Dir. 2006:3
Offentliga bidrag till fristående skolor
Kommittédirektiv
Offentliga bidrag till fristående skolor
Dir.
2006:3
Beslut vid regeringssammanträde den 16 februari 2006
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall utreda och lämna förslag till reglering
av rätten till offentliga bidrag för fristående skolor. Arbetet
skall bedrivas utifrån principen att offentliga medel för elever i
fristående skolor skall användas för själva verksamheten och att
eventuella överskott i första hand skall återföras till verksam-
heten. Utredaren skall utifrån en analys av olika företagsformer
för fristående skolor överväga och lämna förslag:
• om rätten till offentliga bidrag för driften av en fri-
stående skola skall begränsas till företagsformer som
har ett annat syfte än att ge ägarna vinst, samt
• om en fysisk person skall ha möjlighet att få bidrag för
driften av en fristående skola.
Utredaren skall lämna förslag som säkerställer att en huvudman
inte har möjlighet att överföra bidrag för elever i en viss skola i
en kommun till en skola i en annan kommun.
Utredaren skall undersöka om det finns ett behov av att det
införs en rätt för Statens skolverk att för sin lämplighets-
prövning av huvudmän begära utdrag ur belastningsregistret.
Utredaren skall också klargöra vilka redovisningskrav som bör
ställas på olika huvudmän och i vilken utsträckning allmänheten
bör ha möjlighet till insyn i verksamheten.
2
Bakgrund
Sverige har sannolikt världens mest generösa bidragsregler för
fristående skolor. Skollagen (1985:1100) definierar fristående
skolor som skolor, vilka vid sidan av de skolformer som
anordnas av det allmänna, anordnas av enskilda fysiska eller
juridiska personer. Med enskild juridisk person avses aktie-
bolag, handels- och kommanditbolag, ekonomisk förening,
ideell förening, registrerat trossamfund och stiftelse.
Ursprungligen var grunden för det offentliga stödet till fri-
stående skolor att det skulle finnas en stark pedagogisk
motivering eller andra särskilda skäl för att ge offentligt bidrag.
En fristående skola skulle ha en särskild prägel och inte vara en
ren efterbildning av den offentliga skolan. De reformer som ägt
rum under 1990-talet har lett till att många fristående skolor
numera startas utifrån andra grunder än en särskild pedagogisk
inriktning eller behov som har sin grund i en religiös eller filo-
sofisk övertygelse.
När de nuvarande bestämmelserna utformades förutsågs inte
en utveckling mot att allt fler koncerner och aktiebolag driver
fristående skolor på flera orter. Någon översyn av lagstiftningen
om fristående skolor har inte gjorts med avseende på denna
utveckling.
Förhållanden i några andra länder
Flera länder har en restriktiv syn på vinstintressen i kombina-
tion med bidrag till fristående skolor.
I Danmark kan exempelvis inte ett aktiebolag godkännas
som huvudman p.g.a. möjligheten till vinstutdelning och en pri-
vat huvudman får inte driva fler än en skola. Där har valts en
lösning med enbart en huvudmannaform – en icke-vinstdrivan-
de stiftelse.
I Finland drivs privatskolorna av allmännyttiga samfund,
som inte får drivas för ekonomisk vinning.
I Norge är alla associationsformer tillåtna för huvudmän för
fristående skolor, men som ett absolut krav gäller att alla
offentliga bidrag skall komma eleverna till godo.
3
I Belgien förekommer flera olika associationsformer och var
och en av dessa kan bli ett bolag med social målsättning. I
bolagets stadgar eller bolagsordning skall det då anges mot
vilka sociala mål bolaget skall arbeta och hur bolagets överskott
skall användas i bolaget.
I Luxemburg måste alla privata skolor, för att få statsbidrag,
drivas av en förening eller stiftelse, som bildats enligt en
särskild lag om föreningar utan vinstsyfte.
I Nederländerna drivs verksamheterna inom hälso- och
utbildningssektorerna vanligen i förenings- eller stiftelseform.
Om den juridiska personen anses bryta mot icke-vinstsyftet
stoppas alla utbetalningar av offentliga medel och det statliga
godkännandet dras in.
EG-rätt
Utbildningssystem i statlig regi är undantagna från EG:s
konkurrens- och inremarknadsregler. Detta gäller under
förutsättning att staten etablerar och upprätthåller ett
utbildningssystem i syfte att uppfylla befolkningens sociala,
kulturella och pedagogiska behov och som huvudsakligen
finansieras genom allmänna medel och inte av eleverna eller
deras föräldrar (jfr EG-domstolens mål C-263/86 och mål C-
109/92). Ett utbildningssystem som uppfyller dessa krav är inte
av ekonomisk natur och omfattas således inte av reglerna om
statsstöd. Det sagda bekräftas i Europeiska kommissionens
meddelande om tjänster i allmänhetens intresse i Europa
(2001/C 17/04), där det under punkt 29 anges att utbildnings-
system i statlig regi är undantagna från reglerna för konkurrens
och inre marknad.
Mot denna bakgrund torde det inte finnas något principiellt
som hindrar en eventuell framtida reglering där det som villkor
för offentligt stöd krävs av en enskild skolhuvudman att denne
skall verka genom ett företag som drivs i ett annat syfte än att
bereda ägarna vinst.
4
Statens skolverk prövar ansökningar
När Skolverket prövar ansökningar om godkännande respektive
rätt till bidrag för fristående skolor, bedöms bl.a. huvudmannens
förutsättningar att leva upp till kravet på långsiktighet och
stabilitet. Verksamheten skall inte vara av tillfällig karaktär,
utan eleverna skall kunna räkna med en stadigvarande skolgång.
Vidare
görs en helhetsbedömning av följderna för det offentliga
skolväsendet utifrån såväl kvantitativa som kvalitativa aspekter.
På grundskolenivå gäller detta följderna i den kommun där
skolan är belägen och på gymnasienivå även närliggande
kommuner. I det sammanhanget skall inte bara de ekonomiska
konsekvenserna beaktas utan även elevperspektivet och den
samlade effekten av ett eventuellt ökat antal fristående skolor.
Behovet av en utredning
En tydlig gränsdragning mot kommersiella intressen saknas i
dag inom skolans område.
Det har under senare år blivit allt vanligare att skolverk-
samhet, som sedan lång tid anordnats i offentlig regi, bedrivs i
form av aktiebolag eller i andra associationsformer som har till
syfte att ge ägarna vinst. Det finns skäl att uppmärksamma
risken för intressekonflikter mellan ägarnas förväntningar och
skolväsendets mål. Vinstintresset kan komma i konflikt med
den pedagogiska utveckling som varit själva utgångspunkten för
offentlig finansiering av fristående skolor. Det finns flera
exempel på att en huvudman som driver en skola i vinstsyfte
väljer att lägga ner verksamheten om avkastningen inte bedöms
bli den avsedda. Kortsiktiga vinstintressen kan få allvarliga
konsekvenser i form av plötsliga omställningar för såväl elever,
föräldrar och anställda som andra skolhuvudmän.
Aktiebolag med särskild vinstutdelningsbegränsning
Aktiebolagsformen är i dag den vanligaste associationsformen
för fristående skolor. Den erbjuder vissa fördelar, bl.a. har den
befunnits vara lämplig i organisatoriskt hänseende för mer
5
omfattande verksamhet. Verksamheten i ett aktiebolag bedrivs
emellertid normalt i syfte att skapa vinst åt aktieägarna.
Genom riksdagens beslut med anledning av propositionen
Aktiebolag med särskild vinstutdelningsbegränsning (prop.
2004/05:178, bet. 2005/06:LU4, rskr. 2005/06:32) har ett nytt
slag av aktiebolag – aktiebolag med särskild vinstutdelnings-
begränsning – införts fr.o.m. den 1 januari 2006.
Grundläggande för ett sådant bolag är att verksamheten drivs
i ett annat syfte än att ge aktieägarna vinst. De särskilda
reglerna för ett sådant bolag syftar till att säkerställa att dess
vinst huvudsakligen stannar kvar i bolaget.
I ett aktiebolag med särskild vinstutdelningsbegränsning får
endast en begränsad vinstutdelning ske, som skulle kunna ses
som en återbäring på tillskjutet kapital. Motsvarande begräns-
ning gäller också för annan värdeöverföring än vinstutdelning
och för möjligheterna att göra överföringar inom en koncern.
Det nya slaget av aktiebolag är särskilt anpassat för verksamhet
som inte drivs i vinstsyfte, men som i övrigt ger företaget goda
möjligheter att bedriva verksamheten. De särskilda reglerna syftar
till att säkerställa att bolagets eventuella vinst huvudsakligen
stannar kvar i verksamheten i stället för att delas ut till ägarna.
Regeringen anser att det nya slaget av aktiebolag lämpar sig
för verksamheter på skolans område. I likhet med vad som gäller
för traditionella aktiebolag finns med det nya slaget av aktiebolag
ett tydligt regelverk och delägarna svarar inte personligen för
bolagets förpliktelser. En utgångspunkt är att begränsningarna av
tillåten vinstutdelning skall ge ett skydd mot att bolagets till-
gångar lämnar bolaget och att detta skydd inte lätt skall kunna
kringgås.
Skolverkets förslag om fysisk person och om vandelskontroll
Skolverket har i sitt remissyttrande över Skollagskommitténs
betänkande Skollag för kvalitet och likvärdighet (SOU
2002:121) föreslagit att det bör övervägas om en fysisk person
skall ha möjlighet att driva en fristående skola. Verket har i sin
redovisning av ett regeringsuppdrag (U2003/2369/S) om
prövning och inspektion av fristående skolor föreslagit att en
6
fysisk person inte skall få vara huvudman för en fristående
skola. I redovisningen har Skolverket påpekat att problem kan
uppstå beträffande kontinuitet och ekonomisk stabilitet. Det har
också förekommit att en fysisk person som drivit en fristående
skola har gått i konkurs. Skolverket har mot denna bakgrund
pekat på behovet av en förändring i lagstiftningen.
Skolverket har också i ovanstående redovisning föreslagit att
verket skall få möjligheter att begära utdrag ur belastnings-
registret för sin prövning. Det gäller främst uppgifter om ekono-
misk brottslighet och om andra brott som föranlett någon annan
påföljd än penningböter för personer som söker tillstånd eller
bidragsrätt för en fristående skola.
Huvudmän med skolor i flera kommuner
Under senare år har flera huvudmän för fristående skolor startat
verksamhet i större skala. Det finns flera exempel på huvudmän
som i aktiebolagsform driver fristående skolor i flera olika
kommuner. Exempel finns på hur en skola kan överföra en del
av bidraget för elever från en kommun till verksamheten för
andra elever vid en annan skola i en annan kommun. Här-
igenom används medel från en kommun till verksamhet som
inte kommer dess invånare till del. På så sätt kan en huvudman
skaffa sig konkurrensfördelar framför andra fristående och
kommunala skolor i den kommun dit resurserna överförs. Något
hinder för detta finns inte med dagens reglering.
Redovisningskrav
Genom riksdagens beslut med anledning av propositionen
Fristående skolor (prop. 2001/02:35, bet. 2002/03:UbU15, rskr.
2002/03:204) fick regeringen ett bemyndigande att meddela
föreskrifter om skyldighet för huvudmannen för en fristående
skola att lämna ekonomisk redovisning över verksamheten. I
avvaktan på ett mer utförligt underlag har regeringen ännu inte
meddelat några sådana föreskrifter.
7
Uppdraget
Utredarens arbete skall bedrivas utifrån följande grundläggande
utgångspunkter.
För att ha rätt till offentliga bidrag skall fristående skolor
drivas i sådana företagsformer som ger ett skydd mot att
eventuella överskott inte återförs till skolans verksamhet i
kommunen.
Samhällets resurser för utbildning skall användas för att ge
alla elever en bra start i livet. Ekonomiska intressen får inte gå
före elevernas behov av undervisning och stöd. Därför skall
elevernas kunskaper och utveckling stå i centrum, inte huvud-
mannens eventuella krav på vinstutdelning. Med ett vinstsyfte
riskerar man att bygga in drivkrafter för att skilja på elever med
olika behov. Det är väsentligt att alla elever får det stöd de
behöver och att personalen får kompetensutveckling för att
upprätthålla en hög kvalitet på utbildningen.
Huvudmän för fristående skolor med bidragsrätt
Utredaren skall utreda och föreslå vilka krav som skall ställas
på en huvudman och hur ett eventuellt överskott skall få
användas för att huvudmannen skall anses lämpad för att driva
en fristående skola med offentliga bidrag. Det skall särskilt
övervägas om en fysisk person kan anses ha förutsättningar att
uppfylla kraven på långsiktighet och stabilitet i verksamheten
eller om lagstiftningen skall ändras i detta avseende.
Om utredaren finner att någon typ av huvudman inte bör ha
rätt att få offentligt stöd för en fristående skola, skall utredaren
lämna förslag till hur övergången från en huvudmannaform till
en annan bör ske.
Överföring av bidrag mellan skolor i olika kommuner
Utredaren skall lämna förslag till bestämmelser som behövs för
att säkerställa att offentliga medel för en fristående skola i en
8
viss kommun inte skall kunna överföras till en fristående skola i
en annan kommun.
Vandelskontroll m.m.
Utredaren skall undersöka vilka krav som ställs för tillstånd
inom andra samhällsområden och pröva om det behövs en rätt
för Skolverket att för sin lämplighetsprövning begära utdrag ur
belastningsregistret. Utredaren skall även klargöra vilka krav i
övrigt som bör ställas på en fristående skola för godkännande
och för rätt till bidrag samt vad detta medför när det gäller
tillsyn.
Utredaren skall överväga och lämna förslag till vilka
redovisningskrav som skall ställas på en fristående skola som
får offentliga bidrag. Syftet skall vara att garantera insyn i
medelsanvändningen och visa hur ett eventuellt överskott har
disponerats. Utredaren skall också föreslå hur redovisningarna
skall hållas tillgängliga. Utredaren skall även klargöra och
föreslå i vilken utsträckning allmänheten bör ha möjlighet till
insyn i verksamheten genom att en fristående skola som villkor
för offentliga bidrag skall vara skyldig att låta allmänheten ta
del av information gällande verksamhetsberättelse, kvalitets-
redovisning, tim-, poäng- och kursplaner.
Arbetsmetod och redovisning av uppdraget
Utredaren skall i sitt arbete samråda med berörda myndigheter
och organisationer samt pågående utredningar som har relevans
för utredningsuppdraget.
Utredaren skall hålla sig informerad om beredningsarbetet
med anledning av Skollagskommitténs förslag (SOU 2002:121).
Utredaren skall särskilt hålla sig informerad om
beredningsarbetet med anledning av förslagen från Gymnasie-
entreprenadutredningen (SOU 2006:1).
Utredaren skall, när det gäller redovisning av förslagets
konsekvenser för företag, samråda med Näringslivets regel-
nämnd.
9
Utredaren skall lägga fram förslag till de författnings-
ändringar som föranleds av utredarens ställningstaganden.
Utredaren skall utforma förslagen så att de överensstämmer
med gällande EG-rätt.
Uppdraget skall redovisas senast den 28 februari 2007.
(Utbildnings- och kulturdepartementet)