Dir. 2006:42
Delegation om villkor för idéburna
Kommittédirektiv
Delegation om villkor för idéburna
organisationer inom den offentliga hälso-
och sjukvården och äldreomsorgen
Dir.
2006:42
Beslut vid regeringssammanträde den 12 april 2006.
Sammanfattning av uppdraget
En särskild delegation tillkallas med uppdrag att utreda
villkoren för idéburna organisationer inom den offentliga hälso-
och sjukvården och äldreomsorgen. I begreppet idéburna orga-
nisationer innefattas bl.a. frivilligorganisationer, ideella organi-
sationer, kooperativ, organisationer utan vinstsyfte, folkrörelser
m.m.
Delegationen skall
– kartlägga omfattningen av idéburna organisationers verk-
samhet inom den offentligt finansierade hälso- och sjuk-
vården och äldreomsorgen och inriktningen på denna,
– lyfta fram offentligt finansierad verksamhet som i dag be-
drivs av idéburna organisationer eller små företag och som
kan tjäna som exempel på hur hälso- och sjukvårdverk-
samhet och äldreomsorg kan bedrivas, men även visa på
de hinder och problem som idéburna aktörer och små
företag möter samt verksamheternas betydelse och kon-
sekvens för hälso- och sjukvården och äldreomsorgen,
– se över vilka initiativ som kan behövas för att villkoren för
idéburna vårdgivare i möjligast mån skall kunna likställas
med villkoren för mer kommersiellt inriktade vårdgivare
bl.a. när det gäller etablering av verksamhet och kapital-
försörjning,
2
– utreda vilka existerande organ för samverkan som finns för
idéburna vårdgivare och små företag bl.a. när det gäller
frågor som rör juridik, ekonomi, IT m.m. samt hur förut-
sättningarna och metoderna kan utvecklas ytterligare inom
dessa områden,
– göra en analys av hur bestämmelserna i LOU förhåller sig
till de särskilda omständigheter som råder inom äldreom-
sorgen,
– utifrån de allmänna utgångspunkterna i uppdraget lämna
förslag till åtgärder som delegationen finner motiverade
för att ta bort eventuella hinder för idéburna vårdgivare
och när så anses nödvändigt, identifiera behov av författ-
ningsändringar,
– genomföra sitt uppdrag i samråd med företrädare för idé-
burna organisationer, brukare, landsting, kommuner,
Sveriges Kommuner och Landsting, Socialstyrelsen och
andra berörda organisationer, myndigheter och statliga
kommittéer.
Bakgrund
De flesta privata aktörer inom den offentligt finansierade hälso-
och sjukvården och äldreomsorgen är aktiebolag. Det finns
dock ett antal kategorier av organisationer som bedriver vård
inom den offentliga hälso- och sjukvården och äldreomsorgen.
De benämns frivilligorganisationer, ideella organisationer, koo-
perativ, idéburna organisationer, organisationer utan vinstsyfte,
folkrörelser m.m. Ett samlingsbegrepp som kan användas för de
uppräknade kategorierna är idéburna vårdgivare. Utöver att be-
driva hälso- och sjukvård och äldreomsorg har denna typ av
organisationer ofta en uttalad profil när det gäller verksam-
hetens inriktning, idéer för hur vården skall bedrivas, betoning
av särskilda värden eller andra komplementära bidrag till verk-
samheten.
I många länder svarar idéburna organisationer för stora, i
vissa fall dominerande, delar av den offentligt finansierade
hälso- och sjukvården och äldreomsorgen. I Sverige har idé-
3
burna vårdgivare haft relativt svårt att starta och utveckla verk-
samhet, även om det finns flera exempel på aktörer som verkat
under en lång tid. Idéburna vårdgivare bedriver framförallt
verksamhet inom vård- och omsorg om äldre, annan omsorg
och olika former av rehabilitering. Många av de idéburna vård-
givarna har verksamheter som både omfattar social omsorg och
hälso- och sjukvård. När det gäller mer komplex verksamhet,
som driften av sjukhus, finns det endast ett fåtal idéburna vård-
givare. Några exempel är Ersta sjukhus, Röda Korsets sjukhus,
Spenshult reumatikersjukhus och Vidarkliniken.
Den snabba ökning av privat driven men offentligt finansie-
rad hälso- och sjukvård och omsorg som främst skedde under
1990-talet, har i huvudsak skett genom kommersiella vårdföre-
tag. Omfattningen av sjukvård och omsorg utförd av idéburna
vårdgivare har däremot varit i stort sett oförändrad. Av be-
tänkandet Vinst för vården (SOU 2002:31) framgår att medan
de offentligt anställda inom hälso- och sjukvården minskade
med 65 000 personer från år 1993 till år 2000, så ökade antalet
anställda i privata vinstsyftande vårdbolag med 5 000. För
privata vårdgivare utan vinstsyfte minskade däremot antalet
anställda med ca 1 000 personer.
Formerna för upphandling och kapitalförsörjning samt förut-
sättningarna för nätverk och samverkan är faktorer som kan på-
verka möjligheterna för idéburna vårdgivare att etablera verk-
samhet inom hälso- och sjukvården och äldreomsorgen. Möj-
ligheterna till medverkan i forskning, utveckling och utbildning
är andra faktorer som avgör hur förutsättningarna för dessa or-
ganisationer utvecklas.
I betänkandet Vårda vården (SOU 2003:23) framhålls att en
viktig förklaring till att idéburna vårdgivare har svårt att starta
och utveckla verksamhet inom hälso- och sjukvården är den
svenska vårdens tradition och historiska uppbyggnad. Vård- och
omsorgsverksamhet har från reformationen och framåt i huvud-
sak varit ett gemensamt samhälleligt ansvar, först inom ramen
för kyrkan, sedan genom kommuner och landsting. Det är också
i den traditionen som ansvarsförhållanden, organisation och
regelverk utvecklats.
4
Hälso- och sjukvården och äldreomsorgen skall även fort-
sättningsvis vara gemensamt och solidariskt finansierad. Det
finns däremot utrymme för andra vårdgivare som genom nya
idéer och arbetssätt kan komplettera den offentligt drivna
vården och äldreomsorgen. Det finns därför skäl för att ta bort
eventuella hinder och utveckla möjligheterna för idéburna vård-
givare att delta som komplement i den offentligt finansierade
hälso- och sjukvården och äldreomsorgen. Utredningen om
Vårdens ägarformer lyfter fram bl.a. följande motiv i sitt slut-
betänkande Vårda vården (SOU 2003:23):
– Vårdverksamheter som drivs genom föreningar och
organisationer kan i högre grad mobilisera kompletterande,
frivilliga insatser.
– I ett samhälle med större etnisk, kulturell och religiös
mångfald behöver vården kunna möta skilda språkliga och
kulturella behov. Möjlighet för olika grupper i samhället
att direkt och med eget ansvar driva vårdverksamhet kan
bidra till lösningar.
– I takt med vårdens och politikens specialisering har sam-
banden mellan ansvar och rättigheter försvagats. Vård-
verksamhet genom organisationer utan vinstsyfte kan bidra
till att återskapa demokratisk delaktighet och ansvar.
Av regeringens proposition om driftsformer för offentligt
finansierade sjukhus (prop. 2004/05:145, bet. 2004/05:SoU18,
rskr. 2004/05:308) framgår att regeringen delar de motiv för att
underlätta för vårdgivare i den ideella sektorn som framhålls i
utredningen Vårda vården. Regeringen framhöll därför i propo-
sitionen att en särskild delegation bör tillsättas för att utreda
villkoren för organisationer utan vinstutdelningssyfte och små
företag.
Uppdraget
Delegationen skall göra en översyn av förutsättningarna för
idéburna vårdgivare och små företag i den offentligt finansiera-
de hälso- och sjukvården och äldreomsorgen.
5
Kartläggning av nuvarande verksamhet
För att få en aktuell bild av omfattning och inriktning när det
gäller den verksamhet som bedrivs av idéburna vårdgivare inom
den offentligt finansierade hälso- och sjukvården och äldreom-
sorgen, skall delegationen inledningsvis kartlägga verksam-
heten. Inom ramen för denna kartläggning skall även en över-
syn göras av den forskning som bedrivs om idéburna organisa-
tioner. Nämnas kan att kartläggningar tidigare har gjorts av den
ideella sektorns verksamhet inom den sociala omsorgen och då i
betänkandet Frivilligt socialt arbete – kartläggning och kun-
skapsöversikt (SOU 1993:82). Delegationen skall också redo-
göra för hur situationen för idéburna vårdgivare ser ut i andra
länder när det gäller omfattningen av verksamheten och under
vilka förutsättningar vårdgivarna verkar. Utvecklingen inom EU
när det gäller villkoren för idéburna vårdgivare skall också be-
lysas.
Lyfta fram exempel
Delegationen skall inledningsvis även lyfta fram exempel på
offentligt finansierad hälso- och sjukvård och äldreomsorg,
både i och utanför Sverige, som i dag drivs av idéburna vård-
givare eller små företag. Sådana verksamheter kan tjäna som
exempel på hur hälso- och sjukvård och omsorg kan bedrivas
men även visa på de hinder och problem som idéburna vård-
givare och små företag möter samt dessa verksamheters be-
tydelse och konsekvens för hälso- och sjukvården och äldreom-
sorgen.
Etablering och finansiering
Utredningen om Vårdens ägarformer framhåller i sitt slutbe-
tänkande Vårda vården (SOU 2003:23) att idéburna vårdgivare
till skillnad mot vinstutdelande bolag inte kan söka sig till
aktiemarknaden och riskkapital för finansiering av investeringar
och rörelsekapital. Banker och andra låneinstitut anses av ut-
redningen ha relativt begränsade erfarenheter av kooperativ,
ideella föreningar, ekonomiska föreningar och stiftelser. Vård-
6
avtalens korta löptid kan försvåra möjligheten att få fram kapi-
tal för investeringar och betalningsöverenskommelser i avtalen
kan ställa krav på att vårdgivaren har ett visst rörelsekapital.
Länder med betydande inslag av vårdgivare utan vinstutdel-
ningssyfte har ofta olika system för att underlätta kapitalför-
sörjningen som exempelvis skattefrihet för överskott som an-
vänds för utveckling. Utredaren skall se över vilka initiativ som
kan behövas för att villkoren för idéburna vårdgivare i möjligast
mån skall kunna likställas med villkoren för mer kommersiellt
inriktade vårdgivare bl.a. när det gäller etablering av verksam-
het och kapitalförsörjning.
Samverkansformer
Idéburna vårdgivare och små företag kan ha sina fördelar främst
genom småskaligheten och att verksamheten utvecklas och leds
nära patienterna och brukarna. Det kan till exempel handla om
verksamheter med särskild språklig eller kulturell kompetens.
För de idéburna vårdgivarna, liksom för andra små företag, kan
småskaligheten medföra nackdelar. För en rad funktioner som
inköp, ekonomiadministration, juridisk kompetens, avtalstek-
nik, hantering av anbud och IT- och informationssystem be-
höver idéburna vårdgivare och små företag på grund av sin
småskalighet ofta nätverk eller andra former för samverkan för
att kunna konkurrera med större aktörer. Delegationen skall där-
för redogöra för vilka existerande organ för samverkan som
finns samt lämna förslag till hur förutsättningarna och metoder-
na för nätverk kan utvecklas ytterligare.
Lagen om offentlig upphandling och äldreomsorgen
Regeringen framhöll i propositionen 2005/06:115 Nationell ut-
vecklingsplan för vård och omsorg om äldre, att en utredning
bör tillsättas med uppgift att göra en översyn av villkoren när
kommunerna skall bedriva äldreomsorg i andra former än i egen
regi. Möjligheterna att göra detta på annat sätt än efter upp-
handling enligt bestämmelserna i lagen (1992:1528) om offent-
lig upphandling (LOU) skall därvid analyseras.
7
Som skäl anfördes bl.a. att en upphandling innebär ett om-
fattande arbete både för kommunen och för entreprenörerna.
För verksamheterna som skall upphandlas kan själva upphand-
lingsförfarandet skapa oro både hos de äldre och hos personalen
om hur vården och omsorgen kommer att utformas av en even-
tuell ny vård- och omsorgsgivare och med delvis ny personal.
Regelverket kring offentlig upphandling är dåligt anpassat till
de särskilda omständigheter som råder när det gäller äldreom-
sorgen. Ett enklare förfaringssätt än en offentlig upphandling
kan då underlätta.
Mot bakgrund av ovanstående skall delegationen därför göra
en analys av hur bestämmelserna i LOU förhåller sig till de sär-
skilda omständigheter som råder när det gäller äldreomsorgen. I
det arbetet skall särskild hänsyn tas till den fortsatta bered-
ningen av Upphandlingsutredningens betänkande Nya upp-
handlingsregler 2 (SOU 2006:28). Delegationen skall även sam-
råda med Nämnden för offentlig upphandling.
Uppdragets genomförande
Delegationen skall lämna förslag på åtgärder som syftar till att
förbättra förutsättningarna för idéburna vårdgivare och små
företag som vill verka som komplement i den offentligt finan-
sierade hälso- och sjukvården och äldreomsorgen.
Delegationen skall även, när så anses nödvändigt, identifiera
behov av sådana författningsändringar som är nödvändiga för
att uppnå målen med de föreslagna åtgärderna. Föreslagna åt-
gärder skall syfta till att hitta metoder för att likställa villkoren
mellan idéburna vårdgivare och andra mer kommersiellt inrik-
tade vårdgivare. Åtgärderna får dock inte medföra att förutsätt-
ningarna för en kategori vårdgivare försämras eller att kon-
kurrensen på annat sätt snedvrids.
Idéburna vårdgivare och små företag med verksamhet i
Sverige konkurrerar bl.a. med vårdgivare i andra EU-länder.
Delegationens förslag måste därför vara förenliga med EG-
rättsliga principer om fri rörlighet och icke-diskriminering.
8
Delegationen skall följa det arbete som drivs av andra utred-
ningar och myndigheter och som kan påverka de förslag som
delegationen avser att lämna.
Delegationen skall genomföra sitt uppdrag i samråd med
företrädare för idéburna organisationer, brukare, kommuner,
landsting, Sveriges Kommuner och Landsting, Socialstyrelsen
och andra berörda organisationer, myndigheter och statliga
kommittéer för att kunna fånga upp olika intressenters syn-
punkter på och om idéburna vårdgivares deltagande i den
offentligt finansierade hälso- och sjukvården och äldreom-
sorgen.
Förslagens konsekvenser skall redovisas enligt vad som an-
ges i 14 och 15 §§kommittéförordningen (1998:1474). Särskild
vikt skall läggas vid att redovisa förslag till finansiering i de
delar förslagen innebär ökade kostnader eller minskade intäkter
för det allmänna liksom i vilken utsträckning förslagen påverkar
den kommunala verksamheten och självstyrelsen.
Tidsplan för arbetet
Delegation skall senast den 1 april 2007 lämna ett delbetänkan-
de med en kartläggning över verksamhet som bedrivs av idé-
burna organisationer samt exempel på sådan verksamhet.
Delegationen skall lämna sitt slutbetänkande senast den
1 mars 2008.
(Socialdepartementet)