Upphävd författning

Förordning (1998:950) om miljösanktionsavgifter

Departement
Miljö- och samhällsbyggnadsdepartementet
Utfärdad
1998-06-25
Ändring införd
SFS 1998 i lydelse enligt SFS 2005:621
Källa
Regeringskansliets rättsdatabaser
Senast hämtad

1 §  Miljösanktionsavgift enligt 30 kap.miljöbalken skall tas ut för de överträdelser och med de belopp som anges i bilagan till denna förordning.

  • NJA 2013 s. 842:Statens skadeståndsansvar enligt 3 kap. 2 § skadeståndslagen och enligt Europakonventionen när en miljösanktionsavgift har dömts ut trots att tillräckliga påståenden rörande förutsättningarna för ett sådant ansvar inte hade framställts i målet.
  • MÖD 2001:23:Miljösanktionsavgift vid kommunalt avloppsreningsverk-----Den verksamhet som Vetlanda kommun driver vid avloppsreningsverket är att bedöma som näringsverksamhet. Verksamheten innehåller visserligen inslag av myndighetsutövning, men dessa är inte särskilt framträdande. Avgörande är istället att driften finansieras i huvudsak genom avgifter och att verksamheten därför har betydande ekonomiska inslag.
  • MÖD 2001:14:Miljösanktionsavgift för avsaknad av svämtäcke över flytgödselbehållare vid jordbruksföretag-----Med uttrycket ”verksamhet” i 30 kap. miljöbalken avses inte ett företags eller en koncerns hela verksamhet (som kan vara spridd på många olika platser), utan varje separat verksamhet eller anläggning på vilken en näringsidkare bedriver verksamhet. Miljööverdomstolen ansåg därför att ett jordbruksföretag kunde ådömas miljösanktionsavgift för var och en av fyra anläggningar för djurhållning som låg på fyra olika, geografiskt åtskilda jordbruksfastigheter. Däremot kunde inte flera avgifter tas ut för var och en av flera anläggningsdelar med samma funktion (flytgödselbehållare) inom en och samma anläggning.
  • MÖD 2001:21:Miljösanktionsavgift vid kriminalvårdsanstalt-----Den köksverksamhet som staten bedriver vid en kriminalvårdsanstalt anses inte vara näringsverksamhet då den är en integrerad och naturlig del av huvudverksamheten, som utgörs av myndighetsutövning.
  • MÖD 2006:1:Miljösanktionsavgift-----En ägare av en hyresfastighet hade ålagts en miljösanktionsavgift sedan det vid flera tillfällen förekommit eldning av avfall i hyreshusets värmepanna. Det som lades fastighetsägaren till last var att en anläggning för förbränning av avfall tagits i drift utan anmälan. Miljööverdomstolen (MÖD) fann att det inte var fråga om en sådan anläggning utan i stället fråga om en oljeeldad panna för uppvärmning av ett flerbostadshus. Det som föranlett miljönämndens ingripande var att det vid flera tillfällen hade förekommit eldning i pannan med byggavfall och möbler. Enbart detta förhållande innebar enligt domstolens mening inte att pannan kunde betecknas som en anläggning för förbränning av avfall. MÖD undanröjde miljösanktionsavgiften.
  • MÖD 2007:40:Miljösanktionsavgift ----- Efter miljödomstolens dom har ändringar i 30 kap. miljöbalken och förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter trätt i kraft. Genom lagändringen blev det möjligt att påföra miljösanktionsavgift för andra än näringsidkare. Syftet med övergångsbestämmelsen beträffande ändringen i 30 kap. 1 § miljöbalken har ansetts vara enbart att förhindra att bestämmelsens utvidgade tillämpningsområde skulle få retroaktiv verkan. Detta innebär för näringsidkares överträdelser att de bestämmelser som gällde vid överträdelsen ska tillämpas. Gäller andra bestämmelser när målet avgörs ska dock dessa tillämpas om de leder till att miljösanktionsavgift inte ska påföras eller att sådan avgift ska påföras med lägre belopp.
  • MÖD 2003:10:Miljösanktionsavgift-----Att inte anmäla till den kommunala nämnden införandet av ett nytt processteg - avfettning och järnfosfatering - som är klassade som C-verksamhet i bilagan till förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd, har ansetts innebära överträdelse av förbudet i 21 § 1 i nämnda förordning. Beslutet om miljösanktionsavgift fastställdes.
  • MÖD 2001:22:Miljösanktionsavgift vid sjukhus-----Den verksamhet som landstinget bedriver vid sjukhuset är inte att betrakta som näringsverksamhet. Det är visserligen inte fråga om myndighetsutövning, men eftersom det ekonomiska inslaget i verksamheten är alltför uttunnat, kan den inte heller anses vara av ekonomisk art.
  • MÖD 2003:20:Miljösanktionsavgift-----Med hänvisning till legalitetsprincipen ansåg Miljööverdomstolen att miljösanktionsavgift inte kunde dömas ut för utebliven anmälan av krossverk för asfalt och betong, då anmälningsplikten enligt bilagan till förordningen om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd enbart täcker berg- eller gruskrossverk.
  • MÖD 2007:9:Miljösanktionsavgift-----Miljösanktionsavgift nedsattes med analog tillämpning av 5 § andra stycket lagen (1964:163) om införande av brottsbalken för överträdelse som begåtts före den 1 januari 2007. Jfr Miljööverdomstolens dom 2007-03-20 i mål nr M 9096-06 (MÖD 2007:8)
  • MÖD 2006:51:Miljösanktionsavgift-----En verksamhetsutövare hade tillstånd till mjölk- och slaktsvinsproduktion samt spridning av stallgödsel. Minskad djurhållning innebar att det fanns utrymme i gödselbrunnen för att ta emot överskottsmjölk m.m. från ett externt livsmedelsföretag. Mottagen mängd mjölk motsvarade två procent av den totala gödselvolymen. Den kommunala nämnden ansåg att åtgärden var att rubricera som mellanlagring av avfall och utgjorde ny anmälningspliktig verksamhet. Den åsidosatta anmälningsplikten medförde uttag av miljösanktionsavgift om 25 000 kr. Enligt Miljööverdomstolen var det fråga om en mindre ändring av befintlig verksamhet utan olägenhet av betydelse för människors hälsa och miljön. Visserligen var ändringen anmälningspliktig men en överträdelse av 21 § 3 förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd var inte avgiftssanktionerad varvid miljösanktionsavgift inte kunde tas ut. Beslutet undanröjdes.
  • MÖD 2001:24:Miljösanktionsavgift vid kommunalt vattenverk-----Den verksamhet som kommunen bedriver vid ett vattenverk är att bedöma som näringsverksamhet. Verksamheten innehåller visserligen inslag av myndighetsutövning, men dessa är inte särskilt framträdande. Avgörande är istället att driften finansieras i huvudsak genom avgifter och att verksamheten därför har betydande ekonomiska inslag.

2 §  Om en näringsidkare inte upphör med en överträdelse efter det att en miljösanktionsavgift har beslutats, skall ny avgift för överträdelsen tas ut med dubbla det belopp som anges i bilagan till denna förordning, dock högst en miljon kronor vid varje tillfälle.

[S2]En ny avgift får beslutas endast om näringsidkaren har fått skälig tid att vidta rättelse. Förordning (2004:112).

  • MÖD 2007:8:Miljösanktionsavgift-----Efter miljödomstolens dom har ändringar i 30 kap. miljöbalken och förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter trätt ikraft. Miljööverdomstolen (MÖD) har, med hänsyn till miljösanktionsavgifternas straffliknande karaktär, tillämpat 5 § andra stycket lagen (1964:163) om införande av brottsbalken analogt för att avgöra vilka bestämmelser som skall tillämpas på överträdelser som ägt rum före de nya bestämmelsernas ikraftträdande. Detta innebär att de bestämmelser som gällde vid överträdelsen skall tillämpas. Gäller andra bestämmelser när dom eller beslut meddelas skall dock dessa tillämpas om de leder till att miljösanktionsavgift inte skall påföras eller att sådan avgift skall påföras med ett lägre belopp. Jfr MÖD:s dom 2007-03-19 i mål nr M 3031-06 (MÖD 2007:9).

3 §  Om en miljösanktionsavgift har beslutats för en överträdelse och näringsidkaren därefter upprepar en sådan överträdelse skall avgift för den nya överträdelsen tas ut med dubbla det belopp som anges i bilagan till denna förordning, dock högst en miljon kronor vid varje tillfälle.

[S2]Första stycket gäller endast överträdelser som upprepas inom två år från det tidigare beslutet om miljösanktionsavgift. Förordning (2004:112).

4 §  Om ett vitesföreläggande har överträtts, skall miljösanktionsavgift inte tas ut för en överträdelse som omfattas av föreläggandet.

  • MÖD 2007:41:Utdömande av vite ----- En företagare hade inte givit in miljörapporten för 2005 och förelades vid äventyr av vite att ge in den i efterhand. Några veckor senare påfördes han miljösanktionsavgift för samma underlåtenhet. Miljööverdomstolen fann, till skillnad från miljödomstolen, att vägran att följa vitesföreläggandet inte utgjorde samma överträdelse som den som föranledde miljösanktionsavgiften varför förbudet i 4 § förordningen om miljösanktionsavgifter inte utgjorde hinder för det senare beslutet. Vitet dömdes ut i sin helhet utan att jämkas.
  • MÖD 2009:21:Miljösanktionsavgift för avloppsanordningar ----- Hinder mot att ta ut miljösanktionsavgifter för överträdelserna att utan tillstånd respektive anmälan ha inrättat avloppsanordningar, har inte ansetts föreligga trots att vitesföreläggande i fråga om förbuden beslutats. Besluten om viten och miljösanktionsavgifter fattades av den kommunala nämnden samma dag.

5 §  Naturvårdsverket får meddela närmare föreskrifter om den ordning i vilken miljösanktionsavgifter skall betalas.

6 §  Om ett beslut om miljösanktionsavgift efter överklagande upphävts, ändrats eller fastställts genom en dom som har vunnit laga kraft, skall domstolen snarast skicka en kopia av domen till Kammarkollegiet och ange vilket datum domen har vunnit laga kraft.

[S2]Domstolen skall på motsvarande sätt snarast underrätta Kammarkollegiet om den beslutar att ett överklagat beslut om miljösanktionsavgift tills vidare inte skall gälla, eller om ett sådant beslut om verkställighetsförbud upphävs. Förordning (2002:708).

Bilaga

  1. Miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd
1.1 Förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd
/Träder i kraft I:2005-08-15/ Bestämmelser om täkter finns i avsnitt 3.

Miljösanktionsavgift skall betalas av näringsidkare som vid bedrivande av näringsverksamhet

Överträdelse Avgiftsbelopp
- utan att tillstånd har meddelats anlägger fabrik, annan inrättning eller annan miljöfarlig verksamhet som i bilagan till förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd har beteckningen A eller B (5 § första stycket 1) A-verksamhet 600 000 kr B-verksamhet 250 000 kr
För verksamhet som avses i 17 kap. 1 § miljöbalken utgår ett tillägg med 300 000 kr
- utan att tillstånd har meddelats driver fabrik, annan inrättning eller annan miljöfarlig verksamhet som i bilagan till förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd har beteckningen A eller B (5 § första stycket 1) A-verksamhet 400 000 kr B-verksamhet 150 000 kr
- innan anmälan har gjorts anlägger eller driver fabrik, annan inrättning eller annan miljöfarlig verksamhet som i bilagan till förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd har beteckningen C (21 § 1) 25 000 kr
- innan anmälan har gjorts tar i bruk byggnader, lokaler eller anläggningar, i fall där det är föreskrivet att anmälan skall göras (38 §) Lokaler där allmänheten yrkesmässigt erbjuds hygienisk behandling 1 000 kr övrigt 10 000 kr
1.2 Statens naturvårdsverks kungörelse (SNFS 1990:6) med föreskrifter om kontroll av utsläpp av processavloppsvatten från fabriker för framställning av massa, papper eller fiberskivor
Överträdelse Avgiftsbelopp
- underlåter att föra journal över underhållsåtgärder och funktionskontroller (19 §) 25 000 kr
1.3 Statens naturvårdsverks kungörelse (SNFS 1990:14) med föreskrifter om kontroll av utsläpp till vatten- och markrecipient från anläggningar för behandling av avloppsvatten från tätbebyggelse
Överträdelse Avgiftsbelopp
- underlåter att föra journal över underhållsåtgärder och funktionskontroller (19 §) Avloppsreningsverk med anslutning från
> 20 000 pe2 25 000 kr
2 001-20 000 pe 15 000 kr
501-2 000 pe 10 000 kr
< 501 pe 5 000 kr
1.4 Statens naturvårdsverks kungörelse (SNFS 1991:4) med föreskrifter om kontroll av utsläpp av kväveoxider och svaveloxider till luft från förbränning i fasta anordningar
Överträdelse Avgiftsbelopp
- underlåter att i fråga om fast förbränningsanordning minst en gång per år låta ackrediterat laboratorium utföra kontroll av mätsystemet för SO2, NOx, NO, NO2, O2 och CO2, eller, i fall där den årliga drifttiden understiger 2 000 drifttimmar, låta utföra kontroll en gång per 2 000 drifttimmar, dock minst en gång vart tredje år (13 a §) 50 000 kr
- underlåter att föra journal över kalibreringar, underhållsåtgärder samt resultatet av dessa åtgärder (15 §) 25 000 kr
1.5 Naturvårdsverkets föreskrifter (NFS 2000:13) om miljörapport för tillståndspliktiga miljöfarliga verksamheter
Överträdelse Avgiftsbelopp
- är försenad med att ge in miljörapport som skulle ha getts in senast tre månader från utgången av det kalenderår som miljörapporten avser eller den tidpunkt som bestämts i ett skriftligt beslut om anstånd (6 §) A-verksamhet 2 000 kr B-verksamhet 1 000 kr
1.6 Förordningen (1998:901) om verksamhetsutövares egenkontroll
Överträdelse Avgiftsbelopp
- som har beteckningen A eller B i bilagan till förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd åsidosätter kraven på att det skall finnas en fastställd och dokumenterad fördelning av det organisatoriska ansvaret för de frågor som gäller för verksamheten enligt
1. miljöbalken,
2. föreskrifter som meddelats med stöd av miljöbalken, samt
3. domar och beslut rörande verksamhetens bedrivande och kontroll meddelade med stöd av de författningar som avses i 1 och 2 (4 §), A-verksamhet 50 000 kr B-verksamhet 25 000 kr
- som har beteckningen A eller B i bilagan till förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd åsidosätter kraven på att ha dokumenterade rutiner för att fortlöpande kontrollera att utrustning m.m. för drift och kontroll hålls i gott skick för att förebygga olägenheter för människors hälsa och miljön (5 §), A-verksamhet 30 000 kr B-verksamhet 10 000 kr
- som har beteckningen A, B eller C i bilagan till förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd åsidosätter kravet att omgående underrätta tillsynsmyndigheten vid driftsstörning eller liknande händelse som kan leda till olägenheter för människors hälsa eller miljön (6 §), A-verksamhet 20 000 kr B-verksamhet 10 000 kr C-verksamhet 5 000 kr
- som har beteckningen A eller B i bilagan till förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd åsidosätter kraven att förteckna följande uppgifter om kemiska produkter samt biotekniska organismer som hanteras inom verksamheten och som kan innebära risker från hälso- och miljösynpunkt
1. produktens eller organismens namn,
2. omfattningen och användningen av produkten eller organismen,
3. information om produktens eller organismens hälso- och miljöskadlighet, samt
4. produktens eller organismens klassificering med avseende på hälso- eller miljöfarlighet (7 §). A-verksamhet 50 000 kr B-verksamhet 25 000 kr
Förordning (1999:1199).
2. Vattenverksamhet
2.1 Miljöbalken
Överträdelse Avgiftsbelopp
- utför markavvattning eller vidtar annan åtgärd för att avvattna mark utan föreskrivet tillstånd (11 kap. 13 §) Skogsbruk om arealen som påverkas är
mindre än 10 ha 5 000 kr 10-100 ha 25 000 kr
mer än 100 ha 50 000 kr
Jordbruk om dikeslängden är
mindre än 1 000 m 5 000 kr
1 000 - 10 000 m 25 000 kr
mer än 10 000 m 50 000 kr
- utför markavvattning inom områden där det är särskilt angeläget att våtmarkerna bevaras och regeringen har förbjudit markavvattning (11 kap. 14 §) Vid markavvattning i strid mot utfärdat förbud utgår avgift enligt ovan med dubbelt belopp. (Engångsavgift)
3. Täkter, jordbruk m.m.
3.1 /Upphör att gälla U:2005-08-15/
Miljöbalken
3.1 /Träder i kraft I:2005-08-15/ Förordningen (1998:899) om miljöfarlig verksamhet och hälsoskydd
Överträdelse Avgiftsbelopp
- utan att föreskrivet tillstånd har meddelats utför täkt av berg, sten, grus, sand, lera, jord, torv eller andra jordarter (12 kap. 1 §) 25 000 kr + 30 kr per ton utbrutet material
- utan att föreskrivet tillstånd har meddelats utför täkt av berg, sten, grus, sand, lera, jord, torv eller andra jordarter 25 000 kr + 30 kr per ton utbrutet material
3.2 Förordningen (1998:904) om täkter och anmälan för samråd
Överträdelse Avgiftsbelopp
- är försenad med att fullgöra skyldigheten för den som exploaterar en täkt eller bedriver en stenkrossrörelse att årligen till länsstyrelsen lämna uppgift om produktionen enligt föreskrifter som har meddelats av Naturvårdsverket (5 §) 1 000 kr
3.3 Förordningen (1998:915) om miljöhänsyn i jordbruket
Överträdelse Avgiftsbelopp
- åsidosätter kravet inom de områden som anges i 5 § första stycket vad avser jordbruksföretag med fler än tio djurenheter och för övriga delar av landet jordbruksföretag med mer än 100 djurenheter att ha utrymme för lagring av stallgödsel som motsvarar en gödselproduktion under
1. åtta månader vid djurhållning som omfattar nötkreatur, hästar, får eller getter, och
2. tio månader vid annan djurhållning (6 §) 5 000 kr
- åsidosätter kravet på att vid lagring av stallgödsel skall
1. påfyllning av flytgödselbehållare och urinbehållare ske under täckning, eller
2. flytgödselbehållare och urinbehållare ha ett svämtäcke eller annan täckning som effektivt minskar ammoniakförlusterna (7 §) 5 000 kr
- åsidosätter kravet för jordbruksföretag med mer än 5 ha åkermark att ha en viss del av marken höst- eller vinterbevuxen enligt vad som framgår av 11 §. Om arealen av marken som inte har hållits höst- eller vinterbevuxen enligt kraven är
1-10 ha 5 000 kr
11-50 ha 10 000 kr
> 50 ha 15 000 kr
3.4 Statens jordbruksverks föreskrifter (SJVFS 1999:79) om miljöhänsyn i jordbruket
Överträdelse Avgiftsbelopp
- åsidosätter föreskrifter om begränsning av antalet djur i ett jordbruk (1-3 och 15 §§) om den tillgängliga arealen för spridning av stallgödsel är för liten och det fattas 1-10 ha 5 000 kr
11-25 ha 10 000 kr
26-50 ha 15 000 kr
> 50 ha 20 000 kr
- sprider gödselmedel under tid eller inom område i strid med vad som anges i föreskrifterna (6-8 och 15 §§) om spridning skett på 1-10 ha 5 000 kr 11-25 ha 10 000 kr
26-50 ha 15 000 kr
> 50 ha 20 000 kr
Förordning (2000:840).
4. Genteknik
4.1 Miljöbalken
Överträdelse Avgiftsbelopp
- avsiktligt sätter ut genetiskt modifierade organismer eller på marknaden släpper ut en produkt som innehåller eller består av sådana organismer utan tillstånd (13 kap. 12 §) 150 000 kr
5. Kemiska produkter och biotekniska organismer
5.1 Förordningen (1998:941) om kemiska produkter och biotekniska organismer
Överträdelse Avgiftsbelopp
- tillverkar eller inför kemiska produkter och biotekniska organismer utan att göra föreskriven produktanmälan till Kemikalieinspektionens produktregister (10 §) < 5 produkter
5 000 kr
5-50 produkter
25 000 kr
> 50 produkter
100 000 kr
- utan tillstånd överlåter kemiska produkter som enligt föreskrifter meddelade av Kemikalieinspektionen anses som särskilt farliga (14 §) Förordning (1998:1588). 25 000 kr
5.2 Förordningen (1998:947) om bekämpningsmedel och förordningen (2000:338) om biocidprodukter
Överträdelse Avgiftsbelopp
- använder bekämpningsmedel i klass 1 utan föreskrivet tillstånd eller utan att föreskrivna särskilda kunskapskrav för användning av medel i klass 1 är uppfyllda (13-15 §§ förordningen (1998:947) om bekämpningsmedel samt 46-49 §§ förordningen (2000:338) om biocidprodukter) 20 000 kr
- använder bekämpningsmedel i klass 2 utan att föreskrivna särskilda kunskapskrav för användning av medel i klass 2 är uppfyllda (13 § förordningen (1998:947) om bekämpningsmedel samt 46 och 47 §§ förordningen (2000:338) om biocidprodukter) Förordning (2000:340). 5 000 kr
5.3 Förordningen (2002:187) om ämnen som bryter ned ozonskiktet
Överträdelse Avgiftsbelopp
-– använder CFC eller övriga CFC som arbetsmedium i en befintlig kyl-, värme-
eller annan klimatanläggning (3 §) CFC och övriga CFC 10 000 kr + 1 200 kr/kg otillåtet använt ämne
-– efter den 31 december 2004 använder CFC eller övriga CFC som arbetsmedium i en befintlig kyl-, värme- eller annan klimatanläggning av typ enhetsaggregat med en köldmediemängd av 900 gram eller mindre (3 § och 4 § 1) -"-
-– använder HCFC som arbetsmedium vid nyproduktion eller nyinstallation av kyl-, värme- eller andra klimatanläggningar (3 §) HCFC 5 000 kr + 600 kr/kg otillåtet använt ämne
-– använder HCFC för påfyllning av befintliga kyl-, värme- eller
andra klimatanläggningar (3 §) -"-
-– använder halon i eller vid installation av brandsläckningsanordning (3 och 8 §§) halon 10 000 kr + 1 200 kr/kg otillåtet använt ämne
Förordning (2002:189).
5.4 Kemikalieinspektionens föreskrifter (KIFS 1998:8) om kemiska produkter och biotekniska organismer
Överträdelse Avgiftsbelopp
- erbjuder eller säljer kemiska produkter i behållare som saknar föreskriven barnskyddande förslutning (3 kap. 1 och 3 §§) 15 000 kr
- erbjuder eller säljer kemiska produkter i behållare som saknar föreskriven kännbar varningsmärkning (3 kap. 1 och 4 §§) 15 000 kr
- släpper ut en kemisk produkt utan att lämna föreskrivet varuinformationsblad på svenska (4 kap. 2 §) 15 000 kr
- påbörjar tillverkning eller införsel av kemiska produkter utan att göra verksamhetsanmälan till Kemikalieinspektionens produktregister, och inte samtidigt har åsidosatt sin skyldighet att göra produktanmälan (7 kap. 1 §) 5 000 kr
- har gjort produktanmälan men inte lämnar kompletterande uppgifter om de mängder som har tillverkats eller förts in till Sverige under föregående kalenderår (7 kap. 8 §) 5 000 kr
- överlåter buntat träskyddsbehandlat virke utan att föreskriven information finns på buntarna (9 kap. 36 och 37 §§) 5 000 kr
- överlåter träskyddsbehandlat virke som inte är buntat utan att det på anslag vid virket finns information om de begränsningar i användningen som enligt särskilda föreskrifter gäller för virket (9 kap. 36 och 38 §§) Förordning (2001:217). 5 000 kr
5.5 Statens naturvårdsverks kungörelse (SNFS 1991:1) med föreskrifter om återföringssystem för bensingaser vid tankställen för motorfordon

Miljösanktionsavgift skall betalas av slutförsäljare som vid bedrivande av näringsverksamhet

Överträdelse Avgiftsbelopp
- överlåter motorbensin trots att det av kontrollintyg framgår att återföringssystem saknas eller inte fungerar, att brister i underhåll har upptäckts eller att utrustningen för steg 2 inte omfattas av typgodkännande (25 §) Bensinstation där nedanstående volym motorbränslen hanteras per år om överlåtelse sker trots att återföringssystem saknas:
< 1 000 m3 20 000 kr
1 000-5 000 m3 30 000 kr
> 5 000 m3 40 000 kr
Övriga överträdelser 5 000 kr
Förordning (1998:1588).
5.6 Statens naturvårdsverks kungörelse (SNFS 1992:16) med föreskrifter om kyl- och värmepumpanläggningar innehållande CFC, HCFC och HFC (''köldmediekungörelsen'')
Överträdelse Avgiftsbelopp
- åsidosätter krav på ackreditering /certifiering vid installation och andra åtgärder som förutsätter ingrepp i köldmediesystem (4 och 14 §§) 10 000 kr
- underlåter att genomföra föreskriven återkommande kontroll (11 §) 5 000 kr
- är försenad med att rapportera från den återkommande kontrollen (16 §) 1 000 kr
5.7 Kemikalieinspektionens föreskrifter (KIFS 1994:12) om klassificering och märkning av kemiska produkter
Överträdelse Avgiftsbelopp
- överlåter hälso- eller miljöfarliga kemiska produkter utan att förpackningen är märkt på svenska med föreskriven risk- och skyddsinformation (9 §) Förordning (1998:1588). 15 000 kr
5.8 Statens naturvårdsverks föreskrifter (SNFS 1997:2) om spridning av kemiska bekämpningsmedel
Överträdelse Avgiftsbelopp
- underlåter att skriftligen göra föreskriven anmälan till kommunal nämnd som fullgör uppgifter inom miljö- och hälsoskyddsområdet om spridning av bekämpningsmedel (11 §) Förordning (1998:1588). 10 000 kr
6. Avfall
6.1 Avfallsförordningen (2001:1063)
Överträdelse Avgiftsbelopp
- transporterar farligt avfall utan att ha särskilt tillstånd för detta (26 och 27 §§) 10 000 kr
- underlåter att till länsstyrelsen anmäla transport av farligt avfall (34 §) 10 000 kr
- i egenskap av avsändare underlåter att upprätta ett transportdokument med uppgift om avsändare, mottagare, transportör, avfallsslag och avfallsmängd (41 §) 5 000 kr
6.2 Förordningen (2005:220) om retursystem för plastflaskor och metallburkar
Överträdelse Avgiftsbelopp
- saluför eller överlåter konsumtionsfärdig dryck i plastflaska eller metallburk som inte ingår i ett godkänt retursystem och som inte är märkt med uppgift om att förpackningen ingår i ett sådant retursystem (8 och 10 §§) Saluför eller överlåter < 100 flaskor eller burkar 1 000 kr 101-1 000 flaskor eller burkar 5 000 kr 1 001-20 000 flaskor eller burkar 20 000 kr
> 20 000 flaskor eller burkar 50 000 kr
7. Elektriska och elektroniska produkter
7.1 Förordningen (2005:209) om producentansvar för elektriska och elektroniska produkter
Överträdelse Avgiftsbelopp
- säljer produkter utan att till Naturvårdsverket lämna uppgifter om produkterna (9 §) a) 100 000 kr om det är uppenbart att det omsatta värdet av de sålda produkterna överstiger 100 000 kr.
b) 20 000 kr i andra fall än som avses i a, om det är uppenbart att det omsatta värdet av de sålda produkterna överstiger 20 000 kr.
c) 5 000 kr i andra fall än de som avses i a och b.
- underlåter att lämna uppgifter till Naturvårdsverket om produkters hantering (20 §) Förordning (2005:621). 20 000 kr

Ändringar

Förordning (1998:950) om miljösanktionsavgifter

Förarbeten
Rskr. 1997/98:278, Prop. 1997/98:45, Bet. 1997/98:JoU20
Ikraftträder
1999-01-01

Förordning (1998:1588) om ändring i förordningen (1988:950) om miljösanktionsavgifter

Omfattning
ändr. bil.

Förordning (1999:26) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter

Omfattning
ändr. bil.
Ikraftträder
1999-04-01

Förordning (1999:777) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter

Omfattning
ändr. bil.
Ikraftträder
1999-11-15

Förordning (1999:1199) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter

Omfattning
ändr. bil.
Ikraftträder
2000-01-01

Förordning (2000:340) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter

Omfattning
ändr. bil.
Ikraftträder
2000-07-01

Förordning (2000:840) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter

Omfattning
ändr. bil.
Ikraftträder
2000-12-01

Förordning (2001:217) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter

Omfattning
ändr. bil.
Ikraftträder
2001-07-01

Förordning (2001:1076) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter

Omfattning
ändr. bil.
Ikraftträder
2002-01-01

Förordning (2002:189) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter

Omfattning
ändr. bil.
Ikraftträder
2002-06-01

Förordning (2002:708) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter

Omfattning
ny 6 §
Ikraftträder
2002-10-01

Förordning (2004:112) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter

Omfattning
ändr. 2, 3 §§, bil.
Ikraftträder
2004-04-01

Förordning (2005:216) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter

Omfattning
ändr. bil.
Ikraftträder
2005-08-13

Förordning (2005:224) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter

Omfattning
ändr. bil.
Ikraftträder
2006-01-01

Förordning (2005:621) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter

Omfattning
ändr. bil.
Ikraftträder
2005-08-15

Förordning (2006:58) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter

Omfattning
ändr. bil.
Ikraftträder
2006-04-01

Förordning (2006:1040) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter

Omfattning
ändr. bil.
Ikraftträder
2006-10-01

Förordning (2006:1300) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter

Omfattning
ändr. 2, 3 §§, bil.
Ikraftträder
2007-01-01

Förordning (2007:190) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter

Omfattning
ändr. bil.
Ikraftträder
2007-06-01

Förordning (2007:670) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter

Omfattning
ändr. bil.
Ikraftträder
2007-08-01

Förordning (2007:850) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter

Omfattning
ändr. bil.
Ikraftträder
2008-01-01

Förordning (2008:257) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter

Omfattning
ändr. bil.
CELEX-nr
32006R1907
Ikraftträder
2008-06-01

Förordning (2008:642) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter

Omfattning
ändr. bil.
Ikraftträder
2008-07-15

Förordning (2008:799) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter

Omfattning
ändr. bil.
Ikraftträder
2008-11-15

Förordning (2008:842) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter

Omfattning
ändr. bil.
Ikraftträder
2009-01-01

Förordning (2010:355) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter

Omfattning
ändr. bil.
CELEX-nr
32006R1013
Ikraftträder
2010-06-15

Förordning (2010:964) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter

Omfattning
ändr. bil.
CELEX-nr
32008R1272
Ikraftträder
2010-08-01

Förordning (2011:1240) om ändring i förordningen (1998:950) om miljösanktionsavgifter

Omfattning
ändr. bil.
Ikraftträder
2012-02-01

Ändring, SFS 2012:259

Omfattning
upph.