Dir. 2006:78
Tilläggsdirektiv till utredningen om
Kommittédirektiv
Tilläggsdirektiv till utredningen om
översyn av bestämmelsen om
människohandelsbrott m.m.
Dir.
2006:78
(Ju 2006:01)
Beslut vid regeringssammanträde den 6 juli 2006
Sammanfattning av uppdraget
Den särskilda utredare som tillkallats för att bl.a. utvärdera
tillämpningen av lagstiftningen när det gäller människohandels-
brottet och analysera frågan om Sveriges tillträde till
Europarådets människohandelskonvention (dir. 2005:152) skall
även analysera och ta ställning till om utlänningslagens
(2005:716) bestämmelser om uppehållstillstånd behöver
kompletteras för att tillgodose det behov av skydd i Sverige
som den som aktivt medverkat i rättsprocessen genom att ställa
upp som vittne eller medverkat som målsägande i mål om
människohandel eller närliggande brott kan ha. Utredaren skall
lämna förslag på författningsändringar om utredaren kommer
fram till att det finns behov av sådana ändringar.
Utredningstiden förlängs, vilket innebär att utredaren skall
redovisa sitt uppdrag senast den 31 oktober 2007.
Bakgrund
Utredningens nuvarande uppdrag
Med stöd av regeringens bemyndigande tillkallade chefen för
Justitiedepartementet den 23 februari 2006 en särskild utredare
med uppdrag att utvärdera tillämpningen av lagstiftningen när
2
det gäller människohandelsbrottet och att överväga förändringar
i syfte att förstärka skyddet mot människohandel.
I uppdraget ingår också att analysera frågan om Sveriges
tillträde till Europarådets människohandelskonvention som
antogs år 2005 och vilka lagändringar som i så fall kan krävas
samt i förekommande fall ge förslag på sådana lagändringar.
Syftet med konventionen är att förhindra och bekämpa
människohandel, att konstruera ett fullständigt regelverk när det
gäller skydd och hjälp till offer för människohandel, att
garantera effektiva brottsutredningar och åtal samt att främja
internationellt samarbete. Flera av konventionens bestämmelser,
bl.a. införandet av betänketid och uppehållstillstånd till offer för
människohandel har vissa likheter med bestämmelser i rådets
direktiv 2004/81/EG om uppehållstillstånd för tredjelands-
medborgare som har fallit offer för människohandel eller som
har fått hjälp till olaglig invandring och vilka samarbetar med
de behöriga myndigheterna. Det ingår i utredarens uppdrag att
följa det arbete som pågår inom Regeringskansliet för att i
svensk rätt genomföra rådets direktiv 2004/81/EG och i
samband med analysen av Europarådets människohandels-
konvention även ge förslag på författningsändringar på
utlänningsrättens område som kan krävas inför ett svensk
tillträde till konventionen. Utredaren har därutöver i uppdrag att
analysera det straffrättsliga skyddet mot s.k. barn- och
tvångsäktenskap.
Riksdagens tillkännagivande
I samband med riksdagsbehandlingen av regeringens
proposition Flyktingskap och förföljelse på grund av kön eller
sexuell läggning (prop. 2005/06:6) har frågan om permanent
uppehållstillstånd för offer för människohandel tagits upp. I
socialförsäkringsutskottets betänkande 2005/06:SfU4 s. 17
anges att utskottet anser att det bör införas en särskild
bestämmelse i utlänningslagen som anger att den som aktivt
medverkat i rättsprocessen genom att ställa upp som vittne eller
medverkat som målsägande skall kunna beviljas permanent
uppehållstillstånd i Sverige om personen i fråga till följd härav
3
är i behov av skydd här. Utskottet anser att regeringen skall
återkomma med ett lagförslag som innebär att den som utsatts
för människohandel under vissa förutsättningar skall kunna
beviljas permanent uppehållstillstånd i Sverige. Riksdagen
biföll utskottets förslag till riksdagsbeslut den 30 november
2005 (rskr. 2005/06:71).
Nuvarande bestämmelser
Uppehållstillstånd för flyktingar och skyddsbehövande i övrigt
Det finns flera bestämmelser i utlänningslagen (2005:716, UtlL)
som kan ligga till grund för att bevilja en utlänning som utsatts
för människohandel eller liknade brottslighet ett permanent
uppehållstillstånd i Sverige. Frågan om permanent
uppehållstillstånd kan prövas enligt bestämmelserna i
utlänningslagen om flyktingar och skyddsbehövande i övrigt.
Med asyl menas en varaktig fristad mot förföljelse enligt de
kriterier för flyktingskap som finns i 1951 års
Genèvekonvention och dess tilläggsprotokoll. I 1 kap. 3 § UtlL
definieras asyl som det uppehållstillstånd som beviljas en
utlänning därför att han eller hon är flykting. Den svenska
definitionen av flyktingbegreppet finns i 4 kap. 1 § UtlL och
överensstämmer i allt väsentligt med den som finns i
Genèvekonventionen. Bestämmelsen fick sin nuvarande lydelse
i samband med införandet av den nya utlänningslagen (prop.
2004/05:170, bet. 2004/05:SfU17, rskr. 2005/06:1 och prop.
2005/06:6, bet. 2005/06:SfU4, rskr. 2005/06:71). Denna
lagändring innebär att personer som känner välgrundad fruktan
för förföljelse på grund av kön eller sexuell läggning, och som
enligt tidigare bestämmelser gavs skydd som skyddsbehövande
i övrigt, i stället skall få skydd som flyktingar.
Den som inte uppfyller kriterierna för flyktingskap kan i
vissa fall beredas skydd från förföljelse såsom
skyddsbehövande i övrigt enligt 4 kap. 2 § UtlL. Bestämmelsen
tar sikte på olika kategorier av skyddsbehövande som inte kan
anses vara flyktingar men som ändå har rätt till skydd i Sverige.
Som skyddsbehövande i övrigt anses bland annat den som
4
lämnat sitt hemland därför att han eller hon känner välgrundad
fruktan för att straffas med döden eller för att utsättas för
kroppsstraff, tortyr eller annan omänsklig eller förnedrande
behandling eller bestraffning. Rätten till skydd enligt denna
bestämmelse gäller oberoende av på vilken grund sökanden
riskerar att utsättas för sådan behandling.
Vidare får enligt 5 kap. 6 § första stycket UtlL, om
uppehållstillstånd inte kan ges på annan grund, tillstånd beviljas
en utlänning om det vid en samlad bedömning av utlänningens
situation föreligger sådana synnerligen ömmande
omständigheter att han eller hon bör tillåtas stanna i Sverige.
Vid bedömningen skall särskilt beaktas utlänningens
hälsotillstånd, anpassning till Sverige och situationen i
hemlandet. I paragrafens andra stycke anges att barn får beviljas
uppehållstillstånd enligt denna paragraf även om de
omständigheter som kommer fram inte har samma allvar och
tyngd som krävs för att tillstånd skall beviljas vuxna personer.
Bestämmelsen om uppehållstillstånd på grund av
synnerligen ömmande omständigheter tar sikte på
omständigheter som är hänförliga till utlänningens person. När
det gäller omständigheter som kan beaktas vid den samlade
bedömningen av om uppehållstillstånd skall ges enligt denna
bestämmelse anges bland annat social utstötning, traumatisering
till följd av tortyr eller liknande svåra upplevelser i hemlandet
eller till följd av människohandel (prop. 2004/05:170 s. 192).
Frågor om behov av asyl eller skydd i övrigt liksom andra
huvudgrunder för uppehållstillstånd bör dock noggrant prövas
innan frågan om tillstånd enligt bestämmelsen om synnerligen
ömmande omständigheter eventuellt prövas.
Tidsbegränsat uppehållstillstånd till målsägande och vittnen
Sedan den 1 oktober 2004 får, enligt 5 kap. 15 § UtlL, på
ansökan av en förundersökningsledare ett tidsbegränsat
uppehållstillstånd ges en utlänning som vistas här, om det
behövs för att förundersökning eller huvudförhandling i
brottmål skall kunna genomföras (prop. 2003/04:35, bet.
2003/04:SfU6, rskr. 2003/04:164).
5
Bestämmelsen kan tillämpas på såväl tredjelandsmedborgare
som på andra utlänningar. Även underåriga kan komma i fråga
för att beviljas ett tidsbegränsat uppehållstillstånd med stöd av
bestämmelsen. Tillståndsgivningen är inte begränsad till
förundersökning eller huvudförhandling som gäller ett visst
slags brott. Bestämmelsen är inte heller begränsad till att
uppehållstillståndet skall ha en viss kortaste eller längsta
giltighetstid. Detta medför att ett kortare uppehållstillstånd
inledningsvis kan ges till en utlänning som ännu inte tagit
ställning till om han eller hon vill samarbeta med
brottsutredande myndigheter under förundersökning och
rättegång.
Att ett tidsbegränsat uppehållstillstånd på ansökan av
förundersökningsledaren ges till en utlänning om det behövs för
att förundersökning eller huvudförhandling i brottmål skall
kunna genomföras hindrar inte att utlänningen själv ansöker om
uppehållstillstånd i Sverige på andra grunder.
Utredningsbehovet
I den proposition som föregick bestämmelsen om tidsbegränsat
uppehållstillstånd för medverkan vid förundersökning eller
huvudförhandling i brottmål bedömde regeringen att
utlänningslagens bestämmelser är fullt tillräckliga för att
omfatta de situationer som kan komma att uppstå vid en
prövning av frågan om permanenta uppehållstillstånd för t.ex.
offer för människohandel (prop. 2003/04:35 s. 73).
Migrationsverket har sedan bestämmelsen om tidsbegränsat
uppehållstillstånd för medverkan vid förundersökning eller
huvudförhandling trädde i kraft den 1 oktober 2004 beviljat
tidsbegränsat uppehållstillstånd i ett trettiotal fall.
Tillståndsgivningen avser både förstagångstillstånd och
förlängningar av tidigare beviljade tillstånd. Tillstånden har
beviljats till personer som utsatts för människohandel eller för
personer som medverkat vid utredning om närliggande brott
som t.ex. grovt koppleri. Några av de personer som beviljats
tidsbegränsade uppehållstillstånd har också själva ansökt om
uppehållstillstånd i Sverige på andra grunder.
6
Det har snart gått två år sedan möjligheten att bevilja
tidsbegränsade uppehållstillstånd för målsägande och vittnen
infördes. Mot denna bakgrund och med anledning av riksdagens
tillkännagivande finns behov att utvärdera om nuvarande
bestämmelser i utlänningslagen om permanent uppehålls-
tillstånd tillgodoser det skyddsbehov som berörda personer kan
ha eller om regleringen i något avseende bör kompletteras.
Tilläggsuppdraget
Utredaren ges i uppdrag att även analysera och ta ställning till
om nuvarande bestämmelser i utlänningslagen om permanent
uppehållstillstånd tillgodoser det skyddsbehov som den som är
offer för människohandel eller närliggande brott kan ha eller om
regleringen i något avseende bör kompletteras.
Utredaren skall därvid särskilt beakta vad som anförs i
riksdagens tillkännagivande (bet. 2005/06:SfU4, s. 17, rskr.
2005/06:71) angående förslag på en bestämmelse om att den
som aktivt medverkat i en rättsprocess som rör människohandel,
genom att ställa upp som vittne eller medverkat som
målsägande, skall kunna beviljas permanent uppehållstillstånd i
Sverige om personen i fråga till följd härav är i behov av skydd
här. Utredaren bör i detta sammanhang inhämta information om
hur några andra med Sverige jämförbara länder har reglerat
eller i praxis tillämpar frågan om uppehållstillstånd och skydd i
enlighet med internationella konventioner för offer för
människohandel. Utredaren skall bl.a. redovisa om
uppehållstillstånd i de andra länderna är permanenta eller
tidsbegränsade och på vilken grund tillstånden beviljas.
Utredaren skall lämna förslag på författningsändringar om
utredaren kommer fram till att det finns behov av sådana
ändringar.
Utredningens uppdrag enligt det tidigare direktivet skall vara
avslutat den 30 juni 2007. Med hänsyn till de nya uppgifter som
utredaren nu får förlängs tiden för utredarens uppdrag till den
31 oktober 2007.
(Justitiedepartementet)