Prop. 1968:81
('med förslag till lag om ändring i kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370), m. m.',)
Kungl. Maj.ts proposition nr 81
år
1968
1
Nr 81
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till lag om
ändring i kommunalskattelagen den 28 september
1928 (nr 370), m. m.; given Stockholms slott den 15
mars 1968.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över finansärenden för denna dag, föreslå riksdagen att an taga härvid fogade förslag till
1) lag om ändring i kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370),
2) förordning angående ändring i förordningen den 26 juli 1947 (nr 577) om statlig förmögenhetsskatt.
GUSTAF ADOLF
G. E. Sträng
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås regler som klarlägger hur studiemedelsavgifter skall behandlas i skattehänseende. Reglerna innebär att avdrag inte skall få göras vid inkomsttaxeringen för sådana avgifter. Vid förmögenhets- taxeringen skall återbetalningspliktiga studiemedel enligt förslaget behand las som skuld och således avdragsrätt föreligga.
Genom prop. 1968:29 har föreslagits att arbetslösa i åldern 60—66 år under vissa omständigheter skall få omställningsbidrag med 800 kr. i måna den. Omställningsbidrag avses skola utgöra skattepliktig inkomst. I föreva rande proposition föreslås de skatteregler som bör gälla för omställnings- bidragen.
Slutligen föreslås en redaktionell ändring i kommunalskattelagen som följd av riksdagens beslut hösten 1967 att upphäva bestämmelsen om av dragsrätt beträffande arvode för deltagande i statsrevision på annan ort än vederbörandes bosättningsort. 1
1 Bihang till riksdagens protokoll 1968. 1 samt Nr 81
2
Kungl. Maj:ts proposition nr SI år 1968
l:o) Förslag
till
Lag
om ändring i kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370)
Härigenom förordnas, att 20 § och 33 § 1 mom. kommunalskattelagen den
28 september 19281 samt anvisningarna till 19 § samma lag skall erhålla
ändrad lydelse på sätt nedan anges.
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
20
§.
Vid beräkningen — --------------------- av 43 § 3 mom.
Avdrag må--------------------------------- å skuld;
avgift enligt förordningen den 15
december 1967 (nr 882) om studie-
medelsavgifter ;
förlust, som----------- --------------till kapitalförlust.
(Se vidare anvisningarna.) I
33 §.
1 mom. Från intäkt------------------- såsom intäkt.
Avdrag får------- —------------ tjänstens fullgörande.
Har den —---------------------------- gäld avdragas.
I andra fall än i nästföregående
stycke sägs skall avdrag beräknas
på sätt i 2 mom. angives.
Anvisningar
till 19 §.
Socialhjälp, begravningshjälp----------------influtna medlemsavgifter
Utbytes sådan — — —--------------- skattepliktig intäkt.
Bestämmelsen att------------------------— — sistnämnda lag.
Skatteplikt föreligger----------------------- av motorfordon
Näringshjälp eller bidrag enligt 57,
58 eller 62 § arbetsmarknadskungö-
relsen den 3 juni 1966 (nr 368) är
icke att hänföra till skattepliktig in
komst, i den mån näringshj alpen
eller bidraget lämnats till bestridan
de av kostnader, för vilka rätt till
avdrag icke föreligger vare sig direkt
Näringshjälp eller bidrag enligt 57,
58 eller 62 § arbetsmarknadskungö-
relsen den 3 juni 1966 (nr 368) är
icke att hänföra till skattepliktig in
komst, i den mån näringshj älpen
eller bidraget lämnats till bestridan
de av kostnader, för vilka rätt till
avdrag icke föreligger vare sig direkt
1 Senaste lydelse av 20 § se 1965:573, av 33 § 1 mom. se 1967:915 och av anvisningar
na till 19 § se 1967:628.
3
Kangl. Maj:ts proposition nr 81 år 1968
(Nuvarande lydelse)
såsom omkostnad eller i form av år liga värdeminskningsavdrag.
Skatteplikt föreligger-------------------Enligt 46 §------- - -—• --------------------
(Föreslagen lydelse)
såsom omkostnad eller i form av år liga värdeminskningsavdrag. Omställningsbidrag enligt nämnda kun görelse utgör dock skattepliktig in täkt. — mottagarens utbildning,
och 32 §§.
Denna lag träder i kraft dagen efter den, då lagen enligt därå meddelad uppgift utkommit från trycket i Svensk författningssamling, och skall till- lämpas första gången vid 1969 års taxering.
2:o) Förslag
till
Förordning
angående ändring i förordningen den 26 juli 1947 (nr 577)
om statlig förmögenhetsskatt
Härigenom förordnas, dels att 5 § förordningen den 26 juli 1947 om stat lig förmögenhetsskatt1 skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan anges, dels att till samma paragraf skall fogas anvisningar av nedan angiven lydelse.
(Nuvarande lydelse)
5
Vid förmögenhetsberäkningen — — Skuld, som----------- -—-----------------Angående beräkningen ---------------Borgensförbindelse, för----------- — Under avdragsgilla skulder inbe gripas även oguldna skatter av ne- dannämnda slag, nämligen dels debi terad preliminär skatt, som påförts den skattskyldige för året näst före det taxeringsår, varom fråga är, eller för något föregående år, dels slutlig skatt, som påförts den skattskyldige på grund av taxering under först nämnda år eller under något föregå ende år, dels ock tillkommande skatt, varå den skattskyldige erhållit debet sedel under förstnämnda år eller tidi gare.
1 Senaste lydelse av 5 § se 1948:765.
(Föreslagen lydelse)
§•
---- -----beskattningsårets utgång.
förfallen ränta.
------- motsvarande tillämpning.
------- jämförliga skulder.
Under avdragsgilla skulder inbe gripas även oguldna skatter av ne- dannämnda slag, nämligen dels de biterad preliminär skatt, som påförts den skattskyldige för året näst före det taxeringsår, varom fråga är, eller för något föregående år, dels slutlig skatt, som påförts den skattskyldige på grund av taxering under först nämnda år eller under något före gående år, dels ock tillkommande skatt, varå den skattskyldige erhållit debetsedel under förstnämnda år eller tidigare. Vidare inbegripas åter-
4
Kungl. Maj:ts proposition nr 81 år 1968
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
betalnings pliktiga studiemedel enligt
studiemedels för ordning en den 4 juni
1964 (nr 401).
(Se vidare anvisningarna)
Anvisningar
till 5 §.
Avdrag för återbetalningspliktiga
studiemedel får ske med summan,
omräknad i kronor, av de basbelopp
som återstå att betala med tillämp
ning av 29 § studiemedelsförord-
ningen den 4 juni 1964 (nr 401).
Vid beräkning av avdraget tillämpas
basbeloppet vid ingången av året
före taxeringsåret. Avdraget får ej
överstiga det belopp som återstår att
erlägga med hänsyn till 30 § första
stycket förordningen.
Utöver avdrag enligt första stycket
får avdrag göras för påförda, ej er-
lagda avgifter enligt förordningen
den 15 december 1967 (nr 882) om
studiemedelsavgifter i den mån debi
teringen ej förfallit enligt 18 § sam
ma förordning.
Denna förordning träder i kraft dagen efter den, då förordningen enligt
därå meddelad uppgift utkommit från trycket i Svensk författningssamling,
och skall tillämpas första gången vid 1969 års taxering.
Kungl. Maj:ts proposition nr 81 år 1968
5
Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans
Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den
15 mars 1968.
Närvarande:
Statsministern
Erlander,
ministern för utrikes ärendena
Nilsson,
statsråden
Sträng, Andersson, Lange, Kling, Johansson, Holmqvist, Aspling,
Palme, Sven-Erig Nilsson, Lundkvist, Gustafsson, Geijer, Odhnoff,
Wickman, Moberg.
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, anmäler efter ge
mensam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om behandling
en i skattehänseende av studiemedelsavgifter, m. m. och anför.
Inledning
Sedan bestämmelserna om återbetalning av studiemedel numera börjat
tillämpas har fråga uppkommit om studiemedelsavgifternas behandling i
skattehänseende. Frågan har aktualiserats dels av Sveriges Akademikers
Centralorganisation (SACO) i framställning till chefen för finansdeparte
mentet, dels vid 1966 års riksdag med anledning av motioner i ämnet.
En promemoria i ämnet har upprättats inom finansdepartementet (Sten
cil Fi 1968: 1).
Över departementspromemorian har efter remiss yttranden avgetts av
kammarrätten, riksskattenämnden, centrala studiehjälpsnämnden, Lands
organisationen i Sverige (LO), Tjänstemännens Centralorganisation (TCO),
SACO och Statstjänstemännens Riksförbund (SR).
Genom prop. 1968:29 har bl. a. föreslagits att omställningsbidrag med
800 kr. i månaden skall utgå till arbetslösa i åldern 60—66 år under vissa
närmare angivna förutsättningar. Omställningsbidraget förutsätts bli skat
tepliktig inkomst. I propositionen har förutskickats att den författnings
ändring som behövs för att omställningsbidraget skall bli skattepliktigt
skulle anmälas senare under innevarande vår av chefen för finansdeparte
mentet.
Jag anhåller nu att få ta upp förevarande spörsmål. I samband därmed
vill jag föreslå en redaktionell ändring av 33 § 1 mom. kommunalskattela-
lf Bihang till riksdagens protokoll 1968. 1 samt. Nr 81
6
Kungl. Maj.ts proposition nr 81 år 1068
gen. Ändringen är föranledd av riksdagens beslut hösten 1967 att upphäva
bestämmelsen i nämnda paragraf om rätt att dra av arvoden avseende del
tagande i statsrevision på annan ort än vederbörandes bosättningsort (BeU
1967: 65, rskr 384, SFS 1967: 915).
Studiemedelsavgifternas behandling i skattehänseende
Studiemedlen och studiemedelsavgifterna
För finansiering av studier vid universitet och högskolor samt vid vissa
andra läroanstalter och utbildningslinjer tillhandahåller staten studiemedel
enligt studiemedelsförordningen den 4 juni 1964 (nr 401). Studiemedel
utgår för år räknat med högst 140 % av det basbelopp som avses i 1
kap. 6 § lagen den 25 maj 1962 (nr 381) om allmän försäkring. Har den
studerande vårdnaden om barn som inte fyllt 16 år eller är han skyldig
att utge underhållsbidrag till sådant barn utgår dessutom för varje barn
tillägg med högst 25 % av basbeloppet per år. Föreligger synnerliga skäl
kan extra studiemedel utgå. Av de belopp som kan utgå utgör högst 1 750
kr. per år studiebidrag. Återstående belopp utgörs av återbetalningspliktiga
studiemedel.
Återbetalning av studiemedel sker medelst årliga avgifter. Grunderna
för återbetalningen regleras i studiemedelsförordningen under det att be
stämmelser om debitering och uppbörd meddelats i en särskild förordning,
nämligen förordningen den 15 december 1967 (nr 882) om studiemedels-
avgifter. Avgiftsbetalningen skall påbörjas det tredje året efter det un
der vilket studiemedelstagaren senast uppburit studiemedel och i regel
pågå t. o. in. det år under vilket han fyller 50 år. Återbetalningstiden om
fattar alltså i allmänhet 20—25 år. Den årliga avgiften utgör produkten
av den återbetalningsskyldiges avgiflskvot och det basbelopp enligt 1 kap.
6 § lagen om allmän försäkring som gällde vid ingången av året. Avgifts-
kvoten är det tal som erhålls genom att dividera summan av de återbetal
ningspliktiga studiemedel som studiemedelstagaren sammanlagt uppburit,
räknad i basbelopp, med det tal som motsvarar antalet år under vilka av
gift skall erläggas.
Vad här angetts gäller endast under förutsättning att den återbetalnings
skyldiges och/eller hans makes inkomster och förmögenhet uppnår vissa
tröskelvärden som anges i studiemedelsförordningen. Uppnås inte dessa
tröskelvärden har studiemedelstagaren en ovillkorlig rätt till uppskov. I
den mån han får uppskov med avgift, kvarstår skyldigheten att erlägga
avgift även efter det år under vilket han fyller 50 år. Även då aktualiseras
skyldigheten att erlägga avgift endast om förut nämnda tröskelvärden
uppnås. Han är dock inte skyldig att erlägga avgift för år efter det då han
7
fyller 65 år. Om han avlider, föreligger inte heller skyldighet att erlägga
avgift för år fr. o. m. det då dödsfallet inträffade.
Återbetalningsskyldigheten npphör, när den återbetalningsskyldige erlagt
avgifter som tillhopa uppgår till lika många basbelopp som han uppburit i
återbetalningspliktiga studiemedel. Återbetalningsskyldigheten upphör vi
dare, när den återbetalningsskyldige i avgifter erlagt ett belopp som mot
svarar vad han skulle ha haft att erlägga om de återbetalningspliktiga
studiemedlen hade utgjort ett räntebärande konventionellt lån med fasta
annuiteter. Räntan skall därvid beräknas till 60 % av den vid varje tid
punkt gällande normalräntan för lån från statens utlåningsfonder.
De tröskelvärden som måste uppnås för att avgiftsskyldighet skall in
träda bestäms på grundval av avgiftsunderlag och avgiftsgräns. Avgifts
underlaget utgörs av den återbetalningsskyldiges till statlig inkomstskatt
beskattningsbara inkomst för avgiftsåret och den de! av hans förmögenhet
som överstiger sex basbelopp. År den återbetalningsskyldige gift, ingår i
avgiftsunderlaget även hälften av makens till statlig inkomstskatt beskatt
ningsbara inkomst för året och hälften av den del av makens förmögenhet
som överstiger sex basbelopp. Har den återbetalningsskyldige vid årets
början vårdnaden om barn som är under tio år, minskas avgiftsunder
laget med hälften av basbeloppet. Avgiftsgränsen utgörs av två basbelopp.
Avgiftsskyldighet föreligger endast om den återbetalningsskyldiges avgifts
underlag för året överstiger avgiftsgränsen. För att avgiftsgränsen inte
skall få besvärande tröskeleffekter finns också en tröskelregel av inne
börd att avgiften inte får överstiga en tiondel av avgiftsunderlaget och inte
heller en fjärdedel av den del av avgiftsunderlaget som överstiger avgifts
gränsen.
Den begränsning av återbetalningsskyldigheten för vilken redogjorts här
ovan gäller endast för den som är bosatt i Sverige. Det kan nämnas att
frågan om betalningsskyldighet för den som betalar sjömansskatt är under
utredning.
Enligt den i det föregående omnämnda förordningen om studiemedels-
avgifter utgår avgiften dels som preliminär avgift, dels som slutlig avgift.
I den mån den slutliga avgift som fastställts visar sig överstiga motsvaran
de preliminära avgift skall den återbetalningsskyldige erlägga det över
skjutande beloppet som kvarstående avgift. Den preliminära avgiften er
läggs under avgiftsåret. Kvarstående avgift erläggs under andra året efter
avgiftsåret. Åtgärder för indrivning av avgift som inte erläggs inom före
skriven tid får vidtas endast under en begränsad tid (se 18 § förordningen
om studiemedelsavgifter). Avgift som inte erlagts vid indrivningstidens
slut återförs till centrala studiehjälpsnämndens huvudregister över åter-
betalningsskyldiga (se prop. 1967:143 s. 53). En »återföring» kan under
vissa förhållanden leda till debitering av en extra avgift (19 § förordningen
om studiemedelsavgifter).
Kungl. Maj. ts proposition nr SI år 19(>8
8
Kungl. Maj:ts proposition nr SI år 196S
Aktuella skatteregler
Inkomstskatt
Enligt 20 § kommunalskattelagen får vid beräkning av inkomst från
särskild förvärvskälla avräknas alla omkostnader för intäkternas förvär
vande och bibehållande. Avdrag får inte göras för levnadskostnader och
inte heller för kapitalavbetalning för skuld. Kostnad för studier som ge
nomgås för att vinna viss anställning eller behörighet är kostnad för för
värvande av förvärvskälla och således inte avdragsgill. Däremot räknas,
enligt 29 §, som avdragsgill omkostnad i rörelse ränta på skuld, som skatt
skyldig ådragit sig för sin utbildning för rörelsen, och enligt 33 § gäller
motsvarande regel vid beräkning av inkomst av tjänst beträffande ränta
på skuld, som uppkommit för skattskyldig för hans utbildning eller eljest
i och för tjänsten. Vidare kan nämnas att enligt 39 § från bruttointäkt av
inkomstslaget kapital får dras av skuldränta som inte skall dras av en
ligt andra bestämmelser i kommunalskattelagen.
Förmögenhetsskatt
Skattepliktig förmögenhet utgör enligt 2 § förordningen den 26 juli
1947 (nr 577) om statlig förmögenhetsskatt kapitalvärdet av den skatt
skyldiges tillgångar i den mån samma värde överstiger kapitalvärdet av
hans skulder. Skulderna skall enligt 5 § tas upp till kapitalvärdet sådant
detta var vid beskattningsårets utgång.
Kapitalvärdet av skuld som inte är förfallen och på vilken ränta inte
skall beräknas för tiden före förfallodagen skall uppskattas till ett belopp
som utgör värdet enligt tabeller som finns fogade vid förordningen. Be
loppet är beräknat med hänsyn till en ränta på 5 %.
Tidigare uttalanden i skattefrågan. SACO:s framställning m. m.
I sitt betänkande »Rätt till studiemedel» (SOU 1963: 74) har studiesocia
la utredningen gjort vissa siffermässiga jämförelser mellan olika återbe-
talningsmetoder. Därvid har utredningen beträffande den återbetalnings-
metod som sedermera valts i studiemedelsförordningen utgått från att av-
dragsrätt vid beskattningen inte skulle förekomma för någon del i den
indexreglerade återbetalningsformen men väl för räntan i de andra valda
jämförelseformerna (se s. 93). Bestämmelserna om upphörande av återbe-
talningsskyldigheten i 30 § studiemedelsförordningen är som tidigare fram
hållits byggda på den jämförelse som skall ske mellan vad studiemedelstaga-
ren erlagt (jfr s. 2) och den betalning som skulle ha presenterats, om de
återbetalningspliktiga studiemedlen utgjort ett räntebärande lån. Beträf
fande denna jämförelse har i förordningen tagits hänsyn till att ränta på
vanliga lån är avdragsgill vid beskattningen, vilket kommit till uttryck
9
genom att jämförelseräntan skall utgöra 60 % av den normalränta som till-
lämpas för lån från statens utlåningsfonder. Återstående 40 % skulle ha
tillfallit den återbetalningsskyldige i form av skattesänkning om fråga
varit om ett konventionellt lån.
Frågan om studiemedelsavgifternas behandling i skattehänseende berör
des inte särskilt i prop. 1964: 138, vari bl. a. framlades förslaget till studie-
medelsförordning. Departementschefen framhöll (s. 176) att frågan om
avdragsrätt vid beskattningen, vilken fråga väckts av några remissorgan,
enligt hans mening borde behandlas i samband med utformningen av det
framtida skattesystemet. Departementschefen lämnade (s. 187 f) en karak-
täristik av studiemedlen varvid han bl. a. anförde att åtskilliga allmänna
rättsregler ersatts med särskilda regler i studiemedelsförordningen, vilka
fått sin prägel av studiesociala hänsyn. Därvid har, framhölls det vidare,
tryggheten för den enskilde mot risken av en tyngande skuldbörda skjutits
i förgrunden. I andra sammanhang, fortsatte departementschefen, bör stu
diemedel i princip vara att behandla efter samma regler som vanliga lån.
Så t. ex. bör återbetalningspliktiga studiemedel kunna dras av såsom skuld
i förmögenhetsdeklaration och vid en bodelning med anledning av hemskill
nad eller äktenskapsskillnad bör giftorättsgods kunna tillskiftas make för
täckande av framtida återbetalningar till studiemedelssystemet.
Skattefrågan har sedermera tagits upp dels i framställning från SACO
till chefen för finansdepartementet dels av 1966 års riksdag med anledning
av motioner som anges i det följande.
SACO hemställer att avgifterna blir avdragsgilla. I korthet anförs som
skäl att studiekostnader är av samma natur som de omkostnader som nu
är avdragsgilla vid beskattningen. Beträffande studiemedel som använts för
bestridande av levnadskostnader framförs argumentet att vissa levnadskost
nader redan nu kan vara avdragsgilla (genom ortsavdrag, avdrag för för
dyrade levnadskostnader, kostnader som täcks av stipendier). Vidare an
förs att den skattskyldige inte kunnat utnyttja sitt ortsavdrag under stu
dietiden, varför en avdragsrätt för studiemedelsavgifterna kan ses som
ett uppskjutet ortsavdrag. SACO framhåller dessutom att skatteförmågan
hos en akademiker med studieskuld är lägre än hos en person som inte haft
motsvarande utbildningskostnader och hänvisar härvid till bl. a. en under
sökning som SACO gjort angående lön och livsinlcomst (SACO:s skriftserie
nr 4). SACO gör också gällande att de årliga studiemedelsavgifterna har
karaktären av socialförsäkringsavgifter snarare än kapitalavbetalningar
och hänvisar i den delen till nyssnämnda betänkande »Rätt till studieme
del» (SOU 1963: 74) s. 102.
Riksdagsbehandlingen år 1966 av förevarande fråga skedde med anled
ning av de likalydande motionerna I: 512 och II: 630, vari hemställdes om
bl. a. utredning och förslag angående studiekostnadernas behandling i skat
tehänseende, samt de likalydande motionerna I: 537 och II: 635, vari hem
Kungl. Maj:ts proposition nr 81 år 1968
10
ställdes att riksdagen skulle besluta om sådana ändringar av skatteförfatt-
ningarna att avdrag för erlagda studiemedel skulle medges fr. o. m. taxe
ringsåret 1966. Bevillningsutskottet framhöll i sitt betänkande nr 14 att
reglerna om studiemedel och återbetalning av sådana medel torde tillgodose
rimliga anspråk på att återbetalningarna inte skulle bli oskäligt betungande.
Utskottet tilläde att ett tillgodoseende av kravet på avdragsrätt för studie
kostnader enligt utskottets mening skulle innebära ett genombrytande av
den i svensk beskattningsrätt eljest upprätthållna principen att avdrag inte
medges för kapitalavbetalning på skuld. En sådan avdragsrätt skulle, fort
satte utskottet, otvivelaktigt också medföra ett merarbete vid det redan nu
komplicerade deklarations- och taxeringsförfarandet och kunna försvåra
genomförandet av en definitiv källskatt. Med det anförda avstyrktes mo
tionerna. Riksdagen följde utskottets linje.
Kiingl. Maj:ts proposition nr 81 är 1968
Departementspromemorian
Departementspromemorian inleds med en redogörelse för de förhållan
den som återgetts i det föregående. I den därpå följande diskussionen av
förslag till lösning görs en uppdelning av frågorna i två avsnitt, varav det
första rör inkomstbeskattningen och det andra förmögenhetsbeskattningen.
Avdrag vid inkomstbeskattningen
Den inställning till frågan om studiemedelsavgifternas behandling i skatte
hänseende som riksdagen gav uttryck åt år 1966 utgår, framhålls det i de
partementspromemorian, från att med nuvarande regler i kommunalskatte
lagen avdrag inte kan medges för sådana avgifter till någon del. Frågan lär
emellertid ännu inte vara prövad av skattedomstol.
Gällande skattelagstiftning innehåller — bortsett från en bestämmelse
om höjning av och tillägg till livränta —- inga bestämmelser om beskatt
ning av indextillägg eller liknande av förändringar i penningvärdet föran
ledda ersättningar. Av den sparsamma praxis som föreligger på området
torde den slutsatsen dock kunna dragas att enligt gällande rätt indextillägg
vid inlösen av indexlån utgör skattepliktig intäkt för långivaren och av
dragsgill kostnad för låntagaren. Det föreligger således enligt departements
promemorian oklarhet i fråga om avdragsrätten för studiemedelsavgifter.
Denna oklarhet sägs böra undanröjas oavsett vilken inställning man intar
i materiellt hänseende.
När det gäller den materiella frågan — dvs. huruvida avdrag bör medges
eller ej för avgifterna eller någon del därav — har 1966 års riksdag med den
motivering som återgetts i det föregående för sin del ansett att avdragsrätt
inte bör föreligga till någon del. I departementspromemorian förutsätts att
avdragsrätt för studiemedelsavgift i dess helhet inte kan komma i fråga.
Som skäl för en avdragsrätt beträffande indexdelen kan emellertid, heter
Kungl. Maj. ts proposition nr 81 år 1968
11
det vidare i promemorian, anföras den uppfattning som enligt vad nyss
återgetts kan skönjas i praxis att indextillägg är avdragsgilla i vissa situa
tioner. Man kan hävda att studiemedelsavgifterna för den återbetalnings-
skyldige är jämförbara med annuitetsbetalningar på ett räntebärande stu
dielån. Den ränta som tas ut på ett sådant lån kan av långivaren användas
som kompensation för prishöjningar inom ramen för den räntenivå som
föreligger för lån av ifrågavarande typ men är trots detta principiellt sett
såväl skattepliktig inkomst för långivaren som avdragsgill omkostnad för
låntagaren. Därmed skulle, åtminstone sett ur låntagarens synvinkel, ett
konventionellt lån vara fördelaktigare i skattehänseende än ett räntefritt
indexlån utan rätt till avdrag för indexhöjningarna.
Emellertid talar enligt departementspromemorian andra omständigheter
mot en avdragsrätt för indexdelen av ifrågavarande avgifter. Utöver de
överväganden som gjorts vid 1966 års riksdag framhålls i promemorian
följande synpunkter. De indexreglerade återbetalningarna är inte att be
trakta som avbetalningar på ett indexlån i den mening vari detta ord van
ligen brukar användas. Det är således inte fråga om att för staten säker
ställa realvärdet av de studiemedel som utlämnats med återbetalningsskyl-
dighet. Skälet till att avgifterna följer basbeloppets utveckling är i stället
att den återbetalningsskyldige bör ha en reellt sett i möjligaste mån lika stor
betalningsbörda varje år så länge återbetalningsskyldigheten varar (se
prop. 1964: 138 s. 172). För att återbetalningsskyldigheten totalt sett inte
skall bli större till sin omfattning än om vederbörande hade tagit ett kon
ventionellt studielån har föreskrivits att återbetalningsskyldigheten upphör
när den återbetalningsskyldige i avgifter erlagt ett belopp motsvarande vad
han skulle ha erlagt om de återbetalningspliktiga studiemedlen utgjort ett
räntebärande lån som skulle ha återbetalats med lika stora annuiteter för
delade under den tid avgifter erlagts. Räntan skall därvid antas ha uppgått
till 60 % av den vid varje tidpunkt gällande normalräntan för lån från
statens utlåningsfonder. Genom denna regel, som maximerar återbetal-
ningsskyldigheten, har studiemedelstagaren tillförsäkrats en favör vars
värde motsvarar rätten att vid beskattning åtnjuta avdrag för ränta på
studielån. Det skattebortfall som föreligger i ett lånefall av den konventio
nella typen räknas alltså studiemedelstagaren tillgodo genom en reducering
av återbetalningsskyldigheten. Sammanfattningsvis kan sägas, heter det i pro
memorian, att studiemedelstagaren genom reglernas utformning fått en
garanti som innebär att han väl kan vinna men aldrig förlora på index
regleringen. Detta resonemang gäller som framgår av det anförda även i
skattehänseende under förutsättning att marginaleffekten vid avdrag för
en låneränta av konventionell typ kan som nu rimligen beräknas till 40 %
av avdraget.
Det sagda leder enligt promemorian även till den slutsatsen att om index-
ölcningen skulle göras avdragsgill reglerna om begränsning av återbetal-
12
ningsskyldigheten i 30 § första stycket studiemedelsförordningen måste
ändras i fråga om storleken av den ränta som skall medräknas från att
avse 60 % till att avse 100 % av normalräntan. Eventuellt bör man, heter
det vidare, överväga att utbyta 60 % av normalräntan mot 100 % av
en räntesats som bättre än normalräntan ansluter till den ränta som ut
går för lån i allmänhet.
En avdragsrätt för indexökningen skulle enligt departementsprome
morian vidare motverka det yttersta syftet med indexkonstruktionen som
ju är att trygga en reellt sett lika stor belastning på betalningsförmågan
under hela återbetalningstiden. Avdragsrätten skulle nämligen vid fal
lande penningvärde leda till att belastningen under början av återbetal
ningstiden, då den återbetalningsskyldiges ekonomi vanligen är sämst,
blir reellt sett större än under senare delen av samma tid. Detta fram
går av följande, i promemorian återgivna exempel: Antag att någon har
att återbetala återbetalningspliktiga studiemedel till det antal basbelopp
som vid återbetalningstidens början motsvarar ett belopp av 24 000 kr.,
att betalningen skall fördelas på 24 år och att basbeloppet stiger kontinu
erligt under återbetalningstiden med 3 % om året. Den första avgiften
blir då 1 000 kr. medan den sista avgiften uppgår till 1 970 kr. Antar man
vidare att normalräntan hela tiden hålls oförändrad vid en nivå av 6 %
kommer den begränsning av återbetalningsskyldigheten som ligger i jäm
förelsen med ett konventionellt lån inte att utlösas. Första året finns ingen
indexökning och således inget skatteavdrag att göra. Sista årets index
ökning kan beräknas till 970 kr. vilken alltså skulle vara avdragsgill.
Den i det föregående återgivna diskussionen sägs i departementspro
memorian inte vara avsedd som ett principiellt ståndpunktstagande i fråga
om indexlåns behandling i skattehänseende. Denna fråga betonas vara in
vecklad och inrymma ett flertal andra aspekter. För ett närmare studium
av frågan hänvisas till värdesäkringskommitténs betänkande »Indexlån»
(SOU 1964: 1 och 2). En synpunkt sägs emellertid förtjäna uppmärksam
het i förevarande sammanhang. Vill man införa avdragsrätt för indextill-
lägg anses i promemorian en bestämmelse även böra införas om beskatt
ning av de belopp som kan »vinnas» av den återbetalningsskyldige genom
sänkning av basbeloppet.
Frågan om en eventuell avdragsrätt är enligt departementspromemorian
förenad med vissa tekniska svårigheter. Avgiftsskyldigheten är begränsad
när den återbetalningsskyldiges och/eller hans makes inkomster och för
mögenheter inte överstiger vissa tröskelvärden. I sådant fall uppstår
spörsmålet om begränsningen — såvitt avser avdrag vid beskattningen —•
skall anses drabba i första hand indexökningen eller i lika mån hela
avgiftsbeloppet. Vilken synpunkt som än anläggs sägs svårigheter upp
komma att bestämma avdragsrättens omfattning i sådana fall. Samma
Kungl. Maj:ts proposition nr 81 nr 1968
Kungl. Maj:ts proposition nr 81 år 1968
13
problem skulle uppstå om man införde skattskyldighet för »vinst» i fall
av stigande penningvärde, dvs. vid sjunkande basbelopp.
Slutsatsen av de i departementspromemorian anförda synpunkterna blir
att avdragsrätt inte skall föreligga.
Avdrag vid förmögenhetsbeskattningen
I departementspromemorian erinras om att det redan vid tillkomsten av
studiemedelsförordningen förutsattes att studiemedel skulle i förmögen-
hetsskattehänseende vara att behandla som vanlig låneskuld. De speciella
regler som gäller för återbetalningsskyldigheten av studiemedel sägs emel
lertid leda till att bestämmelserna i förordningen om statlig förmögenhets
skatt blir svåra och i vissa fall t. o. m. olämpliga att tillämpa i den utform
ning de har f. n. Återbetalningsskyldighetens omfattning kan inte vid
varje tidpunkt slutgiltigt bestämmas på grund av betalningsskyldighetens
anknytning till basbeloppet och den betalningsskyldiges ekonomi. Vidare
finns regler om skuldens bortfallande och uppbördsföreskrifter som kan
komplicera bilden när det gäller att bedöma storleken av den kvarstående
skulden. Bland förmögenhetsskattebestämmelserna finns en regel om be
räkning av kapitalvärdet av skuld som löper utan ränta, för vilken regel
redogjorts i det föregående. Denna regel synes, heter det i promemorian,
emellertid inte ändamålsenlig för bestämmandet av avdragsgilla studieme
del, främst därför att återbetalningsplikten, ehuru den inte är förenad
med skyldighet att betala ränta, ändock kan öka till följd av basbeloppets
höjning.
För att nå det praktiska syftet att återbetalningsplikten blir beaktad i
förmögenhetsskattehänseende är det enligt departementspromemorian inte
nödvändigt att klarlägga skuldstatus för den återbetalningsskyldige i vidare
mån än som varje år sker genom centrala studiehjälpsnämndens försorg i
ett saldobesked som tillställs den återbetalningsskyldige under januari må
nad och som avser förhållandena den 31 december nästföregående år. På
saldobeskedet tas upp bl. a. summa kvarstående återbetalningspliktiga stu
diemedel, omräknade i kronor på grundval av basbeloppet den 1 januari
det år saldobeskedet avser. I denna summa medräknas dock inte debite
rade oguldna studiemedelsavgifter i den mån de ännu inte återförts. I för
mögenhetsskattehänseende synes lämpligen sådan skuld få dras av från
den i saldobeskedet upptagna summan, i förekommande fall ökad med
påförda, ej erlagda avgifter som ännu inte återförts. Den återbetalnings
skyldige kan själv beräkna dessa belopp om han känner basbeloppet vid
beskattningsårets ingång samt storleken av sin ursprungliga återbetalnings-
plikt i basbelopp och vad han redan betalat, även detta omräknat i bas
belopp. Saldobeskedet torde således enligt promemorian ge tillräcklig led
ning för den skattskyldiges beräkning av avdraget.
14
Till departementspromemorian har som bilaga fogats utarbetade förslag
till lag om ändrad lydelse av 20 § kommunalskattelagen och till förord
ning om ändring i förordningen om statlig förmögenhetsskatt. Förslagen
torde få fogas till statsrådsprotokollet i detta ärende som bilaga.
Remissyttrandena
Avdrag vid inkomstbeskattningen
Förslaget enligt departementspromemorian godtas av riksskattenämn
den, centrala studiehjälpsnämnden med undantag för en reservant, herr
Fredriksson, samt LO och TCO.
SACO och SR samt reservanten i centrala studiehjälpsnämnden anser
att avdragsrätt bör införas för studiemedelsavgifterna i deras helhet.
SACO, vars principiella ståndpunkter delas av SR och nämnde reservant,
granskar bevillningsutskottets år 1966 framförda synpunkter och riktar
kritik mot dem. SACO uttalar att studiemedelssystemet medför högre
skuldsättning för studerande vid universitet och högskolor än tidigare
gällande regler för studiefinansieringen. Vidare anför SACO att princi
pen att avdrag inte medges för kapitalavbetalning på skuld inte är något
argument mot avdragsrätt i de fall de utgifter som föranlett skuldsätt
ningen i och för sig borde vara avdragsgilla. Den höga skatteprogressi-
vitet som f. n. råder här i landet ställer enligt SACO:s förmenande krav
på ett utvecklat avdragssystem om man skall kunna undvika alltför stora
orättvisor olika inkomsttagare emellan. Att avdragsrätt skulle försvåra in
förandet av definitiv källskatt tillbakavisas av SACO som ett svepskäl.
SACO hänvisar också till tidigare remissyttranden och till sin i det före
gående nämnda framställning till chefen för finansdepartementet. SACO
ser sig slutligen sakna anledning att beröra departementspromemorians
diskussion i fråga om avdragsrätt för indextilläggen, eftersom SACO efter
strävar en helhetslösning.
Såväl SR:s som nyssnämnde reservant framför den även av SACO
hysta uppfattningen att studiemedelsavgifterna i princip bör bedömas som
socialförsäkringsavgifter i skattehänseende.
Kammarrätten gör till en början några allmänna reflexioner om avdrags-
rätten och finner det inte obefogat att betrakta studiemedelsavgifterna som
sociala avgifter uttagna av dem vilkas studier bekostas av staten. Vid en för
utsättningslös bedömning av hur en sådan social avgift bör behandlas i be
skattningshänseende kan, heter det i kammarrättens yttrande, konstateras
att två skattskyldiga, av vilka den ene har att betala studiemedelsavgift
och den andre inte, men som båda har lika stora inkomster och även i övrigt
lika förhållanden inte har samma skatteförmåga. Skillnaden skulle bli be
hörigen beaktad om den som betalat sådan avgift fick göra avdrag för av
giften vid taxeringen. En sådan prövning av frågan om avdragsrätt för stu-
Kungl. Maj.ts proposition nr 81 år 1908
15
diemedelsavgiften i hela dess vidd, heter det vidare i yttrandet, förutsätter
en utredning, som ingående belyser de omständigheter som inverkar på frå
gan. Eftersom en sådan utredning inte föreligger utgår kammarrätten från
att avdragsrätt kan komma i fråga endast för sådan del av studiemedels-
avgiften som är att hänföra till ränta. Kammarrätten berör sedan jämfö
relsereglerna i studiemedelsförordningen som grund för ställningstagandet i
departementspromemorian att avdragsrätt bör vägras. Utgångspunkten, an
tagandet att marginalskatten normalt är 40 % för den som har att betala
studiemedelsavgift, synes kammarrätten inte riktig. En ogift skattskyldig
har vid en kommunal utdebitering av 18 kr. en marginalskatt av 40 %
redan vid en beskattningsbar inkomst av 15 000 kr. Under samma förhållan
den överstiger marginalskatten för gift skattskyldig 40 % vid en beskatt
ningsbar inkomst av 24 000 kr. Enligt kammarrättens mening bör räntan
reduceras mer, om de avgiftspliktiga skall bli kompenserade för att de inte
får rätt till avdrag vid taxeringen för indexdelen.
Även TCO anser att jämförelsereglerna bör ändras varvid jämförelserän
tan sägs böra sättas till 40—50 % av normalräntan från statens utlånings-
fonder. SACO finner marginalskatteantagandet om 40 % vara uppenbarligen
orealistiskt.
LO påpekar att organisationen redan i sitt remissvar på studiesociala ut
redningen framhållit nödvändigheten av att det studiesociala stödet för högre
studier inte fick en sådan utformning att det ogynnsamt påverkar inkomst
fördelningen. Eftersom högre studier leder till väsentligt högre löner än vad
övriga arbetstagare i samhället kan påräkna och en del av det studiesociala
stödet finansieras av skattemedel får även de med låga löner och som inte
själva har eller haft möjligheter att bedriva högre studier vara med och
bestrida kostnaden. Samma skäl som LO anfört för att begränsa bidrags-
delen i studiesociala utredningens förslag kan, heter det i organisationens
yttrande, också anföras för att inte införa avdragsrätt på studiemedelsav-
gifter. En sådan avdragsrätt skulle enligt LO:s mening ytterligare vidga in
komstklyftan i samhället.
I fråga om den författningstext som föreslagits i departementspromemo
rian gör centrala studiehjälpsnämnden det påpekandet att det föreslagna
tillägget till 20 § kommunalskattelagen bör avse »avgift enligt studiemedels
förordningen» och inte »avgift enligt förordningen om studiemedelsavgif-
ter».
Avdrag vid förmögenhetsbeskattningen
Förslaget enligt departementspromemorian tillstyrks oreserverat av samt
liga remissinstanser utom centrala studiehjälpsnämnden. Herr Fredriks
son har dock anmält reservation till nämndens yttrande även i denna del.
Nämnden avvisar tanken på att man inom studiemedelssystemet betraktar
återbetalningspliktiga studiemedel som skuld. Med hjälp av åtskilliga exem
Kungl. Maj:ts proposition nr 81 år 1968
16
Kungl. Maj:ts proposition nr St år 1968
pel belyses det enligt nämnden orimliga i en sådan tanke. Nämnden fram
håller vidare att, om återbetalningspliktiga studiemedel skall anses som
skuld i förmögenhetsskattehänseende, vissa svårigheter skulle uppstå.
Nämnden har nyligen sänt ut de första beskeden om avgiftsbetalning för
uppburna studiemedel. I dessa besked har angetts att de återbetalningsskyl-
diga vid beräkningen av sin avgiftsskyldighet skall utgå från sin behållna
förmögenhet enligt senast avgivna allmänna självdeklaration, vilket sägs
vara i överensstämmelse med lagstiftarens intentioner. Nämnden anför
dessutom att den förutsatt att man vid tilldelning av studiemedel bör utgå
från det skatterättsliga förmögenhetsbegreppet. En annan ordning sägs
visserligen vara tänkbar men skulle, heter det vidare, ytterligare tynga
regelsystemet som särskilt på återbetalningssidan är mycket komplicerat.
I fortsättningen förs åtskillig argumentation även mot uppfattningen att
återbetalningspliktiga studiemedel skulle vara en civilrättslig skuld på
olika områden utanför studiemedelssystemet. Härvid anförs uttalanden
av studiesociala utredningen i betänkandet SOU 1963: 74 (särskilt s. 102).
Nämnden finner det ligga närmast till hands att betrakta återbetalnings
pliktiga studiemedel som en särskild rättsfigur. Den närmast till hands
liggande rättsfiguren för en jämförelse anser nämnden vara det familje-
rättsliga underhållsbidraget. Nämnden konstaterar bl. a. att det kapi-
taliserade värdet av familjerättsliga underhållsbidrag enligt praxis inte
kan dras av som skuld vid den underhållsskyldiges förmögenhetsbe
skattning. Nämnden åberopar i detta hänseende rättsfallet RÅ 1939: 34.
Nämnden vill också understryka att det i många fall är mycket svårt, för alt
inte säga omöjligt, att på ett rättvisande sätt precisera kapitalvärdet av åter
betalningspliktiga studiemedel, för vilka avgift ännu inte debiterats. Befriel
se från avgift för ett år innebär inte uppskov i sedvanlig betydelse. Betalning
för motsvarande belopp blir inte aktuell förrän efter den ordinarie avgifts-
betalningsperiodens slut, dvs. i regel efter det år då vederbörande uppnått
50 års ålder. Avgiften får vidare under varje sådant »reservår», liksom ti
digare års avgifter, inte överstiga avgiftskvoten. Detta innebär att någon
kumulering inte sker av de avgifter från vilka den återbetalningsskyldige
fått befrielse. Har han fått befrielse från tillräckligt många avgifter kan det
— med hänsyn till regeln att avgiftsdebitering inte förekommer efter det år
då han fyller 65 år ■— inte bli fråga om att senare debitera motsvarande av
gifter. Nämnden belyser sitt resonemang med följande exempel. En person
har uppburit återbetalningspliktiga studiemedel motsvarande sex basbelopp,
vilka han egentligen skall betala tillbaka med en årlig avgift motsvarande
0,25 basbelopp mellan sitt tjugosjunde och femtionde år. Till följd av att
han har låga inkomster får han befrielse från avgiften varje år och har vid
60 års ålder ännu inte debiterats någon avgift. Vid denna tid ärver han
500 000 kr. Trots detta kan han under vart och ett av de följande åren fram
t. o. m. det år då han fyller 65 år debiteras avgift motsvarande endast 0,25
Kungl. Maj:ts proposition nr 81 år 1968
17
basbelopp. Det är, framhåller nämnden, inte särskilt tilltalande om han un
der dessa år får göra avdrag med ett belopp motsvarande 5—6 basbelopp
för återbetalningspliktiga studiemedel, när den sammanlagda avgiftsdebite-
ringen aldrig kan bli mer än (5 X 0,5 —) 1,25 basbelopp.
Reservanten anför att centrala studiehjälpsnämnden borde ha följt det
framlagda förslaget beträffande studiemedlens behandling i förmögenhets-
skattehänseende och att de tekniska svårigheter som omläggningen kan
tänkas medföra bör lösas inom studiemedelssystemets ram.
I fråga om departementsförslagets författningsförslag anför centrala stu
diehjälpsnämnden följande. Av nämndens saldobesked kan den återbetal-
ningsskyldige utläsa sin kvarstående återbetalningsskyldighet med hänsyn
till 30 § första stycket studiemedelsförordningen. Saldobeskedet kan förses
med anvisningar om hur denna beräkning skall gå till. Det torde dock vara
förenat med inte obetydliga svårigheter att få de återbetalningsskyldiga
att dels förstå hur en sådan beräkning skall göras dels göra jämförelsen
med utfallet enligt basbeloppsmetoden. Därför kan det enligt nämndens
mening ifrågasättas om inte sista stycket i förslaget till anvisningar bör
utgå.
Departementschefen
Av den föregående redogörelsen framgår att återbetalningspliktiga studie
medel skall återbetalas med årliga avgifter. Återbetalningssystemets princip
är att den återbetalningsskyldige skall få en i möjligaste mån relativt sett
lika stor betalningsbörda varje år så länge återbetalningsskyldigheten varar.
För att systemet skall få denna effekt har avgiftsreglerna konstruerats så,
att den årliga avgiften utgör produkten av den återbetalningsskyldiges av-
giftskvot och det basbelopp som gäller vid ingången av avgiftsåret. Återbe-
talningstiden omfattar i regel 20—25 år. Avgiftskvoten är det tal som fås ge
nom att summan av återbetalningspliktiga studiemedel, räknad i basbelopp,
divideras med det tal som motsvarar antalet år under vilka avgift i normala
fall skall betalas. Någon ränta löper inte på återbetalningspliktiga studie
medel. Systemet har emellertid ändå till följd att den återbetalningspliktige
kan få betala tillbaka ett belopp som sammanlagt är större i kronor räknat
än det han fått ut i återbetalningspliktiga studiemedel. Detta beror på att
vad han uppburit i återbetalningspliktiga studiemedel bestäms efter antalet
basbelopp. Han är således i princip — om man lämnar åsido maximeringsre-
geln i 30 § första stycket studiemedelsförordningen — skyldig att betala till
baka motsvarande antal basbelopp. Dessa kan ju under tiden ha höjts. Bort
sett från de i det föregående omnämnda särskilda reglerna om inskränkning
i återbetalningsskyldigheten till följd av att den återbetalningsskyldiges
(och/eller hans hustrus) inkomster inte når upp till vissa tröskelvärden finns
också den nyss nämnda maximeringsregeln i 30 § första stycket studieme-
18
delsförordningen, som stadgar att återbetalningsskyldigheten upphör när
den återbetalningsskyldige i avgifter erlagt ett belopp som motsvarar vad han
skulle ha haft att erlägga om de återbetalningspliktiga studiemedlen hade
utgjort ett räntebärande konventionellt lån med fasta annuiteter och räntan
varit 60 % av den vid varje tidpunkt gällande normalräntan för lån från
statens utlåningsfonder.
Beträffande först frågan i inkomstskattehänseende har
SACO, med instämmande från bl. a. SR, begärt att hela avgiften skall göras
avdragsgill. I den departementspromemoria som upprättats i ärendet har
förutsatts att avdragsrätt för avgiften i dess helhet inte kan komma i
fråga. I promemorian redogörs för bl. a. 1966 års riksdags uppfattning i
saken som innebär ett bestämt avvisande av tanken på avdragsrätt för
någon del av avgiften. Jag delar helt denna uppfattning. Det är inte rim
ligt att det studiesociala stödet, som finansieras av skattemedel, skall ut
sträckas att omfatta skattefrihet för den del av den återbetalningsskyl-
diges inkomster som motsvaras av hans återbetalningsskyldighet. Därige
nom skulle, som LO påpekat i sitt remissyttrande, inkomstfördelningen
påverkas i ogynnsam riktning för den som varit med om att finansiera
stödet men som inte själv har haft eller har möjligheter att bedriva högre
studier. Genom avgiftsreglernas utformning är sörjt för att den återbe
talningsskyldige inte skall i oskälig omfattning betungas med avgiftsbe-
talningen. Just dessa skyddsregler bygger på förutsättningen att avdrags
rätt inte skall förekomma och de skulle få omarbetas radikalt om man nu
införde en avdragsrätt för avgiften i dess helhet.
Beträffande den i departementspromemorian diskuterade frågan om av
dragsrätt för indexdelen vill jag understryka att maximeringsregeln i 30 §
första stycket studiemedelsförordningen avser att erbjuda tillräcklig kom
pensation för att avdragsrätt inte föreligger. Man kan givetvis diskutera
frågan om marginalskatteantagandet är realistiskt. Jag vill inte förneka att
40 % kan förefalla lågt med hänsyn till inkomstlägena för stora grupper
studiemedelstagare. Samtidigt vill jag påpeka att normalräntan för lån från
statens utlåningsfonder f. n. ligger under marknadsräntan för amorterings
lån av det slag som det här gäller. Frågan om lämplig jämförelseränta bör
emellertid inte tas upp i förevarande sammanhang. I övrigt delar jag i denna
fråga helt de synpunkter som framförts i promemorian.
Beträffande författningstextens utformning i förevarande hänseende kan
jag inte instämma i centrala studiehjälpsnämndens uppfattning. Det bör så
ledes i enlighet med förslaget i departementspromemorian ges en föreskrift
i 20 § kommunalskattelagen av innebörd att avdrag inte får ske för avgift
enligt förordningen om studiemedelsavgifter. Därmed blir klart att inte
heller t. ex. extra avgift enligt 19 § nämnda förordning är avdragsgill.
De nya bestämmelserna bör träda i kraft omedelbart men såvitt avser
taxeringen tillämpas första gången år 1969.
Kungl. Maj:ts proposition nr 81 år 1.968
Kungl. Maj:ts proposition nr 81 år 1968
19
Vad härefter gäller frågan om behandlingen av återbetalningspliktiga stu
diemedel i förmögenhetsskattehänseende vill jag anföra föl
jande. Alla remissinstanser utom centrala studiehjälpsnämnden har till
styrkt det förslag som framlagts i departementspromemorian. Nämnden har
ansett det orimligt att låta återbetalningsskyldigheten påverka förmögen-
hetsberäkningen inom studiemedelssystemets egen ram. I detta samman
hang gäller det dock att avgöra frågan om återbetalningsskyldighetens in
verkan i förmögenhetsskattehänseende. Denna fråga bör enligt min mening
inte lösas genom analogier till den ena eller den andra formen av redan exi
sterande s. k. rättsfigurer. Tydligt är att studiemedelssystemets egna regler
avpassats för detta systems speciella ändamål. Principen vid förmögenhets
beskattningen är att endast nettoförmögenheten skall vara föremål för be
skattning. Det finns mycket som talar för att det belopp som återbetalnings-
plikten omfattar i princip skall vara undantaget från förmögenhetsbeskatt
ning och således i detta särskilda hänseende behandlas på samma sätt som
en skuld. Även om återbetalningssystemet innehåller regler till skydd för
alltför hård belastning av den återbetalningsskyldige i fall då hans ekonomi
är svag och dessa regler sålunda kan förändra återbetalningspliktens om
fattning kommer dock i det alldeles övervägande antalet fall återbetalnings
skyldigheten att få fullgöras i full utsträckning. Jag förordar sålunda att
återbetalningspliktiga studiemedel får dras av vid förmögenhetsdeklaratio-
nen.
Centrala studiehjälpsnämnden har i sitt remissyttrande understrukit att
det kan vara omöjligt att på ett rättvisande sätt precisera kapitalvärdet av
återbetalningspliktiga studiemedel och lämnat ett exempel för vilket jag
redogjort i det föregående. Med anledning av detta uttalande vill jag fram
hålla att förslaget i departementspromemorian inte torde kunna innebära
rätt att dra av större belopp än det som lagligen kan tas ut. Jag utgår från
att saldobeskeden kommer att innehålla de uppgifter som de återbetalnings-
skyldiga behöver för att beräkna detta belopp.
Till 5 § förordningen om statlig förmögenhetsskatt bör göras det tillägg
som föreslagits i departementspromemorian.
Beträffande förslaget till författningstext i övrigt i departementsprome
morian har centrala studiehjälpsnämnden ifrågasatt om inte sista stycket i
anvisningarna till 5 § förordningen om statlig förmögenhetsskatt bör utgå.
Som motivering har nämnden anfört att det torde vara förenat med inte
obetydliga svårigheter att få de återbetalningsskyldiga att dels förstå hur
den beräkning som det rör sig om skall göras, dels göra jämförelse med
utfallet enligt den s. k. basbeloppsmetoden. Min uppfattning är att stycket
bör finnas i anvisningarna som en erinran för de deklarationsskyldiga
och framför allt som stöd för taxeringsfunktionärerna.
De nya bestämmelserna bör träda i kraft omedelbart men såvitt avser
taxeringen tillämpas första gången år 1969.
20
Kungl. Maj:ts proposition nr 81 år 1968
Övriga frågor
Beskattningen av omställningsbidrag
Som jag nämnde inledningsvis har genom prop. 1968: 29 föreslagits alt
omställningsbidrag med 800 kr. i månaden skall utgå till arbetslösa i
åldern 60—66 år under vissa närmare angivna förutsättningar. I undantags
fall kan sådant bidrag utgå också till den som är i åldern 55—59 år. Omställ-
ningsbidraget skall utgå av statsmedel och förutsätts bli skattepliktigt. I
nyssnämnda proposition har förutskickats att den författningsändring som
behövs för att omställningsbidraget skall bli skattepliktigt skulle anmälas
av chefen för finansdepartementet.
Enligt 19 § kommunalskattelagen räknas inte till skattepliktig inkomst
bl. a. kontantunderstöd som utges av arbetslöshetsnämnd med bidrag av
statsmedel. Administrationen av omställningsbidragen avses skola ombe
sörjas av arbetsmarknadsverket. Bestämmelsen i kommunalskattelagen om
fattar således inte omställningsbidragen. EU förtydligande av att, som ut
talades i den nämnda propositionen, skatteplikt skall föreligga bör dock
göras genom en ändring av anvisningarna till 19 §. Ändringen bör tillämpas
första gången vid 1969 års taxering.
Ändringen i 33 § 1 mom. kommunalskattelagen
På initiativ av bevillningsutskottet och efter beslut av 1967 års riksdag har
upphävts bestämmelsen i 33 § 1 mom. fjärde stycket om avdrag för arvoden
avseende deltagande i statsrevision på annan ort än vederbörandes bosätt
ningsort (BeU 1967:65, rskr 384, SFS 1967:915). Till följd härav synes
33 § 1 mom. sista stycket böra upphävas som överflödigt. Jag föreslår därför
att denna föreskrift upphävs med verkan fr. o. m. den dag författningen
därom kommit ut från trycket i Svensk författningssamling.
Departementschefens hemställan
Under åberopande av det anförda hemställer jag att Kungl. Maj :t genom
proposition föreslår riksdagen att antaga inom finansdepartementet upp
rättade förslag till
1) lag om ändring i kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr
370),
2) förordning angående ändring i förordningen den 26 juli 1947 (nr 577)
om statlig förmögenhetsskatt.
Kungl. Maj:ts proposition nr 81 år 1968
21
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in
stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt
förordnar Hans Maj :t Konungen att till riksdagen
skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till
detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Gunnel Anderson
22
Kungl. Maj:ts proposition nr 81 år 1968
Bilaga
l:o) Departementspromemorians förslag till lag om ändrad lydelse av 20 §
kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370)
Härigenom förordnas, att 20 § lcommunalskattelagen den 28 september
1928 (nr 370) skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan anges.
20
§.
Vid beräkningen------- — av 43 § 3 mom.
Avdrag må —------- av skuld;
avgift enligt förordningen den 15 december 1967 (nr 882) om studie-
medelsavgifter;
förlust, som------------ till kapitalförlust.
2: o) Departementspromemorians förslag till förordning angående ändring i
förordningen den 26 juli 1947 (nr 577) om statlig förmögenhetsskatt
Härigenom förordnas, att 5 § förordningen den 26 juli 1947 om statlig
förmögenhetsskatt skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan anges samt
att till samma paragraf skall fogas anvisningar av nedan angiven lydelse.
5
§■
Vid förmögenhet sberäkningen------------ beskattningsårets utgång.
Skuld, som — -------förfallen ränta.
Angående beräkningen----------- motsvarande tillämpning.
Borgensförbindelse, för---------- jämförliga skulder.
Under avdragsgilla skulder inbegripas även oguldna skatter av nedan-
nämnda slag, nämligen dels debiterad preliminär skatt, som påförts den
skattskyldige för året näst före det taxeringsår, varom fråga är, eller för
något föregående år, dels slutlig skatt, som påförts den skattskyldige på
grund av taxering under förstnämnda år eller under något föregående år,
dels ock tillkommande skatt, varå den skattskyldige erhållit debetsedel
under förstnämnda år eller tidigare. Vidare inbegripas återbetalningsplik-
tiga studiemedel enligt studiemedelsförordningen den 4 juni 1964 (nr 401).
(Se vidare anvisningarna.)
Kungl. Maj:ts proposition nr 81 år 1968
23
Anvisningar
till 5 §.
Avdrag för återbetalningspliktiga studiemedel får ske med summan om
räknad i kronor av det antal basbelopp som återstår att betala med till-
lämpning av 29 § studiemedelsförordningen den 4 juni 1964 (nr 401). På
förda, ej erlagda avgifter får dessutom avdragas i den mån debiteringen ej
förfallit enligt 18 § förordningen den 15 december 1967 (nr 882) om stu-
diemedelsavgifter. Vid beräkning av avdraget tillämpas basbeloppet vid
ingången av beskattningsåret.
Avdraget får icke överstiga det belopp som återstår att erlägga med hän
syn till 30 § första stycket studiemedelsförordningen.
MARCUS BOKTR. STHLM 1968 680184