Dir. 2006:80
Översyn av Statens räddningsverk, Kris-
Kommittédirektiv
Översyn av Statens räddningsverk, Kris-
beredskapsmyndigheten och Styrelsen för
psykologiskt försvar för att skapa en myn-
dighet för frågor om samhällets beredskap och
säkerhet
Dir.
2006:80
Beslut vid regeringssammanträde den 29 juni 2006
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall göra en översyn av verksamheterna
vid Statens räddningsverk, Krisberedskapsmyndigheten och
Styrelsen för psykologiskt försvar i syfte att lämna förslag till
en preciserad uppgifts-, ansvars- och resursfördelning. Syftet är
att lägga samman relevanta delar av myndigheterna till en
myndighet för frågor om samhällets beredskap och säkerhet
samt att pröva om övriga delar eventuellt bör föras över till
andra befintliga myndigheter. Den nya myndigheten skall ha
uppgifter inom områdena skydd mot olyckor, krisberedskap och
civilt försvar samt kunna hantera uppgifter före, under och efter
en kris. Myndigheten skall vara både förberedande och
operativt verksam och kan därigenom också bli en naturlig
kontaktpunkt såväl i Sverige som i det internationella
samarbetet inom området krisberedskap. En sammanläggning
av verksamheterna skulle ge rationaliseringsvinster och
synergieffekter. Utredaren skall utgå från den inriktning som
regeringen angivit i propositionen Samverkan vid kris – för ett
säkrare samhälle (prop. 2005/06:133). Utredaren skall vidare
överväga hur tillsyn kan ges en oberoende ställning i
förhållande till myndighetens övriga uppgifter.
2
Bakgrund
Behovet av att skapa en mer ändamålsenlig organisation
I propositionen Fortsatt förnyelse av totalförsvaret (prop.
2001/02:10) redogjorde regeringen för en ny struktur för
planeringen för beredskapen mot svåra påfrestningar på
samhället i fred. Regeringen angav vidare att strukturen ställde
krav på samordning av vissa gemensamma frågor. Samord-
ningen var av sådan karaktär och omfattning att den närmast
hörde hemma på myndighetsnivå. En ny myndighet skulle
därför inrättas. Myndigheten skulle dock inte frånta andra
myndigheters deras ansvar inom sakområden varför regeringen
inte ansåg att Statens räddningsverks uppgifter borde ingå i den
nya myndighetens ansvarsområde. Riksdagen beslutade den
23 maj 2002 om bildande av Krisberedskapsmyndigheten (prop.
2001/02:158, bet. 2001/02:FöU10, rskr. 2001/02:261). Myndig-
heten fick uppgifter enligt ovan och övriga utpekade ansvariga
myndigheter skulle, enligt ansvarsprincipen, ha ansvar i hela
hotskalan från fredsverksamhet till krigets krav.
Försvarsberedningen har i sin rapport En strategi för
Sveriges säkerhet (Ds 2006:1) konstaterat att de senaste årens
händelser visar att gränsen mellan en olycka, allvarlig kris och
en extraordinär händelse blir alltmer diffus. I EU-sammanhang
går utvecklingen från fokus på räddningstjänst mot en bredare
syn på skydd och säkerhet i ett sammanhang. I dag ansvarar
Krisberedskapsmyndigheten och Statens räddningsverk för
frågor inom områdena skydd mot olyckor, krisberedskap och
civilt försvar. Dessa områden har mycket gemensamt och skulle
med fördel kunna hanteras som en helhet. Uppgifter inom dessa
områden skulle kunna vara lämpliga för den sammanlagda
myndigheten, men fortsatta överväganden och preciseringar
krävs. Extraordinära händelser kan t.ex. orsakas av stora
olyckor, avsiktliga angrepp och smitta. Oavsett orsak bör dessa
områden hanteras utifrån ett helhetsperspektiv, eftersom det
finns ett behov av att säkerställa viss funktionalitet i samhället
och i olika verksamheter oavsett vad det är som stör eller hotar
en verksamhet. En helhetssyn bör eftersträvas med utgångs-
3
punkt från att kunna hantera olyckor och störningar i vardagen
till de kompletterade åtgärder som krävs för att hantera extra-
ordinära händelser och ytterst höjd beredskap. Detta bör kunna
skötas med ett sammanhållet arbetssätt. Ansvarsprincipen är
rådande vilket innebär att myndigheter som normalt är
ansvariga inom en sektor även fortsättningsvis är ansvariga för
krishanteringen. En särskild myndighet för frågor om sam-
hällets beredskap och säkerhet stärker dock vissa övergripande
funktioner och kan fungera som ett stöd till de sektorsansvariga
myndigheterna.
Regeringen delar Försvarsberedningens uppfattning att
förutsättningarna för krisberedskapen har ändrats och att de
senaste årens händelser visar att gränsen mellan allvarliga
olyckor och extraordinära händelser har blivit allt mer diffus.
Arbetet med krishantering vid extraordinära händelser har
utvecklats under de år som gått och därmed behöver också
strukturen för krishanteringen förändras. Regeringen visade i
propositionen Samverkan vid kris – för ett säkrare samhälle
(prop. 2005/06:133) på behovet av åtgärder inom detta område.
Som ett led i utvecklingen av samhällets krisberedskap uttalade
regeringen i propositionen ett behov att genomföra en översyn
av verksamheterna vid Statens räddningsverk, Krisberedskaps-
myndigheten och Styrelsen för psykologiskt försvar.
Dagens struktur för krishantering bygger på sektorsansvar
och geografiskt områdesansvar som syftar till att säkerställa
samordningen. Denna struktur ligger fortsatt fast men arbets-
former och organisation behöver utvecklas. I propositionen
Samverkan vid kris – för ett säkrare samhälle lyfts behovet av
en utvecklad nationell krishanteringsförmåga och en effektiv
myndighetsstruktur upp. Regeringen pekar på behovet av att
utreda båda dessa frågor. Utredningen om en krisledande myn-
dighet i krishanteringssystemet kräver att en systemanalys
genomförs av ansvar och roller och att förhållandet till
befintliga författningar analyseras medan myndighetsöversynen
kräver en verksamhetsanalys för att nå de effektivitetsvinster
som eftersträvas. Regeringen anser att myndigheterna har upp-
gifter som överlappar och berör varandra och att det finns möj-
4
lighet att öka verksamhetsnyttan genom att bedriva verksam-
heterna i en myndighet.
Uppdraget
Allmänna utgångspunkter
En särskild utredare skall göra en översyn av verksamheterna
vid Statens räddningsverk, Krisberedskapsmyndigheten och
Styrelsen för psykologiskt försvar i syfte att lämna förslag till
en preciserad uppgifts-, ansvars- och resursfördelning mellan
myndigheterna. Syftet är att lägga samman relevanta delar av
myndigheterna till en myndighet för frågor om samhällets
beredskap och säkerhet samt att pröva om övriga delar
eventuellt bör föras över till andra befintliga myndigheter. Den
nya myndigheten skall ha uppgifter inom områdena skydd mot
olyckor, krisberedskap och civilt försvar samt kunna hantera
uppgifter före, under och efter en kris. Myndigheten skall arbeta
både förberedande och operativt, och kan därigenom få stor
trovärdighet. Utredaren skall lämna förslag till en preciserad
och ändamålsenlig uppgifts-, ansvars-, och resursfördelning i
samband med sammanläggningen av verksamheter vid
myndigheterna. Rationaliseringsvinster och synergieffekter
skall eftersträvas och belysas. Utredaren kan även låta annan
verksamhet, som bedrivs av de myndigheter som faller under
Försvarsdepartementets ansvarsområde enligt Regerings-
kansliets instruktion, ingå i översynen om det framstår som
ändamålsenligt att lägga samman även den verksamheten med
den nya myndigheten för frågor om samhällets beredskap och
säkerhet. Argumenten för och mot en sådan sammanläggning
skall då redovisas. Utredaren skall även belysa förhållandet
mellan den nya myndigheten för frågor om samhällets
beredskap och säkerhet och de sektorsansvariga myndigheterna
och särskilt hur dessa myndigheters kompetens och erfarenheter
skall kunna tas tillvara.
Regeringen har i dag beslutat om direktiv till en utredning
om närmare utformning av ett system med en krisledande
5
myndighet. I uppdraget framgår att utredningen skall bedriva
sin verksamhet i nära samverkan med denna utredning. En
utgångspunkt är att den nya myndigheten skulle kunna få
uppgiften att vara krisledande myndighet.
Utifrån ovannämnda helhetssyn skulle sammanslagningen
leda till rationaliseringsvinster och synergieffekter. En föränd-
rad myndighetsstruktur skulle också kunna underlätta bl.a.
kommunernas och länsstyrelsernas verksamhet. De skulle få en
kontaktpunkt i stället för som i dag två. Myndigheten skulle
också vara en kontaktpunkt i det internationella samarbetet
inom området krisberedskap.
I propositionen. Samhällets säkerhet och beredskap (prop.
2001/02:158) redovisade regeringen det planeringssystem och
den struktur för att samordna arbetet med att hantera svåra
påfrestningar på samhället i fred och civilt försvar som
tillämpats från den 1 juli 2002. Fokus i propositionen låg på det
förebyggande, sårbarhetsreducerande samt förberedande
arbetet. I propositionen Samverkan vid kris – för ett säkrare
samhälle (prop. 2005/06:133) betonas krishantering och
samhällets förmåga att hantera kriser. I dag ansvarar
Krisberedskapsmyndigheten och Statens räddningsverk för
frågor inom områdena skydd mot olyckor, krisberedskap och
civilt försvar. Dessa områden har mycket gemensamt och bör
med fördel kunna hanteras som en helhet. För att förbättra
helhetssynen i arbetet med samhällets säkerhet är det angeläget
att förena verksamheten inom området skydd mot olyckor hos
Statens räddningsverk med Krisberedskapsmyndighetens arbete
med att stärka krisberedskapen. Ett helhetsgrepp med denna
inriktning bör tas genom en översyn av verksamheterna hos
myndigheterna.
6
Särskilda utgångspunkter
I sitt arbete skall utredaren särskilt beakta följande. Det finns ett
behov av en effektiv myndighetsorganisation och en tydlig
ansvars- och uppgiftsfördelning. Verksamheter inom myndig-
heterna som ledning, forskningssamordning, utveckling,
planering, utbildning, övning, metodstöd och analys bör läggas
samman, helt eller delvis. I den mån utredaren kommer fram till
att delar av verksamheterna lämpligen kan lyftas bort från den
nya myndigheten bör det övervägas i vilken utsträckning dessa
kan integreras hos andra myndigheter, t.ex. Totalförsvarets
forskningsinstitut, Folke Bernadotteakademin, Polishögskolan,
Försvarshögskolan och Sida. Motivet är att renodla en verksam-
hetsstruktur som stödjer det breda säkerhetsarbetet och utveck-
lingen av skydd mot olyckor samt krisberedskap i ett helhets-
perspektiv. Förslag till nya rutiner, processer etc. som bättre tar
tillvara helhetsperspektivet skall redovisas av utredaren. Ut-
redaren bör bl.a. analysera konsekvenserna av att föra samman
sektorsövergripande verksamhet med sektorsverksamhet. En
viktig utgångspunkt för utredaren skall vara att myndigheten
skall hantera den i dag av Krisberedskapsmyndigheten samord-
nade krisförberedande verksamheten, Statens räddningsverks
bistånds- och katastrofberedskap och uppdrag att ha beredskap
att ta emot internationell hjälp vid stora olyckor och allvarliga
krissituationer samt Statens räddningsverks samordnande
ansvar för arbetet med barnsäkerhet på nationell nivå.
Utredaren bör studera erfarenheterna från uppbyggnad av
andra länders motsvarande myndigheter. Utredaren skall lämna
förslag till hur en effektiv tillsyns- och uppföljningsverksamhet
bör utformas och hur den kan få en oberoende ställning i
förhållande till myndighetens övriga uppgifter. Utredaren bör
särskilt analysera myndighetens uppgifter att utfärda tillämp-
ningsföreskrifter, allmänna råd och att ge olika typer av stöd
och utbildning i förhållande till uppgiften att bedriva tillsyn.
Frågan om det finns behov av föreskriftsrätt när det gäller
formerna för krisberedskapsarbetet samt i arbetet med risk- och
sårbarhetsanalyser bör vidare övervägas.
7
Utredaren skall särskilt beakta verksamhet före, under och
efter en olycka eller en kris utifrån ett målstyrt och systematiskt
arbete av den verksamhet som stärker samhällets säkerhet. Det
bör även analyseras hur uppgifter inom sektorsverksamheten
räddningstjänst förhåller sig till övergripande krisberedskap,
t.ex. kärnkraftsberedskap, naturolyckor samt bistånds- och
katastrofberedskap. Detta skall genomföras i nära samverkan
med utredningen om ett system med en krisledande myndighet.
I uppdraget ingår att lämna förslag till effektivisering och
rationaliseringar samt förenklingar i kontakterna mellan myn-
digheten och andra myndigheter, länsstyrelser, kommuner och
landsting när det gäller både händelser och åtgärder som inryms
om extraordinära händelser i fredstid hos kommuner och
landsting samt förordning (2006:942) om krisberedskap och
höjd beredskap. Enligt förslag i propositionen Samverkan vid
kris – för ett säkrare samhälle (prop.2005/06:133) ersätts den
senare lagen (2002:883) om extraordinära händelser i fredstid
hos kommuner och landsting fr.o.m. den 1 september 2006 av
lagen (2006:544) om kommuner och landstings åtgärder inför
och vid extraordinära händelser i fredstid och höjd beredskap.
Förenklingen kan t.ex. handla om att skapa en kontaktpunkt när
det gäller krisberedskapen, civilt försvar och skydd mot
olyckor.
Utredaren bör beskriva hur arbetet inom EU och FN inom
området krisberedskap kan hanteras i den nya myndigheten. I
EU-sammanhang går utvecklingen från fokus på räddnings-
tjänst mot en bredare syn på skydd och säkerhet i ett samman-
hang. Samtidigt har frågor som rör allvarliga kriser kommit att
uppmärksammas allt mer inom andra delar av samarbetet inom
EU.
Statens räddningsverk är i dag lokaliserat i Karlstad,
Kristinehamn, Karlskoga, Revinge, Skövde, Rosersberg och
Sandö. Krisberedskapsmyndigheten är lokaliserad i Stockholm
och i Sollefteå. Styrelsen för psykologiskt försvar ligger i
Stockholm. Utredaren skall lämna förslag till lokalisering av
verksamheterna vid den nya myndigheten
8
Utredaren bör även analysera samhällets behov av utbildning
inom ramen för skydd mot olyckor och krisberedskap samt dess
organisering och lokalisering. Utredaren skall i detta samman-
hang också överväga om synergieffekter kan nås genom att
lägga samman verksamhet med t.ex. Folke Bernadotte-
akademin, Polishögskolan och Försvarshögskolan samt den
utbildning som i dag bedrivs i gymnasieskolan med bäring på
försvar, krisberedskap samt skydd mot olyckor. Statens
räddningsverks utbildningsplattformar skall även ses över
utifrån perspektivet av kostnadseffektivitet.
Samtidigt med den utredning som följer av dessa direktiv
genomförs som nämndes inledningsvis en utredning med upp-
gift att analysera och lämna förslag till utformning av en kris-
ledande myndighet i krishanteringssystemet. I den utredningen
skall utredaren beskriva förutsättningar för när och hur en
tvärsektoriell krisledning på central myndighetsnivå bör utövas
samt analysera vad det innebär att leda i en kris med
sektorsövergripande konsekvenser. Utredningarna skall bedriva
sitt arbete i nära samverkan.
Utredaren skall redogöra för de ekonomiska och personella
konsekvenserna i och med skapandet av den nya myndigheten
samt de förslag till författningsändringar som utredningens
förslag föranleder. Dessutom skall varje nytt förslag som
utredaren lämnar följas av en ekonomisk beräkning avseende de
finansiella konsekvenserna av förslaget.
Uppdragets genomförande och tidsplan
Utredaren skall samarbeta med de statliga myndigheter som
berörs av utredarens förslag. Utredaren skall särskilt samråda
med utredningen om ett system med en krisledande myndighet.
Utredaren skall även samråda med Sveriges kommuner och
landsting. Vidare skall utredaren samverka med andra utred-
ningar som har till uppgift att överväga organisation, ansvar
m.m. med anknytning till kris- och säkerhetsfrågorna, exempel-
vis Ansvarskommittén (dir. 2004:93), utredningen om effekter-
na av klimatförändringar och hur samhällets sårbarhet för dessa
kan minskas (dir. 2005:80) eller översynen av inspektionsverk-
9
samheten för säkerhets- och skyddsfrågor inom transport-
området (dir. 2005:108). Utredaren skall även beakta vad som
sägs i slutrapporten från Rådet för stöd och samordning efter
flodvågskatastrofen, Efter flodvågen – det andra halvåret.
Utredaren skall hålla berörda centrala arbetstagarorganisationer
informerade om arbetet och ge dem tillfälle att framföra
synpunkter.
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag till regeringen senast
den 1 maj 2007.
(Försvarsdepartementet)