Förordning (2017:1334) om klimatbonusbilar
- Departement
- Miljödepartementet
- Utfärdad
- 2017-12-21
- Ändring införd
- SFS 2017:1334 i lydelse enligt SFS 2021:200
- Ikraft
- 2018-07-01
- Källa
- Regeringskansliets rättsdatabaser
- Senast hämtad
- 2021-11-16
1 § För att främja en ökad försäljning och användning av nya bilar med en låg klimatpåverkan får, om det finns medel, en bonus ges enligt denna förordning till fysiska personer eller företag som förvärvar sådana bilar.
2 § Förordningen är meddelad med stöd av 8 kap. 7 § regeringsformen.
Ordförklaringar
3 § Med vägtrafikregistret avses i denna förordning detsamma som i 2 kap. 1 § vägtrafikdatalagen (2019:369). Förordning (2019:404).
4 § Med bil, personbil, lätt lastbil och lätt buss avses i denna förordning detsamma som i lagen (2001:559) om vägtrafikdefinitioner.
5 § Med klimatbonusbil avses i denna förordning en personbil, en lätt lastbil eller en lätt buss som
- är typgodkänd enligt 3 kap.fordonsförordningen (2009:211) eller är ett sådant fordon som avses i 4 kap. 3 § 3 samma förordning och som godkänts vid en registreringsbesiktning,
- uppfyller utsläppskraven enligt Europaparlamentets och rådets förordning (EG) nr 715/2007 av den 20 juni 2007 om typgodkännande av motorfordon med avseende på utsläpp från lätta personbilar och lätta nyttofordon (Euro 5 och Euro 6) och om tillgång till information om reparation och underhåll av fordon, i lydelsen enligt kommissionens förordning (EU) 2017/1151, och
- enligt uppgift i vägtrafikregistret
- släpper ut högst 60 gram koldioxid per kilometer, eller
- är utrustad med teknik för drift med annat gasbränsle än gasol. Förordning (2021:200).
6 § Med ny klimatbonusbil avses i denna förordning en klimatbonusbil som inte tidigare har ställts på vare sig i Sverige eller utomlands.
7 § Med bilens nypris avses i denna förordning det pris som bilen hade när den introducerades på den svenska marknaden.
9 § I övrigt har ord och uttryck i denna förordning samma betydelse som i kommissionens förordning (EU) nr 651/2014 av den 17 juni 2014 genom vilken vissa kategorier av stöd förklaras förenliga med den inre marknaden enligt artiklarna 107 och 108 i fördraget.
Uppgifter i vägtrafikregistret om fordons utsläpp av koldioxid
10 § Om det för ett sådant fordon som avses i 5 § 3 a finns flera uppgifter i vägtrafikregistret om fordonets utsläpp av koldioxid, ska det värde gälla som enligt 1 kap. 6 b § vägtrafikskattelagen (2006:227) läggs till grund för bestämmande av fordonsskatten.
Prövningsmyndighet
11 § Transportstyrelsen prövar frågor om bonus.
Bonus till företag
12 § En bonus till företag får endast ges i enlighet med de villkor för stöd till företag som anges i kapitel I och i artikel 36 i kommissionens förordning (EU) nr 651/2014.
Kombination med andra stöd
13 § En bonus till företag för förvärv av bilar med en låg klimatpåverkan får inte kombineras med andra former av statliga eller kommunala stöd.
Bonusens storlek
14 § En bonus får ges med ett belopp som motsvarar högst 25 procent av bilens nypris, dock högst det belopp som bestäms enligt 15 §. Förordning (2021:200).
15 § Bonusen är det antal kronor som bestäms genom att
- multiplicera talet 583 med det antal gram koldioxid per kilometer som bilen släpper ut, och
- subtrahera resultatet enligt 1 från talet 45 000.
För en sådan bil som avses i 5 § 3 b är bonusen minst 10 000 kronor.
För en sådan bil som släpper ut 0 gram koldioxid per kilometer är bonusen högst 70 000 kronor. Förordning (2021:200).
16 § En bonus till ett företag får trots 14 och 15 §§ uppgå till högst det belopp som motsvarar 35 procent av prisskillnaden mellan bilens nypris och nypriset för närmast jämförbara bil, om bilens nypris är högre än nypriset för den närmast jämförbara bilen.
Utbetalning av bonusen
17 § I den mån det finns medel ska bonusen betalas ut efter den 31 december 2018
- till en fysisk person eller ett företag som har
- tidigast sex månader efter den dag då bilen förvärvades, och
- om uppgifterna i vägtrafikregistret vid tidpunkten för utbetalningen visar att förvärvaren
- inte har överlåtit bilen till en ny ägare,
- att bilen är registrerad i Sverige, och
- är en klimatbonusbil.
Bonusen ska betalas ut så snart medel finns tillgängliga för utbetalningen och i turordning efter den dag då bilen ställts på. Förordning (2019:404).
18 § En bonus får inte betalas ut till ett företag som är föremål för ett betalningskrav på grund av ett beslut av Europeiska kommissionen som förklarat ett stöd beviljat av en svensk stödgivare olagligt och oförenligt med den inre marknaden.
19 § En bonus får betalas ut endast om den som förvärvat bilen inom sex månader efter förvärvet har lämnat in en skriftlig försäkran till Transportstyrelsen om att
20 § Om det finns särskilda skäl, får bonusen betalas ut trots att villkoren enligt 17 och 19 §§ inte är uppfyllda.
21 § Om en bonus inte kan betalas ut av något annat skäl än att det saknas medel, ska Transportstyrelsen besluta att bonusen inte ska betalas ut och ange skälen för detta.
Utvärdering, återbetalning och återkrav
22 § Mottagaren av en bonus ska lämna de uppgifter som Transportstyrelsen begär för uppföljning och utvärdering av bonusen.
23 § Mottagaren av en bonus är återbetalningsskyldig, om
- mottagaren genom oriktiga uppgifter eller på annat sätt har orsakat att bonusen getts felaktigt eller med för högt belopp,
- bonusen av någon annan orsak har getts felaktigt eller med för högt belopp och mottagaren skäligen borde ha insett detta,
- det visar sig att det inte funnits förutsättningar för bonusen och mottagaren borde ha insett detta, eller
- bonusen har betalats ut på grund av felaktiga uppgifter i vägtrafikregistret.
24 § Om den som har fått en bonus enligt denna förordning är återbetalningsskyldig enligt 23 §, ska Transportstyrelsen besluta att helt eller delvis kräva tillbaka bonusen tillsammans med ränta enligt räntelagen (1975:635). Om det finns särskilda skäl, får Transportstyrelsen helt eller delvis befria den betalningsskyldige från kravet på återbetalning och ränta.
Offentliggörande, rapportering och registerföring
25 § Bestämmelser om offentliggörande, rapportering och registerföring finns i 12 a § lagen (2013:388) om tillämpning av Europeiska unionens statsstödsregler och i förordningen (2016:605) om tillämpning av Europeiska unionens statsstödsregler.
Bemyndigande
26 § Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om
Överklagande
27 § I 40 § förvaltningslagen (2017:900) finns bestämmelser om överklagande till allmän förvaltningsdomstol. Andra beslut än beslut enligt 21 §, får dock inte överklagas.
Ändringar och övergångsbestämmelser
Förordning (2017:1334) om klimatbonusbilar
Övergångsbestämmelse
- Denna förordning träder i kraft den 1 juli 2018.
- Förordningen upphör att gälla vid utgången av 2020.
- Den upphävda förordningen gäller dock fortfarande för bonus som avser fordon som före utgången av 2020 har ställts på enligt förordningen (2001:650) om vägtrafikregister eller förordningen (2019:383) om fordons registrering och användning. Förordning (2019:404).
- Ikraftträder
- 2018-07-01
Förordning (2019:404) om ändring i förordningen (2017:1334) om klimatbonusbilar
- Omfattning
- ändr. 3, 17 §§, p 3 ikrafttr.- och övergångsbest.
- Ikraftträder
- 2019-07-01
Förordning (2019:1262) om ändring i förordningen (2017:1334) om klimatbonusbilar
- Omfattning
- ändr. 5, 15 §§
- Ikraftträder
- 2020-01-01
Förordning (2020:1087) om fortsatt giltighet av förordningen (2017:1334) om klimatbonusbilar
- Omfattning
- forts. giltighet
Ändring, SFS 2021:131
- Omfattning
- utgår genom 2021:199
Förordning (2021:199) om ändring i förordningen (2021:131) om ändring i förordningen (2017:1334) om klimatbonusbilar
- Omfattning
- utgår 2021:131
Förordning (2021:200) om ändring i förordningen (2017:1334) om klimatbonusbilar
Övergångsbestämmelse
- Denna förordning träder i kraft den 1 april 2021.
- Äldre bestämmelser gäller fortfarande för bilar som ställts på före ikraftträdandet.
- Omfattning
- ändr. 5, 14, 15 §§
- Ikraftträder
- 2021-04-01