lagen.nu
Prop. 1986/87:17

om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Folkrepubliken Kina.

Typ
Proposition
Datum
1986-09-18
Källa
www.riksdagen.se

Regeringens proposition AN 1986/87: 17 (&

om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige Prop och Folkrepubliken Kina 1986/87: 17

Regeringen föreslår riksdagen att anta det förslag som har tagits upp i

bifogade utdrag ur regeringsprotokollet den 18 september 1986.

På regeringens vägnar

Ingvar Carlsson

Kjell-Olof Feldt

Propositionens huvudsakliga innehåll

I propositionen föreslås att riksdagen antar en lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Folkrepubliken Kina. Avtalet har tagits in i lagen som bilaga. Avtalets ikraftträdande är beroende av godkännande i resp. stat. Det börjar tillämpas fr. o. m. den 1 januari det år då avtalet träder i kraft.

I Riksdagen 19861/87. I saml. Nr 17

Förslag till Prop. 1986/87: 17

Lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Folkrepubliken Kina

Härigenom föreskrivs följande.

18 Det avtal för att undvika dubbelbeskattning beträffande skatter på

inkomst som Sverige och Folkrepubliken Kina undertecknade den 16 maj

1986 skall tillsammans med det protokoll som är fogat till avtalet gälla för Sveriges del. Avtalet och protokollet är avfattat på kinesiska. svenska och

engelska språken. Den svenska och engelska texten framgår av bilaga till

denna lag. Den kinesiska texten skall kungöras genom publicering i Sveri-

ges överenskommelser med främmande makter (SÖ).

28 Avtalets och protokollets beskattningsregler skall tillämpas endast i den mån dessa medför inskränkning av den skattskyldighet i Sverige som annars skulle föreligga.

38 Om en person anser att det vidtagits någon åtgärd som för honom medfört eller kommer att medföra en beskattning som strider mot bestäm-

melserna i avtalet eller protokollet. kan han ansöka om rättelse enligt

artikel 25 punkt I i avtalet.

48 Även om cen skattskyldigs inkomst enligt avtalet eller protokollet skall vara helt eller delvis undantagen från beskattning i Sverige, skall den skattskyldige lämna alla de uppgifter till ledning för taxeringen som han annars skulle ha varit skyldig att lämna.

Bilaga

Agreement between the Government of Avtal mellan Folkrepubliken Kinas rege-

the People's Republic of China and the ring och Konungariket Sveriges regering Government of the Kingdom of Sweden för att undvika dubbelbeskattning och for the Avoidance of Double Taxation and förhindra skatteflykt beträffande skatter the Prevention of Fiscal Evasion with Re- på inkomst

spect to Taxes on Income

The Government of the People's Republic Folkrepubliken Kinas regering och Ko-

of China and the Government of the King- nungariket Sveriges regering som önskar ingå

dom of Sweden, desiring to conclude an ett avtal för att undvika dubbelbeskattning

Agreement for the avoidance of double taxa- och förhindra skatteflykt beträffande skatter tion and the prevention of fiscal evasion with på inkomst har kommit överens om följande: respect to taxes on income. have agreed as follows:

to

Article 1 Artikel I Personal scope Personer på vilka avtalet tillämpas

This Agreement shall apply to persons who Detta avtal tillämpas på personer som har are residents of one or both of the Contract- hemvist i en avtalsslutande stat eller i båda

ing States. avtalsslutande staterna.

Arnticle 2 Artikel 2 Taxes covered Skatter som omfattas av avtalet

1. The existing taxes to which this Agree- 1. De för närvarande utgående skatter. på

ment shall apply are: vilka avtalet tillämpas, är:

(a) in the People's Republic of China: a) i Folkrepubliken Kina:

(1) the individual income tax: 1) inkomstskatten för fysiska personer:

(ii) the income tax concerning joint ven- 2) inkomstskatten för s.k. blandade företures with Chinese and foreign investment: tag med kinesiskt och utländskt deltagan-

de:

(iii) the income tax concerning foreign 3) inkomstskatten för utländska företag:

enterprises: and och

(iv) the local income tax 4) den lokala inkomstskatten

(hereinafter referred to as ' Chinese (i det följande benämnda "kinesisk tax"). skatt");

(b) in Sweden: b) i Sverige:

(i) the State income tax (den statliga in- 1) den statliga inkomstskatten, häri inbe-

komstskattem, including the sailors” tax gripet sjömansskatten och kupongskatten:

(sjömansskatten) and the coupon tax tku-

pongskatten);

(ii) the tax on public entertainers (be- 2) bevillningsavgiften för vissa offentliga

villningsavgiften för vissa offentliga före- föreställningar; ställningar):

(it) the communal income tax (den kom- 3) den kommunala inkomstskatten: och

munala inkomstskatten); and

(iv) the profit sharing tax (vinstdel- 4) vinstdelningsskatten ningsskatten)

(hereinafter referred to as "Swedish ti det följande benämnda ”svensk

tax"). skatt").

2. The Agreement shall also apply to any 2, Avtalet tillämpas även på skatter av

identical or substantially similar taxes which samma eller i huvudsak likartat slag. som

are imposed after the date of signature of the efter undertecknandet av avtalet införs vid

Agreement in addition to, or in place of. the sidan av eler i stället för de skatter som taxes referred to in paragraph 1. The compe- anges i punkt 1. De behöriga myndigheterna i tent authorities of the Contracting States de avtalsslutande staterna skall meddela varshall notify each other of any substantial andra väsentliga ändringar som gjorts i rechanges which have been made in their re- spektive skattelagstiftning inom rimlig tid efspective taxation laws within a reasonable ter det att sådan ändring skett.

period of time after such changes.

Prop. 1986/87: 17

Article 3 Artikel 3

General definitions Allmänna definitioner

I. For the purposes of this Agreement, un- 1. Om inte sammanhanget föranleder anless the context otherwise requires: nat. har vid tillämpningen av detta avtal föl-

Jande uttryck nedan angiven betydelse:

(a) the term "China means the People's a) ”Kina” åsyftar Folkrepubliken Kina

Republic of China and, when used in geogra- och. när det används i geografisk bemärkel-

phical sense, means all the territory of the se, åsyftar Folkrepubliken Kinas hela territo-

People's Republic of China. including its ter- rium, territorialvattnet däri inbegripet, inom

ritorial sea, in which the Chinese laws relat- vilket kinesisk lagstiftning om beskattning ing to taxation apply, and any area beyond its tillämpas, och varje område utanför dess terterri.orial sea, within which the People's Re- ritorialvatten inom vilket Folkrepubliken public of China has sovereign rights of ex- Kina I enlighet med internationell rätt har ploration for and exploitation of resources of suverän rätt att utnyttja och utvinna tillgångthe seabed and its sub-soil. and superjacent ar på havsbottnen eller i dess underlag och water resources in accordance with interna- ovanför befintliga vattentillgångar: tional law:

(b) the term ”Sweden” means the King- b) Sverige” åsyftar Konungariket Sverige

dom of Sweden and, when used in a geogra- och, när det används i geografisk bemärkel-

phical sense, includes the national territory, se, innefattar det svenska territoriet och territhe territorial sea of Sweden as well as other torialvattnet samt andra havsområden över maritime areas over which Sweden in accor- vilka Sverige i enlighet med internationell rätt dance with international law exercises sover- utövar suveräna rättigheter eller jurisdiktton: eign rights or jurisdiction:

(c) the terms ”'a Contracting State” and c) ”en avtalsslutande stat” och ”den andra

"the other Coniracting State” mean China or avtalsslutande staten” åsyftar Kina eller Sve- Sweden as the context requires; rige beroende på sammanhanget:

(d) the term "tax" means Chinese tax or d) ”skatt” åsyftar kinesisk skatt eller Swedish tax, as the context requires; svensk skatt beroende på sammanhanget:

(ec) the term '"person” includes an indivi- e) ”person” inbegriper fysisk person, bodual. a company and any other body of per- lag och annan sammanslutning:

sons;

(f) the term "company” means any body f) "bolag ” åsyftar juridisk person eller ancorporate or any entity which is treated as a nan som vid beskattningen behandlas såsom body corporate for tax purposes; juridisk person;

(2) the terms "enterprise of a Contracting 2) "företag I en avtalsslutande stat” och State” and "enterprise of the other Contract- "företag I den andra avtalsslutande staten” ing State” mean, respectively, an enterprise åsyftar företag som bedrivs av person med carried on by a resident of a Contracting hemvist i en avtalsslutande stat. respektive

State and an enterprise carried on by a resi- företag som bedrivs av person med hemvist i

dent of the other Contracting State: den andra avtalsslutande staten:

(h) the term ""nationals” means all indivi- h) ”medborgare” åsyftar fysisk person duals possessing the nationality of either som har medborgarskap i endera avtalsslu- Contracting State and all juridical persons tande staten och juridisk person som bildats created or organized under the laws of either eller organiserats enligt lagstiftningen i ende- Contracting State and all organizations with- ra avtalsslutande staten samt sammanslutout juridical personality treated for the pur- ning — som inte är juridisk person men som

poses of tax as juridical persons created or vid beskattningen behandlas såsom juridisk organized under the laws of enher Contract- person — vilken bildats eller organiserats en-

ing State; ligt lagstiftningen i endera avtalsslutande sta-

ten;

Prop. 1986/87: 17

(i) the term "international traffic” means 1) ”internationeH trafik” åsyftar transport any transport by a ship or aircraft operated med skepp eller luftfartyg som används av

by an enterprise which has its head office in a företag som har sitt huvudkontor i en avtals- Contracting State. except when the ship or slutande stat utom då skeppet eller luftfartyaircraft is operated solely between places in get används uteslutande mellan platser i den the other Contracting State: andra avtalsslutande staten; (j) the term "competent authority” means, j) ”behörig myndighet” åsyftar: i Kina, fi-

in the case of China. the Ministry of Finance nansministeriet eller dess befullmäktigade or its authorized representative and, in the ombud och, i Sverige, finansministern eller

case of Sweden, the Minister of Finance or dennes befullmäktigade ombud.

his authorized representative.

2. As regards the application of the Agree- 2. Då en avtalsslutande stat tillämpar avta-

ment by a Contracting State. anv term not let anses, såvida inte sammanhanget föranle-

defined therein shall, unless the context oth- der annat. varje uttryck som inte definierats i erwise requires, have the meaning which it avtalet ha den betydelse som uttrycket har has under the laws of that Contracting State enligt den avtalsslutande statens lagstiftning i

concerning the taxes to which the Agreement fråga om sådana skatter på vilka avtalet till-

applies. lämpas.

Article 4 Artikel 4

Resident Hemvist

1. For the purposes of this Agreement, the 1. Vid tillämpningen av detta avtal åsyftar term "resident of a Contracting State” uttrycket ”person med hemvist i en avtals-

means any person who, under the laws of slutande stat” person som enligt lagstiftning-

that Contracting State, is liable to tax therein en I denna avtalsslutande stat är skattskyldig by reason of his domicile, residence, place of där på grund av hemvist, bosättning, plats för head office or any other criterion of a similar huvudkontor eller annan liknande omständig-

nature. het.

2. Where by reason of the provisions of 2. Då på grund av bestämmelserna i punkt

paragraph I an individual is a resident of both I fysisk person har hemvist i båda avtalsslu- Contracting States, then his status shall be tande staterna, bestäms hans hemvist på föl-

determined as follows: jande sätt:

(a) He shall be deecmed to be a resident of a) Han anses ha hemvist i den stat där han the State in which he has a permanent home har en bostad som stadigvarande stär till hans available to him; if he has a permanent home förfogande; om han har en sådan bostad i available to him in both States, he shall be båda staterna, anses han ha hemvist i den stat deemed to be a resident of the State with med vilken hans personliga och ekonomiska which his personal and economic relations förbindelser är starkast (centrum för levnadsare closer (centre of vital interests): intressena);

(b) If the State in which he has his centre of b) om det inte kan avgöras i vilken stat han vital interests cannot be determined, or if he har centrum för sina levnadsintressen eller

has not a permanent home available to him in om han inte i någondera staten har en bostad

either State, he shall be deemed to be a resi- som stadigvarande står till hans förfogande, dent of the State in which he has an habitual anses han ha hemvist i den stat där han staabode; digvarande vistas:

(c) If he has an habitual abode in both c) om han stadigvarande vistas i båda sta- States or in neither of them, he shall be terna eller om han inte vistas stadigvarande i

deemed to be a resident of the State of which någon av dem, anses han ha hemvist i den

he is a national; stat där han är medborgare:

I Riksdagen 1986/87. 1 saml. Nr 17

Prop. 1986/87: 17

(d) If he is a national of both States or of d) om han är medborgare 1 båda staterna neither of them, the competent authorities of eller om han inte är medborgare i någon av

the Contracting States shall settle the ques- dem. avgör de behöriga myndigheterna i de

tion by mutual agreement. avtalsslutande staterna frågan genom ömsesi-

dig överenskommelse.

3. Where by reason of the provisions of 3. Då på grund av bestämmelserna i punkt paragraph 1 a person other than an individual I annan person än fysisk person har hemvist i is a resident of both Contracting States, then båda avtalsslutande staterna, anses personen

it shall be deemed to be a resident of the State I fråga ha hemvist i den stat där den har sitt in which its head office is situated. huvudkontor.

Article 5 Artikel 5

Permanent establishment Fast driftställe

i. For the purposes of this Agreement, the I. Vid tillämpningen av detta avtal åsyftar term "permanent establishment” means a uttrycket ”fast driftställe” en stadigvarande fixed place of business through which the plats för affärsverksamhet, från vilken ett föbusiness of an enterprise is wholly or partly retags verksamhet helt eller delvis bedrivs. carried on.

2. The term "permanent establishment” 2. Uttrycket "fast driftställe” innefattar includes especially: särskilt:

(a) a place of management; a) plats för företagsledning; (b) a branch; b) filial;

(c) an otfice: c) kontor: (d) a factory; d) fabrik; (e) a workshop; and e) verkstad;

(f) a mine, an oil or gas well, a quarry or f) gruva, olje- eller gaskälla, stenbrott eller any other place of extraction of natural re- annan plats för utvinning av naturtillgångar.

sources.

3. The term "permanent establishment” 3. Uttrycket ”fast driftställe” innefattar likewise encompasses: också:

(a) a building site, a construction, assembly a) Plats för byggnads-. anläggnings-, samor installation project or supervisory activi- mansättnings- eller installationsverksamhet ties in connection therewith, but only where eller övervakande verksamhet i samband härsuch site, project or activities continue for a med men endast om verksamheten pågår mer period of more than six months; än sex månader;

(b) the furnishing of services, including b) tillhandahållandet av tjänster, konsult-

consultancy services, by an enterprise of a tjänster däri inbegripna, som ett företag i en

Contracting State through employces or avtalsslutande stat lämnar genom anställda other personnel in the other Contracting eller annan personal i den andra avtalsslu- State, but only where such activities continue tande staten, men endast om verksamhet av

(for the same project or a connected project) sådant slag pågår (för samma projekt eller för within the country for a period or periods ett projekt som har samband därmed) inom aggregating more than six months within any landet under tidrymd eller tidrymder som twelve-month period. sammanlagt överstiger sex månader under en tolvmånadersperiod. 4. Notwithstanding the provisions of para- 4, Utan hinder av bestämmelserna i punk-

graphs I to 3, the term "permanent establish- terna 1-3 anses uttrycket "fast driftställe”

ment” shall be deemed not to include: inte innefatta: (a) the use of facilities solely for the pur- a) användningen av anordningar uteslutan-

Prop. 1986/87: 17

pose of storage, display or delivery of goods de för lagring, utställning eller utlämnande av or merchandise belonging to the enterprise: företaget tillhöriga varor;

(b) the maintenance of a stock of goods or b) innehavet av ett företaget tillhörigt varumerchandise belonging to the enterprise sole- lager uteslutande för lagring, utställning eller ly for ihe purpose of storage, display or deli- utlämnande: very;

(c) the maintenance of a stock of goods or c) innehavet av ett företaget tillhörigt varu-

merchandise belonging to the enterprise sole- lager uteslutande för bearbetning eller förädly for the purpose of processing by another ling genom annat företags försorg: enterprise: (d) the maintenance of a fixed place of bu- d) innehavet av stadigvarande plats för afsiness solely for the purpose of purchasing färsverksamhet uteslutande för inköp av

goods or merchandise, or of collecting infor- varor eiler inhämtande av upplysningar för

mation, for the enterprise; företaget:

(e) the maintenance of a fixed place of busi- e) innehavet av stadigvarande plats för afness solely for the purpose of carrying on, for färsverksamhet uteslutande för att för företathe enterprise, any other activity of a prepar- get bedriva annan verksamhet av förberedanatory or auxiliary character; de eller biträdande art:

(f) the maintenance of a fixed place of busi- f innehavet av stadigvarande plats för afness solely for any combination of activities färsverksamhet uteslutande för att kombinementioned in sub-paragraphs (a) to (e), pro- ra verksamheter som anges i punkterna a) — vided that the overall activity of the fixed e). under förutsättning att hela den verksam-

place of business resulting from this combi- het som bedrivs från den stadigvarande plat-

nation is of a preparatory or auxiliary char- sen för affärsverksamhet på grund av denna acter. kombination är av förberedande eller biträ-

dande art.

5. Notwithstanding the provisions of para- 5. Om person, som inte är sådan oberoende graphs 1 and 2, where a person — other than representant på vilken punkt 6 tillämpas, är an agent of an independent status to whom verksam för ett företag samt i en avtalsslu-

the provisions of paragraph 6 apply — is act- tande stat har och där regelmässigt använder

ing on behalf of an enterprise and has and fullmakt att sluta avtal i företagets namn, habitually exercises in a Contracting State an anses detta företag — utan hinder av bestämauthority to conclude contracts in the name melserna i punkterna 1 och 2 — ha fast drift-

of the enterprise, that enterprise shall be ställe i denna avtalsslutande stat i fråga om

deemed to have a permanent establishment in varje verksamhet som denna person bedriver that Contracting State in respect of any acti- för företaget. Detta gäller dock inte, om den vities which that person undertakes for the verksamhet som denna person bedriver är enterprise, unless his activities are limited to begränsad till sådan som anges i punkt 4 och those mentioned in paragraph 4 which, if ex- som — om den bedrevs från en stadigvarande ercised through a fixed place of business, plats för affärsverksamhet — inte skulle göra

would not make this fixed place of business a denna stadigvarande plats för affärsverksampermanent establishment under the provi- het till fast driftställe enligt bestämmelserna i

sions of that paragraph. nämnda punkt.

6. An enterprise of a Contracting State 6. Företag I en avtalsslutande stat anses shall not be deemed to have a permanent inte ha fast driftställe i den andra avtalsslu-

establishment in the other Contracting State tande staten endast på den grund att företaget merely because it carries on business in that bedriver affärsverksamhet i denna andra av-

other Contracting State through a broker, ge- talsslutande stat genom förmedling av mäkneral commission agent or any other agent of lare, kommissionär eller annan oberoende an independent status. provided that such representant, under förutsättning att sådan

Prop. 1986/87: 17

persons are acting in the ordinary course of person därvid bedriver sin sedvanliga affärstheir business. However, when the activities verksamhet. När sådan representant bedriver of such an agent are devoted wholly or al- sin verksamhet uteslutande eller nästan utemost wholly on behalf of that enterprise, he slutande för företagets räkning, anses han

will not be considered an agent of an indepen- emellertid inte såsom sådan oberoende repredent status within the meaning of this para- sentant som avses I denna punkt. graph.

7. The fact that a company which is a resi- 7. Den omständigheten att ett bolag med

dent of a Contracting State controls or is hemvist i en avtalsslutande stat kontrollerar

controlled by a company which is a resident eller kontrolleras av ett bolag med hemvist i

of the other Contracting State, or which car- den andra avtalsslutande staten eller ett bolag ries on business in that other Contracting som bedriver affärsverksamhet i denna andra State (whether through a permanent estab- avtalsslutande stat (antingen från fast driftlishment or otherwise), shall not of itself con- ställe eller på annat sätt), medför inte i och

stitute either company a permanent establish- för sig att någotdera bolaget utgör fast drift-

ment of the other. ställe för det andra.

Article 6 Artikel 6

Income from immovable property Inkomst av fast egendom

1. Income derived by a resident of a Con- I. Inkomst, som person med hemvist i en tracting State from immovable property si- avtalsslutande stat förvärvar av fast egendom tuated in the other Contracting State may be belägen i den andra avtalsslutande staten, får taxed in that other Contracting State. beskattas i denna andra avtalsslutande stat.

2. The term '""immovable property” shall 2. Uttrycket ”fast egendom” har den betyhave the meaning which it has under the laws delse som uttrycket har enligt lagstiftningen i of the Contracting State in which the pro- den avtalsslutande stat där egendomen är be-

perty in question is situated. The term shall in lägen. Uttrycket inbegriper dock alltid tillbe-

any case include property accessory to im- hör till fast egendom, levande och döda inmovable property, livestock and equipment ventarier i lantbruk och skogsbruk, rättigheused in agriculture and forestry, rights to ter på vilka bestämmelserna i privaträtten om which the provisions of general law respect- fast egendom tillämpas, nyttjanderätt till fast ing landed property apply, usufruct of immo- egendom samt rätt till föränderliga eller fasta vable property and rights to variable or fixed ersättningar för nyttjandet av eller rätten att payments as consideration for the working nyttja mineralförekomst, källa eller annan naof, or the right to work, mineral deposits, turtillgång. Skepp och luftfartyg anses inte sources and other natural resources; ships vara fast egendom. and aircraft shall not be regarded as immovable property.

3. The provisions of paragraph I shall app- 3. Bestämmelserna i punkt 1 tillämpas på ly to income derived from the direct use, inkomst som förvärvas genom omedelbart

letting, or use in any other form of immova- brukande, genom uthyrning eller annan anble property. vändning av fast egendom. 4. The provisions of paragraphs 1 and 3 4. Bestämmelserna i punkterna 1 och 3 tillshall also apply to the income from immova- lämpas även på inkomst av fast egendom som ble property of an enterprise and 10 income tillhör företag och på inkomst av fast egen-

from immovable property used for the per- dom som används vid självständig yrkesutöv-

formance of independent personal services. ning.

Prop. 1986/87: 17

Article 7 Artikel 7 Business profits Inkomst av rörelse

1. The profits of an enterprise of a Con- 1. Inkomst av rörelse, som företag I en tracting State shall be taxable only in that avtalsslutande stat förvärvar, beskattas en-

Contracting State unless the enterprise car- dast I denna avtalsslutande stat, såvida inte ries on business in the other Contracting företaget bedriver rörelse i den andra avtals- State through a permanent establishment si- slutande staten från där beläget fast drifttuated therein. If the enterprise carries on ställe. Om företaget bedriver rörelse på nyss

business as aforesaid, the profits of the enter- angivet sätt, får företagets inkomst beskattas

prise may be taxed in that other Contracting i denna andra avtalsslutande stat, men endast

State but only so much of them as is attribut- så stor del av den som är hänförlig till det

able to that permanent establishment. fasta driftstället.

2, Subject to the provisions of paragraph 3, 2. Om företag i en avtalsslutande stat bewhere an enterprise of a Contracting State driver rörelse i den andra avtalsslutande sta-

carries on business in the other Contracting ten från där beläget fast driftställe, hänförs,

State through a permanent establishment si- om inte bestämmelserna i punkt 3 föranleder tuated therein, there shall in each Contract- annat, I vardera avtalsslutande staten till det

ing State be attributed to that permanent ces- fasta driftstället den inkomst som det kan

tablishment the profits which it might be ex- antas att driftstället skulle ha förvärvat, om pected to make if it were a distinct and separ- det varit ett fristående företag, som bedrivit ale enterprise engaged in the same or similar verksamhet av samma celler liknande slag unactivities under the same or similar condi- der samma eller liknande villkor och själv-

tions and dealing wholly independently with ständigt avslutat affärer med det företag till

the enterprise of which it is a permanent es- vilket driftstället hör. tablishment.

3. In determining the profits of a perma- 3. Vid bestämmandet av fast driftställes

nent establishment, there shall be allowed as inkomst medges avdrag för utgifter som uppdeductions expenses which are incurred for kommit för det fasta driftstället, härunder in-

the purposes of the permanent establishment, begripna utgifter för företagets ledning och

including executive and general administrati- allmänna förvaltning, oavsett om utgifterna ve expenses so incurred, whether in the State uppkommit i den stat där det fasta driftstället

in which the permanent establishment is si- är beläget eller annorstädes. Avdrag medges

tuated or elsewhere. However, no such de- emellertid inte för belopp som det fasta driftduction shall be allowed in respect of stället kan ha betalat till företagets huvudamounts, if any, paid (otherwise than kontor eller annat företaget tillhörigt kontor towards retmbursement of actual expenses) (om inte beloppen utgör ersättning för faktisby the permanent establishment to the head ka kostnader) i form av royalty, avgift eller office of the enterprise or any of its other annan liknande betalning för nyttjandet av offices, by way of royalties, fees or other patent eller annan rättighet, eller i form av similar payments in return for the use of pa- ersättning för särskilda tjänster eller för före- 1ents or other rights, or by way of commis- tagsledning eller — utom i fråga om bankföresion, for specific services performed or for tag — i form av ränta på kapital utlånat till det

management, or, except in the case of a fasta driftstället. På samma sätt skall vid bebanking enterprise, by way of interest on stämmandet av fast driftställes inkomst inte moneys lent to the permanent establishment. beaktas belopp som det fasta driftstället debi-

Likewise, no account shall be taken, in the terat företagets huvudkontor eller annat föredetermination of the profits of a permanent taget tillhörigt kontor (om inte beloppen ut-

establishment, for amounts charged (other- gör ersättning för faktiska kostnader) i form

wise than towards reimbursement of actual av royalty, avgift eller annan liknande betalexpenses), by the permanent establishment ning för nyttjandet av patent eller annan rät-

Prop. 1986/87: 17

to the head office of the enterprise or any of tighet, eller i form av ersättning för särskilda its other offices, by way of royalties, fees or tjänster eller företagsledning eller — utom i other similar payments in return for the use fråga om bankföretag — i form av ränta på

of patents or other rights, or by way of com- kapital utlånat till företagets huvudkontor el-

mission for specific services performed or for ler annat företaget tillhörigt kontor. management, or, except in the case of a banking enterprise, by way of interest on moneys lent to the head office of the enterprise or any of its other offices.

4. Insofar as it has been customary in a 4. I den mån inkomst hänförlig till fast Contracting State to determine the profits to driftställe brukat i en avtalsslutande stat be-

be attributed to a permanent establishment stämmas på grundval av en fördelning av fö-

on the basis of an apportionment of the total retagets hela inkomst på de olika delarna av profits of the enterprise to its various parts, företaget, hindrar bestämmelserna i punkt 2 nothing in paragraph 2 shall preclude that inte att i denna avtalsslutande stat den skatte- Contracting State from determining the pro- pliktiga inkomsten bestäms genom sådant

fits to be taxed by such an apportionment as förfarande. Den fördelningsmetod som anmay be customary; the method of apportion- vänds skall dock vara sådan att resultatet

ment adopted shall, however, be such that överensstämmer med principerna i denna ar-

the result shall be in accordance with the tikel. principles contained in this Article.

5. No profits shall be attributed to a perma- 5. Inkomst hänförs inte till fast driftställe

nent establishment by reason of the mere endast av den anledningen att varor inköps purchase by that permanent establishment of genom det fasta driftställets försorg för före-

goods or merchandise for the enterprise. taget. 6. For the purposes of paragraphs 1 to 5. 6. Vid tillämpningen av punkterna 1-5 bethe profits to be attributed to the permanent stäms inkomst som är hänförlig till det fasta establishment shall be determined by the driftstället genom samma förfarande år från same method year by ycar unless there is år, såvida inte goda och tillräckliga skäl för-

good and sufficient reason to the contrary. anleder annat.

7. Where profits include items of income 7. Ingår i inkomst av rörelse inkomstslag which are dealt with separately in other Arti- som behandlas särskilt i andra artiklar av det-

cles of this Agreement, then the provisions of ta avtal, berörs bestämmelserna i dessa artik-

those Articles shall not be affected by the lar inte av reglerna i förevarande artikel. provisions of this Article.

Article 8 Artikel 8

Shipping and air transport Sjö- och luftfart

1. Profits from the operation of ships or 1. Inkomst genom användningen av skepp

aircraft in international traffic shall be tax- eller luftfartyg i internationell trafik beskattas able only in the Contracting State where the endast i den avtalsslutande stat där företaget head office of the enterprise is situated. har sitt huvudkontor. 2. The provisions of paragraph I shall also 2. Bestämmelserna i punkt 1 tillämpas även apply to profits from the participation in a på inkomst som förvärvas genom deltagande

pool, a joint business or an international 1 en pool, ett gemensamt företag eller en inoperating agency. ternationell driftsorganisation.

Prop. 1986/87: 17

Article 9 Artikel 9 Associated enterprises Företag med intressegemenskap

I. Where 1. I fall då (a) an enterprise of a Contracting State par- a) ett företag i en avtalsslutande stat direkt

ticipates directly or indirectly in the manage- eller indirekt deltar i ledningen eller övervak-

ment, control or capital of an enterprise of ningen av ett företag i den andra avtalsslu-

the other Contracting State, or tande staten eller äger del i detta företags

kapital, eller (b) the same persons participate directly or b) samma personer direkt eller indirekt del-

indirectly in the management, control or ca- tar 1 ledningen eller övervakningen av såväl pital of an enterprise of a Contracting State ett företag i en avtalsslutande stat som ett and an enterprise of the other Contracting företag i den andra avtalsslutande staten eller

State, äger del i båda dessa företags kapital, iakttas

följande.

and in either case conditions are made or Om mellan företagen i fråga om handelsförimposed between the two enterprises in their bindelser eller finansiella förbindelser avtalas commercial or financial relations which differ eller föreskrivs villkor, som avviker från dem from those which would be made between som skulle ha avtalats mellan av varandra independent enterprises, then any profits oberoende företag, får all inkomst, som utan

which would, but for those conditions, have sådana villkor skulle ha tillkommit det ena

acerued to one of the enterprises, but, by företaget men som på grund av villkoren i

reason of those conditions, have not so ac- fråga inte tillkommit detta företag, inräknas i

crued, may be included in the profits of that detta företags inkomst och beskattas i överenterprise and taxed accordingly. ensstämmelse därmed.

2. Where a Contracting State includes in 2. I fall då inkomst, för vilken ett företag i the profits of an enterprise of that Contract- en avtalsslutande stat beskattats i denna av-

ing State — and taxes accordingly — profits talsslutande stat, även inräknas i inkomsten on which an enterprise of the other Contract- för ett företag i den andra avtalsslutande staing State has been charged to tax in that other ten och beskattas i överensstämmelse där- Contracting State, and the profits so ineluded med i denna andra avtalsslutande stat samt are profits which would have accerued to the den sålunda inräknade inkomsten är sådan

enterprise of the first-mentioned Contracting som skulle ha tillkommit företaget i denna

State if the conditions made between the two andra avtalsslutande stat om de villkor som enterprises had been those which would have avtalats mellan företagen hade varit sådana been made between independent enterprises, som skulle ha avtalats mellan av varandra then that other Contracting State shall make oberoende företag, skall den förstnämnda avan appropriate adjustment to the amount of talsslutande staten genomföra vederbörlig juthe tax charged therein on those profits. In stering av det skattebelopp som påförts för determining such adjustment, due regard inkomsten i denna avtalsslutande stat. Vid shall be had to the other provisions of this sådan justering iakttas övriga bestämmelser i Agreement and the competent authorities of detta avtal och de behöriga myndigheterna i the Contracting States shall if necessary con- de avtalsslutande staterna överlägger vid besult each other. hov med varandra.

Article 10 Artikel 10 Dividends Utdelning

I. Dividends paid by a company which is a I. Utdelning från bolag med hemvist i en

resident of a Contracting State to a resident avtalsslutande stat till person med hemvist i

lt

Prop. 1986/87: 17

of the other Contracting State may be taxed den andra avtalsslutande staten får beskattas

in that other Contracting State. i denna andra avtalsslutande stat.

2. However, such dividends mav also be 2. Utdelningen får emellertid beskattas taxed in the Contracting State of which the även i den avtalsslutande stat där bolaget

company paying the dividends is a resident, som betalar utdelningen har hemvist. enligt and according to the laws of that Contracting lagstiftningen i denna avtalsslutande stat, State, but if the recipient is the beneficial men om mottagaren har rätt till utdelningen owner of the dividends the tax so charged får skatten inte överstiga 10 procent av utdelshall not exceed 10 per cent of the gross ningens bruttobelopp. amount of the dividends.

The provisions of this paragraph shall not Denna punkt berör inte bolagets beskatt-

affect the taxation of the company in respect ning för vinst av vilken utdelningen betalas. of the profits out of which the dividends are paid.

3. The term "”dividends” as used in this 3. Med uttrycket ”utdelning” förstås i den-

Article means income from shares or other nä artikel inkomst av aktier eller andra rättig-

rights, not being debt-claims, participating in heter, som inte är fordringar, med rätt till

profits, as well as income from other corpor- andel i vinst, samt inkomst av andra andelar i

ate rights which is subjected 10 the same tax- bolag, som enligt lagstiftningen i den avtals-

ation treatment as income from shares by the slutande stat där det utdelande bolaget har

laws of the Contracting State of which the hemvist vid beskattningen behandlas på sam-

company making the distribution is a resi- ma sätt som inkomst av aktier. dent.

4. The provisions of paragraphs I and 2 4. Bestämmelserna i punkterna 1 och 2 till-

shall not apply if the beneficial owner of the lämpas inte, om den, som har rätt till utdeldividends, being a resident of a Contracting ningen har hemvist i en avtalsslutande stat

State, carries on business in the other Con- och bedriver rörelse i den andra avtalsslutracting State of which the company paying tande staten, där bolaget som betalar utdelthe dividends is a resident. through a perma- ningen har hemvist, från där beläget fast nent establishment situated therein, or per- driftställe eller utövar självständig yrkesverk-

forms in that other Contracting State inde- samhet i denna andra avtalsslutande stat från pendent personal services from a fixed base där belägen stadigvarande anordning, samt situated therein, and the holding in respect of den andel på grund av vilken utdelningen be-

which the dividends are paid is effectively talas äger verkligt samband med det fasta connected with such permanent establish- driftstället eller den stadigvarande anordningment or fixed base. In such case the provi- en. I sådant fall tillämpas bestämmelserna i sions of Article 7 or Article 14, as the case artikel 7 respektive artikel 14. may be, shall apply.

5. Where a company which is a resident of 5. Om bolag med hemvist i en avtalsslu-

a Contracting State derives profits or income tande stat förvärvar inkomst från den andra

from the other Contracting State, that other avtalsslutande staten, får denna andra av- Contracting State may not impose any tax on talsslutande stat inte beskatta utdelning som

the dividends paid by the company, except bolaget betalar, utom i den mån utdelningen insofar as such dividends are paid 10 a resi- betalas till person med hemvist i denna andra dent of that other Contracting State or insofar avtalsslutande stat eller i den mån den andel

as the holding in respect of which the divi- på grund av vilken utdelningen betalas äger dends are paid is effectively connected with a verkligt samband med fast driftställe eller sta-

permanent establishment or a fixed base si- digvarande anordning i denna andra avtalstuated in that other Contracting State, nor slutande stat. och ej heller beskatta bolagets

subject the company's undistributed profits icke utdelade vinst, även om utdelningen el-

, 1

Prop. 1986/87: 17

to a tax on the company's undistributed pro- ler den icke utdelade vinsten helt eller delvis fits, even if the dividends paid or the undistri- utgörs av inkomst som uppkommit i denna buted profits consist wholly or partly of pro- andra avtalsslutande stat.

fits or income arising in that other Contract-

ing State.

Article 11 Artikel 11 Interest Ränta

1. Interest arising in a Contracting State 1. Ränta, som härrör från en avtalsslutande

and paid to a resident of the other Contract- stat och som betalas till person med hemvist i ing State may be taxed in that other Contract- den andra avtalsslutande staten, får beskattas ing State. i denna andra avtalsslutande stat.

2. However, such interest may also be 2. Räntan får emellertid beskattas även i taxed in the Contracting State in which it den avtalsslutande stat från vilken den här-

arises, and according to the laws of that Con- rör. enligt lagstiftningen i denna avtalsslu-

tracting State, but if the recipient is the bene- tande stat. men om mottagaren har rätt till ficial owner of the interest the tax so charged räntan får skatten inte överstiga 10 procent shall not exceed 10 per cent of the gross av räntans bruttobelopp. amount of the interest.

3. Notwithstanding the provisions of para- 3. Utan hinder av punkt 2 skall ränta som

graph 2, interest derived from a Contracting förvärvas från en avtalsslutande stat undan-

State is exempt from tax in that State, if it is tas från beskattning i denna stat om räntan pad: betalas:

(a) in the case of China: a) beträffande Kina:

() to the Government of the People's 1) till Folkrepubliken Kinas regering;

Republic of China:

(11) to the People's Bank of China: 2) till Kinas folkbank:

(111) on a loan directly or indirectly fin- 3) för lån som direkt eller indirekt finan-

anced or guaranteed by the Bank of China sicras eller garanteras av Kinas bank eller

or the China International Trust and In- Kinas internationella kredit och investe-

vestment Company (CITIC): ringsbolag (”CITIC”): (iv) to a financial institution appointed 4) till finansinrättning utsedd av Folkre-

by the Government of the People's Repub- publiken Kinas regering och ömsesidigt

lic of China and mutually agreed upon by överenskommen av de behöriga myndighe-

the competent authorities of the two Con- terna i de båda avtalsslutande staterna:

tracting States;

(b) in the case of Sweden: b) beträffande Sverige:

(i) to the Government of Sweden; 1) till Sveriges regering;

(ii) to the Bank of Sweden: 2) till Sveriges riksbank;

(iii) on a loan, directly or indirectly fin- 3) för lån direkt eller indirekt finansiera-

anced or guaranteed by the Swedish Ex- de eller garanterade av Exportkreditnämn-

port Credit Guarantee Board, the National den, riksgäldskontoret eller Fonden för in-

Debt Office or the Swedish Fund for Indus- dustriellt samarbete med u-länder (”Swed-

trial Cooperation with Developing Coun- fund"); tries (""Swedfund""):

(iv) to a financial institution appointed 4) till finansinrättning utsedd av Sveriges

by the Government of Sweden and mutual- regering och ömsesidtgt överenskommen

ly agreed upon by the competent authori- av de behöriga myndigheterna i de båda

ties of the two Contracting States. avtalsslutande staterna.

+2 Riksdagen 1986/87. I saml. Nr 17

Prop. 1986/87: 17

4, The term "”interest” as used in this Arti- 4. Med uttrycket ”ränta” förstås i denna cle means income from debt-claims of every artikel inkomst av varje slags fordran, antingkind, whether or not secured by mortgage en den säkerställts genom inteckning i fast and whether or not carrying a right to partici- egendom eller inte och antingen den medför

pate in the debtor's profits, and in particular, rätt till andel i gäldenärens vinst eller inte.

income from Government securities and in- Uttrycket åsyftar särskilt inkomst av värde-

come from bonds or debentures, including papper som utfärdats av staten och inkomst

premiums and prizes attaching to such secur- av obligationer eller debentures, däri inbe-

ities, bonds or debentures. Penalty charges gripna agiobelopp och vinster som hänför sig

for late payment shall not be regarded as till sådana värdepapper, obligationer eller deinterest for the purpose of this Article. bentures. Straffavgift på grund av sen betal-

ning anses inte som ränta vid tillämpningen

av denna artikel.

5. The provisions of paragraphs 1 and 2 5. Bestämmelserna I punkterna I och 2 tillshall not apply if the beneficial owner of the lämpas inte, om den som har rätt till räntan interest, being a resident of a Contracting har hemvist i en avtalsslutande stat och be- State, carries on business in the other Con- driver rörelse i den andra avtalsslutande sta-

tracting State in which the interest arises, ten, från vilken räntan härrör, från där belä-

through a permanent establishment situated get fast driftställe eller utövar självständig

therein, or performs in that other Contracting yrkesverksamhet i denna andra avtalsslu-

State independent personal services from a tande stat från där belägen stadigvarande anfixed base situated therein, and the debt- ordning, samt den fordran för vilken räntan claim in respect of which the interest is paid betalas äger verkligt samband med det fasta is effectively connected with such permanent driftstället eller den stadigvarande anordningestablishment or fixed base. In such case the en. I sådant fall tillämpas bestämmelserna i

provisions of Article 7 or Article 14, as the artikel 7 respektive artikel 14.

case may be, shall apply.

6. Interest shall be deemed to arise in a 6. Ränta anses härröra från en avtalsslu- Contracting State when the payer is the Gov- tande stat om utbetalaren är den statens regeernment of that Contracting State, a local ring, lokal myndighet eller person med hemauthority thereof or a resident of that Con- vist i denna avtalsslutande stat. Om emeller-

tracting State. Where, however, the person tid den person som betalar räntan, antingen

paying the interest, whether he is a resident han har hemvist i en avtalsslutande stat eller of a Contracting State or not, has in a Con- inte, I en avtalsslutande stat har fast drifttracting State a permanent establishment or a ställe eller stadigvarande anordning i samfixed base in connection with which the in- band varmed den skuld uppkommit på vilken debtedness on which the interest is paid was räntan betalas, och räntan belastar det fasta incurred, and such interest is borne by such driftstället eller den stadigvarande anordningpermanent establishment or fixed base, then en, anses räntan hörröra från den avtalsslusuch interest shall be deemed to arise in the tande stat där det fasta driftstället eller den Contracting State in which the permanent es- stadigvarande anordningen finns.

tablishment or fixed base is situated. 7. Where, by reason of a special relation- 7. Då på grund av särskilda förbindelser ship between the payer and the beneficial mellan utbetalaren och den som har rätt till owner or between both of them and some räntan celler mellan dem båda och annan per-

other person, the amount of the interest, hav- son räntebeloppet, med hänsyn till den fording regard to the debt-claim for which it is ran för vilken räntan betalas, överstiger det

paid. exceeds the amount which would have belopp som skulle ha avtalats mellan utbetabeen agreed upon by the payer and the bene- laren och den som har rätt till räntan om ficial owner in the absence of such relation- sådana förbindelser inte förelegat. tillämpas

Prop. 1986/87: 17

ship, the provisions of this Article shall apply bestämmelserna i denna artikel endast på

only to the last-mentioned amount. In such sistnämnda belopp. I sådant fall beskattas

case, the excess part of the payments shall överskjutande belopp enligt lagstiftningen i

remain taxable according to the laws of each vardera avtalsslutande staten med iakttagan-

Contracting State, due regard being had to de av övriga bestämmelser i detta avtal. the other provisions of this Agreement.

Article 12 Artikel 12

Rovalties Rovalty

1. Royalties arising in a Contracting State I. Royalty, som härrör från en avtalssluand paid to a resident of the other Contract- tande stat och som betalas till person med ing State may be taxed in that other Contract- hemvist i den andra avtalsstutande staten, får

ing State. beskattas i denna andra avtalsslutande stat.

2, However, such royalties may also be 2, Royaltyn får emellertid beskattas även i taxed in the Contracting State in which they den avtalsslutande stat från vilken den härarise, and according to the laws of that Con- rör, enligt lagstiftningen i denna avtalsslutracting State, but if the recipient is the bene- tande stat, men om mottagaren har rätt till

ficial owner of the royalties the tax so royaltyn får skatten inte överstiga 10 procent charged shall not exceed 10 per cent of the av royaltyns bruttobelopp.

gross amount of the royalties.

3. The term '"'royalties” as used in this 3. Med uttrycket ”royalty”” förstås i denna Article means payments of any kind received artikel varje slags betalning som mottages såas a consideration for the use of, or the right som ersättning för nyttjandet av eller för rätto use, any copyright of literary, artistic or ten att nyttja upphovsrätt till litterärt, konstscientific work including cinematograph films närligt eller vetenskapligt verk, häri inbegri-

and films or tapes for radio or television pet biograffilm och inspelningar för radio cl-

broadcasting, any patent, know-how, trade ler television, patent, know-how, varumärke, mark, design or model, plan, secret formula mönster eller modell, ritning, hemligt recept or process, or for the use of, or the right to eller hemlig tillverkningsmetod eller för nyttuse, industrial, commercial or scientific jandet av eller rätten att nyttja industriell, equipment, or for information concerning in- kommersiell eller vetenskaplig utrustning el-

dustrial, commercial or scientific experience. ler för upplysning om erfarenhetsrön av indu-

striell, kommersiell eller vetenskaplig natur.

4. The provisions of paragraphs I and 2 4. Bestämmelserna i punkterna 1 och 2 tillshall not apply if the beneficial owner of the lämpas inte, om den som har rätt till royaltyn royalties, being a resident of a Contracting har hemvist i en avtalsslutande stat och be- State, carries on business in the other Con- driver rörelse i den andra avtalsslutande sta-

tracting State in which the royalties arise, ten, från vilken royaltyn härrör, från där be-

through a permanent establishment situated läget fast driftställe eller utövar självständig therein, or performs in that other Contracting yrkesverksamhet i denna andra avtalsslu- State independent personal services from a tande stat från där belägen stadigvarande anfixed base situated therein, and the right or ordning, samt den rättighet eller egendom i

property in respect of which the royalties are fråga om vilken royaltyn betalas äger verkligt paid is effectively connected with such per- samband med det fasta driftstället elter den manent establishment or fixed base. In such stadigvarande anordningen. I sådant fall tillcase the provisions of Article 7 or Article 14, lämpas bestämmelserna i artikel 7 respektive

as the case may be, shall apply. artikel 14.

5; Royalties shall be deemed to arise in a 5. Royalty anses härröra från en avtalsslu- Contracting State when the payer is the Gov- tande stat om utbetalaren är den statens rege-

Prop. 1986/87: 17

ernment of that Contracting State, a tocal ring, lokal myndighet eller person med hemauthority thereof or a resident of that Con- vist i denna avtalsslutande stat. Om emellertracting State. Where, however, the person tid den person som betalar royaltyn, antingen paying the royalties, whether he is a resident han har hemvist i en avtalsslutande stat eller of a Contracting State or not, has in a Con- inte, i en avtalsslutande stat har fast drifttracting State a permanent establishment or a ställe eller stadigvarande anordning i sam-

fixed base in connection with which the liabi- band varmed skyldigheten att betala royaltyn

lity to pay the royalties was incurred, and uppkommit och royaltyn belastar det fasta such royalties are borne by such permanent driftstället elter den stadigvarande anordningestablishment or fixed base, then such royal- en, anses royaltyn härröra från den avtalssluties shall be deemed to arise in the Contract- tande stat där det fasta driftstället eller den ing State in which the permanent establish- stadigvarande anordningen är belägen. ment or fixed base is situated.

6. Where, by reason of a special relation- 6. Då på grund av särskilda förbindelser

ship between the payer and the beneficial mellan utbetalaren och den som har rätt till

owner or between both of them and some royaltyn eller mellan dem båda och annan other person, the amount of the royalties, person royaltybeloppet, med hänsyn till det

having regard to the use, right or information nyttjande, den rätt eller den upplysning för

for which they are paid, exceeds the amount vilken royaltyn betalas, överstiger det belopp which would have been agreed upon by the som skulle ha avtalats mellan utbetalaren och

payer and the beneficial owner in the absence den som har rätt till royaltyn om sådana för-

of such relationship, the provisions of this bindelser inte förelegat, tillämpas bestämmel- Article shall apply only to the last-mentioned serna i denna artikel endast på sistnämnda

amount. In such casc, the excess part of the belopp. I sådant fall beskattas överskjutande

payments shall remain taxable according to belopp enligt lagstiftningen i vardera avtalsthe laws of each Contracting State, due re- slutande staten med iakttagande av övriga gard being had to the other provisions of this bestämmelser i detta avtal. Agreement.

Article 13 Artikel 13 Capital gains Reualisationsvinst

1. Gains derived by a resident of a Con- 1. Vinst, som person med hemvist i en

tracting State from the alienation of immova- avtalsslutande stat förvärvar på grund av ble property referred to in Article 6 and si- överlåtelse av sådan fast egendom som avses tuated in the other Contracting State may be 1 artikel 6 och som är belägen i den andra taxed in that other Contracting State. avtalsslutande staten, får beskattas i denna

andra avtalsslutande start.

2. Gains from the alienation of movable 2, Vinst på grund av överlåtelse av lös

property forming part of the business pro- egendom, som utgör del av rörelsetillgångperty of a permanent establishment which an arna I fast driftställe, vilket ett företag i en

enterprise of a Contracting State has in the avtalsslutande stat har i den andra avtalssluother Contracting State or of movable pro- tande staten, eller av lös egendom, hänförlig perty pertaining to a fixed base available to a till stadigvarande anordning för att uviva resident of a Contracting State in the other självständig yrkesverksamhet, som person Contracting State for the purpose of perform- med hemvist i en avtalsslutande stat har i den ing independent personal services, including andra avtalsslutande staten, får beskattas i such gains from the alienation of such a per- denna andra avtalsslutande stat. Detsamma manent establishment (alone or together with gäller vinst på grund av överlåtelse av sådant

Prop. 1986/87: 17

the whole enterprise) or of such a fixed base, fast driftställe (för sig eller tillsammans med

may be taxed in that other Contracting State. hela företaget) eller av sådan stadigvarande

anordning.

3. Gains from the alienation of ships or 3. Vinst på grund av överlåtelse av skepp

aircraft operated in international traffic and eller luftfartyg som används i internationell movable property, pertaining to the opera- trafik och lös egendom som är hänförlig till tion of such ships or aircraft shall be taxable användningen av sådana skepp eller luftfar-

only in the Contracting State in which the tyg beskattas endast i den avtalsslutande stat head office of the enterprise is situated. där företaget har sitt huvudkontor. 4, Gains from the alienation of shares of 4, Vinst på grund av överlåtelse av aktier i

the capital stock of a company the property ett bolag vars tillgångar direkt eller indirekt of which consists directly or indirectly princi- huvudsakligen består av fast egendom beläpally of immovable property situated in a gen i en avtalsslutande stat får beskattas i Contracting State may be taxed in that Con- denna avtalsslutande stat.

tracting State. 5. Gains from the alienation of shares other 5. Vinst på grund av överlåtelse av aktier

than those mentioned in paragraph 4 repre- av annat slag än sådana som avses i punkt 4,

senting a participation of at least 25 per cent vilka utgör en andel av minst 25 procent i ett

in a company which is a resident of a Con- bolag med hemvist i en avtalsslutande stat,

tracting State may be taxed in that Contract- får beskattas i denna avtalsslutande stat.

ing State.

6. Gains derived by a resident of a Con- 6. Vinst på grund av överlåtelse av annan

tracting State from the alienation of any pro- egendom än sådan som avses i punkterna 1-5 perty other than that referred to in para- och som härrör från den andra avtalsslutande graphs I to 5 and arising in the other Con- staten får beskattas i denna andra avtalsslutracting State may be taxed in that other Con- tande stat. tracting State.

Article 14 Artikel 14

Independent personal services Självständig yrkesutövning

1. Income derived by a resident of a Con- 1. Inkomst, som person med hemvist i en

tracting State in respect of professional ser- avtalsslutande stat förvärvar genom att utöva vices or other activities of an independent fritt yrke eller annan självständig verksamcharacter shall be taxable only in that Con- het, beskattas endast i denna avtalsslutande tracting State except in one of the following stat, utom om någon av följande omständig-

circumstances, when such income may also heter föreligger, då sådan inkomst får beskat-

be taxed in the other Contracting State: tas även i den andra avtalsslutande staten:

(a) if he has a fixed base regularly available a) om han i den andra avtalsslutande staten to him in the other Contracting State for the har en stadigvarande anordning som regelpurpose of performing his activities; in that mässigt står till hans förfogande för att utöva case, only so much of the income as is attri- verksamheten; i sådant fall får endast den del butable to that fixed base may be taxed in av inkomsten beskattas i denna andra av-

that other Contracting State; talsslutande stat som är hänförlig till denna

stadigvarande anordning:

(b) if his stay in the other Contracting State b) om han vistas i den andra avtalsslutande is for a period or periods exceeding in the staten under tidrymd eller tidrymder som aggregate 183 days in the calendar year con- sammanlagt överstiger 183 dagar under ka-

cerned: in that case, only so much of the lenderåret i fråga: i sådant fall får endast den income as is derived from his activities per- del av inkomsten som förvärvas genom verk-

Prop. 1986/87: 17

formed in that other Contracting State may samhet som utövas i denna andra avtalsslube taxed in that other Contracting State. lande stat beskattas i denna andra avtalsslu-

tande stat.

2. The term "professional services” in- 2. Uttrycket ”fritt yrke” inbegriper särcludes, especially, independent scientific, li- skilt självständig vetenskaplig, litterär och terary, artistic, eductional or teaching activi- konstnärlig verksamhet, uppfostrings- och ties as well as the independent activities of undervisningsverksamhet samt sådan självphysicians, lawyers, engineers, architects, ständig verksamhet som läkare, advokat, in-

dentists and accountants. genjör, arkitekt, tandläkare och revisor ut- Övar.

Article 15 Artikel 15 Dependent personal services Enskild tjänst

1. Subject to the provisions of Articles 16, 1. Om inte bestämmelserna I artiklarna 16, 18. 19, 20 and 21. salaries, wages and other 18, 19, 20 och 21 föranleder annat, beskattas

similar remuneration derived by a resident of lön och annan liknande ersättning, som per-

a Contracting State in respect of an employ- son med hemvist i en avtalsslutande stat uppment shall be taxable only in that Contracting bär på grund av anställning, endast i denna State unless the employment is exercised in avtalsslutande stat, såvida inte arbetet utförs the other Contracting State. If the employ- i den andra avtalsslutande staten. Om arbetet ment is so exercised, such remuneration as is utförs i denna andra avtalsslutande stat, får

derived therefrom may be taxed in that other ersättning som uppbärs för arbetet beskattas

Contracting State. där.

2. Notwithstanding the provisions of para- 2. Utan hinder av bestämmelserna i punkt

graph I, remuneration derived by a resident I beskattas ersättning, som person med hem-

of a Contracting State in respect of an em- vist i en avtalsslutande stat uppbär för arbete

ployment exercised in the other Contracting som utförs i den andra avtalsslutande staten, State shall be taxable only in the first-men- endast 1 den förstnämnda avtalsslutande stationed Contracting State, if: ten. om:

(a) the recipient is present in that other a) mottagaren vistas i denna andra avtals- Contracting State for a period or periods not slutande stat under tidrymd eller tidrymder exceeding in the aggregate 183 days in the som sammanlagt inte överstiger 183 dagar un-

calendar year concerned; and der kalenderåret i fråga, och

(b) the remuneration is paid by, or on be- b) ersättningen betalas av arbetsgivare som

half of. an employer who is not a resident of inte har hemvist i denna andra avtalsslutande that other Contracting State: and stat eller på dennes vägnar, samt (c) the remuneration is not borne by a per- C) ersättningen inte belastar fast driftställe

manent establishment or a fixed base which eller stadigvarande anordning som arbetsgithe employer has in that other Contracting varen har i denna andra avtalsslutande stat.

State. 3. Notwithstanding the provisions of para- 3. Utan hinder av bestämmelserna 1 punkgraphs 1 and 2, remuneration derived in re- terna 1 och 2 får ersättning för arbete, som

spect of an employment exercised aboard a utförs ombord på skepp eller luftfartyg som

ship or aircraft operated in international traf- används i internationell trafik av ett företag i

fic by an enterprise of a Contracting State en avtalsslutande stat, beskattas i denna avmay be taxed in that Contracting State. talsslutande stat.

Prop. 1986/87: 17

Article 16 Artikel 16

Directors" fees and remunerations of top-le- Styrelsearvoden och ersättningar till tjänstevel manageriul officials män med högre företagsledande funktioner

1. Directors” fees and other similar pay- 1. Styrelsearvode och annan liknande erments derived by a resident of a Contracting sättning, som person med hemvist i en av-

State in his capacity as a member of the talsslutande stat uppbär i egenskap av medboard of directors of a company which is a lem i styrelse eller annat liknande organ i resident of the other Contracting State may bolag med hemvist i den andra avtalsslutande be taxed in that other Contracting State. staten, får beskattas i denna andra avtalsslu-

tande stat.

2. Salaries, wages and other similar remun- 2. Lön och annan liknande ersättning. som

eration derived by a resident of a Contracting person med hemvist i en avtalsslutande stat State in his capacity as an official in a top-le- uppbär i egenskap av tjänsteman med högre

vel managerial position of a company which företagsledande funktion i bolag med hemvist is a resident of the other Contracting State i den andra avtalsslutande staten, får beskatmay be taxed in that other Contracting State. tas i denna andra avtalsslutande stat.

Article 17 Artikel 17 Artistes and athletes Artister och idrottsmän

1. Notwithstanding the provisions of Arti- 1. Utan hinder av bestämmelserna 1 artikcles 14 and 15. income derived by a resident larna 14 och 15 får inkomst, som person med

of a Contracting State as an entertainer, such hemvist i en avtalsslutande stat förvärvar ge-

as a theatre, motion picture, radio or televi- nom sin personliga verksamhet i den andra sion artiste, or a musician, or as an athlete, avtalsslutande staten i egenskap av artist, såfrom his personal activities as such exercised som teater- eller filmskådespelare, radio- elin the other Contracting State, may be taxed ler televisionsartist eller musiker, eller av in that other Contracting State. idrottsman, beskattas i denna andra avtals-

slutande stat.

2. Where income in respect of personal 2. I fall då inkomst genom personlig verkactivities exercised by an entertainer or an samhet, som artist eller idrottsman utövar i

athlete in his capacity as such accrues not to denna egenskap, inte tillfaller artisten eller

the entertainer or athlete himself but to an- idrottsmannen själv utan annan person, får other person, that income may, notwith- denna inkomst, utan hinder av bestämmelserstanding the provisions of Articles 7, 14 and na i artiklarna 7, 14 och 15, beskattas i den 15, be taxed in the Contracting State in which avtalsslutande stat där artisten eller idrottsthe activities of the entertainer or athlete are mannen utövar verksamheten. exercised.

3. Notwithstanding the provisions of para- 3. Utan hinder av bestämmelserna I punkgraphs 1 and 2, income derived by enter- terna I och 2 skall inkomst, vilken förvärvas tainers or athletes who are residents of a av artist eller idrottsman med hemvist i en Contracting State from activities referred to avtalsslutande stat från verksamhet som

in paragraphs 1 and 2 exercised in the other avses i punkterna I och 2 och som utövas i

Contracting State under a plan of cultural den andra avtalsslutande staten enligt en plan

exchange between the Governments of the för kulturellt utbyte mellan regeringarna i de Contracting States, shall be exempt from tax avtalsslutande staterna, undantas från bein that other Contracting State. skattning i denna andra avtalsslutande stat.

Prop. 1986/87: 17

Article 18 Artikel I8 Pensions Pension

I. Subject to the provisions of paragraph 2 I. Om inte bestämmelserna i artikel 19

of Article 19, pensions and other similar re- punkt 2 föranleder annat, beskattas pension muneration paid to a resident of a Contract- och annan liknande ersättning, som med aning State in consideration of past employ- ledning av tidigare anställning betalas till per-

ment shall be taxable only in that Contracting son med hemvist i en avtalsslutande stat, en-

State. dast i denna avtalsslutande stat.

2. Notwithstanding the provisions of para- 2. Utan hinder av bestämmelserna i punkt graph 1, pensions paid and other similar pay- 1, beskattas pension och annan liknande erments made under the social security system sättning, vilken betalas enligt socialförsäk-

or from a special fund of a Contracting State ringssystemet i en avtalsslutande stat eller

or local authority thereof shall be taxable från en särskild fond som bildats av denna only in that Contracting State. avtalsslutande stat eller dess lokala myndig-

heter, endast i denna avtalsslutande stat.

Article 19 Artikel 19

Government services Offentlig tjänst

1. (a) Remuneration, other than a pension, 1. a) Ersättning, med undantag av pension,

paid by the Government of a Contracting som betalas av regeringen i en avtalsslutande State or a local authority thereof to an indivi- stat eller dess lokala myndigheter till fysisk dual in respect of services rendered to the person på grund av offentligt uppdrag i denna Government of that Contracting State or a avtalsslutande stats regerings eller dess lolocal authority thereof, in the discharge of kala myndigheters tjänst beskattas endast i functions of a governmental nature, shall be denna avtalsslutande stat.

taxable only in that Contracting State. (b) However, such remuneration shall be b) Sådan ersättning beskattas emellertid taxable only in the other Contracting State if endast i den andra avtalsslutande staten om

the services are rendered in that other Con- arbetet utförs 1 denna andra avtalsslutande

tracting State and the individual is a resident stat och personen i fråga har hemvist i denna

of that other Contracting State who: andra avtalsslutande stat och

(i) is a national of that other Contracting 1) är medborgare i denna andra avtals-

State: or slutande stat, eller

(ii) did not become a resident of that 2) inte fick hemvist i denna andra av-

other Contracting State solely for the pur- talsslutande stat uteslutande för att utföra

pose of rendering the services. arbetet.

2. (a) Any pension paid by, or out of funds 2. a) Pension, som betalas av, eller från

created by, the Government of a Contracting fonder inrättade av, regeringen i en avtalsslu-

State or a Jocal authority thereof to an indivi- tande stat eller dess lokala myndigheter till

dual in respect of services rendered to the fysisk person på grund av offentligt uppdrag i

Government of that Contracting State or a denna avtalsslutande stats regerings eller local authority thereof, in the discharge of dess lokala myndigheters tjänst, beskattas functions of a governmental nature, shall be endast i denna avtalsslutande stat. taxable only in that Contracting State. (b) However, such pension shall be taxable b) Sådan pension beskattas emellertid enonly in the other Contracting State if the indi- dast i den andra avtalsslutande staten om per-

vidual is a resident of, and a national of, that sonen i fråga har hemvist och är medborgare i

other Contracting State. denna andra avtalsslutande stat. 3. The provisions of Articles 15, 16, 17 and 3. Bestämmelserna i artiklarna 15, 16, 17

Prop. 1986/87: 17

18 shall apply to remuneration and pensions och 18 tillämpas på ersättning och pension

in respect of services rendered in connection som betalas på grund av arbete som utförts I

with a business carried on by the Govern- samband med rörelse som bedrivs av rege-

ment of a Contracting State or a local author- ringen i en avtalsslutande stat eller dess 10-

ity thercof. kala myndigheter.

Article 20 Artikel 20 Students and trainees Studerande, praktikanter, m.fl.

A student. business apprentice or trainee Studerande, affärspraktikant eller lärling, who is or was immediately before visiting a som har eller omedelbart före en vistelse i en Contracting State. a resident of the other avtalsslutande stat hade hemvist i den andra

Contracting State and who is present in the avtalsslutande staten och som uppehåller sig i

first-mentioned Contracting State solely for den förstnämnda avtalsslutande staten enbart

the purpose of his education, training or ob- för sin undervisning eller utbildning eller för taining special technical experience shall be att erhålla särskild teknisk erfarenhet, skall exempt from tax in that first- mentioned Con- undantas från beskattning i denna avtalsslu-

tracting State wilh respect to: tande stat för:

(a) payments received from sources out- a) betalning som mottages från källa utan-

side that Contracting State for the purpose of för denna avtalsslutande stat för hans uppe-

his maintenance, education, study. research hälle, undervisning, studier, forskning eller

or training: utbildning:

(b) grants, scholarships or awards from a b) bidrag. stipendium eller belöning från en

government or a scientific, educational or regering eller en vetenskaplig, utbildnings- elother tax-exempt organization: and ler annan skattebefriad organisation; och

(c) income from personal services per- c) inkomst av arbete som utförs i denna formed in that Contracting State provided avtalsslutande stat under förutsättning att in-

that the income does not exceed 18 000 Swe- komsten inte överstiger 18 000 svenska kro-

dish kronor or its equivalent in Chinese yuan nor eller motvärdet i kinesiska yuan under ett for any taxable ycar. beskattningsår.

The benefits provided under sub-paragraph Skattebefrielse enligt punkt <c) ovan (c) shall extend only for such period of time medges endast för den tid som skäligen er-

as is reasonably necessary to complete the fordras för att fullborda undervisningen eller

education or training, but shall in no event utbildningen, men får inte i något fall avse

excced a period of seven consecutive years. längre tidrymd än sju på varandra följande år.

Article 21 Artikel 21 Teachers and researchers Lärare och forskare

1. An individual who is a resident of a 1. En fysisk person, som har hemvist i en Contracting State at the beginning of his visit avtalsslutande stat vid påbörjandet av en visto the other Contracting State and who, at the telse I den andra avtalsslutande staten och

invitation of the Government of that other som, på inbjudan av regeringen i denna andra Contracting State or of a university or other avtalsslutande stat eller av universitet eller educational or scientific research institution annan undervisnings- eller vetenskaplig

situated in that other Contracting State and forskningsinstitution belägen i denna andra

approved by an educational authority of that avtalsslutande stat och erkänd av undervis-

other Contracting State, is present in that ningsmyndighet där, vistas i denna andra avother Contracting State for the primary pur- talsslutande stat huvudsakligen för att föreläpose of teaching, giving lectures or engaging sa eller bedriva undervisning eller forskning

Prop. 1986/87: 17

in research at such university or other educa- vid sådant universitet eller sådan annan untional or scientific research institution shall dervisnings- eller vetenskaplig forskningsin-

be exempt from tax by that other Contracting stitution, är undantagen från beskattning i

State on his income from personal services denna andra avtalsslutande stat för inkomst

for teaching, giving lectures or engaging in på grund av undervisning eller forskning vid

research at such university or other educa- sådant universitet eller sådan annan undertional or scientific research institution for a visnings- eller vetenskaplig forskningsanstalt period not exceeding three years from the under en tidrymd som inte överstiger tre år,

date of his arrival in that other Contracting räknat från dagen för hans ankomst till denna

State. andra avtalsslutande stat.

2. The exemption granted under paragraph 2. Skattebefrielse enligt punkt I medges

1 shall not apply to income from research if inte beträffande inkomst av forskning, om such research is undertaken not in the public forskningen sker, inte i allmänt intresse, utan

interest but primarily for the private benefit företrädesvis för att gagna viss persons eller of a specific person or specific persons. vissa personers privata intressen.

Article 22 Artikel 22 Other income Annan inkomst

1. Hems of income of a resident of a Con- 1. Inkomst, som person med hemvist i en

tracting State not dealt with in the foregoing avtalsslutande stat förvärvar och som inte Articles of this Agreement and arising in the behandlas i föregående artiklar av detta avtal

other Contracting State may be taxed in that och som härrör från den andra avtalsslutande

other Contracting State. staten, får beskattas i denna andra avtalsslu-

tande stat.

2. However, items of income of a resident 2. Inkomst, som inte behandlas i föregåenof a Contracting State, wherever arising, not de artiklar i detta avtal och som inte avses I

dealt with in the foregoing Articles of this punkt I och som person med hemvist i en Agreement, and other than those referred to avtalsslutande stat förvärvar, beskattas enin paragraph 1, shall be taxable only in that dast i denna avtalsslutande stat, oavsett var-

Contracting State. ifrån inkomsten härrör.

3. The provisions of paragraphs 1 and 2 3. Bestämmelserna i punkterna 1 och 2 tillshall not apply to income, other than income lämpas inte på inkomst, med undantag för from immovable property as defined in para- inkomst av fast egendom som avses i artikel 6

graph 2 of Anticle 6, if the recipient of such punkt 2, om mottagaren av inkomsten har

income who is a resident of a Contracting hemvist i en avtalsslutande stat och bedriver State, carries on business in the other Con- rörelse i den andra avtalsslutande staten från tracting State through a permanent establish- där beläget fast driftställe eller utövar självment situated therein, or performs in that ständig yrkesverksamhet i denna andra av-

other Contracting State independent personal talsslutande stat från där belägen stadigva-

services from a fixed base situated therein, rande anordning, samt den rättighet eller

and the right or property in respect of which egendom i fråga om vilken inkomsten betalas the income is paid is effectively connected äger verkligt samband med det fasta driftstälwith such permanent establishment or fixed let eller den stadigvarande anordningen, I såbase. In such case the provisions of Article 7 dant fall tillämpas bestämmelserna i artikel 7

or Article 14, as the case may be, shall apply. respektive artikel 14.

ta ra

Prop. 1986/87: 17

Article 23 Artikel 23

Elimination of double taxation Undvikande av dubbelbeskattning

1. In the case of China, double taxation 1. Beträffande Kina undviks dubbelbeshall be avoided as follows: skattning på följande sätt: (a) Where a resident of China derives in- a) I fall då person med hemvist i Kina förcome from Sweden the amount of Swedish värvar inkomst från Sverige får den svenska tax payable in respect of that income in ac- skatt som betalas för denna inkomst enligt

cordance with the provisions of this Agree- bestämmelserna i detta avtal avräknas mot

ment may be allowed as a credit against the den kinesiska skatt som påförs denna person.

Chinese tax imposed on that resident. The Avräkningsbeloppet får emellertid inte överamount of credit, however, shall not exceed stiga den del av den kinesiska skatten som är

the amount of the Chinese tax computed as hänförlig till denna inkomst enligt skattelag-

appropriate to that income in accordance stiftningen i Kina. : with the taxation laws and regulations of

China.

(b) Where the income derived from Swe- b) Om inkomsten som förvärvas från Sveriden is a dividend paid by a company which is ge utgörs av utdelning som bolag med hema resident of Sweden to a company which is a vist i Sverige betalar till bolag med hemvist i

resident of China and which owns not less Kina vilket äger minst 10 procent av aktiekathan 10 per cent of the share capital of the pitalet i det bolag som betalar utdelningen

company paying the dividend, the credit shall skall vid avräkningen medtas den svenska take into account the Swedish tax payable by skatt som bolaget som betalar utdelningen the company paying the dividend in respect erlägger för sin inkomst. of its income.

2. In the case of Sweden, double taxation 2. Beträffande Sverige undviks dubbelbeshall be avoided as follows: skattning på följande sätt:

(a) Where a resident of Sweden derives a) I fall då person med hemvist i Sverige

income which under the laws of China and in uppbär inkomst som enligt kinesisk lagstiftaccordance with the provisions of this Agree- ning och enligt bestämmelserna i detta avtal

ment may be taxed in China, Sweden shall får beskattas i Kina, skall Sverige — i enlighet

allow — subject to the provisions of the law med bestämmelserna i svensk lagstiftning beof Sweden concerning credit for foreign tax träffande avräkning av utländsk skatt (även i (as it may be amended from time to time den lydelse de framdeles kan få genom att without changing the general principle here- ändras utan att den allmänna princip som of) — as a deduction from the tax on such: anges här ändras) — från skatten på sådan income. an amount equal to the Chinese tax inkomst avräkna ett belopp motsvarande den paid in respect of such income. skatt som erlagts i Kina för inkomsten.

(b) Notwithstanding the provisions of sub- b) I fall då person med hemvist i Sverige paragraph (a). where a resident of Sweden förvärvar inkomst eller vinst som enligt bederives income which in accordance with the stämmelserna i artikel 7 eller artikel 14 reprovisions of Article 7 or Article 14, or gains spektive artikel 13 punkt 2 får beskattas i which in accordance with the provisions of Kina, skall Sverige, utan hinder av bestämparagraph 2 of Article 13, may be taxed in melserna 1 punkt a), undanta sådan inkomst China, Sweden shall exempt such income or eller vinst från skatt. Denna bestämmelse gälgains from tax provided that the principal ler dock endast om den övervägande delen av part of the income or gains arises from busi- inkomsten eller vinsten härrör från rörelse ness activities or independent personal ser- eller självständig yrkesutövning som bedrivs vices carried on within China. i Kina.

(c) Notwithstanding the provisions of sub- c) Utan hinder av bestämmelserna i punkt

paragraph (a), dividends paid by a company a) är utdelning från bolag med hemvist i Kina

Prop. 1986/87: 17

being a resident of China to a company which till bolag med hemvist i Sverige undantagen

is a resident of Sweden shall be exempt from från svensk skatt i den mån utdelningen enligt

Swedish tax to the extent that the dividends svensk lagstiftning skulle ha varit undantagen

would have been exempt under Swedish law från svensk skatt om båda bolagen hade varit

if both companies had been Swedish com- svenska bolag.

panies. (d) Where a resident of Sweden derives d) I fall då person med hemvist i Sverige income which, in accordance with the provi- förvärvar inkomst, som enligt bestämmelsersions of Article 8, paragraph 3 of Article 13, na i artikel 8, artikel 13 punkt 3, artikel 18

paragraph 2 of Article 18 and paragraphs 1 punkt 2 och artikel 19 punkterna 1 och 2 and 2 of Article 19, shall be taxable only in beskattas endast i Kina, eller förvärvar in- China, or derives income or gains which in komst eller vinst, som enligt bestämmelserna accordance with sub-paragraph (b) of this i punkt b) skall undantas från svensk skatt,

paragraph shall be exempt from Swedish tax, får Sverige beakta inkomsten eller vinsten

Sweden may take such income or gains into vid bestämmandet av svensk progressiv account when determining the graduated rate skatt.

of Swedish tax. 3. For the purpose of sub-paragraph (a) of 3. Vid tillämpningen av punkt 2 a) skall, i paragraph 2, in respect of the items of income fråga om inkomst som avses i artiklarna 10, referred to in Articles 10, 11 and 12 the Il och 12, ”den skatt som erlagts i Kina”

amount of "Chinese tax paid” shall be anses uppgå till 10 procent av utdelningens deemed to be equal to 10 per cent of the gross bruttobelopp, 10 procent av räntans brutto-

dividends, 10 per cent of the gross interest belopp respektive 20 procent av royaltyns

and 20 per cent of the gross royalties. bruttobelopp.

The provisions of this paragraph shall ap- Bestämmelserna i denna punkt gäller enply only for the first ten ycars for which this dast de första tio år under vilket detta avtal Agreement is effective. This period may be tillämpas. Denna tidrymd kan förlängas geextended by mutual agreement between the nom ömsesidig överenskommelse mellan de competent authorities of the Contracting behöriga myndigheterna i de avtalsslutande

States. | staterna.

Article 24 Artikel 24

Non-discrimination Förbud mot diskriminering

1. Nationals of a Contracting state shall not 1. Medborgare i en avtalsslutande stat skall be subjected in the other Contracting State to inte i den andra avtalsslutande staten bli föreany taxation or any requirement connected mål för beskattning eller därmed sammantherewith, which is other or more burden- hängande krav som är av annat slag eller mer

some than the taxation and connected re- tyngande än den beskattning och därmed quirements to which nationals of that other sammanhängande krav som medborgare i

Contracting State in the same circumstances denna andra avtalsslutande stat under samma

are or may be subjected. The provisions of förhållanden är eller kan bli underkastad.

this paragraph shall, notwithstanding the Utan hinder av bestämmelserna i artikel 1

provisions of Article I, also apply to persons tillämpas denna bestämmelse även på person who are not residents of one or both of the som inte har hemvist i en avtalsslutande stat Contracting States. elter i båda avtalsslutande staterna. 2. The taxation on a permanent establish- 2. Beskattningen av fast driftställe, som

ment which an enterprise of a Contracting företag I en avtalsslutande stat har i den and- State has in the other Contracting State shall ra avtalsslutande staten, skall i denna andra

not be less favourably levied in that other avtalsslutande stat inte vara mindre fördelak-

Prop. 1986/87: 17

Contracting State than the taxation levied on tig än beskattningen av företag i denna andra enterprises of that other Contracting State avtalsslutande stat, som bedriver verksamhet carrying on the same activities. The provi- av samma slag. Bestämmelserna i denna sions of this paragraph shall not be construed punkt anses inte medföra skyldighet för en as obliging a Contracting State to grant to avtalsslutande stat att medge person med residents of the other Contracting State any hemvist i den andra avtalsslutande staten såpersonal allowances, reliefs and reductions dant personligt avdrag vid beskattningen, såbased on its policy or on account of civil dan befrielse eller sådan nedsättning av polistatus or family responsibilities which it cy-skäl eller på grund av civilstånd eller förgrants to its own residents. sörjningsplikt mot familj som medges person

med hemvist i den egna staten.

3. Except where the provisions of para- 3. Utom i de fall då bestämmelserna i artigraph I of Article 9, paragraph 7 of Article kel 9 punkt 1, artikel 11 punkt 7 eller artikel 11, or paragraph 6 of Article 12. apply, inter- 12 punkt 6 tillämpas, är ränta, royalty och est. royalties and other disbursements paid annan betalning från företag i en avtalssluby an enterprise of a Contracting State to a tande stat till person med hemvist i den andra resident of the other Contracting State shall, avtalsslutande staten avdragsgilla vid befor the purpose of determining the taxable stämmandet av den beskattningsbara inprofits of such enterprise, be deductible un- komsten för sådant företag på samma villkor der the same conditions as if they had been som betalning till person med hemvist i den paid to a resident of the first-mentioned Con- förstnämnda avtalsslutande staten. tracting State.

4, Enterprises of a Contracting State, the 4. Företag i en avtalsslutande stat, vars capital of which is wholly or partly owned or kapital helt eller delvis ägs eller kontrolleras, controlled, directly or indirectly, by one or direkt eller indirekt, av en eller flera personer more residents of the other Contracting med hemvist i den andra avtalsslutande sta- State, shall not be subjected in the first-men- ten, skall inte i den förstnämnda avtalsslutioned Contracting State to any taxation or tande staten bli föremål för beskattning eller any requirement connected therewith which därmed sammanhängande krav som är av anis other or more burdensome than the taxa- nät slag eller mer tyngande än den beskatttion and connected requirements to which ning och därmed sammanhängande krav som other similar enterprises of the first-men- annat liknande företag I den förstnämnda avtioned Contracting State are or may be sub- talsslutande staten är eller kan bli underkasjected. tal.

S. The provisions of this Article shall, 5. Utan hinder av bestämmelserna i artikel notwithstanding the provisions of Article 2, 2 tillämpas bestämmelserna i förevarande arapply to taxes of every kind and description. tikel på skatter av varje slag och beskaffen-

het.

Article 25 Artikel 25 Mutual agreement procedure Förfarandet vid ömsesidig överenskommelse

1. Where a person considers that the ac- 1. Om en person anser att en avtalsslutions of one or both of the Contracting States tande stat eller båda avtalsslutande staterna result or will result for him in taxation not in vidlagit åtgärder som för honom medför eller accordance with the provisions of this Agree- kommer att medföra beskattning som strider ment, he may, irrespective of the remedies mot bestämmelserna 1 detta avtal, kan han. provided by the domestic laws of those Con- utan att detta påverkar hans rätt att använda tracting States, present his case to the com- sig av de rättsmedel som finns i dessa avtalspetent authority of the Contracting State of slutande staters interna rättsordning, fram-

account when determining the graduated rate skatt.

of Swedish tax.

3. For the purpose of sub-paragraph (a) of 3. Vid tillämpningen av punkt 2 a) skall, i paragraph 2, in respect of the items of income fråga om inkomst som avses i artiklarna 10, referred to in Articles 10, 11 and 12 the 11 och 12, ”den skatt som erlagts i Kina” amount of "Chinese tax paid” shall be anses uppgå till 10 procent av utdelningens

deemed to be equal to 10 per cent of the gross bruttobelopp, 10 procent av räntans brutto-

dividends, 10 per cent of the gross interest belopp respektive 20 procent av royaltyns

and 20 per cent of the gross royalties. bruttobelopp. The provisions of this paragraph shall ap- Bestämmelserna i denna punkt gäller en-

ply only for the first ten years for which this dast de första tio år under vilket detta avtal Agreement is effective. This period may be tillämpas. Denna tidrymd kan förlängas ge-

extended by mutual agreement between the nom ömsesidig överenskommelse mellan de

competent authorities of the Contracting behöriga myndigheterna i de avtalsslutande

States. | staterna.

Article 24 Artikel 24 Non-discrimination Förbud mot diskriminering

1. Nationals of a Contracting state shall not 1. Medborgare i en avtalsslutande stat skall be subjected in the other Contracting State to inte i den andra avtalsslutande staten bli före-

any taxation or any requirement connected mål för beskattning eller därmed sammantherewith, which is other or more burden- hängande krav som är av annat slag eller mer

some than the taxation and connected re- tyngande än den beskattning och därmed quirements to which nationals of that other sammanhängande krav som medborgare i Contracting State in the same circumstances denna andra avtalsslutande stat under samma

are or may be subjected. The provisions of förhållanden är eller kan bli underkastad.

this paragraph shall, notwithstanding the Utan hinder av bestämmelserna 1 artikel I

provisions of Article 1, also apply to persons tillämpas denna bestämmelse även på person

who are not residents of one or both of the som inte har hemvist i en avtalsslutande stat

Contracting States. eller i båda avtalsslutande staterna. 2. The taxation on a permanent establish- 2. Beskattningen av fast driftställe, som

ment which an enterprise of a Contracting företag i en avtalsslutande stat har i den and- State has in the other Contracting State shall ra avtalsslutande staten, skall i denna andra not be less favourably levied in that other avtalsslutande stat inte vara mindre fördelak-

24 ATUIKEeI 26

Exchange of information Utbyte av upplysningar I. The competent authorities of the Con- 1. De behöriga myndigheterna i de avtalstracting States shall exchange such informa- slutande staterna skall utbyta sådana upplystion ås is necessary for carrying out the ningar som är nödvändiga för att tillämpa beprovisions of this Agreement or of the do- stämmelserna i detta avtal eller i de avtalsslumestic laws of the Contracting States con- tande staternas interna lagstiftning i fråga om cerning taxes covered by the Agreement, in- skatter som omfattas av avtalet i den mån

sofar as the taxation there under these laws is beskattningen där enligt denna lagstiftning

not contrary to the Agreement, in particular inte strider mot avtalet. Detta gäller i synner-

for the prevention of fraud or evasion of such het för att förhindra bedrägeri eller skatte-

taxes. The exchange of information is not flykt beträffande sådana skatter. Utbytet av

restricted by Article 1. Any information re- upplysningar begränsas inte av artikel 1. ceived by a Contracting State shall be treated Upplysningar som en avtalsslutande stat as secret in the same manner as information mottagit skall behandlas såsom hemliga på obtained under the domestic laws of that samma sätt som upplysningar som erhållits State and shall be disclosed only to persons enligt den interna lagstiftningen i denna stat

or authorities, including courts and admini- och får yppas endast för personer eller mynstrative bodies. involved in the assessment or digheter, däri inbegripna domstolar och förcollection of, the enforcement or prosecution valtningsorgan, som fastställer, uppbär eller in respect of the taxes covered by this Agree- indriver de skatter som omfattas av avtalet

ment or the determination of appeals in rela- eller handlägger åtal eller besvär i anslutning

tion thereto. Such persons or authorities shall därtill. Dessa personer eller myndigheter use the information only for such purposes. skall använda upplysningarna endast för så- Such information may be disclosed in public dana ändamål. Sådana upplysningar får ypcourt proceedings or in judicial decisions. pas vid offentlig rättegång eller i domstolsav-

göranden.

2, In no case shall the provisions of para- 2. Bestämmelserna i punkt 1 anses inte graph I be construed so as to impose on a medföra skyldighet för en avtalsslutande stat Contracting State the obligation: att:

(a) to carry out administrative measures at a) vidta förvaltningsåtgärder som avviker variance with the laws and administrative från lagstiftning och administrativ praxis i practice of that or of the other Contracting denna avtalssiutande stat eller i den andra State: avtalsslutande staten:

(b) to supply information which is not ob- b) lämna upplysningar som inte är tillgängtainable under the laws or in the normal liga enligt lagstiftning eller sedvanlig admi-

course of the administration of that or of the nistrativ praxis i denna avtalsslutande stat

other Contracting State: or eller i den andra avtalsslutande staten:

(c) to supply information which would dis- c) lämna upplysningar som skulle röja afclose any trade, business, industrial, com- färshemlighet, industri-, handels- eller yrkes-

mercial or professional secret or trade pro- hemlighet eller i näringsverksamhet nyttjat

cess, or information, the disclosure of which förfaringssätt eller upplysningar, vilkas överwould be contrary to public policy. lämnande skulle strida mot allmänna hänsyn.

Article 27 Artikel 27

Diplomatic agents and consular officers Diplomatiska företrädare och konsulära

tjänstemän

Nothing in this Agreement shall affect the Bestämmelserna i detta avtal berör inte de fiscal privileges of diplomatic agents or con- privilegier vid beskattningen som enligt folksular officers under the general rules of inter- rättens allmänna regler eller bestämmelser i national law or under the provisions of spe- särskilda överenskommelser tillkommer dipcial agreements. lomatiska företrädare eller konsulära tjänste-

män.

Article 28 Artikel 28 Entry into force Ikraftträdande

This Agreement shall enter into force on Detta avtal träder i kraft trettionde dagen the thirtieth day after the date on which di- efter den dag då diplomatiska noter utväxlats

plomatic notes indicating the completion of vilka utvisar att det i intern lagstiftning före-

Prop. 1986/87: 17

internal legal procedures necessary in each skrivna förfarandet för ikraftträdandet i var-

Contracting State for the entry into force of dera avtalsslutande staten har genomförts.

the Agreement have been exchanged. The Avtalet tillämpas beträffande inkomst som Agreement shall have effect as respects in- förvärvas under beskattningsår som börjar

come derived during any taxable year begin- den I januari det år då avtalet träder i kraft

ning on or after the first day of January in the eller senare. year in which the Agreement enters into

force.

Article 29 Artikel 29

Termination Upphörande

This Agreement shall continue in effect in- Detta avtal förblir i kraft utan tidsbedefinitely but either of the Contracting States gränsning men endera avtalsslutande staten may, on or before the thirtieth day of June in kan på diplomatisk väg skriftligen säga upp any calendar year beginning after the expira- avtalet hos den andra avtalsslutande staten tion of a period of five years from the date of senast den trettionde juni under ett kalenits entry into force, give to the other Con- derår som börjar sedan fem år förflutit efter tracting State, through the diplomatic chan- dagen för avtalets ikraftträdande. I händelse nel, written notice of termination. In such av sådan uppsägning upphör avtalet att gälla event the Agreement shall cease to have ef- beträffande inkomst som förvärvas under be-

fect as respects income derived during the skattningsår som börjar den första januari ka-

taxable years beginning on or after the first lenderåret närmast efter det då uppsägningen day of January in the calendar year next fol- skedde eller senare.

lowing that in which the notice of termination

is given.

In witness whereof the undersigned being Till bekräftelse härav har undertecknade, duly authorized thereto have signed the pre- därtill vederbörligen bemyndigade av respek-

sent Agreement. tive regering, undertecknat detta avtal.

Done at Stockholm, this t6th day of May, Som skedde i Stockholm den 16 maj 1986 i 1986, in duplicate in the Chinese, Swedish två exemplar på kinesiska, svenska och engand English languages, all texts being equally elska språken vilka texter alla äger lika vitsauthentic. In the case of doubt, however, the ord. I fall av tvivelsmål äger dock den engels- English text shall prevail. ka texten företräde.

For the Government of the People's Republic För Folkrepubliken Kinas regering: of China

Wu Xueqian Wu Xueqiun

For the Government of the Kingdom of Swe- För Konungariket Sveriges regering: den

Sten Andersson Sten Andersson

Prop. 1986/87: 17

Protocol Protokoll

At the moment of signing the Agreement Vid undertecknandet av avtalet mellan

between the Government of the People's Re- Folkrepubliken Kinas regering och Konung-

public of China and the Government of the ariket Sveriges regering för att undvika dub- Kingdom of Sweden for the Avoidance of belbeskattning och förhindra skatteflykt be- Double Taxation and the Prevention of Fiscal träffande skatter på inkomst har underteck- Evasion with respect to Taxes on Income, nade kommit överens om att följande bestäm-

the undersigned have agreed that the follow- melser skall utgöra en integrerad del av avtaing provisions shall form an intergral part of let. the Agreement.

To Articles 8 and 13 Till artiklarna 8 och 13

1. The provisions of Article 9 of the Agree- 1. Bestämmelserna 1 artikel 9 i Sjöfartsavment on Maritime Transport between the talet mellan Folkrepubliken Kinas regering

Government of the People's Republic of och Sveriges regering, undertecknat i Beijing China and the Government of Sweden signed den 18 januari 1975, påverkas inte av avtalet. at Beijing on the 18th of January 1975 shall

not be affected by the Agreement.

2. When applying the Agreement the air 2. Vid tillämpningen av avtalet anses luft-

transport consortium Scandinavian Airlines fartskonsortiet Scandinavian Airlines System System (SAS) shall be regarded as having its (SAS) ha sitt huvudkontor i Sverige, men

head office in Sweden but the provisions of bestämmelserna i artikel 8 punkt 1 och artikel

paragraph I of Article 8 and paragraph 3 of 13 punkt 3 tillämpas endast på den del av Article 13 shall apply only to that part of its inkomsten som motsvarar den andel i detta

profits as corresponds to the participation konsortium som innehas av AB Aerotrans-

held in that consortium by AB Acrotransport port (ABA), den svenske delägaren i Scan- (ABA), the Swedish partner of Scandinavian dinavian Airlines System (SAS). Airlines System (SAS).

To Article 12 Till artikel 12

For purposes of paragraph 3 of Article 12 it Vid tillämpningen av artikel 12 punkt 3 föris understood that, in the case of payments utsätts att beträffande betalningar som mot-

received as a consideration for the use of or tas säsom ersättning för nyttjandet av eller the right to use industrial, commercial or rätten att nyttja industriell, kommersiell eller scientific equipment, the tax shall be imposed vetenskaplig utrustning skall skatt tas ut på on 70 per cent of the gross amount of such 70 procent av bruttobeloppet av sådana betal-

payments. ningar.

To Article 15 Till artikel 15

[It is understood that where a resident of Avtalet förutsätter att, när en person med Sweden derives remuneration in respect of hemvist i Sverige förvärvar ersättning på

an employment exercised aboard an aircraft grund av anställning ombord på ett luftfartyg operated in international traffic by the air som används i internationell trafik av lufttransport consortium Scandinavian Airlines fartskonsortiet Scandinavian Airlines System

System (SAS) such remuneration shall be (SAS), sådan ersättning beskattas endast i

taxable only in Sweden. Sverige.

In witness whereof the undersigned, being Till bekräftelse härav har undertecknade,

Prop. 1986/87: 17

duly authorized thereto by their respective därtill vederbörligen bemyndigade av sina re- Governments, have signed this Protocol. spektive regeringar, undertecknat detta pro-

tokoll.

Done at Stockholm, this I6th day of May, Som skedde i Stockholm den 16 maj 1986 i 1986, in duplicate in the Chinese, Swedish två exemplar på kinesiska, svenska och engand English languages, all texts being equally elska språken vilka texter alla äger lika vitsauthentic. In the case of doubt, however, the ord. I fall av tvivelsmål äger dock den engels- English text shall prevail. ka texten företräde.

For the Government of the People's Republic För Folkrepubliken Kinas regering: of China

Wu Xueqian Wu Xueqian

For the Government of the Kingdom of Swe- För Konungariket Sveriges regering: den

Sten Andersson Sten Andersson

Denna lag träder i kraft den dag regeringen bestämmer.

Prop. 1986/87: 17

Finansdepartementet

Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 18 september 1986

Närvarande: statsministern Carlsson, ordförande, och statsråden Feldt,

Sigurdsen, Gustafsson, Leijon, Hjelm-Wallén, Peterson, Andersson, Bod-

ström, Göransson, Gradin, Dahl, R. Carlsson, Johansson, Hulterström,

Lindqvist

Föredragande: statsrådet Feldt

Proposition om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Folkrepubliken Kina

I Inledning

Mellan Sverige och Folkrepubliken Kina finns inte något dubbelbeskattningsavtal. Ett utkast till avtal och ett till avtalet fogat protokoll paraferades den 16 september 1985. Handlingarna som är upprättade på engelska har översatts till svenska och remitterats till kammarrätten i Stockholm och »riksskatteverket. Remissinstanserna har påpekat att innebörden av vissa punkter i avtalet borde klarläggas genom att en redogörelse för bakgrunden till deras utformning lämnades. Jag har för avsikt att i redovis-

ningen av avtalets och protokollets innehåll tillmötesgå detta önskemål. Avtalet undertecknades den 16 maj 1986. Avtalet och protokollet är

avfattade på engelska, svenska och kinesiska språken. Endast den engelska och svenska texten är medtagna här.

Ett förslag till lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Folkrepubliken Kina har upprättats inom finansdepartementet.

2 Lagförslaget

Lagförslaget består dels av paragraferna 1—4, dels av en bilaga som innehåller den överenskomna texten bestående av avtal och protokoll i svensk och engelsk lydelse. Den kinesiska lydelsen av avtalet och protokollet kommer att kungöras i Sveriges överenskommelser med främmande

makter (SÖ). Protokollet utgör en integrerad del av avtalet. Här redovisas paragrafernas innehåll medan avtalets innehåll presenteras i avsnitt 4. I förslaget till lag föreskrivs att avtalet skall gälla för Sveriges del (1 §). Vidare regleras där frågan om avtalets tillämplighet i förhållande till annan skattelag (2 §). I 3 § erinras om möjligheten att erhålla rättelse om någon

beskattats i strid med avtalets bestämmelser. Slutligen föreskrivs att en

skattskyldig skall lämna de uppgifter till ledning för taxering som han

normalt är skyldig att lämna, även i det fall inkomst enligt avtalet helt eller delvis skall undantas från beskattning (4 §). Enligt artikel 28 i avtalet skall 31

de avtalsslutande staterna underrätta varandra när de konstitutionella åt- Prop. 1986/87: 17 gärder vidtagits som krävs för att avtalet skall träda i kraft. Avtalet träder i

kraft trettionde dagen efter den då det sista av dessa meddelanden lämnats.

Det är således inte möjligt att nu avgöra vid vilken tidpunkt avtalet kommer att träda i kraft. I förslaget till lag har därför föreskrivits att lagen träder i kraft den dag regeringen bestämmer.

3 Skattelagstiftningen i Kina

En fysisk person kan enligt kinesisk lagstiftning ha hemvist i Kina enligt tre

olika hemvistbegrepp. Skattskyldigheten varierar beroende på vilken hem-

vistsituation som föreligger. En person som har varit bosatt i Kina i fem år är fr.o.m. det sjätte året skattskyldig i Kina för all sin inkomst oavsett

varifrån den härrör. En person som bott i Kina ett år eller mer men mindre än fem år är skattskyldig endast för inkomst som har sin källa i Kina och

för inkomst från utländsk källa som överförs till Kina. För den som vistas i

Kina mindre än ett år omfattar skattskyldigheten endast inkomst från kinesisk källa. Den som är anställd i Kina och får sin lön från arbetsgivare utanför Kina är undantagen från skatt på inkomsten om vistelsen i Kina

understiger 90 dagar. Föreligger inte någon av dessa situationer anses en

fysisk person inte ha hemvist i Kina. Beskattning sker då endast för inkomst från källa i Kina. Inkomst av arbete som utförts i Kina anses ha

sin källa där även om den som betalar ersättningen har hemvist utanför Kina.

Inkomsterna kan klassificeras i tre olika kategorier där varje kategori beskattas för sig. Till den första kategorin hör anställningsinkomst där

skatten tas ut efter en progressiv skatteskala i sju skikt från 096 på de första 800 yuanen (1 yuan = ca 1,88 kr.) per månad till 45 26 av den del av månadsinkomsten som överstiger 12 000 yuan. Detta innebär att skattebördan i procent för en månad exempelvis är ca 676 för den som tjänar 3 000 yuan, 13: för en inkomst om 6000 yuan och 2720 för den som tjänar 14 000 yuan per månad. Till den andra kategorin hör inkomst av fritt yrke, royalty och hyresinkomster. Skattesatsen är 20 76, men den som har hemvist i Kina får göra vissa avdrag. Den effektiva skattesatsen blir då högst

1672. Till den tredje' kategorin hör ränta, utdelning och övrig inkomst.

Skattesatsen är 20 Ze. Inga avdrag får göras.

Utländska företag är underkastade beskattning i Kina enligt en progressiv skatteskala på inkomster som härrör från ”aktiv” verksamhet i Kina. För ”passiva” inkomster från Kina är skatten proportionell. Till aktiv verksamhet räknas verksamhet i Kina i samarbete med kinesiska företag,

deltagande i samarbetsprojekt grundade på kontrakt (”contractual joint ventures''), innehav av ett representationskontor som bedriver viss affärs-

verksamhet samt innehavet av ett fast driftställe. Skatten på inkomst genom aktiv verksamhet tas ut på nettointäkten och i fem skikt från 202: för årsinkomster under 250 000 yuan till 402 för inkomster överstigande I

milj. yuan. Vid sidan om denna skatt tas en lokal skatt ut om vanligen

' [

1056. Den totala skattebördan i procent blir då för exempelvis inkomster

om 100000, 1 milj. resp. 10 milj. yuan 30, 37,5 resp. 48,75 Ze. I stället för att Prop. 1986/87: 17

beskattas för nettointäkten är det möjligt att bli beskattad för en uppskattad vinst. Den beräknas i regel som en bestämd procentsats av bruttointäkten.

För ”passiva” inkomster, 1. ex. utdelning, ränta och royalty, är skattesatsen 2092 på bruttoinkomsten.

För utländska företag, som genom att tillskjuta kapital tillsammans med

kinesisk partner bildat ett kinesiskt bolag (equity joint venture) enligt särskild lagstiftning härom, gäller andra regler. För dessa företag är skatte-

satsen 30 9c av nettoinkomsten plus 1072 av skatten i lokal skatt, sammanlagt 33 Zz. För utdelning som ett sådant bolag betalar till mottagare utanför Kina tas källskatt ut med 1096. I Kina finns särskilda ekonomiska zoner där skatteförmåner medges. Även utanför dessa områden kan skattelättnader medges. Som exempel på

skatteförmåner kan nämnas att ett joint venture som är avsett att vara i mer än 10 är kan efter ansökan bli helt skattebefriat för vinst som görs de två första vinstgivande åren. För de nästföljande tre åren kan en reducering medges med 50Z. Även för tid härefter är det möjligt att få skatten nedsatt. För utländska företag som inte bildat ett joint venture med kinesisk partner, men som har fast driftställe i Kina, är det också möjligt att få skattelättnader av det slag som nyss beskrivits. Förmånerna är dock något

mer begränsade. Således ges full skattefrihet endast för ett år och reduceringen till 50 2 är begränsad till två år.

4 Avtalets innehåll

Avtalet har kunnat utformas i nära överensstämmelse med de bestämmelser som organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling (OECD) har rekommenderat för bilaterala dubbelbeskattningsavtal (Model Double Taxation Convention on Income and on Capital, 1977). Avtalet har emel-

lertid måst anpassas till det faktum att Sverige och Folkrepubliken Kina

befinner sig i olika utvecklingsskeden i ekonomiskt hänseende. Ett uttryck härför är att Sverige genom att medge avräkning för icke erlagd skatt, s. k. matching credit, underlättar bl. a. tekniköverföring från Sverige till Kina.

Också andra avvikelser från OECD: s modellavtal förekommer givetvis i syfte att anpassa avtalet till resp. avtalsslutande stats interna lagstiftning och praxis. Art. I och 2 anger de personer och skatter som omfattas av avtalet.

Art. 3—5 innehåller definitioner av vissa uttryck som förekommer i

avtalet. I urt. 4 har intagits regler som avser att fastställa var en person har

hemvist vid tillämpningen av avtalet. Art. 5 anger innehållet av begreppet "fast driftställe”, vilket beträffande entreprenadarbeten fått en vidare

innebörd än enligt OECD: s modellavtal. Detta bör bedömas som en rimlig

svensk fiskal eftergift som uppvägs av att svenska företag normalt bör få

lägre total skatt och därmed en bättre konkurrenssituation i Kina. Detta beror på att i de fall de får fast driftställe i Kina inkomsten därifrån skall

undantas från beskattning i Sverige (jfr art. 23 punkt 2 b). Prop. 1986/87: 17

Art. 6—22 innehåller avtalets materiella beskattningsregler. Inkomst av fast egendom får enligt art. 6 beskattas i den avtalsslutande

stat där den fasta egendomen är belägen.

Årt. 7 innehåller regler om beskattning av inkomst av rörelse. Sådan

inkomst får beskattas i den stat där rörelsen bedrivs från fast driftställe.

Punkt 3 innehåller vissa regler för hur utgifter som uppkommit för ett fast

driftställe skall behandlas. Första meningen klargör att t. ex. allmänna för-

valtningsutgifter som uppkommit hos företagets huvudkontor för ett fast driftställe är en utgift som får dras av hos det fasta driftstället. I sådana fall får en proportionell del av utgifterna hänföras till driftstället. I andra meningen behandlas andra slag av utgifter som inte är avdragsgilla hos det

fasta driftstället. Anledningen härtill har närmare utvecklats i kommentaren till OECD: s modellavtal av år 1977 (kommentaren till art. 7 punkterna 16—22). Inkomst av sjöfart och luftfart i internationell trafik beskattas enligt

art. 8 punkt 1 första meningen endast i den stat där det företag som uppbär

inkomsten har sitt huvudkontor. I protokollet till art. 8 finns särskilda regler för SAS vilka har sin motsvarighet i andra moderna avtal som Sverige ingått. I protokollet anges också, att bestämmelserna i 1975 års sjöfartsavtal mellan Sverige och Kina inte påverkas av förevarande avtal.

Art. 9 innehåller regler som på vissa villkor möjliggör omräkning av inkomst mellan företag med intressegemenskap. För svensk del får bestämmelserna betydelse vid tillämpningen av 43 § kommunalskattelagen

(1928: 370).

Art. 10 behandlar beskattningen av utdelningsinkomster. Utdelning får beskattas i den stat där mottagaren har hemvist. Beskattning får emellertid ske även i den stat där det utdelande bolaget har hemvist (punkt 2). Skatten i denna stat skall emellertid begränsas till 109: av utdelningens

bruttobelopp om utdelningsmottagaren är den som har rätt till utdelningen.

Denna begränsning gäller dock inte i fall som avses i punkt 4. Uppkommer dubbelbeskattning vid tillämpningen av art. 10 gäller bestämmelserna i art. 23.

Ränta och royalty beskattas enligt art. I! och 12 i princip i den stat där

mottagaren har hemvist. Även den stat varifrån utbetalningen sker (källstaten) har dock i regel rätt att i enlighet med sin interna lagstiftning

beskatta inkomsten. Skatten i denna stat skall emellertid begränsas till 10226 (art. 11 punkt 2 resp. art. 12 punkt 2). Beträffande royalty som

betalas som ersättning för användningen av eller rätten att använda industriell, kommersiell eller vetenskaplig utrustning skall emellertid enligt protokollet till art. 12 skatten tas ut på endast 709c av bruttobeloppet. Begränsningarna enligt art. 11 punkt 2 och art. 12 punkt 2 gäller inte i fall som avses i art. I1 punkt 5 resp. art. 12 punkt 4, dvs. då utbetalningen har

samband med fast driftställe eller stadigvarande anordning som betalningsmottagaren har i källstaten. Ränta som mottas av en avtalsslutande stat

eller dess riksbank är skattefri i källstaten. Detsamma gäller flera andra

räntebetalningar på lån som garanteras eller finansieras av vissa I art. 11

punkt 3 angivna organ. Uppkommer dubbelbeskattning vid tillämpningen Prop. 1986/87: 17 av art. I1 och 12 gäller bestämmelserna i art. 23.

Rovalty för rätten att nyttja fast egendom, mineralförekomst, källa eller

annan naturtillgång beskattas enligt art. 6. Art. 13 behandlar beskattningen av realisationsvinst. Bestämmelsen av-

viker från OECD: s modellavtal. Således får enligt punkt 4 vinst som uppkommer vid försäljning av aktier i bolag vars tillgångar huvudsakligen

består av fast egendom beskattas i den stat där den fasta egendomen är

belägen. I punkt 5 ges också rätt för den stat där ett bolag är beläget att

beskatta överlåtelser av aktier i detta om de utgör en andel av minst 259. I

båda dessa fall föreskriver OECD-avtalet beskattning endast i överlåtarens

hemviststat. I punkt 6 ges en generell rätt att beskatta vinst vid överlåtelse

av egendom i den stat från vilken vinsten härrör. Med denna vida formulering kan det hävdas att i varje fall punkterna 4 och 5 är överflödiga, men

det har ändå från bl. a. presentationssynpunkt ansetts ha ett visst värde att

dessa punkter tagits in i avtalet. Utformningen av art. 13 medger Sverige rätt att enligt intern beskattningsrätt beskatta vinst genom överlåtelse av svenska aktier efter utflyttning från Sverige (jfr 53 § I mom. a) kommunalskattelagen).

Enligt art. 14 beskattas inkomst av självständig yrkesutövning t regel endast där yrkesutövaren har hemvist. Utövas verksamheten i den andra staten. får dock inkomsten beskattas där om yrkesutövaren antingen har en stadigvarande anordning som står till hans förfogande där, eller om han vistas där under tidrymd eller tidrymder som sammanlagt överstiger 183 dagar under kalenderåret ifråga.

Art. 15 behandlar beskattning av inkomst av arbete i enskild tjänst.

Punkt I innebär. att sådan inkomst i princip beskattas i den stat där arbetet

utförs. Undantag från denna regel gäller vid viss korttidsanställning under

de förutsättningar som anges i punkt 2. Beträffande beskattning av inkomst av anställning ombord på skepp eller luftfartyg finns särskilda regler i punkt 3. För ombordanställda hos SAS gäller dock bestämmelserna i pro-

tokollet till art. 15.

Styrelsearvode och ersättningar tili tjänstemän med högre företagsle-

dande funktion får enligt arr. 16 beskattas i den stat där det bolag som

betalar ut ersättningen har hemvist.

Inkomst som artister och idrottsmän förvärvar i denna egenskap beskattas enligt art. 17 punkterna 1 och 2 i den stat där verksamheten utövas. Detta gäller dock inte då verksamheten utövas enligt en plan för kulturellt utbyte upprättad mellan regeringarna i de avtalsslutande staterna. I sådana fall är inkomsten undantagen från beskattning i den stat där verksamheten utövas.

Art, 18 behandlar beskattning av pension på grund av enskild tjänst och annan liknande ersättning samt utbetalningar enligt en stats socialförsäkringssystem. Enligt punkt I beskattas pension och annan liknande ersätt-

ning med anledning av tidigare anställning endast i den stat där personen i

fråga har hemvist. I punkt 2 har undantag införts för sådana utbetalningar som görs enligt socialförsäkringssystemet i en stat, innebärande att den

stat från vilken ersättningen betalas har en uteslutande beskattningsrätt.

Inkomst av offentligt uppdrag beskattas under de förutsättningar som

anges I art. 19 punkt 1 endast i den stat varifrån inkomsten betalas. Bestämmelsen är snävare utformad än motsvarande bestämmelse i

OECD: s modellavtal. Till skillnad från modellavtalet omfattas sålunda

inte alla offentligt anställda personer utan endast sådana som utövar administrativa funktioner för regeringen eller för lokala myndigheter. Anled-

ningen är att den kinesiska samhällsstrukturen medför att tjänster, som i Sverige normalt utförs av privat anställda, i Kina utförs av statsanställda personer. Artikeln skulle således få en relativt sett betydligt vidare tillämp-

ning i Kina än 1 Sverige om modellavtalet hade följts. Bestämmelsen i

punkt 2 om beskattning av pension som utbetalas till en tidigare offentligt

anställd person har utformats på motsvarande sätt. I punkt 3 klargörs att ersättning och pension som betalas på grund av arbete som utförts i samband med rörelse som bedrivits av regeringen i en avtalsslutande stat elter dess Jokala myndigheter beskattas på samma sätt som inkomst av enskild tjänst.

Art. 20 och 21 innehåller regler om skattelättnader för studerande,

praktikanter. lärlingar, lärare och forskare. Liknande bestämmelser finns i

andra svenska dubbelbeskattningsavtal.

Inkomst som inte har behandlats särskilt i art. 6—21 får enligt art. 22

punkt 1 beskattas it den avtalsslutande stat varifrån inkomsten härrör.

Härrör den från källa i tredje stat beskattas den endast i inkomsttagarens

hemviststat (punkt 2).

Sverige tillämpar enligt art. 23 punkt 2 a) i avtalet avräkning av skatt

C”eredit of tax”) som huvudmetod för att undvika dubbelbeskattning.

Innebörden av denna är att en person med hemvist i Sverige taxeras här även för sådan inkomst som enligt avtalet får beskattas i Kina. Den

uträknade skatten minskas därefter med den skatt som enligt avtalet har

tagits ut i Kina. Vid avräkningsförfarandet i Sverige skall bestämmelserna i 25 § första stycket lagen (1947: 576) om statlig inkomstskatt [fr. o. m. 1988 års taxering lagen (1986:468) om avräkning av utländsk skatt] tillämpas. Undantag från credit of tax-metoden gäller i de fall som anges i punkt 2 b). Då tillämpas i stället den s. k. exempt-metoden för att undanröja dubbelbeskattning, dvs. inkomsten tas inte med vid taxering i Sverige. Exempt-

metoden tillämpas också i de fall då en inkomst enligt avtalet skall beskat-

tas endast i Kina (art. 8, art. 13 punkt 3, art. 18 punkt 2 och art. 19

punkterna I och 2). Enligt punkt 2 c) skall utdelning från bolag i Kina till bolag med hemvist i Sverige vara undantagen från svensk skatt i den mån utdelningen enligt svensk skattelag skulle ha varit undantagen från svensk skatt om båda bolagen hade varit svenska bolag.

I de fall då Sverige undviker dubbelbeskattning genom exempt-metoden

får den undantagna inkomsten enligt punkt 2 d) beaktas vid bestämmandet av svensk progressiv skatt. I punkt 3 har intagits regler om avräkning i

vissa fall i Sverige av högre skattebelopp än som faktiskt erlagts i Kina,

s.k. matching credit. Syftet härmed är att de skattelättnader som Kina medger i vissa fall för att främja ekonomisk utveckling i Kina skall tillkomma de personer som de är avsedda för och inte medföra en motsvarande högre svensk skatt, vilket annars skulle ha blivit fallet. Reglerna är tidsbegränsade till tio år, men kan förlängas efter överenskommelse mellan de

behöriga myndigheterna.

Kina tillämpar enligt art. 23 punkt I a) också avräkning av skatt som Prop. 1986/87: 17 huvudmetod för att undvika dubbelbeskattning. Vidare skall enligt punkt I b) vid utdelning från bolag i Sverige till bolag i Kina som äger minst 104:

av aktiekapitalet i det svenska bolaget avräknas, förutom skatten på utdel-

ningen som tas ut enligt avtalet, också den svenska bolagsskatt som belöper på utdetningen (s.k. ”credit for underlying tax”).

I art. 24 finns regler om förbud mot vissa slag av diskriminering vid beskattningen.

Förfarandet vid ömsesidig överenskommelse vid tvister om avtalets

tolkning och tillämpning regleras i art. 25. Art. 26 innehåller bestämmelser om utbyte av upplysningar. I art. 27 finns vissa föreskrifter om diplomatiska företrädare och konsulära tjänstemän, Art. 28 och 29 innehåller bestämmelser om avtalets ikraftträdande och upphörande. Enligt art. 28 skall de avtalsslutande staterna meddela var-

andra när de vidtagit de åtgärder som enligt intern lagstiftning krävs för att avtalet skall träda i kraft. Avtalet träder i kraft trettionde dagen efter den

då det sista av dessa meddelanden lämnats och dess bestämmelser blir

tillämpliga beträffande inkomst som förvärvas under beskattningsår som

börjar den 1 januari det år då avtalet träder i kraft eller senare. Avtalet kan enligt art. 29 sägas upp först sedan fem år förflutit från ikraftträdandet.

5 Lagrådets hörande

Såsom framgår av 2 § i den föreslagna lagen skall avtalets beskattningsregler tillämpas endast i den mån de medför inskränkning av den skattskyldighet i Sverige som annars skulle föreligga. Jag anser på grund härav att

lagrådets hörande inte är erforderligt.

6 Hemställan

Jag hemställer att regeringen föreslår riksdagen att godkänna avtalet mellan Folkrepubliken Kinas regering och Konungariket Sveriges regering för att undvika dubbelbeskattning och förhindra skatteflykt beträffande skatter på inkomst samt att anta förslaget till lag om dubbelbeskattningsavtal mellan Sverige och Folkrepubliken Kina.

7 Beslut

Regeringen ansluter sig till föredragandens överväganden och beslutar att genom proposnion föreslå riksdagen att anta det förslag som föredragan-

den har lagt fram.

Norstedts Tryckeri, Stockholm 1986