Prop. 1974:136

Kungl. Maj:ts proposition med förslag om viss ändring i reglerna för beräkning av arbetsgivares socialförsäkringsavgifter m.m.

Kungl. Maj:ts proposition nr 136 år 1974 Prop

Nr 136

Kungl. Maj:ts proposition med förslag om viss ändring i reglerna för beräkning av arbetsgivares socialförsäkringsavgifter m. m.; given den 27 september 1974.

Kungl. Maj:t vill härmed, under åberopande av bilagda utdrag av statsrådsprotokollet över socialärcnden, föreslå riksdagen att bifalla de förslag, om vars avlätande till riksdagen föredragande departements- chefen hemställt.

CARL GUSTAF

SVEN ASPLlNG

Propositionens huvudsakliga innehåll

I propositionen föreslås viss ändring i reglerna för beräkning av socialförsäkringsavgifter och allmän arbetsgivaravgift m.m. för lön till arbetsgivares hemmavarande barn. Ändringen innebär att lön till hemma— varande barn inte föranleder arbetsgivares avgift i de fall avdrag för lönen inte medges vid inkomsttaxcringen. Lönen ingår liksom hittills i avgifts- underlaget för de egenavgifter som föräldern är skyldig att betala.

De ändrade reglerna föreslås gälla fr. o. m. den 1 januari 1975.

1 Riksdagen 1 mm!. 19 74 nr 136.

Prop. 1974:136 2

F örfattningsf örslag

1. Förslag till Lag om ändring i lagen ( 1962381) om allmän försäkring

Härigenom förordnas att 19 kap. 1 5 lagen (1962z381) om allmän försäkring1 skall ha nedan angivna lydelse.

Nu varande lydelse Föreslagen lydelse 19 kap. 1 52

Arbetsgivare skall enligt vad nedan sägs för varje år erlägga socialför- säkringsavgift till sjukförsäkringen, folkpensioneringen och försäkringen för tilläggspension.

Avgift till sjukförsäkringen och till folkpensioneringen utgår ä summan av vad arbetsgivaren under året till arbetstagare hos honom i penningar eller naturaförmäner i form av kost eller bostad utgivit säsom lön eller, där fall som avses i 3 kap. 2 5 andra stycket sista punkten är för handen, annan ersättning för utfört arbete.

Avgift till försäkringen för tilläggspension utgår ä summan av vad arbetsgivaren under året till arbetstagare hos honom i penningar eller naturaförmäner i form av kost eller bostad utgivit såsom lön eller, där fall som avses i l 1 kap. 2 g andra stycket är för handen, annan ersättning för utfört arbete, sedan från nämnda summa dragits ett belopp motsvarande det vid årets ingång gällande basbeloppet multiplicerat med det beräkna— de genomsnittliga antalet arbetstagare hos arbetsgivaren under året. Härvid skall arbetstagare, som under hela året varit anställd med full arbetstid, räknas såsom en arbetstagare och arbetstagare, som under året varit anställd i mindre omfattning, medräknas i motsvarande män. Det antal arbetstimmar per år som i allmänhet skall anses motsvara full arbetstid fastställes av regeringen efter förslag av riksförsäkringsvcrket. Genomsnittliga antalet arbetstagare beräknas med en decimal. Om sär— skilda skäl föranleda därtill, må avgift beräknas på sätt som avviker från vad nu stadgats men som giver i huvudsak samma resultat.

Vid beräkning av avgift enligt denna paragraf skall hänsyn icke tagas till arbetstagare, vars lön under året ej uppgått till femhundra kronor och ej heller till arbetstagares lön eller ersättning i vad den för år räknat överstiger sju och en halv gånger det vid årets ingång gällande basbelop- pet. Vad gäller sjukförsäkringen och folkpensioneringen skall vidare, där ej fall som avses i 3 kap. 2 5 andra stycket sista punkten är för handen, vid beräkning av avgift bortses från arbetstagare, som icke är obligatoriskt

1 Lagen omtryckt 1973 908. 2 Senaste lydelse 19741510.

Prop. 1974:136

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse

försäkrad enligt lagen om yrkesskadeförsäkring. Såvitt angår försäkringen för tilläggspension skall bortses från arbetstagare, som vid årets ingång uppnått sextiofem års ålder, så ock från arbetstagare i fall då lön eller annan ersättning till honom antingen enligt 11 kap. 2 & tredje eller fjärde stycket icke räknas såsom inkomst av anställning eller, om arbetstagaren icke är svensk medborgare och ej heller är bosatt härstädes, avser arbete utom riket.

Avgift erlägges icke för arbets- tagares lön vid sjukdom eller ledig- het för vård av sjukt barn eller med anledning av barns födelse till den del lönen motsvarar sjuk- penning eller föräldrapenning, som arbetsgivare äger uppbära en- ligt 3 kap. 16 %.

Avgift erlägges icke för arbets- tagares lön vid sjukdom eller ledig- het för vård av sjukt barn eller med anledning av barns födelse till den del lönen motsvarar sjuk- penning eller föräldrapenning, som arbetsgivare äger uppbära en- ligt 3 kap. 16 &. Avgift erlägges ej heller för [än som arbetsgivare ut- givit tiIl hemmavarande barn för arbete utfört i hans förvärvsverk- samhet i de fall avdrag för lönen ej får ske vid inkomsttaxeringen.

Denna lag träder i kraft den 1 januari 1975. De nya avgiftsbestämmel- serna tillämpas första gången beträffande avgift på lön som utgivits år 1974.

1*— Riksdagen I samL 1974 nr 136

Prop. l974:l 36

2. Förslag till Lag om ändring i lagen (1954243) om yrkesskadeförsäkring

Härigenom förordnas att 38 5 lagen (1954:243) om yrkesskadeförsäk- ring skall ha nedan angivna lydelse.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse

38 51

Arbetsgivare erlägger för varje år försäkringsavgift enligt vad nedan sägs.

Avgift utgår å summan av vad arbetsgivaren under året utgivit till arbetstagare, som omfattas av obligatorisk försäkring enligt denna lag, såsom lön i penningar eller naturaförmåner i form av kost eller bostad.

Vid beräkning av avgift skall hänsyn icke tagas till arbetstagares lön i vad den för år räknat överstiger sju och en halv gånger det vid årets ingång gällande basbeloppet. Hänsyn skall ej heller tagas till arbetstagare, vars lön under året-understigit femhundra kronor.

Avgift erlägges icke för arbets- tagares lön vid sjukdom eller ledig- het för vård av sjukt barn eller med anledning av barns födelse till den del lönen motsvarar sjuk- penning eller föräldrapenning, som arbetsgivare äger uppbära en- ligt bestämmelserna i 3 kap. 165 lagen (1962:381) om allmän för- säkring.

Avgift erlägges icke för arbets- tagares lön vid sjukdom eller ledig- het för vård av sjukt barn eller med anledning av barns födelse till den del lönen motsvarar sjuk- penning eller föräldrapenning, som arbetsgivare äger uppbära en- ligt bestämmelserna i 3 kap. 16 & lagen (l962:38l) om allmän för- säkring. Avgift erlägges ei heller för län som arbetsgivare utgivit till hemmavarande barn för arbete ut- fört i hans förvärvsverksamhet i de fall avdrag för lönen ej får ske vid inkomsttaxeringen.

Denna lag träder i kraft den 1 januari 1975 och tillämpas första gången beträffande avgift på lön som utgivits år 1974.

| Senaste lydelse 19731483.

Prop. 1974:136 5

3. Förslag till Lag om ändring i lagen (1961 :300) om redareavgift för sjöfolks pensionee ring

Härigenom förordnas i fråga om lagen (19611300) om redareavgift för sjöfolks pensionering

dels att i ] och 4 55 ordet "Konungen" skall bytas ut mot ”rege- ringen",

dels att 2 & skall ha nedan angivna lydelse.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse

25'

Redareavgift utgår för varje är å vad redaren sammanlagt under året utgivit i lön till sådana arbetstagare, som avses i l 5 första stycket förordningen den 16 maj 1958 (nr 295) om sjömanskatt.

Avgiften beräknas för varje redare å lön i penningar och naturaför- måner i form av kost eller bostad, sedan därifrån för varje arbetstagare dragits sådan del av lön, som för år räknat överstiger sju och en halv gånger det i 1 kap. 6 5 lagen (1962z38l) om allmän försäkring avsedda basbelopp som gäller vid årets ingång. Vid beräkningen skall bortses från arbetstagare, vars lön under året understigit femhundra kronor, och arbetstagare som icke är obligatoriskt försäkrad enligt lagen (1954z243) om yrkesskadeförsäkring.

Avgift erlägges icke för arbets- tagares lön vid sjukdom eller ledig- het för vård av sjukt barn eller med anledning av barns födelse till den del lönen motsvarar sjuk- penning eller föräldrapenning, som arbetsgivare äger uppbära en- ligt bestämmelserna i 3 kap. 16 5 lagen om allmän försäkring.

Konungen fastställer procent- sats för redareavgiften med hän- syn till det avgiftsbehov som_för- anledes av de enligt 1 & bestämda eller eljest gällande grunderna för 1 Senaste lydelse l973:484.

Avgift erlägges icke för arbets- tagares lön vid sjukdom eller ledig- het för vård av sjukt barn eller med anledning av barns födelse till den del lönen motsvarar sjuk- penning eller föräldrapenning, som arbetsgivare äger uppbära en- ligt bestämmelserna i 3 kap. 165 lagen om allmän försäkring. Avgift erlägges ej heller för län som ar- betsgivare utgivit tiIl hemmavaran- de barn för arbete utfört i hans förvärvsverksamhet i de fall avdrag för lönen ej får ske vid inkomst- taxeringen.

Regeringen fastställer procent- sats för redareavgiften med hän- syn till det avgiftsbehov som för- anledes av de enligt 1 & bestämda eller eljest gällande grunderna för

Prop. l974:l36 6

Nuvarande lydelse Föreshgen lydelse

sjöfolks pensionering. Fastställd sjöfolks pensionering. Fastställd procentsats får tillämpas tidigast procentsats får tillämpas tidigast för året näst efter det år varunder för året näst efter det år varunder den fastställts. den fastställts.

Denna lag träder i kraft den 1 januari 1975. De nya avgiftsbestämmel- serna tillämpas första gången beträffande avgift på lön som utgivits är 1974.

Prop. 1974:136 7

4. Förslag till Lag om ändring i förordningen (196077) angående byggnadsforsknings- avgift

Härigenom förordnas i fråga om förordningen (1960177) angående byggnadsforskningsavgiftI

dels att författningens rubrik skall ha nedan angivna lydelse, dels att i 3 och 4 55 orden ”Kungl. Maj:t” och böjningsform av dessa ord skall bytas ut mot ”regeringen” i motsvarande form,

dels att i 4 & ordet ”förordning” skall bytas ut mot ”lag”, dels att 2 5 skall ha nedan angivna lydelse.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse

Kungl. Maj:ts förordning an- Lag om byggnadsforskningsav- gående byggnadsforskningsavgift gift

252

Byggnadsforskningsavgift utgår för kalenderår med sex tiondels pro- cent av den lön i penningar eller naturaförmåner i form av kost eller bostad, som arbetsgivare under året utgivit till arbetstagare, för vilken arbetsgivaren skall påföras avgift enligt lagen om yrkesskadeförsäkring och vilken är att hänföra till näringsgrenen b y g g n a d sin d u st ri i näringsgrensindelningen för yrkesskadestatistik.

Vid beräkning av byggnadsforskningsavgift skall hänsyn icke tagas till arbetstagare, vars lön hos arbetsgivaren under året ej uppgått till fem- hundra kronor, och ej heller till arbetstagares lön i vad lönen för år räknat överstiger sju och en halv gånger det i 1 kap. 6 5 lagen (1962:381) om allmän försäkring avsedda basbeloppet som gäller vid årets ingång.

Avgift erlägges icke för arbets- tagares lön vid sjukdom eller ledig- het för vård av sjukt barn eller med anledning av barns födelse till den del lönen motsvarar sjuk- penning eller föräldrapenning, som arbetsgivare äger uppbära en- ligt bestämmelserna i 3 kap. 165 lagen om allmän försäkring.

1 Förordningen omtryckt 1962:134. 2 Senaste lydelse 1974 1251.

Avgift erlägges icke för arbets- tagares lön vid sjukdom eller ledig- het för vård av sjukt barn eller med anledning av barns födelse till den del lönen motsvarar sjuk— penning eller föräldrapenning, som arbetsgivare äger uppbära en— ligt bestämmelserna i 3 kap. 165 lagen om allmän försäkring. Avgift erlägges ej heller för län som ar- betsgivare utgivit till hemmavaran- de barn för arbete utfört i hans förvärvsverksamhet i de fall avdrag för lönen ej får ske vid inkomst- taxeringenf

Prop. 1974:136 8

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse

Angående debitering och uppbörd av avgiften gäller vad därom särskilt är stadgat.

]. Denna lag träder i kraft den 1 januari 1975. De nya avgiftsbestäm- melserna tillämpas första gången beträffande avgift på lön som utgivits år 1974.

2. Förekommer i lag eller annan författning hänvisning till förord- ningen angående byggnadsforskningsavgift skall hänvisningen i stället avse lagen om byggnadsforskningsavgift.

Prop. l974:l 36

5. Förslag till Lag om ändring i lagen (1968z4l9) om allmän arbetsgivaravgiftl

Härigenom förordnas ifråga om lagen (19681419) om allmän

arbetsgivaravgift

dels att i 7 & ordet "Konungen” skall bytas ut mot ”regeringen”, dels att 2 5 skall ha nedan angivna lydelse.

Nuvarande lydelse

Arbetsgivare erlägger allmän ar- betsgivaravgift med belopp mot- svarande fyra procent av summan av vad arbetsgivaren utgivit under året som lön till arbetstagare i pengar eller naturaförmåner i form av kost eller bostad. l fråga om sådan arbetstagare hos redare som avses i 1 5 första stycket för- ordningen (l958:295) om sjö- mansskatt beräknas dock allmän arbetsgivaravgift efter den lägre procentsats som Konungen fast- ställer med motsvarande tillämp— ning av 19 kap. 4 5 andra stycket lagen (19621381) om allmän för- säkring.

257

Föreslagen lydelse

Arbetsgivare erlägger allmän ar— betsgivaravgift med belopp mot- svarande fyra procent av summan av vad arbetsgivaren utgivit under året som lön till arbetstagare i pengar eller naturaförmåner i form av kost eller bostad. I fråga om sådan arbetstagare. hos redare som avses i 1 5 första stycket för- ordningen (1958z295) om sjö- mansskatt beräknas dock allmän arbetsgivaravgift efter den lägre procentsats som regeringen fast- ställer med motsvarande tillämp- ning av 19 kap. 4 5 andra stycket lagen (19621381) om allmän för- säkring.

Vid beräkningen av avgiften tages icke hänsyn till arbetstagare vars lön under året understigit femhundra kronor, eller arbetstagare, som ej är obligatoriskt försäkrad enligt lagen (19542243) om yrkesskadeförsäkring, eller till fall, som avses i 3 kap. 2 5 andra stycket sista punkten lagen (1962381) om allmän försäkring.

Avgift erlägges icke för arbets- Avgift erlägges icke för arbets- tagares lön vid sjukdom eller ledig- het för vård av sjukt barn eller med anledning av barns födelse till

tagares lön vid sjukdom eller ledig- het för vård av sjukt barn eller med anledning av barns födelse till

den del lönen motsvarar sjuk- den del lönen motsvarar sjuk-

! Lydelse enligt prop. 1974:132 . 2 Senaste lydelse l973:486.

Prop. l974:l36 10

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse penning eller föräldrapenning, penning eller föräldrapenning, som arbetsgivare äger uppbära en- som arbetsgivare äger uppbära en- ligt bestämmelserna i 3 kap. 16 & ligt bestämmelserna i 3 kap. 16 5 lagen om allmän försäkring. lagen om allmän försäkring. Avgift

erlägges ej- heller för län som ar- betsgivare utgivit till hemma varan- de barn för arbete utfört i hans förvärvsverksamhet i de fall avdrag för lönen ej får ske vid inkomst— taxeringen.

Denna lag träder i kraft den 1 januari 1975. De nya avgifts- bestämmelserna tillämpas första gången beträffande avgift på lön som utgivits år 1974.

Prop. l974:l36 11

6. Förslag till Lag om ändring i lagen (19701742) om lönegarantiavgift

Härigenom förordnas i fraga om lagen (] 970742 ) om lönegaranliavgift dels att i 4 & ordet "Konungen" skall bytas ut mot "regeringen". dels att 2 åskall ha nedan angivna lydelse.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse

zs'

Arbetsgivare erlägger årligen lönegarantiavgifl med belopp som mot- svarar en fcmtiondels procent av summan av vad arbetsgivaren under året utgivit som lön till arbetstagare ipengar eller naturaförmåner i form av kost eller bostad eller. i fall som avses i 3 kap. 2 5 andra stycket sista punkten lagen ("1962:381) om allmän försäkring. annan ersättning för utfört arbete.

Vid beräkningen av avgiften tages icke hänsyn till arbetstagares lön eller ersättning i vad den för är räknat överstiger sju och en halv gånger det vid årets ingång gällande basbeloppet enligt lagen om allmän försäk- ring. Hänsyn tages ej heller till arbetstagare, vars lön under året under— stigit femhundra kronor. Vidare bortses vid denna beräkning frän arbetstagare. som icke är obligatoriskt försäkrad enligt lagcn(1954:243) om yrkesskadeförsäkring, om ej fall som avses i 3 kap. 2 å andra stycket sista punkten lagen om allmän försäkring är för handen.

Avgift erlägges icke för arbets- tagares lön vid sjukdom eller ledig- het för vård av sjukt barn eller med anledning av barns födelse till den del lönen motsvarar sjuk- penning eller föräldrapenning, som arbetsgivare äger uppbära en- ligt bestämmelserna i 3 kap. 165 lagen om allmän försäkring.

Avgift erlägges icke för arbets- tagares lön vid sjukdom eller ledig- het för vård av sjukt barn eller med anledning av barns födelse till den del lönen motsvarar sjuk- penning eller föräldrapenning, som arbetsgivare äger uppbära en- ligt bestämmelserna i 3 kap. 165 lagen om allmän försäkring. Avgift erlägges ej heller för län som ar- betsgivare utgivit till hemma varan- de barn för arbete utfört i hans jörvdrvsverksamhet [ de fall avdrag för lönen ej får ske vid inkomst— taxeringen.

Denna lag träder i kraft den 1 januari 1975. De nya avgiftsbestämmcl- serna tillämpas första gången beträffande avgift på lön som utgivits är

1974.

1 Senaste lydelse 19732487.

Prop. l974:l36 12

7. Förslag till Lag om ändring i lagen (1971 :282) om arbetarskyddsavgift

Härigenom förordnas i fråga om lagen (1971 1282) om arbetarskydds- avgift

dels att i 4 & ordet "Konungen" skall bytas ut mot ”regeringen”, dels att 3 & skall ha nedan angivna lydelse.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelre

35'

Arbetsgivare erlägger årligen arbetarskyddsavgift med belopp som motsvarar en tiondels procent av vad arbetsgivaren under året utgivit som lön i pengar eller naturaförmåner i form av kost eller bostad.

Vid beräkningen av avgiften tages icke hänsyn till arbetstagares lön i vad den för år räknat överstiger sju och en halv gänget det vid årets ingång gällande basbeloppet enligt lagen (1962 :381) om allmän försäk- ring. Hänsyn tages ej heller till arbetstagare, vars lön under året under- stigit femhundra kronor. Vidare bortses vid denna beräkning frän arbetstagare, som icke är obligatoriskt försäkrad enligt lagen (l954:243) om yrkesskadeförsäkring.

Avgift erlägges icke för arbets— Avgift erlägges icke för arbets- tagares lön vid sjukdom eller ledig- het för värd av sjukt barn eller med anledning av barns födelse till den del lönen motsvarar sjuk- penning eller föräldrapenning, som arbetsgivare äger uppbära en- ligt bestämmelsema i 3 kap. 16 5 lagen om allmän försäkring.

tagares lön vid sjukdom eller ledig- het för värd av sjukt barn eller med anledning av barns födelse till den del lönen motsvarar sjuk- penning eller föräldrapenning, som arbetsgivare äger uppbära en- ligt bestämmelserna i 3 kap. 165 lagen om allmän försäkring. Avgift erlägges ej heller för län som ar- betsgivare utgivit tiII hemmavaran- de barn för arbete utfört i hans förvärvsverksamhet i de fall avdrag för lönen ej får ske vid inkomst— taxeringen.

Denna lag träder i kraft den 1 januari 1975. De nya avgiftsbestämmel— serna tillämpas första gången beträffande avgift på lön som utgivits år 1974.

1 Senaste lydelse l973z835.

PrOp. l974:l36 13

8. Förslag till Lag om ändring i lagen (1973 '372) om arbetsgivaravgift till arbetslöshets- försäkringen och det kontanta arbetsmarknadsstödet

Härigenom förordnas ifråga om lagen (19731372) om arbetsgivaravgift till arbetslöshetsförsäkringen och det kontanta arbetsmarknadsstödet

dels att i 4 & ordet ”Konungen" skall bytas ut mot ”regeringen", deLs att 2 5 skall ha nedan angivna lydelse.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse

2.83

Arbetsgivare erlägger årligen arbetsgivaravgift med belopp som mot- svarar fyra tiondels procent av summan av vad arbetsgivaren under året utgivit som lön till arbetstagare i pengar eller i naturaförmåner i form av kost eller bostad eller, i fall som avses i 3 kap. 2 ?; andra stycket sista punkten lagen (19621381) om allmän försäkring, annan ersättning för utfört arbete.

Vid beräkningen av avgiften tages icke hänsyn till arbetstagarens lön eller ersättning i vad den för år räknat överstiger sju och en halv gånger det vid årets ingång gällande basbeloppet enligt lagen (1962:381) om allmän försäkring. Hänsyn tages ej heller till arbetstagare, vars lön under året understigit femhundra kronor. Vidare bortses vid denna beräkning från arbetstagare, som icke är obligatoriskt försäkrad enligt lagen (1954: 243) om yrkesskadeförsäkring. om ej fall som avses i 3 kap. 2 5 andra stycket sista punkten' lagen (1962:381) om allmän försäkring är för handen.

Avgift erlägges icke för arbets- Avgift erlägges icke för arbets- tagares lön vid sjukdom eller ledig- het för vård av sjukt barn eller med anledning av barns födelse till den del lönen motsvarar sjuk- penning eller föräldrapenning, som arbetsgivare äger uppbära en- ligt bestämmelserna i 3 kap. 16 5 lagen (19621381) om allmän för- säkring.

tagares lön vid sjukdom eller ledig- het för vård av sjukt barn eller med anledning av barns födelse till den del lönen motsvarar sjuk- penning eller föräldrapenning, som arbetsgivare äger uppbära en- ligt bestämmelserna i 3 kap. 165 lagen (19622381) om allmän för- säkring. Avgift erlägges e] heller för lön som arbetsgivare utgivit till hemmavarande barn för arbete ut- fört i hans förvärvsverksamhet i de fall avdrag för lönen ej får ske vid inkomsttaxeringen.

Denna lag träder i kraft den 1 januari 1975. De nya avgiftsbestämmel- serna tillämpas första gången beträffande avgift på lön som utgivits år 1974.

Prop. l974:l36 14

Utdrag av protokollet över socialärenden hållet inför Hans Maj:t Konungen i statsrådet den 27 september 1974.

Närvarande: statsministern PALME, statsråden STRÄNG, JOHANSSON, HOLMQVlST, ASPLlNG, GEIJER, NORLlNG, LÖFBERG, LlDBOM, FELDT, GUSTAFSSON, ZACHRISSON, HJELM-WALLl'EN.

Chefen för socialdepartementet, statsrådet ASpling. anmäler efter gemensam beredning med statsrådets övriga ledamöter fråga om viss ändring i reglerna för beräkning av arbetsgivares socialförsäkringsavgifter m. m. och anför.

] Inledning

Riksdagen har med bifall till motionen l974:953 i skrivelse till Kungl. Maj :t (rskr 1974:117) hemställt om viss justering av bestämmelserna för beräkning av allmän arbetsgivaravgift (jfr SkU 1974:17). Skrivelsen tar sikte på vissa fall då arbetsgivare har eget barn anställt i sin verksamhet. Riksdagen har samtidigt förutsatt att Kungl. Maj:t även tar skälig hänsyn till i motionen framförda synpunkter rörande ATP-avgift.

2 Gällande bestämmelser 2.1 Arbetsgivares avgifter

Förälder som utger ersättning till hemmavarande barn för utfört arbete får under vissa förutsättningar erlägga allmän arbetsgivaravgift, socialför- säkringsavgifter och övriga arbetsgivaravgifter på grundval av den ersätt- ning som utgivits. Avgifterna är dessa.

l---3. socialförsäkringsavgifter till sjukförsäkringen, folkpensione- ringen och försäkringen för tilläggspension (ATP) enligt 19 kap. 1 5 lagen (1962:381) om allmän försäkring (AFL),

4. avgift till obligatorisk yrkesskadeförsäkring enligt 38 5 lagen (1954: 243) om yrkesskadeförsäkring (YF L),

S. avgift till främjande av forsknings- och rationaliseringsverksamhet inom byggnadsfacket enligt förordningen (1960177) angående byggnads- forskningsavgift,

6. avgift för beredande av pension åt sjömän enligt lagen (19611300) om redareavgift för sjöfolks pensionering,

7. avgift för finansiering av statlig lönegaranti vid konkurs enligt lagen (1970:742) om lönegarantiavgift,

8. avgift som bidrag till arbetarskydd enligt lagen (19713282) om arbetarskyddsavgift,

9. avgift enligt lagen (I973:372) om arbetsgivaravgift till arbetslös- hetsförsäkringen och det kontanta arbetsmarknadsstödet; samt

Prop. 1974:136 15

10. allmän arbetsgivaravgift enligt förordningen (1968:419) om all— män arbetsgivaravgift.

Debitering och upphörd av de nu nämnda avgifterna regleras i förordningen (1959:552) angående uppbörd av vissa avgifter enligt AFL.

Beräkning av arbetsgivares avgifter sker på grundval av s.k. avgifts- underlag, som med vissa begränsningar — utgörs av summan av under ett kalenderår utgiven kontant lön och värdet av tillhandahållna natura- förmåner. l fråga om vissa avgifter likställs med lön annan ersättning för utfört arbete om s. k. likställighetsavtal föreligger.

Begränsningarna vid beräkning av avgiftsunderlag är i viss utsträckning utformade på olika sätt. I huvudsak gäller följande.

Vid beräkning av underlaget för socialförsäkringsavgiftcn till ATP medräknas inte ersättning till arbetstagare, som vid årets ingång fyllt 65 år. Vid avgiftsberäkningen görs vidare ett s.k. basbeloppsavdrag. Detta erhålls genom att det vid årets ingång gällande basbeloppet (8 100 kr. år 1974) multipliceras med det genomsnittliga antalet arbetstagare hos arbetsgivaren under året. Avgiften beräknas därefter på den återstående lönesumman.

Skyldigheten att erlägga avgift är i fråga om samtliga andra avgifter anknuten till att arbetstagaren är obligatoriskt försäkrad för yrkesskada.

Enligt 3 & första stycket YFL är med vissa undantag varje arbetstagare i allmän eller enskild tjänst obligatoriskt försäkrad för yrkesskada. Arbetstagare, som är i rätt upp- eller nedstigande släktskap eller svågerlag med arbetsgivaren eller dennes make och som varaktigt lever i hushålls- gemenskap med arbetsgivaren är enligt 45 andra stycket YFL undan- tagen från yrkesskadeförsäkringen, dock endast om arbetstagarens in— komst av förvärvsarbete för år räknat inte uppgår till 1 800 kr.

För samtliga avgifter gäller att i avgiftsunderlaget inte medräknas ersättning till arbetstagare som från arbetsgivaren uppburit mindre än 500 kr. under året. För samtliga avgifter med undantag av den allmänna arbetsgivaravgiften gäller vidare att hänsyn inte tas till arbetstagares lön eller ersättning som överstiger sju och en halv gånger det vid årets ingång gällande basbeloppet.

2.2. Egenavgifter

Personer som åtnjuter inkomst av annat förvärvsarbete än anställning är under vissa förutsättningar skyldiga att erlägga s. k. egenavgifter. Till grund för avgiftsberäkningen läggs den avgiftsskyldiges taxering till inkomstskatt (efter basbeloppsavdrag såvitt avser tilläggspensionsav- giften). Avgifterna är dessa.

]. Tilläggspensionsavgift

Enligt 19 kap. 3 & tredje stycket AFL skall försäkrad, för vilken för visst är fastställts pensionsgrundande inkomst på grundval av inkomst av annat förvärvsarbete än anställning, för samma år erlägga tilläggspensions-

Prop. l974:l36 16

avgift. Avgiften påförs på den försäkrades slutskattescdel.

2. Sju k fö rsä k ringsa vgift

Enligt förslag i propositionen 1974:132 skall försäkrad. som vid utgången av visst är är inskriven hos allmän försäkringskassa och inte fyllt 67 år och inte heller för december månad samma år åtnjutit ålderspen- sion cller förtidspension enligt AFL, för nämnda år erlägga sjukförsäk- ringsavgift i den mån han har haft inkomst av annat förvärvsarbete än anställning. Förslaget avses gälla inkomst fr.o.m. inkomstäret 1975. F. n. gäller att sjukförsäkringsavgift erläggs av alla inkomsttagare oavsett inkomstslag ( 19 kap. "2 & AFL).

3. Socialförsäkringsavgift till fulkpensioneringen

En försäkrad person, som vid utgången av visst är är inskriven hos allmän försäkringskassa och haft inkomst av annat förvärvsarbete än anställning, skall för nämnda år enligt 19 kap. 3 5 första stycket AFL erlägga socialförsäkringsavgift till folkpensioneringen. Den som vid årets ingång fyllt 65 år erlägger emellertid inte avgift. Motsvarande gäller den som för december månad samma år åtnjutit ålderspension eller förtids- pension enligt AFL.

4. Allmän arbetsgivaravgift

Fysisk person, som åtnjutit inkomst av i Sverige bedriven rörelse eller inkomst av i Sverige belägen jordbruksfastighet som brukas av honom, skall enligt 4 % förordningen om allmän arbetsgivaravgift erlägga allmän arbetsgivaravgift i form av egenavgift.

2 .3 Beskattningsregler

Fysisk person som är bosatt i Sverige är i princip skyldig att erlägga skatt för all inkomst. Detta framgår av 53 & första stycket 3) kommunal- skattelagen (19281370), KL, och 6 & 1 mom. a) förordningen(1947:576) om statlig inkomstskatt, Sl. Skattcplikt inträder dock först då den beskattningsbara inkomsten uppgår till minst 100 kr. (51 & KL och 9 5 5 mom. Sl). Beskattningsbar inkomst utgör enligt 50 & KL taxerad inkomst minskad med kommunalt grundavdrag. Detta avdrag utgör 4 500 kr. vid statligt taxerad inkomst av högst 30 000 kr. (48 5 2 mom. KL). Med hänsyn till grundavdraget föranleder således smärre inkomster inte skatteplikt för mottagaren.

Vid beräkning av inkomsten från särskild förvärvskälla medges enligt 20% första stycket KL avdrag för omkostnader under beskattningsåret för intäkternas förvärvande-. Som omkostnad räknas därvid bl. a. löne- kostnad. Särskilda bestämmelser gäller emellertid beträffande lön för arbete som utförts av bl. a. den skattskyldiges hemmavarande barn.

Prop. l974:l36 17

Avdrag får således enligt 20 å andra stycket KL inte göras för värdet av arbete, som i den skattskyldiges förvärvsverksamhet utförts av hemma— varande barn under 16 år. För lön till hemmavarande barn som fyllt 16 men inte 18 år får avdrag göras bara om barnet anses tillhöra arbets- personalen. Av anvisningarna till bestämmelsen framgår att hemmavaran- de barn som fyllt 16 men inte 18 år och som deltagit i den skattskyldiges förvärvsverksamhet anses tillhöra personalen endast om barnets inkomst av arbete eller eljest är så stor att den föranleder skatteplikt för barnet enligt 51 & KL. Som likställda med lönekostnad är den allmänna arbetsgivaravgiften, socialförsäkringsavgifter och övriga avgifter för an- ställda i princip avdragsgilla i samma mån som avdrag medges för den anställdes lön.

Barn som anses tillhöra personalen taxeras självt för den inkomst av arbete som barnet kan ha haft i form av pengar, naturaförmåner eller annat. Motsvarande belopp får således dras av som driftkostnad. För barn som deltagit i arbetet men inte anses tillhöra personalen får avdrag inte göras. Ersättning till sådant barn för arbete i rörelse ellerjordbruksfastig- het skall ej heller tas upp som inkomst för barnet.

Barnets ålder bedöms i nu berörda hänseenden enligt 65 5 KL efter förhållandena den 1 november året näst före taxeringsäret.

3 Riksdagsskrivelsen

Skatteutskottet behandlade i sitt betänkande 1974:17 bl. a motio- nen l974:953 som avsåg vissa frågor angående debitering av arbets- givaravgifter för lön till arbetsgivares hemmavarande barn. Utskot- tet påpekade att om någon bedriver verksamhet som medför skyldighet att erlägga egenavgift och har eget barn i åldern 16—18 år anställt i sin verksamhet med en lön mellan 1800 och 4700 kr. så får han dels betala arbetsgivares avgift på barnets löneinkomster, dels själv erlägga egenavgift med belopp, som beräknas på den egna inkomsten förhöjd med barnets inkomst. Han har dock inte rätt till avdrag för barnets inkomst eller för den därpå utgående arbetsgivarav- giften. De här angivna verkningarna var enligt utskottet uppenbarligen inte avsedda vid lagstiftningens tillkomst. Utskottet förklarade sig med- vetet om att spörsmålet nära sammanhängde med den s.k. faktiska sambeskattningen, som behandlas av 1972 års skatteutredning, men ansåg att frågan om dubbeldebitering av arbetsgivaravgiften lämpligen borde lösas separat och utan att resultatet av denna utrednings överväganden avvaktades. Utskottet tillstyrkte därför bifall till ett i motionen framställt utredningsyrkande i vad avsåg den allmänna arbetsgivaravgiften och förutsatte att skälig hänsyn även skulle komma att tas till de i motionen framförda synpunkterna rörande ATP-avgifterna. Förslag i frågan borde föreläggas 1974 års höstriksdag och ändringen således gälla fr.o.m. år 1975. Riksdagen biföll vad utskottet hemställt (rskr 1974:117).

Prop. 1974:136 18

4 Departementschefen

Som framgår av den tidigare redogörelsen är en arbetsgivare som sysselsätter hemmavarande barn i sin verksamhet i princip skyldig att erlägga socialförsäkringsavgifter, allmän arbetsgivaravgift och övriga ar- betsgivaravgifter på grundval av utbetalad lön. Det föreligger emellertid flera undantag från avgiftsskyldighetcn. Uppgår barnets inkomst från föräldern inte till 500 kr. per år föreligger således inte sådan skyldighet. Uppgår barnets totala inkomst per år inte till 1 800 kr. föreligger inte heller skyldighet för föräldern att erlägga de nu nämnda avgifterna även om ersättningen från föräldern överstiger 500 kr. Då det gäller socialför- säkringsavgiften till ATP finns visserligen inte någon direkt anknytning till den totala inkomsten per år men avgiftsskyldigheten begränsas i stället i praktiken genom det s.k. basbeloppsavdraget, som innebär att avgift i princip erläggs endast för den del av barnets lön som överstiger det vid årets ingång gällande basbeloppet (8 100 kr. för år 1974). Har barnets anställning varat endast en del av året reduceras basbeloppsavdra- get i motsvarande mån. För att avgiftsskyldighet skall föreligga för övriga avgifter måste således barnets inkomst från föräldern ha uppgått till minst 500 kr. per är samtidigt som barnets totala inkomst samma år uppgått till lägst 1 800 kr.

Den fråga om reglerna för beräkning av arbetsgivares avgifter som berörs i skatteutskottets betänkande 1974:17 har sin grund i att avdrag vid beräkning av egenavgifter, som tidigare beskrivits, i vissa fall inte får göras för värdet av arbete som i den skattskyldiges förvärvsverksamhet utförts av hemmavarande barn mellan 16 och 18 år. [de fall avdrag inte medges för lönekostnaden och de avgifter som belöper på lönen inverkar detta höjande på förälderns förvärvsinkomst och ökar alltså underlaget vid beräkningen av dennes egenavgift. Det kan således sägas att ett och samma belopp kommer att ingå dels i underlaget för arbetsgivares avgift, dels i underlaget för motsvarande egenavgift.

Den i riksdagsskrivelsen aktualiserade frågan kan lösas genom änd- ringar i antingen skattereglerna eller bestämmelserna rörande de nyss nämnda avgifterna. Jag vill i detta sammanhang erinra om att frågan berör de utredningsuppdrag som lämnats 1972 års skatteutredning (Fi 1972202), pensionsålderskommittén (S l970:40) och yrkesskadeförsäk- ringskommittén (S 197l:01). Skatteutredningen har således enligt sina direktiv att pröva bl. a. den s.k. faktiska sambeskattningen. Pensions- ålderskommittén har att redovisa överväganden om. bl. 3. mer enhetliga regler för avgiftsberäkningen inom socialförsäkringarna. Yrkesskadeför- säkringskommittén överväger utformningen av den framtida yrkesskade- försäkringen. Mot bakgrund härav vill jag understryka att lösningen av den i riksdagsskrivelsen aktualiserade frågan bör ses som en tillfällig ordning i avvaktan på nämnda kommittéers förslag och att den inte får begränsa kommittéernas förslagsmöjligheter.

Vid övervägandet av de alternativ som står till buds har jag efter

Prop. l974:l36 19

samråd med chefen för finansdepartementet stannat för att förorda en lösning inom ramen för avgiftsreglerna. Jag föreslår således att lön till hemmavarande barn inte Skall ingå i avgiftsunderlaget för arbetsgivares avgift i de fall avdrag för lönen inte medges vid taxeringsn. Det betyder att man vid bestämningen av avgiftsunderlaget skall bortse från lön till barn som är mellan 16 och 18 år då barnets beskattningsbara inkomst inte uppgår till 100 kr., vilket motsvarar en årsinkomst understigande 4 700 kr. Av bl. a: administrativa skäl är det nödvändigt att ändringen enhetligt får gälla samtliga avgiftsunderlag. _

Förslaget innebär att lön till hemmavarande barn inte föranleder arbetsgivares avgift i de fall barnets sammanlagda inkomst understiger skattepliktigt belopp. Lönen ingår liksom hittills i avgiftsunderlaget för de egenavgifter som föräldern är skyldig att betala och i underlaget för förälderns'inkomstbeskattning.

Vid bedömningen av barns ålder och huruvida barnet kan anses vara hemmavarande avses den skatterättsliga innebörden av dessa begrepp vara utslagsgivande.

Särskilt samråd har ägt rum med chefen för bostadsdepartementet beträffande upprättat förslag till ändring i förordningen (196077) angående byggnadsforskningsavgift.

De nya bestämmelserna bör träda i kraft den 1 januari 1975 och gälla löner som utbetalas år 1974 eller senare.

I detta sammanhang bör också vissa formella, av den nya regerings- formen betingade ändringar göras i de författningar som berörs av de redovisade förslagen. lngreppcn i författningsutformningen har emellertid begränsats i avvaktan på att pensionsålderskommittén lägger fram förslag om mer enhetliga regler för avgiftsberäkningen.

Hemställan

Under åberopande av det anförda hemställer jag. att Kungl. Maj:t föreslär riksdagen att antaga inom soeialdepartementet upprättade förslag till

1. lag om ändring i lagen (1962z381') om allmän försäkring, 2. lag om ändring i lagen (1954:243) om yrkesskadeförsäkring.

3. lag om ändring i lagen (1961300) om redareavgift för sjöfolks pensionering.

4. lag om ändring i förordningen (1960277) angående byggnadsforsk- ningsavgift. '

5. lag om ändring i lagen (1968z419) om allmän arbetsgivaravgift,1

6. lag om ändring i lagen (19701742) om lönegarantiavgift.

7. lag om ändring i lagen (1971:282) om arbetarskyddsavgift,

8. lag om ändring i lagen (1973:372) om arbetsgivaravgift till arbets-

' Rubrik enligt prop.1974'.132.

Prop. 197411 36 20

löshetsförsäkringen och det kontanta arbetsmarknadsstödet. Med bifall till vad föredraganden sålunda med instämman- de av statsrådets övriga ledamöter hemställt förordnar Hans Maj '.t Konungen att till riksdagen skall avlåtas proposition av den lydelse bilaga till detta protokoll utvisar.

Ur protokollet:

Britta G yllensten

Gunno-|| Ollultrvek-H AB, Stockholm 71.6:"3 S