SRVFS 2004:3
Statens räddningsverks allmänna råd och kommentarer om systematiskt brandskyddsarbete
Statens räddningsverk meddelar föreskrifter och allmänna råd inom följande
lagstiftningsområden:
• Allvarliga kemikalieolyckor
• Brandfarliga och explosiva varor
• Civilt försvar
• Ordning och säkerhet
• Räddningstjänst och förebyggande åtgärder enligt lagen om skydd mot olyckor
• Teknisk kontroll
• Transport av farligt gods
Beställningsadress
Norstedts Juridik AB
Kundservice
106 47 Stockholm
Telefon
E-post
ISSN
08-690 91 90
kundservice@nj.se
0283-6165
Fax Internet
08-690 91 91
www.fritzes.se
1
Allmänna råd
SRVFS
2004:3
Statens räddningsverks allmänna råd
och kommentarer om
systematiskt brandskyddsarbete;
beslutade den 6 februari 2004.
Enligt 2 kap. 2 § lagen (2003:778) om skydd mot olyckor skall ägare eller
nyttjanderättshavare till byggnader eller andra anläggningar vidta de
åtgärder som behövs för att förebygga brand och för att hindra eller
begränsa skador till följd av brand. Åtgärderna kan vara av teknisk eller
organisatorisk karaktär. Åtgärder av teknisk karaktär kan vara anskaffande
av utrustning för brandsläckning medan åtgärder av organisatorisk karaktär
kan vara utbildning och information.
För att uppfylla dessa krav bör ett systematiskt och kontinuerligt
brandskyddsarbete bedrivas under byggnadens eller anläggningens hela
användningstid. I detta ingår att brandskyddet bör dokumenteras.
Räddningsverket meddelar härmed följande allmänna råd och kommentarer
om systematiskt brandskyddsarbete. Räddningsverkets meddelande 2001:2
med allmänna råd och kommentarer om systematiskt brandskyddsarbete
upphör samtidigt att gälla.
Allmänna råd har en annan juridisk status än föreskrifter. De är inte
tvingande, utan deras funktion är att förtydliga innebörden i en författning
(lag, förordning eller myndighetsföreskrifter) och att ge generella
rekommendationer om deras tillämpning.
Allmänna råd är markerade med grå bakgrund.
Statens räddningsverk
ELISABETH SÖDERBERG
Mette Lindahl Olsson
(Enheten för bebyggelse och miljö)
Allmänna råd
SRVFS
2004:3
2
Behovet av ett systematiskt brandskyddsarbete
Det går inte att värdera brandskyddet hos ett objekt med utgångspunkt i de
enskilda brandskyddsåtgärderna. Det krävs en helhetssyn och därför är det
av stor vikt för brandsäkerheten att ägare och nyttjare
1
av byggnader och
andra anläggningar har kunskap om sitt brandskydd, hur vidtagna
brandskyddsåtgärder samverkar och hur de bidrar till att minska riskerna.
Enstaka kontroller av hur utförda brandskyddsåtgärder fungerar ger inte
besked om hur brandskyddet fungerar mellan kontrollerna. Ett gott
brandskyddsarbete behöver därför bedrivas systematiskt och kontinuerligt
och utgå från de brandrisker som finns.
Ett sådant arbetssätt innebär också att kunskaperna om brandskyddet
underhålls och utvecklas inom verksamheten. Omfattningen av det
systematiska brandskyddsarbetet styrs av den verksamhet som bedrivs inom
byggnaden eller anläggningen och hur denna utvecklas och förändras.
Behov av kommunikation finns i första hand med dem som äger, nyttjar
eller vistas på objektet och i andra hand med de myndigheter som utför
tillsyn.
Systematiskt brandskyddsarbete bör bedrivas såväl med avseende på
förebyggande åtgärder som på de åtgärder som planeras i händelse av
inträffad brand. Det innebär att ägare och nyttjare fortlöpande bör vidta de
åtgärder som behövs för att få bort eller minska risken för brand. En
bedömning av om brandskyddet är tillfredsställande bör omfatta
byggnadens och verksamhetens samtliga brandskyddsåtgärder vägda mot de
brandrisker som finns.
Dokumentation av brandskyddet
För varje byggnad eller anläggning bör det finnas en dokumentation av
brandskyddet som är tillräckligt omfattande för att säkerställa att skäliga
brandskyddsåtgärder vidtas och hålls funktionsdugliga. I fråga om enklare
byggnader eller anläggningar, med låg brandrisk och en verksamhet som
inte ställer särskilda krav på tekniska eller organisatoriska brandskydds-
åtgärder samt där tillräcklig information och kunskap kan upprätthållas på
annat sätt, behöver skriftlig dokumentation inte upprättas. Det systematiska
brandskyddsarbetet bör kunna kommuniceras med dem som berörs av det.
Dokumentationen bör beskriva byggnaden och dess brandskyddslösningar,
vilken verksamhet som bedrivs och den organisation som finns för
brandskyddet samt de förändringar som sker.
Normalt bör dokumentationen finnas samlad. Om det finns skäl att dela upp
den, och detta är möjligt utan att minska förståelsen, kan dokumentationen
1 Med nyttjare avses här nyttjanderättshavare enligt 2 kap. 2 § lagen om skydd mot olyckor.
Allmänna råd
SRVFS
2004:3
3
ingå som en del av annan dokumentation och behöver inte vara samlad i en
pärm, ett kapitel eller liknande. Dokumentationen bör om möjligt förvaras
där den berörda verksamheten bedrivs och den bör finnas tillgänglig vid
tillsyn. Den bör uppdateras regelbundet och vid behov.
I de fall flera ägare eller nyttjare verkar inom en byggnad eller en
anläggning, t.ex. i en butiksgalleria, bör en dokumentation upprättas för
varje enskild verksamhet. I dessa fall bör dessutom en sammanställning
finnas över de sammantagna riskerna och det övergripande brandskyddet.
Dokumentationen bör utföras/sammanställas av personer inom den egna
verksamheten som är väl förtrogna med den verksamhet som bedrivs. Vid
särskilda behov kan extern hjälp behöva anlitas.
Inom verksamheten bör det finnas en brandskyddsansvarig med särskilt
ansvar för brandskydd och dokumentation.
Dokumentationen kan tjäna som underlag för den skriftliga redogörelse för
brandskyddet som ägaren eller i vissa fall verksamhetsutövaren skall lämna
till kommunen enligt 2 kap. 3 § lagen om skydd mot olyckor.
För nyare byggnader där det upprättats brandskyddsdokumentation enligt
byggreglerna
2
kan den dokumentationen tjäna som grund även för det
systematiska och kontinuerliga brandskyddsarbetet. När byggnaden tas i
bruk och används, kompletteras dokumentationen från byggskedet med
uppgifter om den verksamhet som bedrivs i byggnaden, de förändringar som
görs och den organisation som finns för brandskyddet.
Det räcker inte med att upprätta dokument för att bedriva ett systematiskt
brandskyddsarbete. Avgörande är vad som i praktiken åstadkoms för att
upprätthålla och förbättra brandskyddet. Dokumentationen är ett hjälpmedel
och en kunskapskälla som används för styrning och vägledning av det
systematiska och kontinuerliga brandskyddsarbetet.
Det kan finnas skäl att dela upp dokumentationen av brandskyddet i flera
delar, exempelvis då informationen om verksamhetens tekniska
installationer finns samlade i drifts- och underhållssystem, medan
informationen över verksamhet och organisation behandlas i ett eget system.
Någon form av hänvisning eller koppling mellan systemen förutsätts dock.
Behovet av skriftlig dokumentation av brandskyddet styrs av flera faktorer
där byggnaden, verksamheten och organisationen tillsammans eller var för
sig utgör de viktigaste. För byggnader eller anläggningar som omfattas av
en eller flera av nedanstående fyra kriterier bör det finnas skriftlig
dokumentation.
2 Boverkets byggregler, BBR kap. 5:12
Allmänna råd
SRVFS
2004:3
4
1. Byggnad
För de byggnader vars brandskydd inte enkelt kan beskrivas med generella
brandskyddsåtgärder, vars brandskyddsåtgärder kräver speciellt underhåll, där
det krävs automatiska eller manuella styrningar av brandskyddsinstallationer
eller som är kulturhistoriskt värdefulla bör det finnas skriftlig dokumentation av
brandskyddet.
Som exempel kan nämnas stora, höga, djupa eller komplexa byggnader och
byggnader vars brandskydd projekterats genom analytisk dimensionering
3
.
Skriftlig dokumentation av brandskyddet behöver normalt inte upprättas för
bostads- och kontorshus där förenklad dimensionering
4
tillämpats vid
utformningen av brandskyddet. Detsamma gäller för exempelvis sådana
industri- handels- och bostadslokaler som är belägna med utgång direkt till
det fria och som rymmer ett fåtal personer.
2. Verksamhet
För de byggnader och anläggningar där det bedrivs verksamheter som medför
stor risk för uppkomst av brand eller för spridning av brand, omfattar stora
personantal, omfattar sovande personer med dålig lokalkännedom, ofta
förändras eller kan medföra att utrymningsvägar blockeras, bör det finnas
skriftlig dokumentation av brandskyddet.
Som exempel kan nämnas samlingslokaler, skolor, hotell, industrier och
sjukhus.
3. Organisation
För de byggnader och anläggningar där verksamhetens brandskydd bygger
på en organisation där flera personer är engagerade i utformning och
upprätthållande av det systematiska brandskyddsarbetet, där det förutsätts
ett aktivt deltagande av personalen vid brand eller tillbud eller där
brandskyddet till stor del är beroende av ett fungerande samarbete mellan
personalen, bör det finnas skriftlig dokumentation av brandskyddet.
Behovet av information till dem som är direkt berörda av verksamheten bör
också beaktas.
Som exempel kan nämnas industrihotell, butiksgallerior, konsert- och
idrottsarenor, skolor, hotell, sjukhus och vissa trafiktunnlar.
3 Dimensionering genom beräkning och situationsanpassad bedömning.
4 Generellt tillämpade lösningar, schabloner, branschpraxis eller beprövad erfarenhet.
Allmänna råd
SRVFS
2004:3
5
4. Övrigt
Vid bedömning av behovet av skriftlig dokumentation bör också
omkringliggande verksamheters risker beaktas, om de medför större krav på
brandskyddet i den egna byggnaden, verksamheten eller organisationen.
Som exempel kan nämnas närhet till rekommenderade transportleder för
farligt gods, närhet till verksamheter som hanterar större mängder
brandfarliga eller explosiva varor samt verksamheter som av annan
anledning kan medföra allvarliga konsekvenser för den egna verksamheten
vid en brand eller annan olycka.
Tillsyn och kontroll
Enligt 5 kap. 1 § lagen om skydd mot olyckor utövar kommunen tillsyn över
efterlevnaden av lagen och föreskrifter som meddelats med stöd av lagen.
I samband med tillsyn bör behovet av skriftlig dokumentation av
brandskyddet prövas. Denna prövning bör även omfatta en bedömning av
om ägaren eller nyttjanderättshavaren har tillräcklig kunskap om objektets
risker och dess brandskydd samt om det finns förutsättningar för nödvändigt
underhåll av brandskyddsåtgärderna.
Om det finns skriftlig dokumentation av brandskyddet bör även dess
innehåll, omfattning och efterlevnad kontrolleras vid tillsyn. Ägaren eller
nyttjanderättshavaren och andra berörda bör själva kunna redogöra för sitt
brandskydd med stöd av sin dokumentation, och detta bör också prövas vid
tillsynen.
Det är lämpligt att tillsynen omfattar en dialog mellan tillsynsmyndigheten
och ägaren eller nyttjaren om det systematiska brandskyddsarbetet avseende
både förebyggande åtgärder mot brand och åtgärder i händelse av inträffad
brand. Tillsynsmyndighetens behov av dokumentation av brandskyddet är
inte styrande för det systematiska brandskyddsarbetet. En tillsynsförrättare
har dock rätt att få del av de uppgifter och handlingar som behövs för
tillsynen.
I fråga om dokumentationens innehåll kan bilagan tjäna som vägledning.
Allmänna råd
SRVFS
2004:3
6
Bilaga
Dokumentationens innehåll
Innehållet i dokumentationen styrs av behovet i det enskilda fallet, men som
generell vägledning kan nedanstående punkter vara lämpliga att beskriva i
en skriftlig dokumentation.
− Generell beskrivning av byggnaden.
5
Beskrivningen bör visa
byggnadens läge, utformning och i vissa fall ingående
byggmaterial. För kulturhistoriskt värdefulla byggnader bör dess
kulturhistoriska värde beskrivas samt i förekommande fall var
särskilt värdefulla inventarier finns placerade.
− Generell beskrivning av verksamheten och dess risker. Beskrivningen
bör i text eller på en skiss visa var olika verksamheter bedrivs i
objektet för att det skall kunna vara möjligt att följa hur riskerna
förändras.
− Ansvarsfördelning för brandskyddet. Organisation och instruktioner
för ansvar, kontroller och underhåll, samt organisation och
instruktioner vid brand bör redovisas.
− Beskrivning av tekniska brandskyddsåtgärder. Byggnaders och
installationers utformning och funktion och hur de förväntas
hanteras vid en eventuell brand bör redovisas. De vanligaste
tekniska brandskyddsåtgärderna återfinns i checklistan nedan.
− Förutsättningarna för att med egen personal och med hjälp av
räddningstjänsten utföra en akut insats i byggnaden/verksamheten.
− Plan för utbildning och övning, med uppgifter om vilka som ska
övas/utbildas, typ av övningar/utbildning och hur ofta de ska ske.
− Underhålls- och kontrollplan för samtliga brandskyddsåtgärder med
uppgifter om vem som är ansvarig, vilken typ av kontroll som
avses och hur ofta de ska ske.
− Genomförda kontroller av brandskyddsåtgärder. Skriftlig
dokumentation bör ske av utförd egenkontroll, extern kontroll och
eventuella planer på åtgärder.
− Genomförd utbildning och övning. Skriftlig dokumentation bör
göras över genomförd utbildning och övning.
− Rutiner för information till hantverkare, besökare m.fl. som kan
påverka eller beröras av brandskyddet i sådan utsträckning att
riktad information behövs bör anges.
5 För förklaring av bygg- och brandskyddstermer hänvisas till Plan- och byggtermer 1994,
Tekniska nomenklaturcentralen
Allmänna råd
SRVFS
2004:3
7
− Tillstånd för hantering av brandfarliga eller explosiva varor och
andra tillstånd som rör brandskyddet eller är beroende av
brandskyddet bör komplettera dokumentationen.
− Genomförda och planerade förändringar i organisationen,
byggnaden eller verksamheten och som påverkar brandskyddet bör
framgå av dokumentationen.
− Revision av dokumentationen. Av dokumentationen bör framgå
hur, av vem och med vilka intervaller dokumentationen utvärderas,
följs upp och revideras.
Checklista över vanliga tekniska brandskyddsåtgärder
Utrymningsvägar
Brandceller
Nödbelysning
Dörrar i brandcellsgräns
Dörrar i utrymningsvägar
Brand- och utrymningslarm
Släcksystem
Brandgasventilation
Skydd mot brand- och brandgasspridning via ventilationssystem
Räddningsvägar
Stigarledningar
Brandskydd av bärande stomme
Skydd mot brandspridning till närliggande byggnad
Brandtätningar
Ytskikts brandklass
Checklista över organisatoriska brandskyddsåtgärder
Ansvarsfördelning
Utbildning
Information
Övningar
Instruktioner och rutiner
Service och underhåll
Kontrollplaner och dokumenthantering