Dir. 2006:140
Direktiv till Lärarutredningen – om
Dir.
2006:140
Kommittédirektiv
Direktiv till Lärarutredningen – om
behörighet och auktorisation (U 2006:07)
Beslut vid regeringssammanträde den 21 december 2006
Sammanfattning av uppdraget
Lärarutredningen – om behörighet och auktorisation (U
2006:07) får genom dessa direktiv ett förändrat och utvidgat
uppdrag. De tidigare direktiven skall inte längre gälla.
Utredaren skall se över skollagens (1985:1100) reglering av
lärares kompetens i syfte att stärka verksamhetens kvalitet och
förbättra elevernas måluppfyllelse.
Utredaren skall, med hänsyn till de förslag som läggs, belysa
konsekvenserna för olika lärarkategorier, huvudmän och verk-
samhetsformer.
Utredaren skall lämna förslag till utformning av behörighets-
regler för lärare. Reglerna skall vara desamma oavsett huvud-
man och de skall även omfatta utbildning på entreprenad. Ut-
redaren skall också lämna förslag till hur skollagens be-
stämmelser i större utsträckning än i dag kan spegla vikten av
att lärare i skolan undervisar i de ämnen och årskurser som de
har utbildning för. Utredaren skall vidare uppmärksamma hur
behörighetsreglerna kan skärpas när det gäller kravet på
tillsvidareanställning av lärare.
Vidare skall utredaren lämna förslag till utformning av ett
statligt auktorisationssystem. Syftet är att stärka drivkrafterna
för lärare att utveckla undervisningens kvalitet och att fort-
löpande fortbilda och fördjupa sig, så att förutsättningarna för
eleverna att nå målen förbättras. Auktorisationen skall bygga på
att läraren har behörighet. Utredaren skall bedöma vilka lärar-
kategorier som bör omfattas av auktorisation. Uppdraget om-
2
fattar en analys av lärare hos både offentliga och enskilda
huvudmän.
Utredaren skall också pröva om ansvar för vissa arbetsupp-
gifter skall vara förbehållna behöriga respektive auktoriserade
lärare samt överväga om det finns behov av flera kvalifikations-
steg inom ett system med auktorisation av lärare.
Utredarens överväganden skall avse förskolan och fritids-
hemmet oavsett huvudman samt det offentliga skolväsendet och
motsvarande fristående skolor.
Utredaren skall senast den 1 november 2007 redovisa de för-
slag som avser behörighet, undervisning i de ämnen och års-
kurser som läraren har utbildning för samt vilka krav i övrigt
som enligt skollagen skall ställas vid anställning av lärare.
Uppdraget skall slutredovisas senast den 1 mars 2008.
Huvudsakliga förändringar jämfört med de tidigare
direktiven
Med stöd av regeringens bemyndigande den 23 mars 2006 har
en särskild utredare tillkallats med uppdrag att analysera och
bedöma om det finns behov av att införa ett system med aukto-
risation av lärare (dir. 2006:31). Som en del i utredningsupp-
draget skall utredaren analysera och redovisa olika förslag till
hur auktorisation av lärare skulle kunna utformas.
I dessa direktiv ges utredaren ett förändrat och utvidgat upp-
drag. De tidigare direktiven skall inte längre gälla. Utredaren
skall lämna ett förslag till utformningen av ett statligt auktori-
sationssystem. Regeringen anser att det är angeläget att det tas
ett samlat grepp om vilka krav staten skall ställa i skollagen när
det gäller lärares kompetens. Utredarens uppdrag skall därför
även omfatta regler om behörighet för lärare samt vilka krav i
övrigt som enligt skollagen skall gälla vid anställning av lärare.
Utredningen skall enligt de ursprungliga direktiven redovisa sitt
uppdrag den 31 maj 2007. På grund av det förändrade och ut-
vidgade uppdraget förlängs utredningstiden.
3
Bakgrund
Nuvarande reglering av läraryrket
Enligt 2 kap. 3 § skollagen (1985:1100) är kommuner och
landsting skyldiga att för undervisningen använda lärare, för-
skollärare eller fritidspedagoger som har en utbildning avsedd
för den undervisning de i huvudsak skall bedriva. Undantag får
endast göras om personer med sådan utbildning inte finns att
tillgå eller det finns något annat särskilt skäl med hänsyn till
eleverna.
Behörig att anställas som lärare, förskollärare eller fritids-
pedagog i det offentliga skolväsendet utan tidsbegränsning är,
1.
den som har svensk lärarexamen, respektive barn- och ungdoms-
pedagogisk examen som regeringen med stöd av 1 kap. 11 § hög-
skolelagen (1992:1434) har meddelat föreskrifter om, eller mot-
svarande äldre utbildning, med huvudsaklig inriktning på den
undervisning anställningen avser, eller
2.
den som av Högskoleverket har fått ett behörighetsbevis.
Högskoleverket är s.k. behörig myndighet för läraryrket vilket
innebär att verket, efter ansökan och prövning, utfärdar be-
hörighetsbevis för lärare med utländsk utbildning enligt förord-
ningen (1999:1421) om behörighetsbevis för lärare med ut-
ländsk utbildning.
Under vissa förutsättningar får, enligt 2 kap. 4 § andra
stycket skollagen, den som inte är behörig ändå anställas utan
tidsbegränsning om det saknas behöriga sökande. Den som inte
uppfyller kraven får, enligt 2 kap. 5 § skollagen, anställas som
lärare, förskollärare eller fritidspedagog för högst ett år i sänder.
Av 9 kap. 16 b § skollagen följer att bestämmelserna om be-
hörighet för anställning även gäller fristående skolor.
Inom förskoleverksamheten och skolbarnsomsorgen finns i
dag inga behörighetsregler. Däremot stadgas i 2 a kap. 3 § andra
stycket skollagen att det för bedrivande av förskoleverksamhet
och skolbarnsomsorg skall finnas personal med sådan utbild-
ning eller erfarenhet att barnens behov av omsorg och en god
pedagogisk verksamhet kan tillgodoses.
4
För stor andel lärare saknar behörighet
Andelen lärare i skola och vuxenutbildning som saknar be-
hörighet har ökat markant sedan 1990-talet. Statens skolverks
årliga statistik för år 2005 visar att drygt 17 procent av alla
lärare med tillsvidare- eller visstidsanställning i grundskolan
saknar en pedagogisk högskoleutbildning. Omkring 10 procent
av alla lärare med tillsvidareanställning i grundskolan saknar
pedagogisk högskoleutbildning, trots att intentionerna har varit
att obehöriga lärare endast i undantagsfall skall få anställas tills
vidare.
Av Skolverkets årliga statistik framgår inte om lärare som
har en pedagogisk högskoleutbildning undervisar i de ämnen
eller de skolformer/årskurser som de har utbildning för. I en
särskild undersökning gjord läsåret 2002/03 framkom dock att
så många som 30–40 procent av lärarna i årskurs 7–9 saknade
både lärarutbildning och utbildning i det ämne de undervisade i
(Skolverkets rapport nr 250).
I gymnasieskolan saknar drygt 23 procent av alla lärare
pedagogisk högskoleutbildning. Motsvarande uppgift för den
kommunala vuxenutbildningen (komvux) är 24 procent. I
gymnasieskolan och inom komvux är andelen obehöriga lärare
med tillsvidareanställning betydligt högre än i grundskolan, 15
respektive 23 procent. Här finns det även stora skillnader be-
roende på vilket ämne läraren undervisar i. Av yrkeslärarna
saknar 33 procent pedagogisk högskoleutbildning. Andelen
varierar dock inom olika yrkesområden. Av lärare med inrikt-
ning mot fordonstekniska ämnen saknade 45 procent lärar-
examen hösten 2005.
I fristående skolor motsvarande grundskolan och gymnasie-
skolan är andelen lärare med pedagogisk högskoleutbildning
väsentligt lägre än i kommunala skolor.
Riksrevisionens granskning visar på otydliga regler
Riksrevisionen genomförde under åren 2004/05 en granskning
av statens insatser för att undervisningen i skolan skall bedrivas
av lärare med rätt utbildning. I rapporten Rätt utbildning för
undervisningen – Statens insatser för lärarkompetens (RiR
5
2005:19) uttrycker Riksrevisionen farhågor för att en stor del av
undervisningen bedrivs av obehöriga lärare och understryker
lärarkompetensens betydelse som en av de viktigaste faktorerna
för måluppfyllelse och kvalitet i skolan.
Riksrevisionen anser att utformningen av skollagens be-
stämmelser om kraven på lärares utbildning har öppnat för
skilda tolkningar av huvudmän och rektorer. I intervjuer som
Riksrevisionen genomfört har det framkommit att rektorer och
huvudmän kan tolka skollagens krav på många olika sätt. En
samstämmig bild är att rektorer och huvudmän är medvetna om
kraven på lärarexamen för att få tillsvidareanställa lärare. Där-
emot är osäkerheten större när man skall bedöma vilken utbild-
ningsinriktning som passar en viss anställning. För att få under-
visa i skolan krävs att lärarna har ”en utbildning avsedd för den
undervisning de i huvudsak skall bedriva”. Riksrevisionen
menar att lagen i denna del inte är tydlig med i vilka avseenden
utbildningen skall vara inriktad mot undervisningen. Riks-
revisionens slutsats är att skollagens krav på hur lärare får an-
vändas är otydliga och att detta kan medföra stor variation i hur
skollagen tillämpas. Riksrevisionen rekommenderar regeringen
att överväga att förtydliga skollagens kompetenskrav.
Lärare för kvalitet och måluppfyllelse
Den målstyrda skolan och samhällsförändringarna ställer nya
och högre krav på lärarna jämfört med i den tidigare, regel-
styrda skolan. Det förutsätts att lärarna tillsammans med led-
ning och kollegor utför ett kvalificerat pedagogiskt arbete på
lokal nivå med att tolka och precisera de nationella målen och
med att löpande utveckla och anpassa undervisningen, så att
varje elev ges förutsättningar att nå målen i varje ämne. Därut-
över ställs högre krav på att kunna utvärdera hur elever ligger
till i förhållande till de nationella målen, förmåga att analysera
behov av individanpassade stödinsatser, dokumentera och
reflektera över sitt arbete samt utveckla en demokratisk dialog
med barn och elever. Lärare arbetar i dag i ett perspektiv av
livslångt lärande och där informationstekniken är ett viktigt
inslag i verksamheten.
6
Lärarna i skolan har därmed fått ett tydligare ansvar för
elevernas utveckling mot målen. Elever som har svårigheter i
skolarbetet har rätt till det stöd som krävs för att uppnå skolans
mål. Detta ställer särskilda krav på lärarna när det gäller insikt i
och kunskap om elevers behov och pedagogisk planering. Sam-
arbetet med hemmet kring barns och ungdomars skolarbete och
resultat utgör en viktig del av en lärares uppdrag.
Det systematiska kvalitetsarbetet i en mål- och resultatstyrd
skola innebär att lärarna har fått ökat ansvar att delta i arbetet
med uppföljning, utvärdering och utveckling. Lärare i skolan
har också fått andra förutsättningar och ett tydligare ansvar för
bedömning och betygssättning. Många lärare medverkar i den
verksamhetsförlagda delen av lärarutbildningen och påverkar på
så sätt lärarutbildningen och bidrar till introduktionen av nya
lärare i yrket. Lärarens uppdrag har alltså successivt blivit
bredare och mer komplext.
Behovet av att utreda behörighet och auktorisation för
lärare
Elevernas måluppfyllelse
Resultaten i svensk skola måste förbättras. Såväl nationella som
internationella granskningar visar att elevers resultat försämras
på flera områden, bl.a. i naturvetenskapliga ämnen och mate-
matik.
Resultaten i OECD:s senaste kunskapsmätning av 15-åringar
i skolan (Program for International Student Assessment, PISA),
IEA:s undersökning av kunskaper i matematik och naturveten-
skap hos svenska elever i gymnasieskolans avgångsklasser
(Third International Mathematics and Science Study,TIMSS)
samt den nationella utvärderingen av grundskolan (NU-03) ger
alla tydliga signaler om att kraftfulla insatser måste göras för att
utvecklingen skall kunna vändas i en positiv riktning.
Forskning och utvärderingar visar att lärares kompetens är
en viktig faktor för elevers resultat. Därför är det viktigt att
eleverna undervisas av lärare med utbildning av hög kvalitet
och rätt inriktning. Regeringen avser att tillsätta en utredning i
7
syfte att kvalitetssäkra utbildningen. Regeringen har också avi-
serat att ca två miljarder kronor skall avsättas under en treårs-
period för att stärka verksamma lärares kompetens genom fort-
bildning, vidareutbildning samt möjligheter till forskarutbild-
ning. Dessa insatser bör kompletteras med skärpta krav på att
huvudmännen använder sig av lärare som har en utbildning för
den undervisning de skall bedriva och ett auktorisationssystem
för lärare som gör det möjligt att ställa ytterligare kvalitetskrav
utöver lärarexamen.
Tydligare och skarpare behörighetsregler
Skolverkets analyser visar att det är viktigt för elevens lärande
att läraren har såväl lärarutbildning som utbildning i det ämne
han eller hon undervisar i (Skolverkets rapport 282). Det är mot
denna bakgrund inte acceptabelt att en stor del av undervis-
ningen i landets skolor bedrivs av lärare utan adekvat utbild-
ning. Om det inte sker någon ändring riskeras utbildningens
kvalitet.
Vidare visar Riksrevisionens granskning att skollagens
reglering avseende lärare är otydlig och att tillämpningen varie-
rar mellan olika skolor. Som framgår av Skolverkets läges-
bedömning 2006 anser verket att det är angeläget att kravet på
lärares pedagogiska kompetens och ämneskompetens preciseras
så att det blir tydligare vad begreppet behörig står för (Skol-
verkets rapport 288). Regeringen delar bedömningen att det i
skollagen bör tydliggöras vilka kompetenskrav som skall gälla
för anställning av lärare.
Samma behörighetskrav som gäller för kommunala skolor
bör också gälla för fristående skolor och undervisning som sker
på entreprenad.
Behov av en utveckling av läraryrket
Lärares kompetens och behovet av att utveckla läraryrket
diskuteras i flera aktuella rapporter. I OECD-rapporten
Teachers Matter: Attracting, Developing and Retaining
Effective Teachers, som publicerades 2005, är utgångspunkten
att lärares insatser har stor betydelse. OECD menar att ambitio-
8
nen hos alla länder som deltagit i studien är att förbättra sina
skolor för att svara upp mot högre sociala och ekonomiska för-
väntningar i samhället i ett tillväxtperspektiv.
Enligt OECD är det viktigt att tydligt formulera vad lärare
förväntas kunna och prestera i särskilda kompetensprofiler som
skall vara förankrade i hela systemet. Av kompetensprofilerna
skall det framgå vikten av djupa ämneskunskaper, pedagogisk
skicklighet, förmågan att arbeta effektivt i en skolmiljö med
heterogena elevgrupper och många kollegor, samt förmågan att
både själv kunna utvecklas och att kunna bidra till hela skolans
och yrkets utveckling. Kompetensprofilerna bör enligt OECD
sannolikt se olika ut för t.ex. nyutexaminerade lärare, mer ruti-
nerade lärare och lärare med särskilt ansvarsfulla uppgifter.
I promemorian ”Att fånga kunnandet om lärande och under-
visning – Om villkoren för skolledare och lärare att ta del av
systematiskt framtagen kunskap om utbildningsverksamhet” (Ds
2005:16), förs en diskussion om dels vikten av att lärare och
skolledare tar till sig forskningsbaserad kunskap för sin egen
yrkesutveckling, dels behovet av olika kvalificeringsnivåer för
läraruppdraget utifrån skolans omfattande verksamhet. Ut-
redarens slutsats är att det finns ett allt tydligare behov av att
differentiera mellan lärares yrkeskvalifikationer, som i sin tur
utgår från den mängd kvalificerade och mångfasetterade upp-
gifter som läraruppdraget rymmer. Vidare behöver forsknings-
baserad kunskap enligt utredaren få bättre fäste inom skolorna.
Skolverket skriver i sin lägesbedömning 2005 (Skolverkets
rapport nr 264) att det är viktigt för skolans resultatförbättring
att kraven på lärarprofessionen stärks och förtydligas. Skol-
verket bedömer att lärarauktorisation skulle kunna ge möjlighet
att ställa vissa krav på utövande lärare oberoende av vilken
lärarutbildning de har gått. Nationell lärarauktorisation skulle
enligt verket kunna främja en ökad måluppfyllelse i skolan. Det
skulle också enligt verket kunna öka statusen för läraryrket och
bidra till att säkra lärartillgången på längre sikt.
9
Auktorisation för lärare bör införas
För elevernas kunskapsutveckling är lärarnas kompetens och
engagemang av avgörande betydelse. För att öka elevernas
måluppfyllelse i den mål- och resultatstyrda skolan krävs
incitamentsstrukturer som premierar fortbildning samt ansvars-
tagande för att utveckla skolans verksamhet. Regeringen be-
dömer därför att det är nödvändigt att pröva nya vägar för att
utveckla läraryrket och höja kvaliteten i verksamheten.
Auktorisation av lärare är enligt regeringens mening ett sätt
att kvalitetssäkra och utveckla verksamheten. Det är likaså ett
sätt att utifrån verksamhetens behov lyfta fram lärare med sär-
skilt ansvar för utvecklings- och kvalitetsarbetet. Ett auktorisa-
tionssystem bidrar till läraryrkets professionalism genom att
tydliggöra, inte minst gentemot elever och vårdnadshavare,
vilka krav som ställs på lärares kompetens och behovet av ut-
veckling inom yrket. Genom auktorisation främjas också natur-
liga karriärvägar inom läraryrket.
Läraryrkets komplexitet har ökat och det bör därför prövas
om vissa arbetsuppgifter, exempelvis ansvar för ämnesutveck-
ling, handledning av blivande lärare i den verksamhetsförlagda
delen av lärarutbildningen, mentorskap för obehöriga eller ny-
utexaminerade lärare, bör vara förbehållna lärare som utöver
behörighet har skaffat sig ytterligare kompetens och yrkeser-
farenhet. Ett auktorisationssystem som är kopplat till lärares
befogenheter leder därmed till ökad kvalitetssäkring av vissa
arbetsuppgifter. När det gäller lärares myndighetsutövning, så-
som betygssättning, kan det finnas skäl att pröva om arbetsupp-
gifterna bör kopplas till krav på lärares behörighet, yrkesetik
och erfarenhet. Det finns även skäl att pröva om lärares driv-
krafter för kvalificerad fortbildning kan förstärkas genom ett
auktorisationssystem.
Regeringens bedömning är också att en auktorisation för
lärare kan öka läraryrkets status och därmed bidra till att fler
engagerade och motiverade studenter söker sig till yrket.
Mot bakgrund av vad som anförts om lärarkompetensens
betydelse för elevernas kunskapsutveckling anser regeringen att
det finns behov av att införa ett system för auktorisation av
10
lärare. För att öka likvärdigheten i skolans kvalitet skall
systemet vara statligt sanktionerat. Det får dock inte leda till att
anställningsförfarande eller lönesättning av lärare centraliseras.
Uppdraget
Utredaren skall se över skollagens reglering av lärares kompe-
tens i syfte att stärka kvaliteten i verksamheten och förbättra
elevernas måluppfyllelse.
Utredarens överväganden skall avse förskolan och fritids-
hemmet oavsett huvudman samt det offentliga skolväsendet och
motsvarande fristående skolor.
Utredaren skall belysa förslagens konsekvenser för olika
lärarkategorier, huvudmän och verksamhetsformer.
Tydligare behörighetsregler
Utredaren skall lämna förslag till utformning av behörighets-
regler för lärare. Reglerna skall vara desamma oavsett huvud-
man och de skall även omfatta utbildning på entreprenad. Ut-
redaren skall lämna förslag till hur skollagens bestämmelser i
större utsträckning än i dag kan spegla vikten av att lärare
undervisar i de ämnen och årskurser som de har utbildning för.
Utredaren skall särskilt uppmärksamma hur bestämmelserna
kan skärpas när det gäller huvudmännens möjligheter att
tillsvidareanställa personer utan lärarexamen som lärare och
kravet på behörighet för tillsvidareanställning i skolan.
Statligt auktorisationssystem
Utredaren skall lämna förslag till utformningen av ett statligt
auktorisationssystem. Förslagen skall bl.a. avse hur ett sådant
system kan organiseras, genomföras och följas upp. Utredaren
skall vidare bedöma vilka villkor för auktorisation som staten
skall kunna ställa. Auktorisation av lärare skall bygga på skol-
lagens bestämmelser om behörighet för tillsvidareanställning
som lärare. Ett grundläggande krav skall vara behörighet
11
Utredaren skall bedöma vilka lärarkategorier som bör om-
fattas av auktorisation. Utredaren skall också lämna förslag till
hur redan anställda lärare kan inordnas i ett system med lärar-
auktorisation samt redovisa på vilka grunder en auktorisation
skall kunna omprövas och i så fall vilken organisation som
krävs för detta. Utredaren skall också överväga om det finns
behov av flera kvalifikationssteg inom ett system med auktori-
sation av lärare och vad dessa i så fall skall grundas på.
Utredaren skall vidare pröva hur ansvar för vissa centrala
arbetsuppgifter, till exempel betygssättning, att vara med-
bedömare vid betygssättning eller lärarutbildare inom ramen för
den verksamhetsförlagda delen av lärarutbildningen, kan
kopplas till ett auktorisationssystem. Utredaren skall även pröva
hur lärares drivkrafter för kvalificerad fortbildning kan för-
stärkas genom ett auktorisationssystem.
Uppdraget skall omfatta en analys av lärare hos både offent-
liga och fristående huvudmän. Utredaren skall beakta att det
föreslagna auktorisationssystemet blir tillämpligt på arbets-
givare och arbetstagare som inte är organiserade (föreningsfri-
heten).
Utredaren skall inte lämna förslag när det gäller lärarutbild-
ningen men är utifrån sina förslag oförhindrad att peka på frågor
som bör belysas vid en framtida översyn av lärarutbildningen.
Ytterligare utgångspunkter
Utredaren skall utgå från rådande ansvarsfördelning mellan stat
och kommun och från att skolan är en målstyrd verksamhet. I
uppdraget ingår inte att föreslå ett ändrat system för lärares
lönesättning eller anställningsförfarande.
Utredaren skall bedöma vilka konsekvenser utredningens
förslag har för huvudmännens möjlighet att rekrytera och an-
ställa personal.
Utredaren skall beakta gällande bestämmelser på arbets-
rättens område och gällande avtal mellan arbetsmarknadens
parter.
Utredaren skall också redovisa konsekvenserna av förslaget
som avser behörighet, för lärarnas möjlighet att få sina yrkes-
12
kvalifikationer erkända i andra EU-länder enligt Europaparla-
mentets och rådets direktiv 2005/36/EG av den 7 september
2005 om erkännande av yrkeskvalifikationer samt hur lärare
från andra EU-länder eller länder utanför EU/EES-området kan
bli auktoriserade i Sverige. Utredaren skall även i övrigt beakta
de EG-direktiv, konventioner eller överenskommelser som är
relevanta i sammanhanget och som Sverige har genomfört eller
åtagit sig att följa.
Utredaren skall utgå från skolans behov av stärkt kompetens
och ökade drivkrafter för att kvalitetssäkra verksamheten samt
analysera erfarenheter och regelverk från hälso- och sjukvården
eller yrken inom andra sektorer i samhället som kan vara rele-
vanta.
Slutligen ingår i uppdraget att göra vissa internationella jäm-
förelser och studera hur lärares kompetens och drivkrafter för
förstärkt skolutveckling samt reglering av läraryrket genomförs
i andra länder. Skillnader i skolsystem skall beaktas i analysen.
Genomförande och redovisning av uppdraget
Utredaren skall samråda med Sveriges Kommuner och Lands-
ting, Friskolornas Riksförbund, Lärarförbundet och Lärarnas
riksförbund. Utredaren skall också samråda med den ovan
aviserade utredningen om kvalitetssäkring av lärarutbildningen.
Utredaren skall även inhämta synpunkter från Skolverket,
Myndigheten för skolutveckling samt Sveriges skolledarför-
bund, företrädare för elevorganisationer samt andra berörda
myndigheter och intresseorganisationer. Synpunkter skall även
inhämtas från Högskoleverket, bl.a. i dess egenskap av behörig
myndighet för erkännande av utländska utbildningar.
Utredaren skall i sina förslag beakta de slutsatser som fram-
kommer i Statskontorets utredning om obehöriga lärare (dnr
2006/5719/S) samt relevant forskning på området.
Vidare skall utredaren redovisa de författningsändringar som
följer av utredarens förslag samt de ekonomiska konsekven-
serna av förslagen för såväl staten som kommunerna och lands-
tingen.
13
Senast den 1 november 2007 skall utredaren redovisa de för-
slag som avser behörighet, undervisning i de ämnen och års-
kurser som läraren har utbildning för samt vilka krav i övrigt
som enligt skollagen skall gälla vid anställning av lärare. Upp-
draget skall slutredovisas senast den 1 mars 2008.
(Utbildnings-
och
kulturdepartementet)