Prop. 1969:150
('angående utgifter på tilläggsstat I till riksstaten för budgetåret 1969/70',)
Kungl. Maj.ts proposition nr 150 år 1969
1
Nr 150
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen angående utgifter på
tilläggsstat I till riksstaten för budgetåret 1969/70; given Stockholms slott den 30 oktober 1969.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet för denna dag, föreslå riksdagen att bifalla det förslag om vars avlåtande till riksdagen föredragande departementschefen hemställt.
Under Hans Maj :ts
Min allernådigste Konungs och Herres frånvaro:
BERTIL
G. E. Sträng
Utdrag av protokollet över finansärenden, hållet inför Hans
Kungl. Höghet Regenten, Hertigen av Halland, i stats rådet på Stockholms slott den 30 oktober 1969.
Närvarande:
Statsministern
Palme,
ministern för utrikes ärendena
Nilsson,
statsråden
Sträng, Andersson, Lange, Holmqvist, Aspling, Sven-Eric Nilsson, Geijer, Odhnoff, Wickman, Moberg, Bengtsson, Norling, Löfberg, Lidbom, Carlsson.
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, anför efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter.
De medelsbehov utöver gällande riksstat, som bör anmälas för riksdagen vid dess höstsession och som nu kan överblickas, bör sammanfattas i en särskild proposition angående utgifter på tilläggsstat I till riksstaten för budgetåret 1969/70. Denna proposition bör föreläggas riksdagen nu. Kungl. Maj :t har tidigare i prop. 1969: 142 föreslagit riksdagen att anvisa ett an-
1 Bihang till riksdagens protokoll 1969. 1 samt. Nr ISO
2
slag av 50,2 milj. kr. till Förvärv av aktier i AB Kabi. I särskilda proposi
tioner kommer senare denna dag dessutom att hemställas om ett anslag till
Posthus in. m. av 25 milj. kr. för kapitaluppbyggnad i postbanken samt om
ett anslag till Förvärv av aktier i Uddcomb Sweden AB av 20,5 milj. kr.
De framställningar om anslag på tilläggsstat som Kungl. Maj :t beslutar
om denna dag tas in i dagens statsrådsprotokoll över försvars-, social-, kom
munikations-, utbildnings-, jordbruks-, handels-, inrikes- och industriären
den. Utdrag av dessa protokoll bör biläggas den gemensamma propositionen
som bilagor 1—8. Fn sammanställning över av Kungl. Maj :t i denna propo
sition begärda anslag torde få bifogas statsrådsprotokollet i detta ärende
som bilaga 9.
Föredraganden hemställer härefter, att Kungl. Maj :t i en gemensam pro
position förelägger riksdagen de förslag om anslag på tilläggsstat I till riks-
staten för budgetåret 1969/70 som framgår av nämnda utdrag av statsråds
protokollet.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in
stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt
förordnar Hans Kungl. Höghet Regenten att till riks
dagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga
till detta protokoll utvisar.
Kungl. Maj:ts proposition nr 150 år 1969
Ur protokollet:
Britta Gyllensten
Kungl. Maj:ts proposition nr 150 år 1969
3
ser har även medverkat till att arbetet kunnat forceras. De medel som dis
poneras för ändamålet beräknas därför vara förbrukade redan under hösten
1969.
Departementschefen
Med hänsyn till den planerade exploateringen för civila ändamål av mar
ken inom norra Järvafältet anser jag det angeläget att projektilröjningen
på Järvafältet får pågå utan avbrott och i snabbast möjliga takt. Jag föreslår
därför att 400 000 kr. anvisas på tilläggsstat I till riksstaten för innevaran
de budgetår för att ge möjlighet till fortsatt projektilröjning under budget
året. Ifrågavarande kostnader bör i likhet med tidigare anvisade medel för
ändamålet beräknas utanför ramen för det militära försvaret.
Jag hemställer, att Kungl. Maj :t föreslår riksdagen
att till Kostnader för projektilröjning på Järvafältet på
tilläggsstat I till riksstaten för budgetåret 1969/70 anvisa
ett reservationsanslag av 400 000 kr.
[2] O 8. Kostnader för svenska FN-styrkor m. m. Medel för en svensk mili
tär styrka i FN-tjänst anvisades första gången på tilläggsstat till riksstaten
för budgetåret 1956/57 (prop. 1956: 198, SU 179, rskr 359). Därefter har
årligen ytterligare medel anvisats för svenska FN-styrkors verksamhet in. in.
Fr. o. m. budgetåret 1965/66 anvisas medel för de årliga utgifterna inom
Sverige för att rekrytera, utbilda och organisera den svenska beredskaps-
styrkan m. in. under förslagsanslaget Beredskapsstyrka för FN-tjänst, me
dan utgifter för FN-styrkornas verksamhet utom Sverige och för viss per
sonal vid Sveriges ständiga representation i FN samt — fr. o. in. den 1 juli
1967 — för observatörer i FN-tjänst betalas från reservationsanslaget Kost
nader för svenska FN-styrkor m. m. Sammanlagt har för svenska FN-styr
kors verksamhet hittills anvisats 397 450 000 kr. på tilläggsstat.
Under år 1969 har riksdagen anvisat medel på tilläggsstat III till riks
staten för budgetåret 1968/69 dels för att täcka utgifter för FN-styrkan på
Cypern under tiden januari—juni 1969 och för FN-observatörer under sam
ma tid, dels för vissa oförutsedda utgifter (prop. 1969: 105 bil. 3, SU 74,
rskr 172). Vid utgången av juni 1969 fanns en behållning på ca 4,6 milj. kr.
under anslaget.
Huvuddelen av ifrågavarande utgifter avses bli ersatta av FN. Intill den
1 augusti 1969 har från FN influtit 269 400 627 kr. som avser utgifter t. o. m.
år 1967. Sveriges fordran hos FN enligt hittills framlagda krav uppgår f. n.
till 36 274 481 kr. Härtill kommer det krav som avser utgifter för år 1968.
Detta uppgår till 20 631 357 kr. Ersättningar som flyter in från FN tillgodo-
förs riksstatens inkomsttitel Övriga diverse inkomster.
Genom Kungl. Maj :ts beslut den 13 juni 1969 har tiden för den svenska
FN-insatsen på Cypern förlängts längst intill utgången av december 1969.
4
Kungl. Maj.ts proposition nr 150 år 1969
5
Utgifterna för tiden juli—december 1969 har beräknats till 1 670 000 kr. för månad eller sammanlagt 10 020 000 kr. Härutöver bör 1 milj. kr. be räknas som allmän medelsreserv med hänsyn till eftersläpande sjukvårds kostnader för tidigare kontingenter samt vissa utgifter som kan bli nödvän diga vid en avveckling av kontingenten på Cypern.
Antalet observatörer i FN-tjänst uppgick i september 1969 till 38. Medels behovet för dessa kan beräknas till 163 000 kr. för månad eller för tiden juli—december 1969 sammanlagt ca 980 000 kr.
Behovet av ytterligare medel för FN-styrkan på Cypern och för observa törer uppgår alltså till (10 020 000 + 1 000 000 -f 980 000 — 4 600 000) 7 400 000 kr.
Med hänsyn till att många osäkra faktorer ligger i anslagsberäkningen kan det bli nödvändigt att även i fortsättningen förskottsvis bestrida utgif ter för ifrågavarande ändamål från anslaget till oförutsedda utgifter. Dessa utgifter bör slutligt belasta anslaget Kostnader för svenska FN-styrkor m. m. Frågan om deras täckning bör få tas upp framdeles.
Under åberopande av det anförda hemställer jag, att Kungl. Maj :t före slår riksdagen
att till Kostnader för svenska FN-styrkor m. m. på till- läggsstat I till riksstaten för budgetåret 1969/70 anvisa ett reservationsanslag av 7 400 000 kr.
Vad föredraganden sålunda med instämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans Kungl. Höghet Regenten.
Kungl. Maj:ts proposition nr 150 år 1969
Ur protokollet:
Britta Gyllensten
It Bihang till riksdagens protokoll 1969. 1 samt. Nr ISO
Kungl. Maj:ts proposition nr 150 år 1969
7
8
område. Vidare erhåller avdelningen ca 400 m2 rumsyta inom den byggnad
som statens rättsläkarstation vid Stockholm och rättsmedicinska institutio
nen vid karolinska institutet disponerar på området. Avdelningen beräknas
erhålla ett lokaltillskott om ca 270 m2 rumsyta. Laboratoriets blodgrupps-
serologiska avdelning avses få behålla sina hittillsvarande lokaler och ges ett
lokaltillskott om ca 270 m2 rumsyta, sedan kemiska avdelningen utrymt
större delen av sina lokaler på tredj e våningen i laboratoriebyggnaden. Båda
avdelningarna kommer att erhålla nya förrådsutrymmen på vindsvåningen
i denna byggnad.
Socialstyrelsen har hemställt om uppdrag åt utrustningsnämnden för
universitet och högskolor att ombesörja inköp av inredning och utrustning
för de föreslagna nya lokalerna och att 700 000 kr. ställts till styrelsens dis
position för ändamålet.
Utrustningsnämnden för universitet och högskolor är beredd att — såsom
föreslagits av socialstyrelsen — planera och anskaffa inredning och utrust
ning för laboratoriet i anledning av de planerade om- och nybyggnadsarbe
tena. Nämnden tillstyrker — efter en mera översiktlig bedömning av beho
vet av inredning och utrustning för laboratoriet — socialstyrelsens förslag
att 700 000 kr. anvisas för ändamålet. Av det beräknade anslagsbehovet
torde 310 000 kr. åtgå för inredning och 390 000 kr. för utrustning. Nämn
den föreslår att ifrågavarande medel beräknas under ett särskilt reserva
tionsanslag.
Departementschefen
Jag har ingen erinran mot det framlagda förslaget att sammanlagt
700 000 kr. anvisas för inredning och utrustning av de nya lokaler som
ställs till statens rättskemiska laboratoriums förfogande. Jag förordar att
angivna belopp tas upp som ett särskilt reservationsanslag på tilläggsstat
till riksstaten för innevarande budgetår.
Jag hemställer, att Kungl. Maj :t föreslår riksdagen
att till Statens rättskemiska laboratorium: Inredning och
utrustning på tilläggsstat I till riksstaten för budgetåret
1969/70 anvisa ett reservationsanslag av 700 000 kr.
Kungl. Maj:ts proposition nr 150 år 1969
G.
Universitetssjukhus
m.
m.
[2] G 5. Akademiska sjukhuset i Uppsala: Utrustning. Till ändamålet har
för budgetåret 1969/70 anvisats ett reservationsanslag av 585 000 kr.
Kungl. Maj :t — som den 6 juni 1968 bl. a. uppdragit åt kommittén för
akademiska sjukhusets i Uppsala utbyggande att vid sjukhuset låta uppföra
en parkeringsbyggnad samt utföra vissa byggnadsåtgärder för en behand-
lingsbyggnad (B 9), en vårdbyggnad (B 11) för kirurgi m. in. och en aula
byggnad (B 10) — har den 25 april 1969 uppdragit åt byggnadskommittén
att slutföra uppförandet av sistnämnda byggnader (B 9, B 10 och B 11).
Behandlingsbyggnaden skall inrymma central operationsavdelning, cen
tral röntgendiagnostikavdelning, polikliniker och överläkarmottagningar för
tidsbeställda patienter inom specialiteterna allmän kirurgi, ortopedi, kirur-
gisk urologi och anestesi, akutintag med intagningsavdelning, steriliserings-
central samt lokaler för forskning och undervisning m. m. Vårdbyggnaden
skall omfatta kirurgiska vårdavdelningar, intensivvårdsavdelning, tjänste
rum för läkare samt lokaler för undervisning, medicinskt bibliotek och
entréhall med cafeteria m. m. Byggnadsföretaget innefattas i det mellan
staten och Uppsala läns landsting träffade avtalet angående utbyggnad av
akademiska sjukhuset i Uppsala in. in. (prop. 1961:79, SU 97, rskr 265;
prop. 1967: 105 bil. 2 s. 11, SU 73, rskr 185). Statens andel uppgår till 40 %
av byggnads- och utrustningskostnader.
Kommittén för akademiska sjukhusets i Uppsala utbyggande har den 26
september 1969 bemyndigats att i samråd med nämnden för undervisnings-
sjukhusens utbyggande beställa utrustning till det blivande kirurgiska bloc
ket inom ramen för ett överlämnat utrustningsförslag och till ett värde av
totalt högst 5 milj. kr. att — såvitt på staten ankommer — betalas tidigast
under budgetåret 1970/71 (prop. 1969: 1 bil. 7 s. 117, SU 5, rskr 5).
Kommittén för akademiska sjukhusets i Uppsala utbyggande har över
lämnat förslag om utrustning för behandlingsbyggnaden, vårdbyggnaden
och aulabyggnaden till ett värde av 35,3 milj. kr. enligt prisläget den 1 juli
1968. Kommittén föreslår att 1,6 milj. kr. — motsvarande statens andel av
totalt 4 milj. kr. — ställs till kommitténs förfogande under budgetåret
1969/70 för anskaffning av vissa instrument med lång leveranstid och av
viss utrustning, som påverkar byggandet enligt fastställd produktionsplan.
R em issy Uran d en
Socialstyrelsen har inga invändningar mot de principiella överväganden
på vilka utrustningsförslaget grundar sig. Universitetskanslersämbetet fram
håller angelägenheten av att sjukhuset tillförs utrustningsresurser som ger
goda förutsättningar för modern läkarutbildning och klinisk forskning.
Nämnden för undervisningssjukhusens utbyggande tillstyrker att beställ-
ningsåtgärder för 9 milj. kr. får vidtas under budgetåret 1969/70 för att in
flyttningen i det nya kirurgibyggnadskomplexet under vinterhalvåret 1971/72
skall säkerställas. Beställningarna bör dock tills vidare begränsas till att
avse dels röntgenutrustning till centrala x-öntgenavdelningen, operations-
salsutrustning och elektronisk utrustning som har direkt samband med byg
gandet, dels handkirurgiska instrument med lång leveranstid. Enligt nämn
den behöver huvuddelen av likviderna för de beställningar, som görs inom
ramen för beställningsbemyndigandet, betalas först under budgetåret 1970/71.
Kommittén bör dock få vissa medel redan under innevarande budgetår.
Kungl. Maj:ts proposition nr 150 år 1969
9
10
Nämnden, som utgår från att stor försiktighet iakttas i fråga om träffande
av leveransavtal med förskottslikvid, anser att ett belopp om totalt 3 milj. kr.
är tillräckligt för ändamålet under innevarande budgetår. Härav faller
1,2 milj. kr. på statsverket.
Utrustningsnämnden för universitet och högskolor samt lokal- och utrust
nings programnämnden för universitet och högskolor instämmer i vad nämn
den för undervisningssjukhusens utbyggande anför. Sjukvårdens och social
vårdens planerings- och rationaliseringsinstitut anser sig däremot inte böra
resa någon invändning mot kommitténs förslag.
Departementschefen
Kommittén för akademiska sjukhusets i Uppsala utbyggande har den 25
april 1969 erhållit i uppdrag att vid sjukhuset slutföra utbyggnadsetappen 2,
som omfattar bl. a. uppförandet av en behandlingsbyggnad och en vårdbygg
nad för kirurgi m. m. Byggnadskommittén har därefter överlämnat förslag
beträffande anskaffning av utrustning till ifrågavarande kirurgiska block
vid sjukhuset samt bl. a. föreslagit att 1,6 milj. kr. ställs till kommitténs
förfogande på tilläggsstat till riksstaten för budgetåret 1969/70 för bestri
dande av statens andel av kostnaderna för anskaffning av vissa instrument
med lång leveranstid och av viss utrustning, som påverkar byggandet enligt
fastställd produktionsplan. Detta motsvarar en total utrustningsram av 4
milj. kr.
Nämnden för undervisningssj ukhusens utbyggande har tillstyrkt att kom
mittén bemyndigas att under budgetåret 1969/70 beställa utrustning till ett
värde av totalt högst 9 milj. kr. — innefattande av riksdagen tidigare med
givet beställningsbemyndigande om 5 milj. kr. — samt att på tilläggsstat
för budgetåret 1969/70 anvisas 1,2 milj. kr. — motsvarande en ram av totalt
3 milj. kr. — för vissa förskottslikvider för anskaffningar inom ramen för
sagda beställningsbemyndigande. Nämnden framhåller emellertid att stor
försiktighet bör iakttas i fråga om träffande av leveransavtal med förskotts
likvid.
Jag är inte beredd att nu ta ställning till utrustningsförslaget, som om
fattar utrustning till ett värde av totalt 35,3 milj. kr. enligt prisläget den 1
juli 1968. När det gäller frågan om att beställa viss utrustning inom ramen
för utrustningsförslaget har — som nämnts — Kungl. Maj :t bemyndigat
kommittén att i samråd med nämnden beställa utrustning till det blivande
kirurgiska blocket till ett värde av totalt högst 5 milj. kr. att — såvitt på
staten ankommer — betalas tidigast under budgetåret 1970/71. Jag delar
nämndens uppfattning att ramen för beställningsbemyndigandet bör höjas
till totalt högst 9 milj. kr., varav statens andel utgör 3,6 milj. kr. Riksdagens
medgivande härtill bör nu utverkas. Jag har vidare blivit övertygad om att
viss förskottslikvid måste erläggas för den beställda utrustningen. Jag beräk
nar för ändamålet 1,2 milj. kr.
Kungl. Maj.ts proposition nr 150 år 1969
11
Jag hemställer, att Kungl. Maj:t föreslår riksdagen att
a) i enlighet med vad jag anfört medge, att utrustning
till ett blivande kirurgiskt block vid akademiska sjukhuset
i Uppsala får beställas till ett värde av — utöver tidigare
medgivet belopp — ytterligare högst 4 milj. kr. att, såvitt
på staten ankommer, betalas tidigast under budgetåret
1970/71,
b) till Akademiska sjukhuset i Uppsala: Utrustning på
tilläggsstat I till riksstaten för budgetåret 1969/70 anvisa
ett reservationsanslag av 1 200 000 kr.
Kungl. Maj:ts proposition nr 150 år 1969
KAPITALBUDGETEN
V. Fonden för låneunderstöd
[3] 3 a. Lån till föreningen Kontakt med alkoholsjuka. Något anslag för
detta ändamål finns inte uppfört på riksstaten för budgetåret 1969/70.
Föreningen Kontakt med alkoholsjuka (KAS) har i augusti 1969 ansökt
om ett lån på 825 000 kr. för förvärv av tre fastigheter i Värmland för att
där upprätta hem med sammanlagt ca 50 platser för rehabilitering av alko-
holskadade personer.
Socialstyrelsen och Stockholms stads nykterhetsnämnd har yttrat sig
över ansökningen. Socialstyrelsen har anfört att den speciella vårdverk
samhet som föreningen planerar innehåller ur vårdmässiga aspekter flera
intressanta inslag, som skulle kunna utgöra ett gott komplement till de
mer konventionella vårdformer som bedrivs inom nykterhetsvården. Sty
relsen finner projektet värt att stödja. Nykterhetsnämnd en anför, att be
hovet bland den kategori av människor som avses i ansökningen är stort
och att föreningen bedöms ha goda möjligheter att framgångsrikt genom
föra detta projekt.
Departementschefen
Den av föreningen planerade verksamheten innehåller från vårdsynpunkt
intressanta inslag och kan utgöra ett värdefullt komplement till befintliga
vårdformer inom nykterhetsvården. Verksamheten är avsedd att bedrivas
i nära kontakt med bl. a. fackföreningsrörelsen och i samarbete med Stock
holms stad.
Med beaktande av nivån för anordnandebidrag till inackorderingshem
förordar jag att föreningen beviljas ett ränte- och amorteringsfritt lån av
statsmedel med högst 750 000 kr. för inköp av de nämnda fastigheterna.
En förutsättning för att lånet skall utgå med fullt belopp bör vara att hem
men godkänns för minst 50 platser.
12
Statsbidrag till driften av verksamheten bör utgå enligt i huvudsak sam
ma grunder som gäller för driften av inackorderingshem för alkoholmiss
brukare, dvs. med högst 75 % av nettokostnaderna för hemmens drift. Bi
draget bör utgå från förslagsanslaget Bidrag till kommunala nykterhets-
nämnder m. m. Stockholms stad förutsätts komma att täcka den del av
driftkostnaderna som inte bestrids av statsmedel.
För att föreningen skall kunna förvärva fastigheterna bör lånet bevil
jas redan under innevarande budgetår. För ändamålet bör därför anvisas
750 000 kr. på tilläggsstat till riksstaten för budgetåret 1969/70. Jag hem
ställer, att Kungl. Maj :t föreslår riksdagen
att till Lån till föreningen Kontakt med alkoholsjnka
på tilläggsstat I till riksstaten för budgetåret 1969/70 an
visa ett investeringsanslag av 750 000 kr.
Vad föredraganden sålunda med instämmande av
statsrådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans
Kungl. Höghet Regenten.
Kungl. Maj:ts proposition nr 150 år 1969
Ur protokollet:
Britta Gyllensten
Kungl. Maj:ts proposition nr 150 år 1969
13
14
Kungl. Maj:ts proposition nr 150 år 1969
B. Vägväsendet
[2] B 2. Drift av statliga vägar. På riksstaten för innevarande budgetår har
under ifrågavarande anslagsrubrik anvisats ett reservationsanslag av 768,2
milj. kr. Av anslaget är 30 350 000 kr. avsedda för användning under kalen
deråret 1969 och återstoden under kalenderåret 1970. I det för år 1969 be
räknade beloppet ingår dock ej merkostnader på grund av mervärdeskat
tens införande. På grund härav kan belastningen på anslaget för hela år
1969 beräknas bli 7,1 milj. kr. högre än beräknat, vilket föranleder ett ytter
ligare medelsbehov motsvarande detta belopp. Jag hemställer, att Kungl.
Maj :t föreslår riksdagen
att till Drift av statliga vägar på tilläggsstat I till rikssta
ten för budgetåret 1969/70 anvisa ett reservationsanslag av
7 100 000 kr., att avräknas mot automobilskattemedlen.
[3] B 3. Byggande av statliga vägar. På riksstaten för innevarande budget
år har under ifrågavarande anslagsrubrik anvisats ett reservationsanslag
av 700 milj. kr. Av anslaget är 16,1 milj. kr. avsedda för användning under
kalenderåret 1969 och återstoden under kalenderåret 1970. I det för år 1969
beräknade beloppet ingår dock ej merkostnader på grund av mervärdeskat
tens införande. Med anledning härav kan belastningen på anslaget för hela
år 1969 beräknas bli 9,6 milj. kr. högre än beräknat, vilket föranleder ett
ytterligare medelsbehov motsvarande detta belopp. Jag hemställer, att Kungl.
Maj :t föreslår riksdagen
att till Byggande av statliga vägar på tilläggsstat I till
riksstaten för budgetåret 1969/70 anvisa ett reservations
anslag av 9 600 000 kr., att avräknas mot automobilskatte
medlen.
Vad föredraganden sålunda med instämmande av
statsrådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans
Kungl. Höghet Regenten.
Ur protokollet:
Britta Gyllensten
Kungl. Maj.ts proposition nr 150 år 1969
15
16
satts att efter spelårets slut ytterligare bidrag skulle utgå i den mån om
ständigheter, som orkesterföretagen inte själva kunnat bestämma över, med
fört inte förutsedda kostnadsökningar eller ändrade intälctsförutsättningar.
För spelåret 1968/69 har bidrag utgått till de sex orkestrarna med sam
manlagt 6 986 000 kr. Uppgifter har nu getts in från orkestrarna angående
det ekonomiska utfallet av verksamheten under nämnda spelår. Av dessa
framgår att vid tillämpning av nyss angivna principer för beräkning av det
statliga förlusttäckningsbidraget behov föreligger av ytterligare bidrag med
sammanlagt 1 269 875 kr. Huvuddelen av det anmälda medelsbehovet är för
anlett av automatiskt ökade kostnader på grund av avtalsenliga lönehöj
ningar. Därjämte har redovisats automatiskt ökade kostnader för arbetsgi
varavgifter till riksförsäkringsverket (ATP m. m.).
För stöd åt svenskt sceniskt verk har Kungl. Maj :t ur kulturmedelsan-
slaget för budgetåret 1968/69 tilldelat teater- och orkesterrådet 200 000 kr.
Enligt de under föregående budgetår gällande bestämmelserna för ifrågava
rande dramatikerstöd, meddelade av Kungl. Maj :t den 30 juni 1965, utgår
ersättning med 4 000 kr. till levande upphovsman av svenskt sceniskt verk,
som uppförs offentligt på svensk teater. Bestämmelserna har genom beslut
den 27 juni 1969 getts ett något ändrat innehåll i vad avser bl. a. en differen
tiering av ersättningens storlek.
Teater- och orkesterrådet har i skrivelser den 30 januari och den 19 maj
1969 anmält behov av ytterligare 181 000 kr. avseende ersättningsberättigade
verk som uppförts under våren 1969. Sedan dramatikerstödet infördes, i
avsikt att man skulle främja tillkomsten av ny svensk dramatik, har —
framhåller rådet — genom förevarande bestämmelser men framför allt ge
nom de över huvud taget förbättrade resurser, som samhället under 1960-
talet ställt till teaterns förfogande, en kraftig utveckling ägt rum. Under
senare år har nya teaterformer tillkommit, såsom s. k. lunch- och gatu-
teater med korta pjäser, mindre teatrar med pjäser av experimentell karak
tär, uppsökande teatergrupper som spelar i klassrum, föreningslokaler etc.,
vilket medfört ett kraftigt ökat medelsbehov för bl. a. dramatikerersättning.
D e partem entschefen
Det siffermaterial, som redovisats av orkestrarna beträffande det ekono
miska utfallet av verksamheten under spelåret 1968/69, visar väsentliga
kostnadsökningar främst til! följd av avtalsenliga löneökningar. I enlighet
med den förut lämnade redovisningen beträffande orkestrarna räknar jag
■— sedan viss reduktion visat sig befogad — med ett medelsbehov av 1 080 000
kr. för statsbidrag till täckning av de av nämnda omständigheter föranledda
förlusterna för spelåret.
Det s. k. dramatikerstödet utgår enligt generellt verkande regler. Teater-
och orkesterrådet bör alltså tilldelas ytterligare 181 000 kr. för att ge ut
ersättning enligt bestämmelserna om stöd åt svenskt sceniskt verk. En så
Kiingl. Maj:ts proposition nr 150 år 1969
Kungl. Maj. ts proposition nr 150 år 1969
17
kraftig ökning av medelsbehovet kan emellertid svårligen inrymmas under
innevarande budgetårs anslag utan att andra angelägna behov måste åsido
sättas.
På riksstaten för innevarande budgetår har till bidrag till särskilda kul
turella ändamål anvisats 18 542 000 kr. Härav återstår nu ett belopp som
till största delen redan avsatts till förutsedda ändamål. Därefter kvarstående
medel bör reserveras för nu oförutsedda behov under budgetåret 1969/70.
Det av mig under denna punkt beräknade medelsbehovet (1 080 000 -j-
181 000 =) 1 261 000 kr. bör i stället täckas genom anvisande av ett anslag
på tilläggsstat I till riksstaten för innevarande budgetår.
Jag hemställer, att Kungl. Maj :t föreslår riksdagen
att till Bidrag till särskilda kulturella ändamål på till-
läggsstat I till riksstaten för budgetåret 1969/70 anvisa ett
reservationsanslag av 1 261 000 kr.
E. Högre utbildning och forskning
[2] E 68. Inredning och utrustning av lokaler vid universitet, högskolor
na m. I riksstaten för innevarande budgetår är under denna anslagsrubrik
uppfört ett reservationsanslag av 60 milj. kr. Av beloppet disponerar enligt
regleringsbrev byggnadsstyrelsen och tekniska högskolans i Stockholm bygg
nadskommitté 18 milj. kr. enligt en särskild inredningsplan och utrustnings-
nämnden för universitet och högskolor 41,5 milj. kr. enligt en särskild ut-
rustningsplan (jfr. prop. 1969: 36 s. 33 och 35). Nämnda myndigheter får
dels inom ramen för tillgängliga medel göra behövliga utbetalningar, dels
beställa inredning och utrustning inom de i planerna angivna kostnadsra
marna för varje objekt att betalas tidigast budgetåret 1970/71.
Byggnadsstyrelsen och utrustningsnämnden har lagt fram förslag om nya
och ändrade kostnadsramar för vissa inrednings- och utrustningsobjekt.
Förslagen avser bl. a. inredning och utrustning av vissa restauranglokaler.
Enligt riksdagens beslut (prop. 1963: 172 s. 267, SU 212, rskr 405) svarar
staten för kostnaderna för anordnande av sådana bespisningslokaler som be
hövs för personalen och de studerande vid universitet och högskolor. Staten
skall också stå för kostnaderna för inredning och utrustning av bespisnings-
lokalerna (prop. 1967: 104 s. 47, SU 88, rskr 203). Utredning och förslag om
formerna härför har redovisats av den kommitté för planering och samord
ning m. in. av restaurangverksamheten vid universitet och högskolor som
tillkallats med stöd av Kungl. Maj :ts bemyndigande den 7 mars 1969 (jfr
prop. 1969: 36 s. 3 och 40).
Kommittén, som antagit namnet universitetsrestaurangkommittén, före
slår att den statliga finansieringen skall omfatta förstagångsuppsättning av
inredning och utrustning, medan vederbörande nyttjare skall svara för
18
komplettering, underhåll och återanskaffning. Sådana restauranger som
uppförs av staten bör enligt kommittén inredas och utrustas av vedei-böran-
de statliga organ efter samråd med blivande nyttjare och med anlitande av
medel som anvisas under förevarande anslag. Beträffande restauranglokaler
som anordnas med utnyttjande av ränte- och amorteringsfria lån till stude
randeorganisation (jfr prop. 1963: 172 s. 267) föreslår kommittén att sådana
lån skall utgå även för inredning och utrustning. Huvudmannen för restau
rangen bör enligt kommittén i dessa fall få upphandla inredning och utrust
ning genom de statliga inköpsorganen.
För de förslag till nya och ändrade kostnadsramar som med hänsyn till
föreliggande tidsplaner nu bör behandlas kommer jag i det följande att
lämna eu kortfattad redogörelse.
Stockholm
Matsal inom Frescatiområdet. Som redovisades i prop. 1969:
36 (s. 7) kommer en provisorisk matsal inom Frescatiområdet att anordnas
genom om- och tillbyggnad av Skogs- och lantbruksakademiens f. d. musei-
byggnad. Av redovisningen framgår bl. a. att Kungl. Maj :t den 7 mars 1969
uppdrog åt byggnadsstyrelsen att projektera om- och tillbyggnaden t. o. m.
huvudhandlingar. I avvaktan på att huvudhandlingar färdigställts togs kost
nadsramen för objektet i investeringsplanen för innevarande budgetår preli
minärt upp med ett belopp av 1,7 milj. kr. enligt prisläget den 1 april 1968
(jfr prop. 1989: 36 s. 16).
Sedan byggnadsstyrelsen redovisat huvudhandlingar, enligt vilka kost
naderna för objektet och för tillhörande försörjningsåtgärder beräknats till
— enligt nämnda prisläge — resp. 2 380 000 kr. och 185 000 kr., uppdrog
Kungl. Maj :t den 12 september 1969 åt styrelsen att utföra arbetena inom
de föreslagna kostnadsramarna. Kungl. Maj :t föreskrev därvid att byggnads
styrelsen skulle söka bringa ned de angivna kostnaderna för objektet. Sty
relsen beräknar kostnaden för om- och tillbyggnaden enligt prisläget den
1 april 1989 till 2 540 000 kr. och för försörjningsåtgärderna enligt samma
prisläge till 195 000 kr. Den befintliga byggnadens totalyta utgör 1 800 in2
och tillbyggnadens totalyta är 710 m3. Sammanlagt 800 platser, varav 250
kaféplatser, kommer att anordnas i matsalen. Matsalen avses bli tagen i bruk
till höstterminen 1970. Byggnadsstyrelsen föreslår att en definitiv kostnads
ram av 325 000 kr. för inredning av objektet förs upp i inredningsplanen.
Riksarkivet: Flyttningskostnader. Nybyggnaden för riks
arkivet på Mariebergsområdet i Stockholm består av en bergrumsanläggning'
och eu administrationsbyggnad (jfr prop. 1968: 33 s. 3 och 1969: 1 bil. 10
s. 484). För nybyggnaden är i gällande utrustningsplan definitiva kostnads
ramar av 1,5 milj. kr. och 3,8 milj. kr. uppförda resp. för flyttningskostna
der och för utrustning m. m. (jfr prop. 1968: 104 s. 33 och 45). Utrustnings-
Kungl. Maj:ts proposition nr 150 år 1969
Kungl. Maj:ts proposition nr 150 år 1969
19
nämnden redovisar nu att flyttningskostnaderna enligt slutlig kostnads
beräkning ökat med 735 000 kr. i jämförelse med tidigare beräkningar och
föreslår att kostnadsramen för detta ändamål höjs från 1,5 milj. kr. till
2 235 000 kr.
Umeå.
Matsal. I prop. 1968: 104 (s. 18) lämnades en redogörelse för nybygg
naden för matsal m. m. Nybyggnaden som beräknas bli färdigställd i febru
ari 1970 och som omfattar 2 665 m2 rumsyta, har kostnadsberäknats till
6 960 000 kr. enligt prisläget den 1 april 1968. För inredning av objektet är
i gällande inredningsplan en definitiv kostnadsram av 550 000 kr. uppförd
(jfr prop. 1969: 36 s. 31 och 34).
LUP-kommittén föreslår i samråd med universitetsrestaurangkommittén
att en definitiv kostnadsram av 380 000 kr. förs upp i utrustningsplanen för
innevarande budgetår. Då beslut numera fattats om att ett kårhus skall upp
föras, har LUP-kommittén utgått ifrån att de utrymmen av 360 m2 i mat-
salsbyggnaden som tidigare avsetts för kårlokaler skall tillföras matsalen
(jfr prop. 1968: 104 s. 18 och 1969: 36 s. 31). Härigenom kommer matsalen
enligt LUP-kommittén att inrymma sammanlagt 880 matsals- och kaféplat
ser.
Föredraganden
I enlighet med vad universitetsrestaurangkommittén föreslagit bör medel
för inredning och utrustning av sådana restauranger vid universitet och hög
skolor som uppförs av staten beräknas under förevarande anslag. Vidare
bör som kommittén föreslagit ränte- och amorteringsfria lån kunna utgå för
inredning och utrustning av restauranglokaler, som anordnats med utnytt
jande av sådana lån. Jag förordar att utgifterna härför redan innevarande
budgetår får bestridas från lånefonden för studentkårlokaler. Avsikten är
att ansvaret för driften av restaurangerna i regel skall överlämnas till sär
skilda driftorgan i vars ledning bör ingå representanter för såväl berörda
personal- och studerandeorganisationer som staten (jfr prop. 1967: 104 s.
47). Dessa organ bör svara för underhåll och återanskaffning av inredning
och utrustning.
För att inredning och utrustning utan försening skall kunna anskaffas
till de objekt som jag berört i det föregående bör de i följande sammanställ
ning angivna kostnadsramarna — i 1 000-tal kr. — föras upp i inrednings-
och utrustningsplanerna. I sammanställningen har jag även —- i enlighet
med vad jag förordat i prop. 1969: 137 (s. 26) angående ökad läkarutbild
ning i stockholmsområdet -— tagit upp en kostnadsram av 4,2 milj. kr. för
inredning av lokaler för de medicinskt teoretiska institutionerna vid karo
linska institutet.
20
Kungl. Maj:ts proposition nr 150 år 1969
Objekt
Förordad ram
eller förordad
ändring av tidi
gare ram
Definitiv
kostnadsram
Inredning
Stockholm
Medicinskt teoretiska institutionerna....................................
+ 1 400
4 200
Matsal inom Frescatiområdet .................................................
+
325
325
Utrustning
Stockholm
Riksarkivet: Flyttningskostnader ........................................
+
735
2 235
Umeå
Matsal ............................................................................................
+
380
380
Mot bakgrund av de beräkningar som byggnadsstyrelsen och utrustnings-
nämnden gjort av medelsbehovet för inrednings- och utrustningsverksam-
heten under innevarande budgetår räknar jag med att de ökade utgifter som
hänger samman med nu ifrågavarande objekt kan bestridas av tillgängliga
medel under förevarande anslag. Jag förordar att så får ske.
Jag hemställer, att Kungl. Maj :t föreslår riksdagen
att godkänna vad jag i det föregående förordat angående
bestridande av utgifterna för viss inredning och utrustning.
KAPITALBUDGETEN
II. Statens allmänna fastighetsfond
[3] 20. Byggnadsarbeten för vissa kulturändamål. För budgetåret 1969/70
har till byggnadsarbeten för vissa kulturändamål anvisats ett investerings-
anslag av 2,9 milj. kr.
I sin anslagsframställning för budgetåret 1970/71 föreslår byggnadssty
relsen att ytterligare 1 870 000 kr. anvisas på tilläggsstat till riksstaten för
budgetåret 1969/70.
Nybyggnad för riksarkivet. Redogörelse för denna nybygg
nad lämnades i prop. 1968: 33 (s. 3, SU 44, rskr 129). Den merkostnad för
automatiksystemet för ventilation som redovisades i prop. 1969: 1 (bil. 10 s.
484, SU 43, rskr 129) har visat sig öka med ytterligare ca 100 000 kr. Härtill
kommer att av bl. a. rikspolisstyrelsen och yrkesinspektionen påfordrade
arbeten medfört ökade kostnader med ca 430 000 kr. samt att projekterings
kostnaderna med ca 280 000 kr. överstiger tidigare beräkningar. Styrelsen
föreslår därför att kostnadsramen höjs med 810 000 kr.
21
Nybyggnad av bok magasin för kungl. biblioteket.
Redogörelse för detta byggnadsobjekt lämnades i prop. 1968: 33 (s. 3). Bygg
nadsstyrelsen föreslår att kostnadsramen höjs med 94 000 kr. på grund av
oförutsedda kostnader för grundläggningsarbeten.
Departementschefen
Den föreslagna höjningen av kostnadsramarna för nybyggnaden för riks
arkivet och för nybyggnaden av bokmagasin för kungl. biblioteket bör god
tas. Kostnadsramarna för dessa objekt bör i enlighet härmed uppföras med
resp. 20 400 000 kr. och 2 769 000 kr. i prisläget den 1 april 1968. Med hän
syn till höjningen av kostnadsramarna samt till en ökad medelsförbrukning
för budgetåret 1969/70 utöver vad som tidigare beräknats — men inom fast
ställda kostnadsramar — beräknas medelsförbrukningen under innevarande
budgetår bli 1 870 000 kr. större än vad som tidigare anvisats under detta
anslag. Beloppet bör anvisas på tilläggsstat I för innevarande budgetår.
Jag hemställer, att Kungl. Maj:t föreslår riksdagen
att till Byggnadsarbeten för vissa kulturändamål på till-
läggsstat I till riksstaten för budgetåret 1969/70 anvisa eLt
investeringsanslag av 1 870 000 kr.
[4] 22. Byggnadsarbeten vid specialskolan m. m. Under denna rubrik har
i riksstaten för innevarande budgetår anvisats ett investeringsanslag av
500 000 kr. Dessa medel avser enligt investeringsplanen för budgetåret 1969/
70 kostnader för den nya specialskolenheten i Sigtuna för hörselskadade
och talskadade barn (Hällsboskolan), som kostnadsberäknats till 5 785 000
kr. enligt prisläget den 1 april 1968 (jfr prop. 1969: 1 bil. 10 s. 488). Nybygg
naden är nu färdigställd. Byggnadsstyrelsen har genom beslut den 18 juli 1969
bemyndigats att inom kostnadsramen inköpa en fastighet att användas som
tjänstebostad åt skolans rektor.
Byggnadsstyrelsen har i sina anslagsframställningar för budgetåret 1970/
71 räknat med en kostnadsram för ifrågavarande objekt av 6 025 000 kr.
enligt prisläget den 1 april 1969. Kostnadsramen föreslås således höjd med
240 000 kr., vilket innebär en ökning utöver index med 100 000 kr. beroende
på att någon indexhöjning ej gjordes för perioden den 1 april 1967—den 1
april 1968. Med hänsyn till bl. a. den höjda ramen behöver ytterligare 658 000
kr. anvisas under förevarande anslag för budgetåret 1969/70.
Departementschefen
Jag hemställer, att Kungl. Maj :t föreslår riksdagen
att till Byggnadsarbeten vid specialskolan m. m. på till-
läggsstat I till riksstaten för budgetåret 1969/70 anvisa ett
investeringsanslag av 658 000 kr.
Kungl. Maj ds proposition nr 150 år 1969
22
[5] 23. Byggnadsarbeten vid universiteten och vissa högskolor. I riksstaten
för innevarande budgetår har under denna anslagsrubrik anvisats ett inves-
teringsanslag av 120 milj. kr. (prop. 1969: 36, SU 94, rskr 241). Medelsreser
vationen vid budgetårets början uppgick till 17,4 milj. kr. Någon medelsan
visning på tilläggsstat torde inte behövas. Däremot bör följande bvggnads-
objekt m. in. redovisas för riksdagen i detta sammanhang.
Kungl. Maj. ts proposition nr 150 år 1969
Lund
Fastighetsförvärv. I gällande investeringsplan är en kostnads
ram av 2 505 000 kr. uppförd för fastighetsförvärv i Lund (jfr prop. 1969: 36
s. 13). Ramen avser förvärv av vissa fastigheter inom kv. Absalon och kv.
Hyphoff samt stadsägan nr 1657 m. m. i Lund (jfr prop. 1966: 104 s. 8 och
26 samt 1967: 104 s. 9).
Styrelsen föreslår nu att fastigheterna tomt nr 3 i kv. Saxo och tomt nr 4
i kv. Bispen förvärvas till en sammanlagd kostnad av 905 000 kr. Dessa för
värv skulle enligt styrelsen komplettera statens fastighetsinnehav inom de
kvarter som berörs av styrelsens planering för utbyggnaden av universitetet
i Lund. För genomförande av förvärven bör ifrågavarande kostnadsram fö
ras upp med (2 505 000 -f 905 000 =) 3 410 000 kr.
Göteborg
Nybyggnad för sektion Iv. Denna nybyggnad, för vilken redo
görelse lämnades i prop. 1961:83 (s. 39), togs i bruk höstterminen 1963.
För byggnadsobjektet fanns en kostnadsram av 28 milj. kr. — enligt prislä
get den 1 juli 1961 — tidigare uppförd i investeringsplanen (jfr prop. 1962:
43 s. 84). Ramen har successivt kunnat sänkas och är i gällande investe
ringsplan uppförd med 24 050 000 kr. enligt prisläget den 1 april 1968 (jfr
prop.1969: 36 s. 14).
Byggnadsstyrelsen har redovisat att vissa bristfälligheter i ventilations
systemet i byggnaden behöver rättas till. Kostnaderna för de åtgärder härför,
som inte ryms inom gällande kostnadsram, uppgår enligt styrelsen till
1 450 000 kr. Styrelsen föreslår därför att kostnadsramen höjs till 25,5 milj.
kr. enligt prisläget den 1 april 1969.
Föredraganden
Med hänvisning till vad jag redovisat i det föregående bör i gällande in
vesteringsplan föras upp höjda kostnadsramar för fastighetsförvärv i Lund
och nybyggnad för sektion K i Göteborg. Vidare bör — i enlighet med vad
jag redovisat i det föregående under anslaget till inredning och utrustning
av lokaler vid universitet, högskolor in. in. — föras upp en höjd kostnads
ram för matsal inom Frescati området. I anledning av vad jag förordat i
23
prop. 1969: 137 (s. 26) angående ökad läkarutbildning i stockholmsområdet
bör också en höjd kostnadsram föras upp för den utökade laboratoriebygg
naden vid karolinska institutet. I investeringsplanen bör sålunda föras upp
kostnadsramar i prisläget den 1 april 1969 enligt följande sammanställning.
Kungl. Maj ris proposition nr 150 år 1969
Stockholm
Laboratoriebyggnad vid karolinska institutet.............................. 24 600 000
Matsal inom Frescatiområdet............................................................. 2 540 000
L u n d
Fastighetsförvärv ................................................................................... 3 410 000
Göteborg
Nybyggnad för sektion K...................................................................... 25 500 000
Med hänsyn till de beräkningar som byggnadsstyrelsen gjort av medels
behovet för byggnadsverksamheten under innevarande budgetår räknar jag
med att de utgifter som hänger samman med nu ifrågavarande byggnads-
objekt kan bestridas av tillgängliga medel under förevarande anslag. Jag
förordar att så får ske.
Jag hemställer, att Kungl. Maj :t föreslår riksdagen
att godkänna vad jag förordat angående bestridande av
utgifterna för vissa byggnadsobjekt m. m. vid universiteten
och vissa högskolor.
[6] Godkännande av visst avtal. På grundval av prop. 1965: 161 angående
omläggning av utbildningen av sjuksköterskor m. m. (SIJ 181, rskr 430) upp
drog Kungl. Maj :t den 30 december 1965 åt statens förhandlingsnämnd att ta
upp förhandlingar med Uppsala läns landstingskommun rörande anpassning
av statens deltagande i kostnaderna för Uppsala sjuksköterskehems sjuk-
sköterskeskola till de bestämmelser som samma dag meddelades angående
statsbidrag till sjuksköterskeskolor.
Statens förhandlingsnämnd har med skrivelse den 16 oktober 1969 redo
visat ett med delegerade för Uppsala läns landstingskommun träffat avtal i
ärendet.
Nämnden erinrar om att enligt beslut vid 1962 års riksdag (prop. 77, SU
146, rskr 324) en ny skolbyggnad och två elevbostadshus har uppförts för
sjuksköterskeskolan. Byggnads- och utrustningskostnaderna fördelades —•
på samma sätt som gällde i fråga om kostnaderna för att täcka driftsunder
skottet vid skolan — så att staten svarade för 55 % därav och landstinget
för 45 %. De nya lokalerna byggdes i två etapper och var färdigställda år
1965. Enligt avtalet skall landstinget den 1 januari 1970 överta huvudman
naskapet för sjuksköterskeskolan. I samband därmed överlåter staten till
24
landstinget fastigheten nr 3 i kvarteret Haubitsen i Uppsala för en summa
av 3 050 000 kr. samt sjuksköterskeskolans utrustning mot en ersättning av
180 000 kr. Av köpeskillingen för fastigheten avser 750 000 kr. ersättning
för tomten.
Departementschefen
Statens förhandlingsnämnd har hemställt, att Kungl. Maj:t godkänner ett
med Uppsala läns landstingskommun slutet avtal rörande ändrat huvud
mannaskap för Uppsala sjuksköterskeskola, vilken drivs gemensamt av sta
ten och landstinget. Liksom skett i samband med kommunaliseringen av bl. a.
barnmorskeläroanstalterna (prop. 1968:66, SU 108, rskr 259) bör riksda
gens bemyndigande för Kungl. Maj :t att godkänna avtalet inhämtas. Jag
hemställer, att Kungl. Maj :t föreslår riksdagen att
bemyndiga Kungl. Maj :t att godkänna avtal med Uppsala
läns landstingskommun rörande ändrat huvudmannaskap
för Uppsala sjuksköterskehems sjuksköterskeskola.
Vad föredragandena sålunda med instämmande av
statsrådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans
Kungl. Höghet Regenten.
Kungl. Maj. ts proposition nr 150 år 1969
Ur protokollet:
Britta Gyllensten
Kungl. Maj:ts proposition nr 150 år 1969
25
Bilaga 5
JORDBRUKSDEPARTEMENTET
Utdrag av protokollet över jordbruksärenden, hållet inför Hans
Kungl. Höghet Regenten, Hertigen av Halland, i
statsrådet på Stockholms slott den 30 oktober 1969.
Närvarande:
Statsministern
Palme,
ministern för
utrikes
ärendena
Nilsson,
statsråden
Sträng, Andersson, Lange, Holmqvist, Aspling, Sven-Eric Nilsson,
Geijer, Odhnoff, Wickman, Moberg, Bengtsson, Norling, Löfberg,
Lidbom, Carlsson,
Chefen för jordbruksdepartementet, statsrådet Bengtsson, anmäler här
efter de ärenden under jordbruksdepartementets handläggning som angår
utgifter på tilläggsstat I till riksstaten för budgetåret 1969/70 och anför.
DRIFTBUDGETEN
Nionde huvudtiteln
H. Skogsväsendet
[1] H 3. Bidrag till skogsförbättringar. Under förevarande anslagsrubrik
har för budgetåret 1969/70 bl. a. tagits upp en ram av 8,5 milj. kr. för bi
drag till skogsförbättrande åtgärder. Från anslaget beviljas vidare, utan
att rambeloppet belastas, medel till åtgärder mot skadegörelse av skogs-
insekter.
Den svåra storm som drabbade södra och västra Sverige den 22 och 29
september 1969 har förorsakat omfattande skador på växande skog. Skogs
styrelsen har preliminärt uppskattat att 9—12 milj. skogskubikmeter skog
fällts eller brutits av stormen. Den skadade skogens värde före stormen
uppskattas till 400—500 milj. kr.
Åren 1966 och 1967 inträffade svåra storm- och snöskador på skog dels i
mellersta Norrlands kustland, dels i Skåne. Skadorna föranledde 1968 års
riksdag att begära utredning av skadornas omfattning och följder (JoU
26
1968:20, rskr 177). I anledning härav tillsattes 1968 års stormskadebered-
ning. Beredningen avgav i maj 1969 betänkandet Storm- och snöskador på
skog (Stencil Jo 1969: 3) som nu remissbehandlats.
Departementschefen
Med anledning av höstens stormskador på bl. a. skog i södra och västra
Sverige hör enligt min mening frågan om att vidtaga vissa åtgärder tas upp
till behandling redan i detta sammanhang. Jag avser att senare ta upp
stormskadeberedningens förslag till behandling. Vad jag i det följande för
ordar i fråga om stöd till skogsägare bör gälla skogsägare vars skogsbestånd
drabbats av omfattande skador genom stormar under hösten 1969. Mina
förslag ligger helt i linje med vad beredningen föreslagit.
Det är av intresse att stormskadad skog snabbt upparbetas, bl. a. med hän
syn till riskerna för att såväl skadad som oskadad skog annars utsätts för
angrepp av svampar och insekter. Det kan därför i vissa fall finnas skäl för
samhället att stimulera en snabb upparbetning av den stormskadade sko
gen.
En förutsättning för att den stormskadade skogen skall kunna tas till
vara utan dröjsmål är att skadans omfattning och lokalisering kartläggs.
Jag förordar att statsbidrag utgår till kostnader för inventering av de upp
komna skadorna. Skogsägarna bör svara för skälig del av inventeringskost-
naderna. Bidrag till skadeinvenfering bör på motsvarande sätt som gäller
för kostnader för insektsbekämpning beviljas från anslaget Bidrag till
skogsförbättringar utan att bidragsramarna belastas. Kungl. Maj :t bör i
varje särskilt fall få besluta om bidrag till inventeringar.
Lokala avsättningssvårigheter kan komma att uppstå på grund av ett
stort samlat utbud av virke från stormhärjade områden. Eftersom awerk-
ningsarbetet ofta finansieras genom förskott på virlcesleveransen kan det
uppstå svårigheter för skogsägaren att finansiera en snabb upparbetning av
skadad skog. Jag föreslår därför att det öppnas en möjlighet att lämna stat
lig garanti för lån i allmän kreditinrättning till skogsägare som på grund
av likviditetssvårigheter ej utan onödigt dröjsmål kan genomföra en snabb
upparbetning av den stormskadade skogen. För garantigivningen bör i hu
vudsak följande regler gälla.
Garanti bör i första hand kunna utgå till annan enskild skogsägare än
bolag, ekonomiska föreningar eller motsvarande, som drabbats av bety
dande stormskador på skog under förutsättning att avsättningssvårigheter
för virke föreligger och att skogsägaren har stort behov av krediten för att
kunna finansiera ett snabbt omhändertagande av den skadade skogen. Ga
ranti bör lämnas med högst ett belopp som motsvarar godkänd kostnad för
den skadade skogens upparbetning inkl. terrängtransport, lagring och virkes-
skydd. Lån, som beviljats med stöd av garantin, bör återbetalas efter hand
som skogsägaren får inkomst från sin skogsrörelse dock senast inom fyra
Kungl. Maj.ts proposition nr 150 år 1969
27
år. Den under de två första åren upplupna räntan bör läggas till kapitalet.
För att åstadkomma rationell lagring och virkesvård kan virket behöva
föras samman till gemensamma upplag. Jag räknar med att bl. a. skogs-
ägarrörelsen härvid kan medverka. Så länge virket ägs av skogsägaren bör
emellertid kostnaderna härför falla på skogsägaren och kunna ligga till
grund för garantigivning.
Kungl. Maj :t eller efter Kungl. Maj :ts bemyndigande skogsstyrelsen bör
få meddela närmare bestämmelser för garantigivningen.
För den föreslagna långivningen beräknar jag att det behövs ett garanti
belopp av 20 milj. kr. för budgetåret 1969/70. För att täcka eventuella för
luster på grund av garantigivningen bör medel få tas i anspråk från ansla
get Bidrag till skogsförbättringar utan att bidragsramarna belastas.
Jag hemställer, att Kungl. Maj:t föreslår riksdagen att
a) godkänna de av mig förordade grunderna för kredit
stöd m. m. till skogsägare som drabbats av stormskador
på skog,
b) medge att för budgetåret 1969/70 statlig kreditga
ranti får lämnas för lån till stormskadedrabbade skogs
ägare med 20 000 000 kr.
Kungl. Maj:ts proposition nr 150 år 1969
KAPITALBUDGETEN
I. Statens afFärsverksfonder
G. Domänverket
[2] 6. Ersättning till domänverkets investeringsfond. Styrelsen för lant-
brukshögskolan föreslår att domänverkets investeringsfond tillförs 278 500
kr. som ersättning för köpeskilling eller byteslikvid för fastigheter som för
värvats för högskolans räkning av medel från fonden.
Genom skilda beslut har Kungl. Maj :t dels bemyndigat domänverket att
köpa fast egendom för kronans räkning för ifrågavarande ändamål, nämli
gen fastigheterna Endregårde Lilla 1: 1, Hulte Lilla 1: 6 och Hulte Stora
1: 20 i Endre socken, Gotlands län, på 51 ha för 180 000 kr. samt fastigheten
Ugerup 10: 4 i Köpinge socken, Kristianstads län, på 0,2 ha för 25 000 kr.,
dels godkänt avtal om markbyte mellan domänverket och Umeå stad. By
tesavtalet innebär att domänverket till Umeå stad överlåter ca 108 ha av
lantbrukshögskolans försöksgård Röbäcksdalen och att staden till verket
överlåter ca 53 ha omfattande vissa angivna fastigheter samt att verket till
staden erlägger 73 500 kr. i byteslikvid.
28
Kungi. Maj:ts proposition nr 150 år 1969
Departementschefen
För att tillgodose behovet av mark för forsknings- och försöksändamål
för lantbrukshögskolan har domänverket på uppdrag av Kungl. Maj :t och
i samråd med högskolan förvärvat ifrågavarande fasta egendom. Köpeskil
lingarna utgör sammanlagt 278 500 kr., som förskotterats från domänver
kets investeringsfond. Med hänsyn härtill förordar jag att fonden tillförs
ett till 279 000 kr. avrundat belopp.
Jag hemställer, att Kungl. Maj :t föreslår riksdagen
att till Ersättning till domänverkets investeringsfond
på tilläggsstat I till riksstaten för budgetåret 1969/70 an
visa ett investeringsanslag av 279 000 kr.
Vad föredraganden sålunda med instämmande av
statsrådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans
Kungl. Höghet Regenten.
Ur protokollet:
Britta Gyllensten
Kungl. Maj:ts proposition nr 150 år 1969
29
Bilaga 6
HANDELSDEPARTEMENTET
Utdrag av protokollet över handelsärenden, hållet inför Hans
Kungl. Höghet Regenten, Hertigen av Halland, i stats
rådet på Stockholms slott den 30 oktober 1969.
Närvarande:
Statsministern
Palme , ministern för utrikes ärendena
Nilsson , statsråden
Sträng, Andersson, Lange, Holmqvist, Aspling, Sven-Eric Nilsson,
Geijer, Odhnoff, Wickman, Moberg, Bengtsson, Norling, Löfberg,
Lidbom, Carlsson.
Chefen för handelsdepartementet, statsrådet Lange, anmäler ärende under
handelsdepartementets handläggning som angår utgifter på tilläggsstat I
till riksstaten för budgetåret 1969/70 och anför.
DRIFTBUDGETEN
Tionde huvudtiteln
E. Ekonomiskt försvar
[1] Bidrag till uppförande av bombsäkra cisternanläggningar för flytande
bränslen. Under denna anslagsrubrik har för budgetåret 1964/65 anvisats
på riksstaten 800 000 kr. (prop. 1964: 1 bil. 12 s. 141, SU 10, rskr 10) samt
på tilläggsstat I 400 000 kr. (prop. 1964: 190, SU 204, rskr 389).
Enligt uppgift från riksrevisionsverket fanns på anslaget vid ingången
av budgetåret 1969/70 en reservation av 269 831 kr.
Genom beslut den 17 mars 1967 medgav Kungl. Maj :t, att anslaget fick
disponeras också under budgetåret 1967/68.
Riksdagen medgav år 1968 (prop. 1968: 18, SU 40, rskr 99) att anslaget
fick disponeras också under budgetåret 1968/69.
I skrivelse den 10 juni 1969 har överstyrelsen för ekonomisk försvarsbe
redskap meddelat att de med anslaget avsedda arbetena av olika skäl ytter
ligare försenats och hemställt, att anslaget skall få disponeras även under
budgetåret 1969/70.
30
Kungl. Maj:ts proposition nr 150 år 1969
Departementschefen
Med hänsyn till vad styrelsen anfört förordar jag, att anslaget får dispo
neras även under budgetåret 1969/70. Jag hemställer, att Kungl. Maj:t före
slår riksdagen
att medge att det för budgetåret 1964/65 på riksstaten
och tilläggsstat I uppförda reservationsanslaget Bidrag till
uppförande av bombsäkra cisternanläggningar för flytande
bränslen disponeras även under budgetåret 1969/70.
Vad föredraganden sålunda med instämmande av
statsrådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans
Kungl. Höghet Regenten.
Ur protokollet:
Britta Gyllensten
Kungl. Maj:ts proposition nr 150 år 1969
31
Bilaga 7
INRIKESDEPARTEMENTET
Utdrag av protokollet över inrikesärenden, hållet inför Hans
Kungl. Höghet Regenten, Hertigen av Halland, i stats
rådet på Stockholms slott den 30 oktober 1969.
N ärvarande:
Statsministern
Palme , ministern för utrikes ärendena
Nilsson , statsråden
Sträng, Andersson, Lange, Holmqvist, Aspling, Sven-Eric Nilsson,
Geijer, Odhnoff, Wickman, Moberg, Bengtsson, Norling, Löfberg,
Lidbom, Carlsson.
Chefen för inrikesdepartementet, statsrådet Holmqvist, anmäler härefter
ärende under inrikesdepartementets handläggning som angår utgifter på
tilläggsstat I till riksstaten för budgetåret 1969/70 och anför.
KAPITALBUDGETEN
Y. Fonden för låneunderstöd
[1] 9. Lokaliseringslån. Medelsramarna för lokaliseringsbidrag och lokali
seringslån för en femårig försöksperiod med början budgetåret 1965/66
bestämdes av riksdagen ursprungligen till 300 milj. kr. i bidrag och 500 milj.
kr. i lån. Genom beslut senast av 1969 års riksdag (prop. 1969: 1 bil. 13,
SU 57, rskr 188) har medelsramarna ändrats så att de nu utgör 200 milj.
kr. i bidrag och 900 milj. kr. i lån.
För vart och ett av budgetåren 1965/66—1967/68 har riksdagen anvisat
anslag till lokaliseringsbidrag på 60 milj. kr. För budgetåret 1968/69, lik
som för innevarande budgetår, anvisades 10 milj. kr. Till lokaliseringslån har
för vartdera av budgetåren 1965/66 och 1966/67 anvisats 100 milj. kr. och
för budgetåret 1967/68 150 milj. kr., varav 50 milj. kr. på tilläggsstat I. För
budgetåret 1968/69, liksom för innevarande budgetår, har anvisats 200 milj.
kr. Vidare har riksdagen bemyndigat Kungl. Maj :t att under budgetåren
1965/66—1969/70 bevilja lokaliseringslån med högre belopp än som anvisats
under anslaget.
32
Under budgetåren 1965/66—1968/69 har bidrag beviljats med 59, 30, 30
resp. 48 milj. kr. eller totalt 167 milj. kr. T. o. m. den 30 september 1969
har bidrag beviljats med ytterligare drygt 4 milj. kr.
Under de fyra första budgetåren av försöksperioden har lån beviljats
med 139, 243, 103 resp. 235 milj. kr. eller totalt 720 milj. kr. T. o. m. den
30 september 1969 har lån beviljats med ytterligare ca 9 milj. kr.
Vid utgången av budgetåret 1968/69 hade utbetalats från anslaget Loka
liseringsbidrag sammanlagt 97 milj. kr. och från anslaget Lokaliseringslån
sammanlagt 420 milj. kr.
Arbetsmarknadsstyrelsen har i skrivelse den 12 september 1969 hemställt
att den fastställda ramen för lokaliseringsstödet vidgas med 150 milj. kr.,
varav för lokaliseringsbidrag med 50 milj. kr. och för lokaliseringslån med
100 milj. kr. Styrelsen framhåller att ett klart ökat intresse för etableringar
i norra stödområdet förmärkts och erinrar om de fr. o. m. innevarande
budgetår öppnade möjligheterna för helt eller delvis statsägda företag att
söka lokaliseringsstöd. Enligt styrelsens bedömning kommer den av riks
dagen fastställda medelsramen inte att förslå för att tillgodose de an
språk på lokaliseringsstöd som kan bedömas angelägna från samhällets
synpunkt.
Departementschefen
Ökad investeringsbenägenhet inom industrin under konjunkturuppgången
har medfört att efterfrågan på lokaliseringsstöd har stigit markant. Redan
under budgetåret 1968/69 beviljades framför allt lokaliseringslån i avse
värt större omfattning än under det närmast föregående budgetåret. Detta
har medfört att det utrymme som kvarstår för att bevilja lokaliseringslån
under innevarande budgetår inom den av riksdagen fastställda medelsra
men är betydligt mindre än som kunde förutses när ramen drogs upp i
början av detta år.
Trots den starkt ökade efterfrågan på arbetskraft i landet som helhet
råder fortfarande en betydande arbetslöshet inom stora delar av stödom
rådet. Det är därför angeläget att det ökade intresset från företagens sida
för såväl egna engagemang inom stödområdet som utläggning av beställ
ningar hos industrier inom området kan tas till vara så att konjunkturut
vecklingen kan utnyttjas i lokaliseringspolitiskt syfte. Det finns enligt min
mening anledning att räkna med att det samarbete som inletts mellan sta
ten och Sveriges industriförbund i syfte att stimulera företag till nyetable
ringar inom stödområdet kommer att leda till ökade anspråk på lokalise
ringsstöd.
Mot denna bakgrund delar jag arbetsmarknadsstyrelsens uppfattning att
ramen för lokaliseringsstödet bör vidgas. Jag förordar dock att vidgningen
begränsas till att avse ramen för lokaliseringslån.
På grund av det anförda förordar jag att ramen för lokaliseringslån vid
Kungl. Maj:ts proposition nr 150 år 1969
gas med 100 milj. kr. till 1 000 milj. kr. Med hänsyn till att utbetalningar
av lokaliseringsstöd tidsmässigt förskjuts i förhållande till tidpunkten för
stödets beviljande behöver ytterligare medel inte anvisas under inneva
rande budgetår.
Jag hemställer, att Kungl. Maj :t föreslår riksdagen
att besluta att ramen för lokaliseringslån under den
femåriga försöksperioden vidgas till 1 000 000 000 kr.
Vad föredraganden sålunda med instämmande av
statsrådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans
Kungl. Höghet Regenten.
Kungl. Maj. ts proposition nr 150 år 1969
33
Ur protokollet:
Britta Gyllensten
Kungi. Maj:ts proposition nr 150 år 1969
35
Bilaga 8
INDUSTRIDEPARTEMENTET
Utdrag av protokollet över industriärenden, hållet inför Hans
Kungl. Höghet Regenten, Hertigen av Halland, i stats
rådet på Stockholms slott den 30 oktober 1969.
Närvarande:
Statsministern
Palme , ministern för utrikes ärendena
Nilsson , statsråden
Sträng, Andersson, Lange, Holmqvist, Aspling, Sven-Eric Nilsson,
Geijer, Odhnoff, Wickman, Moberg, Bengtsson, Norling, Löfberg,
Lidbom, Carlsson.
Chefen för industridepartementet, statsrådet Wickman, anmäler härefter
ärende under industridepartementets handläggning som angår utgifter på
tilläggsstat I till riksstaten för budgetåret 1969/70 och anför.
DRIFTRUDGETEN
Trettonde huvudtiteln
C. Bergsbruk
[1] C 4. Sveriges geologiska undersökning: Prospektering. För budgetåret
1969/70 är på riksstaten under förevarande anslagsrubrik uppfört ett reser
vationsanslag av 14,8 milj. kr.
Sveriges geologiska undersökning hemställer, att medel ställs till förfo
gande för kostnadsökningar som föranleds av kollektivavtal vilket den 19
september 1969 träffats med Svenska gruvindustriarbetareförbundet. Bud
getåret 1969/70 uppgår kostnadsökningarna till 578 000 kr., varav 61 000 kr.
avser retroaktiva löner och traktamenten för tiden den 1 februari—den 30
juni 1969.
Departementschefen
Jag hemställer, att Kungl. Maj :t föreslår riksdagen
att till Sveriges geologiska undersökning: Prospektering
på tilläggsstat I till riksstaten för budgetåret 1969/70 anvisa
ett reservationsanslag av 578 000 kr.
Vad föredraganden sålunda med instämmande av
statsrådets övriga ledamöter hemställt bifaller Hans
Kungl. Höghet Regenten.
Ur protokollet:
Britta Gyllensten
36
Kungl. Maj:ts proposition nr 150 år 1969
Bilaga 9
Förteckning
över av Kungl. Maj:t hos riksdagen begärda anslag på tilläggsstat I till
riksstaten för budgetåret 1969/70
DRIFTBUDGETEN
A. Egentliga statsutgifter
IV. Försvarsdepartementet
O 5 Kostnader för projektilröjning på Järvafältet, reservations
anslag ........................................................................................... 400 000
O 8 Kostnader för svenska FN-styrkor m. m., reservationsanslag 7 400 000
7 800 000
V. Socialdepartementet
E 14 a Statens rättskemiska laboratorium: Inredning och utrust
ning, reservationsanslag.............................................................. 700 000
G
5 Akademiska sjukhuset i Uppsala: Utrustning, reservations
anslag ........................................................................................... 1
200 000
1 900 000
VI. Kommunikationsdepartementet
A
3 Extra utgifter, reservationsanslag............................................. 150 000
B
2 Drift av statliga vägar, reservationsanslag, att avräknas mot
automobilskattemedlen.............................................................. 7
100 000
B
3 Byggande av statliga vägar, reservationsanslag, att avräknas
mot automobilskattemedlen..................................................... 9
600 000
16 850 000
VIII. Utbildningsdepartementet
B 12 Bidrag till särskilda kulturella ändamål, reservationsanslag..
1 261 000
XIII. Industridepartementet
C
4 Sveriges geologiska undersökning: Prospektering, reservations
anslag ................................................ 578 000
Summa för driftbudgeten 28 389 000
Kungl. Maj:ts proposition nr 150 år 1969
37
KAPITALBUDGETEN
Kapitalinvestering
I. Statens affärsverksfonder
G. Domänverket
6
Ersättning till domänverkets investeringsfond ..................... 279 000
II. Statens allmänna fastig hets fond
Utbildningsdepartementet:
20 Byggnadsarbeten för vissa kulturändamål ............................ 1 870 000
22
Byggnadsarbeten vid specialskolan m. m................................. 658 000
2 528 000
V. Fonden för låneunderstöd
Socialdepartementet:
3 a Lån till föreningen Kontakt med alkoholsjuka .................... 750 000
Summa för kapitalbudgeten 3 557 000
MARCUS BOKTR. STHLM 1969 690542