Förordning (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
- Departement
- Landsbygds- och infrastrukturdepartementet RSIB TM
- Utfärdad
- 2004-10-28
- Ändring införd
- SFS 2004:865 i lydelse enligt SFS 2025:357
- Ikraft
- 2005-01-01
- Upphäver
- Förordning (1995:521) om behöriga myndigheter, m.m. i fråga om kör- och vilotider samt färdskrivare vid vägtransporter
- Källa
- Regeringskansliets rättsdatabaser
- Senast hämtad
- 2025-06-01
- Övrigt
- Rättelseblad 2004:865 och 2010:224 har iakttagits.
1 kap. Inledande bestämmelser
1 §
Bestämmelser om kör- och vilotider och färdskrivare vid vägtransporter finns i
- Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 561/2006 av den 15 mars 2006 om harmonisering av viss sociallagstiftning på vägtransportområdet och om ändring av rådets förordningar (EEG) nr 3821/85 och (EG) nr 2135/98 samt om upphävande av rådets förordning (EEG) nr 3820/85,
- Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 165/2014 av den 4 februari 2014 om färdskrivare vid vägtransporter, om upphävande av rådets förordning (EEG) nr 3821/85 om färdskrivare vid vägtransporter och om ändring av Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 561/2006 om harmonisering av viss sociallagstiftning på vägtransportområdet, och
- kommissionens genomförandeförordning (EU) 2016/799 av den 18 mars 2016 om genomförande av Europaparlamentets och rådets förordning (EU) nr 165/2014 när det gäller krav för konstruktion, provning, installation, drift och reparation av färdskrivare och deras komponenter. Förordning (2016:1106).
2 kap. Undantag
2 §
Förordning (EU) nr 165/2014 och artiklarna 5-9 i förordning (EG) nr 561/2006 ska inte tillämpas på vägtransporter inom Sverige som utförs med
- fordon som ägs eller hyrs utan förare av Försvarets radioanstalt, Försvarets materielverk, Totalförsvarets forskningsinstitut eller Sveriges riksbank,
- fordon som används eller hyrs utan förare av jordbruks-, trädgårds-, skogs-, uppfödnings- eller fiskeriföretag för godstransporter inom ramen för företagets egen verksamhet inom en radie av högst 100 kilometer från den plats där företaget är beläget,
- jordbruks- och skogsbrukstraktorer som används i jordbruks- och skogsbruksverksamhet inom en radie av högst 100 kilometer från den plats där företaget som äger, hyr eller leasar fordonet är beläget,
- fordon som uteslutande används på öar som har en areal av högst 2 300 kvadratkilometer och som inte är förenade med landet i övrigt med broar, vadställen eller tunnlar öppna för motorfordon,
- fordon som används för övningskörning och förarprov för erhållande av körkort eller yrkeskompetensbevis, förutsatt att fordonet inte används för kommersiell transport av gods eller passagerare,
- fordon som används i samband med underhåll av avlopps-, översvämningsskydds-, vatten-, gas- och elanläggningar, underhåll och kontroll av vägar, dörr-till-dörr-insamling och -bortskaffande av hushållsavfall, telekommunikationstjänster, radio- och tv-sändningar och pejling efter radio- och tv- sändare eller -mottagare,
- fordon med mellan 10 och 17 sittplatser vilka uteslutande används för icke-kommersiell persontransport,
- fordon som används för uppsamling av mjölk från bondgårdar eller för återlämning till bondgårdar av mjölkbehållare eller av mjölkprodukter avsedda för djurfoder,
- fordon som används för transport av djuravfall eller av djurkadaver som inte är avsedda som människoföda,
- fordon som används för transport av levande djur från bondgårdar till lokala marknader och omvänt eller från marknader till lokala slakterier inom en radie på 100 kilometer,
- specialfordon som transporterar cirkus- och nöjesfältsutrustning, och
- fordon som används för godstransporter inom en radie av 100 kilometer från den plats där fordonet är stationerat och som drivs med hjälp av naturgas, flytande gas eller el och vars högsta tillåtna vikt, inklusive släp eller påhängsvagn, inte överstiger 7,5 ton. Förordning (2024:1198).
3 §
Transportstyrelsen får meddela föreskrifter eller i enskilda fall besluta om undantag enligt de förutsättningar som anges i artikel 14 i förordning (EG) nr 561/2006 och artikel 3.3 i förordning (EU) nr 165/2014. Förordning (2020:228).
4 kap. Färdskrivarutrustning
Typgodkännande
1 §
Transportstyrelsen är behörig myndighet enligt artikel 12.1, 15, 16.4 och 17.2 i förordning (EU) nr 165/2014 och enligt artikel 4 i genomförandeförordning (EU) 2016/799 och ska i övrigt fullgöra de uppgifter som ankommer på Sverige i fråga om typgodkännande av fordonsenhet, rörelsesensor, diagramblad och färdskrivarkort. Förordning (2016:1106).
Installation och besiktning
2 §
Transportstyrelsen är behörig myndighet enligt artikel 22.3, 23.4, 24.4 och 24.5 i förordning (EU) nr 165/2014. Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll är behörig myndighet enligt artikel 24.6 i förordning (EU) nr 165/2014. Förordning (2016:1106).
3 §
Godkännande av montörer, verkstäder och fordonstillverkare enligt artikel 24.1 och 24.2 i förordning (EU) nr 165/2014 ska ske genom ackreditering enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 765/2008 av den 9 juli 2008 om krav för ackreditering och upphävande av förordning (EEG) nr 339/93 och lagen (2011:791) om ackreditering och teknisk kontroll. Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll ska underrätta Transportstyrelsen om de ackrediteringar och återkallelser av ackrediteringar som beslutats enligt denna bestämmelse. Förordning (2022:1162).
4 §
Kontroller och besiktningar enligt artikel 23 och avsnitt VI i bilaga 1 till förordning (EU) nr 165/2014 eller i fråga om färdskrivare som omfattas av artikel 1.3 i genomförandeförordning (EU) 2016/799 eller dess bilaga 1 C ska utföras av en godkänd verkstad. Sådana intyg som avses i avsnitt VI, punkt 1 i bilaga 1 till förordning (EU) nr 165/2014 får utfärdas av en godkänd verkstad eller, i fråga om en ny enhet, av tillverkaren eller den som företräder denne. Förordning (2016:1106).
5 §
Besiktning av färdskrivarutrustning enligt avsnitt VI, punkt 3 b, i bilaga 1 till förordning (EU) nr 165/2014 i fråga om fordon registrerade i Sverige, ska utföras senast två år efter installation eller föregående besiktning av färdskrivaren enligt datum på färdskrivarens installationsskylt.
Om färdskrivarutrustningen inte genomgått en besiktning inom den tid som framgår av första stycket eller av artikel 23.1 i förordning (EU) nr 165/2014 får fordonet endast användas
- vid provkörning i omedelbart samband med reparation av färdskrivaren,
- för färd kortaste lämpliga väg till en godkänd verkstad för besiktning, samt
- vid transport där färdskrivare inte krävs. Förordning (2016:1106).
6 §
Om färdskrivarutrustningen uppfyller kraven skall verkstaden byta ut installationsskylten. Om det finns brister i färdskrivarutrustningen skall installationsskylten tas bort och inte ersättas med någon ny. En borttagen installationsskylt skall förstöras.
Om färdskrivarutrustningen har brister får fordonet brukas endast vid sådana transporter som avses i 5 §.
Fälttester
7 §
Transportstyrelsen ska fullgöra de uppgifter som ankommer på Sverige enligt artikel 21 i förordning (EU) nr 165/2014. Förordning (2016:1106).
5 kap. Färdskrivarkort
Allmänt
1 §
Transportstyrelsen är behörig myndighet enligt artiklarna 26.1, 26.7, 26.7a, 28.1, 29.2 och 29.4 i förordning (EU) nr 165/2014 och ska fullgöra de uppgifter som ankommer på Sverige enligt artiklarna 26.4, 30 och 31.
Transportstyrelsen prövar också frågor om utfärdande av färdskrivarkort och om återkallelse enligt 8 §. Förordning (2021:310).
Giltighetstid
3 §
Ett förarkort och ett företagskort är giltiga i fem år. Ett kontrollkort är giltigt i två år. Ett verkstadskort är giltigt i ett år.
Ett färdskrivarkort som är omhändertaget eller återkallat gäller inte. Förordning (2021:310).
Innehav och användning
5 §
Ett färdskrivarkort får inte användas för andra ändamål än som följer av förordning (EU) nr 165/2014. Förordning (2016:1106).
6 §
Den verkstad, fordonstillverkare eller tillverkare av färdskrivare som erhållit verkstadskort skall upprätta en förteckning som för varje kort visar vilken montör som tilldelats kortet. Av förteckningen skall montörens namn och kortets nummer framgå. En montör får inte tilldelas mer än ett kort. Kortet får inte brukas av någon annan än den som antecknats i förteckningen.
Anmälan av förstörda eller förlorade kort
7 §
Om ett företagskort, verkstadskort eller kontrollkort har förstörts eller inte fungerar, ska innehavaren återlämna kortet till Transportstyrelsen. Om ett sådant kort har förkommit eller stulits, ska innehavaren anmäla detta till Transportstyrelsen. Förordning (2016:1106).
Återkallelse och omhändertagande
8 §
Ett förarkort, ett företagskort eller ett verkstadskort ska återkallas om kortet har förfalskats, om det används av någon annan än den som kortet har utfärdats för eller om det har utfärdats på grund av oriktiga uppgifter eller falska handlingar. Förordning (2016:1106).
9 §
Ett förarkort, ett företagskort eller ett verkstadskort ska omhändertas om det på sannolika skäl kan antas att kortet kommer att återkallas med stöd av 8 §. Omhändertagande beslutas av Polismyndigheten. Förordning (2016:1106).
10 §
Ett beslut om omhändertagande skall meddelas skyndsamt och delges den som kortet är utfärdat för. Beslutet och kortet skall inom 48 timmar skickas till Transportstyrelsen tillsammans med den utredning som har gjorts och uppgift om delgivning. Förordning (2008:1288).
11 §
Transportstyrelsen skall skyndsamt avgöra om färdskrivarkortet skall återkallas. Om återkallelse inte sker skall kortet omedelbart återlämnas till innehavaren. Förordning (2008:1288).
12 §
När ett förarkort har återkallats skall Transportstyrelsen sända den information om kör- och vilotider som lagrats på kortet till den som varit innehavare av kortet. Förordning (2008:1288).
6 kap. Företagens kopiering och lagring av uppgifter samt förvaring av diagramblad
1 §
I artikel 33.2 i förordning (EU) nr 165/2014 finns bestämmelser om hur ett företag ska förvara diagramblad och på begäran visa upp dem för en behörig kontrolltjänsteman.
I artikel 10.5 i förordning (EG) nr 561/2006 finns bestämmelser om hur ett företag ska kopiera och bevara uppgifter från fordonsenheter och förarkort samt på begäran göra uppgifterna tillgängliga för en kontrolltjänsteman. Förordning (2016:1106).
2 §
Kopiering av uppgifter enligt 1 § andra stycket ska ske för uppgifter från fordonsenheter inom 90 dagar och för uppgifter från förarkort inom 28 dagar, från dagen för registreringen av uppgiften.
De uppgifter som har kopierats ska bevaras i oförändrat och sökbart skick i minst ett år från dagen för registreringen av uppgiften och på begäran göras tillgängliga för en behörig kontrolltjänsteman. Förordning (2010:1117).
3 §
Bevis på att kostnaderna för inkvartering utanför fordonet har betalats av transportföretaget i enlighet med artikel 8.8 andra stycket i förordning (EG) nr 561/2006 ska bevaras i minst ett år och ska på begäran göras tillgängliga för behörig kontrolltjänsteman. Förordning (2021:310).
7 kap. Kontroller
Allmänt
1 §
För kontroller på väg är Polismyndigheten behörig kontrollmyndighet och en polisman eller bilinspektör behörig kontrolltjänsteman. För kontroller i företags lokaler är Transportstyrelsen behörig kontrollmyndighet och en särskilt förordnad tjänsteman vid myndigheten behörig kontrolltjänsteman.
Med bilinspektör avses detsamma som i fordonslagen (2002:574). Förordning (2024:1198).
2 §
Kontroller ska ske regelbundet, både på vägarna och i företagens lokaler, på sådant sätt att de varje år täcker minst tre procent av arbetsdagarna för förare av fordon som omfattas av förordningarna (EG) nr 561/2006 och (EU) nr 165/2014. Av de kontrollerade arbetsdagarna ska minst 30 procent kontrolleras på vägarna och minst 50 procent i företagens lokaler.
Transportstyrelsen ansvarar för att det finns en enhetlig tillsynsstrategi för sådana kontroller. Förordning (2016:1106).
3 §
Behörig kontrolltjänsteman ska vara försedd med
- en förteckning över det som ska kontrolleras enligt 8 och 9 §§ samt, vid kontroll i företags lokaler, även det som ska kontrolleras enligt 12 §,
- utrustning för att kopiera, läsa och skriva ut uppgifter från den digitala färdskrivarens fordonsenhet och förarkort samt utrustning för att analysera sådana uppgifter eller sända uppgifterna till en central databas för analys,
- utrustning för kontroll av färdskrivardiagramblad,
- analysutrustning, med lämplig programvara, för att kontrollera och bekräfta digitala signaturer för uppgifter från den digitala färdskrivarens fordonsenhet och förarkort, samt
- analysprogram som kan ge en detaljerad hastighetsprofil för ett fordon före kontroll av färdskrivaren. Förordning (2009:1102).
4 §
Företag som är ansvariga för förare skall under ett år förvara de handlingar, förteckningar över resultat och andra relevanta uppgifter som de fått från tillsynsmyndigheterna och som gäller kontroller av dem i deras lokaler eller av deras förare vid vägkontroller. Förordning (2007:216).
5 §
I fordonslagen (2002:574) finns bestämmelser om rätten att kontrollera ett fordons färdskrivare samt om provkörning av fordonet vid sådan kontroll. Provkörning får ske även om det finns något hinder mot att bruka fordonet enligt denna förordning, förordningen (1993:185) om arbetsförhållanden vid vissa internationella vägtransporter eller trafikförordningen (1998:1276). Förordning (2007:216).
Vägkontroller
6 §
Minst sex gånger om året ska vägkontroller av förare och fordon som omfattas av förordningarna (EG) nr 561/2006 och (EU) nr 165/2014 genomföras samtidigt i Sverige och minst en annan stat inom EES, varvid respektive kontrollmyndighet arbetar på sitt eget territorium.
Transportstyrelsen ska ansvara för samordning med behöriga myndigheter i andra stater inom EES och med Polismyndigheten i fråga om genomförande av sådana kontroller. Förordning (2016:1106).
7 §
Vägkontroller skall genomföras på olika platser när som helst och omfatta en så stor del av vägnätet att det blir svårt att undvika kontrollplatserna. Kontrollerna får inte baseras särskilt på följande förhållanden:
- i vilket land fordonet är registrerat,
- i vilket land föraren är bosatt,
- i vilket land företaget är etablerat,
- resans start- och slutpunkt, eller
- typ av färdskrivare, analog eller digital. Förordning (2007:306).
8 §
Vid vägkontroller ska följande kontrolleras:
- Daglig körtid och körtid per vecka, raster, dygns- och veckovila samt diagrambladen för innevarande dag och de diagramblad som föraren använt under de föregående 56 dagarna eller de uppgifter för minst samma period som finns lagrade på förarkorten eller i färdskrivarens minne eller utskriften.
- Färdskrivarens funktion, att periodisk besiktning skett inom föreskriven tid enligt 4 kap. 5 § samt eventuellt missbruk av utrustningen, diagramblad eller förarkort.
- Sådan blankett som ska användas när en förare varit sjukskriven eller haft semester, eller när föraren under innevarande vecka eller under den sista dag som föraren kört under föregående vecka, har kört ett annat fordon som inte omfattas av förordning (EG) nr 561/2006.
Om situationen kräver det får kontrollerna koncentreras till ett specifikt kontrollmoment. Förordning (2021:1303).
9 §
Vid vägkontroller ska i förekommande fall även följande kontrolleras:
- Fordonets hastighet under den period som avses i artikel 36 i förordning (EU) nr 165/2014.
- Fordonets momentana hastigheter som registrerats av färdskrivaren under högst de senaste 24 timmarnas användning av fordonet.
- Att utrustning inte är installerad eller används i färdskrivaren som är avsedd att förstöra, dölja, manipulera eller ändra uppgifter eller att störa någon del av det elektroniska utbytet av uppgifter mellan färdskrivarens komponenter eller som hindrar eller ändrar uppgifter på ett sådant sätt före kryptering.
Kontrollen enligt första stycket 1 ska avse om eller vid vilka tillfällen fordonet under längre tid än en minut enligt färdskrivaren har överskridit den tillåtna hastigheten 90 kilometer i timmen för lastbilar med en totalvikt över 12 ton eller 105 kilometer i timmen för bussar med en totalvikt över 5 ton. Förordning (2016:1106).
9 a §
Vid en vägkontroll ska en förare ges möjlighet att kontakta transportföretaget eller någon annan som kan tillhandahålla uppgifter som ska kontrolleras enligt 8 och 9 §§. Detta påverkar inte förarens skyldighet att säkerställa att färdskrivarutrustningen används på rätt sätt. Förordning (2021:1303).
10 §
Om det vid en vägkontroll av ett i Sverige registrerat fordon i en annan stat inom EES framkommer omständigheter som ger anledning att anta att föraren har begått en överträdelse som inte kan styrkas under kontrollförfarandet på grund av att nödvändiga uppgifter saknas, skall på begäran Transportstyrelsen bistå den behöriga myndigheten i den berörda staten vid utredningen av ärendet. Förordning (2008:1288).
Kontroll i företags lokaler
11 §
Kontroller i företagslokaler ska organiseras på grundval av tidigare erfarenheter från olika typer av transporter och företag. Sådana kontroller ska även utföras när allvarliga överträdelser av förordningarna (EG) nr 561/2006 och (EU) nr 165/2014 samt lagen (2005:395) om arbetstid vid visst vägtransportarbete har upptäckts vid vägkontroller.
Vid kontrollerna ska hänsyn tas till eventuell information från det organ som ansvarar för samordningen med den behöriga myndigheten i en annan stat inom EES om det berörda företagets verksamhet i den staten. Förordning (2021:1303).
12 §
Vid kontroller i företagslokaler ska, förutom det som framgår av 8 och 9 §§, följande kontrolleras:
- veckovila och körtid mellan dessa viloperioder,
- tvåveckorsgränsen för körtid,
- diagramblad, uppgifter och utskrifter från fordonsenheter och förarkort, och
- företagets skyldigheter i fråga om betalning för förarnas logi och förläggning av förarnas arbete i enlighet med artikel 8.8 och 8.8a i förordning (EG) nr 561/2006.
Om en överträdelse upptäcks vid kontrollen, får företagets medansvar för andra aktörer i transportkedjan kontrolleras. Detta innefattar även kontroll av att transportavtalen är utformade på ett sådant sätt att reglerna i förordningarna (EG) nr 561/2006 och (EU) nr 165/2014 kan följas.
En kontroll i företagets lokaler kan ersättas med en kontroll hos myndigheten av dokument eller uppgifter som begärts in från företaget. Förordning (2021:1303).
/Upphör att gälla U: 2025-06-17/
13 §
Vissa företag ska kontrolleras oftare och mer ingående än andra företag. Dessa kontroller ska baseras på det relativt stora antal överträdelser eller allvarliga överträdelser av förordningarna (EG) nr 561/2006 och (EU) nr 165/2014 samt lagen (2005:395) om arbetstid vid visst vägtransportarbete som har begåtts inom företagets verksamhet (riskvärdering). Förordning (2021:1303).
/Träder i kraft I: 2025-06-17/
13 § Vissa företag ska kontrolleras oftare och mer ingående än andra företag. Dessa kontroller ska baseras på det relativt stora antal överträdelser eller allvarliga överträdelser av förordningarna (EG) nr 561/2006 och (EU) nr 165/2014 samt lagen (2005:395) om arbetstid vid visst vägtransportarbete som har begåtts inom företagets verksamhet (riskvärdering).
Vid riskvärderingen ska allvarlighetsgraden av överträdelser av förordningarna (EG) nr 561/2006 och (EU) nr 165/2014 bedömas i enlighet med bilaga III till Europaparlamentets och rådets direktiv 2006/22/EG av den 15 mars 2006 om minimivillkor för genomförande av förordningarna (EG) nr 561/2006 och (EU) nr 165/2014 och direktiv 2002/15/EG vad gäller sociallagstiftning på vägtransportområdet samt om upphävande av rådets direktiv 88/599/EEG, i lydelsen enligt kommissionens delegerade direktiv (EU) 2024/846. Förordning (2025:357).
14 §
Om det är möjligt, ska kontroller i företagslokaler genomföras samtidigt i Sverige och minst en annan stat inom EES, varvid respektive kontrollmyndighet arbetar på sitt eget territorium. Transportstyrelsen ska ansvara för samordning med behöriga myndigheter i andra stater inom EES i fråga om genomförandet av sådana kontroller. Förordning (2021:1303).
8 kap. Utbyte av information
1 §
Transportstyrelsen är behörig myndighet enligt artikel 22.2 och 22.3 i förordning (EG) nr 561/2006 och artikel 40 i förordning (EU) nr 165/2014 och ska fullgöra de uppgifter som ankommer på Sverige enligt artiklarna 17.2 och 22.1 i förordning (EG) nr 561/2006. Förordning (2021:310).
2 §
Polismyndigheten ska senast den 15 februari varje år förse Transportstyrelsen med de uppgifter om kontroller på väg som styrelsen behöver för att kunna uppfylla sina skyldigheter enligt 1 § i fråga om artikel 17.2 i förordning (EG) nr 561/2006. Uppgifterna ska vara indelade i följande kategorier:
- Typ av väg, som kan vara motorväg, riksväg eller annan väg, samt vilket land det kontrollerade fordonet är registrerat i.
- Typ av färdskrivare, med angivande av om färdskrivaren är analog, digital eller smart.
Polismyndigheten ska samtidigt upplysa om hur många färdskrivare som har kontrollerats vid vägkontroller under det föregående året och antalet konstaterade överträdelser mot bestämmelserna i 9 kap.1-5 §§ i denna förordning och vad överträdelserna bestått i.
Polismyndigheten ska efter varje genomförd kontroll på väg förse Transportstyrelsen med de uppgifter om kontrollen som krävs för riskvärdering, oavsett om några överträdelser har konstaterats eller inte. Förordning (2021:1303).
2 a §
Skatteverket ska på begäran av Transportstyrelsen lämna de uppgifter som styrelsen behöver för sin prövning eller kontroll. Förordning (2010:1620).
2 b §
Styrelsen för ackreditering och teknisk kontroll ska informera Transportstyrelsen om förhållanden som noteras i samband med tillsyn och som kan leda till att sanktionsavgift påförs ackrediterat kontrollorgan eller fordonstillverkare. Förordning (2016:1106).
3 §
Uppgifter enligt artikel 22.3 i förordning (EG) nr 561/2006 ska utbytas minst en gång i halvåret och även på särskild begäran av en stat inom EES. Förordning (2021:1303).
4 §
Transportstyrelsen ska, vid kontroll av bestämmelserna i förordning (EG) nr 561/2006 och i förordning (EU) 165/2014, på begäran av en myndighet i en annan stat inom EES lämna bistånd och information till den myndigheten inom följande tidsfrister:
- I brådskande fall eller i fall som endast kräver en enkel registerkontroll: senast tre arbetsdagar efter det att begäran kom in till Transportstyrelsen.
- I andra fall: senast 25 arbetsdagar efter det att begäran kom in till Transportstyrelsen, om inte Transportstyrelsen och myndigheten kommer överens om en kortare tidsfrist.
Om Transportstyrelsen anser att begäran inte är tillräckligt motiverad, ska myndigheten, senast tio arbetsdagar efter det att begäran kom in, be den myndighet som begärt informationen att komplettera sin begäran. Om en komplettering inte lämnas in, får Transportstyrelsen avvisa begäran.
Om det är svårt eller omöjligt för Transportstyrelsen att besvara en begäran om information eller att genomföra kontroller, inspektioner eller utredningar, ska Transportstyrelsen senast tio arbetsdagar efter det att begäran kom in meddela detta till den myndighet som begärt informationen i syfte att finna en lösning. Förordning (2021:1303).
5 §
Om en myndighet i en annan stat inom EES återkommande dröjer med att tillhandahålla sådan information som Transportstyrelsen har begärt, ska Transportstyrelsen underrätta Europeiska kommissionen om detta. Förordning (2021:1303).
9 kap. Ansvarsbestämmelser m.m.
Straffansvar
1 §
Till böter döms den som uppsåtligen hindrar eller försvårar en kontroll enligt denna förordning eller bryter mot artikel 32.3 i förordning (EU) nr 165/2014, i lydelsen enligt förordning (EU) 2020/1054. Förordning (2021:310).
2 §
Till böter döms den som uppsåtligen eller av oaktsamhet
- lämnar oriktig uppgift i en ansökan om typgodkännande, eller
- bryter mot förbud som meddelats enligt artikel 16.4 i förordning (EU) nr 165/2014, i lydelsen enligt förordning (EU) 2020/1054.
Ansvar ska inte dömas ut enligt första stycket 1 om den oriktiga uppgiften saknat betydelse för frågan om typgodkännande eller om uppgiften i övrigt inte varit ägnad att vilseleda. Förordning (2025:79).
3 §
Till penningböter döms den som utan lov uppsåtligen avlägsnar plomberingar av färdskrivarutrustning enligt artikel 22.5 i förordning (EU) nr 165/2014, i lydelsen enligt förordning (EU) 2020/1054. Förordning (2021:310).
4 §
Till penningböter döms den medlem av en fordonsbesättning som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot artikel 5.1 i förordning (EG) nr 561/2006, i lydelsen enligt förordning (EU) 2024/1258. Förordning (2025:79).
/Upphör att gälla U: 2025-06-17/
5 §
Till penningböter döms den förare som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot
- artikel 6, 7, 8.2, 8.5-8.6a första stycket eller 12tredje stycket i förordning (EG) nr 561/2006, i lydelsen enligt förordning (EU) 2024/1258, eller
- artikel 3.1, 27.2, 32.1, 33.1 tredje stycket, 34, 36.1, 36.2, 37.1 andra stycket eller 37.2 i förordning (EU) nr 165/2014, i lydelsen enligt förordning (EU) 2020/1054.
Bestämmelser om att påföra sanktionsavgift för överträdelser som har begåtts utanför Sverige finns i 9 §. Förordning (2025:79).
- NJA 2014 s. 737:Tid då vägunderhållstransport utförs ska inte ingå vid beräkningen av sådan körperiod som enligt regleringen om kör- och vilotider medför krav på rast. Tillämpning av den straffrättsliga legalitetsprincipen.
- RH 2008:31:En person har transporterat asfalt i en lastbil som saknat fungerande färdskrivare. Fråga om transporten omfattas av undantaget i artikel 4.6 rådets förordning (EEG) 3820/85 av den 20 december 1985 om harmonisering av viss social lagstiftning om vägtransporter och därmed varit undantagen kravet på färdskrivare. Även fråga om skyldigheten att inhämta förhandsavgörande från EG-domstolen.
/Träder i kraft I: 2025-06-17/
5 § Till penningböter döms den förare som uppsåtligen eller av oaktsamhet bryter mot
- artikel 6, 7, 8.2, 8.5-8.6a första stycket eller 8.6b i förordning (EG) nr 561/2006, i lydelsen enligt förordning (EU) 2024/1258, eller
- artikel 3.1, 3.4, 3.4a, 27.2, 32.1, 33.1 tredje stycket, 34, 36.1, 36.2, 37.1 andra stycket eller artikel 37.2 i förordning (EU) nr 165/2014, i lydelsen enligt förordning (EU) 2020/1054.
Bestämmelser om att påföra sanktionsavgift för överträdelser som har begåtts utanför Sverige finns i 9 §. Förordning (2025:357).
6 §
Till penningböter döms den förare som uppsåtligen eller av oaktsamhet använder en färdskrivare som inte har besiktigats i enlighet med vad som föreskrivs i artikel 23.1 förordning (EU) nr 165/2014. Förordning (2017:849).
Sanktionsavgift
7 §
Sanktionsavgift ska påföras det transportföretag som bryter mot
- artikel 8.8 andra stycket, 8.8a, 10.1, 10.2 eller 10.4 i förordning (EG) nr 561/2006, i lydelsen enligt förordning (EU) 2024/1258,
- artikel 33.1 första och andra stycket eller 37.1 första stycket i förordning (EU) nr 165/2014, i lydelsen enligt förordning (EU) 2020/1054,
- artikel 33.2 i förordning (EU) nr 165/2014, i lydelsen enligt förordning (EU) 2020/1054, eller
- skyldigheten enligt 5 kap. 7 § att anmäla ett förkommet eller stulet företagskort.
Det ska bara påföras sanktionsavgift enligt första stycket 3 och avsnitt 2 i bilagan om kontrollmyndigheten inte har fått del av efterfrågade uppgifter i sådan grad, eller om uppgifterna varit så bristfälliga, att en företagskontroll inte har kunnat genomföras.
Transportföretagets ansvar enligt första stycket 1-3 gäller även överträdelser som har begåtts i en annan stat inom EES eller i Schweiz. Förordning (2025:79).
/Upphör att gälla U: 2025-06-17/
7 a §
Sanktionsavgift ska påföras den näringsidkare som bryter mot
- artikel 10.4 i förordning (EG) nr 561/2006, i lydelsen enligt förordning (EU) 2024/1258,
- artikel 22.1 eller 22.2 i förordning (EU) nr 165/2014, i lydelsen enligt förordning (EU) 2020/1054,
- någon av bestämmelserna om förteckning, tilldelning och bruk av verkstadskort i 5 kap. 6 §, eller
- skyldigheten enligt 5 kap. 7 § att anmäla ett förkommet eller stulet verkstadskort.
Näringsidkarens ansvar enligt första stycket 1 gäller även överträdelser som har begåtts i en annan stat inom EES eller i Schweiz. Förordning (2025:79).
/Träder i kraft I: 2025-06-17/
7 a § Sanktionsavgift ska påföras den näringsidkare som bryter mot
- artikel 10.4 i förordning (EG) nr 561/2006, i lydelsen enligt förordning (EU) 2024/1258,
- artikel 22 i förordning (EU) nr 165/2014, i lydelsen enligt förordning (EU) 2020/1054,
- någon av bestämmelserna om förteckning, tilldelning och bruk av verkstadskort i 5 kap. 6 §, eller
- skyldigheten enligt 5 kap. 7 § att anmäla ett förkommet eller stulet verkstadskort.
Näringsidkarens ansvar enligt första stycket 1 gäller även överträdelser som har begåtts i en annan stat inom EES eller i Schweiz. Förordning (2025:357).
8 §
I de fall som avses i 4, 5, 6 eller 9 § ska sanktionsavgift påföras transportföretaget, om företaget inte gjort det som ankommer på det för att hindra överträdelsen.
Sanktionsavgift ska även påföras det transportföretag vars förare tillbringar den veckovila som avses i artikel 8.8 första stycket i förordning (EG) nr 561/2006, i lydelsen enligt förordning (EU) 2024/1258, på ett sätt som inte är förenligt med bestämmelserna i det stycket, och företaget inte gjort det som ankommer på det för att hindra överträdelsen.
Transportföretagets ansvar enligt första och andra styckena gäller även överträdelser som har begåtts i en annan stat inom EES eller i Schweiz. Förordning (2025:79).
- HFD 2016:78:Fråga om hur sanktionsavgift ska bestämmas när ett fordon brukats trots att färdskrivarutrustningen inte besiktigats.
9 §
Sanktionsavgift ska påföras den förare som i en annan stat inom EES eller i Schweiz har begått en sådan överträdelse som anges i 5 § och överträdelsen upptäcks vid en vägkontroll i Sverige. Förordning (2025:79).
/Träder i kraft I: 2026-01-01/
Varning i stället för sanktionsavgift
/Träder i kraft I: 2026-01-01/
10 § Ett transportföretag ska meddelas en varning i stället för att påföras sanktionsavgift, om en varning är tillräcklig med hänsyn till överträdelsens allvar och omständigheterna i övrigt. En varning får meddelas gemensamt för flera överträdelser.
En varning bör inte anses tillräcklig om
- företaget tidigare meddelats en varning eller påförts en sanktionsavgift för en överträdelse av samma slag,
- det är fråga om en särskilt stor mängd överträdelser,
- överträdelsen kan antas ha utgjort ett led i ett systematiskt åsidosättande av regelverket eller kan antas ha begåtts i syfte att kringgå regelverket eller väsentligen försvåra kontroll, eller
- överträdelsen är av sådan art att den typiskt sett kan utgöra en fara för trafiksäkerheten eller tyder på olämpliga arbetsförhållanden för förare.
Vid tillämpningen av andra stycket 1 får en varning som har meddelats efter en vägkontroll lämnas utan avseende, om det framstår som skäligt med hänsyn till den eller de överträdelser som har lett till varningen och omständigheterna i övrigt. Förordning (2025:79).
Nedsättning av sanktionsavgift
11 §
Den avgiftsskyldige ska helt eller delvis befrias från sanktionsavgift om det skulle vara oskäligt att ta ut avgiften med fullt belopp. Vid prövningen av denna fråga ska det särskilt beaktas
- om överträdelsen har berott på sjukdom som medfört att den avgiftsskyldige inte förmått att på egen hand göra det som ålegat honom eller henne och inte heller förmått att uppdra åt någon annan att göra det,
- om överträdelsen annars berott på en omständighet som den avgiftsskyldige varken kunnat eller bort förutse och inte heller kunnat påverka,
- vad den avgiftsskyldige gjort för att undvika att en överträdelse skulle inträffa, eller
- om överträdelsen saknar betydelse i kontrollhänseende eller är obetydlig med hänsyn till syftet med den bestämmelse som har överträtts. Förordning (2017:1154).
- HFD 2016:78:Fråga om hur sanktionsavgift ska bestämmas när ett fordon brukats trots att färdskrivarutrustningen inte besiktigats.
Subsidiaritet och ansvarsbefrielse
12 §
Ansvar ska inte dömas ut enligt 1-6 §§ om
- straff kan dömas ut enligt brottsbalken eller enligt lagen (1951:649) om straff för vissa trafikbrott, eller
- överträdelsen kan leda till sanktionsavgift enligt denna förordning eller har medfört en sanktion i en annan medlemsstat inom EES eller i Schweiz. Förordning (2025:79).
13 §
Sanktionsavgift ska inte påföras enligt denna förordning för en överträdelse som har medfört en sanktion i en annan medlemsstat inom EES eller i Schweiz. Förordning (2025:79).
14 §
Ansvar ska inte dömas ut enligt 5 § första stycket 2 och sanktionsavgift ska inte påföras enligt 8 § första stycket, om
- gärningen eller överträdelsen består i att under perioden 21 augusti 2023-18 augusti 2025 använda ett fordon som inte är utrustat med en smart färdskrivare som uppfyller kraven i bilaga 1 C till genomförandeförordning (EU) 2016/799, i lydelsen enligt genomförandeförordning (EU) 2023/980, och
- fordonet registrerats för första gången i en stat inom EES före utgången av december 2023 och vid registreringstillfället var utrustat med en smart färdskrivare som uppfyller kraven i bilaga 1 C till genomförandeförordning (EU) 2016/799, i lydelsen enligt genomförandeförordning (EU) 2020/158. Förordning (2025:79).
10 kap. Övriga bestämmelser
Hindrande av fortsatt färd
1 §
Om ett fordon framförs i strid med förordning (EG) nr 561/2006, får fortsatt färd hindras enligt klampningslagen (2024:1089). Förordning (2024:1198).
Påförande och betalning av sanktionsavgift
Prövningsmyndighet
/Upphör att gälla U: 2026-01-01/
2 §
Frågor om påförande av sanktionsavgift enligt 9 kap.7–9 §§ prövas av Transportstyrelsen.
Sanktionsavgiften tillfaller staten.
Innan sanktionsavgift påförs någon ska denne ges tillfälle att yttra sig. Förordning (2017:849).
/Träder i kraft I: 2026-01-01/
2 § Frågor om påförande av sanktionsavgift och meddelande av varning enligt 9 kap. 7-10 §§ prövas av Transportstyrelsen.
Sanktionsavgiften tillfaller staten.
Innan sanktionsavgift påförs eller varning meddelas någon ska denne ges tillfälle att yttra sig. Förordning (2025:79).
Avgiftens storlek
3 §
Sanktionsavgift enligt 9 kap.7–9 §§ ska påföras med de belopp som anges i bilagan till denna förordning. Avgiften för en enskild överträdelse enligt 9 kap. 9 § får dock inte överstiga 4 000 kronor.
Om sanktionsavgift ska beslutas gemensamt för flera överträdelser, får det sammanlagda beloppet uppgå till högst
- tiotusen kronor för en förare, och
- åttahundratusen kronor för en näringsidkare eller ett transportföretag.
En sanktionsavgift enligt andra stycket 2, som inte avser överträdelser enligt avsnitt 2 i bilagan, får inte överstiga en procent av näringsidkarens eller transportföretagets årsomsättning. Årsomsättningen ska avse omsättningen närmast föregående räkenskapsår. Om överträdelsen har skett under det första verksamhetsåret eller om uppgifter om årsomsättning annars saknas eller är bristfälliga, får årsomsättningen uppskattas. Förordning (2017:1154).
- HFD 2016:78:Fråga om hur sanktionsavgift ska bestämmas när ett fordon brukats trots att färdskrivarutrustningen inte besiktigats.
- HFD 2019:35:Fråga om hur sanktionsavgift för transportföretag ska bestämmas när förarkort har använts felaktigt.
Förskott
5 §
Om den som enligt 9 kap. 7 § första stycket 1 eller 2, 8 § första eller andra stycket eller 9 § ska påföras sanktionsavgift inte har sin hemvist i Sverige ska en polisman eller bilinspektör vid vägkontrollen besluta om förskott för sanktionsavgiften. Förskottet ska beräknas enligt 3 § och betalas till Polismyndigheten.
Transportstyrelsen ska utan dröjsmål skriftligen underrättas om beslutet. Underrättelsen ska innehålla uppgift om
- grunden för beslutet och förskottsbeloppet,
- vem som har fattat beslutet,
- vem beslutet gäller,
- det fordon som används vid transporten, och
- datum, tid och plats för beslutet. Förordning (2025:79).
6 §
Om förskottet enligt 5 § inte betalas omedelbart i samband med kontrollen, får fortsatt färd hindras enligt klampningslagen (2024:1089). Förordning (2024:1198).
7 §
Har beslut om förskott för sanktionsavgift fattats, får sanktionsavgiften inte påföras med ett högre belopp än förskottet. Förordning (2009:1374).
8 §
Om ett förbud enligt 4 § klampningslagen (2024:1089) har beslutats, ska en polismans eller bilinspektörs beslut om förskott för sanktionsavgift samma dag som kontrollen eller så snart som möjligt därefter underställas Transportstyrelsen som
- omedelbart ska pröva om förskottsbeslutet ska bestå, och
- så länge förbudet fortfarande gäller, skyndsamt ska handlägga ärendet om sanktionsavgift.
Transportstyrelsen får vid sin handläggning helt eller delvis sätta ned förskottsbeloppet.
Trots första stycket behöver ett förskottsbeslut inte underställas Transportstyrelsens prövning, om förskottet betalas omedelbart i anslutning till att förbudet beslutats och underställning ännu inte ägt rum. Förordning (2024:1198).
9 §
Om det inte påförs någon sanktionsavgift, eller om avgiften sätts ned eller efterskänks, ska det överskjutande beloppet återbetalas. Förordning (2009:1374).
Betalning av sanktionsavgifter
10 §
Sanktionsavgifter ska betalas inom trettio dagar efter det att beslutet har vunnit laga kraft eller den längre tid som anges i beslutet.
Sanktionsavgifter ska betalas till Transportstyrelsen. Förordning (2009:1374).
11 §
Om ett förbud enligt 4 § klampningslagen (2024:1089) gäller och en sanktionsavgift vars verkställighet förbudet syftar till att säkerställa betalas in till Transportstyrelsen, ska styrelsen skyndsamt underrätta Polismyndigheten. Förordning (2024:1198).
Preskription av sanktionsavgift
12 §
Sanktionsavgift får inte påföras, om det från den tidpunkt då förutsättningarna för att besluta om avgiften uppfylldes har gått mer än två år utan att den som anspråket riktas mot har getts tillfälle att yttra sig. Förordning (2024:1198).
13 §
En sanktionsavgift faller bort, om beslutet om avgiften inte har verkställts inom fem år från det att beslutet vann laga kraft. Förordning (2010:1620).
Överklagande
14 §
Transportstyrelsens beslut enligt 2 kap. 3 § får överklagas till regeringen.
I 40 § förvaltningslagen (2017:900) finns bestämmelser om överklagande till allmän förvaltningsdomstol.
Följande beslut får inte överklagas:
- Polismyndighetens beslut enligt 5 kap. 9 §,
- en polismans eller bilinspektörs beslut enligt 5 §, och
- Transportstyrelsens beslut enligt 8 §. Förordning (2024:1198).
Underrättelser
15 §
När en domstol har dömt en förare som inte har hemvist i Sverige för något brott enligt denna förordning, skall en kopia av domen eller beslutet sändas till Transportstyrelsen. Förordning (2010:1620).
Bemyndigande
16 §
Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om
- det system för riskvärdering som avses i 7 kap. 13 §,
- verkställigheten av förordning (EU) nr 165/2014, genomförandeförordning (EU) 2016/799, förordning (EG) nr 561/2006 och denna förordning, och
- avgifter för kontroll i företags lokaler och för ärendehandläggning enligt denna förordning och enligt föreskrifter som har meddelats med stöd av förordningen.
Föreskrifter om kontroll ska meddelas efter att Polismyndigheten har hörts. Förordning (2016:1106).
- HFD 2013:30:Fråga om föreskrift om tillsynsavgift, som meddelats av Transportstyrelsen med stöd av bemyndigande i en av regeringen utfärdad förordning, i regeringsformens mening utgör föreskrift om avgift eller skatt.
Bilaga
**** | synnerligen allvarlig överträdelse | |
*** | mycket allvarlig överträdelse | |
** | allvarlig överträdelse | |
* | mindre överträdelse | |
Förordning (EG) nr 561/2006 | ||
A | Besättning | |
Överträdelse av artikel 5.1 genom att | ||
A1 | ** | inte respektera lägsta ålder för konduktörer: 1 000 kronor. |
B | Körtider |
B1 | * | längre än 9 timmar men kortare än 10 timmar: 500 kronor, |
B2 | ** | minst 10 timmar men kortare än 11 timmar: 1 000 kronor, |
B3 | *** | minst 11 timmar: 4 000 kronor plus 500 kronor för varje påbörjad timme från och med den tolfte timmen. |
B4 | **** | minst 13 timmar 30 minuter: 8 000 kronor plus 1 000 kronor för varje påbörjad timme efter 14 timmar 30 minuter. |
B5 | * | längre än 10 timmar men kortare än 11 timmar: 500 kronor, |
B6 | ** | minst 11 timmar men kortare än 12 timmar: 1 000 kronor, |
B7 | *** | minst 12 timmar: 4 000 kronor plus 500 kronor för varje påbörjad timme från och med den trettonde timmen. |
B8 | **** | minst 15 timmar: 8 000 kronor plus 1 000 kronor för varje påbörjad timme från och med den sextonde timmen. |
B9 | * | längre än 56 timmar men kortare än 60 timmar: 500 kronor, |
B10 | ** | minst 60 timmar men kortare än 65 timmar: 1 000 kronor, |
B11 | *** | minst 65 timmar men kortare än 70 timmar: 4 000 kronor, |
B12 | **** | minst 70 timmar: 8 000 kronor plus 1 000 kronor för varje påbörjad period om fyra timmar från och med den sjuttiofjärde timmen. |
B13 | * | längre än 90 timmar men kortare än 100 timmar: 500 kronor, |
B14 | ** | minst 100 timmar men kortare än 105 timmar: 1 000 kronor, |
B15 | *** | minst 105 timmar men kortare än 112 timmar 30 minuter: 4 000 kronor, |
B16 | **** | minst 112 timmar 30 minuter: 8 000 kronor plus 1 000 kronor för varje tiotimmarsperiod som påbörjas efter 122 timmar 30 minuter. |
C | Raster |
C1 | * | längre än 4 timmar 30 minuter men kortare än 5 timmar: 500 kronor, |
C2 | ** | minst 5 timmar men kortare än 6 timmar: 1 000 kronor, |
C3 | *** | minst 6 timmar: 4 000 kronor plus 500 kronor för varje trettiominutersperiod som påbörjas efter 6 timmar 30 minuter. |
D | Viloperioder | |
Överträdelse av artikel 8.2 genom att dygnsvilan, när reducerad dygnsvila inte medgetts, är | ||
D1 | * | kortare än 11 timmar men minst 10 timmar: 500 kronor, |
D2 | ** | kortare än 10 timmar men minst 8 timmar 30 minuter: 1 000 kronor, |
D3 | *** | kortare än 8 timmar 30 minuter: 4 000 kronor plus 500 kronor för varje påbörjad timme som gör dygnsvilan kortare än 8 timmar. |
Överträdelse av artikel 8.2 genom att dygnsvilan, när reducerad dygnsvila medgetts, är | ||
D4 | * | kortare än 9 timmar men minst 8 timmar: 500 kronor, |
D5 | ** | kortare än 8 timmar men minst 7 timmar: 1 000 kronor, |
D6 | *** | kortare än 7 timmar: 4 000 kronor plus 500 kronor för varje påbörjad timme som gör dygnsvilan kortare än 6 timmar. |
D7 | * | kortare än 9 timmar men minst 8 timmar: 500 kronor, |
D8 | ** | kortare än 8 timmar men minst 7 timmar: 1 000 kronor, |
D9 | *** | kortare än 7 timmar: 4 000 kronor plus 500 kronor för varje påbörjad timme som gör perioden kortare än 6 timmar. |
Överträdelse av artikel 8.5 genom att dygnsvilan vid multibemanning är | ||
D10 | * | kortare än 9 timmar men minst 8 timmar: 500 kronor, |
D11 | ** | kortare än 8 timmar men minst 7 timmar: 1 000 kronor, |
D12 | *** | kortare än 7 timmar: 4 000 kronor plus 500 kronor för varje påbörjad timme som gör dygnsvilan kortare än 6 timmar. |
Överträdelse av artikel 8.6 genom att veckovilan, när reducerad veckovila medgetts, är | ||
D13 | * | kortare än 24 timmar men minst 22 timmar: 500 kronor, |
D14 | ** | kortare än 22 timmar men minst 20 timmar: 1 000 kronor, |
D15 | *** | kortare än 20 timmar: 4 000 kronor plus 500 kronor för varje påbörjad tvåtimmarsperiod som gör dygnsvilan kortare än 18 timmar. |
Överträdelse av artikel 8.6 genom att veckovilan, när reducerad veckovila inte medgetts, är | ||
D16 | * | kortare än 45 timmar men minst 42 timmar: 500 kronor, |
D17 | ** | kortare än 42 timmar men minst 36 timmar: 1 000 kronor, |
D18 | *** | kortare än 36 timmar: 4 000 kronor plus 500 kronor för varje påbörjad tretimmarsperiod som gör dygnsvilan kortare än 33 timmar. |
D19 | * | understiger 3 timmar: 500 kronor, |
D20 | ** | är minst 3 timmar men understiger 12 timmar: 1 000 kronor, |
D21 | *** | är minst 12 timmar: 4 000 kronor plus 500 kronor för varje påbörjad tretimmarsperiod som förseningen överstiger 15 timmar. |
D22 | *** | 500 kronor när den uteblivna kompensationen understiger 2 timmar plus 500 kronor för varje ytterligare påbörjad tvåtimmarsperiod av utebliven kompensation. |
Överträdelse av artikel 8.8 genom att | ||
D23 | *** | normal veckovila eller annan veckovila på mer än 45 timmar som tas ut som kompensation för tidigare reducerad veckovila har tillbringats i ett fordon: 20 000 kronor, |
D24 | ** | transportföretaget inte har betalat alla kostnader för inkvartering utanför fordonet: 20 000 kronor, |
D25 | normal veckovila eller annan veckovila på mer än 45 timmar som tas ut som kompensation för tidigare reducerad veckovila har tillbringats i en inkvartering som inte har lämpliga sovmöjligheter och sanitära inrättningar: 20 000 kronor, såvida sanktionsavgift inte påförs enligt D23. | |
E | Tolvdygnsundantag från vilokraven |
E1 | * | understiger 3 timmar: 500 kronor, |
E2 | ** | är minst 3 timmar men understiger 12 timmar: 1 000 kronor, |
E3 | *** | är minst 12 timmar: 4 000 kronor plus 500 kronor för varje påbörjad tretimmarsperiod som förseningen överstiger 15 timmar. |
E4 | * | kortare än 69 timmar men minst 67 timmar: 500 kronor, |
E5 | ** | kortare än 67 timmar men minst 65 timmar: 1 000 kronor, |
E6 | *** | kortare än 65 timmar: 4 000 kronor plus 500 kronor för varje påbörjad tvåtimmarsperiod som gör veckovilan kortare än 63 timmar. |
E7 | ** | längre än 3 timmar men kortare än 4 timmar 30 minuter: 1 000 kronor, |
E8 | *** | minst 4 timmar 30 minuter: 4 000 kronor plus 500 kronor för varje påbörjad nittiominutersperiod som gör körtiden utan rast längre än 6 timmar. |
F | Arbetsorganisation | |
Överträdelse av artikel 8.8a genom att | ||
F1 | *** | inte ha organiserat förarens arbete så att föraren kan återvända till arbetsstället eller bostaden: 20 000 kronor. |
Överträdelse av artikel 10.1 genom att | ||
F2 | *** | grunda lön eller betalning till förare på leveranstid, tillryggalagd sträcka eller transporterad godsmängd: 6 000 kronor. |
Överträdelse av artikel 10.2 genom att | ||
F3 | *** | ofullständigt eller felaktigt organisera förarens arbete eller ofullständigt eller felaktigt informera föraren, med följd att regelverket inte följs: 6 000 kronor. |
Överträdelse av artikel 10.4 genom att | ||
F4 | beställaren av transporten inte sett till att avtalade transporttidsscheman är förenliga med förordning (EG) nr 561/2006: 6 000 kronor. | |
Förordning (EU) nr 165/2014 | ||
G | Installation av färdskrivare |
G1 | **** | transportföretaget inte har installerat och använt typgodkänd färdskrivare: 20 000 kronor. |
Överträdelse av artikel 22 genom att | ||
- | utan lov eller felaktigt ha installerat eller plomberat färdskrivare: 20 000 kronor, | |
- | utan lov ha avlägsnat plombering av färdskrivarutrustning: 20 000 kronor. | |
H | Användning av färdskrivare, förarkort eller diagramblad | |
Överträdelse av artikel 23.1 genom att | ||
H1 | *** | använda en färdskrivare som inte har besiktigats av en godkänd verkstad: 2 000 kronor. |
Överträdelse av artikel 27 genom att föraren | ||
H2 | *** | innehar eller använder fler än ett eget förarkort: 6 000 kronor, |
H3 | **** | framför fordonet med ett förfalskat förarkort: 20 000 kronor, |
H4 | **** | framför fordonet med ett förarkort som föraren inte är rättmätig innehavare av: 20 000 kronor, |
H5 | **** | framför fordonet med ett förarkort som erhållits på grundval av oriktiga uppgifter eller falska handlingar: 8 000 kronor. |
Överträdelse av artikel 32.1 genom att | ||
H6 | *** | färdskrivaren inte fungerar korrekt (t.ex. inte kontrollerats, kalibrerats och plomberats på rätt sätt): 4 000 kronor. |
Överträdelse av artiklarna 32.1 och 33.1 genom att | ||
H7 | *** | färdskrivaren används på felaktigt sätt (t.ex. avsiktligt, frivilligt eller påtvingat missbruk, avsaknad av instruktionen om korrekt användning): 4 000 kronor. |
Överträdelse av artikel 33.2 genom att | ||
H10 | *** | företaget inte bevarar diagramblad, utskrifter eller överförda uppgifter och sanktionsavgift enligt avsnitt 2 i denna bilaga inte kan påföras: 6 000 kronor, om uppgifter saknas för en förare eller delvis för ett fordon, och 20 000 kronor om uppgifter saknas helt för ett fordon, |
H11 | *** | registrerade och lagrade uppgifter inte är tillgängliga i minst ett år och sanktionsavgift enligt avsnitt 2 i denna bilaga inte kan påföras: 6 000 kronor, om uppgifter saknas för en förare eller delvis för ett fordon, och 20 000 kronor om uppgifter saknas helt för ett fordon. |
Överträdelse av artikel 34.1 genom | ||
H12 | *** | felaktig användning av diagramblad eller förarkort: 4 000 kronor, |
H13 | *** | otillåtet avlägsnande av diagramblad eller förarkort, vilket påverkar registreringen av relevanta uppgifter: 4 000 kronor, |
H14 | *** | användning av diagramblad eller förarkort under en längre tid än de är avsedda för och uppgifter har försvunnit: 4 000 kronor. |
Överträdelse av artikel 34.2 genom | ||
H15 | *** | användning av smutsiga eller skadade diagramblad eller förarkort med oläsliga uppgifter: 4 000 kronor. |
Överträdelse av artikel 34.3 genom att | ||
H16 | *** | inte göra manuell inmatning trots att det krävs: 2 000 kronor. |
Överträdelse av artikel 34.4 genom | ||
H17 | ** | fel diagramblad eller förarkort i fel kortplats (multibemanning): 1 000 kronor. |
Överträdelse av artikel 34.5 genom | ||
H18 | *** | felaktig användning av reglagen: 2 000 kronor. |
I | Inlämning av uppgifter | |
Överträdelse av artikel 34.5 b v genom | ||
I1 | ** | felaktig eller ingen användning av reglaget för färja/tåg: 500 kronor. |
I2 | *** | all information som krävs: 500 kronor. |
I3 | ** | symbolerna för de länder föraren passerat under den dagliga arbetsperioden: 2 000 kronor, |
I4 | ** | symbolerna för de länder där förarens dagliga arbetsperiod påbörjades respektive avslutades: 500 kronor. |
Överträdelse av artikel 36 genom | ||
I5 | *** | vägran att kontrolleras: 4 000 kronor, |
I6 | *** | att inte kunna uppvisa manuella uppgifter och utskrifter som gjorts den innevarande dagen och de föregående 56 dagarna: 4 000 kronor, |
I7 | *** | att inte kunna uppvisa förarkort, om föraren innehar ett förarkort: 4 000 kronor. |
J | När färdskrivaren inte fungerar på fullgott sätt | |
Överträdelse av artiklarna 37.1 och 22.1 genom att | ||
J1 | *** | färdskrivaren inte är reparerad av en godkänd montör eller verkstad: 4 000 kronor. |
Överträdelse av artikel 37.2 genom att | ||
J2 | *** | föraren inte för in all information för de tidsperioder som inte registreras av färdskrivaren när den inte är i funktion eller inte fungerar på fullgott sätt: 4 000 kronor. |
Denna förordning | ||
L | Verkstadskort och företagskort | |
Överträdelse av 5 kap. 6 § genom att | ||
L1 | inte ha upprättat förteckning över innehavare av verkstadskort: 4 000 kronor, | |
L2 | tilldela montör fler än ett verkstadskort: 4 000 kronor, | |
L3 | kortet har brukats av någon annan än den som antecknats i förteckningen: 4 000 kronor. | |
Överträdelse av 5 kap. 7 § genom att | ||
L4 | inte ha anmält stulet eller förkommet företagskort eller verkstadskort till Transportstyrelsen: 4 000 kronor. |
- | för varje sådan överträdelse: 20 000 kronor, | |
- | för varje fordon som omfattas av en ny sådan överträdelse inom tre år från det att ett beslut om sanktionsavgift för den tidigare överträdelsen fått laga kraft: 20 000 kronor. | |
Förordning (2025:357). |
Ändringar och övergångsbestämmelser
Förordning (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
Övergångsbestämmelse
- Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2005, då förordningen (1995:521) om behöriga myndigheter, m.m. i fråga om kör- och vilotider samt färdskrivare vid vägtransporter skall upphöra att gälla.
- Äldre föreskrifter gäller fortfarande för förelägganden som före ikraftträdandet har meddelats med stöd av 12 § förordningen (1995:521) om behöriga myndigheter, m.m. i fråga om kör- och vilotider samt färdskrivare vid vägtransporter.
- CELEX-nr
- 31998R2135
- Ikraftträder
- 2005-01-01
Förordning (2005:18) om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
- Omfattning
- ändr. 7 kap 6 §
- Ikraftträder
- 2005-04-01
Förordning (2005:637) om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare
- Omfattning
- ändr. 2 kap 1 §
- Ikraftträder
- 2005-08-05
Förordning (2006:15) om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
- Omfattning
- ändr. 2 kap 1 §
- Ikraftträder
- 2006-02-01
Förordning (2007:216) om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
- Omfattning
- nuvarande 7 kap 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 §§ betecknas 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 §§; ändr. 1 kap 1 §, 2 kap 2, 3 §§, 6 kap 1 §, 7 kap 2 §, de nya 7 kap 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 §§, 8 kap 1, 2, 3 §§, 9 kap 4, 5, 7, 9 §§, 10 kap 1, 5 §§; nya 7 kap 3, 4, 13 §§
- CELEX-nr
- 32006R0561
- Ikraftträder
- 2007-05-23
Förordning (2007:306) om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
- Omfattning
- ändr. 7 kap 7, 8 §§
- Ikraftträder
- 2007-06-19
Förordning (2008:55) om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
- Omfattning
- ändr. 7 kap 8 §
- CELEX-nr
- 32006L0022
- Ikraftträder
- 2004-01-01
Förordning (2008:731) om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
- Omfattning
- upph. 3 kap 1 §; ändr. 3 kap 2 §
- Ikraftträder
- 2008-09-10
Förordning (2008:1288) om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
- Omfattning
- upph. 10 kap 3 §; ändr. 2 kap 3 §, 3 kap 2 §, 4 kap 1, 2, 3 §§, 5 kap 1, 7, 10, 11, 12 §§, 7 kap 2, 6, 10 §§, 8 kap 1, 2, 3 §§, 10 kap 2, 4, 5 §§
- Ikraftträder
- 2009-01-01
Förordning (2009:918) om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
- Omfattning
- upph. 3 kap; ändr. 10 kap. 2 §
- Ikraftträder
- 2009-09-10
Förordning (2009:1102) om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
- Omfattning
- ändr. 7 kap. 3, 9 §§, 9 kap. 4 §
- CELEX-nr
- 32009L0004
- Ikraftträder
- 2009-12-31
Förordning (2009:1374) om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
- Omfattning
- nuvarande 9 kap. 10 §, 10 kap. 2, 4, 5 §§ betecknas 9 kap. 11 §, 10 kap. 11, 12, 13 §§; ändr. 9 kap. 5 §, de nya 9 kap. 11 §, 10 kap. 11, 13 §§, rubr. till 9 kap.; nya 9 kap. 10 §, 10 kap. 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 §§, rubr. närmast före 10 kap. 2, 3, 5, 10 §§
- Ikraftträder
- 2010-01-01
Förordning (2010:224) om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
- Omfattning
- ändr. 9 kap. 5, 9, 10 §§
- Ikraftträder
- 2010-06-04
Förordning (2010:1117) om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
- Omfattning
- ändr. 6 kap. 2 §, 9 kap. 7 §; rubr. närmast efter 10 kap. 1, 2, 4 §§ sätts närmast före 10 kap. 11, 12, 13 §§
- Ikraftträder
- 2010-11-01
Förordning (2010:1620) om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
Övergångsbestämmelse
- Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2011.
- Äldre föreskrifter gäller fortfarande för överträdelser som ägt rum före den 1 januari 2011.
- Omfattning
- upph. 9 kap. 8 §, 10 kap. 4 §; nuvarande 9 kap. 9, 10, 11 §§, 10 kap. 11, 12, 13 §§ betecknas 9 kap. 8, 9, 10 §§, 10 kap. 14, 15, 16 §§; ändr. 7 kap. 1, 2 §§, 8 kap. 2 §, 9 kap. 5, 6, 7 §§, 10 kap. 2, 3, 5 §§, de nya 9 kap. 8, 9, 10 §§, 10 kap. 16 §, rubr. närmast före 10 kap. 11, 12, 13 §§ sätts närmast före 10 kap. 14, 15, 16 §§; nya 8 kap. 2 a §, 9 kap. 11 §, 10 kap. 11, 12, 13 §§, rubr. närmast före 10 kap. 11 §, bil.
- Ikraftträder
- 2011-01-01
Förordning (2010:2003) om ändring i förordningen (2010:1620) om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
- Omfattning
- ändr. ingressen till 2010:1620
Förordning (2011:816) om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
- Omfattning
- ändr. 4 kap. 3 §
- CELEX-nr
- 32008R0765
- Ikraftträder
- 2011-08-01
Förordning (2011:1023) om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
- Omfattning
- ändr. 2 kap. 2 §, 5 kap. 2 §
- Ikraftträder
- 2011-11-01
Förordning (2014:1273) om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
- Omfattning
- ändr. 5 kap. 1, 9 §§, 7 kap. 1, 6 §§, 8 kap. 2 §, 10 kap. 5, 8, 14, 16 §§
- Ikraftträder
- 2015-01-01
Förordning (2014:1489) om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
Övergångsbestämmelse
- Denna förordning träder i kraft den 2 mars 2015.
- Äldre föreskrifter gäller fortfarande för överträdelser som ägt rum före den 2 mars 2015.
- Omfattning
- ändr. 1 kap. 1 §, 2 kap. 2 §, 4 kap. 2, 3 §§, 9 kap. 5, 7, 8 §§, 10 kap. 16 §, bil.
- Ikraftträder
- 2015-03-02
Förordning (2015:35) om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare m.m.
- Omfattning
- ändr. 10 kap. 5, 6, 8 §§
- Ikraftträder
- 2015-03-01
Förordning (2016:1106) om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
Övergångsbestämmelse
- Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2017.
- Äldre föreskrifter gäller fortfarande för överträdelser som ägt rum före den 1 januari 2017.
- Omfattning
- upph. 2 kap. 1 §, 5 kap. 2 §; ändr. 1 kap. 1 §, 2 kap. 2, 3 §§, 4 kap. 1, 2, 3, 4, 5 §§, 5 kap. 1, 4, 5 7, 8, 9 §§, 6 kap. 1 §, 7 kap. 2, 6, 8, 9, 11, 12, 13 §§, 8 kap. 1, 3 §§, 9 kap. 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 9 §§, 10 kap. 3, 16 §§, bil.; nya 4 kap. 7 §, 8 kap. 2 b §, 9 kap. 7 a §, rubr. närmast före 4 kap. 7 §
- Ikraftträder
- 2017-01-01
Förordning (2017:849) om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
Övergångsbestämmelse
- Denna förordning träder i kraft den 1 oktober 2017.
- Äldre föreskrifter gäller fortfarande för överträdelser som ägt rum före den 1 oktober 2017.
- Omfattning
- upph. bil.; ändr. 2 kap. 2 §, 9 kap. 1, 2, 4, 5, 6, 7, 7 a, 8, 9 §§, 10 kap. 2, 3 §§; ny bil.
- Ikraftträder
- 2017-10-01
Förordning (2017:1154) om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
Övergångsbestämmelse
- Denna förordning träder i kraft den 1 mars 2018.
- Äldre föreskrifter gäller fortfarande för överträdelser som ägt rum före ikraftträdandet.
- Omfattning
- ändr. 9 kap. 7, 11 §§, 10 kap. 3 §, bil.
- Ikraftträder
- 2018-03-01
Förordning (2018:623) om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
- Omfattning
- ändr. 10 kap. 6, 14 §§
- Ikraftträder
- 2018-07-01
Förordning (2020:228) om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
- Omfattning
- ändr. 2 kap. 3 §
- Ikraftträder
- 2020-04-14
Förordning (2021:310) om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
Övergångsbestämmelse
- Denna förordning träder i kraft den 24 maj 2021.
- Äldre föreskrifter gäller fortfarande för överträdelser som ägt rum före ikraftträdandet.
- Omfattning
- ändr. 5 kap. 1, 3 §§, 8 kap. 1 §, 9 kap. 1, 2, 3, 4, 5, 7, 7 a, 8, 9 §§, 10 kap. 5 §, bil.; ny 6 kap. 3 §
- Ikraftträder
- 2021-05-24
Förordning (2021:1303) om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
Övergångsbestämmelse
- Denna förordning träder i kraft den 31 december 2024 i fråga om 7 kap. 8 § och i övrigt den 2 februari 2022.
- Äldre föreskrifter gäller fortfarande för överträdelser som ägt rum före ikraftträdandet.
- Omfattning
- ändr. 7 kap. 8, 11, 12, 13 §§, 8 kap. 2, 3 §§, bil.; rubr. närmast före 7 kap. 4, 9 §§ sätts närmast före 7 kap. 6, 11 §§; nya 7 kap. 9 a, 14 §§, 8 kap. 4, 5 §§
- Ikraftträder
- 2022-02-02
Förordning (2022:1162) om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
- Omfattning
- ändr. 4 kap. 3 §
- Ikraftträder
- 2022-07-25
Förordning (2023:519) om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
- Omfattning
- ny 9 kap. 12 §
- Ikraftträder
- 2023-08-21
Förordning (2023:863) om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
- Omfattning
- ändr. 9 kap. 12 §
- Ikraftträder
- 2024-01-01
Förordning (2024:61) om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
- Omfattning
- ändr. 2 kap. 2 §
- Ikraftträder
- 2024-03-19
Förordning (2024:459) om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
- Omfattning
- ändr. 2 kap. 2 §
- Ikraftträder
- 2024-07-01
Förordning (2024:1198) om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
Övergångsbestämmelse
- Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2025.
- Äldre föreskrifter gäller fortfarande för beslut om att ett fordon eller fordonståg inte får fortsätta färden som meddelats före ikraftträdandet.
- Omfattning
- upph. rubr. närmast före 10 kap. 11 §; ändr. 2 kap. 2 §, 7 kap. 1 §, 10 kap. 1, 5, 6, 8, 11, 12, 14 §§; ny rubr. närmast före 10 kap. 12 §
- Ikraftträder
- 2025-01-01
Förordning (2025:79) om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
Övergångsbestämmelse
- Denna förordning träder i kraft den 1 januari 2026 i fråga om 9 kap. 10 §, 10 kap. 2 § och rubriken närmast före 9 kap. 10 § och i övrigt den 12 mars 2025.
- För överträdelser som har begåtts före ikraftträdandet gäller 9 kap.7 och 9 §§ och 10 kap. 5 § i den äldre lydelsen.
- Omfattning
- upph. 5 kap. 4 §, rubr. närmast före 5 kap. 4 §; nuvarande 9 kap. 10, 12 §§ betecknas 12, 14 §§; ändr. 9 kap. 2, 4, 5, 7, 7 a, 8, 9, den nya 12 §§, 10 kap. 2, 5 §§, rubr. närmast efter 10 kap. 1 §, bil.; nya 9 kap. 10, 13 §§, rubr. närmast före 5 kap. 5, 7 §§, 9 kap. 1, 7, 10, 11, 12 §§
- Ikraftträder
- 2025-03-12
Förordning (2025:357) om ändring i förordningen (2004:865) om kör- och vilotider samt färdskrivare, m.m.
Övergångsbestämmelse
- Omfattning
- upph. bil.; ändr. 7 kap. 13 §, 9 kap. 5, 7 a §§; ny bil.
- Ikraftträder
- 2025-06-17