Prop. 1968:126
('med förslag till lag an\xad gående ändring i lagen den 28 maj 1937 (nr 249) om inskränkningar i rätten att utbekomma allmänna hand\xad lingar',)
Kiingl. Maj:ts proposition nr 126 år 1968
1
Nr 126
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till lag an
gående ändring i lagen den 28 maj 1937 (nr 249) om inskränkningar i rätten att utbekomma allmänna hand
lingar; given Stockholms slott den 19 april 1968.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över justitieärenden för denna dag, föreslå riksdagen att an taga härvid fogade förslag till lag angående ändring i lagen den 28 maj 1937 (nr 249) om inskränkningar i rätten att utbekomma allmänna handlingar.
GUSTAF ADOLF
Herman Kling
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att handlingar rörande psykologiska prov skall sekretessbeläggas. Testformulär skall alltid kunna skyddas av sekretess så länge det används. Andra handlingar som har upprättats vid psykologisk undersökning skall kunna skyddas mot obehörig insyn, om undersökningen utförts för forskningsändamål, i samband med inskrivning av värnpliktiga eller yrkesvägledning, arbetsvärd eller omskolning eller i anställnings- ärenden eller vissa andra personalärenden hos myndighet.
Uppgifter ur centrala företagsregistret föreslås kunna utlämnas i större utsträckning än f. n. för att användas vid statistikproduktion, forskning och planeringsarbete.
Propositionen innehåller också förslag bl. a. om vidgat sekretesskydd för uppgifter om uppfinningar eller forskningsresultat i handlingar som inges i ärenden hos statliga forskningsråd och vissa andra offentliga organ.
1 —Bihang till riksdagens protokoll 1968. 1 samt. Nr 126
2
Kungl. Maj:ts proposition n.r 126 år 1968
Förslag
till
Lag
angående ändring i lagen den 28 maj 1937 (nr 249) om inskränkningar i rätten
att utbekomma allmänna handlingar
Härigenom förordnas, dels att 7, 14 och 21 §§ lagen den 28 maj 1937
om inskränkningar i rätten att utbekomma allmänna handlingar skall er
hålla ändrad lydelse på sätt nedan anges, dels att i lagen skall införas en ny
paragraf, 19 a §, av nedan angiven lydelse, dels att 22 § samma lag skall
upphöra att gälla.
(Nuvarande lydelse)
7
Beträffande handlingar, upprätta
de för myndighets gransknings- eller
inspektionsverksamhet eller för an
ordnande av kunskapsprov under
myndighets inseende, äger Konungen
förordna, att de ej må utlämnas före
den avsedda granskningen, inspek
tionen eller prövningen.
14
Handlingar vilka av läkare eller
hos medicinalstyrelsen eller på lä
kares eller styrelsens föranstaltande
upprättats till utredning i mål eller
ärende hos domstol eller i ärende som
avses i giftermålsbalken; handlingar
i ärenden rörande hälsovård, sjuk
vård, fattigvård, understöd vid barns
börd, samhällets barnavård och ung-
domsskydd eller eljest barnavårds
nämnds och barnavårdsmäns verk
samhet, rätt för enskilda att inköpa
alkoholhaltiga drycker, behandling av
alkoholister eller eljest nykterhets-
(Föreslagen lydelse)
Beträffande handlingar, upprät
tade för myndighets gransknings-
eller inspektionsverksamhet eller för
anordnande av kunskapsprov eller
psykologisk undersökning under
myndighets inseende, äger Konungen
förordna, att de ej må utlämnas före
den avsedda granskningen, inspek
tionen, prövningen eller undersök
ningen.
§•
Handlingar vilka av läkare eller
hos medicinalstyrelsen eller på lä
kares eller styrelsens föranstaltande
upprättats till utredning i mål eller
ärende hos domstol eller i ärende
som avses i giftermålsbalken; hand
lingar vilka upprättats vid psykolo
gisk undersökning som utförts för
forskningsändamål eller i samband
med inskrivning av värnpliktiga el
ler yrkesvägledning, arbetsvärd el
ler omskolning eller i ärende om
anställning eller upphörande av an
ställning hos myndighet eller i ären-
3
Kungl. Maj:ts proposition nr 126 år 1968
(Nuvarande lydelse)
nämnds verksamhet, folkpensione
ring eller eljest pensionsstyrelsens
eller pensionsnämnds verksamhet,
försäkring för olycksfall i arbete
eller eljest riksförsäkringsanstaltens
eller försäkringsrådets verksamhet,
tillsyn å understödsföreningar, hjälp
verksamhet vid arbetslöshet; så ock
handlingar i ärenden rörande kon
troll å utlänningar, som här i riket
vistas eller hit söka tillträde, må, i
vad de angå enskilds personliga för
hållanden, icke utan hans samtycke
till annan utlämnas tidigare än sjut
tio år efter handlingens datum. Även
utan sådant samtycke skall dock
handling som nu sagts utlämnas,
om, med hänsyn till det ändamål för
vilket utlämnandet åstundas och om
ständigheterna i övrigt, trygghet kan
anses vara för handen, att det ej
kommer att missbrukas till skada
eller förklenande för den vilkens
personliga förhållanden i handling
en avses eller för hans nära anhöriga.
Vid utlämnande böra erforderliga
förbehåll göras.
Angår handling,------- -—------------ -
Vad i-------------------- —----------------- -
Uppgifter och--------------------- ——
1*—Bihang till riksdagens protokoll
(Föreslagen lydelse)
de om uttagning av anställd hos
myndighet till viss utbildning eller
tjänstgöring; läkarutlåtanden i ären
den om statlig personalpensionering;
handlingar i ärenden rörande hälso
vård, sjukvård, fattigvård, under
stöd vid barnsbörd, samhällets bar
navård och ungdomsskydd eller el
jest barnavårdsnämnds och barna-
vårdsmäns verksamhet, rätt för en
skilda att inköpa alkoholhaltiga
drycker, behandling av alkoholister
eller eljest nykterhetsnämnds verk
samhet, folkpensionering eller eljest
pensionsstyrelsens eller pensions
nämnds verksamhet, försäkring för
olycksfall i arbete eller eljest riks
försäkringsanstaltens eller försäk
ringsrådets verksamhet, tillsyn å un
derstödsföreningar, hj älpverksam-
het vid arbetslöshet; så ock hand
lingar i ärenden rörande kontroll å
utlänningar, som här i riket vistas
eller hit söka tillträde, må, i vad de
angå enskilds personliga förhållan
den, icke utan hans samtycke till an
nan utlämnas tidigare än sjuttio år
efter handlingens datum. Även utan
sådant samtycke skall dock handling
som nu sagts utlämnas, om, med
hänsyn till det ändamål för vilket
utlämnande åstundas och omständig
heterna i övrigt, trygghet kan anses
vara för handen, att det ej kommer
att missbrukas till skada eller för
klenande för den vilkens personliga
förhållanden i handlingen avses eller
för hans nära anhöriga. Vid utläm
nande böra erforderliga förbehåll
göras.
--------- annan person.
-----om kastrering.
------ om socialregister.
1968. 1 samt. Nr 126
4
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
19 a §
Bestämmelserna i 16, 17 och 19 §§
utgöra icke hinder mot att utlämna
uppgifter ur centrala företagsregist
ret om företags eller verksamhets-
ställes namn, adress eller annan
identitetsbeteckning eller om före
tagsform eller verksamhetsart.
Bestämmelserna i 16, 17 och 19 §§
utgöra icke heller hinder mot att ut
lämna uppgift ur registret om anta
let anställda eller arbetstimmar hos
ett företag visst år, om det med hän
syn till uppgiftens natur eller det
ändamål för vilket uppgiften begäres
och omständigheterna i övrigt kan
anses säkert att uppgiften icke kom
mer att missbrukas till skada för
företaget.
Xär handling utlämnas med stöd
av andra stycket, böra erforderliga
förbehåll göras.
Kungl. Maj.ts proposition nr 126 år 1968
21
Beträffande handlingar, vilka i
andra fall än eljest i denna lag sägs
röra statlig utredning, kontroll eller
stödverksamhet med avseende å pro
duktion, handel, bankrörelse, försäk
ringsrörelse eller transportverksam-
het eller eljest med avseende å nä
ringslivet, äger Konungen, i den mån
de innefatta sådana upplysningar om
enskilda företags eller sammanslut
ningars affärs- eller driftförhållan
den, vilkas offentliggörande kan län
da vederbörande företag eller sam
manslutning till men, förordna, att
handlingarna ej må utlämnas förrän
viss tid, högst tjugu år, förflutit från
deras datum.
§-
Beträffande handlingar, vilka i
andra fall än eljest i denna lag sägs
röra statlig utredning, kontroll eller
stödverksamhet med avseende å pro
duktion, handel, bankrörelse, försäk
ringsrörelse eller transportverksam
het eller eljest med avseende å nä
ringslivet, äger Konungen, i den
mån de innefatta sådana upplysning
ar om enskilda företags eller sam
manslutningars affärs- eller driftför
hållanden eller om enskilda perso
ners, företags eller sammanslutning
ars uppfinningar eller forskningsre
sultat, vilkas offentliggörande kan
lända vederbörande person, företag
eller sammanslutning till men, för-
Kungl. Maj.ts proposition nr 126 år 1968
5
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
ordna, att handlingarna ej må ut
lämnas förrän viss tid, högst tjugu
år, förflutit från deras datum.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 1968.
6
Kungl. Maj.ts proposition nr 126 ar 1968
Utdrag av protokollet över justitieärenden, hållet inför Hans Maj.t
Konungen i statsrådet på Stockholms slott den 19 april
1968.
Närvarande:
Statsministern
E
rlander
,
ministern för utrikes ärendena
N
ilsson
,
statsråden
S
träng
, L
ange
, K
ling
, J
ohansson
, H
olmqvist
, A
spling
, S
ven
-E
ric
N
ilsson
, L
undkvist
, G
ustafsson
, G
eijer
, M
yrdal
, O
dhnoff
, W
ickman
,
M
oberg
Chefen för justitiedepartementet, statsrådet Kling, anmäler efter gemen
sam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om ändringar i lagen
den 29 maj 1937 (nr 249) om inskränkningar i rätten att utbekomma all
männa handlingar (den s. k. sekretesslagen) och anför.
Förändringar inom statlig och kommunal verksamhet aktualiserar tid
efter annan ändringar i sekretesslagen. Även i år föreligger behov att ändra
sekretesslagen på vissa punkter. Dessa ändringar gäller så skilda ämnen
som behovet av sekretesskydd för vissa psykologiska undersökningar i all
män verkamhet (I), möjligheterna att något begränsa nuvarande sekretess
beträffande uppgifter i centrala företagsregistret i syfte att främja stati
stikproduktion, forskning och planeringsarbete (II), behovet att utvidga
sekretesskyddet för uppgifter om uppfinningar och forskningsresultat i
handlingar som inges i ärenden hos statliga forskningsråd och vissa andra
offentliga organ (III) samt upphävande av en bestämmelse i sekretesslagen
om handlingar rörande virkesmätning (IV).
De nu aktuella lagstiftningsfrågorna har begränsad räckvidd. Med lös
ningen av frågorna kan inte lämpligen anstå i avbidan på resultatet av den
allmänna översynen av sekretesslagstiftningen. Arbetet på denna översyn
måste beräknas ta åtskillig tid i anspråk. Det förslag i ämnet som offent
lighetskommittén har lagt fram i betänkandet »Offentlighet och sekretess»
(SOU 1966: 60) har under remissbehandlingen mötts av tungt vägande in
vändningar från flera remissinstanser med särskild sakkunskap beträf
fande sekretessfrågor. Bl. a. justitiekanslern (JK) och justitieombudsman
nen (JO) har bestämt avstyrkt att förslaget läggs till grund för lagstiftning.
Beredningarna i ärendet inom justitiedepartementet är visserligen ännu
inte avslutade, men redan nu står det klart att det behövs ytterligare utred
ning innan förslag till ny sekretesslagstiftning kan föreläggas riksdagen.
Direktiv för det fortsatta utredningsarbetet förbereds inom justitiedeparte
mentet, och avsikten är att en ny kommitté skall tillsättas inom den när
maste tiden.
Kungl. Maj:ts proposition nr 126 dr 1968
7
I. Offentlighet och sekretess vid psykologiska undersökningar i allmän verksamhet
Inledning
Psykologiska anlags- och urvalsundersökningar har successivt fått ett
ökat användningsområde inom offentlig verksamhet. Inom försvaret utgör
sådana undersökningar sedan gammalt ett viktigt hjälpmedel vid fördelning
av värnpliktiga på försvarsgrenar, truppslag och förband liksom vid uttag-
ning av officersaspiranter m. in. Postverket och statens järnvägar (SJ) har
länge utnyttjat psykologiska testmetoder vid uttagning till viss tjänstgöring
eller utbildning. Under senare år har också åtskilliga andra civila myndig
heter tagit den tilllämpade psykologin i anspråk. Styrelsen för internatio
nell utveckling (SIDA) använder psykologiska urvalsmetoder vid uttag
ning för tjänstgöring utomlands, televerket vid uttagning till kurser inom
verket, luftfartsverket vid uttagning för utbildning till trafikledare, stats
kontoret vid bl. a. uttagning av elever för den årliga aspirantutbildningen,
centrala folkbokförings- och uppbördsnämnden (CFU) vid bl. a. uttagning
av personal till länsstyrelsernas datakontor samt statens vattenfallsverk
vid uttagning av maskinistaspiranter etc. Inom arbetsmarknadsverket an
vänds psykologiska anlagsundersökningar i samband med yrkesvägledning,
arbetsvärd och omskolning.
Psykologiska undersökningar på uppdrag av myndigheter utförs vid både
statliga och privata arbetspsykologiska institut. De statliga instituten är
militärpsykologiska institutet och psykotekniska institutet vid universitetet
i Stockholm. Bland privata institut som utför psykologiska undersökningar
lör statliga myndigheters räkning kan nämnas personaladministrativa rå
det, Institutet för tillämpad psykologi i Saltsjöbaden och Ekonomisk före
tagsledning AB.
Användningen av psykologiska metoder vid uttagning till utbildning och
i samband med anställning och befordran inom offentlig verksamhet ger
upphov till åtskilliga problem av betydelse för den enskildes trygghet och
rättssäkerhet. Eu utredning har nyligen tillkallats med uppgift att när
mare undersöka förutsättningarna och formerna för psykologiska under
sökningar inom statsförvaltningen och därmed sammanhängande frågor.
Denna utredning skall bl. a. uppmärksamma de psykologiska testresultatens
betydelse i befordringsärenden mot bakgrunden av regeringsformens före
skrifter om förtjänst och skicklighet som befordringsgrund.
En iråga som har aktualitet redan med det användningsområde som de
psykologiska undersökningarna har i dag är i vad mån testmaterialet bör
hållas tillgängligt för allmän insyn. Med anledning av ett uttalande i bl. a.
detta ämne av 1965 års riksdag (ABU 1965:46, rskr 417) har inom civil
8
departementet upprättats en promemoria med rubriken »Offentlighet och
sekretess vid psykologiska undersökningar i allmän verksamhet» (Stencil
C 1966:1).
Departementspromemorian har remissbehandlats. Yttranden har avgetts
av JK, offentlighetskommittén, kriminalvårdsstyrelsen, SIDA, försvarets ci
vilförvaltning, militärpsykologiska institutet, socialstyrelsen, dåvarande
medicinalstyrelsen, postverket, televerket, SJ, dåvarande väg- och vatten
byggnadsstyrelsen, luftfartsverket, statskontoret, statistiska centralbyrån,
CFU, skolöverstyrelsen, domänstyrelsen, skogsstyrelsen, statens vattenfalls-
verk, arbetsmarknadsstyrelsen, statens personalpensionsverk, personalut-
bildningsberedningen, statens personalvårdsnämnd, psykotekniska institu
tet vid universitetet i Stockholm, Svenska stadsförbundet, Svenska kom
munförbundet, Svenska landstingsförbundet, Tjänstemännens centralorga
nisation (TCO), Statstjänstemännens riksförbund (SR), Sveriges akade
mikers centralorganisation (SACO), Landsorganisationen i Sverige (LO),
Publicistklubben och personaladministrativa rådet.
Gällande bestämmelser m. m.
Sekretesslagen innehåller undantagen från den i tryckfrihetsförordningen
fastslagna principen om allmänna handlingars offentlighet. De bestämmel
ser som är av intresse i detta sammanhang är främst de i 7, 25 och 39 §§.
Med stöd av 7 § kan Kungl. Maj :t förordna att handlingar, som upprättats
för myndighets gransknings- eller inspektionsverksamhet eller för anord
nande av kunskapsprov under myndighets inseende, inte får lämnas ut före
den avsedda granskningen, inspektionen eller prövningen. Sådana förord
nanden har meddelats i 1 § kungörelsen den 4 januari 1939 (nr 7) med
förordnanden på civilförvaltningens område jämlikt sekretesslagen (änd
rad senast 1964:278) beträffande handlingar som rör kontrollstyrelsens
och skolöverstyrelsens gransknings- och inspektionsverksamhet samt skol
överstyrelsens examensuppgifter. Förordnanden har också getts i 5 § kun
görelsen den 16 juni 1950 (nr 462) med förordnanden på försvarsväsendets
område jämlikt sekretesslagen och i 2 § kungörelsen den 9 december 1949
(nr 616) med förordnanden på civilförsvarets område jämlikt sekretess
lagen beträffande handlingar i motsvarande verksamhet som bedrivs av
militär myndighet respektive civilförsvarsmyndighet.
Beträffande tolkningen av uttrycket »kunskapsprov» i 7 § föreligger ett
avgörande av regeringsrätten från år 1965 (Regeringsrättens årsbok 1965
not. EU). Målet gällde rätten att hos skolöverstyrelsen ta del av standard
prov eller test som använts i skolor under styrelsens inseende. I sitt utslag
fann regeringsrätten, att vissa av de aktuella proven, däribland s. k. stan
dardiserade prov, fick anses utgöra kunskapsprov eller väsentligen inne
fatta uppgifter för kontroll av elevernas kunskaper, medan andra prov helt
eller till huvudsaklig del hade annan karaktär. Regeringsrätten fastslog,
Kiingl. Maj ris proposition nr 126 år 1968
9
åt i formulär som hörde till den förra gruppen av prov kunde hållas hemliga
under hela den tid de begagnades för sitt ändamål men att laga grund där
emot saknades för hemlighållande av formulär till övriga prov.
Sekretesslagen innehåller åtskilliga bestämmelser om sekretess till skydd
mot obehörig insyn i enskildas personliga förhållanden. I detta sam
manhang torde emellertid endast 25 § vara av omedelbart intresse. I denna
paragraf föreskrivs att handlingar i ärenden om offentlig arbetsförmedling,
vilka kommit in till anstalt för sådan förmedling eller upprättats där, i
princip inte får utlämnas förrän 20 år förflutit från handlingens datum i
vidare män än som behövs för förmedlingsverksamhetens behöriga bedri
vande. Med stöd härav anser sig arbetsförmedlingarna kunna vägra att
lämna ut handlingar rörande psykologiska undersökningar som utförts på
deras uppdrag.
f den mån psykologiska undersökningar anlitas av myndighet i samband
med anställning eller befordran finns skäl att uppmärksamma regeln i 39 §
sekretesslagen, enligt vilken lagen i princip inte inskränker sökandes, kla
gandes eller annan parts rätt att i mål eller ärende hos domstol eller annan
myndighet få del av dom, beslut och andra handlingar. Beträffande annan
handling än dom eller beslut kan dock utlämnande till part vägras om det
av hänsyn till allmänna eller enskilda intressen är av synnerlig vikt att
innehållet i handlingen inte uppenbaras.
För den rätta förståelsen av sekretesslagens betydelse för möjligheterna
att hemlighålla handlingar som hänför sig till psykologiska undersökning
ar bör nämnas att ett mycket stort antal av de undersökningar som görs
för myndigheternas räkning utförs av privata institut. I sådana fall lämnas
ofta en närmare redogörelse för undersökningsresultaten muntligt till myn
digheten i fråga men testmaterialet förblir i regel hos undersökningsinsti-
tutet. Handlingar som förvaras hos ett privat rättssubjekt är inte under
kastade tryckfrihetsförordningens offentlighetsprincip, och möjligheterna
att hemlighålla testmaterial som förvaras hos privata undersökningsinstitut
är alltså obegränsade.
Departementspromemorian
I departementspromemorian erinras om att syftet med tryckfrihetsför
ordningens bestämmelser om allmänna handlingars offentlighet är att sä
kerställa insyn i och kontroll av det allmännas verksamhet. Intresset av
insyn och kontroll är inte minst påtagligt i fråga om beslut i personalären
den. Detta gäller i princip vare sig besluten i ärendena grundar sig på resul
taten av psykologiska undersökningar eller inte.
När psykologiska undersökningar har kommit till användning i personal
ärenden, finns det emellertid enligt promemorian å andra sidan särskilda
skäl som talar för begränsningar i materialets offentlighet. Dels behöver
provens användbarhet skyddas (s. k. instrumentell sekretess). Dels har den
Knngl. Maj:ts proposition nr 126 år 1968
i
—
10
som undergått prov intresse av att uppgifter som han i samband med pro
vet lämnat om sina personliga förhållanden inte blir tillgängliga för obe
höriga (s. k. personsekretess).
Beträffande behovet av instrumentell sekretess ligger eu
parallell med de kunskapsprov som redan är sekretesskyddade enligt 7 §
sekretesslagen nära till hands. Liksom ett kunskapsprov blir oanvändbart,
om de prövande kan få tillgång till provet före prövningen blir det, påpekas
det i promemorian, omöjligt att dra tillförlitliga slutsatser av psykologiska
prov, om de som skall testas eller några av dem får tillfälle att studera
frågor och uppgifter i testet på förhand. Psykologiska prov skiljer sig från
flertalet kunskapsprov som omfattas av förordnande enligt 7 § på det
sättet att de behöver tas i bruk upprepade gånger och kan vara aktuella för
användning under lång tid. En orsak till detta är att konstruktion och
standardisering av psykologiska test är en omfattande procedur, som tar
avsevärd tid i anspråk och kräver betydande personella och ekonomiska
resurser. Av betydelse är också att möjligheterna till statistiska beräkningar
på provresultat för olika prövade grupper ökas om ett prov används under
längre tid. Provets tillförlitlighet som prognosinstrumenl kan härigenom
bedömas bättre.
Behovet av person sekretess när det gäller psykologiska under
sökningar måste, enligt vad som framhålls i promemorian, bedömas inom
ramen för en samlad granskning av sekretessbehovet i ärenden angående
anställning, befordran eller uttagning till utbildning eller tjänstgöring. De
handlingar som förekommer i anställningsärenden är av skiftande slag,
t. ex. ansökningsformulär, meritförteckningar, betyg, inhämtade yttranden
och anteckningar vid intervjuer med sökande. Psykologiska undersökning
ar i sådana ärenden består av olika moment. Vid sidan av begåvnings- och
personlighetsprov skall exploranden fylla i frågeformulär som kan avse
t. ex. arbets- och familjeförhållanden. I undersökningen ingår regelmässigt
även en intervju som psykologen håller med exploranden. Det är vanligt
att anteckningar görs i samband med prov och intervjuer.
1 fråga om åtskilliga av de handlingar, som förekommer i anställnings
ärenden, torde det inte finnas anledning att gå ifrån offentlighetsprincipen,
sägs det i promemorian. Det bör t. ex. inte komma i fråga att hemlighålla
vilka som söker en viss befattning. Inte heller finns det anledning att un
danta uppgifter om utbildning och tidigare anställningar eller tjänstgö
ringsbetyg från offentligheten. Behovet av sekretess för avgivna svar på
frågeformulär och provuppgifter ter sig mera svårbedömt. Ofta torde for
mulären vara av den art att ett utlämnande av svaren inte kan vålla någon
skada. Den psykologiska undersökningen eller anställningsförfarandet i
övrigt kan emellertid medföra att uppgifter av mycket personlig natur
blottas, exempelvis allvarliga intellektuella defekter eller avvikelser på
känslolivets område. Den enskildes intresse av att sådana förhållanden inte
Kungl. Maj:ts proposition nr 126 år 1968
11
kommer till offentligheten har i andra sammanhang ansetts förtjäna lag-
stiitningens skydd. Skäl till annan bedömning torde knappast föreligga när
uppgifterna på myndighets anmodan lämnas i ett anställningsärende. Att
uppgifterna icke utlämnas ligger också i myndighetens intresse, eftersom
det annars kan bli svårt att lita på att lämnade svar är korrekta. Liksom i
anstäJlningsärenden kan det även vid fråga om avgång ur myndighets
tjänst föreligga ett behov av sekretesskydd, exempelvis för uppgifter som
lämnas i läkarintyg vid sjukpensionering.
Slutsatsen i departementspromemorian blir att man nu bör införa be
stämmelser i sekretesslagen om såväl instrumentell sekretess som person-
sekretess beträffande handlingar som hänför sig till psykologiska under
sökningar. Personsekretessen bör emellertid enligt promemorian i princip
gälla alla handlingar i anställningsärenden. En förutsättning för hemlig
hållande av uppgifter med stöd av bestämmelser om personsekretess bör
vara att offentliggörande av uppgifterna i fråga kan lända enskild till
skada. I praktiken bör det ofta vara möjligt att i anställningsärenden lämna
ut inte bara betyg från tidigare arbetsgivare och andra merithandlingar
utan också handlingar från psykologisk prövning i den mån handlingarna
har ett mera »neutralt» innehåll. Det får bli en uppgift för de tillämpande
myndigheterna, sägs det i promemorian, att avgöra vilka uppgifter som bör
hemlighållas.
Personsekretess efter dessa linjer innebär enligt vad som konstateras i
promemorian att man överger den hittillsvarande principiella inställningen
till sekretessfrågan beträffande befordringsärenden. Man måste emellertid,
framhålls det i promemorian, beakta att den metodik som tillämpas i så
dana ärenden har utvecklats väsentligt under de senaste årtiondena. Medan
man tidigare helt grundade besluten på traditionella metoder, såsom an
ställningsintervjuer och granskning av tjänstgöringsbetyg, förekommer
nu i stor utsträckning systematiska bedömningar av de sökande och deras
lämplighet för en aktuell tjänst. Mot bakgrunden härav ter det sig enligt
promemorian naturligt att bedöma sekretessfrågan på annat sätt än tidi
gare. I promemorian påpekas också att införandet av personsekretess inte
behöver betyda att man prutar på rättssäkerhetskraven. Intresset hos den
som undergått psykologisk prövning i ett anställningsärende att få den
insyn i testmaterialet som behövs för att han skall kunna föra talan mot
ett beslut som gått honom emot tillgodoses genom 39 § sekretesslagen. Av
sikten är inte att begränsa den partsoffentlighet som detta lagrum garan
terar. I sammanhanget erinras också i promemorian om att JO i skrivelse
den 18 juli 1966 till offentlighetskommittén understrukit behovet av före
skrifter i sekretesslagen med avseende på handlingar i tjänstetillsättnings-
ärenden.
Beträffande den närmare utformningen av sekretessreg-
1 e r lör psykologiska undersökningar in. in. föreslås i departementsprome-
2* — Bihnng till riksdagens protokoll 1968. 1 sand. Nr 126
Kiingl. Ma j:ts proposition nr 126 år 1968
12
morian att man skall knyta an till redan befintliga bestämmelser i sekre
tesslagen. Den instrumentella sekretessen kan enligt promemorian lämpli
gen avhandlas i 7 §. Enligt 7 § i dess nuvarande lydelse har Kungl. Maj :t
möjlighet att i fråga om bl. a. kunskapsprov som anordnas under myndig
hets inseende förordna att proven inte får utlämnas före den avsedda pröv
ningen. Tillräcklig instrumentell sekretess för testformulär får man om
denna bestämmelse utvidgas så att den omfattar förutom kunskapsprov
även undersökning där psykolog medverkar. Formulären kan då skyddas
under hela den tid de utnyttjas. Eftersom 7 § för sin tillämpning förutsätter
särskilt förordnande av Kungl. Maj :t vinner man med den i promemorian
förordade lösningen att Kungl. Maj :t får viss kontroll över den omfattning
i vilken användningen av psykologiska undersökningsmetoder används i
den offentliga verksamheten. Enligt promemorian bör den nya sekretess
bestämmelsen i 7 § inte begränsas till viss typ av verksamhet. Behovet av
sekretess beträffande psykologiska provuppgifter torde vara lika stort inom
all offentlig verksamhet där sådana prov används. Det bör alltså inte göras
någon skillnad i sekretesshänseende beroende på om proven skall användas
inom försvaret eller skolväsendet eller någon annan verksamhetsgren.
När det gäller utformningen av bestämmelserna om personsekretess finns
det enligt vad som påpekas i departementspromemorian inte någon lika
naturlig anknytningspunkt i sekretesslagen. Valet står närmast mellan 14
och 25 §. 14 § är den centrala bestämmelsen i sekretesslagen i fråga om
skydd mot obehörig insyn i enskilds personliga förhållanden. Bestämmel
sen avser emellertid huvudsakligen handlingar rörande samhällets sjuk
vårdande och sociala verksamhet till vilken den här ifrågavarande person-
sekretessen knappast kan hänföras. Bättre är då enligt promemorian att föra
in de nya bestämmelserna om personsekretess beträffande psykologiska
undersökningar m. in. i 25 § om arbetsförmedlingsverksamhet. Denna para
graf används redan nu i viss utsträckning för hemlighållande av testresul
tat och därtill hörande handlingar. 25 § är konstruerad med tanke på skilda
sekretessintressen, bl. a. intresset att inte blottställa enskildas arbets- och
avlöningsvillkor och andra personliga förhållanden. I ett tillägg till 25 §
kan lämpligen föreskrivas att till myndighet avlämnade uppgifter i anled
ning av fråga om anställning, antagning till utbildning, placering eller be
fordran i myndighets tjänst eller avgång därifrån — såvitt uppgifterna an
går enskilds personliga förhållanden — inte får utlämnas till annan utan
den berördes samtycke tidigare än 70 år efter uppgiftens datum.
Alternativt föreslås i promemorian eu mindre omfattande personsekre
tess som tar sikte uteslutande på uppgifter som lämnas vid sådan under
sökning under medverkan av psykolog eller läkare som anordnas av myn
dighet i personalärenden av nyss nämnt slag. 1 övrigt är sekretesskyddet
utformat på samma sätt enligt detta alternativ som enligt huvudalter
nativet.
Knngl. Maj.ts proposition nr 126 år 1668
13
I departementspromemorian erinras om att det inte finns någon generell
lagbestämmelse om tystnadsplikt beträffande allmänna handlingar
med hemligt innehåll. Av allmänna rättsgrundsatser anses emellertid följa
att befattningshavare har tystnadsplikt beträffande uppgift som skall hem
lighållas enligt sekretesslagen. De i promemorian föreslagna sekretessbe
stämmelserna i förening med den tystnadsplikt som sålunda följer av all
männa rättsgrundsatser utgör enligt promemorian ett tillräckligt sekretess
skydd för materialet vid psykologiska undersökningar.
I annat sammanhang har nämnts att testmaterialet, när det gäller under
sökningar som utförts enligt myndighets uppdrag av privat psykologiskt
institut, i regel förvaras hos institutet och där kan hemlighållas i obegrän
sad utsträckning. Promemorian fäster uppmärksamheten på detta för
hållande. Denna praxis, att låta undersökningshandlingarna bli kvar hos
det privata institutet, har enligt promemorian sannolikt uppkommit just
till följd av avsaknaden av sekretessbestämmelser som allmänt ansetts be
hövliga på området. Om man genomför förslagen i promemorian bortfaller,
påpekas det, skälet för nuvarande ordning i fråga om för var ingen
av undersökningshandlingar. Denna ordning strider också
mot gängse principer för förvaltningsförfarandet. Myndighet för vars räk
ning en undersökning utförts bör ha full insyn i undersökningsmaterialet.
Detsamma bör gälla beträffande överordnad myndighet som har att pröva
besvär i ett ärende där undersökningen har betydelse. I promemorian före
slås att Kungl. Maj :t i samband med förevarande lagstiftningsärende med
delar administrativa föreskrifter om att myndighet, som låtit utföra psy
kologisk undersökning, skall infordra och hos sig förvara samtliga hand
lingar som rör undersökningen.
Kungl. Maj:ts proposition nr 126 år 1968
Remissyttrandena
Remissinstanserna biträder genomgående uppfattningen i departements
promemorian att bestämmelser om psykologiska undersökningar nu bör
införas i sekretesslagen. Det är eu allmän uppfattning bland remissinstan
serna att offentlighetsprincipen inte bör tillämpas i full utsträckning be
träffande handlingar som hänför sig till sådana undersökningar.
Behovet av instrumentell sekretess för testformulär vits
ordas av alla remissinstanser utom Publicistklubben. Skydd mot skadlig
och onödig publicering av testmaterial kan enligt Publicistklubben åstad
kommas på frivillig väg. I flera remissyttranden framhålls emellertid att
användningen av psykologiska prov som hjälpmedel vid personalprövning
skulle bli meningslös om den som skall undersökas hade möjlighet att ta
del av testformuläret. Statskontoret finner ett motiv för instrumentell
sekretess i det förhållandet att testformulären är dyra att konstruera och
blir ekonomiskt lönsamma först vid upprepad användning. Även offentlig
14
hetskommittén godtar förslaget om instrumentell sekretess men kommittén
understryker att sekretessen bör omfatta endast sådana test vars använd
barhet kan äventyras om den undersökte haft tillfälle att öva in svaren
på de frågor som ställs. Frågor om den undersöktes levnadsförhållanden
och uppfattning i olika hänseenden bör inte kunna hemlighållas. Liknande
synpunkter anförs också av militär psykologiska institutet.
SA CA) menar att lämpligheten av instrumentell sekretess kan ifrågasättas
av det skälet att dåliga prov kan komma att användas under lång tid om
offentlig insyn saknas. EU sådant prov kan ha avgörande betydelse för
många människors val av studieväg och yrke eller möjligheter till utbildning,
anställning och befordran. Vid andra prov, t. ex. examensuppgifter, upp
dagas fel snabbt och hänsyn måste tas till eventuella fel i proven vid be
dömningen av de examinerades prestationer. Någon motsvarande gransk
ning av de psykologiska proven genast efter användningen kan inte före
komma om proven sekretessbeläggs. Trots dessa betänkligheter anser SACO
emellertid att man bär godta förslaget i departementspromemorian att prov-
eller testinstrument får hemlighållas före den praktiska användningen.
Ä\en behovet av per son sekretess i sådana personalärenden där
psykologiska undersökningar kommit till användning finner nästan alla
remissinstanser tillräckligt dokumenterat. Däremot bryter sig meningarna
skarpt i fråga om personsekretessens omfattning. Åtskilliga remissinstanser
godtar det i promemorian i första hand framförda förslaget att möjlighet
skall införas att sekretessbelägga uppgifter i alla slags handlingar så snart
uppgifterna hänför sig till ärenden angående anställning, antagning till ut
bildning, placering eller befordran i myndighets tjänst eller avgång där
ifrån. Men lika många förordar en mera begränsad sekretess enligt det
alternativa förslaget i promemorian som tar sikte uteslutande på uppgifter
i handlingar som upprättats vid undersökning under medverkan av psykolog
eller läkare i sådana personalärenden som nyss nämnts.
Det vidsträcktare sekretesskyddet enligt promemorians huvudalternativ
tillstyrks av kriminalvårdsstyrelsen, SIDA, socialstyrelsen, televerket, SJ,
statskontoret, CFU, domänstyrelsen, skogsstyrelsen, statens vattenfallsverk,
Svenska stadsförbundet, Svenska kommunförbundet, Svenska landstings
förbundet och LO. Socialstyrelsen framhåller att man genom att införa
möjlighet till sekretess för alla handlingar i anställningsärenden gör det
möjligt att striktare än f. n. upprätthålla kravet på att allt material i ären
dena skall redovisas i skriftlig form. Därigenom tillgodoser man den en
skilde sökandens eller tjänstemannens önskan om full insyn i de fakta som
ligger till grund för myndigheternas beslut i personalärenden. Samtidigt är
det viktigt att allmänhetens möjligheter till insyn och kontroll i anställ
ningsärenden inte begränsas i onödan. Det bör därför av motiven till de nya
sekretessbestämmelserna framgå att man inte med stöd av dem skall kunna
hemlighålla sådant som vilka personer som söker en viss befattning, veder
börande sökandes tidigare utbildning och anställning eller tjänstgörings
Kungl. Maj:ts proposition nr 126 år 1968
betyg eller andra uppgifter som kan offentliggöras utan att det länder den
enskdde till allvarlig skada. CFU anser att huvudalternativet i promemorian
bast varnar om den personliga integriteten. Bedömningen av vad som bör
hemlighållas bör emellertid enligt CFU :s åsikt ske med viss restriktivitet så
att inskränkningarna i offentligheten inte blir alltför långtgående.
Offentlighetsprincipen utgör enligt LO en garanti för att beslut i personal
frågor sker utifrån principen om förtjänst och skicklighet. I anställnings-
ärenden i allmänhet och särskilt i sådana ärenden där psykologiska test
används kan emellertid uppgifter av mycket personlig natur komma att
blottas. Den enskildes intresse att undgå offentlighet beträffande uppgifter
om hans personliga förhållanden är naturligtvis lika starkt när uppgifterna
förekommer i anställningssammanhang som i andra sammanhang där han
f. n. åtnjuter sekretesskydd. LO anser det rikligt att alla uppgifter som
förekommer i svar på prov- eller frågeformulär skall kunna sekretess-
beläggas oavsett om provet eller intervjun ingått i en undersökning där
läkare eller psykolog medverkat.
Fn begränsning av personsekretessen till sådana uppgifter i personal
ärenden som lämnats vid undersökning under medverkan av psykolog eller
läkare förordas av JK, offentlighetskommittén, försvarets civilförvaltning,
militärpsykologiska institutet, medicinalstyrelsen, postverket, väg- och vat
tenbyggnadsstyrelsen, luftfartsverket, statistiska centralbyrån, arbetsmark
nadsstyrelsen, personalutbildningsberedningen, statens personalvårdsnämnd,
psykotekniska institutet, TCO och SR. SACO tillstyrker sekretess endast i
fråga om anlagsundersökningar, inte i fråga om urvalsundersökningar. När
fråga är om ett urval bland sökande eller anställda kräver enligl SACO:s
uppfattning rättssäkerheten att allt material som ingår i beslutsunderlaget
redovisas offentligt. Därvid finns ingen anledning, säger SACO, att skilja
mellan psykologens utlåtande och andra handlingar som legat till grund för
ett beslut.
JK anser alt departementspromemorian inte ger tillräckligt underlag för
att ompröva hittillsvarande principer i fråga om offentlighet och .sekretess
beträffande handlingar över huvud i anställningsärenden. En sådan om
prövning bör enligt JK göras i ett större sammanhang. Vad gäller de psyko
logiska proven är del enligt JIv:s mening motiverat att bereda dessa sekre
tesskydd i den omfattning som föreslås i promemorian. Det bör således
finnas möjlighet att hemlighålla såväl testformulären för att säkerställa
deras fortsatta användbarhet som den undersöktes uppgifter för att skydda
från insyn i hans personliga förhållanden. Det synes enligt JK vara skäl att
samtidigt bereda skydd i sistnämnda hänseende också för uppgifter som
lämnats vid läkarundersökning i sådana ärenden om anställning och lik
nande varom fråga är. Offentlighetskommittén är visserligen medveten om
att ett helt offentligt förfarande i tjänstetill sättningsärenden kan orsaka en
enskild sökande lidande, men anser att en sekretess på området bör strikt
begränsas till vad som är motiverat av hänsyn till enskilds intresse att
Kungl. Maj.ts proposition nr 126 år 1968
15
1(5
skydda silt privatliv mot obehörig insyn. Sekretessen bör enligt kommittén
vidare begränsas till fall då andra garantier än offentligheten finns för att
uppgifter lämnats och omdömen avgetts under ansvar. En sekretess enligt
det restriktivare förslaget i promemorian ligger i linje med kommitténs upp-
fattning. Personalutbildningsberedningen påpekar att den mera begränsade
personsekretessen enligt promemorians restriktivare förslag stämmer bäst
överens med de principiella resonemangen i promemorian.
Arbetsmarknadsstyrelsen anser att bestämmelserna om personsekretess
bör utformas så att de omfattar anlagsprövningar i samband med yrkes
vägledning, arbetsvärd eller omskolning även om anställning i statlig eller
kommunal myndighets tjänst inte är aktuell. Medicinalstyrelsen föreslår
att lagliga möjligheter skapas för sekretess beträffande psykologiska under
sökningar som utförs i forskningssyfte.
Statens personalpensionsverk har funnit olägenheter förbundna med
att läkarintyg in. fl. handlingar som upprättats för prövning av fråga om
statlig sjukpension över huvud taget saknar sekretesskydd i motsats till in
tyg för statlig socialförsäkringspension. Detta förhållande har i vissa fall
medfört att intyg av betydelse för sjukpensionsprövningen inte tillhanda
hållits pensionsmyndigheten eller inte gjorts tillräckligt fullständigt. Å
andra sidan har del inte sällan förekommit att i intyg yppats förhållanden,
om vilka annan inte bort få kännedom utan den sjukes samtycke eller som,
om den sjuke fått kännedom om dem, kunnat förmodas motverka ändamålet
med vård och behandling.
Den närmare utformningen av sekretessreglerna i pro
memorian har föranlett kritiska påpekanden i några remissyttranden.
Kriminalvårdsstyrelsen, militärpsykologiska institutet, CFU och SACO fö
reslår alt man i lagtexten talar om »psykologisk undersökning» i stället för
om »undersökning där psykolog medverkar». Offentlighetskommittén erin
rar om alt bestämmelser om legitimation av psykologer ännu inte har med
delats. Det är därför enligt kommitténs mening tveksamt om man nu bör
begagna ordet psykolog i lagtext.
Beträffande personsekretessen i 25 § anser några remissinstanser att den
i promemorian föreslagna 70-åriga sekretesstiden är för lång. CFU och
personalutbildningsberedningen förordar 20 år, och arbetsmarknadsstyrel
sen anser alt 50 år är den längsta sekretesstid som bör komma i fråga.
Militärpsykologiska institutet, väg- och vattenbyggnadsstyrelsen och SACO
anser att de nya bestämmelserna i sekretesslagen bör kompletteras med ett
lagstadgande om tystnadsplikt. SACO pekar i sammanhanget på den
informationsfrihet i förhållande till pressen som råder enligt 7 kap. tryck
frihetsförordningen så länge uttryckliga lagbestämmelser om tystnadsplikt
saknas. Offentlighetskommittén, socialstyrelsen och LO uttalar däremot sin
anslutning till promemorians ståndpunkt att något särskilt stadgande om
tystnadsplikt inte behövs.
Kungl. Maj.ts proposition nr 126 år 1968
17
Åtskilliga remissinstanser har fäst uppmärksamheten på vad departe
mentspromemorian innehåller om förvaringen av Undersök
nin g s h a n d 1 i n g a r i sådana fall då ett privat institut utfört psyko
logisk undersökning på begäran av myndighet. Flertalet av dem som yttrat
sig i frågan är kritiska mot den nuvarande ordningen och anser att test-
materialet bör förvaras hos den myndighet som beställt undersökningen.
Uttalanden av den innebörden görs av offentlighetskommittén, SIDA,
socialstyrelsen, medicinalstyrelsen, väg- och vattenbyggnadsstyrelsen, skogs
styrelsen, personalutbildningsberedningen, TCO, SACO och LO. Offentlig
hetskommittén anser att det är ett oeftergivligt krav att utredning som är
av betydelse för beslut i urvalsfrågor är tillgänglig för myndigheten vid
prövningen och därefter bevaras i skriftlig form så att den kan bli belyst
under ett besvärsförfarande. Handläggningsformer som inte ger underlag
för en sådan belysning bör inte användas. Personalutbildningsberedningen
framhåller att den nu tillämpade ordningen strider mot annars vedertagna
grundsatser för allmän förvaltning. Stat och kommun bör inte, säger
beredningen, för att tillgodose ett tämligen uppenbart sekretessbehov be
höva partiellt överlämna verksamheten och allt därvid framkommet material
till enskilda personer eller institut. Beredningen tar detta till intäkt för att
det är nödvändigt att nu införa sekretessbestämmelser beträffande psyko
logiska undersökningar av det slag som har förordats i departementspro
memorian.
SJ och personaladministrativa rådet menar däremot att testhandlingar
bör förvaras hos den som utfört undersökningen. SJ framhåller i samman
hanget att myndigheterna under avsevärd tid framåt inte torde förfoga
över den psykologiska expertis som är en förutsättning för att ha hand om
åtminstone eu stor del av testmaterialet. Så länge detta är förhållandet får
den enskilde som önskar upplysningar om sina provresultat under alla om
ständigheter hänvisas till det psykologiska institut som utfört under
sökningen.
JK, televerket, luftfartsverket och statens vattenfallsverk är av den
uppfattningen att det inte går att ge generella anvisningar beträffande den
lämpliga förvaringen av testhandlingar. JK påpekar att det ibland kan för
hålla sig så att den som testas är beredd att lämna upplysningar vid under
sökningen endast under förutsättning att upplysningarna stannar hos psy
kologen och inte kommer till vederbörande myndighets kännedom. I sådana
fall kan det enligt JK vara lämpligast att materialet blir kvar hos det stat
liga eller privata institut som gjort undersökningen. Det kan f. ö. ifråga
sättas, säger JK, i vad mån den myndighet som föranstaltat om under
sökningen behöver undersökningsmaterialet. Detta ligger till grund för en
bedömning av den undersökte som företas av en sakkunnig psykolog.
Någon motsvarande bedömning kan knappast göras av myndigheten och
Kungl. Maj.ts proposition nr 126 år 1968
18
dess möjligheter till kontroll över undersökningen är därför obetydliga.
Behövlig kontroll får enligt JK:s åsikt ordnas på annat sätt.
Departementschefen
Psykologiska undersökningsmetoder har funnit praktisk användning i
vitt skilda sammanhang. Inom offentlig verksamhet utnyttjas sådana me
toder bl. a. för anslags- och urvalsprövning i sainband med yrkesvägledning
och uttagning till utbildning och i personalärenden av olika slag. Provens
värde och tillförlitlighet har ibland varit en omstridd fråga, men obestridligt
är att allt fler arbetsgivare anser att psykologiska test är ett oumbärligt per-
sonaladministrativt hjälpmedel. De olika problem som sammanhänger med
användningen av testen är föremål för statsmakternas uppmärksamhet. En
nyligen tillsatt utredning skall närmare undersöka förutsättningarna och
formerna för användningen av psykologiska undersökningsmetoder inom
både statlig och kommunal förvaltning. Denna utredning kommer även att
behandla sådana frågor som om begränsningar måste uppställas beträf
fande utnyttjandet av tillämpad psykologi i tjänstetillsättningsärenden med
hänsyn till regeringsformens föreskrift om förtjänst och skicklighet som
exklusiva anställnings- och befordringsgrunder.
Vad som nu är aktuellt är emellertid inte olika principfrågor beträf
fande användningen av psykologiska undersökningsmetoder i statlig och
kommunal verksamhet utan det mera begränsade spörsmålet om sekretess
beträffande handlingar som hänför sig till psykologiska undersökningar
som utförts inom myndigheter och på uppdi'ag av sådana. I den inom civil
departementet utarbetade promemorian om offentlighet och sekretess vid
psykologiska undersökningar i allmän verksamhet har föreslagits att sekre
tesslagen skall kompletteras med bestämmelser om både s. k. instrumentell
sekretess för testfopmulär och s. k. personsekretess för svaren på testformu
lärens frågor och andra uppgifter i handlingar som upprättats vid psyko
logiska undersökningar.
Behovet av särskilda bestämmelser om sekretess beträffande psykolo
giska undersökningar har vitsordats av nästan alla remissinstanser.
Innehållet i departementspromemorian och vad som framkommit vid
remissbehandlingen av denna visar enligt min mening tydligt att lagstift
ningsåtgärder är påkallade. Själva testformulären vid psykologiska under
sökningar kan 'f. n. skyddas mot sådan insyn som kan spoliera möjligheterna
att vidare använda formulären om de är hänförliga till kunskapsprov enligt
7 § sekretesslagen men inte annars. Uppgifter som enskild lämnar vid
psykologisk undersökning om strängt personliga förhållanden sekretess
beläggs nu i praxis med stöd av 25 § sekretesslagen så snart det är fråga
om en undersökning soin utförs inom ramen för arbetsförmedlingsverk
samheten. När det är fråga om en likartad undersökning som utförs på
begäran av annan myndighet än ett arbetsförmedlingsorgan finns inga mot
svarande möjligheter åt! hemlighålla uppgifter som blottar enskildas per
Kungl. Maj:ts proposition nr 126 år 1968
19
sonliga förhållanden. Bl. a. för att tillgodose behovet av sekretesskydd för
den som är föremål för undersökning förfar åtskilliga myndigheter så att
de anlitar ett privat institut för undersökningen, varvid undersökningsmate
rialet ligger kvar hos detta institut. Därigenom saknas emellertid alla rätts
liga garantier för insyn i de psykologiska undersökningarna. När det
gäller en handling som är hemlig enligt sekretesslagen hindrar sekretessen
i allmänhet inte att t. ex. en sökande, som vill besvära sig i ett ärende
där handlingen är av betydelse, får del av innehållet i handlingen. Denna
partsoffentlighet är av utomordentlig betydelse från rättssäkerhetssynpunkt.
Den lagstiftning om sekretess beträffande handlingar hänförliga till
psykologiska undersökningar som nu bör genomföras bör begränsas till
vad som är nödvändigt för att tillgodose uppenbara behov av sekretesskydd
och för att skapa förutsättningar för en bättre ordning i fråga om redovis
ning och förvaring av materialet från sådana undersökningar. Som fram
gått finns det anledning att räkna med att man genom reformer med detta
mål för ögonen skall kunna bidra till att öka insynen i den psykologiska
undersökningsverksamheten och förstärka rättssäkerheten för enskilda som
är beroende av undersökningsresultaten.
Förslaget i departementspromemorian om instrumentell sekretess för
testformulär har vid remissbehandlingen nästan undantagslöst bedömts som
välgrundat. Värdet av en psykologisk undersökning som grundar sig på ett
testformulär är självfallet helt beroende av att formulärets innehåll inte är
känt på förhand av den eller de personer som är föremål för undersök
ningen. Betydelsen av att sådana formulär kan hemlighållas är dessutom så
mycket större som formulären regelmässigt måste användas vid upprepade
tillfällen. Ofta ökar möjligheterna att använda resultaten från psykologiska
undersökningar som underlag för statistiska beräkningar med storleken
av det undersökningsklientel på vilket samma testinstrument kan användas.
Frågan om instrumentell sekretess för testformulär bör, som föreslagits i
promemorian, lösas genom ett tillägg till bestämmelsen om kunskapsprov i
7 § sekretesslagen. Därigenom uppnår man att sekretessen blir avhängig
av att den myndighet som låter anordna en psykologisk undersökning tar
ett visst ansvar för undersökningen. Sekretessen kommer nämligen att gälla
endast i fråga om sådan undersökning som sker under myndighets inseende.
Som påpekats i ett par remissyttranden bör man i lagtexten hellre använda
uttrycket »psykologisk undersökning» än det i promemorian föreslagna
»undersökning under medverkan av psykolog». Yrkesbenämningen psyko
log har ännu inte nått sådan stadga att den bör användas i lagspråket.
I departementspromemorian har bestämmelserna om instrumentell sekre
tess för testformulär kompletterats med bestämmelser om person
sekretess som ger skydd för uppgifter om förhållanden av privat
natur. Möjligheten att sekretessbelägga uppgifter om sådana förhållanden
är i förslaget begränsad till handlingar i anställningsärenden och vissa
andra personalärenden men den skall i princip gälla beträffande alla slag
Knngl. Maj ris proposition nr 126 år 1968
20
av handlingar i dessa ärenden. Enligt ett alternativ förslag i prome
morian skall personsekretessen vara begränsad till sådana handlingar i per
sonalärenden som är hänförliga till psykologisk undersökning eller under
sökning under medverkan av läkare.
Behovet av personsekretess vid psykologiska undersökningar vitsordas
allmänt av remissinstanserna. Däremot är meningarna delade när det gäller
förslaget att generellt överge den hittillsvarande principen om offentlighet
i anställningsärenden och andra personalärenden.
För min del anser jag att promemorian inte ger tillräckligt underlag för
att bedöma en fråga av så stor räckvidd. Med hänsyn till bl. a. det fortsatta
utredningsarbetet beträffande sekretesslagstiftningen bör man i detta lag
stiftningsärende i huvudsak göra endast sådana inskränkningar i rätten att
få del av allmänna handlingar som är nödvändiga för att tillgodose uppen
bara behov av sekretess i samband med psykologiska undersökningar. Dessa
behov sammanhänger framför allt med att man vid en psykologisk under
sökning ofta får fram utomordentligt ömtåliga upplysningar om den som är
föremål för undersökningen, t. ex. upplysningar om hans anlags- och begåv-
ningsutrustning, om hans karaktär och om hans förmåga att reagera och
fungera adekvat i olika situationer.
De nya bestämmelserna om personsekretess kan lämpligen få sin plats
i 14 § sekretesslagen som f. n. handlar om sekretess till skydd för enskildas
personliga förhållanden beträffande vissa slag av handlingar inom sjuk
vårdande och social verksamhet. Sekretesstiden är där 70 år. I enlighet med
vad jag tidigare har anfört bör personsekretessen i detta sammanhang
i princip begränsas till handlingar som hänför sig till psykologiska under
sökningar. Jag är inte beredd att nu i sekretesshänseende jämställa läkar
undersökning med psykologisk undersökning i vidare mån än att läkar
utlåtanden i ärenden om statlig personalpensionering sekretesskyddas på
samma villkor som handlingar som hänför sig till psykologiska undersök
ningar. Behovet av sekretess för denna typ av läkarutlåtande framgår tyd
ligt av yttrandet från Statens personalpensionsverk. När det gäller psyko
logiska undersökningar bör de nya sekretessbestämmelserna omfatta så
dana undersökningar som sker i ärenden om anställning — detta begrepp
avser både nyanställning och befordran — eller upphörande av anställ
ning hos myndighet eller i ärenden angående uttagning av anställd hos
myndighet till viss utbildning eller tjänstgöring. Under bestämmelserna
bör dessutom inrymmas dels undersökningar som utförs i samband med
inskrivning av värnpliktiga eller yrkesvägledning, arbetsvärd eller omskol
ning, dels undersökningar som utförs i forskningssyfte. Med denna avgräns-
ning torde de nya sekretessbestämmelserna komma att täcka även det sek
retessbehov beträffande psykologiska undersökningar inom arbetsförmed
lingsverksamheten som hittills tillgodosetts med stöd av 25 § sekretesslagen.
Av allmänna rättsgrundsatser följer att tjänsteman som får del av inne
Kungl. Maj:ts proposition nr 126 år 1968
21
hållet i handling som är hemlig enligt sekretesslagen inte får röja innehållet
i handlingen för obehöriga. Denna tystnadsplikt gäller emellertid
inte i förhållande till pressen eller radion utan särskild bestämmelse därom
i lag. Förhållandet i framtiden mellan handlingssekretessen och tystnads
plikten hör till de frågor som får prövas i samband med den fortsatta över
synen av sekretesslagstiftningen. Något särskilt lagstadgande om tystnads
plikt beträffande innehållet i handling som hänför sig till psykologisk un
dersökning eller i läkarutlåtanden i ärenden om statlig personalpensione
ring bör inte införas nu.
Jag har tidigare nämnt att ett av syftena med de här föreslagna sekre
tessbestämmelserna är att skapa förutsättningar för en bättre ordning
beträffande redovisning och förvaring av material från psy
kologiska undersökningar. Principen bör vara att en myn
dighet som anlitar ett privat institut för psykologisk undersökning bör
begära skriftlig redovisning av undersökningsresultatet och infordra samt
liga handlingar beträffande undersökningen för förvaring hos myndigheten.
I vissa fall kan det emellertid finnas särskilda skäl för att iaktta en annan
ordning. Det ankommer på Kungl. Maj :t att meddela föreskrifter i ämnet.
De torde böra utfärdas i anslutning till ikraftträdandet av de nya sekretess
bestämmelserna.
Kungl. Maj:ts proposition nr 126 år 1968
II. Utlämnande av uppgifter ur centrala företagsregistret
Inledning
I enlighet med statsmakternas beslut år 1963 (prop. 1963:85, SU 81,
rskr 196) har ett centralt företagsregister lagts upp hos statistiska central
byrån. Arbetet härmed har bedrivits i huvudsaklig överensstämmelse med
ett förslag som har upprättats av delegation för statistikfrågor (se prop.
1963: 85 s. 71).
Centrala företagsregistret omfattar praktiskt taget alla företag i riket
utom jordbruksföretag. Avsikten är att senare utvidga registret så att det
kommer att omfatta även jordbruksföretag ävensom statlig verksamhet
som inte drivs i bolagsform och fastighetsägare utan anställd arbetskraft.
Registret består av magnetband på vilka uppgifterna har förts in genom
magnetisering. Uppgifterna, som kan avläsas endast med hjälp av data
maskin, avser för företagen som helhet (1) företagsnummer, (2) före
tagsform, (3) namn, (4) hemortsadress, (5) hemortslän, (6) hemortskom
mun, (7) hemortsuppbördsdistrikt, (8) verksamhetslän, (9) verksamhets-
kommun, (10) verksamhetsförsamling, (11) huvudsaklig näringsgren, (12)
antalet årsarbetare, (13) antalet arbetstimmar för hela personalen för
helår samt (14) för vissa företag omsättningen angiven i tusental kronor.
För varje fast verksamhetsställe för de olika företagen innehåller registret
22
vidare uppgifter om (15) verksamhetsställenummer, (16) verksamhets-
ställets benämning, (17) verksamhetsställets adress, (18) län, (19) kom
mun och (20) församling, (21) antal anställda, (22) för vissa företag
omsättningen vid verksainhetsstället i tusental kronor, (23) verksamhets-
arter, (24) antalet anställda för varje verksamhetsart samt (25) för vissa
företag omsättningen för verksamhetsart i tusental kronor.
Informationerna till registret hämtas från olika källor. För företag med
anställda hämtas informationerna i huvudsak från de arbetsgivaruppgif-
ter, som enligt förordningen den 18 december 1959 (nr 552) angående upp
börd av vissa avgifter enligt lagen om allmän försäkring lämnas till riksför
säkringsverket. Riksförsäkringsverket för över uppgifterna i arbetsgivar-
uppgifterna på hålkort och magnetband. Uppgifterna tillförs sedan före
tagsregistret genom kopiering. För företag utan anställda hämtas flertalet
informationer genom förmedling av de lokala skattemyndigheterna och
CFU ur rörelsebilagan till företagens självdeklarationer. Om ett företag
har flera verksamhetsställen och/eller flera verksamhetsgrenar hämtas
vissa informationer direkt från företaget. Registret tillförs också informa
tioner från den årliga industristatistiken och andra reguljära statistik
grenar.
I skrivelse den 26 januari 1965 har delegationen för statistikfrågor hem
ställt att sekretesslagen skall ändras så alt vissa av registrets uppgifter,
som enligt gällande bestämmelser är sekretessbelagda, kan lämnas ut till
allmänheten.
över delegationens skrivelse har efter remiss yttranden avgetts av JK,
hovrätten för Västra Sverige, försäkringsrådet, riksförsäkringsverket, sta
tistiska centralbyrån, riksskattenämnden, kommerskollegium, statens pris-
och kartellnämnd, överstyrelsen för ekonomisk försvarsberedskap, arbets
marknadsstyrelsen, länsstyrelserna i Jönköpings och Kopparbergs län,
offentlighetskommittén, Sveriges advokatsamfund, Sveriges lantbruksför-
bund, Sveriges industriförbund, Sveriges grossistförbund, Sveriges köp
mannaförbund, Sveriges hantverks- och industriorganisation. Sveriges reda
reförening, SACO, LO, TCO, SR, Svenska kommunförbundet, Svenska
landstingsförbundet, Svenska stadsförbundet, Svenska arbetsgivareför
eningen (SAF), Svenska bankföreningen, Svenska sparbanksföreningen,
Svensk industriförening och Kooperativa förbundet (KF). Kommerskolle
gium har överlämnat yttranden av handelskamrarna i riket. Länsstyrelsen
i Kopparbergs län har vid sitt yttrande fogat yttrande av Kopparbergs län
företagareförening ek.för.
Gällande bestämmelser m. in.
Med hänsyn till de källor, ur vilka uppgifter hämtas till företagsregistret,
är 4, 16, 17 och 19 §§ sekretesslagen av betydelse för frågan om registrets
informationer kan lämnas ut till enskilda personer och företag.
Kungl. Maj.ts proposition nr 126 år 1968
23
Enligt \ § kan Kungl. Maj :t förordna att bl. a. militära handlingar av
olika slag inte får lämnas ut, om ett offentliggörande kan skada rikets
försvars eller eljest medföra våda för dess säkerhet. Skyddstiden är högst
50 år från handlingens datum, om inte särskilda förhållanden påkallar att
handlingen hemlighålls under längre tid. Förordnande med stöd av denna
paragraf har meddelats i olika kungörelser för skilda delar av förvaltningen.
1 16 § föreskrivs att för statlig och kommunal statistik lämnade uppgifter
och myndighets bearbetningar därav inte får, om de avser till namn eller
annan identitetsbeteckning angivna enskilda personer, bolag eller andra
enskilda samfälligheter, lämnas ut förrän 20 år från uppgiftens datum.
Uppgift får dock lämnas ut tidigare om den som avses med uppgiften sam
tycker eller om med hänsyn till uppgiftens eller bearbetningens natur eller
det ändamål för vilket den önskas och omständigheterna i övrigt trygghet
kan anses vara för handen, att utlämnandet inte kommer att missbrukas
till hans skada. Då handling lämnas ut bör erforderliga förbehåll göras.
Enligt 17 § ifår hl. a uppgifter som har lämnats till myndighet för att an
vändas till ledning för taxering, som avses i taxeringsförordningen, eller
för beräknande av arbetsgivaravgift enligt förodningen angående uppbörd
av avgifter enligt lagen om försäkring för allmän tilläggspension in. in.
(numera förordningen angående uppbörd av vissa avgifter enligt lagen om
allmän försäkring in. m.) inte utan den skattskyldiges eller den avgifts-
skyldiges samtyckes utlämnas tidigare än 20 år efter uppgiftens datum, i
andra fall än som föreskrivs i därom gällande författning.
I 19 § föreskrivs att handlingar som har inkommit till eller upprättats hos
riksförsäkringsanstalten (numera riksförsäkringsverket) i ärenden angåen
de försäkring för olycksfall i arbete och för yrkessjukdomar inte får
lämnas ut tidigare än 20 år från handlingens datum, om handlingarna
avser bl. a. arbetet i arbetsgivares rörelse, företag eller verksamhet eller
arbetarnas antal och arbetstid. Om arbetsgivaren lämnar sitt samtycke
eller om med hänsyn till det ändamål, för vilket utlämnande begärs, och
omständigheterna i övrigt trygghet kan anses föreligga att missbruk till
arbetsgivarens skada inte kommer att ske, får handling lämnas ut tidigare.
Erforderliga förbehåll bör göras vid utlämnandet.
Regeringsrätten har i utslag den 16 juni 1965 (Regringsrättens årsbok
1965 nr 25) prövat frågan om uppgifter i företagsregistret om antalet an
ställda i enskilt företag får lämnas ut. I utslaget anmärks, att uppgifter
om antalet anställda i enskilda företag har tillförts registret genom kopie
ring från magnetband och hålkort, vilka utlånats från riksförsäkrings
verket och som där upprättats genom bearbetning av inkomna arbets-
givaruppgifter bl. a. i ärende angående försäkring för yrkessjukdomar.
Regeringsrätten fann jämlikt 17 och 19 §§ sekretesslagen att kopia av
de aktuella delarna av registret inte fick lämnas ut i vidare mån än som
kunde komma i fråga på grund av bestämmelserna i de nämnda förfaltnings-
rummen.
Kungl. Maj:ts proposition nr 126 år 1968
24
Kungl. Maj:ts proposition nr 126 år 1968
Delegationen för statistikfrågor
Enligt delegationen skapar registret möjligheter till en väsentlig för
bättring av den officiella företagsstatistiken. Vidare kommer genom registret
att skapas möjligheter till samordning mellan den officiella företagssta-
tistikens olika grenar. Företrädare för privat och kommunal statistikpro
duktion har ett starkt intresse av att utnyttja registret, bl. a. som underlag
för urval till statistiska undersökningar. Denna verksamhet skulle effek
tiviseras och olika delar av statlig och icke-statlig statistik skulle koordi
neras bättre, om registrets material kunde utnyttjas i vidgad omfattning.
Registret kan användas även för annat än statistikproduktion. Delegationen
har avsett att det skall vara en gemensam tillgång för statistikproduktion,
administration och andra ändamål. Om registret kunde göras mera allmänt
tillgängligt skulle det bli obehövligt med specialregister på olika håll. I
vart fall skulle sådana register kunna få sitt underlag från företagsregistret.
Både genom den direkta kostnadsbesparingen och av andra skäl skulle detta
innebära en väsentlig fördel för samhället. — För vissa användningsom
råden kan det enligt delegationen vara tillräckligt med de uppgifter som
f. n. kan lämnas ut utan hinder av gällande sekretessbestämmelser. För
andra områden är detta emellertid uppenbart otillräckligt. Om registret
skall kunna användas t. ex. som underlag för urvalsundersökningar är det
av mycket stor betydelse att ha tillgång till uppgifter om verksamhetens
art och om företagets resp. arbetsställets eller verksamhetens storlek. Dele
gationen anser det därför väsentligt att såväl branschangivelse som något
storleksmått görs allmänt tillgängliga. Det är emellertid också viktigt alt
uppgifter inte lämnas ut som kan lända företagen till skada. Delegationen
har därför övervägt de olika förfaranden som kan tänkas komma i fråga.
Registrets uppgift om antalet årsarbetare, fördelade på verksamhetsställen
och verksamhetsarter, utgör i flertalet fall en god mätare på företagets
storlek. För många användningsområden skulle del vara tillräckligt att
indela företagen i storleksklasser som inte behöver avslöja de individuella
företagens exakta storlek. Detta alternativ har dock bl. a. den nackdelen,
att man troligen skulle behöva använda samma klassindelning för hela
näringslivet. Storleksstrukturen varierar emellertid mellan olika branscher.
Man skulle därför få tillämpa antingen en mycket fin klassificering för alla
branscher, varigenom fördelen med klassindelningen skulle falla bort, eller
också en indelning som är alldeles för grov för vissa branscher. Eftersom
aktiebolagslagen föreskriver att uppgifter om antalet anställda i ett företag
skall publiceras i verksamhetsberättelsen och eftersom liknande uppgifter
i stor utsträckning förekommer i kalendrar o. d., dock inte i en form som är
lämplig för statistiskt ändamål, finns det enligt delegationens uppfattning
ingen anledning att inskränka uppgiften om antalet anställda till att
avse endast företagets storleksklass. Delegationen föreslår därför att upp
gifter om antalet årsarbetare och om antalet arbetstimmar fritt skall få
25
lämnas ut, om uppgifterna inte böra vara sekretessbelagda från försvars
synpunkt. Det kan enligt delegationen göras gällande att en uppgift om
antalet anställda är en dålig mätare på storleken för vissa typer av företag.
Detta gäller särskilt handelsföretagen. För dessa kommer registret att inne
hålla uppgift om omsättningen, vilken skulle vara ett avsevärt bättre stor
leksmått. Delegationen föreslår emellertid att omsättningsuppgifter även
i fortsättningen skall vara underkastade sekretess, eftersom ett utläm
nande av dessa uppgifter skulle kunna medföra vissa nackdelar för den
nu avsedda typen av företag.
Sammanfattningsvis uttalar delegationen att registrets omsättningsupp
gifter bör vara sekretessbelagda men att uppgifterna om företagens och
verksamhetsställenas nummer, företagsform, adress o. d. — informationerna
(I) — (10) och (15) — (20) —, om verksamhetens art — informationerna
(II) och (23), och om sysselsättningen — informationerna (12), (13), (21)
och (24) — bör ställas till alla konsumenters förfogande utan annan
inskränkning än som betingas av hänsyn till försvarshemligheter.
Kungl. Maj:ts proposition nr 126 år 1968
Remissyttrandena
Delegationens förslag om uppmjukning av gällande sekretessbestämmel
ser för statistikfrågor tillstyrks i sin helhet av JK, statistiska centralbyrån,
kommerskollegium, handelskamrarna i Göteborg, Örebro, Gävle och Luleå,
överstyrelsen för ekonomisk försvarsberedskap, arbetsmarknadsstyrelsen,
länsstyrelserna i Jönköpings och Kopparbergs län, Kopparbergs läns före
tagareförening ek. för., Sveriges advokatsamfund, Sveriges lantbruksför-
bund, Sveriges industriförbund, Sveriges grossistförbund, Sveriges köp
mannaförbund, Sveriges redareförening, TCO, SACO, KO, Svenska kom
munförbundet, Svenska landstingsförbundet, Svenska stadsförbundet, SAF,
Svenska bankföreningen, Svenska sparbanksföreningen och KF.
Statistiska centralbyrån understryker i sitt remissyttrande vikten av att
den som lämnar uppgifter till statistikproduktionen kan känna sig över
tygad om att uppgifterna behandlas konfidentiellt. När det gäller den nu
aktuella frågan föreligger emellertid särskilda omständigheter som gör
att centralbyrån likväl vill biträda förslaget. Företagsregistret kommer att
bli ett betydelsefullt instrument för en samordning av den ekonomiska
statistiken. Genom registret kommer man att samtidigt kunna utnyttja
uppgifter som har samlats in för statistiskt ändamål och för andra ända
mål. Uppgifterna i l-egistret måste i största möjliga utsträckning göras till
gängliga för alla ändamål, om registret skall motsvara de förväntningar
som har ställts på det från statliga och kommunala myndigheter, närings
livets organisationer och enskilda företag. För många ändamål fordras ett
mått på företagets storlek. Detta bekräftas av de framställningar om
uppgifter ur registret som centralbyrån haft att handlägga. När betydelsen
26
av sekretessen skall bedömas måste man fästa avgörande vikt vid arten av
de uppgifter som det är fråga om. Uppgift om antal arbetstimmar per år
erhålls från riksförsäkringsverket. Med ledning av denna uppgift räknar
man ut antalet årsanställda. Uppgift om antalet årsanställda insamlas även
från företagen. Dessa uppgifter innehåller i regel besked om hur antalet
årsanställda fördelas på olika verksamhetsställen och olika näringsgrenar.
Hos patent- och registreringsverket kan var och en få upplysning om totala
antalet årsanställda hos ett aktiebolag. Om medelantalet anställda hos en
ekonomisk iförening överstiger tio, skall förvaltningsberättelsen innehålla
uppgift om antalet anställda. Förvaltningsberättelsen skall hållas till
gänglig för var och en som vill ta del av den. Uppgifter om antalet anställda
hos aktiebolag och större ekonomiska föreningar är alltså i princip offent
liga. Vad beträffar övriga företagsformer samt verksamhetsställen och
verksamhetsarter kan uppgifterna i inte oväsentlig utsträckning hämtas ur
handels- och industrikalendrar och från kreditupplysningsiföretag och ban
ker. Det förefaller därför orimligt, om uppgifterna skulle vara sekretess-
belagda i företagsregistret där de är tillgängliga lättast.
Arbetsmarknadsstyrelsen framhåller det angelägna i att informationer
som inhämtas för produktion av arbetsmarknadsstatistik i största möjliga
utsträckning kan utnyttjas också för administrativa ändamål. För plane-
ringsändamål har styrelsen och länsarbetsnämnderna fört register som
innehåller sådana uppgifter som ingår i det centrala företagsregistret. Denna
verksamhet måste fortsätta. Det skulle emellertid vara av stort värde om
styrelsens och länsarbetsnämndernas register kunde framställas automa
tiskt med hjälp av det centrala företagsregistret. Länsstyrelsen i Jönköpings
lön utvecklar liknande synpunkter och understryker att registret kan kom-
ka att bli av stort värde som statistisk källa för regionala utredningar på
näringslivets område. Det är av stort intresse för den regionala och lokala
utrednings- eller planeringsverksamheten att uppgifter om branschtillhörig
het samt antal årsarbetare och summa arbetstimmar blir mera allmänt
tillgängliga. Sådana uppgifter om enskilda företag är redan nu publicerade
i olika sammanhang. Företagen torde enligt länsstyrelsens uppfattning i
allmänhet inte vara obenägna att lämna uppgifterna. Detta sker ofta i sam
band med t. ex. lokala utredningar. Uppgifterna synes inte vara av den
arten att det skulle vara till mera betydande men för företagarna att slopa
sekretesskyddet i enlighet med vad som föreslagits, överstyrelsen för
ekonomisk försvarsberedskap anser också att de olägenheter som skulle
kunna uppkomma för uppgiftslämnare genom en ökad spridning av upp
gifter om företagets eller verksamhetens storlek är av mindre betydelse.
Med undantag för de företag och verksamhetsställen för vilka sekretess be
hövs från försvarssynpunkt bör därför uppgifter om antalet årsarbetare och
antalet arbetstimmar kunna fritt utlämnas, överstyrelsen avser att i sam
verkan med statistiska centralbyrån och övriga berörda myndigheter till
Kungl. Maj:ts proposition nr 126 år 1968
27
närmare prövning ta upp trågan vilka företag och verksamhetsställen som
med hänsyn till totalförsvaret måste skyddas genom sekretess.
Några remissinstanser vill inte gå så långt i fråga om uppmjukning av
sekretessen som töreslagtils i delegationens skrivelse. Invändningar med
denna innebörd har framställts av handelskamrarna i Stockholm, Norrkö-
ping, Malmö, Borås, Karlstad, Sundsvall och Visby, statens pris- och kar
tellnämnd, offentlighetskommittén, Sveriges hantverks- och industriorga
nisation och Svensk industriförening.
Offentlighetskommittén anför.
De sekretessfrågor som delegationen har väckt är svåra att la ställning
till. Å ena sidan är det ett intresse inte bara för staten och kommunerna
utan även för företagen och deras organisationer att ha tillgång till ett
korrekt och fullständigt register över företagen i riket. Ä andra sidan
kan man väl tänka sig fall i vilka det skulle vara olägligt för ett enskilt
företag, om uppgifter exempelvis angående dess omsättning kom till kon
kurrentens kännedom. Det är en given utgångspunkt vid planläggningen av
företagsregistret att sekretessen kring primärmaterialet inte begränsas så
starkt, att uppgiftslämnarna av rädsla för insyn avhåller sig från att lämna
korrekta uppgifter. När det gäller sådana data som ej inhämtas särskilt
från företagen utan tas från deklarations- eller socialförsäkringshandlingar
måste man emellertid ta hänsyn till övriga författningsbestämmelser om
insyn och sekretess. Det är exempelvis enligt kommitténs mening tveksamt,
om man i detta sammanhang bör införa bestämmelser som blottlägger så
dana förhållanden för insyn som företagen inte enligt lagstiftningen om bo
lag, föreningar o. s. v. är skyldiga att offentliggöra. Åtskilliga av de uppgifter
som skall ingå i företagsregistret är sådana, att något sekretessintresse
knappast gör sig gällande. Så är fallet med uppgifter om företagsform, namn,
adress m. m. och näringsgren. Sådana uppgifter torde redan nu betraktas
som offentliga bortsett från de fall då sekretess gäller på grund av 4 §
sekretesslagen och de med stöd därav utfärdade föreskrifterna. Annorlunda
kan det ligga till med uppgifter om företagens storlek. Det framgår av
delegationens framställning, att vissa av näringslivets organisationer har
rått till försiktighet härvidlag. Enligt den remitterade framställningen skulle
uppgifter om företags omsättning, i den mån de skulle tillföras registret,
alltfort vara sekretessbelagda. Övriga i registret ingående uppgifter skulle
däremot vara offentliga, däribland uppgifterna om »årsarbetare» och ar
betstimmar. Det i framställningen redovisade materialet medger enligt
kommitténs mening knappast någon bedömning av de risker för register
uppgifternas tillförlitlighet som detta kan innebära. Under alla förhållan
den ter det sig olägligt att på en speciell punkt göra avsteg från den
princip som 16 § sekretesslagen uttrycker. Särskilt diskutabelt är det alt
göra ett sådant undantag i fråga om det centrala företagsregistret, så länge
det inte finns lagregler om vad som skall ingå i detta register.
Svensk industriförening anser att den föreslagna uppmjukningen av
sekretesslagens bestämmelser inte får göras så omfattande att de strider
mot de enskilda företagens berättigade krav på integritet i fråga om eko
nomi, struktur in. in. Uppgifter om företagens sysselsättning bör från
denna synpunkt inte kunna offentliggöras i föreslagen omfattning. Om
Knngl. Maj:ts proposition nr 126 är 1968
28
uppgifter lämnas ut kommer utomstående att få kännedom om den grad
i vilken arbetskraften utnyttjas. Detta kan skada det enskilda företaget,
bl. a. från konkurrenssynpunkt. Av registrets uppgifter om sysselsättningen
bör därför bara uppgifterna om antalet anställda få offentliggöras. Han-
delskamrarna i Stockholm och Visby ifrågasätter om offentligheten bör
omfatta antalet anställda inom varje verksamhetsart. Blir dessa uppgifter
allmänt tillgängliga synes vissa förhållanden inom företaget komina att
röjas i en utsträckning som kan medföra skada för företaget. Handels
kammaren i Malmö uttalar liknande betänkligheter och anför som exempel
att ett företag engagerar sig i en ny verksamhetsgren och anställer per
sonal för att utveckla nya produkter inom detta område. Handelskammaren
ifrågasätter om man inte bör begränsa offentligheten beträffande uppgifter
om antalet anställda för varje verksamhetsgren till att avse endast summa
riska siffersammanställningar för viss region. Handelskamrarna i Norr
köping, Karlstad och Sundsvall samt Sveriges hantverks- och industri
organisation anser att uppgifterna i registret över huvud taget inte bör
få lämnas ut för annat ändamål än statistisk bearbetning. Frågor om
arbetstid har så nära samband med avlöningsförhållanden, anser han
delskammaren i Borås, afl uppgifter om arbetstid inte bör vara offentliga.
Departementschefen
Det hos statistiska centralbyrån upprättade centrala företagsregistret är
enligt utslag av regeringsrätten att anse som allmän handling i tryckfri
hetsförordningens mening. Bestämmelserna i sekretesslagen skall därför
tillämpas på registret.
De fakta om företagen som las in i registret från infordrade statistiska
uppgifter, självdeklarationer eller arbetsgivaruppgifter är f. n. sekretess-
belagda enligt bestämmelserna i 4, 16, 17 och 19 §§ sekretesslagen. Inne
hållet i registret kan alltså inte lämnas ut, om man därigenom skulle
kränka ett intresse som har skyddats genom någon av dessa bestämmelser.
Avsikten med centrala företagsregistret är bl. a. att i största möjliga ut
sträckning ersätta de separata register som bär förts för olika statistik
grenar. Registret skall även möjliggöra en rationalisering av den registre
ring av företag som förekommer utanför statistikproduktionen. Registret
skall kunna användas även för annan statistikproduktion än statlig sådan.
För samhällsforskning, samhällsplanering, administration och näringslivet
är uppgifterna i registret av värde.
Bestämmelserna i sekretesslagen reglerar inte i vilka fall hemlig hand
ling får- lämnas ut till annan myndighet. Bestämmelserna utgör inte gene
rellt något hinder att en sekretessbelagd handling delges annan myndighet.
Det har emellertid förutsatts att även enskilda personer och företag skall
kunna utnyttja primärmaterialet i företagsregistret för olika ändamål, t. ex.
för marknadsundersökningar. Detta torde också vara nödvändigt för att
Kungl. Maj:ts proposition nr 126 år 1968
29
kostnaderna för registret skall kunna finansieras genom avgifter. För att
göra det möjligt att effektivt använda registret för olika ändamål måste man
därför överväga, om det nuvarande sekretesskyddet för uppgifterna i re
gistret är nödvändigt.
Det kan uppenbarligen inte komma i fråga att göra någon ändring i
de bestämmelser som gäller till skydd för totalförsvaret. Uppgift som är
hemlig enligt någon författning som Kungl. Maj :t har utfärdat med stöd
av 4 § sekretesslagen kan alltså inte få lämnas ut, även om den skulle be
hövas för statistikproduktion eller planering, överstyrelsen för ekonomisk
försvarsberedskap har i sitt remissyttrande förklarat, att överstyrelsen
avser att i samverkan med statistiska centralbyrån och övriga berörda
myndigheter ta upp frågan vilka företag och verksamhetsställen som med
hänsyn till totalförsvaret måste skyddas genom sekretess.
Något sekretessskydd torde inte behövas för anteckningar om företags
eller verksamhetsställes namn, adress eller annan identitetsbeteckning, om
företagsform eller verksamhetsart som har hämtats från en för statistik
lämnad uppgift eller från självdeklaration eller arbetsgivaruppgift och
därefter förts in i företagsregistret, dvs. informationerna (1) —- (11),
(15) ;— (20) och (23). Förslaget att dessa uppgifter i företagsregistret inte
vidare skall vara sekretessbelagda har inte mött någon gensaga under
remissbehandlingen. Jag ansluter mig till förslaget i denna del.
Delegationen för statistikfrågor har föreslagit att också registrets upp
gifter om antal anställda och arbetstimmar för dessa, informationerna (12),
(13). (21) och (24), skall få lämnas ut till allmänheten. I denna del har
vissa remissinstanser framfört betänkligheter mot att ge upp den nuvarande
sekretessen.
Erfarenheten torde visa att sekretessen är en nödvändig förutsättning
för att man skall kunna ålägga enskilda en mera omfattande uppgiftsplikt
och få in tillförlitliga uppgifter. Om sekretesskyddet upphävs, kan man inte
helt undgå de olägenheter som följer av alt enskilda vägrar lämna upp
gifter för statistiskt ändamål eller lämnar felaktiga uppgifter. Å andra
sidan framgår det av delegationens framställning och av remissyttrandena
alt det ofta är angeläget att uppgifter om antalet anställda och arbets
timmar hos registerade företag kan lämnas ut till centrala företagsregistrets
kunder för en bedömning av vederbörande företags storlek. Ifrågavarande
uppgifter finns ofta redan nu i offentliga handlingar hos patent- och
registreringsverket och i olika kalendrar. Om så är fallet, bör uppgifterna
kunna lämnas även ur företagsregistret. Också i många andra fall är det
uppenbart att det inte kan medföra någon skada för företaget, om upp
gifter om antalet anställda och arbetstimmar lämnas ut till enskild person
eller förelag som behöver uppgifterna för en statistisk undersökning.
Mot bakgrunden av de synpunkter som här utvecklats föreslår jag att
i sekretesslagen införs en ny paragraf, 19 a §, om sekretess beträffande
Kungl. Maj:ts proposition nr 126 år 1968
30
uppgifter ur centrala företagsregistret. I denna paragraf bör föreskrivas
att 16, 17 och 19 §§ sekretesslagen inte skall utgöra hinder mot att lämna
ut uppgifter ur centrala företagsregistret om företags eller verksamhets-
ställes namn, adress eller annan identitet sbeteckning eller om företagsform
eller verksamlietsart. Beträffande uppgifter ur registret om antal anställda
eller arbetstimmar för visst företag och år bör föreskrivas att utlämnande
får ske, om det med hänsyn till uppgiftens natur och det ändamål för
vilket den begärs och omständigheterna i övrigt kan anses säkert att upp
giften inte kommer att missbrukas till skada för företaget i fråga.
Förutom det centrala företagsregistret kommer under innevarande är att
hos statistiska centralbyrån upprättas ett lantbrukets företagsregister, inne
hållande uppgifter om verksamhet beträffande jordbruk, skogsbruk, hus-
djursskötsel, fruktodling och trädgårdsodling. Detta register byggs på upp
gifter som lämnas för lantbruksstatistiken av lantbrukets företagare i fråga
om fastigheter, byggnader, maskiner, anställda etc. Sekretessproblemen
blir avsevärt enklare att hantera beträffande detta register än vad fallet
f. n. är beträffande det centrala företagsregistret. Med stöd av 16 § sekre
tesslagen torde uppgifter kunna utlämnas ur lantbrukets företagsregister
under i huvudsak samma förutsättningar som enligt den här föreslagna nya
paragrafen i sekretesslagen kommer att gälla i fråga om utlämnande av upp
gifter från centrala företagsregistret. Några särskilda bestämmelser so in
tar sikte på lantbrukets företagsregister torde därför inte behövas.
Kungl. Ma j:ts proposition nr 126 år 1968
HL Utvidgning av sekretesskyddet för uppfinningar och forskningsresultat
I ansökan om bidrag till forskningsverksamhet som ges in till statligt
forskningsråd eller motsvarande organ (jfr prop. 1968: 68 om inrättande
av en styrelse för teknisk utveckling i vilken bl. a. statens tekniska forsk
ningsråd skall uppgå) brukar redogörelse lämnas för projekt till vilket
bidrag söks. Det kan härvid bli fråga om att redovisa uppfinning eller
forskningsresultat som inte tidigare har publicerats. Både ansökan och
handlingar som fogas vid ansökningen blir allmänna handlingar i och
med att de kommer in till ifrågavarande organ (se 2 kap. 2 och 3 §§ tryck
frihetsförordningen). I den mån handlingarna inte kan hänföras under
någon av bestämmelserna i sekretesslagen utgör de offentliga handlingar
som skall hållas tillgängliga för var och eu.
Enligt 2 § patentlagen den 1 december 1967 (nr 837), som har trätt i
kraft den 1 januari 1968, meddelas patent endast på uppfinning som väsent
ligen skiljer sig från vad som har blivit känt före dagen för patentansök
ningen. Enligt andra stycket samma paragraf anses som känt allt som
blivit allmänt tillgängligt, vare sig det skett genom skrift, föredrag, utnytt
jande eller på annat sätt. Bestämmelsen i andra stycket innebär en skärp
ning i förhållande till vad som tidigare har gällt i fråga om s. k. nyhets
31
hinder för patent. Till utgången av år 1967 gällde att uppfinning för att
kunna patenteras inte fick vara beskriven i allmänt tillgänglig tryck skrift
eller föremål för öppen utövning. I den nya lagen har nyhetskravet gjorts
generellt, vilket bl. a. innebär att eu uppfinning inte får patenteras om den
har beskrivits i en handling som lämnats till myndighet hos vilken den
skall vara tillgänglig för allmänheten enligt bestämmelserna om allmänna
handlingars offentlighet.
Vid remissbehandlingen av det kommittéförslag som har legat till grund
lör gällande patentlag avstyrkte statens tekniska forskningsråd att redo
visning i offentlig handling skulle kunna utgöra nyhetshinder för patent
(se prop. 1966:40 s. 77). Handling som forskare ger in till statligt forsk
ningsråd skulle då, anförde rådet, bli nyhetshinder för forskaren själv, om
denne senare ville söka patent på i handlingen beskrivna projekt. En
sådan bestämmelse skulle få allvarliga konsekvenser för forskningens
nyftiggörande. Om förslaget likväl skulle genomföras måste möjligheter
skapas att sekretessbclägga handlingar som kommer in till forskningsråd.
Liknande synpunkter framfördes också av /ngeniörsvetenskapsakademien.
1 prop. 1966: 40 med förslag till patentlag anförde jag (s. 83) med anled
ning av denna remisskritik att vad som anmärkts i fråga om offentlig hand
ling som nyhetshinder för patent inte kunde föranleda att man skulle göra
avsteg från principen att allt som har blivit känt skall utgöra nyhetshinder.
Spörsmålet syntes dock böra beaktas vid utformningen av sekretesskyddet
för ifrågavarande handlingar.
Sekretesslagen ger f. n. endast begränsade möjligheter att sekretess-
belägga uppfinningar och forskningsresultat som redovisas i ansöknings
handlingar till statligt forskningsråd eller motsvarande organ. Den enda
bestämmelse som kan tillämpas i sammanhanget är 21 § sekretesslagen.
Enligt detta lagrum äger Kungl. Maj :t beträffande handling som angår
statlig »utredning, kontroll eller stödverksamhet» med avseende på produk
tion, handel, bankrörelse, försäkringsrörelse eller transportverksamhet eller
eljest med avseende på näringslivet förordna att handlingen inte får lämnas
ut förrän viss tid, högst 20 år, förflutit från handlingens datum. Sådant
förordnande lår dock meddelas endast i den mån handlingen innefattar
upplysningar om »enskilda företags eller sammanslutningars affärs- eller
driftförhållanden» och upplysningarnas offentliggörande kan lända före
taget eller sammanslutningen till men. I 2 § kungörelsen den 4 januari 1939
(nr 7) med förordnanden på civilförvaltningens område jämlikt sekretess
lagen (ändrad senast 1967: 740) har med stöd av 21 § sekretesslagen när
mare angetts vilka handlingar som får sekretessbeläggas enligt 21 §. Bland
dessa handlingar ingår enligt 2 § punkt 32 handlingar hos statens tekniska
forskningsråd och hos institutet för nyttiggörande av forskningsresultat
(INFOR).
Som framgår av det anförda innehåller 21 § sekretesslagen inga uttryck
Kungl. Maj.ts proposition nr 126 år 1968
32
Kungi. Maj.ts proposition nr 126 år 1968
liga bestämmelser om sekretessbeläggning av uppfinningar eller forsk
ningsresultat. Paragrafen ger trots det viss möjlighet att förordna om
sekretess i fråga om uppfinningar och forskningsresultat, nämligen här
dessa kan hänföras till »enskilda företags eller sammanslutningars affärs-
eller driftförhållanden». I övrigt torde paragrafen inte medge sekretesskydd
på förevarande område. Sålunda torde enskild person som inte driver någon
form av företag stå utanför paragrafens sekretesskydd. Detsamma gäller
företag eller sammanslutning när uppfinning eller forskningsresultat inte
kan hänföras till företagets eller sammanslutningens »affärs- eller drifts
förhållanden». Mot bakgrund inte minst av de nya bestämmelserna i patent
lagen om offentlig handling som nyhetshinder mot patent bör den brist i
sekretesskyddet som sålunda föreligger nu avhjälpas. Det synes lämpligen
kunna ske genom att man i ett tillägg till 21 § sekretesslagen särskilt anger
att sekretesskydd — på samma villkor som nu finns upptagna i paragra
fen — kan meddelas för enskilda personers, företags eller sammanslut
ningars uppfinningar eller forskningsresultat.
Även om jag föreslagit tilläggsbestämmelsen främst med tanke på sekre
tessbehov som kan uppkomma i samband med statlig stödverksamhet av
det slag som nu bedrivs av forskningsråden och i framtiden avses komma
att bedrivas av styrelsen för teknisk utveckling kommer den med den här
föreslagna lydelsen att täcka också handlingar innehållande uppgifter om
uppfinningar och forskningsresultat som ges in till annat statligt organ.
Någon befogad invändning synes inte kunna riktas häremot.
Liksom hittills bör Kungl. Maj :t närmare bestämma för vilka handlingar
sekretesskydd skall gälla enligt den nya bestämmelsen i 21 § sekretess
lagen.
IV. Upphävande av 22 § sekretesslagen
I 22 § sekretesslagen föreskrivs, att handlingar i ärenden rörande mät-
ningsförrättning eller mätningsutgifter enligt lagen om virkesmätning inte
får lämnas ut i vidare mån än som följer av nämnda lag. Bestämmelsen
föranleddes av lagen den 20 juni 1935 (nr 369) om virkesmätning. Enligt
denna lag fick Kungl. Maj :t för vissa fall föreskriva, att virkesmätning
med anledning av virkesköp skulle ombesörjas av virkesmätningsnämnd,
vars ledamöter förordnades av Kungl. Maj :t. Över allt som förekom vid
mätningsförrättning skulle upprättas skriftlig handling. I lagen upptogs
en särskild föreskrift, att enskilds förhållande till virkesmätningsnämnd
inte fick i oträngt mål yppas. I motiven till 22 § sekretesslagen (prop.
1937: 107 s. 74) anförde föredragande departementschefen, att sistnämnda
föreskrift i virkesmätningslagen borde kompletteras med en föreskrift i
sekretesslagen om sekretess beträffande handlingar i ärenden rörande mät
ningsförrättning eller mätningsutgifter. De upplysningar om virkesaffärer
som kunde erhållas ur handlingar hos virkesnämnd skulle enligt departe-
mentschefen annars kunna utnyttjas till skada för köpare eller säljare av
virke.
Enligt den nu gällande virkesmätningslagen den 27 maj 1966 (nr 209)
handhas virkesmätningsverksamheten uteslutande av enskilda organ. Be
stämmelserna i 22 § sekretesslagen är därför numera obehövliga. Jag före
slår att paragrafen upphävs.
De under I—IV föreslagna ändringarna i sekretesslagen bör träda i kraft
den 1 juli 1968. Skulle riksdagen besluta att uppskjuta behandlingen av
detta ärende till höstriksdagen torde de nya bestämmelserna böra träda i
kraft den 1 januari 1969.
Kungl. Maj:ts proposition nr 126 år 1968
33
Hemställan
I enlighet med det anförda har inom justitiedepartementet upprättats
förslag till lag angående ändring i lagen den 28 maj 1937 (nr 249) om in
skränkningar i rätten att utbekomma allmänna handlingar.
Jag hemställer, att Kungl. Maj :t genom proposition föreslår riksdagen
att antaga lagförslaget.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in
stämmande av statsrådets övriga ledamöter hem
ställt förordnar Hans Maj :t Konungen att till riks
dagen skall avlåtas proposition av den lydelse bi
laga till detta protokoll utvisar.
Ur protokollet :
Gunnel Anderson