Prop. 1966:99
('angående godkännande av avtal med Stockholms stad m. fl. kommuner om överlåtelse av vissa delar av Järvafåltet',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 99 år 1966
1
Nr 99
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen angående godkännande
av avtal med Stockholms stad m. fl. kommuner om överlåtelse av vissa delar av Järvafåltet; given Stock holms slott den 11 mars 1966.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över kommunikationsärenden för denna dag, föreslå riks dagen att bifalla de förslag, om vilkas avlåtande till riksdagen föredragande departementschefen hemställt.
GUSTAF ADOLF
Olof Palme
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen hemställs om riksdagens bemyndigande att godkänna ett mellan statens markdelegation å ena sidan samt Stockholms stad, Solna stad, Sundbybergs stad, Sollentuna köping och Järfälla kommun å andra sidan träffat avtal om överlåtelse till kommunerna av statlig, från militär verk samhet friställd mark inom Järvafältet. De överlåtna områdena har en sam manlagd landareal av ca 4 000 hektar och avses främst för bostadsändamål. De ersättningar, som skall erläggas av kommunerna, har bestämts till 240 milj. kr. Detta belopp skall erläggas den 1 juli 1966 i form av reverser löpande med 6,5
%
årlig ränta. Reverserna är amorteringsfria fram till den
1 januari 1970. Detta har samband med den beräknade tiden för kommuner nas tillträde av huvudparten av marken i anslutning till utflyttningen av Svea livgarde och Svea ingenjörregemente. Reversbeloppen skall därefter amorteras under en tioårsperiod.
1 —
Bihang till riksdagens protokoll 1966. 1 samt. Nr 99
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 99 år 1966
Utdrag av protokollet över kommunikationsärenden, hållet inför
Hans Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott
den 11 mars 1966.
Närvarande:
Statsministern
Erlander,
ministern för utrikes ärendena
Nilsson,
statsråden
Sträng, Andersson, Lindström, Länge, Kling, Edenman, Johansson,
Hermansson, Holmqvist, Aspling, Palme, Sven-Eric Nilsson, Lund
kvist, Gustafsson.
Chefen för kommunikationsdepartementet, statsrådet Palme, anmäler
efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om
god
kännande av avtal med Stockholms stad m. fl. kommuner om överlåtelse av
vissa delar av Järvafältet
och anför.
Inledning
Järvafältet är beläget inom Stockholms, Sundbybergs och Solna städer,
Sollentuna köping och Järfälla kommun samt har f. n. en landareal om ca
5 200 hektar. Fältet — vars nuvarande omfattning och gränser framgår av
en kartskiss som torde få fogas till statsrådsprotokollet såsom
Bilaga A —
har sedan början av 1900-talet utgjort övningsområde för Stockholms garni
son och förläggningsplats för olika militära förband, skolor, verkstäder, för
råd etc.
Bland militära enheter, som f. n. är förlagda där, återfinns inom Barkarby
området tredje flygeskadern, Svea flygkår (F 8) och flygvapnets bastjänst
skola. I Sörentorpsområdet ligger Svea livgarde (I 1) med arméns skydds-
skola, vissa förråd etc. I Frösunda och angränsande områden är bl. a.
Svea ingenjörregemente (Ing 1) och ingenjörtruppernas kadett- och aspi-
rantskola samt arméns fältarbetsskola belägna. I Bagartorpsområdet ligger
centrala värnpliktsbyrån (CVB), arméns intendenturförråd (AIS) och vissa
provisoriska skolförläggningar. Till Ursviksområdet har försvarets forsk
ningsanstalt (FOA) vissa delar av sin verksamhet förlagda, och där återfinns
även Stockholms tygstation och tygverkstad. Inom Rissneområdet ligger
bl. a. tygförvaltningsskolan (Tyg S) med arméingenjörkadettskolan och ett
antal förråd samt i Solvallaområdet bl. a. signalverkstaden i Sundbyberg
samt vissa förråd. Härutöver finns utspridda över Järvafältet ett stort antal
för militära ändamål avsedda mindre byggnader samt förråds- och barack-
anläggningar, vidj~° ett antal staten tillhöriga arrendegårdar m. m. ävensom
3
ett flertal byggnader och anläggningar i enskild ägo. — Olika militära för bands och enheters förläggning inom Järvafältet har angetts på den nyss nämnda kartskissen.
Med hänsyn till befolkningstillväxten och den allmänna expansionen inom storstockholmsområdet har de kommuner, inom vilkas gränser Järvafältet är beläget, under senare år gjort upprepade framställningar att få förvärva mark inom fältet för bostads- och industriändamål. Anspråk på mark har framförts även av civila statliga organ. Möjligheter för en civil använd ning av olika delar av området har också skapats genom de beslut, som stats makterna successivt fattat om bortflyttning därifrån av olika militära för band m. m. Utöver den utrymning som redan skett kommer i överensstäm melse med tidigare gjorda ställningstaganden ytterligare militära enheter under de närmaste åren att lämna sina förläggningar inom området. Det gäller närmast arméns intendenturförråd och signalverkstaden, som skall flyttas till Filipstäd resp. Växjö (prop. 1960: 120, SU 127, rskr 335), vidare Svea livgarde och Svea ingenjörregemente, som skall förläggas till Upplands- Bro resp. Södertälje (prop. 1963: 184, SU 211, rskr 404).
Med hänsyn till beslutade och planerade begränsningar av den militära verksamheten inom Järvafältet uppdrog Kungl. Maj :t i september 1962 åt försvarets fastighetsnämnd att upprätta en översiktlig plan rörande det framtida utnyttjandet av fältet, innefattande förslag avseende vilka delar av fältet som borde reserveras för statliga ändamål och vilka delar som borde avses för bostadsbebyggelse och andra ändamål. En sådan plan framlades av nämnden i december 1964. Kungl. Maj :t — som genom beslut i april 1964 utvidgat statens markdelegations uppdrag att även innefatta uppgiften att företräda staten vid förhandlingar avseende upplåtelser av mark på Järva fältet till Stockholms stad och vissa andra kommuner — förklarade genom beslut i mars 1965, att delegationens uppdrag i sistnämnda hänseende skulle avse upplåtelser till berörda kommuner av i huvudsak de delar av Järva fältet, som enligt försvarets fastighetsnämnds förslag borde disponeras för att tillgodose kommunernas markbehov. I fråga om Rissneområdet i Sund byberg angavs dock, att där förlagda militära organ skulle kvarligga under en övergångstid, vars längd borde avvägas med hänsyn dels till angelägen heten av att ifrågavarande militära anläggningar blev i tidshänseende eko nomiskt utnyttjade, dels till berörda kommuns önskemål att successivt ta området i anspråk för bebyggelseändamål.
I enlighet med angivna uppdrag har statens markdelegation fört förhand lingar med berörda fem kommuner, nämligen Stockholms stad, Solna stad och Sundbybergs stad samt Sollentuna köping och Järfälla kommun. För handlingarna har resulterat i ett den 21 januari 1966 dagtecknat avtal med tillhörande kommentarer, vilket delegationen genom skrivelse samma dag underställt Kungl. Maj :t för godkännande. Avtalet torde få fogas till stats rådsprotokollet i detta ärende såsom
Bilaga B.
Kungl. Maj:ts proposition nr 99 år 1966
Kungl. Maj.ts proposition nr 99 år 1966
Avtalet
Enligt delegationen är avtalet till sin konstruktion närmast att betrakta som ett köpekontrakt, genom vilket staten till envar av de berörda fem kommunerna försäljer vissa närmare angivna områden. Genom förandet av avtalet förutsätts ske successivt i den formen att separata över låtelseavtal senare träffas med resp. kommuner allteftersom de berörda områdena kan friställas från militär användning. Överlåtelsehandlingarna skall därvid upprättas i överensstämmelse med villkoren i det nu ingångna avtalet. Detta skall för att bli bindande för parterna godkännas av fullmäk tige i samtliga fem kommuner före den 1 juni 1966 genom beslut, som då vunnit laga kraft, samt av Kungl. Maj :t före den 1 juli 1966.
De till kommunerna försålda områdena på Järvafältet har en sammanlagd landareal av 3 945 hektar, varav 1 560 hektar förvärvas av Stockholms stad, 70 hektar av Solna stad, 235 hektar av Sundbybergs stad, 1 450 hektar av Sollentuna köping och 630 hektar av Järfälla kommun. Här jämte innefattar överlåtelserna vissa vattenområden. De av staten behållna delarna av Järvafältet innefattar en landareal av 1 250 hektar. Härav upptas 435 hektar av Barkarby flygfält. Av återstoden avser 150 hektar områden som även i fortsättningen avses disponerade för militära ändamål och 665 hektar områden som skall friställas från militär verksamhet. Av sistnämnda areal utgörs 70 hektar av bebyggd och 595 hektar av obebyggd mark. Belä genheten och avgränsningen av de till kommunerna överlåtna resp. av staten behållna delarna av Järvafältet har närmare angetts på den förenämnda kartskissen.
Delegationen konstaterar, att vid avgränsningen av de överlåtna områdena endast mindre avvikelser gjorts i förhållande till den av försvarets fastig- hetsnämnd upprättade dispositionsplanen. I några fall har utvidgningar dock skett genom att mark, som är avsedd för grönområden och allmänna vägar och som naturligen bör disponeras av kommunerna, innefattats i över låtelserna. Vissa begränsningar har också skett. Sålunda har i avvaktan på den definitiva sträckningen av vissa motorvägar ett område i Solna stad, beläget söder om den nuvarande Enköpingsvägen i anslutning till Svea ingenjörregementes kasernområde, tills vidare undantagits från uppgörel sen. Delegationen förutsätter emellertid att sedan vägprojekter ingen slut förts en överenskommelse i denna del senare skall kunna nås och då såsom ett led i genomförandet av avtalet. Från uppgörelsen har även undantagits vissa andra mindre områden, som bedömts kunna bibehållas i statlig ägo och disponeras för statliga ändamål utan olägenhet för berörda kommuner.
Delegationen framhåller, att det vid de slutliga överlåtelserna av de om råden som staten genom det nu ingångna avtalet försålt till kommunerna kan bli fråga om jämkningar av de i avtalet överenskomna områdesgränser-
5
na. Den reglering, som i det föregående förutsatts skola ske av vissa mark
förhållanden i Solna, anges som ett fall där gränsjusteringar senare kan ak
tualiseras. Även i andra fall kan vid den fortsatta planläggningen för bebyg
gelse sådana bli nödvändiga. Härvidlag gäller enligt avtalet att parterna skall
vara skyldiga att utan ändring av överlåtelsevillkoren tåla sådana jämk
ningar av områdesgränserna, som är av mindre omfattning och som ej på
verkar berörda områdens utnyttjande och värden i nämnvärd grad. Om
gränsändringar av större omfattning aktualiseras, förutsätts överenskom
melser bli träffade om motsvarande justeringar av de i avtalet stadgade vill
koren för överlåtelserna. Sådana överenskommelser omfattas av det bemyn
digande att vidta för avtalets genomförande erforderliga åtgärder, som enligt
det följande bör lämnas Kungl. Maj :t.
Kommunernas tillträde till de försålda områdena
skall — i anslutning till särskilda överlåtelseavtal — ske efter hand som
ifrågavarande militära förband m. m. flyttas bort. Allmänt gäller att om
rådena skall friställas så skyndsamt som det med hänsyn till den militära
verksamheten är möjligt. Vissa områden är redan friställda, och härvidlag
förutsätter delegationen, att överlåtelseavtal skall kunna träffas sa snart det
nu ingångna avtalet godkänts av parterna. Det gäller marken väster om nya
Enköpingsvägen inom Järfälla, marken söder om nuvarande Enköpings-
vägen inom Stockholm, Hallonbergen inom Sundbyberg, den tidigare galopp
banan vid Ulriksdal i Solna och området öster om motorvägen inom sara-
hällsdelarna Häggvik och Norrviken i Sollentuna.
Friställandet av övriga områden är främst beroende av när Svea livgarde
och Svea ingenjör regemente kan överföras till de nya kasernanläggningarna
i Upplands-Bro och Södertälje och när de inom Rissneområdet befintliga
militära enheterna kan ges en annan förläggning. Beträffande de båda först
nämnda förbanden beräknas en utflyttning troligen kunna ske under våren
1970. I fråga om Rissneområdet har något principbeslut ännu inte fattats
om de där förlagda enheternas framtida lokalisering. Delegationen anser sig
emellertid efter samråd med vederbörande militära myndigheter kunna ange
år 1975 som en sannolik tidpunkt för evakueringen av området. Från Sund
bybergs stads sida har understrukits angelägenheten av att Rissneområdet
kan disponeras för bebyggelse tidigare och om möjligt år 1971. Med hänsyn
till en sådan möjlighet har i kommentarerna till avtalet angetts, att för det
fall ifrågavarande kommun kan beredas tillträde till området tidigare än
1975 särskild överenskommelse om villkoren härför skall träffas och staten
därvid ersättas för sådana kostnader och kapitalförluster, som föranleds av
det tidigare friställandet.
För att exploateringen av de försålda områdena skall komma igång så
snart som möjligt har i avtalet förutsatts, att kommunerna före det defini
tiva tillträdet skall efter överenskommelse i varje särskilt fall få tillfälligt
Kiingl. Maj:ts proposition nr 99 år 1966
b
Kungl. Maj:ts proposition nr 99 år 1966
disponera mark för förberedelsearbeten, som kan utföras utan olägenhet för
den militära verksamheten. De militära myndigheterna har redan i åtskil
liga fall efter samråd med markdelegationen lämnat kommunerna sådana
medgivanden. Såvitt avser de norra delarna av fältet gäller emellertid att
stridsskjutningarna där torde pågå så länge förenämnda regementen kvar-
ligger och att detta torde försvåra och för vissa områden omöjliggöra exploa-
teringsförberedelser före regementenas bortflyttning.
Ett särskilt problem erbjuder de markupplåtelser för olika
ändamål, som gjorts inom de försålda områdena. Samman
lagt finns f. n. ca 240 upplåtelser, vilka avser jordbruks- och lägenhetsarren-
den, hyresrätter samt upplåtelser av mark för bl. a. elektriska ledningar
samt vatten- och avloppsledningar och vägar. Åtskilliga av de ifrågavarande
rättigheterna är sådana att de måste bestå även i framtiden. Hit hör exem
pelvis upplåtelser för vägar och olika slag av ledningar. Förbehåll om deras
bestånd avses bli intagna i de slutliga överlåtelseavtalen. De flesta rättig
heterna är emellertid av sådan karaktär att de måste avvecklas för att inte
hindra markens exploatering för bebyggelse. Det gäller framför allt jord
bruks- och lägenhetsarrendena samt hyresrätterna. I avtalet har intagits
bestämmelser, som i princip reglerar tillvägagångssättet och möjliggör, att
avvecklingen kan inledas redan före kommunernas tillträde av områdena.
I kommentarerna till avtalet har angetts att avvecklingen skall ske under
rimligt hänsynstagande till de berörda rättsinnehavarnas förhållanden och
intressen. Sålunda skall kommunerna i förekommande fall erbjuda ersätt
ningsbostäder eller andra ersättningslokaler samt i skälig utsträckning in
lösa nyttjanderättshavares byggnader och andra anläggningar.
Avtalet och kommentarerna till detta reglerar också vissa frågor som
sammanhänger med eldistributionen inom Järvafältet och angränsande om
råden. Vidare innefattar det bestämmelser om statens skyldigheter i fråga
om borttagande av blindgångare inom de försålda delarna av fältet.
Enligt avtalet skall kommunerna vid bebyggelseplaneringen av
de försålda områdena fortlöpande samråda med berörda statliga
myndigheter. Vid denna planläggning skall bl. a. tillses dels att ändamåls
enliga lokaler anvisas för sådana statliga funktioner som post, tele, polis
m. m., dels att plats i anslutning till centrumbebyggelse bereds för byggna
der för annan statlig förvaltning med en sammanlagd bruttovåningsyta av
ca 100 000 m*. Staten skall äga rätt att förvärva den för sistnämnda bygg
nader erforderliga marken. Kommunerna har vidare att bereda plats för
studentbostäder om minst 5 000 rumsenheter inom ifrågavarande områden.
Då det inte varit möjligt att redan nu närmare bestämma dessa bostäders
lokalisering har det förutsatts att särskilda överenskommelser skall träffas
mellan kommunerna och vederbörande statliga organ. — I avtalet säkras
erforderlig kommunal medverkan för planläggning och utbyggnad av de av
staten behållna delarna av Järvafältet.
7
Vad avser värderings- och ersättningsfrågorna i samband
med markförsäljningen erinrar delegationen om gjorda uttalanden i de pro
positioner, varmed frågor sammanhängande med olika förbands utflyttning
från Järvafältet underställts riksdagens prövning. Enligt dessa uttalanden
skall vid försäljningen av mark inom fältet och vid värderingen av de där
befintliga anläggningarna beaktas de beräknade kostnaderna för de nya
övningsfälten och de nya anläggningarna. De värden, som statsverket kan
tillgodogöra sig vid en bortflyttning av ifrågavarande militära verksamhet
från Järvafältet, har bedömts komma att väl uppväga de kostnader som
förorsakas av flyttningen.
Med anledning härav har markdelegationen vid förhandlingarna med
kommunerna haft som utgångspunkt att ersättningen tillsammans med det
beräknade värdet på de genom bortflyttningen av militär verksamhet fri
ställda men för andra statliga ändamål reserverade markområdena med bygg
nader skall täcka de kostnader, som förorsakas av ifrågavarande bortflytt
ning.
Vid bestämningen av kostnaderna för bortflyttningen av de berörda mili
tära förbanden m.m. har delegationen i huvudsak kunnat utgå från de be
räkningar, som vid skilda tillfällen redovisats för riksdagen. I viss utsträck
ning har delegationen fått göra egna uppskattningar, som delvis grundats
på uppgifter från vederbörande militära myndigheter. Eftersom de nya an
läggningarna bedöms vara färdigställda vid årsskiftet 1969/70 och huvud
delen av den försålda marken då torde kunna tillträdas av kommunerna,
har kostnaderna beräknats per den 1 januari 1970. Beträffande till Rissne-
området förlagda militära enheter har bortflyttningen förutsatts skola ske
under år 1975.
I enlighet härmed har kostnaderna uppskattats till 510 milj. kr., därav
67 milj. kr. avser utredningar och markförvärv, 308 milj. kr. iordning
ställande av nya kasernanläggningar och övningsområden åt Svea livgarde
och Svea ingenjörregemente, 11 milj. kr. särskilda flyttningskostnader för
sistnämnda båda förband, 35 milj. kr. bortflyttning av de inom Rissne-
området förlagda militära förbanden, 7 milj. kr. ersättning av vissa förråd,
10 milj. kr. projektilröjning och 72 milj. kr. ränta på investeringskostnader
under utbyggnadstiden samt oförutsett och diverse. Den angivna total
kostnaden kan emellertid enligt delegationen inte i sin helhet anses vara
direkt förorsakad av utflyttningen. Genom att staten erhåller nya kasern-
anläggningar i stället för de nuvarande mer eller mindre förslitna tillförs
staten sålunda vissa mervärden, vilka uppskattas till ca 60 milj. kr. Med
avdrag härför blir den kostnad som enligt den angivna förutsättningen skall
täckas av försäljningsmedel m.m. (510—60) 450 milj. kr.
Som framgår av det föregående avser staten att av den från militär verk
samhet friställda marken behålla 665 hektar, varav 70 hektar utgör be
byggda områden. På dessa sistnämnda finns ett stort antal byggnader sär
skilt inom Svea livgardes och Svea ingenjörregementes kasernområden. All
Kungl. Maj.ts proposition nr 99 år 1966
8
mänt konstateras att det med hänsyn till byggnadernas karaktär torde vara
svårt att finna en rationell användning för flertalet av dem utan mera om
fattande ändringsarbeten. Byggnadernas stora spridning över värdefull tomt
mark minskar också deras värde vid övergång till civil användning. Under
sådana förhållanden har markdelegationen bedömt lämpligt att mera sche
matiskt framräkna byggnadernas nuvärden med utgångspunkt i kända pro
duktionskostnader, byggnadsår, byggnadskostnadsindex samt uppskattad
livslängd. De erhållna värdena har därefter skönsmässigt reducerats med
hänsyn till byggnadernas i åtskilliga fall begränsade värde för annan stat
lig verksamhet. Det sålunda uppskattade värdet av byggnaderna med till
hörande mark utgör 22 milj. kr.
Den av staten behållna friställda och obebyggda marken om sammanlagt
595 hektar — varav 360 hektar kan betecknas som bebyggelseområden och
235 hektar som trafik- och grönområden — har av delegationen åsatts vär
den, som ansetts svara mot ortens pris på mark av likartad beskaffenhet
och med jämförbart läge i Storstockholm. Markens sammanlagda värde har
uppskattats till 128 milj. kr. vid kalkyltidpunkten den 1 januari 1970.
Av de tidigare angivna flyttningskostnaderna om 450 milj. kr. kan sålunda
ett belopp om (22+ 128) 150 milj. kr. anses täckt av de värden, som staten
behåller. Resten eller (450—- 150) 300 milj. kr. återstår att täcka med lik-
\ iderna tör de försålda områdena. Vid förhandlingarna har parterna enats
om att ersättningen för den av kommunerna förvärvade marken skall er
läggas redan den 1 juli 1966 med reverser löpande med 6,5
%
årlig ränta.
Det sammanlagda reversbeloppet har bestämts till 240 milj. kr. för att jämte
därå utgående ränta vid kalkyltidpunkten den 1 januari 1970 motsvara ett
belopp av ca 300 milj. kr.
Den överenskomna ersättningen motsvarar i genomsnitt för hela den
till kommunerna försålda delen av fältet ungefär 6 kr. per m2. Med hänsyn
till områdets storlek och dess värde från utvecklings- och exploateringssyn-
punkt är det enligt delegationen svårt att jämföra detta genomsnittspris
med köpeskillingar, som i andra sammanhang utgått för mark i Storstock
holm. Det konstateras, att priset för mark i fältets omgivningar under senare
år varierat från ca 3 kr. per m2 närmast norr om fältet till ca 25 kr. per m2
närmast söder om fältet.
Fördelningen av ersättningen mellan kommunerna är resultatet av en
inbördes överenskommelse dem emellan. Den innebär att av det angivna
totalbeloppet om 240 milj. kr. Stockholms stad betalar 152,8 milj. kr., Solna
stad 7,5 milj. kr., Sundbybergs stad 13,3 milj. kr., Sollentuna köping 54,2
milj. kr. och Järfälla kommun 12,2 milj. kr. Det genomsnittliga markpris
per m2 som därmed betalas av resp. kommuner utgör för Stockholms stad
9 kr. 80 öre, för Solna stad 10 kr. 70 öre, för Sundbybergs stad 5 kr. 60 öre,
för Sollentuna köping 3 kr. 75 öre och för Järfälla kommun 2 kr.
Reverserna skall vara ainorteringsfria fram till den 1 januari 1970, vilket
Kungl. Maj.ts proposition nr 99 år 1966
9
sammanhänger med att huvudparten av marken först då kan tillträdas av
kommunerna. Därefter skall reversbeloppen amorteras under tio år med
lika stora annuiteter årligen. Från den angivna betalningsordningen har
vissa undantag gjorts. Sålunda skall för den del av Sundbybergs ersättning,
som belöper på Rissneområdet öster om Ulvsundavägen, den tioåriga amorte
ringen av skulden påbörjas vid områdets tillträde, dock senast fr. o. m. den
1 januari 1975. Ränta på detta skuldbelopp skall inte utgå för tiden mellan
den 1 januari 1970 och tidpunkten för amorteringens påbörjande. Vidare
skall för Sollentuna köping amortering av reversbeloppet ske från och med
den 1 januari 1975 eller den tidigare dag marken tillträds av köpingen. Sist
nämnda undantag sammanhänger med tidsplanen för projektilröjningens
genomförande inom ifrågavarande område.
Under åberopande av vad som anförts i skrivelsen hemställer markdelega
tionen, att ifrågavarande avtal mellan delegationen och berörda fem kommu
ner underställs riksdagen för godkännande samt att av riksdagen begärs
bemyndigande för Kungl. Maj :t att godkänna de slutliga överlåtelser, som
förutsatts i avtalet, och att i övrigt vidta erforderliga åtgärder för avtalets
genomförande.
Kungl. Maj. ts proposition nr 99 år 1966
Departementschefen
Järvafältet har sedan början av 1900-talet utgjort övningsområde för
Stockholms garnison. Inom fältet finns också den militära flygförläggningen
vid Barkarby samt förläggningar för ett antal militära förband och institu
tioner.
Befolkningstillväxten och expansionen överhuvud inom storstockholins-
området har under det senaste årtiondet medfört, att önskemålen om Järva-
fältets utnyttjande för civila ändamål vuxit sig allt starkare. De kommuner,
inom vilkas gränser fältet är beläget, har sålunda i olika sammanhang gjort
framställningar att få förvärva mark inom detta för främst bostadsändamål,
och anspråk på mark har även framförts för den civila förvaltningssektorn.
För denna är Järvafältet den sista återstående markreserven av större om
fattning, som kan utnyttjas för statliga myndigheter och institutioner, vilka
med hänsyn till sin verksamhet har behov av närhet till de centrala delarna
av Stockholmsregionen.
Möjligheter för en civil användning av betydande delar av Järvafältet har
skapats genom de beslut, som statsmakterna successivt fattat om bort
flyttning därifrån av olika militära förband m. m., senast år 1963 såvitt
avser Svea livgarde och Svea ingenjörregemente. Beslutet om dessa båda
förbands överföring 1969—1970 till nya kasern- och övningsområden utan
för Stockholm har i särskild grad skapat förutsättningar för en vidare och
mera långsiktig disposition av järvafältsmarken.
Med hänsyn till de beslutade begränsningarna av den militära verksam
heten framlade försvarets fastighetsnämnd i december 1964 en översiktlig plan, som innefattade förslag avseende dels vilka delar av fältet som borde reserveras för statliga ändamål, dels vilka delar som borde avses för bostads bebyggelse och andra ändamål. De av nämnden gjorda avvägningarna mel lan de statliga och kommunala intressena godtogs i huvudsak av Kungl. Maj :t, som med utgångspunkt i planen genom särskilda beslut i mars 1965 upp drog dels åt statens markdelegation att genomföra förhandlingarna om marköverlåtelser med berörda kommuner, dels åt särskilda sakkunniga -— statens järvafältsdelegation — att upprätta en dispositionsplan för de delar av Järvafältet, som avsågs disponerade för statliga ändamål.
De av markdelegationen förda förhandlingarna har numera resulterat i ett den 21 januari 1966 dagtecknat avtal mellan å ena sidan delegationen och å andra sidan Stockholms stad, Solna stad, Sundbybergs stad, Sollentuna köping och Järfälla kommun. Avtalet innebär, att staten till kommunerna försäljer markområden med en sammanlagd landareal av närmare 4 000 hektar, varav Stockholm förvärvar ca 1 600 hektar, Sollentuna ca 1 500 hek tar, Järfälla drygt 600 hektar samt Solna och Sundbyberg återstoden. Om fattningen och den inbördes avgränsningen av de till resp. kommuner av yttrade områdena framgår närmare av den till detta statsrådsprotokoll fogade kartbilagan.
Själva avtalet har karaktär av ett ramavtal, vilket innefattar bestämmel ser om de ersättningar som skall utgå för den försålda marken och de vill kor i övrigt som skall gälla för kommunernas övertagande av denna. Genom förandet av avtalet förutsätts sedan ske successivt i den formen att särskilda överlåtelseavtal träffas med resp. kommuner allteftersom de berörda om rådena kan friställas från militär användning.
Sådana överlåtelseavtal kan i vissa fall komma till stånd ganska om gående, sedan statsmakterna tagit ställning till det nu ingångna ramavtalet. Det gäller sådana ur exploateringssynpunkt betydelsefulla områden som marken väster om nya Enköpingsvägen i Järfälla, marken söder om nu varande Enköpingsvägen i Stockholm, Hallonbergen i Sundbyberg, den tidi gare galoppbanan vid Ulriksdal i Solna och området öster om motorvägen inom samhällsdelarna Häggvik och Norrviken i Sollentuna. Beträffande huvudparten av de försålda områdena är emellertid tillträdet beroende av tidpunkten för utflyttningen av Svea livgarde och Svea ingenjörregemente samt av de militära enheterna inom Rissneområdet. En utflyttning beräknas i förra fallet kunna ske 1969—1970 och i senare fallet senast år 1975.
För att en exploatering av de försålda områdena skall komma igång så snart som möjligt har i avtalet förutsatts, att kommunerna efter särskild överenskommelse i de enskilda fallen och där detta kan ske utan olägenhet för den militära verksamheten redan före det definitiva tillträdet av mar ken skall få möjlighet att tillfälligt disponera mark för olika exploaterings- förberedande åtgärder. Det förutsätts även att staten i de fall kommunerna
Kungl. Maj:ts proposition nr 99 år 1966
11
inte tillträtt marken skall medverka till de formella åtgärder, som krävs
för en avveckling av sådana jordbruks- och lägenhetsarrende!!, etc., vilka
är oförenliga med markens fortsatta utnyttjande för bebyggelse.
I övrigt innehåller avtalet bl. a. bestämmelser, som avser att säkra, att
ett önskvärt samråd sker mellan vederbörande kommunala och statliga in
stanser vid den fortsatta bebyggelseplaneringen av de försålda områdena
och att vissa lokalbehov tillgodoses vid denna planering. Det gäller närmast
behoven av utrymmen för statlig förvaltning och av studentbostäder inom
områdena.
Allmänt kan konstateras att det genom avtalet skapas förutsättningar
för en betydande bebyggelseexpansion, vilken ger berörda kommuner och
stockholmsområdet överhuvud ett avsevärt tillskott av bostäder och sam
tidigt skapar utvecklingsmöjligheter i industriella och andra hänseenden.
De försålda områdenas omfattning och karaktär i förening med den relativa
samtidigheten i fråga om deras exploatering erbjuder vidare speciellt goda
betingelser för att angivna bebyggelseexpansion kan ges en från allmänna
samhällsplaneringssynpunkter genomtänkt och rationell utformning.
I ekonomiskt hänseende innebär uppgörelsen, att kommunerna till sta
ten skall utge ersättningar om tillhopa 240 milj. kr., vilka ersättningar skall
erläggas den 1 juli 1966 i form av reverser löpande med 6,5 % årlig ränta.
Reverserna är amorteringsfria fram till den 1 januari 1970. Detta har sam
band med den beräknade tiden för kommunernas tillträde av huvudparten
av marken. Därefter skall reversbeloppen amorteras under en tioårsperiod
med lika stora årliga annuiteter. Från angivna betalningsordning har vissa
undantag gjorts, vilka motiveras av att tillträdet i några fall förutses ske
senare än 1970.
I fråga om de överväganden som legat bakom uppgörelsen om ersättning
arna gäller, att angivna belopp om 240 milj. kr. jämte därå belöpande rän
tor per den 1 januari 1970 representerar ett ersättningsbelopp om ca 300
milj. kr. Detta motsvarar de per angivna datum beräknade kostnaderna
för statsverket i anledning av de ifrågavarande militära utflyttningarna
från Järvafältet, dock med avdrag dels för de värden som de friställda och
av staten behållna delarna av fältet representerar, dels för de mervärden
för staten som de nya och mera rationellt anordnade kasernanläggningarna
och övningsområdena representerar i förhållande till de äldre och rela
tivt förslitna anläggningarna inom fältet. Angivna beräkningssätt överens
stämmer med vad Kungl. Maj :t och riksdagen uttalat om kostnadstäckning
vid överlåtelse av den från militär verksamhet friställda marken.
De ersättningar som sålunda avtalats finner jag godtagbara med hänsyn
till den kostnadstäckning som därmed erhålles. .lag är därför beredd till
styrka ett godkännande av avtalet och föreslår, att Kungl. Maj :t hos riks
dagen utverkar härför erforderligt bemyndigande. Bemyndigande bör även
begäras för Kungl. Maj :t att godkänna de särskilda överlåtelseavtal, som
Kungl. Maj. ts proposition nr 99 år 1966
successivt kommer att träffas allteftersom den försålda marken kan fristäl las, ävensom att vidta de övriga åtgärder som krävs för att genomföra det nu ingångna avtalet. Bemyndigandet i sistnämnda hänseende bör innefatta rätt att jämka avtalets villkor med hänsyn till av den fortsatta bebyggelseplane ringen påkallade justeringar av områdesgränserna. Vidare bör Kungl. Maj :t äga träffa de uppgörelser med viss kommun, som föranleds av att mark friställs tidigare än som förutsatts i avtalet.
Under åberopande av det anförda hemställer jag att Kungl. Maj :t föreslår riksdagen att bemyndiga Kungl. Maj :t
a) att godkänna det av markdelegationen den 21 januari 1966 träffade avtalet med företrädare för Stockholms stad, Solna stad, Sundbybergs stad, Sollentuna köping och Jär fälla kommun om försäljning av vissa delar av Järvafältet;
b) att godkänna de särskilda överlåtelseavtal som avses i nyssnämnda avtal och att vidta de åtgärder i övrigt som krävs för att genomföra detta.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med instämmande av statsrådets övriga ledamöter hem ställt förordnar Hans Maj :t Konungen att till riks dagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till detta protokoll utvisar.
Knngl. Maj:ts proposition nr 99 år 1966
Ur protokollet:
C.-E. Brändström
Kungl. Maj:ta proposition nr 99 dr 1966
13
Bilaga A
Horx-
Sollentu
Fäboda
Norrviken st:n
\a\urei\
Ha\/a\eu
Häggvik hpl.
EdsbergT==^Ro®\°J>^
X
!
Tareberg st:a
s/\Vet\
Säby <
Hägerst alund
Jakobsberg st:n
m
Helenelund hpl
Järfälla
ANDERYD
Barkarby st:n
Sorentorp
Spånga
Skälby
Skogshyddan
. Ursvik OcUlriksdal_st:n
Spånga st:n
Solhem
•Rissne: :
Tyg S
SUNDBYBERG:
Duvbo^
....
Bromsten stin^Z^frgg*^
Solvalla
i
hpl. **
Vällingby
/ f
v_____ /”
/ *
Hässelby gård
Hagalund \\ VvVftU
Huvudsta
Av Kronan behållna
områden
Stockholms förvärv
Solnas förvärv
Bromma
Bromma flygplats VN
SOLNA
N. Ängby
C'::] Sundbybergs förvärv
Y/[yy\ Sollentunas förvärv
E Järfällas förvärv
STOCKHOLM
7 km
V ' Västerled
CCWH ALST ANNS UTOWATIIKA ANSTALT, JTOCKMOU* l»M
Kungl. Maj:ts proposition nr 99 år 1966
Bilaga B
Mellan Statens markdelegation för Kungl. Maj :t och kronan samt under tecknade företrädare för Stockholms stad, Solna stad, Sundbybergs stad, Sollentuna köping och Järfälla kommun har — under i § 10 nedan angivna förbehåll •— träffats följande
Avtal
§ 1.
Kungl. Maj :t och kronan överlåter på sätt nedan i detta avtal angives till respektive Stockholms stad, Solna stad, Sundbybergs stad, Sollentuna kö ping och Järfälla kommun de inom respektive kommun belägna områden inom det så kallade Järvafältet, vilka å bifogade kartbilaga nr 1» angivits med särskilda bokstavs- och färgbeteckningar för varje kommun.
Områdena ha beräknats innehålla följande ungefärliga arealer land: A
inom Stockholms stad, grön färg
1560 hektar
B
inom Solna stad, blå färg........................................ .................. 70
C
inom Sundbybergs stad, orange färg
235
D
inom Sollentuna köping, röd färg
1450
E
inom Järfälla kommun, gul färg
630 2>
§ 2
.
Mom. 1.
Områdena skola tillträdas i befintligt skick av respektive köpare
efter hand och i den omfattning som de friställas från nuvarande militära användning och slutliga överlåtelsehandlingar utfärdats i enlighet med vill koren i detta avtal.
Mom. 2.
Kronan skall friställa områdena så skyndsamt som är möjligt med
hänsyn till den militära verksamheten. Enligt föreliggande planer beräknas bortflyttningen av Svea Livgarde (II) och Svea Ingenjörregemente (Ing 1) kunna genomföras under åren 1969—70 och av förbanden inom Rissne- området i Sundbyberg under år 1975.
Mom. 3.
I den mån så är möjligt med hänsyn till den militära verksam
heten skola köparna efter överenskommelse i varje särskilt fall få tillfälligt disponera mark före tillträde i och för förberedelser för markens exploate ring.
§ 3.
Parterna skola vara skyldiga tåla sådana mindre jämkningar av de i § 1 angivna områdesgränserna, som kunna bliva nödvändiga på grund av den fortsatta närmare planläggningen för bebyggelse. För mera betydande jämk ningar av gränserna förutsättas därav betingade jämkningar av villkoren i detta avtal.
§ 4.
Mom. 1.
Envar av kommunerna har beträffande sitt område erhållit för
teckning över sådana nyttjanderätter, servitut och dylikt, som beröra de till överlåtelse avsedda områdena. Vissa särskilt angivna rättigheter äro sådana att de skola bestå för framtiden, varför förbehåll om deras bestånd göras vid markens överlåtelse. Beträffande de övriga ha kommunerna att svara 1
1 Ej tryckt här.
15
för avvecklingen av desamma i den mån sådan avveckling bedömes behöva
ske. Kommunerna skola härvid samråda med Kronan, som ifråga om ännu
icke av kommunerna tillträdd mark samverkar med kommunerna beträf
fande behövliga formella åtgärder för avvecklingens genomförande.
Mom. 2.
Kronan svarar för att överlåtna områden äro fria från penning
inteckningar.
Kungl. Maj.ts proposition nr 99 år 1966
§ 5.
Genom Kronans försorg skola blindgångare borttagas inom de överlåtna
områdena i enlighet med ett inom arméstaben uppgjort program, vilket till
ställts kommunerna. Röjningen skall genomföras successivt så snart strids-
skjutningarna inom fältet upphört och bedrivas skyndsamt och anpassas till
exploateringen inom områdena.
§ 6
.
Mom. 1.
Den kommunala planläggningen för bebyggelse av områdena
skall utan dröjsmål fortsättas och slutföras så att exploatering kan igång
sättas omedelbart efter områdenas tillträde. Kommunerna skola därvid kon
tinuerligt samråda med vederbörande företrädare för Kronan.
Mom. 2.
Envar kommun skall medverka dels till skyndsam erforderlig
planläggning av Kronans inom kommunen behållna områden å Järvafältet,
dels till att dessa områden i samband med blivande utbyggnad erhålla an
slutningar till erforderliga kommunaltekniska anordningar i enlighet med
gällande föreskrifter och praxis.
Mom. 3.
Kommunerna skola vid de överlåtna områdenas planläggning och
utbyggnad tillse dels att ändamålsenliga lokaler anvisas för sådana statliga
funktioner som post, tele, polis m. m., dels ock att plats i anslutning till
centrumbebyggelse beredes för byggnader för annan statlig förvaltning med
en sammanlagd bruttovåningsyta av ungefär 100 000 m2. Kronan skall äga
rätt att förvärva den för sistnämnda byggnader erforderliga marken. Sam
råd i nämnda syften skall i god tid äga rum med vederbörande statliga verk.
Mom.
4. Kommunerna skola vid de överlåtna områdenas planläggning och
utbyggnad gemensamt bereda plats för studentbostäder om minst femtusen
rumsenheter antingen i särskilda byggnader, för vilka tomtmark överlåtes
eller upplåtes till vederbörande studentbostadsstiftelse, eller i form av så
kallade insprängda lägenheter och rum, vilka upplåtas till stiftelsen. Bostä
dernas lokalisering och planläggning skall ske i samråd med det statliga or
gan, som Kungl. Maj :t därtill utser. I möjlig mån skall planläggningen ske
så att en successiv och jämn produktion av studentbostäder inom fältet möj-
liggöres redan från exploateringens början på platser som ligga nära befint
liga eller planerade kollektiva trafikmedel.
§ 7.
Mom. 1.
Envar av köparna svarar för kostnaderna för inom respektive
kommun överlåtna områdens avskiljande till särskilda fastigheter och för
lagfart å sina förvärv.
Mom. 2.
Skatter och oncra som belöpa på tiden efter tillträde av överlåtet
område betalas av vederbörande köpare. Avkastning, som belöper på tiden
efter tillträde, tillfaller köparen.
§ 8.
Mom. 1.
Kommunerna skola på sätt i det följande angives bidraga till kost
naderna för Järvafältets friställande från militär användning med ett sam
manlagt belopp om tvåhundrafyrtio (240) miljoner kronor. Beloppet skall erläggas i form av ersättning för de i § 1 avsedda marköverlåtelserna och
Kungl. Maj:ts proposition nr 99 år 1966
fördelas mellan kommunerna på följande sätt: Stockholms stad betalar .......................................................................... 152,8 mkr Solna stad betalar ........................................................................................ 7,5 » Sundbybergs stad betalar.......................................................................... 13,3 » Sollentuna köping betalar.......................................................................... 54,2 » Järfälla kommun betalar .......................................................................... 12,2 »
Mom. 2.
I mom. 1 angivna belopp skola erläggas den 1 juli 1966 genom re
verser, löpande med 6,5
%
årlig ränta från nämnda dag tills betalning sker.
Ränta erlägges årsvis i efterskott. Reversbeloppen skola amorteras från och med 1 januari 1970 under tio år med lika stora annuiteter, dock med följande undantag:
För den del av Sundbybergs ersättning, som belöper på Rissneområdet öster om Ulvsundavägen, skall amortering av skulden påbörjas vid områdets tillträde, dock senast från och med 1 januari 1975, och ske med lika annui teter under en tioårsperiod. Ränta å nämnda skuldbelopp skall icke utgå för tiden mellan 1 januari 1970 och tidpunkten för amorteringens påbörjande.
För Sollentuna skall amortering av reversbeloppet ske från och med den 1 januari 1975 eller den tidigare dag marken tillträdes av köpingen och ske med lika stora annuiteter under en tioårsperiod.
§ 9.
Vid tillämpning av vissa bestämmelser i detta avtal skall gälla vad som finnes angivet i härvid fogad kommentar, bilaga nr 21.
§ 10.
Förestående avtal blir för parterna bindande först sedan det godkänts av kommunernas respektive fullmäktige och av Kungl. Maj :t. Har sådant god kännande icke skett av samtliga kommuners fullmäktige före den 1 juni
1966 genom beslut, som då vunnit laga kraft, och av Kungl. Maj :t före den 1 juli 1966, är avtalet till alla delar förfallet.
Av detta avtal äro upprättade sex lika lydande exemplar, varav parterna taga var sitt.
Stockholm den 21 januari 1966 För Kungl. Maj :t och kronan
Gösta Renlund Sixten Larsson Henry Johansson
G. A. Mårdh
Hj. Mehr John Ljungqvist Per-Olof Hanson
K. A. Larsson
Åke Ericson Gösta Welin
K-E. Blomberg
På en gång närvarande vittnen:
Bengt Åhlén Sven Hansson
1 Ej tryckt här.
ESSELTE AB. STHLM 66
014588