Dir. 2007:112

Inrättande av Säkerhets- och

Kommittédirektiv

Inrättande av Säkerhets- och

integritetsskyddsnämnden

Dir.

2007:112

Beslut vid regeringssammanträde den 12 juli 2007

Sammanfattning av uppdraget

En särskild utredare skall förbereda och genomföra bildandet av

en ny myndighet, Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden,

med uppgift att utöva tillsyn över brottsbekämpande

myndigheters användning av hemliga tvångsmedel och

kvalificerade skyddsidentiteter och därmed sammanhängande

verksamhet. Uppdraget gäller med förbehåll för att riksdagen

fattar nödvändiga beslut. Utredaren skall bl.a. besluta om

nämndens närmare organisation och bemanning. Den nya

nämnden skall kunna inrättas den 1 januari 2008.

Bakgrund

Regeringen har den 7 juni 2007 i lagrådsremissen Ytterligare

rättssäkerhetsgarantier vid användandet av hemliga tvångs-

medel, m.m. föreslagit att en ny lag om tillsyn över viss

brottsbekämpande verksamhet skall träda i kraft den 1 januari

2008. I den föreslagna lagen föreskrivs att det under regeringen

skall finnas en fristående och självständig nämnd, Säkerhets-

och integritetsskyddsnämnden, som skall utöva tillsyn över

brottsbekämpande myndigheters användning av hemliga

tvångsmedel och kvalificerade skyddsidentiteter och därmed

sammanhängande verksamhet. Nämnden skall också utöva

tillsyn över Säkerhetspolisens behandling av personuppgifter.

Nämnden skall på begäran av en enskild vara skyldig att

2

kontrollera om han eller hon har varit föremål för hemliga

tvångsmedel eller förekommer i Säkerhetspolisens register och

om tvångsmedelsanvändningen respektive personuppgifts-

behandlingen i så fall har skett på ett korrekt sätt. Enligt

förslaget skall ledamöter i Säkerhets- och integritetsskydds-

nämnden utses bland sådana personer som har föreslagits av

partigrupperna i riksdagen.

En sakkunnig person har den 7 juni 2007 till Justitie-

departementet lämnat ett förslag om bl.a. en ny förordning med

instruktion för den nya Säkerhets- och integritets-

skyddsnämnden. Förslaget omfattar även organisatoriska frågor

och ekonomiska konsekvenser (Ju2007/5892/Å).

Uppdraget

En särskild utredare skall svara för det förberedelsearbete som

behövs för att den nya nämndmyndigheten, Säkerhets- och

integritetsskyddsnämnden, skall kunna inrättas den 1 januari

2008. Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden skall överta

samtliga Registernämndens uppgifter och Registernämnden

skall upphöra.

Utredaren skall senast den 1 oktober 2007 lämna förslag till

regleringsbrev, verksamhetsplan samt budgetunderlag för år

2008.

Utredaren skall förbereda uppbyggnaden av nämnden och

får därvid ingå nödvändiga avtal. I förberedelserna ingår att

bedöma vilken kompetens som är nödvändig för nämndens

verksamhet samt så långt möjligt förbereda anställning av den

personal som behövs vid nämndens kansli. Utredaren skall

fullgöra de åtgärder som krävs enligt lagen (1976:580) om

medbestämmande i arbetslivet. Nämndens kansli skall

bemannas med beaktande av reglerna om övergång av

verksamhet i 6 b § lagen (1982:80) om anställningsskydd.

Utredaren skall i övrigt utöva arbetsgivarens befogenheter.

Utredaren skall utarbeta lämplig organisation och lämpliga

arbetsformer för verksamheten samt utarbeta en arbetsordning

och en arkivplan för nämnden.

3

Eftersom tyngdpunkten i nämndens verksamhet är förlagd

till Stockholm och nämndens kanslifunktioner till viss del skall

fullgöras av Säkerhetspolisen skall nämnden lokaliseras till

Stockholm.

Utredaren skall hyra lämpliga lokaler samt skaffa utrustning

till lokalerna. Vidare skall utredaren skaffa administrativa

system för ekonomistyrning, diarieföring m.m. samt förbereda

nämnden för anslutning till det statliga redovisningssystemet

och lägga upp redovisningsplaner. Utredaren skall undersöka

möjligheten att samutnyttja administrativa system och

servicefunktioner hos andra statliga myndigheter.

Uppdragets genomförande och tidsplan

Utredaren skall i den utsträckning det behövs samråda med

berörda myndigheter och organisationer.

Utredaren skall hålla berörda centrala arbetstagar-

organisationer informerade om arbetet och ge dem tillfälle att

framföra synpunkter.

Det står utredaren fritt att lämna även andra förslag som

utredaren finner behövs för nämndens verksamhet.

Uppdraget gäller med förbehåll för att riksdagen fattar

nödvändiga beslut. När det behövs skall åtgärder, såsom t.ex.

tecknande av avtal, förses med förbehåll för att riksdagen fattar

nödvändiga beslut.

(Justitiedepartementet)