om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Tyska Demokratiska Republiken.
Regeringens proposition A=
PI 1986/87:15 [2
om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige Prop
och Tyska Demokratiska Republiken 1986/87: 15
Regeringen föreslår riksdagen att anta det förslag som har tagits upp i bifogade utdrag ur regeringsprotokollet den 18 september 1986.
På regeringens vägnar
Ingvar Carlsson
Kjell-Olof Feldt
Propositionens huvudsakliga innehåll
I propositionen föreslås att riksdagen antar en lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Tyska Demokratiska Republiken. Avtalet har tagits in i lagen som bilaga. Avtalets ikraftträdande är beroende av godkännande i resp. stat. Det tillämpas fr. o. m. den I januari närmast efter det år då avtalet träder i kraft.
I Riksdagen 1986187.1 saml. Nr II Rättelse: På sid 2, efter 4 §: Linje med följande 2 rader utgår.
Lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Tyska
Demokratiska Republiken
Härigenom föreskrivs följande.
18 Det avtal för att undvika dubbelbeskattning beträffande skatter på inkomst och förmögenhet som Sverige och Tyska Demokratiska Republi-
ken undertecknade den 26 juni 1986 skall gälla för Sveriges del. Avtalets innehåll framgår av bilaga till denna lag.
28 Avtalets beskattningsregler skall tillämpas endast i den mån dessa medför inskränkning av den skattskyldighet i Sverige som annars skulle föreligga.
3§& Om en person anser att det vidtagits någon åtgärd som för honom
medfört eller kommer att medföra en beskattning som strider mot bestäm-
melserna i avtalet, kan han ansöka om rättelse enligt artikel 24 punkt I i
avtalet.
48 Även om en skattskyldigs inkomst eller förmögenhet enligt avtalet
skall vara helt eller delvis undantagen från beskattning i Sverige, skall den
skattskyldige lämna alla de uppgifter till ledning för taxeringen som han annars skulle ha varit skyldig att lämna.
Bilaga
Avtal mellan Tyska Demokratiska Repub- Abkommen zwischen der Regierung der likens regering och Konungariket Sveri- Deutschen Demokratischen Republik und
ges regering för att undvika dubbelbe- der Regierung des Königreiches Schwe-
skattning beträffande skatter på inkomst den zur Vermeidung der Doppelbesteuer-
och förmögenhet ung auf dem Gebiet der Steuern vom Ein-
kommen und vom Vermögen
Tyska Demokratiska Republikens regering Die Regierung der Deutschen Demokratioch Konungariket Sveriges regering har, för- schen Republik und die Regierung des Königanledda av önskan att vidareutveckla och för- reiches Schweden sind, geleitet von dem djupa förhållandet mellan Tyska Demokratis- Wunsch, die Beziehungen zwischen der ka Republiken och Konungariket Sverige i Deutschen Demokratischen Republik und Överensstämmelse med principerna i europe- dem Königreich Schweden in Ubereinstimiska säkerhets- och samarbetskonferensens mung mit den Prinzipien der Schlussakte der slutdokument och i syfte att undvika dubbel- Konferenz uber Sicherheit und Zusammenarbeskattning beträffande skatter på inkomst beit in Europa weiterzuentwickeln und zu och förmögenhet, kommit överens om föl- vertiefen, tbereingekommen, zur Vermeijande bestämmelser: dung der Doppelbesteuerung auf dem Gebiet
der Steuern vom Einkommen und vom Ver-
mögen folgendes zu vereinbaren:
Artikel I Artikel I Personer på vilka avtalet tillämpas Persönlicher Geltungsbereich
Detta avtal tillämpas på personer som har Dieses Abkommen gilt fär Personen, die in hemvist i en avtalsslutande stat eller i båda einem Vertragstaat oder in beiden Vertragavtalsslutande staterna. staaten ansässig sind.
Artikel 2 Artikel 2 Skatter som omfattas av avtalet Unter das Abkommen fallende Steuern
1. De för närvarande utgående skatter, på 1. Bestehende Steuern, för die dieses Abvilka avtalet tillämpas, är: kommen gilt, sind:
a) I Tyska Demokratiska Republiken: a) In der Deutschen Demokratischen Re-
publik:
1) vinstinbetalningen från folkägda före- 1) die Gewinnabfäöhrung der volkseigenen tag, Betriebe,
2) inkomstskatten. 2) die Einkommensteuer, 3) bolagsskatten, 3) die Körperschaftsteuer, 4) näringsskatten, 4) die Gewerbesteuer, 5) löneskatten, 5) die Lohnsteuer,
6) skatten på inkomst från självständig 6) die Steuer för Einkäunfte aus freiberufyrkesverksamhet, licher Tätigkeit,
7) skatten på licensinkomster, 7) die Steuer för Einnahmen aus Lizenzen,
8) förmögenhetsskatten 8) die Vermögensteuer
(i det följande benämnda ”skatt i Tyska (im folgenden als ,,Steuern der Deutschen Demokratiska Republiken”). Demokratischen Republik" bezeichnet):
12 Riksdagen 1986/87. 1 saml. Nr 15
b) Beträffande Konungariket Sverige: b) Im Königreich Schweden:
D den statliga inkomstskatten, kupong- 1) die staatliche Einkommensteuer skatten och sjömansskatten häri inbegripna. (cinschliesslich der Kuponsteuer und der
Secmannsteuer),
2) vinstdelningsskatten, 2) die Gewinnbeteiligungsteuer,
3) kommunalskatten, 3) die Gemeindeeinkommensteucr,
4) bevillningsavgiften för vissa offentliga 4) dic Einkommensteuer för Känstler und föreställningar, Sportler.,
5) den statliga förmögenhetsskatten 5) die staatliche Vermögensteuer
(i det följande benämnda "svensk skatt"). (im folgenden als ,..Schwedische Steuern"”
bezeichnet).
2. Avtalet tillämpas även på skatter av 2. Das Abkommen gilt auch fär alle
samma eller i huvudsak likartat slag, som Steuern gleicher oder im wesentlichen ähnefter undertecknandet av avtalet införs vid licher Art, die nach der Unterzeichnung des sidan av eller i stället för de för närvarande Abkommens neben den bestehenden Steuern
utgående skatterna. De behöriga myndighe- oder an deren Stelle erhoben werden. Die
terna i de avtalsslutande staterna skall med- zuständigen Behörden der Vertragstaaten tei-
dela varandra väsentliga ändringar som gjorts len cinander alle bedeutenden Veränderun-
i respektive skattelagstiftning. gen mit, die in ihren Steuergesetzen eingetre-
ten sind.
Artikel 3 Artikel 3
Allmänna definitioner Allgemeine Begriffsbestimmungen
1. Om inte sammanhanget föranleder an- I. Im Sinne dieses Abkommens, wenn der nat, har vid ullämpningen av detta avtal föl- Zusammenhang nichts anderes erfordert: jande uttryck nedan angiven betydelse:
a) ”en avtalsslutande stat” och ”den andra a) bedeuten die Ausdräöcke ,.ein Vertrag-
avtalsslutande staten” åsyftar, beroende på staat'" und ..der andere Vetragstaat'"', je nach sammanhanget, Tyska Demokratiska Repub- dem Zusammenhang, die Deutsche Demoliken och Konungariket Sverige; kratische Republik und das Königreich
Schweden;
b) "Tyska Demokratiska Republiken” b) bedeutet der Ausdruck ,, Deutsche Deåsyftar Tyska Demokratiska Republiken och. mokratische Republik" die Deutsche Denär det används i geografisk betydelse, Tyska mokratische Republik und, im geographi- Demokratiska Republikens territorium och schen Sinne verwendet, das Hoheitsgebiet
varje område utanför Tyska Demokratiska der Deutschen Demokratischen Republik Republikens territorialvatten, i den mån Tys- und alle Gebiete ausserhalb der Territorka Demokratiska Republiken där, i överens- ialgewässer der Deutschen Demokratischen
stämmelse med folkrättens allmänna regler, Republik, soweit die Deutsche Demokraäger utöva suveräna rättigheter att utforska tische Republik dort in Ubereinstimmung mit
kontinentalsockeln och att utvinna dess na- dem Völkerrecht souveräne Rechte zur Er-
turtillgångar; forschung des Festtandsockels und zur Aus-
beutung sciner naturlichen Ressourcen ausäö-
ben darf: c) ”Sverige” åsyftar Konungariket Sverige c) bedeutet der Ausdruck ,,Schweden'' das
och, när det används i geografisk betydelse, Königreich Schweden und, im geographi-
Sveriges territorium och varje område utan- schen Sinne verwendet, das schwedische
för Sveriges territorialvatten, i den mån Sve- Hoheitsgebiet und alle Gebiete ausserhalb
rige där, i överensstämmelse med folkrättens der — schwedischen = Territorialgewässer,
allmänna regler, äger utöva suveräna rättig- soweit Schweden dort in Ubereinstimmung
heter att utforska kontinentalsockeln och att mit dem Völkerrecht souvcräne Rechte zur utvinna dess naturtillgångar: Erforschung des Festlandsockels und zur
Ausbeutung seiner natäörlichen Ressourcen
ausöben darf;
d) ”person” omfattar medborgare i en av- d) umfasst der Ausdruck ..Person"” Staatstalsslutande stat och vidare fysisk person, bärger der Vertragstaaten und weitere natärbolag och varje annan personsammanslut- liche Personen, Gesellschaften und alle anning: deren Personenvereinigungen;
e) "medborgare åsyftar e) bezieht sich der Ausdruck , Staats-
bärger'' 1) beträffande Tyska Demokratiska Repub- 1) in bezug auf die Deutsche Demokraliken, alla fysiska personer som enligt lag- tische Republik auf alle natörlichen Perso-
stiftningen i Tyska Demokratiska Republiken nen, die nach den Rechtsvorschriften der innehar dess medborgarskap, Deutschen Demokratischen Republik deren
Staatsbörgerschaft besitzen, 2) beträffande Sverige, alla fysiska perso- 2) in bezug auf Schweden auf alle natöärli-
ner som enligt svensk lagstiftning är svenska chen Personen. die nach den Rechtsvormedborgare: schriften Schwedens dessen Staatsbärger-
schaft besitzen;
f) bolag” åsyftar juridisk person eller an- f) bedeutet der Ausdruck , Gesellschaft''
nat rättssubjekt som bildats eller registrerats juristische Personen oder Rechtsträger, die enligt lagstiftningen i en avtalsslutande stat nach dem Recht eines der Vertragstaaten ereller som vid beskattningen behandlas såsom richtet oder registriert worden sind oder die
juridisk person; fär die Besteuerung wie juristische Personen
behandelt werden:
g) "företag i en avtalsslutande stat” och g) bedeuten die Ausdräcke ,,Unternehmen "företag i den andra avtalsslutande staten” eines Vertragstaates' und ,.Unternehmen
åsyftar, beroende på sammanhanget, företag des anderen Vertragstaates"”, je nach dem
som bedrivs av person med hemvist i en av- Zusammenhang, ein Unternehmen, das von talsslutande stat, respektive företag som be- einer in einem Vertragstaat ansässigen Perdrivs av person med hemvist i den andra av- son betrieben wird, und ein Unternehmen,
talsslutande staten: das von einer im anderen Vertragstaat ansässigen Person betrieben wird:
h) ”behörig myndighet” åsyftar h) bedeutet der Ausdruck ,,zuständige Be-
hörde''
1) beträffande Tyska Demokratiska Repub- 1) im Falle der Deutschen Demokratischen
liken, finansministeriet, Republik das Ministerium der Finanzen,
2) beträffande Sverige, chefen för finansde- 2) im Falle Schwedens der Finanzminister, partementet, dennes befullmäktigade ombud sein Bevollmächtigter oder die Behörde, an eller den myndighet till vilken denne har dele- die er seine Befugnisse delegiert hat; gerat sina befogenheter;
i) ”internationell trafik” åsyftar varje 1) umfasst der Ausdruck ,.nternationaler transport med skepp eller luftfartyg som an- Verkehr" jede Beförderung mit einem See-
vänds av företag i en avtalsslutande stat utom schiff oder Luftfahrzeug, das von einem Undå skeppet eller luftfartyget används uteslu- ternehmen eines Vertragstaates betrieben
tande mellan platser i den andra avtalsslu- wird, es sei denn, das Sceschiff oder Luft-
tande staten. fahrzeug wird ausschliesslich zwischen Orten
im anderen Vertragstaat betrieben. 2, Då en avtalsslutande stat tillämpar avta- 2. Bei der Anwendung dieses Abkommens
let anses, såvida inte sammanhanget föranle- durch einen Vertragstaat hat, wenn der Zuder annat, varje uttryck som inte definierats i sammenhang nichts anderes erfordert, jeder
avtalet ha den betydelse som uttrycket har im Abkommen nicht definierte Ausdruck die enligt den statens lagstiftning, i synnerhet i Bedeutung, die ihm nach dem Recht dieses
fråga om sådana skatter på vilka avtalet till- Staates, insbesondere öber die Steuern, zu-
lämpas. kommt, för die das Abkommen gilt.
Artikel 4 Artikel 4
Hemvist Ansässige Person
I. Vid tillämpningen av detta avtal åsyftar I. Im Sinne dieses Abkommens bedeutet uttrycket ”person med hemvist i en avtals- der Ausdruck ,,eine in einem Vertragstaat slutande stat” person som enligt lagstiftning- ansässige Person'' eine Person, die nach dem en i denna stat är skattskyldig där på grund av Recht dieses Staates dort auf Grund ihres
hemvist. bosättning, plats för företagsledning Wohnsitzes, ihres ständigen Aufenthaltes,
eller annan liknande omständighet. des Ortes ihrer Geschäftsleitung oder eines
anderen ähnlichen Merkmals steuerpflichtig
ist.
2. Då på grund av bestämmelserna i punkt 2. Ist nach Absatz I cine natörliche Person I fysisk person har hemvist i båda avtalsslu- in beiden Vertragstaaten ansässig, so gilt fol-
tande staterna. bestäms hans hemvist på föl- gendes:
jande sätt:
a) Han anses ha hemvist i den avtalsslu- al Die Person gilt als in dem Vertragstaat tande stat där han har en bostad som stadig- ansässig, in dem sie Öber einen ständigen varande står till hans förfogande; om han har Wohnsitz verfögt. Verfögt sie in beiden Ver-
en sådan bostad i båda avtalsslutande sta- tragstaaten äöber einen ständigen Wohnsitz, terna, anses han ha hemvist i den stat med so gilt sie als in dem Vertragstaat ansässig, zu vilken hans personliga och ekonomiska för- dem sie die engeren persönlichen und wirt-
bindelser är starkast (centrum för levnads- schaftlichen Beziehungen hat (Mittelpunkt intressena): der Lebensinteressen).
b) om det inte kan avgöras i vilken avtals- b) Kann nicht bestimmt werden, in welslutande stat han har centrum för sina lev- chem Vertragstaat die Person den Mittel-
nadsintressen eller om han inte i någondera punkt ihrer Lebensinteressen hat, oder ver-
avtalsslutande staten har en bostad som sta- fögt sie in keinem der Vertragstaaten iber digvarande står till hans förfogande, anses einen ständigen Wohnsitz, so gilt sie als in han ha hemvist i den avtalsslutande stat där dem Vertragstaat ansässig, in dem sie ihren han stadigvarande vistas; gewöhnlichen Aufenthalt hat.
c) om han stadigvarande vistas i båda av- c) Hat die Person ihren gewöhnlichen Auf-
talsslutande staterna eller om han inte vistas enthalt in beiden Vertragstaaten oder in
stadigvarande i någon av dem, anses han ha keinem der Vertragstaaten, so gilt sie als in hemvist i den avtalsslutande stat där han är dem Vertragstaat ansässig, dessen Staatsbör-
medborgare; gerschaft sie besitzt.
d) om han är medborgare i båda avtalsslu- d) Besitzt die Person die Staatsbärgertande staterna, avgör de behöriga myndighe- schaft beider Vertragstaaten, so regeln die
terna i de avtalsslutande staterna frågan ge- zuständigen Behörden der Vertragstaaten die
nom ömsesidig överenskommelse. Frage in gegenseitigem Einvernehmen. 3. Då på grund av bestämmelserna i punkt 3. Ist nach Absatz 1 eine andere als eine
1 annan person än fysisk person har hemvist i natärliche Person in beiden Vertragstaaten båda avtalsslutande staterna, anses personen ansässig, so gilt sie als in dem Vertragstaat
i fråga ha hemvist i den avtalsslutande stat ansässig, in dem sich der Ort ihrer tatsächdär den har sin verkliga ledning. lichen Geschäftsleitung befindet.
Artikel 5 Artikel 5
Fast driftställe Betriebstätte
1. Vid tillämpningen av detta avtal åsyftar 1. Im Sinne dieses Abkommens bedeutet uttrycket ”fast driftställe” en stadigvarande der Ausdruck ..Betriebstätte'" eine feste Einplats för verksamhet, från vilken ett företags richtung, durch die die Geschäftstätigkeit
affärsverksamhet helt eller delvis bedrivs. eimes Unternehmens ganz oder teilwceise aus-
geöbt wird.
2. Plats för byggnads-, anläggnings- eller 2. Eine Bauausföhrung oder Montage ist
installationsverksamhet utgör fast driftställe nur dann eine Betriebstätte, wenn ihre Dauer endast om verksamheten pågår mer än tolv 12 Monate Öberschreitet. månader. 3. Utan hinder av föregående bestämmel- 3. Ungeachtet der vorgenannten Bestim-
ser i denna artikel anses uttrycket ”fast drift- mungen dieses Artikels gelten nicht als Beställe” inte innefatta: triebstätte:
a) användningen av anordningar uteslutan- a) Einrichtungen, dic ausschliesslich zur de för lagring, utställning eller uttämnande av Lagerung, Ausstellung oder Auslieferung företaget tillhöriga varor: von Göätern oder Waren des Unternehmens
benutzt werden;
b) innehavet av ett företaget tillhörigt varu- b) Bestände von Göätern oder Waren des lager uteslutande för lagring, utställning eller Unternehmens, die ausschliesslich zur Lautlämnande; gerung, Ausstellung oder Auslieferung unter-
halten werden;
c) innehavet av ett företaget tillhörigt varu- c) Bestände von Gätern oder Waren des lager uteslutande för bearbetning eller föräd- Unternehmens, die ausschliesslich zu dem ling genom annat företags försorg; Zwecke unterhalten werden, um durch ein
anderes Unternehmen bearbeitet oder verar-
bettet zu werden;
d) innehavet av en stadigvarande plats för d) eine feste Einrichtung, die ausverksamhet uteslutande för inköp av varor schliesslich zu dem Zwecke unterhalten eller inhämtande av upplysningar för företa- wird. för das Unternehmen Waren oder get; Gäter einzukaufen oder Informationen zu
beschaffen:
ce) innehavet av en stadigvarande plats för ce) eine feste Einrichtung, die ausschliessverksamhet uteslutande för att göra reklam lich zu dem Zwecke unterhalten wird, för das för företaget, lämna upplysningar. bedriva Unternehmen zu werben, Informationen zu vetenskaplig forskning eller utöva liknande erteilen, wissenschafthiche Forschung zu beverksamhet; treiben oder ähnliche Tätigkeiten auszuäöben:
f) en stadigvarande plats för verksamhet f) eine feste Einrichtung, die insbesondere som företag i en avtalsslutande stat innehar im anderen Vertragstaat von Unternehmen eller inrättar i den andra avtalsslutande sta- eines Vertragstaates auf der Grundlage oder
ten, särskilt på grund av eller till följd av infolge von Vereinbarungen zwischen den
förhandlingar mellan de avtalsslutande sta- Vertragstaaten besteht oder errichtet wird terna och som innehas uteslutande för att und ausschliesslich zu dem Zwecke unterhalkombinera flera av de verksamheter som ten wird, mehrere der unter den Buchstaben anges i punkterna a)—e), under förutsättning a) bis e) genannten Tätigkeiten auszuöben,
att hela den verksamhet som bedrivs från den vorausgesetzt, dass die sich daraus erge-
stadigvarande platsen för verksamhet på bende Gesamttätigkeit der festen Einrichtung
grund av denna kombination är av förbere- vorbercitender Art ist oder eine Hilfstätigkeit dande eller biträdande art. darstellt.
4. Om person, som inte är sådan oberoende 4. Ist cine Person — mit Ausnahme eines representant på vilken punkt 5 tillämpas, är unabhängigen Vertreters im Sinne des Abverksam för ett företag samt i en avtalsslu- satzes 5 — för cin Unternehmen tätig und tande stat har och där regelmässigt använder besitzt sie in einem Vertragstaat die Vollfullmakt att sluta avtal i företagets namn, macht, im Namen des Unternehmens Veranses detta företag — utan hinder av bestäm- träge abzuschliessen, und öbt sie die Vollmelserna i punkt 1 — ha fast driftställe i den- macht dort gewöhnlich aus, so wird das Un-
na stat i fråga om varje verksamhet som den- ternehmen ungeachtet des Absatzes 1 so be-
na person bedriver för företaget. Detta gäller handelt, als habe es in diesem Staat för allc dock inte, om den verksamhet som denna von der Person för das Unternehmen ausperson bedriver är begränsad till sådan som gelibten Tätigkeiten eine Betriebstätte, es sei anges i punkt 3 och som - om den bedrevs denn, diese Tätigkeiten beschränken sich auf
från en stadigvarande plats för verksamhet — die in Absatz 3 genannten Tätigkeiten, die,
inte skulle göra denna stadigvarande plats för wörden sie durch eine feste Einrichtung ausverksamhet till fast driftställe enligt bestäm- getibt, diese Einrichtung nach dem genannten melserna i nämnda punkt. Absatz nicht zu einer Betriebstätte machen.
5. Företag anses inte ha fast driftställe i en 5. Ein Unternehmen wird nicht schon desavtalsslutande stat endast på den grund att halb so behandelt, als habe es eine Betrieb-
företaget bedriver affärsverksamhet i denna stätte in einem Vertragstaat, weil es dort
stat genom förmedling av mäklare, kommis- seine Tätigkeit durch einen Makler, Kommissionär eller annan oberoende representant, sionär oder einen anderen unabhängigen Verunder förutsättning att sådan person därvid treter ausöbt, sofern diese Personen im Rah-
bedriver sin sedvanliga affärsverksamhet. men ihrer ordentlichen Geschäftstätigkeit
handeln.
6. Den omständigheten att ett bolag med 6. Allein dadurch, dass eine in einem Ver-
hemvist i en avtalsslutande stat kontrollerar tragstaat ansässige Gesellschaft eine Gesell-
eller kontrolleras av ett bolag med hemvist i schaft beherrscht oder von einer Gesellschaft den andra avtalsslutande staten eller ett bolag beherrscht wird, die im anderen Vertragstaat som bedriver affärsverksamhet i denna andra ansässig ist oder dort (entweder durch eine stat (antingen från fast driftställe eller på an- Betriebstätte oder auf andere Weise) ihre Tä-
nat sätt), medför inte i och för sig att något- tigkeit ausöbt, wird keine der beiden Gesell-
dera bolaget utgör fast driftställe för det and- schaften zur Betriebstätte der anderen.
ra.
Artikel 6 Artikel 6 Inkomst av fast egendom Einkinfte aus unbeweglichem Vermögen
1. Inkomst, som person med hemvist i en 1. Einkönftie, die cine in einem NVertragavtalsslutande stat förvärvar av fast egendom staat ansässige Person aus unbeweglichem
belägen i den andra avtalsslutande staten, får Vermögen bezieht, das im anderen Vertrag-
beskattas i denna andra avtalsslutande stat. staat liegt, können im anderen Vertragstaat
besteuert werden.
2. Uttrycket ”fast egendom” har den bety- 2. Der Ausdruck ,,unbewegliches Vermödelse som uttrycket har enligt lagstiftningen i gen'' hat die Bedeutung, die ihm nach dem
den avtalsslutande stat där egendomen är be- Recht des Vertragstaates zukommt. in dem lägen. Skepp och luftfartyg anses inte vara das Vermögen liegt. Schiffe und Luftfahrfast egendom. zeuge gelten nicht als unbewegliches Vermögen.
3. Bestämmelserna i punkt I tillämpas på 3. Absatz I gilt för Einkönfte aus der un-
inkomst som förvärvas genom omedelbart mittelbaren Nutzung, der Vermietung oder
brukande. genom uthyrning eller annan an- Verpachtung sowie jeder anderen Art der vändning av fast egendom. Nutzung unbeweglichen Vermögens.
Artikel 7 Artikel 7
Inkomst av rörelse Geschäftsgewinne
[. Inkomst av rörelse, som företag i en ft. Gewinne eines Unternehmens eines avtalsslutande stat förvärvar genom affärs- Vertragstaates aus Geschäftstätigkeit können
verksamhet, får beskattas i den andra av- im anderen Vertragstaat nur dann besteuert talsslutande staten endast om detta företag werden, wenn dieses Unternehmen seine Tä-
bedriver rörelse från där beläget fast drift- tigkeit durch eine dort gelegene Betriebstätte ställe. Beskattningen begränsas därvid till ausöbt. Die Besteuerung ist dabei auf den den del av inkomsten som är hänförlig till det Teil der Gewinne beschränkt. der dieser Befasta driftstället. triebstätte zugerechnet werden kann.
2. Vid bestämmandet av fast driftställes 2. Bei der Ermittlung der Gewinne einer inkomst medges avdrag för utgifter som upp- Betriebstätte werden dic för die Betriebstätte kommit för det fasta driftstället, härunder in- entstandenen Aufwendungen, einschliesslich begripna utgifter för företagets ledning och der Geschäftsföhrungs- und allgemeinen Verallmänna förvaltning, oavsett om utgifterna waltungskosten, zum Abzug zugelassen,
uppkommit i den stat där det fasta driftstället gleichgöltig, ob sie in dem Staat, in dem die
är beläget eller annorstädes. Betriebstätte liegt, oder anderswo entstanden
sind.
3. Inkomst hänförs inte till fast driftställe 3. Auf Grund des blossen Einkaufs von endast av den anledningen att varor inköps Gätern oder Waren fär das Unternehmen
genom det fasta driftställets försorg för före- wird einer Betriebstätte kein Gewinn zuge-
taget. rechnet.
4. Ingår i inkomst av rörelse inkomstslag 4, Gehören zu den Gewinnen Einkuänfte,
som behandlas särskilt i andra artiklar av det- die in anderen Artikeln dieses Abkommens ta avtal, berörs bestämmelserna i dessa artik- gesondert behandelt werden, so werden die lar inte av reglerna i förevarande artikel. Bestimmungen jener Artikel durch die Be-
stimmungen dieses Artikels nicht beröhrt.
Artikel 8 Artikel 8
Sjöfart och luftfart Seeschiffahrt und Luftfahrt
1. Inkomst, som företag i en avtalsslutande 1. Gewinne eines Unternehmens eines stat förvärvar genom användningen av skepp Vertragstaates aus dem Betrieb von Seeschifeller luftfartyg i internationell trafik, beskat- fen oder Luftfahrzeugen im internationalen tas endast I denna stat. Verkehr können nur in diesem Staat be-
steuert werden.
2. Bestämmelserna i punkt I tillämpas även 2. Absatz I gilt auch för die Gewinne des på inkomst som förvärvas av det svensk- schwedisch-dänisch-norwegischen Luftfahrt-
dansk-norska luftfartskonsortiet Scandina- konsortiums . Scandinavian Airlines Syvian Airlines System (SAS), men endast ifrå- stem" (SAS). jedoch nur insoweit, als diese
ga om den del som tillfaller AB Acrotransport auf die Beteiligung der AB Aerotransport
(ABA), den svenske delägaren i konsortiet. (ABA), des schwedischen Teilhabers des ..Scandinavian Airlines System”. am Konsortium entfallen. 3. Bestämmelserna i punkt I tillämpas även 3. Absatz I gilt auch för Gewinne aus der
på inkomst som förvärvas genom deltagande Beteiligung an einem Pool, ciner Betriebsgei en pool, ett gemensamt företag eller en in- meinschaft oder einer internationalen Be-
ternationell driftsorganisation. tricbsstelle.
Artikel 9 Artikel 9 Företag med intressegemenskap Verbundene Unternehmen
1. I fall då J. Wenn
a) ett företag i en avtalsslutande stat direkt a) ein Unternehmen eines Vertragstaates eller indirekt deltar i ledningen eller övervak- unmittelbar oder mittelbar an der Geschäftsningen av ett företag i den andra avtalsslu- leitung, der Kontrolle oder dem Kapital eines tande staten eller äger del i detta företags Umernehmens des anderen Vertragstaates kapital, eller beteiligt ist oder
b) samma personer direkt eller indirekt del- b) dieselben Personen unmittelbar oder tar i ledningen eller övervakningen av såväl mittelbar an der Geschäftsleitung, der Konett företag I en avtalsslutande stat som ett trolle oder dem Kapital eines Unternehmens företag I den andra avtalsslutande staten eller eines Vertragstaates und eines Unternehäger del i båda dessa företags kapital, mens des anderen Vertragstaates betciligt
iakttas följande. sind
Om mellan företagen i fråga om handelsför- und in diesen Fällen die beiden Unterneh-
bindelser eller finansiella förbindelser avtalas men in ihren kaufmännischen oder finanziel-
eller föreskrivs villkor, som avviker från dem len Beziehungen an vereinbarte oder aufer-
som skulle ha avtalats mellan av varandra legte Bedingungen gebunden sind, die von
oberoende företag, får all inkomst, som utan denen abweichen, die unabhängige Unter-
sådana villkor skulle ha tillkommit det ena nehmen miteinander vereinbaren wärden, so företaget men som på grund av villkoren i därfen die Gewinne, die eines der Unternehfråga inte tillkommit detta företag, inräknas i men ohne diese Bedingungen erzielt hätte, detta företags inkomst och beskattas i över- wegen dieser Bedingungen aber nicht erzielt ensstämmelse därmed. hat, den Gewinnen dieses Unternehmens zu-
gerechnet und entsprechend besteuert wer-
den.
2. I fall då inkomst, för vilken ett företag i 2. Werden in einem Vertragstaat den
en avtalsslutande stat beskattats i denna stat, Gewinnen eines Unternehmens = dieses
även inräknas i inkomsten för ett företag i Staates Gewinne zugerechnet — und entspre-
den andra avtalsslutande staten och beskat- chend besteuert —, mit denen ein Unternehtas I överensstämmelse därmed i denna andra men des anderen Vertragstaates in diesem stat samt den sålunda inräknade inkomsten Staat besteuert worden ist, und handelt es av denna andra stat anses vara sådan inkomst sich bei den zugerechneten Gewinnen um som skulle ha tillkommit företaget i denna solche, die das Unternehmen des erstgenannandra stat om de villkor som avtalats mellan ten Staates erzielt hätte, wenn die zwischen företagen hade varit sådana som skulle ha den beiden Unternehmen vereinbarten Beavtalats mellan av varandra oberoende före- dingungen dice gleichen gewesen wären, die tag, skall den förstnämnda staten genomföra unabhängige Unternehmen miteinander vervederbörlig justering av det skattebelopp som einbaren wärden, so nimmt der andere Staat
påförts för inkomsten i denna stat. Vid sådan eine entsprechende Änderung der dort von
justering takttas övriga bestämmelser i detta diesen Gewinnen erhobenen Steuer vor. Bei
avtal och de behöriga myndigheterna i de av- dieser Änderung sind die öbrigen Bestimtalsslutande staterna överlägger vid behov mungen dieses Abkommens zu beriäcksichtimed varandra. gen: erforderlichenfalls werden die zuständi-
gen Behörden der Vertragstaaten einander
konsultieren.
Artikel 10 Artikel 10 Utdelning Dividenden
1. Utdelning från bolag med hemvist i en 1. Dividenden, die eine in einem Vertragavtalsslutande stat till person med hemvist i staat ansässige Gesellschaft an eine im an-
den andra avtalsslutande staten får beskattas deren Vertragstaat ansässige Person zahtlt, i denna andra avtalsslutande stat. können im anderen Vertragstaat besteuert
werden.
2. Utdelningen får emellertid beskattas 2. Diese Dividenden können jedoch auch in
även i den avtalsslutande stat där bolaget dem Vertragstaat, in dem die die Dividenden som betalar utdelningen har hemvist, enligt zahlende Gesellschaft ansässig ist, nach dem
lagstiftningen i denna stat, men om motta- Recht dieses Staates besteuert werden: die
garen har rätt till utdelningen får skatten inte Steuer darf aber, wenn der Empfänger der
överstiga: Dividenden der Nutzungsberechtigte ist,
nicht öbersteigen:
a) 10 procent av utdelningens bruttobe- a) 10 vom Hundert des Bruttobetrages der lopp. om den som har rätt till utdelningen är Dividenden, wenn der Nutzungsberechtigte ett bolag (med undantag för handelsbolag) eine Gesellschaft (jedoch keine Personengesom direkt behärskar minst 25 procent av det sellschaft) ist, die unmittelbar äber mindesutbetalande bolagets kapital: tens 25 vom Hundert des Kapitals der die
Dividenden zahlenden Gesellschaft verfögt:
b) 15 procent av utdelningens bruttobelopp b) I5 vom Hundert des Bruttobetrages der i Övriga fall. Dividenden in allen anderen Fällen.
De behöriga myndigheterna i de avtalsslu- Die zuständigen Behörden der Vertragtande staterna skall träffa överenskommelse staaten regeln in gegenseitigem Einvernehom sättet att genomföra dessa begränsningar. men, wie diese Begrenzungsbestimmungen
durchzuföhren sind.
Denna punkt berör inte bolagets beskatt- Dieser Absatz beröhrt nicht die Besteuer-
ning för vinst av vilken utdelningen betalas. ung der Gesellschaft in bezug auf die
Gewinne, aus denen die Dividenden gezahlt
werden.
3. Med uttrycket utdelning” förstås i den- 3. Der in diesem Artikel verwendete Aus-
na artikel inkomst av aktier, stftarandelar druck ,.Dividenden'"' bedeutet Einkänfte aus eller andra rättigheter, som inte är fordringar, Aktien, Gränderanteilen oder anderen Rechmed rätt till andel it vinst, samt inkomst av ten, ausgenommen =:Forderungen, mit
andra andelar i bolag, som enligt lagstiftning- Gewinnbeteiligung sowie aus sonstigen Ge-
en i den stat där det utdelande bolaget har sellschaftsanteilen stammende Einkänfte, die
hemvist vid beskattningen behandlas på sam- nach dem Recht des Staates, in dem die aus-
ma sätt som inkomst av aktier. schättende Gesellschaft ansässig ist, den Ein-
känften aus Aktien steuerlich gleichgestellt
sind.
4, Bestämmelserna i punkterna I och 2 till- 4, Die Absätze I und 2 sind nicht anzuwenlämpas inte, om den som har rätt till utdel- den, wenn der in einem Vertragstaat ansäsningen har hemvist i en avtalsslutande stat sige Nutzungsberechtigte der Dividenden im och bedriver rörelse i den andra avtalsslu- anderen Vertragstaat, in dem die die Dividentande staten. där bolaget som betalar utdel- den zahlende Gesellschaft ansässig ist, eine ningen har hemvist, från där beläget fast Geschäftstätigkeit durch eine dort gelegene driftställe, samt den andel på grund av vilken Betriebstätte ausäbt und die Beteiligung, för utdelningen betalas äger verkligt samband die die Dividenden gezahlt werden, tatsäch-
med det fasta driftstället. I sådant fall tilläm- lich zu dieser Betriebstätte gehört. In diesem
pas bestämmelserna i artikel 7. Fall ist Artikel 7 anzuwenden.
HH
13 Riksdagen 1986/87.1 suml. Nr 15
5. Om bolag med hemvist i en avtalsslu- 5. Bezieht eine in einem Vertragstaat an-
tande stat förvärvar inkomst från den andra sässige Gesellschaft Gewinne oder Einkänfte
avtalsslutande staten, får denna andra stat aus dem anderen Vertragstaat, so darf dieser inte beskatta utdelning som bolaget betalar, andere Staat weder die von der Geseltschaft
utom i den mån utdelningen betalas till per- gezahlten Dividenden besteuern. es sei denn,
son med hemvist i denna andra stat eller i den dass diese Dividenden an eine im anderen
mån den andel på grund av vilken utdelning- Staat ansässige Person gezahlt werden oder en betalas äger verkligt samband med fast dass die Beteiligung. fär die die Dividenden driftställe eller stadigvarande anordning i gezahlt werden, tatsächlich zu einer im an-
denna andra stat, och ej heller beskatta bola- deren Staat gelegenen Betriebstätte oder fesgets icke utdelade vinst, även om utdelningen ten Einrichtung gehört, noch Gewinne der
eller den icke utdelade vinsten helt eller del- Gesellschaft einer Steuer för nichtausge-
vis utgörs av inkomst som uppkommit i den- schättete Gewinne unterwerfen, selbst wenn na andra stat. die gezahlten Dividenden oder die nicht-
ausgeschätteten Gewinne ganz oder teilweise
aus im anderen Staat cerzielten Gewinnen
oder Einkäönften bestehen.
Artikel Il Artikel 11 Ränta Zinsen
1. Ränta, som härrör från en avtalsslutande 1. Zinsen, die aus einem Vertragstaat stamstat och som betalas till person med hemvist i men und an eine im anderen Vertragstaat anden andra avtalsslutande staten, beskattas sässige Person pgezahlt werden, können, endast i denna andra avtalsslutande stat, om wenn diese Person der Nutzungsberechtigte personen i fråga har rätt till räntan. der Zinsen ist, nur in dem anderen Vertrag-
staat besteuert werden.
2. Med uttrycket ”ränta” förstås i denna 2. Der in diesem Artikel verwendete Ausartikel inkomst av varje slags fordran. Ut- druck ,,Zinsen"" bedeutet Einkänfte aus Fortrycket åsyftar särskilt inkomst av lån och derungen jeder Art, insbesondere jedoch Einbanktillgodohavanden. inkomst av värdepap- könfte aus Darlehen und Bankeinlagen, aus per som utfärdats av staten och inkomst av öffentlichen Anleihen und aus Obligationen, obligationer eller debentures, däri inbegripna einschliesslich der damit verbundenen Aufagiobelopp och vinster som hänför sig till så- gelder und der Gewinne aus Losanleihen dana värdepapper, obligationer eller deben- sowie alle anderen Einkönfte, die för Zwecke tures. samt alla andra inkomster, vilka vid der Besteuerung den Einkänften aus gelieinkomstbeskattningen likställs med inkomst henen Geldern gleichgestellt sind.
av utlånat kapital. 3. Bestämmelserna i punkt I tillämpas inte. 3. Absatz I ist nicht anzuwenden. wenn
om den som har rätt till räntan har hemvist i der in einem Vertragstaat ansässige Nuten avtalsslutande stat och bedriver rörelse i zungsberechtigte der Zinsen in dem anderen
den andra avtalsslutande staten, från vilken Vertragstaat, aus dem die Zinsen stammen. räntan härrör, från där beläget fast driftställe, eine Geschäftstätigkeit durch eine dort gele-
samt den fordran för vilken räntan betalas gene Betriebstätte ausäöbt und die Forderung,
äger verkligt samband med det fasta driftstäl- fär die die Zinsen gezahlt werden, tatsächlich let. I sådant fall tillämpas bestämmelserna i zu dieser Betriebstätte gehört. In diesem Fall
artikel 7. ist Artikel 7 anzuwenden.
4. Då på grund av särskilda förbindelser 4. Bestehen zwischen dem Schuldner und
mellan utbetalaren och den som har rätt till dem Nutzungsberechtigten oder zwischen je-
räntan eller mellan dem båda och annan per- dem von ihnen und einem Dritten besondere
son räntebeloppet, med hänsyn till den ford- Beziehungen und tbersteigen deshalb die
ran för vilken räntan betalas, överstiger det Zinsen, gemessen an der zugrundeliegenden belopp som skulle ha avtalats mellan utbeta- Forderung, den Betrag, den Schuldner und laren och den som har rätt till räntan om Nutzungsberechtigter ohne diese Beziehun-
sådana förbindelser inte förelegat, tillämpas gen vereinbart hätten, so wird dieser Artikel
bestämmelserna i denna artikel endast på nur auf den letzteren Betrag angewendet. In
sistnämnda belopp. I sådant fall beskattas diesem Fall kann der öbersteigende Betrag
överskjutande belopp enligt lagstiftningen i nach dem Recht eines jeden Vertragstaates vardera avtalsslutande staten med iakttagan- und unter Beräcksichtigung der anderen Be-
de av övriga bestämmelser i detta avtal. stimmungen dieses Abkommens besteuert
werden.
Artikel 12 Artikel 12
Royalty Lizenzgebiihren
1. Royalty, som härrör från en avtalsslu- 1. Lizenzgebähren, die aus einem Vertragtande stat och som betalas till person med staat stammen und an eine im anderen Ver-
hemvist i den andra avtalsslutande staten, får tragstaat ansässige Person gezahlt werden, beskattas i denna andra stat. können im anderen Staat besteuert werden.
2. Royaltyn får emellertid beskattas även i 2. Solche Lizenzgeböhren können jedoch den avtalsslutande stat från vilken den här- auch in dem Vertragstaat, aus dem sic stamrör, enligt lagstiftningen i denna stat, men om men, nach dem Recht dieses Staates bemottagaren har rätt till royaltyn får skatten steuert werden; die Steuer darf jedoch, wenn inte överstiga 10 procent av royaltyns brutto- der Empfänger der Lizenzgeböhren der Nutbelopp. zungsberechtigte ist, 10 vom Hundert des
Bruttobetrages der Lizenzgebähren nicht
ubersteigen.
De behöriga myndigheterna i de avtalsslu- Die zuständigen Behörden der Vertragtande staterna skall träffa överenskommelse staaten regeln in gegenseitigem Einvernehom sättet att genomföra denna begränsning. men, wie diese Begrenzungsbestimmung
durchzuföhren ist.
3. Med uttrycket ”royalty” förstås i denna 3. Der in diesem Artikel verwendete Ausartikel varje slags betalning som mottages så- druck ,,Lizenzgebähren'" bedeutet Vergösom ersättning för nyttjandet av eller för rät- tungen jeder Art, die fär die Benutzung oder ten att nyttja upphovsrätt till litterärt, konst- för das Recht auf Benutzung von Urhebernärligt eller vetenskapligt verk, häri inbegri- rechten an literarischen, könstlerischen oder pet biograffilm, patent. varumärke, mönster wissenschaftlichen Werken, ecinschliesslich eller modell, ritning, hemligt recept eller kinematographischer Filme, von Patenten, hemlig tillverkningsmetod, eller för nyttjan- Warenzeichen, Mustern oder Modellen, det av eller för rätten att nyttja industriell, Plänen, geheimen Formeln oder Verfahren kommersiell eller vetenskaplig utrustning el- oder för die Benutzung oder das Recht auf ler för upplysning om erfarenhetsrön av indu- Benutzung gewerblicher, kaufmännischer striell, kommersiell, teknisk, teknologisk el- oder wissenschaftlicher Ausräöstungen oder
ler vetenskaplig natur. för die Mitteilung gewerblicher, kaufmän-
nischer, technischer, technologischer oder
wissenschaftlicher Erfahrungen gezahlt wer-
den.
4, Bestämmelserna i punkterna I och 2 till- 4. Die Absätze I und 2 sind nicht anzuwenlämpas inte, om den som har rätt till royaltyn den, wenn der in einem Vertragstaat ansäshar hemvist i en avtalsslutande stat och be- sige Nutzungsberechtigte der Lizenzgebuöh-
driver rörelse i den andra avtalsslutande sta- ren im anderen Vertragstaat, aus dem die ten, från vilken royaltyn härrör, från där be- Lizenzgeböhren stammen, eine Geschäftstä-
läget fast driftställe, samt den rättighet eller tigkeit durch cine dort gelegene Betriebstätte
egendom i fråga om vilken royaltyn betalas ausibt und die Rechte oder Vermögensäger verkligt samband med det fasta driftstäl- werte, för die die Lizenzgebäöhren gezahlt let. I sådant fall tillämpas bestämmelserna i werden, tatsächlich zu dieser Betriebstätte
artikel 7. gehören. In diesem Fall ist Artikel 7
anzuwenden.
5. Royalty anses härröra från en avtalsslu- 5. Lizenzgeböhren gelten dann als aus tande stat om utbetalaren är den staten själv, einem Vertragstaat stammend, wenn der
politisk underavdelning, lokal myndighet el- Schuldner dieser Staat selbst, eine seiner Geler person med hemvist i denna stat. Om bietskörperschaften oder eine in diesem Staat emellertid den person som betalar royaltyn, ansässige Person ist. Hat aber der Schuldner antingen han har hemvist i en avtalsslutande der Lizenzgeböhren, ohne Röcksicht darauf,
stat eller inte, i en avtalsslutande stat har fast ob er in einem Vertragstaat ansässig ist oder driftställe för vars räkning det avtal slutits på nicht, in einem Vertragstaat eine Betrieb-
grund av vilket royaltyn betalas och royaltyn stätte und ist die Abrede infolge deren die belastar det fasta driftstället, anses royaltyn Lizenzgebähren gezahlt werden, för Zwecke härröra från den stat där det fasta driftstället der Betriebstätte eingegangen worden und finns. trägt die Betriebstätte die Lizenzgebuhren,
so gelten die Lizenzgebuhren als aus dem
Staat stammend, in dem die Betriebstätte
liegt.
6. Då på grund av särskilda förbindelser 6. Bestehen zwischen dem Schuldner und
mellan utbetalaren och den som har rätt till dem Nutzungsberechtigten oder zwischen jeroyaltyn eller mellan dem båda och annan dem von ihnen und einem Dritten besondere person royaltybeloppet, med hänsyn till den Beziehungen und öbersteigen deshalb die Liprestation för vilken royaltyn betalas, över- zenzgebihren, gemessen an der zugrundeliestiger det belopp som skulle ha avtalats mel- genden Leistung, den Betrag, den Schuldner
lan utbetalaren och den som har rätt till royal- und Nutzungsberechtigter ohne diese Bezie-
tyn om sådana förbindelser inte förelegat, till- hungen vereinbart hätten, so wird dieser Arlämpas bestämmelserna i denna artikel en- tikel nur auf den letzteren Betrag angewendast på sistnämnda belopp. I sådant fall be- det. In diesem Fall kann der iäbersteigende skattas överskjutande belopp enligt lagstift- Betrag nach dem Recht eines jeden Vertragningen i vardera avtalsslutande staten med staates und unter Beräcksichtigung der aniakttagande av övriga bestämmelser 1 detta deren Bestimmungen dieses Abkommens avtal. besteuert werden.
Artikel 13 Artikel 13 Realisationsvinst Gewinne aus der Veräusserung von Vermö-
gen
1. Vinst, som person med hemvist i en 1. Gewinne, die eine in einem Vertragstaat avtalsslutande stat förvärvar på grund av ansässige Person aus der Veräusserung överlåtelse av sådan fast egendom som avses unbeweglichen Vermögens im Sinne des Ar-
i artikel 6 och som är belägen i den andra tuikels 6 bezieht, das im anderen Vertragstaat
avtalsslutande staten, får beskattas i denna liegt, können im anderen Staat besteuert wer-
andra stat. den.
2. Vinst på grund av överlåtelse av lös 2, Gewinne aus der Veräusserung bewegliegendom, som utgör del av rörelsetillgångar- chen Vermögens, das Betriebsvermögen
na I fast driftställe, vilket ett företag i en einer Betriebstätte ist, die ein Unternehmen avtalsslutande stat har i den andra avtalsslu- eines Vertragstaates im anderen Vertragstaat tande staten, får beskattas i denna andra stat. hat, einschliesslich derartiger Gewinne, die
Detsamma gäller vinst på grund av överlå- bei der Veräusserung einer solchen Betriebtelse av sådant fast driftställe. stätte erzielt werden, können im anderen
Staat besteuert werden.
3. Vinst på grund av överlåtelse av skepp 3. Gewinne eines Unternehmens eines
eller luftfartyg som används i internationell Vertragstaates aus der Veräusserung von trafik av företag i en avtalsslutande stat och Sceschiffen oder Luftfahrzeugen, die im inlös egendom som är hänförlig till användning- ternationalen Verkehr betrieben werden, und en av sådana skepp eller luftfartyg beskattas von beweglichem Vermögen, das dem Be-
endast i denna stat. trieb dieser Schiffe oder Luftfahrzeuge dient,
können nur in dicsem Staat besteuert wer-
den.
4. Vinst på grund av överlåtelse av annan 4, Gewinne aus der Veräusserung des in
egendom än sådan som avses i punkterna I, 2 den Absätzen I, 2 und 3 nicht genannten Ver-
och 3 beskattas endast i den avtalsslutande mögens können nur in dem Vertragstaat be-
stat där överlåtaren har hemvist. steuert werden, in dem der Veräusserer an-
sässig ist.
5. I fråga om fysisk person, som har haft 5. Bei einer natörlichen Person. die in
hemvist i en avtalsslutande stat och som har cinem Vertragstaat ansässig war und die im
fått hemvist i den andra avtalsslutande staten anderen Vertragstaat ansässig geworden ist,
påverkar bestämmelserna i punkt 4 inte den berährt Absatz 4 nicht das Recht des erstgeförstnämnda statens rätt att enligt sin interna nannten Staates, nach seinen innerstaatli-
lagstiftning beskatta sådan vinst på grund av chen Rechtsvorschriften die Gewinne aus der
överlåtelse av egendom som denna person Veräusserung von Vermögen zu besteuern,
uppbär vid någon tidpunkt under de första tio die diese Person zu irgendeinem Zeitpunkt
åren efter bytet av hemvist. während der ersten 10 Jahre nach dem Wohn-
sitzwechsel bezieht.
Artikel 14 Artikel 14
Inkomst av arbete Arheitseinkiänfte
I. Om inte bestämmelserna i artiklarna 15, 1. Vorbehaltlich der Artikel 15, 17 und 18 17 och 18 föranleder annat, får lön och annan können LCöhne, Gehälter und ähnliche Vergöliknande ersättning. som person med hemvist tungen, die eine in einem Vertragstaat ansäsi en avtalsslutande stat uppbär på grund av sige Person aus Arbeit bezicht die im anderen arbete som utförs i den andra avtalsslutande Staat ausgeöbt wird, in diesem anderen Staat staten, beskattas i denna andra stat. besteuert werden.
2. Utan hinder av bestämmelserna i punkt 2, Ungeachtet des Absatzes I können Ver- I, beskattas ersättning som person med hem- götungen, die eine in einem Vertragstaat anvist i en avtalsslutande stat uppbär för arbete sässige Person för eine im anderen Vertragsom utförs i den andra avtalsslutande staten staat ausgelbte Arbeit bezieht, nur im erst-
endast i den förstnämnda staten om: genannten Staat besteuert werden, wenn
a) mottagaren vistas i den andra staten un- a) der Empfänger sich im anderen Staat der sammanlagt högst 183 dagar under be- insgesamt nicht länger als 183 Tage während
skattningsåret i fråga, och des betreffenden Steuerjahres aufhält und b) ersättningen betalas av person som inte b) die Vergätungen von einer Person oder
har hemvist i den andra staten eller på dennes fär cine Person gezahlt werden, die nicht im
vägnar, samt anderen Staat ansässig ist, und
c) ersättningen inte belastar fast driftställe c) die Vergiätungen nicht von einer Betriebsom denna person har i den andra staten. stätte getragen werden, die diese Person im
anderen Staat hat.
3. Utan hinder av föregående bestämmel- 3. Ungeachtet der vorstehenden Bestimser I denna artikel skall medborgare och and- mungen dieses Artikels unterliegen die in
ra fysiska personer som har hemvist i en av- einem Vertragstaat ansässige Staatsbärger
talsslutande stat och som utsänts för att utfö- und andere natörliche Personen, die zur Arra arbete i den andra avtalsslutande staten beitsausäbung in den anderen Vertragstaat och som är verksamma vid anordning som entsandt werden und in Einrichtungen geavses i artikel 5 punkt 3, samt journalister mäss Artikel 5, Absatz 3 tätig sind, sowie
och korrespondenter i en avtalsslutande stat Journalisten und Korrespondenten eines som utsänts för att utföra arbete i den andra Vertragstaates, die zur Arbeitsausibung in avtalsslutande staten. beskattas för sin er- den anderen Vertragstaat entsandt werden, sättning endast i den utsändande staten under mit ihrer Vergätung der Besteuerung nur im
förutsättning att de uppehåller sig i den andra Entsendestaat, vorausgesetzt, dass ihre Auavtalsslutande staten under en tidrymd av fenthaltsdauer im anderen Vertragstaat drei högst tre år samt att ersättningen betalas av Jahre nicht öberschreitet und die Vergätung en person som inte har hemvist i denna andra von einer Person oder för eine Person gezahlt stat eller på dennes vägnar. wird, die nicht in diesem anderen Staat an-
sässig ist.
4, Utan hinder av föregående bestämmel- 4, Ungeachtet der vorstehenden Bestim-
ser i denna artikel får ersättning till person på mungen dieses Artikels können Vergätungen grund av arbete, som utförs ombord på skepp för Personen infolge einer Tätigkeit, die an eller luftfartyg som används i internationell Bord eines Seeschiffes oder Luftfahrzeuges, trafik av företag i en avtalsslutande stat, be- das ein Unternehmen eines Vertragstaates im
skattas i denna stat. internationalen Verkehr betreibt, ausgeäöbt
wird, in diesem Staat besteuert werden.
Ersättning för verksamhet, som person Vergätungen fär eine Tätigkeit, die von med hemvist i Sverige utövar ombord på luft- einer in Schweden ansässigen Person an fartyg som används i internationell trafik av Bord eines im internationalen Verkehr betrie-
det svensk-dansk-norska luftfartskonsortiet benen Luftfahrzeuges des schwedisch-dän- Scandinavian Airlines System (SAS), beskat- isch-norwegischen Luftfahrtkonsortiums tas endast i Sverige. Scandinavian Airlines System" (SAS) aus-
geäubt wird. können nur in Schweden be-
steuert werden.
Artikel 15 Artikel 15
Styrelsearvode Aufsichtsrats- und Verwaltungsräatsvergätun-
gen
Styrelsearvode och annan liknande ersätt- Aufsichtsrats- und Verwaltungsratsverguöning, som person med hemvist I en avtalsslu- tungen und ähnliche Zahlungen, die eine in
tande stat uppbär i egenskap av medlem i einem Vertragstaat ansässige Person in ihrer styrelse eller annat liknande organ i bolag Eigenschaft als Mitglied des Aufsichts- oder
med hemvist i den andra avtalsslutande sta- Verwaltungsrates einer Gesellschaft bezieht,
ten, får beskattas i denna andra stat. die im anderen Vertragstaat ansässig ist, kön-
nen in diesem anderen Staat besteuert wer-
den,
Artikel 16 Artikel 16 Artister och idrottsmän Kiänstler und Sportler
1. Utan hinder av bestämmelserna i artikel 1. Ungeachtet des Artikels 14 können Ein-
14 får inkomst, som person med hemvist i en känfte, die eine in einem Vertragstaat ansäs-
avtalsslutande stat förvärvar genom sin per- sige Person als Könstler, wie Bähnen-, Film-,
. 16
sonliga verksamhet i den andra avtalsslu- Rundfunk- und Fernsehkäönstler sowie Musitande staten i egenskap av artist, såsom te- ker, oder als Sportler aus ihrer im anderen ater- eller filmskådespelare, radio- eller te- Vertragstaat persönlich ausgeöbten Tätigkeit levisionsartist eller musiker, eller av idrotts- bezieht, im anderen Staat besteuert werden. man, beskattas i denna andra stat.
2. I fall då inkomst genom personlig verk- 2. Fliessen Einkönfte aus einer von einem samhet. som artist eller idrottsman utövar i Känstler oder Sportler in dieser Eigenschaft
denna egenskap, inte tillfaller artisten eller persönlich ausgeöbten Tätigkeit nicht dem idrottsmannen själv utan annan person, får Känstler oder Sportler selbst. sondern einer
denna inkomst, utan hinder av bestämmelser- anderen Person zu, so können diese Ein-
na i artiklarna 7 och 14, beskattas i den av- känfte ungeachtet der Artikel 7 und 14 in dem talsslutande stat där artisten eller idrottsman- Vertragstaat besteuert werden, in dem der
nen utövar verksamheten. Känstler oder Sportler seine Tätigkeit aus-
ubt.
3. Med avvikelse från punkt 1 beskattas 3. Abweichend von Absatz I können Eininkomst från verksamhet som anges i punkt könfte aus Tätigkeiten der in Absatz 1 ge- I, vilken förvärvas av personer eller grupper, nannten Ari bei Personen sowie Ensembles,
som uppträder inom ramen för ett av de av- die im Rahmen des von den Vertragstaaten talsslutande staterna upprättat bilateralt re- auf bilateraler bzw. auf multilateraler Grund-
spektive multilateralt avtal om kulturutbyte. lage vereinbarten Kulturaustausches auftreendast i den stat där de har hemvist. ten, nur in dem Staat besteuert werden, in
dem ste ansässig sind.
Artikel 17 Artikel 17 Pension och liknande betalningar Ruhegehälter und ähnliche Zahlungen
1. Pension och liknande ersättning på 1. Ruhegehälter und ähnliche Vergätungen grund av tidigare anställning, livränta eller för frähere unselbständige Arbeit, Renten belopp enligt socialförsäkringslagstiftningen, oder Bezöge aus der gesetzlichen Sozialversom person med hemvist I en avtalsslutande sicherung, die eine in einem Vertragstaat an-
stat uppbär från den andra avtalsslutande sta- sässige Person aus dem anderen Vertragstaat
ten, beskattas endast i denna andra avtalsslu- bezieht. können nur in diesem anderen Vertande stat. tragstaat besteuert werden.
2. Med uttrycket livränta” förstås ett 2. Der Begriff ,.Rente'" bedeutet cinen befastställt belopp, som utbetalas periodiskt på stimmten Betrag, der regelmässig zu festgefastställda tidpunkter under en persons livs- setzten Zeitpunkten lebenslänglich oder wähtid eller under annan angiven eller fastställbar rend eines bestimmten oder bestimmbaren
tidsperiod och som utgår på grund av förplik- Zeitabschnitts auf Grund einer Verpflichtung
telse att verkställa dessa utbetalningar som zahlbar ist, die diese Zahlungen als Gegenersättning för däremot fullt svarande veder- leistung för in Geld oder Geldeswert bewirkte
lag i penningar eller penningars värde. angemessene Leistungen vorsieht.
Artikel 18 Artikel 18 Offentlig tjänst Öffentlicher Dienst
1. a) Om inte bestämmelserna i artikel 17 I. a) Vorbehaltlich des Artikels 17 können föranleder annat beskattas ersättning, som Vergötungen, die von cinem Vertragstaat.
betalas av en avtalsslutande stat, dess poli- einer seiner Gebietskörperschaften oder tiska underavdelningar eller lokala myndig- ciner staatlichen Einrichtung an eine natör-
heter eller av statliga organ till fysisk person liche Person för die diesem Staat, der Ge-
på grund av arbete som utförs i denna stats, bietskörperschaft oder staatlichen Einrich-
dess politiska underavdelningars, lokala tung geleisteten Dienste gezahlt werden, nur myndigheters eller statliga organs tjänst, en- in diesem Staat besteuert werden. dast i denna stat.
b) Sådan ersättning beskattas emellertid b) Diese Vergätungen können jedoch nur
endast i den andra avtalsslutande staten om im anderen Vertragstaat besteuert werden, arbetet utförs i denna stat och personen i wenn die Dienste in diesem Staat geleistet fråga har hemvist i denna stat och werden und die natörliche Person in diesem
Staat ansässig ist und
1) är medborgare i denna stat, eller D) cin Staatsbörger dieses Staates ist oder
2) inte fick hemvist i denna stat uteslutande 2) nicht ausschliesslich deshalb in diesem för att utföra arbetet. Staat ansässig geworden ist, um die Dienste
zu leisten.
2. Bestämmelserna 1 artiklarna 14 och 15 2. Auf Vergöätungen för Dienstleistungen,
tillämpas på ersättning som betalas på grund die im Zusammenhang mit einer gewerbli-
av arbete som utförts i samband med rörelse chen Tätigkeit eines Vertragstaates, einer som bedrivs av en avtalsslutande stat, dess seiner Gebietskörperschaften oder staatli-
politiska underavdelningar, lokala myndighe- chen Einrichtung erbracht werden, sind die ter eller statliga organ. Artikel 14 und 15 anzuwenden.
Artikel 19 Artikel 19 Studerande Studenten
Studerande eller affärspraktikant, som har Zahlungen, die ein Student. Praktikant eller omedelbart före vistelse i en avtalsslu- oder Lehrling, der sich in einem Vertragstaat tande stat hade hemvist i den andra avtalsslu- ausschliesslich zum Studium oder zur Ausbiltande staten och som vistas i den förstnämn- dung aufhält und der im anderen Vertragstaat da staten uteslutande för sin undervisning el- ansässig ist oder dort unmittelbar vor der
ler utbildning, beskattas inte i denna stat för Einreise in den erstgenannten Staat ansässig
belopp som han erhåller för sitt uppehälle, sin war, fär seinen Unterhalt. sein Studium oder undervisning eller utbildning, under förut- seine Ausbildung erhält, därfen in dem erst-
sättning att beloppen härrör från källa utanför genannten Staat nicht besteuert werden, so-
denna stat. fern diese Zahlungen aus Quellen ausserhalb
dieses Staates stammen.
Artikel 20 Artikel 20 Annan inkomst Andere Einkiinfte
1. Inkomst som person med hemvist i en ]. Einkönfte einer in einem Vertragstaat
avtalsslutande stat förvärvar och som inte ansässigen Person, die in den vorstehenden
behandlas i föregående artiklar av detta avtal Artikeln nicht behandelt wurden. können
beskattas endast i denna stat, oavsett var- ohne Röäcksicht auf ihre Herkunft nur in dieifrån inkomsten härrör. sem Staat besteuert werden. 2. Bestämmelserna i punkt I tillämpas inte 2. Absatz I ist auf andere Einkänfte als
på inkomst. med undantag för inkomst av fast solche aus unbeweglichem Vermögen im Sin-
egendom som avses i artikel 6 punkt 2, om ne des Artikels 6 Absatz 2 nicht anzuwenden,
mottagaren av inkomsten har hemvist i en wenn der in einem Vertragstaat ansässige avtalsslutande stat och bedriver rörelse i den Empfänger im anderen Vertragstaat eine andra avtalsslutande staten från där beläget gewerbliche Tätigkeit durch eine dort gelefast driftställe, samt den rättighet eller egen- gene Betriebstätte ausöbt und die Rechte dom i fråga om vilken inkomsten betalas äger oder Vermögenswerte, för die die Einkönfte
verkligt samband med det fasta driftstället. I gezahlt werden, tatsächlich zu dieser Be-
sådant fall tillämpas bestämmelserna i artikel triebstätte gehören. In diesem Fall ist Artikel
7. 7 anzuwenden. 18
Artikel 21 Artikel 21
Förmögenhet Vermögen
I. Förmögenhet bestående av fast egen- I. Unbewegliches Vermögen im Sinne des dom som avses i artikel 6, vilken person med Artikels 6. das einer in einem Vertragstaat
hemvist i en avtalsslutande stat innehar och ansässigen Person gehört und im anderen vilken är belägen i den andra avtalsslutande Vertragstaat licgt, kann im anderen Staat staten, får beskattas i denna andra stat. besteuert werden.
2. Förmögenhet bestående av lös egen- 2. Bewegliches Vermögen, das Betriebsdom, som utgör del av rörelsetillgångarna i vermögen einer Betriebstätte ist, die ein Un-
fast driftställe, vilket ett företag i en avtals- ternehmen eines Vertragstaates im anderen
slutande stat har I den andra avtalsslutande Vetragstaat hat, kann im anderen Staat be-
staten, får beskattas i denna andra stat. steuert werden.
3, Förmögenhet bestående av skepp eller 3. Seeschiffe oder Luftfahrzeuge eines Unluftfartyg som används I internationell trafik ternehmens eines Vertragstaates, die im inav företag i en avtalsslutande stat samt lös ternationalen Verkehr betrieben werden, egendom som är hänförlig till användningen sowie bewegliches Vermögen, das dem Beav sådana skepp och luftfartyg beskattas en- trieb dieser Schiffe oder Luftfahrzeuge dient, dast i denna avtalsslutande stat. können nur in diesem Vetragstaat besteuert
werden.
4. Alla andra slag av förmögenhet, som 4. Alle anderen Vermögensteile einer in
person med hemvist i en avtalsslutande stat einem Vertragstaat ansässigen Person köninnehar, beskattas endast i denna avtalsslu- nen nur in diesem Vertragstaat besteuert tande stat. werden.
Artikel 22 Artikel 22 Undanröjande av dubbelbeskattning Vermeidung der Doppelbesteuerung
1. Beträffande person som har hemvist i 1. Bei einer in der Deutschen Dermokrati-
Tyska Demokratiska Republiken undviks schen Republik ansässigen Person wird die dubbelbeskattning på följande sätt: Doppelbesteuerung wie folgt vermieden: a) I fall då medborgare eller annan fysisk a) Beziehen in der Deutschen Demokrati-
person med hemvist i Tyska Demokratiska schen Republik ansässige Staatsbörger oder
Republiken förvärvar inkomst från eller inne- andere natörliche Personen Einkäönfte aus
har förmögenhet i Sverige som enligt bestäm- Schweden oder haben sie WVermögen in melserna i detta avtal får beskattas i Sverige. Schweden und können diese Einkönfte und skall Tyska Demokratiska Republiken un- dieses Vermögen nach diesem Abkommen in danta denna inkomst eller förmögenhet från Schweden besteuert werden, so nimmt die beskattning. Deutsche Demokratische Republik diese Ein-
känfte oder dieses Vermögen von der Be-
steuerung aus.
b) I fall då person med hemvist i Tyska b) Beziehen in der Deutschen Demokrati- Demokratiska Republiken, med undantag för schen Republik ansässige Personen, mit Aus-
medborgare och annan fysisk person, förvär- nahme von Staatsbörgern und anderen natöärvar inkomst från eller innehar förmögenhet i lichen Personen, Einkönfte aus Schweden Sverige, undantas från beskattning i Tyska oder haben sie Vermögen in Schweden, wird
Demokratiska Republiken ett belopp motsva- daför eine Besteuerung in der Deutschen Derande det som enligt bestämmelserna i detta mokratischen Republik in Höhe der in avtal erlagts i skatt i Sverige. Schweden in Ubereinstimmung mit den Be-
stimmungen dieses Abkommens gezahlten
Steuer ausgenommen.
2. Beträffande person med hemvist i Sveri- 2. Bei einer in Schweden ansässigen Per-
ge undviks dubbelbeskattning på följande son wird die Doppelbesteuerung wie folgt sätt: vermieden: a) I fall då person med hemvist i Sverige a) Bezieht eine in Schweden ansässige Peruppbär inkomst som enligt detta avtal får be- son Einkönfte, die nach diesem Abkommen skattas i Tyska Demokratiska Republiken, in der Deutschen Demokratischen Republik skall Sverige — med iakttagande av bestäm- besteuert werden können, so rechnet Schwe-
melserna i svensk lagstiftning (även i den ly- den unter Beachtung der Bestimmungen des delse den framdeles kan få genom att ändras schwedischen Steuerrechts (unter Beachtung utan att den allmänna princip som anges här der jeweils anzuwendenden Änderungen, dic
ändras) — från skatten på inkomsten avräkna den allgemeinen Grundsatz dieser Bestim-
ett belopp motsvarande den skatt som erlagts mungen unberährt lassen) auf seine von diei Tyska Demokratiska Republiken för in- sen Einkönften erhobene Steuer den Betrag komsten. an, der der in der Deutschen Demokratischen
Republik hierför gezahlten Steuer vom Ein-
kommen entspricht.
b) I fall då person med hemvist i Sverige b) Besitzt eine in Schweden ansässige Perinnehar förmögenhet som enligt bestämmel- son Vermögen, das nach diesem Abkommen serna i detta avtal får beskattas i Tyska De- in der Deutschen Demokratischen Republik
mokratiska Republiken, skall Sverige från besteuert werden kann, so rechnet Schweden förmögenhetsskatten på denna persons för- auf die vom Vermögen dieser Person erhomögenhet avräkna ett belopp motsvarande bene Vermögensteuer den Betrag an, der der
den skatt på förmögenheten som betalats i in der Deutschen Demokratischen Republik
Tyska Demokratiska Republiken. Avräk- gezahlten Steuer vom Vermögen entspricht. ningsbeloppet får emellertid inte överstiga Der anzurechnende Betrag darf jedoch den den del av den svenska förmögenhetsskatten, Teil! der vor der Anrechnung ermittelten
beräknad utan sådan avräkning, som belöper schwedischen Vermögensteuer nicht Öberpå den förmögenhet som får beskattas i Tys- steigen, die auf das in der Deutschen Demo-
ka Demokratiska Republiken. kratischen Republik zu besteuernde Vermö-
gen entfällt.
c) Inkomst av rörelse som avses i artikel 7 c) Ungeachtet des Buchstaben a) sind
och artikel 13 punkt 2, vilken person med Gewinne im Sinne des Artikels 7 und des hemvist i Sverige förvärvar från Tyska De- Artikels 13 Absatz 2. die eine in Schweden
mokratiska Republiken och vilken enligt ansässige Person aus der Deutschen Demonämnda artiklar får beskattas i Tyska Demo- kratischen Republik bezieht und die nach den kratiska Republiken, skall, utan hinder av be- genannten Artikeln in der Deutschen Demostämmelserna i punkt a), undantas från kratischen Republik besteuert werden könsvensk skatt. Denna bestämmelse gäller dock nen, von der schwedischen Steuer befreit. endast om den övervägande delen av inkoms- Dies gilt jedoch nur dann, wenn der wesent-
ten härrör från i Tyska Demokratiska Repub- liche Teil des Gewinns aus einer in der Deutliken bedriven yrkesverksamhet, affärsverk- schen Demokratischen Republik ausgeäbten samhet eller industriell verksamhet. som inte beruflichen, kaufmännischen oder gewerbliutgörs av förvaltning av värdepapper och an- chen Tätigkeit herrährt, die nicht in der Ver-
nan liknande lös egendom. waltung von Wertpapieren und anderem ähn-
lichen beweglichen Vermögen besteht.
d) I fall då person med hemvist i Sverige d) Bezicht eine in Schweden ansässige Per-
förvärvar inkomst, som enligt bestämmelser- son Einkönfte, die in Ubereinstimmung mit na i artiklarna 17 och 18 beskattas endast i den Artikeln 17 und 18 nur in der Deutschen
Tyska Demokratiska Republiken, eller in- Demokratischen Republik besteuert werden komst, vilken enligt bestämmelserna i punkt können, oder bezieht diese Person Gewinne
c) skall undantas från svensk skatt, får Sveri- oder Einkänfte, die in Ubereinstimmung mit
ge beakta inkomsten vid bestämmandet av Buchstaben c) von der schwedischen Steuer skattesatsen på annan inkomst. befreit sind. so kann Schweden diese Ein-
könfte oder Gewinne bei der Festsetzung des
Stceuersatzes för andere Einkönfie oder
Gewinne beräcksichtigen.
3. Utan hinder av bestämmelserna i punkt 3. Ungeachtet des Absatzes 2 sind Divi-
2 är utdelning som bolag med hemvist i Tyska denden, die eine in der Deutschen Demokra- Demokratiska Republiken betalar till bolag tischen Republik ansässige Gesellschaft an
med hemvist i Sverige undantagen från eine in Schweden ansässige Gesellschaft
svensk skatt i den mån utdelningen enligt zahlt, von der schwedischen Steuer befreit,
svensk lagstiftning skulle ha varit undantagen sowelt die Dividenden nach schwedischem
från svensk skatt, om båda bolagen hade haft Recht von der schwedischen Steuer befreit
hemvist i Sverige. Denna bestämmelse gäller wären, wenn beide Gesellschaften in Schwedock endast. om den övervägande delen av den ansässig wären. Dies gilt jedoch nur
vinsten från det utdelande bolaget härrör, di- dann, wenn der wesentliche Teil der rekt eller indirekt, från affärsverksamhet el- Gewinne der die Dividenden zahlenden Ge-
ler industriell verksamhet, som inte utgörs av sellschaft, unmittelbar oder mittelbar, aus förvaltning av värdepapper och annan liknan- einer kaufmännischen oder gewerblichen Tä-
de lös egendom, och denna verksamhet be- tigkeit herröhrt, die nicht in der Verwaltung drivs i Tyska Demokratiska Republiken. von Wertpapieren und anderem ähnlichen
beweglichen Vermögen besteht, und wenn
diese Tätigkeit in der Deutschen Demokrati-
schen Republik ausgeäbt wird.
Artikel 23 Artikel 23
Förbud mot diskriminering Gleichbehandlung
1. Person som tillhör en avtalsslutande stat 1. Personen, die einem Vertragstaat angeskall inte i den andra avtalsslutande staten bli hören. dörfen im anderen Vertragstaat keiner föremål för beskattning eller därmed sam- Besteuerung oder damit zusammenhängenmanhängande krav som är av annat slag eller den Verpflichtung unterworfen werden, die mer tyngande än den beskattning och därmed anders oder belastender ist als die Besteuersammanhängande krav som person som till- ung und die damit zusammenhängenden hör denna andra stat under samma förhållan- Verpflichtungen, denen Personen, die dem den är eller kan bli underkastad. Utan hinder anderen Staat angehören, unter gleichen Verav bestämmelserna i artikel I tillämpas denna hältnissen unterworfen sind oder unterwor-
bestämmelse även på person som inte har fen werden können. Diese Bestimmung gilt
hemvist i en avtalsslutande stat eller i båda ungeachtet des Artikels I auch för Personen, avtalsslutande staterna. div in keinem Vertragstaat ansässig sind.
2. Beskattningen av fast driftställe, som 2. Die Besteucrung einer Betriebstätte, die företag i en avtalsslutande stat har i den and- ein Unternehmen eines Vertragstaates im anra avtalsslutande staten, skall i denna andra deren Vertragstaat hat. darf im anderen Staat stat inte vara mindre fördelaktig än beskatt- nicht ungönstiger scin als die Besteuerung ningen av företag i denna andra stat. som von Unternehmen des anderen Staates, die bedriver verksamhet av samma slag. Denna die gleiche Tätigkeit ausäöben. Diese Bestimbestämmelse anses inte medföra skyldighet mung ist nicht so auszulegen, als verpflichte
för en avtalsslutande stat att medge person sie einen Vertragstaat, den im anderen Ver-
med hemvist i den andra avtalsslutande sta- tragstaat ansässigen Personen Steuerfretbeten sådant personligt avdrag vid beskattning- träge, -vergÖnstigungen und -ermässigungen
en, sådan skattebefrielse eller sådan skatte- auf Grund des Personenstandes oder ähnnedsättning på grund av civilstånd eller lik- licher Merkmale zu gewähren, die er seinen
KCPUDHUR MENIUt BEZLANNCH JICUr VU banar
kommen entspricht.
b) I fall då person med hemvist i Sverige b) Besitzt eine in Schweden ansässige Perinnehar förmögenhet som enligt bestämmel- son Vermögen, das nach diesem Abkommen
serna i detta avtal får beskattas i Tyska De- in der Deutschen Demokratischen Republik
mokratiska Republiken, skall Sverige från besteuert werden kann, so rechnet Schweden förmögenhetsskatten på denna persons för- auf die vom Vermögen dieser Person erhomögenhet avräkna ett belopp motsvarande bene Vermögensteuer den Betrag an, der der den skatt på förmögenheten som betalats i in der Deutschen Demokratischen Republik Tyska Demokratiska Republiken. Avräk- gezahlten Steuer vom Vermögen entspricht. ningsbeloppet fär emellertid inte överstiga Der anzurechnende Betrag darf jedoch den den del av den svenska förmögenhetsskatten, Teil der vor der Anrechnung ermittelten beräknad utan sådan avräkning, som belöper schwedischen Vermögensteuer nicht öber-
på den förmögenhet som får beskattas i Tys- steigen. die auf das in der Deutschen Demoka Demokratiska Republiken. kratischen Republik zu besteuernde Vermö-
gen entfällt.
c) Inkomst av rörelse som avses i artikel 7 c) Ungeachtet des Buchstaben a) sind och artikel 13 punkt 2. vilken person med Gewinne im Sinne des Artikels 7 und des
hemvist i Sverige förvärvar från Tyska De- Antikels 13 Absatz 2, die cine in Schweden
mokratiska Republiken och vilken enligt ansässige Person aus der Deutschen Demonämnda artiklar får beskattas i Tyska Demo- kratischen Republik bezieht und die nach den
kratiska Republiken, skall, utan hinder av be- genannten Artikeln in der Deutschen Demostämmelserna i punkt a), undantas från kratischen Republik besteuert werden kön-
svensk skatt. Denna bestämmelse gäller dock nen, von der schwedischen Steuer befreit. endast om den övervägande delen av inkoms- Dies gilt jedoch nur dann, wenn der wesent-
ten härrör från i Tyska Demokratiska Repub- liche Teil des Gewinns aus einer in der Deutliken bedriven yrkesverksamhet, affärsverk- schen Demokratischen Republik ausgeäbten samhet eller industriell verksamhet, som inte beruflichen, kaufmännischen oder gewerbli-
utgörs av förvaltning av värdepapper och an- chen Tätigkeit herräöhrt, die nicht in der Ver-
nan liknande lös egendom. waltung von Wertpapieren und anderem ähn-
lichen beweglichen Vermögen besteht.
d) I fall då person med hemvist i Sverige d) Bezicht eine in Schweden ansässige Perförvärvar inkomst, som enligt bestämmelser- son Einkänfte, die in Ubereinstimmung mit na i artiklarna 17 och 18 beskattas endast i den Artikeln 17 und 18 nur in der Deutschen
Tyska Demokratiska Republiken, eller in- Demokratischen Republik besteuert werden
komst, vilken enligt bestämmelserna i punkt können, oder bezieht diese Person Gewinne
c) skall undantas från svensk skatt, får Sveri- oder Einkänfte, die in Ubereinstimmung mit
Artikel 24
Artikel 24
Förfarandet vid ömsesidig överenskommelse Verständigungsverfahren
1. Om en person anser att en avtalsslu-
I. Ist eine Person der Auffassung, dass
tande stat eller båda avtalsslutande staterna Massnahmen eines Vertragstaates oder vidtagit åtgärder som för honom medför eller
beider Vertragstaaten för sie zu einer Bekommer att medföra beskattning som strider
steuerung fähren oder fiähren werden, die mot bestämmelserna i detta avtal, kan han,
diesem Abkommen nicht entspricht, so kann
utan att detta påverkar hans rätt att använda sie unbeschadet der nach dem innerstaatlisig av de rättsmedel som finns i dessa staters
chen Recht dieser Staaten vorgeschenen interna rättsordning, framlägga saken för den Rechtsmittel ihren Fall der zuständigen Be-
behöriga myndigheten i den avtalsslutande hörde des Vertragstaates, in dem sie ansässig stat där han har hemvist eller, om fråga är om ist, oder, sofern ihr Fall von Artikel 23 Abtillämpning av artikel 23 punkt 1, i den av- satz I erfasst wird, der zuständigen Behörde talsslutande stat som han tillhör. Saken skall des Vertragstaates unterbreiten, dem sie an-
framläggas inom två år från den tidpunkt då gehört. Der Fall muss innerhalb von zwci personen i fråga fick vetskap om den åtgärd Jahren nach der ersten Mitteilung der Mass-
som givit upphov till beskattning som strider nahme unterbreitet werden, die zu einer dem mot bestämmelserna i avtalet. Abkommen nicht entsprechenden Besteue-
rung fährt.
2. Om den behöriga myndigheten finner 2. Hält die zuständige Behörde die Ein-
invändningen grundad men inte själv kan få wendung för begröndet und ist sie selbst till stånd en tillfredsställande lösning, skall nicht in der Lage, eine befriedigende Lösung myndigheten söka lösa frågan genom ömsesi- herbeizufäöhren, so wird sie sich bemiöihen,
dig överenskommelse med den behöriga den Fall durch Verständigung mit der zustänmyndigheten i den andra avtalsslutande sta- digen Behörde des anderen Vertragstaates so
ten i syfte att undvika beskattning som strider zu regeln, dass eine dem Abkommen nicht mot avtalet. Överenskommelse som träffats entsprechende Besteuerung vermieden wird. genomförs utan hinder av tidsgränser i de Die Verständigungsregelung ist ungeachtet avtalsslutande staternas interna lagstiftning. der Fristen des innerstaatlichen Rechts der
Vertragstaaten durchzuföhren.
3. De behöriga myndigheterna i de avtals- 3. Die zuständigen Behörden der Vertragslutande staterna skall genom ömsesidig staaten werden sich bemähen, Schwierigkeiöverenskommelse söka avgöra svårigheter ten oder Zweifel, die bei der Auslegung oder eller tvivelsmål som uppkommer i fråga om Anwendung des Abkommens entstehen, in tolkningen eller tillämpningen av avtalet. De gegenseitigem Einvernehmen zu beseitigen. kan även överlägga i syfte att undanröja dub- Sie können auch gemeinsam daröber beraten, belbeskattning i fall som inte omfattas av av- wie eine Doppelbesteuerung in Fällen vertalet. mieden werden kann, die im Abkommen
nicht behandelt sind.
4, De behöriga myndigheterna i de avtals- 4. Die zuständigen Behörden der Vertragslutande staterna kan träda i direkt förbindel- staaten können zur Herbeiföhrung einer Einise med varandra i syfte att träffa överens- gung im Sinne der vorstehenden Absätze un-
kommelse i de fall som angivits i föregående mittelbar mitcinander verkehren. Erscheint
punkter. Om muntliga överläggningar anses ein möändlicher Meinungsaustausch fär die underlätta en överenskommelse, kan sådana Herbeifährung der Einigung zweckmässig, so överläggningar äga rum inom en kommission kann ein solcher Meimungsaustausch in einer som bestär av representanter för de behöriga Kommission durchgefäöhrt werden, die aus myndigheterna i de avtalsslutande staterna. Vcrtretern der zuständigen Behörden der
Vertragstaaten besteht.
Artikel 25 Artikel 25 Utbyte av upplysningar Informationsaustauseh
1. De behöriga myndigheterna i de avtals- 1. Die zuständigen Behörden der Vertragslutande staterna skall utbyta sådana upplys- staaten tauschen die Informationen aus, die ningar som är nödvändiga för att tillämpa be- zur Durchfährung dieses Abkommens oder stämmelserna i detta avtal eller i de avtalsslu- des innerstaatlichen Rechts der Vertragstatande staternas interna lagstiftning i fråga om aten betreffend die unter das Abkommen falskatter som omfattas av avtalet i den mån lenden Steuern erforderlich sind, soweit die beskattningen enligt denna lagstiftning inte diesem Recht entsprechende Besteuerung strider mot avtalet. Utbytet av upplysningar nicht dem Abkommen widerspricht. Der In-
begränsas inte av artikel 1. Upplysningar som formationsaustausch ist durch Artikel I nicht en avtalsslutande stat mottagit skall behand- eingeschränkt. Alle Informationen, die ein
las såsom hemliga på samma sätt som upplys- Vertragstaat erhalten hat, sind ebenso ge-
ningar som erhållits enligt den interna lag- heimzuhalten wie die auf Grund des inner-
stiftningen i denna stat och får yppas endast staatlichen Rechts dieses Staates beschafften
för personer eller myndigheter (däri inbe- Informationen und dörfen nur den Personen gripna domstolar och förvaltningsorgan) som oder Behörden (einschliesslich der Gerichte fastställer, uppbär eller indriver de skatter und der Verwaltungsbehörden) zugänglich som omfattas av avtalet eller handlägger åtal gemacht werden, die mit der Veranlagung eller besvär i fråga om dessa skatter. Dessa oder Erhebung, der Vollstreckung oder Strafpersoner eller myndigheter skall använda verfolgung oder mit der Entscheidung von upplysningarna endast för sådana ändamål. Rechtsmitteln hinsichtlich der unter das Ab-
kommen fallenden Stcecuern befasst sind.
Diese Personen oder Behörden därfen die In-
formationen nur fär diese Zwecke verwen-
den.
2. Bestämmelserna 1 punkt 1 anses inte 2. Absatz 1 ist nicht so auszulegen. als medföra skyldighet för en avtalsslutande stat verpflichte er einen Vertragstaat, att:
a) vidta förvaltningsåtgärder som avviker a) Verwaltungsmassnahmen durchzuföh-
från lagstiftning och administrativ praxis i ren, die von den Rechtsvorschriften und der
denna avtalsslutande stat eller i den andra Verwaltungspraxis dieses oder des anderen avtalsslutande staten; Vertragstaates abweichen;
b) lämna upplysningar som inte är tillgäng- b) Informationen zu erteilen, die nach den liga enligt lagstiftning eller sedvanlig admi- Rechtsvorschriften oder im öblichen Verwalnistrativ praxis i denna avtalsslutande stat tungsverfahren dieses oder des anderen Vereller i den andra avtalsslutande staten; tragstaates nicht beschafft werden können;
c) lämna upplysningar som skulle röja af- c) Informationen zu erteilen, die ein Hanfärshemlighet, industri-, handels- eller yrkes- dels-, Industrie-, Gewerbe- oder Berufsgehemlighet eller i näringsverksamhet nyttjat heimnis oder ein Geschäftsverfahren preisgeförfaringssätt eller upplysningar, vilkas över- ben wärden oder deren Erteilung der öffentlilämnande skulle strida mot allmänna hänsyn. chen Ordnung widerspräche.
Artikel 26 Artikel 26 Diplomatiska företrädare och konsulära Angehörige diplomatischer und konsulartjänstemän ischer Vertretungen
Bestämmelserna i detta avtal berör inte de Dieses Abkommen berährt nicht die
privilegier vid beskattningen som enligt folk- steuerlichen Vorrechte, die den Angehörigen rättens allmänna regler eller bestämmelser i diplomatischer und konsularischer Vertre-
särskilda överenskommelser tillkommer dip- tungen in Ubereinstimmung mit den allgelomatiska företrädare eller konsulära tjänste- mein anerkannten Regeln des Völkerrechts män. oder auf Grund spezieller Vereinbarungen
zustehen.
Artikel 27 Artikel 27
Ikrafiträdande Inkrafttreten
1. De avtalsslutande staterna underrättar I. Die Vertragstaaten notifizieren einander varandra när de åtgärder vidtagits som enligt die Beendigung des Verfahrens, das nach ih-
deras lagstiftning krävs för att detta avtal ren Rechtsvorschriften för das Inkrafttreten skall träda i kraft. dieses Abkommens erforderlich ist.
2. Avtalet träder i kraft trettio dagar efter 2. Das Abkommen tritt 30 Tage nach Einden dag då den sista underrättelsen mottas gang der letzten Note in Kraft und findet
och tillämpas beträffande Anwendung auf a) skatt på inkomst, som tas ut på inkomst a) Steuern vom Einkommen, die auf Einsom förvärvas den I januari kalenderåret när- kommen erhoben werden, das am oder nach mäst efter det då avtalet träder i kraft eller dem 1. Januar des Kalenderjahres erzielt
senare; och wird, das dem Jahr folgt, in dem das Abkom-
men in Kraft getreten ist; und
b) skatt på förmögenhet, som tas ut på b) Steuern vom Vermögen, die för Vermöförmögenhet som innehas den 31 december genswerte erhoben werden, die am oder nach kalenderåret närmast efter det då avtalet dem 31. Dezember des Kalenderjahres vorträder i kraft eller senare. handen sind, das dem Jahr folgt, in dem des
Abkommen in Kraft getreten ist.
Artikel 28 Artikel 28
Giltighetstid Zeitlicher Geltungsbereich
Detta avtal förblir i kraft utan tidsbe- Dieses Abkommen wird fär eine unbe-
gränsning. Efter utgången av fem år från da- grenzte Zeitdauer abgeschlossen. Nach Abgen för ikraftträdandet kan detta avtal skrift- lauf von fönf Jahren vom Tage seines Inkraft-
ligen sägas upp av vardera avtalsslutande sta- tretens an kann dieses Abkommen durch jeten, dock inte senare än sex månader före den der Vertragstaaten schriftlich geköndigt
utgången av det löpande kalenderåret. I hän- werden, jedoch nicht später als sechs Monate
delse av sådan uppsägning upphör avtalet att vor Ablauf des laufenden Kalenderjahres. In gälla beträffande diesem Fall ist das Abkommen nicht mehr
anzuwenden auf
a) skatt på inkomst, som tas ut på inkomst a) Steuern vom Einkommen, die auf Ein-
som förvärvas den 1 januari kalenderåret när- kommen erhoben werden, das am oder nach mast efter det då uppsägningen skedde eller dem 1. Januar des Kalenderjahres erzielt senare: och wird, das auf das Köndigungsjahr folgt: und
b) skatt på förmögenhet, som tas ut på b) Steuern vom Vermögen, die fär Vermöförmögenhet som innehas den 31 december genswcrte erhoben werden, die am oder nach
kalenderåret närmast efter det då uppsägning dem 31. Dezember des Kalenderjahres vor-
skedde eller senare. handen sind. das auf das Kuändigungsjahr
folgt.
LA in
Som skedde i Stockholm den 26 juni 1986 i GESCHEHEN zu Stockholm am 26 Juni två exemplar på tyska och svenska språken, 1986 in zwei Urschriften, jede in deutscher vilka båda texter äger lika vitsord. und schwedischer Sprache, wobei jeder
Wortlaut gleichermassen verbindlich ist.
För Tyska Demokratiska För die Regierung
Republikens regering der Deutschen Demokratischen Republik Oskar Fischer Oskar Fischer
Utrikesminister Minister för Auswärtige Angelegenheiten
För Konungariket Fir die Regierung Sveriges regering des Königreiches Schweden Sten Andersson Sten Andersson Utrikesminister Aussenrmminister
Denna lag träder i kraft den dag regeringen bestämmer.
Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 18 september 1986
Närvarande: statsministern Carlsson, ordförande, och statsråden Feldt,
Sigurdsen, Gustafsson, Leijon, Hjelm-Wallén, Peterson, Andersson, Bod-
ström, Göransson, Gradin, Dahl, R. Carlsson, Johansson, Hulterström, Lindqvist
Föredragande: statsrådet Feldt
Proposition om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Tyska Demokratiska Republiken
1 Inledning
Mellan Sverige och Tyska Demokratiska Republiken finns inte något dub-
belbeskattningsavtal beträffande inkomst och förmögenhet. Ett utkast till
avtal paraferades den 18 juni 1985. Handlingarna som är upprättade på
tyska har översatts till svenska och remitterats till kammarrätten i Stock-
holm och riksskatteverket. Remissinstanserna har huvudsakligen haft tekniska synpunkter på utformningen. Invändningarna har föranlett vissa ändringar i den paraferade texten. Vidare har önskemål om en redogörelse
för bakgrunden till vissa bestämmelser framförts. Jag har för avsikt att i redovisningen av avtalets innehåll tillmötesgå detta önskemål. Avtalet undertecknades den 26 juni 1986.
Ett förslag till lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Tyska
Demokratiska Republiken har upprättats inom finansdepartementet.
2 Lagförslaget
Lagförslaget består dels av paragraferna 1—4, dels av en bilaga som inne-
håller den överenskomna avtalstexten. Här redovisas paragrafernas inne-
håll medan avtalets innehåll presenteras i avsnitt 4.
I förslaget till lag föreskrivs att avtalet skall gälla för Sveriges del (1 8).
Vidare regleras där frågan om avtalets tillämplighet i förhållande till annan skattelag (2 §). I 3 § erinras om möjligheten att söka rättelse om någon
beskattats i strid med avtalets bestämmelser. Slutligen föreskrivs att en skattskyldig skall lämna de uppgifter till ledning för taxering som han normalt är skyldig att lämna, även i det fall inkomst eller förmögenhet
enligt avtalet helt eller delvis undantagits från beskattning (4 8). Enligt
artikel 27 i avtalet skall de avtalsslutande staterna underrätta varandra när de åtgärder vidtagits som enligt resp. stats lagstiftning krävs för att avtalet
skall träda i kraft. Det träder i kraft trettio dagar efter den dag då det sista
av dessa meddelanden mottas. Det är således inte möjligt att nu avgöra vid 27
vilken tidpunkt avtalet kommer att träda i kraft. I förslaget till lag har Prop. 1986/87: 15
därför föreskrivits att lagen träder i kraft den dag regeringen bestämmer.
3 Skattelagstiftningen i Tyska Demokratiska Republiken
Fysiska och juridiska personer som är obegränsat skattskyldiga i Tyska
Demokratiska Republiken (DDR) erlägger inkomstskatt för all inkomst
oavsett varifrån den härrör. Den som är begränsat skattskyldig erlägger
skatt endast för inkomst som härrör från källa i DDR.
Exempel på person som är obegränsat skattskyldig är den som har hemvist i DDR eller har företagsledning belägen där. En fysisk person som
vistas i DDR i mer än sex månader är också obegränsat skattskyldig.
Skattelagstiftningen i DDR skiljer sig en del från vad som är vanligt i andra länder med planekonomiskt system. Exempelvis finns ingen särskild
lagstiftning som gäller endast för utlänningar. Allmänt kan sägas att det går
att dela in de skattskyldiga i tre kategorier. Den första är den statsägda sektorn av ekonomin som har litet intresse i detta sammanhang och därför
lämnas utanför denna redogörelse. Den andra kategorin omfattar koopera-
tiv, privata affärsmän och anställda. Gemensamt för de som tillhör denna
kategori är att de omfattas av något slag av speciallagstiftning. Kooperativen kan vara av många olika slag, t.ex. hantverkskooperativ eller jord-
brukskooperativ. Särskild lagstiftning gäller för varje slag av kooperativ. Denna lagstiftning lämnas också utanför denna redogörelse. Med privata affärsmän avses t. ex. affärs- eller restauranginnehavare som sluter kon-
trakt med särskilda statliga organ och därmed erhåller provision på försälj-
ning av produkter från t. ex. tillverkande företag i DDR. Också för dem
gäller särskilda skatteregler. Olika skattetabeller finns vilka tar hänsyn till försörjningsbörda etc. Skatten är progressiv med ett tak på 2096. Till
samma grupp hänförs också privata hantverkare men för dessa gäller andra skatteregler. Den mest betydelsefulla skatt som dessa erlägger är skatten på årsvinsten som tas ut efter en progressiv skala. Beträffande anställda
gäller att de också omfattas av speciella skatteregler. Således betalar de
skatt på löneinkomsten efter en progressiv skala upp tili en årsinkomst om 15 000 mark (en mark motsvarar ca 3,45 kr.). Därefter är skatten proportionell och utgår med 2096. Samma sak gäller vissa fria yrkesutövare. Den tredje kategorin utgörs av övriga skattebetalare, dvs. de som inte omfattas av några särskilt angivna skatteregler utan på vilka den allmänna skattelagstiftningen tillämpas. Denna innefattar en rad skatter. De viktigaste är:
a) Inkomstskatten för fysiska personer. De slag av inkomster som be-
skattas är inkomst från jordbruk och skogsbruk, inkomst av affärsverksamhet (tidigare nämnda kooperativ och privata verksamheter undantagna), inkomster som förvärvas av vissa fria yrkesutövare, inkomst av
investeringar, hyresinkomster m.m. Vid beskattningen läggs dessa inkomster samman. Summan, minskad med vissa avdrag. utgör den beskattningsbara inkomsten. Äkta makars inkomst sambeskattas. Skatteuttaget är progressivt och sträcker sig från 0 72 på inkomst upp till I 200 mark till 9056
9000 mark är 2446 mark, på 20000 mark 8800 mark, på 40000 mark 25 200 mark och på 50000 mark 34000 mark. Vid en inkomst om 500 000 mark är
skatten 450 000 mark. En särskild inkomstskatt om 15 96 tas ut på avkastning (t. ex. utdelning).
b) Bolagsskatten är av mindre betydelse i DDR med tanke på den ekonomiska strukturen där, Skatten tas ut på nettovinsten och är progressiv: från 0 96 på inkomst upp till 720 mark till 95 92 på inkomst överstigande
250000 mark. Redan vid 24000 mark i inkomst är skattesatsen drygt 509: och marginalskatten över 85 2.
c) Omsättningsskatten erläggs av personer som självständigt mot betalning utför verksamhet I samband med handel eller yrkesutövning. Skatte-
satsen är I regel 396 på värdet av levererade varor eller utfört arbete och
får dras av innan bolagsskatten beräknas.
d) Näringsskatten tas ut av de som bedriver näringsverksamhet i DDR. Skattesatsen är 2076 av vinsten. Skatten är avdragsgill vid beräkningen av bolagsskatten.
e) Förmögenhetsskatten tas ut på det totala förmögenhetsvärdet. Skatte-
satsen varierar för fysiska personer mellan 0,5 och 2,5 96 och för övriga mellan 2 och 2,5 Ze av det årliga beskattningsbara beloppet.
Slutligen bör nämnas att beträffande utländska företag som erhåller licensintäkter från DDR tas en definitiv källskatt ut. Skattesatsen är 25 & på utbetalt belopp.
4 Avtalets innehåll
Avtalet har kunnat utformas 1 nära överensstämmelse med de bestämmelser som organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD)
har rekommenderat för bilaterala dubbelbeskattningsavtal (Model Double Taxation Convention on Income and on Capital, 1977). Avtalet har givet-
vis måst anpassas till det förhållandet att DDR har ett annat ekonomiskt system än Sverige och andra medlemmar i OECD. Också andra avvikelser från OECD:s modellavtal förekommer i syfte att anpassa avtalet till resp. avtalsslutande stats interna lagstiftning och praxis.
Art. I och 2 anger de personer och skatter som omfattas av avtalet. Med uttrycket ”kommunalskatten”" avses här den kommunala inkomstskatten. dvs. inte enbart den skatt som tas ut av kommunerna utan också landstingsskatt och församlingsskatt.
Art. 3-5 innehåller definitioner av vissa uttryck som förekommer i avtalet. I art. 4 har intagits regler som avser att fastställa var en person har
hemvist vid tillämpningen av avtalet. Ar. 5 anger innehållet av begreppet ”fast driftställe”. I formellt hänseende avviker artikeln från OECD:s modeltavtal bl. a. genom att exemplen i punkt 2 i modellavtalet på vad som skall anses utgöra fast driftställe saknas. Denna avvikelse och övriga
avvikande formuleringar torde dock inte innebära någon skillnad från materiell synpunkt.
Art. 6—21 innehåller avtalets materiella beskattningsregler.
Inkomst av fast egendom får enligt art. 6 beskattas i den avtalsslutande Prop. 1986/87: 15 stat där den fasta egendomen är belägen.
Art. 7 innehåller regler om beskattning av inkomst av rörelse. Sädan
inkomst får beskattas i den stat där rörelsen bedrivs från fast driftställe.
Särskilda bestämmelser om vilken inkomst som skall hänföras till det fasta
driftstället (punkt 2 i modellavtalet) saknas i förevarande avtal. Anledning-
en till detta är att regeln i modellavtalet utgår från att företagen är verksamma i en marknadsekonomi och inte i en så styrd ekonomi som den i
DDR. Vid tillämpningen i Sverige får avsaknaden av regeln knappast någon praktisk betydelse eftersom den princip som där uttrycks ändå torde
tillämpas här med stöd av intern rätt.
Inkomst av sjöfart och luftfart i internationell trafik beskattas enligt art.
3 punkt I endast i den stat där det företag som uppbär inkomsten har
hemvist. I punkt 2 finns särskilda regler för SAS vilka har sin motsvarighet i andra moderna avtal som Sverige ingått.
Art. 9 innehåller regler som på vissa villkor möjliggör omräkning av
inkomst mellan företag med intressegemenskap. För svensk del får bestämmelserna betydelse vid tillämpningen av 43 § kommunalskattelagen
(1928: 370).
Art. 10 behandlar beskattningen av utdelningsinkomster. Utdelning får
beskattas i den stat där mottagaren har hemvist. Beskattning får emellertid ske även i den stat där det utdelande bolaget har hemvist (punkt 2).
Skatten i denna stat skall emellertid begränsas till 10 Z av utdelningens bruttobelopp om utdelningsmottagaren är den som har rätt till utdelningen och är ett bolag (med undantag för handelsbolag) som direkt behärskar minst 2590 av det utdelande bolagets kapital. I övriga fall begränsas skatten till 1527 av utdelningens bruttobelopp. Dessa begränsningar gäller dock inte i fall som avses i punkt 4. Uppkommer dubbelbeskattning vid tillämpningen av art. 10 gäller bestämmelserna i art. 22.
Ränta som härrör från en avtalsslutande stat beskattas enligt art. 11
punkt 1 i princip endast i den stat där mottagaren har hemvist.
Royalty beskattas enligt arr. 1/2 punkt I i den stat där mottagaren har
hemvist. Även den stat varifrån utbetalningen sker (källstaten) har dock rätt att i enlighet med sin interna lagstiftning beskatta inkomsten. Skatten i
denna stat skall emellertid begränsas till 1072 om mottagaren är den som har rätt till royaltyn (art. 12 punkt 2).
Bestämmelserna i art. 11 punkt I och art. 12 punkterna I och 2 tillämpas inte i fall som avses i art. 11 punkt 3 resp. art. 12 punkt 4. Har skatt på ränta eller royalty tagits ut i källstaten enligt art. 11 resp. art. 12, undviks dubbelbeskattning i inkomsttagarens hemviststat enligt
bestämmelserna i art. 22.
Royalty för rätten att nyttja fast egendom, mineralförekomst, källa eller annan naturtillgång beskattas enligt art. 6.
Art. 13 behandlar beskattningen av realisationsvinst. Bestämmelserna
avviker delvis från motsvarande bestämmelser i OECD:s modellavtal. Således gäller beträffande beskattning av realisationsvinst, som förvärvas
av fysisk person som har hemvist i en avtalsslutande stat och som haft hemvist i den andra avtalsslutande staten någon gång under en tioårsperiod 30
räknat från överlåtelsen, att vinsten får beskattas i denna andra stat. Prop. 1986/87: 15 Denna bestämmelse gör det möjligt att tillämpa de svenska bestämmelser-
na om beskattning av vinst vid överlåtelse av svenska aktier som avyttrats
efter utflyttning från Sverige (jfr 53 § I mom. a kommunalskattelagen). Enligt art. 14 beskattas inkomst av arbete, varmed avses både självständig yrkesutövning och anställning i enskild tjänst, i regel endast i den stat
där arbetet utövas. Undantag görs emellertid för korttidsarbeten under de förutsättningar som anges i punkt 2. I sådana fall sker beskattning endast i inkomsttagarens hemviststat. Enligt punkt 3 gäller under vissa villkor
särskilda förmånligare beskattningsregler i arbetsstaten för bl. a. journalister och korrespondenter. Dessa bestämmelser har införts enligt uttryckligt önskemål av DDR. Liknande bestämmelser finns i art. 12 i dubbelbeskattningsavtalet melian Sverige och Sovjetunionen (SFS 1982: 708). Be-
träffande beskattningen av inkomst av arbete ombord på skepp eller luft-
fartyg som används i internationell trafik finns särskilda regler i punkt 4. Styrelsearvode och annan liknande ersättning får enligt art. 15 beskattas
i den stat där det bolag som betalar ut ersättningen har hemvist.
Inkomst som artister och idrottsmän förvärvar i denna egenskap beskat-
tas enligt art. 16 punkterna 1 och 2 i den stat där verksamheten utövas. Detta gäller dock inte då verksamheten utövas inom ramen för kulturellt
utbyte mellan de avtalsslutande staterna. I sådana fall är inkomsten undantagen från beskattning i den stat där verksamheten utövas (punkt 3).
Art. 17 behandlar pension på grund av såväl enskild som offentlig tjänst
och annan liknande ersättning på grund av tidigare anställning, livränta
samt utbetalningar enligt socialförsäkringslagstiftningen. Sådan ersättning beskattas endast i den stat från vilken ersättningen uppbärs. Inkomst av offentlig tjänst beskattas enligt art. 18 punkt I a) i regel endast i den stat varifrån inkomsten betalas. I fall som avses i punkt 1 b)
beskattas dock ersättningen endast i inkomsttagarens hemviststat. Enligt
punkt 2 beskattas i vissa fall ersättning på grund av offentlig tjänst enligt
bestämmelserna i art. 14 och 15.
Art. 19 innehåller regler om skattelättnader för studerande och affärspraktikanter. Liknande bestämmelser finns i andra svenska dubbelbeskattningsavtal.
Inkomst som inte har behandlats i art. 6—19 beskattas enligt art. 20 punkt I endast i den avtalsslutande stat där den person som uppbär inkomsten har hemvist.
Art. 21 reglerar beskattning av förmögenhet. Bestämmelserna överensstämmer i princip med motsvarande regler i OECD:s modellavtal.
Sverige tillämpar enligt arr. 22 punkt 2 a) (inkomst) och punkt 2 b)
(förmögenhet) i avtalet avräkning av skatt ("credit of tax'') som huvudme-
tod för att undvika dubbelbeskattning. Innebörden av denna är att en
person med hemvist i Sverige taxeras här även för sådan inkomst eller förmögenhet som enligt avtalet får beskattas i DDR. Den uträknade skat-
ten minskas därefter med den skatt som enligt avtalet har tagits ut i DDR. Vid avräkningsförfarandet i Sverige skall bestämmelserna i 25 § första stycket lagen (1947: 576) om statlig inkomstskatt /fr. o. m. taxeringsåret
1988 lagen (1986: 468) om avräkning av utländsk skatt/tillämpas. Undantag 31
från credit of tax-metoden gäller i de fall som anges i punkt 2 c). Då Prop. 1986/87: I 5
tillämpas i stället den s.k. exempt-metoden för att undanröja dubbelbe-
skattning, dvs. inkomsten medtas inte vid taxering här. I fall då Sverige
undviker dubbelbeskattning genom exempt-metoden får den undantagna
inkomsten dock beaktas vid bestämmandet av svensk progressiv skatt
enligt punkt 2 d). Enligt punkt 3 skall utdelning från bolag i DDR till bolag med hemvist i Sverige vara undantagen från svensk skatt i den mån utdelningen enligt svensk skattelag skulle ha varit undantagen från svensk
skatt om båda bolagen hade varit svenska bolag.
DDR ullämpar enligt art. 22 punkt I a) beträffande fysisk person exempt-metoden för att undvika dubbelbeskattning. Beträffande övriga skattesubjekt medges enligt punkt I b) avdrag för den svenska skatten såsom
omkostnad vid beräkning av skatten i DDR. |
I art. 23 har tagits in bestämmelser om förbud mot visst slag av diskrimi-
nering vid beskattningen.
Förfarandet vid ömsesidig överenskommelse vid tvister om avtalets tolkning och tillämpning regleras i art. 24.
Art. 23 innehåller bestämmelser om utbyte av upplysningar.
I art. 26 finns vissa föreskrifter om diplomatiska företrädare och konsulära tjänstemän.
Art. 27 och 28 innehåller bestämmelser om avtalets ikraftträdande och
upphörande. Enligt art. 27 skall de avtalsslutande staterna meddela var-
andra när de åtgärder vidtagits som krävs enligt lagstiftningen i resp. stat för att avtalet skall träda i kraft. Avtalet träder i kraft trettio dagar efter den
dag då det sista av dessa meddelanden mottas och dess bestämmelser blir tillämpliga beträffande inkomst som förvärvas den I januari året närmast
efter det då avtalet träder i kraft eller senare och beträffande förmögenhet som innehas den 31 december året närmast efter det då avtalet träder i kraft eller senare. Avtalet kan enligt art. 28 sägas upp först sedan fem år
förflutit från ikraftträdandet.
5 Lagrådets hörande
Såsom framgår av 2 § i den förestagna lagen skall avtalets beskattnings-
regler tillämpas endast i den mån de medför inskränkning av den skattskyl-
dighet i Sverige som annars skulle föreligga. Jag anser på grund härav att
lagrådets hörande inte är erforderligt.
6 Hemställan
Jag hemställer att regeringen föreslår riksdagen att godkänna avtalet mellan Tyska Demokratiska Republikens regering och Konungariket Sveriges regering för att undvika dubbelbeskattning beträffande skatter på inkomst och förmögenhet samt att anta förslaget till lag om dubbelbeskattningsavtal
mellan Sverige och Tyska Demokratiska Republiken.
2 [NE
7 Beslut
Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och beslutar att genom proposition föreslå riksdagen att anta det förslag som föredraganden har lagt fram.
Norstedts Tryckeri, Stockholm 1986