Dir. 2006:83
Beslutanderätten vid gemensam vårdnad
Kommittédirektiv
Beslutanderätten vid gemensam vårdnad
Dir.
2006:83
Beslut vid regeringssammanträde den 6 juli 2006
Sammanfattning av uppdraget
Utredaren skall analysera vilka nackdelar som kan uppkomma
för ett barn vid gemensam vårdnad när vårdnadshavarna inte
kan enas i frågor som rör barnet. Utredaren skall särskilt
uppmärksamma barns möjlighet att få hälso- och sjukvård och
insatser inom socialtjänstens område. Även andra frågor som
rör vårdnaden skall belysas, t.ex. när det gäller barnets förskole-
verksamhet, skola och boende. Med utgångspunkt i analysen
skall utredaren lämna förslag som syftar till att bättre tillgodose
barnets intressen och underlätta ett gemensamt vårdnadsansvar.
Utredaren skall vidare överväga om en förälder som inte är
vårdnadshavare i större utsträckning än i dag bör ges möjlighet
att få information om barnet direkt från berörda myndigheter
och enskilda organ, t.ex. skola, hälso- och sjukvård samt social-
tjänst.
En annan uppgift för utredaren är att ta ställning till om det
behövs en uttrycklig lagreglering om medverkan av en s.k.
kontaktperson vid umgänge mellan ett barn och en förälder, i
syfte att säkerställa att barnet får det stöd han eller hon kan
behöva vid umgänget.
Bakgrund
Den som har vårdnaden om ett barn ansvarar för barnets person
och har rätt och skyldighet att bestämma i frågor som rör
barnets personliga angelägenheter. Har barnet två vårdnads-
2
havare, skall dessa utöva sina rättigheter och skyldigheter mot
barnet tillsammans (6 kap. 13 § föräldrabalken). Det krävs alltså
normalt gemensamma beslut i frågor som rör vårdnaden.
Undantag gäller om en av vårdnadshavarna till följd av från-
varo, sjukdom eller annan orsak är förhindrad att ta del i sådana
beslut om vårdnaden som inte utan olägenhet kan skjutas upp.
Båda vårdnadshavarna kan inte heller förutsättas delta i alla de
vardagliga avgöranden som måste träffas när det gäller om-
sorgen om barnet, t.ex. om mat, kläder och sovtider. År 1998
infördes också en möjlighet för domstol att vid gemensam vård-
nad besluta om barnets boende, om umgänge med den förälder
som barnet inte bor tillsammans med och om resekostnader vid
umgänge (prop. 1997/98:7, bet. 1997/98:LU12). Domstolen kan
dessutom besluta om underhållsbidrag till barnet. Men i övrigt
krävs alltså att vårdnadshavarna kan enas i frågor som rör
barnet.
Kravet på enighet mellan vårdnadshavarna har tidigare varit
föremål för överväganden. Inför de lagändringar som gjordes år
1998 föreslog Vårdnadstvistutredningen att det skulle införas en
uttrycklig bestämmelse om att den vårdnadshavare som barnet
bor tillsammans med ensam får besluta i frågor om den dagliga
omsorgen (SOU 1995:79 s. 102). Regeringen lade dock inte
fram något förslag om detta, bl.a. med hänvisning till att be-
hovet av en reglering inte ansågs vara tillräckligt stort. Lag-
utskottet delade regeringens uppfattning men förutsatte att rege-
ringen följde frågan och, om det fanns anledning, återkom till
riksdagen med förslag på området (angiven prop. s. 54 f. och
bet. s. 37).
Under senare år har det i olika sammanhang gjorts gällande
att kravet på samstämmighet vid gemensam vårdnad ibland kan
leda till problem, inte minst mot bakgrund av att en domstol
numera kan döma till gemensam vårdnad mot en förälders vilja.
Bland annat har man uppmärksammat frågor som rör barnets
förskoleverksamhet och skola samt barnets möjlighet att få till-
gång till hälso- och sjukvård och insatser från socialtjänsten.
Barns rätt till psykiatrisk vård behandlades av Kommittén
mot barnmisshandel i betänkandet Barnmisshandel – Att före-
bygga och åtgärda (SOU 2001:72). Kommittén framhöll att
3
kravet på enighet mellan vårdnadshavarna får negativa konse-
kvenser när det gäller ett barns möjlighet att få psykiatrisk
behandling efter att ha blivit utsatt för övergrepp i hemmet
(s. 269).
Frågor som rör kravet på samstämmighet vid gemensam
vårdnad togs också upp av 2002 års vårdnadskommitté (SOU
2005:43 s. 125 f.). Kommittén uppmärksammade särskilt situa-
tioner där barn har behov av psykiatrisk vård eller behandling
efter att ha utsatts för övergrepp eller sett någon annan i
familjen utsättas för övergrepp. Kommittén pekade bl.a. på ett
fall som har prövats av Riksdagens ombudsmän (JO) där det
fanns misstanke om kvinnomisshandel, barnmisshandel och
sexuella övergrepp. Det konstaterades att det i en sådan situa-
tion krävdes att båda föräldrarna godkände insatser från hälso-
och sjukvården, trots att det var barnets far som misstänktes för
övergreppen (se JO:s ämbetsberättelse 2003/04 s. 314). Kom-
mittén gjorde bedömningen att ett barn måste kunna få tillgång
till hälso- och sjukvård och andra stödinsatser även om en vård-
nadshavare motsätter sig detta. Kommitténs slutsats var dock att
frågan krävde en djupare analys än vad den hade möjlighet att
göra inom ramen för sitt uppdrag.
Som regeringen uttalade i samband med behandlingen av
vårdnadskommitténs betänkande bör frågan om kravet på
enighet vid gemensam vårdnad nu analyseras vidare (prop.
2005/06:99 s. 52). Behovet av sådana överväganden har också
påtalats av riksdagen (bet. 2005/06:LU27 s. 22).
En närliggande fråga som uppmärksammades under bered-
ningen av kommitténs betänkande och som bör övervägas i
sammanhanget är möjligheterna för en förälder som inte är
vårdnadshavare att få upplysningar om barnet. En annan fråga
som bör tas upp är medverkan av en s.k. kontaktperson vid
umgänge mellan ett barn och en förälder. I dag finns det vissa
oklarheter när det gäller förutsättningarna för beslut om
kontaktperson (angiven prop. s. 58).
4
Uppdraget
En särskild utredare skall utses och ges följande uppdrag.
Kravet på enighet mellan vårdnadshavarna
Utredaren skall analysera vilka nackdelar som i praktiken kan
uppkomma för ett barn vid gemensam vårdnad när vårdnads-
havarna inte kan enas i frågor som rör barnet. Utredaren skall
särskilt uppmärksamma barns möjlighet att få tillgång till hälso-
och sjukvård och insatser inom socialtjänstens område. Även
andra frågor som rör vårdnaden skall belysas, t.ex. när det gäller
barnets förskoleverksamhet, skola och boende.
Utredaren skall med utgångspunkt i analysen lämna förslag
som syftar till att bättre tillgodose barnets intressen och under-
lätta ett gemensamt vårdnadsansvar. En ordning som skall över-
vägas är att ge domstol möjlighet att ge en av vårdnadshavarna
rätt att besluta ensam i en viss fråga eller att dela upp vårdnads-
havarnas uppgifter. Alternativt skulle någon annan myndighet,
t.ex. socialnämnden, kunna utses att avgöra en viss fråga när
vårdnadshavarna inte kan enas. Ett annat sätt kan vara att direkt
i lag ge en av vårdnadshavarna rätt att besluta ensam i större ut-
sträckning än i dag. Utredaren skall överväga dessa och andra
möjligheter.
Utredaren skall eftersträva att regelsystemet blir så utformat
att gemensam vårdnad fungerar i det dagliga livet utan att alltför
stora avsteg görs från principen att föräldrar med gemensam
vårdnad skall kunna enas om det som rör barnet. Ett gemensamt
rättsligt ansvar mellan vårdnadshavarna kan ofta leda till ett
större engagemang och därmed i vid bemärkelse öka barnets
möjligheter att få tillgång till båda sina föräldrar. Samtidigt
måste det eftersträvas att kravet på samstämmighet mellan vård-
nadshavarna inte bidrar till ökade konflikter som riskerar att
påverka barnets livssituation negativt. Utredaren skall utgå ifrån
att regleringen vid gemensam vårdnad så långt det är möjligt
och lämpligt bör vara densamma för föräldrar som bor till-
sammans som för särlevande föräldrar.
Utredaren skall även överväga behovet av en reglering när
det gäller förutsättningarna för socialtjänsten att tala med ett
5
barn utan vårdnadshavarens samtycke (jfr JO:s beslut den 10
oktober 2005, dnr 1059–2003 och 4857–2003).
Upplysningar om barnet
Om en förälder ensam har vårdnaden om barnet, kan det ur
barnets synvinkel vara viktigt att den andra föräldern ändå finns
med i barnets vardag på ett naturligt sätt. Detta underlättas om
föräldern kan ta del i barnets liv. I strävandena att främja en
sådan kontakt infördes år 1991 en skyldighet för den förälder
som är vårdnadshavare att till den andra föräldern lämna sådana
upplysningar om barnet som kan främja umgänget med den
föräldern, om inte särskilda skäl talar mot det (6 kap. 15 §
fjärde stycket föräldrabalken). Det kan gälla upplysningar om
barnets skolgång, hälso- och sjukdomstillstånd, fritidsintressen
och kamratrelationer. En förälder som inte är vårdnadshavare
saknar däremot i allmänhet möjlighet att få information om
barnet direkt från t.ex. förskoleverksamhet, skola, hälso- och
sjukvård samt socialtjänst.
Utredaren skall överväga om en förälder som inte är vård-
nadshavare i större utsträckning än i dag bör ges möjlighet att få
information om barnet direkt från berörda myndigheter och
enskilda organ. En sådan ordning finns i andra nordiska länder.
Behovet av regler för att undvika missbruk av upplysningar
skall särskilt uppmärksammas i sammanhanget. Det gäller bl.a.
i situationer där en av vårdnadshavarna eller barnet utsätts för
hot eller förföljelse.
Kontaktperson vid umgänge
Utredaren skall ta ställning till om det behövs en uttrycklig lag-
reglering om medverkan av en s.k. kontaktperson vid umgänge
mellan ett barn och en förälder, i syfte att säkerställa att barnet
får det stöd han eller hon kan behöva vid umgänget. Utredaren
skall överväga om socialnämnden – till skillnad från i dag – bör
vara skyldig att utse en kontaktperson när domstolen har
beslutat om detta. Vidare skall det utredas vilken kontakt som
bör förekomma mellan domstolen och socialnämnden före
domstolens beslut, liksom andra frågor om socialnämndens
6
hantering. Utredaren skall uppmärksamma de oklarheter som
Riksdagens ombudsmän (JO) har pekat på när det gäller med-
verkan av kontaktperson (se JO:s ämbetsberättelse 2002/03
s. 252 f.). Andra frågor som skall tas upp är kontaktpersonens
uppgifter, utformningen av uppdraget och uppdragets avslutan-
de.
Övrigt
Utredaren skall redovisa gällande rätt och eventuellt pågående
lagstiftningsarbete i länder som utredaren bedömer vara av
intresse i sammanhanget. Regleringen i andra nordiska länder
bör ges en särskild belysning och beaktas i arbetet.
Utredaren skall inhämta synpunkter från berörda myndig-
heter och organisationer.
Utredaren skall föreslå de författningsändringar som bedöms
vara behövliga.
Utredaren skall redovisa vilka budgetära konsekvenser för-
slagen kan komma att medföra och lämna förslag på hur dessa
kostnader kan finansieras.
Uppdraget skall redovisas senast den 1 juli 2007.
(Justitiedepartementet)