Prop. 1969:29
('med förslag till lag om ändring i kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370)',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 29 år 1969
1
Nr 29
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till lag om
ändring i kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370); given Stockholms slott den 21 feb ruari 1969.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över finansärenden för denna dag, föreslå riksdagen att an taga härvid fogade förslag till lag om ändring i kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370).
GUSTAF ADOLF
G. E. Sträng
Propositionens huvudsakliga innehåll
I proposition föreslås ändring av reglerna för beräkningen av avdrag vid inkomsttaxeringen när det gäller kostnad för bil vid resor mellan bostad och arbetsplats. Enligt förslaget bestäms avdraget som hittills av riksskatte nämnden men vissa grunder fastläggs närmare i kommunalskattelagen. Principen är att kostnader som är beroende av körd vägsträcka (milbundna kostnader) får dras av i full utsträckning medan övriga kostnader (års-
bundna kostnader) får dras av endast till viss del, nämligen med
1 2 300
av
årsbeloppet för de årsbundna kostnaderna för varje körd mil intill 1 000 mil. Beräkningen av avdraget för de årsbundna kostnaderna grundar sig på antagandet att genomsnittet av skattskyldiga som är berättigade till bil kostnadsavdrag har en årlig ressträcka mellan bostad och arbetsplats av 1 000 mil samt en årlig privatkörning som uppgår till 1 300 mil. Milbundna och årsbundna kostnader beräknas vidare på grundval av det pris- och kost nadsläge som riksskattenämnden bedömer ha förelegat under det år till vil ket avdraget skall hänföras. Med tillämpning av den föreslagna principen kan den avdragsgilla bilkostnaden i nuvarande pris- och kostnadsläge be räknas till 3 kr. för mil intill 1 000 mil per år och till 2 kr. för mil för kör sträckor därutöver.
De nya bestämmelserna avses gälla bilresor fr. o. m. den 1 januari 1969.
1
Bihang till riksdagens protokoll 1969.1 saml. Nr 29
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 29 år 1969
Förslag
till
Lag
om ändring i kommunalskattelagen den 28 september 1928 (nr 370)
Härigenom förordnas, att punkt 4 av anvisningarna till 33 § kommunal
skattelagen den 28 september 1928 skall erhålla ändrad lydelse på sätt nedan
anges.
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
Anvisningar
till 33 §.
4. Även för
särskilt fortskaffningsmedel.
Riksskattenämnden fastställer för
varje kalenderår grunder för beräk
ningen av de avdrag som får göras
när den skattskyldige använder egen
bil för resor till och från arbetsplat
sen. Avdraget skall av nämnden be
stämmas enligt schablon på grund
val av genomsnittliga kostnader för
mindre bil och med hänsyn till både
de kostnader, som äro direkt be
roende av körd vägsträcka (mil
bundna kostnader), och övriga kost
nader för bilen (årsbundna kostna
der). De årsbundna kostnaderna
skola av nämnden fördelas mellan
körning, som avser resor till och
från arbetsplatsen, och annan kör
ning på grundval av en beräkning
av genomsnittliga årliga körsträckor
för de båda slagen av körning. Den
andel av de årsbundna kostnaderna
som belöper på resor till och från ar
betsplatsen skall för mil räknat mot
svara det belopp, som behövs för att
den skattskyldige skall erhålla fullt
avdrag för nämnda andel av kost
naderna, när den sammanlagda år
liga körsträckan för resor till och
från arbetsplatsen motsvarar den
schablonmässigt beräknade genom
snittliga körsträckan för sådana re
sor. För körsträcka därutöver skall
3
(Nuvarande lydelse) (Föreslagen lydelse)
avdraget avse endast de milbundna kostnaderna.
För skattskyldig som på grund av ålder, sjukdom eller handikapp är nödsakad att använda bil fastställer riksskattenämnden särskilda grun der för avdrag för bilresor till och från arbetsplatsen. Detsamma gäller skattskyldig som är tvungen att an vända större bil på grund av skrym mande last.
Kungl. Maj:ts proposition nr 29 år 1969
Denna lag träder i kraft dagen efter den, då lagen enligt därå meddelad uppgift utkommit från trycket i Svensk författningssamling, och tillämpas första gången vid 1970 års taxering. Äldre bestämmelser äger dock alltjämt tillämpning vid eftertaxering för år 1969 eller tidigare år.
4
Kungl. Maj:ts proposition nr 29 år 1969
Utdrag ao protokollet över finansärenden, hållet inför Hans
Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den
21 februari 1969.
Närvarande:
Ministern för utrikes ärendena
N ilsson ,
statsråden
S träng , A ndersson ,
L ange , K ling , H olmqvist , A spling , P alme , S ven -E ric N ilsson ,
G
ustafsson
, G
eijer
, M
yrdal
, O
dhnoff
, W
ickman
, M
oberg
, B
engtsson
.
Chefen för finansdepartementet, statsrådet Sträng, anmäler efter gemen
sam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om ändrade regler
för bilkostnadsavdrag och anför.
Inledning
Skattskyldig kan vid inkomsttaxeringen få avdrag för bilkostnader vid
resor mellan bostad och arbetsplats enligt kommunalskattelagen (KL) den
28 september 1928 (nr 370). Riksskattenämnden har meddelat anvisningar
för beräkning av sådant avdrag. Vid 1967 års riksdag väcktes fråga om
ändrade och förmånligare beräkningsgrunder för detta avdrag. Riksdagen
(BeU 1967:58, rskr 330) hemställde därför hos Kungl. Maj:t om utred
ning av frågan, med ändamål att söka åstadkomma bestämmelser om av
drag som i högre grad än tidigare motsvarar de faktiska kostnaderna för
dessa resor. Kungl. Maj :t uppdrog med anledning härav åt särskilda sak
kunniga1 att utreda frågan om avdrag för kostnader för bilresor mellan bo
stad och arbetsplats. De sakkunniga har överlämnat ett betänkande i äm
net (Stencil Fi 1968: 7).
Utredningens författningsförslag torde få fogas vid statsrådsprotokollet
i detta ärende som bilaga 1.
över betänkandet har efter remiss yttranden avgetts av kammarrätten,
riksskattenämnden, riksrevisionsverket, statens avtalsverk, länsstyrelserna
i Stockholms, Jönköpings, Malmöhus, Göteborgs och Bohus, Värmlands,
1 Genom beslut den 24 november 1967 tillkallades generaldirektören Rolf Dahlgren, om
budsmannen L. I. Ahlvarsson, ledamoten av riksdagens första kammare, lantbrukaren Ivan
Svanström, numera departementsrådet Göran Wahlgren och ledamoten av riksdagens första
kammare, trävaruhandlaren Erik Wämberg. Samtidigt uppdrogs åt Dahlgren att vara ord
förande. Den 27 juni 1968 förordnades byrådirektören A. Joachimsson att biträda de sak
kunniga som expert.
5
Gävleborgs, Västerbottens och Norrbottens län, Svenska kommunförbundet, Svenska landstingsförbundet, Svenska arbetsgivareföreningen (SAF), Lands organisationen i Sverige (LO), Tjänstemännens centralorganisation (TCO), Sveriges akademikers centralorganisation (SACO), Statstjänstemännens riksförbund (SR), Riksförbundet landsbygdens folk (RLF), Sveriges arbets- ledareförbund, Svenska företagares riksförbund, Föreningen Sveriges han delsresande, Kungl. automobilklubben, Motormännens riksförbund och Taxeringsnämndsordförandenas riksförbund.
RLF har åberopat ett yttrande av Lantbrukets skattedelegation. Kungl. automobilklubben och Motormännens riksförbund har åberopat ett yttran de av Motororganisationernas samarbetsdelegation vari även Motorförarnas helnykterhetsförbund är representerat.
Kungl. Maj. ts proposition nr 29 år 1969
Nuvarande ordning
Enligt punkt 4 av anvisningarna till 33 § KL har skattskyldig rätt att dra av skälig kostnad för resor till och från arbetsplatsen, när denna varit be lägen på sådant avstånd från hans bostad att han behövt anlita och även anlitat särskilt fortskaffningsmedel.
Riksskattenämnden har tid efter annan meddelat anvisningar för till- lämpning av KL:s bestämmelser om avdrag när det gäller resor med bil mellan bostad och arbetsplats. I nämndens första anvisning i ämnet, som tillämpades fr. o. m. 1958 års taxering, rekommenderades ett avdrag om 1: 70 kr. för körd mil. Med tillämpning fr. o. m. 1962 års taxering rekom menderades en höjning av avdraget till 1: 80 kr. för mil. Vidare rekommen derade riksskattenämnden att, om avståndet mellan bostaden och arbets platsen var osedvanligt stort och avdraget därför skulle bli oproportionerligt högt, särskilt i förhållande till inkomstens storlek, avdrag borde medges endast med ett i skälig mån reducerat belopp. Med tillämpning fr. o. m. 1964 års taxering ändrades anvisningarna så att för körsträckor intill 1 000 mil per år avdrag rekommenderades med 1: 80 kr. för mil och för kör sträckor däröver med 1:00 kr. för mil. Vid 1966 års taxering företogs en höjning av avdragsbeloppen till 2: 00 kr. resp. 1: 20 kr., vid 1968 års taxe ring ytterligare en höjning till 2:25 kr. resp. 1:50 kr. samt vid 1969 års taxering en höjning till 2: 50 kr. resp. 1: 75 kr.
Riksskattenämndens rekommendationer om avdragsbeloppens storlek har grundats bl. a. på kalkyler som riksrevisionsverket och statens avtalsverk gjort beträffande beräkning av resekostnadsersättning vid tjänsteresa med bil av mindre storlek. Riksskattenämnden har därvid räknat om kalkylen med utgångspunkt i kostnaderna för en bil av märket Volkswagen.
Nu gällande anvisningar i ämnet, som meddelats den 13 november 1968, innehåller förutom rekommendationer om avdragsbelopp för bilresor även
fl
Bihang till riksdagens protokoll 1969. 1 samt. Nr 29
6
vissa andra bestämmelser om rätten till bilkostnadsavdrag. Det sägs således
att om skattskyldig använder bil i stället för allmänt kommunikationsme
del, skäligt avdrag för bilkostnader bör medges, om vägavståndet mellan bo
staden och arbetsplatsen uppgår till minst en halv mil. En andra förutsätt
ning för avdrag är att det av omständigheterna klart framgår att användan
det av bil i stället för allmänt kommunikationsmedel regelmässigt medför
en tidsvinst av minst en och en halv timme sammanlagt för fram- och åter
resan.
Om skattskyldig på grund av ålder, sjukdom, lyte eller liknande anled
ning är tvungen att använda bil, bör enligt anvisningarna avdrag, oavsett
avstånd och tidsvinst, medges med vad av de totala faktiska bilkostnaderna
under året belöper på resorna till och från arbetsplatsen. Saknas allmänt
kommunikationsmedel tillämpas likaså för de skattskyldiga liberalare grun
der.
Kungl. Maj:ts proposition nr 29 år 1969
Frågans behandling vid 1967 års riksdag
Vid 1967 års riksdag väcktes ett flertal motioner i syfte att förbättra de
skattskyldigas möjligheter till avdrag för kostnader för bilresor mellan bo
stad och arbetsplats.
Motionärerna i motionerna I: 315 och II: 396, 1:573 och II: 731 samt i
motionen II: 403 ansåg att avdraget borde höjas till en nivå som bättre mot
svarar de verkliga bilkostnaderna. Enligt motionärerna i motionen II: 744
borde avdrag medges med »maximalt belopp» även i de fall då antalet körda
mil per år överstiger 1 000. I motionerna I: 333 och I: 401 slutligen hem
ställde motionärerna om lämpliga åtgärder för att underlätta för gles
bygdens arbetstagare att vid arbete på annan ort bo kvar i hemorten. Detta
kunde enligt motionärernas mening ske antingen genom införande av ge
nerösare skatteavdrag vid resor till och från arbetsplatsen eller genom att
arbetsmarknadsmyndigheterna erhåller medel för utbetalning av ett till
färdvägen anpassat kontantbidrag.
Bevillningsutskottet (BeU 1967: 58) fann de i motionerna framförda syn
punkterna värda beaktande och anförde följande. På relativt kort tid hade
bilismen helt förändrat förutsättningarna för boende och sysselsättning i
vårt land. Arbetskraften är, även i områden där de kollektiva kommunika
tionerna är svagt utvecklade eller i det närmaste indragna, betydligt rörliga
re än tidigare. Denna rörlighet måste enligt utskottets mening anses vara
förenad med avsevärda fördelar. Arbetstagare som till följd av rationalise
ringar, företagsnedläggelser eller liknande tvingas vara yrkesverksamma på
annan ort kan med bilens hjälp utnyttja sin bostad i hemorten och leva
kvar i sin gamla miljö. Som en följd av denna utveckling torde reseavstån
den under senare år i genomsnitt kraftigt ha ökat, och det torde numera
7
inte vara ovanligt med dagliga bilresor till och från arbetet på tio mil eller mera. Från såväl den enskildes som samhällets synpunkt måste det anses angeläget att denna form av anpassning till strukturutvecklingen inte för svåras utan på allt sätt underlättas. Ett sätt att underlätta denna boende form ansåg utskottet vara att införa regler om generösare avdrag för bil resor mellan bostad och arbetsplats.
Utskottet uttalade vidare att riksskattenämndens anvisningar innebar en diskriminering av i synnerhet sådana skattskyldiga, som är bosatta på ett större avstånd från arbetsplatsen och som inte har tillgång till eller på grund av sina arbetsförhållanden saknar möjlighet att använda reguljära trafikmedel. Inte minst fann utskottet den reduktion av bilkostnadsavdraget, som enligt nämndens anvisningar bör ske i fråga om körsträckor översti gande 1 000 mil, ofta leda till alltför kraftiga begränsningar av bilkostnads avdragen. Enligt utskottets mening kunde också ifrågasättas om det belopp på 2 kr. för mil som riksskattenämnden i sina då gällande anvisningar be räknat för körsträckor intill 1 000 mil var tillräckligt för att i skälig mån täcka bilresekostnaderna. Utskottet erinrade om att de dåvarande anvis ningarna i ämnet var dagtecknade den 15 november 1965 och att sedan dess såväl bilaccisen som den allmänna varuskatten och bensinskatten höjts. Ut skottet biträdde därför förslaget om en utredning av frågan om avdrag för resor med bil till och från arbetsplatsen. Denna utredning borde enligt ut skottets mening ha till ändamål att söka åstadkomma bestämmelser av in nehåll att »skäligt avdrag» för bilkostnader av ifrågavarande slag i högre grad än dittills skulle motsvara de faktiska kostnaderna för sådana resor.
Vid bevillningsutskottets betänkande fanns fogad en reservation som ut mynnade i att uppräkningen av bilreseavdraget inte borde åstadkommas in om ramen för en särskild utredning. Motionernas syfte ansåg reservanterna i stället enklast och snabbast kunna tillgodoses genom av riksskattenämnden meddelade anvisningar. Riksdagen fattade beslut (rskr 330) i överensstäm melse med bevillningsutskottets hemställan.
Kungl. Maj:ts proposition nr 29 år 1969
Betänkandet
Betänkandet innehåller en redogörelse för gällande rätt och för frågans behandling vid 1967 års riksdag som i huvudsak överensstämmer med vad som återgetts i det föregående. Efter en redogörelse för viss utländsk lag stiftning redovisas statistiska uppgifter rörande bilavdragen samt de sak kunnigas ställningstaganden. Den fortsatta framställningen följer betän kandets disposition.
8
Kungl. Maj:ts proposition nr 29 år 1969
Statistiska uppgifter rörande bilavdragen
För att utröna hur många skattskyldiga som under inkomst av tjänst haft
bilavdrag för resor till och från arbetet samt med vilka belopp har utred
ningen inhämtat vissa uppgifter från en urvalsundersökning som utred
ningen om definitiv källskatt utfört för år 1965 (1966 års taxering) och
kompletterat uppgifterna i vad avser medgivna bilavdrag och avdragets
storlek. Dessa uppgifter avser alla skattskyldiga som är födda den 15 maj
dvs. inemot 15 000 skattskyldiga.
En omräkning av materialet till riksförhållanden ger vid handen att det
fanns 4 903 000 inkomsttagare år 1965. Makar som båda har inkomster har
härvid — liksom i det följande — räknats var för sig, dvs. som två inkomst
tagare. Hela antalet inkomsttagare med avdrag för resekostnader till och
från arbetet var 1 757 000 eller 35,8 % av samtliga inkomsttagare. Sam
manlagt uppgick avdragssumman till 1 043,5 milj. kr. vilket betyder att av
draget i medeltal per inkomsttagare med sådant avdrag utgjorde 594 kr.
Vidare framgår att 401 000 inkomsttagare hade bilavdrag år 1965 på totalt
419,3 milj. kr. eller i medeltal 1 046 kr. Detta innebär att 8,2 % av samtliga
inkomsttagare eller 22,8 % av antalet inkomsttagare med avdrag för rese
kostnader till och från arbetet hade bilavdrag och att 40,2 % av det totala
avdragsbeloppet var avdrag för bilkostnader. I verkligheten har naturligtvis,
påpekas det i betänkandet, betydligt fler åkt bil till och från arbetet men ej
kunnat få avdrag för bil, eftersom billigare färdmedel stått till buds.
Fördelningen av bilavdragen på inkomsttagare i olika inkomstskikt fram
går av nedanstående uppställning.
Tabell 1.
Sammanräknad nettoinkomst år 1965, kr.
Samtliga
inkomsttagare
Därav med bilavdrag
i absoluta tal
i °'
1 ,0
1
2
3
4
— 4 999 .............................................
1 180 800
19 300
1,6
5 000— 9 999 .............................................
992 300
44 100
4,4
10 000—14 999 .............................................
791 300
80 200
10,1
15 000—19 999 .............................................
777 200
113 300
14,6
20 000—24 999 .............................................
543 800
77 200
14,2
25 000—29 999 ............................................
265 100
28 900
10,9
30 000—39 999 ............................................
205 400
25 400
12.3
40 000—49 999 ............................................
70 500
8 100
11,5
50 000—
.............................................
77 000
4 400
5,7
Samtliga
4 903 400
400 900
8,2
Av uppställningen framgår att antalet inkomsttagare med bilavdrag var
störst i mellaninkomstskikten. Att det var så relativt få av inkomsttagarna
0
med stora inkomster som hade bilavdrag torde enligt utredningen sam manhänga med att dessa i så stor utsträckning var hemmahörande i stor städerna med sina billiga kollektiva färdmedel. Utredningen redovisar också antalet inkomsttagare fördelat efter storleken på dels det totala resekost- nadsavdraget, dels bilavdraget. Denna redovisning framgår av följande upp ställning.
Kungl. Maj.ts proposition nr 29 år 1969
Tabell 2.
Resekostnader till och från arbetet kr.
Inkomsttagare med totalt resekostnadsavdrag enligt kol. 1
Inkomsttagare med bilavdrag enligt kol. 1
Antal inkomst tagare
Summa avdrag
Antal inkomst tagare
Summa avdrag
i absoluta tal
i 0/ 1 /O
i milj. kr.
i O' 1 /O
i absoluta tal
i 0/
1 .0
i milj. kr. i 0/
1 /O
1
2
3 4
5 6 | 7 | 8
9
1— 299 ........... 300— 499 ........... 500— 999 ........... 1 000—1 499 ........... 1 500—1 999 ........... 2 000— ...........
507 300 518 700 481 500 125 700
53 700 70 000 1 756 900
28,9 29,5 27,4
7,2 3,1 4,0 100
101,3 198.2 315.3 148,8
91,6 188,2 1 043,5
9.7 19.0 30.2 14.3
8.8 18.0 100
58 700 62 600 109 800
75 200 38100 56 600 400 900
14.6 15.6 27,4 18.7
9,5 14,1
100
10.5 24,3 79,2 90.6 64,9 149,8
419,3
2,5 5,8 18,9 21,6 15,5 35,7 100
Summa
Av inkomsttagare med bilavdrag hade ej fullt en fjärdedel avdrag på minst 1 500 kr. motsvarande — enligt det vid 1966 års taxering gällande bilavdra get — en körsträcka på 750 mil. Sammanlagt svarade denna andel för drygt hälften av det totala avdragsbeloppet.
Mer specificerade uppgifter som utredningen inhämtat, bl. a. medianvär det i mil för olika inkomstklasser, redovisas i bilaga 2.
Utredningens ställningstaganden
Principerna för bilavdrag
Utredningen påpekar att gränsdragningen mellan icke avdragsgilla lev nadskostnader och kostnader hänförliga till förvärvskälla utgör ett besvär ligt problem i fråga om kostnader för egen bil. Detta beror främst på den omständigheten att bilkostnader numera i allt större omfattning är att hän föra till vanliga levnadskostnader. Vårt land är ett av de biltätaste länderna i världen. Det finns i dag bortåt 2 milj. personbilar i Sverige, dvs. en per sonbil på var fjärde invånare. Det kan därför enligt utredningen med fog hävdas att den ökande biltätheten skapar en viss presumtion för bilinnehav, oavsett om bilen behövs för dagliga resor mellan bostad och arbetsplats eller om så inte är förhållandet. Bilen anskaffas huvudsakligen av rent privata intressen. Dock är en bidragande orsak till bilköp ofta de fördelar som bil
10
innehavet erbjuder vad beträffar de dagliga resorna till och från arbetsplat
sen. De med bilinnehav förenade kostnaderna tenderar emellertid mer och
mer att ingå i normal konsumtionsstandard. Det helt övervägande antalet
personbilsägare får också själva svara även för den del av levnadskostna
derna, som består av bilkostnader, utan att åtnjuta den ekonomiska lättnad
som ligger i att viss del av kostnaderna är avdragsgilla vid taxeringen.
Enligt utredningens mening bör det givetvis även i fortsättningen fin
nas möjlighet för skattskyldiga att få avdrag för bilkostnader för resor
till och från arbetet. För att överhuvud kunna tillämpas i praktiken bör av
draget — liksom hittills — bestämmas efter schablonregler. Det bör sålunda
alltjämt fordras att fråga är om resor av inte alltför kort våglängd och att
användandet av bil i stället för allmänt kommunikationsmedel medför en
betydande tidsvinst för den skattskyldige. Någon författningsbestämmelse
därom anser utredningen dock inte böra meddelas. Det bör således liksom
hittills ankomma på riksskattenämnden att meddela anvisningar i dessa hän
seenden. Anvisningarna bör givetvis ändras när samhällsutvecklingen och
förhållandena i övrigt gör det motiverat.
Vad angår bilavdragets storlek måste, påpekar utredningen, schablonen
självfallet konstrueras så att påtagliga orättvisor inte uppkommer mellan
dem som har möjlighet att erhålla avdrag och dem som inte har denna möj
lighet. Detta betyder bl. a. att om en större och dyrbarare bil används, mer
kostnaden får anses utgöra en icke avdragsgill levnadskostnad. En bilkost
nadskalkyl bör därför enligt utredningens mening grunda sig på genom
snittliga kostnader för en mindre bil av vanligen förekommande märke.
Utredningen anför vidare att en bilkostnadskalkyl måste baseras på vissa
antaganden rörande körsträckor. Detta är nödvändigt för att möjliggöra en
fördelning av de fasta kostnaderna för bilen på privat körning och körning
till och från arbetsplatsen. Förenämnda tabell i bilaga 2 ger vid handen att
den genomsnittliga körsträckan uppgår till endast 430 mil för år. För det
övervägande antalet helårsarbetande skattskyldiga torde den genomsnittliga
körsträckan emellertid vara icke oväsentligt längre, påpekar utredningen.
Till en början bör beaktas att det undersökta materialet är några år gam
malt. Eftersom antalet arbetsplatser i städer och större tätorter ökar,
medan antalet arbetsplatser minskar på landsbygden, måste detta för dem
som bor kvar på landsbygden medföra att medelavståndet mellan bostad och
arbetsplats nu är längre. Vidare bör beaktas att det statistiska materialet om
fattar alla arbetstagare, oavsett om de arbetat hela året eller endast en del
därav. Vidare omfattar det statistiska materialet även alla sådana skattskyl
diga som på grund av t. ex. byte av arbetsplats erhållit avdrag för bilkost
nader endast en viss del av året.
De av riksskattenämnden meddelade anvisningarna bygger — fr. o. in. be
skattningsåret 1963 — på att 1 000 mil per år skulle kunna godtas som ge
Kungl. Maj:ts proposition nr 29 år 1969
11
nomsnittlig körsträcka för körningar till och från arbetet. Utredningen an ser inte tillräckliga skäl föreligga att utgå från en kortare årlig körsträcka för resor till och från arbetet än nämnda 1 000 mil. Om en kort körsträcka läggs till grund för schablonen betyder detta nämligen, att skattskyldiga med kort körsträcka får en större del av de fasta kostnaderna för bilen av dragsgill än om en längre körsträcka väljs som underlag för schablonen. Man kan med andra ord säga att en kort körsträcka som underlag för scha blonen betyder ett gynnande av skattskyldiga med kort körsträcka i förhål lande till dem som har lång körsträcka. Utredningen anser att ett sådant resultat inte skulle vara tillfredsställande. Ju kortare körsträckan är, desto starkare är nämligen presumtionen att bilen anskaffats för privat körning och för den allmänna livsföringen. Är den årliga körsträckan för resor mel lan bostad och arbetsplats mycket kort, kan därför starkt ifrågasättas om det är rimligt att ens någon del av sådana fasta kostnader som t. ex. bil skatten bör vara avdragsgill vid taxeringen.
Utredningen anser sålunda att den årliga körsträcka för resor till och från arbetet, som sedan ett antal år lagts till grund för bilavdragsschablonen — eller 1 000 mil — även fortsättningsvis bör kunna godtas. Att å andra si dan välja en längre körsträcka än 1 000 mil anser utredningen f. n. uteslutet med hänsyn till de redovisade statistiska uppgifterna om körsträckor.
För en fördelning av de fasta kostnaderna för bilen mellan å ena sidan körningar till och från arbetet och å andra sidan den rent privata körningen behövs enligt utredningens mening även ett ställningstagande till frågan om vilken årlig körsträcka för privat körning som bör läggas till grund för en sådan fördelning. Visst material för bedömning av denna fråga föreligger i form av svaren på en enkät som statens avtalsverk i samråd med SACO, SR, Statstjänarkartellen och TCO-S genomförde i slutet av 1966. Verket inhämtade nämligen då uppgifter rörande körsträckor från innehavare av medgivanden enligt 3 § kungörelsen den 12 december 1952 (nr 780) angående resekostnadsersättning vid tjänsteresa med egen bil m. m. An talet tillfrågade befattningshavare med sådant s. k. bilmedgivande var ca 3 300. Svar inkom från 98,6 % av dem. Av svaren framgår att den rent privata körsträckan uppgick till ca 1 300 mil, oavsett om vederbörande be fattningshavare i sin tjänst kört 500, 1 000, 1 500 eller 2 500 mil. Om den i tjänsten körda sträckan varit så kort som 100 mil, visar avtalsverlcets enkät att den rent privata körsträckan överstigit 1 700 mil. Utredningen anser sig kunna godtaga de uppgifter som kommit fram i enkäten och anser sålunda att bilavdragsschablonen kan grundas på förutsättningen att den årliga pri vata körsträckan uppgår till 1 300 mil.
Det sagda betyder enligt utredningen att de fasta kostnaderna för bilen bör vara avdragsgilla till så stor del som motsvarar förhållandet mellan talet 1 000 (= antagen årlig körning till och från arbetet) och talet 2 300 (= sum man av nyssnämnda körning och den antagna privata körningen). Detta in
Kungl. Maj.ts proposition nr 29 år 1969
12
Kungl. Maj:ts proposition nr 29 år 1969
nebär med andra ord att avdrag för de fasta bilkostnaderna bör för varje
körd mil intill 1 000 mil medges med-------
ö 2 300
av årsbeloppet för de fasta
kostnaderna. Vid en årlig körsträcka för körning till och från arbetet av
1 000 mil har den skattskyldige således fått fullt avdrag för den del av de
fasta kostnaderna för bilen, som enligt den valda schablonen belöper på så
dana körningar.
Vad slutligen angår de rörliga kostnaderna för bilen anser utredningen
någon tvekan inte kunna råda om att den skattskyldige bör få fullt avdrag.
Dessa kostnader bör således berättiga till avdrag med samma belopp per mil
räknat, oavsett om den årliga körsträckan för resor till och från arbetet un
derstiger eller överstiger 1 000 mil.
Bilkostnadskalkyl
På grundval av de återgivna principerna har utredningen låtit upprätta
en bilkostnadskalkyl. Denna visar de genomsnittliga kostnaderna för mind
re bil (med tjänstevikt understigande 1 100 kg) vid en årlig körlängd om
2 300 mil och bilbyte efter 6 år. Beräkningen grundas på att bilen hanteras
med normal aktsamhet och att föreskrifter i instruktionsbok för bilen om
översyn, service och skötsel beaktas. Prissättningen av kostnadsposterna
avser läget i slutet av augusti 1968 och utgör ett genomsnitt för landet. Dock
har bilbeståndet i storstadsområdena (Stockholm och Göteborg med omnejd
samt Malmö stad) inte tagits med vid beräkning av kostnad för försäkring.
I beräkningen redovisas de fasta och rörliga kostnader en bilägare drar på
sig genom att hålla sig med bil och köra den.
De skilda kostnadsposterna har i första hand beräknats efter den konven
tionella uppdelningen i fasta och rörliga kostnader. Till fasta kostnader hän
förs därvid bl. a. amortering och ränta. Värdeminskningen på bilen täcks
genom amorteringen, varför hela värdeminskningen sålunda behandlas som
en fast kostnad. I själva verket, framhålls i betänkandet, ingår emellertid
två komponenter i värdeminskningen: en del av värdeminskningen (mo
dellkostnaden) hänför sig till att bilen åldras, en annan del till slitaget på
bilen vid körning. Den förstnämnda komponenten är oberoende av bilens
körning och således en fast kostnad i egentlig mening. Den senare kompo
nenten är avhängig av bilens körning och sålunda egentligen en rörlig kost
nad. I kalkylen har därför även gjorts en annan fördelning mellan fasta och
rörliga kostnader, där man i stället för amortering arbetar med begreppen
modellkostnad resp. slitage. För de fasta kostnaderna används därvid ter
men årsbundna kostnader och för de rörliga kostnaderna termen milbundna
kostnader. Till milbundna kostnader hänförs de kostnader som är direkt be
roende av körd vägsträcka, medan övriga kostnader hänförs till årsbundna
kostnader.
Kungl. Maj:ts proposition nr 29 år 1969
13
Fasta kostnader per år
Avskrivning och ränta
Det belopp som skall avskrivas — avskrivningsbeloppet — utgörs enligt kalkylen av anskaffningskostnaden (»pris på gatan») minskat med rest värdet vid bilbyte och värdet av däcksutrustningen. Genomsnittet av detta aktuella avskrivningsbelopp och motsvarande belopp närmast föregående tre år utgör här kalkylbilens avskrivningsbelopp. Priset på gatan växlar nå got med fraktkostnaden fabrikant — konsument. Bilens rekommenderade pris hos huvudförsäljaren i Stockholm i körklart skick, »på gatan-pris», har i kalkylen ansetts representativt. Restvärdet 1968 har beräknats med led ning bl. a. av prognosprislista för begagnade bilar utgiven av Motorbran schens riksförbund.
kr. kr.
Beräkning av årligt avskrivningsbelopp: Pris på gatan utrustad med dubbdäck....................................... 14 500
avgår:
restvärde ................................................................................... 2100 däckens värde (9 st) .............................................................. 900 3 000
Avskrivningsbelopp:
augusti 1968 ................................................................................................ 11 500 för sistförflutna 3 år .............................................................................. 28 500
40 000
4
Kalkylens avskrivningsbelopp ................................................................. 10 000 Årlig kostnad för avskrivning och ränta Ränta beräknas efter 6,5 %, vilket ger annuitetskoefficienten 0,2026
Annuitet ...........................................................................
tillkommer:
ränta på restvärde och halva däckskostnaden
Avskrivning och ränta.................................................
Posten avskrivning och ränta har som ett alternativ fördelats på följande poster
Årsbundna ränta ............................................................................................................ modellkostnad ...........................................................................................
Milbundna slitage (0: 45 kr. per mil) ......................................................................
517 640
1 035
2 192 2 026
166 2192
t2
Bihang till riksdagens protokoll 1969. 1 samt. Nr 29
14
Kungl. Maj:ts proposition nr 29 år 1969
Fordonsskatt och kontrollbesiktning
För personbil med tjänstevikt om 910—1 000 kg är fordonsskatten 207 kr.
För kontrollbesiktning av tre bilar av sex för en kostnad om 35 kr. och där
till efterbesiktning av var tredje besiktigad bil för en kostnad av 15 kr. be
räknas enligt kalkylen 20 kr. Hela kostnaden sägs vara årsbunden.
Försäkring
Försäkringen enligt kalkylen omfattar trafik, brand, stöld, glas, bilrädd
ning, förarskydd och rättsskydd. Yagnskadeförsäkring för fem år ingår i
anskaffningskostnaden. Kostnad för sjätte året har medräknats. Bilen för-
utsättes vara placerad i premieklass 211. Medelbonus för personbilar är
50 %. Tariffområde har bestämts efter bilbeståndets fördelning på områden
utom storstadsområdena. Om man bortser från storstadsområdena finns
inom tariffområde N (X-, Y-, Z-, AG-, BD-län) ca 20 % av bilbeståndet och
inom Ö (övriga delar av landet utom storstadsområdena) ca 80 %. Beräk
ningen bygger vidare på Folksams och S-bolagens premier till lika delar.
Nykterhetsrabatt om 10 % i förekommande fall har inte beaktats.
Beräkning av försäkringspremie:
Premie i kr. i tariffområde
Ö
N
Folksam ...................................................................... 355
414
S-bolagen ...................................................................... 416
487
Om 80 % av bilarna är placerade i område ö och 20 % i område N blir
årspremien 398 kr. Försäkringspremien sägs vara årsbunden.
Garage eller uppställningsplats
Årskostnaden för garage m. m. beräknas enligt kalkylen med ledning av
statens personalbostadsdelegations rekommendationer till 450 kr. Hela kost
naden sägs vara årsbunden.
Tvättning
För tvättning har beräkningen grundats på lika delar heltvätt, automat
tvätt och självtvätt. Kostnaden utgör enligt Sveriges bensinhandlares riks-
1 Q i C i O
förbunds gällande cirkapriser(----—i-=) 7 kr. per gång. För 24 tvätt-
O
ningar per år blir kostnaden 168 kr. Hela kostnaden betraktas i kalkylen
som årsbunden.
Rörliga kostnader per 1 000 mil
Bensin
Kostnad för bensin beräknas enligt kalkylen vid en färdsträcka om ca
2 mil per resa efter en förbrukning av 0,9 liter per mil (97/98 oktan). Pri
15
set i 1-zon med avdrag av 1 öre per liter för pris vid självtankning är 90 öre
per liter. Kostnaden per 1 000 mil blir 810 kr.
Kungl. Maj.ts proposition nr 29 år 1969
Däck
Kostnaden beräknas enligt kalkylen efter en livslängd om 3 600 mil för
normaldäck och 2 000 mil för dubbdäck. Livslängden för en uppsättning om
5 normaldäck och 4 dubbdäck biir(^ X
4 500 mil resp. 2 000 mil.
Angående däckens livslängd sägs vid intervjuer ha framkommit skiftande
uppgifter. I kalkylen beräknad livslängd har bl. a. angetts av chefen för tek
niska avdelningen hos Motormännens riksförbund R. Jeansson. Kostnaden
— montering och balansering inberäknad — för 5 st. slanglösa normaldäck
beräknas till 415 kr. och för 4 st. dubbdäck till 480 kr. Dubbdäck förutsätts
komma till användning 3 månader per år och nyttjas av 60 % av bilägarna.
Av körningen antas således 15 % utförd med dubbdäck. Kostnad per 1 000
mil blir
415 x 0,85
4,5
480 x 0,15
2
114 kr.
Reparation och underhåll
En undersökning sägs ha gett till resultat att posten reparation, underhåll
och service belöper sig till 590 kr. per 1 000 mil.
Med utgångspunkt i de nyss redovisade kostnaderna har utredningen
sammanställt de totala fasta och rörliga kostnaderna i tabellform. Samman
ställningen visar att de s. k. fasta kostnaderna per mil utgör 1: 49 kr. och
de rörliga 1: 51 kr. eller tillhopa 3 kr. per mil.
Sammanställning av fasta och rörliga kostnader vid 2 300 mils årlig
körning med personbil med tjänstevikt om 900—1 000 kg
Kostnadsslag
Kostnad
totalt
per mil
kr.
kr.
Fasta kostnader
Amortering, ränta.............................................................
2192
0: 96
Skatt och besiktning.........................................................
227
0: 10
Försäkring .........................................................................
398
0: 17
Garage ................................................................................
450
0: 19
Tvättning .........................................................................
168
0: 07
Summa kr.
3 435
1: 49
Rörliga kostnader per 1 000 mil
Bensin ................................................................................
810
0: 81
Däck ..................................................................................
114
0- 11
Reparation och underhåll...............................................
590
0: 59
Summa kr. för 1 000 mil
1 514
1: 51
16
Kungl. Maj:ts proposition nr 29 år 1969
Kostnadsslag
Kostnad
totalt
per mil
kr.
kr.
Fasta och rörliga kostnader för 2 300 mil
Fasta kostnader................................................................
3 435
1: 49
Rörliga kostnader..............................................................
3 482
1: 51
Summa kr. för 2 300 mil
6 917
3: 00
I följande sammanställning har kostnaderna fördelats på år sbundna och
milbundna kostnader. Härav berörs som tidigare nämnts posten amortering
och ränta. Av sammanställningen framgår att de årsbundna kostnaderna
utgör 1: 04 kr. per mil och de milbundna kostnaderna 1: 96 kr. per mil eller
tillhopa 3 kr. per mil.
Sammanställning av årsbundna och milbundna kostnader vid 2 300 mils
körning med personbil med tjänstevikt om 900—1 000 kg
Kostnadsslag
Kostnad
totalt
per mil
kr.
kr.
Årsbundna kostnader
Modellkostnad ..................................................................
640
0:28
Ränta ...................................................................................
517
0:23
Skatt och besiktning..........................................................
227
0: 10
Försäkring ........................................................................
398
0: 17
Garage ...................................................................................
450
0: 19
Tvättning ...........................................................................
168
0: 07
Summa kr.
2 400
1:04
Milbundna kostnader för 1 000 mil
Slitage...................................................................................
450
0:45
Bensin...................................................................................
810
0: 81
114
0: 11
Reparation och underhåll .............................................
590
0:59
Summa kr. för 1 000 mil
1 964
1:96
För 2 300 mil
Årsbundna kostnader .....................................................
2 400
1: 04
Milbundna kostnader .....................................................
4 517
1: 96
Summa kr. för 2 300 mil
6 917
3:00
Kungl. Maj. ts proposition nr 29 år 1969
17
Utredningens förslag
Utredningen godtar den bilkostnadskalkyl som redovisats i det föregåen de och anser således att kalkylen — vid nuvarande pris- och kostnadsläge — är ägnad att läggas till grund vid bestämmandet av bilavdragens storlek.
Frågan huruvida kostnaderna bör delas upp i fasta och rörliga kostnader på hittills sedvanligt sätt eller om de bör delas upp i årsbundna och mil- bundna kostnader bedömer utredningen så att den sistnämnda metoden i och för sig ger ett mera rättvisande resultat. Därtill kommer, sägs det, att en uppdelning i årsbundna och milbundna kostnader leder till ett gynnsam mare resultat för skattskyldiga med lång körsträcka mellan bostad och ar betsplats. Dessa skattskyldiga kommer nämligen — trots att avdraget beräk nas enligt schablon — att oberoende av körsträckans längd alltid erhålla fullt avdrag även för den del av värdeminskningen som motsvarar slitaget på bilen. Utredningen finner detta värdefullt eftersom man därigenom un derlättar för de enskilda att bo kvar även om de har arbete på annan ort än hemorten. Utredningen har i detta sammanhang hänvisat till bevillnings utskottets uttalande i denna fråga i det förut återgivna betänkandet 1967: 58.
Med tillämpning av de av utredningen förordade principerna och på basis av kostnadsläget i augusti månad 1968 skulle de avdragsgilla kostnaderna således uppgå till 3 kr. för mil för årliga körsträckor ej överstigande 1 000 mil och till 2 kr. för mil för körsträckor däröver.
Utredningen anser det inte böra komma ifråga att i KL eller i anvisning arna till KL införa bestämmelser, som direkt anger med vilka belopp av drag för bilkostnader bör medges eller som direkt anger de körsträckor för körning till och från arbetet resp. för privat körning, som skall ligga till grund vid bestämmandet av avdragens storlek. I stället föreslår utredning en att i KL:s anvisningar anges, att det ankommer på riksskattenämnden att årligen fastställa de grunder enligt vilka avdrag för bilkostnader får ske. Vidare bör där anges de allmänna grunderna för bestämmandet av avdra gets storlek. Således föreslår utredningen en regel av innebörd att avdraget skall bestämmas på grundval av genomsnittliga kostnader för mindre bil och avse såväl milbundna som årsbundna kostnader. Utredningen föreslår vidare en föreskrift om att de årsbundna kostnaderna skall fördelas mel lan körning till och från arbetet och rent privat körning på grundval av en beräkning av genomsnittliga årliga körsträckor för de båda slagen av kör ning. Den på resor till och från arbetsplatsen belöpande andelen av de års bundna kostnaderna skall för mil räknat motsvara det belopp, som behövs för att den skattskyldige skall få fullt avdrag för nämnda andel av kostna derna, då den sammanlagda årliga körsträckan för resor till och från arbe tet motsvarar den beräknade genomsnittliga körsträckan. För körsträckor
däröver föreslår utredningen att avdraget skall avse endast de milbundna
kostnaderna.
Enligt utredningens förslag bör författningsbestämmelserna införas i
punkt 4 av anvisningarna till 33 § KL och tillämpas fr. o. m. 1970 års taxe
ring.
Utredningen framhåller avslutningsvis att ett genomförande av de sak
kunnigas förslag leder till ett visst skattebortfall. Med utgångspunkt i
att bilavdragen vid 1966 års taxering kan beräknas till sammanlagt cirka
420 milj. kr. skulle med tillämpning av de avdragsbelopp som gäller vid
1968 års taxering det sammanlagda avdragsbeloppet öka till ungefär 480
milj. kr. Utredningens förslag medför en ökning av avdragsbeloppet med
1/3 eller med 160 milj. kr. Med en antagen genomsnittlig marginalskatte
sats av 45 % skulle skattebortfallet sålunda uppgå till något över 70 milj.
kr., varav i runt tal 40 milj. kr. belöper på staten och resten på kommu
nerna.
18
Kungl. Maj:ts proposition nr 29 år 1969
Remissyttrandena
Remissinstanserna har i allmänhet funnit utredningens förslag lämpligt
och tillstyrkt att det läggs till grund för lagstiftning.
När det gäller principerna för avdrag beträffande bilkostnader för resor
till och från arbetet tillstyrker samtliga remissinstanser att avdraget fort
farande bestäms efter schablonregler.
Riksskattenämnden framhåller sålunda att nämnden vid fastställandet
av sina anvisningar rörande bilavdrag iakttagit en viss restriktivitet när det
gäller beräkningen av de fasta bilkostnaderna. Detta har främst skett mot
bakgrund av att bilen i vårt land mer och mer tenderar att bli var mans
egendom och att de fasta kostnaderna för bilen följaktligen kan betraktas
såsom icke avdragsgilla privata levnadskostnader. Nämnden konstaterar att
de sakkunniga i sin bilkostnadskalkyl har verkställt en viss uppräkning av
de fasta bilkostnaderna men att förslaget i övrigt bygger i princip på sam
ma förutsättningar som riksskattenämndens kalkyler. Mot bakgrund av vad
1967 års bevillningsutskott anfört har riksskattenämnden inte något att er
inra mot att de föreslagna riktlinjerna läggs till grund för lagstiftning i äm
net.
Kammarrätten, som förklarar sig inte ha något att erinra mot de före
slagna principerna för avdragets beräkning, erinrar om att en någotsånär
enkel och naturligtvis i viss mån schablonartad regel för resekostnadsav-
dragens beräkning sannolikt är en betingelse för en definitiv källskatt. Vad
som föreslås i det nu aktuella betänkandet, liksom f. ö. vad som nu till-
lämpas, torde sannolikt kunna betecknas som i det närmaste omöjliga reg
ler i ett system med definitiv källskatt. Avdragets storlek låter sig inte be
stämmas förrän vid beskattningsårets utgång och det torde vara vanskligt
19
eller omöjligt att vid varje löneutbetalningstillfälle under det löpande året förutse det på perioden belöpande avdraget. Från synpunkten av en defini tiv källskatt torde vida mer schablonartade regler vara att föredraga, t. ex. av innebörd att avståndet mellan bostad och arbetsplats skulle avgöra rät ten till och storleken av ett resekostnadsavdrag.
I princip borde enligt SACO.s mening de faktiska kostnaderna vara av dragsgilla. Ett fullföljande av denna princip skulle dock medföra alltför komplicerade beräkningar och bestämmelser. Därför torde man enligt SACO vara hänvisad till att i stället använda schablonberäkningar.
Gränsdragningen mellan icke avdragsgilla levnadskostnader och kostna der, hänförliga till förvärvskälla, finner länsstyrelsen i Malmöhus län ut göra ett besvärligt problem, när det gäller kostnader för egen bil. Emeller tid uppstår även stora svårigheter vid gränsdragning inom den grupp kost nader som är hänförliga till förvärvskälla. Länsstyrelsen erinrar om att riksskattenämnden i anvisningar angående avdrag för ökade levnadskost nader vid tjänsteresa framhållit att det inom exempelvis byggnads- och an läggningsbranscherna ofta är svårt att avgöra om en resa skall anses som tjänsteresa eller resa till och från arbetet. Också i andra fall kan tveksam het uppstå, såsom då skattskyldig haft flera arbetsplatser hos samme ar betsgivare eller arbetsplatser hos olika arbetsgivare. En allmän översyn av problemkomplexet i sin helhet och av möjligheterna att undanröja nu nämnda gränsdragningssvårigheter anser länsstyrelsen därför önskvärd.
Målsättningen för en ny schablonmetod, nämligen att genom ett högre avdrag för längre körsträcka underlätta för de skattskyldiga att vid tagande av arbete på annan ort bo kvar i sin hemort, har lett till viss dis kussion.
Länsstyrelsen i Malmöhus län finner det med hänsyn till angelägenheten av att följderna av den pågående strukturomvandlingen och företagsrationa- liseringen mildras, särskilt för glesbygdernas befolkning, önskvärt att möj ligheterna till avdrag för bilkostnader för resor till och från arbetsplats för bättras. Härigenom motverkas avflyttningen från dessa glesbygder till cen tralorterna, vilket inte minst från natur- och miljövårdssynpunkt torde framstå som eftersträvansvärt. Samtidigt medför emellertid en ökad ström av privatbilister mellan glesbygder och tätorter en växande belastning av de senares trafikkapacitet. Inom storstadsregionerna finner länsstyrelsen den aktuella trafiksituationen utgöra ett ytterst allvarligt problem. Länsstyrel sen frågar sig därför om inte åtgärder för underlättande av långa bilresor från bostäder i glesbygder borde balanseras med särskilda restriktioner be träffande avdrag för resor mellan bostad och arbetsplats, som är belägna inom samma storstadsregion (exempelvis Malmö—Lund-området). Härige nom skulle användandet av kollektiva trafikmedel i sådant område upp muntras och viss från trafikpolitisk synpunkt önskvärd effekt måhända uppnås.
Kungl. Maj:ts proposition nr 29 år 1969
20
Länsstyrelsen i Värmlands län anför viss kritik mot målsättningen. Allt
för generösa avdrag för bilresor till och från arbetet kommer enligt läns
styrelsen att ytterligare accentuera en olikhet vid beskattningen som ofta
ter sig stötande. Länsstyrelsen syftar på det förhållandet att en skattskyl
dig som har råd att hålla sig med bil för att företa dagliga resor till en främ
mande ort där han har stadigvarande arbete kan erhålla ett i förhållande
till sin inkomst mycket betydande avdrag för resorna, medan en skattskyl
dig som av ekonomiska skäl tvingas bosätta sig på den ort där arbetet skall
utföras är avskuren från avdragsmöjligheter, även om han drabbas av be
tydande merkostnader. Kravet på likformighet och rättvisa vid beskattning
en blir då knappast tillgodosett. Logiskt borde avdrag rätteligen vägras i
båda fallen med den motiveringen att det skäligen kan ifrågasättas att den
skattskyldige skall bosätta sig på den ort där han har sitt arbete. Med de
anförda synpunkterna har länsstyrelsen endast velat ge uttryck åt den all
männa uppfattningen att det finns skäl till viss restriktivitet när det gäl
ler att medge avdrag för bilresor till och från arbetet.
När det gäller schablonens utformning för förverkligandet
av den angivna målsättningen har det stora flertalet remissinstanser god
tagit de sakkunnigas förslag. Modifikationer i schablonen eller andra scha
bloner föreslås dock av riksrevisionsverket, länsstyrelsen i Norrbottens län,
Lantbrukets skattedelegation, Sveriges arbetsledareförbund och Föreningen
Sveriges handelsresande.
Länsstyrelsen i Norrbottens län anser praktiska skäl tala för att endast
en schablon — möjligen något mer differentierad än vad som hittills varit
fallet — används i taxeringsarbetet. Det avdragsbelopp som årligen skall
fastställas får därför tänkas vara resultatet av en kompromiss mellan
olika beräkningsalternativ. Riksskattenämnden bör därför enligt läns
styrelsens mening även fortsättningsvis ha relativ frihet vid sitt bestäm
mande av resekostnadsavdraget, med beaktande av vad bevillningsutskottet
uttalat.
Sveriges arbetsledareförbund, som i princip instämmer i utredningens
förslag, ifrågasätter om det inte vore mest rationellt att generellt bevilja
avdrag för resor till och från arbetet med de kostnader som i normalfal
let är förenade med bilåkning i mindre bil. De som åker med allmänna
kommunikationsmedel gör därmed en vinst i förhållande till bilåkarna,
vilket enligt förbundet måhända kan utgöra ett större incitament att an
lita kollektiva färdmedel än vad nuvarande regler innebär. Fördelen med
regler i princip utformade på detta sätt vore enligt förbundets mening
att man erhöll en administrativt lätthanterlig schablon och att alla blev
enhetligt och rättvist beskattade trots olika körsträckor. Förbundet före
slår därför att man utreder möjligheten till generellt bilavdrag.
Förslaget att genomsnittskostnaden skall beräknas på mindre bil har
mött invändningar från två remissinstanser. Sveriges arbetsledareförbund
Kungl. Maj:ts proposition nr 29 år 1969
21
anser att de som reser långa sträckor per år — inte minst i Norrland un der den kalla årstiden och på dåliga vägar — bör vara berättigade till avdrag för kostnaden för en mellanstor bil (t. ex. Volvo 142). Föreningen
Sveriges handelsresande föreslår att de, som i sin tjänst regelmässigt an vänder bil och på grund av tjänsten (t. ex. skrymmande och tung kollek tion) är tvingade att använda större och dyrare bil för resor mellan bo stad och arbetsplats, skall ha rätt till avdrag för sådan bil även vid sist nämnda resor.
Mot förslaget att den genomsnittliga körsträckan för resor till och från arbetet beräknas till 1 000 mil vänder sig riksrevisionsverket och Sveriges arbetsledareförbund.
Riksrevisionsverket finner den föreslagna schablonregeln innebära att, om man kör mindre än 2 300 mil per år, täckning inte erhålls för den del av de årsbundna kostnaderna som belöper på arbetsresorna. Körsträc kor däröver kan resultera i antingen över- eller undertäckning. Riksrevi sionsverket anser därför att nuvarande brister behålls i fråga om långa resor. Frågan om en »skälig fördelning» mellan arbetsresor och annan kör- ning avser endast de årsbundna kostnaderna. En närmare anpassning av avdragets storlek per mil till verkliga kostnader uppnås enligt riksrevi- sionsverkets mening om man låter fördelningsbasen påverkas av de verk liga körsträckorna så långt det går. Om osäkerhetsfaktorn begränsas till körsträckan för »annan körning» får man i vart fall en mer realistisk fördelningsbas än enligt utredningens förslag. Riksrevisionsverket anser att följande schablonmetod skulle bättre ansluta sig till de verkliga kost naderna.
1. Körsträckan för annan körning bestäms till 1 300 mil per år vilket föreslagits av utredningen.
2. Ivörsträcka för resor mellan bostad och arbetsplats uppges av den skattskyldige i samband med deklarationen.
3. Körsträckorna för annan körning och för resor mellan bostad och arbetsplats summeras och ger en beräknad total körsträcka för året att utgöra fördelningsbas för de årsbundna kostnaderna.
4. I riksskattenämndens anvisningar för bilavdraget införs en tabell som vid skilda körsträckor mellan bostad och arbetsplats ger avdragsbe- lopp per mil. Tabellen kan indelas i lämpliga intervall, så att antalet olika avdragsbelopp begränsas till några få. Förslagsvis anges intervallbredden till 1 000 mil, varvid fördelningsbasen i första intervallet utgör 700 -f- 1 300 mil, i andra 1 500 + 1 300 mil och i tredje 2 500 -|- 1 300 mil.
5. Ur tabellen erhållet avdragsbelopp per mil används av den skattskyl- dige vid beräkningen av det yrkade avdragets storlek.
Riksrevisionsverket anför att nackdelarna med schablon bibehålls även med den av verket föreslagna metoden men att de har begränsats. Kvar står att avdragsbeloppet inte påverkas av antalet mil för annan körning. Vidare innebär det en viss schematisering att ange körsträckor mellan bostad och arbetsplats med intervallsbredder. Ämbetsverket är vidare av
Kungl. Maj:ts proposition nr 29 dr 1969
22
den uppfattningen att dess egen schablonmetod ger ett betydligt rättvisare
resultat än utredningens förslag utan att enkelheten därför påverkas i
nämnvärd grad.
Sveriges arbetsledareförbund anser att det med hänsyn till den snabba
inflyttningen till tätorter knappast finns fog för antagande att medelav
ståndet för resor till arbetet i tätorter ökat medan det minskat på lands
bygden. Eftersom medianvärdet för ressträckan år 1965 var 430 mil, an
tar förbundet att medelavståndet för år 1969 sannolikt är lägre än nämnda
medianvärde. Det synes därför förbundet orimligt att nu förutsätta så
lång körsträcka som 1 000 mil. I stället vill förbundet räkna med en
körsträcka om 500 mil.
Förslaget att den årliga privata körsträckan skall förutsättas vara 1 300
mil har mött erinringar från Lantbrukets skattedelegation, länsstyrelsen i
Norrbottens län och Föreningen Sveriges handelsresande.
Lantbrukets skattedelegation ifrågasätter om den undersökta gruppen
statliga tjänstemän representerar genomsnittet av dem som använder
bil för resa mellan bostad och arbetsplats. Materialet i undersökningen
har inte redovisats i betänkandet på sådant sätt att man får uppgifted
om spridningen, tjänstemännens lönesituation och frekvensen i tjänste
resorna. Man torde emellertid enligt delegationen kunna utgå ifrån att
de undersökta befattningshavarnas löneläge är väsentligt högre än genom
snittet för de skattskyldiga som bilavdraget gäller. Den skillnaden torde
dessutom föreligga att bilen då den används för tjänsteresor står till för
fogande för privat körning väsentligt flera dagar under året än då bilen
regelmässigt används för resor mellan bostad och arbetsplats. I sistnämn
da fall kan den disponeras av familjens övriga medlemmar endast under
lördagar och söndagar samt under semestertid. Delegationen har därför
uppfattningen att utredningen väsentligt överskattat den årliga privata kör
sträckan. Detta skulle innebära att de framräknade milbeloppen blivit för
låga.
Även länsstyrelsen i Norrbottens län finner sannolika skäl tala för att
bilen inom den undersökta gruppen utnyttjas för privat bruk i större
utsträckning, om inkomstnivån inom gruppen ligger över eller betydligt
över medianinkomsten. Länsstyrelsen finner det också antagligt att den
som företar mycket långa dagliga resor — vilket torde vara fallet i Norr
bottens län — har en betydligt lägre privat körning än vad utredningen
räknat med. Den föreslagna grunden för proportionering bör därför enligt
länsstyrelsens mening närmare övervägas.
Föreningen Sveriges handelsresande uppger att föreningens över 7 000
medlemmar enligt en verkställd undersökning har en genomsnittlig kör
sträcka i tjänsten av 3 085 mil per år och är på tjänsteresor utom hem
orten 218 dagar per år (varav 133 med övernattning) när de inte använder
bilen för privat körning. Att en skattskyldig, som har så stor körsträcka
Kungl. Maj.ts proposition nr 29 år 1969
23
i tjänsten och större delen av året befinner sig på tjänsteresa per bil, där utöver skulle använda bilen 1 300 mil för privat körning anser föreningen orealistiskt. Använder man biien dagligen i tjänsten undviker man enligt föreningens uppfattning bilåkning under fritiden och därigenom får man en privat körning som i de flesta fallen understiger 500 mil per år. För eningen framhåller dock att den nya schablonen över huvud taget inte kan bli tillämplig på handelsresande.
När det gäller frågan i vilka fall avdrag skall medges tillstyrker samtliga remissinstanser att frågan härom liksom hittills regleras genom anvisningar av riksskattenämnden.
Detaljerna i bilkostnadskalkylen har diskuterats i åt skilliga yttranden. Varje enstaka post i kalkylen har dock godtagits av det stora flertalet remissinstanser.
Vad först gäller valet av kalkylbil framhåller SACO att Volkswagen inte är det vanligaste bilmärket i landet och inte heller representerar det kost- nadsniässiga genomsnittet för olika bilmärken. Det är det sistnämnda av dessa båda kriterier som enligt SACO:s uppfattning skall vara avgörande för valet av kalkylbil. Ett genomsnitt av kostnaderna för Volvo Amazon och SAAB V 4 Sedan är enligt SACO:s mening ett bättre mått på de genomsnittliga bilkostnaderna. SACO förordar därför att kalkylen ändras till att avse kostnader för dessa båda bilar. Ytterligare skäl härför är en ligt SACO att kostnadsberäkningar för dessa bilmärken håller på att gö ras i en partsammansatt arbetsgrupp, som består av representanter för statens avtaisverk, SACO, SR, TCO-S och Statstjänarkartellen. Dessa kost nadsberäkningar kommer att ligga till grund för framtida ersättningar för bilkostnader i samband med resa i tjänst.
Beträffande kostnaden för bilinköp anmärker SAF och Sveriges arbets ledareförbund att man utgått från inköpspriset i Stockholm, som är något lägre än genomsnittet för landet och således till nackdel för den avdrags- berättigade.
När det gäller avskrivningskostnaderna anser länsstyrelsen i Norrbot tens län att den föreslagna metoden i princip kan godtas, om förvärv av bil alltid avser en ny bil. Handeln med begagnade bilar är emellertid av betydande storlek. Länsstyrelsen finner det inte ovanligt att en persons bilinnehav — även om han under årens lopp innehaft flera bilar — i hu vudsak begränsar sig till begagnade bilar. Någon uppgift om i vilken ut sträckning den begagnade bilen är en »folkbil» har inte lämnats av ut redningen, som inte heller belyst hur stora och vilka slags utgifter en sådan bilägare får vidkännas.
Länsstyrelsen i Värmlands län framhåller att omläggningen av posten värdeminskning medför rätt till värdeminskningsavdrag även vid kör sträckor över 1 000 mil per år, vilket kan vara motiverat om bilen hu
Kungl. Maj:ts proposition nr 29 år 1969
24
vudsakligen anskaffats för att användas vid resor till och från arbetet.
Har bilen anskaffats huvudsakligen av privat intresse, vilket väl minst
lika ofta är fallet, ter sig emellertid denna ökade avdragsrätt diskutabel
för länsstyrelsen.
Bilbyte efter sex år är enligt Motororganisationernas samarbetsdelega-
tion en alltför lång tid. Delegationen föreslår såsom en mer realistisk av
skrivningstid 4,5 år vilket stämmer med delegationens sedvanliga bilkost
nadskalkyler. När det gäller restvärdet på bilen framhåller samarbets-
delegationen att prognosprislistan för begagnade bilar, utgiven av Mo
torbranschens riksförbund, gäller försäljningspriset och icke det pris bil
ägaren erhåller vid byte. För en mindre bil, som är 6 år gammal och
gått totalt 13 800 mil, är det enligt delegationens mening föga realistiskt att
anta ett restvärde på 2 100 kr. Värdet måste därför sänkas betydligt
om det skall avspegla verkligheten. A andra sidan motsvarar restvärdet
2 100 kr. en avskrivningstid av 4,5 år och total körsträcka på 10 350 mil.
Räntekostnader bör inte upptas i kalkylen, anser länsstyrelserna i
Stockholms, Malmöhus, Gävleborgs och Norrbottens län samt Lantbrukets
skattedelegation. I dessa yttranden framhålls att gäldränta alltid är av
dragsgill vid inkomsttaxeringen. Effekten blir alltså att visst dubbelavdrag
erhålls för räntedelen eller att, om bilanskaffningen bestritts med sparme
del, inkomsträntan i motsvarande mån minskar. Vidare påpekas att en
ligt 20 § KL avdrag inte får ske för ränta på eget, i förvärvsverksamhet
nedlagt kapital.
Beträffande kostnaden för skatt framhåller statens avtalsverk att bil-
accisen höjts samtidigt som riksbankens diskonto sänkts och bensin
priset höjts. Den sammanlagda effekten av dessa prisändringar, som ver
kar i både höjande och sänkande riktning, blir emellertid enligt avtalsver-
kets mening sådan, att de av utredningen beräknade avdragsbeloppen
inte påverkas.
När det gäller försäkringen kan det enligt Motororganisationernas sam-
arbetsdelegation diskuteras om det är riktigt att utgå från att bilen har
vagnskadegaranti och således inte räkna med någon kostnad för vagn
skadeförsäkring för de första 5 åren. Systemet med vagnskadegaranti har
varit i bruk endast några år och en stor del av bilparken har således inte
sådan garanti. Eftersom kalkylen skall avse de genomsnittliga kostnader
na för en mindre bil, anser delegationen det vara riktigare att räkna med
kostnaden för vagnskadeförsäkring. Även valet av premieklass kan enligt
delegationen diskuteras. Den valda klassen 211 kan knappast sägas mot
svara genomsnittet för mindre bilar. Snarare synes detta ligga i klass
213, menar delegationen. Eftersom kalkylen skall avse hela landet är det
enligt delegationens mening fel att bilbeståndet i storstadsområdena inte
medtagits vid beräkning av försäkringskostnaden. Sistnämnda påpekande
görs också av SAF och Sveriges arbetsledareförbund som finner det vara
Kungl. Maj:ts proposition nr 29 år 1969
Kungl. Maj ds proposition nr 29 år 1969
2o
till nackdel för de avdragsberättigade att man undantagit storstadsom rådena med sina höga premier.
Garagekostnad anser
riksrevisionsverket
och
länsstyrelsen i Värmlands
län
inte böra ingå i kalkylen. Länsstyrelsen anför att flertalet bilägare inte
har någon kostnad för garage. SACO däremot anser att kostnaden verkar låg. Principen att den genomsnittliga faktiska kostnaden skall ingå i kalky len bör enligt SACO:s mening tillämpas även på denna punkt. Personalbo- stadsdelegationens rekommendationer ligger lägre än detta genomsnitt, pa- pekar SACO.
Motororganisationernas samarbetsdelegation
finner att enligt
delegationens beräkningar kostnaderna för garage eller uppställningsplats uppgår till 700 kr. per år. Delegationen framhåller att i många fall avgift måste erläggas även för upptällningsplats i anslutning till arbetsplatsen.
Kostnad för tvätt bör enligt riksrevisionsverkets mening inte upptas i kal kylen.
När det gäller bensinkostnaden anser
Motororganisationernas samarbets
delegation
att utredningen räknat bensinförbrukningen i underkant, då den
satts till 0,9 liter per mil. Utredningen synes ha räknat med idealiska kör- förhållanden, dvs. landsvägstrafik med jämn hastighet. Eftersom en icke ringa del av arbetsresorna kan tänkas ske till tätorterna med deras besvär ligare trafikförhållanden, framstår det för delegationen som mer realistiskt att räkna med en förbrukning av 1,0 liter per mil.
Riksrevisionsverket
har,
som tidigare nämnts, påpekat att bensinpriset höjts sedan kalkylen gjordes.
I fråga om kostnaden för reparation och underhåll framhåller SACO att det i utredningen inte finns angivet varifrån kostnadsbeloppet kommer. Det är enligt SACO av största vikt att inte enbart uppgifter från bilfabrikanter ligger till grund för kalkylen. Överläggningarna med avtalsverket om ersätt ning för resa i tjänsten med egen bil har nämligen visat, att de kostnader bilfabrikanterna angett är för låga. Dessutom saknar SACO i kalkylen kost naderna för olja och rundsmörjning vilka är kännbara kostnadsposter för bilinnehavaren. Sveriges arbetsledareförbund anför att körning om 2 300 mil per år under 6 års tid med en mindre bil i normalfallet torde kräva betyd ligt högre belopp än vad som antagits för att fordonet skall hållas drift- och trafiksäkert. En mer noggrann undersökning av posten reparation och un derhåll skulle med stor sannolikhet överstiga 1 000 kr. per år. Motororgani sationernas samarbetsdelegation har — mot bakgrunden av den erfarenhet som delegationen äger efter granskning av reparationsräkningar — kommit fram till ett kostnadsbelopp på 1 100 kr. per år. Inte minst den årliga kon trollbesiktningen har medfört en ökning av reparationskostnaderna.
När det gäller de avdragsbelopp som i dagens läge blir resultatet av en bilkostnadskalkyl har flertalet remissinstanser godtagit utredningens beräkningar, som innebär 3 kr. för de första 1 000 milen och 2 kr. för varje mil därutöver.
26
Länsstyrelsen i Göteborgs och Bohus län anför att de föreslagna avdragen
verkar höga men länsstyrelsen saknar möjlighet att förebringa utredning
som visar att kostnaderna bör beräknas lägre.
Lägre avdragsbelopp preciseras av två remissinstanser. Riksrevisionsver-
kets schablonmetod innebär att avdraget blir för den som kör högst 1 000
mil 2: 86 kr. per mil, över 1 000 men högst 2 000 mil 2: 60 kr. per mil för
hela sträckan (således även för de första 1 000 milen) samt över 2 000 mil
2: 44 kr. per mil för likaledes hela sträckan. Länsstyrelsen i Gävleborgs län
anser att avdraget för de första 1 000 milen bör beräknas till 2: 77 kr. eller
avrundat 2: 80 kr. per mil. För längre körsträckor vill länsstyrelsen dock
inte föreslå någon ändring eftersom räntan inte påverkar de milbundna
kostnaderna.
Högre avdragsbelopp än utredningens föreslås av motororganisationerna
och en del arbetstagarorganisationer. Motor organisationernas samarbets-
delegation åberopar en kostnadskalkyl, fördelad på olika inköpspriser och
körsträckor. Ett närliggande exempel ur delegationens kalkyl är en bil med
inköpspris om 12 000 kr. och årlig körsträcka om 2 000 mil. För denna bil
beräknas kostnaden till 4:37 kr. per mil. Någon närmare precisering av
själva avdragsbeloppen har delegationen dock inte gjort.
En anpassning av avdragsbeloppen till de statliga bilersättningarna för
ordas av TCO och SACO. TCO anser att de sakkunniga inte anfört något
motiv för att avdrag för resor till arbetet skall påtagligt understiga avdragen
för resor i tjänsten. Taxeringsmyndigheterna torde i allmänhet godta de
statliga bilersättningsnormerna vid yrkande av bilkostnadsavdrag för tjäns
teresor i privat tjänst. SACO finner fördelen med anknytning av avdragen till
de statliga ersättningarna vara, att avdragens storlek kan ändras utan andra
utredningar än de som sker mellan arbetsmarknadens parter på den statliga
sektorn.
Sådan anpassning till de statliga bilersättningarna förordas även av För
eningen Sveriges handelsresande, såvitt gäller skattskyldiga som i sin tjänst
regelmässigt använder bil och på grund av tjänsten (t. ex. skrymmande och
tung kollektion) är tvingade att använda större och dyrare bil för resor
mellan bostaden och arbetsplatsen.
Sveriges arbetsledare förbund, som utgår från att arbetsresorna är i ge
nomsnitt endast 500 mil, beräknar en kostnadshöjning för såväl årsbundna
som milbundna kostnader med vardera 50 öre. Förbundet föreslår därför
att avdraget för de första 1 000 milen höjs med 1: 00 kr. till 4: 00 kr. För
de skattskyldiga som reser långa sträckor per år har förbundet dock som
tidigare nämnts förordat att avdraget beräknas efter kostnaden för mellan
stor bil.
I fråga om avtrappningen av avdraget vid 1 000 mil framhåller förbundet
att differensen hittills varit 0: 75 kr. Någon motivering för att öka denna
differens till 1: 00 kr. redovisar inte utredningen. Enligt förbundets mening
Kungl. Maj:ts proposition nr 29 år 1969
27
har denna differens bestämts på ett godtyckligt sätt och drabbar i första hand de skattskyldiga som har speciellt långa sträckor till arbetsplatsen. Förbundet anser att reduceringen av avdraget vid körsträckor över 1 000 mil av rättvise- och skälighetshänsyn bör uppgå till högt 0: 75 kr. och föreslår således att avdraget för dessa körsträckor bestäms till 3: 25 kr.
Slutligen föreslår förbundet att milkostnadsavdragen indexregleras, för att garantera de skattskyldiga en viss följsamhet i avdragen.
Generösare avdragsbelopp vid samåkning förordar länsstyrelsen i Malmö hus län. Det måste nämligen vara ett trafikpolitiskt intresse att dämpa tra fikintensiteten inom tätorter genom att uppmuntra samåkning. Riksskatte nämndens anvisningar anser länsstyrelsen vara väl restriktiva med hänsyn till att schablonavdraget per mil bestämts med utgångspunkt i kostna derna för mindre bil och att transport av medåkande kan antas medföra större slitage och bränslekostnader.
Samma länsstyrelse har, som tidigare nämnts, betonat vikten av att av drag för de verkliga kostnaderna får göras av sjuka och andra som använder bilen som oundgängligt redskap för förvärvande av inkomster.
När det gäller skattebortfallet genom höjda bilkostnadsavdrag framhåller riksrevisionsverket att dess eget förslag innebär mindre skatte bortfall än utredningens förslag. Å andra sidan erinrar Sveriges arbetsledareförbund om att skattebortfallet enligt förbundets förslag till generellt bilav drag blir något större än utredningens förslag.
I lag tekniskt hänseende avstyrker kammarrätten och tre länssty relser förslaget att de allmänna grunderna för de nya schablonreglerna skall införas i anvisningarna till KL.
Kammarrätten ifrågasätter om det är önskvärt och ändamålsenligt med en lagbestämmelse av den innebörd och utformning som förordats. Det före slagna tillägget till punkt 4 av anvisningarna till 33 § KL — som visserligen till sitt innehåll synes vara logiskt oklanderligt — är enligt kammarrätten påtagligt svårtillgängligt för läsaren. Kammarrätten är inte övertygad om att texten kan göras mer lättillgänglig och frågan kan ställas om inte en mera kortfattad bestämmelse därför är att föredra. Genom motivuttalanden kan lagstiftaren med tillräcklig tydlighet klargöra vad som i princip åsyf tats. Att riksskattenämnden skulle underlåta att beakta sådana uttalanden behöver lika litet befaras som att ett i det läget gjort uttalande från nämn den skulle brista i auktoritet, anser kammarrätten. Vidare skulle vinnas — särskilt om detta just genom kompletterande motivuttalanden sank tionerades — att nämnden inte skulle bli så hårt bunden i sina anvisningar till de tillämpande myndigheterna som följer av den föreslagna lagtexten.
Denna är uppenbarligen alltför kategoriskt avfattad. Samtliga bilåkande ar betstagare skall fångas upp av en och samma schablonregel, och detta är inte rimligt. Schablonregeln måste möjliggöra undantag som inte kan till
Kungl. Maj:ts proposition nr 29 år 1969
28
godoses med förslaget. Kammarrätten tänker särskilt på invalider eller på
annorledes handikappade personer, vilkas särskilda förhållanden måste be
aktas. Det kan även finnas andra arbetstagare med särpräglade förutsätt
ningar för vilka den hårt fastlagda schablonregeln inte ger ett tillfredsstäl
lande resultat.
Kammarrätten påpekar vidare att avdragsregler som de nu aktuella kan
med utvecklingen visa sig behöva jämkas i något hänseende som riksskatte
nämnden just med hänsyn till den kategoriskt avfattade lagtexten finner sig
inte kunna tillgodose. Om det inte är fråga om helt grundläggande faktorer
av beskaffenhet att kräva förnyat bedömande från statsmakternas sida, mås
te det enligt kammarrätten anses önskvärt med friare händer för nämnden
att anpassa avdragsrätten till efterhand ändrade förhållanden och vunna er
farenheter.
Slutligen erinrar kammarrätten om att, vad gäller begreppet »särskilt fort-
skaffningsmedel» i ifrågavarande anvisningspunkt, riksskattenämndens nu
varande anvisningar skiljer mellan allmänt kommunikationsmedel och bil.
Den föreslagna lagtexten avser endast den ena kategorien av fortskaffnings-
medel, nämligen bil. Om avsikten är att lagfästa bestämmelser om grunder
för beräkning av avdrag för resor med bil, bör enligt kammarrättens mening
lämpligen även det andra slaget av fortskaffningsmedel — allmänt kommu
nikationsmedel — omnämnas i lagtexten. — Den näst sista meningen i den
föreslagna lagtexten anser kammarrätten böra avslutas med orden »för så
dana resor».
Även länsstyrelsen i Malmöhus län finner bestämmelsen att avdraget
skall bestämmas på grundval av genomsnittliga kostnader vara en tvingan
de regel som inte synes lämna utrymme för särskild anvisning beträffande
avdragsbeloppet för viss grupp av skattskyldiga, t. ex. dem som på grund av
ålder, sjukdom, lyte eller liknande anledning är nödsakade att använda bil.
Enligt länsstyrelsens uppfattning är det emellertid inte befogat att inskränka
rätten för denna grupp att erhålla avdrag för verkliga kostnader. Ett beak
tande härav i lagstiftningen anser länsstyrelsen önskvärt. — Vidare ifråga
sätter länsstyrelsen om man inte möjligen kunde i KL ange grunderna för
bedömningen av avdraget när det är fråga om att underlätta arbetskraftens
rörlighet och anpassningen till strukturutvecklingen, eftersom lagstiftning
om generösare bilavdrag befunnits påkallad. Länsstyrelsen erinrar här om
att ett likartat förfarande, som föranletts av en ändrad samhällsutveckling,
har tillämpats beträffande avdrag för ökade levnadskostnader vid dubbel
bosättning på grund av bl. a. svårighet att anskaffa familjebostad.
Länsstyrelsen i Värmlands län finner det opåkallat att införa schablon
grunderna i lagstiftningen. Dessa föreskrifter synes närmast ha karak
tären av ett slags direktiv till riksskattenämnden och har knappast en
så klar innebörd att de bör införas i anvisningarna till KL. Länsstyrelsen
finner att det använda skrivsättet för övrigt lätt ger det intrycket, vilket
Kungl. Maj:ts proposition nr 29 år 1969
29
sannolikt inte varit utredningens avsikt, att fråga är om en definition av begreppet »skälig kostnad» i samma anvisningspunkt. Bestämmelserna skulle då tolkas så att den skattskyldige i alla lägen får rätt till avdrag, om hans kostnad beräknats enligt de uppställda reglerna. En sådan tolkning leder i åtskilliga fall till orimliga resultat som otillbörligt gynnar den skattskyldige, t. ex. när medlemmar i samma familj färdas i var sin bil till arbetet trots att möjlighet finns till samåkning. I sådana situationer, som ingalunda är ovanliga, bör beskattningsnämnderna enligt länssty relsens mening ha rätt att självständigt pröva vad som i det enskilda fallet skall anses utgöra skälig kostnad. Det vore enligt länsstyrelsen vär defullt om vägledande uttalanden härom kunde göras av riksskattenämn den så att eventuella författningsändringar, som föranleds av utredning ens förslag, inte kommer att vålla missförstånd.
Även länsstyrelsen i Västerbottens län anser att lagtexten getts en sådan formulering att vad som åsyftas är synnerligen svårförståeligt. Läns styrelsen föreslår därför sådan ändring av lagtexten att den endast ut mynnar i ett bemyndigande för riksskattenämnden att årligen fastställa avdragets storlek per mil. Liknande synpunkter anför länsstyrelsen i Norr bottens län.
Motororganisationernas samarbetsdelegation framhåller att det framstår som ett oeftergivligt krav att lagtexten utformas på ett enkelt och lättfatt ligt språk.
En bestämmelse om indexreglerad justering av milkostnadsbeloppen an ser Sveriges arbetsledareförbund böra införas i KL för att garantera de skattskyldiga en viss följsamhet för avdragen.
Fråga om lagstiftning beträffande utredning i avdragsärendena har ta gits upp av länsstyrelsen i Jönköpings län. För att det skall vara möj ligt för taxeringsnämnderna att avgöra, huruvida stadgade villkor är upp fyllda, torde det enligt länsstyrelsen liksom hittills i de flesta fall vara erforderligt att viss utredning lämnas från de skattskyldigas sida. Er farenheterna från den praktiska tillämpningen av hittillsvarande anvis ningar utvisar, att sådan utredning sällan lämnas utan anmaning. Detta medför ökad belastning i form av utredningsarbete hos taxeringsnämnder na och irritation hos de skattskyldiga, som efter det att deklaration av lämnats skall fullständiga denna med erforderliga uppgifter. Enligt läns styrelsens mening bör det anses åligga skattskyldig, som gör anspråk på bilavdrag, att redan i samband med deklarationen lämna uppgifter som visar att han är berättigad erhålla det yrkade avdraget. Länsstyrelsen fö reslår därför att uttrycklig föreskrift meddelas om att skattskyldig, som yrkar avdrag för kostnad för resor med bil mellan bostad och arbetsplats, är skyldig visa avdragets behörighet genom att vid deklarationen foga utred ning på blankett som fastställs av riksskattenämnden.
Kungl. Maj.ts proposition nr 29 år 1969
30
I fråga om tiden för ikraftträdandet av den nya lagstiftningen har re
missinstanserna inte haft någon erinran.
Kungl. Maj:ts proposition nr 29 år 1969
Departementschefen
Kostnaderna för resor till och från arbetsplatsen är avdragsgilla vid in
komsttaxeringen. Avdragsrätten gäller dock endast skälig kostnad. Detta
innebär bl. a. att arbetsplatsen skall ha varit belägen på sådant avstånd
från bostaden att den skattskyldige behövt anlita och även anlitat särskilt
fortskaffningsmedel. Som skälig kostnad anses i regel lägsta avgift för till
gängligt allmänt kommunikationsmedel, såsom järnväg, spårväg eller buss.
Under vissa förutsättningar medges avdrag för kostnader som uppstår vid
begagnande av egen bil som färdmedel. Riksskattenämnden har uppställt
vissa förutsättningar för att bilkostnadsavdrag skall medges. En förutsätt
ning är att vägavståndet mellan bostad och arbetsplats har uppgått till minst
en halv mil. Vidare krävs att tidsvinsten vid bilfärd i förhållande till färd
med allmänt kommunikationsmedel har varit minst en och en halv timme
per dag.
Riksskattenämnden har i sina anvisningar avseende 1969 års taxering
fastställt bilkostnadsavdragets storlek till 2: 50 kr. för varje körd mil
intill 1 000 mil och 1: 75 kr. per mil för körsträckor därutöver. Dessa be
lopp innebär en höjning med 25 öre per mil jämfört med föregående års
taxering.
Frågan om bilkostnadsavdragets storlek har aktualiserats av 1967 års
riksdag och den utredning som tillsatts med anledning av riksdagens utta
lande. En av utgångspunkterna för utredningen har varit den ökade bety
delse för särskilt glesbygdsbefolkningen som bilen fått under senare år.
Samtidigt med den strukturomvandling inom näringslivet som ägt rum
och som torde komma att fortgå har skett förändringar inom det allmän
na kommunikationsväsendet som på många håll medför ökat beroende
av den egna bilen som färdmedel. Det är då naturligt att granska de följ
der i skattehänseende för den enskilde individen som denna utveckling kan
medföra när det gäller hans kostnader för resor mellan bostad och arbets
plats.
Bilen har blivit snart sagt var mans egendom. Biltätheten i landet upp
går f. n. till en bil på var fjärde invånare. Även om sålunda bilinnehav i
de flesta fall torde få tillskrivas andra motiv än dem som förestavas av be
hovet av att kunna ta sig till och från arbetet, ser jag det inte som något
avsteg från skattemässiga principer att medge avdrag vid inkomsttaxe
ringen för bilkostnader i den mån de förorsakats av resor mellan hemmet
och arbetsplatsen.
Som jag nyss sagt avgörs de närmare förutsättningarna för bilkostnads
31
avdrag av riksskattenämnden som emellertid har att följa principerna i KL. Dessa principer är allmänt hållna och lämnar i och för sig rum för diskussioner om tillämpningen. Även om det från flera synpunkter är praktiskt att inte belasta KL med för många detalj föreskrifter är det dock enligt min mening lämpligt i detta fall att beträffande bilresor till och från arbetet mer än vad som f. n. är fallet i KL konkretisera grunderna för avdragsrätten.
Ett första villkor för avdragsrätt är naturligtvis att bilresor från både den skattskyldiges och samhällets synpunkt ter sig som det ändamålsen ligaste och mest ekonomiska färdsättet. Därvid kommer flera bedöm- ningspunkter in i bilden. En viktig sådan bedömningspunkt är att av ståndet från bostaden till arbetsplatsen är så stort att det motiverar färd med bil. Den nuvarande tillämpningen, som är föranledd av riksskatte nämndens anvisningar, är som nämnts att färdlängden skall uppgå till minst en halv mil. Vidare tillämpas den regeln att tidsvinsten skall vara minst en och en halv timme sammanlagt för fram- och återresa.
Eu regel av sistnämnda typ — som i flera sammanhang, inte minst vid remissbehandlingen av det nu aktuella betänkandet, blivit utsatt för kritik — är visserligen nödvändig inom t. ex. storstadsregioner som ett komple ment till regeln om minsta färdlängd. Principen om ersättning för billigaste färdmedel skulle annars bli mycket svår att tillämpa för taxeringsnämn derna. Regelns nuvarande utformning och framför allt tillämpning är emellertid kanske inte helt lyckad. Jag vill därvid framhålla att enligt riksskattenämndens anvisningar det klart skall framgå att användandet av bil i stället för allmänt kommunikationsmedel regelmässigt medför den an givna tidsvinsten. Det har i något remissyttrande framkommit att taxerings myndigheterna i en storstadsregion är strängt upptagna med kalkyler av sådan typ. Detta måste betraktas som otillfredsställande. Enligt min mening synes en restriktivare inställning i dessa fall motiverad.
Både frågan om minimiavstånd och frågan om tidsbesparing är av den beskaffenheten att jag inte avser att lägga fram konkreta förslag i detta sammanhang. Jag anser således att det liksom hittills bör ankomma på riksskattenämnden att lämna närmare anvisningar härom.
I fråga om bilkostnadsavdragets storlek anser jag i likhet med utred ningen och samtliga remissinstanser att avdraget bör beräknas efter en schablon. Det vore synnerligen opraktiskt att låta de skattskyldiga redovisa de faktiska kostnaderna och uppdra åt beskattningsmyndigheterna att pröva skäligheten av sådana kostnader.
Utgångspunkten för schablonberäkningen bör i enlighet med utred ningens allmänt accepterade förslag liksom hittills vara de genomsnittliga kostnaderna för mindre bil. Grunden härför är att det i normalfal let inte behövs en större bil för att kunna ta sig till arbetsplatsen. I fråga om handelsresande och andra liknande kategorier som på grund av skrym
Kungl. Maj.ts proposition nr 29 år 1969
32
Kungl. Ma j:ts proposition nr 29 år 1969
mande last är tvungna att använda större bil synes emellertid sådan scha
blonberäkning mindre lämplig. Samma resonemang gäller också den som
till följd av sjukdom eller handikapp är tvungen att använda större eller
till följd av invalidutrustning dyrare bil. Det bör få ankomma på riksskatte
nämnden att för de fall som jag här berört föreskriva andra och förmånli
gare grunder för avdragets beräkning.
När det gäller den närmare utformningen av schablonen har utred
ningen frångått den traditionella uppdelningen i fasta och rörliga kost
nader och i stället föreslagit att kostnaderna skall delas upp på års-
bundna och milbundna kostnader. Därmed menas att avskriv-
ningskostnaderna, som hittills i sin helhet betraktats som en fast kostnad,
delas upp i en årsbunden del som motsvarar modellkostnaden, dvs. den
värdeminskning som årligen inträffar genom att bilen blivit en årsmodell
äldre, och en milbunden del som motsvarar slitaget. Verkan av detta för
slag, som i och för sig vunnit allmän anslutning, är att de som kör längre
sträckor får högre avdrag. Eftersom denna verkan överensstämmer med
syftet med en reform på detta område vill jag tillstyrka att schablonen
grundas på årsbundna och milbundna kostnader.
För att man skall få fram ett skäligt avdrag för de årsbundna kostna
derna, som ju inte kan få dras av i sin helhet, måste dessa kostnader på
något sätt fördelas mellan privatkörning och körning till och från arbets
platsen. Utredningen har föreslagit att sådan fördelning sker efter en av
riksskattenämnden gjord beräkning av de genomsnittliga årliga
körsträckorna för de båda slagen av körning. Principen att anta ett
riksgenomsnitt för sådana körningar i stället för att gå efter de individuella
körsträckorna ger ökad rättvisa och jag kan därför i likhet med remissin
stanserna tillstyrka att principen skall ingå i schablonen.
När det gäller körsträckan till och från arbetet har det av utredningen
valda genomsnittet om 1 000 mil mött invändning från arbetsledareför
bundet, som anser att sträckan bör vara endast hälften så stor. Det fram
går visserligen av utredningens material att den genomsnittliga körsträckan
är kortare än 1 000 mil. Emellertid grundas detta material i viss del på
uppgifter beträffande personer som inte arbetat hela året. Dessutom är
materialet några år gammalt. Om man godtar utredningens siffror beträf
fande privatkörning, vilket jag som strax skall framgå är beredd att göra,
får man dessutom med arbetsledareförbundets ståndpunkt en sämre kom
pensationsgrad vilket i sin tur medför en underkompensation åt de personer
som har längre körsträcka mellan hemmet och arbetsplatsen. Min uppfatt
ning är således att det genomsnitt för nämnda körsträcka som utredningen
föreslagit bör accepteras.
I fråga om den privata körsträckans genomsnittliga längd har tre re
missinstanser ansett de av utredningen antagna 1 300 milen vara i över
kant. Jag vill då erinra om att kategorin handelsresande, som måhända
33
har en lägre genomsnittlig privatkörning än andra yrkeskategorier, en ligt vad jag tidigare anfört, i allmänhet inte skall vara underkastade den föreslagna schablonregeln. Utredningens förslag på denna punkt överens stämmer helt med resultatet av en särskild undersökning i frågan. Trots att undersökningen omfattat en delvis annan kategori än den som avses i förevarande sammanhang finner jag inte att tillräckliga skäl visats att frångå utredningen på denna punkt.
Den bil kostnadskalkyl som utredningen presenterat grundar sig på de schablonregler som jag nyss tillstyrkt. Den innebär i princip
således att —i— av årsbeloppet för de årsbundna kostnaderna får dras av
för varje körd mil intill 1 000 mil. För den som kör mer än 1 000 mil om året täcker avdragsrätten i fråga om den överskjutande sträckan endast de mil bundna kostnaderna. Mot denna princip har endast riksrevisionsverket gjort invändningar. Verket har föreslagit ett system för avdragsrätt enligt vilket körsträckan delas upp i 1 000-milsintervaller. Den som exempelvis kör 1 500 mil får ett annat och lägre bilkostnadsavdrag för alla mil än den som kör exempelvis 900 mil. En svaghet i riksrevisionsverkets system är att i vissa situationer en person som haft längre körsträcka får lägre avdrag än en som haft kortare körsträcka. Jag är därför inte benägen att för orda riksrevisionsverkets förslag även om skattebortfallet därigenom skulle bli mindre.
Anmärkningarna mot de särskilda posterna i utredningens kalkyl har vid remissbehandlingen varit relativt få. Beträffande vissa kalkylposter har föreslagits såväl höjningar som sänkningar. Dessa anmärkningar torde dock beloppsmässigt i stort sett jämna ut varandra. En post förtjänar dock uppmärksamhet av principiella skäl. Det gäller posten ränta på avskriv- ningsbeloppet. Några remissinstanser har invänt att posten kan dras av även i förvärvskällan inkomst av kapital och således bli föremål för dubbel av dragsrätt. Invändningen är riktig men torde inte behöva leda till omräk ning av kalkylen. I denna del utgör kalkylen nämligen inte någon nyhet mot vad som tidigare accepterats och tillämpats. Som helhet betraktad har kalkylen godtagits av det stora flertalet remissinstanser och även jag vill tillstyrka att den läggs till grund för avdragsberäkningen.
Resultatet av den nya schablonen och bilkostnadskalkylen blir ett av- d r a g s b e 1 o p p om 3: 00 kr. per mil för de första 1 000 milen och 2: 00 kr. per mil för körsträckor därutöver. Jag vill dock erinra om att en ändring av kostnadsläget givetvis kan komma att föranleda justering av avdragsbeloppen.
Ett genomförande av' de förslag till generösare avdragsregler som jag nu lagt fram kan beräknas medföra ett skattebortfall för statsverket om ca 40 milj. kr. och för kommunerna om ca 30 milj. kr.
Kungl. Maj:ts proposition nr 29 år 1969
34
Jag har redan tidigare nämnt att jag finner lämpligt att i KL kon
kretisera grunderna för avdragsrätten. Schablongrunderna bör tas in
i punkt 4 av anvisningarna till 33 § KL. Lagtexten bör inte inom scha
blonens tillämpningsområde innesluta sådana kategorier som redan nu
står utanför riksskattenämndens allmänna schablonavdrag. Som jag ti
digare nämnt vill jag därför föreslå en uttrycklig bestämmelse av inne
börd att riksskattenämnden skall fastställa särskilda grunder för dels
den som på grund av ålder, sjukdom eller handikapp är tvungen att an
vända bil och dels den som på grund av skrymmande last måste använda
större bil.
När det gäller körsträckornas längd i mil, avdragsbeloppens storlek i
kronor och andra faktorer som påverkas av samhällsutvecklingen och
därför ofta kräver justeringar bör någon precisering inte ske i lagtexten.
I stället bör i förenämnda lagrum i KL inskrivas ett allmänt bemyndigan
de och samtidigt skyldighet för riksskattenämnden att för varje kalen
derår fastställa de närmare grunderna för avdrag. I detta bemyndigan
de ligger givetvis också en rätt för riksskattenämnden att ange förut
sättningarna för att avdrag över huvud taget skall få medges. Någon
särskild bestämmelse om indexreglering av avdragsbeloppen kan inte an
ses behövlig, eftersom riksskattenämnden årligen omprövar beloppens
storlek. Inte heller kan det nu anses behövligt att införa särskilda bestäm
melser om utredning i avdragsärendena.
De nya bestämmelserna bör avse redan innevarande års bilresor och så
ledes tillämpas första gången vid 1970 års taxering. Ikraftträdandet av be
stämmelserna bör därför ske snarast möjligt.
Kungl. Maj:ts proposition nr 29 år 1969
Hemställan
Under åberopande av det anförda hemställer jag att Kungl. Maj:t genom
proposition föreslår riksdagen att antaga inom finansdepartementet upprät
tat förslag till lag om ändring i kommunalskattelagen den 28 september
1928 (nr 370).
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in
stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt
förordnar Hans Maj:t Konungen att till riksdagen
skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till
detta protokoll utvisar.
Ur protokollet:
Gunnel Anderson
Kungl. Maj:ts proposition nr 29 år 1969
35
36
Kungl. Maj.ts proposition nr 29 år 1969
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
liga körsträckan. För körsträcka där
utöver skall avdraget avse endast de
milbundna kostnaderna.
Denna lag träder i kraft den 1 januari 1969 och skall tillämpas första
gången vid 1970 års taxering.
M
A
R
C
U
S
B
O
K
T
R
.
STH
LM
19
69
6
9
0
1
2
0
Bilaga 2
Antal skattskyldiga år 19651 med bilavdrag fördelade efter avdragets storlek samt efter civilstånd
och sammanräknad nettoinkomst
Civilstånd
Inkomst
Bilavdrag, kr.
Samt
liga
Median
värden
i mil
1—
299
300—
499
500—
999
1000—
1499
1 500—
1 999
2 000—
2 599
2 600—
3199
3 200—
Motsvarande körsträcka i mil
0—
150
150—
250
250—
500
500—
750
750—
1 000
1 000—
1 500
1 500—
2 000
2 000—
Civilstånd:
ensamstående utan barn ...................
23 000
24 000
37 900
23 500
10 300
13 200
1 800
2 500
136100
389
ensamstående med barn........................
1 100
400
1 800
1 100
1 500
700
—
—
6 500
500
gifta ej samtax. utan barn ...............
3 500
6 400
14 000
5 600
3 800
1 500
400
400
35 500
391
gifta ej samtax. med barn...................
9 500
9 900
16100
14 900
8 400
7 300
4 000
2 200
72 200
510
gifta samtax. utan barn........................
10 000
8 900
16 500
9 400
6 300
3 700
2 200
1 100
59 000
399
gifta samtax. med barn........................
10 000
13 100
23 500
20 600
7 900
8 800
5 000
1 800
91 600
402
Inkomst kr.:
0— 2 999.........................................
4 600
400
1 500
400
—
—
—
—
6 800
in
3 000— 4 999.........................................
3 500
4 000
3 200
700
1 100
—
—
—
12 500
219
5 000— 9 999.........................................
9 500
9 300
12 400
7 600
1 800
3 200
—
400
44100
315
10 000—14 999.........................................
11 700
13 500
25 000
14 100
7 600
5 900
1 400
1 100
80 200
399
15 000—19 999.........................................
11 800
17 900
29 500
23 900
11900
14 000
3 300
1 100
113 300
470
20 000 24 999.........................................
9100
9 500
20 900
16 000
8 900
6 700
4 000
2 200
77 200
409
25 000—29 999.........................................
4 700
4 000
6 200
6 300
3 600
1 800
400
1 800
28 900
481
30 000—39 999.........................................
3 000
2 200
7 400
4 000
2 200
2 900
2 500
1100
25 400
500
40 000—49 999.........................................
400
1 500
2 200
1 800
400
400
1 100
400
8100
494
50 000—
.........................................
: [400
400
1 500
400
700
400
700
—
4 400
495
Samtliga
58;700
62 600
109 600
75 200
38100
35 200
13 400
8 000
400 900
430
1
1966 års taxering
K
u
n
g l.
M
a
j: ts
p
ro
p
o
si
tio n
n r
2 9
å r
1
9
6
9