Dir. 2006:102
Tilläggsdirektiv till den nationella
Kommittédirektiv
Tilläggsdirektiv till den nationella
bostadssamordnaren, boutredningen
(M2005:01)
Dir.
2006:102
Beslut vid regeringssammanträde den 14 september 2006
Bakgrund
Den 31 mars 2005 tillsatte regeringen en nationell
bostadssamordnare fick i uppdrag att kartlägga hindren, belysa
hur kommunerna lever upp till sitt ansvar för
bostadsförsörjningen, visa på goda exempel samt se över vilka
åtgärder som krävs för att förbättra ungas möjlighet till ett eget
boende (dir. 2005:37). Det är angeläget att unga vuxna kommer
in på bostadsmarknaden och att de har möjlighet att välja bostad
efter önskemål och förutsättningar. Såväl hyresrättsmarknaden
som äganderättsmarknaden måste få en genomlysning av hur
unga bemöts och värderas i sina strävanden att få ett eget hem.
Viktiga aktörer är då bl.a. banker och kreditinstitut.
Enligt en rapport som Statens bostadskreditnämnd
avlämnade i april 2005 med beskrivning och förslag för att öka
unga vuxnas möjligheter att etablera sig på bostadsmarknaden
så konstateras att ungdomars möjligheter att etablera ett eget
boende har försämrats sedan början av 1990-talet
(M2005/2892/Bo). Bland de anledningar som nämns är att
antalet lediga hyresrätter har blivit färre och att ungas möjlighet
att köpa en bostad är starkt begränsad då de har små möjligheter
att spara ihop till den kapitalinsats som krävs.
Enligt en rapport som den nationella bostadssamordnaren
avlämnade i början av augusti 2006 finns också indikationer på
att ungas faktiska betalningsförmåga är högre än vad som
2
framkommer genom deras officiella inkomster
(M2006/3304/Bo). Många unga har en högre månadskostnad
för sitt boende på andrahandsmarknaden än de förväntas klara
av på den reguljära bostadsmarknaden. Det finns även
anledning att tro att det finns andra faktorer än
betalningsförmåga som har betydelse för deras möjligheter på
den reguljära bostadsmarknaden. I rapporten konstateras att
villkoren på bostadsmarknaden inte är anpassade till exempelvis
de anställningsvillkor som gäller på arbetsmarknaden, och detta
begränsar ungas möjligheter till bostad.
Den arbetsmarknad som unga har att tillgå omfattar ofta
projektarbeten eller tidsbegränsade anställningar. I en rapport
om ungas ekonomiska välfärd konstaterar SCB att ungas
utgifter överstiger deras inkomster (ISBN 91-618-1287-0).
Unga vuxna har generellt lägre inkomster än andra grupper på
bostadsmarknaden, vilket rimligtvis påverkar hur deras
individuella kreditvärdighet bedöms. Enligt
konsumentkreditlagen (1992:830) skall kreditgivaren innan
kredit beviljas pröva om konsumenten har ekonomiska
förutsättningar att fullgöra vad han eller hon åtar sig enligt
kreditavtalet. Syftet med bestämmelsen är att motverka
överskuldsättning hos konsumenter. I Finansinspektionens
allmänna råd (2005:3) ges exempel på vad som kan beaktas vid
kreditprövning. Det kan antas att bedömningarna skiljer sig åt
mellan olika bolåneinstitut. För att underlätta för unga att få
bostadslån behövs en genomlysning av vilka krav som ställs.
Tilläggsuppdraget
Den nationella bostadssamordnaren ska undersöka vilka
möjligheter som finns för att underlätta för unga att få
bostadslån. Uppdraget ska omfatta en inventering av vilka krav
som bolåneinstituten ställer på dem som söker lån för att
finansiera sitt bostadsköp och då identifiera eventuella
skillnader i bedömningen av unga som söker bostadslån. Det
finns olika typer av kreditinstitut och långivare.
Bostadssamordnaren ska reda ut vilka skillnader som finns i de
3
krav som ställs för att lån ska beviljas och skillnader i de villkor
för lånen som ställs om den lånsökande är ung.
Den nationella bostadssamordnaren ska föra en dialog med
och inhämta synpunkter från bolåneinstituten i syfte att
kartlägga hinder och förutsättningar för ungdomar och unga
vuxna att få lån för att köpa sig en bostad. Det är också
utredarens uppgift att kartlägga bankers och kreditinstituts syn
på unga som lånesökande, s.k. generella förutfattade
uppfattningar, och om detta påverkar bedömningen av om en
ung person beviljas bostadslån eller inte. Goda exempel och
framgångsrika satsningar på unga som låntagare för att köpa
bostad ska redovisas. I dialog med bolåneinstituten bör också
förutsättningarna för nya produkter på bostadslånemarknaden
eller andra lösningar som underlättar ungas finansiering av en
egen bostad undersökas. Förslag som kan underlätta för unga att
få bostadslån ska redovisas. I den mån förslagen kan förväntas
innebära ökade kostnader för det allmänna, skall den nationella
bostadssamordnaren föreslå hur dessa skall finansieras.
Uppdraget skall genomföras i samråd med Statens
bostadskreditnämnd. Vidare bör samråd ske med
Konsumentverket och Finansinspektionen.
Tidplan för arbetet, redovisning och finansiering
Det tillkommande uppdraget bör påbörjas under hösten 2006
och redovisas senast i samband med den nationella
bostadssamordnarens slutrapport i december 2007. För
uppdraget har medel tillförts i regeringens ekonomiska
vårproposition 2005/06:100, tilläggsbudget 1.
(Miljö- och samhällsbyggnadsdepartementet)