Prop. 1970:78
('angående kapitaltillskott till Norrbottens Järnverk AB',)
Kungl. Maj:ts proposition nr 78 år 1970
1
Nr 78
Kungl. Maj.ts proposition till riksdagen angående kapitaltillskott
till Norrbottens Järnverk AB; given Stockholms slott den 13 mars 1970.
Kungl. Maj :t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av stats rådsprotokollet över industriärenden för denna dag, föreslå riksdagen att bi falla det förslag, om vars avlåtande till riksdagen föredragande departe mentschefen hemställt.
GUSTAF ADOLF
Krister Wickman
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås, att Norrbottens Järnverk AB erhåller ett kapital tillskott av 100 milj. kr. för att täcka förluster som uppkommit hos bolaget. Medel för ändamålet begärs på tilläggsstat III till riksstaten för budgetåret 1969/70. 1
1 Bihang till riksdagens protokoll 1970. 1 samt. Nr 78
2
Kungl. Maj:ts proposition nr 78 år 1970
Utdrag av protokollet över industriärenden, hållet inför Hans
Maj:t Konungen i statsrådet på Stockholms slott den
13 mars 1970.
Närvarande:
Ministern för utrikes ärendena
N
ilsson, statsråden
A
ndersson
, L
ange
,
H
olmqvist
, A
spling
, L
undkvist
, G
eijer
, O
dhnoff
, W
ickman
, B
engtsson
,
Norling, Löfberg, Lidbom, Carlsson.
Chefen för industridepartementet, statsrådet Wickman, anmäler efter ge
mensam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om kapitaltUt
skott till Norrbottens Järnverk AB och anför.
Inledning
Frågan om att anlägga ett tackjärnverk i Norrbotten aktualiserades under
1930-talet framför allt för att skapa nya försörjningsmöjligheter i det av ar
betslöshet hårt drabbade länet. Förutom önskan att öka sysselsättningen och
ge länets näringsliv en större mångsidighet var även det utrikespolitiska lä
get i slutet av årtiondet ett vägande skäl för att utöka den svenska tackjärns-
och stålproduktionen.
Genom beslut av 1939 års urtima riksdag (prop. 1939 u: 70, Sä1!) 76, rskr
98) bildades Norrbottens Järnverk AB (NJA) med placering i Luleå. Riksda
gen anvisade 10 milj. kr. till teckning av aktier i bolaget. 1941 års riksdag
godkände uppbyggnadsplanen för järnverket samt anvisade ytterligare 7
milj. kr. till aktieteckning (prop. 1941: 322, SU 246, rskr 521). Uppbyggnads
skedet omfattade uppförande av sinterverk, tre elektriska tackjärnsugnar
samt ett elektrostålverk. Sedan de anvisade medlen visat sig otillräckliga för
den beslutade uppbyggnaden, anvisade 1944 års riksdag ytterligare 9,5 milj.
kr. till aktieteckning i bolaget (prop. 1944: 283 och 305, SU 195 och 247, rskr
406 och 503). Under de första åren erhöll bolaget sålunda i olika etapper ett
aktiekapital av 26,5 milj. kr. Vidare erhöll bolaget ett statligt lån på 1,5 milj.
kr.
Järnverkets produktion begränsades i början till i huvudsak tackjärn och
därav framställt elektrostålmaterial för vidare förädling vid andra järnverk.
Tackjärnskapaciteten utgjorde ca 60 000 ton per år. På uppdrag av dåvaran
de chefen för handelsdepartementet framlade styrelsen för NJA år 1946 utred
ning med förslag om järnverkets vidare utbyggnad. Enligt förslaget skulle
Kungl. Maj:ts proposition nr 78 år 1970
3
järnverket kompletteras med en anläggning för framställning av valsade pro dukter samtidigt som järnverkets produktionskapacitet skulle utökas i fråga om tackjärn och göt. Genom utbyggnaden beräknades företaget kunna upp nå en förbättrad räntabilitet. I en första etapp föreslogs uppförande av en koksmasugn med en årskapacitet av 200 000 ton tackjärn, ett götvalsverk och ett grovvalsverk, varjämte vissa andra avdelningar skulle byggas ut. En andra etapp innebar bl. a. att valsverken skulle kompletteras med fin- och trådvalsverk.
Utbyggnadsprogrammet, som godkändes av 1946 och 1947 års riksdagar (prop. 1946: 302, SU 241, rskr 467 och prop. 1947: 267, SU 202, rskr 390),
hade kostnadsberäknats till 150 milj. ler. De båda riksdagarna beviljade sam manlagt dels ett kapitaltillskott av 55,5 milj. kr. i form av aktiekapital, dels en lånegaranti genom riksgäldskontoret för 95 milj. kr. Aktiekapitalet i bo laget nedskrevs samtidigt med 12 milj. kr., i huvudsak för att möjliggöra vissa avskrivningar och täcka uppkomna förluster. Aktiekapitalet i bolaget utgjorde därefter 70 milj. kr.
Kostnaderna för utbyggnaden blev närmare 110 milj. kr. högre än beräk nat. Företaget behövde därutöver ytterligare 35 milj. kr. för att täcka an- läggningsverksamhetens indirekta kostnader samt till ränte- och inkörnings- kostnader m. m. Med anledning därav beviljade 1951 och 1952 års riksdagar ett nytt tillskott av 60 milj. kr. till teckning av aktier i bolaget och gav statlig lånegaranti för ytterligare högst 85 milj. kr. (prop. 1951: 74, SU 104, rskr 189 och prop. 1952: 1 bil. 31, SU 45, rskr 82).
År 1954 hade den år 1946 beslutade utbyggnaden avslutats. Järnverket ha de då kommit upp i en årlig produktion av drygt 200 000 ton valsverkspro- dukter och ca 30 000 ton martintackjärn till avsalu. Företagets räntabilitet var dock inte sådan att det i anläggningarna nedlagda kapitalet kunde för räntas. För att minska bolagets räntebelastning anvisade 1954 års riksdag
(prop. 1954:51, SU 60, rskr 163) ytterligare 200 milj. kr. till teckning av aktier i bolaget. Av beloppet användes 180 milj. kr. till återbetalning av lån som tagits för utbyggnaden. Riksdagen anslog även 30 milj. kr. till avskriv ning av aktier i bolaget för att möjliggöra en utjämning i bolagets räkenska per av uppkomna förluster av ungefär samma storlek. Härefter utgjorde NJA:s aktiekapital 300 milj. kr. Samtidigt beviljades en rörlig kredit i riks gäldskontoret på 75 milj. kr. för att täcka bolagets behov av rörelsemedel.
Efter år 1954 fram till år 1962 redovisade NJA i stort sett tillfredsställan de resultat. En viss konsolidering kunde ske och vissa investeringar kunde delvis finansieras med egna medel, bl. a. ett varm- och kallvalsverk för till verkning av tunnplåt. Sistnämnda investering var kostnadsberäknad till 83 milj. kr. och godkändes av 1959 års riksdag (prop. 1959: 1 bil 12, SU 10, rskr 10
).
Det prisfall på stål, som började år 1962, medförde emellertid nya förlus ter för NJA under de närmast följande åren och år 1966 anvisade riksdagen
4
Kungl. Maj.ts proposition nr 78 år 1970
(prop. 1966: 48, SU 105, rskr 236) 100 milj. kr. över driftbudgeten såsom ett
aktieägartillskott till bolaget. Beloppet användes till att lösa in kortfristiga
krediter och till att slutföra vissa pågående investeringar. Tillskottet innebar
samtidigt att uppkomna förluster kunde täckas. Vidare beviljades en ökning
av bolagets rörliga kredit hos riksgäldskontoret från 75 milj. kr. till 125 milj.
kr. för att tillgodose det större behov av rörelsemedel som betingades av
järnverksrörelsens ökade omfattning och vidgade produktsortiment.
NJA:s utveckling under senare år
1950-talet kännetecknades av brist på stål, vilket medförde en högkonjunk
tur med goda ekonomiska resultat för stålverken.
Efter år 1954, det år då NJA:s stora utbyggnad hade slutförts, redovisade
bolaget i stort sett tillfredsställande rörelseresultat. Överskotten medgav nå
gorlunda betryggande avskrivningar och vissa år dessutom en konsolidering
i form av avsättning till lagerreserv. Också åren 1960 och 1961 gav i stort
sett tillfredsställande resultat för NJA.
1960-talet i övrigt innebar däremot för NJA en period av stora svårigheter
och påfrestningar. Den goda stålkonjunkturen förbyttes under år 1962 i sin
motsats med internationellt överutbud av stål och ett därav betingat starkt
prisfall på handelsjärn. Lågkonjunkturen varade fram till årsskiftet 1968/69
då åter en period av stor efterfrågan på stål inleddes.
För NJA, som vid 1960-talets början hade sin produktion till hälften in
riktad på halvfabrikat för andra järnverk inom landet och i övrigt på ex
port, blev konjunkturförsämringen särskilt kännbar. Produkter som tidigare
var lönsamma måste säljas till ogynnsamma priser. Bolaget inriktade sig
därför under 1960-talet på att avveckla tillverkningen av dessa produkter
(under de senaste fem åren har sålunda tillverkning av ämnen, räls och tråd
nedlagts) och att skaffa ersättning för dessa.
Investeringarna under 1960-talet har därför i stor utsträckning inriktats
på att möjliggöra en förändring av sortimentet mot mer manufakturerade
produkter.
Mot bakgrunden av de höga plåtpriserna under 1950-talet beslöt bolaget
år 1958 att installera en anläggning för produktion av tunnplåt. Anlägg
ningen, som togs i bruk år 1962—63, omfattar i huvudsak ett varmvalsverk
och ett kallvalsverk för valsning av tunnplåt upp till en meters bredd.
Bolaget har haft stora problem med det i varmvalsverksanläggningen in
gående planetvalsverket. Detta har alltifrån installationen, till följd av tek
niska svagheter, försvårat en rationellt utvecklad produktion av varm- och
kallvalsade bandprodukter. Vid en analys av de förluster, som orsakats av
planetvalsverket, går det inte att separera detta från tunnplåtsanläggningen
i sin helhet eftersom varmvalsverket och kallvalsverket utgör integrerade
delar av samma anläggning.
Varmvalsverket hade planerats att tas i bruk sommaren 1961. På grund
Kungl. Maj. ts proposition nr 78 år 1970
5
av försening i ritningsleveranser från konstruktören samt bristande till verkningskapacitet hos leverantören kunde verket inte tas i drift förrän sommaren 1962. Olika felaktigheter, bl. a. starka vibrationer i planetvals verket måste avhjälpas med nya konstruktioner och nya delar i verket. Fram till oktober 1963 kan driften i varmvalsverket därför betraktas som en in justerings- och inkörningsperiod. Ytterligare kompletteringar och förbätt ringar har sedan utförts varför man nu kan betrakta varmvalsverket som en relativt funktionsduglig produktionsenhet. Fortfarande kan dock plåten inte valsas ned till den tunnhet som utlovats av konstruktören. Ytterligare för bättringar i detta avseende kommer att göras.
Kostnadsmässigt innebär problemen med planetvalsverket att NJA åsam kats en merkostnad om ca 50 milj. kr. under perioden 1964—1969. Dessa kostnader kan hänföras till dålig kvalitet och därigenom låga priser på plåt produkterna, låg timproduktion, ökade kostnader i kallvalsverket på grund av låg kvalitet på det ingående varmvalsade materialet, för stort spill, mer- bemanning etc.
Totalt utgör anskaffningskostnaden för hela tunnplåtsanläggningen 107 milj. kr. Anläggningen har avskrivits med 27 milj. kr. varför som oavskrivet belopp sålunda återstår 80 milj. kr.
Genom att planetvalsverket och därmed hela tunnplåtsanläggningen nu fungerar tillfredsställande, bedömer man det som en mer ekonomisk lösning att behålla detta i stället för att ersätta det med ett valsverk av annan typ. Ett utbyte skulle medföra mycket höga kostnader, eftersom detta skulle åter verka på hela tunnplåtsanläggningen.
Bolagets kaldougn togs i bruk år 1964. Följande år började framställ ning av bredflänsbalk och grovt universaljärn i ett nytt universalvalsverk. En anläggning för grovmanufaktur togs i bruk vid årsskiftet 1965/66. I denna tillverkas svetsade profiler för varvsindustrin. Anläggningen är ut rustad med aggregat för ytbehandling och grundmålning av profiler samt anordningar för svetsning av byggnadsbalk.
En anläggning för tunnplåtsmanufaktur togs i drift år 1967. I anlägg ningen ingår enheter för elektrolytisk förzinkning, för målning/plastbe läggning och för profilering av plåt.
De totala investeringarna åren 1961—1968/69, av vilka nu nämnda ob jekt har tagit i anspråk huvuddelen, uppgick till 248 milj. kr. Investering arna har möjliggjort en successiv förändring av NJA:s produktprogram under 1960-talet.
NJA:s produktion nådde före stålkrisens inträde i början av 1960-talet en volym av ca 365 000 ton per år. Större delen av de produkter som då tillverkades har, som förut framhållits, under 1960-talet efterhand ersatts med andra produkter. Under det senaste verksamhetsåret har 465 000 ton producerats, A'arav ca 350 000 ton utgörs av produkter som är nya vid jäm förelse med 1960 års produktsortiment.
6
Kungl. Maj:ts proposition nr 78 år 1970
Bolagets nuvarande produkter kan uppdelas i följande huvudgrupper.
Fartygsmaterial (manufakturerade och omanufakturerade profiler,
platta produkter m. in.).
Verkstadsmaterial (universalstål, på olika sätt manufakturerad plåt
m. m.).
Stålbyggnadsmaterial (hålbalk, plastbelagd profilerad plåt m. m.) samt
armeringsj ärn.
Av bolagets nuvarande omsättning utgör f. n. fartygsmaterial 47 %, verk
stadsmaterial 36 % samt stålbyggnadsmaterial och armeringsstål 17 %.
Tillverkningen av valsade produkter ökade från 363 000 ton år 1962 till
456 000 ton år 1965, dvs. med 25 %. Från sistnämnda år till 1968/69 ökade
tillverkningen till 464 800 ton per år, dvs. med endast 2 %. Dämpningen i
ökningstakten sammanhänger med den successiva övergången till mer ma
nufakturerade produkter.
Bortsett från armeringsj ärn, som funnits på NJA:s program alltsedan
finvalsverket år 1953 togs i bruk, och fartygsprofiler av klenare dimensio
ner, har så gott som alla produkter i nyssnämnda program introducerats
under 1960-talet. Man kan därför ännu inte helt bedöma deras lönsam
het; tillverkningsteknik och volym befinner sig alltjämt under utveckling.
Antalet anställda ökade från år 1962 till år 1968/69 med 12 %. De tim-
avlönade ökade mellan åren 1962—1968/69 med 8 %, dvs. från 2 510 till
2 700 personer och antal månadsavlönade från 545 till 737 personer, dvs.
med 35 %. Bidragande orsaker till den relativt starka ökningen av antalet
månadsavlönade är dels den tekniska utvecklingen, som krävt en större
insats av ingenjörspersonal, dels en förstärkning av försäljningsorganisa
tionen.
NJA:s resultatmässiga utveckling har försämrats efter år 1961. Som hu
vudorsaker härtill kan anges de omställningskostnader, som den föränd
rade inriktningen av produktprogrammet medfört samt sjunkande priser
för bolagets produkter. Som exempel kan nämnas att priserna, enligt Mo
bil Bulletin’s notering, för stångstål sjönk med 22 %, för NP-balk med
13.5 % och för universalstål med 13 % från årsskiftet 1960/61 till slutet av
år 1968. Till detta kommer att lönekostnaderna under samma tid stigit
kraftigt. År 1962 var totala lönekostnaden, inklusive lönebikostnader,
58.6 milj. kr. År 1968/69 var totala lönekostnaden 101,7 milj. kr. Detta in
nebär en ökning med 73 %.
Sammandrag av resultaträkningar samt balansräkningar för perioden
1962—1968/69 torde fogas till detta protokoll som bilaga 1 och bilaga 2. Till
protokollet torde också få fogas ytterligare uppgifter om bolaget i en bilaga 3.
Av bilagorna framgår att NJA för åren 1962—1964 redovisade varken
vinst eller förlust. Åren 1963 och 1964 var dock avskrivningarna otillräck
liga från företagsekonomisk synpunkt. År 1964 upplöstes dessutom lager
reserven med 5,6 milj. kr. År 1965 redovisade bolaget en nettoförlust på
15,6 milj. kr., samtidigt som en upplösning skedde av lagerreserven med 3,5 milj. kr.
År 1966 erhöll bolaget som nämnts ett vederlagsfritt aktieägartillskott på 100 milj. kr. Detta möjliggjorde en minskning av de kort- och långfris tiga skulderna med 45,8 milj. kr. Vidare möjliggjordes företagsekonomiskt motiverade avskrivningar samt en avsättning med 10 milj. kr. till lager reserven, som sedan dess uppgår till 20 milj. kr. Den från föregående år balanserade förlusten på 15,6 milj. kr. eliminerades med hjälp av aktie ägartillskottet. Utan detta tillskott skulle verksamhetsåret 1966/67, som omfattade 18 månader, ha medfört en förlust av ca 75 milj. kr.
Räkenskapsåren 1967/68 och 1968/69 medförde förluster på 45,5 milj. kr. resp. 35,7 milj. kr., dvs. med sammanlagt 81,2 milj. kr. i bokförd förlust vid bokslutet per den 30 juni 1969.
Anledning finns att anta att nettoförlusten för perioden 1 juli 1969—30 juni 1970 kommer att uppgå till ca 20 milj. kr. Ackumulerade bokförda förluster den 30 juni 1970 beräknas därför uppgå till ca 100 milj. kr.
NJA:s förslag till investeringsprogram
I skrivelse den 29 september 1969 till chefen för industridepartementet har styrelsen för NJA lagt fram förslag till ett omfattande investeringsprogram, avsett att genom rationalisering, fortsatt övergång till högre förädlingsgrad och viss volymökning förbättra rörelsens resultat.
Vad beträffar fartygsprofiler framhåller styrelsen att fartygsproduktionen under 1970-talet kan väntas bli av fortsatt stor omfattning, även om en viss dämpning i efterfrågan skulle inträda om några år. NJA anser därtill att an talet profiltillverkare kommer att förbli starkt begränsat. NJA siktar till att leverera varvsmaterial i allt mer färdigmanufakturerat skick, vilket förut sätter ett fördjupat samarbete mellan kund och leverantör.
I fråga om verkstadsmaterial konstaterar styrelsen att verkstadsindustrin i stigande omfattning konsumerar plåt av olika slag, en omständighet som redan år 1958 motiverade NJA:s beslut att anlägga ett plåtverk. Bolaget an ser sig jämsides med den konventionella plåten böra inrikta sin tillverkning på kvaliteter av typ kallpressningsmaterial, på olika sätt ytbehandlad kall valsad plåt etc. (I övrigt har NJA att till verkstadsindustrin sälja vissa typer av valsade profiler i god svetsbarhetsklass.)
NJA:s engagemang i stålbyggnadsbranschen är marknadsmässigt mindre än två år gammalt. Det tekniska utvecklingsarbetet började emellertid fem år tidigare. Styrelsen konstaterar i sin skrivelse att vägen till marknadsre- presentation inom denna produktgrupp har varit lång, och detta inte endast till följd av att produktområdet varit nytt utan också därför att helt nya manufakturenheter behövt tillskapas. Stålbyggnadsområdet är för Sverige relativt nytt och det innebär en stor satsning att gå in på ett sådant område.
Kungl. Maj:ts proposition nr 78 år 1970
7
8
NJA konstaterar att stålet anses vara undervärderat inom svenskt byggande
och att en marknad bör kunna arbetas upp. Den potentiella marknaden anses
vara stor.
NJA:s styrelse anser sålunda, att 1970-talets produktprogram, som det
föreslagna investeringsprogrammet skall möjliggöra, bör ligga inom samma
områden som under 1960-talet. Syftet med investeringsprogrammet är att
möjliggöra tillverkning av större kvantiteter inom de angivna produktom
rådena samtidigt som man förbättrar kvaliteterna och tillverkningstekniken.
Kapaciteten inom den metallurgiska sektorn (hytta och stålverk) avses ökas
från ca 600 000 ton till 800 000 ton göt per år. Genom vissa kompletterings
investeringar avses valsverkens kapacitet också öka så att den motsvarar
800 000 ton göt per år. Programmet skall vidare möjliggöra en ökning av det
tillverkade tonnaget med 25 % till 600 000 ton per år. Åtgärderna förväntas
medföra en faktureringsökning med 40 %.
Styrelsen har mer detaljerat beskrivit investeringsprogrammets olika de
lar på följande sätt.
Tackjärnstillverkningen. NJA:s tackjärnsproduktion är baserad på sinter
från eget sinterverk som smältes i kokshyttan. För elstålverket erforderligt
martintackjärn framställs i en eltackjärnsugn. De båda övriga eltackjärns-
ugnarna kan betraktas som reservenheter, som under en begränsad tids
rymd dessutom kan användas för kompletterande tackj ärnsproduktion.
Olika alternativ för ökning av tackj ärnsproduktionen har studerats. De-
taljproj ekteringen är ännu inte slutförd men det alternativ som f. n. synes
lämpligast är att uppföra en ny pipa med större diameter, varefter befintliga
cowper-apparater, blästerluftmaskiner och annan utrustning omkopplas till
den nya pipan. Denna pipa beräknas i början ha eu kapacitet, som svarar
mot tackjärnsbehovet för nu föreliggande investeringsprogram, men dess
kapacitet kan i framtiden ökas genom utbyggnad av hjälpmaskineriet. An
slutningen av hjälpmaskineriet kan göras omkopplingsbar mellan den gamla
och nya pipan vilket kan möjliggöra upprätthållande av tackjärnstillverk
ningen även vid ommurningar av hyttan.
Den erforderliga investeringen i kokshyttan har av NJA kostnadsberäk
nats till 22 milj. kr.
Sinterverket har en kapacitet, som svarar mot nuvarande tackjärnspro
duktion. NJA har emellertid möjlighet att komplettera sin beskickning med
t. ex. pellets från LKAB, varför någon utbyggnad av sinterkapaciteten inte
erfordras.
Ståltillverkningen. NJA har f. n. i sitt stålverk en kaldougn, tre thomaskon-
vertrar, fyra mindre elstålugnar och en stor elugn. Ugnsammansättningen
har sin bakgrund i det successiva sätt varpå NJA uppbyggts. Skötseln av
dessa olika ugnar är dyrbar och en rationalisering bedöms som helt nödvän
dig, särskilt med tanke på att thomasprocessen inte i längden är användbar
Kungl. Maj. ts proposition nr 78 år 1970
9
för ett järnverk, som inriktar sig på de högre kvaliteterna av handelsstål. Dessutom bör beaktas möjligheten av förbud mot luftföroreningar från tho- masprocessen. Att förse befintliga thomaskonvertrar med luftreningsaggre- gat anses allmänt som en från ekonomisk synpunkt orimlig åtgärd. Detta talar således för anskaffande av ytterligare en ugnsenhet av modern typ.
Förslaget innebär installation av en stålugn, som bygger på förutsätt ningen att fosforfattig malm används. Härigenom förbättras kvaliteten på stålet samtidigt som slagghanteringen förenklas.
Kostnaden för stålugnen är kalkylerad till ca 48 milj. kr. I detta belopp in går, förutom ugnsanläggningen med chargeringsutrustning och filter, även tillbyggnad av stripperhallen samt anskaffning av ytterligare en stripper - kran med kringutrustning. I det föreslagna investeringsprogrammet ingår också uppförandet av en personalbyggnad i stålverket till en beräknad kost nad av 3 milj. kr.
Ämnesbehandling, adjustage och manufakturering. I grovverks-, adjustage- och manufaktureringsavdelningarna ingår i det föreslagna investeringspro grammet olika investeringar, bl. a. följande.
I programmet ingår en fjärde omvärmningsugn för ämnen, vilken erford ras av kvalitets- och planeringsskäl, då s. k. direktvalsning av ämnen utan ytkonditionering numera endast i begränsad utsträckning är godtagbar.
Inom grovverksadjustaget har de senaste åren avsevärda investeringar gjorts i nya svalbäddar och hjälpanordningar. Den ökning av produktionen av höghållfasta stål som planerats kräver ökad normaliseringskapacitet efter varning. Härtill behövs sålunda en komplettering av befintlig ugnskapacitet.
Större delen av produktionsökningen under de närmaste åren skall en
ligt NJA:s planer falla på bandverken. Vad gäller kantskärning, klipp ning etc. kommer befintlig utrustning att förstärkas, utökas och eventuellt omdisponeras.
Glödgningsutrustningen i kallvalsverket utnyttjas f. n. helt. Den nuvaran de utrustningen är av s. k. open-coil-typ. En ny glödgningsutrustning, som erfordras av kapacitetsskäl, planeras vara av kontinuerlig typ och medge så dan temperatur, att banden kan normaliseras. En utrustning av denna typ planeras bli kompletterad med utrustning för varmgalvanisering av banden.
Den med stålhusfabrikationen förknippade manufaktureringen har provi soriskt måst inrymmas på olika ställen inom verksområdet, vilket icke med ger en rationell drift. En byggnad för stålhusmanufakturering planeras. Av sikten är att åstadkomma en rationell enhet där balkmaterialet kapas och borras med moderna metoder. I fråga om stålhusmanufakturen föreslås också installation av en ny målningsutrustning, som medger såväl rationel lare drift som högre kvalitet.
Investeringarna i sektorn ämnesbehandling, adjustage och manufakture ring har kostnadsmässigt specificerats med normaliseringsugn 15 milj. kr., gropugn och omvärmningsugn 9 milj. kr., götverksadjustage 5 milj. kr.,
Kungl. Maj. ts proposition nr 78 år 1970
Kungl. Maj. ts proposition nr 78 år 1970
byggnad för valsslipning 5 milj. kr., byggmanufaktur 12 milj. kr. samt öv riga investeringar och reserv 11 milj. kr., alltså sammanlagt ca 57 milj. kr.
Totala investeringarna i maskiner och byggnader kan enligt NJA:s beräk ningar kostnadsmässigt sammanfattas på följande sätt:
Milj. kr.
Tackjärnstillverkning ................................................................................. 22 Ståltillverkning.............................................................................................. 51 Ämnesbehandling, adjustage och manufakturering............................ 57
130
Därtill anges ett behov av ökat rörelsekapital med 50 milj. kr. eftersom en vidgad verksamhet kräver ökning av de i lager och kundkrediter bundna beloppen.
Styrelsen anser att investeringsprogrammet bör sättas igång under år 1970 och avslutas under år 1972.
Lönsamhet och finansiering. NJA har lönsamhetsbedömt investeringarna genom en resultatprognos för år 1972/73. Prognosen visar en förbättring av bruttoresultatet med 40 milj. kr. jämfört med verksamhetsåret 1968/69.
Beträffande finansieringen av programmet har styrelsen hemställt att ak tieägaren tillför bolaget ett kapitaltillskott av 80 milj. kr. Detta belopp skulle användas till att avföra de per den 30 juni 1969 balanserade förlus terna av drygt 80 milj. kr. och samtidigt utgöra ett likviditetstillskott för finansiering av investeringsprogrammet.
NJA har dessutom hos arbetsmarknadsstyrelsen ansökt om lokaliserings stöd med 76,6 milj. kr. (varav som bidrag 12,2 milj. kr.). Övriga erforder liga medel för finansieringen av investeringsprogrammet anser NJA kunna erhållas genom sedvanlig upplåning.
Statsföretag AB:s skrivelse beträffande NJÅ
NJA:s skrivelse överlämnades av industridepartementet den 23 januari 1970 till Statsföretag AB, med hänsyn till att detta bolag sedan den 1 januari 1970 har det omedelbara ägaransvaret för NJA. I skrivelse den 13 februari 1970 till statsrådet och chefen för industridepartementet hävdar Statsföretag AB nödvändigheten av en ekonomisk och administrativ rekonstruktion av NJA samt deklarerar sin ståndpunkt beträffande det föreslagna investerings programmet.
Statsföretag AB beräknar att NJA:s förlust under verksamhetsåret 1969/70 kommer att bli ca 20 milj. kr. Tillsammans med det per den 30 juni 1969 balanserade underskottet av drygt 80 milj. kr. torde därför det sammanlagda underskottet per den 30 juni 1970 uppgå till ca 100 milj. kr. Statsföretag AB anser det därför nödvändigt att ekonomiskt rekonstruera företaget och
11
ge den ansvariga ledningen i NJA möjligheter att skapa ett företag med be hövlig grad av ekonomisk stabilitet, framtidspotential och möjligheter att förhållandevis snabbt göra företaget effektivt och lönsamt.
1 enlighet med de intentioner och synpunkter som framförts beträffande NJA i prop. 1969: 121 om ett statligt förvaltningsbolag hävdar styrelsen för Statsföretag AB att det beräknade underskottet på 100 milj. kr. bör täckas av staten genom ett kapitaltillskott.
Vid sin analys av NJA:s ekonomiska situation bär Statsföretag AB funnit att vissa tillgångar i företaget är för högt värderade. Vid en balansmässig rekonstruktion av NJA överväger därför Statsföretag AB att genomföra en nedsättning av NJA:s aktiekapital med ca 100 milj. kr. Aktiekapitalet upp går i dag till 300 milj. kr., vilket anses för högt med hänsyn till företagets ekonomiska potential.
Genom angivet kapitaltillskott samt erforderlig nedsättning av NJA:s ak tiekapital anser Statsföretag AB att man erhåller den ekonomiska ”nollställ ning” av företaget som kan utgöra en grund för företagets vidare rekon struktion och utveckling.
Beträffande det av NJA föreslagna investeringsprogrammet konstaterar Statsföretag AB att NJA har tillgång till energi samt malm av god kva litet till konkurrenskraftiga priser. NJA bör alltså enligt Statsföretag AB:s mening ha förutsättningar för en effektiv och lönsam tackjärns-, göt- och stålämnesproduktion. Härav drar Statsföretag AB den slutsatsen att i ett in vesteringsprogram, som avser att förbättra förutsättningarna för NJA, bör satsningarna inom den metallurgiska sektorn, d. v. s. kokshytta och stål ugn, vara särskilt intressanta. Den metallurgiska sektorn måste göras fullt modern och konkurrenskraftig i framtiden.
Beträffande det produktprogram, som de föreslagna investeringarna syf tar till, anser Statsföretag AB att underliggande utredningar i vissa avse enden måste kompletteras innan NJA binder sig för ett definitivt produkt program. I synnerhet förefaller det Statsföretag AB angeläget att gjorda marknadsundersökningar och marknadsbedömningar byggs ut och ytterli gare specificeras. Vad ämnesför sälj ning beträffar torde sådana undersök ningar kunna genomföras förhållandevis snabbt.
När det gäller fartygsprofiler konstaterar Statsföretag AB att dessa utgör ca 75 % av NJA:s orderstock. Beställningar har, vilket synes vara allmänt i branschen, tagits till fasta priser före nu rådande högkonjunktur på järn- och stålmarknaden. Statsföretag AB anser det sannolikt att dessa order inne håller inte oväsentliga förlustrisker, och att rationaliseringsarbetet därför bör drivas hårt inom just denna sektor. NJA:s fartygsprofiler har ett synner ligen gott anseende hos kunderna och genom rationaliseringsarbete och fort satta och ytterligare kontakter med nuvarande och potentiella kunder bör marknaden kunna bevaras och vidgas. Då antalet kunder är begränsat bör man förhållandevis snart kunna få fram ytterligare underlag för profilpro grammets utformning och de framtida marknadsförutsättningarna.
Kungl. Maj. ts proposition nr 78 år 1970
12
Läget då det gäller övriga manufakturprodukter är sannolikt ett annat.
För dessa anses längre tid behövlig för att skapa en bild av marknaden.
Statsföretag AB anser det nödvändigt att under en viss tid framöver under
söka olika alternativ inom den totala investeringsram som angivits, så att,
då beslut om inriktningen i detalj fattats, dessa kan ha rimlig utsikt att bli
definitiva.
Statsföretag AB finner det dessutom angeläget att vidgade kontakter tas
med andra järn- och stålverk inom landet samt att möjligheter till ökat
samarbete inom branschen undersöks.
Beträffande kostnaderna för de av NJA föreslagna investeringsobjekten
anser Statsföretag AB att dessa behöver räknas upp från sammanlagt 130
milj. kr. till 160 milj. kr., räknat i det kostnadsläge som förelåg hösten 1969.
Beträffande den av NJA beräknade nödvändiga ökningen av rörelsekapitalet
med 50 milj. kr. har Statsföretag AB inte funnit skäl att föreslå någon änd
ring.
Investeringarna i maskiner och fastigheter till de av Statsföretag AB be
räknade kostnaderna kan specificeras på följande sätt.
Kungl. Maj:ts proposition nr 78 år 1970
Milj. kr.
Kokshytta ..................................................................... 35
Stålugn.......................................................................... 48
Varmvalsverk .............................................................. 30
Kallvalsverk och manufaktur ................................ 41
övrigt och reserv......................................................... 6
160
Sammanfattningsvis anser sålunda Statsföretag AB att krafterna nu bör
koncentreras på investeringar i den metallurgiska sektorn samt i utrust
ning för tillverkning av fartygsprofiler. Beträffande förslagen till investe
ringar i produktionsapparaten för andra manufakturerade produkter avser
Statsföretag AB att först genomföra kompletterande ekonomiska analyser
och marknadsundersökningar innan slutlig ställning tas.
NJA:s tidsplan för investeringsprogrammet sträcker sig över åren 1970—
1972. I denna plan ligger vissa fortsatta investeringar inom manufakture-
ringssektorn med början första halvåret 1970. Dessa investeringar kan där
för komma att förskjutas något i tiden i avvaktan på att de kompletterande
utredningarna skall hinna slutföras.
Statsföretag AB framhåller att investeringarna grundas på såväl ett eko
nomiskt som ett administrativt rekonstruktionsprogram. Statsföretag AB
säger sig i enlighet med sitt ägaransvar vilja verka för att ett företagspro-
gram med ett strikt företagsekonomiskt mål utarbetas och fastställs, åtskilt
från eventuella samhällsekonomiska mål, som staten mot särskild ersätt
ning kan uppställa för NJA, att organisationen görs effektivare, att informa
13
tions- och styrsystemen vidareutvecklas, att ökade möjligheter skapas för ett förtroendefullt samarbete mellan de anställda och företaget, att ansträng ningarna att sänka kostnadsnivån, förbättra kapacitetsutnyttjandet och höja den totala omsättningen intensifieras samt att system för att skapa kunskaper om företagets marknad och de olika produkternas marknader samt för att värdera produkternas lönsamhet vidareutvecklas i syfte att nå ett mer bestående och säkrare produktsortiment.
Med hänvisning till nödvändigheten av en ekonomisk rekonstruktion av NJA hemställer styrelsen för Statsföretag AB om ett kapitaltillskott på 100 milj. kr., som ställs till förfogande genom Statsföretag AB, för att täcka det per den 30 juni 1970 beräknade underskottet för NJA.
Statsföretag AB anser att för finansieringen av investeringsprogrammet bör kapitaltillskottet till större delen kunna utnyttjas. Därtill har Statsföre tag AB räknat med lokaliseringsstöd i form av lån och bidrag av ca 75 milj. kr. Kvar att finansiera är alltså 35—40 milj. kr. 1 det läge vari NJA skulle komma genom av Statsföretag AB föreslagna rekonstruktionsåtgärder anses det inte möta svårigheter att finansiera detta behov genom sedvanlig upp låning. Statsföretag AB anser att denna upplåning bör ske genom Statsföre tag AB mot säkerheter som ställs till förfogande av NJA.
Kungl. Maj:ts proposition nr 78 år 1970
Departementschefen
Riksdagsbeslutet år 1939 att bilda NJA grundade sig primärt på samhälls ekonomiska värderingar. Arbetslösheten hade varit stor i Norrbotten under hela 1930-talet och det framstod som angeläget att skapa ökade sysselsätt ningsmöjligheter och ett mer differentierat näringsliv i denna del av landet. I det spända utrikespolitiska läget var det även ett väsentligt samhällsintresse att åstadkomma en ökad tackjärns- och stålproduktion inom landet.
NJA:s produktion under de första verksamhetsåren inriktades på stål ämnen, dvs. produkter av låg förädlingsgrad. Under senare delen av 1940- talet och de första åren av 1950-talet vidgades successivt verksamheten inom företaget bl. a. genom utbyggnad av valsningskapaciteten för olika typer av tillverkning. En ytterligare betydande kapacitetsutbyggnad genomfördes un der de första åren av 1960-talet då en anläggning för tunnplåtstillverkning togs i drift. Åren 1964—1965 tillkom den nuvarande manufakturanläggning en för tillverkning av fartygsprofiler. Produktionsvolymen, som vid mitten av 1950-talet befann sig på nivån 250 000 ton per år, steg till ca 370 000 ton år 1960, till drygt 450 000 ton år 1965 och till 465 000 ton år 1968/69. En övergång till produkter av högre förädlingsgrad har pågått under 1960-talet.
NJA:s verksamhet och utbyggnaden av densamma har vid ett flertal till fällen varit föremål för riksdagens prövning. Sammanlagt har bolaget av sta ten erhållit 342 milj. kr. i form av aktiekapital, av vilket 42 milj. kr. av
14
skrivits, och dessutom år 1966 ett vederlagsfritt aktieägartillskott med 100
milj. kr. Vidare disponerar bolaget en rörlig riksgäldskredit på f. n. högst
125 milj. kr., varav vid senaste kalenderårsskifte 100 milj. kr. hade tagits i
anspråk.
Resultatet av NJA:s verksamhet under uppbyggnadsskedet och fram till
och med de första åren av 1950-talet var inte företagsekonomiskt tillfreds
ställande. De gjorda investeringarna och den goda stålkonjunkturen under
senare delen av 1950-talet gav emellertid ett sådant resultat att företaget
kunde täcka kvarstående balanserade förluster från 1950-talets böx-jan, till
stor del självfinansiera investeringarna och åstadkomma en viss konsolide
ring.
Stålkonjunkturen försämrades snabbt åren 1962—1964. Det åtföljande
prisfallet på stålprodukter tillsammans med kostnadsökningarna inom före
taget och de svårigheter som uppstod efter installationen av det nya vals
verket år 1962 medförde en avsevärt försämrad lönsamhet, otillräckliga av
skrivningar och upplösning av tidigare bildade reserver. År 1965 redovisa
des en förlust på 15,6 milj. kr. och 1966/67 — då verksamhetsåret omfatta
de 18 månader — var förlusten före lagerreservering och aktieägartillskott
74,6 milj. kr. Enligt riksdagsbeslut erhöll företaget detta år ett vederlags
fritt aktieägartillskott på 100 milj. kr. Genom detta tillskott täcktes de upp
komna förlusterna och avskrivningarna kunde återföras till en mera normal
nivå.
De två senaste verksamhetsåren, 1967/68 och 1968/69, har medfört nya
förluster. De förutnämnda resultatförsämrande faktorerna fortsatte att göra
sig gällande, och effekterna av den allmänna prishöjningen på stål gjorde
sig märkbara endast i ringa grad och med en betydande tidseftersläpning; de
framträder i något ökad grad under nu löpande räkenskapsår. Efter gjorda
avskrivningar på inte fullt 25 milj. kr. vardera året uppgick de redovisade
förlusterna till resp. 45,5 och 35,7 milj. kr. Den vid det senaste bokslutet
balanserade förlusten utgjorde därefter drygt 81 milj. kr.
I NJA:s skrivelse i september 1969 redovisar bolaget huvudresultaten av
ett internt utredningsarbete rörande den framtida inriktningen av NJA:s
verksamhet och hemställer att ägaren överväger ett kapitaltillskott till NJA
på 80 milj. kr. för att täcka de balanserade förlusterna.
Statsföretag AB, som fr. o. in. år 1970 övertagit det direkta ägaransvaret
för NJA, har i skrivelse i februari 1970 uttalat sig om NJA:s situation.
Förvaltningsbolaget anser en ekonomisk rekonstruktion av NJA nödvän
dig. Den balanserade förlusten i företaget, som av förvaltningsbolaget be
räknas ha stigit till 100 milj. kr. den 30 juni 1970, bör täckas genom ett
kapitaltillskott från staten. Statsföretag uppger sig även överväga en ned
skrivning av NJA:s aktiekapital från nuvarande 300 till 200 milj. kr. vilket
skulle ge en riktigare värdering av aktiekapitalet i förhållande till företagets
ekonomiska potential och tillgångar.
Kungl. Maj. ts proposition nr 78 år 1970
15
Det av NJA föreslagna investeringsprogrammet har av Statsföretag AB kostnadsberäknats till 160 milj. kr., vartill kommer ett behov av 50 milj. kr. i ökat rörelsekapital. Förvaltningsbolaget anser att den föreslagna satsningen på den metallurgiska sidan liksom vidareutvecklingen av fartygsprofilsek- torn inom manufaktureringen — vilka delar beloppsmässigt omfattar 120 ä 130 milj. kr. av programmets 160 milj. kr. — bör ges tidsmässig prioritet. Statsföretag är inte berett att nu ta ställning till den närmare utformningen av övriga föreslagna investeringar på manufaktureringssidan utan anser att ytterligare marknadsundersökningar bör göras innan NJA binder sig för det mer definitiva produktprogrammet. Förvaltningsbolaget finner det vidare angeläget att prövningen av möjligheterna till ett vidgat samarbete med and ra verk fullföljs. Finansieringen av investeringsprogrammet bör enligt för valtningsbolaget ske genom det föreslagna kapitaltillskottet på 100 milj. kr. Man har vidare räknat med lokaliseringsstöd på ca 75 milj. kr., varom an sökan redan ingivits av bolaget. Återstående 35 å 40 milj. kr. förutsätts kunna erhållas genom normal upplåning.
I prop. 1969: 121 angående bildandet av det statliga förvaltningsbolaget framhöll jag att de särskilda syften som motiverat statens engagemang i NJA och Uddevallavarvet medför att förluster hos dessa företag bör täckas i särskild ordning av medel ställda till förfogande genom riksdagsbeslut. Jag angav att arbetet med planeringen av NJA:s fortsatta verksamhet pågick och att frågan om kapitaltillskott skulle bli aktuell under budgetåret 1969/70.
Utvecklingen i NJA under de 30 år järnverket existerat har fört fram före taget till en sådan storlek att det i dag ingår som en betydelsefull del inom den svenska järnhanteringen. Företaget har därtill under hela denna tid spelat en väsentlig roll för sysselsättningen i Norrbottens län.
Företagets produktionsinriktning har under denna tid gradvis förändrats. Särskilt markant har denna utveckling varit under 1960-talet. Större delen av de produkter som tillverkades i början av 1960-talet har ersatts med and ra, mera manufakturerade produkter. Här må särskilt nämnas NJA:s sats ning på fartygsprofiler som introducerats under denna period. NJA kan på detta område anses som föregångare.
De senaste årens produktutveckling har ännu inte gett de ekonomiska re sultat som förväntats. Förlusterna i NJA, för vilka en ingående redogörelse lämnats i det föregående, har varit betydande även om en viss förbättring in trätt under de två senaste räkenskapsåren. Det är därför nödvändigt att en fortsatt effektivisering av företagets produktion sker. Det metallurgiska och produktionstekniska kunnande som finns inom NJA ger härvid ett gott ut gångsläge för den fortsatta utvecklingen.
Som framgår av den lämnade redogörelsen är en finansiell rekonstruktion av företaget nödvändig. NJA:s resultatrapport för andra halvåret 1969, som nu föreligger, anger en förlust på drygt 8 milj. kr., vilket ökat den tidigare redovisade förlusten till närmare 90 milj. kr. Statsföretags bedömning, att
Kungl. Maj:ts proposition nr 78 år 1970
16
den resultatmässiga utvecklingen leder till ett sammanlagt underskott den
30 juni 1970 på ca 100 milj. kr., synes således riktig. För att basera företagets
framtida utveckling på en sanerad ekonomi finner jag därför kapitaltillskot
tet böra uppgå till 100 milj. kr. Jag har heller ingen erinran mot Statsföre
tags överväganden att genomföra en nedskrivning av aktiekapitalet från nu
varande 300 till 200 milj. kr. vilket skulle ge ett riktigare uttryck för före
tagets ekonomiska potential och innebära en mer realistisk värdering av dess
tillgångar.
Det föreslagna investeringsprogrammet innebär bl. a. en betydande effek-
tivisering av företagets metallurgiska produktion vilken är grundläggande
för hela dess verksamhet och bör således komma till utförande. Beräkningar
visar att investeringarna i hytta och stålverk på sammanlagt 83 milj. kr. kan
väntas medföra en kostnadsbesparing med 30 kr. per ton göt, vilket motsva
rar 24 milj. kr. per år. Därigenom skapas en väsentlig förutsättning för lägre
tillverkningskostnader för det totala produktionssortimentet. Jag finner det
vidare angeläget att verkets ansträngningar att vidga manufaktureringen
fullföljs i nära kontakt med verkets kunder och att en fortsatt effektivisering
av försäljningsorganisationen sker. Det är sålunda — vilket även under
stryks av Statsföretag — nödvändigt att det definitiva produktprogrammet
fastställs först efter en så långt möjligt säker marknads- och lönsamhetsbe
dömning. Det synes mig också viktigt att prövningen av möjligheterna till
vidgat samarbete med andra företag fullföljs.
När den finansiella rekonstruktionen och investeringsprogrammet har ge
nomförts anser jag att NJA bör ha förutsättningar att uppnå ett mer till
fredsställande företagsekonomiskt resultat. Jag förutsätter härvid också att
de produktivitetsvinster som bör kunna nås genom en vidare effektivisering
av företagets administrativa och budgetära rutiner till fullo utnyttjas.
Mot bakgrund av vad jag här anfört är jag beredd att tillstyrka ett kapi
taltillskott på 100 milj. kr. till NJA. De behövliga medlen bör efter hand som
behov uppkommer och efter beslut av Statsföretag AB ställas till NJA:s för
fogande. Detta står i överensstämmelse med principerna i prop. 1969: 121,
där jag bland förvaltningsbolagets uppgifter angav att uppställa målen för
koncernföretagen, att följa deras planering, kontrollera att uppställda mål
uppfylls samt vid bristande måluppfyllelse vidta korrigerande åtgärder. De
begärda medlen torde böra lämnas på tilläggsstat III under innevarande bud
getår.
Med hänvisning till vad jag i det föregående anfört hemställer jag, att
Kungl. Maj :t föreslår riksdagen
att för Kapitaltillskott till Norrbottens Järnverk AB på
tilläggsstat III till riksstaten för budgetåret 1969/70 på drift
budgeten under trettonde huvudtiteln anvisa ett reserva
tionsanslag av 100 000 000 kr.
Kungl. Maj:ts proposition nr 78 år 1970
17
Med bifall till vad föredraganden sålunda med in stämmande av statsrådets övriga ledamöter hemställt förordnar Hans Maj :t Konungen att till riksdagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till detta pro tokoll utvisar.
Kungl. Maj:ts proposition nr 78 år 1970
Ur protokollet:
Gunnel Anderson
18
Kungl. Maj:ts proposition nr 78 år 1970
Bilaga
Sammandrag av vinst- och förlusträkningar 1962—1968/69
Beloppen i 1 000-tal kronor
1962
1963
1964
1965
1966/671 1967/68 1968/6
Försäljningsintäkter........................
184 651
179 539
213 894
231 787 331 342
230 418
284 35
Avgår kostnader för lev. produkter 159 032
170 542
197 217
218 730 330 042
232 845
27915
Bruttoöverskott ............................
Avgår extra kostnader för lager-
25 619
8 997
16 677
13 057
1 300
—2 427
5 20
sanering m. m................................
—
—
—
—
22 755
6 557
Tillkommer inkomsträntor m. m.
1 394
1 629
3 462
2 454
3 243
2 179
1 58
Avgår utgiftsräntor, skatter m. m.
6 598
6 287
10 997
14 265
19 763
14 274
17 83
Avgår avskrivningar........................
20 415
4 339
13 285
20 306
36 662
24 450
24 70
Avgår avsättning till lagerreserv
Tillkommer upplösning av lager-
—
—
1 5002
—
10 000
—
reserv .............................................
—
—
5 643
3 475
—
—
Tillskott från aktieägaren ...........
—
—
—
—
100 000
—
Nettoresultat....................................
0
0
0 —15 585
15 363 —45 529 —35 74
1 Under 1966 ändrades bolagets räkenskapsår från kalenderår till att omfatta tiden 1.7.—30.6. Denn
period omfattar sålunda tiden 1.1.1966—30.6.1967.
2 Avser avsättning till prisfallsreserv.
Kungl. Maj:ts proposition nr 78 år 1970
19
Sammandrag av balansräkningar 1962—1968/69
Beloppen i 1 000-tal kronor
1962
1963 1964 1965 1966/67* 1967/68 1968/69
illgängar assa, bank, postgiro, främmande växlar.............................................
644 3 707 2 917 5 898 9 495
8 829 12 033
undfordringar................................
39 386 53 084 43 692 51 564 35 554 48 387
63 931
arulager ......................................... 49 583 52 472 70 538 88 731 84 690 79 320 64 795 ktier, andelar m. m.......................
1 161 1 077 995 868 710 577 470
askiner och inventarier (bokfört värde efter avskrivn.)...............
82106 97 749 170 078 178 887 186 201 181 358 173 852
astigheter (bokfört värde efter
avskrivn.) ....................................
108 824 111 589 136 821 139 446 140 284 139 624 134 943
ågående ^anläggningar ........... 111 033 125 119 47 999 41 069 22 273 13 968 16 588
anserad förlust............................
— — — —
15 363
—
45 529
ets förlust....................................
— —
—
15 585
—
45 529 35 746
392 737 444 797 473 040 522 048 494 570 517 592 547 877
kulder och eget kapital everantörsskulder ........................ 32 565 34 281 38 858
39 651 42 799 37 462 46 619
vriga kortfristiga skulder........... 126 171
6 739
17 646
166 5 306 3 781
ångfristiga skulder........................ 56 824
107123
124 221
161 529 133 242 171824 194 487
ekapital .................................... 300 000 300 000 300 000 300 000 300 000 300 000
300 000
eservfond......................................... 3 000 3 000 3 000 3 000 3 000
3 000 3 000
alanserad vinst ............................
222 222 222 222
— — —
ets vinst.........................................
— — — —-
15 363
—
—
392 737 444 797
473 040 522 048 494 570 517 592 547 877
* Under 1966 ändrades bolagets räkenskapsår från kalenderår till att omfatta tiden 1.7.—30.6. Denna eriod omfattar sålunda tiden 1.1.1966—30.6.1967.
20
Kungi. Maj:ts proposition nr 78 år 1970
Bilaga
Diverse uppgifter 1962—1968/69
Anskaffningsvärde för maskiner
och inventarier (1 000-tal kr.)..
Anskaffningsvärde för fastigheter
(1 000-tal kronor).......................
Antal anställda, timavlönade ....
Antal anställda, månadsavlönade
Totalt antal anställda...................
Utbetalda löner till timavlönade
(1 000-tal kronor)........................
Utbetalda löner till månadsavlö
nade (1 000-tal kronor)...............
Utbetalda löner och arvoden till
styrelse och direktion (1 000-tal
kronor) ........................................
Avgifter till ATP etc. (1 000-tal
kronor) ........................................
Leveranser av valsade produkter
i ton.................................................
Tillverkning av valsade produkter
i ton.................................................
Totala nyinvesteringar (1 000-tal
kronor) .........................................
* 18 månader
1962
1963
1964
It
222 742
237 233
315 912
339
145 516
152 590
182 829
190
2 511
2 605
2 688
2
545
622
674
3 056
3 227
3 362
3
41 842
45 280
51 445
54
12 115
14 795
16 895
18
360
375
400
4 279
4 967
6 593
7
373 719
385 600
422 600
438
363 621
385 500
441 700
456
57 000
37 000
33 000
25
65
1966/67* 1967/68
1968/6
228
363 760
376 162
378 923
783
200 183
205 380
206 377
662
2 754
2 670
2 698
708
740
737
737
370
3 494
3 407
3 435
515
89 564
59 774
64 613
533
32 255
23 386
24 623
473
862
541
621
029
13 445
10 489
11 869
500
618 200
424 200
476 400
000
659 100
440 100
464 800
000
26 000
12 000
15 000
700187 MARCUS BOKTR. STHLM 1970