställning av besluten bifogas

statsrådsprotokollet i detta ärende som bilaga 9.

Föredraganden hemställer härefter, att Kungl. Maj:t måtte i en gemen­

sam proposition förelägga riksdagen de förslag om anslag på tilläggsstat It,

m. m., som framgår av nämnda utdrag av statsrådsprotokollet.

Med bifall till vad föredraganden sålunda med in­

stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt

förordnar Hans Maj:t Konungen att till riksdagen

skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till det­

ta protokoll utvisar.

Ur protokollet:

Göran Sellvall

Kungl. Maj.ts proposition nr 2 år 1966

3

4

Vad föredraganden sålunda med instämmande av

statsrådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans

Maj :t Konungen.

Kungl. Maj. ts proposition nr 2 dr 1966

Ur protokollet:

Per Bylén

tf i-f' ,>v,.(■

Kungl. Maj.ts proposition nr 2 år 1966

5

Bilaga 2

FÖRSVARSDEPARTEMENTET

Utdrag av protokollet över försvarsärenden, hållet inför Hans

Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den

3 januari I96(i.

Närvarande:

Statsministern

Erlander , ministern för utrikes ärendena

Nilsson , statsråden

Sträng, Andersson, Lindström, Lange, Kling, Edenman, Johansson,

Hermansson, Holmqvist, Aspling, Palme, Lundkvist, Gustafsson.

Chefen för försvarsdepartementet, statsrådet Andersson, anmäler häref­

ter under försvarsdepartementets handläggning hörande ärenden angående

utgifter på tilläggsstat

II till riksstaten för budgetåret 1965/66 och anför.

DRIFTBUDGETEN

Fjärde huvudtiteln

E. För krigsmakten gemensamma ändamål

[1] 9. Försvarets sjukvårdsstyrelse: Avlöningar. I gällande avlöningsstal

för försvarets sjukvårdsstyrelse är anslagsposten till avlöningar till övrig

icke-ordinarie personal upptagen med

590 000 kr.

Som framgår av vad jag tidigare denna dag anfört vid anmälan av sjuk­

vårdsstyrelsens avlöningsanslag för nästa budgetår behöver nyssnämnda

anslagspost — som är obetecknad — överskridas till följd av att Kungl.

Maj :t bemyndigat sjukvårdsstyrelsen att anställa viss personal — en byrå­

intendent i Ag 21, en assistent i Ag 15 och ett kanslibiträde i Ag 7 — vid

en nyinrättad enhet för ADB-frågor. Jag beräknar den kostnad som inte

ryms inom ramen för anslagsposten till 50 000 kr.

Under åberopande av det anförda hemställer jag, att Kungl. Maj :t före­

slår riksdagen

It Bihang till riksdagens protokoll 1966. 1 saml. Nr 2

6

att medge att den i avlöningsstaten för försvarets sjuk­

vårdsstyrelse upptagna anslagsposten till avlöningar till

övrig icke-ordinarie personal för budgetåret 1965/66 över­

skrids med högst 50 000 kr.

Kungl. Maj.ts proposition nr 2 år 1966

G. Diverse

[2] 1. Reglering av prisstegringar. Till reglering av prisstegringar på fjärde

huvudtiteln har på riksstaten för innevarande budgetår anvisats 100 milj.

kr. (prop. 1965: 1 bil. 6 s. 322, SU 4, rskr 4).

Anslaget till reglering av prisstegringar skall utnyttjas för att — som när­

mare framgår av prop. 1959: 119, 1960: 110, 1961: 110, 1962: 110, 1963: 110,

1964. 110 och 1965: 1 (bil. 6) — täcka sådana prisfördyringar på reserva­

tionsanslag och obetecknade anslag under fjärde huvudtiteln som inträffar

från den tidpunkt i vars prisläge anslagen beräknats intill utgången av det

budgetår för vilket de anvisats.

Som framgår av vad jag denna dag anfört vid anmälan av frågan om anslag

till prisreglering för budgetåret 1966/67 (prop. 1966: 1 bil. 6 s. 283) utvisar

hittills föreliggande prisberäkningar att det för innevarande budgetår anvi­

sade prisregleringsanslaget inte kommer att räcka. Ytterligare medel för

prisreglering bör därför anvisas på tilläggsstat II.

Om hittillsvarande prisutveckling blir bestående under återstoden av bud­

getåret kommer medelsbehovet netto för prisreglering att uppgå till inemot

250 milj. kr. Jag föreslår därför, att tilläggsstatsanslagets belopp bestäms till

150 milj. kr.

Åberopande det anförda hemställer jag, att Kungl. Maj:t föreslår riks­

dagen

att till Reglering av prisstegringar på tilläggsstat II till

riksstaten för budgetåret 1965/66 anvisa ett anslag av

150 000 000 kr.

[3] 5. Kostnader för projektilröjning på Järvafältet. Något anslag för detta

ändamål är inte uppfört på riksstaten för innevarande budgetår.

Under åberopande av vad som anförts i prop. 1966: 1 (bil. 6 s. 284) an­

gående fortsättandet av tidigare påbörjad projektilröjning på Järvafältet

hemställer jag, att Kungl. Maj :t föreslår riksdagen

att till Kostnader för projektilröjning på Järvafältet

tilläggsstat II till riksstaten för budgetåret 1965/66 anvisa

ett reservationsanslag av 150 000 kr.

Knngl. Maj:ts proposition nr 2 år WHO

7

KAPITALBUDGETEN

Försvarets fonder

A. Försvarets fastighetsfoml

Kasernbyggnaders delfond

[4] 5 a. Inlösen av soldathemsbyggnad vid Svea livgarde. Något anslag tor

detta ändamål är inte uppfört på riksstaten för innevarande budgetår.

Föreningen Soldaternas Vänner i Stockholm, som bedriver soldathems-

verksamhet vid I l:s nuvarande förläggning vid Ulriksdal på Järvafältet, har

anmält att föreningen har för avsikt att efter flyttningen av I 1 från Järvafäl­

tet fortsätta sin verksamhet vid regementets nya förläggningsplats i Upp­

lands-Bro kommun. Föreningens soldathem vid I 1 är uppfört på mark,

som tillhör försvaret och upplåtits med nyttjanderätt till föreningen. Föi-

säljning till utomstående av byggnaden för bibehållande av densamma på

nuvarande plats bedömer föreningen därför inte kunna ske. För att den

planerade överflyttningen av soldathemsverksamheten till I 1 :s nya förlägg­

ningsplats skall bli ekonomiskt möjlig hemställer föreningen, att staten

antingen inlöser soldathemmet eller uppför ett nytt soldathem i anslut­

ning till den nya förläggningen.

Fortifikationsförvaltningen, som av chefen för armén beretts tillfälle att

framföra synpunkter i ärendet, anför bl. a. töljande. Undersökningai hai

gjorts om möjligheterna att som soldathem disponera någon befintlig bygg­

nad vid I 1: s nya förläggningsplats. Någon lämplig byggnad inom rimligt

avstånd från det blivande kasernetablissementet finns dock inte. Byggandet

av en ny soldathemsbyggnad bör ankomma på föreningen, varvid för ända­

målet lämplig tomt kan överlåtas till föreningen. Det är uteslutet att medge

försäljning av den nuvarande soldathemsbyggnaden till utomstående för bi­

behållande på platsen med hänsyn till behovet av att fritt kunna förfoga

över I 1: s nuvarande område efter regementets flyttning. Staten bör därföi

lösa in byggnaden till skäligt pris. Det byggnadstekniska värdet på densam­

ma har uppskattats till 180 000 kr. Med hänsyn till att byggnaden får anses

ha ett högre bruksvärde för föreningen och till det ändamål som byggnaden

tjänar bör dock ersättningen höjas till 220 000 kr., vilket belopp inbegriper

även gottgörelse för flyttnings- och omställningskostnader in. in. Föreningen

har meddelat att den godtar ersättning med nämnda belopp.

För egen del anför chefen för armén att soldathemsutredningen i sitt i sep­

tember 1965 avgivna betänkande kommit fram till att soldathemsverksamhet

alltjämt bör bedrivas inom försvaret. Del befintliga soldathemmet vid I 1

8

Kungl. Maj. ts proposition nr 2 år 1966

har t yl It en stor uppgift för omhändertagandet av soldaterna. Med det läge

regementet får efter flyttningen torde betydelsen av ett soldathem bli minst

lika stor om inte större än vad som nu är fallet. Med biträdande av vad forti-

tikationsförvaltningen föreslagit hemställer chefen för armén, att medel för

inlösen av soldathemsbyggnaden vid Ulriksdal anvisas utanför kostnadsra­

men för det militära försvaret.

Departementschefen

Jag anser det angeläget att staten medverkar till att föreningen Soldater­

nas Vänner i Stockholm bereds möjlighet att fullfölja sina planer att efter

utflyttningen av I 1 till Upplands-Bro kommun där fortsätta den verksam­

het som föreningen bedriver vid förbandets nuvarande förläggning.

Försäljning av den nuvarande soldathemsbyggnaden till utomstående för

bibehållande på platsen anser jag inte böra komma i fråga. För att ekono­

miskt möjliggöra för föreningen att uppföra ett nytt soldathem inom I 1: s

nya område bör staten lösa in byggnaden. Mot den föreslagna ersättningen,

220 000 kr., har jag intet att erinra.

Jag har för avsikt att efter statens övertagande av byggnaden låta närma­

re undersöka på vad sätt byggnaden kan komma till användning för militärt

eller annat statligt ändamål.

Jag hemställer, att Kungl. Maj:t föreslår riksdagen

att till Inlösen av soldathemsbyggnad vid Svea livgarde

på tilläggsstat II till riksstaten för budgetåret 1965/66 an­

visa ett investeringsanslag av 220 000 kr.

Befästningars delfond

[5] 12 a. Flyttning av vissa förråd från Järvafältet. Efter förslag i prop.

1965: 1 (bd. 6 s. 352) anvisade riksdagen för budgetåret 1965/66 ett investe­

ringsanslag av 7,3 milj. kr. till Befästningsarbeten för armén. Av det anvi­

sade beloppet avsågs 2,5 milj. kr. för uppförande av vissa förråd som er­

fordrades som ersättning för ett befintligt förråd på Järvafältet, som måste

utrymmas i samband med försäljningen av mark på Järvafältet. Medel för

ändamålet anvisades utanför försvarets kostnadsram.

Fortifikations förvaltningen (skr 30/8 1965) hemställer, att under in-

vestei ingsanslaget Befästningsarbeten för armén för budgetåret 1966/67

beräknas ytterligare 500 000 kr. för slutlig utbyggnad av förenämnda nya

förråd. Ämbetsverket förutsätter att detta belopp inte belastar försvarets

kostnadsram.

Departementschefen

Medel för uppförande av vissa förråd som erfordras som ersättning för

ett befintligt förråd på Järvafältet har av 1965 års riksdag anvisats utanför

9

försvarets kostnadsram under investeringsanslaget Befästningsarbeten for

armén. För slutförande av arbetena erfordras 500 000 kr. Jag föreslår att

beloppet anvisas på tilläggsstat II till riksstaten för innevarande budgetår.

Förevarande kostnad bör i likhet med den tidigare kostnaden för anda­

målet läggas utanför försvarets kostnadsram.

Åberopande det anförda hemställer jag, att Kungl. Maj :t föreslår riks­

dagen

_

att till Flyttning av vissa förråd från Järvafältet på till-

1 äggsstat II till riksstaten för budgetåret 1965/66 anvisa

ett investeringsanslag av 500 000 kr.

Vad föredraganden sålunda med instämmande av

statsrådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans

Maj :t Konungen.

Ur protokollet:

Sören Nilsson

Kungl. Maj:ts proposition nr 2 år 1966

1i’i

Vjf , -;j~

■ ■

*• il. ;■»I R',!■>.;!!

".A" . -« V ;t, (v»v.\m ty.v\

4^vrtu'A

tegeten .;«j ö h - j I »-»v »i

afl It i-bnri1

>-,/ ■

,,t:,

' i

■ '• i W* >! •«i 11: n;

-

i ,;i

• ■'nid •'

m

fffj II

«.j ».-'j/,,,; loijij.,! ,,!

■■ 'Md.uiiltt Iwm Sorfjlif. i *5tt i.. .

silrur/Viöl -ioltixfu

J.iKii,

i Ii; ,-iS? v>li<il>Mivd iitVd !;i i; !•'(.) •>hm;qfvrjif/.

\riu<<>.i.-v, Viv>rv"\

n>.

Hi;

•• 1

" '

• •• >A,bvui •><>» fi'jt>;> . • Ii . (U; i?

, ;

.!•(

Oöl» n<k. vi;

t Jo

■■ • tö/

- ' ■ ■-('

' »i; di.' I

:i

:

!>-/ju 1 ur.!

vi Ti’

ni; i

öm.^ij ib-rwii' in; /

tij^i'1 ärn si fr»i?å't..ijis ? -

. (i

it t r i»»t} I i. j,;t.

i‘»i! '• tf ■ I ■

Kungl. Maj.ts proposition nr 2 dr Wtiti

11

Bilaga it

SOCIALDEPARTEMENTET

Utdrag av protokollet över socialärenden, hållet inför Höns Maj:t

Körningen i statsrådet på Stockholms slott den ja­

nuari

watt.

Statsministern

Eulandeh , ministern för utrikes ärendena Nmsso». ^äden

Sträng, Andersson, Lindström, Lange, Kling, Edenma ,

Hermansson, Holmqvist, Aspling, Palme, Lundkvist, Gustafsson.

Chefen för socialdepartementet, statsrådet Aspling, anmäler härefter un­

der socialdepartementets handläggning hörande ärende angaende utgift

på tilläggsstat II till riksstaten för budgetåret 196o/66 och an or.

KAPITALBUDGETEN

Statens allmänna fastighetsfond

[1] 10. Utbyggande av karolinska sjukhuset. Till ändamålet har för bild

getåret 1965/66 anvisats ett investeringsanslag av 7,5 milj. kr.

^ Genom beslut den 30 juni 1965 har Kungl. Maj :t bl. a. bemyndigat chefen

för socialdepartementet att tillkalla en lokal- och utrustningsprogramko^

mitté för karolinska sjukhuset med uppgift att - med beaktande av

föredragande departementschefen anfört i prop. 1965^59 (SU 99 rskr 273)

och efter samråd med lokal- och utrustningsprogramkommitten för umver

sitetet och högskolorna i Stockholm - upprätta lokalprogram och utrust­

ningsförslag på grundval av de av statsmakterna godtagna riktlinjerna

den fortsatta planeringen av karolinska sjukhusets utbyggna .

kommittén skall överlämna uppgjorda lokalprogram till byggnadsstyrelsen

och utrustningsförslag till direktionen för karolinska sjukhuset för vidare

åtgärder. Genom beslut den 13 september 1965 har chefen for socialdeparte­

mentet tillkallat ifrågavarande lokal- och utrustningsprogramkommitte for

karolinska sjukhuset.

12

Lokal- och utrustningsprogramkommittén för karolinska sjukhuset hem­

ställer, att pa tillaggsstat till riksstaten för budgetåret 1965/66 anvisas av-

enr^\500H°f0,kr' H11 ViSSa grundläggande utredningar av teknisk natur i

enlighet med följande sammanställning.

2. G7un“ersökn“liga hUSkl0pPars ^"adstekniska tillstånd

Kungl. Maj.ts proposition nr 2 år 1966

a

*

0

. VVS-utredningar......................................... .....................................................

100 000

100 000

50 000

100 000

110 000

50 000

510 000

Som underlag för programmering och projektering av sjukhusets utbyg­

gande erfordras i flera hanseenden klarlägganden och ställningstaganden av

overvagande teknisk natur. Grundläggande utredningar måste företas un­

der medverkan av utomstående konsulter.

det äfrt!dTnhehte£ ftånabK a' mentaIsjukvårdens utbyggnad har visat, att

befintrl

kostnadsbesparande att redan i inledningsskedet inventera

befintliga huskroppars byggnadstekniska tillstånd i fråga om exempelvis

statiska funktioner, dimensionering, eventuella brister, möjligheter till hål-

tagmng och avväxlingar av bärande konstruktioner, värme- och Ijudisole-

rmgsforhallanden samt brandtekniska data. En sammanställning av dylika

uppgjfter ar en förutsättning för den kommande projekteringen. Härtill

kommer att relationsmaterialet för sjukhuset i många hänseenden är brist-

^ rbmaSte k°1T,etteraS- 1 fÖrsta hand -fordras eu sådan invente-

,

° beträffande sjukhusets huvudblock. Arbetet härmed torde i huvudsak

100000kr

^ Under innCVarande bud§etår- ^stnaden uppskattas till

,.2' Tldlgare utbyggnad inom sjukhusområdet har skett efter relativt ofull­

ständiga grundundersökningar, som lämnat upplysning om djupet til! fast

mark men däremot inte om markens beskaffenhet. Helt nya krav på under­

sökningarnas omfattning och kvalitet måste ställas då det blir fråga om

att genomfora stora underjordiska arbeten, t. ex. parkeringshus, eller för­

binda befintliga huskroppar genom nya byggnader och anlägga nya försörj-

ningskulvertar. For de kommande byggnadsarbetena fordras kännedom

om barighetsforhållandena, vilken inte kan vinnas utan provborrningar <>e_

våförhå«,anHtenSlTn- Vidare är materiaIet rÖrande sjukhusområdets ni-

vaforhal anden och byggnadskropparnas inbördes höjdrelationer bristfälligt

Ln fullständig markkarta erfordras, som anger inte bara befintliga bvgg-

" " aVCn S3mtIlga anläggningar i mark (avlopp, vattenledningar,

elektriska ednmgar m. m.). Vinkelmätning på mark krävs. Det ställer ««

ekonomiskt fördelaktigt att så långt möjligt genomföra grundundersök-

nmgen , eu omgång för samtliga de delar av sjukhuset, som kan bli aktu-

Kungl. Maj:ts proposition nr 2 är 1966

13

ella för byggnadsverksamhet. Kostnaderna för innevarande budgetår beräk­

nas till 10» 000 kr.

3. F. n. finns inte tillfredsställande dokumentation rörande försörjnings-

ledningar i mark, såsom för avlopp och kallvattcntillförsel in. m. En inven­

tering måste därför ske i samhand med inmätningen. Materialet kommer

även att utgöra grund för kommande förhandlingar med kommunerna i

anslutningsfrågor. Utredningen hör slutföras snarast möjligt. Kostnaderna

för innevarande budgetår har uppskattats till 50 000 kr.

4. Trafikledsplaneringen omedelbart omkring sjukhusområdet är ytterst

komplicerad, bl. a. på grund av att de aktuella sträckningarna ingår i stör­

re trafikledssystem under utarbetande. Förslag har framkommit, som måste

bedömas beröra sjukhuset ogynnsamt och ev. föranleda kännbara intrång.

En insats av kvalificerade konsulter krävs för att bistå sjukhuset med utred­

ningar och översyn av från trafikmyndigheterna framlagda förslag. Kostna­

derna för erforderliga programutredningar i om- och tillbyggnadsfrågor

samt stadsplaneutredningar kan bli betydande. För innevarande budgetår

beräknas ett belopp av 100 000 kr.

5. Vid pågående upprustning av vårdavdelningar måste beaktas möjlig­

heterna att framdeles länka in dem i kommunikations- och distributionssy­

stem som är ändamålsenliga för sjukhuset i dess helhet. Av samma skäl

måste frågor om olika centrala försörjningsanläggningar (t. ex. anläggning­

ar för tryckluft och syrgas, centralsuganläggning och pneumatisk soptrans-

portanläggning) samt frågor rörande teletekniska kommunikationer

(snabbtelefon, centralradio, TV-anläggningar i övervakningssyfte, teknisk

övervakningscentral m. m.) utredas på ett tidigt stadium. Kostnaderna för

innevarande budgetår uppskattas till 30 000 kr. för utredningar rörande

kommunikations- och distributionssystem, 30 000 kr. för utredningar rö­

rande centrala försörjningssystem samt 50 000 kr. för utredningar rörande

teletekniska kommunikationer o. d.

6. Planeringsuppgiften innefattar till betydande del ombyggnad av befint­

liga hus. Erfarenheten visar att ventilations- och värmeför sörj ningsanlägg­

ningar drar betydande kostnader särskilt vid en kombination av omfattande

ombyggnader och nybyggnader. Byggnadsstyrelsen har därför inlett ett

samarbete med experter vid tekniska högskolan i Stockholm för att få en

principuppläggning av dessa spörsmål. De riktlinjer som härvid framkom­

mer avses komma att läggas till grund för konsulternas arbete. En värme-

behovsmätning för karolinska sjukhuset och karolinska institutet har på­

börjats. Kostnaderna för VVS-utredningar uppskattas till 50 000 kr. för in­

nevarande budgetår.

Departementschefen

Karolinska sjukhusets lokal- och utrustningsprogramkoinmitté skall bl. a.

upprätta lokalprogram på grundval av de av statsmakterna godtagna rikt­

at Bihang till riksdagens protokoll 1966. 1 saml. Nr 2

linjerna för den fortsatta planeringen av sjukhusets utbyggande, vilka rikt­

linjer i sin tur bygger på 1964 års generalplan för sjukhuset (prop. 1965:

59, SU 99, rskr 273). Lokalprogrammens närmare utformning kan emeller­

tid i vissa fall bero på vilka byggnadsmässiga lösningar, som bör väljas.

För valet härav är det väsentligt, att grundläggande tekniska utredningar

görs på ett tidigt stadium t. ex. beträffande grundförhållandena och befint-

liga byggnaders tillstånd. Vidare erfordras utredningar angående hur sjuk­

husets kommunikations- och distributionssystem m. m. bör utformas.

Programkommitténs förslag rörande sådana utredningar och beräkning

av kostnaderna för desamma under innevarande budgetår föranleder ingen

erinran från min sida. Jag föreslår således, att 500 000 kr. beräknas under

förevarande investeringsanslag för nämnda ändamål.

Jag hemställer, att Kungl. Maj :t föreslår riksdagen

att till Utbyggande av karolinska sjukhuset på tilläggs-

stat II till riksstaten för budgetåret 1965/66 anvisa ett in­

vesteringsanslag av 500 000 kr.

Vad föredraganden sålunda med instämmande av

statsrådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans

Maj :t Konungen.

14

Kungl. Maj:ts proposition nr 2 år 1966

Ur protokollet:

Anders Leion

Kungl. Maj:ts proposition nr 2 dr 1966

15

Bilaga

4

KOMMUNIKATIONSDEPARTEMENTET

Utdrag av protokollet över kommunikationsärenden, hållet inför

Hans Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott

den 3 januari 1966.

Närvarande:

Statsministern

Erlander,

ministern för utrikes ärendena

Nilsson,

statsråden

Sträng, Andersson, Lindström, Lange, Kling, Edenman, Johansson,

Hermansson, Holmqvist, Aspling, Palme, Lundkvist, Gustafsson.

Chefen för kommunikationsdepartementet, statsrådet Palme, anmäler här­

efter under kommunikationsdepartementets handläggning hörande ärende

angående utgifter på tilläggsstat II till riksstaten för budgetåret 1965/66

och anför.

DRIFTBUDGETEN

Sjätte huvudtiteln

A.

Kommunikationsdepartementet m. m.

[1J 3. Kommittéer m. m. På riksstaten för innevarande budgetår har under

ifrågavarande rubrik anvisats ett reservationsanslag av 2 500 000 kr. Detta

belopp kan — med hänsyn till att vissa kommittéer beräknas dra större

kostnader än tidigare förutsetts och att flera utredningar nyligen tillkommit

— bedömas bli helt otillräckligt. Belastningen på anslaget, som vid utgången

av november månad 1965 utgjorde 1 426 000 kr., kan för hela budgetåret

1965/66 förväntas uppgå till ca 3 200 000 kr. Ett ytterligare medelsbehov

föreligger således om 700 000 kr. Jag hemställer, att Kungl. Maj :t föreslår

riksdagen

att till Kommittéer m. m. på tilläggsstat II till riksstaten

för budgetåret 1965/66 anvisa ett reservationsanslag av

700 000 kr., därav hälften att avräknas mot automobilskatte-

medlen.

Vad föredraganden sålunda med instämmande av-

statsrådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans

Maj :t Konungen.

Kungl. Maj:ts proposition nr 2 år 1966

Ur protokollet:

Bo Holmquist

Kanyl. Maj.ts proposition nr 2 år 1966

17

Bilaga 5

ECKLESIASTIKDEPARTEMENTET

Utdrag av protokollet över ecklesiastikärenden, hållet inför

Hans Maj.t Konungen i statsrådet på Stockholms

slott den 3 januari 1966.

Närvarande:

Statsministern

Erlander,

ministern för utrikes ärendena

Nilsson,

statsråden

Sträng, Andersson, Lindström, Lange, Kling, Edenman, Johansson,

Hermansson, Holmqvist, Aspling, Palme, Lundkvist, Gustafsson.

Chefen för ecklesiastikdepartementet, statsrådet Edenman, anmäler här­

efter under ecklesiastikdepartementets handläggning hörande ärenden an­

gående utgifter på tilläggsstat II till riksstaten för budgetåret 1965/66 samt

anför.

DRIFTBUDGETEN

Åttonde huvudtiteln

B.

Allmänna

kultur- och bildningsändamål

[1] 11. Bidrag till de kungl. teatrarna. Från det under denna rubrik anvi­

sade förslagsanslaget utgår bidrag till Operan och Dramatiska teatern.

Bidraget till verksamheten vid sistnämnda teater uppgick under föregå­

ende budgetår enligt den fastställda inkomst- och utgiftsstaten till 6 835 000

kr. Kungl. Maj:t har dessutom medgivit att anslaget får belastas med

530 000 kr. utöver beräknat belopp på grund av avtalsenlig ökning a\ löne­

utgifterna. I den av Kungl. Maj :t för innevarande budgetår fastställda sta­

ten är bidraget till teatern upptaget med 8 820 000 kr.

Anslaget Bidrag till de kungl. teatrarna tillkom i samband med stats­

makternas beslut år 1964 (prop. 1964:66, SU 115, rskr 250) om ändrade

regler för de statliga bidragen till teaterverksamheten. Motivet for att över­

föra de tidigare bidragen till bl. a. de kungl. teatrarna från lotterimedels-

18

fonden till ett riksstatsanslag var främst önskemålet om förbättrad för­

handsbedömning och avvägning av de ekonomiska resurser, som från sta­

tens sida ställs till förfogande för teaterverksamheten. Förslaget om en

ändring av systemet för den statliga medelsanvisningen till de kungl.

teatrarna motiverades enligt prop. 1964:66 särskilt med hänvisning till den

kraftiga tillväxten under senare år av de statliga bidragen och teatrarnas

regelbundna krav på sådana tilläggsanslag av statsmedel, för vilka till­

räckliga medel ej kunnat beräknas i förväg, eftersom de i många fall in­

neburit avvikelser även från teatrarnas egna ekonomiska kalkyler. Det

framhölls, att anslagskonstruktionen bör vara utformad på ett sådant sätt

atl teaterledningarna inte binds i sitt konstnärliga handlande och att så­

lunda teaterledningens frihet att inom en given ekonomisk ram vidta de

ändrade utgiftsdispositioner, som verksamheten kräver, i så stor utsträck­

ning som möjligt måste bibehållas.

För var och en av de kungl. teatrarna fastställer Kungl. Maj:t en sär­

skild inkomst- och utgiftsstat. De nu gällande föreskrifterna innebär att

det statliga bidraget utgör saldot i den för teatern gällande inkomst- och

utgiftsstaten och att vissa i staten upptagna förslagsvis betecknade poster

ej får överskridas utan Kungl. Maj :ts medgivande. Som angavs i nämnda

proposition (s. 34) har teatrarna rätt att hos Kungl. Maj :t begära anslag

utövei i staten upptagna utgiftsposter för ökning av teatrarnas medelsbe­

hov på grund av avtalsenlig ökning av löneutgifterna eller ökning av de

s. k. sociala avgifterna, varmed avses bl. a. huvudmansavgifter för pensione­

ring och ATP-avgifter.

Dramatiska teaterns AB har till Kungl. Maj :t överlämnat teaterns bok­

slut för budgetåret 1964/65, utvisande ett överskridande av vissa av de i

staten upptagna posterna och hemställt om att få överskrida nämnda pos­

ter med sammanlagt 564 659 kr. på grund av orsaker av automatisk na­

tur, trämst en ökad belastning av posten Huvudmansavgifter för pensione­

ring, ATP-avgifter och övriga sociala avgifter. Vidare begär teatern med­

givande att på grund av andra omständigheter få överskrida vissa poster

med ett sammanlagt belopp av 973 398 kr. Slutligen har teatern i särskild

framställning anmält att ett överskridande på grund av annat än automa­

tiska omständigheter är oundvikligt också under innevarande budgetår

och uppskattat det medelstillskott som av denna anledning erfordras till

sammanlagt högst 300 000 kr.

I sin begäran om överskridande för föregående budgetår påpekar tea­

tern att detta spelår varit teaterns mest framgångsrika hittills. Åtta pjä­

ser har iscensatts på vardera scenen. Publikfrekvensen steg till ca 80 %

på stora scenen och till ca 90 % på lilla scenen. Verksamhetens omfattning

har lett till att lönekostnaderna har överskridits med ca 574 000 kr., hu­

vudsakligen beroende på ökade utgifter för extra personal och övertids­

ersättningar. Posten till övriga utgifter har vidare överskridits med 283 067

Kungl. Maj:is proposition nr 2 är 1966

Kungl. Maj.ts proposition nr

2

ur 1966

19

kr , till största delen beroende på ökade kostnader for teaterns reklam­

verksamhet. Det är framförallt programmen och annonseringen, som i

förhållande till vad som förutsattes vilt uppgörandet av staten dragit av­

sevärt ökade kostnader. Posten till övriga expenser har också överskri­

dits med 83 108 kr. På inkomstsidan har recetterna blivit 12 803 kr. mind­

re än det i staten upptagna beloppet.

, v ,

, .

I framställningen om ytterligare medel för innevarande budgetår påpe­

kar teatern att, även om vissa ändringar i de ursprungliga planerna or

spelåret gjorts, ett överskridande av de anvisade medlen for extra personal

och reklam är oundvikligt. Samtidigt beräknas vissa poster ej behova ut­

nyttjas i sin helhet, varför det sammanlagda medelstillskottet kan begrän­

sas till 300 000 kr.

tor,tor.

1 sitt yttrande över Dramatiska teaterns framställningar i s yr er

och orkesterrådet att de av teatern begärda tilläggsanslagen ställs till för­

fogande men understryker starkt vikten av att teatern vidtar åtgärder for

att undvika att i fortsättningen överskridanden uppkommer pa grund av

sådana orsaker som denna gång. Av det gjorda överskrida^netftnf°r,bi.Ud“eetd

året 1964/65 sammanhänger enligt rådets bedömning ca 940 000 kr. med

vidgad verksamhet.

Departementschefen

Det bokslut för budgetåret 1964/65 som redovisats av '^^iska tea-

tern liksom det av teatern förutsedda utfallet för budgetaret 1965/66 utvi­

sar överskridanden som dels är av den art att de bör kunna medges av

Kungl. Maj :t, dels är sådana som bör underställas riksdagen for provning

Vid en bedömning av det faktiska ekonomiska utfallet av teaterns verfeam-

het budgetåret 1964/65 samt det beräknade utfallet budgetaret 196a/66

det uppenbart att teatern haft svårigheter att anpassa sig till den ordning

som gäller för annan statlig eller statsunderstödd verksamhet. Jag vill ar

understryka att man vid konstruktionen av det nya bidragssystemet i

teatern varit medveten om de svårigheter som föreligger när det galler att

beräkna den ekonomiska ramen för teaterverksamhet och anpassat systemet

härefter. Sålunda har man bl. a. dels låtit teaterns verksamhet vara obero­

ende av variationerna i intäkterna, dels lämnat möjlighet for teatern att

inom den fastställda utgiftsstaten överföra medel från en post till en an­

nan. i vissa fall dock först efter medgivande av Kungl. Maj:t. Däremot ar

en förutsättning för konstruktionen varit att bortsett från vissa au oma-

tiskt verkande omständigheter den fastställda bidragsramen måste hållas.

.Tåg vill i detta sammanhang erinra om att inkomsterna endast utgör en

mindre del eller omkring 1/4 av utgifterna för verksamheten.

Som framgått av min nu lämnade redogörelse har teatern annu icke yc-

kats anpassa sig till det nya bidragssystemet eftersom betydande overskn-

danden av sådan natur som ligger under teaterns direkta kontroll upp­

20

Kungl. Maj:ts proposition nr 2 år 1966

kommer under budgetåren 1964/66. Detta finner jag otillfredsställande

och för framtiden måste det oeftergivliga kravet uppställas på teaterns verk­

samhet att denna planeras så att den ryms inom den av statsmakterna givna

ekonomiska ramen.

Jag forordar att Kungl. Maj :t — utöver täckning för automatiska kost­

nadsökningar — skall äga medge att anslaget till bidrag till de kungl. teat­

rarna med hansyn till de utgifter som redovisats av Dramatiska teatern för

nan J96tp '*5 Ska11 kUnna belastas med ytterligare ett belopp av högst

000 kr. Ifrågavarande belopp kommer därvid att belasta innevarande

budgetårs anslag till de kungl. teatrarna. Kungl. Maj :t bör vidare äga medge

en merbelastning av anslaget med högst 300 000 kr. avseende beräknade

kostnadsökningar av icke-automatisk natur under spelåret 1965/66. Jag

hemställer att Kungl. Maj :t föreslår riksdagen

att godkänna vad jag i det föregående förordat angåen­

de bestridande av vissa kostnader vid Dramatiska teatern.

KAPITALBUDGETEN

Statens allmänna fastighetsfond

[2] 22. Byggnadsarbeten vid universiteten och vissa högskolor. Investerings­

ans agen för universiteten och de till ecklesiastikdepartementet hörande

högskolor™ är sammanförda till ett gemensamt anslag, benämnt Byggnads­

arbeten vid universiteten och vissa högskolor. Under denna anslagsrubrik

kar LrfftSnSna!€ntf?ri!nneVarande budSetår l,PPförts ett investeringsanslag av

144 324 000

kr. till byggnadsarbeten vid universiteten, karolinska institutet,

de tekniska högskolorna och gymnastiska centralinstitutet.

I slinvdse den 24 augusti 1965 har byggnadsstyrelsen bl. a. gjort fram­

ställning om anslag på tilläggsstat till riksstaten för budgetåret 1965/66.

Universitetet i Uppsala

Nybyggnader för medicinska fakulteten m. in.,

etapp I

Såsom redovisats i prop. 1962: 91 (s. 63) planeras erforderliga nybyggnad

er for de medicinskt teoretiska ämnena vid universitetet i Uppsala bli för­

lagda till det s. k. Artillerifältet.

Enligt riksdagens beslut i anledning av prop. 1965: 141 (SU 173, rskr 411)

skall antalet nybörjarplatser i ifrågavarande ämnen i Uppsala ökas läs-

21

arel 1966/67 med 20 till 110 och läsåret 1967/68 med ytterligare 86. Stu­

derande som antas till de sistnämnda utbildningsplatserna skall erhålla pro-

pedeutisk och klinisk utbildning vid en ny medicinsk utbildningsenhet i

Linköping under förutsättning alt ett för staten godtagbart avtal kan träf­

fas med vederbörande sjukvårdshuvudmän. 1 Uppsala skall utbildningen pa

delta stadium dimensioneras för 106 platser årligen.

Statsmakterna har vidare, med anledning av nämnda proposition, beslutat

alt farmaceutiska institutet skall flyttas till Uppsala och inordnas — tills­

vidare inom den organisatoriska ramen av en särskild fakultet i Uppsala

universitet. Intagningskapaciteten vid fakulteten skall ökas från 80 till 120

studerande per år. I propositionen (s. 191) anförde jag att vid utarbetan­

det av lokal- och utrustningsprogram för fakulteten borde undersökas alla

möjligheter att genom integration mellan den farmaceutiska fakulteten, å

ena sidan, samt de medicinska och matematisk-naturvetenskapliga fakulte­

terna, å andra sidan, åstadkomma investerings- och driftrationaliseringar.

Möjligheterna att organisatoriskt sammanföra närbesläktade ämnen vid

berörda fakulteter i gemensamma institutioner borde härvid iakttas.

I prop. 1965: 104 (s. 35) redovisade jag att byggnadsstyrelsen lagt fram

ett förslag till uppläggning av bebyggelsen på Artillerifältet i Uppsala samt

huvudhandlingar för en första etapp av nybyggnaderna. Efter prövning av

nämnda handlingar uppdrog Kungl. Maj :t genom beslut den 5 mars 1965

åt styrelsen att färdigställa bygghandlingar för den forsta etappen samt att

därefter underställa ärendet Kungl. Maj :ts förnyade prövning. Vid den

fortsatta projekteringen skulle alla möjligheter att begränsa kostnaderna

undersökas. Särskilt borde beaktas att en viss begränsning av den föreslag­

na höga flexibiliteten borde kunna leda till kostnadsminskningar.

Byggnadsstyrelsen har numera redovisat att den nyssnämnda undersök­

ningen i vissa delar utförts. Det har därvid visat sig möjligt att på några

punkter begränsa kostnaderna. I syfte att alternativa utföranden skall kun­

na bedömas från funktionella, tekniska och ekonomiska synpunkter utförs

f. n. ett provbygge. Därvid undersöks de faktorer som påverkar kostnaderna.

Med ledning av de erfarenheter som kan vinnas bör det enligt styrelsen vara

möjligt att ta ställning till bl. a. frågan om graden av flexibilitet.

Den första byggnadsetappen föreslås av styrelsen omfatta ca 12 570 m2

rumsyta. I avvaktan på resultatet av pågående undersökningar har styrel­

sen uppskattat kostnaderna för etappen till 29 250 000 kr. enligt prisläget

den 1 april 1965. Kostnaderna för erforderliga försörjningsåtgärder upp­

skattar styrelsen till 2 540 000 kr. enligt samma prisläge.

Lokalbehovet för de medicinska ämnena anatomi, histologi, medicinsk

kemi, fysiologi, medicinsk fysik och farmakologi har lokal- och utrust-

ningsprogramkommittén för universitetet i Uppsala beräknat till 16 680 m-.

Programkommittén har vidare framlagt förslag om dispositionen av ca

10 500 m2 av de i den första etappen ingående lokalerna för nämnda ämnen.

Kungl. Maj:ts proposition nr 2 år t966

22

Kommittén har sålunda föreslagit att samtliga lokaler för grundutbildning­

en — ca 3 850 in2 — samt lokaler för högre utbildning och forskning i äm­

nena fysiologi, medicinsk fysik och farmakologi — ca 3 860 m2__skall ingå

i etappen. Vidare har kommittén föreslagit att i förevarande etapp skall

ingå gemensamma djurutrymmen om ca 1 470 m2, gemensamma verkstäder

om ca 750 m2 samt fyra föreläsningssalar med en sammanlagd yta att ca

o80 m2. Av resterande ca 2 000 m2 rumsyta åtgår enligt byggnadsstyrelsen

ca 1 800 m2 för omklädningsrum, skyddsrum in. fl. gemensamma ändamål.

Byggnadsstyrelsen räknar med att byggnadsarbetena skall kunna påbör­

jas i mars 1966. De första lokalerna beräknas kunna tas i bruk till höstter­

minen 1967 och etappen beräknas i sin helhet kunna färdigställas under

1968.

Universitetet i Umeå

Nybyggnad för bibliotek, samhällsvetenskap m. in.

Genom statsmakternas beslut i anledning av prop. 1964: 74 (s. 76, SU 94

rskr 214) finns fr. o. m. den 1 juli 1964 ett universitetsbibliotek inrättat i

Umeå. Enligt ett med Umeå stad träffat avtal disponerar huvudbiblioteket

provisoriska lokaler i stadsbibliotekets byggnad. Avtalet gäller till utgången

av år 1968 eller den tidigare tidpunkt, då biblioteket inflyttar i nybyggnad

på universitetsområdet.

1962 års umeåkommitté har utarbetat ett lokalprogram för universite­

tets huvudbibliotek jämte kurslitteraturbibliotek. Programmet upptar två

skilda läsesalstyper, dels forskarläsesalar med 115 forskarplatser och ut­

rymme för 200 000 volymer i öppna hyllor, dels kursläsesalar med 450

platser och utrymme för 15 000 volymer i öppna hyllor samt med när­

magasin för ytterligare 5 000 volymer. Programmet upptar vidare ett slutet

magasin med utrymme för 200 000 volymer.

1962 års umeåkommitté har vidare utarbetat lokalprogram för de sam­

hällsvetenskapliga ämnena och den matematiska ämnesgruppen samt för

socialhögskolan. Nämnda ämnen är liksom socialhögskolan f. n. inrymda

i förhyrda lokaler.

byggnadsstyrelsen har med skrivelse den 9 augusti 1965 redovisat s. k.

förslagshandlmgar för en nybyggnad bestående av tre sammanhängande

byggnadsdelar för resp. bibliotek, hörsalar och institutionslokaler m. m. för

socialhögskolan och nyssnämnda ämnen vid universitetet.

Kostnaden för nybyggnaden har uppskattats till 25 520 000 kr. enligt pris­

läget den 1 april 1965.

Biblioteksdelen, som omfattar en rumsyta av något över 6 500 m2, har

projekterats så att kurslitteraturbiblioteket och forskarbiblioteket resp. den

centrala delen innehållande administrativa utrymmen, låneexpedition m. m.

kan utbyggas oberoende av varandra. Vidare har vid projekteringen forskar-

platserna samlats i ett enda stort rum som även rymmer kataloger, biblio­

grafier m. in.

Kungl. Maj.ts proposition nr 2 år 1966

Kunyl. Maj:Is proposition nr 2 är

2.1

Biblioteksdelen förenas med den byggnadsdel som inrymmer instilulions-

lokaler för icke-laborativa ämnen oeli för socialhögskolan genom en bygg­

nadskropp, som inrymmer fyra hörsalar med, enligt lokalprogrammet,

sammanlagt ca 500 platser samt två skrivsalar med vardera 80 platser och

en yta av ca 600 in-. Den för de icke-laborativa ämnena avsedda byggnads-

dclen omfattar enligt bygnadsstyrelsen ca 7 700 in- rumsyta, varav för in-

stitntionslokaler ca 3 800 in*, för seminarierum ca 1 700 in-, for två skriv­

salar med vardera 80 platser ca 600 in* och för kapprum, skyddsrum in. II.

gemensamma ändamål ca 1 600 m*.

Byggnadsstyrelsen räknar med att byggnadsarbetena skall kunna pabor-

ias i mars 1966. Vissa undervisnings- och institutionslokaler beräknas kun­

na bli färdigställda till höstterminen 1967 och nybyggnaden i sin helhet un­

der våren 1968.

Paviljongbyggnader

Enligt de riktlinjer för utbyggnaden av universitet och högskolor som be­

slutades av statsmakterna i anledning av prop. 1963: 172 (SU 212, rskr 4 o)

förutsattes att antalet studerande i början av 1970-talet skulle uppgå till na-

ra 83 000. För Umeås del skulle planeringen baseras på ett beräknat antal av

1 400 närvarande studerande i de matematisk-naturvetenskapliga och 1 000

i de samhällsvetenskapliga ämnena (jfr prop. 1963: 172 s. 211). Statsmak-

terna har numera i anledning av prop. 1965: 141 (SU 173, rskr 411) beslut*

att man vid den fortsatta planeringen av ifrågavarande utbyggnad skall ut­

gå från att det totala antalet studerande i början av 1970-talet kommer att

vara ca 87 000. Jag anförde i nämnda proposition (s. 145), att utbyggnaden

av den humanistiska och samhällsvetenskapliga utbildningen borde ske

snabbare och i större omfattning i bl. a. Umeå än vad 1963 års umversitets-

och högskolekommitté räknat med. Nämnda kommitté hade i små beräk­

ningar "utgått från 2 800 studerande i de filosofiska amnena i Umea i

början av 1970-talet, varav i de humanistiska ämnena ca 400 (jfr prop.

1965: 141 s. 40).

_ ,

,

Med skrivelse den 15 oktober 1965 överlämnade byggnadsstyrelsen till

Kungl. Maj :t ett av lokal- och utrustningsprogramkommittén for universi­

tetet och socialhögskolan i Umeå upprättat lokalprogram för vissa icke- a-

borativa ämnen vid universitetet. Enligt programkommittén ar tillström­

ningen till Umeå universitet sådan att det år 1963 förutsatta studerandean­

talet av ca 2 400 kommer att uppnås väsentligt tidigare än vid 1970-talets bör­

jan. Kommittén erinrade om att 1962 års umeåkommitté (SOU 1963:: 76 s

45) räknat med att antalet studerande vid den filosofiska fakulteten lasare

1965/66 skulle vara ca 700 och läsåret 1966/67 ca 1 000 och framhöll att

det nu kunde konstateras att umeåkommittén underskattat tillströmningen

av studerande till Umeå under ifrågavarande läsår. Antalet närvarande stu­

derande höstterminen 1965 angavs av programkommittén till 1 260 och be­

räknades uppgå till ca 2 300 höstterminen 1966. Enligt programkommittén

24

erfordras läsåret 1966/67 ett inte oväsentligt tillskott av lokaler om utbild­

ningen i nytillkommande ämnen skall kunna påbörjas i enlighet med vad

som beslutats i anledning av prop. 1964 : 74 och om tillträdet till Övriga äm­

nen mte skall behöva spärras. Det av kommittén med hänsyn härtill ut­

arbetade lokalprogrammet upptar 2 000 in2 programyta.

Byggnadsstyrelsen redovisade i sin nyssnämnda skrivelse två alternativa

förslag till lösning av frågan hur ifrågavarande lokalbehov skulle kunna till­

godoses. Det ena alternativet, vilket styrelsen förordade, innebar att en per­

manent laboratoriebyggnad — en tredje etapp av det s. k. lu-blocket — skul­

le uppföras och övergångsvis utnyttjas för de ifrågavarande ämnena för att

senare, nar permanenta lokaler för dessa uppförts, kunna ianspråktas för

laborativa naturvetenskapliga ämnen. Det andra alternativet innebar att

provisoriska paviljongbyggnader skulle uppföras.

Sedan Kungl. Maj:t genom beslut den 29 oktober 1965 uppdragit åt bygg­

nadsstyrelsen att utföra erforderligt fortsatt utrednings- och projekterings­

arbete beträffande de nämnda två alternativen har styrelsen med skrivelse

den 6 december 1965 redovisat resultatet av den anbefallda utredningen.

Den permanenta byggnaden föreslås av styrelsen innehålla ca 3 060 m2

rumsyta. Kostnaden för byggnaden beräknar styrelsen till 5,1 milj. kr., var­

till kommer kostnaderna för tillhörande försörjningsåtgärder som uppskat­

tas till 80 000 kr. Enligt styrelsens förslag skall byggnaden först iordning­

ställas på enklast möjliga sätt för icke-laborativa ämnen. Kostnaden för att

senare andra byggnaden för laborativa ämnen uppskattar styrelsen till 1,8

milj. kr. Styrelsen har vid sitt arbete utgått från de bygghandlingar som re­

dan upprättats för de två första etapperna av lu-blocket. Då projekterings­

arbetet med hänsyn härtill blir mycket begränsat räknar styrelsen med att

byggnadsarbetena kan igångsättas i januari 1966 och att inflyttning i ny­

byggnaden kan ske successivt med början tidigast i november 1966.

För paviljongbyggnader — liknande dem som tidigare uppförts av Umeå

stad och uthyrts till staten för universitetets behov — med en rumsyta av

sammanlagt 2 000 m2 uppskattar styrelsen kostnaderna till ca 2,5 milj. kr.

Härtill kommer kostnader för erforderliga försörjningsåtgärder av ca

250 000 kr. Styrelsen räknar med att byggnadsarbetena skall kunna påbör­

jas omkring den 1 april 1966 och att inflyttning skall kunna ske successivt

under hosten 1966. Vissa lokaler kan eventuellt tas i bruk redan vid höst­

terminens början.

Departemen ts chef en

Som jag redovisat i det föregående har byggnadsstyrelsen framlagt förslag

om utförande av en forsta etapp av planerade nybyggnader på Artillerifältet

i Uppsala innehållande i huvudsak lokaler för medicinskt teoretiska ämnen

vid Uppsala universitet. För att den av statsmakterna beslutade ökningen av

Kungl. Maj:ts proposition nr 2 år 1966

25

läkarutbildningen skall komma till stånd utan försening finner jag det an"

»eläget att den ifrågavarande byggnadsetappen påbörjas snarast möjligt. En

kostnadsram för etappen av 29 250 000 kr., vilket motsvarar den av bygg­

nadsstyrelsen uppskattade kostnaden, bör därför uppföras i investeringspla­

nen för universitetet i Uppsala.

Kungl. Maj.ts proposition nr 2 år 1966

För att utbyggnaden av Umeå universitet skall kunna ske planenligt före­

slår jag att en kostnadsram för nybyggnaden för bibliotek, samhällsveten­

skap m. in., motsvarande den av byggnadsstyrelsen uppskattade kostnaden

av 25 520 000 kr. uppförs i investeringsplanen för universitetet.

Enligt min mening bör en snabb utbyggnad av universitetet i överensstäm­

melse med statsmakternas beslut i anledning av prop. 1965: 141 (SU 173,

rskr 411) i möjligaste mån underlättas. Jag har därför funnit det väsentligt

att de lokalbehov som redovisats av lokal- och utrustningsprogramkommit-

tén tillgodoses med största skyndsamhet. Jag föreslår darfor att de av

byggnadsstyrelsen redovisade paviljongsbyggnaderna utförs.

Sedan erforderliga kompletterande program- och kostnadsutredningar ut­

förts avser jag att i annat sammanhang föreslå Kungl. Maj :t att beträffan­

de ifrågavarande tre byggnadsobjekt meddela erforderliga bestämmelser om

utförande av arbetena samt om den slutliga kostnadsramen for objekten

och lokaldispositionen in. m.

För de till resp. byggnadsobjekt hörande för sörj ningsåtgärderna har me­

del beräknats under de i berörda investeringsplaner uppförda kostnadsra­

marna för ändamålet.

Med hänvisning till vad jag i det föregående anfört bör i de under ifråga­

varande anslag för budgetåret 1965/66 uppförda investeringsplanerna upp­

föras följande nya kostnadsramar beräknade enligt prislaget den 1 apri

1965.

Universitetet i Uppsala

Nybyggnader för medicinska fakulteten m. in., etapp I............... 29 250 000

Universitetet i Umeå

Nybyggnad för bibliotek, samhällsvetenskap m. m

Paviljongbyggnader .......................................................

25 520 000

2 500 000

Jag förordar, att kostnaderna för ifrågavarande tre byggnadsobjekt inne­

varande budgetår får bestridas av tillgängliga medel under anslaget Bygg­

nadsarbeten vid universiteten och vissa högskolor. För budgetåret 196o/66

har under anslaget anvisats i det närmaste 145 milj. kr. Då medelsreserva­

tionen vid budgetårets början uppgick till över 30 milj. kr. finns 175 milj.

kr. tillgängliga för byggnadsverksamheten vid universiteten och berörda

högskolor. Med hänsyn till verksamhetens omfattning hittills under budget­

aret raknar jag med att någon medelsanvisning på tilläggsstat till riksstaten

for innevarande budgetår inte kommer att erfordras. Jag hemställer att

Kungl. Maj :t föreslår riksdagen

att godkänna vad jag i det föregående förordat angående

bestridande av kostnaderna för vissa nybyggnader vid uni­

versiteten i Uppsala och Umeå.

Vad föredraganden sålunda med instämmande av

statsrådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans

Maj :t Konungen.

26

Kungl. Maj:ts proposition nr 2 år 1966

Ur protokollet:

Gunilla Fenne

Kungl. Maj.ts proposition nr 2 dr 1966

27

Bilaga 6

JORDBRUKSDEPARTEMENTET

Utdrag av protokollet över jordbruksärenden, hållet inför Hans

Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den

3 januari 1966.

Närvarande:

Statsministern

Erlander,

ministern för utrikes ärendena

Nilsson,

statsråden

Sträng, Andersson, Lindström, Lange, Kling, Edenman, Johansson,

Hermansson, Holmqvist, Aspling, Palme, Lundkvist, Gustafsson.

Chefen för jordbruksdepartementet, statsrådet Holmqvist, anmäler här­

efter under jordbruksdepartementets handläggning hörande ärenden angåen­

de utgifter på tilläggsstat II till riksstaten för budgetåret 1965/66 och an­

för.

DRIFTBUDGETEN

Nionde huvudtiteln

C. Lantbrukets rationalisering och befrämjande av dess produktion, m. in.

[1] 11. Bidrag till produktionsbefrämjande åtgärder i Norrland m. m.

riksstaten för budgetåret 1965/66 är under förevarande rubrik uppfört ett

reservationsanslag av 7 150 000 kr., varav 6 milj. kr. avser medel för sär­

skild rationalisering.

Lantbruksstyrelsen föreslår, att på tilläggsstat för budgetåret 1965/66 an­

visas 3 400 000 kr. för verksamheten med särskild rationalisering.

Styrelsen framhåller, att verksamheten i de fyra nordligaste länen och i

Kopparbergs län ökat kraftigt under de senaste två åren. Viss brist på medel

för bidrag rådde under senare delen av budgetåret 1964/65. För att verksam­

heten inte helt skulle avstanna lät ifrågavarande lantbruksnämnder bevilja

statsbidrag på 2, 2 milj. kr. under förutsättning att medel framdeles ställdes

till förfogande. Enligt uppgifter från lantbruksnämnderna kommer även un­

der budgetåret 1965/66 att uppstå medelsbrist om inte anslaget förstärks.

Behovet av ytterligare medel uppgår till 3,4 milj. kr.

Departementschefen

Under åberopande av vad jag tidigare denna dag anfört vid min anmälan

i statsverkspropositionen av nämnda anslag (prop. 1966: 1 bil. Ils. 49)

hemställer jag, att Kungl. Maj:t föreslår riksdagen

att till Bidrag till produktionsbefrämjande åtgärder i

Norrland m. m. på tilläggsstat II till riksstaten för budget­

året 1965/66 anvisa ett reservationsanslag av 1 000 000 kr.

28

Kungl. Maj.ts proposition nr 2 år 1966

D. Jordbruksprisreglering m. m. samt särskilt stöd åt vissa jordbruk

[2] 7. Kostnader i samband med permanent skördeskadeskydd. På riksstaten

för budgetåret 1965/66 är under förevarande rubrik uppfört ett reservations­

anslag av 19 765 000 kr., varav 4 765 000 kr. avser kostnader för skördeska-

deskyddets administration.

Statistiska centralbyrån föreslår, att på tilläggsstat för budgetåret 1965/

66 anvisas 135 000 kr.

Centralbyrån anför, att anslaget till skördeskadeskyddets administration

har beraknats mot bakgrunden av kostnaden för att handlägga 50 000 skör-

deskadeanmälningar. Antalet anmälningar rörande 1965 års skörd uppgår

emellertid till ca 85 000. Detta beräknar centralbyrån medföra en merkostnad

av 75 000 kr. Vidare stiger personalkostnaderna med 50 000 kr. på grund av

att ledarna för tältarbetet inom skyddet fått pensionsrätt och med 10 000

kr. till följd av att grupplivförsäkring införts för fältpersonalen.

Departementschefen

Mot centralbyråns beräkningar av medelsbehovet för merutgifter för att

handlägga skördeskadeanmälningar och för vissa personalkostnader har jag

inget att erinra. Jag hemställer därför, att Kungl. Majrt föreslår riksdagen

att till Kostnader i samband med permanent skördeskade­

skydd på tilläggsstat II till riksstaten för budgetåret 1965/

66 anvisa ett reservationsanslag av 135 000 kr.

Kungl. Maj. ts proposition nr 2 år 1066

29

K APITAL B U D G ETE N

Statens affärsverksfonder

E.

Domänverket

[3] 3 a. Byggnadsarbeten m. m. vid statens försöksgårdar. Etter förslag av

Kungl. Maj:t i dels prop. 1960: 100 (s. 14), dels prop. 1962: 105 (s. 29) an­

visade riksdagen på tilläggsstat II till riksstaten för budgetåret 1959/60 resp.

budgetåret 1961/62 ett investeringsanslag av 300 000 kr. resp. 165 000 kr.

till nybyggnad av den s. k. vindbron över Fyrisån på vägen mellan Ultuna

och Kungsängen (JoU 1960: 24, rskr 214, JoU 1962: 19, rskr 343).

Styrelsen för lantbrukshögskolan (skr. 2/12 1965) hemställer, att ett be­

lopp av 160 000 kr. ställs till högskolans förfogande för betalning av när­

mare angivna kostnader för ifrågavarande bro.

Styrelsen anför i huvudsak följande.

Lantbrukshögskolan träffade den 10 januari 1962 avtal med entreprenö­

ren enligt vilket avtal entreprenören åtog sig att för högskolans räkning

uppföra bro över Fyrisån vid Ultuna med tillhörande ledverk, maskineri

och signalanordning, allt i färdigt skick mot en betalning av 337 000 kr.

Sedan Kungl. Maj :t medgett att ifrågavarande byggnadsarbete fick påbör­

jas igångsattes arbetet i slutet av januari 1962. Byggnadsarbetet avsynades

den 16 november 1962 och förklarades godkänt i tekniskt avseende sedan

vissa smärre justeringar utförts. Med skrivelse den 27 maj 1963 tillställde

entreprenören lantbrukshögskolan en slutfaktura på 700 626:16 kr. från

vilket belopp skulle dras entreprenadsumman 337 000 kr. samt 35 000 kr.,

som utbetalats för vissa extraarbeten. Entreprenören krävde alltså högsko­

lan på ett belopp av 328 626: 16 kr. samt meddelade att ärendet skulle hän-

skjutas till avgörande genom skiljedom om inte nämnda belopp utbetalades.

Den 29 oktober 1965 träffades mellan parterna förlikningsavtal, som för

högskolans del skulle vara gällande under förutsättning av högskolans sty­

relses och Kungl. Maj :ts godkännande. Enligt detta avtal skall högskolan i

ett för allt utge 130 000 kr. till entreprenören. För ränta på detta belopp, hög­

skolans del av ersättning till skiljenämnden och ersättning till högskolans

ombud beräknar styrelsen sammanlagt 30 000 kr. Styrelsen har godkänt

avtalet.

Departementschefen

Det ytterligare belopp som högskolan enligt förlikningen har förbundit

sig att utge avser ersättning till entreprenören för oförutsedda arbeten för

spontning och pålning i åbottnen. Med hänsyn särskilt till att utgången

30

av ett skilj enämndsförfarande på grund av frågans invecklade beskaffen­

het är oviss och till att kostnaden för bron inklusive nu begärda ersättning

enligt vad jag inhämtat är lägre än flera av de ursprungligen avgivna an-

budsbeloppen finner jag övervägande skäl tala för att mellanhavandet med

entreprenören bör slutligt regleras genom förlikning av det innehåll hög­

skolestyrelsen föreslagit. Medel för ifrågavarande ändamål hör anvisas på

tilläggsstat för innevarande budgetår. Jag hemställer, att Kungl. Maj :t före­

slår riksdagen att

till Byggnadsarbeten m. m. vid statens försöksgårdar

tilläggsstat II till riksstaten för budgetåret 1965/66 anvisa

ett investeringsanslag av 160 000 kr.

Vad föredraganden sålunda med instämmande av

statsrådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans

Maj:t Konungen.

Ur protokollet:

Bo S. Hedström

Kungl. Maj. ts proposition nr 2 år 1966

/

Kungl. Maj. ts proposition nr 2 år 196(1

31

Bilaga 7

HANDELSDEPARTEMENTET

Utdrag av protokollet över handelsärenden, hållet inför Hans

Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den

3 januari 1966.

. ' I . ... ii,;- Hi) \!

.’•!

>>

Närvarande:

Statsministern Erlander, ministern för utrikes ärendena Nilsson, statsråden

Sträng, Andersson, Lindström, Lange, Kling, Edenman, Johansson,

Hermansson, Holmqvist, Aspling, Palme, Lundkvist, Gustafsson.

Chefen för handelsdepartementet, statsrådet Lange, anmäler härefter un­

der handelsdepartementets handläggning hörande ärenden angående ut­

gifter på tilläggsstat II till riksstaten för budgetåret 1965/66 och anför.

DRIFTBUDGETEN

Tionde huvudtiteln

A. Handelsdepartementet

[1] 4. Kommittéer m. m. Med hänvisning till vad jag tidigare denna dag

anfört vid anmälan av motsvarande anslag i statsverkspropositionen (bil.

12 s. 15) hemställer jag, att Kungl. Maj:t föreslår riksdagen

att till Kommittéer m. m. på tilläggsstat II till riksstaten

för budgetåret 1965/66 anvisa ett reservationsanslag av

900 000 kr.

B. Industri, hantverk och handel

'•>: i -

• i •

[2] 3. Kommerskollegium: Befrämjande av landsbygdens elektrifiering. Med

hänvisning till vad jag tidigare denna dag anfört vid anmälan av motsva­

rande anslag i statsverkspropositionen (bil. 12 s. 19) hemställer jag, att

Kungl. Maj :t föreslår riksdagen

32

att medge att under budgetåret 1965/66 bidrag för upp­

rustning av elektriska distributionsnät på landsbygden be­

viljas intill ett belopp av 7 600 000 kr. utöver hittills anvisa­

de medel.

1 t IV >1 |/ TJ {/ >: ; i. - j, \ (] / / i i

Kungl. Maj:ts proposition nr 2 år 1966

KAPITALBUDGETEN

Fonden för förlag till statsverket

[3] 4. Dispositionsanslag för legodriften vid vissa staten tillhöriga gruvor i

Västerbottens län m. m. Med hänvisning till vad jag tidigare denna dag an­

fört vid anmälan av motsvarande anslag i statsverkspropositionen (bil. 12

s. 199—200) bör på tilläggsstat för budgetåret 1965/66 under denna rubrik

tas upp ett anslag med 5 750 000 kr. Härav beräknas 2,5 milj. kr. för lego-

dritten i Adak, 1,0 milj. kr. för Stekenjokk-projektet samt 2 250 000 kr. för

slutreglering av kostnaderna för vägen Klimpfjäll—Stekenjokk. Jag hem­

ställer att Kungl. Maj :t föreslår riksdagen

att till Dispositionsanslag för legodriften vid vissa staten

tillhöriga gruvor i Västerbottens län m. m. på tilläggsstat II

till riksstaten för budgetåret 1965/66 anvisa ett investerings-

anslag av 5 750 000 kr.

Diverse kapitalfonder

Förrådsfonden för ekonomisk försvarsberedskap

[4] 4. Förrådsanläggningar m. m. Under denna rubrik har för innevarande

budgetår anvisats ett investeringsanslag av 7,4 milj. kr.

Med hänvisning till vad jag tidigare denna dag anfört vid anmälan av

motsvarande anslag i statsverkspropositionen (bil. 12 s. 201) hemställer

jag, att Kungl. Maj :t föreslår riksdagen

att till Förrådsanläggningar in. m. på tilläggsstat II till

riksstaten för budgetåret 1965/66 anvisa ett investeringsan­

slag av 920 000 kr.

!'d>r.i.il ihvi i ■ .

4,j.ni .tf

Vad föredraganden salunda med instämmande av

statsrådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans

Maj :t Konungen.

Ur protokollet:

Sven-Erik Skogsfors

Kungl. Maj.ts proposition nr 2 år 1960

33

Bilaga 8

INRIKESDEPARTEMENTET

Utdrag av protokollet över inrikesärenden, hållet inför Hans

Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den

3 januari 1966.

Närvarande:

Statsministern

Erlander,

ministern för utrikes ärendena

Nilsson,

statsråden

Sträng, Andersson, Lindström, Lange, Kling, Edenman, Johansson,

Hermansson, Holmqvist, Aspling, Palme, Lundkvist, Gustafsson,

Chefen för inrikesdepartementet, statsrådet Johansson, anmäler här­

efter under inrikesdepartementets handläggning hörande ärenden angående

utgifter på tilläggsstat II till riksstaten för budgetåret 1965/66 och anför.

tji

.»ti

.<!

DRIFTBUDGETEN

Elfte huvudtiteln

C. Arbetsmarknad m. m.

[1] 17. Lokaliseringsbidrag. Till detta ändamål har för budgetåret 1965/66

anvisats ett reservationsanslag av 60 milj. kr.

Arbetsmarknadsstyrelsen har i skrivelse den 24 september 1965 hem­

ställt att, utöver vad som upptagits i riksstaten för budgetåret 1965/66, på

tilläggsstat anvisas 40 milj. kr. till lokaliseringsbidrag och 50 milj. kr. till

lokaliseringslån.

Styrelsen anför, att de medel som står till förfogande visat sig otillräck­

liga för att tillgodose väntade realistiska önskemål om lokaliseringsstöd.

Därför bör en förhållandevis större del av det totalbelopp, som bestämts för

femårsperioden den 1 juli 1965—den 30 juni 1970, disponeras under inne­

varande budgetår för att nå snabbast möjliga resultat med de lokalise-

ringspolitiska åtgärderna.

Departem eu tschefen

Jag har tidigare denna dag vid anmälan i statsverkspropositionen av

motsvarande anslag för budgetåret 1966/67 redovisat omfattningen av de

ekonomiska stödåtgärder i lokaliseringspolitiskt syfte, som vidtagits under

de fem första månaderna av innevarande budgetår. Av redogörelsen fram­

går att stort intresse föreligger för företagsetablering och utbyggnad inom

norra stödområdet. På grund härav och av vissa andra anförda skäl har

jag föreslagit, att bindande beslut om lokaliseringsstöd får meddelas under

de första budgetåren av den fastställda femårsperioden till högre samman­

lagda belopp än som anvisas under de anslag som tas upp för ändamålet. 1

enlighet härmed bör Kungl. Maj :t bemyndigas att under innevarande bud­

getår meddela beslut om lokaliseringsbidrag och lokaliseringslån med högre

belopp än som anvisats på riksstaten för budgetåret 1965/66.

Jag hemställer, att Kungl. Maj :t föreslår riksdagen

att bemyndiga Kungl. Maj:t att under budgetåret 1965/66

bevilja lokaliseringsbidrag med högre belopp än som an­

visats under reservationsanslaget Lokaliseringsbidrag för

nämnda budgetår.

34

Kungl. Maj ds proposition nr 2 år 1966

D. Bostadsbyggande m. m.

[2] 9. Bidrag till viss bostadsförbättringsverksamhet. Under denna rubrik

har för innevarande budgetår anvisats ett förslagsanslag av 30 milj. kr.

Riksdagen har medgivit, att beslut om räntefria förbättringslån får med­

delas intill ett belopp av 60 milj. kr. under budgetåret 1965/66.

Under hänvisning till vad jag tidigare denna dag anfört vid min anmälan

i statsverkspropositionen av motsvarande anslag för nästa budgetår (bil.

13 s. 87) hemställer jag, att Kungl. Maj:t föreslår riksdagen

att medge att beslut om räntefria förbättringslån med­

delas intill ett belopp av 80 000 000 kr. nnder budgetåret

1965/66.

KAPITALBUDGETEN

Statens utlåningsfonder

[3] 13. Lånefonden för maskinanskaffning inom byggnadsindustrien. Under

denna rubrik har för innevarande budgetår anvisats ett investeringsanslag

med ett formellt belopp av 1 000 kr.

35

Under hänvisning till vad jag tidigare denna dag anfört vid min anmälan

i statsverkspropositionen av motsvarande anslag för nästa budgetår (bil.

13 s. 211) hemställer jag, att Kungl. Maj:t föreslår riksdagen

att till Lånefonden för maskinanskaffning inom bygg­

nadsindustrien på tilläggsstat II till riksstaten för budget­

året 1965/66 anvisa ett investeringsanslag av 15 000 000 kr.

Kungl. Maj:ts proposition nr 2 år 1966

Fonden för låneunderstöd

[4] 16. Lokaliseringslån. Till detta ändamål har för budgetåret 1965/66 an­

visats ett investeringsanslag av 100 milj. kr.

Under åberopande av vad jag anfört i det föregående vid min anmälan av

medelsbehovet under anslaget Lokaliseringsbidrag (p. 1) hemställer jag, att

Kungl. Maj :l föreslår riksdagen

att bemyndiga Kungl. Maj :t att under budgetåret 1965/66

bevilja lokaliseringslån med högre belopp än som anvisats

under investeringsanslaget Lokaliseringslån för nämnda

budgetår.

Vad föredraganden sålunda med instämmande av

statsrådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans

Maj :t Konungen.

Ur protokollet:

Stina Wahlström

u> V tu

/,i‘Vv.\r .\^vUiVA

. ;ijui bi

*

bioihtj *i«b jiiifi

•!»

iKsibif.

;<•{ w;y

il

II.

^ma^i m«il

i • * I»

!i,i »i:! du <1

uVi ^«?»:i!<, bm; ■-• /<Jo4ii /», uvi,**!> ujy fri nl-tds' ,

iMyiritA

.ljutit* tl«' ,##1

lf£ it{

• '

"v ,u \|!\ hv \\ v '>,/u(ii\'sAAivni i»>\ sv>im‘'\‘vrthA l)tl M»

:<>!

Mri M i ■-,, ..i.ii I ,';ij w Vl,

.!,(

<;i /a

!I > «<•! /I (in r.;«M

.'>l*nu »nisi v.ii ii I mjh '}

-f|K rf/*

7 h

: * l

s:rMM

i,:,> I?;>'

nf. .;jj -h HiT

.«»

t

* .*

?Mf{ /1;

'„{i l'J**)?■'.'. ? «

j

* i !■ •> .-'ifjWy'

UUi). ililil i>!/ n“<-.>:,;•» ro I jv;t •

tlRV /t; >?>/!(':<(• ’ >i!i; i .(>*(

J

! .<:

Ijiri I■itl/;; ni Ti>i11; :<■ < S

(•»

»i"ni«

*' mW,' I

i

Hut

•»•»bni» fJu i: ja i/. ii

■'<

- i

!'■;&/vu (it- ■ t: ti

-ri.-iiii l»vt't m-, (•*-;. i

-5>>!

hfnciilT "!<>•

r^-lli

Åt. i

i t.iiijlrfil;-',. It!

■ 'un nitlit!

’iiil;;jilliinU'l!

■ H

l i 11: i - >i! jfj

t.- ir-ti/f!;:

!!'„!> tf ;:r;

:«»> i• i t in; 7

-1'. in, i*in!

. /I 1: j ;; i/

; i » i

> ii » s > j i i

•>■• '•

no AV,

Kungl. Maj.ts proposition nr 2 år 1966

37

Bilaga 9

Förteckning

över av Kungl. Maj:t hos riksdagen begärda anslag på tilläggsstat II

till riksstaten för budgetåret 1965/66

DRIFTBUDGETEN

A. Egentliga statsutgifter

IV. Försvarsdepartementet

G 1 Reglering av prisstegringar............................................. ............

G 5 Kostnader för projektilröjning på Järvafältet, reservationsan­

slag ............................................................................................

150 000 000

150 000

150 150 000

V/. Kommunikationsdepartementet

A 3 Kommittéer m. m., reservationsanslag, därav hälften att av­

räknas mot automobilskattemedlen ....................................

700 000

IX. Jordbruksdepartementet

C 11 Bidrag till produktionsbefrämjande åtgärder i Norrland m. m.,

reservationsanslag.......................................................................

D 7 Kostnader i samband med permanent skördeskadeskydd, re­

servationsanslag ......................................................................

1 000 000

135 000

1 135 000

X. Handelsdepartementet

A 4 Kommittéer m. m., reservationsanslag.................

900 000

Säger för driftbudgeten 152 885 000

38

Kungl. Maj.ts proposition nr 2 år 1966

KAP ITALB U D G ETE N

Kapitalinvestering

I. Statens affärsverksfonder

E. Domänverket

Jordbruksdepartementet:

3 a Byggnadsarbeten m. m. vid statens försöksgårdar................... 160 000

III. Statens allmänna fastighetsfond

Socialdepartementet:

10

Utbyggande av karolinska sjukhuset

......................................... 500 000

IV. Försvarets fonder

A.

Försvarets fastighetsfond

Kasernbyggnaders delfond:

5 a Inlösen av soldathemsbyggnad vid Svea livgarde ................... 220 000

Befästningars delfond:

12 a Flyttning av vissa förråd från Järvafältet ................................ 500 000

720 000

V. Statens utlåningsfonder

Inrikesdepartementet:

13 Lånefonden för maskinanskaffning inom byggnadsindustrien..

15 000 000

VIII. Fonden för förlag till statsverket

Handelsdepartementet:

4 Dispositionsanslag för legodriften vid vissa staten tillhöriga

gruvor i Västerbottens län m. m............................................... 5 750 000

IX. Diverse kapitalfonder

Handelsdepartementet:

4 Förrådsfonden för ekonomisk försvarsberedskap: Förrådsan-

läggningar m. m........................................................................... 920 000

Säger för kapitalbudgeten 23 050 000

MARCUS BOKTR STHLM IW6 450M2