Prop. 1968:15
('med förslag till lag an\xad gående ändring i lagen den 3 juni 1965 (nr 186) om lagrådet m. m.',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 15 år 1968
1
Nr 15
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till lag an
gående ändring i lagen den 3 juni 1965 (nr 186) om lagrådet m. m.; given Stockholms slott den 12 januari 1968.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över justitieärenden och lagrådets protokoll, föreslå riks dagen att antaga härvid fogade förslag till
1) lag angående ändring i lagen den 3 juni 1965 (nr 186) om lagrådet, 2) lag angående ändrad lydelse av 1 § lagen den 20 december 1946 (nr 879) om högsta domstolens sammansättning och tjänstgöring,
3) lag angående ändrad lydelse av 1 § lagen den 26 maj 1909 (nr 38 s. 3) om Kungl. Maj :ts regeringsrätt,
4) lag angående ändrad lydelse av 1 § lagen den 3 mars 1967 (nr 64) om tillfällig ökning av regeringsrådens antal.
GUSTAF ADOLF
Herman Kling
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås vissa lagändringar för att möjliggöra inrättande av en ny avdelning av lagrådet samt tillfällig ökning av antalet justitieråd från f. n. högst 26 till högst 27 och av antalet regeringsråd från 21 till 22. Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 april 1968.
Bihang till riksdagens protokoll 1968. 1 saml. Nr
15
2
Kungl. Maj.ts proposition nr 15 år 1968
1) Förslag
till
Lag
angående ändring i lagen den 3 juni 1965 (nr 186) om lagrådet
Härigenom förordnas, att 1, 9 och 10 §§ lagen den 3 juni 1965 om lag
rådet skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan anges.
(Nuvarande lydelse)
1
Lagrådet utgöres av en ordinarie
och en extra avdelning. Den senare
träder i tjänst endast när Konung
en förordnat därom. Sådant förord
nande må meddelas, när arbetsbör
dan i lagrådet kan antagas bli sär
skilt betungande. Konungen bestäm
mer, när den extra avdelningens
tjänstgöring skall upphöra.
När den extra avdelningen tjänst
gör, fördelas ärendena mellan avdel
ningarna på sätt dessa samfällt be
stämma.
9
Ledamot som tillhör lagrådets or
dinarie avdelning är berättigad till
tre månaders ledighet varje år på
tid som avdelningen eller, om båda
avdelningarna äro i tjänst, dessa
samfällt bestämma.
Om ledighet för ledamot som
tjänstgör på lagrådets extra avdel
ning besluta avdelningarna samfällt.
Ledigheten må icke överstiga tre
månader om året.
(Föreslagen lydelse)
§■
Lagrådet utgöres av en ordinarie
och högst två extra avdelningar. Ext
ra avdelning träder i tjänst endast
när Konungen förordnat därom. Så
dant förordnande må meddelas, när
arbetsbördan i lagrådet kan antagas
bli särskilt betungande. Konungen
bestämmer, när extra avdelnings
tjänstgöring skall upphöra.
När extra avdelning tjänstgör, för
delas ärendena mellan lagrådets av
delningar på sätt dessa samfällt be
stämma.
Ledamot som tillhör lagrådets or
dinarie avdelning är berättigad till
tre månaders ledighet varje år på
tid som avdelningen eller, om även
extra avdelning är i tjänst, de tjänst
görande avdelningarna samfällt be
stämma.
Om ledighet för ledamot som till
hör extra avdelning besluta de tjänst
görande avdelningarna samfällt. Le
digheten må icke överstiga tre må
nader om året.
10
§.
När förordnande icke gäller att När förordnande icke gäller att
lagrådets extra avdelning skall vara extra avdelning av lagrådet skall
i tjänst, skola justitieråd och rege- vara i tjänst, skola justitieråd och
3
(Nuvarande lydelse) (Föreslagen lydelse)
ringsråd som höra till denna avdel- regeringsråd som höra till sådan av- ning i stället tjänstgöra i den dom- delning i stället tjänstgöra i den stol de tillhöra. domstol de tillhöra.
Har Konungen--------------------------------på avdelningen.
Kungl. Maj:ts proposition nr 15 år 1968
Denna lag träder i kraft den 1 april 1968. Förordnar Konungen med stöd av de nya bestämmelserna att lagrådet skall ha en andra extra avdelning, får denna avdelnings lagrådsperiod bestämmas att börja den 1 april 1968 och omfatta den tid som återstår av de båda andra avdelningarnas lagråds-
2) Förslag
till
Lag
angående ändrad lydelse av 1 § lagen den 20 december 1946 (nr 879)
om högsta domstolens sammansättning och tjänstgöring
Härigenom förordnas, att 1 § lagen den 20 december 1946 om högsta domstolens sammansättning och tjänstgöringi skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan anges.
(Nuvarande lydelse)
1
Högsta domstolen utgöres av tju gofyra justitieråd. Beräknas mer än fyra justitieråd komma att tjänst göra i lagrådet, må Konungen be stämma att antalet justitieråd skall ökas till tjugofem eller tjugosex. När skäl för ökning icke längre förelig ger, skall antalet justitieråd åter nedbringas, så snart det kan ske till följd av justitieråds avgång.
Högsta domstolen----------- --------------
(Föreslagen lydelse)
§•
Högsta domstolen utgöres av tju gofyra justitieråd. / den mån det behöves på grund av justitieråds tjänst göring på extra avdelning av lagrå det, må antalet justitieråd ökas till högst tjugosju. När skäl för ökning icke längre föreligger, skall antalet justitieråd åter nedbringas, så snart det kan ske till följd av justitieråds avgång. ----- tre avdelningar.
Denna lag träder i kraft den 1 april 1968.
1 Senaste lydelse av 1 § se 1965: 187.
4
Kungl. Maj:ts proposition nr 15 år 1968
3) Förslag
till
Lag
angående ändrad lydelse av 1 § lagen den 26 maj 1909 (nr 38 s. 3)
om Kungl. Maj:ts regeringsrätt
Härigenom förordnas, att 1 § lagen den 26 maj 1909 om Kungl. Maj :ts
regeringsrätt1 skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan anges.
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
1
§•
Kungl. Maj :ts regeringsrätt utgö- Kungl. Maj :ts regeringsrätt utgö-
res av sjutton regeringsråd. Enligt res av sjutton regeringsråd.
vad därom är stadgat skall ett eller,
när lagrådets extra avdelning är i
tjänst, två av regeringsråden tjänst
göra i lagrådet.
Regeringsrätten skall — ■—------------------- — om året.
Den närmare------- —-------------------- tjänstgörande regeringsråden.
Bestämmelserna om------------------- -------- - — om regeringsrätten.
Denna lag träder i kraft den 1 april 1968.
1 Senaste lydelse av 1 § se 1965:189.
Kungl. Maj:ts proposition nr 15 år 1968
5
4) Förslag
till
Lag
angående ändrad lydelse av 1 § lagen den 3 mars 1967 (nr 64) om
tillfällig ökning av regeringsrådens antal
Härigenom förordnas, att 1 § lagen den 3 mars 1967 om tillfällig ökning av regeringsrådens antal skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan anges.
(Nuvarande lydelse)
1
Kungl. Maj :ts regeringsrätt skall till och med den 30 juni 1971 utgö ras av tjugoen regeringsråd. Däref ter skall antalet regeringsråd ned bringas till sjutton, i den mån det kan ske till följd av inträffade ledig- heter. Enligt vad som är särskilt föreskrivet skall ett eller, när lag rådets extra avdelning är i tjänst, två av regeringsråden tjänstgöra i lagrådet.
(Föreslagen lydelse)
Kungl. Maj :ts regeringsrätt skall till och med den 30 juni 1971 utgö ras av tjugotvå regeringsråd. Där efter skall antalet regeringsråd ned bringas till sjutton, i den mån det kan ske till följd av inträffade le digheter.
Denna lag träder i kraft den 1 april 1968.
6
Kungl. Maj:ts proposition nr 15 år 1968
Utdrag av protokollet över justitieärenden, hållet inför Hans
i\laj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den
3 januari 1968.
Närvarande:
Statsministern
Erlander,
ministern för utrikes ärendena
Nilsson,
statsråden
Sträng, Andersson, Lange, Kling, Johansson, Holmqvist, Aspling,
Palme, Sven-Eric Nilsson, Lundkvist, Gustafsson, Geijer, Myrdal,
Odhnoff, Wickman, Moberg.
Chefen för justitiedepartementet, statsrådet Kling, anmäler efter ge
mensam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om inrättande
av ny lagrådsavdelning och anför.
De senaste åren har kännetecknats av stark ökning av lagstiftningsverk-
samheten. Denna ökning kan väntas fortsätta under så lång tid som nu
kan överblickas. Det är i stor utsträckning fråga om ett reformarbete som
inte kan uppskjutas utan stora olägenheter för samhället och enskilda med
borgare. Organisatoriska åtgärder måste därför vidtas för att i den mån
det är möjligt undvika uppskov. Så har också skett. I departementen har
lagstiftningsenheterna förstärkts väsentligt. Emellertid skapar den lag
granskning som ombesörjs av lagrådet särskilda problem. Lagrådet, som
f. n. arbetar på två avdelningar, kommer inte med nuvarande resurser att
kunna bemästra den kraftigt ökade arbetsbörda som är att vänta. För att
lagrådet skall kunna förstärkas krävs vissa ändringar i de lagar soin regle
rar lagrådets verksamhet samt högsta domstolens och regeringsrättens sam
mansättning.
Gällande bestämmelser m. m. De grundläggande bestämmelserna om lag
rådets uppgifter och organisation finns i 21 § regeringsformen (RF). En
ligt detta grundlagsstadgande skall lagrådet avge utlåtande över de förslag
till »stiftande, upphävande, ändring eller förklaring av lagar eller författ
ningar» som Kungl. Maj :t för ändamålet överlämnar till lagrådet. Lagrådet
består av en eller flera avdelningar. Varje avdelning skall enligt 21 § RF
vara sammansatt av tre justitieråd och en av regeringsrättens lagfarna
ledamöter. I stället för ett av justitieråden kan Kungl. Maj :t dock förordna
annan »lagfaren, skicklig och oväldig person» såsom ledamot av lagråds
avdelning.
Kungl. Maj. ts proposition nr 15 år 1968
7
Beträffande vissa lagförslag är remiss till lagrådet obligatorisk på grund av särskilda bestämmelser i RF. Detta gäller bl. a. lagstiftning i civil-, straff- och kyrkorättsliga ämnen (87 §), lagstiftning i vissa andra avgrän sade ämnen såsom om svenskt medborgarskap (33 §) och om monopol (60 §) samt lagstiftning om högsta domstolens sammansättning och tjänst göring (17 §), om regeringsrätten (18 §) och om lagrådet (21 § ).
Bestämmelserna i 21 § RF om lagrådet kompletteras av lagen den 3 juni 1965 (nr 186) om lagrådet. Enligt denna lag utgörs lagrådet av en ordinarie och en extra avdelning. Den extra avdelningen träder i tjänst efter förord nande av Kungl. Maj :t. Sådant förordnande får meddelas när arbetsbördan i lagrådet kan antas bli särskilt betungande. Lagrådets ledamöter utses för en period om två år räknat från början av högsta domstolens höstsession (lagrådsperiod). Högsta domstolen utser de justitieråd och regeringsrätten de regeringsråd som skall vara ledamöter av lagrådet och bestämmer vilken avdelning de skall tillhöra. Har Kungl. Maj :t förordnat någon att i justitie- råds ställe tjänstgöra som ledamot i lagrådet, bestämmer högsta domstolen vilket justitieråd denne skall ersätta. När lagrådet arbetar på avdelningar, fördelar avdelningarna själva gemensamt ärendena. Om behandlingen av ett ärende ej avslutats när lagrådsperiod går ut, skall enligt lagen om lag rådet den sittande avdelningens ledamöter slutföra ärendet. Om Kungl. Maj :t meddelar lagrådet att nya ärenden ej är att vänta inom viss tid, skall lagrådets ledamöter under denna tid tjänstgöra i den domstol de till hör.
Efter förordnande av Kungl. Maj:t med stöd av lagen om lagrådet har sedan den 1 oktober 1965 funnits en extra avdelning av lagrådet. F. n. tjänst gör på lagrådets ordinarie avdelning två justitieråd, ett regeringsråd och ett förutvarande justitieråd. Lagrådets extra avdelning består av tre justitie råd och ett regeringsråd.
Lagrådets organisation påverkar indirekt de högsta rättsskipande instan sernas sammansättning. Högsta domstolen skall enligt lagen den 20 decem ber 1946 (nr 879) om högsta domstolens sammansättning och tjänstgöring bestå av 24 justitieråd. Om mer än fyra justitieråd beräknas komma att tjänstgöra i lagrådet, äger Kungl. Maj :t dock bestämma att antalet justitie råd skall ökas till 25 eller 26. När skäl för ökning inte längre föreligger, skall antalet justitieråd åter nedbringas så snart det kan ske till följd av justitieråds avgång. F. n. är antalet justitieråd 25.
Regeringsrätten skall enligt lagen den 26 maj 1909 (nr 38 s. 3) om Kungl. Maj :ts regeringsrätt bestå av 17 regeringsråd. Denna bestämmelse har emel lertid tillfälligt satts ur kraft genom lagen den 3 mars 1967 (nr 64) om tillfällig ökning av regeringsrådens antal. I 1967 års lag föreskrivs att rege ringsrätten t. o. m. den 30 juni 1971 skall ha 21 ledamöter. Efter nämnda dag skall antalet regeringsråd åter nedbringas till 17 så snart det kan ske till följd av regeringsråds avgång.
8
Historik och vissa tidigare reformförslag. Lagrådet inrättades år 1909.
Den laggranskning, som anförtroddes lagrådet, hade tidigare ålegat högsta
domstolen. Huvudsyftet med lagrådets inrättande var att åstadkomma lätt
nad i högsta domstolens arbetsbörda. Enligt Kungl. Maj :ts förslag (prop.
1908: 37) skulle i lagrådet ingå två justitieråd och en lagfaren ledamot av
regeringsrätten, varjämte för behandling av särskilt ärende av större vikt
högst tre extra ledamöter skulle kunna utses. I sitt utlåtande över proposi
tionen uttalade konstitutionsutskottet (1908: 10) betänkligheter mot möj
ligheten att till lagrådet knyta så många extra ledamöter. Utskottet föror
dade att i stället ytterligare ett justitieråd skulle ingå i lagrådets normala
sammansättning och att en extra ledamot av lagrådet skulle kunna förord
nas för särskilt ärende. Riksdagen beslöt i enlighet med utskottets förslag
(rskr 1909:19).
Under 1920-talet framfördes i olika motioner förslag både om begräns
ning av lagrådets kompetens, om ändring i dess sammansättning och om
lagrådets avskaffande. I en inom justitiedepartementet år 1926 verkställd
utredning föreslogs att laggranskningen skulle återföras till högsta dom
stolen. Inte något av dessa förslag ledde till lagstiftning. (KU 1920:47,
1923: 13, 1924: 13, 1926: 16, 1927: 16 och 1928: 23. En redogörelse för ut
redningen finns i prop. 1964: 140).
Vid 1949, 1954 och 1962 års riksdagar väcktes motioner om utvidgning av
lagrådets granskningsområde. Inte heller dessa initiativ resulterade i lag
stiftningsåtgärder (KU 1949: 8, 1954: 9 och 1962: 8).
Frågan om laggranskningen togs upp på nytt av författningsutredningen
i betänkandet »Sveriges statsskick» (SOU 1963: 16—19). Betänkandet in
nehöll bl. a. förslag till ny RF. I detta förslag utvidgades lagrådets arbets
område till att omfatta bl. a. grundlagar och kommunallagar. Beträffande
lagrådets sammansättning föreskrevs i förslaget till RF endast att i lag
rådet skulle tjänstgöra ledamöter av de båda högsta domstolarna.
Författningsutredningens förslag har inte lagts till grund för lagstift
ning. Vid 1964 och 1965 års riksdagar beslöts emellertid på grundval av
författningsutredningens betänkande och visst kompletterande utrednings
material en del begränsade ändringar i gällande grundlagar (prop. 1964:
140, KU 19, KU 1965: 19, rskr 162). Bl. a. ändrades 21 § RF så att lagrådet
i fortsättningen kunde arbeta på avdelningar. Föreskrifterna om lagrådets
sammansättning fick en sådan utformning att det blev möjligt att byta ut
ett av justitieråden på lagrådsavdelning mot annan lagfaren person. Motivet
för dessa ändringar var en väntad ökning aAr lagrådets arbetsbörda, bl. a.
till följd av att det mångåriga arbetet på en ny jordabalk hade hunnit så
långt att ett förslag i frågan kunde beräknas bli föremål för lagrådets gransk
ning inom en inte avlägsen framtid.
Kungl. Maj:ts proposition nr 15 år 1968
9
Lagrådets arbetsbelastning. Inom justitiedepartementet har gjorts en un dersökning av vilka lagrådsremisser som är att vänta åren 1968 och 1969 och vilken tid som kan gå åt för granskningen i lagrådet av remisserna. Därvid har hänsyn tagits till kommittébetänkanden som redan föreligger eller kan antas bli färdiga inom en nära framtid. 1 undersökningen har an tagits att inom departementen skall kunna färdigställas lagrådsremisser i normal takt allteftersom remissbehandlingen av kommittébetänkandena avslutas. Med förbehåll för den osäkerhet som alltid vidlåder undersök- ningai av detta slag kan sägas att de lagförslag som redan nu ligger i lag rådet och som är att vänta under år 1968 tillsammans skulle kunna syssel sätta fyra lagrådsavdelningar under hela året. De förslag som kan väntas bli färdiga för lagrådsbehandling år 1969 skulle kunna bereda fyra eller fem lagradsavdelningar full sysselsättning hela året. Bland remisserna till lag rådet intar förslaget till jordabalk med följ dlagstiftning och ett inom kort tärdigt förslag till ny fastighetsbildningslag med följdlagstiftning en sär ställning. Enbart dessa projekt beräknas ta två lagrådsavdelningar i an språk under de närmaste åren. Men i undersökningsmaterialet ingår också åtskilliga andra mycket arbetskrävande projekt. Från justitiedepartemen tets eget verksamhetsområde kan som exempel nämnas förslag till ny lag stiftning inom familjerättens område och vidare lagstiftning om immissio- ner, skadestånd, godtrosförvärv, exekution i lön, expropriation, bostadsrätt, illojal konkurrens, fordringspreskription, bilansvarighet, aborter, vissa frå gor om yttrande- och tryckfrihet och förvaltningsförfarandet. Från andra departement är under åren 1968 och 1969 att vänta bl. a. förslag till om fattande ändringar i banklagstiftningen, lagstiftning om aktiefonder, ny lag om vanhävd av jordbruk, ny värnpliktslag, nya arbetstidslagar och ny sjö manslag.
Kungi. Maj:ts proposition nr 15 år 1968
Förslag till åtgärder. Den intensiva aktivitet på lagstiftningsområdet som kan utläsas ur justitiedepartementets undersökning av lagrådets beräknade arbetsbelastning åren 1968 och 1969 är ett uttryck för ständigt stegrade an- språk på insatser av samhället på de mest skilda områden. För lagrådets del är eu viss minskning i arbetsbelastningen att motse när den nya jorda balken och den nya fastighetsbildningslagstiftningen förts i hamn, men vid en jämförelse med lagstiftningsaktiviteten under tidigare år är tendensen dock omisskännlig. Det vore med all säkerhet ett misstag att utgå från att vi står inför en tillfällig arbetstopp som kommer att följas av en varaktig återgång till förhållandena under 1960-talets första hälft. 1 ett långsiktigt perspektiv utgör frågan om lagrådets granskningsverksamhet en del av den större frågan om de krav man överhuvudtaget bör ställa på lagstiftnings- maskineriet i det nutida samhället. Vid eu sådan bedömning inställer sig en rad trågor om laggranskningens funktion, vilka lagar granskningen bör avse och vad den bör la sikte på, hur lagrådet bör vara sammansatt osv. Inom
10
justitiedepartementet har påbörjats ett förberedande utredningsarbete i
dessa frågor, och därvid uppmärksammas även vilka grundlagsändringar
som kan komma att behövas. Detta arbete är emellertid tidskrävande, och
grundlagsändringar beträffande lagrådet kan i varje fall inte hinna beslutas
förrän tidigast 1970/71. Därmed är också sagt att man inte kan nöja sig
med att arbeta enbart på en långsiktig lösning. Flertalet av de lagförslag
som nämnts i den nyss refererade undersökningen av lagrådets arbetsbe
lastning är så angelägna att förseningar på grund av bristande utrymme för
lagrådsgranskningen inte kan accepteras. Provisoriska åtgärder är nödvän
diga, och i främsta rummet måste det då bli fråga om att förstärka lag
rådet med ytterligare en avdelning.
En utvidgning av lagrådet kan ske endast inom ramen för 21 § RF.
Med det innehåll detta grundlagsstadgande f. n. har är lagrådets samman
sättning bunden på det viset att varje lagrådsavdelning måste bestå av minst
två justitieråd och ett regeringsråd. Som fjärde ledamot på lagrådsavdel
ning kan komma i fråga antingen ett justitieråd eller »annan lagfaren,
skicklig och oväldig person». Eftersom den dömande verksamheten i högsta
domstolen och regeringsrätten inte kan inskränkas, kan en utvidgning av
lagrådet inte ske utan att antalet ledamöter i dessa domstolar ökas. Om lag
rådet skall ha ytterligare en avdelning utöver nuvarande två, måste högsta
domstolen förstärkas med minst en ledamot eller, om man inte vill rubba
den nu arbetande extra lagrådsavdelningens sammansättning, med minst
två ledamöter. Regeringsrätten måste få en ny ledamot.
Det är givet att de nyss refererade grundlagsbestämmelserna begränsar
möjligheterna för de närmaste åren att bemästra den arbetssituation som
är under uppsegling i lagrådet. En avvägning får göras mellan olika aktuella
lagstiftningsprojekt efter angelägenhetsgrad. Förslag som inte är av stor
vikt eller särskilt brådskande får uppskjutas för kortare eller längre tid.
Som jag tidigare nämnt är emellertid flertalet av de lagförslag som är ak
tuella för de närmaste åren så angelägna att uppskov inte kan accepteras.
Det är därför ofrånkomligt att inrätta en ny extra avdelning av lagrådet.
Mot en utvidgning av lagrådet kan invändas att en sådan åtgärd tvingar till
en ökning av antalet ledamöter i högsta domstolen och regeringsrätten som
inte är önskvärd av hänsyn till rättsskipningen. Då jag emellertid räknar
med att ökningen av antalet justitieråd och regeringsråd skall bli tillfällig
finns inte fog för eu sådan invändning. En definitiv lösning av frågan om
lagrådets gransluiingsverksamhet bör innebära att justitierådens och rege
ringsrådens antal åter nedbringas.
På grund av det anförda förordar jag att lagen om lagrådet ändras så att
lagrådet får möjlighet att arbeta på tre avdelningar fr. o. m. den 1 april 1968.
Samtidigt bör lagen om högsta domstolens sammansättning och tjänstgö
ring ändras så att det blir möjligt alt utnämna ytterligare två justitieråd
utöver nuvarande 25. I lagen om tillfällig ökning av regeringsrådens antal
Kungl. Maj.ts proposition nr 15 år 1968
bor goras den ändringen att regeringsrätten skall bestå av 22 i stället för 21 regeringsråd. Ytterligare bör göras en redaktionell jämkning både i sist nämnda lag och i lagen om Kungl. Maj :ts regeringsrätt. Dessa lagar inne håller i fråga om regeringsråds tjänstgöring i lagrådet en hänvisning till vad som är särskilt stadgat därom. Denna hänvisning — vilken f. ö. saknar motsvarighet i lagen om högsta domstolens sammansättning och tjänstgö ring — är överflödig och bör utgå.
Kostnaderna lör ytterligare en extra lagrådsavdelning uppgår till 442 000 kr. för budgetår raknat. De kostnader som uppkommer under innevarande budgetår kan bestridas från anslagen Högsta domstolen m. m.: Avlöningar, Högsta domstolen in. in.: Omkostnader och Regeringsrätten: Avlöningar, som är betecknade förslagsvis.
Jag vill slutligen upplysningsvis nämna ytterligare en åtgärd som bör vidtas i syfte att underlätta lagrådsledamöternas granskningsverksamhet. De bör få biträde med bl. a. utredningsarbete av revisionssekreterare från nedre justitierevisionen, som särskilt avdelas för ändamålet.
Kungl. Maj:ts proposition nr 15 år 1968
1
\
I enlighet med det antörda har inom justitiedepartementet upprättats för slag till
1) lag angående ändring i lagen den 3 juni 1965 (nr 186) om lagrådet, 2) lag angående ändrad lydelse av 1 § lagen den 20 december 1946 (nr 879) om högsta domstolens sammansättning och tjänstgöring,
3) lag angående ändrad lydelse av 1 § lagen den 26 maj 1909 (nr 38 s. 3) om Kungl. Maj.ts regeringsrätt,
4) lag angående ändrad lydelse av 1 § lagen den 3 mars 1967 (nr 64) om tillfällig ökning av regeringsrådens antal.
Förslagen torde få fogas vid statsrådsprotokollet i detta ärende som bilagad
Föredraganden hemställer, att lagrådets utlåtande över dessa förslag in hämtas för det i 87 § regeringsformen avsedda ändamålet genom utdrag av protokollet.
Vad föredraganden sålunda med instämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans Maj :t Konungen.
Ur protokollet:
Britta Gyllensten
nen.
Bilagan har uteslutits här. Den är likalydande med den bilaga som är fogad vid propositio-
12
Kungl. Maj:ts proposition nr 15 år 1968
Utdrag av protokoll, hållet i lagrådet den 9 januari 1968.
N är varande:
f. d. justitierådet Lind,
justitierådet
Alexanderson,
regeringsrådet
Ringdén,
justitierådet
Westerlind.
Enligt lagrådet den 8 januari 1968 tillhandakommet utdrag av protokoll
över justitieärenden, hållet inför Hans Maj :t Konungen i statsrådet den 3
januari 1968, hade Kungl. Maj :t förordnat, att lagrådets utlåtande skulle
för det i 87 § regeringsformen avsedda ändamålet inhämtas över upprättade
förslag till 1) lag angående ändring i lagen den 3 juni 1965 (nr 186) om
lagrådet, 2) lag angående ändrad lydelse av 1 § lagen den 20 december 1956
(nr 879) om högsta domstolens sammansättning och tjänstgöring, 3) lag
angående ändrad lydelse av 1 § lagen den 26 maj 1909 (nr 38 s. 3) om
Kungl. Maj:ts regeringsrätt och 4) lag angående ändrad lydelse av 1 § lagen
den 3 mars 1967 (nr 65) om tillfällig ökning av regeringsrådens antal.
Förslagen, som finns bilagda detta protokoll, föredrogs inför lagrådet av
rättschefen C. G. Lidbom.
Lagrådet yttrade:
Det synes oemotsägligt att eu i rådande läge genomförd utvidgning av
lagrådet är ägnad att medföra olägenheter. Dessa berör såväl högsta dom
stolen som regeringsrätten men gör sig särskilt gällande beträffande den
förra domstolen. De ogynnsamma verkningarna betingas väsentligen av att
den tilltänkta tredje lagrådsavdelningen måste inrättas på grundval av rege
ringsformens stadganden om lagradsavdelnings sammansättning. En kon
sekvens härav blir att en förhållandevis stor del av de bada domstolarnas
ledamöter kommer att tagas i anspråk för annan verksamhet än den pri
mära, dvs. rättskipningen. Vad angår högsta domstolen lär icke kunna und
vikas att drygt en fjärdedel av antalet ledamöter vid varje särskilt tillfälle
kommer att vara avdelad för den sekundära uppgiften, lagstiftningsgiansk-
ningen. Detta innebär en betydande förskjutning av de proportioner mellan
dömande och lagstiftningsgranskande verksamhet vilka fastställdes vid lag-
rådsinstitutionens införande. Att en utveckling i denna riktning väcker
oro för spordes redan när år 1965 infördes möjligheten att upprätta en andra
lagrådsavdelning. I och med den nu föreslagna förändringen har förskjut
Kungl. Maj:ts proposition nr 15 år 1968
13
ningen av gränsen mellan dömande och lagstiftningsgranskande uppgifter nått därhän att effekten blir tydligt framträdande. Genom att justitieråden i så avsevärt ökad utsträckning kommer att fjärmas från den rättskipande verksamheten uppstår fara för att deras kontakt med rättspraxis och möj ligheter till överblick över densamma minskas. Såsom uttalats också i re missprotokollet kan vidare invändas att en utvidgning av lagrådet fram tvingar eu med hänsyn till rättskipningen icke önskvärd ökning av antalet ledamöter i högsta domstolen och regeringsrätten. En sådan ökning är äg nad att motverka enhetlighet och konsekvens i prejudikatbildningen. Syn punkten, att ledamotskretsarna i dessa domstolar redan är så stora att en ytterligare utbyggnad skulle kunna minska domstolarnas auktoritet, har också framskymtat i tidigare sammanhang och är otvivelaktigt värd beaktande.
Mot bakgrunden av vad som nu utvecklats skulle inrättandet av en tredje lagrådsavdelning svårligen kunna godtagas, om det föreliggande förslaget syftade till en lagrådsutvidgning av bestående karaktär. Detta är emellertid ingalunda fallet. Tvärtom betonas i remissprotokollet med eftertryck att ut vidgningen skall vara ett kortvarigt provisorium och att det eftersträvas att så snart sig göra låter åstadkomma en annan lösning, tydligen av sådan ut formning att de i det föregående antydda olägenheterna undanröjs. Lika ledes meddelas i remissprotokollet den upplysningen att ett förberedande utredningsarbete i dessa frågor, vilket bl. a. skall uppmärksamma behovet av grundlagsändringar, redan påbörjats inom justitiedepartementet och skulle kunna leda fram till lagstiftning år 1971. Vad sålunda upptagits i remissprotokollet måste uppenbarligen tillmätas det största avseende vid bedömningen av förslaget. Representerar detta endast tillfälliga anordningar i avbidan på slutförandet av ett redan igångsatt reformarbete som är inrik tat på en ur skilda synvinklar lämpligare form för lagstiftningsgransk- ningen, är det givetvis lättare att godtaga förslaget.
Eu förutsättning för förslagets accepterande är emellertid även under sådana förhållanden att en provisorisk utbyggnad av lagrådet är ound gängligen påkallad under den tid som förflyter till dess den mera tillfreds ställande långsiktiga lösningen åvägabringas. Erkännas måste också att övertygande skäl framlagts för meningen att omedelbart verkande åtgärder för tillgodoseendet av lagstiftningsgranskningen är nödvändiga. Vad remiss- protokollet innehåller därom har för övrigt skänkts närmare belysning vid föredragningen inför lagrådet.
Lagrådet — som förutsätter att frågan om laggranskningen snarast kom mer att få en mera långsiktig lösning — vill med hänsyn till behovet av omedelbara åtgärder icke motsätta sig att den nu föreslagna tillfälliga refor men blir genomförd.
Ur protokollet:
Ingrid Hellström
14
Kungl. Maj.ts proposition nr 15 år 1968
Utdrag av protokollet över justitieärenden, hållet inför Hans
Maj.t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den
12 januari 1968.
Närvarande:
Statsministern
Erlander,
statsråden
Sträng, Andersson, Kling, Johansson,
Holmqvist, Aspling, Palme, Sven-Eric Nilsson, Lundkvist, Gustafsson,
Geijer, Myrdal, Odhnoff, Wickman, Moberg.
Chefen för justitiedepartementet, statsrådet Kling, anmäler efter gemen
sam beredning med statsrådets övriga ledamöter lagrådets utlåtande över
förslag till
1) lag angående ändring i lagen den 3 juni 1965 (nr 186) om lagrådet,
2) lag angående ändrad hjdelse av 1 § lagen den 20 december 1946 (nr
879) om högsta domstolens sammansättning och tjänstgöring,
3) lag angående ändrad lijdelse av 1 § lagen den 26 maj 1909 (nr 38 s. 3)
om Kungl. Maj.ts regeringsrätt,
4) lag angående ändrad hjdelse av 1 § lagen den 3 mars 1967 (nr 64-) om
tillfällig ökning av regeringsrådens antal.
Föredraganden redogör för lagrådets yttrande och anför.
Lagrådet har i sitt utlåtande över de remitterade förslagen förklarat att
lagrådet med hänsyn till behovet av omedelbara åtgärder inte motsätter sig
en utvidgning av lagrådet med ytterligare en extra avdelning. I utlåtandet
betonas att lagrådet godtar reformen endast som en provisorisk åtgärd i
avbidan på en mera långsiktig lösning. Som framgår av remissprotokollet
har jag samma uppfattning som lagrådet om det angelägna i att så snart
som möjligt komma fram till en lösning som kan bli bestående och som gör
det möjligt att bemästra laggranskningsuppgifterna utan att man i den ut
sträckning som nu måste ske behöver ta de högsta rättsskipande instanser
nas ledamöter i anspråk för dessa uppgifter.
Jag hemställer, att Kungl. Maj :t genom proposition föreslår riksdagen att
antaga lagförslagen.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in
stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt
förordnar Hans Maj :t Konungen att till riksdagen
skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till detta
protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Britta Gyllensten
MARCUS BOKTR. STHLM 1968 480047