Prop. 2024/25:83

Godkännanden och medgivanden inom punktskatteområdet vid konkurs

Regeringen överlämnar denna proposition till riksdagen.

Stockholm den 23 januari 2025

Ulf Kristersson

Niklas Wykman (Finansdepartementet)

Propositionens huvudsakliga innehåll

I propositionen föreslås att det i lagen (1994:1776) om skatt på energi införs bestämmelser som anger att ett godkännande som registrerad avsändare, skattebefriad förbrukare och frivilligt skattskyldig samt ett godkännande för särskild hantering av proviantering till havs övergår till konkursboet om den som har godkännandet försätts i konkurs. Det föreslås även en bestämmelse i samma lag med innebörden att ett medgivande att få ansöka om återbetalning av skatt på el för kortare period än ordinarie period övergår till konkursboet om den som fått medgivandet försätts i konkurs.

Det föreslås vidare att det i lagen (2022:155) om tobaksskatt införs en bestämmelse som anger att ett godkännande som registrerad avsändare övergår till konkursboet om den som har godkännandet försätts i konkurs. Detsamma föreslås gälla i lagen (2022:156) om alkoholskatt i fråga om godkännanden som registrerad avsändare och skattebefriad förbrukare.

Därutöver föreslås att det införs särskilda bestämmelser om omprövning och överklagande av vissa beslut om återbetalning enligt lagen (2016:1067) om skatt på kemikalier i viss elektronik.

Förslagen föreslås träda i kraft den 1 juli 2025.

1. Förslag till riksdagsbeslut

Regeringens förslag:

1. Riksdagen antar regeringens förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi.

2. Riksdagen antar regeringens förslag till lag om ändring i lagen (2016:1067) om skatt på kemikalier i viss elektronik.

3. Riksdagen antar regeringens förslag till lag om ändring i lagen (2022:155) om tobaksskatt.

4. Riksdagen antar regeringens förslag till lag om ändring i lagen (2022:156) om alkoholskatt.

2. Lagtext

Regeringen har följande förslag till lagtext.

2.1. Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi

Härigenom föreskrivs att det i lagen (1994:1776) om skatt på energi ska införas fem nya paragrafer, 4 kap. 18 a §, 8 kap. 3 a och 8 §§ och 11 kap. 6 a och 16 a §§, av följande lydelse.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse

4 kap.

18 a §

Om en registrerad avsändare försätts i konkurs, övergår godkännandet till konkursboet.

8 kap.

3 a §

1

Om en skattebefriad förbrukare försätts i konkurs, övergår godkännandet till konkursboet.

8 §

Om den som har ett godkännande för särskild hantering av proviantering till havs försätts i konkurs, övergår godkännandet till konkursboet.

11 kap.

6 a §

Om en frivilligt skattskyldig försätts i konkurs, övergår godkännandet till konkursboet. Konkursboet är skattskyldigt för elektrisk kraft för vilken skattskyldighet enligt 7 § första stycket 1 inträder efter konkursbeslutet.

16 a §

Om den som fått ett medgivande att ansöka om återbetalning per kalendermånad enligt 16 § första

1 Tidigare 3 a § upphävd genom 2001:518.

stycket försätts i konkurs, övergår medgivandet till konkursboet.

1. Denna lag träder i kraft den 1 juli 2025.

2. Lagen tillämpas första gången på konkurser som beslutas efter den 30 juni 2025.

2.2. Förslag till lag om ändring i lagen (2016:1067) om skatt på kemikalier i viss elektronik

Härigenom föreskrivs i fråga om lagen (2016:1067) om skatt på kemikalier i viss elektronik

dels att 11, 12 och 14 §§ ska ha följande lydelse,

dels att det ska införas en ny paragraf, 17 §, av följande lydelse.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse

11 §1

Om en godkänd lagerhållare, registrerad mottagare eller registrerad EU-handlare försätts i konkurs, övergår godkännandet till konkursboet. Konkursboet är skattskyldigt för varor för vilka skattskyldighet enligt 12 § 1 eller 3 inträder efter konkursbeslutet.

Om en godkänd lagerhållare, registrerad mottagare eller registrerad EU-handlare försätts i konkurs, övergår godkännandet till konkursboet. Konkursboet är skattskyldigt för varor för vilka skattskyldighet enligt 12 § första stycket 1 eller 3 inträder efter konkursbeslutet.

12 §2

Skyldighet att betala skatt inträder

1. för den som är godkänd lagerhållare, när

a) en skattepliktig vara efter försäljning från lagerhållaren levereras till en köpare som inte är godkänd lagerhållare,

b) en skattepliktig vara tas till ett försäljningsställe för detaljförsäljning,

c) en skattepliktig vara tas i anspråk för annat ändamål än försäljning,

d) godkännandet som lagerhållare återkallas, varvid skattskyldigheten omfattar skattepliktiga varor som då ingår i dennes lager, eller

e) en skattepliktig vara förs in till Sverige efter det att lagerhållaren har förmedlat en distansförsäljning av varan från en undantagen säljare,

2. för den som är skattskyldig enligt 8 § 6, när den skattepliktiga varan tillverkas,

2. för den som är skattskyldig enligt 8 § första stycket 6, när den skattepliktiga varan tillverkas,

3. för den som är skattskyldig enligt 8 § 2, 3, 4, 5 eller 7, när den skattepliktiga varan förs in till Sverige,

3. för den som är skattskyldig enligt 8 § första stycket 2, 3, 4, 5 eller 7, när den skattepliktiga varan förs in till Sverige,

4. för den som är skattskyldig enligt 9 §, vid den tidpunkt då tullskulden uppkommer i Sverige enligt tullagstiftningen, eller skulle ha uppkommit om varan hade varit belagd med tull.

Om tullskuld uppkommer i ett annat EU-land, eller skulle ha uppkommit om varan hade varit belagd med tull, till följd av att en tulldeklaration ges in i det landet med stöd av ett sådant tillstånd för centraliserad klarering som avses i artikel 179 i unionstullkodexen, inträder skattskyldigheten för den som är skattskyldig enligt 9 § vid den tidpunkt då tullskulden uppkommer eller skulle ha uppkommit i det andra EU-landet.

1 Senaste lydelse 2020:568. 2 Senaste lydelse 2022:1774.

14 §3

För en godkänd lagerhållare inträder inte skattskyldighet för en skattepliktig vara som levereras till en köpare i ett annat land.

För en godkänd lagerhållare inträder inte heller skattskyldighet för en skattepliktig vara i vilken samtliga de delar som avses i 5 och

6 §§

För en godkänd lagerhållare inträder inte heller skattskyldighet för en skattepliktig vara i vilken samtliga de delar som avses i 4 § andra stycket

1. fullständigt förstörts genom oförutsedda händelser eller force majeure,

2. lämnats för avfallsåtervinning, eller

3. återanvänts vid tillverkning av skattepliktiga varor.

17 §

En begäran om omprövning av Skatteverkets beslut om återbetalning enligt 14 b § ska ha kommit in till Skatteverket inom två månader från den dag då den som beslutet gäller fick del av det. I övrigt gäller bestämmelserna i 66 kap. skatteförfarandelagen (2011:1244) vid omprövning av ett sådant beslut.

Ett överklagande av Skatteverkets beslut om återbetalning enligt 14 b § ska ha kommit in till Skatteverket inom två månader från den dag då den som beslutet gäller fick del av det. I övrigt gäller bestämmelserna i 67 kap. skatteförfarandelagen vid överklagande av ett sådant beslut.

1. Denna lag träder i kraft den 1 juli 2025.

2. Lagen tillämpas första gången på ansökningar om återbetalning som kommer in efter ikraftträdandet.

3 Senaste lydelse 2018:1891.

2.3. Förslag till lag om ändring i lagen (2022:155) om tobaksskatt

Härigenom föreskrivs i fråga om lagen (2022:155) om tobaksskatt

dels att 3 kap. 1 § ska ha följande lydelse,

dels att det ska införas en ny paragraf, 3 kap. 19 a §, av följande lydelse.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse

3 kap.

1 §

I detta kapitel finns bestämmelser om – upplagshavare och skatteupplag (2–8 §§), – registrerad varumottagare (9–14 §§), – tillfälligt registrerad varumottagare (15 §), – registrerad avsändare (16 §), – ansökan och beslut (17 §), – återkallelse av godkännande (18 §), – konkurs (19 §), och – konkurs (19 och 19 a §§), och – jämkning av säkerhetsbelopp (20 §).

19 a §

Om en registrerad avsändare försätts i konkurs, övergår godkännandet till konkursboet.

1. Denna lag träder i kraft den 1 juli 2025.

2. Lagen tillämpas första gången på konkurser som beslutas efter den 30 juni 2025.

2.4. Förslag till lag om ändring i lagen (2022:156) om alkoholskatt

Härigenom föreskrivs i fråga om lagen (2022:156) om alkoholskatt

dels att 3 kap. 1 § ska ha följande lydelse,

dels att det ska införas två nya paragrafer, 3 kap. 20 a § och 10 kap. 6 §, samt närmast före 10 kap. 6 § en ny rubrik av följande lydelse.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse

3 kap.

1 §

I detta kapitel finns bestämmelser om – upplagshavare och skatteupplag (2–9 §§), – registrerad varumottagare (10–15 §§), – tillfälligt registrerad varumottagare (16 §), – registrerad avsändare (17 §), – ansökan och beslut (18 §), – återkallelse av godkännande (19 §), – konkurs (20 §), och – konkurs (20 och 20 a §§), och – jämkning av säkerhetsbelopp (21 §).

20 a §

Om en registrerad avsändare försätts i konkurs, övergår godkännandet till konkursboet.

10 kap.

Konkurs

6 §

Om en skattebefriad förbrukare försätts i konkurs, övergår godkännandet till konkursboet.

1. Denna lag träder i kraft den 1 juli 2025.

2. Lagen tillämpas första gången på konkurser som beslutas efter den 30 juni 2025.

3. Ärendet och dess beredning

Skatteverket har i en skrivelse till Finansdepartementet föreslagit ändringar av vissa bestämmelser i lagen (1994:1776) om skatt på energi, lagen (2022:155) om tobaksskatt och lagen (2022:156) om alkoholskatt. Skatteverket redovisade bakgrund och förslag till reglering i promemorian Godkännanden och medgivanden inom punktskatteområdet vid konkurs. En sammanfattning av promemorian finns i bilaga 1. Promemorians lagförslag finns i bilaga 2.

Promemorian har remissbehandlats. En förteckning över remissinstanserna finns i bilaga 3. Remissyttrandena finns tillgängliga i Finansdepartementet (Fi2024/00680).

Inom Finansdepartementet har det utarbetats en promemoria med förslag på en ny bestämmelse om omprövning och överklagande i lagen om skatt på kemikalier i viss elektronik (2016:1067). Lagförslaget finns i bilaga 4. Förslaget har beretts med Skatteverket (Fi2024/01874). Motsvarande bestämmelser i bl.a. lagen om skatt på energi, lagen om tobaksskatt och lagen om alkoholskatt har tidigare remissbehandlats inom ramen för arbetet med propositionen Ändrat alkoholskattedirektiv och vissa andra ändringar (prop. 2021/22:23). Ingen remissinstans utöver Skatteverket framförde synpunkter när det gäller de bestämmelser som då föreslogs.

Lagrådet

Regeringen beslutade den 14 november 2024 att inhämta Lagrådets yttrande över lagförslagen i bilaga 5. Lagrådets yttrande finns i bilaga 6. Lagrådet lämnar förslagen utan erinran.

Därutöver föreslås vissa mindre korrigeringar i tre paragrafer i lagen om skatt på kemikalier i viss elektronik. Dessa ändringar är författningstekniskt och i övrigt av sådan beskaffenhet att Lagrådets hörande skulle sakna betydelse. Regeringen har därför inte inhämtat Lagrådets yttrande över det förslaget.

I förhållande till lagrådsremissen har dessutom vissa mindre språkliga ändringar gjorts.

4. Godkännanden och medgivanden inom punktskatteområdet ska alltid övergå till konkursboet vid konkurs

Regeringens förslag: Godkännande som registrerad avsändare, skattebefriad förbrukare och frivilligt skattskyldig samt godkännande för särskild hantering av proviantering till havs enligt lagen om skatt på energi ska övergå till konkursboet om den som är godkänd försätts i konkurs.

Detsamma ska gälla för godkännande som registrerad avsändare enligt lagen om tobaksskatt samt godkännande som registrerad avsändare och skattebefriad förbrukare enligt lagen om alkoholskatt.

Även medgivande att få ansöka om återbetalning av skatt på elektrisk kraft för kortare period än ordinarie period enligt lagen om skatt på energi ska övergå till konkursboet om den som fått medgivandet försätts i konkurs.

Promemorians förslag överensstämmer med regeringens. Remissinstanserna: Drivkraft Sverige, FAR, Rekonstruktörs- &

Konkursförvaltarkollegiet i Sverige (REKON), Sveriges Bryggerier och Sprit & Vinleverantörsföreningen tillstyrker förslaget. Näringslivets skattedelegation, i vars yttrande Svenskt Näringsliv instämmer, tillstyrker och välkomnar de remitterade förslaget om att vissa godkännanden och medgivande ska övergå till konkursboet. Ekobrottsmyndigheten, Förvaltningsrätten i Falun, Kronofogdemyndigheten, Tullverket, Varbergs tingsrätt och Åklagarmyndigheten har inga synpunkter på förslaget.

Sveriges Bryggerier och Näringslivets Skattedelegation för fram att kopplingen mellan lagen om alkoholskatt och alkohollagen inte har berörts och att förslaget åtgärdar en situation där en registrerad avsändare som försätts i konkurs kan fortsätta att bedriva partihandel så länge konkursboet också är upplagshavare.

FAR, Sveriges Bryggerier och Näringslivets Skattedelegation för fram att alkohollagen bör ändras så att fler aktörer som är registrerade enligt lagen om alkoholskatt får bedriva partihandel.

FAR och Sveriges Bryggerier föreslår att det ska införas en digital informationstjänst hos Skatteverket för allmänheten/aktörer att kontrollera företags status som registrerad eller godkänd aktör. De påpekar vidare att vissa konkurrens- och konkursaspekter av förslaget bör utredas vidare. FAR föreslår att förslagets inverkan på konkurrens mellan solventa verksamheter och sådana som försätts i konkurs bör utredas vidare i det fortsatta lagstiftningsarbetet. Sveriges Bryggerier anser att en bedömning bör göras av regeringen om Skatteverket ska ta ställning till riskerna för illojal konkurrens med att överföra registreringar till konkursboet innan en sådan överföring sker.

Skälen för regeringens förslag

Ofullständiga regler för godkännanden och medgivanden inom punktskatteområdet vid konkurs

Inom punktskatteområdet verkar ett flertal aktörer. För flera av dessa aktörer krävs ett godkännande från Skatteverket. För vissa godkända aktörer finns det bestämmelser som anger att godkännandet övergår till konkursboet om den som har godkännandet har försatts i konkurs. Det gäller till exempel för godkänd upplagshavare, registrerad varumottagare och godkänd lagerhållare. För andra godkända aktörer saknas sådana bestämmelser. Detta gäller för godkännande som registrerad avsändare, skattebefriad förbrukare och frivilligt skattskyldig samt godkännande för särskild hantering av proviantering till havs enligt lagen (1994:1776) om skatt på energi, förkortad LSE. Det gäller även för godkännande som

registrerad avsändare enligt lagen (2022:155) om tobaksskatt, förkortad LTS, samt godkännande som skattebefriad förbrukare och registrerad avsändare enligt lagen (2022:156) om alkoholskatt, förkortad LAS. Inte heller när det gäller medgivande att få ansöka om återbetalning av skatt på el för kortare period än den ordinarie perioden enligt LSE anges vad som ska gälla vid en konkurs.

Avsaknaden av regler innebär att rättsläget inte är tillfredsställande. Särskilt med hänsyn till att det sedan tidigare är reglerat hur andra godkännanden inom punktskatteområdet ska hanteras vid konkurs. För att undvika problem och osäkerhet bör det finnas tydliga bestämmelser som anger hur samtliga godkännanden och medgivanden ska hanteras i samband med konkurs. Detta skulle förenkla för aktörerna, konkursförvaltare och Skatteverket.

Godkännanden ska övergå till konkursboet vid konkurs

Som angetts ovan finns det redan i dag bestämmelser som innebär att vissa godkännanden inom punktskatteområdet övergår till konkursboet vid konkurs. Om även godkännandena som registrerad avsändare, skattebefriad förbrukare och frivilligt skattskyldig samt godkännande för särskild hantering av proviantering till havs övergår till konkursboet vid en konkurs blir lagstiftningen enhetlig genom att godkända aktörer av olika slag behandlas lika. I det fall den som har ett sådant godkännande försätts i konkurs, har den efter beslut om konkurs inte längre rådighet över verksamheten som godkännandena avser. I stället är det konkursboet som har rådighet över hur elen och varorna ska hanteras. Syftet med konkursförvaltningen är att verksamheten avvecklas och att tillgångarna delas ut till konkursborgenärerna. Om godkännandena i de aktuella fallen inte övergår till konkursboet kan det inte fortsätta att bedriva verksamheten eller avveckla verksamheten på bästa sätt. När det gäller exempelvis godkännande som frivilligt skattskyldig måste konkursboet då köpa in el med energiskatt, vilket kan medföra likviditetsproblem för konkursboet. Motsvarande problem skulle även kunna uppkomma för godkännande som registrerad avsändare och skattebefriad förbrukare samt godkännande för särskild hantering av proviantering till havs om dessa godkännanden inte övergår till konkursboet.

Om godkännandena inte övergår utan i stället upphör eller återkallas i samband med att aktören försätts i konkurs, måste konkursboet ansöka om ett nytt godkännande om det har för avsikt att driva verksamheten vidare. Skatteverket skulle då behöva göra en ny lämplighetsprövning av konkursboet. En ordning som innebär att godkännandet upphör eller återkallas skulle således medföra onödig administration både för konkursboet och för Skatteverket. FAR och Sveriges Bryggerier för fram att vissa konkurrens- och konkursaspekter av förslaget bör utredas vidare. FAR föreslår att förslagets inverkan på konkurrens mellan solventa verksamheter och sådana som försätts i konkurs bör utredas vidare i det fortsatta lagstiftningsarbetet. Sveriges Bryggerier anser att en bedömning bör göras av regeringen om Skatteverket ska ta ställning till riskerna för illojal konkurrens med att överföra registreringar till konkursboet innan en sådan överföring sker.

Regeringen noterar att det inte har förts fram några konkreta situationer där risk för illojal konkurrens kan tänkas uppstå med anledning av det aktuella förslaget. Därutöver har Skatteverket i sin promemoria angett att de befintliga reglerna om överföring av godkännanden vid konkurser fungerar bra och bedömt att förslaget inte medför några risker. Mot den bakgrunden bedömer regeringen att det inte finns några konkreta risker förknippade med de föreslagna förändringarna. Det är därför inte nödvändigt med ytterligare utredning i de avseenden som remissinstanserna för fram eller att Skatteverket vid varje situation där ett godkännande förs över till konkursboet ska göra en bedömning av risken för illojal konkurrens.

Det föreslås därför att det i LSE införs bestämmelser som anger att godkännande som registrerad avsändare, skattebefriad förbrukare och frivilligt skattskyldig samt godkännande för särskild hantering av proviantering till havs övergår till konkursboet om den som är godkänd försätts i konkurs. Vidare föreslås att det införs bestämmelser i dels LTS om att godkännande som registrerad avsändare övergår till konkursboet om den som är godkänd försätts i konkurs, dels LAS om att godkännande som registrerad avsändare och skattebefriad förbrukare övergår till konkursboet om den som är godkänd försätts i konkurs.

Sveriges Bryggerier och Näringslivets Skattedelegation, i vars yttrande

Svenskt Näringsliv instämmer, för fram att kopplingen mellan LAS och alkohollagen inte har berörts och att förslaget åtgärdar en situation där en registrerad avsändare som försätts i konkurs kan fortsätta att bedriva partihandel så länge konkursboet också är upplagshavare. Nämnda remissinstanser för även fram att alkohollagen bör ändras så att fler aktörer som är registrerade enligt LAS får bedriva partihandel. Regeringen vill i det här sammanhanget understryka att alkohollagens bestämmelser alltid måste beaktas av den som hanterar alkoholvaror. Även om ett konkursbo tar över godkännandet som registrerad avsändare måste konkursboet beakta vilka aktörer som får bedriva partihandel. Frågan om vilka aktörer som får bedriva partihandel enligt alkohollagen ligger inte inom ramen för det här lagstiftningsärendet. Inte heller förslaget från FAR och Sveriges Bryggerier om att det ska införas en digital informationstjänst hos Skatteverket för allmänheten/aktörer att kontrollera företags status som registrerad eller godkänd aktör ligger inom ramen för det här lagstiftningsärendet.

De synpunkter som Sveriges Bryggerier har lämnat gällande att Skatteverket ska vidta informationsåtgärder behandlas i avsnitt 8.

Medgivande att få ansöka om återbetalning av skatt för en kortare period än ordinarie period ska övergå till konkursboet vid konkurs

När det gäller medgivande att få ansöka om återbetalning av skatt på el per kalendermånad i stället för kalenderår kan det förutsättas att konkursboet, på samma sätt som den som fått medgivandet, har ett intresse av att kunna få återbetalning vid en tidigare tidpunkt än vad som gäller utan sådant medgivande. Syftet med konkursförvaltningen är att verksamheten avvecklas och att tillgångarna delas ut till konkursborgenärerna. Om medgivandet om att få ansöka om återbetalning av skatt för kortare period inte gäller för konkursboet kan verksamhetens avveckling fördröjas. Om

konkursboet skulle behöva ansöka om medgivande att få ansöka om återbetalning för en kortare period kan det innebära att avvecklingen av verksamheten fördröjs. I det fall medgivandet upphör eller återkallas kan det således få negativa konsekvenser för konkursförvaltarens möjligheter att fullfölja sitt uppdrag. För att konkursförvaltaren på bästa sätt ska kunna fullfölja sitt uppdrag bör därför medgivandet om att få ansöka om återbetalning av skatt för en kortare period än ordinarie period övergå till konkursboet i samband med konkursbeslutet. Regeringen ser, i likhet med Skatteverket, inga risker med att medgivandet övergår till konkursboet vid konkurs.

Mot den bakgrunden föreslås att det i LSE införs en bestämmelse om att medgivande att få ansöka om återbetalning av skatt på el för en kortare period än den ordinarie perioden övergår till konkursboet om den som fått medgivandet försätts i konkurs.

Lagförslag

Förslaget medför att fem nya paragrafer, 4 kap. 18 a §, 8 kap. 3 a och 8 §§ samt 11 kap. 6 a och 16 a §§, införs i lagen om skatt på energi. Förslaget medför även ändring i 3 kap. 1 § och att en ny paragraf, 3 kap. 19 a §, införs i lagen om tobaksskatt samt ändring i 3 kap. 1 § och att två nya paragrafer, 3 kap. 20 a § och 10 kap. 6 §, införs i lagen om alkoholskatt.

5. Skattskyldighet för elektrisk kraft efter beslut om konkurs

Regeringens förslag: När en aktör som godkänts som frivilligt skattskyldig enligt lagen om skatt på energi försätts i konkurs ska konkursboet vara skattskyldigt för elektrisk kraft för vilken skattskyldighet inträder efter konkursbeslutet.

Promemorians förslag överensstämmer med regeringens. Remissinstanserna: Ingen remissinstans har yttrat sig särskilt i denna del.

Skälen för regeringens förslag: I avsnitt 4 föreslås att om en aktör som godkänts som frivilligt skattskyldig enligt LSE försätts i konkurs, ska godkännandet övergå till konkursboet. I och med att godkännandet övergår kommer konkursboet att överta de skyldigheter och rättigheter som gäller för hanteringen av elen i egenskap av frivilligt skattskyldig. Som en naturlig följd av detta bör konkursboet även vara skattskyldigt för den el för vilken skattskyldighet inträder efter konkursbeslutet och som godkännandet gällde. Precis som för exempelvis godkänd upplagshavare enligt 4 kap. 18 § LSE bör detta klargöras i lag. Därför föreslås att när godkännandet som frivilligt skattskyldig enligt LSE övergår till konkursboet, ska det vara skattskyldigt för el för vilken skattskyldighet inträder efter konkursbeslutet.

De som har ett godkännande som registrerad avsändare eller skattebefriad förbrukare är inte skattskyldiga. Därmed saknas behov av en

motsvarande bestämmelse när det gäller sådana godkännanden. När det gäller godkännande för särskild hantering av proviantering till havs behöver förfarandet för beskattade varor inte användas. Även för dessa godkännanden saknas behov av en motsvarande bestämmelse.

Lagförslag

Förslaget medför att del av en ny paragraf, 11 kap. 6 a §, införs i lagen om skatt på energi.

6. Omprövning och överklagande av vissa beslut enligt lagen om skatt på kemikalier i viss elektronik

Regeringens förslag: Särskilda bestämmelser om omprövning och överklagande av Skatteverkets beslut i fråga om återbetalning av skatt i vissa fall införs i lagen om skatt på kemikalier i viss elektronik.

Promemorians förslag överensstämmer med regeringens. Remissinstanserna: Skatteverket tillstyrker förslaget. Skälen för regeringens förslag: En bestämmelse om återbetalning av skatt enligt lagen (2016:1067) om skatt på kemikalier i viss elektronik i vissa fall när varor har förvärvats av organisationer eller personer som har rätt till s.k. immunitet och privilegier, såsom t.ex. utländska beskickningar och vissa internationella organisationer, trädde i kraft den 15 augusti 2024 (14 b §). Bestämmelsen motsvarar vad som gäller enligt andra punktskattelagar, t.ex. 12 kap. 10 § lagen (2022:155) om tobaksskatt.

I lagen om tobaksskatt och de andra punktskattelagar som innehåller motsvarande bestämmelser finns även särskilda bestämmelser om omprövning och överklagande av Skatteverkets beslut avseende återbetalning i samband med immunitet och privilegier. Dessa särskilda bestämmelser infördes genom propositionen Ändrat alkoholskattedirektiv och vissa andra ändringar (prop. 2021/22:23) för att samordna och förtydliga bestämmelserna om omprövning och överklagande avseende punktskatter och mervärdesskatt. Av förbiseende infördes inte motsvarande särskilda bestämmelser om omprövning och överklagande av beslut i ärenden om återbetalning av skatt i lagen om skatt på kemikalier i viss elektronik i samband med att bestämmelsen om återbetalning av sådan skatt infördes (se prop. 2023/24:141). För att säkerställa att omprövning och överklagande av beslut i sådana ärenden kan ske på samma sätt som för övriga punktskatter föreslås att det införs särskilda bestämmelser om omprövning och överklagande som motsvarar de som finns i bl.a. 13 kap. 10 § andra och tredje styckena lagen om tobaksskatt.

Lagförslag

En ny paragraf, 17 §, införs i lagen om skatt på kemikalier i viss elektronik.

7. Ikraftträdande- och övergångsbestämmelser

Regeringens förslag: Ändringarna i lagen om skatt på energi, lagen om tobaksskatt och lagen om alkoholskatt ska träda i kraft den 1 juli 2025 och tillämpas första gången på konkurser som beslutas efter den 30 juni 2025.

Ändringen i lagen om skatt på kemikalier i viss elektronik ska träda i kraft den 1 juli 2025 och tillämpas första gången på ansökningar om återbetalning som kommer in efter ikraftträdandet.

Promemoriornas förslag: I Skatteverkets promemoria föreslås att ändringarna i lagen om skatt på energi, lagen om tobaksskatt och lagen om alkoholskatt ska träda i kraft den 1 januari 2025 och tillämpas första gången på konkurser som har beslutats efter den 30 december 2024.

I Finansdepartementets promemoria föreslås att ändringen i lagen om skatt på kemikalier i viss elektronik ska träda i kraft den 1 april 2025.

Remissinstanserna: Inga remissinstanser har synpunkter på ikraftträdande- eller övergångsbestämmelserna som avser ändringarna i lagen om skatt på energi, lagen om tobaksskatt och lagen om alkoholskatt.

Skatteverket för fram att det är önskvärt att förslaget till ändring i lagen om skatt på kemikalier i viss elektronik träder i kraft så snart som möjligt.

Skälen för regeringens förslag: Ändringarna i lagen om skatt på energi, lagen om tobaksskatt och lagen om alkoholskatt syftar till att bestämmelserna när det gäller hantering av godkännanden och medgivanden på punktskatteområdet vid konkurs ska bli enhetliga och tydliga. Regeringen bedömer att ändringarna bör träda i kraft den 1 juli 2025.

Ändringarna bör inte tillämpas retroaktivt. Det föreslås därför en övergångsbestämmelse som innebär att de ska tillämpas första gången på konkurser som beslutas efter den 30 juni 2025.

Ändringen i lagen om skatt på kemikalier i viss elektronik föreslås träda i kraft samtidigt som övriga ändringar, dvs. den 1 juli 2025. Eftersom ändringarna innebär nya bestämmelser om omprövning och överklagande av Skatteverkets beslut bör det tydligt framgå vilka beslut ändringarna ska tillämpas på. Det föreslås därför en övergångsbestämmelse som innebär att ändringen tillämpas första gången på ansökningar om återbetalning som kommer in efter ikraftträdandet.

8. Konsekvensanalys

I detta avsnitt redogörs för förslagens effekter i den omfattning som bedöms lämpligt i det aktuella lagstiftningsärendet och med beaktande av förordningen (2024:183) om konsekvensutredningar.

Regelrådet anser att konsekvensutredningen i Skatteverkets promemoria uppfyller kraven i 6 och 7 §§ förordningen (2007:1244) om konsekvensutredning vid regelgivning.

8.1. Syfte och alternativa lösningar

Regeringen föreslår ny lagstiftning som syftar till att bestämmelserna när det gäller hantering av godkännanden och medgivanden på punktskatteområdet vid konkurs ska bli enhetliga och tydliga. Detta förenklar för aktörerna, konkursförvaltarna och Skatteverket.

Alternativa lösningar till regeringens förslag är att godkännandena och medgivandena upphör eller återkallas (se avsnitt 4). Mot bakgrund av det som anges i avsnitt 4 bedömer regeringen att det för hanteringen av godkännanden och medgivanden vid konkurs inte finns några rimliga alternativa lösningar till den som föreslås i den här propositionen.

När det gäller förslaget till ändring i lagen om skatt på kemikalier i viss elektronik skulle en alternativ lösning vara att förvaltningslagens (2017:900) bestämmelser om överklagande tillämpas. Eftersom det skulle innebära att olika bestämmelser för omprövning och överklagande skulle gälla för beslut i fråga om återbetalning av mervärdesskatt respektive kemikalieskatt på samma varor bedöms det inte vara en lämplig lösning.

Utvärdering bedöms kunna göras inom ramen för berörda myndigheters löpande uppföljning. Detta kan ske ett par år efter att förslaget trätt i kraft när effekter för exempelvis konkursförvaltare kan studeras. Utvärderingen bör stå i proportion till förslagets begränsade omfattning.

8.2. Förslagets förenlighet med EU-rätten

Förslagen bedöms vara förenliga med EU-rätten.

8.3. Offentligfinansiella effekter

Förslagen bedöms inte ha några offentligfinansiella effekter.

8.4. Effekter för enskilda och företagen

De som berörs av förslagen i avsnitt 4 och 5 är aktörer som har ett godkännande som registrerad avsändare, skattebefriad förbrukare, frivilligt skattskyldig och godkännande för särskild hantering av proviantering till havs enligt LSE. Vidare berörs aktörer som har ett godkännande som registrerad avsändare enligt LTS samt godkännande som registrerad avsändare och skattebefriad förbrukare enligt LAS. Även aktörer som fått medgivande att få ansöka om återbetalning av skatt på el för kortare period än ordinarie period enligt LSE berörs av förslagen. Det stora flertalet av aktörerna som berörs är exempelvis företag som importerar bränslen, tobak eller alkohol under uppskovsförfarandet eller som har rätt att ta emot skattefri alkohol eller bränsle för användning för skattebefriade ändamål. Det förekommer också att fysiska personer har de godkännanden och medgivanden som är aktuella.

Den 15 november 2023 fanns ungefär 2 100 godkända registrerade avsändare enligt LSE, LTS och LAS. Vid samma tidpunkt fanns ungefär

3 300 godkända skattebefriade förbrukare enligt LSE och LAS, medan knappt 200 företag var godkända som frivilligt skattskyldiga enligt LSE. När det gäller godkännande för särskild hantering av proviantering till havs fanns det den 15 november 2023 endast ett fåtal godkännanden. Ungefär 4 800 företag hade medgivande att få ansöka om återbetalning av skatt på el för kortare period än ordinarie period enligt LSE. Sammantaget fanns ungefär 10 400 godkännanden och medgivanden av de slag som förslagen gäller.

Aktörerna berörs av förslagen i det fall de går i konkurs, på så sätt att deras godkännande eller medgivande övergår till konkursboet vid konkurstillfället. Skatteverket uppskattar att färre än tio företag eller enskilda med de aktuella slagen av godkännande eller medgivande försätts i konkurs årligen.

Även konkursförvaltare berörs av förslagen. Hanteringen av godkännanden och medgivanden inom punktskatteområdet vid konkurs blir i och med förslagen enhetlig vilket underlättar punktskattehanteringen för konkursförvaltare. Den administrativa bördan för konkursförvaltare minskar även genom att de inte behöver ansöka om ett nytt godkännande om de har för avsikt att driva verksamheten vidare.

Förslagen kan även gynna borgenärerna genom en mer effektiv och ordnad avveckling av konkursboet.

Sveriges Bryggerier och FAR har synpunkter på att konsekvensanalysen inte tar upp hur förslagen påverkar konkurrensen och då i synnerhet illojal konkurrens från konkursboet gentemot solventa verksamheter. Regeringen konstaterar att förslagen kan innebära att det uppstår vissa ytterligare situationer där konkursförvaltare kan fortsätta driva verksamhet med punktskattepliktiga varor vidare, vilket kan leda till en mer ordnad och effektiv avveckling. På liknande sätt kan konkursförvaltare av andra verksamheter agera redan i dag. Risken för att konkursförvaltare agerar på ett sådant sätt att de i nämnvärd utsträckning påverkar konkurrensen negativt bedöms som liten.

De som berörs av förslaget i avsnitt 6 är diplomater m.fl. som ansöker om återbetalning av kemikalieskatt. Genom förslaget förenklas hantering av eventuella omprövningar och överklaganden.

Det saknas underlag för att bedöma storleken på förslagens effekter för berörda. Det kan däremot konstateras att eftersom det rör sig om färre än tio företag eller enskilda med de aktuella slagen av godkännande eller medgivande som försätts i konkurs årligen, medför förslagen mycket små effekter.

8.5. Effekter för statliga myndigheter och de allmänna förvaltningsdomstolarna

De allmänna domstolarna är involverade i konkursförfarandet och berörs därför indirekt av förslag som påverkar företag och enskilda vid konkurs. Förslagen är dock inte av sådan natur att de bedöms påverka måltillströmningen i domstolarna eller domstolarnas verksamhet på något annat sätt.

Förslagen medför sammantaget en mer enhetlig tillämpning och underlättar Skatteverkets ärendehantering. Vid en ansökan behöver Skatteverket visserligen göra en prövning som är tids- och resurskrävande, men eftersom det handlar om ett fåtal konkurser per år påverkas inte Skatteverkets kostnader i någon betydande omfattning. Sveriges Bryggerier för fram att eftersom kopplingen mellan LAS och alkohollagen inte har berörts i promemorian bör Skatteverket vidta informationsåtgärder mot bakgrund av lagförslaget. Även Regelrådet anser att beskrivningen av speciella informationsinsatser är bristfällig. Regeringen konstaterar att förslaget inte bör medföra några behov av informationsinsatser som går utöver de som normalt sker vid regelförändringar. Eventuellt tillkommande kostnader ska hanteras inom befintliga ekonomiska ramar.

För övriga myndigheter bedöms inga effekter av förslaget.

8.6. Övriga effekter

Förslagen bedöms inte ha några effekter för kommuner och regioner, för miljön eller för det brottsförebyggande arbetet, och inte heller några sysselsättningseffekter, fördelningseffekter eller jämställdhetseffekter.

9. Författningskommentar

9.1. Förslaget till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi

4 kap.

18 a § Om en registrerad avsändare försätts i konkurs, övergår godkännandet till konkursboet.

Paragrafen, som är ny, reglerar hur godkännandet som registrerad avsändare ska hanteras när en sådan aktör försätts i konkurs. Av bestämmelsen framgår att om en registrerad avsändare försätts i konkurs, övergår godkännandet som registrerad avsändare till konkursboet.

Övervägandena finns i avsnitt 4.

8 kap.

3 a § Om en skattebefriad förbrukare försätts i konkurs, övergår godkännandet till konkursboet.

Paragrafen, som är ny, reglerar hur godkännandet som skattebefriad förbrukare ska hanteras när en sådan aktör försätts i konkurs. Av bestämmelsen framgår att om en skattebefriad förbrukare försätts i konkurs, övergår godkännandet som skattebefriad förbrukare till konkursboet.

Övervägandena finns i avsnitt 4.

8 § Om den som har ett godkännande för särskild hantering av proviantering till havs försätts i konkurs, övergår godkännandet till konkursboet.

Paragrafen, som är ny, reglerar hur godkännandet för särskild hantering av proviantering till havs ska hanteras när en aktör med sådant godkännande försätts i konkurs. Av bestämmelsen framgår att om den som har ett godkännande för särskild hantering av proviantering till havs försätts i konkurs, övergår godkännandet för särskild hantering av proviantering till havs till konkursboet.

Övervägandena finns i avsnitt 4.

11 kap.

6 a § Om en frivilligt skattskyldig försätts i konkurs, övergår godkännandet till konkursboet. Konkursboet är skattskyldigt för elektrisk kraft för vilken skattskyldighet enligt 7 § första stycket 1 inträder efter konkursbeslutet.

Paragrafen, som är ny, reglerar hur godkännandet som frivilligt skattskyldig ska hanteras när en sådan aktör försätts i konkurs och vem som ska vara skattskyldig efter konkursbeslutet.

I första meningen anges att om en frivilligt skattskyldig försätts i konkurs, övergår godkännandet som frivilligt skattskyldig till konkursboet.

I andra meningen anges att konkursboet är skattskyldigt för elektrisk kraft för vilken skattskyldighet enligt 7 § första stycket 1 inträder efter konkursbeslutet.

Övervägandena finns i avsnitt 4 och 5.

16 a § Om den som fått ett medgivande att ansöka om återbetalning per kalendermånad enligt 16 § första stycket försätts i konkurs, övergår medgivandet till konkursboet.

Paragrafen, som är ny, reglerar hur medgivande att få ansöka om återbetalning av skatt för kortare period än ordinarie period ska hanteras, när den som erhållit medgivandet försätts i konkurs. Av bestämmelsen framgår att om den som fått ett medgivande att få ansöka om återbetalning per kalendermånad försätts i konkurs, övergår medgivandet att få ansöka om återbetalning per kalendermånad till konkursboet.

Övervägandena finns i avsnitt 4.

9.2. Förslaget till lag om ändring i lagen (2016:1067) om skatt på kemikalier i viss elektronik

Om en godkänd lagerhållare, registrerad mottagare eller registrerad EU-

11 §

handlare försätts i konkurs, övergår godkännandet till konkursboet. Konkursboet är skattskyldigt för varor för vilka skattskyldighet enligt 12 § första stycket 1 eller 3 inträder efter konkursbeslutet.

I paragrafen förtydligas att hänvisningen till 12 § avser första stycket i den bestämmelsen. Någon ändring i sak är inte avsedd.

12 § Skyldighet att betala skatt inträder

1. för den som är godkänd lagerhållare, när

a) en skattepliktig vara efter försäljning från lagerhållaren levereras till en köpare som inte är godkänd lagerhållare,

b) en skattepliktig vara tas till ett försäljningsställe för detaljförsäljning,

c) en skattepliktig vara tas i anspråk för annat ändamål än försäljning,

d) godkännandet som lagerhållare återkallas, varvid skattskyldigheten omfattar skattepliktiga varor som då ingår i dennes lager, eller

e) en skattepliktig vara förs in till Sverige efter det att lagerhållaren har förmedlat en distansförsäljning av varan från en undantagen säljare,

2. för den som är skattskyldig enligt 8 § första stycket 6, när den skattepliktiga varan tillverkas,

3. för den som är skattskyldig enligt 8 § första stycket 2, 3, 4, 5 eller 7, när den skattepliktiga varan förs in till Sverige,

4. för den som är skattskyldig enligt 9 §, vid den tidpunkt då tullskulden uppkommer i Sverige enligt tullagstiftningen, eller skulle ha uppkommit om varan hade varit belagd med tull.

Om tullskuld uppkommer i ett annat EU-land, eller skulle ha uppkommit om varan hade varit belagd med tull, till följd av att en tulldeklaration ges in i det landet med stöd av ett sådant tillstånd för centraliserad klarering som avses i artikel 179 i unionstullkodexen, inträder skattskyldigheten för den som är skattskyldig enligt 9 § vid den tidpunkt då tullskulden uppkommer eller skulle ha uppkommit i det andra EU-landet.

I paragrafen förtydligas att hänvisningar i punkt 2 och 3 avser första stycket i 8 §. Någon ändring i sak är inte avsedd.

14 § För en godkänd lagerhållare inträder inte skattskyldighet för en skattepliktig vara som levereras till en köpare i ett annat land.

För en godkänd lagerhållare inträder inte heller skattskyldighet för en skattepliktig vara i vilken samtliga de delar som avses i 4 § andra stycket

1. fullständigt förstörts genom oförutsedda händelser eller force majeure,

2. lämnats för avfallsåtervinning, eller

3. återanvänts vid tillverkning av skattepliktiga varor.

I paragrafen görs en följdändring med anledning av att 5 och 6 §§ upphörde att gälla genom SFS 2022:1774. Hänvisningen i andra stycket till de delar av varan där kemikalieinnehållet mäts ändras till att avse 4 § andra stycket. Någon ändring i sak är inte avsedd.

17 § En begäran om omprövning av Skatteverkets beslut om återbetalning enligt 14 b § ska ha kommit in till Skatteverket inom två månader från den dag då den som beslutet gäller fick del av det. I övrigt gäller bestämmelserna i 66 kap. skatteförfarandelagen (2011:1244) vid omprövning av ett sådant beslut.

Ett överklagande av Skatteverkets beslut om återbetalning enligt 14 b § ska ha kommit in till Skatteverket inom två månader från den dag då den som beslutet gäller fick del av det. I övrigt gäller bestämmelserna i 67 kap. skatteförfarandelagen vid överklagande av ett sådant beslut.

I paragrafen, som är ny, finns vissa specialbestämmelser om omprövning och överklagande av Skatteverkets beslut om återbetalning enligt 14 b §, dvs. återbetalning till diplomater, väpnade styrkor och vissa internationella organisationer. Tidsfristen för begäran om omprövning eller överklagande är i dessa fall två månader från den dag då den som beslutet gäller fick del

av det. I övrigt gäller bestämmelserna i 66 respektive 67 kap. skatteförfarandelagen (2011:1244).

Övervägandena finns i avsnitt 6.

9.3. Förslaget till lag om ändring i lagen (2022:155) om tobaksskatt

3 kap.

1 § I detta kapitel finns bestämmelser om

– upplagshavare och skatteupplag (2–8 §§), – registrerad varumottagare (9–14 §§), – tillfälligt registrerad varumottagare (15 §), – registrerad avsändare (16 §), – ansökan och beslut (17 §), – återkallelse av godkännande (18 §), – konkurs (19 och 19 a §§), och – jämkning av säkerhetsbelopp (20 §).

Ändringen i sjunde strecksatsen är en följd av att en ny paragraf, 19 a §, införs i detta kapitel.

19 a § Om en registrerad avsändare försätts i konkurs, övergår godkännandet till konkursboet.

Paragrafen, som är ny, reglerar hur godkännandet som registrerad avsändare ska hanteras när en sådan aktör försätts i konkurs. Av bestämmelsen framgår att om en registrerad avsändare försätts i konkurs, övergår godkännandet som registrerad avsändare till konkursboet.

Övervägandena finns i avsnitt 4.

9.4. Förslaget till lag om ändring i lagen (2022:156) om alkoholskatt

3 kap.

1 § I detta kapitel finns bestämmelser om

– upplagshavare och skatteupplag (2–9 §§), – registrerad varumottagare (10–15 §§), – tillfälligt registrerad varumottagare (16 §), – registrerad avsändare (17 §), – ansökan och beslut (18 §), – återkallelse av godkännande (19 §), – konkurs (20 och 20 a §§), – jämkning av säkerhetsbelopp (21 §).

Ändringen i sjunde strecksatsen är en följd av att en ny paragraf, 20 a §, införs i detta kapitel.

20 a § Om en registrerad avsändare försätts i konkurs, övergår godkännandet till konkursboet.

Paragrafen, som är ny, reglerar hur godkännandet som registrerad avsändare ska hanteras när en sådan aktör försätts i konkurs. Av bestämmelsen framgår att om en registrerad avsändare försätts i konkurs, övergår godkännandet som registrerad avsändare till konkursboet.

Övervägandena finns i avsnitt 4.

10 kap.

Konkurs

6 § Om en skattebefriad förbrukare försätts i konkurs, övergår godkännandet till konkursboet.

Paragrafen, som är ny, reglerar hur godkännandet som skattebefriad förbrukare ska hanteras när en sådan aktör försätts i konkurs. Av bestämmelsen framgår att om en skattebefriad förbrukare försätts i konkurs, övergår godkännandet som skattebefriad förbrukare till konkursboet.

Övervägandena finns i avsnitt 4.

Sammanfattning av promemorian Godkännanden och medgivanden inom punktskatteområdet vid konkurs

Skatteverket har i en skrivelse till Finansdepartementet hemställt om en ändring av vissa bestämmelser i lagen (1994:1776) om skatt på energi, lagen (2022:155) om tobaksskatt och lagen (2022:156) om alkoholskatt (dnr Fi2024/00680). Skatteverket redovisade bakgrund och förslag till reglering i en till hemställan fogad promemoria "Godkännanden och medgivanden inom punktskatteområdet vid konkurs".

I promemorian föreslås att det i lagen (1994:1776) om skatt på energi införs bestämmelser som anger att godkännande som registrerad avsändare, skattebefriad förbrukare och frivilligt skattskyldig samt godkännande för särskild hantering av proviantering till havs övergår till konkursboet om den som innehar godkännandet försätts i konkurs. Det föreslås även en bestämmelse i samma lag om att medgivande att få ansöka om återbetalning av skatt på el för kortare period än ordinarie period övergår till konkursboet om den som erhållit medgivandet försätts i konkurs.

I promemorian föreslås vidare att det i lagen (2022:155) om tobaksskatt införs en bestämmelse som anger att godkännande som registrerad avsändare övergår till konkursboet om den som innehar godkännandet försätts i konkurs. Detsamma föreslås gälla i lagen (2022:156) om alkoholskatt avseende godkännande som registrerad avsändare och skattebefriad förbrukare.

I dag finns motsvarande bestämmelser för övriga typer av godkända aktörer inom punktskatteområdet.

I och med förslaget blir hanteringen av godkännanden och medgivanden inom punktskatteområdet vid konkurs enhetlig. Godkända aktörer kommer därmed att behandlas på ett likadant sätt vid konkurs. Denna enhetlighet innebär en förenklad hantering av punktskatt vid konkurs.

Lagförslagen bedöms inte medföra några offentligfinansiella effekter. Bestämmelserna föreslås träda i kraft den 1 januari 2025.

Promemorians lagförslag

Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi

Härigenom föreskrivs att det i lagen (1994:1776) om skatt på energi ska införas fem nya paragrafer, 4 kap. 18 a §, 8 kap. 3 a och 8 §§ och 11 kap. 6 a och 16 a §§, av följande lydelse.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse

4 kap.

18 a §

Om en registrerad avsändare försätts i konkurs, övergår godkännandet till konkursboet.

8 kap.

3 a §

1

Om en skattebefriad förbrukare försätts i konkurs, övergår godkännandet till konkursboet.

8 §

Om den som har ett godkännande för särskild hantering av proviantering till havs försätts i konkurs, övergår godkännandet till konkursboet.

11 kap.

6 a §

Om en frivilligt skattskyldig försätts i konkurs, övergår godkännandet till konkursboet. Konkursboet är skattskyldigt för elektrisk kraft för vilken skattskyldighet enligt 7 § första stycket 1 inträder efter konkursbeslutet.

1 a §

Om den som fått ett medgivande att ansöka om återbetalning per kalendermånad enligt 16 § första stycket försätts i konkurs, övergår medgivandet till konkursboet.

1 Tidigare 3 a § upphävd genom 2001:518.

1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 2025.

2. Lagen tillämpas första gången på konkurser som har beslutats efter den 31 december 2024.

Förslag till lag om ändring i lagen (2022:155) om tobaksskatt

Härigenom föreskrivs i fråga om lagen (2022:155) om tobaksskatt

dels att 3 kap. 1 § ska ha följande lydelse,

dels att det ska införas en ny paragraf, 3 kap. 19 a §, av följande lydelse.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse

3 kap.

1 §

I detta kapitel finns bestämmelser om

– upplagshavare

och

skatteupplag (2–8 §§),

– registrerad varumottagare (9– 14 §§),

– tillfälligt registrerad varumottagare (15 §),

– registrerad avsändare (16 §), – ansökan och beslut (17 §), – återkallelse av godkännande (18 §),

– konkurs (19 §), och – jämkning av säkerhetsbelopp (20 §).

I detta kapitel finns bestämmelser om

– upplagshavare

och

skatteupplag (2–8 §§),

– registrerad varumottagare (9– 14 §§),

– tillfälligt registrerad varumottagare (15 §),

– registrerad avsändare (16 §), – ansökan och beslut (17 §), – återkallelse av godkännande (18 §),

– konkurs (19 och 19 a §§), och – jämkning av säkerhetsbelopp (20 §).

19 a §

Om en registrerad avsändare försätts i konkurs, övergår godkännandet till konkursboet.

1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 2025.

2. Lagen tillämpas första gången på konkurser som har beslutats efter den 31 december 2024.

Förslag till lag om ändring i lagen (2022:156) om alkoholskatt

Härigenom föreskrivs i fråga om lagen (2022:156) om alkoholskatt

dels att 3 kap. 1 § ska ha följande lydelse,

dels att det ska införas två nya paragrafer, 3 kap. 20 a § och 10 kap. 6 §, samt närmast före 10 kap. 6 § en ny rubrik av följande lydelse.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse

3 kap.

1 §

I detta kapitel finns bestämmelser om

– upplagshavare

och

skatteupplag (2–9 §§),

– registrerad varumottagare (10– 15 §§),

– tillfälligt registrerad varumottagare (16 §),

– registrerad avsändare (17 §), – ansökan och beslut (18 §), – återkallelse av godkännande (19 §),

– konkurs (20 §), och – jämkning av säkerhetsbelopp (21 §).

I detta kapitel finns bestämmelser om

– upplagshavare

och

skatteupplag (2–9 §§),

– registrerad varumottagare (10– 15 §§),

– tillfälligt registrerad varumottagare (16 §),

– registrerad avsändare (17 §), – ansökan och beslut (18 §), – återkallelse av godkännande (19 §),

– konkurs (20 och 20 a §§), – jämkning av säkerhetsbelopp (21 §).

20 a §

Om en registrerad avsändare försätts i konkurs, övergår godkännandet till konkursboet.

10 kap.

Konkurs

6 §

Om en skattebefriad förbrukare försätts i konkurs, övergår godkännandet till konkursboet.

1. Denna lag träder i kraft den 1 januari 2025.

2. Lagen tillämpas första gången på konkurser som har beslutats efter den 31 december 2024.

Förteckning över remissinstanserna

Efter remiss har yttranden över promemorian Godkännanden och medgivanden inom punktskatteområdet vid konkurs lämnats av Drivkraft Sverige, Ekobrottsmyndigheten, FAR, Förvaltningsrätten i Falun, Kronofogdemyndigheten, Näringslivets skattedelegation, Regelrådet, Rekonstruktör- & Konkursförvaltarkollegiet i Sverige (Rekon), Sprit & Vinleverantörsföreningen, Svenskt Näringsliv, Sveriges Bryggerier, Tullverket, Varbergs tingsrätt och Åklagarmyndigheten.

Följande remissinstanser har inte svarat eller angett att de avstår från att yttra sig: Energiföretagen Sverige, Energigas Sverige, Näringslivets regelnämnd, Philip Morris AB och Svenska Tobaksleverantörsföreningen.

Lagförslaget i Finansdepartementets promemoria

Förslag till lag om ändring i lagen (2016:1067) om skatt på kemikalier i viss elektronik

Härigenom föreskrivs att det i lagen (2016:1067) om skatt på kemikalier i viss elektronik ska införas en ny paragraf, 17 §, av följande lydelse.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse

17 §

En begäran om omprövning av Skatteverkets beslut om återbetalning enligt 14 b § ska ha kommit in till Skatteverket inom två månader från den dag då den som beslutet gäller fick del av det. I övrigt gäller bestämmelserna i 66 kap. skatteförfarandelagen (2011:1244) vid omprövning av ett sådant beslut.

Ett överklagande av Skatteverkets beslut om återbetalning enligt 14 b § ska ha kommit in till Skatteverket inom två månader från den dag då den som beslutet gäller fick del av det. I övrigt gäller bestämmelserna i 67 kap. skatteförfarandelagen vid överklagande av ett sådant beslut.

1. Denna lag träder i kraft den 1 april 2025.

2. Bestämmelsen tillämpas första gången på ansökningar om återbetalning som inkommit efter ikraftträdandet.

Lagrådsremissens lagförslag

Regeringen har följande förslag till lagtext.

Förslag till lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi

Härigenom föreskrivs att det i lagen (1994:1776) om skatt på energi ska införas fem nya paragrafer, 4 kap. 18 a §, 8 kap. 3 a och 8 §§ och 11 kap. 6 a och 16 a §§, av följande lydelse.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse

4 kap.

18 a §

Om en registrerad avsändare försätts i konkurs, övergår godkännandet till konkursboet.

8 kap.

3 a §

1

Om en skattebefriad förbrukare försätts i konkurs, övergår godkännandet till konkursboet.

8 §

Om den som har ett godkännande för särskild hantering av proviantering till havs försätts i konkurs, övergår godkännandet till konkursboet.

11 kap.

6 a §

Om en frivilligt skattskyldig försätts i konkurs, övergår godkännandet till konkursboet. Konkursboet är skattskyldigt för elektrisk kraft för vilken skattskyldighet enligt 7 § första stycket 1 inträder efter konkursbeslutet.

16 a §

Om den som fått ett medgivande att ansöka om återbetalning per kalendermånad enligt 16 § första

1 Tidigare 3 a § upphävd genom 2001:518.

stycket försätts i konkurs, övergår medgivandet till konkursboet.

1. Denna lag träder i kraft den 1 juli 2025.

2. Lagen tillämpas första gången på konkurser som beslutas efter den 30 juni 2025.

Förslag till lag om ändring i lagen (2016:1067) om skatt på kemikalier i viss elektronik

Härigenom föreskrivs att det i lagen (2016:1067) om skatt på kemikalier i viss elektronik ska införas en ny paragraf, 17 §, av följande lydelse.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse

17 §

En begäran om omprövning av Skatteverkets beslut om återbetalning enligt 14 b § ska ha kommit in till Skatteverket inom två månader från den dag då den som beslutet gäller fick del av det. I övrigt gäller bestämmelserna i 66 kap. skatteförfarandelagen (2011:1244) vid omprövning av ett sådant beslut.

Ett överklagande av Skatteverkets beslut om återbetalning enligt 14 b § ska ha kommit in till Skatteverket inom två månader från den dag då den som beslutet gäller fick del av det. I övrigt gäller bestämmelserna i 67 kap. skatteförfarandelagen vid överklagande av ett sådant beslut.

1. Denna lag träder i kraft den 1 juli 2025.

2. Lagen tillämpas första gången på ansökningar om återbetalning som kommer in efter ikraftträdandet.

Förslag till lag om ändring i lagen (2022:155) om tobaksskatt

Härigenom föreskrivs i fråga om lagen (2022:155) om tobaksskatt

dels att 3 kap. 1 § ska ha följande lydelse,

dels att det ska införas en ny paragraf, 3 kap. 19 a §, av följande lydelse.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse

3 kap.

1 §

I detta kapitel finns bestämmelser om – upplagshavare och skatteupplag (2–8 §§), – registrerad varumottagare (9–14 §§), – tillfälligt registrerad varumottagare (15 §), – registrerad avsändare (16 §), – ansökan och beslut (17 §), – återkallelse av godkännande (18 §), – konkurs (19 §), och – konkurs (19 och 19 a §§), och – jämkning av säkerhetsbelopp (20 §).

19 a §

Om en registrerad avsändare försätts i konkurs, övergår godkännandet till konkursboet.

1. Denna lag träder i kraft den 1 juli 2025.

2. Lagen tillämpas första gången på konkurser som beslutas efter den 30 juni 2025.

Förslag till lag om ändring i lagen (2022:156) om alkoholskatt

Härigenom föreskrivs i fråga om lagen (2022:156) om alkoholskatt

dels att 3 kap. 1 § ska ha följande lydelse,

dels att det ska införas två nya paragrafer, 3 kap. 20 a § och 10 kap. 6 §, samt närmast före 10 kap. 6 § en ny rubrik av följande lydelse.

Nuvarande lydelse Föreslagen lydelse

3 kap.

1 §

I detta kapitel finns bestämmelser om – upplagshavare och skatteupplag (2–9 §§), – registrerad varumottagare (10–15 §§), – tillfälligt registrerad varumottagare (16 §), – registrerad avsändare (17 §), – ansökan och beslut (18 §), – återkallelse av godkännande (19 §), – konkurs (20 §), och – konkurs (20 och 20 a §§), – jämkning av säkerhetsbelopp (21 §).

20 a §

Om en registrerad avsändare försätts i konkurs, övergår godkännandet till konkursboet.

10 kap.

Konkurs

6 §

Om en skattebefriad förbrukare försätts i konkurs, övergår godkännandet till konkursboet.

1. Denna lag träder i kraft den 1 juli 2025.

2. Lagen tillämpas första gången på konkurser som beslutas efter den 30 juni 2025.

Lagrådets yttrande

Utdrag ur protokoll vid sammanträde 2024-11-19

Närvarande: F.d. justitieråden Eskil Nord och Sten Andersson samt justitierådet Marie Jönsson

Godkännanden och medgivanden inom punktskatteområdet vid konkurs

Enligt en lagrådsremiss den 14 november 2024 har regeringen (Finansdepartementet) beslutat inhämta Lagrådets yttrande över förslag till

1. lag om ändring i lagen (1994:1776) om skatt på energi,

2. lag om ändring i lagen (2016:1067) om skatt på kemikalier i viss

elektronik,

3. lag om ändring i lagen (2022:155) om tobaksskatt,

4. lag om ändring i lagen (2022:156) om alkoholskatt.

Förslagen har inför Lagrådet föredragits av rättssakkunnige Oliver Sparrings.

Lagrådet lämnar förslagen utan erinran.

Finansdepartementet

Utdrag ur protokoll vid regeringssammanträde den 23 januari 2025

Närvarande: statsminister Kristersson, ordförande, och statsråden Ankarberg Johansson, Edholm, J Pehrson, Waltersson Grönvall, Jonson, Strömmer, Forssmed, Tenje, Forssell, Slottner, M Persson, Wykman, Malmer Stenergard, Kullgren, Liljestrand, Brandberg, Bohlin, Carlson, Pourmokhtari, Rosencrantz, Dousa

Föredragande: statsrådet Niklas Wykman

Regeringen beslutar proposition Godkännanden och medgivanden inom punktskatteområdet vid konkurs