Prop. 1969:132
('med förslag till lag om fortsatt giltighet av 1 § andra stycket lagen (1963: 268) om igångsättnings tillstånd för byggnadsarbete',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 132 år 1969
1
Nr 132
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till lag om
fortsatt giltighet av 1 § andra stycket lagen (1963: 268) om igångsättnings tillstånd för byggnadsarbete; given Stockholms slott den 24 oktober 1969.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över inrikesärenden och lagrådets protokoll, föreslå riksda gen att antaga härvid fogade förslag till lag om fortsatt giltighet av 1 § andra stycket lagen (1963:268) om igångsättningstillstånd för byggnadsarbete.
Under Hans Maj :ts
Min allernådigste Konungs och Herres frånvaro,
enligt Dess nådiga beslut:
BERTIL
Eric Holmquist
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att giltighetstiden för Kungl. Maj :ts nuvarande fullmakt att införa krav på igångsättningstillstånd för vissa byggnadsarbe ten skall förlängas till utgången av år 1970. 1
1 — Bihang till riksdagens protokoll 1969. 1 samt. Nr 132
2
Kungl. Maj:ts proposition nr i32 år 1969
Förslag
till
Lag
om fortsatt giltighet av 1 § andra stycket lagen (1963:268) om igångsättnings-
tillstånd för byggnadsarbete
Härigenom förordnas, att 1 § andra stycket lagen (1963: 268) om igång-
sättningstillstånd för byggnadsarbete1, som enligt lag (1967:780) gäller
till utgången av år 1969, skall äga fortsatt giltighet till utgången av år 1970.
!) Senaste lydelse av 1 § andra stycket 1965: 809.
Kungl. Maj.ts proposition nr 132 år 1969
3
Utdrag av protokollet över inrikesärenden, hållet inför Hans
Kungl. Höghet Regenten, Hertigen av Halland, i stats rådet på Stockholms slott den 26 september 1969.
Närvarande:
Statsministern erlander , ministern för utrikes ärendena nilsson , statsråden
STRÄNG, KLING, ANDERSSON, LANGE, HOLMQVIST, ASPLING, PALME, SVEN-ERIC.
NILSSON, LUNDKVIST, GEIJER, MYRDAL, ODHNOFF, WICIIMAN, MOBERG, BENGTS-
SON, LÖFBERG.
Chefen för inrikesdepartementet, statsrådet Holmqvist, anmäler efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om förlängd giltighetstid för Kungl. Maj:ts fullmakt att införa krav på igångsättningstillstånd för vissa byggnadsarbeten och anför.
Lagen den 31 maj 1963 (nr 268, ändr. senast 1967:780) om igångsätt- ningstillstånd för byggnadsarbete innehåller bl. a. fullmakt för KungL Maj :t att, när allvarlig brist på arbetskraft i byggnadsindustrin råder eller annat avsevärt hinder för byggnadsverksamheten föreligger, förordna att byggnadsarbete av visst slag inte får påbörjas utan igångsättningstillstånd. Denna fullmakt löper ut vid utgången av år 1969.
Historik och nuvarande ordning
Fram till den 1 juli 1963, då lagen om igångsättningstillstånd för bygg nadsarbete trädde i kraft, gällde lagen den 30 juni 1943 (nr 444) om till- ståndstvång för byggnadsarbete. Enligt sistnämnda lag ägde Kungl. Maj :t, i den mån det behövdes »för att upprätthålla ett fast penningvärde och befrämja en ändamålsenlig användning av förnödenheter och arbetskraft», föror dna att byggnadstillstånd skulle fordras. Fr. o. m. år 1959 användes lagen enbart i syfte att så långt möjligt nå jämn fördelning av byggnads verksamheten under olika delar av året (säsongutjämning).
År 1963 fattade statsmakterna (prop. 1963: 124, 3LU 24, rskr 284) prin cipbeslut om övergång till ett system för säsongutjämning inom byggnads- branschen genom frivillig samverkan mellan byggarbetsmarknadens par ter, kommunerna och arbetsmarknadsmyndigheterna. Samtidigt antogs la gen om igångsättningstillstånd för byggnadsarbete, vilken ger Kungl. Maj :t fullmakt att förordna att igångsättningstillstånd skall inhämtas från ar betsmarknadsmyndighet innan byggnadsarbete påbörjas. Denna fullmakt
1* — Bihang till riksdagens protokoll 1969. 1 sand. Nr 132
kan användas endast om säsongutjämning genom frivillig samverkan visar
sig otillräcklig. Hittills har fullmakten inte behövt utnyttjas.
På grund av överhettning av konjunkturen inom byggnadssektorn upp
stod emellertid snart behov att på nytt liksom enligt 1943 års lag kunna
begränsa enskild byggnadsverksamhet. Genom lagen den 29 maj 1964 (nr
300), som trädde i kraft den 18 juni 1964, angående ändrad lydelse av 1 §
lagen om igångsättningstillstånd för byggnadsarbete fick Kungl. Maj:t där
för fullmakt att för särskilt område förordna att byggnadsarbete av visst
slag som var att anse som mindre angeläget från allmän synpunkt inte fick
påbörjas utan igångsättningstillstånd. Förutsättning för sådant förordnan
de var att det i området rådde allvarlig brist på arbetskraft inom byggnads
industrin. Förordnande skulle avse viss tid.
I kungörelsen den 31 maj 1963 (nr 269) med tillämpningsföreskrifter
till lagen om igångsättningstillstånd för byggnadsarbete gavs föreskrifter
om i vilka områden och för vilka objekt igångsättningstillstånd krävdes
(ändr. 1964: 301 och 1965: 89). Bostadsbyggandet, industrins anläggningar
samt byggnader för sjukvård, socialvård och undervisningsväsendet läm
nades i huvudsak utanför regleringen och fick alltså påbörjas utan igång
sättningstillstånd (prop. 1964:95 s. 17, 3LU 30, rskr 186).
Den fullmakt som Kungl. Maj:t hade fått genom 1964 års lagändring
gällde bara till utgången av år 1965. Genom lagen den 17 december 1965
(nr 809) angående ändrad lydelse av 1 § lagen om igångsättningstillstånd
för byggnadsarbete förlängdes emellertid giltighetstiden för fullmakten till
utgången av år 1967. Samtidigt vidgades fullmakten såtillvida som förord
nande att igångsättningstillstånd skall krävas kunde meddelas för hela
landet och utan annan tidsbegränsning än som följde av lagens giltighets
tid. Förordnande kunde grundas pa — utom brist pa arbetskraft i bygg
nadsindustrin — annat avsevärt hinder för byggnadsverksamheten såsom
brist på kapital eller byggnadsmaterial. I samband med lagändringen änd
rades också tillämpningskungörelsen (se ändr. 1965:810 samt 1966:85
och 160).
Genom lagen den 8 december 1967 (nr 780) angående dels fortsatt gil
tighet av 1 § andra stycket lagen den 31 maj 1963 (nr 268) om igangsätt-
ningstillstånd för byggnadsarbete, dels ändrad lydelse av 3 § samma lag
förlängdes giltighetstiden för fullmakten till utgången av år 1969.
Till byggnadsarbeten för vilka igångsättningstillstånd krävs (opriorite
rat byggnadsarbete) hör enligt 3 § första stycket tillämpningskungörelsen
i dess nuvarande lydelse (1968:428) byggnadsarbete som avser
1) bensinstation, reparationsverkstad för motorfordon, parkeringshus
samt sådan parkeringsanläggning, som ej inrättas i anslutning till ny bo
stadsbebyggelse,
2) hus som helt eller till huvudsaklig del inrymmer butiks-, kontors-
eller banklokaler,
4
Kungl. Maj:ts proposition nr 132 år 1969
5
3) kommunal förvaltningsbyggnad, 4) byggnad som helt eller till huvudsaklig del inrymmer kyrkliga eller andra samlingslokaler eller nöjeslokaler,
5) sporthall eller annan idrottsanläggning, 6) bostadshus som uppförs utan statligt stöd och ej är avsett uteslutan de för fritidsändamål,
7) bostadshus som är avsett uteslutande för fritidsändamål, om arbetet ingår i ett byggnadsföretag som omfattar mer än ett sådant hus eller om huset genom arbetet erhåller en bostadsyta överstigande 80 kvadratmeter,
8) kommunal gata, väg eller annan samfärdsled som inte behövs för nytt bostadsområde,
9) sjukhus som avses i sjukvårdslagen den 6 juni 1962 (nr 242) eller sjukhem som avses i stadgan den 22 april 1960 (nr 114) angående enskilda sjukhem m. m.,
10) hem som avses i 18 § lagen den 4 januari 1956 (nr 2) om socialhjälp, 11) kommunal eller enskild byggnad för undervisningsändamål som uppförs utan statsbidrag,
12) rivning av flerfamiljshus inom område med stadsplan i kommun med över 30 000 invånare.
Undantagna är dock enligt 3 § andra stycket kungörelsen följande slag av arbeten
a) arbete som avser installation av elektriska ledningar eller andra elek triska anordningar,
b) måleriarbete,
c) arbete som avser mindre komplettering (s. k. lapparbete) av befintlig värme-, vatten-, avlopps- eller ventilationsanläggning,
när arbetet inte står i samband med annat byggnadsarbete. Dessutom gäller undantag för dels reparations- eller underhållsarbete, om sammanlagt högst tre personer kommer att sysselsättas för att utföra arbetet, dels byggnadsarbete som bedrivs av statlig myndighet eller för statens räkning.
Enligt 3 § lagen om igångsättningstillstånd för byggnadsarbete medde las igångsättningstillstånd av Kungl. Maj :t eller, efter Kungl. Maj :ts be myndigande, arbetsmarknadsstyrelsen eller länsarbetsnämnd. I 4 § till- lämpningskungörelsen föreskrivs att Kungl. Maj:t meddelar igångsätt ningstillstånd för byggnadsarbete enligt 3 § första stycket 1—5, 7, 8 eller 11 kungörelsen, om byggnadskostnaden uppgår till minst 3 milj. kr. I annat fall meddelas igångsättningstillstånd enligt 3 § av arbetsmarknads styrelsen eller, efter dess bemyndigande, länsarbetsnämnd.
Kungl. Maj :t har genom beslut den 6 maj 1966 föreskrivit dels att igång sättningstillstånd skall meddelas för i första hand byggnadsarbeten som av ser bostäder som uppförs utan statligt stöd samt sjukhus, sjukhem och ål derdomshem (punkterna 6, 9 och 10) i den man byggnadsarbetena ryms
Kungl. Maj:ts proposition nr 132 år 1969
6
Kungl. Maj:ts proposition nr 132 år 1969
inom vissa angivna ramar, dels att stor restriktivitet skall iakttas vid till-
ståndsgivningen i övrigt. Nya rambeslut har sedermera meddelats efter
hand, senast den 15 augusti 1969. I de rambeslut angående bostäder som
meddelats fr. o. m. den 15 december 1967 har Kungl. Maj :t föreskrivit att
igångsättningstillstånd inte får meddelas för bostäder som uppförs utan
statligt stöd, om kostnaden per lägenhet, exkl. kostnaden för tomtmarken,
överstiger 200 000 kr.
Vidare må erinras om förordningen den 24 februari 1967 (nr 44) om
investeringsavgift för vissa byggnadsarbeten. Enligt förordningen skulle
en investeringsavgift om 25 % på byggnadskostnaden betalas till staten
för byggnadsarbete som sattes i gång under tiden den 1 mars 1967—den
30 september 1968, om arbetet avsåg vissa angivna objekt. Detta instru
ment för begränsning av investeringarna inom byggnadssektorn står alltså
inte längre till buds.
I samband med att giltighetstiden för Kungl. Maj :ts fullmakt enligt
1 § andra stycket lagen om igångsättningstillstånd för byggnadsarbete för
längdes år 1967 tillkallades enligt Kungl. Maj :ts bemyndigande den 6 okto
ber 1967 sakkunniga för att utreda frågor om planering av byggnads- och
anläggningsverksamhetens omfattning och inriktning (byggplaneringsut-
redningen). Utredningsarbetet pågår.
Departementschefen
När fullmakten för Kungl. Maj :t enligt 1 § andra stycket lagen om
igångsättningstillstånd för byggnadsarbete att förordna om tillståndstvång
förlängdes år 1965 ansågs det sannolikt att behovet av komplement till de
generella finans- och penningpolitiska medlen för att påverka investerings
verksamheten inom byggnadssektorn skulle komma att kvarstå under re
lativt lång tid (prop. 1965: 173 s. 30).
Vid 1967 års förlängning av fullmakten uttalade min företrädare (prop.
1967: 152 s. 7) att det inte fanns något som tydde på att behovet av instru
ment som gör det möjligt att direkt påverka omfattningen och inriktning
en av byggnadsverksamheten kommer att bli mindre i framtiden. Snarare
borde man räkna med ett växande behov att kunna styra denna verksam
het så att de från samhällets synpunkt mest angelägna behoven blev tillgodo
sedda i första hand och så att en jämn sysselsättning främjades. För att
söka få till stånd en mer långsiktig lösning av dessa problem tillkallades
på hösten 1967 byggplaneringsutredningen med uppdrag att utreda
frågor om planering av byggnads- och anläggningsverksamhetens omfatt
ning och inriktning. Utredningen skall överväga bl. a. vilka metoder som
i framtiden bör tillämpas för att samhället skall tillförsäkras erforderligt
inflytande på inriktningen och omfattningen av investeringarna inom
7
ky§§nadssektorn. I fråga om valet av de medel som skall användas i detta
syfte är direktiven förutsättningslösa.
Den fullmakt för Kungl. Maj :t att föror dna om tillståndstvång för bygg
nadsarbete som inryms i 1 § andra stycket lagen om igångsättningstill-
stånd för byggnadsarbete gäller endast till utgången av år 1969. Enligt vad
jag har inhämtat från byggplaneringsutredningen räknar den med att kun
na fullfölja sitt uppdrag i så god tid att förslag till en långsiktig lösning
kan föreläggas riksdagen under hösten 1970.
Som skäl för den senaste förlängningen av fullmakten framhölls att ris
ken för rubbning av balansen i byggnadsverksamheten och behovet att kunna
styra denna verksamhet gjorde det uteslutet att avvakta resultatet av ut
redningen utan att under tiden ha tillgång till det instrument som det
nuvarande systemet med tillståndstvång utgör. Dessa skäl har vunnit i styr
ka genom erfarenheterna sedan uttalandet gjordes. I prop. 1969: 115 an
gående komplettering av riksstatsförslaget för budgetåret 1969/70, m. m.
bedömdes det med hänsyn till den väntade konjunkturutvecklingen bli nöd
vändigt att kunna genom bl. a. igångsättningstillstånden begränsa byggandet
och omfördela det i tiden. Riktigheten av denna bedömning har bekräftats.
I det konjunkturläge som råder f. n. framstår det som nödvändigt att genom
igångsättningstillstånden kunna omfördela byggandet också regionalt och
sektorsvis. Jag föreslår därför att giltighetstiden för den nuvarande fullmak
ten för Kungl. Maj :t förlängs till utgången av år 1970.
Kungl. Maj:ts proposition nr 132 år 1969
Hemställan
I enlighet med vad jag anfört har inom inrikesdepartementet upprättats
förslag till lag om fortsatt giltighet av 1 § andra stgcket lagen (1963: 268)
om igång sättning stillstånd för byggnadsarbete. Förslaget torde få fogas
till statsrådsprotokollet i detta ärende som bilaga1.
Jag hemställer, att lagrådets yttrande över lagförslaget inhämtas enligt
87 § regeringsformen genom utdrag av protokollet.
Vad föredraganden sålunda med instämmande av statsrå
dets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans Kungl.
Höghet Regenten.
Ur protokollet:
Britta Gyllensten
1 Bilagan, som är likalydande med det vid propositionen fogade lagförslaget, har uteslutits här.
8
Kungl. Maj:ts proposition nr 132 år 1969
Utdrag av protokoll, hållet i lagrådet den 16 oktober 1969.
Närvarande:
f. d. justitierådet Lind,
regeringsrådet M
artenius
,
justitierådet
B
ernhard
,
justitierådet
H
esser
.
Enligt lagrådet den 8 oktober 1969 tillhandakommet utdrag av protokoll
över inrikesärenden, hållet inför Hans Kungl. Höghet Regenten, Hertigen av
Halland, i statsrådet den 26 september 1969, hade Kungl. Maj :t förordnat,
att lagrådets utlåtande skulle för det i 87 § regeringsformen avsedda ända
målet inhämtas över upprättat förslag till lag om fortsatt giltighet av 1 §
andra stycket lagen (1963:268) om igångsättningstillstånd för byggnadsar
bete.
Förslaget, som finns bilagt detta protokoll, föredrogs inför lagrådet av
hovrättsassessorn Ingemar Cosmo.
Lagrådet lämnade förslaget utan erinran.
Ur protokollet:
Ingrid Hellström
Kungl. Maj:ts proposition nr 132 år 1969
9
Utdrag av protokollet över inrikesärenden, hållet inför Hans Maj:t
Konungen i statsrådet på Stockholms slott den 24 ok tober 1969.
Närvarande: Statsministern
P
alme, statsråden
S
träng
, L
ange
, H
olmqvist
, A
spling
,
S
ven
-E
ric
N
ilsson
, L
undkvist
, G
eijer
, M
yrdal
, O
dhnoff
, M
oberg
,
B
engtsson
, N
orling
, L
öfberg
, L
idbom
, C
arlsson
.
Chefen för inrikesdepartementet, statsrådet Holmqvist, anmäler efter ge mensam beredning med statsrådets övriga ledamöter lagrådets utlåtande över förslag till lag om fortsatt giltighet av 1 § andra stycket lagen (1963: 268) om igångsättningstillstånd för byggnadsarbete.
Föredraganden upplyser, att lagrådet lämnat lagförslaget utan erinran, och hemställer att Kungl. Maj :t genom proposition föreslår riksdagen att antaga förslaget.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med instäm mande av statsrådets övriga ledamöter hemställt förordnar Hans Maj :t Konungen att till riksdagen skall avlåtas pro position av den lydelse bilaga till detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Gunnel Anderson