SKVFS 2018:8
Skatteverkets föreskrifter om värderingen av hyreshus-, ägarlägenhets-, industri- och elproduktionsenheter vid 2019 års allmänna fastighetstaxering
 
            
            Skatteverkets författningssamling
ISSN 1652-1420
1
SKVFS 2018:8
Fastighetstaxering
Utkom från trycket
den 24 augusti 2018
Skatteverkets föreskrifter
om värderingen av hyreshus-, ägarlägenhets-,
industri- och elproduktionsenheter vid 2019 års
allmänna fastighetstaxering;
beslutade den 20 augusti 2018.
Skatteverket föreskriver med stöd av 7 kap. 7 § fastighetstaxerings-
lagen (1979:1152) och 6 kap. 1 § första stycket fastighetstaxerings-
förordningen (1993:1199) följande.
Tillämpningsområde
1 § Dessa föreskrifter tillämpas vid allmän fastighetstaxering 2019
och därefter vid särskilda fastighetstaxeringar 2020–2021 av hyreshus-
och ägarlägenhetsenheter samt vid särskild fastighetstaxering 2020–
2024 av industri- och elproduktionsenheter samt täktmark.
Värdefaktorer för tomtmark för hyreshus och
ägarlägenheter
Storlek
2 § Vid klassificering av värdefaktorn storlek för tomtmark för
hyreshus och ägarlägenheter är byggrätt den rätt som finns att uppföra
en ny byggnad på värderingsenheten.
Byggrätt ska anges i kvadratmeter bruttoarea ovan mark. Vad som
framgår av svensk standard SS 21054:2009 ska gälla vid mätning av
bruttoarea ovan mark. Med ovan mark avses att golvet i närmast högre
våning ligger mer än 1,5 meter över omgivande markyta.
Lägenhetstyp
3 § Värdefaktorn lägenhetstyp ska indelas i klasserna bostäder och
lokaler. Med bostäder avses utrymmen inrättade för boende samt
biutrymmen enligt svensk standard SS 21054:2009. Med lokaler avses
detsamma som framgår av 12 kap. 1 § tredje stycket jordabalken.
Värdefaktorer för täktmark
Väntetid och brytningstid
4 § Värdefaktorn väntetid avser tiden från taxeringsårets ingång till
den tidpunkt då brytningen påbörjas.
 
            
            2
SKVFS 2018:8
5 § Värdefaktorn brytningstid ska när brytning pågår beräknas från
ingången av det år då taxering ska ske till och med den tidpunkt när
brytning väntas vara avslutad. Pågår inte någon brytning ska
brytningstiden räknas från väntetidens slut.
Föreligger täkttillstånd ska brytningstiden räknas som längst till den
tidpunkt när täkttillståndet löper ut. Saknas täkttillstånd får
brytningstiden bestämmas till högst tio år.
6 § Värdefaktorerna väntetid och brytningstid klassindelas enligt
följande tabell. Brytningsfaktorn ska för hela riket bestämmas till de tal
som anges i tabellen. Med brytningsfaktorn avses de tal som anger
faktorn vid varierande väntetid och brytningstid.
Brytningstid,
år
Brytning
pågår
Väntetid, beräknad från
taxeringsåret ingång i hela år
1
2–3
4–5
6–10 >10
1
0,95
0,90
0,85
0,75
0,65
0,45
2–3
0,90
0,85
0,80
0,75
0,60
0,45
4–5
0,85
0,85
0,80
0,70
0,60
0,40
6–10
0,80
0,75
0,70
0,65
0,55
0,40
>10
0,70
0,65
0,60
0,55
0,45
0,30
Värdefaktorer för hyreshus och ägarlägenheter
Hyra
7 § Vid klassificeringen av värdefaktorn hyra ska hyran bestämmas
till den hyra som gäller enligt kontraktet och som är den totala faktiska
årshyran för år 2017 inom värderingsenheten. Detta gäller oavsett när
hyreskontraktet tecknats.
8 § Årshyran ska för bostäder motsvara hela det belopp hyresgästen
har att betala till hyresvärden. I årshyran ska ingå kostnader för
uppvärmning, vatten och avlopp, fastighetsskatt och andra kostnader
men inte avgifter för hushållsförbrukning av elektricitet och gas, kabel-
tv, bredband och liknande avgifter eller mervärdesskatt. I årshyran ska
inte heller ingå ersättning från uthyrning av mark eller markanläggning.
Hyran ska anges i hela tusental kronor.
9 § Årshyran ska för lokaler motsvara hela det belopp hyresgästerna
normalt har att erlägga till hyresvärden samt hyra för uppsatta skyltar
och master. I årshyran ska ingå kostnader för uppvärmning, vatten och
avlopp, fastighetsskatt och andra kostnader men inte avgifter för
förbrukning av elektricitet och gas eller mervärdesskatt. I årshyran ska
inte heller ingå ersättning från uthyrning av mark eller
markanläggningar.
Hyran ska anges i hela tusental kronor.
10 § När uppgifter om faktisk årshyra för 2017 saknas för hela eller
delar av värderingsenheten eller om värderingsenhetens beskaffenhet
 
            
            3
SKVFS 2018:8
har förändrats efter 2017 så att årshyran har ändrats mer än vad som
motsvaras av på ortens normala hyresförändringar, ska den faktiska
årshyran för ett senare år användas. I sådana fall ska det senare årets
hyra omräknas till 2017 års nivå.
11 § Till grund för värderingen av bostäder och lokaler ska i stället för
faktisk årshyra i vissa fall läggas jämförelsehyra. Med jämförelsehyra
avses när bruksvärdehyra respektive marknadsmässig hyra ska
bestämmas till vad som gäller för likvärdiga bostäder och lokaler i
värdeområdet. Jämförelsehyra ska tillämpas för sådana bostäder och
lokaler som
1. innehas med bostadsrätt,
2. är andelslägenheter,
3. disponeras av ägaren eller närstående till ägaren,
4. varit outhyrda under hela året eller del av året eller för vilka
hyresrabatter utgår, eller
5. har en faktisk hyra som är en internhyra.
Med internhyra i första stycket 5 avses att hyran har överenskommits
mellan parterna med intressegemenskap.
Detsamma gäller om den faktiska årshyran på annat sätt uppenbart
avviker från bruksvärdehyra då det gäller bostäder eller från marknads-
mässig hyra i fråga om lokaler. Med marknadsmässig hyra 2017 avses
genomsnittlig årshyra för likartade lokaler detta år.
Ålder
12 § Vid klassificeringen av värdefaktorn ålder för hyreshus och
ägarlägenheter är nybyggnadsår det år den övervägande delen av
hyreshuset eller ägarlägenheten togs eller kunde ha tagits i bruk. Det
tidigaste nybyggnadsår som ska användas är 1929.
Värdefaktorer för industribyggnad och övrig byggnad
Ålder
13 § Vid klassificeringen av värdefaktorn ålder för industribyggnad
och övrig byggnad är nybyggnadsår det år då den övervägande delen av
byggnaden togs eller kunde ha tagits i bruk. Det tidigaste nybyggnadsår
som ska användas är 1929.
Lokaltyp
14 § Värdefaktorn lokaltyp ska vid värdering med ledning av en
avkastningsberäkning indelas i klasserna produktionslokaler, industri-
kontor och lager m.m.
Med produktionslokaler avses lokaler som är inrättade för
produktion, verkstad, service eller liknande.
Med industrikontor avses lokaler som är inrättade för kontor,
personalutrymme, utställning eller liknande och är belägna i en byggnad
som till övervägande del inrymmer produktionslokaler eller lager m.m.
 
            
            4
SKVFS 2018:8
Med lager m.m. avses lokaler som är inrättade för lager, förråd eller
liknande samt övriga lokaler som inte kan hänföras till någon av
ovanstående lokaltyper.
Standard
15 § Värdefaktorn standard för produktionslokaler ska indelas i
klasserna mycket enkel standard, enkel standard, normal standard och
hög standard.
Klass 1.
Till mycket enkel standard ska hänföras produktions-
lokaler med mycket ogynnsamma förutsättningar för
normal industriproduktion, t.ex. dåliga tillfarts-
förhållanden, produktion i flera våningsplan, låg
takhöjd, ogynnsamma dagsljusförhållanden, små
avstånd mellan bärande element som begränsar lokal-
ens utnyttjande och ingen uppvärmning eller
ventilation.
Klass 2.
Till enkel standard ska hänföras produktionslokaler
med begränsade förutsättningar för normal industri-
produktion, t.ex. besvärande tillfartsförhållanden,
produktion i flera våningsplan, låg eller relativt låg
takhöjd och endast enklare ventilation.
Klass 3.
Till normal standard ska hänföras produktionslokaler
med tillfredsställande förutsättningar för normal
industriproduktion.
Klass 4.
Till hög standard ska hänföras produktionslokaler med
goda eller mycket goda förutsättningar för normal
industriproduktion, t.ex. goda tillfartsförhållanden,
produktion i ett eller två plan, gynnsam takhöjd och
relativt stort avstånd mellan bärande element som
begränsar byggnadens inre utnyttjande.
För standardklassificering avseende produktionslokaler ska anges
standardpoäng för lokalytans utförande och utrustning enligt bilaga 1.
16 § Värdefaktorn standard för industrikontor ska indelas i klasserna
enkla industrikontor, normala industrikontor och högklassiga
industrikontor.
Klass 1.
Till enkla industrikontor ska hänföras kontor med t.ex.
enkel golvbeläggning, skärmväggar av träfiberplattor
eller liknande, låg belysningsstandard, endast
självdragsventilation, låg standard i våtutrymmen dvs.
enklare golv och väggbeklädnad och enkel sanitär
utrustning.
Klass 2.
Till normala industrikontor ska hänföras kontor med
t.ex. golvbeläggning av enklare textil-, linoleum- eller
plastmatta, regelväggar med gipsplattor eller liknande,
mekanisk
ventilation,
god
belysningsstandard,
tillfredsställande standard i våtutrymmen dvs. golv-
 
            
            5
SKVFS 2018:8
och
väggbeklädnad
av
modernt
slag
och
tillfredsställande sanitär utrustning.
Klass 3.
Till högklassiga industrikontor ska hänföras kontor
med t.ex. textil-, linoleum- eller plastmatta av högre
kvalitet, parkett eller likvärdig golvbeläggning,
möjlighet
till
tempererad
luft
och
hög
belysningsstandard, hög standard i våtutrymmen dvs.
golv- och väggbeklädnad av modernt slag och
högklassig sanitär utrustning.
17 § Värdefaktorn standard för lager m.m. ska indelas i klasserna,
mycket enkel standard, enkel standard, normal standard, hög standard
och mycket hög standard.
Klass 1.
Till mycket enkel standard ska hänföras lager m.m. som
t.ex. tidigare ekonomibyggnad liksom byggnader med
mycket enkla väggar och utan eller med mycket enkel
belysning.
Klass 2.
Till enkel standard ska hänföras lager m.m. som t.ex.
kallförråd, enkla oisolerade byggnader med låg
takhöjd, låg bjälklagsbärighet, enkla väggar, låg
belysningsstandard
och
utan
särskild
ventilationsutrustning.
Klass 3.
Till normal standard ska hänföras lager m.m. som t.ex.
i isolerade byggnader med godtagbar planlösning,
tillfredsställande takhöjd och bjälklagsbärighet,
mekanisk ventilation, tillfredsställande belysning och
in- och utlastningsförhållanden.
Klass 4.
Till hög standard ska hänföras lager m.m. som t.ex. i
isolerade byggnader med stora friytor, normal eller hög
takhöjd, hög bjälklagsbärighet, god ventilation och
belysning och direktinfart eller lastkaj.
Klass 5.
Till mycket hög standard ska hänföras t.ex. utpräglade
s.k. höglager och moderna lager med stort inslag av
automatiserad hantering.
18 § Vid bestämmande av värdefaktorn ortstyp för byggnads-
kategorierna 1–9 i IN-tabellerna ska kommunerna delas in på sätt som
framgår av bilaga 2.
Indelning i värdeområden och provvärderingsområden
19 § Hyreshus och ägarlägenheter samt tomtmark till dessa ska indelas
i värde- och provvärderingsområden på sätt som framgår av
riktvärdekarta H i bilaga 31.
20 § Industribyggnader och övriga byggnader som värderas med
ledning av avkastningsberäkning samt tomtmark för industribyggnader
1 Bilagan utesluten här. Den finns tillgänglig hos Skatteverket och på
www.skatteverket.se.
 
            
            6
SKVFS 2018:8
och övriga byggnader ska indelas i värde- och provvärderingsområden
på sätt som framgår av riktvärdekarta I i bilaga 42.
För industribyggnader och övriga byggnader som värderas med
ledning av en produktionskostnadsberäkning ska hela riket vara ett
värdeområde.
21 § Täktmark ska indelas i värdeområden på sätt som framgår av
riktvärdekarta T i bilaga 53.
22 § För elproduktionsenheter ska hela riket vara ett värdeområde.
___________
Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 september 2018 och tillämpas
första gången vid allmän fastighetstaxering år 2019 och därefter vid
särskilda fastighetstaxeringar för år 2020–2021 av hyreshus- och
ägarlägenhetsenheter samt vid särskild fastighetstaxering för år 2020–
2024 av industri- och elproduktionsenheter samt täktmark.
På Skatteverkets vägnar
KATRIN WESTLING PALM
Lena Abrahamsson
(Rättsavdelningen, enhet 1)
2 Bilagan utesluten här. Den finns tillgänglig hos Skatteverket och på
www.skatteverket.se.
3 Bilagan utesluten här. Den finns tillgänglig hos Skatteverket och på
www.skatteverket.se.
 
            
            7
SKVFS 2018:8
Standardpoäng för produktionslokaler
1.Tillfartsförhållanden
Mindre goda:
Kan nås med endast mindre
(2-axliga) lastfordon. Vissa
trånga passager etc.
1 poäng
Normala:
Kan nås med normala (2–3
axliga) lastfordon även med
mindre släp etc.
2 poäng
Goda:
Kan
nås
med
större
lastfordon, trailer, godsvagn
eller liknande
3 poäng
2. In- och utlastningsförhållanden
Mindre goda:
Endast enklare hiss till
produktionslokaler i övre
plan eller liknande
0 poäng
Normala:
Lastkaj eller liknande i
markplanet, s.k. industrihiss
eller liknande till eventuella
övre plan etc.
1 poäng
Goda:
Markplan
med
lastkaj,
körramp till eventuella övre
plan eller liknande
2 poäng
3. Antal våningsplan i produktionsenheten
Tre eller flera:
0 poäng
Två:
2 poäng
Ett:
5 poäng
Bilaga 1
 
            
            8
SKVFS 2018:8
4. Dagsljusförhållanden
Mindre goda:
Produktionslokaler
med
begränsat dagsljusinsläpp
genom vägg- eller takpla-
cerade fönster
0 poäng
Normala:
Produktionslokaler
med
tillfredsställande
dagsljusinsläpp
3 poäng
Goda:
Produktionslokaler
med
goda
dagsljusförhållan-
den,
ombyggnad
till
kontor möjlig (ljusinsläpp
företrädesvis
genom
väggplacerade fönster)
5 poäng
5. Fri takhöjd under bärande balk
Mindre
än
3,5m:
0 poäng
3,5–6,0 m:
3 poäng
Mer än 6,0 m:
5 poäng
6. Bärande element
Avståndet
mellan
bärande
element
som
begränsar
byggnaden inre nyttjande
Mindre än 6 m:
0 poäng
6 m eller mer:
5 poäng
7. Maximal golvbelastning
Mindre än 500 kg/kvm
0 poäng
500–1 500 kg/kvm
1 poäng
Mer än 1 500 kg/kvm
3 poäng
 
            
            9
SKVFS 2018:8
8. Uppvärmning
Nej:
Möjligheter till uppvärm-
ning saknas. Värmepanna
eller varmluftsinblåsning
inte installerad
0 poäng
Ja:
El-, fjärr- eller egen
centralvärme eller varm-
luftsinblåsning installerad
5 poäng
9. El installation
Mindre än 100 ampere:
0 poäng
100–200 ampere:
1 poäng
Mer än 200 ampere:
2 poäng
10. Ventilation
Mindre god:
Ventilation saknas, själv-
dragsventilation eller
frånluftsventilation
0 poäng
Normal:
Från- och tillufts-
ventilation
2 poäng
God:
Från- och tilluftsventil-
ation med värmeåter-
vinning, komfortkyla,
lufttemperering eller
liknande
5 poäng
 
            
            10
SKVFS 2018:8
Bilaga 2
Värdefaktorn ortstyp för byggnadskategorierna 1–9.
Byggnadskategori 1–4
För värdefaktorn ortstyp ska kommunerna indelas enligt följande
för byggnadskategorierna 1 oljeraffinaderier eller petrokemiska
industrier, 2 massa- eller pappersbruk, 3 järn- och stålindustrier
eller metallsmältverk, och 4 cement- eller kalkindustrier eller
industrier för framställning av industrimineral.
 Län
 Ortstyp 1  Ortstyp 2
 Ortstyp 3
 Stockholm
 Nacka
 Norrtälje
 Nynäshamn
 Stockholm
 Södertälje
 Botkyrka
 Huddinge
 Järfälla
 Nykvarn
 Salem
 Sigtuna
 Upplands-Bro
 Upplands Väsby
 Danderyd
 Ekerö
 Haninge
 Lidingö
 Sollentuna
 Solna
 Sundbyberg
 Tyresö
 Täby
 Vallentuna
 Vaxholm
 Värmdö
 Österåker
 Uppsala
 Älvkarleby
 Östhammar
 Enköping
 Håbo
 Knivsta
 Tierp
 Uppsala
 Heby
 Södermanland
 Nyköping
 Oxelösund
 Eskilstuna
 Flen
 Gnesta
 Katrineholm
 Strängnäs
 Trosa
 Vingåker
 Östergötland
 Norrköping  Boxholm
 Linköping
 Mjölby
 Motala
 Finspång
 Kinda
 Söderköping
 Vadstena
 Valdemarsvik
 Ydre
 Åtvidaberg
 Ödeshög
 
            
            11
SKVFS 2018:8
Län
Ortstyp 1
Ortstyp 2
Ortstyp 3
 Jönköping
 Aneby
 Nässjö
 Sävsjö
 Tranås
 Eksjö
 Jönköping
 Gislaved
 Gnosjö
 Habo
 Mullsjö
 Vaggeryd
 Vetlanda
 Värnamo
 Kronoberg
 Alvesta
 Älmhult
 Lessebo
 Ljungby
 Markaryd
 Tingsryd
 Uppvidinge
 Växjö
 Kalmar
 Kalmar
 Mönsterås
 Oskarshamn
 Västervik
 Borgholm
 Mörbylånga
 Torsås
 Emmaboda
 Hultsfred
 Högsby
 Nybro
 Vimmerby
 Gotland
 Gotland
 Blekinge
 Karlshamn
 Karlskrona
 Ronneby
 Sölvesborg
 Olofström
Skåne
Helsingborg
Höganäs
Kristianstad
Kävlinge
Landskrona
Malmö
Trelleborg
 Ystad
Bjuv
Båstad
Eslöv
Hässleholm
Höör
Lund
Osby
Simrishamn
Staffanstorp
Svalöv
Åstorp
 Ängelholm
Bromölla
Burlöv
Hörby
Klippan
Lomma
Perstorp
Sjöbo
Skurup
Svedala
Tomelilla
Vellinge
Örkelljunga
 Östra Göinge
Halland
Falkenberg
Halmstad
Varberg
Kungsbacka
Laholm
Hylte
 
            
            12
SKVFS 2018:8
 Län
 Ortstyp 1  Ortstyp 2  Ortstyp 3
Västra
Götaland
 Göteborg
 Lysekil
 Sotenäs
 Stenungsund
 Strömstad
 Tjörn
 Uddevalla
 Ale
 Alingsås
 Falköping
 Grästorp
 Gullspång
 Götene
 Herrljunga
 Kungälv
 Lerum
 Lidköping
 Lilla Edet
 Mariestad
 Mellerud
 Munkedal
 Mölndal
 Orust
 Partille
 Skövde
 Tanum
 Trollhättan
 Töreboda
 Vårgårda
 Vänersborg
 Åmål
 Öckerö
 Bengtsfors
 Bollebygd
 Borås
 Dals-Ed
 Essunga
 Färgelanda
 Hjo
 Härryda
 Karlsborg
 Mark
 Skara
 Svenljunga
 Tibro
 Tidaholm
 Tranemo
 Ulricehamn
 Vara
 Värmland 
 Arvika
 Eda
 Grums
 Hammarö
 Karlstad
 Kil
 Kristinehamn
 Säffle
 Filipstad
 Forshaga
 Hagfors
 Munkfors
 Storfors
 Sunne
 Torsby
 Årjäng
 Örebro 
 Askersund
 Degerfors
 Hallsberg
 Kumla
 Laxå
 Lindesberg
 Ljusnarsberg
 Örebro
 Hällefors
 Karlskoga
 Lekeberg
 Nora
 
            
            13
SKVFS 2018:8
Län
Ortstyp 1
Ortstyp 2
Ortstyp 3
Västmanland
Arboga
Hallstahammar
Kungsör
Köping
Skinnskatte-
berg
Västerås
Fagersta
Norberg
Sala
Surahammar
Dalarna
Avesta
Borlänge
Falun
Hedemora
Ludvika
Säter
Gagnef
Leksand
Malung-Sälen
Mora
Orsa
Rättvik
Smedjebacken
Vansbro
Älvdalen
Gävleborg
Gävle
Hudiksvall
Nordanstig
Söderhamn
Hofors
Sandviken
Bollnäs
Ljusdal
Ockelbo
Ovanåker
Västernorrland Härnösand
Kramfors
Sundsvall
Timrå
Örnsköldsvik
Sollefteå
Ånge
Jämtland
Samtliga
kommuner
Västerbotten
Nordmaling
Robertsfors
Skellefteå
Umeå
Bjurholm
Dorotea
Lycksele
Norsjö
Malå
Sorsele
Storuman
Vilhelmina
Vindeln
Vännäs
Åsele
Norrbotten
Boden
Gällivare
Haparanda
Kalix
Kiruna
Luleå
Piteå
Arjeplog
Arvidsjaur
Jokkmokk
Pajala
Älvsbyn
Överkalix
Övertorneå
 
            
            14
SKVFS 2018:8
Byggnadskategori 5, Spannmålssilor
Län
Ortstyp 1
Ortstyp 2
Ortstyp 3
Stockholm
 Stockholm
 Ekerö
 Haninge
 Nacka
 Lidingö
 Norrtälje
 Nynäshamn
 Södertälje
 Tyresö
 Vaxholm
 Värmdö
 Österåker
 Botkyrka
 Danderyd
 Järfälla
 Huddinge
 Nykvarn
 Salem
 Sigtuna
 Sollentuna
 Solna
 Sundbyberg
 Täby
 Upplands-Bro
 Upplands Väsby
Vallentuna
Uppsala
 Enköping
 Håbo
 Tierp
 Älvkarleby
Östhammar
 Heby
 Knivsta
Uppsala
Södermanland
 Eskilstuna
 Nyköping
 Oxelösund
 Strängnäs
Trosa
 Flen
 Gnesta
 Katrineholm
Vingåker
Östergötland
Norrköping
 Söderköping
 Valdemarsvik
 Boxholm
 Finspång
 Kinda
 Linköping
 Mjölby
 Motala
 Vadstena
 Ydre
 Åtvidaberg
Ödeshög
Jönköping
Samtliga
kommuner
Kronoberg
Samtliga
kommuner
 
            
            15
SKVFS 2018:8
Län
Ortstyp 1
Ortstyp 2
Ortstyp 3
Kalmar
Borgholm
Kalmar
Mönsterås
Mörbylånga
Oskarshamn
Torsås
Västervik
Emmaboda
Hultsfred
Högsby
Nybro
Vimmerby
 Gotland
 Gotland
 Blekinge
Karlshamn
Karlskrona
Ronneby
 Sölvesborg
 Olofström
 Skåne
 Helsingborg
Bromölla
Båstad
Höganäs
Kristianstad
Kävlinge
Landskrona
Lomma
Malmö
Simrishamn
Trelleborg
Vellinge
Ystad
Ängelholm
Bjuv
Burlöv
Eslöv
Hässleholm
Hörby
Höör
Klippan
Lund
Osby
Perstorp
Sjöbo
Skurup
Staffanstorp
Svalöv
Svedala
Tomelilla
Åstorp
Örkelljunga
 Östra Göinge
 Halland
Falkenberg
Halmstad
Kungsbacka
Laholm
 Varberg
Hylte
 
            
            16
SKVFS 2018:8
Län
Ortstyp 1
Ortstyp 2
Ortstyp 3
 Västra
Götaland
 Uddevalla
Ale
Gullspång
Göteborg
Götene
Kungälv
Lidköping
Lilla Edet
Lysekil
Mariestad
Mellerud
Munkedal
Orust
Sotenäs
Stenungsund
Strömstad
Tanum
Tjörn
Trollhättan
Vänersborg
Åmål
 Öckerö
Alingsås
Bengtsfors
Bollebygd
Borås
Dals-Ed
Essunga
Falköping
Färgelanda
Grästorp
Herrljunga
Hjo
Härryda
Karlsborg
Lerum
Mark
Mölndal
Partille
Skara
Skövde
Svenljunga
Tibro
Tidaholm
Tranemo
Töreboda
Ulricehamn
Vara
 Vårgårda
 Värmland
Hammarö
Grums
Karlstad
Kristinehamn
 Säffle
Arvika
Eda
Filipstad
Forshaga
Hagfors
Kil
Munkfors
Storfors
Sunne
Torsby
 Årjäng
 Örebro
 Samtliga
kommuner
 
            
            17
SKVFS 2018:8
Län
Ortstyp 1
Ortstyp 2
Ortstyp 3
Västmanland
Hallstahammar
Kungsör
Köping
Västerås
Arboga
Fagersta
Norberg
Sala
Skinnskatteberg
Surahammar
Dalarna
Samtliga
kommuner
Gävleborg
Gävle
Hudiksvall
Nordanstig
Söderhamn
Bollnäs
Hofors
Ljusdal
Ockelbo
Ovanåker
Sandviken
Västernorrland
Härnösand
Kramfors
Sundsvall
Timrå
Örnsköldsvik
Sollefteå
Ånge
Jämtland
Samtliga
kommuner
Västerbotten
Nordmaling
Robertsfors
Skellefteå
Umeå
Bjurholm
Dorotea
Lycksele
Malå
Norsjö
Sorsele
Storuman
Vilhelmina
Vindeln
Vännäs
Åsele
Norrbotten
Haparanda
Kalix
Luleå
Piteå
Arjeplog
Arvidsjaur
Boden
Gällivare
Jokkmokk
Kiruna
Pajala
Älvsbyn
Överkalix
Övertorneå
 
            
            18
SKVFS 2018:8
Byggnadskategori 6, Sågverk
Län
Ortstyp 1
Ortstyp 2
Ortstyp 3
Stockholm
Norrtälje
Nynäshamn
Botkyrka
Järfälla
Huddinge
Nykvarn
Salem
Sigtuna
Södertälje
Upplands-Bro
Upplands Väsby
Ekerö
Danderyd
Haninge
Lidingö
Nacka
Sollentuna
Solna
Stockholm
Sundbyberg
Tyresö
Täby
Vallentuna
Vaxholm
Värmdö
Österåker
Uppsala
Älvkarleby
Enköping
Håbo
Knivsta
Tierp
Uppsala
Östhammar
Heby
Södermanland Oxelösund
Eskilstuna
Flen
Gnesta
Katrineholm
Nyköping
Strängnäs
Trosa
Vingåker
Östergötland
Norrköping Boxholm
Linköping
Mjölby
Motala
Finspång
Kinda
Söderköping
Vadstena
Valdemarsvik
Ydre
Åtvidaberg
Ödeshög
 
            
            19
SKVFS 2018:8
Län
Ortstyp 1
Ortstyp 2
Ortstyp 3
Jönköping
Aneby
Nässjö
Sävsjö
Tranås
Eksjö
Gislaved
Gnosjö
Habo
Jönköping
Mullsjö
Vaggeryd
Vetlanda
Värnamo
 Kronoberg
Alvesta
 Älmhult
Lessebo
Ljungby
Markaryd
Tingsryd
Uppvidinge
 Växjö
 Kalmar
Kalmar
Mönsterås
Oskarshamn
 Västervik
Torsås
Borgholm
Emmaboda
Hultsfred
Högsby
Mörbylånga
Nybro
Vimmerby
 Gotland
 Gotland
Blekinge
Karlshamn
Karlskrona
Ronneby
Sölvesborg
Olofström
Skåne
Bjuv
Bromölla
Eslöv
Helsingborg
Hässleholm
Höör
Klippan
Kristianstad
Kävlinge
Landskrona
Lund
Perstorp
Skurup
Staffanstorp
Svalöv
Svedala
Burlöv
Båstad
Höganäs
Hörby
Lomma
Malmö
Osby
Simrishamn
Sjöbo
Tomelilla
Östra Göinge
 
            
            20
SKVFS 2018:8
Län
Ortstyp 1
Ortstyp 2
Ortstyp 3
Trelleborg
Vellinge
Ystad
Åstorp
Ängelholm
Örkelljunga
Halland
Falkenberg
Halmstad
Varberg
Hylte
Kungsbacka
Laholm
 Västra
Götaland
Lysekil
Munkedal
Orust
Sotenäs
Stenungsund
Strömstad
Tanum
Tjörn
 Uddevalla
Ale
Alingsås
Falköping
Gullspång
Grästorp
Göteborg
Götene
Herrljunga
Lerum
Kungälv
Lidköping
Lilla Edet
Mariestad
Mellerud
Skövde
Trollhättan
Töreboda
Vårgårda
Vänersborg
Åmål
Bengtsfors
Bollebygd
Borås
Dals-Ed
Essunga
Färgelanda
Hjo
Härryda
Karlsborg
Mark
Mölndal
Öckerö
Partille
Skara
Svenljunga
Tibro
Tidaholm
Tranemo
Ulricehamn
Vara
 Värmland 
Arvika
Eda
Grums
Hammarö
Karlstad
Kil
Kristinehamn
Säffle
Filipstad
Forshaga
Hagfors
Munkfors
Storfors
Sunne
Torsby
Årjäng
Örebro
Degerfors
Hallsberg
Hällefors
Kumla
Laxå
Lindesberg
Ljusnarsberg
Örebro
Askersund
Karlskoga
Lekeberg
Nora
 
            
            21
SKVFS 2018:8
Län
Ortstyp 1
Ortstyp 2
Ortstyp 3
Västmanland
Arboga
Hallstahammar
Kungsör
Köping
Skinnskatteberg
Västerås
Fagersta
Norberg
Sala
Surahammar
 Dalarna
Avesta
Borlänge
Falun
Hedemora
Ludvika
Säter
Gagnef
Leksand
Malung-Sälen
Mora
Orsa
Rättvik
Smedjebacken
Vansbro
Älvdalen
Gävleborg
Gävle
Hudiksvall
Nordanstig
Söderhamn
Hofors
Sandviken
Bollnäs
Ljusdal
Ockelbo
Ovanåker
Västernorrland
Härnösand
Kramfors
Sundsvall
Timrå
Örnsköldsvik
Sollefteå
Ånge
Jämtland
Samtliga
kommuner
Västerbotten
Nordmaling
Robertsfors
Skellefteå
Umeå
Bjurholm
Dorotea
Lycksele
Malå
Norsjö
Sorsele
Storuman
Vilhelmina
Vindeln
Vännäs
Åsele
Norrbotten
Haparanda
Kalix
Luleå
Piteå
Arjeplog
Arvidsjaur
Boden
Gällivare
Jokkmokk
Kiruna
Pajala
Älvsbyn
Överkalix
Övertorneå
 
            
            22
SKVFS 2018:8
Byggnadskategori 7, Bensinstationer
Län
Ortstyp 1
Ortstyp 2
Ortstyp 3
Stockholm
Botkyrka
Danderyd
Huddinge
Järfälla
Lidingö
Nacka
Nykvarn
Salem
Sigtuna
Sollentuna
Solna
Stockholm
Sundbyberg
Södertälje
Täby
Upplands-Bro
Upplands Väsby
Ekerö
Haninge
Tyresö
Vallentuna
Vaxholm
Värmdö
Österåker
Norrtälje
Nynäshamn
Uppsala
Enköping
Håbo
Knivsta
Tierp
Uppsala
Älvkarleby
Heby
Östhammar
Södermanland Eskilstuna
Nyköping
Strängnäs
Trosa
Oxelösund
Flen
Gnesta
Katrineholm
Vingåker
Östergötland
Linköping
Mjölby
Norrköping
Ödeshög
Motala
Söderköping
Valdemarsvik
Boxholm
Finspång
Kinda
Vadstena
Ydre
Åtvidaberg
 
            
            23
SKVFS 2018:8
Län
Ortstyp 1
Ortstyp 2
Ortstyp 3
Jönköping
Jönköping
Vaggeryd
Värnamo
Habo
Mullsjö
Aneby
Eksjö
Gislaved
Gnosjö
Nässjö
Sävsjö
Tranås
Vetlanda
Kronoberg
Ljungby
Markaryd
Växjö
Alvesta
Lessebo
Tingsryd
Uppvidinge
Älmhult
Kalmar
Kalmar
Mönsterås
Oskarshamn
Torsås
Västervik
Borgholm
Emmaboda
Hultsfred
Högsby
Mörbylånga
Nybro
Vimmerby
Gotland
Gotland
Blekinge
Karlshamn
Karlskrona
Ronneby
Sölvesborg
Olofström
Skåne
Burlöv
Helsingborg
Klippan
Kävlinge
Landskrona
Lomma
Malmö
Åstorp
Ängelholm
Örkelljunga
Bjuv
Bromölla
Båstad
Hörby
Höör
Kristianstad
Lund
Staffanstorp
Svedala
Vellinge
Eslöv
Hässleholm
Höganäs
Osby
Perstorp
Simrishamn
Sjöbo
Skurup
Svalöv
Tomelilla
Trelleborg
Ystad
Östra Göinge
Halland
Falkenberg
Halmstad
Kungsbacka
Laholm
Varberg
Hylte
 
            
            24
SKVFS 2018:8
Län
Ortstyp 1
Ortstyp 2
Ortstyp 3
Västra
Götaland
Alingsås
Gullspång
Göteborg
Götene
Kungälv
Lerum
Mariestad
Munkedal
Mölndal
Partille
Skara
Stenungsund
Strömstad
Tanum
Uddevalla
Vara
Vårgårda
Ale
Bollebygd
Borås
Härryda
Lilla Edet
Skövde
Trollhättan
Vänersborg
Bengtsfors
Dals-Ed
Essunga
Falköping
Färgelanda
Grästorp
Herrljunga
Hjo
Karlsborg
Lidköping
Lysekil
Mark
Mellerud
Orust
Sotenäs
Svenljunga
Tibro
Tidaholm
Tjörn
Tranemo
Töreboda
Ulricehamn
Åmål
Öckerö
Värmland
Eda
Grums
Karlstad
Kil
Kristinehamn
Sunne
Säffle
Torsby
Årjäng
Arvika
Filipstad
Forshaga
Hagfors
Hammarö
Munkfors
Storfors
Örebro
Hallsberg
Kumla
Laxå
Örebro
Karlskoga
Askersund
Degerfors
Hällefors
Lekeberg
Lindesberg
Ljusnarsberg
Nora
Västmanland Arboga
Hallstahammar
Kungsör
Köping
Västerås
Sala
Fagersta
Norberg
Skinnskatteberg
Surahammar
 
            
            25
SKVFS 2018:8
Län
Ortstyp 1
Ortstyp 2
Ortstyp 3
Dalarna
 Avesta
 Borlänge
 Falun
 Gagnef
 Hedemora
 Leksand
 Ludvika
 Malung-Sälen
 Mora
 Rättvik
 Säter
Vansbro
 Orsa
 Smedjebacken
Älvdalen
Gävleborg
 Gävle
 Bollnäs
 Hofors
 Hudiksvall
 Ljusdal
 Nordanstig
 Sandviken
Söderhamn
 Ockelbo
 Ovanåker
 Västernorrland 
 Härnösand
 Kramfors
 Sundsvall
 Timrå
 Ånge
 Örnsköldsvik
 Sollefteå
 Jämtland
 Berg
 Bräcke
 Härjedalen
 Krokom
 Åre
 Östersund
 Ragunda
 Strömsund
 Västerbotten 
 Nordmaling
 Robertsfors
 Skellefteå
 Umeå
 Bjurholm
 Dorotea
 Lycksele
 Malå
 Norsjö
 Sorsele
 Storuman
 Vilhelmina
 Vindeln
 Vännäs
 Åsele
 
            
            27
SKVFS 2018:8
Byggnadskategori 8, Master
Län
Ortstyp 1
Ortstyp 2
Ortstyp 3
 Stockholm
 Botkyrka
 Danderyd
 Ekerö
 Haninge
 Huddinge
 Järfälla
 Lidingö
 Nacka
 Nynäshamn
 Salem
 Sigtuna
 Sollentuna
 Solna
 Stockholm
 Sundbyberg
 Tyresö
 Täby
 Upplands-Bro
 Upplands Väsby
 Vallentuna
 Vaxholm
 Värmdö
 Österåker
 Nykvarn
 Södertälje
 Norrtälje
 Uppsala
 Håbo
 Enköping
 Heby
 Knivsta
 Tierp
 Uppsala
 Älvkarleby
 Östhammar
 Södermanland 
 Eskilstuna
 Flen
 Gnesta
 Strängnäs
 Trosa
 Katrineholm
 Nyköping
 Oxelösund
 Vingåker
 
            
            28
SKVFS 2018:8
Län
Ortstyp 1
Ortstyp 2
Ortstyp 3
Östergötland
Finspång
Kinda
Linköping
Mjölby
Motala
Norrköping
Söderköping
Valdemarsvik
Åtvidaberg
Boxholm
Vadstena
Ydre
Ödeshög
 Jönköping
Aneby
Habo
Jönköping
Mullsjö
Nässjö
Tranås
 Vaggeryd
Eksjö
Gislaved
Gnosjö
Sävsjö
Värnamo
 Vetlanda
 Kronoberg 
Alvesta
Lessebo
Tingsryd
Uppvidinge
 Växjö
Ljungby
Markaryd
 Älmhult
 Kalmar
Borgholm
Emmaboda
Hultsfred
Högsby
Kalmar
Mörbylånga
Mönsterås
Nybro
Oskarshamn
Torsås
Västervik
Vimmerby
Gotland
Gotland
Blekinge
Karlshamn
Karlskrona
Ronneby
Sölvesborg
Olofström
 
            
            29
SKVFS 2018:8
Län
Ortstyp 1
Ortstyp 2
Ortstyp 3
Skåne
Burlöv
Kävlinge
Lomma
Malmö
Skurup
Staffanstorp
Svedala
Trelleborg
Vellinge
Bjuv
Båstad
Eslöv
Helsingborg
Höganäs
Hörby
Höör
Klippan
Landskrona
Lund
Perstorp
Sjöbo
Svalöv
Åstorp
Ängelholm
Örkelljunga
Bromölla
Hässleholm
Kristianstad
Osby
Simrishamn
Tomelilla
Ystad
Östra Göinge
Halland
Kungsbacka
Halmstad
Hylte
Laholm
Falkenberg
Varberg
Västra
Götaland
Ale
Alingsås
Bollebygd
Göteborg
Härryda
Kungälv
Lerum
Lilla Edet
Mölndal
Partille
Stenungsund
Öckerö
Borås
Färgelanda
Grästorp
Herrljunga
Lysekil
Mark
Sotenäs
Strömstad
Svenljunga
Tanum
Tranemo
Trollhättan
Uddevalla
Ulricehamn
Vänersborg
Bengtsfors
Dals-Ed
Essunga
Falköping
Gullspång
Götene
Hjo
Karlsborg
Lidköping
Mariestad
Mellerud
Munkedal
Orust
Skara
Skövde
Tibro
Tidaholm
Tjörn
Töreboda
Vara
Vårgårda
Åmål
 
            
            30
SKVFS 2018:8
Län
Ortstyp 1
Ortstyp 2
Ortstyp 3
 Värmland
Eda
Forshaga
Grums
Hammarö
Karlstad
Kil
Kristinehamn
Munkfors
 Säffle
Arvika
Filipstad
Hagfors
Storfors
Sunne
Torsby
 Årjäng
 Örebro
Askersund
Hallsberg
Kumla
Laxå
Lekeberg
Lindesberg
Nora
 Örebro
Degerfors
Hällefors
Karlskoga
Ljusnarsberg
Västmanland
Hallstahammar
Köping
Sala
Surahammar
Västerås
Arboga
Kungsör
Fagersta
Norberg
Skinnskatteberg
 Dalarna
Borlänge
Gagnef
Leksand
Malung-Sälen
Orsa
Rättvik
Säter
 Älvdalen
Avesta
Falun
Hedemora
Ludvika
Mora
Smedjebacken
 Vansbro
 Gävleborg
Gävle
Hofors
Ockelbo
 Sandviken
Bollnäs
Hudiksvall
Ljusdal
Nordanstig
Söderhamn
 Ovanåker
 
            
            31
SKVFS 2018:8
Län
Ortstyp 1
Ortstyp 2
Ortstyp 3
 Västernorrland 
Sundsvall
Timrå
Härnösand
Kramfors
Sollefteå
Ånge
 Örnsköldsvik
Jämtland
Berg
Bräcke
Härjedalen
Krokom
Åre
Östersund
Ragunda
Strömsund
Västerbotten
Bjurholm
Nordmaling
Robertsfors
Storuman
Umeå
Vindeln
Vännäs
Dorotea
Lycksele
Malå
Norsjö
Skellefteå
Sorsele
Vilhelmina
Åsele
Norrbotten
Arjeplog
Boden
Luleå
Älvsbyn
Arvidsjaur
Gällivare
Haparanda
Jokkmokk
Kalix
Kiruna
Pajala
Piteå
Överkalix
Övertorneå
 
            
            32
SKVFS 2018:8
Byggnadskategori 9, annan verksamhet än som framgår
av punkt 1–8.
Län
Ortstyp 1
Ortstyp 2
Ortstyp 3
Stockholm
 Danderyd
 Lidingö
 Nacka
 Sollentuna
 Solna
 Stockholm
 Sundbyberg
 Södertälje
 Täby
 Botkyrka
 Ekerö
 Haninge
 Huddinge
 Järfälla
 Norrtälje
 Nykvarn
 Nynäshamn
 Salem
 Sigtuna
 Tyresö
 Upplands-Bro
 Upplands Väsby
 Vallentuna
 Vaxholm
 Värmdö
Österåker
Uppsala
Uppsala
 Enköping
 Håbo
 Knivsta
 Heby
 Tierp
 Älvkarleby
Östhammar
Södermanland
 Eskilstuna
 Nyköping
 Strängnäs
 Flen
 Gnesta
 Katrineholm
 Oxelösund
 Trosa
Vingåker
 Östergötland  Linköping
 Norrköping
 Mjölby
 Motala
 Boxholm
 Finspång
 Kinda
 Söderköping
 Vadstena
 Valdemarsvik
 Ydre
 Åtvidaberg
 Ödeshög
 
            
            33
SKVFS 2018:8
Län
Ortstyp 1
Ortstyp 2
Ortstyp 3
 Jönköping
 Jönköping
Habo
Nässjö
 Värnamo
Aneby
Eksjö
Gnosjö
Gislaved
Mullsjö
Sävsjö
Tranås
Vaggeryd
 Vetlanda
 Kronoberg
 Växjö
 Ljungby
Alvesta
Lessebo
Markaryd
Tingsryd
Uppvidinge
 Älmhult
 Kalmar
Kalmar
Oskarshamn
Västervik
Borgholm
Emmaboda
Hultsfred
Högsby
Mönsterås
Mörbylånga
Nybro
Torsås
 Vimmerby
Gotland
Gotland
Blekinge
Karlshamn
Karlskrona
Ronneby
Olofström
Sölvesborg
Skåne
Burlöv
Helsingborg
Lomma
Lund
Malmö
Staffanstorp
Bjuv
Eslöv
Hässleholm
Höganäs
Kristianstad
Kävlinge
Landskrona
Trelleborg
Vellinge
Ystad
Ängelholm
Bromölla
Båstad
Hörby
Höör
Klippan
Osby
Perstorp
Simrishamn
Sjöbo
Skurup
Svalöv
Svedala
Tomelilla
Åstorp
Örkelljunga
Östra Göinge
 
            
            34
SKVFS 2018:8
Län
Ortstyp 1
Ortstyp 2
Ortstyp 3
 Halland
Halmstad
 Kungsbacka
Falkenberg
 Varberg
Hylte
 Laholm
 Västra
Götaland
Göteborg
Härryda
Kungälv
Mölndal
 Partille
Ale
Alingsås
Bollebygd
Borås
Falköping
Lerum
Lidköping
Lilla Edet
Mariestad
Skövde
Stenungsund
Strömstad
Trollhättan
Uddevalla
Vänersborg
Bengtsfors
Dals-Ed
Essunga
Färgelanda
Grästorp
Gullspång
Götene
Herrljunga
Hjo
Karlsborg
Lysekil
Mark
Mellerud
Munkedal
Orust
Skara
Sotenäs
Svenljunga
Tanum
Tibro
Tidaholm
Tjörn
Tranemo
Töreboda
Ulricehamn
Vårgårda
Vara
Åmål
 Öckerö
 Värmland
Hammarö
Karlstad
Kristinehamn
Arvika
Eda
Filipstad
Forshaga
Grums
Hagfors
Kil
Munkfors
Storfors
Sunne
Säffle
Torsby
Årjäng
 
            
            35
SKVFS 2018:8
Län
Ortstyp 1
Ortstyp 2
Ortstyp 3
Örebro
Örebro
Karlskoga
Kumla
Askersund
Degerfors
Hallsberg
Hällefors
Laxå
Lekeberg
Lindesberg
Ljusnarsberg
Nora
Västmanland
Västerås
Arboga
Köping
Fagersta
Hallstahammar
Kungsör
Norberg
Sala
Skinnskatteberg
Surahammar
Dalarna
Borlänge
Falun
Avesta
Gagnef
Hedemora
Leksand
Ludvika
Malung-Sälen
Mora
Orsa
Rättvik
Smedjebacken
Säter
Vansbro
Älvdalen
Gävleborg
Gävle
Sandviken
Bollnäs
Hofors
Hudiksvall
Ljusdal
Nordanstig
Ockelbo
Ovanåker
Söderhamn
Västernorrland
Sundsvall
Örnsköldsvik
Härnösand
Kramfors
Sollefteå
Timrå
Ånge
 
            
            36
SKVFS 2018:8
Län
Ortstyp 1
Ortstyp 2
Ortstyp 3
Jämtland
Östersund
Berg
Bräcke
Härjedalen
Krokom
Ragunda
Strömsund
Åre
 Västerbotten  Umeå
Skellefteå
Bjurholm
Dorotea
Lycksele
Malå
Nordmaling
Norsjö
Robertsfors
Sorsele
Storuman
Vilhelmina
Vindeln
Vännäs
Åsele
 Norrbotten
Luleå
Piteå
Arjeplog
Arvidsjaur
Boden
Gällivare
Haparanda
Jokkmokk
Kalix
Kiruna
Pajala
Älvsbyn
Överkalix
Övertorneå
