Prop. 1968:57
('med förslag till lag om ändrad lydelse av 19 § kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370J, m. m.',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 57 år 1968
1
Nr 57
Knngl. Maj.ts proposition till riksdagen med förslag till lag om
ändrad lydelse av 19 § kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370J, m. m.; given Stockholms slott den 1 mars 1968.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över finansärenden för denna dag, föreslå riksdagen att
dels antaga härvid fogade förslag till lag om ändrad lydelse av 19 § kom munalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370),
dels bifalla de förslag i övrigt, om vilkas avlåtande till riksdagen föredra gande departementschefen hemställt.
GUSTAF ADOLF
G. E. Sträng
Propositionens huvudsakliga innehåll
På grundval av bilskatteutredningens betänkande »Kompensation i vissa fall för bensinskatt» (SOU 1967:34) framläggs i propositionen förslag om gottgörelse för bensinskatt på bensin, som förbrukats vid viss användning av motorsågar och snöskotrar.
Det föreslås att den som yrkesmässigt använder motorsåg skall få indi viduell kompensation för bensinskatten på den därvid förbrukade bensinen. Kompensationen skall normalt utgå med ett schablonmässigt bestämt pro centtal av det avdrag för bensin och smörjolja till motorsåg som taxerings myndigheterna godtagit vid inkomsttaxeringen. Procenttalet föreslås tills vidare utgöra 15 % av den kompensationsgrundande kostnaden. För spe ciella fall föreslås särskilda regler. Restituerat belopp bör vara skattefritt vid inkomsttaxeringen. För att erhålla restitution erfordras särskild ansök ningshandling, som bifogas självdeklarationen, men restitutionsärendena skall handläggas inom kontrollstyrelsen.
Vidare föreslås att för budgetåret 1968/69 anvisas ett belopp om 100 000 kr. till Svenska samernas riksförbund som gottgörelse för bensinskatt som utgår på bensin vid användning av snöskotrar inom rennäringen.
Bestämmelserna är avsedda att tillämpas, såvitt gäller motorsågarna fr. o. m. inkomståret 1968 (dvs. 1969 års taxering), och i övrigt fr. o. m. bud getåret 1968/69.
1 Bihang till riksdagens protokoll 1968. 1 samt. Nr 57
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 57 år 1968
Förslag
till
Lag
om ändrad lydelse av 19 § kommunalskattelagen
den 28 september 1928 (nr 370)
Härigenom förordnas, att 19 § kommunalskattelagen den 28 september
19281 skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan anges.
(Nuvarande lydelse)
19
Till skattepliktig--------------------—- —
sådan gottgörelse för utgift eller
kostnad som arbetsgivare uppburit
från pensions- eller personalstiftelse
ur medel, för vilka avdrag icke med
givits vid taxering, vid första till
fälle dylika medel finnas i stiftel
sen.
(Se vidare anvisningarna.)
(Föreslagen lydelse)
§•
—- likartad form;
sådan gottgörelse för utgift eller
kostnad som arbetsgivare uppburit
från pensions- eller personalstiftelse
ur medel, för vilka avdrag icke med
givits vid taxering, vid första till
fälle dylika medel finnas i stiftel
sen;
kompensation av staten för ben
sinskatt på bensin som förbrukats
vid yrkesmässig användning av mo
torsåg.
(Se vidare anvisningarna.)
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1969.
1 Senaste lydelse av 19 § se 1967:748.
Kungl. Maj:ts proposition nr 57 år 1968
3
Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans Maj:t
Konungen i statsrådet på Stockholms slott den 1 mars 1968.
Närvarande:
Statsministern
E
rlander
,
ministern för utrikes ärendena
N
ilsson
,
statsråden
S
träng
, A
ndersson
, L
ange
, K
ling
, J
ohansson
, A
spling
, S
ven
-E
ric
N
ilsson
, L
undkvist
, G
ustafsson
, M
yrdal
, O
dhnoff
, W
ickman
, M
oberg
.
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, anmäler efter gemen sam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om kompensation i vissa fall för bensinskatt och anför.
Inledning
F. n. utgår bensinskatt även för bensin, som används inom andra områ den än dem som rör vägtrafiken. Eftersom bensinskatten är specialdestine- rad för vägväsendet, innebär detta att vissa grupper av förbrukare bidrar till vägväsendet utan att ha motsvarande nytta av det. I några fall utgår f. n. kompensation för erlagd bensinskatt, t. ex. inom jordbruksnäringen, träd gårdsnäringen och fiskerinäringen. Krav på gottgörelse har emellertid fram förts även från andra håll.
I betänkandet »Kompensation i vissa fall för bensinskatt» (SOU 1967: 34), som avlämnades den 24 augusti 1967, har bilskatteutredningen1 lagt fram förslag till kompensation för bensinskatt i två avseenden. Utredningen kon staterar till en början att dess huvuduppgift är att verkställa en översyn av vägtrafikbeskattningen och att utredningsarbetet hunnit så långt att det står klart att bensinbeskattning bör finnas även i framtiden. Det framhålls att svårigheter föreligger att begränsa beskattningen till vägtrafiksektorn.
Till fördelarna från administrativ synpunkt med den nuvarande bensinbe skattningen hör, enligt utredningens uppfattning, att skatten i allmänhet tas ut hos tillverkarna eller grossisterna och att undantagen från skatteplik ten är få. Utredningen har ansett att man inte utan tungt vägande skäl bör avstå från dessa fördelar.
Utredningen har övervägt vilka möjligheter som står till buds att till-
* Ledamöter generaldirektören Hörjel, tillika ordförande, riksdagsmännen Folke Björkman, Johannes Blidfors, Nils-Eric Gustafsson och Gösta Sterne samt hovrättsassessorn Hans Hen rik Abelin och kanslirådet Böret Palm.
It Bihang till riksdagens protokoll 1968. 1 samt. Nr 57
4
handahålla skattefri bensin utanför vägtrafiksektorn på ett från kontroll-
synpunkt tillfredsställande sätt. Man har därvid diskuterat fördelar och
nackdelar med att tillsätta spårämnen och färg till den skattefria varan.
Sedan utredningen emellertid funnit att avgränsningsproblemen inte kan
lösas genom märkning av skattefri bensin, har utredningen ansett kompen
sation genom skatterestitution vara den bästa framkomliga vägen. Utred
ningen har bedömt att frågan om kompensation för bensinskatt till dem som
yrkesmässigt använder motorsåg och till samer som använder snöskoter
inom rennäringen kan behandlas för sig utan att utredningens huvudbetän
kande behöver avvaktas. Utredningen föreslår dels individuell kompensation
för bensinskatt vid yrkesmässig användning av motorsåg, dels kollektiv kom
pensation för bensinskatt i samband med snöskoterkörning inom rennä
ringen.
Utredningens författningsförslag torde få fogas vid statsrådsprotokollet
i detta ärende som bilaga.
Efter remiss har yttranden över betänkandet avgetts av statskontoret,
kammarrätten, kontrollstyrelsen, riksskattenämnden, länsstyrelserna i Jön
köpings, Kronobergs, Kalmar, Värmlands, Kopparbergs, Gävleborgs, Väster-
norrlands, Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län, domänstyrelsen,
lantbruksstyrelsen (efter hörande av rennäringsnämnden), skogsstyrelsen,
skogshögskolan, statens maskinprovningar, förste konsulenterna vid lapp
väsendet i Västerbottens och i Norrbottens län, 1964 års rennäringssak-
kunniga, Landsorganisationen i Sverige (LO), Riksförbundet Landsbygdens
folk (RLF), Skogs- och lantarbetsgivareföreningen, Skogsindustriernas sam-
arbetsutskott, Svenska arbetsgivareföreningen (SAF), Svenska petroleum
institutet, Svenska samernas riksförbund, Svenska skogsarbetareförbundet,
Sveriges arbetares centralorganisation, Sveriges skogsägareföreningars riks
förbund samt Taxeringsnämndsordförandenas riksförbund.
Kungl. Maj:ts proposition nr 57 år 1968
Nuvarande ordning
Bensinskatt utgår enligt förordningen den 7 april 1961 (nr 372) om ben
sinskatt för bensin och vissa alkoholer. Bensin beläggs även med energiskatt
enligt förordningen den 31 maj 1957 (nr 262) om allmän energiskatt. Slut
ligen beskattas bensin enligt förordningen den 4 februari 1966 (nr 21) om
särskild skatt på motorbränslen. Sammanlagt utgår f. n. skatt på bensin med
57 öre per liter, varav bensinskatt 43 öre, energiskatt 9 öre och motorbränsle
skatt 5 öre per liter. Av de nu angivna skatterna är, som jag inledningsvis
nämnt, bensinskatten specialdestinerad för vägväsendet.
Enligt förordningen den 25 november 1960 (nr 603) om bidrag till vanföra
ägare av motorfordon kan handikappad erhålla årligt bidrag med belopp som
5
svarar mot den skatt som, då fråga är om bensindriven bil, under bidrags året belöpte på 480 liter bensin. Till vanför ägare av motorcykel utgår ett mindre bidrag.
Med stöd av lagen den 16 december 1966 (nr 664) med vissa bestämmelser om immunitet och privilegier kan vissa internationella organisationer i sär skild ordning få vissa skattelättnader, bl. a. befrielse från skyldighet att er lägga bensinskatt.
Enligt förordningen den 3 april 1959 (nr 92) om förfarandet vid viss konsumtionsbeskattning kan Kungl. Maj.-t, när synnerliga skäl föreligger, medge befrielse från eller återbetalning av bensinskatt.
Utöver dessa möjligheter till befrielse från eller nedsättning av bensin skatt förekommer, som jag tidigare antytt, andra former av skattebefrielse. Sålunda utgår individuell, schablonmässigt bestämd restitution av bensin skatt på bensin vid användning av dels bensindriven traktor (340 kr./år), dels självgående bensindriven skördetröska (575 kr./år), dels skörde- tröska med bensindriven hjälpmotor (150 kr./år). Den sammanlagda gott- görelsen till jordbruksnäringen beräknas uppgå till 12 milj. kr. för budget året 1967/68. Till trädgårdsnäringen utgår årlig, kollektiv gottgörelse för bensinskatt som erlagts inom denna näring. För budgetåret 1967/68 har 400 000 kr. anslagits för ändamålet. Till fiskerinäringen har för samma bud getår anvisats 1 milj. kr. Slutligen utgår kollektiv gottgörelse även till små båtshamnar. För budgetåret 1967/68 har 4,2 milj. kr. anslagits för sådana ändamål som tjänar den mindre sjöfartens intressen.
Kungl. Maj:ts proposition nr 57 år 1968
Motorsågarna
Utredningen
Inledning. Utredningen framhåller att motorsågar används huvudsakligen inom skogsbruket, särskilt i samband med skogsavverkning men även vid röjningsarbete. I någon utsträckning används motorsåg också vid byggnads arbete. Man räknar enligt utredningen med att en van skogsarbetare avver kar en skogskubikmeter (m3sk) per timme. Vidare torde man kunna utgå från att motorsågarna har en bensinförbrukning av i genomsnitt 0,75 liter per m3sk. Med en årsavverkning om 60 milj. m3sk ger detta en total bensin förbrukning om ca 50 milj. liter per år1. I denna kvantitet ingår även den bensin som åtgår vid röjningsarbete, enligt uppgift 2—3 milj. liter per år.
Med utgångspunkt från en beräknad årlig förbrukning av 50 milj. liter bensin uppskattar utredningen den däremot svarande bensinskatten till
1 Enligt skogsstatistisk årsbok 1964—1965 uppgick antalet avverkade m3sk för avverknings- säsongen 1964/65 till 62,4 milj.
G
drygt 20 milj. kr. per år. Utredningen framhåller att en viss osäkerhet vid
låder denna uppskattning, bl. a. eftersom den använda bensinen är inblan
dad med olja, vanligen 4—8 %.
Utredningen har erfarit att den enskilde skogsarbetaren regelmässigt själv
svarar för bensinkostnaderna vid motorsågning. Enligt Svenska skogsarbe
tareförbundet tillhandahåller arbetsgivaren bara i undantagsfall bensinen
utan kostnad för arbetstagaren.
Val av kompensationsform. Enligt utredningen kan tre grupper av förbru
kare komma i fråga för rätt till kompensation. Den som yrkesmässigt an
vänder motorsåg kan sålunda vara arbetstagare, skogsägare vid avverkning
i egen skog eller företagare vid avverkning på annans mark. Kombinationer
härav kan också förekomma. Kompensation till de nu angivna grupperna
kan ske antingen kollektivt eller individuellt.
En kollektiv kompensation är enligt utredningen i allmänhet relativt bil
lig att administrera. Utredningen anser emellertid inte att det beträffande
skogsnäringen är möjligt att ordna en kollektiv kompensation enligt sam
ma mönster som tillämpas för trädgårdsnäringen och fiskerinäringen. An
ledningen härtill är framför allt att det inte finns kollektiva nyttigheter för
vilka man kan använda så stora belopp som 20 milj. kr. per år.
Utredningen har vidare övervägt att fördela de medel, som skall återbä-
ras, mellan de stora intresseorganisationer i vilka flertalet förbrukare är
medlemmar. Inte heller denna väg anses dock framkomlig, eftersom dels
fördelningen av medlen mellan organisationerna är förenad med vissa pro
blem, dels ett sådant förfarande innebär svårigheter för dem som inte är
organiserade. Utredningen har även funnit att metoden inte erbjuder de
enskilda tillfredsställande möjlighet alt besvära sig över beslut av den orga
nisation som betalar ut medel genom individuell kompensation.
Även möjligheten att låta en stiftelse ta hand om medlen diskuteras av
utredningen. I stiftelsens styrelse skulle finnas representanter för det all
männa och för de stora intresseorganisationerna. Med en sådan ordning
skulle bl. a. de oorganiserades intressen kunna tillgodoses, t. ex. genom in
dividuell utbetalning genom stiftelsens försorg. Emellertid anser utredning
en inte en sådan lösning tillfredsställande.
Utredningen har härefter övervägt möjligheten att ordna en individuell
kompensation. En väsentlig fördel med en sådan kompensationsform anser
utredningen vara, att de återburna medlen direkt kommer dem till godo
som betalat bensinskatten. Utredningen finner visserligen svårigheter före
ligga på det administrativa planet. Enligt utredningens bedömande kan an
talet kompensationsberättigade nämligen komma att röra sig omkring 80 000,
och ett system med särskild fristående prövning av varje enskilt fall är där
för ogenomförbart enligt utredningens uppfattning. Eftersom intäkter och
kostnader vid användning av motorsåg prövas i samband med den årliga
Kungl. Maj. ts proposition nr 57 år 1968
7
taxeringen till statlig och kommunal inkomstskatt, anser utredningen dock att frågan om kompensation i princip bör anknytas till taxeringsmyndighe ternas prövning av vissa uppgifter som den skattskyldige lämnat i sin all männa självdeklaration.
Grund för kompensation. Utredningen redogör härefter för de deklara- tionsförfaranden som kan vara aktuella för de olika förbrukarkategorierna.
Skogsarbetare, dvs. den som i egenskap av anställd avverkar skog, tar i sin allmänna självdeklaration normalt upp ersättningen för skogsavverkning som inkomst av tjänst. Under denna förvärvskälla yrkar han också avdrag för kostnader för intäkternas förvärvande. Hit räknas bl. a. kostnader för inköp av bensin och olja till motorsåg. Även kostnader för resor till och från arbetet (vari ingår bensinkostnader) kan vara avdragsgilla. Skogsägare, dvs. den som äger skog eller avverkningsrätt till skog och själv avverkar för avsalu, deklarerar i allmänhet intäkter vid försäljning av skog eller skogsprodukter såsom inkomst av jordbruk. Inkomst av skogsbruk (lik som övriga inkomster av jordbruksfastighet) deklareras regelmässigt efter den s. k. kontantprincipen, dvs. intäkter tas upp för det år då de inflyter, och avverkningskostnader m. m. redovisas på motsvarande sätt för det år då utgift betalts eller omkostnad ägt rum. Ibland kan kostnader, som har samband med drift av motorsåg, förekomma i samband med inkomst av rörelse. Detta kan vara fallet vid skogsavverkning på annans mark på grund av särskild upplåtelse av avverkningsrätt. Den som är både skogsarbetare och skogsägare torde i regel ha att i deklarationen fördela bensinkostna derna på utgifter under inkomst av tjänst och utgifter under inkomst av j ordbruksf astighet.
På s, 14—15 i betänkandet redogör utredningen för själva taxeringsarbe- tets bedrivande. Härav kan följande nämnas. Självdeklarationer lämnas år ligen normalt senast den 15 februari och avser inkomster och utgifter för nästföregående år. Arbetet inom en taxeringsnämnd påbörjas omkring den 1 mars och skall vara avslutat senast den 30 juni. Utredningen pekar på vissa omständigheter som försvårar taxeringsmyndigheternas arbete i nu avsedda fall. Uppgifterna i deklarationerna om förbrukad kvantitet bensin bygger sålunda ej sällan på bristfälliga minnesanteckningar. Dessutom kan den uppgivna mängden bensin avse användning av såväl motorsåg som t. ex. bil eller moped. I fråga om skogsägarna gäller även att de i deklarationen kan redovisa omkostnader för avverkning av skog för ett år medan inkoms ter på grund av avverkat och försålt virke kan redovisas i deklarationen för ett annat år.
Utredningen anser emellertid att man, trots de angivna olägenheterna, kan lösa kompensationsproblemet genom att utnyttja den skattskyldiges upp gifter i självdeklarationen och taxeringsnämndens prövning av denna. De uPPgifter> som därvid kan ifrågakomma, kan enligt utredningen avse an-
2 Bihang till riksdagens protokoll 1968. 1 saml. Nr 57
Kungl. Maj:ts proposition nr 57 år 1968
8
tingen den inkomst arbetet gett eller de kostnader som användandet av mo
torsåg orsakat. Vid valet mellan dessa olika slag av uppgifter har utred
ningen funnit vissa fördelar vara förenade med att ta intäkten till utgångs
punkt för kompensationen. Sålunda skulle den enskildes strävan att i dekla
rationen sänka inkomsterna och höja kostnaderna kunna leda till ett från
kontrollsynpunkt gynnsamt resultat. Främst på grund av svårigheterna att
bestämma drivmedelsförbrukningen vid tidlönat huggningsarbete — liksom
vid användning av motorsåg i förvärvskällorna inkomst av jordbruksfastig
het och inkomst av rörelse — har utredningen emellertid inte funnit det
möjligt att lägga arbetsinkomsten till grund för kompensation. Med hänsyn
till de praktiska svårigheterna att kontrollera den kvantitet virke som skogs
ägare själv avverkat anser utredningen inte heller att den avverkade virkes-
kvantiteten kan läggas till grund för kompensation. Utredningen finner att
i stället de i deklarationen godtagna avdragsgilla kostnaderna för bensin
och kedjesmörjolja vid användning av motorsåg bör tas som utgångspunkt
för kompensation av bensinskatt.
Schabloniserad kompensation. Enligt vad utredningen inhämtat uppgår
förbrukningen av kedjesmörjolja normalt till en tredjedel av bensinför
brukningen. Priserna på smörjolja varierar med hänsyn till den kvantitet
som inköps. Vid köp av en 25-kilosdunk (= 28 liter) ligger priset f. n. vid
2: 13 kr. Priset på bensin och smörjolja varierar med hänsyn till försälj
ningsplats. Utredningen har vid sina beräkningar utgått från ett genom
snittligt pris om en krona per liter drivmedel för motorsåg. Vid en schablon
mässig återbäring om 25 % av kostnaderna för bensin och smörjolja er
hålls ett värde som ungefär svarar mot bensinskatten. Återbäring enligt en
sådan schablonmetod skulle alltså enligt utredningens uppfattning ge ett
tämligen riktigt resultat. En van skogsarbetares årliga kostnad för använd
ning av motorsåg torde, anser utredningen, röra sig omkring 2 000 kr. En
sådan kostnad skulle med den angivna schablonen berättiga till återbäring
med 500 kr.
Utredningen framhåller att denna schablon ger ett riktigt resultat, om
smörj oljeförbrukningen ligger vid en tredjedel av bensinförbrukningen och
om drivmedelspriserna antas vara de nyss uppgivna. Utredningen anser
denna schablonmetod vara acceptabel, särskilt som variationerna i smörj-
oljeförbrukningen kan förväntas minska.
För de fall där den kompensationsgrundande kostnaden är hög — enligt
utredningen över 4 000 kr. — föreslår utredningen emellertid att man inte
tillämpar den angivna schablonberäkningen utan i stället bestämmer kom-
pensationsbeloppet till ett belopp motsvarande skatten per liter förbrukad
bensin.
Enligt utredningens förslag skall bara den som använder motorsåg yrkes
mässigt kunna erhålla kompensation. För att inte i onödan belasta myndig-
Kungl. Maj:ts proposition nr 57 år 1968
Kungl. Maj :ts proposition nr 57 år 1968
9
heterna med prövning av helt obetydliga belopp föreslår utredningen att kompensation inte skall utgå, om det kompensationsgrundande beloppet är lägre än 200 kr. Med den föreslagna schabloniseringen skall sålunda aldrig ett lägre skattebelopp än 50 kr. utbetalas. I normalfallet torde, som nyss an tytts, kompensation avse ett belopp om ca 500 kr. Någon högsta gräns för rätt till kompensation föreslås inte. Även den som i egenskap av arbetsgivare tillhandahållit bensin åt anställda föreslås komma i åtnjutande av kompen sation.
Ansöknmgsforfarandet. Utredningen har funnit det angeläget alt välja en lösning av kompensationsförfarandet som så litet som möjligt inkräktar på taxeringsnämndernas arbete. Utredningen har därför undvikit en ordning enligt vilken taxeringsnämnden beslutar i kompensationsärendet. Utred ningen föieslår i stället följande. Den som önskar få kompensation fogar vid sin allmänna självdeklaration en särskild ansökningshandling1 med upp gift om det avdrag som han yrkat i deklarationen för kostnader för bensin och smörjolja till motorsåg. Taxeringsnämndens ordförande utmärker på handlingen med ett signum, om avdraget godtagits, ändrats eller lämnats utan provning. Enligt förslaget skall taxeringsnämnden inte pröva den kom pensationsgrundande kostnaden, om denna överstiger 4 000 kr. I detta fall t öreslås prövningen ske av kontrollstyrelsen. Ansökningshandlingen sänds till kontrollstyrelsen, som fastställer och utbetalar kompensation antingen på gmndtal av det i handlingen angivna kompensationsgrundande beloppet eller efter särskild utredning av styrelsen. För att kompensationsansökan skall kunna prövas skall ansökningshandlingen obligatoriskt inges tillsam mans med självdeklarationen.
Utredningen förutsätter, som förut nämnts, att belopp som utbetalats som kompensation är att anse som skattepliktig inkomst. Beloppet skall i enlighet därmed deklareras som inkomst för det beskattningsår, då utbetal ning sker.
Fullföljd av talan m. m. Utredningen framhåller att taxeringsnämndens Provning av deklarationen kan ge tre olika resultat med avseende på det i de klarationen yrkade avdraget. I det ena fallet godtar nämnden avdraget, i det andra fallet ändrar nämnden avdraget och i det tredje fallet gör nämnden en sådan skönsmässig prövning av deklarationen alt avdraget inte blir be dömt. I de två första fallen anser utredningen att taxeringsnämndens pröv ning bör läggas till grund för kompensation. I det tredje fallet föreslår ut redningen att det överlämnas åt kontrollstyrelsen — som är beskattnings- myndighet i fråga om bensinskatt — att närmare utreda och pröva yrkat a\drag för kostnader för bensin och smörjolja till motorsåg.
För att undvika kompetenskonflikter mellan taxeringsnämnderna och
1 Angående ansökningsblankettens utformning se s. 19 i betänkandet.
10
kontrollstyrelsen föreslås att taxeringsnämndens beslut i fråga om kompen-
sationsgrundande kostnad för motorsåg i regel skall vara bindande för kon
trollstyrelsen. En egen prövning av denna kostnad skall styrelsen sålunda
blott göra, om den överstiger 4 000 kr. eller om taxeringsnämndens beslut
inte innebär något klart ställningstagande till storleken av den skattskyldi
ges yrkande om avdrag för bensin- och smörjoljekostnader för motorsåg.
Om taxeringsnämndens beslut ändras efter besvär, bör den skattskyldige
enligt utredningen kunna med företeende av högre instans’ beslut hos kon
trollstyrelsen begära den ytterligare kompensation som beslutet kan ge an
ledning till. Någon tid, inom vilken sådan ansökan om kompensation skall
ha inkommit till kontrollstyrelsen, föreslås inte. Om högre instans sänker
ett av lägre instans godtaget avdrag, bör detta enligt utredningens uppfatt
ning inte behöva föranleda någon ändring av tidigare kompensationsbeslnt.
Sådana fall blir enligt utredningens förmodan sällsynta och ett and-
ringsförfarande skulle med all sannolikhet kosta mer än man kunde vinna.
Talan mot kontrollstyrelsens beslut om kompensation föreslås ske genom
besvär hos kammarrätten. Den som vill besvära sig skall inom två månader
från den dag han fick del av beslutet inkomma med besvärsinlaga till kon
trollstyrelsen. över kammarrättens beslut får, enligt utredningens förslag,
talan inte föras.
Särskilda frågor. Den föreslagna schablonen bygger självfallet på nuva
rande pris- och skattenivå och på den tidigare redovisade normala propor
tionen mellan bensin- och smörj oljeförbrukningen. Utvecklingen kan leda
till att schablonen behöver justeras. Utredningen föreslår att det bör an
komma på kontrollstyrelsen att för varje beskattningsår till Kungl. Maj:t
inkomma med förslag beträffande den andel av den kompensationsgrundan-
de kostnaden med vilken kompensation skall utgå.
Utredningen har beräknat kostnaderna för administrationen av det före
slagna kompensationsförfarandet till 450 000 kr., varav 300 000 kr. för taxe-
ringsväsendet och 150 000 kr. för kontrollstyrelsen.
Remissyttrandena
Allmänna synpunkter. Det övervägande antalet remissinstanser ställer sig
positiva till utredningens förslag till lösning av frågan om kompensation
för bensinskatt såvitt rör motorsågar. En del är emellertid kritiska mot ut
redningens principiella resonemang. Främst gäller detta förslaget att knyta
frågan om kompensation till taxeringsnämndernas verksamhet.
Kammarrätten ifrågasätter det berättigade i den föreslagna kompensa
tionen och anser det uppenbart att bensinkostnaderna ytterst belastai skogs
bruket, dvs. skogsägarna. Enligt domstolens uppfattning är den belastning,
som bensinskatten utgör för skogsägarna, inte av den storleksordningen att
Kungl. Maj:ts proposition nr 57 år 1968
11
eu kompensation framstår som angelägen mot bakgrunden av de administra
tiva besvär och kostnader, som är förbundna därmed. Kammarrätten anser
vidare att den föreslagna kompensationen i längden kommer skogsägarna
till godo, eftersom man vid blivande avtalsförhandlingar om skogsarbetar
nas löner inte kan undgå att beakta att skogsarbetarnas kostnader minskat
genom kompensationen. Kammarrätten avstyrker därför förslaget.
I likhet med kammarrätten ifrågasätter länsstyrelsen i Västernorrlands
län om inte kompensationsmöjligheten kommer att påverka skogsarbetar-
avtalen genom att man utgår från lägre omkostnader i arbetet för skogs
arbetare som håller motorsåg. Länsstyrelsen i Jönköpings län anser inte att
den föreslagna kompensationen bär sådan betydelse för den enskilde skogs-
arbetaren att beskattningsapparaten bör belastas med ifrågavarande kom-
pensationsinstitut.
Även riksskattenämnden avstyrker förslaget och anser att det bör över
vägas att lägga hela arbetet med prövning och utbetalning av kompensation
för bensinskatt på kontrollstyrelsen.
Länsstyrelsen i Värmlands län anser att all handläggning borde kunna
ske centralt hos kontrollstyrelsen, varigenom förfarandet torde kunna göras
enklare och medföra lägre administrationskostnader.
Skogs- och lantarbetsgivareföreningen påpekar att det utöver de vanliga
motorsågarna förekommer även andra bensindrivna handmaskiner i skogs
bruket, främst röj ningsmotorsågar och bergborrmaskiner. Föreningen före
slår att dessa maskiner i kompensationshänseende jämställs med motor
sågarna.
Kungl. Maj. ts proposition nr 57 år 1968
Val av kompensationsform. Flertalet remissinstanser ansluter sig till ut
redningens förslag att lösa kompensationsfrågan genom en individuell åter
bäring av bensinskatt. De berörda intresseorganisationerna uttalar i princip
tillfredsställelse över förslaget. Svenska skogsarbetareförbundet anser att ut
redningen funnit ett enkelt och kontrollerbart system för återbäringen och
framhåller att tidigare uttalade farhågor för att ett individuellt restitutions-
förfarande skulle bli svårt att kontrollera och administrativt otympligt torde
kunna starkt reduceras om utredningens förslag antas. Sveriges skogsägare
föreningars riksförbund uttalar sin tillfredsställelse över att det föreslagna
förfarandet medger en individuell kompensation grundad på den verkliga
bensinförbrukningen. RLF framhåller att utredningens förslag, att utbetal
ning sker till förbrukaren på grundval av dennes uppgifter i självdeklaratio
nen, torde vara den tekniskt lämpligaste vägen och ansluter sig därför till
förslaget om individuell kompensation. Skogshögskolan instämmer i försla
get att ersättningen bör få formen av en individuell restitution och anser
lösningen att låta ansökningen om kompensation gå via taxeringsnämnder
na vara väl utformad och ägnad att tillgodose angelägna krav på ett förenk
lat förfarande.
12
Emellertid anförs även kritiska synpunkter på den föreslagna kompensa-
tionsformen. Som nyss nämnts riktar sig denna kritik i väsentliga delar mot
utredningens förslag att sammankoppla den individuella kompensationen
med taxeringsförfarandet. De flesta remissinstanser som framfört kritik i
detta avseende anser samtidigt att kompensationsfrågan bör lösas genom
kollektiv restitution.
Statskontoret framhåller att förslaget innebär att huvudparten av arbetet
med att bestämma kompensationsbeloppet kommer att falla på taxerings
nämnderna och i vissa fall på kontrollstyrelsen. Statskontoret anser att en
kollektiv kompensation i första hand synes böra komma i fråga, eftersom
antalet förbrukare är stort men den förbrukade bensinmängden i varje en
skilt fall är begränsad, och anser inte att utredningen anfört övertygande
skäl mot ett kollektivt kompensationsförfarande. Den föreslagna individuella
metoden fyller enligt statskontorets mening inte de krav på ett smidigt och
billigt administrativt förfaringssätt som bör eftersträvas och torde i prakti
ken komma att ställa sig dyrare än vad utredningen förutsett.
Kammarrätten är av den uppfattningen att förslaget kommer att kräva
ett icke obetydligt merarbete för myndigheterna och anser att taxeringsar-
betet i dess helhet kommer att bli lidande av att taxeringsnämnderna skall
ha hand om bedömningen av ansökningar om kompensation. Om individuell
kompensation anses erforderlig, bör beräkningen av kompensationsgrun-
dande kostnad göras av kontrollstyrelsen. Kammarrätten ifrågasätter vida
re om det med hänsyn till pågående utredningsarbete angående införande
av definitiv källskatt är lämpligt att knyta an frågan om kompensation till
taxeringsnämndernas verksamhet.
Riksskattenämnden anför liknande synpunkter och framhåller särskilt
att det ligger i sakens natur att stor återhållsamhet måste iakttas när det
gäller att pålägga taxeringsnämnderna nya arbetsuppgifter. Nämnden anser
att man i stället borde inrikta ansträngningarna på att befria taxeringsnämn-
dei na fiån vissa redan ålagda uppgifter. Enligt nämndens mening föreligger
det risk för att andra och viktigare uppgifter kan bli eftersatta, om taxerings
nämnderna belastas med de uppgifter som följer av utredningens förslag.
Riksskattenämnden anser också att en eventuell lagstiftning om definitiv
källskatt för löntagare sannolikt kommer att hindra medverkan av taxe
ringsnämnderna. Även länsstyrelsen i Jönköpings län erinrar om konse
kvenserna för det föreslagna kompensationssystemet, om en definitiv käll
skatt införs.
En del länsstyrelser anför synpunkter av ungefär samma slag som de nu
redovisade. Bland dem som anser att utredningen, bl. a. med hänsyn till att
förslaget kan befaras innebära en ytterligare belastning för taxeringsnämn
derna, bort närmare överväga möjligheterna att ordna en kollektiv kompen
sation är länsstyrelserna i Värmlands, Gävleborgs, Västernorrlands och Norr
bottens län. Taxeringsnämndsordförandcnas riksförbund uttrycker liknan
Kungl. Maj.ts proposition nr 57 år 1968
de synpunkter. Även länsstyrelserna i Kopparbergs och Västerbottens län anser att utredningens förslag skulle leda till att taxeringsnämnderna blev belastade med ovidkommande arbetsuppgifter.
Länsstyrelsen i Kopparbergs län anser att en tillfredsställande lösning av kompensationsproblemet skulle kunna uppnås t. ex. genom att berörda förbrukare av vederbörande organisationer erhåller rabattkuponger, som skulle motsvara skatten på en normal årsförbrukning. Kupongerna skulle gälla som betalningsmedel hos bensinleverantörer vilka i sin tur skulle få avräkna värdet av kupongerna vid leverans av skatten.
Grund för kompensation. Förslaget att de i självdeklarationen godtagna avdragsgilla kostnaderna för bensin och smörjolja vid användning av motor såg läggs till grund för beräkning av bensinskatterestitution har vunnit an slutning från så gott som samtliga remissinstanser. Från några håll uttalas dock betänkligheter mot förslaget.
Kammarrätten framhåller att de kompensationsberättigade själva för det mesta inte torde ha några anteckningar om bensinköpen och därför inte kan förutsättas ha någon säker kännedom om dem.
Riksskattenämnden anser att gottgörelsen bör bestämmas efter mera scha blonmässiga grunder, t. ex. på grundval av uppgifter om antalet i skogen arbetade timmar eller antalet avverkade kubikmeter skog. 1 likhet med kam marrätten framhåller riksskattenämnden att den skattskyldige ofta inte har möjlighet att lämna separat redovisning av avdragsyrkandet beträffande motorsåg, eftersom han regelmässigt inte torde föra anteckningar som kan ligga till grund för en eventuell uppdelning på olika slag av bensinkostnader.
Liknande synpunkter anförs av länsstyrelsen i Värmlands län. I de något mera komplicerade fall där den kompensationsberättigade arbetar både som anställd och egen företagare torde enligt länsstyrelsen kompensation kunna grundas på uppgivna inkomster eller på uppgifter om antal dagsverken och storleken av den areal som blivit föremål för röjning.
Schabloniserad kompensation. Utredningens förslag att bestämma kom pensation för bensinskatt efter schablonmetod tillstyrks av de flesta remiss instanserna. Länsstyrelsen i Värmlands län anser emellertid att man borde överväga att fastställa kompensationen så att den inte behöver betraktas som skattepliktig inkomst. Enligt länsstyrelsen skulle därigenom en väsent lig förenkling uppnås i det administrativa förfarandet, eftersom man skulle slippa ett omfattande arbete med att sända ut och sortera kontrolluppgifter till ledning för den årliga taxeringen. Länsstyrelsen i Västernorrlands län framhåller också att kontrollen av att utbetalda belopp blir beskattade kom mer att medföra ett merarbete för taxeringsnämnderna. Särskilt försvåras kontrollarbetet, när fråga är om utlänningar som tillfälligt uppehåller sig i landet.
Kungl. Maj:ts proposition nr 57 år 1968
14
Utredningens förslag att begränsa rätten till kompensation, om det kom-
pensationsgrundande beloppet är lägre än 200 kr., tillstyrks eller lämnas
ntan erinran av det övervägande antalet remissorgan. Några anser dock att
minimigränsen för rätt till kompensation borde höjas. Bland dem som före
slår en höjning är kammarrätten, som anser att en sådan åtgärd skulle med
föra en minskning i taxeringsnämndernas merarbete. Riksskattenämnden
framhåller att det administrativa förfarandet inte bör belastas med utred
ningar in. in. angående bagatellbelopp och anser att det lägsta kompensa-
tionsgrundande beloppet bör sättas till 1 000 kr. Länsstyrelsen i Västerbot
tens län åberopar en av förste taxeringsintendenten i länet upprättad pro
memoria, vari föreslås en höjning av minimigränsen till 800 kr.
RLb anser att rättviseskäl talar för att alla förbrukare kommer i åtnju
tande av kompensation. Av hänsyn till administrationskostnaderna bör, en
ligt RBF, en minimigräns dock sättas vid 100 kr.
Skogshögskolan anser det onödigt att övervältra taxeringsnämndernas
gi anskningsansvar på kontrollstyrelsen när den kompensationsgrundande
kostnaden överstiger 4 000 kr.
Domänstyrelsen framhåller att domänverket inte taxeras till statlig in
komstskatt och föreslår med hänsyn härtill att kompensation till verket
skall utgå efter särskild överenskommelse mellan domänstyrelsen och kon
trollstyrelsen.
Ansökningsförfarandet. Formen för det ansökningsförfarande som utred
ningen föreslår tillstyrks eller lämnas utan erinran av så gott som alla
remissinstanser. Från några håll anförs dock avvikande mening.
Statskontoret ifrågasätter om inte uträkning och utbetalning av kompen-
sationsbelopp samt underrättelser till taxeringsmyndigheterna kan åstad
kommas på ett rationellare sätt och till lägre kostnad genom att dessa arbets-
uppgifter samordnas med registreringen av taxeringsdata vid länsstyrel
serna. Statskontoret anser det vid ett sådant tillvägagångssätt möjligt att
hämta uppgifterna om kompensationsgrundande belopp direkt från dekla
rationerna utan att man behöver använda sig av ett särskilt ansökningsför
farande.
Kontrollstyrelsen framhåller att förutsättningar finns för att styrelsen
med anlitande av den automatiska databehandlingstekniken på ett ratio
nellt sätt kan fullgöra en betydande del av de arbetsuppgifter som åvilar
styrelsen enligt utredningsförslaget. Styrelsen tillägger att ett anlitande av
länsstyrelsernas datakontor effektivast skulle underlätta styrelsens arbete.
Styrelsen påpekar vidare att, om länsstyrelsernas datakontor kommer att
anlitas, ansökningshandlingarna bör följa deklarationerna till datakontoret
och inte, såsom föreslagits, först tillställas kontrollstyrelsen. För att ett så
dant förfarande skall möjliggöras föreslår styrelsen att den, om anledning
finns till det, får rätt att föreskriva att ansökningshandlingarna tillhanda
hålls styrelsen i annan ordning än den av utredningen föreslagna.
Kungl. Maj.ts proposition nr 57 år 1968
Kammarrätten anser det vara obilligt att rätten till kompensation skall vara förverkad, om ansökan inte bifogas deklarationen.
Kontrollmöjligheter och fullföljd av talan. Flertalet remissinstanser till styrker eller lämnar utan erinran utredningens förslag rörande kontroll av "PPgivna avdragsposter och möjligheterna alt erhålla rättelse i beslut i fråga om dessa. Flertalet av de remissinstanser som uttalar betänkligheter mot den föreslagna grunden för kompensation framhåller emellertid även -- som framgår av den tidigare redogörelsen — svårigheterna för taxerings nämnderna att upprätthålla en tillfredsställande kontroll av riktigheten av de i självdeklarationen lämnade uppgifterna. Bland dem som ger uttryck åt eu sådan uppfattning är kammarrätten, som emellertid anser att en viss ledning för taxeringsnämndernas bedömning kan erhållas av den deklare rade intäkten av skogsarbete eller av sålt leveransvirke. Kammarrätten anser vidai e att om granskningen lett till att taxeringsnämnden avviker från deklarationen — i underrättelsen om avvikelsen skall anges att denna också ar avgörande för rätten till kompensation. Endast på detta sätt får näm ligen sökanden besked om att han måste överklaga taxeringen för att kunna få kompensation. Kammarrätten föreslår även att den, som vill att ändrad taxering skall läggas till grund för beräkning av kompensation för bensin skatt, skall ha inkommit till kontrollstyrelsen med ansökan om kompensa tion inom sex månader efter det han erhöll del av beslutet om ändrad taxe ring.
Riksskattenämnden anser det med hänsyn till det stora antalet deklara tioner och den begränsade tid, under vilken taxeringen skall ske, inte prak tiskt möjligt att kontrollera varje förekommande avdragsyrkande. Om pröv ningen av det kompensationsgrundande beloppet knyts till taxeringsnämn dernas provning, bör enligt riksskattenämndens uppfattning en väsentlig skärpning ske av granskningen. Frestelsen att framställa oriktiga yrkanden kan annars komma att öka, anser nämnden. Liknande synpunkter anförs av länsstyrelsen i Kopparbergs län och Taxeringsnämndsordförandcnas riks förbund. Även länsstyrelsen i Värmlands län anser svårigheter föreligga för taxeringsnämnderna att utöva eu tillfredsställande kontroll av drivmedels- kostnaderna men framhåller att olägenheterna sannolikt skulle undan röjas, om även avdraget för drivmedelskostnader schabloniserades.
Kungl. Maj:ts proposition nr 57 år 1968
15
Departementschefen
Allmänna synpunkter. Frågan om restitution av bensinskatt på bensin som förbrukas vid yrkesmässig användning av motorsåg har behandlats av riks dagen vid flera olika tillfällen, senast år 1966.
Med anledning av motioner i denna fråga (1966:1: 9, 61, 521 och 533 samt II: 15, 96, 614 och 643) uttalade 1966 års bevillningsutskott i sitt av riks
16
dagen godkända betänkande (BeU 26) att utskottet delade motionärernas
uppfattning att det var angeläget, att frågan snarast löstes beträffande avlyft
ning från bl. a. skogsbrukets motorsågar av den del av bensinbeskattningen
som är avsedd att täcka vägtrafik- och vägkostnader. Utskottet ansåg emel
lertid att spörsmålet inte borde avgöras före bilskatteutredningens ställ
ningstagande till problem som sammanhänger med att drivmedelsskatterna
belastar vissa näringsgrenar utöver den direkta nytta de har av vägväsendet.
I sitt nu avgivna delbetänkande förklarar bilskatteutredningen att den
hunnit så långt att vissa huvudlinjer i utredningens kommande förslag
framträder. Utredningen anser det sålunda klart att bensinbeskattning bör
finnas även i framtiden och även att vissa avgränsningsproblem — vartill
utredningen räknar frågan om ersättning för bensinskatt på bensin som yr
kesmässigt använts i motorsåg — inte torde kunna lösas på annat sätt än ge
nom skatterestitution. Vidare framhåller utredningen att denna ersättnings
fråga bör kunna behandlas för sig utan att dess huvudbetänkande behöver
avvaktas.
Bensinskatten är avsedd att komma vägtrafiken till godo. Denna special-
destincring har ansetts böra leda till att bensinskatt på bensin som används
för andra ändamål än drift av fordon i vägtrafik i viss utsträckning åter-
bärs till förbrukarna. Av bl. a. administrativa skäl har sådan kompensation
begränsats till fält, där bensin i mera betydande omfattning använts för
sådana andra ändamål. De områden där f. n. kompensation utgår för ben
sinskatten är jordbruket, trädgårdsnäringen, fiskerinäringen och den mindre
sjöfarten.
Bilskatteutredningens undersökningar visar, att skogsnäringen är ett an
nat område där bensinskatten är en kostnadsfördyrande faktor utan att nä
ringen får motsvarande fördelar genom vägväsendets utveckling. Jag syftar
då inte på den bensinskatt som utgår på bensin som inom skogsnäringen
förbrukats vid användning av motorfordon utan på den bensinskatt som ut
går till följd av användningen av motorsågar. Mot bakgrunden inte minst
av skogsnäringens allmänna läge ter det sig därför angeläget att undanröja
den extra belastning som bensinskatten utgör för denna näring.
Bilskatteutredningen har föreslagit en anordning, genom vilken förbru
kare av bensin för motorsågar får kompensation för den bensinskatt, som
ingår i bensinpriset. Även om tanken på en sådan kompensation i regel vun-
nit anslutning bland remissinstanserna har några principiella erinringar
framkommit. Det har sålunda sagts, att kompensationen i allmänhet kom
mer skogsarbetarna till del och att denna kompensation förmodligen be
aktas vid kommande löneförhandlingar. Hittills har man nämligen vid
avtalsförhandlingarna tagit hänsyn till att skogsarbetarna i regel har att
själva bekosta drivmedel för avverkningen. Om kostnaden för drivmedel
nedbringas, skulle vid kommande löneförhandlingar arbetsgivarna se till
Kungl. Maj:ts proposition nr 57 år 1968
att löneförmånerna avvägs med utgångspunkt från de reducerade kostna derna. Kompensationen skulle med andra ord inte slutligt komma skogs arbetarna till del utan lielt eller delvis tillfalla arbetsgivarna. På denna grund har några remissinstanser avstyrkt förslaget.
Denna kritik vilar enligt min uppfattning på ett felaktigt synsätt. Kom pensationen är nämligen inte avsedd att komma skogsarbetarna såsom grupp till del. Den är avsedd att från skogsnäringen ta bort en belastning, som med bensinskattens specialdestinering framstår som orättvis och kostnads- fördyrande. De föreslagna reglerna har heller inte begränsats till att gälla till förmån för de anställda. De avses gälla generellt för den som haft kost nad för bensin vid yrkesmässig användning av motorsåg, oberoende av om vederbörande ar fysisk eller juridisk person och i lika mån för arbetsta gare och för företagare. Med nuvarande avtalsförhållanden kommer visser ligen en stor grupp av dem som får del av kompensationen att utgöras av anställda, men detta förhållande kan givetvis komma att ändras och är utan betydelse för frågan om kompensation bör ges eller inte.
Avgörande för frågan om införande av ett kompensationssystem är enligt min mening, om skogsnäringen som helhet betraktad f. n. kan anses i mera betydande omfattning erlägga bensinskatt för annat än motorfordon. Ut redningen visar tydligt att så är fallet. Enligt utredningens beräkningar uppgår denna bensinskatt till ett så stort årligt belopp som 20 milj. kr.
Mot bakgrunden härav kan jag inte finna att det förhållandet, att kom pensationen kan komma att påverka utfallet av avtalsförhandlingar mellan skogsnäringens arbetstagare och arbetsgivare, har någon relevans i detta sammanhang.
Kungl. Maj :ts proposition nr 57 år 1968
17
Förslaget har även avstyrkts av några remissinstanser under hänvisning till att det föreslagna förfarandet kan bli svårt att tillämpa, om ett system med definitiv' källskatt skulle komma att införas.
Ej heller denna invändning synes mig bärkraftig. Tidpunkten för ett even tuellt införande av definitiv källskatt är ännu okänd. Ej heller vet man vilket system för definitiv källskatt som kommer att föreslås. Frågan om det före slagna kompensationsförfarandet går eller inte går att tillämpa om vi får definitiv källskatt torde inte kunna bedömas innan man vet vilket källskatte- system som kommer att förordas.
Det torde inte böra komma i fråga att avstå från åtgärder som ter sig angelägna och brådskande bara därför att andra reformer framdeles kan komma att rubba förutsättningarna för dagens åtgärder. Skulle en framtida k ä 11 skat t er ef o r m omöjliggöra den administrativa ordning som nu anses lämplig för ett på nuvarande förhållanden baserat kompensationsförfarande, torde bestämmelserna härom då få anpassas till vad som beslutas i fråga om definitiv källskatt.
18
Vad jag nu sagt ger vid handen att jag inte anser de principiella invänd
ningarna mot bilskatteutredningens förslag vara ett hinder mot förslagets
genomförande. Utredningen har visat angelägenheten av åtgärder på detta
område och förslagets remissbehandling visar att enighet i stort sett råder
om att skogsnäringen bör befrias från den kostnadsökande faktor som
bensinskatt på motorsågarnas drivmedel innebär. Jag delar denna uppfatt
ning och förordar ett kompensationsförfarande på grundval av utredningens
förslag.
Ett spörsmål som bör tas upp i detta sammanhang gäller de motordrivna
redskap för vilka rätt till kompensation skall gälla. Utredningens förslag
gäller motorsågar avsedda att användas i samband med sådan skogsavverk
ning som innefattar huggning, röjning eller kvistning. Även andra bensin
drivna handmaskiner än motorsågar förekommer i skogsbruket, t. ex. berg-
borrmaskiner. Enligt min uppfattning bör emellertid i förevarande samman
hang endast sådana bensindrivna handmaskiner komma i fråga för rätt till
kompensation som används i det egentliga awerkningsarbetet. Detta innebär
att endast användning av motorsågar kan grunda rätt till kompensation för
bensinskatt.
Val av kompensationsform. Som framgår av det anförda har utredningen
föreslagit att kompensationsfrågan löses genom individuell återbäring efter
viss prövning av taxeringsnämnden eller kontrollstyrelsen. Mot en sådan
lösning har från flera håll invänts att taxeringsarbetet skulle bli ännu mer
betungande än f. n. och att lösningen medför även andra nackdelar från
administrativ synpunkt. Från några håll bär föreslagits att arbetet med en
individuell kompensation skall ombesörjas uteslutande av kontrollstyrelsen.
I valet mellan en individuell eller kollektiv återbäring bör enligt min me
ning stort avseende fästas vid att de som bär kostnaden för bensinskatten
även får del av de medel som skall utbetalas. Först därigenom kan rattvise-
kravet, så långt detta är rimligt, anses tillgodosett. För en kollektiv restitu
tion kan, såsom utredningen framhållit, olika alternativa lösningar tänkas.
I inte något av fallen skulle man emellertid nå det resultatet att den åter-
burna ersättningen kommer alla berättigade förbrukare till godo. Dessutom
skulle ett genomförande av någon av dessa lösningar sannolikt leda till be
svärliga fördelningsproblem. Jag biträder därför utredningens principiella
ställningstagande på denna punkt.
Beträffande de anförda betänkligheterna mot att sammankoppla en indi
viduell kompensation med taxeringsarbetet vill jag framhålla att jag har stor
förståelse för synpunkter av detta slag. Utredningens förslag innebär emel
lertid i detta hänseende inte att taxeringsnämndens granskning skall inne
bära någon bedömning av själva kompensationsyrkandet. På ansöknings
handlingen skall enligt förslaget blott antecknas hur taxeringsnämnden be
Kungl. Maj:ts proposition nr 57 år 1968
Kungl. Maj. ts proposition nr 57 år 1968
19
dömt sökandens avdragsyrkande i självdeklarationen. Detta torde medföra
ett tämligen obetydligt extraarbete. Enligt min uppfattning är det föreslagna
förfarandet praktiskt, förhållandevis lätt att tillämpa och, såvitt jag kan be
döma, måttligt kostnadskrävande. Jag anser med hänsyn härtill att de fram
förda invändningarna inte är av sådan betydelse att man bör frångå förslaget
att utnyttja taxeringsförfarandet och i stället välja en annan väg, t. ex. att,
såsom förordats av några remissinstanser, lägga hela granskningsarbetet på
kontrollstyrelsen. Jag biträder sålunda utredningens förslag även i denna
del.
Grund för kompensation. Utredningens förslag att till grund för kompen
sation lägga den skattskyldiges vid taxeringen godtagna kostnader för bensin
och smörjolja har mött erinringar bara från ett par håll. De betänkligheter
som uttalats har främst avsett den skattskyldiges svårigheter att på ett till
fredsställande sätt redovisa de aktuella avdragsposterna. Man har i stället
föreslagit att kompensationen skall grundas på uppgifter om antalet arbets
timmar eller avverkade kubikmeter skog eller på den kompensationsberätti-
gades intäkter.
De framförda invändningarna kan enligt min mening inte frånkännas visst
fog. Stora svårigheter föreligger emellertid att få några säkra hållpunkter
för bestämmande av drivmedelsförbrukningen vid tidlönat huggningsarbete
och vid sådan användning av motorsåg som är att hänföra till förvärvskäl
lorna inkomst av jordbruksfastighet eller inkomst av rörelse. Som utred
ningen framhållit är även andra problem förenade med att beräkna kom
pensationen med utgångspunkt från intäkterna i deklarationen. Jag vill där
för instämma i utredningens förslag att i stället lägga avdragsposten till
grund för kompensation. Det anförda hindrar emellertid inte att uppgifterna
i den ansökningshandling som skall fogas till deklarationen i vissa fall kan
behöva kompletteras med uppgifter om antalet arbetstimmar, avverkad vir-
keskvantitet eller röjd areal.
Schabloniserad kompensation. Förslaget att kompensationen i regel skall
bestämmas efter en schablonmetod har vunnit allmänt gillande hos remiss
instanserna. Schablonmetoden bör ge ett så rättvisande resultat som möjligt
och samtidigt underlätta den praktiska tillämpningen både för berörda myn
digheter och för de kompensationsberättigade. Enligt förslaget skulle 25 %
av kostnaden för bensin och kedjesmörjolja återbäras till sökanden. Efter
som denne i sin deklaration gjort avdrag för hela kostnadsbeloppet, har han
minskat sin beskattningsbara inkomst med belopp motsvarande restitutions-
beloppet. Det återuppburna beloppet bör därför enligt utredningen anses
som skattepliktig inkomst och läggas till sökandens övriga inkomster för
beskattning under det nästkommande taxeringsåret. Det belopp av återbä
ringen som återstod efter beskattning skulle utgöra sökandens nettobehåll
20
Kungl. Maj:ts proposition nr 57 år 1968
ning. Om t. ex. en skogsarbetare i deklarationen uppgett kostnaderna för
bensin och kedjesmörjolja till 2 000 ler., skulle med utredningens förslag
500 kr. återbäras till sökanden. Detta belopp skulle läggas till sökandens
övriga inkomster under beskattningsåret och vid en marginalskatt på 40 %
— som torde vara normalt för ifrågavarande förbrukare — medföra en
nettobehållning om 300 kr.
Som framhållits vid remissbehandlingen skulle emellertid praktiska för
delar vinnas, om man reducerar det procenttal med vilket schabloniserad
kompensation skall utgå och befriar det återburna beloppet från skatt. Vid
en marginalskatt på 40 % nås sålunda samma nettoeffekt — dvs. behåll
ningen sedan återbäringen beskattats — om utbetalning sker med 15 % av
den kompensationsgrundande kostnaden utan att det utbetalade beloppet
sedermera behöver tas upp till beskattning (i exemplet: 15 % av 2 000 kr.
= 300 kr.). En sådan lösning innebär visserligen en grövre schablon än ut
redningens förslag, eftersom nettobeloppet blir något mindre exakt, om mar
ginalskatten ligger vid ett annat procenttal än 40 %. Avvikelserna är dock
inte större än att jag med hänsyn till metodens fördelar anser mig böra för
orda att kompensationen bestäms till 15 % men i gengäld görs skattefri. Det
av mig föreslagna procenttalet kan självfallet behöva ändras till följd av
ändringar i bl. a. beskattningen samt bensin- och smörj oljepriserna. Det får
ankomma på kontrollstyrelsen att varje år föreslå det procenttal som skall
läggas till grund för bestämmande av kompensationen.
Liksom utredningen anser jag att kompensation med alltför obetydliga be
lopp inte bör komma i fråga. Därför bör i fråga om det kompensationsgrun
dande beloppet sättas en nedre gräns under vilken rätt till kompensation
ej skall föreligga. Jag finner den av utredningen föreslagna gränsen vid 200
kr. vara väl vald.
Enligt utredningen beslutar kontrollstyrelsen i kompensationsfrågan. Om
den kompensationsgrundande kostnaden inte överstiger 4 000 kr., beräknas
enligt förslaget kompensationen enligt schablonen på grundval av det avdrag
för bensin och smörjolja som medgetts vid taxeringen. Om taxeringsnämn
dens beslut i fråga om taxeringen inte klart anger vad som fått dras av i
dessa hänseenden eller om den kompensationsgrundande kostnaden över
stiger 4 000 kr., skall enligt utredningen kontrollstyrelsen utreda den kom
pensationsgrundande kostnaden.
Jag ansluter mig till vad utredningen sålunda föreslagit. Med hänsyn till
den skattefrihet som föreslås för det kompensationsbelopp som utbetalas
bör beloppet dock, när den kompensationsgrundande kostnaden överstiger
4 000 kr., bestämmas till 60 % av bensinskattekostnaden. Även i sådana fall
där förbrukaren inte taxeras till statlig inkomstskatt, t. ex. domänstyrelsen,
får det ankomma på kontrollstyrelsen att pröva frågan om kompensation.
21
Ansökningsförfarandet. Det har ifrågasatts om man inte genom att utnytt ja registreringen av taxeringsdata vid länsstyrelsen kunde avstå från ett sär skilt ansökningsförfarande och i stället hämta erforderliga uppgifter direkt från deklarationerna.
Ett utnyttjande av de möjligheter, som automatisk databehandling erbju der, bör självfallet komma i fråga så snart detta är tekniskt genomförbart. Därigenom skulle sannolikt en stor del av de arbetsuppgifter, som till följd av förslaget faller på kontrollstyrelsen, kunna fullgöras på ett rationellt sätt. Det ankommer på kontrollstyrelsen att närmare pröva de vägar som står till buds i det hänseendet. Oberoende därav bör emellertid beslut om kompensa tion föregås av en formell ansökan. Därigenom erhålls nämligen ett konkret underlag för myndigheternas bedömning samtidigt som en klar åtskillnad sker i fråga om uppgifter i den allmänna självdeklarationen och uppgifter i ansökningen. Detta är av betydelse från såväl kontrollsynpunkt som med hänsyn till frågor om fullföljd av talan och om det straffrättsliga ansvaret för oriktiga uppgifter.
Fullföljd av talan. Den som inte är nöjd med taxeringsnämndens beslut i fråga om yrkat avdrag för kostnad till följd av användning av motorsåg kan besvära sig till prövningsnämnden, kammarrätten och i vissa fall regerings rätten.
Om den skattskyldige vinner framgång med sin besvärstalan, kan han, enligt utredningens förslag, hos kontrollstyrelsen begära den ytterligare kompensation som beslutet kan föranleda till. Om högre instans sänker ett av lägre instans godtaget avdrag, anser utredningen att detta inte behöver föranleda någon ändring av tidigare kompensationsbeslut. Utredningen före slår att talan mot kontrollstyrelsens beslut om kompensation förs genom be svär hos kammarrätten. Den som vill besvära sig skall inge besvärsinlagan till kontrollstyrelsen, över kammarrättens beslut skall talan inte få föras. Jag biträder utredningens förslag.
För att en skattskyldig, som erhållit avvikelse från sin deklaration, skall bibehållas vid rätten till kompensation, föreslås från något håll att i under rättelsen om avvikelsen från deklarationen skall anges att avvikelsen också är avgörande för rätten till kompensation. Jag vill här erinra om att taxe ringsmyndigheterna enligt förslaget inte vid något tillfälle har att fatta be slut i kompensationsfrågan. Vad som sker är att taxeringsnämndens ordfö rande på ansökningshandlingen anger att det i ansökan uppgivna beloppet för bensin- och smörj oljekostnad för motorsåg överensstämmer med mot svarande i deklarationen såsom avdragsgill godtagen kostnad. Om beloppet inte överensstämmer, skall ordföranden på ansökningshandlingen ange det belopp som nämnden godtagit som avdragsgill kostnad. Har beloppet inte prövats av nämnden, skall kontrollstyrelsen utreda den kompensationsgrun- dande kostnaden. Taxeringsnämnden fattar, som nämnts, inget beslut i
Kungl. Maj:ts proposition nr 57 år 1968
22
kompensationsärendet. Dess beslut i taxeringsärendet har däremot själv
fallet i schablonfalleu indirekt betydelse för kompensationsfrågan. En sådan
indirekt verkan av beslut i taxeringsfråga förekommer på många områden.
Ett stort antal sociala förmåner är sålunda direkt beroende av hur taxe
ringen fastställs. Någon särskild underrättelse om sådana biverkningar av
taxeringsnämndens beslut lämnas av praktiska skäl inte i samband med
taxeringsnämndens underrättelse om avvikelse från deklarationen. Anled
ning torde inte heller finnas till annat betraktelsesätt, när det gäller den
biverkan taxeringsnämndens beslut får enligt kompensationsschablonen.
Särskilda frågor. För reglering av olika frågor rörande kompensationsför-
farandet bar utredningen föreslagit en särskild förordning. Som följer av
förslaget kan emellertid en del fortlöpande ändringar bli nödvändiga med
hänsyn till bl. a. ändrade pris- eller skatteförhållanden. Det torde vara att
föredra att bestämmelser i ämnet meddelas av Kungl. Maj :t. Jag föreslår
därför att Kungl. Maj :t begär bemyndigande av riksdagen att medge kom
pensation i huvudsak enligt utredningens förslag med de jämkningar som
jag förordat i det föregående samt att göra de ändringar i fråga om kompen
sationen som behövs med hänsyn till framtida ändringar i bl. a. pris- och
skatteförhållandena.
För att klargöra att de utbetalade kompensationsbeloppen utgör skattefri
inkomst bör ett tillägg ske i 19 § kommunalskattelagen.
De nya bestämmelserna föreslås träda i kraft den 1 januari 1969 med
verkan fr. o. m. inkomståret 1968. Detta innebär att frågan om kompensa
tion kommer att bedömas första gången på grundval av uppgifter i 1969 års
allmänna självdeklaration.
Som jag tidigare nämnt har den årliga kompensationen beräknats till ca
20 milj. kr. Dessa kostnader kommer inte att påverka riksstaten under bud
getåret 1968/69. Vidare har kostnaderna för administrationen av utred
ningen beräknats till ca 450 000 kr. Inte heller dessa kostnader kommer att
belasta statsverket under budgetåret 1968/69.
Kungl. Maj:ts proposition nr 57 år 1968
Snöskotrarna
Utredningen
Inledningsvis har nämnts att utredningen föreslår kompensation för ben
sinskatt även i fråga om snöskotrar. Förslaget avser bara skotrar som an
vänds inom rennäringen. Utredningen har försökt att genom insamlade upp
gifter beräkna den totala bensinförbrukningen per år för sådana snöskot
rar. Även om materialet inte varit fullständigt, bar utredningen ansett sig
kunna konstatera att det årliga bensinskattebeloppet inte understiger
23
100 000 kr. Det har emellertid inte kunnat närmare utredas, om eller hur mycket den verkliga siffran ligger högre. Utredningen har därför stannat vid att föreslå att kompensation skall utgå med 100 000 kr.
Vid valet av kompensationsform har utredningen övervägt individuell eller kollektiv återbäring. Utredningen finner att den bästa lösningen är en form av kollektiv kompensation, i synnerhet som de medel som skall åter- bäras kan förväntas komma till användning på sådant sätt att samerna själva får disponera över dem.
Utredningen har inhämtat, att Svenska samernas riksförbund kan anses representera nästan hela rennäringen. Riksförbundet håller varje år ett landsmöte, där samtliga anslutna samebyar och sameföreningar är repre senterade. Utredningen föreslår att av bensinskattemedel ett belopp om 100 000 kr. årligen ställs till riksförbundets förfogande att enligt landsmö- tets beslut användas för ändamål som gagnar de renskötande samerna. Medlen kan användas för stipendier, kursverksamhet, förstärkning av riks förbundets ekonomi etc. För att det allmänna skall få en uppfattning om hur skattemedlen disponerats, föreslår utredningen att förbundet varje år skall avge redovisning för medlen till lantbruksstyrelsen, som handlägger vissa andra samefrågor.
Utredningen har vid behandlingen av frågan om kompensation till sa merna samrått med 1964 års rennäringssaltkunniga. Utredningen framhåller att resultatet av de sakkunnigas arbete kan ge upphov till en omprövning av kompensationsfrågan och att utredningens förslag därför delvis får anses utgöra ett provisorium.
Kungl. Maj.ts proposition nr 57 år 1968
Remissyttrandena
Samtliga remissinstanser tillstyrker eller lämnar utan erinran utredning ens förslag att kompensera samerna för bensinskatt, som utgår på bensin som de förbrukar vid körning av snöskoter i samband med renskötseln. Några invändningar framförs inte heller mot utredningens beräkning av det belopp som föreslås utgå som kompensation eller mot den föreslagna kom- pensationsformen. Svenska samernas riksförbund framhåller emellertid att förbundet förordar individuell restitution och att förbundets landsmöte i och för sig har möjlighet att besluta om sådan restitution.
I fråga om medlens disposition uttrycker några remissinstanser en avvi kande mening. Sålunda föreslår lantbruksstyrelsen att medlen disponeras av styrelsen för att efter hörande av rennäringsnämnden fördelas till olika ändamål. Styrelsen föreslår även att kompensationsbeloppet omräknas vart annat år samt påpekar vidare att även arrendatorer på vissa fjällägenheter bör kunna erhålla kompensation.
Lappväsendet i Västerbottens län invänder mot utredningens förslag att ställa medlen till förfogande för Svenska samernas riksförbund, att denna
24
Kungl. Maj:ts proposition nr 57 år 1968
organisation tillvaratar även de icke renskötande samernas intressen, och
föreslår därför att medlen tillförs statens lappfond. Därigenom skulle med
len komma rennäringen direkt till godo. I viss mån liknande synpunkter an
förs av 1965 års rennäring ssakkunniga, som dock anser sig kunna godta
att förbundets landsmöte får rätt att besluta om beloppets användning. Även
lappväsendet i Norrbottens län anför betänkligheter mot förslaget att tillföra
medlen Svenska samernas riksförbund och förordar att de i stället utbetalas
till lappbykassan i de olika lappbyarna.
Departementschefen
Utredningens förslag att medge kompensation för bensinskatt åt de ren
skötande samerna har tillstyrkts av samtliga remissinstanser som yttrat sig
i frågan. Avvikande uppfattning har uttalats bara beträffande medlens dis
position, i fråga om vilken några remissinstanser förordat bl. a. att medlen
ställs till lantbruksstyrelsens eller statens lappfonds förfogande. Därjämte
har 1964 års rennäringssakkunniga i ett nyligen avlämnat betänkande, Ren
näringen i Sverige, förordat delvis individuell kompensation till samerna.
Vad först angår frågan, huruvida kompensation för bensinskatt bör utgå
till de renskötande samerna, anser jag mig kunna instämma i vad utredningen
anfört och vill därför under de förutsättningar som f. n. gäller på detta om
råde tillstyrka förslaget. Med hänsyn till utredningens beräkningar, som
jag tills vidare anser mig kunna godta, skulle ett belopp om f. n. 100 000 kr.
årligen ställas till samernas förfogande. Enligt min uppfattning är detta be
lopp inte av sådan storleksordning att en individuell kompensation genom
det allmännas medverkan framstår som lämplig. Å andra sidan synes med
len om möjligt böra komma de samer till godo som burit kostnaderna för
bensinskatten. Den av utredningen föreslagna lösningen torde bäst tillgodo
se detta önskemål. Jag vill därför ansluta mig till utredningens förslag att
medlen ställs till Svenska samernas riksförbunds förfogande att användas
enligt landsmötets beslut för ändamål som gagnar de renskötande samerna.
Förbundet bör avge redovisning till lantbruksstyrelsen för hur medlen ut
nyttjats. Det bör ankomma på lantbruksstyrelsen att för kommande budget
år till jordbruksdepartementet inkomma med förslag till medelsyrkande för
det avsedda ändamålet.
Med hänvisning till det anförda föreslår jag att till Svenska samernas
riksförbund för budgetåret 1968/69 anvisas ett belopp om 100 000 kr. att
avräknas mot automobilskattemedlen.
Kungl. Maj:ts proposition nr 57 år 1968
25
Hemställan
Under åberopande av det anförda hemställer jag, att Kungl. Maj :t genom
proposition föreslår riksdagen att
dels antaga inom finansdepartementet upprättat förslag till lag om änd
rad lydelse av 19 § kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370),
dels godkänna de av mig förordade grunderna i fråga om kompensation
för bensinskatt,
dels till Kompensation för bensinskatt till rennäringen för budgetåret
1968/69 under nionde huvudtiteln anvisa ett anslag av 100 000 kr. att av
räknas mot automobilskattemedlen.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in
stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt
förordnar Hans Maj :t Konungen att till riksdagen skall
avlåtas proposition av den lydelse bilaga till detta pro
tokoll utvisar.
Ur protokollet:
Britta Gyllensten
26
Kungl. Maj:ts proposition nr 57 år 1968
Bilaga
Bilskatteutredningens förslag1
till
Förordning om kompensation för bensinskatt vid yrkesmässig
användning av motorsåg
Härigenom förordnas som följer.
1 §•
Den som för yrkesmässig användning av motorsåg haft kostnad för för
brukning av bensin och smörjolja (kompensationsgrundande kostnad) kan
erhålla kompensation för bensinskatt på de villkor som sägs i denna för
ordning.
Kompensation utgår endast, om den kompensationsgrundande kostnaden
för beskattningsår uppgått till lägst 200 kronor.
Kontrollstyrelsen fastställer och utbetalar kompensation.
2
§•
Den som önskar erhålla kompensation skall avge särskild ansökan på
blankett enligt fastställt formulär.
3 §•
Ansökan om kompensation inges till taxeringsnämnden i sökandens hem
ortskommun såsom bilaga till den allmänna självdeklaration i vilken avdrag
yrkas för kompensationsgrundande kostnad. Sökanden skall i deklarationen
eller annan handling som lämnas till ledning för taxeringen särskilt uppge
denna kostnad.
4 §•
Taxeringsnämndens ordförande anger på ansökningshandlingen hur av
drag för kompensationsgrundande kostnad bedömts vid taxeringen till stat
lig inkomstskatt och översänder handlingen till kontrollstyrelsen senast den
31 juli under taxeringsåret.
5 §.
Överstiger den av taxeringsnämnd godtagna kompensationsgrundande
kostnaden ej 4 000 kronor, utgår kompensationen med den andel av kost
naden som Konungen bestämmer. Överstiger den godtagna kostnaden 4 000
kronor, utgår kompensationen efter kontrollstyrelsens prövning med 43 öre
för varje liter förbrukad bensin.
Har taxeringsnämnden ej tagit ställning till uppgift, som lämnats enligt
3 §, bestämmer kontrollstyrelsen den kompensationsgrundande kostnaden.
Ändras sökandens taxering till statlig inkomstskatt, kan sökanden hem-
1 I betänkandet Kompensation i vissa fall för bensinskatt (SOU 1967:34).
27
ställa hos kontrollstyrelsen, att den ändrade taxeringen skall läggas till
grund för bedömningen av ansökan om kompensation. Sökanden skall där
vid förete bevis om ändringen.
6
§•
Den som på uppdrag av kontrollstyrelsen granskar uppgifter om kom-
pensationsgrundande kostnad, får taga del av självdeklaration eller annan
handling, som är av betydelse för granskningen.
Kungi. Maj:ts proposition nr 57 år 1968
7 §•
Kompensation utbetalas före taxeringsårets utgång, om binder ej möter.
8
§•
Kontrollstyrelsen delger sökanden sitt beslut om kompensation med an
givande av vad den som vill fullfölja talan mot beslutet har att iakttaga.
9 §•
Talan mot kontrollstyrelsens beslut om kompensation föres genom besvär
hos kammarrätten. Den som vill anföra besvär över beslutet skall inom två
månader från det han fick del av detta inkomma med besvärsinlaga till kon
trollstyrelsen.
Besvärsinlaga skall ställas till kammarrätten samt innehålla uppgift om
klagandens namn, yrke och postadress.
I inlagan skall klaganden uppge
1. det beslut mot vilket talan föres,
2. grunderna för besvärstalan, om de ej framgår av vad han tidigare an
fört i saken,
3. i vilken del beslutet överklagas och den ändring i beslutet, som klagan
den yrkar.
10
§.
Över kammarrättens beslut enligt denna förordning får talan ej föras.
11
§•
Den som i ansökningsärende uppsåtligen lämnar oriktig uppgift till led
ning för bestämmande av kompensation, dömes till böter eller fängelse i
högst sex månader, om ej gärningen är belagd med straff i brottsbalken.
Har någon lämnat sådan uppgift av grov oaktsamhet, dömes han till böter.
12
§.
Innehållet i uppgift, som lämnas eller inhämtas i ansökningsärende, får
ej yppas i vidare mån än som behövs för att vinna det med uppgiften av
sedda ändamålet. Den som bryter häremot, dömes till böter eller fängelse
i högst sex månader.
Brott som avses i första stycket får åtalas av allmän åklagare endast efter
angivelse av målsägande.
13 §.
Närmare bestämmelser om tillämpningen av denna förordning meddelas
av Konungen eller myndighet som Konungen förordnar.
Denna förordning träder i kraft den 1 januari 1968 och tillämpas första
gången under taxeringsåret 1969.
MARCUS BOKTR. STHLM 1968 6801 5 8