SOSFS 2006:4
Socialstyrelsens allmänna råd om yrkesmässig hygienisk verksamhet
SOSFS kan beställas från Socialstyrelsens kundtjänst, 120 88 Stockholm,
fax 08-779 96 67, e-post socialstyrelsen@strd.se
ISSN 0346-6000 Artikelnr 2006-10-4
Tryck: Grafikerna Livréna i Kungälv AB, Kungälv 2006
I Socialstyrelsens författningssamling (SOSFS) publiceras verkets före-
skrifter och allmänna råd.
• Föreskrifter är bindande regler.
• Allmänna råd innehåller rekommendationer om hur en författning kan
eller bör tillämpas och utesluter inte andra sätt att uppnå de mål som avses
i författningen.
Socialstyrelsen ger årligen ut en förteckning över gällande föreskrifter
och allmänna råd.
SOSFS
2006:4 (M)
Utkom från trycket
den 1 februari 2006
Socialstyrelsens författningssamling
Ansvarig utgivare: Chefsjurist Nils Blom
Socialstyrelsens allmänna råd
om yrkesmässig hygienisk verksamhet;
beslutade den 17 januari 2006.
I dessa allmänna råd ges rekommendationer till stöd för tillämpningen
av 9 kap. 3 § och 26 kap. 19 §miljöbalken samt 4–7 §§ förordningen
(1998:901) om verksamhetsutövares egenkontroll.
Definition
Med yrkesmässig hygienisk verksamhet avses i dessa allmänna råd så-
dan hygienisk verksamhet som erbjuds allmänheten och som inte står
under Socialstyrelsens tillsyn enligt 6 kap. lagen (1998:531) om yrkes-
verksamhet på hälso- och sjukvårdens område. Massage, hudvård, fot-
vård, hårvård, håltagning, piercing, tatuering och akupunktur är exem-
pel på sådan verksamhet.
Rutiner vid ingrepp och behandling
Den som arbetar med yrkesmässig hygienisk verksamhet bör bl.a. be-
akta följande för att begränsa risken för spridning av smitta:
– En god handhygien bör tillämpas. Det innebär noggrann tvättning av
händerna samt, vid behandling där det finns risk för blodsmitta eller
vid annan behandling med hög smittorisk, desinfektion av händerna.
– Skyddshandskar av engångsmaterial bör användas vid behandling
med risk för blodsmitta och i övrigt vid behov.
– Hud eller slemhinna som skall penetreras bör vara ren och fri från
sår samt bör desinfekteras före behandlingen.
– Den som utför en behandling bör undvika att använda klockor eller
smycken på händer och armar samt smycken i läppar och näsa.
– Speciella arbetskläder bör användas. Dessa bör förvaras på arbets-
platsen och åtskilda från privata kläder.
– Den som har sjukdom eller sår som skulle kunna innebära smittorisk för
kunden i samband med en behandling bör inte utföra behandlingen.
– Den som utför en behandling bör vara uppmärksam på eventuella sjuk-
domar eller sår hos kunden och göra en bedömning av om speciella
åtgärder behöver vidtas. Om en behandling skulle kunna innebära risk
för blodsmitta, bör kunden inte behandlas.
3
4
SOSFS
2006:4
Instrument och redskap m.m.
Instrument, redskap och produkter som används vid yrkesmässig hy-
gienisk verksamhet bör vara av sådan beskaffenhet och skötas så att
risken för spridning av smitta begränsas. Det innebär bl.a. följande:
– Instrument och redskap, som inte är av engångstyp, bör rengöras nog-
grant innan de återanvänds. Skalpell- och rakblad bör dock alltid va-
ra av engångstyp.
– Instrument och redskap som kan komma i beröring med slemhin-
nor eller skadad hud, utan att dessa penetreras avsiktligt, bör vara
desinfekterade.
– Instrument och redskap bör rengöras mekaniskt före desinfektion.
De bör desinfekteras i en diskdesinfektor. Diskdesinfektorns funk-
tion bör kontrolleras regelbundet. Instrument och redskap kan även
desinfekteras genom att kokas 5 minuter under lock.
– Värmekänsliga instrument och redskap kan desinfekteras med ke-
miska medel enligt tillverkarens anvisningar.
– Vid penetrering av hud eller slemhinna bör sterila instrument an-
vändas. Instrumenten bör steriliseras i en godkänd autoklav som
bör kontrolleras regelbundet.
– Smycken som används vid håltagning bör vara sterila.
– Sterila instrument, redskap och smycken bör förvaras i sterila för-
packningar.
– Färg och spädningsvätskor som används vid tatuering bör vara ste-
rila. Beredningarna bör blandas i sterila koppar med hjälp av sterila
instrument.
– Efter tatuering bör överbliven färglösning inte återanvändas.
Lokalens utformning
En lokal som används för yrkesmässig hygienisk verksamhet bör pla-
ceras, utformas och skötas så att risken för olägenheter för människors
hälsa begränsas. Det innebär bl.a. att lokalen
– inte bör användas till annan verksamhet än sådan som den är avsedd
för,
– bör vara väl avskild, om den ligger i anslutning till annan verksam-
het eller bostad,
– bör vara utformad så att rengöring och desinfektion av såväl lokal
som instrument underlättas,
– bör vara utformad så att behandlingar med risk för blodsmitta kan
utföras avskilt från andra typer av behandlingar, och
– bör ha en god luftkvalitet.
5
SOSFS
2006:4
I lokalen bör det finnas
– lämpligt placerade tvättställ för handtvätt som bör ha rinnande varmt
och kallt vatten och vara utrustade med flytande tvål, engångshand-
dukar och desinfektionsmedel,
– särskilda utrymmen med arbetsbänkar, rinnande varmt och kallt vat-
ten samt lämpliga anordningar för rengöring, desinfektion och steri-
lisering av instrument och redskap,
– en särskild plats för förvaring av desinfekterade respektive sterila
instrument och redskap,
– ett ändamålsenligt städutrymme som är försett med utslagsvask och
rinnande varmt och kallt vatten,
– ett särskilt utrymme för personalens ombyte och förvaring av klä-
der,
– ett tillräckligt antal toaletter som är försedda med tvättställ med
rinnande varmt och kallt vatten, flytande tvål och engångshanddu-
kar, och
– en utslagsvask för fotbadsvatten med möjlighet till upptappning av
varmt och kallt vatten, om lokalen används för fotvård.
Egenkontroll
Verksamhetsutövaren skall enligt 26 kap. 19 § miljöbalken fortlöpan-
de planera och kontrollera verksamheten för att motverka eller före-
bygga att olägenheter för människors hälsa uppstår. I förordningen om
verksamhetsutövares egenkontroll preciseras delar av miljöbalkens
krav på egenkontroll. Där finns också krav på dokumentation.
Egenkontrollen bör bl.a. inkludera rutiner
– för upprätthållande av god hygien i samband med behandlingar,
– vid misstanke om smitta eller annan olägenhet för människors hälsa,
– för fortlöpande underhåll av lokaler och inredning,
– för städning, rengöring och skötsel av lokaler och utrustning samt
för kontroll av dessa åtgärder,
– för hantering och val av kemiska ämnen, och
– för kommunikation med kunderna.
Dokumentationen bör hållas tillgänglig för tillsynsmyndigheten.
Information
Information om eventuella hälsorisker i samband med den hygieniska
behandlingen bör lämnas till kunden. I de fall speciell efterbehandling
behövs bör kunden även få information om skötselrutiner. Informatio-
nen bör vara skriftlig.