Prop. 1966:2
('angående utgifter på tilläggs stat II till riksstaten för budgetåret 1965/66',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 2 år 1966
1
Nr 2
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen angående utgifter på
tilläggs stat II till riksstaten för budgetåret 1965/66; given Stockholms slott den 3 januari 1966.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet för denna dag, föreslå riksdagen att bifalla det förslag om vars avlåtande till riksdagen föredragande departementschefen hemställt.
GUSTAF ADOLF
G. E. Sträng
Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans
Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den 3 januari 1966.
Närvarande:
Statsministern
Erlander,
ministern för utrikes ärendena
Nilsson,
statsråden
Sträng, Andersson, Lindström, Lange, Kling, Edenman, Johansson, Hermansson, Holmqvist, Aspling, Palme, Lundkvist, Gustafsson.
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, anför efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter.
De anslag, som efter riksstatens fastställande hittills anvisats för inneva rande budgetår, har sammanförts på tilläggsstat I (prop. 1965: 154, 155, 174 och 175, SU 193, B:oU 53 och 54, rskr 454) och uppgår till 46 251 000 kr. på driftbudgeten och 37 091 000 kr. på kapitalbudgeten.
Vissa ytterligare anslagsframställningar på tilläggsstat till riksstaten för innevarande budgetår har ansetts erforderliga och bör föreläggas riksdagen vid dess början i en gemensam proposition avseende utgifter på tilläggsstat 11. Skulle anslagsframställningar därutöver på tilläggsstat under nu löpan de budgetår visa sig ofrånkomliga, bör dessa föras samman i en särskild proposition, som föreläggs riksdagen vid en senare tidpunkt.
De framställningar om anslag på tilläggsstat, som Kungl. Maj :t beslutar
1 Bihang till riksdagens protokoll 1966. 1 samt. Nr 2
2
Kungl. Maj. ts proposition nr 2 år 1966
denna dag, tas in i dagens statsrådsprotokoll över justitiedepartements-,
forsvars-, social-, kommunikations-, ecklesiastik-, jordbruks-, handels- och
mrikesärenden. Utdrag av dessa protokoll bör biläggas den gemensamma
propositionen som bilagor 1—8. En sammanställning av besluten bifogas
statsrådsprotokollet i detta ärende som bilaga 9.
Föredraganden hemställer härefter, att Kungl. Maj:t måtte i en gemen
sam proposition förelägga riksdagen de förslag om anslag på tilläggsstat It,
m. m., som framgår av nämnda utdrag av statsrådsprotokollet.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in
stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt
förordnar Hans Maj:t Konungen att till riksdagen
skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till det
ta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Göran Sellvall
Kungl. Maj.ts proposition nr 2 år 1966
3
4
Vad föredraganden sålunda med instämmande av
statsrådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans
Maj :t Konungen.
Kungl. Maj. ts proposition nr 2 dr 1966
Ur protokollet:
Per Bylén
tf i-f' ,>v,.(■
Kungl. Maj.ts proposition nr 2 år 1966
5
Bilaga 2
FÖRSVARSDEPARTEMENTET
Utdrag av protokollet över försvarsärenden, hållet inför Hans
Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den
3 januari I96(i.
Närvarande:
Statsministern
Erlander , ministern för utrikes ärendena
Nilsson , statsråden
Sträng, Andersson, Lindström, Lange, Kling, Edenman, Johansson,
Hermansson, Holmqvist, Aspling, Palme, Lundkvist, Gustafsson.
Chefen för försvarsdepartementet, statsrådet Andersson, anmäler häref
ter under försvarsdepartementets handläggning hörande ärenden angående
utgifter på tilläggsstat
II till riksstaten för budgetåret 1965/66 och anför.
DRIFTBUDGETEN
Fjärde huvudtiteln
E. För krigsmakten gemensamma ändamål
[1] 9. Försvarets sjukvårdsstyrelse: Avlöningar. I gällande avlöningsstal
för försvarets sjukvårdsstyrelse är anslagsposten till avlöningar till övrig
icke-ordinarie personal upptagen med
590 000 kr.
Som framgår av vad jag tidigare denna dag anfört vid anmälan av sjuk
vårdsstyrelsens avlöningsanslag för nästa budgetår behöver nyssnämnda
anslagspost — som är obetecknad — överskridas till följd av att Kungl.
Maj :t bemyndigat sjukvårdsstyrelsen att anställa viss personal — en byrå
intendent i Ag 21, en assistent i Ag 15 och ett kanslibiträde i Ag 7 — vid
en nyinrättad enhet för ADB-frågor. Jag beräknar den kostnad som inte
ryms inom ramen för anslagsposten till 50 000 kr.
Under åberopande av det anförda hemställer jag, att Kungl. Maj :t före
slår riksdagen
It Bihang till riksdagens protokoll 1966. 1 saml. Nr 2
6
att medge att den i avlöningsstaten för försvarets sjuk
vårdsstyrelse upptagna anslagsposten till avlöningar till
övrig icke-ordinarie personal för budgetåret 1965/66 över
skrids med högst 50 000 kr.
Kungl. Maj.ts proposition nr 2 år 1966
G. Diverse
[2] 1. Reglering av prisstegringar. Till reglering av prisstegringar på fjärde
huvudtiteln har på riksstaten för innevarande budgetår anvisats 100 milj.
kr. (prop. 1965: 1 bil. 6 s. 322, SU 4, rskr 4).
Anslaget till reglering av prisstegringar skall utnyttjas för att — som när
mare framgår av prop. 1959: 119, 1960: 110, 1961: 110, 1962: 110, 1963: 110,
1964. 110 och 1965: 1 (bil. 6) — täcka sådana prisfördyringar på reserva
tionsanslag och obetecknade anslag under fjärde huvudtiteln som inträffar
från den tidpunkt i vars prisläge anslagen beräknats intill utgången av det
budgetår för vilket de anvisats.
Som framgår av vad jag denna dag anfört vid anmälan av frågan om anslag
till prisreglering för budgetåret 1966/67 (prop. 1966: 1 bil. 6 s. 283) utvisar
hittills föreliggande prisberäkningar att det för innevarande budgetår anvi
sade prisregleringsanslaget inte kommer att räcka. Ytterligare medel för
prisreglering bör därför anvisas på tilläggsstat II.
Om hittillsvarande prisutveckling blir bestående under återstoden av bud
getåret kommer medelsbehovet netto för prisreglering att uppgå till inemot
250 milj. kr. Jag föreslår därför, att tilläggsstatsanslagets belopp bestäms till
150 milj. kr.
Åberopande det anförda hemställer jag, att Kungl. Maj:t föreslår riks
dagen
att till Reglering av prisstegringar på tilläggsstat II till
riksstaten för budgetåret 1965/66 anvisa ett anslag av
150 000 000 kr.
[3] 5. Kostnader för projektilröjning på Järvafältet. Något anslag för detta
ändamål är inte uppfört på riksstaten för innevarande budgetår.
Under åberopande av vad som anförts i prop. 1966: 1 (bil. 6 s. 284) an
gående fortsättandet av tidigare påbörjad projektilröjning på Järvafältet
hemställer jag, att Kungl. Maj :t föreslår riksdagen
att till Kostnader för projektilröjning på Järvafältet på
tilläggsstat II till riksstaten för budgetåret 1965/66 anvisa
ett reservationsanslag av 150 000 kr.
Knngl. Maj:ts proposition nr 2 år WHO
7
KAPITALBUDGETEN
Försvarets fonder
A. Försvarets fastighetsfoml
Kasernbyggnaders delfond
[4] 5 a. Inlösen av soldathemsbyggnad vid Svea livgarde. Något anslag tor
detta ändamål är inte uppfört på riksstaten för innevarande budgetår.
Föreningen Soldaternas Vänner i Stockholm, som bedriver soldathems-
verksamhet vid I l:s nuvarande förläggning vid Ulriksdal på Järvafältet, har
anmält att föreningen har för avsikt att efter flyttningen av I 1 från Järvafäl
tet fortsätta sin verksamhet vid regementets nya förläggningsplats i Upp
lands-Bro kommun. Föreningens soldathem vid I 1 är uppfört på mark,
som tillhör försvaret och upplåtits med nyttjanderätt till föreningen. Föi-
säljning till utomstående av byggnaden för bibehållande av densamma på
nuvarande plats bedömer föreningen därför inte kunna ske. För att den
planerade överflyttningen av soldathemsverksamheten till I 1 :s nya förlägg
ningsplats skall bli ekonomiskt möjlig hemställer föreningen, att staten
antingen inlöser soldathemmet eller uppför ett nytt soldathem i anslut
ning till den nya förläggningen.
Fortifikationsförvaltningen, som av chefen för armén beretts tillfälle att
framföra synpunkter i ärendet, anför bl. a. töljande. Undersökningai hai
gjorts om möjligheterna att som soldathem disponera någon befintlig bygg
nad vid I 1: s nya förläggningsplats. Någon lämplig byggnad inom rimligt
avstånd från det blivande kasernetablissementet finns dock inte. Byggandet
av en ny soldathemsbyggnad bör ankomma på föreningen, varvid för ända
målet lämplig tomt kan överlåtas till föreningen. Det är uteslutet att medge
försäljning av den nuvarande soldathemsbyggnaden till utomstående för bi
behållande på platsen med hänsyn till behovet av att fritt kunna förfoga
över I 1: s nuvarande område efter regementets flyttning. Staten bör därföi
lösa in byggnaden till skäligt pris. Det byggnadstekniska värdet på densam
ma har uppskattats till 180 000 kr. Med hänsyn till att byggnaden får anses
ha ett högre bruksvärde för föreningen och till det ändamål som byggnaden
tjänar bör dock ersättningen höjas till 220 000 kr., vilket belopp inbegriper
även gottgörelse för flyttnings- och omställningskostnader in. in. Föreningen
har meddelat att den godtar ersättning med nämnda belopp.
För egen del anför chefen för armén att soldathemsutredningen i sitt i sep
tember 1965 avgivna betänkande kommit fram till att soldathemsverksamhet
alltjämt bör bedrivas inom försvaret. Del befintliga soldathemmet vid I 1
8
Kungl. Maj. ts proposition nr 2 år 1966
har t yl It en stor uppgift för omhändertagandet av soldaterna. Med det läge
regementet får efter flyttningen torde betydelsen av ett soldathem bli minst
lika stor om inte större än vad som nu är fallet. Med biträdande av vad forti-
tikationsförvaltningen föreslagit hemställer chefen för armén, att medel för
inlösen av soldathemsbyggnaden vid Ulriksdal anvisas utanför kostnadsra
men för det militära försvaret.
Departementschefen
Jag anser det angeläget att staten medverkar till att föreningen Soldater
nas Vänner i Stockholm bereds möjlighet att fullfölja sina planer att efter
utflyttningen av I 1 till Upplands-Bro kommun där fortsätta den verksam
het som föreningen bedriver vid förbandets nuvarande förläggning.
Försäljning av den nuvarande soldathemsbyggnaden till utomstående för
bibehållande på platsen anser jag inte böra komma i fråga. För att ekono
miskt möjliggöra för föreningen att uppföra ett nytt soldathem inom I 1: s
nya område bör staten lösa in byggnaden. Mot den föreslagna ersättningen,
220 000 kr., har jag intet att erinra.
Jag har för avsikt att efter statens övertagande av byggnaden låta närma
re undersöka på vad sätt byggnaden kan komma till användning för militärt
eller annat statligt ändamål.
Jag hemställer, att Kungl. Maj:t föreslår riksdagen
att till Inlösen av soldathemsbyggnad vid Svea livgarde
på tilläggsstat II till riksstaten för budgetåret 1965/66 an
visa ett investeringsanslag av 220 000 kr.
Befästningars delfond
[5] 12 a. Flyttning av vissa förråd från Järvafältet. Efter förslag i prop.
1965: 1 (bd. 6 s. 352) anvisade riksdagen för budgetåret 1965/66 ett investe
ringsanslag av 7,3 milj. kr. till Befästningsarbeten för armén. Av det anvi
sade beloppet avsågs 2,5 milj. kr. för uppförande av vissa förråd som er
fordrades som ersättning för ett befintligt förråd på Järvafältet, som måste
utrymmas i samband med försäljningen av mark på Järvafältet. Medel för
ändamålet anvisades utanför försvarets kostnadsram.
Fortifikations förvaltningen (skr 30/8 1965) hemställer, att under in-
vestei ingsanslaget Befästningsarbeten för armén för budgetåret 1966/67
beräknas ytterligare 500 000 kr. för slutlig utbyggnad av förenämnda nya
förråd. Ämbetsverket förutsätter att detta belopp inte belastar försvarets
kostnadsram.
Departementschefen
Medel för uppförande av vissa förråd som erfordras som ersättning för
ett befintligt förråd på Järvafältet har av 1965 års riksdag anvisats utanför
9
försvarets kostnadsram under investeringsanslaget Befästningsarbeten for
armén. För slutförande av arbetena erfordras 500 000 kr. Jag föreslår att
beloppet anvisas på tilläggsstat II till riksstaten för innevarande budgetår.
Förevarande kostnad bör i likhet med den tidigare kostnaden för anda
målet läggas utanför försvarets kostnadsram.
Åberopande det anförda hemställer jag, att Kungl. Maj :t föreslår riks
dagen
_
att till Flyttning av vissa förråd från Järvafältet på till-
1 äggsstat II till riksstaten för budgetåret 1965/66 anvisa
ett investeringsanslag av 500 000 kr.
Vad föredraganden sålunda med instämmande av
statsrådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans
Maj :t Konungen.
Ur protokollet:
Sören Nilsson
Kungl. Maj:ts proposition nr 2 år 1966
1i’i
Vjf , -;j~
■ ■
*• il. ;■»I R',!■>.;!!
".A" . -« V ;t, (v»v.\m ty.v\
4^vrtu'A
tegeten .;«j ö h - j I »-»v »i
afl It i-bnri1
>-,/ ■
,,t:,
' i
■ '• i W* >! •«i 11: n;
-
i ,;i
• ■'nid •'
m
fffj II
«.j ».-'j/,,,; loijij.,! ,,!
■■ 'Md.uiiltt Iwm Sorfjlif. i *5tt i.. .
silrur/Viöl -ioltixfu
J.iKii,
i Ii; ,-iS? v>li<il>Mivd iitVd !;i i; !•'(.) •>hm;qfvrjif/.
\riu<<>.i.-v, Viv>rv"\
n>.
Hi;
•• 1
" '
• •• >A,bvui •><>» fi'jt>;> . • Ii . (U; i?
, ;
.!•(
Oöl» n<k. vi;
t Jo
■■ • tö/
- ' ■ ■-('
' »i; di.' I
:i
:
!>-/ju 1 ur.!
vi Ti’
ni; i
öm.^ij ib-rwii' in; /
tij^i'1 ärn si fr»i?å't..ijis ? -
. (i
it t r i»»t} I i. j,;t.
i‘»i! '• tf ■ I ■
Kungl. Maj.ts proposition nr 2 dr Wtiti
11
Bilaga it
SOCIALDEPARTEMENTET
Utdrag av protokollet över socialärenden, hållet inför Höns Maj:t
Körningen i statsrådet på Stockholms slott den ja
nuari
watt.
Statsministern
Eulandeh , ministern för utrikes ärendena Nmsso». ^äden
Sträng, Andersson, Lindström, Lange, Kling, Edenma ,
Hermansson, Holmqvist, Aspling, Palme, Lundkvist, Gustafsson.
Chefen för socialdepartementet, statsrådet Aspling, anmäler härefter un
der socialdepartementets handläggning hörande ärende angaende utgift
på tilläggsstat II till riksstaten för budgetåret 196o/66 och an or.
KAPITALBUDGETEN
Statens allmänna fastighetsfond
[1] 10. Utbyggande av karolinska sjukhuset. Till ändamålet har för bild
getåret 1965/66 anvisats ett investeringsanslag av 7,5 milj. kr.
^ Genom beslut den 30 juni 1965 har Kungl. Maj :t bl. a. bemyndigat chefen
för socialdepartementet att tillkalla en lokal- och utrustningsprogramko^
mitté för karolinska sjukhuset med uppgift att - med beaktande av
föredragande departementschefen anfört i prop. 1965^59 (SU 99 rskr 273)
och efter samråd med lokal- och utrustningsprogramkommitten för umver
sitetet och högskolorna i Stockholm - upprätta lokalprogram och utrust
ningsförslag på grundval av de av statsmakterna godtagna riktlinjerna
den fortsatta planeringen av karolinska sjukhusets utbyggna .
kommittén skall överlämna uppgjorda lokalprogram till byggnadsstyrelsen
och utrustningsförslag till direktionen för karolinska sjukhuset för vidare
åtgärder. Genom beslut den 13 september 1965 har chefen for socialdeparte
mentet tillkallat ifrågavarande lokal- och utrustningsprogramkommitte for
karolinska sjukhuset.
12
Lokal- och utrustningsprogramkommittén för karolinska sjukhuset hem
ställer, att pa tillaggsstat till riksstaten för budgetåret 1965/66 anvisas av-
enr^\500H°f0,kr' H11 ViSSa grundläggande utredningar av teknisk natur i
enlighet med följande sammanställning.
2. G7un“ersökn“liga hUSkl0pPars ^"adstekniska tillstånd
Kungl. Maj.ts proposition nr 2 år 1966
■
—
a
*
0
. VVS-utredningar......................................... .....................................................
100 000
100 000
50 000
100 000
110 000
50 000
510 000
Som underlag för programmering och projektering av sjukhusets utbyg
gande erfordras i flera hanseenden klarlägganden och ställningstaganden av
overvagande teknisk natur. Grundläggande utredningar måste företas un
der medverkan av utomstående konsulter.
det äfrt!dTnhehte£ ftånabK a' mentaIsjukvårdens utbyggnad har visat, att
befintrl
kostnadsbesparande att redan i inledningsskedet inventera
befintliga huskroppars byggnadstekniska tillstånd i fråga om exempelvis
statiska funktioner, dimensionering, eventuella brister, möjligheter till hål-
tagmng och avväxlingar av bärande konstruktioner, värme- och Ijudisole-
rmgsforhallanden samt brandtekniska data. En sammanställning av dylika
uppgjfter ar en förutsättning för den kommande projekteringen. Härtill
kommer att relationsmaterialet för sjukhuset i många hänseenden är brist-
^ rbmaSte k°1T,etteraS- 1 fÖrsta hand -fordras eu sådan invente-
,
° beträffande sjukhusets huvudblock. Arbetet härmed torde i huvudsak
100000kr
^ Under innCVarande bud§etår- ^stnaden uppskattas till
,.2' Tldlgare utbyggnad inom sjukhusområdet har skett efter relativt ofull
ständiga grundundersökningar, som lämnat upplysning om djupet til! fast
mark men däremot inte om markens beskaffenhet. Helt nya krav på under
sökningarnas omfattning och kvalitet måste ställas då det blir fråga om
att genomfora stora underjordiska arbeten, t. ex. parkeringshus, eller för
binda befintliga huskroppar genom nya byggnader och anlägga nya försörj-
ningskulvertar. For de kommande byggnadsarbetena fordras kännedom
om barighetsforhållandena, vilken inte kan vinnas utan provborrningar <>e_
våförhå«,anHtenSlTn- Vidare är materiaIet rÖrande sjukhusområdets ni-
vaforhal anden och byggnadskropparnas inbördes höjdrelationer bristfälligt
Ln fullständig markkarta erfordras, som anger inte bara befintliga bvgg-
" " aVCn S3mtIlga anläggningar i mark (avlopp, vattenledningar,
elektriska ednmgar m. m.). Vinkelmätning på mark krävs. Det ställer ««
ekonomiskt fördelaktigt att så långt möjligt genomföra grundundersök-
nmgen , eu omgång för samtliga de delar av sjukhuset, som kan bli aktu-
Kungl. Maj:ts proposition nr 2 är 1966
13
ella för byggnadsverksamhet. Kostnaderna för innevarande budgetår beräk
nas till 10» 000 kr.
3. F. n. finns inte tillfredsställande dokumentation rörande försörjnings-
ledningar i mark, såsom för avlopp och kallvattcntillförsel in. m. En inven
tering måste därför ske i samhand med inmätningen. Materialet kommer
även att utgöra grund för kommande förhandlingar med kommunerna i
anslutningsfrågor. Utredningen hör slutföras snarast möjligt. Kostnaderna
för innevarande budgetår har uppskattats till 50 000 kr.
4. Trafikledsplaneringen omedelbart omkring sjukhusområdet är ytterst
komplicerad, bl. a. på grund av att de aktuella sträckningarna ingår i stör
re trafikledssystem under utarbetande. Förslag har framkommit, som måste
bedömas beröra sjukhuset ogynnsamt och ev. föranleda kännbara intrång.
En insats av kvalificerade konsulter krävs för att bistå sjukhuset med utred
ningar och översyn av från trafikmyndigheterna framlagda förslag. Kostna
derna för erforderliga programutredningar i om- och tillbyggnadsfrågor
samt stadsplaneutredningar kan bli betydande. För innevarande budgetår
beräknas ett belopp av 100 000 kr.
5. Vid pågående upprustning av vårdavdelningar måste beaktas möjlig
heterna att framdeles länka in dem i kommunikations- och distributionssy
stem som är ändamålsenliga för sjukhuset i dess helhet. Av samma skäl
måste frågor om olika centrala försörjningsanläggningar (t. ex. anläggning
ar för tryckluft och syrgas, centralsuganläggning och pneumatisk soptrans-
portanläggning) samt frågor rörande teletekniska kommunikationer
(snabbtelefon, centralradio, TV-anläggningar i övervakningssyfte, teknisk
övervakningscentral m. m.) utredas på ett tidigt stadium. Kostnaderna för
innevarande budgetår uppskattas till 30 000 kr. för utredningar rörande
kommunikations- och distributionssystem, 30 000 kr. för utredningar rö
rande centrala försörjningssystem samt 50 000 kr. för utredningar rörande
teletekniska kommunikationer o. d.
6. Planeringsuppgiften innefattar till betydande del ombyggnad av befint
liga hus. Erfarenheten visar att ventilations- och värmeför sörj ningsanlägg
ningar drar betydande kostnader särskilt vid en kombination av omfattande
ombyggnader och nybyggnader. Byggnadsstyrelsen har därför inlett ett
samarbete med experter vid tekniska högskolan i Stockholm för att få en
principuppläggning av dessa spörsmål. De riktlinjer som härvid framkom
mer avses komma att läggas till grund för konsulternas arbete. En värme-
behovsmätning för karolinska sjukhuset och karolinska institutet har på
börjats. Kostnaderna för VVS-utredningar uppskattas till 50 000 kr. för in
nevarande budgetår.
Departementschefen
Karolinska sjukhusets lokal- och utrustningsprogramkoinmitté skall bl. a.
upprätta lokalprogram på grundval av de av statsmakterna godtagna rikt
at Bihang till riksdagens protokoll 1966. 1 saml. Nr 2
linjerna för den fortsatta planeringen av sjukhusets utbyggande, vilka rikt
linjer i sin tur bygger på 1964 års generalplan för sjukhuset (prop. 1965:
59, SU 99, rskr 273). Lokalprogrammens närmare utformning kan emeller
tid i vissa fall bero på vilka byggnadsmässiga lösningar, som bör väljas.
För valet härav är det väsentligt, att grundläggande tekniska utredningar
görs på ett tidigt stadium t. ex. beträffande grundförhållandena och befint-
liga byggnaders tillstånd. Vidare erfordras utredningar angående hur sjuk
husets kommunikations- och distributionssystem m. m. bör utformas.
Programkommitténs förslag rörande sådana utredningar och beräkning
av kostnaderna för desamma under innevarande budgetår föranleder ingen
erinran från min sida. Jag föreslår således, att 500 000 kr. beräknas under
förevarande investeringsanslag för nämnda ändamål.
Jag hemställer, att Kungl. Maj :t föreslår riksdagen
att till Utbyggande av karolinska sjukhuset på tilläggs-
stat II till riksstaten för budgetåret 1965/66 anvisa ett in
vesteringsanslag av 500 000 kr.
Vad föredraganden sålunda med instämmande av
statsrådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans
Maj :t Konungen.
14
Kungl. Maj:ts proposition nr 2 år 1966
Ur protokollet:
Anders Leion
Kungl. Maj:ts proposition nr 2 dr 1966
15
Bilaga
4
KOMMUNIKATIONSDEPARTEMENTET
Utdrag av protokollet över kommunikationsärenden, hållet inför
Hans Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott
den 3 januari 1966.
Närvarande:
Statsministern
Erlander,
ministern för utrikes ärendena
Nilsson,
statsråden
Sträng, Andersson, Lindström, Lange, Kling, Edenman, Johansson,
Hermansson, Holmqvist, Aspling, Palme, Lundkvist, Gustafsson.
Chefen för kommunikationsdepartementet, statsrådet Palme, anmäler här
efter under kommunikationsdepartementets handläggning hörande ärende
angående utgifter på tilläggsstat II till riksstaten för budgetåret 1965/66
och anför.
DRIFTBUDGETEN
Sjätte huvudtiteln
A.
Kommunikationsdepartementet m. m.
[1J 3. Kommittéer m. m. På riksstaten för innevarande budgetår har under
ifrågavarande rubrik anvisats ett reservationsanslag av 2 500 000 kr. Detta
belopp kan — med hänsyn till att vissa kommittéer beräknas dra större
kostnader än tidigare förutsetts och att flera utredningar nyligen tillkommit
— bedömas bli helt otillräckligt. Belastningen på anslaget, som vid utgången
av november månad 1965 utgjorde 1 426 000 kr., kan för hela budgetåret
1965/66 förväntas uppgå till ca 3 200 000 kr. Ett ytterligare medelsbehov
föreligger således om 700 000 kr. Jag hemställer, att Kungl. Maj :t föreslår
riksdagen
att till Kommittéer m. m. på tilläggsstat II till riksstaten
för budgetåret 1965/66 anvisa ett reservationsanslag av
700 000 kr., därav hälften att avräknas mot automobilskatte-
medlen.
Vad föredraganden sålunda med instämmande av-
statsrådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans
Maj :t Konungen.
Kungl. Maj:ts proposition nr 2 år 1966
Ur protokollet:
Bo Holmquist
Kanyl. Maj.ts proposition nr 2 år 1966
17
Bilaga 5
ECKLESIASTIKDEPARTEMENTET
Utdrag av protokollet över ecklesiastikärenden, hållet inför
Hans Maj.t Konungen i statsrådet på Stockholms
slott den 3 januari 1966.
Närvarande:
Statsministern
Erlander,
ministern för utrikes ärendena
Nilsson,
statsråden
Sträng, Andersson, Lindström, Lange, Kling, Edenman, Johansson,
Hermansson, Holmqvist, Aspling, Palme, Lundkvist, Gustafsson.
Chefen för ecklesiastikdepartementet, statsrådet Edenman, anmäler här
efter under ecklesiastikdepartementets handläggning hörande ärenden an
gående utgifter på tilläggsstat II till riksstaten för budgetåret 1965/66 samt
anför.
DRIFTBUDGETEN
Åttonde huvudtiteln
B.
Allmänna
kultur- och bildningsändamål
[1] 11. Bidrag till de kungl. teatrarna. Från det under denna rubrik anvi
sade förslagsanslaget utgår bidrag till Operan och Dramatiska teatern.
Bidraget till verksamheten vid sistnämnda teater uppgick under föregå
ende budgetår enligt den fastställda inkomst- och utgiftsstaten till 6 835 000
kr. Kungl. Maj:t har dessutom medgivit att anslaget får belastas med
530 000 kr. utöver beräknat belopp på grund av avtalsenlig ökning a\ löne
utgifterna. I den av Kungl. Maj :t för innevarande budgetår fastställda sta
ten är bidraget till teatern upptaget med 8 820 000 kr.
Anslaget Bidrag till de kungl. teatrarna tillkom i samband med stats
makternas beslut år 1964 (prop. 1964:66, SU 115, rskr 250) om ändrade
regler för de statliga bidragen till teaterverksamheten. Motivet for att över
föra de tidigare bidragen till bl. a. de kungl. teatrarna från lotterimedels-
18
fonden till ett riksstatsanslag var främst önskemålet om förbättrad för
handsbedömning och avvägning av de ekonomiska resurser, som från sta
tens sida ställs till förfogande för teaterverksamheten. Förslaget om en
ändring av systemet för den statliga medelsanvisningen till de kungl.
teatrarna motiverades enligt prop. 1964:66 särskilt med hänvisning till den
kraftiga tillväxten under senare år av de statliga bidragen och teatrarnas
regelbundna krav på sådana tilläggsanslag av statsmedel, för vilka till
räckliga medel ej kunnat beräknas i förväg, eftersom de i många fall in
neburit avvikelser även från teatrarnas egna ekonomiska kalkyler. Det
framhölls, att anslagskonstruktionen bör vara utformad på ett sådant sätt
atl teaterledningarna inte binds i sitt konstnärliga handlande och att så
lunda teaterledningens frihet att inom en given ekonomisk ram vidta de
ändrade utgiftsdispositioner, som verksamheten kräver, i så stor utsträck
ning som möjligt måste bibehållas.
För var och en av de kungl. teatrarna fastställer Kungl. Maj:t en sär
skild inkomst- och utgiftsstat. De nu gällande föreskrifterna innebär att
det statliga bidraget utgör saldot i den för teatern gällande inkomst- och
utgiftsstaten och att vissa i staten upptagna förslagsvis betecknade poster
ej får överskridas utan Kungl. Maj :ts medgivande. Som angavs i nämnda
proposition (s. 34) har teatrarna rätt att hos Kungl. Maj :t begära anslag
utövei i staten upptagna utgiftsposter för ökning av teatrarnas medelsbe
hov på grund av avtalsenlig ökning av löneutgifterna eller ökning av de
s. k. sociala avgifterna, varmed avses bl. a. huvudmansavgifter för pensione
ring och ATP-avgifter.
Dramatiska teaterns AB har till Kungl. Maj :t överlämnat teaterns bok
slut för budgetåret 1964/65, utvisande ett överskridande av vissa av de i
staten upptagna posterna och hemställt om att få överskrida nämnda pos
ter med sammanlagt 564 659 kr. på grund av orsaker av automatisk na
tur, trämst en ökad belastning av posten Huvudmansavgifter för pensione
ring, ATP-avgifter och övriga sociala avgifter. Vidare begär teatern med
givande att på grund av andra omständigheter få överskrida vissa poster
med ett sammanlagt belopp av 973 398 kr. Slutligen har teatern i särskild
framställning anmält att ett överskridande på grund av annat än automa
tiska omständigheter är oundvikligt också under innevarande budgetår
och uppskattat det medelstillskott som av denna anledning erfordras till
sammanlagt högst 300 000 kr.
I sin begäran om överskridande för föregående budgetår påpekar tea
tern att detta spelår varit teaterns mest framgångsrika hittills. Åtta pjä
ser har iscensatts på vardera scenen. Publikfrekvensen steg till ca 80 %
på stora scenen och till ca 90 % på lilla scenen. Verksamhetens omfattning
har lett till att lönekostnaderna har överskridits med ca 574 000 kr., hu
vudsakligen beroende på ökade utgifter för extra personal och övertids
ersättningar. Posten till övriga utgifter har vidare överskridits med 283 067
Kungl. Maj:is proposition nr 2 är 1966
Kungl. Maj.ts proposition nr
2
ur 1966
19
kr , till största delen beroende på ökade kostnader for teaterns reklam
verksamhet. Det är framförallt programmen och annonseringen, som i
förhållande till vad som förutsattes vilt uppgörandet av staten dragit av
sevärt ökade kostnader. Posten till övriga expenser har också överskri
dits med 83 108 kr. På inkomstsidan har recetterna blivit 12 803 kr. mind
re än det i staten upptagna beloppet.
, v ,
, .
I framställningen om ytterligare medel för innevarande budgetår påpe
kar teatern att, även om vissa ändringar i de ursprungliga planerna or
spelåret gjorts, ett överskridande av de anvisade medlen for extra personal
och reklam är oundvikligt. Samtidigt beräknas vissa poster ej behova ut
nyttjas i sin helhet, varför det sammanlagda medelstillskottet kan begrän
sas till 300 000 kr.
tor,tor.
1 sitt yttrande över Dramatiska teaterns framställningar i s yr er
och orkesterrådet att de av teatern begärda tilläggsanslagen ställs till för
fogande men understryker starkt vikten av att teatern vidtar åtgärder for
att undvika att i fortsättningen överskridanden uppkommer pa grund av
sådana orsaker som denna gång. Av det gjorda överskrida^netftnf°r,bi.Ud“eetd
året 1964/65 sammanhänger enligt rådets bedömning ca 940 000 kr. med
vidgad verksamhet.
Departementschefen
Det bokslut för budgetåret 1964/65 som redovisats av '^^iska tea-
tern liksom det av teatern förutsedda utfallet för budgetaret 1965/66 utvi
sar överskridanden som dels är av den art att de bör kunna medges av
Kungl. Maj :t, dels är sådana som bör underställas riksdagen for provning
Vid en bedömning av det faktiska ekonomiska utfallet av teaterns verfeam-
het budgetåret 1964/65 samt det beräknade utfallet budgetaret 196a/66
det uppenbart att teatern haft svårigheter att anpassa sig till den ordning
som gäller för annan statlig eller statsunderstödd verksamhet. Jag vill ar
understryka att man vid konstruktionen av det nya bidragssystemet i
teatern varit medveten om de svårigheter som föreligger när det galler att
beräkna den ekonomiska ramen för teaterverksamhet och anpassat systemet
härefter. Sålunda har man bl. a. dels låtit teaterns verksamhet vara obero
ende av variationerna i intäkterna, dels lämnat möjlighet for teatern att
inom den fastställda utgiftsstaten överföra medel från en post till en an
nan. i vissa fall dock först efter medgivande av Kungl. Maj:t. Däremot ar
en förutsättning för konstruktionen varit att bortsett från vissa au oma-
tiskt verkande omständigheter den fastställda bidragsramen måste hållas.
.Tåg vill i detta sammanhang erinra om att inkomsterna endast utgör en
mindre del eller omkring 1/4 av utgifterna för verksamheten.
Som framgått av min nu lämnade redogörelse har teatern annu icke yc-
kats anpassa sig till det nya bidragssystemet eftersom betydande overskn-
danden av sådan natur som ligger under teaterns direkta kontroll upp
20
Kungl. Maj:ts proposition nr 2 år 1966
kommer under budgetåren 1964/66. Detta finner jag otillfredsställande
och för framtiden måste det oeftergivliga kravet uppställas på teaterns verk
samhet att denna planeras så att den ryms inom den av statsmakterna givna
ekonomiska ramen.
Jag forordar att Kungl. Maj :t — utöver täckning för automatiska kost
nadsökningar — skall äga medge att anslaget till bidrag till de kungl. teat
rarna med hansyn till de utgifter som redovisats av Dramatiska teatern för
nan J96tp '*5 Ska11 kUnna belastas med ytterligare ett belopp av högst
000 kr. Ifrågavarande belopp kommer därvid att belasta innevarande
budgetårs anslag till de kungl. teatrarna. Kungl. Maj :t bör vidare äga medge
en merbelastning av anslaget med högst 300 000 kr. avseende beräknade
kostnadsökningar av icke-automatisk natur under spelåret 1965/66. Jag
hemställer att Kungl. Maj :t föreslår riksdagen
att godkänna vad jag i det föregående förordat angåen
de bestridande av vissa kostnader vid Dramatiska teatern.
KAPITALBUDGETEN
Statens allmänna fastighetsfond
[2] 22. Byggnadsarbeten vid universiteten och vissa högskolor. Investerings
ans agen för universiteten och de till ecklesiastikdepartementet hörande
högskolor™ är sammanförda till ett gemensamt anslag, benämnt Byggnads
arbeten vid universiteten och vissa högskolor. Under denna anslagsrubrik
kar LrfftSnSna!€ntf?ri!nneVarande budSetår l,PPförts ett investeringsanslag av
144 324 000
kr. till byggnadsarbeten vid universiteten, karolinska institutet,
de tekniska högskolorna och gymnastiska centralinstitutet.
I slinvdse den 24 augusti 1965 har byggnadsstyrelsen bl. a. gjort fram
ställning om anslag på tilläggsstat till riksstaten för budgetåret 1965/66.
Universitetet i Uppsala
Nybyggnader för medicinska fakulteten m. in.,
etapp I
Såsom redovisats i prop. 1962: 91 (s. 63) planeras erforderliga nybyggnad
er for de medicinskt teoretiska ämnena vid universitetet i Uppsala bli för
lagda till det s. k. Artillerifältet.
Enligt riksdagens beslut i anledning av prop. 1965: 141 (SU 173, rskr 411)
skall antalet nybörjarplatser i ifrågavarande ämnen i Uppsala ökas läs-
21
arel 1966/67 med 20 till 110 och läsåret 1967/68 med ytterligare 86. Stu
derande som antas till de sistnämnda utbildningsplatserna skall erhålla pro-
pedeutisk och klinisk utbildning vid en ny medicinsk utbildningsenhet i
Linköping under förutsättning alt ett för staten godtagbart avtal kan träf
fas med vederbörande sjukvårdshuvudmän. 1 Uppsala skall utbildningen pa
delta stadium dimensioneras för 106 platser årligen.
Statsmakterna har vidare, med anledning av nämnda proposition, beslutat
alt farmaceutiska institutet skall flyttas till Uppsala och inordnas — tills
vidare inom den organisatoriska ramen av en särskild fakultet i Uppsala
universitet. Intagningskapaciteten vid fakulteten skall ökas från 80 till 120
studerande per år. I propositionen (s. 191) anförde jag att vid utarbetan
det av lokal- och utrustningsprogram för fakulteten borde undersökas alla
möjligheter att genom integration mellan den farmaceutiska fakulteten, å
ena sidan, samt de medicinska och matematisk-naturvetenskapliga fakulte
terna, å andra sidan, åstadkomma investerings- och driftrationaliseringar.
Möjligheterna att organisatoriskt sammanföra närbesläktade ämnen vid
berörda fakulteter i gemensamma institutioner borde härvid iakttas.
I prop. 1965: 104 (s. 35) redovisade jag att byggnadsstyrelsen lagt fram
ett förslag till uppläggning av bebyggelsen på Artillerifältet i Uppsala samt
huvudhandlingar för en första etapp av nybyggnaderna. Efter prövning av
nämnda handlingar uppdrog Kungl. Maj :t genom beslut den 5 mars 1965
åt styrelsen att färdigställa bygghandlingar för den forsta etappen samt att
därefter underställa ärendet Kungl. Maj :ts förnyade prövning. Vid den
fortsatta projekteringen skulle alla möjligheter att begränsa kostnaderna
undersökas. Särskilt borde beaktas att en viss begränsning av den föreslag
na höga flexibiliteten borde kunna leda till kostnadsminskningar.
Byggnadsstyrelsen har numera redovisat att den nyssnämnda undersök
ningen i vissa delar utförts. Det har därvid visat sig möjligt att på några
punkter begränsa kostnaderna. I syfte att alternativa utföranden skall kun
na bedömas från funktionella, tekniska och ekonomiska synpunkter utförs
f. n. ett provbygge. Därvid undersöks de faktorer som påverkar kostnaderna.
Med ledning av de erfarenheter som kan vinnas bör det enligt styrelsen vara
möjligt att ta ställning till bl. a. frågan om graden av flexibilitet.
Den första byggnadsetappen föreslås av styrelsen omfatta ca 12 570 m2
rumsyta. I avvaktan på resultatet av pågående undersökningar har styrel
sen uppskattat kostnaderna för etappen till 29 250 000 kr. enligt prisläget
den 1 april 1965. Kostnaderna för erforderliga försörjningsåtgärder upp
skattar styrelsen till 2 540 000 kr. enligt samma prisläge.
Lokalbehovet för de medicinska ämnena anatomi, histologi, medicinsk
kemi, fysiologi, medicinsk fysik och farmakologi har lokal- och utrust-
ningsprogramkommittén för universitetet i Uppsala beräknat till 16 680 m-.
Programkommittén har vidare framlagt förslag om dispositionen av ca
10 500 m2 av de i den första etappen ingående lokalerna för nämnda ämnen.
Kungl. Maj:ts proposition nr 2 år t966
22
Kommittén har sålunda föreslagit att samtliga lokaler för grundutbildning
en — ca 3 850 in2 — samt lokaler för högre utbildning och forskning i äm
nena fysiologi, medicinsk fysik och farmakologi — ca 3 860 m2__skall ingå
i etappen. Vidare har kommittén föreslagit att i förevarande etapp skall
ingå gemensamma djurutrymmen om ca 1 470 m2, gemensamma verkstäder
om ca 750 m2 samt fyra föreläsningssalar med en sammanlagd yta att ca
o80 m2. Av resterande ca 2 000 m2 rumsyta åtgår enligt byggnadsstyrelsen
ca 1 800 m2 för omklädningsrum, skyddsrum in. fl. gemensamma ändamål.
Byggnadsstyrelsen räknar med att byggnadsarbetena skall kunna påbör
jas i mars 1966. De första lokalerna beräknas kunna tas i bruk till höstter
minen 1967 och etappen beräknas i sin helhet kunna färdigställas under
1968.
Universitetet i Umeå
Nybyggnad för bibliotek, samhällsvetenskap m. in.
Genom statsmakternas beslut i anledning av prop. 1964: 74 (s. 76, SU 94
rskr 214) finns fr. o. m. den 1 juli 1964 ett universitetsbibliotek inrättat i
Umeå. Enligt ett med Umeå stad träffat avtal disponerar huvudbiblioteket
provisoriska lokaler i stadsbibliotekets byggnad. Avtalet gäller till utgången
av år 1968 eller den tidigare tidpunkt, då biblioteket inflyttar i nybyggnad
på universitetsområdet.
1962 års umeåkommitté har utarbetat ett lokalprogram för universite
tets huvudbibliotek jämte kurslitteraturbibliotek. Programmet upptar två
skilda läsesalstyper, dels forskarläsesalar med 115 forskarplatser och ut
rymme för 200 000 volymer i öppna hyllor, dels kursläsesalar med 450
platser och utrymme för 15 000 volymer i öppna hyllor samt med när
magasin för ytterligare 5 000 volymer. Programmet upptar vidare ett slutet
magasin med utrymme för 200 000 volymer.
1962 års umeåkommitté har vidare utarbetat lokalprogram för de sam
hällsvetenskapliga ämnena och den matematiska ämnesgruppen samt för
socialhögskolan. Nämnda ämnen är liksom socialhögskolan f. n. inrymda
i förhyrda lokaler.
byggnadsstyrelsen har med skrivelse den 9 augusti 1965 redovisat s. k.
förslagshandlmgar för en nybyggnad bestående av tre sammanhängande
byggnadsdelar för resp. bibliotek, hörsalar och institutionslokaler m. m. för
socialhögskolan och nyssnämnda ämnen vid universitetet.
Kostnaden för nybyggnaden har uppskattats till 25 520 000 kr. enligt pris
läget den 1 april 1965.
Biblioteksdelen, som omfattar en rumsyta av något över 6 500 m2, har
projekterats så att kurslitteraturbiblioteket och forskarbiblioteket resp. den
centrala delen innehållande administrativa utrymmen, låneexpedition m. m.
kan utbyggas oberoende av varandra. Vidare har vid projekteringen forskar-
platserna samlats i ett enda stort rum som även rymmer kataloger, biblio
grafier m. in.
Kungl. Maj.ts proposition nr 2 år 1966
Kunyl. Maj:Is proposition nr 2 är
2.1
Biblioteksdelen förenas med den byggnadsdel som inrymmer instilulions-
lokaler för icke-laborativa ämnen oeli för socialhögskolan genom en bygg
nadskropp, som inrymmer fyra hörsalar med, enligt lokalprogrammet,
sammanlagt ca 500 platser samt två skrivsalar med vardera 80 platser och
en yta av ca 600 in-. Den för de icke-laborativa ämnena avsedda byggnads-
dclen omfattar enligt bygnadsstyrelsen ca 7 700 in- rumsyta, varav för in-
stitntionslokaler ca 3 800 in*, för seminarierum ca 1 700 in-, for två skriv
salar med vardera 80 platser ca 600 in* och för kapprum, skyddsrum in. II.
gemensamma ändamål ca 1 600 m*.
Byggnadsstyrelsen räknar med att byggnadsarbetena skall kunna pabor-
ias i mars 1966. Vissa undervisnings- och institutionslokaler beräknas kun
na bli färdigställda till höstterminen 1967 och nybyggnaden i sin helhet un
der våren 1968.
Paviljongbyggnader
Enligt de riktlinjer för utbyggnaden av universitet och högskolor som be
slutades av statsmakterna i anledning av prop. 1963: 172 (SU 212, rskr 4 o)
förutsattes att antalet studerande i början av 1970-talet skulle uppgå till na-
ra 83 000. För Umeås del skulle planeringen baseras på ett beräknat antal av
1 400 närvarande studerande i de matematisk-naturvetenskapliga och 1 000
i de samhällsvetenskapliga ämnena (jfr prop. 1963: 172 s. 211). Statsmak-
terna har numera i anledning av prop. 1965: 141 (SU 173, rskr 411) beslut*
att man vid den fortsatta planeringen av ifrågavarande utbyggnad skall ut
gå från att det totala antalet studerande i början av 1970-talet kommer att
vara ca 87 000. Jag anförde i nämnda proposition (s. 145), att utbyggnaden
av den humanistiska och samhällsvetenskapliga utbildningen borde ske
snabbare och i större omfattning i bl. a. Umeå än vad 1963 års umversitets-
och högskolekommitté räknat med. Nämnda kommitté hade i små beräk
ningar "utgått från 2 800 studerande i de filosofiska amnena i Umea i
början av 1970-talet, varav i de humanistiska ämnena ca 400 (jfr prop.
1965: 141 s. 40).
_ ,
,
Med skrivelse den 15 oktober 1965 överlämnade byggnadsstyrelsen till
Kungl. Maj :t ett av lokal- och utrustningsprogramkommittén for universi
tetet och socialhögskolan i Umeå upprättat lokalprogram för vissa icke- a-
borativa ämnen vid universitetet. Enligt programkommittén ar tillström
ningen till Umeå universitet sådan att det år 1963 förutsatta studerandean
talet av ca 2 400 kommer att uppnås väsentligt tidigare än vid 1970-talets bör
jan. Kommittén erinrade om att 1962 års umeåkommitté (SOU 1963:: 76 s
45) räknat med att antalet studerande vid den filosofiska fakulteten lasare
1965/66 skulle vara ca 700 och läsåret 1966/67 ca 1 000 och framhöll att
det nu kunde konstateras att umeåkommittén underskattat tillströmningen
av studerande till Umeå under ifrågavarande läsår. Antalet närvarande stu
derande höstterminen 1965 angavs av programkommittén till 1 260 och be
räknades uppgå till ca 2 300 höstterminen 1966. Enligt programkommittén
24
erfordras läsåret 1966/67 ett inte oväsentligt tillskott av lokaler om utbild
ningen i nytillkommande ämnen skall kunna påbörjas i enlighet med vad
som beslutats i anledning av prop. 1964 : 74 och om tillträdet till Övriga äm
nen mte skall behöva spärras. Det av kommittén med hänsyn härtill ut
arbetade lokalprogrammet upptar 2 000 in2 programyta.
Byggnadsstyrelsen redovisade i sin nyssnämnda skrivelse två alternativa
förslag till lösning av frågan hur ifrågavarande lokalbehov skulle kunna till
godoses. Det ena alternativet, vilket styrelsen förordade, innebar att en per
manent laboratoriebyggnad — en tredje etapp av det s. k. lu-blocket — skul
le uppföras och övergångsvis utnyttjas för de ifrågavarande ämnena för att
senare, nar permanenta lokaler för dessa uppförts, kunna ianspråktas för
laborativa naturvetenskapliga ämnen. Det andra alternativet innebar att
provisoriska paviljongbyggnader skulle uppföras.
Sedan Kungl. Maj:t genom beslut den 29 oktober 1965 uppdragit åt bygg
nadsstyrelsen att utföra erforderligt fortsatt utrednings- och projekterings
arbete beträffande de nämnda två alternativen har styrelsen med skrivelse
den 6 december 1965 redovisat resultatet av den anbefallda utredningen.
Den permanenta byggnaden föreslås av styrelsen innehålla ca 3 060 m2
rumsyta. Kostnaden för byggnaden beräknar styrelsen till 5,1 milj. kr., var
till kommer kostnaderna för tillhörande försörjningsåtgärder som uppskat
tas till 80 000 kr. Enligt styrelsens förslag skall byggnaden först iordning
ställas på enklast möjliga sätt för icke-laborativa ämnen. Kostnaden för att
senare andra byggnaden för laborativa ämnen uppskattar styrelsen till 1,8
milj. kr. Styrelsen har vid sitt arbete utgått från de bygghandlingar som re
dan upprättats för de två första etapperna av lu-blocket. Då projekterings
arbetet med hänsyn härtill blir mycket begränsat räknar styrelsen med att
byggnadsarbetena kan igångsättas i januari 1966 och att inflyttning i ny
byggnaden kan ske successivt med början tidigast i november 1966.
För paviljongbyggnader — liknande dem som tidigare uppförts av Umeå
stad och uthyrts till staten för universitetets behov — med en rumsyta av
sammanlagt 2 000 m2 uppskattar styrelsen kostnaderna till ca 2,5 milj. kr.
Härtill kommer kostnader för erforderliga försörjningsåtgärder av ca
250 000 kr. Styrelsen räknar med att byggnadsarbetena skall kunna påbör
jas omkring den 1 april 1966 och att inflyttning skall kunna ske successivt
under hosten 1966. Vissa lokaler kan eventuellt tas i bruk redan vid höst
terminens början.
Departemen ts chef en
Som jag redovisat i det föregående har byggnadsstyrelsen framlagt förslag
om utförande av en forsta etapp av planerade nybyggnader på Artillerifältet
i Uppsala innehållande i huvudsak lokaler för medicinskt teoretiska ämnen
vid Uppsala universitet. För att den av statsmakterna beslutade ökningen av
Kungl. Maj:ts proposition nr 2 år 1966
25
läkarutbildningen skall komma till stånd utan försening finner jag det an"
»eläget att den ifrågavarande byggnadsetappen påbörjas snarast möjligt. En
kostnadsram för etappen av 29 250 000 kr., vilket motsvarar den av bygg
nadsstyrelsen uppskattade kostnaden, bör därför uppföras i investeringspla
nen för universitetet i Uppsala.
Kungl. Maj.ts proposition nr 2 år 1966
För att utbyggnaden av Umeå universitet skall kunna ske planenligt före
slår jag att en kostnadsram för nybyggnaden för bibliotek, samhällsveten
skap m. in., motsvarande den av byggnadsstyrelsen uppskattade kostnaden
av 25 520 000 kr. uppförs i investeringsplanen för universitetet.
Enligt min mening bör en snabb utbyggnad av universitetet i överensstäm
melse med statsmakternas beslut i anledning av prop. 1965: 141 (SU 173,
rskr 411) i möjligaste mån underlättas. Jag har därför funnit det väsentligt
att de lokalbehov som redovisats av lokal- och utrustningsprogramkommit-
tén tillgodoses med största skyndsamhet. Jag föreslår darfor att de av
byggnadsstyrelsen redovisade paviljongsbyggnaderna utförs.
Sedan erforderliga kompletterande program- och kostnadsutredningar ut
förts avser jag att i annat sammanhang föreslå Kungl. Maj :t att beträffan
de ifrågavarande tre byggnadsobjekt meddela erforderliga bestämmelser om
utförande av arbetena samt om den slutliga kostnadsramen for objekten
och lokaldispositionen in. m.
För de till resp. byggnadsobjekt hörande för sörj ningsåtgärderna har me
del beräknats under de i berörda investeringsplaner uppförda kostnadsra
marna för ändamålet.
Med hänvisning till vad jag i det föregående anfört bör i de under ifråga
varande anslag för budgetåret 1965/66 uppförda investeringsplanerna upp
föras följande nya kostnadsramar beräknade enligt prislaget den 1 apri
1965.
Universitetet i Uppsala
Nybyggnader för medicinska fakulteten m. in., etapp I............... 29 250 000
Universitetet i Umeå
Nybyggnad för bibliotek, samhällsvetenskap m. m
Paviljongbyggnader .......................................................
25 520 000
2 500 000
Jag förordar, att kostnaderna för ifrågavarande tre byggnadsobjekt inne
varande budgetår får bestridas av tillgängliga medel under anslaget Bygg
nadsarbeten vid universiteten och vissa högskolor. För budgetåret 196o/66
har under anslaget anvisats i det närmaste 145 milj. kr. Då medelsreserva
tionen vid budgetårets början uppgick till över 30 milj. kr. finns 175 milj.
kr. tillgängliga för byggnadsverksamheten vid universiteten och berörda
högskolor. Med hänsyn till verksamhetens omfattning hittills under budget
aret raknar jag med att någon medelsanvisning på tilläggsstat till riksstaten
for innevarande budgetår inte kommer att erfordras. Jag hemställer att
Kungl. Maj :t föreslår riksdagen
att godkänna vad jag i det föregående förordat angående
bestridande av kostnaderna för vissa nybyggnader vid uni
versiteten i Uppsala och Umeå.
Vad föredraganden sålunda med instämmande av
statsrådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans
Maj :t Konungen.
26
Kungl. Maj:ts proposition nr 2 år 1966
Ur protokollet:
Gunilla Fenne
Kungl. Maj.ts proposition nr 2 dr 1966
27
Bilaga 6
JORDBRUKSDEPARTEMENTET
Utdrag av protokollet över jordbruksärenden, hållet inför Hans
Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den
3 januari 1966.
Närvarande:
Statsministern
Erlander,
ministern för utrikes ärendena
Nilsson,
statsråden
Sträng, Andersson, Lindström, Lange, Kling, Edenman, Johansson,
Hermansson, Holmqvist, Aspling, Palme, Lundkvist, Gustafsson.
Chefen för jordbruksdepartementet, statsrådet Holmqvist, anmäler här
efter under jordbruksdepartementets handläggning hörande ärenden angåen
de utgifter på tilläggsstat II till riksstaten för budgetåret 1965/66 och an
för.
DRIFTBUDGETEN
Nionde huvudtiteln
C. Lantbrukets rationalisering och befrämjande av dess produktion, m. in.
[1] 11. Bidrag till produktionsbefrämjande åtgärder i Norrland m. m. På
riksstaten för budgetåret 1965/66 är under förevarande rubrik uppfört ett
reservationsanslag av 7 150 000 kr., varav 6 milj. kr. avser medel för sär
skild rationalisering.
Lantbruksstyrelsen föreslår, att på tilläggsstat för budgetåret 1965/66 an
visas 3 400 000 kr. för verksamheten med särskild rationalisering.
Styrelsen framhåller, att verksamheten i de fyra nordligaste länen och i
Kopparbergs län ökat kraftigt under de senaste två åren. Viss brist på medel
för bidrag rådde under senare delen av budgetåret 1964/65. För att verksam
heten inte helt skulle avstanna lät ifrågavarande lantbruksnämnder bevilja
statsbidrag på 2, 2 milj. kr. under förutsättning att medel framdeles ställdes
till förfogande. Enligt uppgifter från lantbruksnämnderna kommer även un
der budgetåret 1965/66 att uppstå medelsbrist om inte anslaget förstärks.
Behovet av ytterligare medel uppgår till 3,4 milj. kr.
Departementschefen
Under åberopande av vad jag tidigare denna dag anfört vid min anmälan
i statsverkspropositionen av nämnda anslag (prop. 1966: 1 bil. Ils. 49)
hemställer jag, att Kungl. Maj:t föreslår riksdagen
att till Bidrag till produktionsbefrämjande åtgärder i
Norrland m. m. på tilläggsstat II till riksstaten för budget
året 1965/66 anvisa ett reservationsanslag av 1 000 000 kr.
28
Kungl. Maj.ts proposition nr 2 år 1966
D. Jordbruksprisreglering m. m. samt särskilt stöd åt vissa jordbruk
[2] 7. Kostnader i samband med permanent skördeskadeskydd. På riksstaten
för budgetåret 1965/66 är under förevarande rubrik uppfört ett reservations
anslag av 19 765 000 kr., varav 4 765 000 kr. avser kostnader för skördeska-
deskyddets administration.
Statistiska centralbyrån föreslår, att på tilläggsstat för budgetåret 1965/
66 anvisas 135 000 kr.
Centralbyrån anför, att anslaget till skördeskadeskyddets administration
har beraknats mot bakgrunden av kostnaden för att handlägga 50 000 skör-
deskadeanmälningar. Antalet anmälningar rörande 1965 års skörd uppgår
emellertid till ca 85 000. Detta beräknar centralbyrån medföra en merkostnad
av 75 000 kr. Vidare stiger personalkostnaderna med 50 000 kr. på grund av
att ledarna för tältarbetet inom skyddet fått pensionsrätt och med 10 000
kr. till följd av att grupplivförsäkring införts för fältpersonalen.
Departementschefen
Mot centralbyråns beräkningar av medelsbehovet för merutgifter för att
handlägga skördeskadeanmälningar och för vissa personalkostnader har jag
inget att erinra. Jag hemställer därför, att Kungl. Majrt föreslår riksdagen
att till Kostnader i samband med permanent skördeskade
skydd på tilläggsstat II till riksstaten för budgetåret 1965/
66 anvisa ett reservationsanslag av 135 000 kr.
Kungl. Maj. ts proposition nr 2 år 1066
29
K APITAL B U D G ETE N
Statens affärsverksfonder
E.
Domänverket
[3] 3 a. Byggnadsarbeten m. m. vid statens försöksgårdar. Etter förslag av
Kungl. Maj:t i dels prop. 1960: 100 (s. 14), dels prop. 1962: 105 (s. 29) an
visade riksdagen på tilläggsstat II till riksstaten för budgetåret 1959/60 resp.
budgetåret 1961/62 ett investeringsanslag av 300 000 kr. resp. 165 000 kr.
till nybyggnad av den s. k. vindbron över Fyrisån på vägen mellan Ultuna
och Kungsängen (JoU 1960: 24, rskr 214, JoU 1962: 19, rskr 343).
Styrelsen för lantbrukshögskolan (skr. 2/12 1965) hemställer, att ett be
lopp av 160 000 kr. ställs till högskolans förfogande för betalning av när
mare angivna kostnader för ifrågavarande bro.
Styrelsen anför i huvudsak följande.
Lantbrukshögskolan träffade den 10 januari 1962 avtal med entreprenö
ren enligt vilket avtal entreprenören åtog sig att för högskolans räkning
uppföra bro över Fyrisån vid Ultuna med tillhörande ledverk, maskineri
och signalanordning, allt i färdigt skick mot en betalning av 337 000 kr.
Sedan Kungl. Maj :t medgett att ifrågavarande byggnadsarbete fick påbör
jas igångsattes arbetet i slutet av januari 1962. Byggnadsarbetet avsynades
den 16 november 1962 och förklarades godkänt i tekniskt avseende sedan
vissa smärre justeringar utförts. Med skrivelse den 27 maj 1963 tillställde
entreprenören lantbrukshögskolan en slutfaktura på 700 626:16 kr. från
vilket belopp skulle dras entreprenadsumman 337 000 kr. samt 35 000 kr.,
som utbetalats för vissa extraarbeten. Entreprenören krävde alltså högsko
lan på ett belopp av 328 626: 16 kr. samt meddelade att ärendet skulle hän-
skjutas till avgörande genom skiljedom om inte nämnda belopp utbetalades.
Den 29 oktober 1965 träffades mellan parterna förlikningsavtal, som för
högskolans del skulle vara gällande under förutsättning av högskolans sty
relses och Kungl. Maj :ts godkännande. Enligt detta avtal skall högskolan i
ett för allt utge 130 000 kr. till entreprenören. För ränta på detta belopp, hög
skolans del av ersättning till skiljenämnden och ersättning till högskolans
ombud beräknar styrelsen sammanlagt 30 000 kr. Styrelsen har godkänt
avtalet.
Departementschefen
Det ytterligare belopp som högskolan enligt förlikningen har förbundit
sig att utge avser ersättning till entreprenören för oförutsedda arbeten för
spontning och pålning i åbottnen. Med hänsyn särskilt till att utgången
30
av ett skilj enämndsförfarande på grund av frågans invecklade beskaffen
het är oviss och till att kostnaden för bron inklusive nu begärda ersättning
enligt vad jag inhämtat är lägre än flera av de ursprungligen avgivna an-
budsbeloppen finner jag övervägande skäl tala för att mellanhavandet med
entreprenören bör slutligt regleras genom förlikning av det innehåll hög
skolestyrelsen föreslagit. Medel för ifrågavarande ändamål hör anvisas på
tilläggsstat för innevarande budgetår. Jag hemställer, att Kungl. Maj :t före
slår riksdagen att
till Byggnadsarbeten m. m. vid statens försöksgårdar på
tilläggsstat II till riksstaten för budgetåret 1965/66 anvisa
ett investeringsanslag av 160 000 kr.
Vad föredraganden sålunda med instämmande av
statsrådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans
Maj:t Konungen.
Ur protokollet:
Bo S. Hedström
Kungl. Maj. ts proposition nr 2 år 1966
/
Kungl. Maj. ts proposition nr 2 år 196(1
31
Bilaga 7
HANDELSDEPARTEMENTET
Utdrag av protokollet över handelsärenden, hållet inför Hans
Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den
3 januari 1966.
. ' I . ... ii,;- Hi) \!
.’•!
>>
’
Närvarande:
Statsministern Erlander, ministern för utrikes ärendena Nilsson, statsråden
Sträng, Andersson, Lindström, Lange, Kling, Edenman, Johansson,
Hermansson, Holmqvist, Aspling, Palme, Lundkvist, Gustafsson.
Chefen för handelsdepartementet, statsrådet Lange, anmäler härefter un
der handelsdepartementets handläggning hörande ärenden angående ut
gifter på tilläggsstat II till riksstaten för budgetåret 1965/66 och anför.
DRIFTBUDGETEN
Tionde huvudtiteln
A. Handelsdepartementet
[1] 4. Kommittéer m. m. Med hänvisning till vad jag tidigare denna dag
anfört vid anmälan av motsvarande anslag i statsverkspropositionen (bil.
12 s. 15) hemställer jag, att Kungl. Maj:t föreslår riksdagen
att till Kommittéer m. m. på tilläggsstat II till riksstaten
för budgetåret 1965/66 anvisa ett reservationsanslag av
900 000 kr.
B. Industri, hantverk och handel
'•>: i -
• i •
‘
[2] 3. Kommerskollegium: Befrämjande av landsbygdens elektrifiering. Med
hänvisning till vad jag tidigare denna dag anfört vid anmälan av motsva
rande anslag i statsverkspropositionen (bil. 12 s. 19) hemställer jag, att
Kungl. Maj :t föreslår riksdagen
32
att medge att under budgetåret 1965/66 bidrag för upp
rustning av elektriska distributionsnät på landsbygden be
viljas intill ett belopp av 7 600 000 kr. utöver hittills anvisa
de medel.
1 t IV >1 |/ TJ {/ >: ; i. - j, \ (] / / i i
Kungl. Maj:ts proposition nr 2 år 1966
KAPITALBUDGETEN
Fonden för förlag till statsverket
[3] 4. Dispositionsanslag för legodriften vid vissa staten tillhöriga gruvor i
Västerbottens län m. m. Med hänvisning till vad jag tidigare denna dag an
fört vid anmälan av motsvarande anslag i statsverkspropositionen (bil. 12
s. 199—200) bör på tilläggsstat för budgetåret 1965/66 under denna rubrik
tas upp ett anslag med 5 750 000 kr. Härav beräknas 2,5 milj. kr. för lego-
dritten i Adak, 1,0 milj. kr. för Stekenjokk-projektet samt 2 250 000 kr. för
slutreglering av kostnaderna för vägen Klimpfjäll—Stekenjokk. Jag hem
ställer att Kungl. Maj :t föreslår riksdagen
att till Dispositionsanslag för legodriften vid vissa staten
tillhöriga gruvor i Västerbottens län m. m. på tilläggsstat II
till riksstaten för budgetåret 1965/66 anvisa ett investerings-
anslag av 5 750 000 kr.
Diverse kapitalfonder
Förrådsfonden för ekonomisk försvarsberedskap
[4] 4. Förrådsanläggningar m. m. Under denna rubrik har för innevarande
budgetår anvisats ett investeringsanslag av 7,4 milj. kr.
Med hänvisning till vad jag tidigare denna dag anfört vid anmälan av
motsvarande anslag i statsverkspropositionen (bil. 12 s. 201) hemställer
jag, att Kungl. Maj :t föreslår riksdagen
att till Förrådsanläggningar in. m. på tilläggsstat II till
riksstaten för budgetåret 1965/66 anvisa ett investeringsan
slag av 920 000 kr.
!'d>r.i.il ihvi i ■ .
4,j.ni .tf
Vad föredraganden salunda med instämmande av
statsrådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans
Maj :t Konungen.
Ur protokollet:
Sven-Erik Skogsfors
Kungl. Maj.ts proposition nr 2 år 1960
33
Bilaga 8
INRIKESDEPARTEMENTET
Utdrag av protokollet över inrikesärenden, hållet inför Hans
Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den
3 januari 1966.
Närvarande:
Statsministern
Erlander,
ministern för utrikes ärendena
Nilsson,
statsråden
Sträng, Andersson, Lindström, Lange, Kling, Edenman, Johansson,
Hermansson, Holmqvist, Aspling, Palme, Lundkvist, Gustafsson,
Chefen för inrikesdepartementet, statsrådet Johansson, anmäler här
efter under inrikesdepartementets handläggning hörande ärenden angående
utgifter på tilläggsstat II till riksstaten för budgetåret 1965/66 och anför.
tji
.»ti
.<!
DRIFTBUDGETEN
Elfte huvudtiteln
C. Arbetsmarknad m. m.
[1] 17. Lokaliseringsbidrag. Till detta ändamål har för budgetåret 1965/66
anvisats ett reservationsanslag av 60 milj. kr.
Arbetsmarknadsstyrelsen har i skrivelse den 24 september 1965 hem
ställt att, utöver vad som upptagits i riksstaten för budgetåret 1965/66, på
tilläggsstat anvisas 40 milj. kr. till lokaliseringsbidrag och 50 milj. kr. till
lokaliseringslån.
Styrelsen anför, att de medel som står till förfogande visat sig otillräck
liga för att tillgodose väntade realistiska önskemål om lokaliseringsstöd.
Därför bör en förhållandevis större del av det totalbelopp, som bestämts för
femårsperioden den 1 juli 1965—den 30 juni 1970, disponeras under inne
varande budgetår för att nå snabbast möjliga resultat med de lokalise-
ringspolitiska åtgärderna.
Departem eu tschefen
Jag har tidigare denna dag vid anmälan i statsverkspropositionen av
motsvarande anslag för budgetåret 1966/67 redovisat omfattningen av de
ekonomiska stödåtgärder i lokaliseringspolitiskt syfte, som vidtagits under
de fem första månaderna av innevarande budgetår. Av redogörelsen fram
går att stort intresse föreligger för företagsetablering och utbyggnad inom
norra stödområdet. På grund härav och av vissa andra anförda skäl har
jag föreslagit, att bindande beslut om lokaliseringsstöd får meddelas under
de första budgetåren av den fastställda femårsperioden till högre samman
lagda belopp än som anvisas under de anslag som tas upp för ändamålet. 1
enlighet härmed bör Kungl. Maj :t bemyndigas att under innevarande bud
getår meddela beslut om lokaliseringsbidrag och lokaliseringslån med högre
belopp än som anvisats på riksstaten för budgetåret 1965/66.
Jag hemställer, att Kungl. Maj :t föreslår riksdagen
att bemyndiga Kungl. Maj:t att under budgetåret 1965/66
bevilja lokaliseringsbidrag med högre belopp än som an
visats under reservationsanslaget Lokaliseringsbidrag för
nämnda budgetår.
34
Kungl. Maj ds proposition nr 2 år 1966
D. Bostadsbyggande m. m.
[2] 9. Bidrag till viss bostadsförbättringsverksamhet. Under denna rubrik
har för innevarande budgetår anvisats ett förslagsanslag av 30 milj. kr.
Riksdagen har medgivit, att beslut om räntefria förbättringslån får med
delas intill ett belopp av 60 milj. kr. under budgetåret 1965/66.
Under hänvisning till vad jag tidigare denna dag anfört vid min anmälan
i statsverkspropositionen av motsvarande anslag för nästa budgetår (bil.
13 s. 87) hemställer jag, att Kungl. Maj:t föreslår riksdagen
att medge att beslut om räntefria förbättringslån med
delas intill ett belopp av 80 000 000 kr. nnder budgetåret
1965/66.
KAPITALBUDGETEN
Statens utlåningsfonder
[3] 13. Lånefonden för maskinanskaffning inom byggnadsindustrien. Under
denna rubrik har för innevarande budgetår anvisats ett investeringsanslag
med ett formellt belopp av 1 000 kr.
35
Under hänvisning till vad jag tidigare denna dag anfört vid min anmälan
i statsverkspropositionen av motsvarande anslag för nästa budgetår (bil.
13 s. 211) hemställer jag, att Kungl. Maj:t föreslår riksdagen
att till Lånefonden för maskinanskaffning inom bygg
nadsindustrien på tilläggsstat II till riksstaten för budget
året 1965/66 anvisa ett investeringsanslag av 15 000 000 kr.
Kungl. Maj:ts proposition nr 2 år 1966
Fonden för låneunderstöd
[4] 16. Lokaliseringslån. Till detta ändamål har för budgetåret 1965/66 an
visats ett investeringsanslag av 100 milj. kr.
Under åberopande av vad jag anfört i det föregående vid min anmälan av
medelsbehovet under anslaget Lokaliseringsbidrag (p. 1) hemställer jag, att
Kungl. Maj :l föreslår riksdagen
att bemyndiga Kungl. Maj :t att under budgetåret 1965/66
bevilja lokaliseringslån med högre belopp än som anvisats
under investeringsanslaget Lokaliseringslån för nämnda
budgetår.
Vad föredraganden sålunda med instämmande av
statsrådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans
Maj :t Konungen.
Ur protokollet:
Stina Wahlström
u> V tu
/,i‘Vv.\r .\^vUiVA
. ;ijui bi
*
bioihtj *i«b jiiifi
•!»
iKsibif.
;<•{ w;y
il
II.
^ma^i m«il
i • * I»
!i,i »i:! du <1
uVi ^«?»:i!<, bm; ■-• /<Jo4ii /», uvi,**!> ujy fri nl-tds' ,
iMyiritA
.ljutit* tl«' ,##1
lf£ it{
• '
"v ,u \|!\ hv \\ v '>,/u(ii\'sAAivni i»>\ sv>im‘'\‘vrthA l)tl M»
:<>!
Mri M i ■-,, ..i.ii I ,';ij w Vl,
.!,(
<;i /a
!I > «<•! /I (in r.;«M
.'>l*nu »nisi v.ii ii I mjh '}
-f|K rf/*
7 h
: * l
s:rMM
i,:,> I?;>'
nf. .;jj -h HiT
.«»
t
* .*
•
?Mf{ /1;
'„{i l'J**)?■'.'. ? «
j
* i !■ •> .-'ifjWy'
UUi). ililil i>!/ n“<-.>:,;•» ro I jv;t •
tlRV /t; >?>/!(':<(• ’ >i!i; i .(>*(
J
! .<:
Ijiri I■itl/;; ni Ti>i11; :<■ < S
(•»
»i"ni«
*' mW,' I
i
Hut
•»•»bni» fJu i: ja i/. ii
■'<
- i
!'■;&/vu (it- ■ t: ti
-ri.-iiii l»vt't m-, (•*-;. i
-5>>!
hfnciilT "!<>•
r^-lli
Åt. i
i t.iiijlrfil;-',. It!
■ 'un nitlit!
’iiil;;jilliinU'l!
■ H
l i 11: i - >i! jfj
t.- ir-ti/f!;:
!!'„!> tf ;:r;
:«»> i• i t in; 7
-1'. in, i*in!
. /I 1: j ;; i/
; i » i
> ii » s > j i i
•>■• '•
no AV,
Kungl. Maj.ts proposition nr 2 år 1966
37
Bilaga 9
Förteckning
över av Kungl. Maj:t hos riksdagen begärda anslag på tilläggsstat II
till riksstaten för budgetåret 1965/66
DRIFTBUDGETEN
A. Egentliga statsutgifter
IV. Försvarsdepartementet
G 1 Reglering av prisstegringar............................................. ............
G 5 Kostnader för projektilröjning på Järvafältet, reservationsan
slag ............................................................................................
150 000 000
150 000
150 150 000
V/. Kommunikationsdepartementet
A 3 Kommittéer m. m., reservationsanslag, därav hälften att av
räknas mot automobilskattemedlen ....................................
700 000
IX. Jordbruksdepartementet
C 11 Bidrag till produktionsbefrämjande åtgärder i Norrland m. m.,
reservationsanslag.......................................................................
D 7 Kostnader i samband med permanent skördeskadeskydd, re
servationsanslag ......................................................................
1 000 000
135 000
1 135 000
X. Handelsdepartementet
A 4 Kommittéer m. m., reservationsanslag.................
900 000
Säger för driftbudgeten 152 885 000
38
Kungl. Maj.ts proposition nr 2 år 1966
KAP ITALB U D G ETE N
Kapitalinvestering
I. Statens affärsverksfonder
E. Domänverket
Jordbruksdepartementet:
3 a Byggnadsarbeten m. m. vid statens försöksgårdar................... 160 000
III. Statens allmänna fastighetsfond
Socialdepartementet:
10
Utbyggande av karolinska sjukhuset
......................................... 500 000
IV. Försvarets fonder
A.
Försvarets fastighetsfond
Kasernbyggnaders delfond:
5 a Inlösen av soldathemsbyggnad vid Svea livgarde ................... 220 000
Befästningars delfond:
12 a Flyttning av vissa förråd från Järvafältet ................................ 500 000
720 000
V. Statens utlåningsfonder
Inrikesdepartementet:
13 Lånefonden för maskinanskaffning inom byggnadsindustrien..
15 000 000
VIII. Fonden för förlag till statsverket
Handelsdepartementet:
4 Dispositionsanslag för legodriften vid vissa staten tillhöriga
gruvor i Västerbottens län m. m............................................... 5 750 000
IX. Diverse kapitalfonder
Handelsdepartementet:
4 Förrådsfonden för ekonomisk försvarsberedskap: Förrådsan-
läggningar m. m........................................................................... 920 000
Säger för kapitalbudgeten 23 050 000
MARCUS BOKTR STHLM IW6 450M2