Dir. 2006:10
En ny polisutbildning
Kommittédirektiv
En ny polisutbildning
Dir.
2006:10
Beslut vid regeringssammanträde den 26 januari 2006
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall lämna förslag till hur polisutbild-
ningen helt eller delvis kan omvandlas till en högskoleutbild-
ning så att den anpassas till de bestämmelser som gäller för en
högskoleutbildning enligt högskolelagen (1992:1434) och hög-
skoleförordningen (1993:100) och andra relevanta författningar.
Syftet är att utveckla polisutbildningen ytterligare för att möta
samhällets ökade krav på polisen i form av effektivitet, legiti-
mitet och rättssäkerhet. Därutöver finns flera aspekter av polis-
utbildningen som bör belysas, t.ex. frågor om extern rekrytering
av specialister, jämställdhet, ökad mångfald, bred social rekry-
tering och rekrytering från glesbygdsregioner.
I uppdraget ingår att analysera vilka konsekvenser de regler
som gäller för högskoleutbildning medför för polisutbildningen,
polisverksamheten i stort och studenterna vid polisutbildningen.
Utredaren skall också om det under utredningen framkommer
behov av alternativa lösningar till att polisutbildningen om-
vandlas till en högskoleutbildning redovisa dessa.
Utredaren skall lämna förslag på hur förändringarna skall
genomföras.
Utredningsarbetet skall redovisas senast den 31
januari
2007.
2
Bakgrund
Polisens grundutbildning
Det nuvarande polisprogrammet tillkom 1998 och bedrivs enligt
bestämmelser i polisutbildningsförordningen (1999:740). Ut-
bildningen omfattar två års heltidsstudier som endast till vissa
delar omfattar sådana kurser som kan jämföras med högskolans
utbildningar.
Utbildningen är problembaserad metodik och de olika äm-
nena integreras. Under hela utbildningen varvas teori med prak-
tiska övningar.
Utbildning av poliser bedrivs vid Polishögskolan i Solna
samt i form av uppdragsutbildning vid Umeå universitet och
Växjö universitet på uppdrag av Rikspolisstyrelsen.
Sedan 2002 finns det möjlighet att genomgå polisutbild-
ningen på distans. Distansutbildningen innehåller samma kurser
som det vanliga polisprogrammet. Huvudansvarig för utbild-
ningen är Polishögskolan i Solna, medan de lokala polismyn-
digheterna svarar för det mesta av träningen i färdighetsämnen,
exempelvis självskydd, vapenhantering och bilkörning.
Efter avlagd polisexamen har eleverna möjlighet att söka
betald handledd praktikutbildning som aspirant vid en polis-
myndighet. Efter sex månaders godkänd tjänstgöring anställs
aspiranten som polis. Under de inledande två studieåren har den
studerande möjlighet att ansöka om studiemedel. Under de
avslutande sex månaderna under praktikutbildningen är aspi-
ranterna tidsbegränsat anställda vid polismyndigheterna och får
s.k. aspirantlön av anställande myndighet.
Rekrytering
Rikspolisstyrelsen ansvarar för rekryteringen av studenter till
polisutbildningen och samverkar i det arbetet med polismyn-
digheterna. I syfte att få en jämnare könsfördelning samt för att
öka rekryteringen av personer med skiftande bakgrund när det
gäller sociala, etniska och andra faktorer infördes 1998 central
rekrytering.
3
Rekrytering och urval till distansutbildningen görs på samma
sätt som uttagning till övriga utbildningar.
Behörighetskraven för antagning till polisutbildningen är
relativt omfattande. Den sökande bedöms bland annat efter sin
personlighet. Sökanden skall enligt Rikspolisstyrelsens krav
vara vidsynt, tolerant, stresstålig, ärlig, harmonisk och service-
inriktad. Han eller hon skall dessutom ha ett sunt levnadssätt
med god rättsuppfattning och ett stabilt psyke. I övrigt krävs
grundläggande behörighet för högskolestudier samt särskild
behörighet i svenska, historia och samhällskunskap. Den sö-
kande skall ha genomfört högskoleprovet alternativt ha 20 po-
äng från högskolestudier. Vidare krävs att den sökande är minst
20 år gammal och svensk medborgare, har körkort för bil, har
normal fysisk förmåga, är simkunnig, har normalt färgseende
samt har fullgod hörsel. För behörighet medges endast en
mindre korrigering av eventuellt synfel.
Varje polismyndighet kallar de sökande som bor i länet till
svenskprov och samtal. Därefter görs ett urval. De sökande som
bedöms vara mest konkurrenskraftiga kallas till fysiska prov.
De fysiska proven genomförs på fyra till sex platser i Sverige
och innehåller konditionstest, koordinationstest samt styrke-
prov.
I nästa steg kallas de sökande till ytterligare tester och inter-
vjuer. Här ingår uppsatsskrivning, läkarundersökning, psykolo-
gisk bedömning, begåvnings- och anlagstest samt en avslutande
intervju. Slutligen fattar Rikspolisstyrelsen beslut om den sö-
kande skall antas eller ej.
Tidigare utredningar och granskningar
Den grundläggande polisutbildningen har varit föremål för flera
utredningar och interna granskningar. Resultatet av den kanske
mest genomgripande utredningen presenterades 1996 i rappor-
ten Rekrytering och grundutbildning av poliser (Ds 1996:11).
Där föreslogs bl.a. en anpassad utbildning inom ramen för hög-
skoleväsendet med ämnen som juridik, beteendevetenskap,
psykologi, informationsteknik och svenska. Den resterande mer
praktiskt inriktade delen av polisutbildningen skulle enligt ut-
4
redningen påbörjas när den teoretiska utbildningen var avslutad
med godkända examina.
År 1997 redovisade en arbetsgrupp vid Rikspolisstyrelsen en
genomförandeutredning där man valde att gå ett steg längre än
förslagen i Ds 1996:11 genom att föreslå att hela polisutbild-
ningen skulle utgöra högskoleutbildning. Detta är bakgrunden
till att Rikspolisstyrelsen inledde ett samarbete med Umeå uni-
versitet och senare även med Växjö universitet. Det var emel-
lertid och är fortfarande fråga om uppdragsutbildningar.
Bland övriga utredningar och granskningar kan nämnas de-
partementspromemorian Vidareutbildning av poliser
(Ds 1997:5), Rikspolisstyrelsens granskningar av polisutbild-
ningen år 2000 (VKA 761-3176/00) och 2002 (VKA 977-
2964/02) samt Rikspolisstyrelsens uppföljning av 2002 års
granskning av polisutbildningen (VKA 977-2964/02) som
genomfördes 2004-2005. Av intresse i detta sammanhang är
också den kartläggning av mångfaldsarbetet inom polisen som
genomfördes 2004 av förre länspolismästaren i Stockholm,
Gunno Gunnmo (Ju 2004/8969/PO).
Behovet av en utredning
Framtidens polis
Polisens verksamhet är och skall ständigt vara i utveckling. Det
är viktigt att t.ex. fördjupa och utveckla samverkan mellan poli-
sen och andra myndigheter i Sverige och över nationsgränser,
samt utveckla medborgarperspektivet i verksamheten. Det
brottsförebyggande arbetet skall präglas av en tydligare styrning
och ett bättre utnyttjande av resultat från forskning. Polisen
skall också genom förbättrad arbetsledning och kvalitetshöjande
åtgärder utveckla utredningsverksamheten så att fler brott klaras
upp.
Det är självklart viktigt att polisorganisationen har förmåga
att kontinuerligt ta till sig ny teoretisk kunskap och omvandla
den till praktisk handling. Polisen skall därför ha goda insikter i
t.ex. hur samhället är organiserat.
5
Polisutbildningen och rekryteringen måste anpassas till krav
i ett långsiktigt perspektiv. Polisen skall i högre utsträckning
spegla en framtida samhällsstruktur med t.ex. en ökad interna-
tionalisering. Med ett utvidgat EU och öppnare gränser framstår
behovet av internationellt polissamarbete allt tydligare.
I syfte att få en verksamhetsutveckling som stärker polisens
förmåga att tillgodose nuvarande och framtida krav behövs
forskning. Det kan konstateras att verksamhetsnära forskning
inom detta område inte är vanligt förekommande och att det är
mycket få forskare som har egen polisiär erfarenhet. Ökad för-
måga att förstå och hantera forskningsresultat är därför betydel-
sefull för polisverksamheten. Dessutom kan relevanta forsk-
ningsresultat från olika områden bidra till att utveckla polisut-
bildningens kvalitet.
Delar av polisens grundutbildning genomförs sedan 1998 i
allt ökad utsträckning i samverkan med högskolan som upp-
dragsutbildning. Emellertid omfattas inte polisutbildningen av
högskolelagen, högskoleförordningen eller övrigt för högskole-
utbildning relevant regelverk. Detta innebär bland annat att de
studier som bedrivs under polisutbildningen endast till viss del
anses motsvara högskoleutbildning. Det innebär också att
många av de fördelar en högskoleutbildning i övrigt kan inne-
bära inte gäller för den som genomgår polisutbildning. Samtliga
polisutbildningar är dock studiestödsberättigande.
Grundläggande högskoleutbildning syftar bl.a. till att ge stu-
denterna förmåga att göra självständiga och kritiska bedöm-
ningar, förmåga att självständigt urskilja, formulera och lösa
problem, samt beredskap att möta förändringar i arbetslivet. En
generellt högre utbildningsnivå kan av den anledningen vara till
fördel för polisverksamheten. Samtidigt ställer polisyrket krav
på den sökande utöver vad som skall vara uppfyllt vid antag-
ning till en högskola. Goda studieresultat är bara en av många
faktorer som i dag vägs in vid antagning till polisprogrammet.
Vilka krav som skall ställas samt hur och när det skall ske be-
höver därför utredas.
En integration av polisutbildningen i högskoleväsendet
skulle möjligtvis kunna öka möjligheterna till differentiering,
specialisering och påbyggnadsutbildning.
6
Lokalisering
Polisutbildning bedrivs vid Polishögskolan i Solna och som
uppdragsutbildning vid Umeå universitet och Växjö universitet
samt på distans.
Polisutbildningen har under 2000-talet varit en populär ut-
bildning med ett stort antal kvalificerade sökande till varje om-
gång. Regeringens satsningar på polisen, som bland annat inne-
bär att 4 000 poliser skall utbildas under mandatperioden 2002–
2006, har inneburit ett stort arbete med rekrytering till utbild-
ningen. Det har emellertid visat sig finnas svårigheter att re-
krytera poliser till glesbygdsområden och till mindre orter där
behovet varit stort.
Specialisering och vidareutbildning
Den snabba tekniska utvecklingen i samhället och olika brotts-
typers ökande komplexitet och svårighetsgrad gör att behovet
av specialistkompetens inom polisen kommer att öka.
Inriktningen av polisverksamheten mot ett brottsförebyg-
gande och underrättelselett polisarbete ställer stora krav på kun-
skap om t.ex. kvalificerat brottsförebyggande arbete och om
analys. På samma sätt kommer behoven av kompetens att öka
när det gäller brottsutredningar av olika slag. Den framtida po-
lisutbildningen bör därför vara utformad så att den främjar en
höjning av specialkompetens för polisen inom olika områden. I
sammanhanget bör också övervägas om det i något skede av
utbildningen bör vara möjligt att t.ex. välja inriktning mot ut-
redningsarbete respektive uniformerad yttre tjänst.
Förändringar av grundutbildningen påverkar naturligtvis po-
lisens vidareutbildning. Konsekvenserna för t.ex. vidareutbild-
ningens utformning och innehåll bör därför analyseras.
Jämställdhet
Jämställdhet skall genomsyra polisorganisationen. Under de
senaste fem åren har andelen och antalet kvinnor inom polisen
ökat. Polisen har genomfört insatser i syfte att rekrytera fler
kvinnor till polisutbildningen och att göra yrket mer attraktivt
7
för kvinnor. Andelen antagna kvinnor till polisutbildningen har
dock länge varit endast ca en tredjedel av det totala antalet sö-
kande, med någon enstaka procentenhets ökning sedan år 2000.
Vid den senaste antagningen i augusti 2005 var dock andelen
kvinnor 44 procent. Det är angeläget att den utvecklingen fort-
sätter.
Breddad rekrytering
Sverige är ett mångkulturellt land där olika kulturer och värde-
ringar är representerade. Det är därför viktigt att alla aktörer i
samhället, inte minst polisen, deltar i arbetet med att förbättra
förutsättningarna för integration och mångfald och för att mot-
verka alla former av diskriminering.
Mångfald och en bred social rekrytering ger polisorganisa-
tionen en större dynamik och därmed bättre möjligheter att lösa
arbetsuppgifterna. Polisens förmåga att klara upp brott bygger
till stor del på allmänhetens vilja att hjälpa till och underlätta
polisens arbete. Om förtroendet för polisen är lågt hos t.ex. per-
soner med utländsk bakgrund, försämras polisens möjligheter
att vara framgångsrik i brottsbekämpningen och att vara ett stöd
för alla människor som utsätts för brott. En förbättrad social och
etnisk representativitet inom polisen kan antas förbättra polisens
trovärdighet och samhällsrepresentativitet. Av dessa skäl och
även ur ett demokratiskt perspektiv bör polisväsendet represen-
tera ett bredare urval av befolkningen än vad som är fallet i dag.
Eftersom det har funnits svårigheter att få tillräckligt många
sökanden till polisutbildningarna med annan etnisk bakgrund än
svensk är det viktigt att identifiera vilka faktorer som påverkar
rekryteringen i dessa avseenden.
8
Uppdraget
Inriktning
Utredaren skall lämna förslag på hur polisutbildningen helt eller
delvis kan omvandlas till en högskoleutbildning.
I uppdraget ingår att analysera vilka konsekvenser de regler
som gäller för högskoleutbildning medför för polisutbildningen,
polisverksamheten i stort och studenterna vid polisutbildningen.
Utredaren skall också om det under utredningen framkom-
mer behov av alternativa lösningar till att omvandla polisutbild-
ningen till högskoleutbildning redovisa dessa.
Utredaren skall också se över frågan om rekrytering och
inom ramen för detta skall också jämställdhets- och mångfalds-
frågor belysas, liksom frågor om social snedrekrytering. Hänsyn
skall även tas till polisens behov av rekrytering i glesbygdsregi-
oner.
Utredaren skall redovisa hur föreslagna förändringar i polis-
utbildningen skall genomföras.
Rekrytering till polisutbildningen
Utredaren skall föreslå förändringar när det gäller antagning till
grundutbildningen och rekrytering till polisen i syfte att anpassa
organisationen till framtida krav.
Särskilt bör man uppmärksamma betydelsen av att framti-
dens poliser bättre skall spegla det samhälle de skall verka i.
Det är nödvändigt att tillvarata kvinnors och mäns olika erfa-
renheter och perspektiv för den polisiära verksamheten. Utreda-
ren skall därför lämna förslag på hur en jämnare könsfördelning
kan uppnås inom polisen.
Av polisiära verksamhetsskäl och av demokratiska skäl är
det också viktigt att fler personer med invandrarbakgrund an-
ställs som poliser. Både vad gäller kompetens och legitimitet
främjar det ett effektivt polisarbete. Utredaren skall därför
lämna förslag på hur rekryteringen av personer med invandrar-
bakgrund kan ökas.
Utredaren skall också överväga hur polisens förutsättningar
att styra mot en ökad rekrytering av kvinnor och personer med
9
invandrarbakgrund kan antas påverkas om polisutbildningen
helt eller delvis blir en högskoleutbildning – samt lämna förslag
till i dessa delar.
Utredaren skall även utreda på vilket sätt och vid vilken tid-
punkt de krav som ställs på lämplighet för polisyrket skall
kunna ställas. I detta arbete skall man särskilt beakta att det som
i dag kvalificerar en sökande till de flesta högskoleutbildningar,
dvs. goda resultat från gymnasieskola eller högskoleprov, inte
är de enda krav som ställs på en sökande till polisutbildning.
Här handlar det lika mycket om t.ex. personlig lämplighet, att
personen är ostraffad, fysisk kondition, m.m. Utredaren skall
överväga vilka av dessa krav som är möjliga och lämpliga att
tillämpa vid antagning till en polisutbildning i högskolan. Utre-
daren skall också överväga vilka konsekvenser förändringar av
nuvarande antagningskrav och en anpassning till högskolans
regelverk kan få för jämställdhet, mångfald och den sociala re-
kryteringen till polisutbildningen.
En högskoleutbildning
Utredaren skall mot bakgrund bland annat av vad som fram-
kommit i tidigare utredningar och granskningar av polisens
grundutbildning lämna förslag på åtgärder för att polisutbild-
ningen skall kunna helt eller delvis bli en högskoleutbildning.
Utredaren skall belysa vilka konsekvenser en övergång till
en formell högskoleutbildning får för Rikspolisstyrelsens möj-
lighet att bestämma över utbildningens innehåll.
Utredaren skall också lämna förslag på hur Rikspolisstyrel-
sens behov av att styra utbildningens innehåll kan tillgodoses,
exempelvis genom att vissa moment bedrivs som fortbildning.
Utredaren skall analysera vilka konsekvenser en tillämpning
av de regler som gäller för högskoleutbildning får för utbild-
ningen. Utredaren bör därvid beakta de förändringar som kan
komma att göras med anledning av förslagen i regeringens pro-
position Ny värld – ny högskola (prop. 2004/05:162)
Om utredaren föreslår att utbildningen anpassas till de regler
som gäller för högskoleutbildning och bedömer att den bör leda
till en yrkesexamen skall också utredaren lämna förslag till en
10
examensbeskrivning som skall ingå i examensordningen, bil. 2
högskoleförordningen.
Utgångspunkten skall vara en analys av de kompetensprofi-
ler som skall erbjudas inom utbildningen. De skall i sin tur
bygga på en analys av vilka krav som kommer att ställas på
framtidens polis. I uppdraget ingår att lämna förslag på hur teori
och praktik kan kombineras, vilka moment utbildningen bör
innehålla och hur dessa bör utformas för att motsvara moderna
krav på utbildningen och yrket och för att de moment som ingår
i utbildningen skall anses stå på vetenskaplig grund.
Lokalisering
Utredaren skall med utgångspunkt från bland annat de behov
polisen har av att rekrytera personal i glesbygd och att stimulera
framtida tjänstgöring där – överväga hur en övergång till en
högskoleutbildning påverkar förutsättningarna att bestämma var
polisutbildningen skall vara lokaliserad och på vilka orter polis-
utbildningen bör finnas i framtiden. Utredaren skall lämna för-
slag till lösningar för dessa frågor. Utredaren skall särskilt be-
lysa om fler utbildningsorter kan underlätta rekryteringen av
poliser till olika delar av landet. I detta skall hänsyn tas till att
det framtida behovet av nya poliser kan variera vilket kan få
återverkningar på antalet utbildningsplatser. Utredaren skall
även överväga vilka konsekvenser lokaliseringen av polisut-
bildningen får för utbildningen och för rekryteringen av perso-
ner med annan etnisk bakgrund än svensk. Utredaren skall där-
för undersöka vilka faktorer som bidrar till ökad rekrytering i
dessa avseenden.
Utredaren skall undersöka förutsättningarna för att använda
distansutbildning som ett instrument för att såväl underlätta re-
krytering i glesbygd som för att öka jämställdheten och mång-
falden.
Specialisering och vidareutbildning
Mot bakgrund av det ökande behovet av kompetens och profes-
sionalitet inom polisen skall man överväga åtgärder som redan i
11
grundutbildningen ger polisen bättre förutsättningar att möta
sådana behov.
Utredaren skall därför bl.a. överväga om polisutbildningen i
sin helhet ska vara fullt ut densamma för alla eller om det ska
vara möjligt att kombinera en gemensam grund med att i någon
utsträckning välja mellan olika inriktningar.
Utredaren skall även lämna förslag som innebär att utomstå-
ende experter ges möjlighet att bli poliser genom en för dem
anpassad utbildning, alternativt vidga möjligheterna för specia-
lister att fullgöra polisiära arbetsuppgifter utan att de för den
skull ges polisiära befogenheter. Det kan gälla t.ex. tekniker,
miljöbrottsutredare och ekobrottsutredare men även kvalifice-
rade analytiker för underrättelsetjänst samt kvalificerade brotts-
förebyggare.
Utredaren skall redogöra för de konsekvenser en ny polisiär
grundutbildning kan eller bör få för vidareutbildningen, vare sig
den bedrivs i Polishögskolans regi eller på annat sätt.
Ekonomiska konsekvenser, huvudmannaskap m.m.
Utredaren skall redovisa ekonomiska konsekvenser för de för-
slag som lämnas. Utgångspunkten för utredaren skall vara att
utbildningen motsvarar de krav som ställs på en högskoleut-
bildning. Utredaren skall bedöma konsekvenserna av ett even-
tuellt förändrat huvudmannaskap för polisutbildningen, bl.a. om
den skall omfattas av högskolelagen (1992: 1434), högskoleför-
ordningen (1993:100) och övrigt relevant regelverk, bl.a. stu-
diestödsförfattningarna. Utredaren skall lämna förslag till lös-
ningar som tillgodoser Rikspolisstyrelsens behov av att utöva
påverkan på utbildningens dimensionering, innehåll och om-
fattning.
Uppdragets genomförande
Utredaren skall samråda med berörda myndigheter, bl.a. Riks-
polisstyrelsen, Högskoleverket, universitet och högskolor. Ut-
redaren skall också vid behov inhämta synpunkter från myndig-
heter m.fl. som verkar inom sektorer där frågor om att om-
12
vandla en utbildning till högskoleutbildning är eller har varit
aktuella, tex. hälso- och sjukvården och Försvarsmakten. Det
kan också finnas skäl att inhämta vissa internationella erfaren-
heter på området, t.ex. från Norge där en reform av polisutbild-
ningen nyligen genomförts.
Uppdraget skall redovisas senast den 31 januari 2007.
(Justitiedepartementet)