SvKFS 2014:1
Affärsverket svenska kraftnäts föreskrifter och allmänna råd om konsekvensutredning enligt 2 § förordning (2014:214) om dammsäkerhet
1
Affärsverket svenska kraftnäts
författningssamling
Utgivare: chefsjurist Bertil Persson, Svenska kraftnät, Box 1200, 172 24 Sundbyberg
ISSN 1402-9049
Affärsverket svenska kraftnäts föreskrifter och allmänna
råd om konsekvensutredning enligt 2 § förordning
( 2014:214 ) om dammsäkerhet;
beslutade den 26 november 2014.
Affärsverket svenska kraftnät (Svenska kraftnät) föreskriver följande med
stöd av 9 och 10 §§ förordningen (2014:214) om dammsäkerhet.
Föreskrifterna gäller för den som är skyldig att underhålla en damm som
omfattas av bestämmelserna om vattenverksamhet i 11 kap.miljöbalken.
Definitioner
1 §
Termer och uttryck som används i dessa föreskrifter har samma betydel-
se som i 11 kap.miljöbalken. I denna författning avses med
Allmänna bestämmelser
2 §
Utredningen av vilka konsekvenser ett dammhaveri kan medföra (kon-
sekvensutredningen) ska för en dammanläggning inkludera samtliga dammar
som inte undantas i 3 § förordningen (2014:214) om dammsäkerhet.
3 §
I konsekvensutredningen ska beräkningsmetoder och bedömningssätt
som är lämpade för ändamålet användas. Valda metoder och gjorda antagan-
den ska redovisas samt motiveras. Konsekvensutredningen ska ha en sådan
omfattning att den för respektive damm ger underlag för
1. en samlad bedömning av konsekvensernas betydelse från samhällelig syn-
punkt, vilken ska uttryckas i enlighet med vad som följer av 5 § nedan, och
2. förslag på dammsäkerhetsklass, uttryckt i enlighet med vad som sägs i
Magasin:
Den mängd vatten, eller blandningar av vatten
och annat material, som däms upp av en eller
flera dammar.
Dammanläggning:
Samlingsbegrepp för en eller flera dammar som
tillsammans dämmer upp ett magasin och/eller
skyddar lägre liggande områden från översväm-
ning. Begreppet innefattar även dammar som
reglerar vattenytor i anslutning till magasinet.
Dammhöjd:
Höjdskillnaden mellan dammens grundlägg-
ningsnivå och dess krön.
SvKFS 2014:1
Utkom från trycket
den 15 december 2014
SvKFS 2014:1
2
Det dammhaveri som för en damm kan medföra störst konsekvenser från
samhällelig synpunkt ska redovisas och ligga till grund för förslag om damm-
säkerhetsklass.
4 §
Konsekvensutredningen ska innefatta en beskrivning av
1. dammanläggningens geografiska läge och dammarnas utformning,
2. hur ett dammhaveri antas ske avseende dammhaveriets läge, utveckling
och största utflöde,
3. vilka områden som kan översvämmas vid ett dammhaveri avseende största
vattenutbredning och översvämningens förlopp,
4. vad som kan skadas av översvämningen avseende förluster, skador eller
störningar i enlighet med 11 kap 24 § miljöbalken.
Förenklad beskrivning av vad som ska anges enligt punkterna 2–4 får göras
där så är tillräckligt för att uppfylla kraven i 3 §.
Allmänt råd
Förenklad beskrivning är exempelvis tillräcklig när
• en konsekvensutredning för en damm ger erforderligt underlag för
bedömning av konsekvenser samt förslag på klassificering även för
andra dammar i samma dammanläggning,
• en översiktlig beskrivning klargör att ett dammhaveri endast medför
konsekvenser med liten betydelse från samhällelig synpunkt.
Bedömning av konsekvensernas betydelse från samhällelig
synpunkt
5 §
Konsekvensutredningen ska innefatta en samlad bedömning av konse-
kvensernas betydelse från samhällelig synpunkt. Bedömningen ska uttryckas
på följande skala:
Mycket stor betydelse
från samhällelig synpunkt:
Ett dammhaveri kan leda till en nationell kris
som drabbar många människor och stora delar av
samhället samt hotar grundläggande värden och
funktioner.
Stor betydelse från
samhällelig synpunkt:
Ett dammhaveri kan leda till stora regionala och
lokala konsekvenser eller störningar men have-
riet kan inte leda till en nationell kris. I detta fall
handlar det främst om förlust av människoliv
och/eller konsekvenser och störningar som är
omfattande, har en regional utsträckning samt tar
lång tid och blir dyrbara att åtgärda.
Måttlig betydelse från
samhällelig synpunkt:
Ett dammhaveri kan leda till betydande lokala
konsekvenser eller störningar. Det handlar
främst om skador på lokal infrastruktur, skador
på egendom eller miljöskador, eller tillfälliga
störningar. Risken för förlust av människoliv är
försumbar.
SvKFS 2014:1
3
Dokumentation av konsekvensutredning och förslag på
dammsäkerhetsklass
6 §
Dokumentation av konsekvensutredningen tillsammans med förslag på
klassificering ska ske på blankett ”Konsekvensutredning och dammsäkerhets-
klassificering”. Blanketten finns intagen som bilaga till dessa föreskrifter. Till
blanketten ska bifogas dokumentation eller hänvisas till befintlig dokumenta-
tion som tillsynsmyndigheten har tillgång till och som innefattar information
i enlighet med 3-4 §§ ovan.
7 §
Dammar för vilka ett dammhaveri enligt 5 § endast bedöms medföra
konsekvenser med liten betydelse från samhällelig synpunkt ska föreslås vara
utan dammsäkerhetsklass. En sådan damm ska benämnas ”U” (damm utan
dammsäkerhetsklass) med innebörden att konsekvensutredning har utförts
men att dammen inte tillhör dammsäkerhetsklass A, B eller C enligt 11 kap.
8 §
Blanketten ska undertecknas av den som inom verksamheten är ansva-
rig för dammsäkerheten enligt miljöbalken och är behörig att företräda den
underhållsskyldige. På begäran av tillsynsmyndigheten ska den som under-
tecknat blanketten styrka sin behörighet att företräda den underhållsskyldige.
Tidpunkt för inlämnande av konsekvensutredning
Nya dammanläggningar
9 §
I samband med prövning av ansökan om tillstånd enligt miljöbalken för
uppförande av ny dammanläggning ska konsekvensutredning och förslag på
dammsäkerhetsklass lämnas till tillsynsmyndigheten.
Befintliga dammanläggningar
10 §
Då tillsynsmyndigheten begär det ska den tillställas konsekvensutred-
ning tillsammans med förslag på klassificering.
11 §
För nedan angivna dammanläggningar ska utan särskild begäran där-
om till tillsynsmyndigheten ges in konsekvensutredning tillsammans med
förslag på klassificering
dammanläggningar med minst en damm där befintliga uppgifter om konse-
kvenser av dammhaveri, som den underhållsskyldige har delgett tillsynsmyn-
digheten genom rapportering om dammsäkerhet eller annan redovisning,
indikerar att ett dammhaveri kan leda till konsekvenser med mycket stor be-
tydelse från samhällelig synpunkt,
dammanläggningar med minst en damm där befintliga uppgifter om konse-
kvenser av dammhaveri, som den underhållsskyldige har delgett tillsynsmyn-
digheten genom rapportering om dammsäkerhet eller annan redovisning,
Liten betydelse från
samhällelig synpunkt:
Ett dammhaveri kan inte leda till betydande kon-
sekvenser eller störningar.
SvKFS 2014:1
4
indikerar att ett dammhaveri kan leda till konsekvenser med stor betydelse
från samhällelig synpunkt,
dammanläggningar med minst en damm där befintliga uppgifter om konse-
kvenser av dammhaveri, som den underhållsskyldige har delgett tillsynsmyn-
digheten genom rapportering om dammsäkerhet eller annan redovisning,
indikerar
att ett dammhaveri kan leda till konsekvenser med måttlig betydelse
från samhällelig synpunkt,
andra dammanläggningar än de ovan angivna med minst en damm med en
dammhöjd om minst fem meter där ett dammhaveri skulle kunna innebära att
det vid haveritidpunkten strömmar ut mer än 100 000 kubikmeter vatten, eller
blandningar och vatten och annat material.
12 §
I samband med helhetsbedömning av dammens säkerhet enligt 7 § för-
ordningen (2014:214) om dammsäkerhet ska konsekvensutredningen ses
över, och vid behov aktualiseras och tillsammans med förslag på klassifice-
ring lämnas till tillsynsmyndigheten.
13 §
Om bestående förändringar, med avgörande betydelse för de samhälle-
liga konsekvenserna av dammhaveri, sker i dammanläggningens omgivning
ska konsekvensutredningen ses över och vid behov aktualiseras och tillsam-
mans med förslag på klassificering lämnas till tillsynsmyndigheten.
14 §
I samband med prövning av ansökan om tillståndspliktig reparation,
ombyggnad eller annan åtgärd som har avgörande betydelse för de samhälle-
liga konsekvenserna av dammhaveri, ska konsekvensutredningen aktualise-
ras och tillsammans med förslag på klassificering lämnas till tillsynsmyndig-
heten.
Dessa föreskrifter träder i kraft den 1 januari 2015.
Övergångsbestämmelser
För sådana dammanläggningar som anges i 11 § ovan och som var tagna i
drift före föreskrifternas ikraftträdande gäller nedan angivna tidpunkter för
när inlämnande av konsekvensutredning tillsammans med förslag på klassifi-
cering senast ska ha skett till tillsynsmyndigheten
den 1 juli 2015 för dammanläggningar med minst en damm där befintliga
uppgifter om konsekvenser av dammhaveri, som den underhållsskyldige har
delgett tillsynsmyndigheten genom rapportering om dammsäkerhet eller
annan redovisning, indikerar att ett dammhaveri kan leda till konsekvenser
med mycket stor betydelse från samhällelig synpunkt,
den 31 december 2015 för dammanläggningar med minst en damm där
befintliga uppgifter om konsekvenser av dammhaveri, som den underhålls-
skyldige har delgett tillsynsmyndigheten genom rapportering om dammsäker-
het eller annan redovisning, indikerar att ett dammhaveri kan leda till konse-
kvenser med stor betydelse från samhällelig synpunkt,
31 december 2016 för dammanläggningar med minst en damm där befint-
liga uppgifter om konsekvenser av dammhaveri, som den underhållsskyldige
har delgett tillsynsmyndigheten genom rapportering om dammsäkerhet eller
SvKFS 2014:1
5
annan redovisning, indikerar
att ett dammhaveri kan leda till konsekvenser
med måttlig betydelse från samhällelig synpunkt,
1 juli 2017 för andra dammanläggningar än de ovan angivna med minst en
damm med en dammhöjd om minst fem meter där ett dammhaveri skulle
kunna innebära att det vid haveritidpunkten strömmar ut mer än 100 000
kubikmeter vatten, eller blandningar och vatten och annat material.
Tillsynsmyndigheten får efter ansökan medge att konsekvensutredningen
tillsammans med förslag på klassificering ges in vid en senare tidpunkt än vad
som anges ovan. Sådant medgivande kan dock endast medges till senast 1 juli
2017.
Allmänt råd
Skäl för tillsynsmyndighetens godkännande av begäran om anstånd
med ingivandet kan exempelvis vara att framtagande av underlag för
beredskapsplanering för dammhaveri pågår för dammanläggningen,
men att resultaten från flodvågsberäkningarna inte kommer vara klara
i tid för att konsekvensutredningen ska kunna färdigställas, eller att den
underhållsskyldige har ett större antal dammar i ett eller flera län, och
det därigenom bedöms vara lämpligt att sprida inlämnandet av konse-
kvensutredningarna över tiden.
Mikael Odenberg
Bertil Persson
SvKFS 2014:1
6
S
v
K6000, v3.0, 2013-12-19
KONSEKVENSUTREDNING OCH
DAMMSÄKERHETSKLASSIFICERING
1/2
Bilaga till SvKFS 2014:1
A. Företag/Underhållsskyldig
NAMN (FIRMA)
ORGANISATIONSNUMMER
POSTADRESS POSTNUMMER
POSTORT
E-POST TELEFONNUMMER
Kontaktperson och kontaktuppgifter
NAMN BEFATTNING
POSTADRESS POSTNUMMER
POSTORT
E-POST TELEFONNUMMER
B. Anläggningen och dess lokalisering
ANLÄGGNINGENS NAMN
FASTIGHETSBETECKNING
MAGASINETS NAMN
VERKSAMHETENS ÄNDAMÅL1 )
EV. ANM.
LÄN
KOMMUN
VATTENDRAG ENLIGT SMHI
KOORDINAT ER (SW EREF 99)
N:
E:
DAMMHÖJD (m)
VOLYM2 ) (miljoner m3)
MEDELVATTENFÖRING (m3/s) AVBÖRDNINGSKAPACITET3 ) (m3/s)
C. Anläggningens dammar och förslag på dammsäkerhetsklass
DAMM DAMMT YP4 ) LÄNGD
(m)
DAMMHÖJD
(m)
VOLYM5)
(miljoner m3)
FÖRSLAG PÅ
DAMMSÄKERHETS KLASS
(A, B, C, U, EJ UTREDD6 ))
1 )
A V S ER VE R K S AM H ET EN S H U VU D S A KL I G A ÄN D A M ÅL : K R A F T PR O D U KT I O N , V AT T EN R EG L ER I N G , G R U V V E R K S A M H ET , I N VA L L N I N G , S L U S S / K A N AL , V AT T EN F Ö R -
S Ö R J N I N G , Ö V R I G .
2 )
A V S ER VO L YM S O M K AN F R I S L ÄP P A S VI D D A M M H A V ER I M ED M AG A SI N SV AT T EN YT AN VI D D ÄM N I N G SG R ÄN S . O M U P PG I F T E N A V S E R A N N AN M ER L ÄM P L I G N IV Å
A N G E D E N N A .
3 )
A V S ER AV B Ö R D N I N G S K A P AC I T ET M E D M A G A SI N S V AT T EN YT AN V I D D Ä M N I N G SG R Ä N S. O M U P PG I F T EN AV S ER AN N AN M E R L Ä M PL I G N I V Å AN G E D EN N A.
4 )
A V S ER H U VU D SA K L I G D A M M T YP: F YL L N I N G SD A M M , B ET O N G D A M M , F YL L N I N G S- O C H BET O N G D A M M , M U R V ER K SD A M M , T R ÄD A M M , S PO N T D A M M , Ö VR I G .
5 )
A V S ER VO L YM S O M K AN F R I S L ÄP P A S VI D D A M M H A V ER I M ED M AG A SI N SV AT T EN YT AN VI D N I V Å EN L I G T 3 ) . AN G E VO L YM > E L L E R < 0 , 1 M I L J O N E R M 3 .
6 )
A V S ER BET EC K N I N G EN L I G T 7 § , F Ö R D A M M F Ö R V I L K E N KO N S E K V EN S U T R E D N I N G EJ U T F Ö R T S A N G E S EJ U T R E D D .
SvKFS 2014:1
7
2/2
D. Konsekvenser av dammhaveri
DAMM
KONSEKVENSERNAS
BET YDELSE FRÅN
SAMHÄLLELIG SYNPUNKT
(MYCKET STOR, STOR,
MÅTTLIG, LITEN7 ))
FARA BEDÖMS FÖRELIGGA FÖR FÖRLUST, FÖRSTÖRELSE
ELLER STÖRNINGAR8 ) (ANGE "X" FÖR JA)
1. M
Ä
N
N
IS
K
O
LI
V
2
. KU
LT
UR
MI
LJ
Ö
3
. EL
FÖ
RS
ÖRJ
NIN
G
4
. I
NFR
AS
TR
UK
TU
R
5
. ÖV
RI
G
SA
MHÄL
LS
-
V
IK
T
IG VE
RK
SAM
HE
T
6
. M
ILJ
Ö
7
. EK
ON
OM
I
E. Förteckning över underlag och övriga anmärkningar
F. Underskrift
ORT OCH DATUM
NAMNFÖRT YDLIGANDE
UNDERSKRIFT BEFATTNING
7)
BETECKNING ENLIGT 5 §
8)
KONSEKVENSERNA INDELAS ENLIGT 11 KAP. 24 §, PUNKTERNA 1-7, MILJÖBALKEN.