Prop. 1970:102
('med förslag till lag om ändring i militärersättningsförordningen (1950:261), m. m.',)
Kungl. Maj.ts proposition nr 102 år 1970
1
Nr 102
Kungl. Maj:ts proposition till riksdagen med förslag till lag om
ändring i militärersättningsförordningen (1950:261) , m. m.; given Stockholms slott den 20 mars 1970.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över försvarsärenden för denna dag, föreslå riksdagen att antaga härvid fogade förslag till
1) lag om ändring i militärersättningsförordningen (1950: 261), 2) lag om ändring i förordningen (1954: 249) om ersättning i anledning av kroppsskada, ådragen under tjänstgöring i civilförsvaret.
Enligt Vårt nådiga beslut:
GUSTAF ADOLF
Sven Andersson
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås en begränsning av militärersättningsförordningens personkrets och en förbättring av sjukpenningskyddet för värnpliktiga efter avslutad grundutbildning. Vidare föreslås sådana ändringar i förordningen om ersättning i anledning av kroppsskada, ådragen under tjänstgöring i civilförsvaret, att rätten till ersättning enligt förordningen omfattar även skada vid vistelse inom förläggningsområde på grund av tjänstgöringen och att skyldighet att anmäla inträffad skada åläggs också annan än civilför- svarschef. De nya bestämmelserna föreslås träda i kraft den 1 juli 1970.
Bihang till riksdagens protokoll 1970. 1 samt. Nr 102
2
Kungl. Maj.ts proposition nr 102 år 1970
Förslag
till
1) Lag
om ändring i militärersättningsförordningen (1950:261)
Härigenom förordnas i fråga om militärersättningsförordningen (1950:
261),1
dels att 1 § 1 och 2 inom. samt 2 §
angivna lydelse,
dels att i förordningen skall införas
givna lydelse.
(Nuvarande lydelse)
1
1 mom.s Drabbas i denna förord
ning avsedd värnpliktig, till manskap
hörande fast anställd, förste fält
flygare, förste flygnavigatör, icke
ständigt tjänstgörande fast anställd
eller frivillig under militärtjänst
göring å tid, då riket icke befinner
sig i krig, av skada till följd av
olycksfall eller ådrager sig person,
som nu nämnts, annorledes under
dylik tjänstgöring sjukdom, utgives
av allmänna medel ersättning enligt
nedan stadgade grunder.
I denna förordning avses
med värnpliktig: den som fullgör
värnplikt;
med fast anställt manskap: dels
innehavare av icke-ordinarie man-
skapsbeställningar på aktiv stat, dels
manskap över stat, dels ock musik-
elever; 1 2
, 6 § 5 inom. och 9 § skall ha nedan
en ny paragraf, 22 a §, av nedan an-
(Föreslagen lydelse)
§•
1 mom. Drabbas i denna förord
ning avsedd värnpliktig eller frivillig
under militärtjänstgöring å tid, då
riket icke befinner sig i krig, av ska
da till följd av olycksfall eller ådra
ger sig person, som nu nämnts, an
norledes under dylik tjänstgöring
sjukdom, utgives av allmänna medel
ersättning enligt nedan stadgade
grunder.
I denna förordning avses
med värnpliktig: den som fullgör
tjänstgöring enligt värnpliktslagen
eller eljest åtnjuter förmåner enligt
grunder som gälla för värnpliktig;
samt
1 Förordningen omtryckt 1954: 460.
2 Senaste lydelse 1955: 362.
3
Kungl. Maj.ts proposition nr 102 år 1970
(Nuvarande lydelse)
med icke ständigt tjänstgörande fast anställd personal: dels personal i krigsmaktens reserver utom pen sionsavgången personal, dels batal jonsläkare vid fältläkarkåren, fältläkarstipendiater, marinläkare av 2. graden vid stammen, marinläkarstipendiater, flygläkare av 2. graden på aktiv stat och bataljonsveterinärer vid fältveterinärkåren, dels ock indelt manskap; samt
med frivilliga: —------------------ - — Med skada------- -------------------------2 mom. Ersättning utgives jämväl i anledning av skada eller sjukdom, som någon under tid, då riket icke befinner sig i krig, ådrager sig vid inskrivning till värnpliktstjänstgö ring eller vid prövning för vinnande av anställning såsom manskap eller under omständigheter, som enligt Konungens förordnande jämställas därmed.
(Föreslagen lydelse)
-------denna förordning. — sitt ändamål.
2 mom. Ersättning utgives jämväl i anledning av skada eller sjukdom, som någon under tid, då riket icke befinner sig i krig, ådrager sig vid inskrivningsförrättning eller pröv ning för antagning som officers- eller reservofficersaspirant vid krigsmak ten eller vid färd till eller från sådan förrättning eller prövning eller under omständigheter, som enligt Konung ens förordnande jämställas därmed.
2 §3
Militärtjänstgöring anses-----------då han eljest på grund av tjänst göringen uppehållit sig inom kasern- område, fartyg eller annan förlägg- ningsplats eller i nära samband med tjänstgöringen lovligen uppehållit sig å allmän plats inom tjänstgörings orten eller den omgivning därav, där personal tillhörande manskapet van ligen vistas under fritid, samt
då han färdats —------------------------Med militärtjänstgöring jämställes av militär myndighet kontrollerad frivillig utbildningskurs till gagn för 1
------------------ -—- under tid,
då han eljest på grund av tjänst göringen uppehållit sig inom kasern område, fartyg eller annan förlägg- ningsplats eller i nära samband med tjänstgöringen lovligen uppehållit sig å allmän plats inom tjänstgörings orten eller den omgivning därav, där värnpliktiga vanligen vistas under fritid, samt ------- utom tjänstgöringsorten.
Med militärtjänstgöring jämställes av myndighet kontrollerad frivillig utbildning till gagn för totalförsvaret
1 Senaste lydelse 1955: 362.
4
Kiingl. Maj.ts proposition nr 102 år 1970
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
rikets försvar ävensom i 1 § 2 mom.
avsedd inskrivning eller prövning.
6
5 mom.1 Ersättning enligt 2—4
mom. utgår icke till fast anställt
manskap, förste fältflygare eller
förste flygnavigatör, så länge anställ
ningen varor, ej heller till värnplik
tiga, icke ständigt tjänstgörande fast
anställd personal eller frivilliga för
tid, under vilken tjänstgöringen va
rar.
9
Den skadades----------- —--------------
Den årliga arbetsförtjänsten för
den, som ådragit sig skadan under
värnpliktstjänstgöring, må dock icke
beräknas till lägre belopp än ett be
lopp motsvarande två och en halv
gånger det basbelopp som gällde vid
ingången av det år då skadan inträf
fade. Detsamma gäller beträffande
fast anställt manskap och hemvärns-
personal, då fråga är om ersättning
för tid efter det den skadade fyllt
tjugu år eller om livränta till efter
levande.
ävensom i 1 § 2 mom. avsedd förrätt
ning eller prövning.
§•
5 mom. Ersättning enligt 2—4
mom. utgår icke till värnpliktiga el
ler frivilliga för tid, under vilken
tjänstgöringen varar.
t2
— om yrkesskadeförsäkring.
Den årliga arbetsförtjänsten för
den, som ådragit sig skadan under
värnpliktstjänstgöring, må dock icke
beräknas till lägre belopp än ett be
lopp motsvarande två och en halv
gånger det basbelopp som gällde vid
ingången av det år då skadan inträf
fade. Detsamma gäller beträffande
hemvärnspersonal, då fråga är om
ersättning för tid efter det den ska
dade fyllt tjugu år eller om livränta
till efterlevande.
22 a §.
Har värnpliktig under grundut
bildning eller motsvarande utbild
ning enligt 27 § 1 mom. D. värn
pliktslagen eller under repetitions
utbildning i direkt anslutning till
grundutbildning ådragit sig sjuk
dom, som efter tjänstgöringens slut 1
1 Senaste lydelse 1955: 362.
* Senaste lydelse 1967: 918.
5
(Nuvarande lydelse) (Föreslagen lydelse)
medför nedsättning av arbetsförmå gan med minst hälften men som ej berättigar till ersättning enligt denna förordning, har han rätt till särskild sjukpenning. Detsamma gäller om han efter tjänstgöringens slut ådra ger sig sjukdomen under utryckningsmånaden eller månaden när mast efter denna.
Den särskilda sjukpenningen utgår med det belopp som skulle ha utgålt enligt lagen om allmän försäkring, om placering i sjukpenningklass grundats på den i 9 § denna förord ning angivna lägsta årliga arbetsför tjänsten. 1 fråga om barntillägg till sjukpenningen äga bestämmelserna i lagen om allmän försäkring mot svarande tillämpning. Från den sär skilda sjukpenningen skall avräknas sjukpenning som utgår enligt lagen om allmän försäkring eller lagen om yrkesskadeförsäkring eller enligt grunderna för sistnämnda lag.
Kungi. Maj ds proposition nr 102 år 1970
Denna lag träder i kraft den 1 juli 1970. Äldre bestämmelser gäller fort farande i fråga om fast anställd befälselev så länge hans löneförmåner regle ras i den ordning som gäller vid ikraftträdandet. De nya bestämmelserna i 22 a § gäller ej för värnpliktig som avslutat tjänstgöringen före den 1 juli 1970.
6
Kungl. Maj.ts proposition nr 102 år 1970
Förslag
till
2) Lag
om ändring i förordningen (1954:249) om ersättning i anledning av kroppsskada,
ådragen under tjänstgöring i civilförsvaret
Härigenom förordnas, att 1 och 7 §§ förordningen (1954: 249) om ersätt
ning i anledning av kroppsskada, ådragen under tjänstgöring i civilförsvaret,
skall ha nedan angivna lydelse.
(Nuvarande lydelse)
(Föreslagen lydelse)
1
Drabbas någon----------------------------
Med skada--------------- - -— -------------
Till olycksfall, som avses i första
stycket, hänföres jämväl olycksfall
vid färd till eller från platsen för
tjänstgöringen, såframt färden för-
anledes av och står i nära samband
med tjänstgöringen.
7
Civilförsvarschef, som genom un
derrättelse från den skadade eller
eljest erhållit kännedom om skada,
som medför eller skäligen kan anta
gas medföra rätt till ersättning en
ligt denna förordning, skall ofördröj-
ligen anmäla skadan till riksförsäk-
ringsanstalten.
§■
------ i civilförsvaret.
- sitt ändamål.
Till olycksfall, som avses i första
stycket, hänföres jämväl olycksfall
vid vistelse inom förläggningsområde
på grund av tjänstgöringen och vid
färd till eller från platsen för tjänst
göringen, såframt färden föranledes
av och står i nära samband med
tjänstgöringen.
§•
Har civilförsvarschef eller myndig
het som civilförsvarsstyrelsen be
stämmer genom underrättelse från
den skadade eller eljest erhållit kän
nedom om skada, som medför eller
skäligen kan antagas medföra rätt
till ersättning enligt denna förord
ning, skall civilförsvarschefen re
spektive myndigheten ofördröjligen
anmäla skadan till riksförsäkrings
verket.
Denna lag träder i kraft den 1 juli 1970.
Kiingl. Ma j:ts proposition nr 102 år 1970
7
Utdrag av protokollet över försvarsärendcn, hållet inför Hans
Kungl. Höghet Regenten, Hertigen av Halland, i stats rådet på Stockholms slott den 20 mars 1970.
Närvarande:
Statsministern
P
alme, ministern för utrikes ärendena
N
ilsson, statsråden
S
träng
, A
ndersson
, L
ange
, H
olmqvist
, A
spling
, L
undkvist
, G
eijer
,
M
yrdal
, O
dhnoff
, W
ickman
, M
oberg
, B
engtsson
, N
orling
, L
idbom
,
C
arlsson
.
Chefen för försvarsdepartementet, statsrådet Andersson, anmäler efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om förbättrat sjukpenningskydd för värnpliktiga m. m. och anför.
Inledning
De grundläggande bestämmelserna om ersättning med anledning av kroppsskada under militärtjänstgöring eller motsvarande tjänstgöring finns i militärersättningsförordningen (1950:261; senast ändrad 1968:630). Be stämmelserna i förordningen ansluter i flera viktiga hänseenden till lagen (1954: 243) om yrkesskadeförsäkring. Ersättningsärenden enligt militär ersättningsförordningen avgörs med vissa undantag av riksförsäkringsverket.
Förordningen äger tillämpning på värnpliktiga, vapenfria tjänstepliktiga, vissa fast anställda underbefäl, viss inte ständigt tjänstgörande fast anställd personal — bl. a. reservpersonal som inte är pensionsavgången — hem- värnspersonal och i militärtjänstgöring frivilligt deltagande personal som enligt Kungl. Maj :ts förordnande hänförs under förordningen. Kungl. Maj :t har vidare rätt att, om särskilda förhållanden föranleder det, besluta om ersättning enligt förordningens grunder till annan personal som deltar i militärtjänstgöring.
Militärersättningsförordningens bestämmelser innebär att ersättning ut går för skada till följd av olycksfall under militärtjänstgöring. Med militär tjänstgöring jämställs inskrivningsförrättningar och sådan frivillig utbild ningskurs till gagn för landets försvar som kontrolleras av militär myndig het. Förordningen omfattar inte bara skador under själva tjänstgöringen utan också skador under vissa färder. Ersättning utgår sålunda för olycks fall under färd till tjänstgöring som skall påbörjas och under färd från av slutad tjänstgöring liksom under färd i samband med permission och fritid.
8
Vidare ersätts skada som inträffat under vistelse i tjänstgöringslokal eller
inom tjänstgöringsområdet även om vederbörande inte tjänstgör vid skadc-
tillfället. Dessutom kan ersättning utgå för skador under uppehåll på all
män plats inom tjänstgöringsorten eller den omgivning av orten där per
sonalen vanligen vistas under fritid.
Enligt militärersättningsförordningen ersätts av allmänna medel nödvän
diga kostnader för läkar-, tandläkar- eller sjukhusvård, för läkemedel samt
för resor. Den skadade kan vidare erhålla sjukpenning och livränta enligt
bestämmelser som i huvudsak motsvarar de som gällej:, vid yrkesskador.
Militärersättningsförordningens bestämmelser om sjukpenning innebär i
huvudsak följande.
Sjukpenning utgår om olycksfallet medfört sjukdom som förorsakat för
lust av arbetsförmågan eller nedsättning av den med minst hälften. Sjuk
penning kan kompletteras med barntillägg och vårdbidrag. Sjukpenning,
barntillägg och vårdbidrag utgår i regel inte så länge anställningen eller
tj änstgöringen varar.
Storleken av de belopp med vilka sjukpenning skall utgå är beroende av
den skadades årliga arbetsförtjänst. En maximigräns finns såtillvida att
arbetsförtjänsten inte får beaktas i den mån den överstiger fem gånger bas
beloppet vid skadeårets ingång enligt lagen (1962:381) om allmän försäk
ring. För den som blivit skadad under värnpliktstjänstgöring finns fastställt
ett minimibelopp som är högre än det belopp som gäller vid yrkesskador.
Den årliga arbetsförtjänsten får i sådant fall nämligen inte beräknas till
lägre belopp än två och en halv gånger basbeloppet enligt lagen om allmän
försäkring.
Sjukpenningens storlek bestäms av den sjukpenningklass till vilken den
skadade hör med hänsyn till sin årliga arbetsförtjänst. Sjukpenningklas
serna och sjukpenningbeloppen är desamma som i sjukpenningtabellen i
3 kap. 4 § lagen om allmän försäkring. Eftersom den arbetsförtjänst som
beaktas enligt militärersättningsförordningen är maximerad, utnyttjas ta
bellen endast till den del den faller under det för skadeåret gällande in
komsttaket. Av 4 kap. 5 § lagen om allmän försäkring framgår emellertid
att sjukpenning enligt lagen utges i den mån beloppet överstiger sjukpenning
enligt militärersättningsförordningen. Den som är sjukförsäkrad och pla
cerad i högre sjukpenningklass enligt lagen om allmän försäkring än som
täcks av inkomsttaket i militärersättningsförordningen får därför alltid den
högre sjukpenning som han är berättigad till enligt lagen om allmän för
säkring. Den försäkrade kan för varje hel månad av tjänstgöringstiden be
frias från den del av sjukförsäkringsavgiften som avser grundsjukpenning
och tilläggssjukpenning. Han måste dock ansöka om sådan avgiftsbefrielse
hos försäkringskassan inom två månader efter tj änstgöringens slut.
I sitt betänkande Ersättning vid yrkesskada i statlig tjänst m. m. (Stencil S
1966: 8) föreslog yrkesskadeutredningen, att det ekonomiska skyddet för
Kungl. Maj.is proposition nr 102 år 1970
Kungl. Maj:ts proposition nr 102 år 1970
9
dem so in ådrar sig skador eller sjukdomar i samband med militärtjänst göring skulle byggas upp på samma sätt som yrkesskadeskyddet och i prin cip integreras i den allmänna försäkringen. I fråga om personkretsen borde enligt utredningen militärskadeskyddet inte omfatta krigsmaktens fast an ställda personal. Utredningen ansåg också påkallat att de värnpliktiga till försäkrades ett sjukpenningskydd på en viss miniminivå som förslagsvis motsvarade sjukpenning enligt lägst sjukpenningklass It i den allmänna försäkringen. Utredningen framhöll därvid att många av dem som gör sin första tjänstgöring har låg sjukpenning eller ingen sjukpenning alls från den allmänna försäkringen. Vidare framhölls att många värnpliktiga skulle ha kunnat få inkomst av förvärvsarbete och därigenom ha byggt upp ett sjukpenningskydd som de inte har möjlighet till på grund av militärtjäns ten. För värnpliktiga som är sjuka när tjänstgöringen upphör men som på grund av att sjukdomen inte har samband med tjänstgöringen inte har rätt till sjukpenning enligt militärersättningsförordningen föreslog utredningen ett särskilt sjukpenningskydd så länge sjukdomstiden varade.
I prop. 1967: 147 lades fram förslag om vissa väsentliga förbättringar inom yrkesskadeförsäkringens och därmed också militärersättningsförord- ningens område. Däremot behandlades inte de av yrkesskadeutredningen berörda frågorna om militärersättningsförordningens personkrets och sär skilt sjukpenningskydd för värnpliktiga efter tjänstgöringens upphörande. Frågorna togs dock upp vid riksdagsbehandlingen av propositionen. I två motioner (I: 898 och II: 1112) anmärkte motionärerna att den personkrets som förordningen omfattar är för vid och önskade att Kungl. Maj :t skulle överväga det spörsmålet. Andra lagutskottet (2LU 1967:68) ansåg att de nuvarande reglerna var föråldrade och därför borde överses. Motionärerna riktade också kritik mot att yrkesskadeutredningens förslag om sjukpen ningskydd efter avslutad tjänstgöring inte hade behandlats och ville att frågan skulle lösas i enlighet med utredningens förslag. Utskottet ansåg att spörsmålet borde belysas närmare. Saken var emellertid enligt utskottet komplicerad och hängde bl. a. samman med regler på pensionssidan. Det var därför möjligt att frågan inte kunde lösas inom militärersättningsför- ordningens ram utan borde ses i ett större sammanhang. Andra lagutskottet hemställde i nu angivna frågor, att riksdagen i anledning av motionerna skulle ge Kungl. Maj :t till känna vad utskottet anfört angående behovet av översyn av förordningen m. m. Riksdagen biföll utskottets hemställan (rskr 401).
I beslut den 12 januari 1968 uppdrog Kungl. Maj :t åt försvarets civilför valtning att efter samråd med riksförsäkringsverket och andra berörda myn digheter överse militärersättningsförordningen i de av riksdagen angivna hänseendena och föreslå de bestämmelser som översynen kunde ge anled ning till.
Frågan om de värnpliktigas sjukpenningskydd efter avslutad tjänstgöring
Kungl. Maj.ts proposition nr 102 år 1970
behandlades också vid 1969 års riksdag. I två motioner (I: 776 och II: 884) hemställdes om förbättrat skydd vid sjukdom in. in. som inträffar i nära anslutning till bl. a. värnpliktstjänstgöring. Andra lagutskottet (2LU 1969: 34) erinrade om den särskilda regel i lagen om allmän försäkring som gäller för värnpliktiga och som innebär att de när de rycker ut från tjänst göring har kvar den placering i sjukpenningklass som de hade vid tjänst göringens början. Problemen torde därför enligt utskottet begränsas till sådana värnpliktiga, som vid inryckningen till militärtjänst inte är placerade i sjukpenningklass eller är berättigade endast till låg sjukpenning. Utskottet erinrade också om att frågan på riksdagens begäran var föremål för utred ning inom försvarets civilförvaltning. Utskottet hemställde att motionerna inte skulle föranleda någon riksdagens åtgärd. Riksdagen biföll utskottets hemställan.
Försvarets civilförvaltning har i skrivelse den 16 januari 1970 föreslagit, att inilitärersättningsförordningens personkrets i princip inte längre skall omfatta krigsmaktens fast anställda personal och att det införs ett särskilt sjukpenningskydd för värnpliktiga efter grundutbildningens slut. Civilför valtningens förslag är avlämnat efter samråd med riksförsäkringsverket. Överbefälhavaren, värnpliktsverket, svenska officersförbundet, svenska un- derofficersförbundet, försvarsväsendets underbefälsförbund, reservofficerar nas centralorganisation, svenska reservunderofficersförbundet och Sveriges läkarförbund har av civilförvaltningen beretts tillfälle att yttra sig över ett inom civilförvaltningen upprättat utkast till ändring i militärersättnings- förordningen in. in. Yttranden bär därvid avgetts av överbefälhavaren, värn pliktsverket och läkarförbundet. Övriga organisationer har meddelat civil förvaltningen att de inte funnit anledning att yttra sig.
Försvarets civilförvaltnings förslag
Försvarets civilförvaltning föreslår i överensstämmelse med yrkesskade- utredningens förslag år 1966, att krigsmaktens fast anställda personal i prin cip inte längre skall ingå i militärersältningsförordningens personkrets. Det ta innebär att följande fast anställda inte får det skydd som förordningen ger, nämligen indelt manskap, förste fältflygare och förste flygnavigatör, personal i krigsmaktens reserver, bataljonsläkare vid fällläkarkåren, fält- läkarstipendiater, marinläkare av 2. graden, marinläkarstipendiater, flyg läkare av 2. graden ocli batalj onsveterinärer vid fältveterinär kåren.
Som motiv för sitt förslag har civilförvaltningen hänvisat till vad yrkes- skadeutredningen uttalat i denna fråga. Enligt utredningen har de fast an ställda i väsentligt ökad utsträckning erhållit lönegradsplacerad anställning inom området för det allmänna avlöningsavtalet för statliga och vissa andra tjänstemän (AST) och även den därtill hörande tryggheten vid sjukdom.
Kungl. Maj:ts proposition nr 102 år 1970
11
Vidare är de i egenskap av arbetstagare tillförsäkrade skydd enligt den all männa försäkringen. Enligt utredningen föreligger därför knappast de beve- kelsegrunder som tidigare föranlett att de fast anställda, som nu omfattas av militärersättningsförordningen, ansetts böra lia en särställning i jäm förelse med andra arbetstagare.
I fråga om två kategorier fast anställda, som nu omfattas av militärersätt ningsförordningen, underbefälselever och musikelever, föreligger emellertid enligt civilförvaltningen sådana särskilda avlöningsförhållanden att i vart fall underbefälseleverna under en övergångsperiod bör stå kvar inom mili- tärersättningsförordningens personkrets. Underbefälseleverna får dels viss kontantlön, dels fri beklädnad, fri kost och fri bostad eller ersättning därför. För musikeleverna gäller alt de avlönas enligt samma grunder som enligt värnpliktsavlöningskungörelsen (1958:485) gäller för menig värnpliktig. Dessa avlöningsförhållanden medför att underbefälseleverna och musikele verna placeras i sjukpenningklass enligt lagen om allmän försäkring som ger lägre sjukpenning än den som de får enligt militärersättningsförord ningen. Enligt civilförvaltningen kommer emellertid musikelevkategorin att avvecklas fr. o. in. den 1 juli 1970 i samband med omorganisation av militär musikorganisationen.
När det gäller formen för att bereda värnpliktiga ett utvidgat sjukpenningskgdd efter tjänstgöringens slut bär vid samråd mellan civilförvalt ningen och riksförsäkringsverket övervägts olika system. En inplacering inom sjukförsäkringen av samtliga värnpliktiga som inte har motsvarande skydd enligt bestämmelserna i lagen om allmän försäkring har därvid an setts bli administrativt tyngande utan att få någon praktisk tillämpning för det stora flertalet värnpliktiga. Att i nämnda lag föra in särskilda bestäm melser om sjukpenningrätt för värnpliktiga utan placering i sjukpenning klass och avgiftsskyldighet har inte heller ansetts förenligt med lagens syste matik. Det skulle också vara diskutabelt hur försäkringskassornas utgifter för ett sådant sjukpenningskydd skulle täckas om förmånerna lades in i den allmänna försäkringen.
Civilförvaltningen och riksförsäkringsverket har i stället ansett den lämp ligaste lösningen vara atL i militärersättningsförordningen föra in bestäm melser om rätt till särskild sjukpenning av det slag som tidigare föreslagits av yrkesskadeutredningen. Systemet skulle med denna utgångspunkt ut formas enligt det följande.
Värnpliktiga som genomgått grundutbildning eller motsvarande utbild ning enligt 27 § 1 mom. D. värnpliktslagen (1941: 967) skall ha rätt till sär skild sjukpenning om en under tjänstgöringen inträffad sjukdom består vid utryckningen utan att den enligt gällande regler är att hänföra till ersätt- ningsberättigad skada. Sjukpenningskyddet bör avse också sjukdomsfall
12
som inträffar under utryckningsmånaden eller månaden efter denna. Där
emot bör sjukpenning inte utgå till värnpliktig som är sjuk vid inryckningen
och av den anledningen blir hemförlovad.
Särskild sjukpenning bör utgå så länge sjukdomen varar och motsvara
lägsta sjukpenning till värnpliktig enligt militärersättningsförordningen.
Därigenom blir den värnpliktige garanterad sjukpenning efter en antagen
årlig arbetsförtjänst av två och en halv gånger det basbelopp enligt lagen om
allmän försäkring som gällde vid ingången av det år under vilket han in
sjuknade. Med utgångspunkt från det för januari månad 1970 gällande bas
beloppet, 6 000 kr., skulle den särskilda sjukpenningen under nämnda år
bli 25 kr. för dag.
I övrigt bör den särskilda sjukpenningen bestämmas i enlighet med vad
som gäller för sjukpenning från den allmänna försäkringen. Särskild sjuk
penning bör sålunda utgå bara om och i den mån den är större än den sjuk
penning som den värnpliktige kan vara berättigad till enligt lagen om allmän
försäkring. Vidare bör i förekommande fall sjukpenning enligt yrkesskade
försäkringslagen avräknas från den särskilda sjukpenningen. Liksom i fråga
om sjukpenning enligt lagen om allmän försäkring bör den särskilda sjuk
penningen vid bestående invaliditet kunna avlösas av förtidspension. Det bör
ankomma på riksförsäkringsverket alt pröva när sådan avlösning bör ske.
Av de skade- och sjukdomsfall som under åren 1963—1965 anmäldes till
riksförsäkringsverket för prövning enligt militärersättningsförordningen var
resp. 540, 486 och 440 fall sådana, att de inte kunde föranleda ersättning
enligt förordningen. Uppgifter saknades om i vilken utsträckning fallen för
anledde sjukskrivning efter tjänstgöringstiden och i vad mån vederbörande
var sjukpenningförsäkrad enligt lagen om allmän försäkring. Man måste
också räkna med att åtskilliga skade- och sjukdomsfall för värnpliktiga inte
anmälts till riksförsäkringsverket, eftersom befäl och läkare funnit det klart
att rätt till ersättning enligt militärersättningsförordningen inte förelegat.
Av det anförda framgår enligt civilförvaltningen att underlag inte finns tör
en säker beräkning av kostnaderna för det föreslagna särskilda sjukpen
ningskyddet. Civilförvaltningen anser emellertid uppskattningsvis, att de
årliga kostnaderna för ett sådant skydd kan antas uppgå till 300 000 kr.
Kungl. Maj.ts proposition nr 102 år 1970
Departementschefen
Militärersättningsförordningen äger tillämpning på värnpliktiga, vapen
fria tjänsteplikt^, hemvärnspersonal och annan frivillig personal som del
tager i militärtjänstgöring men också på vissa fast anställda underbefäl och
viss inte ständigt tjänstgörande fast anställd personal, bl. a. reservpersonal.
Denna fast anställda personal har med endast några få undantag lönegrads-
placerad anställning inom området för AST och har därmed också den till
anställningen hörande tryggheten vid sjukdom. I egenskap av arbetstagare
Kungl. Maj.ts proposition nr 102 år 1970
13
är personalen också tillförsäkrad skydd enligt den allmänna försäkringen. Det har med hänsyn till dessa omständigheter i olika sammanhang satts i fråga att militärersättningsförordningen inte längre skall omfatta den fast anställda personalen.
Det sjukpenningskydd som värnpliktig har genom militärersättningsför ordningen och lagen om allmän försäkring kan i vissa fall vara otillfreds ställande. Många av dem som fullgör grundutbildning eller motsvarande utbildning har låg sjukpenning eller ingen sjukpenning alls från den all männa försäkringen. Om den värnpliktige är sjuk när tjänstgöringen upphör men på grund av att sjukdomen inte har samband med denna inte har rätt till ersättning enligt militärersättningsförordningen, får han ett i sjukpen ninghänseende sämre skydd än om han under tjänstgöringstiden hade kun nat få inkomst av förvärvsarbete och därigenom bygga upp ett sjukpenning skydd.
De båda nu nämnda frågorna om militärersättningsförordningens person krets och sjukpenningskyddet för vissa värnpliktiga efter avslutad grund utbildning har utretts av försvarets civilförvaltning efter samråd med riks försäkringsverket.
Jag förordar nu att de båda frågorna löses i enlighet med de förslag som lagts fram av civilförvaltningen. I fortsättningen bör sålunda militärersätt- ningsförordningens bestämmelser inte gälla för krigsmaktens fast anställda personal. En personalkategori, underbefälseleverna, bör dock övergångsvis omfattas av förordningen så länge deras nuvarande särskilda avlönings system består. Särskilda bestämmelser behövs inte för musikeleverna som inte kommer att finnas kvar i organisationen efter den 1 juli 1970. När det gäller sjukpenningskyddet bör värnpliktig, som under grundutbildning eller motsvarande utbildning enligt 27 § 1 mom. D. värnpliktslagen ådragit sig sjukdom som efter tjänstgöringens slut medför nedsättning av arbetsför mågan med minst hälften men som i och för sig inte berättigar till ersättning enligt förordningen, ha rätt till särskild sjukpenning. Skyddet bör avse även vapenfri tjänsteplikt^ efter motsvarande tjänstgöring. Sjukpenningskyddet bör gälla också om sjukdomsfallet inträffar under ulryckningsmånaden eller månaden närmast efter denna. Som grundutbildning bör anses också repeti tionsutbildning som fullgörs i direkt anslutning till grundutbildning. Den särskilda sjukpenningen bör utgå med belopp som motsvarar lägsta sjuk penning enligt militärersättningsförordningen. I övrigt bör den särskilda sjukpenningen bestämmas i enlighet med vad som gäller för sjukpenning från den allmänna försäkringen och bör vid bestående invaliditet kunna avlösas av förtidspension utan särskild ansökan.
Det är av skäl som försvarets civilförvaltning anfört omöjligt att göra en säker beräkning av kostnaderna för det föreslagna särskilda sjukpenning skyddet. De årliga kostnaderna torde emellertid kunna bli omkring 300 000 kr. Dessa kostnader kan bestridas från det under fjärde huvudtiteln upp
14
Kungl. Maj:ts proposition nr 102 år 1970
förda förslagsanslaget Ersättning i anledning av kroppsskada, ådragen un
der militärt] änstgöring m. m.
Förslagen om begränsning av militärersättningsförordningens personkrets
och förbättring av sjukpenningskyddet för värnpliktiga efter avslutad grund
utbildning nödvändiggör ändringar i militärersättningsförordningen. Här
jämte bör några smärre ändringar av redaktionell natur göras i förord
ningen. Det förbättrade sjukpenningskyddet kommer enligt kungörelsen
(1966:414) med vissa bestämmelser om vapenfria tj änstepliktiga att auto
matiskt gälla även för vapenfri tjänsteplikt^.
1 prop. 1970: 18 har Kungl. Maj :t föreslagit ökat statligt stöd och änd
rat utbildningssystem för de frivilliga försvarsorganisationerna och hem
värnet. I samband därmed har också föreslagits förbättrade ekonomiska för
måner, bl. a. i fråga om frivilligpersonalens rätt till ersättning enligt militär
ersättningsförordningen. Enligt 2 § förordningen jämställs f. n. med militär
tjänstgöring sådan frivillig utbildningskurs till gagn för landets försvar som
kontrolleras av militär myndighet. Frivilligpersonalen bör i fortsättningen
kunna omfattas av förordningen under all av myndighet kontrollerad ut
bildning som är till gagn för totalförsvaret.
I detta sammanhang vill jag slutligen ta upp fråga om vissa ändringar i
förordningen (1954: 249) om ersättning i anledning av kroppsskada, ådra
gen under tjänstgöring i civilförsvaret. I likhet med militärersättningsför
ordningen omfattar nyssnämnda förordning inte bara skador under själva
tjänstgöringen utan också skador under vissa färder. Däremot får civilför-
svarspliktig inte ersättning för skada som inträffar inom förläggningsområde
när vederbörande inte tjänstgör vid skadetillfället. Civilförsvar sstyrelsen har
i skrivelse den 4 december 1969 föreslagit, att ersättningsrätten för de civil-
försvarspliktiga utvidgas att avse också sådana skador, eftersom i fredstid
en stor del av tjänstgöringen är förlagd till internat, där de ci vil för svars-
pliktiga i stor utsträckning är hänvisade till att även utom tjänstgöringstiden
uppehålla sig inom förläggningsområdet. Jag biträder civilförsvarsstyrelsens
förslag och förordar att förordningen om ersättning i anledning av kropps
skada, ådragen under tjänstgöring i civilförsvaret, ändras i enlighet därmed.
Enligt 7 § förordningen är civilförsvarschef vidare skyldig att anmäla in
träffad skada till riksförsäkringsverket. Civilförsvarsstyrelsen har i nyss
nämnda skrivelse föreslagit att denna anmälningsskyldighet åläggs också
annan än civilförsvarschefen. Jag delar denna uppfattning och föreslår att
paragrafen ändras så att skadeanmälan i fortsättningen görs av civilförsvars
chef eller myndighet som civilförsvarsstyrelsen bestämmer.
De föreslagna ändringarna i militärersättningsförordningen och förord
ningen om ersättning i anledning av kroppsskada, ådragen under tjänst
göring i civilförsvaret, bör träda i kraft den 1 juli 1970.
Under åberopande av det anförda hemställer jag, att Kungl. Maj :t genom
Kungl. Maj.ts proposition nr 102 år 1970
15
proposition föreslår riksdagen afl antaga inom försvarsdepartementet upp
rättade förslag till
1) lag om ändring i militärersättnings förordningen (1950: 261),
2) lag om ändring i förordningen (1954: 249) om ersättning i anledning
av kroppsskada, ådragen under tjänstgöring i civilförsvaret.
Med bifall till vad föredraganden sålunda med instäm
mande av statsrådets övriga ledamöter hemställt förordnar
Hans Kungl. Höghet Regenten att till riksdagen skall av
låtas proposition av den lydelse bilaga till detta protokoll
utvisar.
Ur protokollet:
Britta Gyllensten