om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Sovjetunionen
Regeringens proposition
1981/82: 108
om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Sovjetunionen;
beslutad den 22 december 1981.
Regeringen föreslär riksdagen att anta det förslag som upptagits i bifogade utdrag av regeringsprotokoll.
På regeringens vägnar THORBJÖRN FÄLLDIN:
ROLF WIRTÉN
Propositionens huvudsakliga innehåil
I propositionen föreslås att riksdagen antar en lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och De Socialistiska Rådsrepublikernas Union (Sovjetunionen). Avtalet har tagits in i lagen som bilaga.
Sedan avtalet trätt i kraft skall dess bestämmelser tillämpas i fråga om inkomst som förvärvats från och med år 1979 samt i fråga om förmögenhet som taxerats från och med år 1980.
I Riksdagen 1981/82. 1 saml. Nr 108
Prop. 1981/82: 108 . rv
Förslag till
Lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Sovjetunionen
Härigenom föreskrivs följande.
1§ Det avtal för att undvika dubbelbeskattning beträffande skatter på
inkomst och förmögenhet som Sverige och Sovjetunionen undertecknade den 13 oktober 1981 skall gälla för Sveriges del. Avtalets innehåll framgår av bilaga till denna lag.
28 Avtalet skall tillämpas endast i den mån det medför inskränkning av
den skattskyldighet i Sverige som annars skulle föreligga.
38 Om en person anser att det vidtagits någon åtgärd som för honom har
medfört eller kommer att medföra en beskattning som strider mot bestäm-
melserna i avtalet, kan han ansöka om rättelse enligt artikel 20 punkt 1 i avtalet. Sådan ansökan skall göras hos regeringen och bör ges in inom den
tid som anges i nämnda bestämmelse.
48 Även om en skattskyldigs inkomst eller förmögenhet skall vara helt
eller delvis undantagen från beskattning i Sverige, skall den skattskyldige
lämna alla de uppgifter till ledning för taxeringen som han annars skulle ha varit skyldig att lämna.
Denna lag träder i kraft den dag regeringen bestämmer.
Bilaga
Avtal mellan Konungariket Sveriges rege- Cor nawenne Meray TIpaBUTEeJIbCTBOM
ring och De Socialistiska Rådsrepubliker- Coroa3a CoBeTckKHx COounarmcTHYecKyx
nas Unions regering för undvikande av PecnyÖsinK u TIPABHTEALCTBOM KOPOJIEB-
dubbelbeskattning av inkomst och förmö- cTBa IllBeunn 06 yCTPAHEeHKN ABOUHOTO
genhet HaNOro0oÖJIOKeHHA IOXOMOB H HMYLUeCTBA
Konungariket Sveriges regering och De Socia- TIpaBHTeIbCTBO COo3a COBETCKHX COUHaNNlistiska Rådsrepublikernas Unions regering, vil- CTAYecKAX PecnyCnuK 4 TIPaBHTENbBCTBO ka bekräftar sin strävan att, i överensstämmelse KoponeBcTtBa IHisennn, med den europeiska säkerhets- och samarbets- NOATBEPKAaA CBOC CTPEMIICHHE, B COOTBETkonferensens slutdokument, undertecknat i CTBHH C 3aKSIOYHTEJIDHBIM AKTOM COBELUaHHA
Helsingfors den 1 augusti 1975, utveckla och IIO Ö€e30MaCHOCTH H COTPYAKHUeCTBY B EBPONE,
fördjupa det ekonomiska, industriella, tekniskt- NOAMHCaAHHHBIM B XebCHHKAH 1 aBrycTta 1975
vetenskapliga och kulturella samarbetet, har i TOZa, K Pa3BKTHIO 4 yrtyÖJeHHIO IKOHOMUHUE-
syfte att undvika dubbelbeskattning beslutat CKOTO, IHPOMBILLIEHHOTO, HayukO-TeXHH4YE-
ingå detta avtal och kommit överens om föl- CKOFTO UH KYJIBTYPHOTO COTPYIHHYeCTBA,
jande: : H B UelAX YCTPAHEHHA MBOKHOTO Hanoroo6-
JIOKCHHA,
PpeunnA 3aKSIIOUKTB HacTOALNEe COrsale-
HHe H ZOTOBOPHJIHC O HIXKECJICAYIOIMEeM.
Artikel 1 CTaTba 1 Personer som omfattas av avtalet JIutya, K KOMODPOIM NPUMeHAemcAa Co2sawenue
1. Detta avtal tillämpas på personer med 1. HacTtToauwee Cornaumexne MIPHMEHAETCA K
hemvist i en avtalsslutande stat eller i båda JIALAM, HMEIOLLIAM NOCTOXHHOE€ MECTONMPEeÖDI-
avtalsslutande staterna. BaHHe B OMHOM HJIH B O6OKX /IOroBapHBa-
IOLLIHXCA I OCYAaPCTBAX.
2. Uttrycket ”person med hemvist i en avtals- 2. TepMHUHH ”JIHLO C TOCTOAHHBIM MeCTOIPeslutande stat” åsyftar i detta avtal juridisk per- ÖBIBAHHEM B OIHOM /LOroBapHBaoLlueMca ['oson, bolag eller annan sammanslutning som är CYAapCTBE” B HacTOALIleM Cor/nameHHH O3Haskattskyldiga där på grund av att den verkliga 4YaeT IOPHAHYCCKOe JIHLO, OÖLMECTBO HJIH APyledningen är belägen där eller på grund av att rytO OPTaHH3aLUHIO, KOTOPHIe OÖA3aHBL IlAdessa bildats enligt lagstiftningen i denna avtals- THTB B HEM HalOr Ha OCHOBe MECTOHAaXOMXslutande stat samt vidare fysisk person som i ACHHA (MAKTAYCCKOTO PYKOBOAALLEerOo OPraHa skattehänseende anses bosatt i denna avtalsslu- VHJIH B CKSY TOTO, YUTO OHH CO3AAHBI B COOTBETtande stat. CTBHH C 3aKOHOMATEeJIbCTBOM 3TOTO /LOToBapH-
BatoLueroca I OCYAapeTBa, a TAKKe (MH3HUECKOSe
JIHLIO, HMEFIOLLIEE C TOUKH 3PeHHA HaOroo6no-
KCHHA NMOCTOAHHOC MECTOKHTEJIbCTBO B TOM
JLoroBapuBarowmeMca I 'oCydapeTBe.
3. Om på grund av bestämmelserna i punkt 2 3. B ciyuae, KOrna, B COOTBETCTBUH C NOi denna artikel fysisk person anses ha hemvist i JIOXKeHHAMH IMyHKTA 2 HacTOALLeÄ CTATBU, båda avtalsslutande staterna, bestäms hans (DH3HYCCKOe JIHUO CYHTAETCA JIHLIOM, HMEhemvist på följande sätt: IOUIHM TOCTOAHHOE€ MECTOKHTESIbCTBO B KÖXK-
AOM 43 /ÄOroOBapHBaOLIIHXCA T'OCYAapCTB, ero
MOCTOAHHOC MEeCTOXUTEIIBCTBO OMPedenaeTtTcA
CAEAYfOLLAM OÖPa30M:
It Riksdagen 1981182. I saml. Nr 108
a) Han anses ha hemvist i den avtalsslutande a) 3TO JIHUO CYURTA2ETCA AHUOM, UMCIOLUIM stat där han har ett hem som stadigvarande står MOCTOAHHO€ MECTOXKHTEeJIbCTBO B TOM JIHorotill hans förfogande. Om han har ett sådant hem BaPHBaIoLUIeMCA I'OCYAapCTBE, B KOTOPOM OHO i båda staterna, anses han ha hemvist i den stat pacnonaraeT MOCTOAHKBIM > KHAHIIeM. ECAA med vilken hans personliga och ekonomiska OHO pacnoJlaraeT MOCTOAHHLIM XHJMIUeM B förbindelser är starkast (centrum för levnadsin- KÄKAOM H3 /OroBapuHBaroLlukXxca I OCYOapeTB, tressena). OHO CUHT2ETCA JIHUOM, UMCIOLLLKM HOCTOAHHOC
MECTOKHTESIBCTBO B TOM ILOrOBAPHBaIOLLEMCA
T'OCYZaPpeTBE, B KOTOPOM OHO HMeeT HanboJiee
TEeCHBIC SIAYHBIC H IKOHOMHUYCCKHE CBA3H (LEHTP
IKH3HEHHBIX HKTePecOB);
b) Om det inte kan avgöras i vilken avtalsslu- b) B cayuae, Korda Henb3a OMPedenMTb, B tande stat han har centrum för sina levnadsin- KAKOM H3 JIOroBapHBaIownmxca I ocydapeTB tressen eller om han inte i någondera avtalsslu- HaHHOe JIAUO HMEET LCHTP KU3HCHHbIX HHTEtande staten har ett hem, som stadigvarande PecOB, HIA eCJIH OHO He PacnONaraeT NOCTOAKstår till hans förfogande, anses han ha hemvist i HBIM XHJIALICM HU B OOHOM H3 /IOroBapuBaden avtalsslutande stat där han stadigvarande IOLUHXCA T'OCYMAPCTB, OHO CUHTAETCA JIHLLOM, vistas. HMPIOLLLM TMOCTOAHHO€ MECTOXKUHTEJIbCTBO B
TOM JloroBapuBatoweMca I ocydapeTBe, rie
3TO JIHLO OÖbIYHO NPeÖBIBACT;
c) Om han stadigvarande vistas i båda avtals- C) ecAM AAKHOSe AKNUO OÖKIYHO MPeÖbIBAET B slutande staterna eller om han inte vistas stadig- KÄKAOM H3 /OroBapHBaIoluxca ['OCydapeTB varande i någon av dem, anses han ha hemvist i HRH ecCJIA OHO OÖbHIYKHO HE NPEÖLIBACT HH B den stat där han är medborgare. OZHOM H3 HUX, OHO CYHTAaCTCA JIHLOM, HMEe-
IOLLIMM MOCTOHHOC MECTOXKUTEJIBCTBO B TOM
HoroBapuBatoueMmMca ID ocydapeTBe, Ipaxda-
HHHOM KOTOPOTO OHO ABJIACTCA;
d) Om båda avtalsslutande staterna anser ho- d) ecnun KaxKA0e 43 /[OroBapHBaromuxca Fonom som medborgare i sin stat eller om han inte CYAaPCTB PAaCCMATPUBAaET HaHHOES JIHLLO B KaYeanses som medborgare i någon av dem, avgör CTBe IPÖKAaHHHA CBOerOo [OCYAapeTB2 HJIK de behöriga myndigheterna i de avtalsslutande eCÄiH OHO He PaCCMATPHBACTCA TPÖÄKAAHUHOM staterna frågan i den ordning som anges i artikel HH OAHOTO 3 HUX, TO KOMMNETCHTHbIC OPraHbI 201 detta avtal. JIoroBapnBarowmuxeca FOocygapeTB penuaroT
BONPOC B OTHOIUCHHH TAKAX JIHU B MOPAZIKe,
MPedyCMOTPeHHOM CTAaTBeH 20 HaCTOALUerO
COrawuekHHa.
4. Om på grund av bestämmelserna i punkt 2 4. EcCJIIH B COOTBETCTBUH C MOJOXKeEHHAMH i denna artikel person, som inte är fysisk per- IHYyHKTA 2 HaCTOALek CTATHH JIHLO, He son, har hemvist i båda avtalsslutande staterna, ABJIAFOLLICECA (MH3HUYUCCKAM JIHUOM, HMECT anses personen i fråga ha hemvist i den avtals- TOCTOAHHOC MeCTONPeÖBIBAHHÉ B KÄAXKAOM 3 slutande stat där den har sin verkliga ledning. JIOroBapHBaIoLUHXCA T'ocynapceTB, OHO
CUKTA2LTCA JIHUOM, HMEIIOIUAM INMOCTOAHRHOC
MEeCTOTIPEÖbIBAHHE B TOM /LOTOBAPHBaIOLUeEMCA
TocydapeTBe, B KOTOPOM HaxoOAKTCA ero
(AKTHYUCCKHÄ PyKOBOAALUHÄ OPTaH.
Artikel 2 CTaTba 2
Hanoeu, Ha Komopbie pachpoOCMPAHARmMCA Skatter som omfattas av avtalet Coenauwenue
1. Detta avtal tillämpas på följande skatter på 1. HacTtoauwee Cornawenne pacnpocTtpainkomst och förmögenhet som påförs i enlighet HACTCA Ha CJICAYIOLIHe HaNOrH C MOXOAOB H
med vardera avtalsslutande statens lagstiftning, HMYyYLWeCTBa, BBUMaCMBIEC B COOTBETCTBHH C 3aoberoende av sättet på vilket skatterna uttages: KOHOHATEeJIbCTBOM KÄKAOro H3 JIOroBapH-
BaIOUKXCA Tf OCYAaPCTB, He3aBHCKMO OT CHO-
COOa B3HMAHHA:
a) Beträffande DSRU: a) MPHMeHATEeJIbHO Kk CCCP:
Inkomstskatt på utländska juridiska perso- TNOAOXOZHBIH HAOT C AHOCTPAHHBIX IOPHAAner, inkomstskatt på befolkningen, skatt på GeCKHX JIHLL, MOAOXOAKBIN HAIOr C HaCeAeHHA, jordbruk, skatt från besittare av byggnader och CE/IbCKOXO3AÄCTBEHHBHIÄi = HANOT, HAanNOr C jordskatt. BJIAAeAbUCB CTPOCHHH, 3eMCAbHbIÄ Hatior;
b) Beträffande Sverige: b) MpPHMEeHHTENIbBHO K IlBeunun:
Den statliga inkomstskatten inklusive ku- TOCYZapCTBeHHBIH = MOAOXOZHbHIÄ HAaJOr, pongskatten, sjömansskatten, bevillningsavgif- BKJUOY24 Halor Ha OHBHAeHAbI, MEPEeBOAHMBIG ten för vissa offentliga föreställningar (”artist- 32 PYCEX, HaNOr C MOPAKOB, Halor CO 3peltHLilskatt”), den kommunala inkomstskatten och HBIX MeponpuaTRÄ (”Hanor C apTHCTOB”), den statliga förmögenhetsskatten. KOMMYHAabHblÄi NOAOXOAHBIÄ HalOor H fOCy-
AaPCTBeHHbHIÄ MOHMYILECTBCHHBIH Hanor.
2. Detta avtal tillämpas även på skatter och 2. Hactosuwee CornaweHnre ÖyneT Take avgifter av i huvudsak likartat slag som de som IIDPHMeHATBCA K HaOraM H CÉOPpaM, NO CyLlleanges i punkt I i denna artikel och som efter un- CTBY aHalOrHUHbIM HPedyCMOTPeHHbHIM B dertecknandet av detta avtal kommer att påfö- TNYHKTEe | HaCTOALUeH CTATLH, KOTOPBHIC ÖVYAYT
ras vid sidan av eller i stället för de för närva- B3HMATbBCA B AONMOJIHÉEHHe K CYLICCTBYFOLIHM
rande utgående skatterna och avgifterna. HaJIOoraM H COOPAM, AHÖO BMECTO HHX NOcCe
NHOANHCAHHA HACTOAIErO COFPMAUeHHA.
Artikel 3 CTaTba 3
Vissa allmänna definitioner HeKkomopoie o6ujue onpedesekHua
1. Nedan angivna uttryck, som används i det- 1. HWiKeynoMAHYTbIe TCPMHHBI, IPHMEHAta avtal, har följande betydelse: EMBIC B HACTOALUeM COTMamwueHuH, HMEIOT CAC-
Ayfomee 3HauekHnHe:
a) Uttrycket ”avtalsslutande stat” åsyftar be- a) TepMAH ”/loroBapusaroweeca T'ocynaproende på sammanhanget Konungariket Sverige CTBO” O3HaYaeT, B 3ABHCHMOCTH OT KOHTEKCTA, (Sverige) eller De Socialistiska Rådsrepubliker- COFro3 COBETCKHX COURaNHCTHYUeCKAX PecnyGnas Union (DSRU) och åsyftar vid användning i AanK (CCCP) un KoponegctBso lHiBeunn geografisk betydelse: (lllseuna), KH, Npu yYNOTPpcÖNeHHH B rcorpadu-
YECKOM CMBICJIE,
-— Respektive avtalsslutande stats territorium — TeppuTOPHIO H TePPHTOPHANIBHBIC BOZIbI
och territorialvatten; COOTBETCTBYIOLNero /lOroBapHBaIOLuUe-
roca F'ocynaapeTtsa;
-— havsbotten och dess underlag vilka grän- — MODPCKOe AHO H Hedpa NOABOZHbIX pako-
sar till respektive avtalsslutande stats kust HOB, IPHACTaFOLLHX K MOÖEPEXKbIO COOT-
men som är belägna utanför denna stats BeTCTByIOLIero = J/IOrOoBapHBaIioILeroca
territorialvatten och med avseende på vil- TocyYyZapeTBa, HO BbIXOAAMIUHX 32 OPe-
-ka respektive avtalsslutande stat i överens- ALAbl TEPPHATOPHAJNILHLIX BOM, B OTHO-
stämmelse med internationell rätt utövar . INEHHHA KOTOPBIX COOTBETCTBYtOLUee /lo-
sina suveräna rättigheter för att utforska roBapHBatoLweeca I OcCydapeTBO B COOT-
och utnyttja naturtillgångar. BETCTBUH C MCÖKAYHaPOAHbIM IIPABOM
OCyYyLUIeCTBJIACT CyBepeHHbIe€ DpaBa C
LC/IBIO Pa3BeAKA H HCNOJIL3OBAHHA APH-
POZKHBIX PecypcoB;
b) Uttrycket ”internationell transport” åsyf- b) TepMHH ”MEKAYHapOdHaa MepeBO3Ka” tar transport med havsgående eller flodgående O3HaUaeT OCYILECTBACHHE TMEPCBO3KH MOPCKUM, fartyg, luftfartyg, lärnvägs- eller landsvägsfor- PeuHbIM HJIA BO3AYIUHBIM CyYyIHOM, XKejle3HO-
don, med undantag för det fall dä transporten AOPOXKHBIM TPaHCOOPTOM HKJIH aBTOTPAaHCsker uteslutande mellan platser på den ena av- NOPTHBIM CPEOCTBOM, 32 HCKJHOUCHHEM TEX talsslutande statens territorium. CJly4aeB, KOrAla TaKad MepeBO3Ka OCYLUECTB-
NACTCA UCKSHFOUKTENBHO MOKAY NYHKTAMH,
HaXOZALHMHCA Hå TEePPHTOPHH OAHOIO /Horo-
BapHBaIoLueroca I ocydapeTBa;
»
c) Uttrycket ”behörig myndighet” åsyftar: C) TEePMHH ”KOMIETEHTHBbIC OPraHbl” O3Ha-
uaeT:
— Beträffande DSRU, DSRU:s finansmini- — MPAMeHATelbHO K CCCP -— MuununcTtep-
sterium eller dess befullmäktigade ombud; CTBO d$uHaHcoB CCCP un YNnOJIHOMO-
YEHHOTO HM NPeACTaBHTeIA;
— beträffande Sverige, budgetministern eller — TPHMeHHTeAbHO K IDiseunH -— Munn-
dennes befullmäktigade ombud. CTPa ÖFOIDKeETA MJIH YMOJIHOMOUEHHOTO
HM TIPeACTaBHTEA.
2. Då en avtalsslutande stat tillämpar detta 2. Ilpa nperMeHeHAn JlOoroBapHBaoLUHMCA avtal anses, såvida inte sammanhanget föranle- T'ocygapeTBOM <HacTOaLuuero = COrameHHa der annat, varje uttryck som inte definierats i JIOGOÅK TePMHH, KOTOPDHIÄ He ONPedeneH B Haavtalet, ha den betydelse som uttrycket har en- CTOALUeM COFTNalWueHHU, HMeeT TO 3HaueHHEe, ligt den statens lagstiftning, i första hand dess KOTUPOE MPHAaeTCA EMy 3aKOHOJATEJIBCTBOM, skattelagstiftning. B HepBytlo Ouepedb HanoroBbIM, 3TOTO IHoro-
BaPHBAaOLUeroCA I OCYAaPCTBA, CCAIH H3 KOH-
TEeKCTA He BBITEKAET HHOC.
Artikel 4 CTaTba 4 Inkomst av representation JIoxodbot npedcmaeumenocmea
1. Inkomst som person med hemvist i en av- 1. /IOxXxO0Bb!, MOJIYyYaeMBIL JIHUOM C TNOCTOAHtalsslutande stat förvärvar genom näringsverk- HBIM MEeCTONPeÖbIBAHHEM B OHOM /lOroBapusamhet i den andra avtalsslutande sraten kan be- BaroLleMCca IT OCydapeTBe OT OCyLUeCTBJICHHA skattas endast i denna andra stat endast om in- KOMMEDPUEeCKOH ACATEJIbHOCTH B ZPyYyroM ILorokomsten förvärvas genom representation i den- BapPHBaIomeMCa DOcydapeTBe, MOrTyT oÖJana stat. Sådan beskattning får dock ske endast raTBCA HanNOTraMH TOJIBKO B 3TOM ZPyTOM av den del av inkomsten som är hänförlig till T'ocygapeTBe KH TOJIBKO B TOM CJIy4aC, CCIIH OHA verksamhet som bedrivs vid representationen. MnOJly4eHbl Yepe3 MPeOCTaABHLTEIBCTBO, HaxO-
Aaumeeca B 3TOM JIOroBapHBaIoWwWeMca I ocy-
AapeTBe. f[lpH TOM OÖJOXKEHHIO HaloraMk
HOJVICKHT TOJIBKO Tä YACTB MOXOAOB, KOTOPAaA
OTHOCHTCA K AeATEILHOCTH STOTO APCACTABNH-
TeJILCTBA.
Vid bestämmandet av en representations in- IIpr onpegeneHHn OXOAOB, OTHOCALUHXCA K komster medges avdrag från intäkterna för ut- AeATEIbHOCTH INMPeACTABHTEIBCTBA, pPa3pegifter som har uppkommit för verksamhetens 1IaeTCA BHIYHTATB PaCXOABI, CBA3AHHBIG C ero bedrivande, härunder inbegripna utgifter för HeCATENBHOCTbIO, BKAIOUAA YMPABNCHYCCKHE U företagets ledning och allmänna förvaltning, OÖLUeCaAMHHUCTPATHKBHBIC PaCXOAbl, He3aBHoavsett om utgifterna uppkommit i den stat där CHMO OT TOFTO, BO3HUKAH JIH OHH B CTPaHe representationen är belägen eller annorstädes. MECTOHaXOXKACHHA MPeOCTABUTEJIBCTBA HJIH 32
ee TpedenaMn.
2. I detta avtal avser uttrycket ”representa- 2. B CMBICJIe HacTOALLIero COrnalwueHHA Teption” varje stadigvarande inrättning genom vil- MHH ”IHPpedCTaBHTeIbCTBO” O3HayaeT JIKo6o0oe ken person med hemvist i en avtalsslutande stat TOCTOAHHOEe MEeCTO ACATEeJIbHOCTH, YCPe3 KOTObedriver verksamhet i den andra avtalsslutande POe AULUO C TOCTOAHHbBIM MECTONPeObIBAHHEM staten. B OAHOM /loroBapHBarowmeMca IT OCydapeTBe
OCYLUeECTBJIAET ACATEJIbHOCTE B APYroM Ioro-
BapuBaOLLeMCA I OCyHapeTBE.
3. Följande slag av verksamhet anses inte be- 3. Cnenyrowne BHAbI HeaTeJIbHOCTH He driven genom representation: ÖyZyT PaCCMaATPHBATBCA KAK OCYLILECTBJIACMBIC
yepe3 NPedCTaABHTeAbCTBO:
a) Inköp av varor och produkter samt lagring a) 3aKyrka TOBaPOB H H30eNKHÅH, a TaKe av varor och i samband härmed förekommande XPaHeHHe TOBapPOB, OCVIUECTBIICHHE CBA3AHHBIX hantering och leverans av varor och produkter; C 3THM CKAaOCKHAX ONepPaunÄ H MOCTAaBKA TOBA-
POB H H30eAHi;
b) demonstration av varor och produkter, b) eMOHCTPaLUHA TOBAPOB H H30eKÄ, NOKA3 visning av utställningsföremål på utställningar 3KCNOHATOB Ha BbICTABKAX, a TAKOKE OMCPALHH samt verksamhet i samband med deras försälj- NO HX MPOdaxKe MO OKOHYaHHH BBICTABKH; ning vid utställningens slut;
c) bedrivande av reklamverksamhet, inför- C) OCyLlUeCTBJIIEHHL pPeKAAMHOÄ JIECATEJIbskaffande och meddelande av upplysningar, HOCTH, C6OP H PacCOPOCTPAHEHHe HHMOPMAamarknadsundersökningar eller annan liknande UHH, MAPKeTHHT HJIH APYrad aHaJIOTHUYHAaA NeAverksamhet av förberedande eller biträdande TEJIbHOCTb MOATOTOBUTEXbHOIO H BCNOMOTAart; TEAbHOTO XapaKTepa;
d) projekterings-, konstruktions- och forsk- d) OcymecTBJIeHHe MPOCKTHBIX, MPOEKTHOningsarbeten (däribland även gemensamma), KOHCTPYKTODPCKHX H HayYHO-HCCJIEZOBATESIbengineering, utprovning av varor, maskiner och CKHX Pa6OT (B TOM YHCJIC COBMECTHBIX), HHSKHutrustning samt teknisk service av maskiner och HAPAATa, HCObITAHHÄ OCPa3LOB TOBaPOB, utrustning, om denna service är av förberedan- MALWHH Af OÖÉOPYAOBAHHA H TEXHHUECKOTO de eller biträdande art; OÖCIYX KHBAHHA MaLUHH H OCOPyAOBAHHA, eCJIH
3TO OÖCIYKHBAHHE HOCHT NOOTOTOBHTeLHbIÄ
HJIH BCNOMOTaTeJIbHBIÄ XapaKTep;
e) genomförande av flera av ovan nämnda €) BbHINOAHeHHE HECKOJIBKHX (YHKUKRÄ H3 YMslag av verksamheter förutsatt att verksamheten Ca BBHIIUenepeuKHcAeHHBIX NPA YyCIOBHAH, YTO huvudsakligen är av förberedande celler biträ- 3Ta ACATEJIBHOCTE B UEJIOM HOCHT MOXrTOTOBHdande art; TeAbHBIÄ HJK BCOOMOTATEeIbHbIÄ XaPpaKTEep;
f) bedrivande av andra slag av verksamhet av f) OCyuIeCTBJIeHHe APYTHX BHAOB ACATENb-
förberedande eller biträdande art. HOCTH, HOCALUHX MOATOTOBHTEbHBIN H BCOO-
MOTaTebEbIH XapaKTEep.
4, Person med hemvist i en avtalsslutande stat 4. JIHUO C MOCTOAHHbIM MeCTOMPeÖbIBAHHEM
anses inte bedriva verksamhet genom represen- B OZHOM /lOroBapHBaoLueMCa I OCYydapcTBEe He
tation i den andra avtalsslutande staten endast ÖydeT PaCCMaTPHBATbLCA KaK HMEIOLUee TIpPpedpå den grund, att han bedriver sin verksamhet i CTABHTeNBCTBO B APYTroM LOrOBAPHBaIOLUeMCA den andra avtalsslutande staten genom mäklare, TI OcygapeTBe AALUb Ha TOM OCHOBAHHH, UTO kommissionär eller genom annan agent med OHO OCYLUeCTBJIACT CBOIO ACATEJILHOCTb B 3TOM självständig ställning, under förutsättning att APyroM JloroBapHBaromweMca I OcygapeTBe denna verksamhet inte strider mot sådan mäkla- yepe3 ÖpoKepa, KOMHCCHOHCPAa uUuJIH IPyroro res, kommissionärs eller annan agents normala areHTa C HE3aBHCHMBIM CTATYCOM APA yCnOBHH, affärsverksamhet. yTO 3Ta AeATEJIbBHOCTB He MIPOTHBOPeUHT
OÖBIYHBIM (YHKUHAM T2KOTO ÖPOKePa, KOMHC-
CHOHEepPa HJK APYroro areHTa.
5. Vid tillämpningen av detta avtal anses 5. IIpH MpHMeHeHUN HacTOALIero CorJsiawe-
HHA ÖYDeT CUHTATBCA, UTO COBETCKAL BHELUHE-
sovjetisk utrikeshandelsorganisation uppträ-
da som mäklare eller kommissionär för sovje- TOPFOBBIC OPTaHH3aUKH BHINOJIHAFOT ÖYHKUHA
tiska industriföretag och organisationer vid ÖpoKepa HIA KOMHCCHOHEPA JIIA COBETCKHX
inköp av varor och tjänster från utländska TPOMBILUITeCHHBIX APeOnpHATHÄ H OPraHH3aunÄ leverantörer. Svenskt företag som säljer TIPH 3aKYOKE TOBAPOB H yYCJIYT VY 3APYÖCKHBIX
varor till en sovjetisk utrikeshandelsorganisa- noOcTaBLUKKOB. lBeOCKAA KOMINAHUA, KOTOPAA
tion anses bedriva sådan verksamhet genom MPODaeT TOBaPBI! COBETCKOR BHCMIHCTOPFOBOÄK mäklare, kommissionär eller genom annan OPTaHH3aLUHH, PACCMATPHBAETCA KAK OCYLIeCT-
BJIAIOLLIAA 3aNPOZÅKy Yepe3 ÖPOKEPa, KOMHC-
12 Riksdagen [9811/82. I saml. Nr 108
agent med självständig ställning. CHOHePa HJIH OPYTOrO areHTa C HE3aBHCHMBIM
CTATYCOM.
6. Det faktum att person med hemvist i en av- 6. B CMBHICAe HacTOALLero COrNaweRHA TOT talsslutande stat kontrollerar eller kontrolleras (MAKT, YUTO JIHLO C NMOCTOAHHBIM MeCTONPCOBIav person med hemvist i den andra avtalsslutan- BaHHEeM B OOHOM /LlOoroBapHBarowWeMca focyde staten eller i någon tredje stat kommer, vid AapeTBE KOHTPOMHPYeT HIM KOHTPOJIHPYETCA tillämpningen av detta avtal, inte att betraktas JIHUOM C TOCTOAHHBIM MEeCTONPeÖbIBAHHEM B som något som ger anledning att anse att en av APYroM JloroBapuBatolmueMca IDFOCyYydapeTBe dem är representation för den andra. HAAN B KaKOÄ-IHÖO TPeTHBeH CTPAHE, He ÖYdeT
PaCCMAaTPUBaTBCA KaK MaoukÄ OCHOBAHHES IUIA
TOTO, UTOÖBI CUHTATbB OMHO H3 HUX TIPeACTABU-
TeAbCTBOM APyroro.
7. Bestämmelserna i denna artikel berör inte 7. IlonOx enHA4 HacTOALleÄ CTATBH He 33skattebefrielse som avses i andra artiklar av det- TParHBaIoT OCBOCOKICHHA OT HANOro0GJIioXKeta avtal. HHA, IPeEAYCMOTPCHHOTO B APYTHX CTATbLAX Ha-
CTOALLero CONNameHHA.
Artikel 5 CTaTtba 5 Inkomst av anläggnings-, byggnads- och Jloxodbi om COOPYIeHUA OÖDEKMOB U monteringsarbete BbINOAHEHUA MOHMAXCHKIX paG6om
1. Inkomst som person med heravist i en av- 1. JIoxoAbI, MOJYYaeEMBbIe AHUOM C MNOCTOAHtalsslutande stat förvärvar genom utförande av HBIM MECTOITPeÖLIBAHHEM B OMHOM J/LOoroBa-
anläggnings-, byggnads- och monteringsarbeten pHBaromeMca [FOocydapeTBe OT COOPYXKCHHA
i den andra avtalsslutande staten kan beskattas OÖBeKTA HJIH BLINOJIHÉHHA MOHTÖKHBIX P200T endast i den förstnämnda avtalsslutande staten, B IpyroM JloroBapuBaroweMca I OCydapcTBeE, om arbetet pågår under högst 18 månader. MOTYT O0ÖJIaraTBCA HaJIOTAMH TOJIBKO B TCPBOM
JoroBapuBawuweMca I OCydapeTBEe, eCJIIH TAKHe
PaGOTb! MPOROJDKAIOTCA He BOJIee 18 MCCALLCB,
Om arbetet pågår under mer än 18 månader, B cayuae, ecaH pa6oTtb MPOLOJLKAIOTCA
kan inkomsten beskattas endast i åen andra av- CBBILUe 18 MCCALeB, TAKHE HOXOAbI MNOAACKAT talsslutande staten. De behöriga myndigheterna HaJIOr00ÖJIO,KEHHEIO TOJIBKO B APYTOM /loroBai de avtalsslutande staterna kan dock i särskilda puaBaromeMca DocyaapeTtBe. KOMneTeHTHBIe fall överenskomma att inkomst av arbete, som OPraHbI /LOrOBAPHBAaIOIUHXCA I OCYAaPCTB MOpågår under mer än 18 månader, skall beskattas IYT, OMHAKO, B OCOÖBHIX CIily4asxX IOroBapHendast i den förstnämnda avtalsslutande staten. BATbCA O TOM, YTOÖBI AOXOABIL, fMOJYUaeEMBIE
OT BBINOAHeHHA Pa6OT, MPOHOJDKAFOILHXCA
CBBIILe 18 MecCALUeB, HOMNEXKaIK Hänloroo6no-
KEHHIO TOJIBKO B TMeEPBOM ILOTOBaPHBAaIOILeMCA
T ocynapceTBe. |
2. Arbeten av förberedande karaktär samt 2. Pa6OoTb! NOATOTOBHTeNbHOTO XapaKTepa garantiarbeten, som pågår under nögst 12 må- H TaPaHTHÄHBIe PaCOTHI, MPOAOJLKAOLLIHECA nader efter det att anläggnings-, byggnads- eller He Gonee 12 MecaueB NOCe 3aBepIUeHua COOPymonteringsarbetet slutförts, skall vid tillämp- KeHHA OÖBEKTOB HJIH BBINMOJIHCHHA MOHTAXK-. ningen av punkt I i denna artikel inte medräk- HbIX Ppa6OT, IPH MPHMEHEHUHH NYHKTA 1 Hanas vid bestämmandet av om arbetet pågått un- CTOALLCH CTATHH He ÖYAYT YYUHTBIBATLCA IA der mer än 18 månader eller ej. OMNpedeneHHA TOTO, NPOAOJDKAJIHCB JIH PACOTBI
CBBLLLUe 18 MeCALUeB HAM HeT.
Artikel 6 CTaT>ba 6 Inkomst av internationella transporter Joxodobi om MexcOyHapoOHbIiX Nepeeo30K
1. Inkomst som person med hemvist i en av- 1. Hoxozbi, HOJIy4aeMBIe OT MEXKAYHapodtalsslutande stat förvärvar genom utförande av HBIX MePeBO30K JIHLLOM C MOCTOAHHbIM MECTOinternationella transporter kan beskattas endast npeÖbiBaHUeM B OHOM JLOroBaPpHBaIoLUeMCA 1 denna stat. T'ocyaapeTBe, MOMNeKkaT HanorooOJlokKeHHIO
TOJIBKO B 3TOM [ OCYZapCTBE.
2. Bestämmelserna i punkt 1 i denna artikel 2. TlonOxxeHHaA OYyHKTa I HacCTOALIeH CTAT6BH tillämpas även på inkomst på grund av delta- IIPHMEHSHTOTCA TaKXKEe K MOXOJaM, MOJly4aEMbIM gande i en pool, ett gemensamt företag eller en OT y4acTUA B ”Mylle”, COBMECTHOM MPednpHainternationell driftsorganisation. TAH HAAN B MÖKAYHapogHok TPaHcnopTHOÄ
OPraHH3aLUHH.
Artikel 7 CTaTba 7 Inkomst av upphovsrätt och licens JIHoxodbt om aBemopCKUX Apae u AuYyeH3uUuå
). Ersättning på grund av upphovsrätt och li- 1. IINaTCKA NO ABTOPCKHAM DPaBaM H JIKNeHcens, som förvärvas från källa i en avtalsslutan- 3HAM, MOJYYaeCMBIC H3 HCTOYUHHKOB B OMHOM de stat av person med hemvist i den andra av- JIOroBaPuBaiIoLeMCAa TT OCyAapeTBC JIHLLOM C talsslutande staten kan beskattas endast i denna NOCTOAHHBIM MEeCTONMPeÖbLIBAHHEM B APYrOM andra stat. JloroBapuBaromeMca = FOocynapetTBe, MOTyT
OÖJIaraTbCA HaJloraMH TOJIBKO B TOM APYrOM
TocynapeTBe.
2. Med ersättning angiven i punkt 1 i denna 2. TOA INIaTEXKAMH, YKA3AHHLIMH B NMYHKTE I
artikel avses alla belopp utbetalade för nytt- HacTOALUeÅ CTATbH, NOHHMAaIOTCA BCe AeHexXK-
jandet av eller rätten att nyttja: HbIe CYMMBI, BbIMJIAUHBACMBIE 32 HCNOJIL30Ba-
HHe HAH NPedOCTaB/IeHHe APaBa HCNOJIb30BA-
HUA:
a) Upphovsrätt till vetenskapliga, litterära a) aBTOPCKHX TNPaB Ha MPOH3BCACHHA HAYKH, och konstnärliga verk; JIHTEPaTYPBI H HUCKYCCTBAa;
b) uppfinningar (skyddade eller inte skydda- b) H300peTeHHÄ (3ALUMLUCHHHIX H He3alunde av patent eller uppfinnarbevis) och rationali- IUCHHbHIX MATCHTAMAH HJIA ABTOPCKHMU CBHAEseringsförslag; Te/IbCTBAMH), PaUHOHalH3aTOPCKHX IMPenio-
KeHHiH;
c) industriella och allmännyttiga mönster; C) MPOMBIUUIEHHBIX = H OÖLIUeNOMe3HbiX
O0pa3L0B;
d) varumärken och servicemärken; d) TOBaPHbIX 3HAKOB, a TAKIKE 3HAKOB OÖCJIY-
KHBAHHA;
e) firmanamn och annan liknande rättighet; €) (MAPMeHHbIX HAKMeHOBAHHÄ H IPYrHX
aHaXOrHYHBIX ApaB;
f) program för datorer; f) HPOTPAMM IVIA 3/IeKTPOHHO-BbIYHCJIHTENb-
HbIX MaluuH;
g) band, grammofonskivor och andra före- g) INIEHOK, TPAMMOMOHHBIX INIACTHHOK H mål för framställning av ljud; APyYraXx NPelMeTOB BOCNPOH3BCNCHHA 3ByKa;
h) band och filmer som används för radio- h) IUICeHOK H (DHJIBMOB, HCNOJIb3yeMBIX IA och televisionsutsändningar samt filmförevis- PaZHOBELUIaHHA, KUHO Hi TEJEBHACHKHA; ning;
i) erfarenhetsrön, tekniskt kunnande och 1) ONbITa, 3HAHHÄ H CEKPETOB IIPOH3BOACTBA hemlig tillverkningsmetod (know-how). (HOYy-Xay).
3. Bestämmelserna i denna artikel tillämpas 3. TIONOX KeHUA HACTOALINeÄ CTATLH NIPAMEeäven i fråga om ersättning för: HAIOTCA TAKIKE B CJIYHAAX BHINAATbE ACHEXHBIX
CYMM:
a) Nyttjandet av eller rätten att nyttja enstaka a) 32 HCOOJIbB30BAHHEe HH JIPEAOCTAB/NCHHe exemplar av industriell, handels- eller veten- npaBa HCNOJIB30BAHHA CAMHHUYHBIX IK3CMIUIAskaplig utrustning, andra vetenskapliga eller POB IIPOMBILITEHHOTO, TOPFOBOTO H HayuROoro tekniska hjälpmedel, om sådan ersättning har O6OPyYAOBaHHA, HHbIX HAYYHHBIX H TEXHHUCCKHX samband med nyttjande eller nyttjanderätt, som CPeACTB, ECAH TAKHE NAaTEXKH CBA3AHHI C NPeavses i denna artikel; AYCMOTDPEHHBIMUA B HaCTOSIUeH CTATBe HCNOJIb-
30B2AHHeM HJIH IPeAdOCTaBACHHEM IMpaBa HC-
NOAB30BaAHUA;
b) utförandet av tekniska tjänster, om sådan b) 32 OKa3aHHC TEXHHUCCKHX YCJIYr, ECJIIH TAersättning har samband med nyttjande eller KUB IUlATEXKAR CBA3AHHI C TIPEAYCMOTPCEHHBIMH B nyttjanderätt som avses i denna artikel. HaCTOALIeÅ CTATHEe HCNOJIB3OBAHHEM HJIH OPe-
HOCTABACHHEM INMPaBa HCNOJIb30BaHHA.
Artikel 8 CTaT>ba 8 Utdelning JHueudenxovi
1. Utdelning från person med hemvist i en av- 1. /luBHACKAbI, BbIMTAUKBACMBIC JIHUOM C talsslutande stat till person med hemvist i den TIOCTOAHHBIM MECTOINPEÖbIBAHKEM B OOHOM andra avtalsslutande staten kan beskattas i den JHLOoroBapnBaromeMca I ocynapeTBe JIHLYy C NOförstnämnda avtalsslutande staten, men skatten CTOAHHBIM MECTONPeÖBIBAHHEM B APyYTOM Iofår härvid inte överstiga 15 Yo av utdelningens rOBAPHBaIolIeMCa I'ocydapcTBe, MOryT OÖabruttobelopp. raTbCA HaoraMH B MepBOoM JIOroBapHBa:o-
IUeMCA I'OCYyOapeTBE, OHAKO Pa3MCPBI Haslora
npH 3TOM He MOTyT OPeBBLINNaTE 1599 omen
CYMMBI AHBKICHAOB.
2. Uttrycket ”utdelning” betecknar inkomst 2. TepMuaH ”AHBHAeKHObI” O3Ha4aeT AOXOA av aktier eller andra liknande värdepapper samt OT AKUHÄ HJ HHBIX AHANOTHYHBIX NCHHBIX Öyvarje annan utbetalning som enligt lagstift- Mar, a TaKXKC SIOÖbIE APYTHe BHINNATBI, PaCningen i den stat där den utdelande personen CMAaTPHBaeCMBIC C TOUKH 3PeHHA HaJlorooÖnohar hemvist i skattehänseende behandlas som KeHHA KAK AOXOMBI OT AKUHÄ B COOTBECTBHH C avkastning av aktier. 32KOHOZAaTEIbCTBOM TOro JÄOroBapHBarolue-
roca T'ocydapeTBa, B KOTOPOM JIHUO, BBIHUIAa-
YHBaIOLUCC JIKBKACHAbI, HMEET INMOCTOAHHOC
MECTOMPeObIBaAHHE.
Artikel 9 CTaTbA 9 Ränta Ilpouenmeoi
1. Ränta som betalas från källa i en avtalsslu- 1. I[IPOUCHTBI, BHINNAUHBACMBIC H3 HCTOYHHtande stat till person med hemvist i den andra KOB B OAHOM JloroBapuBaiomweMca I ocynapavtalsslutande staten kan beskattas endast i den- CTBE JIHLY C MOCTOAHHBIM MECTONMPeÖbIBAHHEM na andra stat. B APYTOM ILoroBapHBaolueMcCa I OCygapcTBEe,
MOTyYT OÖJIaraTbCA HalOraMH TOJIBKO B TOM
APYroM. T'ocydapeTBe.
2. Uttrycket ”ränta” avser inkomst av lån in- 2. TepMuH ”MpoueHTbI” O3HauaeT NOXOAbI klusive statliga lån, bankinsättningar, skuldför- OT CCYA, BKJUOUaA TOCYdaPCTBEHHBIC 3alMPI, bindelser samt annan inkomst, som enligt lag- ÖAHKOBCKHX BKJIAAOB, AOJITOBBIX ODA3ATENBCTB, stiftningen i den stat där den person som betalar a Take JIIOÖbIe HHBIC AOXOAbL, NPHPABHEHHHIC räntan har hemvist, 1 skattehänseende behand- B UeMAX HaorooÖnNoxxeHHA K MPOUCHTAM B las som ränta. COOTBETCTBHH C 3aKOHOAATENBCTBOM TOO
HOroBapuBatowmeeroca T ocyaapcTBa, B KOTO-
POM JIHLO, BbITINAYHBAIOLIUCC MPOLCHTbI, HMECET
TIOCTOAHHOE€ MeCTONPeÖbIBAHHE.
Artikel 10 CTaTba 10 Inkomst av fast egendom Hoxodbi OM HedBUMUMOR2O UMVUjecmea
1. Inkomst av fast egendom, som tillhör per- 1. /oxogBbI OT HeABIDKUMOPO HMyYLUeCTBA, son med hemvist i en avtalsslutande stat och OPHHaICKALerO AKUy C MNOCTOAHHBIM MecTOsom är belägen i den andra avtalsslutande sta- MPeÖbIBAHHEM B OHOM /IOroBaPpHBarolUeMCA ten, kan beskattas endast i denna andra stat. T'ocygapeTBe H HaxXOZALLleroca B APyroM ILoro-
BaAPHBaIoLUIeMcCa ['OCydapeTBe, MOOACKAT Ha-
JIOTOO06NMKEHHIO TOJIBKO B 3TOM APyroM To-
CYAapeTBe.
2. Uttrycket ”fast egendom” har i detta avtal 2. TepMHuHH ”HedBHWKHUMOe HMyYINCCTBO” B den betydelse som uttrycket har enligt lagstift- HaCTOSALWeM COTJIalUeHHH HMEeCT TO 3HayeHHE, ningen i den avtalsslutande stat där egendomen KOTOPOE IIPHOaeTCA EMy 3aKOHOJATCAbCTBOM är belägen. Toro J/loroBapHBatouweroca I ocydapeTBä, Ha
TEPPHTOPHH KOTOPOTO 3TO HMYLIECTBO HaxO-
AUTCA.
3. Bestämmelserna i punkt 1 i denna artikel 3. TlOOKeHHA NMYHKTA ] HACTOAINeIH CTATBH tillämpas på inkomst som förvärvas genom IIPHMeHAIOTCA K IOXOAAM, MOJIYYaCMBIM B Ppeomedelbart brukande, genom uthyrning eller 3yJIbTATe HerOCPeaCTBeEeHHOTO HCNOJIbB30BAHAHA, annan användning av fast egendom. CAauH B apeHAly HAHA HHOTO HCNOJIb30BaHHA He-
ABINKHAMOTO HMYULeCTBAa.
Artikel 11 CTaTba 11
Inkomst på grund av överlåtelse av egendom JIoxodbt Om OmMuYuyICdeHUS UMYUjecmea
1. Inkomst, som person med hemvist i en av- 1. /Ioxozbi, MOJIy4aeMBIE JIHLLOM C HOCTOAHtalsslutande stat förvärvar på grund av överlå- HBIM MEecTONMPeÖbIBAHHEM B OAHOM HOroBaputelse av fast egendom som är belägen i den BaioweMca I OCydapceTBe OT OTUYXKACHHA Heandra avtalsslutande staten, kan beskattas en- ABHXUMOTO HMYLUCCTBA, HaXOZALerOCA B Apydast i denna andra stat. TOM JOroBaPHBaIoLUeMCa I OCYZapCTBEe, MOTYT
OÖJaraTbCA HalOraMH TOJIBKO B TOM APyYroM
T'ocynapeTBe.
2. Inkomst på grund av överlåtelse av lös 2. Hoxoabl OT OTYVXACHHA ABHKHMOTO egendom, som ingår i en representation, vilken HMyLUECTBa, OPHHaOTCKaLero MpedcTaBHcen person med hemvist i en avtalsslutande stat TCJIBCTBY, KOTOPOER JIHUO C MOCTOAHHBIM MeCTOhar i den andra avtalsslutande staten, kan be- IIPeÖbIBAHHEM B OZHOM JLOroBaAPHBaIOLLeMCA skattas endast i denna andra stat. FocynapeTBe HMeeT B APpyroM /loroBapHBaro-
IHEMCA I OCYAapCTBe, MOTYT OÖNaraTBCA Hano-
raMH TOJIBKO B 3TOM APYTOM I OCyNapeTBe.
3. Inkomst på grund av överlåtelse av annan 3. IHoxozbi, MOJYy4aeMBbIe OT OTYYXKACHHA egendom än sådan som avses i punkterna 1 och APYroro HMyLNCCTBA, HC OXBATBIBACMOTIO MO- 21 denna artikel kan beskattas endast i den av- JIOOKEHHAMH IMyHKTOB 1—2 HacTOALeH CTAtalsslutande stat där överlåtaren har hemvist. TBH, MOTYT OÖJaraTbCA HaJlIOraMH TOAbKO B
TOM JloroBapuBaroweMca DocynmapeTBe, B
KOTOPOM AIHLO, OTUYXAAOLee HMYLUECTBO,
HMEÉeT NOCTOAHHOe MECTONPeÖLIBAHHE.
Artikel 12 CTaTt>ba 12
3apa6omnaa nAama u Opyeue Lön och annan liknande ersättning nOdOOKble BO3HA2PAXOEHUA
1. Lön och annan liknande ersättning, som 1. 3apa6oTHaa MIaTa H APYTHE MOAOÖHBIe fysisk person med hemvist i en avtalsslutande BO3HarpaXx/leHHA MU3HYecKkoro JHHa C INO-
stat uppbär på grund av verksamhet som be- CTOAHHBIM MCCTOTPeÖBIBAHHCM B OAHOM JHodrivs i den andra avtalsslutande staten och som rOBapHBaIoLueMcCa ['OCydapeTBEe, MOJIYYaCMBIe inte är undantagen från beskattning där enligt 3a OCYLIUeCTBACHHe ACATENIbHOCTH B AOAPYTOM punkt 2 i denna artikel eller enligt andra artiklar JloroBapuBaroweMca = FocygapeTBe H He i detta avtal, kan beskattas endast i denna andra OCBOÖOXKZAEMBIe OT HaloTooÖJlOXxkeHHA B
stat endast om denna person vistas där under COOTBETCTBUNH C IYHKTOM 2 HacTOALUIeH CTATLH
loppet av en eller flera tidrymder som samman- H APYTHMUH CTATLAMH HacTORAWero COorsiame-
lagt överstiger 183 dagar under kalenderåret el- HHA, MOTYT OÖJlaraTBCA HanlOraMU TOJIBKO B
ler för tekniska specialister 365 dagar under lop- 3TOM APyYroM [ OCYAapeTBE H TOJIBKO B CJIYyHae, pet av två på varandra följande kalenderår. eCJIH YNOMAHYTOES JIHLLO HAXOOHTCA TAM B Te4Ye-
HHe€ OAHOIO HH HeCKOJILBKAX MepHOdOB BPe-
MEHH, IPeBBILIAaOLUKX B CYMMe 183 AHA B Ka-
JIeHOAPHOM roAly, a II9 TEXHHYCCKHX CNeHHa-
JIKCTOB 365 AHeÄ B TeYeHUe ABYyX CJIeAYyroLluUKX
APYr 3a APYrOM KaJleHAlapHbIX JET.
2. Följande inkomster som förvärvas av fy- 2. Cnenyomwne KaTeropHH IOXOAOB du3Hsisk person med hemvist i en avtalsslutande stat YeCKAX JIAU C MOCTOAHHbIM MECTONPeÖbIBAkan beskattas endast i denna stat: HHeM B OAHOM /lOroBapuBarolueMca ['ocyHap-
CTBe MOTyYT OÖJIaraTBCA HaJlOraMH TOJIBKO B
3TOM I OcynapeTBEe:
a) Inkomst på grund av arbete i den andra av- a) ZOXOABI OT PaOOTH! B APYroM /LOroBapUtalsslutande staten, vilket har omedelbart sam- BaroleMca I OCYDapeTBe, HEenoCPpedCTBEHHO band med anläggnings-, byggnads- eller monte- CBA3AHHOH C COOPYXKCHHEM OÖBLEKTA HOH MOHringsarbete, som enligt bestämmelserna i artikel TÖKHBIMH PaOOTAMH, KOTOPBIC He MOJIIEXKaT 5 i detta avtal inte kan beskattas i denna andra HaIOorooÖJIOKEHUI) B 3TOM APyroM J/loroBaavtalsslutande stat; PUHBaIoLIeMCA I OCYAapCTBE B COOTBETCTBUK CO
CTaTbeH 5 HaACTOALLIero COrNIamweHHA;
b) inkomst förvärvad av person, som vistas i b) Z0xozb! MKLN2, HAXOAAMerocCA B IPYTOM den andra avtalsslutande staten på inbjudan av JloroBapHBatloweMca TocygapetBe no HpHstatlig myndighet eller institution, läro- eller r/auteHHIO TOCYAaPpCTBEHHOTO OPraka HAIH yu-. forskningsanstalt i denna avtalsslutande stat för PÖKACHHA, YYCOHOTO HAN HayYHO-HCCNAeAOBAaundervisning, forskning eller deltagande i veten- Te/IbCKOrO 3aBedeHHA 2ITOTO /ÄOTOBAPHBaIOskapliga eller tekniska konferenser eller yrkes- uteroca T'ocydapeTBa IA MpenodaBaHHA, lIpokonferenser eller i syfte att förverkliga mellan- BeACHHA HAyYHbIX HCCJICAOBAHHÄ JIKÖO IA statliga samarbetsprogram; detta gäller dock en- Y4aCTHA B HaAYYHbIX, TeXHUYECKHX HJIK MPOGMecdast under förutsättning att inkomsten förvär- CHOHAILHBIX KOHÖePeHUHAX HJIA C HeJIbio OCYyvas genom verksamhet som anges i denna LWUCCTBICHHKA MOÖKNPaBATEABCTBEHHBIX IPOpunkt. Bestämmelserna i denna punkt tillämpas IPAMM COTPYAHUYeCTBA, TOJILKO eCJIH OHH NOinte då verksamheten i fråga huvudsakligen tjä- AYYCHBI OT MepeukCAeHHBIX B 3TOM NOANMYHKTEe nar sådan persons enskilda intressen; BHAOB ACATENBHOCTH. TIOAOXKeHKA HAaCTO-
ALLIErO NMOAMYHKTA He MPHMeHAOTCA B CJTYHaAX,
KOrAa OCYLUCCTBJICHHE MepeunCAeHHBIX B STOM
NOANYHKTE BAZOB OCATENbBHOCTH CAVXUT [NaB-
HBIM OÖCPa30M JIHUHBIM HHTePpecCaM TaKOTO
J,nua;
c) stipendier till sådan person, om denne är C) CTHNCHAMH YyYallkXCA, CTYOCHTOB, acnHstuderande, student, licentiand, doktorand eller PaHTOB HU MPAKTKKAHTOB, HAXOAALUUXCA B APypraktikant och vistas i den andra avtalsslutande roM JloroBapuBawuweMca IT ocydapeTBe oc staten i utbildningssyfte eller för att erhålla spe- HeABIO OÖYYeKHHA HJIH IPHOÖPETEHHA OMBITA NO cialiserad praktik, samt annan ersättning från CIeUHaIbHOCTH, a TAKXKe MOJIYUGEMBIC STHMH källa utanför denna andra stat, om mottagaren JIHUAMH H3 HCTOUHHKOB 3a TIPEEellaMH ITOTO uppbär ersättningen för sitt uppehälle, för sin APyroro JHoroBaprBairomeroca I ocynapetTBa undervisning eller för att genomgå specialiserad AeCHCKHBIC CYMMBI IJIA OÖeCOeueHHA IPOXKH-
praktik. Förmån enligt denna punkt medges en- TOUYHOTO YPOBHA, IUIA MOJIYYUCHHA OÖPA3OBAHHA dast under den tid som är nödvändig för att HJIH HPHOCPETEHUA OMBbITA NO CAR€UHaJIbHOCTAH. uppnå syftet med vistelsen, dock inte under TIpenyCMOTPeHHbBI€ B HACTOAMLIEM MNOIMYHKTE längre tid än sex år; JIBTOTBI TIPeEdOCTABJIAIOTCA Ha CPOK,
HeOÖXOAHMbIH AAA AOCTICKCHHA HCH
TIPEÖLIBAHHA, HO He CBbHIME IUCCTH JET;
d) ersättning till sådan person, om denne vis- d) BO3HarpaxXxACHHA /IHLUA, HAXOAALLIerOCA B tas i den andra avtalsslutande staten i egenskap APyYroM /loroBapHBarolueMCca I'OCydapeTBe B av journalist eller korrespondent för press, ra- KAUeCTBE XyYPHaJIHCTA HJIA KOPPECOOHACHTA dio eller television, om ersättningen utbetalas rne4aTH, PaNHO, TEACBHACHHA, MOJNYYaeEMBIE H3 från källa utanför denna andra stat. Förmån en- HCTOUHHKOB, HaXOAALWHXCA 32 NPedelaMA 3TOligt denna punkt medges endast under en period ro apyroro TocyngapeTtBa. I IPezyCMOTDPeHHaa av högst tre år; HaCTOALLIHM MOMMYHKTOM JIBTOT2 MPedocTa-
BJIACTCA Ha CPOK He CBBHILILÉ TPEX JET;
e) lön till sådan person för arbete på trans- €) 3apa6oTHaa rIaTa MepcoHaNa TPaHCportmedel, som används av en avtalsslutande MOPTHBIX CPeOCTB, HCHOJIB3YEMBIX IVIA MEXKIYstat eller av person med hemvist i denna stat för HaPOZHBIX MepeBO3OK OHUM H3 /LOroBapHBainternationell transport samt lön till sådan per- OLUHXCA I'OCYAaPCTB HJIH AMLUOM C NOCTOAHson för arbete vid representation som tillhör HBIM MECTOTIDEOBIBAHHEM B HEM, a Take 3aperson som bedriver sådan transportverksamhet pa6boTHaa Mata NepcoHaNla MPEACTABHTENIbom den lön som sådan person erhåller för arbe- CTBa JAHUa, IKCINYATHPYFOLLEerO TPAHCHOPTtet har direkt samband med verksamhet med Hble CPeACTBa, eCJIH 3apabOoTHaA MNaTa, NOJIyanknytning till sådan transport. Lön för arbete, YaeMad MepcOHaJIOM 3a yKa3aHHyIo paboTty, som utförs ombord på fartyg, som används för HeNOCPeACTBEHHO CBA3aHA C ACATEJIbHOCTBIO internationell transport, kan emellertid beskat- NO OCYIIeCTBACHHIO TAKHX TPAHCNOPTHBIX tas endast i den avtalsslutande stat där den per- oOnepauni. ÖOsHKako 3apaboTHaa +IMATA, son som utför transporten har hemvist; TOJytaeMaa 3a paOoTy Ha ÖOPTY MOPCKOTO
CYAHa, HCNOJIB3yYCMOTO B MOXAYHaPOAHBIX Me-
PeBO3KAX, MOXKET OÖJaraTBCA TOJIBKO B TOM
JLOroBapHBaIowueMCa I OCYLapCTBE, B KOTOPOM
HMEeeT MOCTOAHHO€ MEeCTONMPeÖbIBAHAUE JIKLO,
OCYLLeCTBJIAOILeC TPAHCNOPTHBIC NepeBO3KU;
f) lön till sådan person för arbete vid repre- f) 3apa6oTHaa mMJIaTa Ana 3a paboTy B sentation som tillhör turistorganisation, om TIPEACTABHTEIBCTBÉ TYPHCTCKON OPraHH3aLUUuH, mottagaren är medborgare i den avtalsslutande eCAH ITO JNAHO ABJIACTCA TPAKAAHHHOM TOPO stat där turistorganisationen har hemvist. Skat- JoroBapuBaroweroca I ocynapetTRa, B KOTOtebefrielse enligt denna punkt medges dock inte POM TYPHCTCKA9A OPTaHH3aUHA HMEeT MOCTOAHom turistorganisationen bedriver kommersiell HOe MecTONpeÖbIBaHHe. TlpegyCMOTPeHHOe B verksamhet genom sådan representation; HaCTOALLEM MOMIIYHKTE OCBOÉOXKIeLHUe OT
HaOorooÖJIOoKeHHA He PaCHPOCTPaHAeTCA Ha
CAyuan, KOrda TYPUCTCKAI OPTaHH3aUHA OCYy-
IHeCTBIACT KOMMCDPYeCKYIO APHTeENbHOCTE
4Yepe3 TaKOe NMPedCTABHTEJILCTBO;
g) ersättning till sådan person på grund av £) BO3HarpaxXKACHHA 32 raCTPONBHYIO Aedgästspel och andra offentliga framträdanden; TE/IbHOCTb H APYTHe NYÖJIHUHBIC BHICTYTITCHHA;
h) ersättning till sådan person i form av pris- h) BoOCHarpaxkKAeHHA B BHAC APH30B, MAPeMHÅ summor, premier och belöningar som han mot- H APyYrHX BBINNAT TOGeAKTENAM H AOPyYTHM tager i egenskap av vinnare eller annan deltagare yYYaCTHHKAM CAOPTHBHBIX AH NPOYHX COCTAi sport- och andra tävlingar; 3aHHÄ H KOHKYPCOB;
i) belopp som utbetalas till sådan person så- i) CYMMBI, TOCTYNaIolUHe B BO3MeLUCHHe som ersättning för skada på person. BDpeda, MAPHYHHEHHOTO JIHLY.
3. Fysisk person som vistas i en avtalsslutande 3. PHIHYCCKOL IUNO, HAXOMALUCEcCH B OAHOM stat för verksamhet som avses i punkt 2 i denna JIoroBapuBaroweMca TOocynapeTBe mna Ocy-
artikel och som omedelbart före denna vistelse IUCCTBACHHA ACATEJILHOCTH, IIPEAYCMOTPEHhade hemvist i den andra avtalsslutande staten HOH B NYHKTe 2 HacTOALLleÄ CTATLH, KOTOPOC skall vid tillämpning av detta avtal inte anses ha HernOCPeACTBCHHO Neped STUM HMCSIO TIOCTOAHförlorat sitt hemvist i denna andra stat på grund HOC MecTONPeÖbIBAHAKG B ApPpyroM JÄOroBapHav vistelsen i den förstnämnda avtalsslutande BaoLIeMcCa I OCYyAdapeTBe, He ÖyneT PaccMaTstaten. PHBATbCA MPH MPHMEeHCHHH HacTOALero Co-
I JIALIeHHA KAK YTPATHBLIUIee CBOC NMOCTOAHHOe
MECTOIPeÖbIBAHHE B 3TOM APyroM I ocygap-
CTBe B CHAY yYMOMAHYTOTO HaXOKOCHHA B
nepBoM /oroBapHBaromeMca ['ocynapeTBe.
4. Vid tillämpning av punkterna 2 a), c) och 4. Tlpu npkMeHeKUn MOJXOXKCHKHÄ NOAMYHKd) i denna artikel får beskattning ske av inkomst TOB a) , C) Hi d) MyHKTAa 2 HACTOSIUCH CTATLH som förvärvas av där angivna fysiska personer HAUYHCJICHHE HaJloroB [IPOH3BOAHTCA C AOXOfrån och med dagen närmast efter den då de i OB, [OJly4eHHBIX MepeuKcCAeHHbIMA TAM ÖH3Udessa punkter angivna tidsperioderna har löpt YECKHMA JIHLLAMH, HAYKHaA CO AHA MOCE HCTeut. yYeHHA APHBegeHHbIX B 3THX MOJMIYHKTAX IIPe-
AHeABHBIX CPOKOB.
CTaTtba 13 Artikel 13 3apa6omHasa nAaama u nexcuu, Löner och pensioner utbetalade av staten BblNAQUUuBAeMble 20CY0apeCmMeBOM
1. Lön eller annan liknande ersättning, som 1. 3apaCoTHaa MAaTa HJIK UPyroe MOJIOÖHKOe medborgare i en avtalsslutande stat erhåller för BO3HArPpÖKAeHHE, MOJIYYACMBIC FPAKIAHHHOM utförande av tjänster för denna stat eller för in- OUHOrOo HoroBapHBaronuieroca T'ocydapetTBa 3a stitution tillhörande denna stat, kan beskattas PpaGOoTy B rOoCcydapCTBeHHBIX OPTaHAaX H YUPpexKendast i denna stat. Frågan om tjänster anses ut- ZeHHAX TOO [OCYAapCTBA, MOTYT OÖJIaraTBCA förda för denna stat eller för instizution tillhö- HaNOraMH TOJILBKO B 3TOM FocydapeTtTBe. Borande denna stat bedöms enligt lagstiftningen i TIPOC, OCYLIECTBAAETCA AH PaGoTa INA TAKOTO denna stat. Person som arbetar i organisation rOCyZlapCTBeHHOIO OpPpraHa HAH yYPEXKIeHHA, som driver kommersiell verksamhet till exempel PemuaeTCA CONIaACHO 3aKOHON2TEJILCTBY 3TOTO som medarbetare i eller representant för sovje- FocynapeTBa. Juno, pa6oTarouee B OPraHHtisk utrikeshandelsorganisation och medarbeta- 3aLUHH, KOTOPAaA OCYLLIECTBAACT KOMMEPYUCCKYIO re i eller representant för svensk kommersiell A€ATENILHOCTB, HANPHMep, COTPYAHHK HJIH organisation anses inte utföra tjänster för den NPeACTaBHTeIb COBETCKOH BHeWHEeTOPFOBOKR sovjetiska respektive svenska staten. OPTaHH3aUHH H COTPYAHHK HJIK IPCACTABHTENIE
IIBEACKOH KOMMEPYUEeCKON OPraHH3aLlUH He Öy-
AYT PacCCMaTPHBATBCA KaK BbINOJIHAFIOLLHE
(MM YHKLHH IT COOTBETCTBEHHO COBETCKOTO HJK
UIBEACKOTO TOCYHAPCTBA.
2. Pension, bidrag och annan liknande ersätt- 2. TletHcun, noco6Ka H APyrHe MOAOÖHBbIe ning, som medborgare i en avtalsslutande stat BO3HATpaxKxACHHA, MOJYYaeMbBIe TPAKJaHHUHOM erhåller för tidigare utförda tjänster som avses i OAHOro IloroBapHBawiueroca IT ocylapceTBa 3a punkt 1 i denna artikel samt pension och bidrag OCyYyLLEeCTBJICHHe B MPOLIAOM FOCYAapCTBEHHBLIX som utbetalas enligt denna avtalsslutande stats (MYHKUHÄ, O KOTOPBIX TOBOPHTCA B NYHKTE I socialförsäkringslagstiftning, kan beskattas en- HacTOALLIeH CTATBH, a TAKE MeHCHA H dast i denna stat. nOCOÖHA, BLINMAUHBACMHIE B COOTBETCTBHH C
3AKOHONATEJIbCTBOM NO COUHAaJIBHOMY CTPaxO-
BaHHIO 3TOTro /LOroBapuBalommeroca I ocydap-
CTBa, MOTYT OÖJIaraTbBCA HAMOraMH TOJILKO B
3TOM ['OcynapeTBe.
Artikel 14 CTaTrba 14
Övriga inkomster Jpygue d0oxodbvi
Inkomst, som inte behandlats i föregående He nepeuncAekHHBIe B APeAbULlymuHX CTATBAX artiklar i detta avtal och som förvärvas av per- HacTOALLIero COrNaLleHHA AOXOAbI, NOAYYason med hemvist i en avtalsslutande stat från eMBIC JIHLLOM C [OCTOAHHBIM MECTONPCObiBAkälla i den andra avtalsslutande staten, kan be- HHeM B OAHOM /loroBapHBaIouIeMca Tocydapskattas endast i den förstnämnda staten. CTBe H3 HCTOUHHKOB B APYFOM /LOroBapHBa-
toweMcCa I OCydapeTBEe, MOIyT OÖMaraTbea
HaOraMH TOABKO B TMepBOM I OCydapeTBe.
Artikel 15 CTaTba 15 Förmögenhet HmMyujecmeo
1. Fast egendom, som innehas av person med 1. HejlBHXKAMOe HMyYLUECTBO, APHHaIICKAhemvist i en avtalsslutande stat och som är belä- Lee IHUY C MOCTOAHHBIM MECTONMPCÖBbIBAHHEM gen i den andra avtalsslutande staten, kan be- B OAHOM /loroBapuBaromeMca [ OcydapeTBe H skattas endast i denna andra stat. HaXOAALLCECA B APYrOM /LOTOBaPHBaIoOLLeMCA
T'ocydapeTBe, MOMXKET OÖJaraTbCA HalOraMH
TOJIBKO B 3TOM APyroM I OCyAapeTBE.
2. Lös egendom, som ingår i en representa- 2. IIBHKHMOE HMyYLUeCTBO, TMPHHaOACKaLllee tion, vilken person med hemvist i en avtalsslu- NpeacTaBHTCENLCTBY, KOTOPOR AHLO C NOCTOAHtande stat har i den andra avtalsslutande staten, HBbIM MeCTONPeÖbIBANHEM B OHOM IlOroBapHkan beskattas endast i denna andra stat. BaroLlleMCa I OCYyOapcTBEe HMÉET B APyTOM Ho-
rOBapuBaIoLIeMca ['OCyAapeTBe, MOMKET OÖJa-
TaTbCA HANOTAMH TOJIBKO B 3TOM ApyroM [o-
CyAapeTBe.
3. All annan egendom, som innehas av per- 3. Bee ApyrHe BHAb! HMYLUCCTBa, APHIAaIIeson med hemvist i en avtalsslutande stat, kan XKaLLero AHUy C MOCTOAHHBIM MEeCTONDPeÖbIBAbeskattas endast i denna stat. HHEM B OAHOM /LOroBapHBatoweMca Focydap-
CTBC, MOITYT OÖAaraTBCA HaOraMH TOJILKO B
3TOM I 'OcyapeTBe.
Artikel 16 CTaTba 16 Diplomatiska och konsulära JHunAoMamuuecKue u KOHCYAbCKUe representationer samt anställda vid dessa npedecmaeumenbcmea u uXx COMPYOHUKU
1. Bestämmelserna i detta avtal berör inte de 1. Tlono;keHua HacTOALLIero COrNamekHHA He skatteprivilegier som tillkommer diplomatiska 3aTParuBaIOT HaNOroBBRIX APu4BHAeTHÅÄ, MPeAOooch konsulära representationer och andra här- CTABJIACMBIX IHMIOMATHYCCKAM H KOHCYJIbmed jämställda institutioner och organisationer CKHM IIPEACTABUTEJILCTBAM H APYTHM YYPEKAEtillhörande de avtalsslutande staterna samt an- HHAM H OPTaHH3aUHAM JÄOroBAPHBaIOIUHXCA ställda vid dessa och deras familjemedlemmar, i TOocygaapeTB, KOTOPBIC IIDHPaBHEHbI K HHM, a enlighet med folkrättens allmänna regler eller TaAKKe COTPYOHUKAM H UYUJIleHAM HX CeMel B bestämmelser i särskilda mellanstatliga avtal. COOTBETCTBHH C OÖLLLAMH HOPMAMH MOKAYHA-
pOAHOrTO NpaBa HJIH HOJIOKCHHAMH CNeUHab-
HBIX MEXKTOCYydapeTBeHHbIX COrnNamwekni.
2. Bestämmelserna i punkt 1 i denna artikel 2. TIonOXKeHHA MYHKTA I HacTOALIeH CTATH tillämpas även på företrädare med officiellt MPHMEHAIOTCA TAKKE K MPeUCTABHTEIAM Houppdrag för de avtalsslutande staterna, med- rOBapHBaIOLUKXCA ToCcydapeTB C OMKUHAIblemmar i parlaments- och regeringsdelegationer HBIMH TMOPYUCHHAMH, YACEHAM MapJlaMeHTCKHX från de avtalsslutande staterna samt på personer H MPaBHTCBCTBEHHBIX Aeneraunii JLOoroBapHsom ingår i delegationer från de avtalsslutande BaIoOLIHXCA fOCYyNapeTB, a TAKE K COTPYA-
staterna, vilka besöker Sverig? respektive HUKAM Aeneraunii /LoroBapHBaouukxca T'ocy- DSRU för att delta i förhandlingar, i internatio- MapeTB, KOTOPBIEG MIPHE3KAIOT COOTBETCTBEHHO nella konferenser och möten eller som har andra B CCCP nnu lIBeunto ANA y4acTHA B Neperoofficiella uppdrag. BOPaxX, MOKAYHaPO/HBbBIX KOHMEPeHLUHAX H CO-
BeLIaHHAX HAH C APYTHMH OMKUHAIbHLIMH NO-
PyYYeHHAMAU.
Artikel 17 CTaTba 17 Förbud mot diskriminering HedonyuieHue OuUCKDUMUHAYUU
1. Medborgare i en avtalsslutande stat kan 1. TpaxaaHe oaHOoro IHoroBapHBaIomeroca inte i den andra avtalsslutande staten underkas- T'ocygapeTBa He MOTyYT MOZBCPraTbea B Apytas högre eller mer betungande beskattning än roM JloroBapuBarouuieMca I ocyxapeTBe Öoree den beskattning som medborgare i denna andra BBICOKOMY HJIH OOJ€e OCPEMECHHTEJILHOMY Hastat är underkastade under samma förhållan- JIOTOOÖNIOXKEHHIO, YEM TPÖKAaAHE 3TOIO APyrOden. ro T'ocCygapcTBa, HAXOOALUHeCA B TEX Ke yCJlO-
BHAX.
2. Medborgare i en avtalsslutande stat, som 2. IpaxXAanHH OAHOrO /[OTOBAPHBaIOLUerOCA har hemvist i den andra avtalsslutande staten, TocygapeTBa, HMEeOLUHÄ MOCTOAHHOE MEecTOoch representation, som upprättats av person npeÖbiBaHHe B APYTroM JlOroBapHBaIoLIeMCa med hemvist i en avtalsslutande stat i den andra T'ocynapeTBe, 4 NMPeACTaABHTENBCTBO, OÖPa30avtalsslutande staten, får inte i denna andra stat BaHHOE JIHLLOM C MOCTOAHHBIM MECTOINPeÖBIBAunderkastas högre skatter eller avgifter än de HHeM B OZHOM /lOroBapuBaromeMca I 'ocynapsom i allmänhet uttages i denna andra stat av CTBE, B APYTOM /LoroBapHBaiomeMcCa [ ocysapmedborgare i eller representation tillhörande CTBE He MOTyYT OÖJIaraTbCA B 3TOM APyromM I'o-
person med hemvist i tredje stat som bedriver CyAapceTBe ÖONee BBICOKHMH HalOraMH HJIH
samma verksamhet. COOPAMH, YeM TE, KOTOPBIe OÖBIYHO B3HMAa-
10TCA B TOM APyroM ['OCYAapeTBEC C TPaxAaH
TpPeTbeÅ CTPAHB! KJIN MPeACTABUTEILCTB JIHU C
MOCTOAHHBIM MeCTONMPeÖLIBAHHEM B TPEeTb6ed
CTPaHC, OCYLICCTBJIAIOLUKX TY KC CAMYIO ICA-
TEJIbHOCTB.
3. Bestämmelserna i punkt 2 i denna artikel 3. ÖAHaKO MOAOXKeHHA NYHKTA 2 HACTOALCH innebär dock inte skyldighet för någondera av- CTATbBH He OÖA3blBaIoT OMHO JLoroBapuBatalsslutande staten att medge medborgare i eller foLuleeca I OCyAaPpeTBO MPedOCTABJIATbB TPAKA2representation tillhörande person med hemvist i HaM Zpyroro IloroBapuBarommceroca T'ocyngapden andra avtalsslutande staten sådana skatte- CTBAa HH MPeACTABHTEALCTBAM SIHU, HUMEFOLUHX förmåner som tillförsäkras medborgare eller HOCTOAHHOE MecCTONMPeÖbIBaAHHEe B APYroM /Lorepresentation från tredje stat på grund av spe- TOBapHBatoLlueMca DPOCydapeTBe, HaoroBblie ciella avtal mellan den förstnämnda avtalsslu- JIBTOTBbIL, IPedOCTABJAACMBHIC COTSIALICHHAMH tande staten och denna tredje stat. IPÅKAAHAM HJK MPeOCTaBHTEIBCTBAM KaKOÄ-
JIHÖO TPeTBeH CTPAHHLI B CHAY CICUHAIBHBIX
cOrniamWweHHÄ MepBoro JÄOoroBapHBaIolueroca
T'ocynapeTBa c 3TOH TpeTbel CTPaHOXH.
Artikel 18 CTaTba 18 Särskilda bestämmelser Oco6bie noOAOMeHUA
Bestämmelserna i detta avtal berör inte gäl- Tlonoxxenna HacTOALUero COrMauweHHA He lande avtal som tidigare slutits mellan de avtals- 3aTParuHBaIoT JeÄCTBYOLUKX COTNaluekHHÄÖ, B slutande staterna och som behandlar beskatt- KOTOPBIX PETyJHPytoTCA BOMPOCH! Hatoro-
ningsfrågor. I den mån förevarande avtal med- O6AOMKEHAA, KOTOPBHIE PaHee ÖHIIK 3AKJIOYUCHBI
för en för den skattskyldige gynnsammare be- MEKAy IlOoroBapuBaroILHuMHca DOCydapeTBahandling skall emellertid detta avtal tillämpas. MH. ÖAHaKO, CcAH HacTOALLee COrAameHHe
npedycMaTPpHBaet Öonee ÖJaronpHATHBIN Ha-
JIOTOBblli PEXKHM, TO [IPHMEHACTCA HACTOAILEe
Cornawenne.
Artikel 19 CTaTba 19 Utbyte av upplysningar OöMen unfopmauyuei
1. De behöriga myndigheterna i de avtalsslu- 1. KomMneteHTHbBie OpraHbi JloroBapHBatande staterna skall efter framställning utbyta tOLuUKXxCA TOcydapceTB ÖyvAyT no MPpoceÖe Hasådana upplysningar, som är nödvändiga för att NpaBAATB CBEACHHA, KOTOPBIe HeOÖXOOMMBI tillämpa beskattningsreglerna i detta avtal. IIA OCYLIeCTBJIICKHA HaJIOrOOÖAOXKEHHA, MPeny- Upplysningar som en avtalsslutande stat motta- CMOTDEHHOTO HaCTOSLUAM COrJIalueHHeM. git skall behandlas såsom hemliga och får yppas CBeneHHA, NOJty4eKHBIe /LOrOBAPHBaOILAMendast för personer eller myndigheter som ca T'OcCydapeTBOM, ÖymyT HCNOJIb30BATBCA KaAK handlägger frågor om tillämpningen av detta CeEKPETHBbIC H MOIYT ÖBITB COOÖIUCHBHI TOJIbKO avtal. TCM JIHLIAM HJIH OPraHaAM, KOTOPBIE ÖYAYT HEe-
MOCPLACTBEHHO CBA3AHbI C BBINOJHEHHEM
HaCTOALLero COTNalWueHHa.
2. Bestämmelserna i punkt 1 i denna artikel 2. TlonoXxennaA NMYHKTA 1 HACTOALUCK CTATHH anses inte i något fall medföra skyldighet för en HH B KAKUHX CJIy4aAX He ÖYAYT TOAKOBATBCA KaK avtalsslutande stat att: CO3AaoLm4e mA OAMKOTO H3 JÄOroBapHBa-
10LUKXCA TOCYAapeTB OÖA3ATENHCTBA:
a) Vidtaga förvaltningsåtgärder som avviker a) MPOBOAHTE aIMHHUCTPATHBHHIE MEepofrån lagstiftning eller administrativ praxis i den- TIPAATHA, KOTOPBIE MPOTHBOPeYUaT COÖCTBEHna stat eller i den andra avtalsslutande staten; HOMY HINK Apyroro IloroBapuBarouweroca IT o-
CYAapCTBa 3aKOHOMATENIBCTBY HJIH AMUHH-
CTPATHKBHOK NPaKTHKE;
b) lämna upplysningar som inte är tillgängliga b) npedOcTaBJIATB CBE0CHHA, KOTOPBIE HeJIbenligt lagstiftning eller administrativ praxis i 34 MOJYYaTb H MEPedaBaTb B COOTBETCTBHH C denna stat eller i den andra avtalsslutande sta- COOCTBEHHBHIM HJIH APyYroro ILloroBapuBaIolueten; roca [FOcydapeTBa 3aKOHOJATENBCTBOM MHJIH
aMHHHCTPATHABHOÅ OPaKTHKOH;
c) lämna upplysningar som skulle röja affärs- C) MPedOCTABAATK CBCEACHHA, PACKPBIBahemlighet, industri- eller yrkeshemlighet eller FOLLLHe KOMMEPUYECKYIO, IIPOMBILLJIEHHYIO HAN andra upplysningar, vilkas överlämnande skulle nPOodMheccHOHaJILHYIO TaÄHy, IHÖO IPYrHe CBestrida mot allmänna intressen. ACHHA, PACKPBITHE KOTOPBIX NMPOTHBOPeUHKIIO
ÖBI HHTepecaM rOCydapeTBA,
3. De behöriga myndigheterna i de avtalsslu- 3. KOMneTeHTHBIe OPratbi JÄOroBapuBatande staterna skall vid behov utbyta upplys- omAxcCa focydapeTB ÖyvAyT MPegOCTAaBJIATb ningar om ändringar i skattelagstiftningen i res- APYr APYry MO MCPe HeOOXOAHMOCTH CBedeHHA pektive stat. 06 H3MeHeHUIX B HX HalOroBOM 3aKOHONA-
TE/BCTBE.
4. Alla upplysningar och allt material, som 4, Jlto6b1ie CBeAeHHA HJIH MaTepPHanbI, yKaavses i denna artikel, får användas endast för 3aHHbIe B HACTOALUIel CTATBe, ÖYAYT HCAOJI630syften som sammanhänger med tillämpningen BATbHCA TOJIBKO INA Uened, CBA3AHHBHIX C BbIav detta avtal. NOJIHEHHEM HaCTOSLLIero COTSIawWekua.
Artikel 20 CTaT>ba 20
Förfarandet för att lösa tvistefrågor som IIOpadokK pa3pelwueHun CNOPHbIX BONpOCOB, uppkommer vid tillämpning och tolkning BO3HUKAIOUWUX NpPUu NPUMeHeHUU U av avtalet mozskoeaHuu CoerauekHua
1. Om en person med hemvist i en avtalsslu- 1. EcAH JIHUO C MOCTOAHHHIM MECTONMPEÖBI-
tande stat anser att han har blivit eller kan kom- BAHHEM B OIHOM JLOroBapuBaroumueMca I Ocy-
ma att bli beskattad på ett sätt som inte står i HaPpCTBe CYHTAaET, YUTO €ro HaJIOrooÖJnioxkKeHHe överensstämmelse med detta avtal, kan han gö- IIPOH3BeACHO HAH MOXKET ÖBITH NPOK3BEAeHO ra framställning i saken till behörig myndighet i He B COOTBETCIBHAH C HACTOALIMM COr/alueen av de avtalsslutande staterna. Detta kan HHCM, OHO MOXET MIPedCTaBUT 3a9BJ1eHHe göras oberoende av de rättsmedel som finns i de KOMNETEHTHbIM OPIaAHaM B OHOM H3 /OTOBaavtalsslutande staternas lagstiftning. Framställ- PHBaroLuKxCa fOcydapeTB. ITO MOXCT ÖbLITb ningen skall göras inom två år från den tidpunkt CACJaHO He3aBHCHMO OT MPpaBa Ha 3alUHTY, KOdå personen i fråga fick vetskap om den åtgärd TOPOe MPedyCMOTPeHO 32KOHOAATEJIbCTBOM som givit upphov till beskattning som strider JloroBapuBatouwnxca [ocyuapeTB. 3JaaB/ieHHe mot bestämmelserna i detta avtal. ZOJLKHO ÖBbITE INPeACTABACHO B TEUCHHEe AByX
JIET C MOMEHTAa MOJIyY4CHHA MepBOrO YBedOMJIE-
HHA O MEpPax, KOTOPBIe NPHBOdAT K Hanoro-
OÖNOXKCHHIO, MPOTHBOPCYAaLICMY MOJIOOKEHHAM
HacTOAuero Cor/lalueHHa.
2. Om den behöriga myndighet till vilken 2. EcanH KOMHeTEHTHbIH OPfraH, KOTOPOMY framställning gjorts finner invändningen grun- NOAaHO 3aABAeHHe, HAÄDeT BO3PaxKeHHA O60dad men anser att den inte kan få till stånd en CHOBAHHBIMH, HO CUHTAaET, UTO CAM HC MOXKET tillfredsställande lösning utan samråd med be- NPHHATB YAOBJIETBOPHTEJIbHOTO PelueHHA Öe3 hörig myndighet i den andra avtalssiutande sta- COFSIaCOBAHHA C KOMIETEHTHBIM OPTaHOM APpyten, skall de båda myndigheterna gemensamt roro ÄoroBapuBaromeroca FocygapetBa, o6a söka lösa frågan genom överenskommelse i syf- KOMNETeHTHbIX OPraHa ÖyVAYT IbITATBCA COBte att undvika beskattning som strider mot detta MECTHO PeluHTB BONPOC NYTEM TaKOTO COTIaavtal. Överenskommelse som träffats skall ge- COBAHHA C LLb K3ÖCKATB HAOrooöJOKenomföras utan hinder av tidsgränser i de av- HHA, He COOTBETCTBYLUETO HaCTOALIleMy Cotalsslutande staternas lagstiftning. riamenHio. Takaa NOroOBOPEHHOCTb BCTYAHT B
CHAY HE3ABHCHMO OT CPOKOB, KOTOPBIE yYCTA-
HOBJIeHbI 32KOHOOATENBCTBAMH /LOroBapHBa1O-
wHXCA TOCYAapeTB.
3. De behöriga myndigheterna i de avtalsslu- 3. KoMneTeHTHbICe OPraHb!i /LOroBapHBaIotande staterna skall genom ömsesidig överens- wunxCa TOcydapeTB NO B3aAHMHOÄ OOTOBOPEeHkommelse söka undanröja svårigheter eller tvi- HOCTHU ÖyAyYT CTPEMHTbCA K YCTPAHEHHIO TPyYAvelsmål som uppkommer i fråga om tillämp- HOCTeH HJIH COMHeHHÄ OPpH IPHMeHeHHH H TOJIningen celler tolkningen av detta avtal. De kan KOB2AHUH HacTOALUero CornaweHHa, ÖKA MOäven Överlägga i syfte att undanröja dubbelbe- ITYT TaK;Ke KOHCYNBTHPOBATBCA APyr C APYTOM skattning i fall som inte omfattas av avtalet. C HLAbIO H3ÖCKAHUA /IBOÄHOTO HaJIoroo6No-
KeHHA B CAyYaax, He YyPeryJlHpOBaAHHbIX Ha-
CTOALLHM COTNaueHHeM.
Artikel 21 CTaTba 21
Avtalets ikraftträdande Bemynaenue Co2raweHusa 6 cusay
]. De avtalsslutande staterna skall på diplo- 1. IloroBapuBaronuneca I ocyadapeTBa NHCbmatisk väg skriftligen underrätta varandra när M(eHHO yYyBedOMAT APyr Apyra MO AHIINOMaTHde åtgärder vidtagits, som enligt respektive stats YeCKHKM KaHalaM O MPHHATHH HMH Mep, Apedylagstiftning krävs för att avtalet skall träda i CMOTPEHHBIX 34KOHODATEMBCTBOM COOTBETkraft. CTBYIOINerOo rOocygapeTBa IIA BCTYNNeCHHA B
CHJIY HacTOANIeTO COornalmekHa,
2. Avtalet träder i kraft trettio dagar efter det 2. COrMaweHAC BCTYNHT B CHKAY 4epe3 TPHAatt den sista av de under punkt 1 i denna artikel HaTb AHelH AOCAe TOO, KAK ÖyAeT [HepedaHO nämnda underrättelserna lämnats och dess be- NOCNEeAHee H3 MPeEdYCMOTPCHHBIX NYHKTOM | stämmelser tillämpas i fråga om inkomst som HaCTOALUeÅ CTATbH YBedOMNeHHH, H ero nonoförvärvas från och med år 1979 samt i fråga om XKeHHA ÖYAYT MPHMCHSTbCA B OTHOLIeHHH AOförmögenhet som taxeras från och med år 1980. XOAOB, MOJIy4eHHbIX, HaukHas c 1979 roa, a
TAKKE B OTHOWCHAH HMYLIECTBA, HaTOr Ha
KOTOPOe HAUHCAACTCAH, Hautnan c 1980 rona.
Artikel 22 CTaTba 22 Avtalets upphörande Ilpekpaujenue deäcmeua Co2saweHua
Detta avtal förblir i kraft under obegränsad HacTtoauwee CornaueHne OCTaeTCA B CHNEe Ha tid, men var och en av de avtalsslutande stater- HeONPpedeNeHHBbIÄ CPOK, MPH TOM KaxNoe Iona kan före den 30 juni under ett kalenderår, rOBaPHBaroLmeeca TocydapeTBO 0 30 HIOHA dock tidigast efter det att tre år förflutit från da- J1060rO KAIeHIaAPHOFO FOXa, HO He PaHec, YeM gen för detta avtals ikraftträdande, på diploma- 10 HCTEYCHHH TPEX JIeT CO AHA BCTYMNCHHA Hatisk väg skriftligen uppsäga avtalet hos den cTOaALIero COramueHHA B CHAIyYy, MOKET [HCbandra avtalsslutande staten. I sådant fall upp- MEHHO YBEdOMHTB APyroe /LOroBapHBaroLuceca hör avtalet att gälla i fråga om inkomst som för- TOcydapeTBO uepe3 AKMIOMaTHYECKHE KAHaJIbI värvas från och med kalenderåret efter det då O erO AeHOHCauUHH. B TaKOM cCIJilywae COrJtameavtalet sades upp samt i fråga om förmögenhet HHe MPeKpaluaeT CBOe AEÄCTBHAC B OTHOLNCHHH som taxeras från och med andra året efter det HOXOZOB, MOJIyY4AEMBLIX, HaUHHaad C KajleHllapdå avtalet sades upp. HOFTO FORA, CACAYIOLEerO 32 TONOM, B KOTOPOM
nepedaHO yBedOMJIeHHe O OeHOHCaukH Corsna-
WeHHA, a TAKOKe B OTHOLUCHHH MMyYLUEeCTBA,
HaJlOr Ha KOTOPOC HauucnaeTCA, HaAuHHaA CO
BTOPOTO roa NOCAe roda, B KOTOPOM Mepe-
AAHO yBedOMAeHKe O JeHOHCaunn Corna-
UIeHHA.
Undertecknat i Moskva den 13 oktober 1981 Tloanucako B r. MockBe 13 oKtTa6pa 1981 i två exemplar på ryska och svenska språken, roOna, B AByX MOIIHHHBIX IK3CMIULIAPaX, KÖKvilka båda texter äger lika vitsord. Ablii Ha PYCCKOM H DIBEACKOM A3bIKAX, TIIPDHYUCM
0628 TeKCTa HMCIOT OMHHAKOBYRO CHNY.
För Konungariket Sveriges regering 3a IIPaBHTENBCTBO Coro3a
COBETCKAX COUHaMHCTHYCCKHX
PecnyGnuK
C. De Geer B. ö. Tapöy3oB
För De Socialistiska Rådsrepublikernas 3a TIPaBHTENBCTBO Unions regering KoponeBcTtBa IiBeunnu
V. F. Garbuzov K. Ze Feep
Utdrag
BUDGETDEPARTEMENTET PROTOKOLL vid regeringssammanträde 1981-12-22
Närvarande: statsministern Fälldin, ordförande, och statsråden Ullsten, Wikström, Friggebo, Dahlgren, Åsling, Söder, Johansson, Wirtén, Andersson, Boo, Petri, Eliasson, Gustafsson, Elmstedt, Tillander, Ahrland, Molin
Föredragande: statsrådet Wirtén
Proposition om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Sovjetunionen
1 Inledning
Ett avtal för undvikande av dubbelbeskattning har brukat införlivas med svensk rätt genom att regeringen 'i förordning om avtalets tillämpning
föreskrivit att avtalet skall lända till efterrättelse för Sveriges del. Enligt den nya regeringsformen skall emellertid dubbelbeskattningsavtal införli-
vas med den svenska rättsordningen genom lag och inte genom förordning. Detta nya förfarande tillämpades första gången då riksdagen förelades
förslag till lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Republiken Korea. Jag får i denna del hänvisa till vad jag då anförde (prop. 1981/
82:107, s.28).
Sverige och Sovjetunionen har tidigare träffat två avtal som reglerar beskattningsfrågor, dels protokollet den 8 februari 1971 angående ömsesidig skattebefrielse för luftfartsföretag och deras anställda (SFS 1971: 130), dels protokollet den 5 april 1972 angående ömsesidig skattebefrielse för
sjöfartsföretag (SFS :1973:563). Vidare gäller alltjämt kungörelsen
(1928: I 13) med vissa bestämmelser angående ryska handelsdelegationens i
Stockholm skattskyldighet m. m. I beslut av Sovjetunionens Högsta Presidium den 12 maj 1978 föreskrevs
att utländska medborgare och företag som gör affärer med sovjetiska
organisationer skulle beskattas för inkomster som uppbärs från Sovjetuni-
onen. Detta medförde att fysiska och juridiska personer hemmahörande i Sverige, vilka tidigare inkomstbeskattats endast i Sverige, i fortsättningen
kunde bli beskattade för samma inkomst även i Sovjetunionen. I samband
med införandet av denna beskattning inbjöd emellertid Sovjetunionen flera länder, däribland Sverige, till dubbelbeskattningsförhandlingar. Förhand-
lingarna mellan Sverige och Sovjetunionen inleddes den 22—27 april 1979 i Moskva och avslutades i Stockholm den 18—22 februari 1980. Sistnämnda dag paraferades ett på svenska och ryska upprättat förslag till dubbelbeskattningsavtal mellan de båda ländernas regeringar. Genom skriftväxling har sedermera vissa justeringar gjorts i texterna.
Förslaget till avtal remitterades till riksskatteverket och kammarrätten i
Stockholm. Riksskatteverket har gjort vissa anmärkningar av formell na-
tur. I övrigt har förslaget lämnats utan erinran. Sedan regeringen den t1
september 1980 beslutat att avtalet skulle undertecknas har detta den 13
oktober 1981 undertecknats för Sveriges del av beskickningschefen i
Moskva.
2 Lagförslaget
I 18 föreskrivs att det till lagen som bilaga fogade avtalet skall gälla för Sveriges del. I 2§ slås fast att detta avtal skall tillämpas endast om det
innebär en förmånligare behandling i skattehänseende i Sverige än om avtal inte hade funnits. Vidare finns bestämmelse om hur den skattskyldige
skall förfara om han blir beskattad i strid med avtalets bestämmelser (3 §). Slutligen klargörs att skattskyldig skall lämna de uppgifter till ledning för
taxering som han annars varit skyldig att lämna även i det fall inkomst eller
förmögenhet enligt avtalet helt eller delvis undantagits från beskattning
(4§).
Enligt artikel 21 i avtalet skall de avtalsslutande stwterna skriftligen underrätta varandra när de åtgärder vidtagits, som enligt respektive stats lagstiftning krävs för att avtalet skall träda i kraft. Avtalet träder i kraft trettio dagar efter det att den sista av dessa underrättelser lämnats. Det är således inte möjligt att redan nu bestämma vid vilken tidpunkt avtalet skall
träda i kraft. I förslaget till lag har därför föreskrivits att lagen träder i kraft
den dag regeringen bestämmer.
3 Skattelagstiftningen i Sovjetunionen
Det sovjetiska inkomstskattesystemet för fysiska personer är uppbyggt
av skatter på särskilda inkomstslag, s. k. sedulärskatter. För varje kategori
av inkomst gäller särskilda regler och skatteskalor. Exempel på sådana
inkomstslag är inkomst av anställning, inkomst av litterär eller artistisk verksamhet och inkomst av fritt yrke. Skatteskalorna är progressiva och
varierar sinsemellan kraftigt. För anställningsinkomster är skattesatsen
högst 13 95. Denna högsta skattesats gäller för månadsinkomster över 100 rubel (1 rubel är ca 6:60 kr.). För andra kategorier av inkomster kan
skatteskalan vara betydligt vidare. Hyresinkomster beskattas t. ex. enligt
en skala som varierar mellan 4 och 81 £. Person som har stor försörjningsbörda kan få viss nedsättning av skatten på arbetsinkomst. Andra typer av
skatter för fysiska personer förekommer också, t.ex. lantbruksskatten,
skatten från besittare av byggnader och jordskatten. Dessa skatter är s.k. cgendomsskatter och utgår oberoende av inkomst. Skatten beräknas i stället på grundval av egendomens värde.
Sovjetiska industriföretag är i regel skyldiga att till staten erlägga en avgift som bestäms på grundval av företagets inkomst. Företagen överför — efter vissa fonderingar — sin vinst till staten.
Utländska medborgare och företag betalade i praktiken ingen skatt i
Sovjetunionen för inkomst före den 1 juli 1978 trots att de i princip var
skattskyldiga. Genom beslutet av Sovjetunionens Högsta Presidium den 12 maj 1978 och en instruktion om tillämpningen av beslutet utfärdad av finansministeriet den 5 oktober 1978 blev emellertid även utländska medborgare och utländska företag faktiskt beskattade i Sovjetunionen. För utländska fysiska personer innebar dessa författningar att de i princip blev underkastade samma inkomstbeskattning som sovjetiska medborgare. Detta gällde också de nyss nämnda egendomsskatterna. De sovjetiska myndigheterna är emellertid inte bundna av de skattesatser som gäller för sovjetiska medborgare. Om sovjetiska medborgare i en viss utländsk stat beskattas efter högre eller lägre skattesats för likartade kategorier inkomster, kan i stället denna högre eller lägre skattesats tillämpas av de sovjetiska myndigheterna vid beskattning av medborgare från denna stat.
För utländska företag som gör affärer i Sovjetunionen innebar de nya författningarna att de blev skattskyldiga där för alla inkomster från Sovjet-
unionen. Detta gällde såväl vid affärer direkt med en sovjetisk avtalspartner som vid affärer genom ett företags representation i Sovjetunionen. Skattskyldighet kan alltså inträda utan att företaget har vad som i dubbelbeskattningsavtal normalt brukar betecknas som fast driftställe. Från bruttointäkten får avdrag göras för kostnader. Nettointäkten beskattas sedan : efter en skattesats av 40 46. Skatt kan emellertid även för företag utgå efter högre eller lägre skattesats enligt samma reciprocitetsprincip som gäller för fysiska personer.
De nya författningarna kan komma att tillämpas retroaktivt. dock högst
två år tillbaka i tiden. I förhållande till stater med vilka Sovjetunionen
inlett förhandlingar om dubbelbeskattningsavtal tas dock skatt inte ut så
länge förhandlingarna pågår.
På upphovsmannaroyalty som betalas från Sovjetunionen utgår källskatt med 30 Z. Industriell royalty till förmånstagare i utlandet beskattas inte i Sovjetunionen.
4 Avtalets innehåll
Bakgrunden till avtalets tillkomst är som tidigare nämnts att svenska
fysiska och juridiska personer, som tidigare inte beskattats i Sovjetunionen, genom ändrad lagstiftning blev beskattade för inkomst och egendom
från och med den 1 juli 1978. Sovjetunionen förklarade vid förhandlingarna att målsättningen med ett dubbelbeskattningsavtal mellan Sovjetunionen och Sverige var att uppnå skattefrihet för sovjetiska intressen i Sverige och
i motsvarande mån medge svenska intressen i Sovjetunionen skattefrihet
där. Från svensk sida har målsättningen varit att i möjligaste mån försöka bevara den skattefrihet som rådde i Sovjetunionen för svenska fysiska och”
juridiska personer före den 1 juli 1978 samtidigt som verksamhet bedriven i Sverige av sovjetiska medborgare eller organisationer i princip inte skulle
bli gynnsammare behandlad i skattehänseende än motsvarande verksam-
het bedriven av personer från andra stater med vilka Sverige ingått dubbelbeskattningsavtal.
Det utpräglade statshandelssystem som tillämpas i Sovjetunionen placerar utan tvekan Sovjetunionen i en särställning jämfört med andra länder med vilka Sverige tidigare har ingått dubbelbeskattningsavtal, inklusive
andra länder i Östeuropa. Det visade sig också på ett tidigt stadium av förhandlingarna att det modellavtal som organisationen för ekonomiskt
samarbete och utveckling (OECD) utarbetat och rekommenderar för bila-
terala dubbelbeskattningsavtal endast i viss utsträckning kunde läggas till grund för förhandlingarna. Emellertid bör framhållas att avtalet i färdigt
skick till sin yttre form och disposition samt i fråga om den praktiska betydelsen av dess sakinnehåll inte skiljer sig i alltför hög grad från OECD:s modelHavtal. Den kanske mest påfallande skillnaden är att en
särskild artikel saknas för hur man undviker dubbelbeskattning. Detta
regleras i stället särskilt för varje inkomstslag i resp. artikel. Den metod som tillämpas i båda staterna är den s.k. exempt-metoden, vilket för svensk del innebär att inkomst som en i Sverige bosatt person uppbär från Sovjetunionen och som enligt avtalet kan beskattas endast i Sovjetunionen skall vara undantagen från svensk inkomstskatt. Sverige tillämpar i sina
avtal normalt den s.k. credit of tax-metoden (credit of tax = avräkning av
skatt). Avvikelsen i detta fall är betingad av bl. a. hänsyn till de skattemässiga förhållanden som förelåg mellan Sverige och Sovjetunionen fram till lagändringen den 1 juli 1978 samt till att credit of tax-metoden. med tanke
på de särskilda skatteförhållandena i Sovjetunionen, kunde antas vålla
administrativa svårigheter vid tillämpningen i Sverige.
Art. I punkt I anger vilka personer som omfattas av avtalet. I punkterna
2-4 har de regler intagits som i OECD:s modellavtal återfinns i en särskild artikel och som avser att fastställa var en person har hemvist vid tillämp-
ning av avtalet.
Art. 2 anger de skatter som omfattas av avtalet. De sovjetiska skatterna
beträffande utländska fysiska personer är desamma som de skatter som sovjetiska medborgare är underkastade. För juridiska personer är det, som framgått av den tidigare redogörelsen, fråga om en speciell skatt för utländska juridiska personer. Den beskattning som sovjetiska juridiska personer är underkastade omfattas inte av avtalet eftersom utländska juridiska personer inte kan beskattas efter dessa regler. Det är enligt sovjetisk lagstiftning inte heller möjligt för ett utländskt företag att etablera ett
dotterbolag i Sovjetunionen och på så sätt bli underkastat skatt såsom ett sovjetiskt företag. Avsikten är alltså att avtalet skall omfatta praktiskt
taget alla de direkta skatter på inkomst och egendom som kan komma att tillämpas på svenska fysiska och juridiska personer i Sovjetunionen. Uppräkningen av de svenska skatter som omfattas av avtalet avser att på motsvarande sätt vara heltäckande för sovjetiska fysiska och juridiska
personer verksamma I Sverige.
I art. 3 definieras vissa uttryck som används i avtalet.
Art. 4 innehåller regler om inkomst av representation. Enligt punkt I kan inkomst som person med hemvist i den cna staten förvärvar genom näringsverksamhet i den andra staten beskattas i denna andra stat endast om inkomsten förvärvas genom en representation som finns i denna andra
stat. Beskattningen begränsas till den del av inkomsten som är hänförlig till representationen. Uttrycket "representation" definieras i punkt 2. Definitionen täcker vad som normalt brukar betecknas som ett ”fast
driftställe”. Vid tillämpningen av avtalet i Sovjetunionen har uttrycket
"representation" dock en snivare innebörd. Ett ”fast driftställe” förelig-
ger ju normalt om vissa förutsättningar är uppfyllda, t.ex. om företaget bedriver verksamhet av viss omfattning i den andra staten eller har en agent där som tecknar kontrakt på företagets vägnar. En representation föreligger emellertid inte genom att vissa objektivt konstaterbara förhållanden är för handen utan företaget måste i enlighet med sovjetisk lagstiftning ha öppnat en representation i Sovjetunionen. För att få öppna en representation i Sovjetunionen krävs tillstånd för viss tid. Representationens uppgift är begränsad i förhållande till ett fast driftställes. Dess huvuduppgift är att vara det svenska företagets representant i förhållande till sovjetiska företag och organisationer. Representationens befogenhet är begränsad. Den får t. ex. inte själv ingå avtal med sovjetiska företag utan detta skali ske direkt med det svenska företaget. Den får inte heller bedriva kommersiell verksamhet. Även om ett företag har en representation i Sovjetunionen kan affärer göras endast genom förmedling av mäklare, kommissionär
och annan agent. Av punkterna 4 och 5 framgår att i sådant fall någon
beskattning normalt inte kommer att äga rum i Sovjetunionen. För svensk del skall denna artikel tillämpas som om med representation avsågs fast driftställe. Beskattning kan alltså äga rum i Sverige för eventuella fasta driftställen som sovjetiska företag har i Sverige. Genom punkterna 3—5 görs dock begränsningar som i praktiken lär innebära att endast fasta
driftställen som bedriver tillverkning och montering av produkter o. dyl.
blir beskattade i Sverige.
Art. 5 behandlar inkomst av anläggnings-, byggnads- och monteringsarbete. Sådant arbete kan beskattas endast i den stat där arbetet utförs, om
arbetet pågår i mer än 18 månader. Pågår arbetet i högst 18 månader, kan
beskattning ske endast i hemviststaten (punkt 1). Av punkt I andra stycket
framgår att det finns möjlighet för de behöriga myndigheterna att komma överens om förlängning av denna tidsfrist i särskilda fall. Arbeten av
förberedande karaktär samt garantiarbeten, som pågår under högst 12 månader efter det att anläggnings-, byggnads- eller monteringsarbetet slut-
förts. skall inte räknas med vid tillämpningen av punkt 1 (punkt 2).
LI art. 6 behandlas internationella transporter. Inkomst av sådan verksamhet kan beskattas endast i den stat där den person som bedriver transportverksamheten har hemvist. Det bör påpekas, att de inledningsvis
nämnda avtalen från åren 1971 och 1973 om skattebefrielse för luftfarts-
och sjöfartsföretag i princip alltjämt skall gälla; se art. 18.
Art. 7 innehåller regler om beskattning av inkomst av upphovsrätt och
licenser. Sådan inkomst beskattas endast i den stat där inkomsttagaren har
hemvist. Artikeln behandlar vad som normalt benämns royalties och överensstämmer sakligt sett i allt väsentligt med flertalet andra svenska dubbelbeskattningsavtal och med OECD:s modellavtal.
Art. 8 behandlar utdelning. Källstaten har enligt punkt I rätt att beskatta
utdelning till mottagare med hemvist i den andra staten men skatten har
begränsats till 15 22. För utdelning från Sverige till person bosatt i Sovjet-
unionen innebär detta att kupongskatten sätts ned till 15 2. Beskattning
kan sedan äga rum i Sovjetunionen utan att avräkning av den svenska skatten behöver ske. Skattesatsen i Sovjetunionen uppgår emellertid en-
dast till 40 Z varför beskattningsresultatet ändå inte kan sägas avvika från
vad som kan betecknas som normalt på utdelningsinkomster. I Sovjetunionen förekommer inte någon utdelning i den bemärkelse som avses här.
Någon beskattning i Sverige av utdelning från Sovjetunionen kan alltså inte komma i fråga.
Enligt arr. 9 beskattas ränta endast i den stat där räntemottagaren har
hemvist.
Fast egendom beskattas endast där den fasta egendomen är belägen (art.
10).
Art. II behandlar beskattning av realisationsvinst. Bestämmelserna
överensstämmer i princip med motsvarande bestämmelser i OECD:s mo-
dellavtal, dvs. beskattningsrätten vid överlåtelse av fast egendom samt
rörelsetillgångar nedlagda i fast driftställe (här representation) har tillagts
den stat där den fasta egendomen respektive representationen är belägen,
medan vinst vid överlåtelse av annan egendom beskattas där överlåtaren har hemvist.
Art. 12 behandlar lön och annan liknande ersättning. Sådan ersättning beskattas i regel i den stat där arbetet utförs. Ersättning vid kortare vistelser, som sammanlagt inte överstiger 183 dagar under ett kalenderår eller, i fråga om tekniska specialister, 365 dagar under två på varandra följande kalenderår, skall dock vara undantagen från beskattning i arbetslandet. I punkt 2 finns en rad kategorier fysiska personer uppräknade som även i andra fall är undantagna från skatt i arbetslandet. Dessa undantag har medtagits enligt önskemål från Sovjetunionen. Flera av dessa kategorier, t.ex. studerande, lärare och forskare erhåller emellertid skattebefrielse eller skattelättnader av olika slag även enligt andra svenska dubbelbeskattningsavtal.
Art. I3 punkt I föreskriver att statslön till den egna statens medborgare beskattas endast i denna stat. Samma sak gäller beträffande pension till tidigare statsanställd och likaså utbetalningar enligt socialförsäkringslagstiftningen, t.ex. svensk ATP och folkpension (punkt 2). Pension till den som varit anställd i enskild tjänst är inte särskilt behandlad i avtalet och skall därför med stöd av art. 14 beskattas endast i pensionstagarens hemviststat. Under art. 14 faller också andra typer av inkomster som inte behandlats särskilt i avtalet.
Förmögenhet beskattas enligt art. 15 efter sedvanliga principer i detta hänseende.
Art. 16 innehåller bestämmelser om diplomatiska och konsulära representationer, anställda vid dessa samt företrädare med officiellt uppdrag m.fl.
T art. 17 finns bestämmelser om förbud mot diskriminering. Bestämmelserna avviker delvis från OECD:s modellavtal.
Art. 18 klargör detta avtals förhållande till tidigare ingångna avtal.
Bestämmelser om utbyte av upplysningar för att tillämpa beskattningsreglerna i avtalet har tagits in i art. 19 och i art. 20 regleras förfarandet för att lösa tvistefrågor som kan uppkomma vid tillämpningen och tolkningen av avtalet. Båda artiklarna ansluter i princip till OECD:s modellavtal.
Enligt art. 21 träder avtalet i kraft trettio dagar efter det att den sista underrättelsen lämnats om att de åtgärder vidtagits som enligt respektive stats lagstiftning krävs för att avtalet skall träda i kraft. Avtalets bestämmelser tillämpas därefter beträffande inkomst som förvärvats från och med år 1979 och beträffande förmögenhet som taxerats från och med år 1980.
Art. 22 innehåller bestämmelser om avtalets upphörande.
5 Föredragandens överväganden
Sovjetunionens åtgärd att ändra sin interna lagstiftning för utländska fysiska och juridiska personer medförde risk för att svenska fysiska och juridiska personer verksamma i Sovjetunionen skulle bli beskattade såväl i Sovjetunionen som i Sverige. Det har därför ansetts önskvärt att genom avtal reglera de båda staternas beskattningsrätt för att så långt möjligt förhindra att dubbelbeskattning uppkommer.
Avtalet har utformats i syfte att undanröja den dubbelbeskattning som utan avtal skulle ha uppkommit till följd av den ändrade sovjetiska lagstiftningen. Mot denna bakgrund kan sägas att resultatet blivit tillfredsställande. Den beskattning som sovjetiska fysiska och juridiska personer underkastas i Sverige kan inte heller sägas nämnvärt avvika från svensk beskattning av personer från andra stater med vilka Sverige ingått dubbelbeskattningsavtal. Beskattningen sker också i huvudsaklig överensstämmelse med de riktlinjer som anges i OECD:s modellavtal. Avtalet bygger på ömsesidiga åtaganden och utgör enligt min mening en tillfredsställande lösning på hithörande skatteproblem.
Såsom jag nyss påpekat har avtalet utformats så att beskattningsresultatet kommit att nära överensstämma med vad som normalt är fallet då OECD:s modellavtal ligger till grund för avtalet, dvs. i enlighet med internationellt vedertagna normer. Såsom framgår av 2 § i den föreslagna lagen skall avtalet tillämpas endast i den mån det medför inskränkning av den skattskyldighet i Sverige som annars skulle föreligga. Jag anser på grund härav att lagrådets hörande inte är erforderligt.
6 Hemställan
Med hänvisning till vad jag nu har anfört hemställer jag att regeringen föreslår riksdagen att anta ett inom budgetdepartementet upprättat förslag till lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Sovjetunionen.
7 Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och beslutar att genom proposition föreslå riksdagen att anta det förslag som föredraganden har lagt fram.
Norstedts Tryckeri, Stockholm 1982