Prop. 1966:99

('angående godkännande av avtal med Stockholms stad m. fl. kommuner om överlåtelse av vissa delar av Järvafåltet',)

Kungl. Maj:ts proposition nr 99 år 1966

1

Nr 99

Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen angående godkännande

av avtal med Stockholms stad m. fl. kommuner om överlåtelse av vissa delar av Järvafåltet; given Stock­ holms slott den 11 mars 1966.

Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats­ rådsprotokollet över kommunikationsärenden för denna dag, föreslå riks­ dagen att bifalla de förslag, om vilkas avlåtande till riksdagen föredragande departementschefen hemställt.

GUSTAF ADOLF

Olof Palme

Propositionens huvudsakliga innehåll

I propositionen hemställs om riksdagens bemyndigande att godkänna ett mellan statens markdelegation å ena sidan samt Stockholms stad, Solna stad, Sundbybergs stad, Sollentuna köping och Järfälla kommun å andra sidan träffat avtal om överlåtelse till kommunerna av statlig, från militär verk­ samhet friställd mark inom Järvafältet. De överlåtna områdena har en sam­ manlagd landareal av ca 4 000 hektar och avses främst för bostadsändamål. De ersättningar, som skall erläggas av kommunerna, har bestämts till 240 milj. kr. Detta belopp skall erläggas den 1 juli 1966 i form av reverser löpande med 6,5

%

årlig ränta. Reverserna är amorteringsfria fram till den

1 januari 1970. Detta har samband med den beräknade tiden för kommuner­ nas tillträde av huvudparten av marken i anslutning till utflyttningen av Svea livgarde och Svea ingenjörregemente. Reversbeloppen skall därefter amorteras under en tioårsperiod.

1 —

Bihang till riksdagens protokoll 1966. 1 samt. Nr 99

2

Kungl. Maj:ts proposition nr 99 år 1966

Utdrag av protokollet över kommunikationsärenden, hållet inför

Hans Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott

den 11 mars 1966.

Närvarande:

Statsministern

Erlander,

ministern för utrikes ärendena

Nilsson,

statsråden

Sträng, Andersson, Lindström, Länge, Kling, Edenman, Johansson,

Hermansson, Holmqvist, Aspling, Palme, Sven-Eric Nilsson, Lund­

kvist, Gustafsson.

Chefen för kommunikationsdepartementet, statsrådet Palme, anmäler

efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om

god­

kännande av avtal med Stockholms stad m. fl. kommuner om överlåtelse av

vissa delar av Järvafältet

och anför.

Inledning

Järvafältet är beläget inom Stockholms, Sundbybergs och Solna städer,

Sollentuna köping och Järfälla kommun samt har f. n. en landareal om ca

5 200 hektar. Fältet — vars nuvarande omfattning och gränser framgår av

en kartskiss som torde få fogas till statsrådsprotokollet såsom

Bilaga A —

har sedan början av 1900-talet utgjort övningsområde för Stockholms garni­

son och förläggningsplats för olika militära förband, skolor, verkstäder, för­

råd etc.

Bland militära enheter, som f. n. är förlagda där, återfinns inom Barkarby­

området tredje flygeskadern, Svea flygkår (F 8) och flygvapnets bastjänst­

skola. I Sörentorpsområdet ligger Svea livgarde (I 1) med arméns skydds-

skola, vissa förråd etc. I Frösunda och angränsande områden är bl. a.

Svea ingenjörregemente (Ing 1) och ingenjörtruppernas kadett- och aspi-

rantskola samt arméns fältarbetsskola belägna. I Bagartorpsområdet ligger

centrala värnpliktsbyrån (CVB), arméns intendenturförråd (AIS) och vissa

provisoriska skolförläggningar. Till Ursviksområdet har försvarets forsk­

ningsanstalt (FOA) vissa delar av sin verksamhet förlagda, och där återfinns

även Stockholms tygstation och tygverkstad. Inom Rissneområdet ligger

bl. a. tygförvaltningsskolan (Tyg S) med arméingenjörkadettskolan och ett

antal förråd samt i Solvallaområdet bl. a. signalverkstaden i Sundbyberg

samt vissa förråd. Härutöver finns utspridda över Järvafältet ett stort antal

för militära ändamål avsedda mindre byggnader samt förråds- och barack-

anläggningar, vidj~° ett antal staten tillhöriga arrendegårdar m. m. ävensom

3

ett flertal byggnader och anläggningar i enskild ägo. — Olika militära för­ bands och enheters förläggning inom Järvafältet har angetts på den nyss­ nämnda kartskissen.

Med hänsyn till befolkningstillväxten och den allmänna expansionen inom storstockholmsområdet har de kommuner, inom vilkas gränser Järvafältet är beläget, under senare år gjort upprepade framställningar att få förvärva mark inom fältet för bostads- och industriändamål. Anspråk på mark har framförts även av civila statliga organ. Möjligheter för en civil använd­ ning av olika delar av området har också skapats genom de beslut, som stats­ makterna successivt fattat om bortflyttning därifrån av olika militära för­ band m. m. Utöver den utrymning som redan skett kommer i överensstäm­ melse med tidigare gjorda ställningstaganden ytterligare militära enheter under de närmaste åren att lämna sina förläggningar inom området. Det gäller närmast arméns intendenturförråd och signalverkstaden, som skall flyttas till Filipstäd resp. Växjö (prop. 1960: 120, SU 127, rskr 335), vidare Svea livgarde och Svea ingenjörregemente, som skall förläggas till Upplands- Bro resp. Södertälje (prop. 1963: 184, SU 211, rskr 404).

Med hänsyn till beslutade och planerade begränsningar av den militära verksamheten inom Järvafältet uppdrog Kungl. Maj :t i september 1962 åt försvarets fastighetsnämnd att upprätta en översiktlig plan rörande det framtida utnyttjandet av fältet, innefattande förslag avseende vilka delar av fältet som borde reserveras för statliga ändamål och vilka delar som borde avses för bostadsbebyggelse och andra ändamål. En sådan plan framlades av nämnden i december 1964. Kungl. Maj :t — som genom beslut i april 1964 utvidgat statens markdelegations uppdrag att även innefatta uppgiften att företräda staten vid förhandlingar avseende upplåtelser av mark på Järva­ fältet till Stockholms stad och vissa andra kommuner — förklarade genom beslut i mars 1965, att delegationens uppdrag i sistnämnda hänseende skulle avse upplåtelser till berörda kommuner av i huvudsak de delar av Järva­ fältet, som enligt försvarets fastighetsnämnds förslag borde disponeras för att tillgodose kommunernas markbehov. I fråga om Rissneområdet i Sund­ byberg angavs dock, att där förlagda militära organ skulle kvarligga under en övergångstid, vars längd borde avvägas med hänsyn dels till angelägen­ heten av att ifrågavarande militära anläggningar blev i tidshänseende eko­ nomiskt utnyttjade, dels till berörda kommuns önskemål att successivt ta området i anspråk för bebyggelseändamål.

I enlighet med angivna uppdrag har statens markdelegation fört förhand­ lingar med berörda fem kommuner, nämligen Stockholms stad, Solna stad och Sundbybergs stad samt Sollentuna köping och Järfälla kommun. För­ handlingarna har resulterat i ett den 21 januari 1966 dagtecknat avtal med tillhörande kommentarer, vilket delegationen genom skrivelse samma dag underställt Kungl. Maj :t för godkännande. Avtalet torde få fogas till stats­ rådsprotokollet i detta ärende såsom

Bilaga B.

Kungl. Maj:ts proposition nr 99 år 1966

Kungl. Maj.ts proposition nr 99 år 1966

Avtalet

Enligt delegationen är avtalet till sin konstruktion närmast att betrakta som ett köpekontrakt, genom vilket staten till envar av de berörda fem kommunerna försäljer vissa närmare angivna områden. Genom­ förandet av avtalet förutsätts ske successivt i den formen att separata över­ låtelseavtal senare träffas med resp. kommuner allteftersom de berörda områdena kan friställas från militär användning. Överlåtelsehandlingarna skall därvid upprättas i överensstämmelse med villkoren i det nu ingångna avtalet. Detta skall för att bli bindande för parterna godkännas av fullmäk­ tige i samtliga fem kommuner före den 1 juni 1966 genom beslut, som då vunnit laga kraft, samt av Kungl. Maj :t före den 1 juli 1966.

De till kommunerna försålda områdena på Järvafältet har en sammanlagd landareal av 3 945 hektar, varav 1 560 hektar förvärvas av Stockholms stad, 70 hektar av Solna stad, 235 hektar av Sundbybergs stad, 1 450 hektar av Sollentuna köping och 630 hektar av Järfälla kommun. Här­ jämte innefattar överlåtelserna vissa vattenområden. De av staten behållna delarna av Järvafältet innefattar en landareal av 1 250 hektar. Härav upptas 435 hektar av Barkarby flygfält. Av återstoden avser 150 hektar områden som även i fortsättningen avses disponerade för militära ändamål och 665 hektar områden som skall friställas från militär verksamhet. Av sistnämnda areal utgörs 70 hektar av bebyggd och 595 hektar av obebyggd mark. Belä­ genheten och avgränsningen av de till kommunerna överlåtna resp. av staten behållna delarna av Järvafältet har närmare angetts på den förenämnda kartskissen.

Delegationen konstaterar, att vid avgränsningen av de överlåtna områdena endast mindre avvikelser gjorts i förhållande till den av försvarets fastig- hetsnämnd upprättade dispositionsplanen. I några fall har utvidgningar dock skett genom att mark, som är avsedd för grönområden och allmänna vägar och som naturligen bör disponeras av kommunerna, innefattats i över­ låtelserna. Vissa begränsningar har också skett. Sålunda har i avvaktan på den definitiva sträckningen av vissa motorvägar ett område i Solna stad, beläget söder om den nuvarande Enköpingsvägen i anslutning till Svea ingenjörregementes kasernområde, tills vidare undantagits från uppgörel­ sen. Delegationen förutsätter emellertid att sedan vägprojekter ingen slut­ förts en överenskommelse i denna del senare skall kunna nås och då såsom ett led i genomförandet av avtalet. Från uppgörelsen har även undantagits vissa andra mindre områden, som bedömts kunna bibehållas i statlig ägo och disponeras för statliga ändamål utan olägenhet för berörda kommuner.

Delegationen framhåller, att det vid de slutliga överlåtelserna av de om­ råden som staten genom det nu ingångna avtalet försålt till kommunerna kan bli fråga om jämkningar av de i avtalet överenskomna områdesgränser-

5

na. Den reglering, som i det föregående förutsatts skola ske av vissa mark­

förhållanden i Solna, anges som ett fall där gränsjusteringar senare kan ak­

tualiseras. Även i andra fall kan vid den fortsatta planläggningen för bebyg­

gelse sådana bli nödvändiga. Härvidlag gäller enligt avtalet att parterna skall

vara skyldiga att utan ändring av överlåtelsevillkoren tåla sådana jämk­

ningar av områdesgränserna, som är av mindre omfattning och som ej på­

verkar berörda områdens utnyttjande och värden i nämnvärd grad. Om

gränsändringar av större omfattning aktualiseras, förutsätts överenskom­

melser bli träffade om motsvarande justeringar av de i avtalet stadgade vill­

koren för överlåtelserna. Sådana överenskommelser omfattas av det bemyn­

digande att vidta för avtalets genomförande erforderliga åtgärder, som enligt

det följande bör lämnas Kungl. Maj :t.

Kommunernas tillträde till de försålda områdena

skall — i anslutning till särskilda överlåtelseavtal — ske efter hand som

ifrågavarande militära förband m. m. flyttas bort. Allmänt gäller att om­

rådena skall friställas så skyndsamt som det med hänsyn till den militära

verksamheten är möjligt. Vissa områden är redan friställda, och härvidlag

förutsätter delegationen, att överlåtelseavtal skall kunna träffas sa snart det

nu ingångna avtalet godkänts av parterna. Det gäller marken väster om nya

Enköpingsvägen inom Järfälla, marken söder om nuvarande Enköpings-

vägen inom Stockholm, Hallonbergen inom Sundbyberg, den tidigare galopp­

banan vid Ulriksdal i Solna och området öster om motorvägen inom sara-

hällsdelarna Häggvik och Norrviken i Sollentuna.

Friställandet av övriga områden är främst beroende av när Svea livgarde

och Svea ingenjör regemente kan överföras till de nya kasernanläggningarna

i Upplands-Bro och Södertälje och när de inom Rissneområdet befintliga

militära enheterna kan ges en annan förläggning. Beträffande de båda först­

nämnda förbanden beräknas en utflyttning troligen kunna ske under våren

1970. I fråga om Rissneområdet har något principbeslut ännu inte fattats

om de där förlagda enheternas framtida lokalisering. Delegationen anser sig

emellertid efter samråd med vederbörande militära myndigheter kunna ange

år 1975 som en sannolik tidpunkt för evakueringen av området. Från Sund­

bybergs stads sida har understrukits angelägenheten av att Rissneområdet

kan disponeras för bebyggelse tidigare och om möjligt år 1971. Med hänsyn

till en sådan möjlighet har i kommentarerna till avtalet angetts, att för det

fall ifrågavarande kommun kan beredas tillträde till området tidigare än

1975 särskild överenskommelse om villkoren härför skall träffas och staten

därvid ersättas för sådana kostnader och kapitalförluster, som föranleds av

det tidigare friställandet.

För att exploateringen av de försålda områdena skall komma igång så

snart som möjligt har i avtalet förutsatts, att kommunerna före det defini­

tiva tillträdet skall efter överenskommelse i varje särskilt fall få tillfälligt

Kiingl. Maj:ts proposition nr 99 år 1966

b

Kungl. Maj:ts proposition nr 99 år 1966

disponera mark för förberedelsearbeten, som kan utföras utan olägenhet för

den militära verksamheten. De militära myndigheterna har redan i åtskil­

liga fall efter samråd med markdelegationen lämnat kommunerna sådana

medgivanden. Såvitt avser de norra delarna av fältet gäller emellertid att

stridsskjutningarna där torde pågå så länge förenämnda regementen kvar-

ligger och att detta torde försvåra och för vissa områden omöjliggöra exploa-

teringsförberedelser före regementenas bortflyttning.

Ett särskilt problem erbjuder de markupplåtelser för olika

ändamål, som gjorts inom de försålda områdena. Samman­

lagt finns f. n. ca 240 upplåtelser, vilka avser jordbruks- och lägenhetsarren-

den, hyresrätter samt upplåtelser av mark för bl. a. elektriska ledningar

samt vatten- och avloppsledningar och vägar. Åtskilliga av de ifrågavarande

rättigheterna är sådana att de måste bestå även i framtiden. Hit hör exem­

pelvis upplåtelser för vägar och olika slag av ledningar. Förbehåll om deras

bestånd avses bli intagna i de slutliga överlåtelseavtalen. De flesta rättig­

heterna är emellertid av sådan karaktär att de måste avvecklas för att inte

hindra markens exploatering för bebyggelse. Det gäller framför allt jord­

bruks- och lägenhetsarrendena samt hyresrätterna. I avtalet har intagits

bestämmelser, som i princip reglerar tillvägagångssättet och möjliggör, att

avvecklingen kan inledas redan före kommunernas tillträde av områdena.

I kommentarerna till avtalet har angetts att avvecklingen skall ske under

rimligt hänsynstagande till de berörda rättsinnehavarnas förhållanden och

intressen. Sålunda skall kommunerna i förekommande fall erbjuda ersätt­

ningsbostäder eller andra ersättningslokaler samt i skälig utsträckning in­

lösa nyttjanderättshavares byggnader och andra anläggningar.

Avtalet och kommentarerna till detta reglerar också vissa frågor som

sammanhänger med eldistributionen inom Järvafältet och angränsande om­

råden. Vidare innefattar det bestämmelser om statens skyldigheter i fråga

om borttagande av blindgångare inom de försålda delarna av fältet.

Enligt avtalet skall kommunerna vid bebyggelseplaneringen av

de försålda områdena fortlöpande samråda med berörda statliga

myndigheter. Vid denna planläggning skall bl. a. tillses dels att ändamåls­

enliga lokaler anvisas för sådana statliga funktioner som post, tele, polis

m. m., dels att plats i anslutning till centrumbebyggelse bereds för byggna­

der för annan statlig förvaltning med en sammanlagd bruttovåningsyta av

ca 100 000 m*. Staten skall äga rätt att förvärva den för sistnämnda bygg­

nader erforderliga marken. Kommunerna har vidare att bereda plats för

studentbostäder om minst 5 000 rumsenheter inom ifrågavarande områden.

Då det inte varit möjligt att redan nu närmare bestämma dessa bostäders

lokalisering har det förutsatts att särskilda överenskommelser skall träffas

mellan kommunerna och vederbörande statliga organ. — I avtalet säkras

erforderlig kommunal medverkan för planläggning och utbyggnad av de av

staten behållna delarna av Järvafältet.

7

Vad avser värderings- och ersättningsfrågorna i samband

med markförsäljningen erinrar delegationen om gjorda uttalanden i de pro­

positioner, varmed frågor sammanhängande med olika förbands utflyttning

från Järvafältet underställts riksdagens prövning. Enligt dessa uttalanden

skall vid försäljningen av mark inom fältet och vid värderingen av de där

befintliga anläggningarna beaktas de beräknade kostnaderna för de nya

övningsfälten och de nya anläggningarna. De värden, som statsverket kan

tillgodogöra sig vid en bortflyttning av ifrågavarande militära verksamhet

från Järvafältet, har bedömts komma att väl uppväga de kostnader som

förorsakas av flyttningen.

Med anledning härav har markdelegationen vid förhandlingarna med

kommunerna haft som utgångspunkt att ersättningen tillsammans med det

beräknade värdet på de genom bortflyttningen av militär verksamhet fri­

ställda men för andra statliga ändamål reserverade markområdena med bygg­

nader skall täcka de kostnader, som förorsakas av ifrågavarande bortflytt­

ning.

Vid bestämningen av kostnaderna för bortflyttningen av de berörda mili­

tära förbanden m.m. har delegationen i huvudsak kunnat utgå från de be­

räkningar, som vid skilda tillfällen redovisats för riksdagen. I viss utsträck­

ning har delegationen fått göra egna uppskattningar, som delvis grundats

på uppgifter från vederbörande militära myndigheter. Eftersom de nya an­

läggningarna bedöms vara färdigställda vid årsskiftet 1969/70 och huvud­

delen av den försålda marken då torde kunna tillträdas av kommunerna,

har kostnaderna beräknats per den 1 januari 1970. Beträffande till Rissne-

området förlagda militära enheter har bortflyttningen förutsatts skola ske

under år 1975.

I enlighet härmed har kostnaderna uppskattats till 510 milj. kr., därav

67 milj. kr. avser utredningar och markförvärv, 308 milj. kr. iordning­

ställande av nya kasernanläggningar och övningsområden åt Svea livgarde

och Svea ingenjörregemente, 11 milj. kr. särskilda flyttningskostnader för

sistnämnda båda förband, 35 milj. kr. bortflyttning av de inom Rissne-

området förlagda militära förbanden, 7 milj. kr. ersättning av vissa förråd,

10 milj. kr. projektilröjning och 72 milj. kr. ränta på investeringskostnader

under utbyggnadstiden samt oförutsett och diverse. Den angivna total­

kostnaden kan emellertid enligt delegationen inte i sin helhet anses vara

direkt förorsakad av utflyttningen. Genom att staten erhåller nya kasern-

anläggningar i stället för de nuvarande mer eller mindre förslitna tillförs

staten sålunda vissa mervärden, vilka uppskattas till ca 60 milj. kr. Med

avdrag härför blir den kostnad som enligt den angivna förutsättningen skall

täckas av försäljningsmedel m.m. (510—60) 450 milj. kr.

Som framgår av det föregående avser staten att av den från militär verk­

samhet friställda marken behålla 665 hektar, varav 70 hektar utgör be­

byggda områden. På dessa sistnämnda finns ett stort antal byggnader sär­

skilt inom Svea livgardes och Svea ingenjörregementes kasernområden. All­

Kungl. Maj.ts proposition nr 99 år 1966

8

mänt konstateras att det med hänsyn till byggnadernas karaktär torde vara

svårt att finna en rationell användning för flertalet av dem utan mera om­

fattande ändringsarbeten. Byggnadernas stora spridning över värdefull tomt­

mark minskar också deras värde vid övergång till civil användning. Under

sådana förhållanden har markdelegationen bedömt lämpligt att mera sche­

matiskt framräkna byggnadernas nuvärden med utgångspunkt i kända pro­

duktionskostnader, byggnadsår, byggnadskostnadsindex samt uppskattad

livslängd. De erhållna värdena har därefter skönsmässigt reducerats med

hänsyn till byggnadernas i åtskilliga fall begränsade värde för annan stat­

lig verksamhet. Det sålunda uppskattade värdet av byggnaderna med till­

hörande mark utgör 22 milj. kr.

Den av staten behållna friställda och obebyggda marken om sammanlagt

595 hektar — varav 360 hektar kan betecknas som bebyggelseområden och

235 hektar som trafik- och grönområden — har av delegationen åsatts vär­

den, som ansetts svara mot ortens pris på mark av likartad beskaffenhet

och med jämförbart läge i Storstockholm. Markens sammanlagda värde har

uppskattats till 128 milj. kr. vid kalkyltidpunkten den 1 januari 1970.

Av de tidigare angivna flyttningskostnaderna om 450 milj. kr. kan sålunda

ett belopp om (22+ 128) 150 milj. kr. anses täckt av de värden, som staten

behåller. Resten eller (450—- 150) 300 milj. kr. återstår att täcka med lik-

\ iderna tör de försålda områdena. Vid förhandlingarna har parterna enats

om att ersättningen för den av kommunerna förvärvade marken skall er­

läggas redan den 1 juli 1966 med reverser löpande med 6,5

%

årlig ränta.

Det sammanlagda reversbeloppet har bestämts till 240 milj. kr. för att jämte

därå utgående ränta vid kalkyltidpunkten den 1 januari 1970 motsvara ett

belopp av ca 300 milj. kr.

Den överenskomna ersättningen motsvarar i genomsnitt för hela den

till kommunerna försålda delen av fältet ungefär 6 kr. per m2. Med hänsyn

till områdets storlek och dess värde från utvecklings- och exploateringssyn-

punkt är det enligt delegationen svårt att jämföra detta genomsnittspris

med köpeskillingar, som i andra sammanhang utgått för mark i Storstock­

holm. Det konstateras, att priset för mark i fältets omgivningar under senare

år varierat från ca 3 kr. per m2 närmast norr om fältet till ca 25 kr. per m2

närmast söder om fältet.

Fördelningen av ersättningen mellan kommunerna är resultatet av en

inbördes överenskommelse dem emellan. Den innebär att av det angivna

totalbeloppet om 240 milj. kr. Stockholms stad betalar 152,8 milj. kr., Solna

stad 7,5 milj. kr., Sundbybergs stad 13,3 milj. kr., Sollentuna köping 54,2

milj. kr. och Järfälla kommun 12,2 milj. kr. Det genomsnittliga markpris

per m2 som därmed betalas av resp. kommuner utgör för Stockholms stad

9 kr. 80 öre, för Solna stad 10 kr. 70 öre, för Sundbybergs stad 5 kr. 60 öre,

för Sollentuna köping 3 kr. 75 öre och för Järfälla kommun 2 kr.

Reverserna skall vara ainorteringsfria fram till den 1 januari 1970, vilket

Kungl. Maj.ts proposition nr 99 år 1966

9

sammanhänger med att huvudparten av marken först då kan tillträdas av

kommunerna. Därefter skall reversbeloppen amorteras under tio år med

lika stora annuiteter årligen. Från den angivna betalningsordningen har

vissa undantag gjorts. Sålunda skall för den del av Sundbybergs ersättning,

som belöper på Rissneområdet öster om Ulvsundavägen, den tioåriga amorte­

ringen av skulden påbörjas vid områdets tillträde, dock senast fr. o. m. den

1 januari 1975. Ränta på detta skuldbelopp skall inte utgå för tiden mellan

den 1 januari 1970 och tidpunkten för amorteringens påbörjande. Vidare

skall för Sollentuna köping amortering av reversbeloppet ske från och med

den 1 januari 1975 eller den tidigare dag marken tillträds av köpingen. Sist­

nämnda undantag sammanhänger med tidsplanen för projektilröjningens

genomförande inom ifrågavarande område.

Under åberopande av vad som anförts i skrivelsen hemställer markdelega­

tionen, att ifrågavarande avtal mellan delegationen och berörda fem kommu­

ner underställs riksdagen för godkännande samt att av riksdagen begärs

bemyndigande för Kungl. Maj :t att godkänna de slutliga överlåtelser, som

förutsatts i avtalet, och att i övrigt vidta erforderliga åtgärder för avtalets

genomförande.

Kungl. Maj. ts proposition nr 99 år 1966

Departementschefen

Järvafältet har sedan början av 1900-talet utgjort övningsområde för

Stockholms garnison. Inom fältet finns också den militära flygförläggningen

vid Barkarby samt förläggningar för ett antal militära förband och institu­

tioner.

Befolkningstillväxten och expansionen överhuvud inom storstockholins-

området har under det senaste årtiondet medfört, att önskemålen om Järva-

fältets utnyttjande för civila ändamål vuxit sig allt starkare. De kommuner,

inom vilkas gränser fältet är beläget, har sålunda i olika sammanhang gjort

framställningar att få förvärva mark inom detta för främst bostadsändamål,

och anspråk på mark har även framförts för den civila förvaltningssektorn.

För denna är Järvafältet den sista återstående markreserven av större om­

fattning, som kan utnyttjas för statliga myndigheter och institutioner, vilka

med hänsyn till sin verksamhet har behov av närhet till de centrala delarna

av Stockholmsregionen.

Möjligheter för en civil användning av betydande delar av Järvafältet har

skapats genom de beslut, som statsmakterna successivt fattat om bort­

flyttning därifrån av olika militära förband m. m., senast år 1963 såvitt

avser Svea livgarde och Svea ingenjörregemente. Beslutet om dessa båda

förbands överföring 1969—1970 till nya kasern- och övningsområden utan­

för Stockholm har i särskild grad skapat förutsättningar för en vidare och

mera långsiktig disposition av järvafältsmarken.

Med hänsyn till de beslutade begränsningarna av den militära verksam­

heten framlade försvarets fastighetsnämnd i december 1964 en översiktlig plan, som innefattade förslag avseende dels vilka delar av fältet som borde reserveras för statliga ändamål, dels vilka delar som borde avses för bostads­ bebyggelse och andra ändamål. De av nämnden gjorda avvägningarna mel­ lan de statliga och kommunala intressena godtogs i huvudsak av Kungl. Maj :t, som med utgångspunkt i planen genom särskilda beslut i mars 1965 upp­ drog dels åt statens markdelegation att genomföra förhandlingarna om marköverlåtelser med berörda kommuner, dels åt särskilda sakkunniga -— statens järvafältsdelegation — att upprätta en dispositionsplan för de delar av Järvafältet, som avsågs disponerade för statliga ändamål.

De av markdelegationen förda förhandlingarna har numera resulterat i ett den 21 januari 1966 dagtecknat avtal mellan å ena sidan delegationen och å andra sidan Stockholms stad, Solna stad, Sundbybergs stad, Sollentuna köping och Järfälla kommun. Avtalet innebär, att staten till kommunerna försäljer markområden med en sammanlagd landareal av närmare 4 000 hektar, varav Stockholm förvärvar ca 1 600 hektar, Sollentuna ca 1 500 hek­ tar, Järfälla drygt 600 hektar samt Solna och Sundbyberg återstoden. Om­ fattningen och den inbördes avgränsningen av de till resp. kommuner av­ yttrade områdena framgår närmare av den till detta statsrådsprotokoll fogade kartbilagan.

Själva avtalet har karaktär av ett ramavtal, vilket innefattar bestämmel­ ser om de ersättningar som skall utgå för den försålda marken och de vill­ kor i övrigt som skall gälla för kommunernas övertagande av denna. Genom­ förandet av avtalet förutsätts sedan ske successivt i den formen att särskilda överlåtelseavtal träffas med resp. kommuner allteftersom de berörda om­ rådena kan friställas från militär användning.

Sådana överlåtelseavtal kan i vissa fall komma till stånd ganska om­ gående, sedan statsmakterna tagit ställning till det nu ingångna ramavtalet. Det gäller sådana ur exploateringssynpunkt betydelsefulla områden som marken väster om nya Enköpingsvägen i Järfälla, marken söder om nu­ varande Enköpingsvägen i Stockholm, Hallonbergen i Sundbyberg, den tidi­ gare galoppbanan vid Ulriksdal i Solna och området öster om motorvägen inom samhällsdelarna Häggvik och Norrviken i Sollentuna. Beträffande huvudparten av de försålda områdena är emellertid tillträdet beroende av tidpunkten för utflyttningen av Svea livgarde och Svea ingenjörregemente samt av de militära enheterna inom Rissneområdet. En utflyttning beräknas i förra fallet kunna ske 1969—1970 och i senare fallet senast år 1975.

För att en exploatering av de försålda områdena skall komma igång så snart som möjligt har i avtalet förutsatts, att kommunerna efter särskild överenskommelse i de enskilda fallen och där detta kan ske utan olägenhet för den militära verksamheten redan före det definitiva tillträdet av mar­ ken skall få möjlighet att tillfälligt disponera mark för olika exploaterings- förberedande åtgärder. Det förutsätts även att staten i de fall kommunerna

Kungl. Maj:ts proposition nr 99 år 1966

11

inte tillträtt marken skall medverka till de formella åtgärder, som krävs

för en avveckling av sådana jordbruks- och lägenhetsarrende!!, etc., vilka

är oförenliga med markens fortsatta utnyttjande för bebyggelse.

I övrigt innehåller avtalet bl. a. bestämmelser, som avser att säkra, att

ett önskvärt samråd sker mellan vederbörande kommunala och statliga in­

stanser vid den fortsatta bebyggelseplaneringen av de försålda områdena

och att vissa lokalbehov tillgodoses vid denna planering. Det gäller närmast

behoven av utrymmen för statlig förvaltning och av studentbostäder inom

områdena.

Allmänt kan konstateras att det genom avtalet skapas förutsättningar

för en betydande bebyggelseexpansion, vilken ger berörda kommuner och

stockholmsområdet överhuvud ett avsevärt tillskott av bostäder och sam­

tidigt skapar utvecklingsmöjligheter i industriella och andra hänseenden.

De försålda områdenas omfattning och karaktär i förening med den relativa

samtidigheten i fråga om deras exploatering erbjuder vidare speciellt goda

betingelser för att angivna bebyggelseexpansion kan ges en från allmänna

samhällsplaneringssynpunkter genomtänkt och rationell utformning.

I ekonomiskt hänseende innebär uppgörelsen, att kommunerna till sta­

ten skall utge ersättningar om tillhopa 240 milj. kr., vilka ersättningar skall

erläggas den 1 juli 1966 i form av reverser löpande med 6,5 % årlig ränta.

Reverserna är amorteringsfria fram till den 1 januari 1970. Detta har sam­

band med den beräknade tiden för kommunernas tillträde av huvudparten

av marken. Därefter skall reversbeloppen amorteras under en tioårsperiod

med lika stora årliga annuiteter. Från angivna betalningsordning har vissa

undantag gjorts, vilka motiveras av att tillträdet i några fall förutses ske

senare än 1970.

I fråga om de överväganden som legat bakom uppgörelsen om ersättning­

arna gäller, att angivna belopp om 240 milj. kr. jämte därå belöpande rän­

tor per den 1 januari 1970 representerar ett ersättningsbelopp om ca 300

milj. kr. Detta motsvarar de per angivna datum beräknade kostnaderna

för statsverket i anledning av de ifrågavarande militära utflyttningarna

från Järvafältet, dock med avdrag dels för de värden som de friställda och

av staten behållna delarna av fältet representerar, dels för de mervärden

för staten som de nya och mera rationellt anordnade kasernanläggningarna

och övningsområdena representerar i förhållande till de äldre och rela­

tivt förslitna anläggningarna inom fältet. Angivna beräkningssätt överens­

stämmer med vad Kungl. Maj :t och riksdagen uttalat om kostnadstäckning

vid överlåtelse av den från militär verksamhet friställda marken.

De ersättningar som sålunda avtalats finner jag godtagbara med hänsyn

till den kostnadstäckning som därmed erhålles. .lag är därför beredd till­

styrka ett godkännande av avtalet och föreslår, att Kungl. Maj :t hos riks­

dagen utverkar härför erforderligt bemyndigande. Bemyndigande bör även

begäras för Kungl. Maj :t att godkänna de särskilda överlåtelseavtal, som

Kungl. Maj. ts proposition nr 99 år 1966

successivt kommer att träffas allteftersom den försålda marken kan fristäl­ las, ävensom att vidta de övriga åtgärder som krävs för att genomföra det nu ingångna avtalet. Bemyndigandet i sistnämnda hänseende bör innefatta rätt att jämka avtalets villkor med hänsyn till av den fortsatta bebyggelseplane­ ringen påkallade justeringar av områdesgränserna. Vidare bör Kungl. Maj :t äga träffa de uppgörelser med viss kommun, som föranleds av att mark friställs tidigare än som förutsatts i avtalet.

Under åberopande av det anförda hemställer jag att Kungl. Maj :t föreslår riksdagen att bemyndiga Kungl. Maj :t

a) att godkänna det av markdelegationen den 21 januari 1966 träffade avtalet med företrädare för Stockholms stad, Solna stad, Sundbybergs stad, Sollentuna köping och Jär­ fälla kommun om försäljning av vissa delar av Järvafältet;

b) att godkänna de särskilda överlåtelseavtal som avses i nyssnämnda avtal och att vidta de åtgärder i övrigt som krävs för att genomföra detta.

Med bifall till vad föredraganden sålunda med instämmande av statsrådets övriga ledamöter hem­ ställt förordnar Hans Maj :t Konungen att till riks­ dagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till detta protokoll utvisar.

Knngl. Maj:ts proposition nr 99 år 1966

Ur protokollet:

C.-E. Brändström

Kungl. Maj:ta proposition nr 99 dr 1966

13

Bilaga A

Horx-

Sollentu

Fäboda

Norrviken st:n

\a\urei\

Ha\/a\eu

Häggvik hpl.

EdsbergT==^Ro®\°J>^

X

!

Tareberg st:a

s/\Vet\

Säby <

Hägerst alund

Jakobsberg st:n

m

Helenelund hpl

Järfälla

ANDERYD

Barkarby st:n

Sorentorp

Spånga

Skälby

Skogshyddan

. Ursvik OcUlriksdal_st:n

Spånga st:n

Solhem

•Rissne: :

Tyg S

SUNDBYBERG:

Duvbo^

....

Bromsten stin^Z^frgg*^

Solvalla

i

hpl. **

Vällingby

/ f

v_____ /”

/ *

Hässelby gård

Hagalund \\ VvVftU

Huvudsta

Av Kronan behållna

områden

Stockholms förvärv

Solnas förvärv

Bromma

Bromma flygplats VN

SOLNA

N. Ängby

C'::] Sundbybergs förvärv

Y/[yy\ Sollentunas förvärv

E Järfällas förvärv

STOCKHOLM

7 km

V ' Västerled

CCWH ALST ANNS UTOWATIIKA ANSTALT, JTOCKMOU* l»M

Kungl. Maj:ts proposition nr 99 år 1966

Bilaga B

Mellan Statens markdelegation för Kungl. Maj :t och kronan samt under­ tecknade företrädare för Stockholms stad, Solna stad, Sundbybergs stad, Sollentuna köping och Järfälla kommun har — under i § 10 nedan angivna förbehåll •— träffats följande

Avtal

§ 1.

Kungl. Maj :t och kronan överlåter på sätt nedan i detta avtal angives till respektive Stockholms stad, Solna stad, Sundbybergs stad, Sollentuna kö­ ping och Järfälla kommun de inom respektive kommun belägna områden inom det så kallade Järvafältet, vilka å bifogade kartbilaga nr 1» angivits med särskilda bokstavs- och färgbeteckningar för varje kommun.

Områdena ha beräknats innehålla följande ungefärliga arealer land: A

inom Stockholms stad, grön färg

1560 hektar

B

inom Solna stad, blå färg........................................ .................. 70

C

inom Sundbybergs stad, orange färg

235

D

inom Sollentuna köping, röd färg

1450

E

inom Järfälla kommun, gul färg

630 2>

§ 2

.

Mom. 1.

Områdena skola tillträdas i befintligt skick av respektive köpare

efter hand och i den omfattning som de friställas från nuvarande militära användning och slutliga överlåtelsehandlingar utfärdats i enlighet med vill­ koren i detta avtal.

Mom. 2.

Kronan skall friställa områdena så skyndsamt som är möjligt med

hänsyn till den militära verksamheten. Enligt föreliggande planer beräknas bortflyttningen av Svea Livgarde (II) och Svea Ingenjörregemente (Ing 1) kunna genomföras under åren 1969—70 och av förbanden inom Rissne- området i Sundbyberg under år 1975.

Mom. 3.

I den mån så är möjligt med hänsyn till den militära verksam­

heten skola köparna efter överenskommelse i varje särskilt fall få tillfälligt disponera mark före tillträde i och för förberedelser för markens exploate­ ring.

§ 3.

Parterna skola vara skyldiga tåla sådana mindre jämkningar av de i § 1 angivna områdesgränserna, som kunna bliva nödvändiga på grund av den fortsatta närmare planläggningen för bebyggelse. För mera betydande jämk­ ningar av gränserna förutsättas därav betingade jämkningar av villkoren i detta avtal.

§ 4.

Mom. 1.

Envar av kommunerna har beträffande sitt område erhållit för­

teckning över sådana nyttjanderätter, servitut och dylikt, som beröra de till överlåtelse avsedda områdena. Vissa särskilt angivna rättigheter äro sådana att de skola bestå för framtiden, varför förbehåll om deras bestånd göras vid markens överlåtelse. Beträffande de övriga ha kommunerna att svara 1

1 Ej tryckt här.

15

för avvecklingen av desamma i den mån sådan avveckling bedömes behöva

ske. Kommunerna skola härvid samråda med Kronan, som ifråga om ännu

icke av kommunerna tillträdd mark samverkar med kommunerna beträf­

fande behövliga formella åtgärder för avvecklingens genomförande.

Mom. 2.

Kronan svarar för att överlåtna områden äro fria från penning­

inteckningar.

Kungl. Maj.ts proposition nr 99 år 1966

§ 5.

Genom Kronans försorg skola blindgångare borttagas inom de överlåtna

områdena i enlighet med ett inom arméstaben uppgjort program, vilket till­

ställts kommunerna. Röjningen skall genomföras successivt så snart strids-

skjutningarna inom fältet upphört och bedrivas skyndsamt och anpassas till

exploateringen inom områdena.

§ 6

.

Mom. 1.

Den kommunala planläggningen för bebyggelse av områdena

skall utan dröjsmål fortsättas och slutföras så att exploatering kan igång­

sättas omedelbart efter områdenas tillträde. Kommunerna skola därvid kon­

tinuerligt samråda med vederbörande företrädare för Kronan.

Mom. 2.

Envar kommun skall medverka dels till skyndsam erforderlig

planläggning av Kronans inom kommunen behållna områden å Järvafältet,

dels till att dessa områden i samband med blivande utbyggnad erhålla an­

slutningar till erforderliga kommunaltekniska anordningar i enlighet med

gällande föreskrifter och praxis.

Mom. 3.

Kommunerna skola vid de överlåtna områdenas planläggning och

utbyggnad tillse dels att ändamålsenliga lokaler anvisas för sådana statliga

funktioner som post, tele, polis m. m., dels ock att plats i anslutning till

centrumbebyggelse beredes för byggnader för annan statlig förvaltning med

en sammanlagd bruttovåningsyta av ungefär 100 000 m2. Kronan skall äga

rätt att förvärva den för sistnämnda byggnader erforderliga marken. Sam­

råd i nämnda syften skall i god tid äga rum med vederbörande statliga verk.

Mom.

4. Kommunerna skola vid de överlåtna områdenas planläggning och

utbyggnad gemensamt bereda plats för studentbostäder om minst femtusen

rumsenheter antingen i särskilda byggnader, för vilka tomtmark överlåtes

eller upplåtes till vederbörande studentbostadsstiftelse, eller i form av så

kallade insprängda lägenheter och rum, vilka upplåtas till stiftelsen. Bostä­

dernas lokalisering och planläggning skall ske i samråd med det statliga or­

gan, som Kungl. Maj :t därtill utser. I möjlig mån skall planläggningen ske

så att en successiv och jämn produktion av studentbostäder inom fältet möj-

liggöres redan från exploateringens början på platser som ligga nära befint­

liga eller planerade kollektiva trafikmedel.

§ 7.

Mom. 1.

Envar av köparna svarar för kostnaderna för inom respektive

kommun överlåtna områdens avskiljande till särskilda fastigheter och för

lagfart å sina förvärv.

Mom. 2.

Skatter och oncra som belöpa på tiden efter tillträde av överlåtet

område betalas av vederbörande köpare. Avkastning, som belöper på tiden

efter tillträde, tillfaller köparen.

§ 8.

Mom. 1.

Kommunerna skola på sätt i det följande angives bidraga till kost­

naderna för Järvafältets friställande från militär användning med ett sam­

manlagt belopp om tvåhundrafyrtio (240) miljoner kronor. Beloppet skall erläggas i form av ersättning för de i § 1 avsedda marköverlåtelserna och

Kungl. Maj:ts proposition nr 99 år 1966

fördelas mellan kommunerna på följande sätt: Stockholms stad betalar .......................................................................... 152,8 mkr Solna stad betalar ........................................................................................ 7,5 » Sundbybergs stad betalar.......................................................................... 13,3 » Sollentuna köping betalar.......................................................................... 54,2 » Järfälla kommun betalar .......................................................................... 12,2 »

Mom. 2.

I mom. 1 angivna belopp skola erläggas den 1 juli 1966 genom re­

verser, löpande med 6,5

%

årlig ränta från nämnda dag tills betalning sker.

Ränta erlägges årsvis i efterskott. Reversbeloppen skola amorteras från och med 1 januari 1970 under tio år med lika stora annuiteter, dock med följande undantag:

För den del av Sundbybergs ersättning, som belöper på Rissneområdet öster om Ulvsundavägen, skall amortering av skulden påbörjas vid områdets tillträde, dock senast från och med 1 januari 1975, och ske med lika annui­ teter under en tioårsperiod. Ränta å nämnda skuldbelopp skall icke utgå för tiden mellan 1 januari 1970 och tidpunkten för amorteringens påbörjande.

För Sollentuna skall amortering av reversbeloppet ske från och med den 1 januari 1975 eller den tidigare dag marken tillträdes av köpingen och ske med lika stora annuiteter under en tioårsperiod.

§ 9.

Vid tillämpning av vissa bestämmelser i detta avtal skall gälla vad som finnes angivet i härvid fogad kommentar, bilaga nr 21.

§ 10.

Förestående avtal blir för parterna bindande först sedan det godkänts av kommunernas respektive fullmäktige och av Kungl. Maj :t. Har sådant god­ kännande icke skett av samtliga kommuners fullmäktige före den 1 juni

1966 genom beslut, som då vunnit laga kraft, och av Kungl. Maj :t före den 1 juli 1966, är avtalet till alla delar förfallet.

Av detta avtal äro upprättade sex lika lydande exemplar, varav parterna taga var sitt.

Stockholm den 21 januari 1966 För Kungl. Maj :t och kronan

Gösta Renlund Sixten Larsson Henry Johansson

G. A. Mårdh

Hj. Mehr John Ljungqvist Per-Olof Hanson

K. A. Larsson

Åke Ericson Gösta Welin

K-E. Blomberg

På en gång närvarande vittnen:

Bengt Åhlén Sven Hansson

1 Ej tryckt här.

ESSELTE AB. STHLM 66

014588