Dir. 2006:89
Utredning om genomförande av direktiv om
Kommittédirektiv
Utredning om genomförande av direktiv om
effektiv slutanvändning av energi och om
energitjänster
Dir.
2006:89
Beslut vid regeringssammanträde den 14 juni 2006
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare tillkallas med uppdraget att lämna förslag
till hur Europaparlamentets och rådets direktiv 2006/32/EG om
effektiv slutanvändning av energi och om energitjänster skall
genomföras i Sverige. Utredaren skall utarbeta förslag till
lämplig organisation, de författningar eller författnings-
ändringar som behövs och övriga åtgärder för att underlätta
genomförandet. Utredaren skall delredovisa uppdraget rörande
redovisning och analyser av tillgängliga och tillämpade metoder
för uppföljning och verifiering av uppnådd energieffektivisering
senast den 15 november 2006. Utredaren skall senast den 31
januari 2007 lämna ett förslag till nationell plan för
energieffektivisering. Utredaren skall slutredovisa uppdraget
senast den 30 november 2007.
Bakgrund
Europaparlamentets och rådets direktiv 2006/32/EG av den
5 april 2006 om effektiv slutanvändning av energi och om
energitjänster och om upphävande av rådets direktiv 93/76/EEG
antogs i december 2005 och publicerades i Europeiska unionens
officiella tidning den 27 april 2006. Direktivet skall vara
genomfört den 1 januari 2008 vad gäller nationell statistik samt
i övrigt den 17 maj 2008; dock skall åtgärder relaterade till
2
medlemsstaternas rapportering enligt direktivets artikel 14.1,
14.2 och 14.4 vara genomförda redan den 17 maj 2006.
Enligt direktivet skall medlemsstaterna anta ett nationellt
vägledande mål om minst 9 procent energieffektivisering, som
skall uppnås under direktivets nionde tillämpningsår.
Medlemsstaterna skall vidare tillse att den offentliga sektorn tar
en ledande roll beträffande effektivisering av energi-
användningen. Direktivet ställer också krav på energi-
distributörer m.fl. att tillhandahålla energibesiktningar eller
fondera medel för detta.
Medlemsstaterna skall också skapa lämpliga förutsättningar
för och incitament till ett förstärkt utbud från marknads-
aktörerna, av information och rådgivning om effektiv
slutanvändning av energi till slutförbrukarna.
Medlemsstaterna skall vidare tillse att slutförbrukare av el,
naturgas, fjärrvärme, fjärrkyla och varmvatten för hushållsbruk
har individuella mätare samt se till att fakturering från
energidistributörer, systemansvariga för distributionen och
företag som säljer energi i detaljistledet grundas på faktisk
energiförbrukning och presenteras på ett klart och begripligt
sätt.
Enligt direktivet skall medlemsstaterna senast den 30 juni
2007 utarbeta ett förslag till nationell plan för energi-
effektivisering. Förslaget skall innehålla en strategi för att
uppnå målet om energieffektivisering samt en beskrivning av de
åtgärder som vidtagits nationellt, beslutats eller planeras för att
uppnå de nationella målen för energieffektivisering.
Uppdraget
En särskild utredare skall lämna förslag till hur
Europaparlamentets och rådets direktiv 2006/32/EG om
energitjänster och effektiv slutanvändning av energi och om
upphävande av rådets direktiv 93/76/EEG skall genomföras i
Sverige. Utredaren skall utarbeta förslag till organisation, de
författningar eller författningsändringar som behövs och
nationell rapportering enligt direktivets artikel 14.
3
Utredaren skall belysa fördelar och nackdelar med att undanta
små företag enligt artikel 6 och 13 samt lämna preciserat förslag
till vilka kriterier som skall gälla för att ett företag skall
undantas från nu åsyftad reglering. Utredaren skall belysa
eventuella svårigheter med uppföljning samt problem
förknippade med att små företag i vissa konjunkturlägen
möjligen periodvis inte uppfyller kriterierna. Utredaren skall
analysera behovet av och, om det bedöms lämpligt, föreslå
regler för hantering av det förhållandet att små företag kan
utvecklas så att de upphör att uppfylla kriterierna för att
undantas såsom småföretag.
I de delar EG-direktivet är tillämpligt för verksamhet inom
totalförsvaret skall utredaren lämna förslag till en funktionell
avgränsning av de delar av totalförsvarets verksamhet som skall
anses omfattas av direktivets krav.
Nationellt mål för energieffektivisering
Utredaren skall föreslå ett nationellt vägledande mål för
energieffektivisering enligt vad som föreskrivs i direktivets
artikel 4.1. Enligt direktivet skall Sverige fastställa ett
vägledande nationellt mål för energieffektivisering samt sträva
efter att uppfylla denna målsättning. Det vägledande målet skall
inte vara lägre än 9 procent av den energi som användes inom
de samhällssektorer som omfattas av direktivet under den
femårsperiod som föregick direktivets ikraftträdande. Målet
skall uttryckas som en absolut energimängd.
Som underlag för detta förslag skall utredaren analysera vilken
effekt som kan tillgodoräknas som resultat av energi- och
koldioxidskatten samt som resultat av andra åtgärder som redan
genomförts efter 1995. Denna analys skall även omfatta vilken
effekt som kan beräknas uppnås kommande år som effekt av
redan vidtagna åtgärder och fattade beslut, såsom
investeringsstöd för konvertering från direktverkande elvärme
eller enskild uppvärmning med olja, stöd till
energieffektiviserande åtgärder i lokaler med offentlig
verksamhet samt åtgärder som aviseras i regeringens
proposition Nationellt handlingsprogram för
4
energieffektivisering och energismart byggande (prop.
2005/06:145). I detta analysarbete skall utredaren använda det
material som Statens energimyndighet utarbetar enligt uppdrag i
regleringsbrevet för budgetåret 2006. Samhällsekonomiska
kostnader för att uppnå det vägledande målet skall beräknas.
Utredaren skall vidare analysera om de viktningsfaktorer för
olika energibärare som anges i direktivets bilaga 2 är lämpliga
att använda eller om det finns skäl för att Sverige skall använda
andra viktningsfaktorer. Utredaren skall föreslå särskilda
viktningsfaktorer för el, fjärrvärme och fjärrkyla. För fjärrvärme
och fjärrkyla skall utredaren särskilt belysa rimligheten av att
använda en för varje fjärrvärmenät individuellt beräknad
viktningsfaktor eller över tiden ändrad viktningsfaktor. Sådana
viktningsfaktorer skall rättvisande återspegla den effektivisering
som erhålls genom förekommande kraftvärmeproduktion samt
överföringsförluster. Utredaren skall också analysera betydelsen
av att för främst oljeprodukter använda viktningsfaktorer som
beaktar energiförbrukningen vid oljans utvinning, raffinering
och transport samt föreslå lämplig viktningsfaktor för
oljeprodukter. I detta analysarbete skall utredaren utgå från det
underlag som Statens energimyndighet utarbetar enligt uppdrag
i regleringsbrevet för budgetåret 2006.
Utredaren skall vidare föreslå ett nationellt delmål avseende
energieffektivisering som skall uppnås inom de tre första åren
efter det att direktivet genomförts och visa att detta föreslagna
delmål är förenligt med det mål som föreslås uppnås efter nio
år.
Utredaren skall lämna förslag på lämplig organisation för
uppgiften att följa upp utvecklingen relaterat till det nationella
målet för energieffektivisering.
Energieffektivisering inom den offentliga sektorn
Utredaren skall precisera en lämplig definition och avgränsning
av den offentliga sektorn vad gäller direktivets tillämpning.
Utredaren skall göra en inledande bedömning av lämplig
utformning av frivilliga avtal eller andra bindande åtgärder samt
vilka författningar eller författningsändringar som behövs för att
5
direktivets krav beträffande den offentliga sektorns roll kan
anses uppfylld. Utredaren skall som ett förstahandsalternativ ha
rollen som förhandlare med uppgiften att utarbeta och förankra
förslag till ett frivilligt avtal om hur den offentliga sektorn skall
tillämpa minst två av de åtgärder/rutiner som anges i direktivet.
För det fall att frivilliga avtal inte bedöms vara en lämplig och
framkomlig väg skall utredaren utarbeta förslag till den
reglering som behövs för att uppfylla artikelns krav. Utredaren
bör i detta fall även beskriva varför frivilliga avtal inte kunnat
föreslås.
Företag som distribuerar energi eller säljer energi i
detaljistledet
Enligt direktivet skall energidistributörer, systemansvariga för
distribution och/eller företag som säljer energi i detaljistledet,
på begäran, men inte oftare än en gång om året, tillhandahålla
samlad statistisk information om sina slutförbrukare. Utredaren
skall föreslå vilka myndigheter som skall bemyndigas att begära
in denna information samt lämna förslag till vilken
detaljeringsgrad i informationen som skall krävas. Den
information som skall lämnas av företagen skall vara utformad
och sammansatt på ett sådant sätt att den kan vara till verklig
hjälp för myndigheterna vid genomförande av program för
förbättrad energieffektivitet samt vid främjande och kontroll av
marknaden för energitjänster och andra åtgärder för förbättrad
energieffektivitet. Informationen skall omfatta aktuella
uppgifter om slutanvändarnas förbrukning, inklusive
belastningsprofiler, kundsegmentering och kundernas
geografiska lokalisering i tillämpliga fall. Samtidigt skall
information som är av privat karaktär eller kommersiellt känslig
hållas konfidentiell och skyddad i enlighet med gällande
lagstiftning. Här skall utredaren särskilt uppmärksamma
meddelarfriheten.
Enligt direktivet skall medlemsstaterna tillse att
energidistributörer, systemansvariga för distributionen och/eller
företag som säljer energi i detaljistledet avstå från all
verksamhet som kan hämma efterfrågan på och
6
tillhandahållandet av energitjänster och andra åtgärder för
förbättrad energieffektivitet eller hindra utvecklingen av
marknaden för energitjänster och andra åtgärder för förbättrad
energieffektivitet. Utredaren skall analysera marknaden för
energitjänster och andra åtgärder för förbättrad
energieffektivitet och identifiera behovet av eventuella åtgärder.
Utredaren skall lämna förslag till den myndighet eller
organisation som skall ges i uppdrag att övervaka dessa
marknader samt även bedöma huruvida gällande regelverk är
ändamålsenligt.
Utredaren skall föreslå ett av de alternativ som direktivet
anger avseende krav på energidistributörer, systemansvariga för
distributionen och/eller företag som säljer energi i detaljistledet,
direkt och/eller indirekt via andra leverantörer av energitjänster
eller åtgärder för förbättrad energieffektivitet. Om utredaren
finner att alternativet med frivilliga avtal är lämpligt skall
utredaren utforma och förhandla sådana avtal med de berörda
branscherna samt lämna detaljerat förslag till hur utvärdering,
kontroll och i förekommande fall omförhandling och införande
av ytterligare åtaganden i avtalen skall ske.
Tillgänglig information
Utredaren skall vidare lämna förslag till hur Sverige skall
uppfylla direktivets krav om att se till att information om
energieffektiviseringsmekanismer och de finansiella och
rättsliga ramar som antas i syfte att nå det nationella vägledande
energibesparingsmålet är tydlig och allmänt når ut till de
aktuella marknadsaktörerna.
Tillgängliga behörighets-, ackrediterings- och
certifieringssystem
En tillräckligt hög grad av teknisk kompetens, objektivitet och
tillförlitlighet hos berörd personal är avgörande för
utvecklingen av marknader för energitjänster, energi-
besiktningar och åtgärder för förbättrad energieffektivitet.
Utredaren skall bedöma huruvida dessa aspekter motiverar
åtgärder beträffande behörighets-, ackrediterings- och/eller
7
certifieringssystem för dem som arbetar på ovannämnda
marknader. Utredaren skall särskilt beakta utformningen av
sådana krav i det föreslagna systemet med energideklaration av
byggnader (prop. 2005/06:145).
Finansiella instrument för energieffektivisering
Enligt direktivet skall medlemsstaterna upphäva eller modifiera
all lagstiftning och alla regleringar som i onödan eller i
oproportionerlig utsträckning hämmar eller begränsar
användning av finansiella instrument för energitjänster eller
andra åtgärder för energieffektivisering.
Utredaren skall ur ett brett perspektiv analysera gällande
regelverk och, för det fall att någon regel som motverkar
energieffektivisering påvisas, analysera huruvida regelverket
står i konflikt med direktivet och i förekommande fall föreslå
lämpliga ändringar av aktuellt regelverk.
Utredaren skall vidare analysera marknaden för
energitjänster och bedöma huruvida ytterligare åtgärder krävs
för att främja marknaden när det gäller finansiella instrument
för energitjänster och andra åtgärder för förbättrad
energieffektivitet inom såväl den privata som den offentliga
sektorn.
Energieffektiva avgifter och andra bestämmelser för nätbunden
energi
Utredaren skall översiktligt analysera tillgänglig information
om förekommande överförings- och distributionsavgifter och
bedöma huruvida det förekommer tariffkonstruktioner som är
olämpliga genom att medverka till att motiverad
energieffektivisering försvåras. I samband med detta skall
utredaren bedöma huruvida det finns anledning att frångå
principen om kostnadsreflektiva tariffer och om det finns något
skäl att överväga helt rörliga tariffer.
Direktivet medger att medlemsstaterna tillåter inslag i
system och avgiftsstrukturer som har socialt syfte. Ett villkor
för detta är dock att eventuella negativa effekter på överförings-
och distributionssystemet blir så små som möjligt. Utredaren
8
skall bedöma om det finns behov av att överväga
avgiftsstrukturer som har ett socialt syfte.
Fonder och finansieringsmekanismer
Utredaren skall analysera behovet av och nyttan med sådana
fonder som omnämns i direktivets artikel 11. Utredaren skall i
första hand analysera om Sverige även utan sådana fonder kan
uppfylla direktivets krav om att energibesiktningar skall finnas
tillgängliga även för de marknadssegment där energi-
besiktningar inte tillhandahålls kommersiellt.
Energibesiktningar
Utredaren skall analysera marknaden för energibesiktning av
hög kvalitet och bedöma huruvida ytterligare åtgärder behövs
för att uppfylla direktivets krav.
Mätning och upplysande fakturering av energiförbrukningen
Utredaren skall analysera hur mätning av el, värme, varmvatten
och kyla går till idag i Sverige samt den utveckling som sker
beträffande installation av moderna elmätare inför kravet på
månadsvis avläsning för alla konsumenter som gäller från den 1
juli 2009. Utredaren skall särskilt belysa och analysera det
förhållandet att tappvarmvatten och värme i allmänhet inte mäts
individuellt till enskilda hushåll, främst inom flerfamiljshus.
Beträffande individuell elmätning skall utredaren analysera
gällande regelverk och den utveckling som sker med övergång i
bl.a. bostadsrättsföreningar till ett gemensamt abonnemang för
hela fastigheten. Utredaren skall i detta sammanhang utreda
konsekvenserna av samt presentera förslag på ett krav på
individuell mätning och debitering av el i flerbostadshus.
Utredaren skall också utreda konsekvenserna av samt presentera
förslag på ett krav på individuell mätning och debitering av
tappvarmvatten i flerbostadshus. Utredaren skall belysa
kostnaderna som följer av nödvändiga investeringar och ökad
mätning samt de privatekonomiska, samhällsekonomiska och
miljömässiga vinster som kan bedömas bli följden av eventuella
9
förslag om individuell mätning. Vid behov skall förslagen också
åtföljas av nödvändiga författningsförslag eller förslag till
författningsändringar.
Utredaren skall vidare lämna förslag till motiverade
undantag samt de ändringar i lagstiftning och andra regelverk
som krävs för att uppnå en ökad grad av individuell mätning.
Utredaren skall analysera hur fakturering av energi sker idag
utgående från kriterierna tydlighet, grundad på den faktiska
förbrukningen, samt fullständig redovisning av de aktuella
energikostnaderna. Utredaren skall i detta sammanhang
presentera ett detaljerat förslag till vilka författningar eller
författningsändringar som behövs för en reglering om krav på
debitering efter den faktiska förbrukningen kopplat till
eventuella förslag om individuell mätning. Utredaren skall
stödja eventuella förslag med analys av deras privat- och
samhällsekonomiska konsekvenser.
Utredaren skall analysera huruvida den information som
tillhandahålles konsumenterna uppfyller direktivets krav samt
komma med förslag till eventuella kompletterande åtgärder.
Nationell plan för energieffektivisering
Utredaren skall sammanställa och analysera de metoder som
används för kvantifiering av den energieffektivisering som
uppnås med olika metoder enligt vad som föreskrivs i artikel 14
i EG-direktivet. Härvid skall utredaren särskilt behandla
metoder för kvantifiering av effekten av övergripande
marknadsekonomiska instrument såsom energiskatter samt
effekten hos slutanvändaren av utbyggnaden av fjärrvärme och
kraftvärme. Sverige använder till stor del horisontella styrmedel
såsom energiskatter för att främja effektivisering av
energianvändningen. Effekten av sådana åtgärder anses lättast
beräknas med metoder av typ ”top-down”. Utredaren skall
därför särskilt identifiera eventuella svårigheter att rättvisande
beskriva effekten hos slutanvändaren av energiskatter och
fjärrvärmeutbyggnad när det krävs att en viss andel av
beräkningarna skall ske med användning av beräkningsmetoder
10
av typen ”bottom-up”. Resultatet av denna analys skall
redovisas senast den 15 november 2006.
Utredaren skall senast den 31 januari 2007 lämna förslag till
en nationell plan för energieffektivisering.
Arbetets genomförande, samråd, tidsplan m.m
Utredaren skall beakta arbetet i den föreskrivande kommitté
som kommissionen skall biträdas av enligt artikel 15 i
direktivet. Utredaren skall vid behov biträda regeringskansliet i
dess medverkan i kommitténs arbete och medverka vid
framtagandet av underlag för utveckling av metoder för
beräkning av uppnådd energieffektivisering. Utredaren skall
även följa och översiktligt redovisa arbetet med att genomföra
EG-direktivet inom EU:s övriga medlemsstater.
Utredaren skall även samråda med Statens energimyndighet
och berörda delar av näringslivet samt, när det gäller
redovisning av förslagets effekter på små företag, med
Näringslivets Regelnämnd (NNR).
Konsekvenser för små företag skall redovisas i enlighet med
förordningen (1998:1820) om särskild konsekvensanalys av
reglers effekter på små företags villkor. Utredaren skall särskilt
beakta de administrativa konsekvenserna för näringslivet.
Förslagen skall utformas så att företags administrativa
kostnader hålls så låga som möjligt.
Utredaren skall utifrån tillgängligt kunskapsunderlag om
mäns och kvinnors energianvändning belysa konsekvenserna av
genomförandet av direktivet för jämställdheten mellan män och
kvinnor.
Utredaren skall lämna förslag till de författningsändringar
som behövs.
Samtliga förslag skall kostnadsberäknas. Om utredaren
föreslår åtgärder som kräver finansiering skall förslag till sådan
lämnas. Utredaren skall stödja eventuella förslag med analys av
dessas privat- och samhällsekonomiska konsekvenser.
11
Utredaren skall delredovisa sitt uppdrag senast den
15 november 2006 och 31 januari 2007. Slutredovisning skall
ske senast den 30 november 2007.
(Miljö- och samhällsbyggnadsdepartementet)