Prop. 1967:64

Kungl. Maj:ts proposition nr 61+ år 1967

1

Nr 64

Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen angaende vissa anslag för

budgetåret 1967/68 till riksantikvarieämbetet och statens historiska museum, given Stockholms slott den 17 mars 1967.

Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av statsråds­ protokollet över ecklesiastikärenden för denna dag, föreslå riksdagen att bifalla de förslag, om vilkas avlatande till riksdagen föredragande departementschefen hemställt.

Under Hans Maj:ts

Min allernådigste Konungs och Herres frånvaro:

BERTIL

Ragnar Edenman

Propositionens huvudsakliga innehåll

I propositionen begärs medel för budgetåret 1967/68 till avlöningar och omkostnader för riksantikvarieämbetet och statens historiska museum. Som en följd av den delning av byggnadsstyrelseorganisationen, varom förslag läggs fram i prop. 1967: 61, föreslås att byggnadsstyrelsens nuvarande kulturhistoriska byrå i avvaktan på de resultat en utredning om kulturminnesvården kan leda till — inordnas i riksantikvarieämbetet.

1 — Bihang till riksdagens protokoll 1967.

1 sand.

Nr 61+

2

Kungl. Maj ds proposition nr 61 år 1967

Utdrag av protokollet över ecklesiastikärenden, hållet inför Hans

Kungl. Höghet Regenten, Hertigen av Halland, i stats­

rådet på Stockholms slott den 17 murs 1967.

Närvarande:

Statsråden S

träng

, A

ndersson

, L

ange

, K

ling

, E

denman

, J

ohansson

,

Holmqvist, Aspling, Palme, Sven-Eric Nilsson, Lundkvist, Gustafs­

son

, G

eijer

, O

dhnoff

, W

ickman

.

Chefen för ecklesiastikdepartementet, statsrådet Edenman, anmäler efter ge­

mensam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om anslag till riks­

antikvarieämbetet och statens historiska museum och anför.

I prop. 1967:1 (bil. 10 s. 58) har Kungl. Maj:t föreslagit riksdagen att, i av­

vaktan på särskild proposition i ämnet, för budgetåret 1967/68 preliminärt be­

räkna till Riksantikvarieämbetet och statens historiska museum: Avlöningar

ett förslagsanslag av 4 371 000 kr. och till Riksantikvarieämbetet och statens

historiska museum: Omkostnader ett förslagsanslag av 767 000 kr.

Vid min anmälan av dessa anslagsfrågor erinrade jag om att en inom kommu­

nikationsdepartementet tillsatt arbetsgrupp den 27 juni 1966 hade avgett en

promemoria (stencil K 1966: 3) med förslag till uppdelning av byggnadsstyrelsen

i en del för byggande och fastighetsförvaltning samt en del för plan- och bygg-

nadsväsendet. Gruppen har också föreslagit att styrelsens kulturhistoriska byrå

förs över till riksantikvarieämbetet. Såväl riksantikvarieämbetet och statens

historiska museum som byggnadsstyrelsen har utarbetat sina anslagsframställ­

ningar med utgångspunkt i att kulturhistoriska byrån flyttas över till ämbetet.

Arbetsgruppens förslag ligger till grund för prop. 1967:61 angående delning

av byggnadsstyrelseorganisationen m. m., som Kungl. Maj:t tidigare denna dag

på hemställan av chefen för kommunikationsdepartementet beslutat förelägga

riksdagen.

Jag anhåller nu att få ta upp de aktuella anslagsfrågorna till fortsatt behand­

ling.

B 33. Riksantikvarieämbetet och statens historiska museum: Avlöningar

1965/66 Utgift ............... 3 282 060

1966/67 Anslag ............. 3 371 000

1967/68 Förslag ............. 4 378 000

Riksantikvarieämbetet är central myndighet för ärenden om forn- och kul­

turminnesvård. Ämbetet är vidare tillsynsmyndighet för landsantikvarieorga­

nisationen. Statens historiska museum har ett samlingsområde som omfattar

3

föremål som belyser kulturutvecklingen i Sverige till år 1520 på det profana om­

rådet och fram till nutiden på de kyrkliga och numismatiska områdena.

Vitterhets-, historie- och antikvitetsakademiens förvaltningsutskott handhar

vissa uppgifter för ämbetet och museet, nämligen bl. a. att inge förslag till an­

slagsframställningar till riksdagen och att tillsätta vissa tjänster.

Inom riksantikvarieämbetet finns två avdelningar, fornminnesavdelningen

och byggnadsminnesavdelningen. Inom museet finns fyra avdelningar, nämligen

en för sten- och bronsåldern, en för järnåldern, en för medeltid och nyare tid

samt en för myntkabinettet. För ämbetet och museet gemensamt finns fem av­

delningar, nämligen en för administrativa och kamerala frågor, en för bibliotek

samt akt- och bildarkiv, en för tekniska frågor, en för pedagogiska frågor och en

för tillsynen över landsantikvarieorganisationen.

Kungl. Maj:ts proposition nr 6-k år 1967

Beräknad ändring 1967/68

Riksantikvarie-

T jänster

Antikvarier, museitjänstemän och handläggan­

de personal .......................................................

Övrig personal .....................................................

1966/67

49%

67%

ämbetet och sta­

tens historiska

museum

+ 10

+ 9

Departements­

chefen

+ 7

+ 4

Anslag

117

+ 19

+ ii

Avlöningar till tjänstemän ................................

3 369 800

+ 1 257 200

+ 1 006 200

Arvoden och särskilda ersättningar ................

1 200

+ 800

+ 800

3 371 000

+ 1 258 000

+ 1007 000

Riksantikvarieämbetet och statens historiska museum

1. För uppgifter inom kulturlandskapsvården, den s. k. markvården, bör

fornminnesavdelningen förstärkas med en antikvarie och två förste

förmän, de sistnämnda för skötsel av fornminnesplatserna Björkö i Mälaren och

Borg på Öland (95 196 kr.).

2. Byggnadsminnesavdelningen föreslås få en betydande perso­

nalökning i första hand genom överföring av tjänster från byggnadsstyrelsen.

Inom byggnadsminnesavdelningen handläggs ärenden rörande byggnadsmin­

nen enligt lagen den 9 december 1960 (nr 690) om byggnadsminnen. Som bygg-

nadsminne kan ämbetet förklara byggnad som bevarar egenarten hos gången

tids byggnadsskick eller minnet av historiskt betydelsefull händelse och som

med hänsyn därtill är att anse som synnerligen märklig. Lagen gäller inte stat­

liga och kyrkliga byggnader. Vissa funktioner på kulturminnesvårdens område

för statliga och kyrkliga byggnader ombesörjs av byggnadsstyrelsen enligt kun­

görelsen den 26 november 1920 (nr 744) med föreskrifter rörande det offentliga

byggnadsväsendet samt vissa andra författningar. I de fall då antikvariska och

kulturhistoriska synpunkter kan läggas på ärendena skall styrelsen samråda med

riksantikvarieämbetet.

Genom beslut av Kungl. Maj:t den 29 juni 1966 föreskrevs att riksantikvarie­

Kungl. Maj:ts proposition nr 64 år 1967

ämbetet skulle utarbeta sin anslagsframställning med utgångspunkt i de för­ slag som framlagts i den i det föregående nämnda promemorian angående upp­ delning av byggnadsstyrelseorganisationen.

Ämbetet och museet godtar det i promemorian framförda förslaget om att huvuddelen av de kulturminnesvårdsärenden som nu handläggs av byggnads­ styrelsens kulturhistoriska byrå förs över till riksantikvarieämbetet och föreslår att de handläggs inom byggnadsminnesavdelningen. Även byggnadsstyrelsens handläggningen av nya kyrkobyggnadsprojekt bör enligt promemorieförslaget överföras till riksantikvarieämbetet i avvaktan på att frågan om en decentralise­ ring blir ytterligare prövad. Efter samråd med byggnadsstyrelsen föreslås att följande tjänster överflyttas till ämbetet och inordnas i byggnadsminnesav­ delningen, nämligen en byråchef, två avdelningsdirektörer, två byrådirektörer och en kansliskrivare (310 639 kr.). Dessutom föreslås att eu kansliskrivare och en kontorist flyttas över från byggnadsstyrelsen till riksantikvarieämbetets och historiska museets arkiv (se p. 4).

Förutom med de tjänster som föreslås bli överförda från byggnadsstyrelsen bör byggnadsminnesavdelningen förstärkas med en antikvarie och en ingenjör med uppgift att syssla med byggnadsminnesförklaringar (78 804 kr.). Sedan byggnadsminneslagens tillkomst år 1960 har endast 76 förklaringar hunnits med, medan ämbetet vid lagens tillkomst hade räknat med att under en femårsperiod kunna förklara 500 byggnader som byggnadsminnesmärke.

3. Näst etnografiska museet har historiska museet den kortaste öppethållandetiden av de större stockholmsmuseerna. Eftersom även ett obetyd­ ligt ökat öppethållande visat sig ha en stimulerande effekt i fråga om besöksfre­ kvensen föreslås att tiden ökas från 22 timmar i veckan till 33 timmar (43 000 kr.). För arbetet med museets tillfälliga utställningar behövs ytterligare en hantverkare (21 696 kr.).

4. Av de för ämbetet och museet gemensamma avdelningarna be­ höver den administrativa avdelningen förstärkas med en kamrer och ett biträde (55 944 kr.). Till avdelningen för bibliotek och arkiv bör som nämnts under p. 2 från byggnadsstyrelsen överföras en kansliskrivare och en kontorist (41 292 kr.). Vid den pedagogiska avdelningen behövs en amanuens (34 524 kr.) och vid den tekniska avdelningen bör en på övergångsstat uppförd tjänst som fotobiträde, vars innehavare pensionerats, ersättas med en tjänst som fotobiträde i beford- ringsgång (1 716 kr.).

5. Tjänsteförändringar föreslås för två personliga tjänster (8 724 kr.).

6. Löneomräkning 566 544 kr.

Departementschefen

I prop. 1966:1 (bil. 10 s. 90) anmälde jag det av 1962 års antikvarieutredning framlagda förslaget om kulturminnesvårdens organisation. Jag uttalade då, att den kritik som riktats mot detta förslag övertygat mig om att det inte var möjligt att lägga det till grund för en omorganisation av riksantikvarieämbetet

Kungl. Maj:ts proposition nr 64 år 1967

5

och statens historiska museum. Jag anslöt mig till den vid remissbehandlingen framförda uppfattningen att den lokala och den centrala kulturminnesvården borde ses i ett sammanhang. Jag berörde vidare frågan om administrationen av byggnadsminnesvården. Antikvarieutredningen hade föreslagit att huvuddelen av de uppgifter som åvilar byggnadsstyrelsens kulturhistoriska byrå skulle överföras till riksantikvarieämbetet. Detta förslag väckte vid remissbehand­ lingen åtskillig kritik. Bl. a. förordade byggnadsstyrelsen en allsidig utredning av byggnadsminnesvårdens organisation, varvid särskilt möjligheterna att de­ centralisera beslutanderätten borde undersökas. För egen del uttalade jag i propositionen att det var lämpligt att en sådan utredning kom till stånd.

Beträffande det framtida förhållandet mellan Vitterhetsakademien å ena samt riksantikvarieämbetet och statens historiska museum å andra sidan framhöll jag att det var svårt att avgöra, hur frågan om sambandet mellan akademien och ämbetsverket borde lösas, innan konsekvenserna av ett skiljande ytterligare belysts både ur juridisk och ekonomisk synvinkel. Senare har en särskild sakkunnig tillkallats för att utreda detta spörsmål (1967 års riksdagsberättelse s. 288).

I propositionen angående delning av byggnadsstyrelseorganisationen m. m. tar chefen för kommunikationsdepartementet upp vissa frågor rörande bygg­ nadsminnesvårdens organisation. Det förslag om en delning av den nuvarande byggnadsstyrelsen i två verk, ett för byggande och fastighetsförvaltande verk­ samhet och ett för plan- och byggnadsväsendet, som läggs fram, medför att be­ slut måste fattas till vilken myndighet byggnadsstyrelsens kulturhistoriska byrå i fortsättningen organisatoriskt skall anknytas. Propositionen bygger på förslag som framförts av en inom kommunikationsdepartementet tillsatt arbetsgrupp för översyn av byggnadsstyrelsens organisation. Arbetsuppgifterna vid kultur­ historiska byrån bör enligt arbetsgruppen överflyttas till riksantikvarieämbetet i den mån de naturligen tillhör arbetsområdet för en central myndighet för lan­ dets byggnadsminnesvård i vidsträckt bemärkelse. Arbetsgruppen anser att en överflyttning till riksantikvarieämbetet inte kommer att försvåra den decentra­ lisering till regionala organ av uppgifter i fråga om vård av kulturhistoriska byggnader, varom önskemål framförts vid remissbehandlingen av antikvarieut­ redningens betänkande. Enligt arbetsgruppens mening är den decentraliserings- grad som kan åstadkommas beroende av resultatet av 1965 års musei- och ut- ställningssakkunnigas utredningsarbete i fråga om landsantikvariernas arbets­ uppgifter. Sådana ärenden rörande kyrkofastigheter, som inte hör till bygg­ nadsminnesvården, föreslås bli behandlade företrädesvis som byggnads- eller fastighetsfrågor i allmänhet. En central tanke i arbetsgruppens förslag är vidare att kulturhistoriska byggnader skall behandlas lika oavsett ägandeförhållandet.

För en närmare redogörelse för arbetsgruppens promemoria och de yttranden som avgivits över den samt över anslagsframställningarna från byggnadsstyrel­ sen samt riksantikvarieämbetet och statens historiska museum får jag hänvisa till nyssnämnda proposition.

6

I detta sammanhang vill jag även nämna att departementsutredningen före­

slagit att flertalet av de ärenden som rör frågor om godkännande av förslag till

uppförande av kyrkobyggnad m. m. inte längre skall avgöras av Kungl. Maj:t

utan överflyttas till byggnadsstyrelsen. Förslaget remissbehandlas f. n.

Som framgår av den i prop. 1967:61 lämnade redogörelsen har remissopinio­

nen i fråga om kulturhistoriska byråns organisatoriska anknytning varit delad.

I likhet med vad chefen för kommunikationsdepartementet uttalat anser jag att

ett slutligt ställningstagande i fråga om vilken myndighet som skall svara för

de uppgifter som nu handhas av byrån bör bygga på en närmare utredning om

målsättning och organisation för samhällets kulturminnesvård. Bl. a. mot denna

bakgrund kommer jag därför senare denna dag att föreslå att en sammanfattan­

de utredning görs om kulturminnesvården och att 1965 års musei- och utställ-

ningssakkunniga får i uppdrag att göra denna. Det ingår i deras ursprungliga

uppdrag att utreda landsantikvariernas ställning och verksamhet, särskilt med

hänsyn till frågan om deras uppgifter inom den museala sektorn bör skiljas

från de kulturminnesvårdande uppgifterna. Genom utvidgningen av de sakkun­

nigas uppdrag får dessa möjlighet att behandla hela den lokala och centrala

kulturminnesvården i ett sammanhang.

Såsom chefen för kommunikationsdepartementet anfört bör i samband med

uppdelningen av byggnadsstyrelseorganisationen kulturhistoriska byrån föras

över från byggnadsstyrelsen och — i avvaktan på resultatet av det fortsatta

utredningsarbetet — knytas till riksantikvarieämbetet. Byrån bör ha i huvud­

sak oförändrade uppgifter. Av praktiska skäl bör dock vissa tjänster vid byrån

föras över till den byggande och förvaltande delen av byggnadsstyrelseorganisa­

tionen för att biträda med den omedelbara vården av statens äldre byggnader.

Organisatoriskt bör byrån vara direkt underställd riksantikvarien.

Med anledning av överflyttningen av den kulturhistoriska byrån beräknar

jag medel för en byråchef i lönegrad C 1 med anställningsformen extra, två av­

delningsdirektörer i lönegrad B 6 resp. B 5, två byrådirektörer i lönegrad A 28

resp. A 26 och tre kansliskrivare (2, 4). Vid min anmälan i prop. 1967:1 (bil.

10 s. 61) av anslaget Riksantikvarieämbetet och statens historiska museum:

Vård och underhåll av fornlämningar och byggnadsminnesmärken anförde jag,

att jag då inte var beredd att ta ställning till de av ämbetet och museet i sin

anslagsframställning för budgetåret 1967/68 framförda förslagen om medel med

anledning av den förutsatta överflyttningen av kulturhistoriska byrån från

byggnadsstyrelsen. Jag beräknar nu under detta anslag ett sammanlagt belopp

av 104 000 kr. avsett för särskilda utredningar och för särskild expertis för by­

råns behov. Det ökade medelsbehovet under förevarande anslag på grund av

överföringen till riksantikvarieämbetet av vissa uppgifter från byggnadsstyrel­

sen uppgår till sammanlagt 451 000 kr.

Kungl. Maj:t bör äga i samband med överflyttningen av kulturhistoriska by­

rån vidta erforderliga övergångsåtgärder.

Jag beräknar i övrigt ett belopp av 24 000 kr. för ökat öppethållande av mu­

seet (3). Vidare beräknar jag medel för en kamrerare och för ett fotobiträde i

Kungl. Maj:ts proposition nr 64 år 1967

Kungl. Maj:ts proposition nr 64 är 1967

7

befordringsgång, samtidigt som jag räknar med en minskning av medelsbehovet som följer av indragning av en extra kontorist, bortfall av vissa arvodesmedel vid den kamerala sektionen och av en på övergångsstat uppförd ordinarie foto- biträdestjänst (4). Vid beräkningen av anslaget har löneomräkningen tagits upp med ett belopp av 510 000 kr. (6).

I anslutning till vad jag anförde vid min anmälan av anslagsfrågan i prop. 1967:1 (bil. 10 s. 59) bör anslaget få den inledningsvis angivna rubriken.

Med hänvisning till sammanställningen beräknar jag anslaget till 4 378 000 kr. Jag hemställer, att Kungl. Maj:t förslår riksdagen att

a) bemyndiga Kungl. Maj:t att vidta erforderliga övergångs- åtgärder, som behövs i anledning av överflyttning av kultur­ historiska byrån,

b) till Riksantikvarieämbetet och statens historiska museum:

Avlöningar för budgetåret 1967/68 under åttonde huvudtiteln anvisa ett förslagsanslag av 4 378 000 kr.

B 34. Riksantikvarieämbetet och statens historiska museum: Omkostnader

1965/66 Utgift ................. 629 286 1966/67 Anslag ................. 627 000 1967/68 Förslag ............... 774 000

Utgifter

1. Sjukvård m. in.....................................

2. Reseersättningar ................................

3. Expenser a. Bränsle, lyse och vatten.............. b. Övriga expenser ..........................

Därav engångsutgifter ..............................

4. Övriga utgifter .................................

5. Växlande utställningar .....................

6. Publikationstryck .............................

7. Informationsverksamhet ..................

8. Laboratoriet för radioaktiv datering

Särskilda u p p b ö r d s m e d e 1 Inkomster av textilkonservering ..........

Nettoutgift kr.

Beräknad ändring 1967/68 Riksantikvarie-

1966/67 ämbetet och Departementsstatens historiska chefen

museum

9 000 125 700

+

44 000

+

30 000

65 000

+

45 000

+

45 000

263 900 -f 109 100

+

54 000

10 000

+

28 600

+

12 600

32100

+

8 900

+

1 500

21 000

+

20 000

+

5 000

8 500

+

500

+

500

31 000

+

48 000

+

6 000

86 000

+

49 000

+

5 000

642 200 + 324 500 + 147 000

15 200

627 000 + 324 500 + 147 000

D epartementschefen

Av den föreslagna höjningen av anslaget har jag beräknat ett belopp av 45 100 kr. för merkostnader i samband med överflyttningen av kulturhistoriska byrån från byggnadsstyrelsen.

8

I anslutning till vad jag anfört vid min anmälan av anslagsfrågan i prop.

1967:1 (bil. 10 s. 59) bör anslaget få den inledningsvis angivna rubriken.

Med hänvisning till sammanställningen hemställer jag, att Kungl. Maj:t före­

slår riksdagen

att till Riksantikvarieämbetet och statens historiska museum:

Omkostnader för budgetåret 1967/68 under åttonde huvudti­

teln anvisa ett förslagsanslag av 774 000 kr.

Med bifall till vad föredraganden sålunda med instäm­

mande av statsrådets övriga ledamöter hemställt förord­

nar Hans Kungl. Höghet Regenten att till riksdagen skall

avlåtas proposition av den lydelse bilaga till detta proto­

koll utvisar.

Ur protokollet:

Britta Gyllensten

Kungl. Maj:ts proposition nr 64 år 1967

Ivar Hajggströms Tryckeri AB • Stockholm 1967

670475