Upphävd författning
Förordning (1995:868) med instruktion för Konsumentverket
Version: 2005:1038
- Departement
- Jordbruksdepartementet
- Utfärdad
- 1995-06-15
- Ändring införd
- SFS 1995 i lydelse enligt SFS 2005:1038
- Upphäver
- Förordning (1990:1179) med instruktion för Konsumentverket
- Källa
- Regeringskansliets rättsdatabaser
- Senast hämtad
Uppgifter
1 § Konsumentverket är central förvaltningsmyndighet för konsumentfrågor med huvudansvar för att genomföra den statliga konsumentpolitiken. Övergripande mål för verksamheten skall vara
- att stärka konsumenternas ställning och inflytande på marknaden,
- att ge hushållen goda möjligheter att utnyttja sina ekonomiska och andra resurser effektivt,
- att skydda konsumenternas hälsa och säkerhet,
- att medverka till att sådana produktions- och konsumtionsmönster utvecklas som minskar påfrestningarna på miljön och bidrar till en långsiktigt hållbar utveckling, och
- att medverka till att konsumenterna har tillgång till god vägledning, information och utbildning. Förordning (2002:566).
2 § Konsumentverket skall särskilt inrikta sin verksamhet på
- åtgärder som rör hushållens baskonsumtion,
- stöd till konsumentgrupper som är ekonomiskt eller socialt utsatta eller av andra skäl har behov av särskilt stöd, och
- att främja konsumentintressena i det internationella samarbetet.
2 a § Konsumentverket har ett samlat ansvar, sektorsansvar, för konsumentrelaterade miljö- och handikappfrågor. Verket skall vara samlande, stödjande och pådrivande i förhållande till andra berörda parter i sådana frågor. Förordning (2001:790).
3 § Konsumentverket får
- meddela föreskrifter om skyldigheten att lämna prisinformation och om beräkningen av pris och jämförpris enligt prisinformationslagen (2004:347),
- utarbeta riktlinjer för näringsidkarnas marknadsföring och utformning av varor, tjänster och andra nyttigheter samt för näringsidkarnas tillämpning av konsumentkreditlagen (1992:830), och
- mot ersättning utföra undersökningar på uppdrag av myndigheter eller enskilda. Förordning (2005:32).
3 a § Konsumentverket skall
- låta genomföra prisundersökningar vart tredje år och årligen justera resultatet till beräknad prisnivå för kommande år,
- senast den 15 juli varje år till regeringen ge in ett underlag som är baserat på prisundersökningar enligt 1 och Statistiska centralbyråns konsumtionsundersökningar, som kan ligga till grund för regeringens beslut om riksnorm enligt 2 kap. 1 § socialtjänstförordningen (2001:937),
- vara kontaktpunkt för svenska myndigheters samarbete med myndigheter inom EES och med Europeiska gemenskapernas kommission i konsumentrelaterade frågor som rör informationssamhällets tjänster enligt lagen (2002:562) om elektronisk handel och andra informationssamhällets tjänster,
- vara central kontaktpunkt enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 2006/2004 av den 27 oktober 2004 om samarbete mellan de nationella tillsynsmyndigheter som ansvarar för konsumentskyddslagstiftningen, och
- fullgöra de uppgifter som ankommer på behörig myndighet enligt förordning (EG) nr 2006/2004, i fråga om efterlevnaden av sådana regler som verket har tillsyn över.
Innan underlag enligt första stycket 2 ges in skall Konsumentverket hämta in synpunkter från Statistiska centralbyrån, Konjunkturinstitutet och Socialstyrelsen. Om det finns skilda uppfattningar mellan myndigheterna i väsentliga frågor, skall Konsumentverket redovisa detta för regeringen. I samband med att underlaget ges in skall verket redovisa för regeringen vilka undersökningar och vilket material som använts. Förordning (2005:1038).
Verksförordningens tillämpning
4 § Verksförordningen (1995:1322) skall tillämpas på Konsumentverket med undantag av 4 § andra stycket, 17 och 32 §§. Förordning (1996:238).
Myndighetens ledning
5 § Konsumentverkets generaldirektör är chef för verket. Generaldirek tören är också konsumentombudsman (KO).
6 § För generaldirektören finns en ställföreträdare.
Som ersättare för generaldirektören i dennes egenskap av konsumentombudsman finns en ställföreträdande konsumentombudsman.
Styrelsen
7 § Konsumentverkets styrelse består av högst tio personer, generaldirektören inräknad. Generaldirektören är styrelsens ordförande. Förordning (1996:238).
Organisation
8 § Inom Konsumentverket skall finnas ett KO-sekretariat. Dess uppgift skall främst vara att biträda Konsumentombudsmannen med dennes uppgifter enligt marknadsföringslagen (1995:450) och lagen (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden. Ställföreträdande konsumentombudsmannen är chef för KO- sekretariatet.
Konsumentverket bestämmer i övrigt själv sin organisation. Förordning (2004:474).
9 § Vid delegering enligt 21 § andra stycket verksförordningen (1995: 1322) får uppdrag att föra talan vid domstol lämnas endast till en tjänsteman som är jurist med domstolserfarenhet. Förordning (1996:238).
Personalfrågor
10 § Personalföreträdarförordningen (1987:1101) skall tillämpas på Konsumentverket.
Handläggningen av vissa ärenden
Handläggningen av vissa ärenden m.m.
12 § Om det framförs klagomål mot en viss marknadsföringsåtgärd och det är fråga om prövning enligt 14, 15, 17 eller 22 § marknadsföringslagen (1995:450) får klagomålen lämnas utan åtgärd, om det med hänsyn till konsumentintresset är av liten betydelse att saken prövas. Förordning (1995:1350).
13 § Innan Konsumentombudsmannen ansöker hos domstol om förbud, åläggande eller marknadsstörningsavgift, skall den som ansökan gäller få tillfälle att yttra sig.
I brådskande fall eller om det finns andra särskilda skäl, får dock Konsumentombudsmannen ansöka utan att erbjuda tillfälle till yttrande. Förordning (1996:238).
14 § Ett föreläggande enligt 21 § marknadsföringslagen (1995:450) eller 7 § lagen (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden skall vara skriftligt och undertecknas av Konsumentombudsmannen.
Föreläggandet godkänns genom att den som det riktas till skriftligen hos Konsumentombudsmannen förklarar sig godkänna det förbud eller åläggande som anges i föreläggandet.
Godkännandet bör i regel tecknas på föreläggandet. Om godkännandet tecknas på någon annan handling, gäller det endast om det klart framgår vilket föreläggande som avses. Förordning (2004:474).
14 a § Konsumentombudsmannen får under de förutsättningar som anges i 1 a § förordningen (1988:1583) med instruktion för Allmänna reklamationsnämnden göra anmälan om grupptalan till nämnden. Förordning (1998:1807).
14 b § I tvister mellan konsumenter och näringsidkare som rör varor, tjänster eller andra nyttigheter som tillhandahålls huvudsakligen för enskilt bruk får Konsumentombudsmannen väcka offentlig grupptalan enligt lagen (2002:599) om grupprättegång, när ombudsmannen anser att det är motiverat från allmän synpunkt. Förordning (2002:952).
Anställningar m.m.
15 § Generaldirektören anställs genom beslut av regeringen. Andra anställningar beslutas av myndigheten. Förordning (1998:1807).
Överklagande
18 § Konsumentombudsmannens beslut i ärenden enligt marknadsföringslagen (1995:450) eller lagen (1994:1512) om avtalsvillkor i konsumentförhållanden får överklagas endast i den utsträckning som anges i dessa lagar. Förordning (2004:474).
Ändringar
Förordning (1995:868) med instruktion för Konsumentverket
- Ikraftträder
- 1995-07-01
Förordning (1995:1057) om ändring i förordningen (1995:868) med instruktion för Konsumentverket
- Omfattning
- nuvarande 4-17 §§ betecknas 5-18 §§; nya 4 §, rubr. närmast före 4 §; omtryck
- Ikraftträder
- 1995-10-01
Förordning (1995:1350) om ändring i förordningen (1995:868) med instruktion för Konsumentverket
- Omfattning
- ändr. 8, 12, 14, 18 §§
- Ikraftträder
- 1996-01-01
Förordning (1996:238) om ändring i förordningen (1995:868) med instruktion för Konsumentverket
- Omfattning
- upph. 11, 16 §§; ändr. 4, 7, 9, 13, 15 §§
- Ikraftträder
- 1996-06-01
Förordning (1998:35) om ändring i förordningen (1995:868) med instruktion för Konsumentverket
- Omfattning
- ändr. 3 §
- Ikraftträder
- 1998-03-01
Förordning (1998:802) om ändring i förordningen (1995:868) med instruktion för Konsumentverket
- Omfattning
- ny 2 a §
- Ikraftträder
- 1998-08-01
Förordning (1998:1807) om ändring i förordningen (1995:868) med instruktion för Konsumentverket
- Omfattning
- ändr. 3, 15 §§, rubr. närmast före 12 §; nya 3 a, 14 a §§
- Ikraftträder
- 1999-01-15
Förordning (2001:790) om ändring i förordningen (1995:868) med instruktion för Konsumentverket
- Omfattning
- ändr. 2 a §
- Ikraftträder
- 2002-02-01
Förordning (2001:939) om ändring i förordningen (1995:868) med instruktion för Konsumentverket
- Omfattning
- ändr. 3 a §
- Ikraftträder
- 2002-01-01
Förordning (2001:1019) om ändring i förordningen (1995:868) med instruktion för Konsumentverket
- Omfattning
- upph. 17 §
- Ikraftträder
- 2002-01-01
Förordning (2002:566) om ändring i förordningen (1995:868) med instruktion för Konsumentverket
- Omfattning
- ändr. 1, 3 a §§
- CELEX-nr
- 32000L0031
- Ikraftträder
- 2002-07-01
Förordning (2002:952) om ändring i förordningen (1995:868) med instruktion för Konsumentverket
- Omfattning
- ny 14 b §
- Ikraftträder
- 2003-01-01
Förordning (2003:401) om ändring i förordningen (1995:868) med instruktion för Konsumentverket
- Omfattning
- ändr. 3 a §
- Ikraftträder
- 2003-07-25
Förordning (2004:270) om ändring i förordningen (1995:868) med instruktion för Konsumentverket
- Omfattning
- ändr. 3 a §
- Ikraftträder
- 2004-07-01
Förordning (2004:474) om ändring i förordningen (1995:868) med instruktion för Konsumentverket
- Omfattning
- ändr. 8, 14, 18 §§
- Ikraftträder
- 2004-07-01
Förordning (2005:32) om ändring i förordningen (1995:868) med instruktion för Konsumentverket
- Omfattning
- ändr. 3 §
- Ikraftträder
- 2005-03-15
Förordning (2005:1038) om ändring i förordningen (1995:868) med instruktion för Konsumentverket
- Omfattning
- ändr. 3 a §
- CELEX-nr
- 32004R2006
- Ikraftträder
- 2005-12-29
Förordning (2006:1023) om ändring i förordningen (1995:868) med instruktion för Konsumentverket
- Omfattning
- ändr. 1, 2, 2 a, 3, 3 a §§
- Ikraftträder
- 2006-08-01
Förordning (2006:1144) om ändring i förordningen (1995:868) med instruktion för Konsumentverket
- Omfattning
- ändr. 2 a §; ny 14 c §, rubr. närmast före 14 c §
- Ikraftträder
- 2007-01-01