Dir. 2006:19
Översyn av grundskolans mål- och
Kommittédirektiv
Översyn av grundskolans mål- och
uppföljningssystem m.m.
Dir.
2006:19
Beslut vid regeringssammanträde den 9 februari 2006
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall se över hur mål- och upp-
följningssystemen för grundskolan och motsvarande skolformer
kan stärkas och utvecklas för att kvaliteten i utbildningen skall
förbättras.
Avsikten med översynen är att bidra till ökad måluppfyllelse
genom att skolans uppdrag görs tydligare. Målsystemet skall
vara tydligt för dem som är verksamma i skolan och enkelt att
kommunicera med elever och vårdnadshavare. Utredaren skall
pröva hur målsystemet kan förtydligas och utvecklas, bl.a. mot
bakgrund av svårigheterna att genomföra dagens system med
mål att sträva mot och mål att uppnå. Utredaren skall dessutom
lämna förslag till ett system med mål och avstämningstillfällen
vid fler tillfällen under skoltiden än i dag, bl.a. för de yngre
åldrarna.
Med utgångspunkt i sina förslag om ett förändrat målsystem
skall utredaren lämna förslag till justeringar i läroplanen för det
obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och fritidshemmet
(Lpo 94). Utredaren skall också visa hur det förändrade mål-
systemet kan genomföras i kursplanerna genom att lämna
förslag till hur ett urval av grundskolans kursplaner bör föränd-
ras och hur uppföljningssystemet bör anpassas.
Utredaren skall senast den 1 maj 2007 redovisa sina bedöm-
ningar och förslag till regeringen.
2
Bakgrund
Den decentralisering av skolan som skedde i början av 1990-
talet innebar att skolhuvudmannen fick hela ansvaret för att
utbildningen genomförs i enlighet med de nationella målen.
Mål- och resultatstyrning blev den bärande principen för sko-
lans styrning. Reformen har sedan följts upp med olika åtgärder
i syfte att stärka tillämpningen av målstyrningens principer,
bl.a. genom en utveckling av uppföljnings- och utvärderings-
systemen.
Styrningen av grundskolan och motsvarande skolformer sker
dels genom ett regelverk som består av skollagen (1985:1100),
inklusive timplanen, skolformsförordningarna, läroplanen för
det obligatoriska skolväsendet, förskoleklassen och
fritidshemmet (Lpo 94) och kursplanerna, dels genom olika
system och instrument för att följa upp och kontrollera hur
målen nås. Uppföljningen och utvärderingen av hur målen nås
skall ske på individnivå för varje elev, på skolnivå, på huvud-
mannanivå samt på nationell nivå.
Grunden för Lpo 94 och dagens kursplaner lades av 1991 års
Läroplanskommitté i betänkandet Skola för bildning (SOU
1992:94) och genom regeringens bedömningar och förslag i
propositionen om en ny läroplan för grundskolan, sameskolan,
specialskolan och den obligatoriska särskolan (prop.
1992/93:220). Regeringen konstaterade att i det nya
styrsystemet ingår uppföljning och utvärdering som de viktiga
instrument med vilka staten, huvudmännen och de ansvariga i
skolan kan avläsa graden av måluppfyllelse och bedöma
utbildningens resultat. Målen skulle således, på olika nivåer,
utformas för att kunna följas upp och utgöra grunden för en
resultatbedömning.
En utgångspunkt för reformen var också att en mål- och
resultatorienterad styrning av skolan innebär att verksamheten
varken behöver eller skall detaljstyras med avseende på innehåll
och utformning. I stället var avsikten att de nationellt uppsatta
målen skall styra verksamheten genom att ligga till grund för
lokalt utformade verksamhetsmål och undervisningsmål.
3
Mål att sträva mot – mål att uppnå
Läroplanskommittén konstaterade att den förändrade styrningen
och kravet på ökad valfrihet ställde tre krav på utformningen av
läroplaner och kursplaner (SOU 1992:94, s. 142 f.):
För det första måste läroplanerna klart ange en värdegrund
utifrån vilken skolans normer och handlingar mot enskilda ele-
ver formas och utifrån vilken prioriteringar vad gäller resurser
och tonvikt i innehållet kan göras.
För det andra måste målen utformas på ett sådant sätt att de
anger vad skolan skall sträva mot och arbeta efter och att det
lokalt går att utforma specifika undervisningsmål. Utvärde-
ringen av strävansmålen skulle enligt Läroplanskommittén ge
signaler till skolan om verksamhetens faktiska kvalitet. För
kursplanernas del skulle strävansmålen ge underlag för lärares
urval av innehåll.
För det tredje måste även uppnåendemål anges för att ge
referenspunkter för såväl den nationella som den lokala utvärde-
ringen och betygssättningen. Sådana mål är enligt kommittén
relaterade till likvärdigheten och gör det möjligt att göra jämfö-
relser av kvaliteten. Läroplanskommittén föreslog att upp-
nåendemålen skulle uttryckas i de kunskaper och erfarenheter
som eleven skall ha efter det femte skolåret respektive vid
utbildningens slut.
Regeringen ställde sig i princip bakom den av Läroplans-
kommittén föreslagna modellen, men valde att uttrycka det som
mål att sträva mot och mål att uppnå (se prop. 1992/93:220,
s. 29 f.).
Mål för årskurserna 5 och 9
Läroplanskommittén föreslog vidare att den nationella regler-
ingen på tre stadier i timplanen – lågstadiet, mellanstadiet och
högstadiet – skulle upphöra. Kommittén föreslog samtidigt att
timplanen skulle fastställas med en uppdelning mellan års-
kurserna 1–5 respektive 6–9. Riksdagen beslutade på regering-
ens förslag om en timplan helt utan stadieindelning.
4
Regeringen och riksdagen tog dock fasta på Läroplanskom-
mitténs tankar att i kursplanerna definiera mål att uppnå efter
den femte respektive nionde årskursen. Tidigare hade mål
definierats för respektive stadium, dvs. efter tredje, sjätte och
nionde årskurserna. Regeringen ansåg att centralt fastställda
krav som varje elev skall ha möjlighet att uppnå efter femte
skolåret fyller flera funktioner. Det behövdes enligt regeringens
uppfattning en nationell avstämningstidpunkt under den nio-
åriga skolgången, som kunde ligga till grund för inte bara lokal
utan även för nationell utvärdering. Resultatet blev ett system
med nationella prov för årskurs 5 och 9 i anslutning till de
nationella målen och betygskriterier för årskurs 9.
Uppföljning
I propositionen om en ny läroplan m.m. (prop. 1992/93:220)
konstaterade regeringen att uppföljning och utvärdering är
viktiga instrument med vilka staten, huvudmännen och de
ansvariga i skolan kan avläsa graden av måluppfyllelse och
bedöma utbildningens resultat. Regeringen underströk att den
lokala bedömningen skulle ses som en utvärdering av skolans
resultat snarare än av den enskilde elevens, men konstaterade
samtidigt att avstämningen var viktig även för eleverna och
deras föräldrar. Regeringen betonade också att de föreslagna
avstämningstillfällena inte innebar att lärarna undantogs
ansvaret för att kontinuerligt utvärdera elevernas kunskaper och
utveckling. Som ett ytterligare stöd för skolans egen utvärdering
och avstämning mot de nationella målen föreslog regeringen
diagnostiska prov vid två tillfällen, dels mellan första året och
avstämningen i år 5, dels mellan avstämningstillfället och
grundskolans slut. Riksdagen instämde i regeringens förslag
(bet.1993/94:UbU1, rskr. 1993/94:82).
Utvecklingen efter reformen
Målsystemet har varit föremål för återkommande diskussioner
sedan Lpo 94 infördes. Det gäller främst konstruktionen med
5
mål att sträva mot och mål att uppnå. Även antalet måltillfällen
i grundskolan och motsvarande skolformer samt uppföljningen
av hur målen nås har diskuterats.
Mål att sträva mot – mål att uppnå
I regeringens skrivelse Utvecklingsplan för förskola, skola och
vuxenutbildning – kvalitet och likvärdighet (skr. 1996/97:112)
framhölls att målen att uppnå i grundskolan tycktes ha blivit
såväl planerings- som bedömningsmål. Mål att uppnå upp-
fattades som en sorts grundkurs och mål att sträva mot som en
överkurs. Regeringen underströk att målen att sträva mot är de
som skall utgöra utgångspunkten för arbetet i skolan.
I Grundskola för bildning
–
Kommentarer till läroplan,
kursplaner och betygskriterier pekade även Statens skolverk
redan år 1996 på att tolkningen av mål att sträva mot och mål
att uppnå utgjorde ett problem. Verket menade att det är att
vända reformen upp och ned att utgå från mål att uppnå och
först därefter arbeta mot mål att sträva mot. Verket underströk
att mål att sträva mot skall styra undervisningen och prägla allt
arbete i skolan.
Hösten 2001 föreslog en arbetsgrupp inom dåvarande
Utbildningsdepartementet i promemorian Samverkande
styrning. Om läroplanerna som styrinstrument (Ds 2001:48) att
den nuvarande målstrukturen med två målnivåer – mål att sträva
mot och mål att uppnå – skulle ses över och ersättas med en
målnivå. Arbetsgruppen menade att de nationella målen borde
läggas till grund såväl för den lokala planeringen och undervis-
ningen som för beskrivningar av vilka krav som skall ställas på
prestationer och därmed vilka betyg som skall sättas.
I samband med rapporteringen av den nationella utvärde-
ringen av grundskolan 2003 (Skolverkets rapport 250) pekade
Skolverket på en ”målträngsel” som bl.a. beror på att det finns
ett stort antal mål och att gamla mål lever kvar parallellt med
nya. Verket konstaterade att lösningen möjligen finns i hur
styrdokumentens uppdrag, i form av mål att sträva mot och mål
att uppnå, uppfattas. En möjlig väg skulle enligt Skolverket vara
6
att, utan att därför sänka ambitionsnivån, minska antalet
huvudsakliga ämnesmål. Tillsammans med en ökad precisering
kan det ge en ökad samstämmighet i tolkningen och därmed i
inriktningen av undervisningen.
I Skolverkets lägesbedömning 2005 (Skolverkets rapport nr
264) slog verket fast att en viktig förutsättning för måluppfyl-
lelse är att de nationella styrdokumenten uppfattas som funktio-
nella och styrande för kommuners och skolors verksamhet.
Samtidigt konstaterades att studier visar att kursplanernas
struktur och innehåll uppfattas som otydliga av lärare. Tydligare
kursplaner med ökad konkretisering av målen och ett mer
lättillgängligt språk skulle enligt verket underlätta för lärare att
kommunicera målen med elever och föräldrar. Verket menade
också att tydligare kursplaner främjar en likvärdig bedömning
och rättvis betygssättning samt ger ett ökat stöd för skolors upp-
följning och bedömning av grundläggande kunskaper och fär-
digheter.
Timplanedelegationen konstaterade i sitt slutbetänkande
Utan timplan – för målinriktat lärande (SOU 2005:101) att
dagens målsystem upplevs som komplicerat och av många
missuppfattas som en trappa, där en elev först skall nå mål att
uppnå för att sedan gå vidare mot mål att sträva mot. Enligt
delegationen är det också problematiskt att mål att uppnå ofta
blir de enda mål som eleven möter. Delegationen konstaterade
vidare att antalet mål i olika ämnen och målens abstraktionsnivå
uppfattas som ett problem, även om det enligt delegationen
finns skolor och lärare som fullt ut tagit till sig systemet och ser
det som ett stöd i sitt arbete. Delegationen uteslöt inte ett
system med en målnivå, men konstaterade att det är logiskt att
skilja på dels målen som verksamheten skall sträva och följas
upp mot, dels de mål som varje elev minst bör nå och som bör
följas upp och utvärderas löpande på individnivå.
Antalet måltillfällen
Under senare år har röster successivt höjts för att mål att uppnå
behöver definieras för ytterligare ett eller två tillfällen under
grundskoletiden. Framför allt har argument framförts om att det
7
finns behov av mål tidigare än för år 5, bl.a. för att göra det
möjligt att tidigt följa upp hur eleverna utvecklas mot målen
främst vad gäller basfärdigheterna. I Skolverkets lägesbedöm-
ning 2005 görs exempelvis bedömningen att det finns behov av
att utreda hur kursplanerna i svenska och matematik kan komp-
letteras med mål för de lägre årskurserna.
Timplanedelegationen menar i sitt slutbetänkande att mål för
fler tillfällen under grundskoletiden skulle stärka målstyrningen
ytterligare och underlätta för skolorna. Det finns enligt delega-
tionen i första hand anledning att överväga behovet av att tyd-
liggöra vilka basfärdigheter eleverna bör ha efter det andra eller
tredje året i grundskolan. Mål för fler tillfällen i grundskolan
skulle också göra det lättare att följa upp och utvärdera målupp-
fyllelsen på alla nivåer i systemet. Delegationen anser därför att
mål bör fastställas för fler tillfällen under grundskolans nio år
än i år 5 och år 9 och då särskilt för basfärdigheter under de
tidiga åren.
Uppföljningssystemet
Ett mål- och resultatstyrt skolsystem förutsätter väl fungerande
uppföljning. Det gäller för alla nivåer i systemet, dvs. för den
enskilde eleven, på skolnivå, på huvudmannanivå och på natio-
nell nivå. Samtidigt är uppföljningssystemen beroende av hur
målsystemet är utformat. Exempelvis kan måluppfyllelsen
svårligen följas upp på nationell nivå för år i grundskolan där
det saknas nationella mål. På lokal nivå måste det dock alltid
finnas en kontinuerlig planering och uppföljning av utveck-
lingen mot målen.
Sedan Lpo 94 trädde i kraft har regeringen vidtagit en rad
åtgärder för att stärka uppföljnings- och utvärderingssystemen
samt för att stärka det systematiska kvalitetsarbetet på alla
nivåer i systemet. I regeringens utvecklingsplan för förskola,
skola och vuxenutbildning år 1997 (skr. 1996/97:112)
aviserades en satsning på att stödja kvalitetsutvecklingen inom
skolan som bl.a. resulterade i förordningen (1997:702) om
kvalitetsredovisning inom skolväsendet m.m.. Enligt
8
förordningen skall varje kommun och skola årligen upprätta
skriftliga kvalitetsredovisningar.
I regeringens skrivelse Utbildning för kunskap och
jämlikhet – regeringens utvecklingsplan för kvalitetsarbetet i
förskola, skola och vuxenutbildning (skr. 2001/02:188)
aviserades att kvalitetsarbetet skulle stärkas ytterligare på alla
nivåer i utbildningssystemet. Regeringen slog fast att det måste
finnas väl utvecklade former för att säkra kvaliteten i
verksamheten.
Det handlade bl.a. om åtgärder i syfte att förbättra informa-
tionen om och planeringen av den enskilde elevens studieut-
veckling. Genom förordningsändringar har regeringen förtydli-
gat att den information som ges vid utvecklingssamtalet bör
grunda sig på en utvärdering i relation till målen i läroplanen
och i kursplanerna. Vidare är skolan skyldig att ge ett skriftligt
omdöme om en elev inte nått målen i ett ämne eller ämnesblock
i slutet av det nionde skolåret. Alla elever i den obligatoriska
skolan skall vidare från och med vårterminen 2006 ha en skrift-
lig individuell utvecklingsplan.
Sedan år 1997 är kvalitetsredovisningen ett centralt doku-
ment vid utvärderingen av skolans resultat och måluppfyllelse.
Ytterst syftar arbetet med kvalitetsredovisning till att främja
kommunernas och verksamheternas lokala kvalitets- och
utvecklingsarbete. Den svarar också för information om verk-
samhetens utveckling till elever, föräldrar och allmänhet samt
utgör underlag för myndigheterna i deras arbete. Fr.o.m. hösten
2005 omfattas även kommunens förskoleverksamhet och
skolbarnsomsorg av kravet på kvalitetsredovisning.
Skolverkets system med nationella prov, diagnostiska instru-
ment och kommentarmaterial är en viktig del av uppföljnings-
systemet. Skolverket fick i slutet av år 2004 regeringens upp-
drag (U2004/5293/S) att vidareutveckla det nationella prov-
systemet. Målet är förbättrade studieresultat och en ökad enhet-
lighet i hela landet när det gäller bedömning av resultat och vid
betygssättning.
För grundskolan består provsystemet av nationella ämnes-
prov i år 5 och år 9. Proven är obligatoriska för år 9. De omfat-
tar svenska/svenska som andraspråk, engelska och matematik.
9
Provsystemet består också av olika diagnostiska material samt
en provbank, som hittills främst innehållit material för gym-
nasieskolan. I provuppdraget ingår vidare att på urvalsbasis
genomföra en försöksverksamhet med insamling av resultaten
från de nationella ämnesproven i grundskolans år 5 och special-
skolans år 6, som grund för utformningen av en reguljär insam-
ling.
Skolverket arbetar med att utveckla ett stickprovsbaserat
system för rullande kunskapsutvärdering för samtliga ämnen i
grundskolan (motsvarande de kunskapsutvärderingar som ge-
nomförts i samband med Skolverkets nationella utvärdering av
grundskolan 2003).
I bl.a. Skolverkets lägesbedömning 2005 konstateras att en
tidig och tydlig uppföljning och bedömning av elevernas
kunskapsutveckling är en nödvändig väg till bättre resultat för
grundskolan. Verket konstaterar att det i dag är alltför få skolor
som kontinuerligt följer upp och bedömer kunskaper i andra
ämnen än svenska, matematik och engelska. Skolverket bedö-
mer att obligatorisk skriftlig information till elev och vårdnads-
havare i relation till målen i år 5 bör införas. Verket menar
också att de nationella proven i år 5 bör vara obligatoriska.
Timplanedelegationen betonar i sitt slutbetänkande vikten av
att ytterligare utveckla arbetet med att följa och utvärdera mål-
uppfyllelsen på individnivå, på skol- och huvudmannanivå samt
på nationell nivå. Delegationen anser att en positiv effekt av om
mål införs för fler tillfällen under grundskolans nio år är att det
förbättrar förutsättningarna för att följa utvecklingen på alla
nivåer i systemet. Delegationen menar att det krävs ytterligare
insatser för att stödja skolor och kommuner i det systematiska
kvalitetsarbetet. Delegationen konstaterar vidare att det natio-
nella provsystemet i dess olika delar och på olika sätt värnar
likvärdigheten i skolan. Delegationens intryck är dock att sko-
lorna och huvudmännen inte i tillräckligt hög grad utnyttjar
resultaten på de nationella proven för att analysera skolornas
måluppfyllelse. Resultaten utnyttjas i första hand på individnivå
och på nationell nivå. Detta innebär att en viktig funktion med
de nationella proven går förlorad.
10
Behovet av en översyn
Regeringen kan konstatera att det finns behov av att öka tydlig-
heten i dagens system för styrning av grundskolan av främst
följande tre skäl:
För det första är det uppenbart att målsystemet har haft svårt
att få genomslag i skolan. Systemet med mål att sträva mot och
mål att uppnå upplevs som komplext av många av dem som är
verksamma i skolan. Det uppfattas ofta som en trappa där mål
att uppnå är ett första steg och mål att sträva mot ett nästa steg.
Regeringen menar att mål att sträva mot i stället skall vara
utgångspunkten för arbetet i skolan och vara det som verksam-
heten utvärderas mot. Varje elev bör dessutom ges möjlighet att
nå så långt som möjligt i sin utveckling. Vidare har en ”mål-
trängsel” uppstått i den lokala undervisningsplaneringen bl.a.
till följd av att antalet mål i läroplanen och kursplanerna är stort
samt att mål från tidigare läroplaner ofta lever kvar parallellt
med de nya målen.
För det andra finns det behov av att stödja målarbetet
genom att ha mål vid fler tillfällen än som i dag i årskurs 5 och
9. Det behövs bl.a. för att bättre kunna bidra till en likvärdig
utbildning, något som bör ses mot bakgrund av att det finns
stora variationer i studieresultat mellan olika skolor samt mellan
flickor och pojkar. Fastställda mål för fler tillfällen under
skoltiden bör öka tydligheten i systemet och vara ett stöd för
lärarna i deras planering av arbetet. Det skapar dessutom bättre
förutsättningar för att följa upp och utvärdera måluppfyllelsen
såväl på individnivå som för skolan, kommunen och på natio-
nell nivå.
För det tredje måste uppföljningen av måluppfyllelsen
utvecklas på alla nivåer i systemet. Genom att mål införs vid
fler tillfällen under grundskolan och motsvarande skolformer
skapas bättre förutsättningar för detta. Det räcker dock inte.
Styrsystemet måste stärkas på alla nivåer så att uppföljningen
ger underlag för en analys som i sin tur bidrar till insatser för
förbättring.
Oberoende av vid hur många tillfällen under grundskolans
nio år som mål fastställs kommer det alltid att också finnas
11
behov av en kontinuerlig planering och avstämning av varje
elevs utveckling mot målen. Varje elevs utveckling mot målen
måste dokumenteras fortlöpande, så att den information som
ges vid utvecklingssamtalet är tydlig. De framåtsyftande
slutsatserna från utvecklingssamtalen skall sedan dokumenteras
i de individuella utvecklingsplaner som skall finnas för varje
elev fr.o.m. vårterminen 2006. Det nationella provsystemet ger
lärarna stöd att diagnostisera varje elevs kunskapsutveckling
samt stödjer en likvärdig bedömning och betygssättning.
På skolan och i kommunen är det viktigt att det sker en sys-
tematisk analys av styrkor och svagheter så att förbättringsåt-
gärder kan vidtas när det finns behov. Här är den årliga
kvalitetsredovisningen ett centralt instrument. Även på den
nationella nivån krävs en uppföljning som ger förutsättning för
en strukturerad analys av behovet av förändringar på en över-
gripande nivå, t.ex. justeringar i regelverket eller i hur stödet till
kommuner och skolor är utformat. Det nationella provsystemet,
de rullande kunskapsutvärderingar som Skolverket har aviserat
samt den nationella utbildningsinspektionen har en central roll i
detta sammanhang.
Uppdraget
En särskild utredare skall se över hur mål- och upp-
följningssystemen för grundskolan och motsvarande skolformer
kan stärkas och utvecklas för att utveckla kvaliteten i utbild-
ningen. Avsikten med översynen är att bidra till ökad målupp-
fyllelse genom att skolans uppdrag görs tydligare.
Utgångspunkten för utredarens arbete skall vara att det mål-
och resultatstyrda systemet skall stärkas. Målsystemet skall vara
tydligt för dem som är verksamma i skolan och enkelt att kom-
municera med elever och vårdnadshavare. Målen bör bli färre
och tydligare så att de enklare kan följas upp på alla nivåer i
systemet – på elevnivå, på skolnivå, på huvudmannanivå och på
den nationella nivån – i både läroplanen och i kursplanerna.
Sambanden mellan läroplanen och kursplanerna bör bli tydli-
gare. Utredarens uppdrag innebär inte att en genomgripande
12
översyn av innehållet i Lpo 94 skall göras. Skolans uppdrag,
som det uttrycks i dagens styrdokument, är således oförändrat.
Tydligare målsystem
Utredaren skall analysera orsakerna bakom de svårigheter som
har funnits att införa och genomföra dagens system med mål att
sträva mot och mål att uppnå i läroplanen (Lpo 94) och i
kursplanerna.
Utredaren skall mot denna bakgrund pröva hur målsystemet
kan förtydligas och utvecklas. Utredaren bör sträva efter ett
system där målen för både verksamheten och elevernas
utveckling är tydliga. De skall kunna följas upp för
verksamheten och för varje elev. Utredaren skall i detta
sammanhang pröva om detta även fortsatt kräver olika typer av
mål i styrdokumenten eller om det bör lösas med endast en typ
av mål. Utredaren bör också pröva om relationen och skillnaden
mellan mål i läroplanen och kursplanerna kan göras tydligare.
Det bör framgå av utredarens bedömningar och förslag hur de
nationella målen bör tillämpas i ett lokalt läroplans- och
kursplanearbete där målen konkretiseras och arbetet mot målen
planeras. Utredarens förslag skall inte påverka skolornas frihet
att planera och organisera det pedagogiska arbetet, t.ex. genom
att kunna välja ett ämnesintegrerat eller tematiskt arbetssätt.
Betygssystemets relation till målsystemet skall analyseras av
utredaren. Utredaren skall i detta sammanhang pröva hur
betygskriterierna bäst kan samverka med ett reformerat
målsystem samt om och i så fall hur betygskriterierna behöver
anpassas till de föreslagna förändringarna av målsystemet. I
utredarens uppdrag ingår dock inte att föreslå betyg vid andra
tillfällen än i dag eller ett förändrat antal steg i betygsskalan.
Mål vid fler tillfällen
Utredaren skall lämna förslag till ett system med mål och
avstämningstillfällen vid fler tillfällen under tiden i grundskolan
och motsvarande skolformer än i dag. Utredaren skall pröva om
13
mål skall fastställas för tre eller fyra tillfällen under tiden i den
obligatoriska skolan. Utredaren skall vidare pröva vid vilka
tillfällen detta skall ske. En utgångspunkt för utredarens arbete i
denna del skall vara att mål skall fastställas för grundskolans
och motsvarande skolformers tidiga år, dvs. för årskurs 2 eller
3. Vid ställningstagandet till antal måltillfällen och vid vilka
tillfällen mål skall fastställas bör hänsyn tas till att för-
skoleklassen omfattas av Lpo 94.
Vidareutveckling och anpassning av uppföljningssystemet
Utredaren skall lämna förslag till anpassningar av uppföljnings-
systemet med anledning av de föreslagna förändringarna samt
till hur uppföljningssystemet i övrigt kan vidareutvecklas och
stärkas. Det gäller såväl för den enskilde elevens studieut-
veckling som för skolnivån, kommunnivån och den nationella
nivån. Utvecklingen av det nationella provsystemet och dess
användning har i detta sammanhang särskild betydelse.
Anpassning av läroplanen (Lpo 94) och tillämpning i
kursplanerna
Utredaren skall lämna förslag till vilka justeringar som bör
göras i läroplanen (Lpo 94) till följd av utredarens förslag till
förändringar av målsystemet. Utredaren skall i detta
sammanhang analysera konsekvenserna för samtliga
verksamheter som omfattas av Lpo 94, dvs. grundskolan, övriga
obligatoriska skolformer, förskoleklassen och fritidshemmet,
samt i sitt förslag beakta samtliga dessa skol- och
verksamhetsformers behov. Utredaren skall även belysa vilka
justeringar som kan komma att behöva göras i Lpf 94 som en
konsekvens av förslagen.
Utredaren skall dessutom visa hur det förändrade målsyste-
met kan tillämpas i kursplanerna genom att lämna förslag till
hur ett urval av grundskolans kursplaner bör förändras. Urvalet
bör göras så att de representerar ämnen med olika karaktär.
14
Den nationella timplanen
Frågan om mål- och uppföljningssystemet hör samman med
frågan om huruvida det skall finnas en nationellt fastställd tim-
plan eller inte. Regeringen kommer att besluta om den fortsatta
beredningen av denna fråga efter att Timplanedelegationens
förslag har varit föremål för remiss.
Genomförande och redovisning av uppdraget
Utredaren skall samråda med Statens skolverk, Myndigheten
för skolutveckling, Specialpedagogiska institutet, Special-
skolemyndigheten, Sveriges Kommuner och Landsting samt
Friskolornas Riksförbund. Utredaren bör vidare samråda med
t.ex. Lärarförbundet, Lärarnas Riksförbund, Sveriges Skol-
ledarförbund, Elevorganisationen, Sveriges elevråd (SVEA),
Riksförbundet Hem och Skola samt Handikappförbundens sam-
arbetsorgan (HSO).
Utredaren skall senast den 1 maj 2007 redovisa sina övervä-
ganden och förslag till regeringen.
(Utbildnings- och kulturdepartementet)