Dir. 2006:130
Tilläggsdirektiv till Utredningen om
Kommittédirektiv
Tilläggsdirektiv till Utredningen om
överklagande av de djurförsöksetiska
nämndernas beslut (Jo 2006:03)
Dir.
2006:130
Beslut vid regeringssammanträde den 21 december 2006
Sammanfattning av uppdraget
Utredaren skall i den fortsatta utredningen inte överväga om
organisationer som företräder intressen som berörs av den djur-
försöksetiska prövningen skall ha rätt att överklaga de djurför-
söksetiska nämndernas beslut. Utredaren skall dock fortsatt
överväga om instansordningen för den djurförsöksetiska pröv-
ningen är ändamålsenlig eller om den bör förändras genom t.ex.
inrättande av en central nämnd. I ljuset av Djurskyddsmyndig-
hetens nedläggning utvidgas utredarens uppdrag till att även
omfatta en bedömning av om de djurförsöksetiska nämndernas
ställning bör förändras.
Bakgrund
I budgetpropositionen för 2007 föreslås en avveckling av Djur-
skyddsmyndigheten fr.o.m. den 1 juli 2007. För att kunna upp-
fylla målet ett gott djurskydd med bibehållen hög kvalitet
kommer därefter verksamhetsområdet djurskydd att inordnas
under Statens jordbruksverk. Riksdagen har den 19 december
2006 beslutat enligt regeringens förslag.
I budgetpropositionen för 2007 anges även att utredningsdi-
rektivet Överklagande av de djurförsöksetiska nämndernas be-
slut skall ses över i ljuset av avvecklingen av Djurskyddsmyn-
digheten.
2
Regeringen förordnade den 1 november 2006 förre general-
direktören Bertil Norbelie att biträda Jordbruksdepartementet
att bl.a. lämna förslag på vilken av Djurskyddsmyndighetens
och de djurförsöksetiska nämndernas verksamhet som skall
överföras till Jordbruksverket, annan statlig myndighet eller om
det bedöms lämpligt, till annan huvudman inför avvecklingen.
Analysen redovisades den 14 december 2006.
Beslut om att inrätta de djurförsöksetiska nämnderna togs
1979 och i samband med detta inrättades även Centrala för-
söksdjursnämnden (CFN). Dåvarande Lantbruksstyrelsen hade
till en början ansvar för nämndernas verksamhet och beslutade
om bl.a. föreskrifter för den djurförsöksetiska prövningen och
förordnade nämndernas ledamöter. CFN svarade bl.a. för sam-
ordning och planering av försöksdjursfrågor. CFN:s ansvarsom-
råde utvidgades dock i samband med den nuvarande djur-
skyddslagens tillkomst 1988, då CFN bl.a. bemyndigades att
föreskriva om nämndernas organisation och prövning av ären-
den. Samtidigt förändrades nämndernas organisation så att de
fick egna sekretariat.
Ansvaret för försöksdjursfrågor har således varit delat mel-
lan Jordbruksverket och CFN. CFN:s ansvar rörde förutom den
djurförsöksetiska prövningen framför allt att stödja utveck-
lingen av alternativa metoder till djurförsök. Jordbruksverket
handlade frågor om tillstånd för försöksdjursverksamhet och var
bemyndigade att föreskriva om t.ex. hållande av försöksdjur.
När Djurskyddsmyndigheten bildades 2004 övertog den
Jordbruksverkets ansvar för djurskyddsfrågor enligt djur-
skyddslagen och CFN:s samtliga arbetsuppgifter. CFN avveck-
lades den 31 december 2003.
De djurförsöksetiska nämndernas ställning
De djurförsöksetiska nämndernas uppgift är att göra avväg-
ningar mellan intressen som ofta är tydligt motstående genom
att de bl.a. skall väga betydelsen av forskning mot lidandet för
försöksdjuren. Vid den nuvarande djurskyddslagens tillkomst
(prop. 1987/88:93 s. 80) hänvisade statsrådet till en utredning
inom området som anfört att det finns starka skäl som talar för
3
en uppdelning mellan å ena sidan de funktioner som är knutna
till det allmänna tillsynsansvaret enligt djurskyddslagen och å
andra sidan de funktioner som mera direkt hör samman med de
djurförsöksetiska problemställningarna. För egen del anförde
statsrådet att genom att ge den centrala försöksdjursnämnden ett
samlat ansvar för de frågor som direkt hör samman med de
djurförsöksetiska nämndernas verksamhet skapas förutsätt-
ningar för en diskussion som kan koncentreras kring den etiska
prövningens inriktning.
När de djurförsöksetiska nämnderna inordnades i Djur-
skyddsmyndigheten innebar detta att den fristående rollen i för-
hållande till den myndighet som i övrigt ansvarade för djur-
skyddsfrågor delvis gick förlorad.
Utredningsuppdraget
I det ursprungliga uppdraget ingår att överväga om organisatio-
ner som företräder intressen som berörs av den djurförsöks-
etiska prövningen skall ha rätt att överklaga de djurförsöks-
etiska nämndernas beslut. Regeringen bedömer dock att en så-
dan utredning inte behövs. Utredaren skall därför i det fortsatta
arbetet inte längre överväga om organisationer skall ges denna
rättighet.
Utredaren skall dock fortsatt överväga om instansordningen
för den djurförsöksetiska prövningen är ändamålsenlig eller om
den bör förändras genom t.ex. inrättande av en central nämnd.
I ljuset av Djurskyddsmyndighetens nedläggning utvidgas
utredarens uppdrag till att även omfatta en bedömning av om de
djurförsöksetiska nämndernas ställning bör förändras. Utreda-
ren skall utreda för- och nackdelar med att de djurförsöksetiska
nämnderna har varit inordnade i Djurskyddsmyndigheten och
bedöma om nämnderna bör återfå en mer fristående roll från
den myndighet som i övrigt ansvarar för djurskyddsfrågor med
avseende på användningen av försöksdjur.
I sina överväganden skall utredaren beakta hur etikprövning
av forskning som avser människor har organiserats med nämn-
der som egna myndigheter. Även andra organisationsformer där
självständiga beslutsorgan har knutits till värdmyndigheter skall
4
beaktas. Ett exempel på en myndighet som har sin hemvist vid
en annan myndighet är Veterinära ansvarsnämnden. Ansvars-
nämnden är en egen myndighet som fattar självständiga beslut
som kan överklagas till allmän förvaltningsdomstol. Ansvars-
nämndens verksamhet finansieras dock via Jordbruksverkets
anslag.
Redovisning av uppdraget
Utredaren skall i enlighet med tidigare beslut redovisa uppdra-
get senast den 3 september 2007.
(Jordbruksdepartementet)