Dir. 1994:91

Organisationskommitté för inrättande av en ny myndighet - Alkoholinspektionen - för tillståndsgivning, kontroll och tillsyn inom alkoholområdet

Dir. 1994:91

Beslut vid regeringssammanträde den 1 september 1994

Sammanfattning av uppdraget

En organisationskommitté tillkallas för att utföra det förberedelsearbete som krävs för att inrätta en ny central myndighet - Alkoholinspektionen - för tillståndsgivning, kontroll och tillsyn inom alkoholområdet i enlighet med de av riksdagen godkända riktlinjerna (prop.1993/94:136, bet.1993/94:SoU22, rskr. 1993/94:249).

Socialdepartementets rapport En ny alkoholpolitisk tillsyns- och tillstånds- myndighet samt förslag till ny alkohollag (Ds 1994:92) tillsammans med remissmaterialet över rapporten skall tjäna som underlag för kommitténs arbete.

Kommittén skall

  • utforma förslag till instruktion för myndigheten,
  • avgränsa och precisera myndighetens uppgifter i förhållande till länsstyrelser och kommuner,
  • redovisa sina överväganden beträffande det expertråd och samarbetsorgan som bör knytas till myndigheten,
  • lämna förslag till vilken statistik myndigheten behöver för sin tillsyn, kontroll och uppföljning,
  • utarbeta en informationsstrategi för hur myndighetens verksamhet bör presenteras,
  • lämna förslag till verksamhets- och ekonomistyrningssystem,
  • lämna förslag till diarie-, arkiv- och registersystem,
  • vidta de förberedande administrativa åtgärder som krävs för att myndigheten skall kunna fungera från och med den 1 januari 1995. I detta ingår att anställa personal, upprätta kontoplan och göra de inköp samt ingå de avtal m.m. som bedöms vara nödvändiga för att verksamheten skall kunna starta.

Bakgrund

Den 20 april 1994 godkände riksdagen riktlinjer för inrättande av en ny central myndighet för tillståndsgivning, kontroll och tillsyn inom alkoholområdet. Ett nytt tillståndssystem skall ersätta de nuvarande import-, export-, tillverknings- och partihandelsmonopolen när det gäller spritdrycker, vin och starköl. Regeringen kommer senare under hösten att återkomma till riksdagen med en proposition med de lagförslag som behövs för införandet av det nya tillståndssystemet och för inrättandet av den nya myndigheten som föreslås få namnet Alkoholinspektionen.

Riksdagen har därefter den 10 juni 1994 (prop.1993/94:150 bil. 5, bet.1993/94:FiU20, rskr.1993/94:454) anvisat medel bl.a. för etablerandet av den nya myndigheten under budgetåret 1994/95. Avsikten är att den nya myndighetens verksamhet skall finansieras genom ett avgiftssystem som utgår från principen om full kostnadstäckning.

I enlighet med de av riksdagen godkända riktlinjerna skall den nya myndigheten vara tillståndsmyndighet för tillverkning av och partihandel med alkoholdrycker och tillsammans med länsstyrelser och kommuner stå för en intensifierad, samlad och effektiv tillsyn och kontroll av alkoholhanteringen. Socialstyrelsens nuvarande uppgifter på området övertas av den nya myndigheten.

Den nya myndigheten skall vidare, tillsammans med Folkhälsoinstitutet och andra berörda myndigheter, ha till uppgift att säkerställa de alkoholpolitiska målen. Den bör därvid ha ett nära samarbete med förutom Folkhälsoinstitutet också Socialstyrelsen, Konkurrensverket, Konsumentverket, Livsmedelsverket och Läkemedelsverket. Den nya myndigheten bör därför lokaliseras till Stockholm.

I rapporten En ny alkoholpolitisk tillsyns- och tillståndsmyndighet samt förslag till ny alkohollag (Ds 1994:92) har en arbetsgrupp inom Socialdepartementet lämnat förslag till inriktning, uppgifter, organisation och dimensionering av den nya myndigheten. Rapporten har remissbehandlats.

Avsikten är att den nya myndigheten skall vara i full verksamhet den 1 januari 1995 då den nya lagstiftningen avses träda i kraft. Mot denna bakgrund är det angeläget att snarast inleda arbetet med att genomföra den nya myndighetsorganisationen. Detta skall göras av en särskild organisationskommitté.

Organisationskommittén skall lämna förslag till instruktion för den nya myndigheten. I uppgiften ingår att avgränsa och precisera Alkohol- inspektionens uppgifter i förhållande till länsstyrelser och kommuner. Enligt Ds 1994:92 bör ett expertråd och ett samarbetsorgan knytas till myndigheten. Kommittén skall överväga vilka uppgifter rådet och samarbetsorganet bör ha och principerna för hur dessa båda organ bör sättas samman. Utgångspunkten skall vara att rådet skall samarbetsorganet av myndigheten.

Kommittén skall också lämna förslag till vilken statistik som framöver behövs för myndighetens tillsyn, kontroll och uppföljning. Kommittén skall dessutom utarbeta en informationsstrategi för hur den nya myndighetens verksamhet bör presenteras samt utveckla ett för myndigheten anpassat verksamhets- och ekonomistyrningssystem som möjliggör uppföljning och utvärdering av myndighetens arbete. I detta ligger också att lämna förslag till avgiftsprinciper och nivåer på de avgifter som skall tas ut för att bekosta myndighetens verksamhet. Kommittén skall därvid beakta de regler som statsmakterna har fastställt för avgiftsfinansierad verksamhet. Kommittén skall också ta fram det diarie-, arkiv- och registersystem som myndigheten behöver för sin verksamhet.

Kommittén skall vidare utifrån den rapport (Ds 1994:92) som utarbetats inom Socialdepartementet vidta de förberedande administrativa åtgärder som krävs för att den nya myndigheten skall kunna fungera från och med den 1 januari 1995. I detta ingår bl.a. att anställa personal och att vidta de åtgärder i övrigt som bedöms nödvändiga för verksamheten. Till sådana åtgärder hör att upprätta kontoplan och att ansluta myndigheten till det statliga redovisningssystemet, att lägga upp redovisningsplaner för myndighetens verksamhet samt att göra de anskaffningar och ingå de avtal m.m. som behövs för att verksamheten skall kunna starta. Kommittén skall inkomma till regeringen med förslag i de frågor som rör myndighetens finansiella förutsättningar. Kommittén skall därvid samråda med Riksrevisionsverket vad gäller de ekonomiadministrativa frågorna och med Lokalförsörjningsverket vad gäller lokaler.

Vid arbetets början och vidare under arbetets gång skall kommittén informera berörda huvudorganisationer på arbetsmarknaden samt ge dem tillfälle att framföra synpunkter.

Kommittén skall lämna förslag till instruktion, redovisa sina överväganden beträffande expertrådet och samarbetsorganet samt lämna förslag till ekonomistyrningssystem för den nya myndigheten senast den 15 november 1994. Uppdraget i övriga delar skall redovisas till Socialdepartementet senast den 31 december 1994.