Dir. 2007:128
Tilläggsdirektiv till 2007 års
Kommittédirektiv
Tilläggsdirektiv till 2007 års
Körkortsutredning
Dir.
2007:128
Beslut vid regeringssammanträde den 27 september 2007
Sammanfattning av tilläggsuppdraget
Den särskilda utredaren med uppdrag att göra en översyn av
körkortsförfattningarna och med dem sammanhängande författ-
ningar (dir. 2006:119) ska, mot bakgrund av regleringen i
yrkesförardirektivet
TPF
1
FPT
, analysera om åldersgränserna för att
framföra fordon avsedda för persontransport i körkortskategori
D ska ändras. Vidare ska utredaren analysera om ålderskravet
för taxiförare bör ändras. Analyserna ska göras med beaktande
av de trafiksäkerhetsskäl som finns. Utredaren ska lämna de
författningsförslag som kan behövas.
Utredaren ska enligt kommittédirektiven (dir. 2006:119)
redovisa sitt uppdrag senast den 1 maj 2008. Utredningstiden
förlängs. Med ändring av den beslutade tiden för redovisning
ska utredaren i stället redovisa sitt uppdrag senast den 1 oktober
2008.
TP
1
PT
Europaparlamentets och rådets direktiv 2003/59/EG om
grundläggande kompetens och fortbildning för förare av vissa
vägfordon för gods- eller persontransporter och om ändring av rådets
förordning (EEG) nr 3820/85 och rådets direktiv 91/439/EEG samt
om upphävande av rådets direktiv 76/914/EEG (EUT L 226,
10.9.2003, s. 4, Celex 32003L0059).
Bakgrund
2007 års körkortsutredning
Regeringen beslutade den 30 november 2006 att tillkalla en
särskild utredare med uppdrag att göra en översyn av körkorts-
författningarna och med dem sammanhängande författningar.
Utredaren skulle också analysera hur Europaparlamentets och
rådets direktiv 2006/126/EU om körkort (tredje körkortsdirekti-
vet)
TPF
2
FPT
ska införlivas i svensk rätt. I uppdraget ingick att utreda
vissa frågor om förnyelse och utbyte av körkort, analysera för-
slag till förändringar av reglerna för nyblivna förare under prö-
votiden, se över systemet med läkares anmälningsplikt samt
analysera hur författningsändringarna med anledning av det nya
yrkesförardirektivet och det tredje körkortsdirektivet påverkar
varandra.
Åldersgränser m.m.
Åldersgränser för körkortsbehörigheterna D och DE
Enligt 3 kap. 1 § körkortslagen (1998:488) får körkort för behö-
righeten D utfärdas för den som har fyllt 21 år. Höjningen till
den nuvarande 21-årsgränsen föranleddes av det ansvar det
innebär att handha persontransporter med buss (se prop.
1997/98:63, s. 88).
Av det nu gällande körkortsdirektivet följer att åldersgränsen
för körkortskategorierna D och DE ska vara 21 år
TPF
3
FPT
. Enligt tredje
körkortsdirektivet kommer åldersgränsen för körkortskategori-
TP
2
PT
Europaparlamentets och rådets direktiv 2006/126/EG av den 20
december 2006 om körkort (EUT L 403, 20.12.2006, s. 18, Celex
TP
3
PT
Rådets direktiv 91/439/EEG av den 29 juli 1991 om körkort (EGT L
237, 24.8.1991, s. 1, Celex 31999L0439[01]).
3
erna D och DE att höjas till 24 år utan att det påverkar de lägre
åldersgränser som följer av det nya yrkesförardirektivet för att
framföra sådana fordon.
Yrkesförardirektivet ställer krav på att föraren innehar viss
yrkeskompetens och ålder för att få framföra fordon avsett för
förvärvsmässiga persontransporter i körkortskategorierna D och
D+E. Det krävs att föraren har förvärvat en grundläggande
kompetens. Den kan förvärvas antingen genom ett obligatoriskt
krav på viss grundutbildning som avslutas med ett prov eller ett
system med enbart obligatoriskt prov. Yrkesförardirektivet gör
det möjligt för medlemsstaterna att tillåta en lägre åldersgräns
vid framförande av fordon i körkortskategorierna D och DE än
vad som följer av det andra och tredje körkortsdirektivet om det
är frågan om persontransporter som sker förvärvsmässigt.
Det är bl.a. trafiksäkerhetsskäl som ligger bakom de nya
kompetenskraven.
Åldersgräns för taxiförarlegitimation
Enligt 3 kap. 3 § 1–2 yrkestrafiklagen (1998:490) får taxiförar-
legitimation ges till den som har fyllt 21 år och sedan minst två
år har körkort med behörigheten B eller har körkort med behö-
righeten D. Höjningen från 19 till 21 år för att få köra taxi
motiverades av det ansvar det innebär att handha persontrans-
porter (se prop. 1997/98:63 s. 88). Kravet på körkortsbehörighet
B i minst två år för att kunna få taxiförarlegitimation ansågs ge
sökanden tillräcklig erfarenhet och möjlighet att öva upp sin
körförmåga.
Gymnasieutredningen
Regeringen har nyligen gett en särskild utredare (En reformerad
gymnasieskola, kommittédirektiv 2007:8) i uppdrag att lämna
förslag till en framtida struktur för gymnasieskolans studievä-
gar. Utredaren ska bl.a. se över gymnasieskolans nationella
program och inriktningar och föreslå vilka program och inrikt-
ningar som bör finnas. Av förslaget ska det framgå vilka pro-
gram som ska vara studieförberedande och vilka som ska vara
4
yrkesförberedande. Utredaren ska redovisa sina förslag senast
den 31 mars 2008.
Enligt direktiven förväntas den nya gymnasieskolan inne-
hålla tre utbildningsvägar: studieförberedande program som
leder till en högskoleförberedande gymnasieexamen, yrkesför-
beredande program som leder till yrkesexamen samt lärlings-
program som leder till lärlingsexamen eller gesällbrev. De
yrkesförberedande programmen ska hålla sådan kvalitet att de
leder till anställningsbarhet i yrket och förbereder för fortsatt
eftergymnasial yrkesutbildning. Programmet ska fokusera på
karaktärs- och yrkesämnena. Nära samverkan mellan program
och bransch är en förutsättning för att uppnå högsta kvalitet.
Avgörande för om en yrkesutbildning är attraktiv eller inte är
att den svarar mot verkliga behov i samhället och arbetslivet.
I den mån utredaren föreslår ändrade åldersgränser som
medför att yrkesförarutbildningen för persontransporter kan
vara aktuell för gymnasieskolan finns ett behov av samverkan
med Gymnasieutredningen ( U 2007:01).
Tilläggsuppdraget
Yrkesförardirektivet ger medlemsstaterna möjlighet att bl.a.
tillåta en lägre åldersgräns än 21 år hos förare som förvärvs-
mässigt utför persontransporter med buss.
Utredaren ska därför, mot bakgrund av yrkesförardirektivet,
analysera om en sänkning av åldersgränsen för att framföra
fordon avsedda för persontransport i körkortskategori D är
lämplig vid förvärvsmässig trafik. Utredaren ska i sin analys
klarlägga om det ur trafiksäkerhetssynpunkt och med hänsyn till
förarsäkerheten är lämpligt med en sänkning av åldern.
Utredaren ska ta reda på hur andra EU-länder har hanterat
den aktuella frågan.
Åldersgränsen för taxiförare bör också behandlas i detta
sammanhang. Analysen av lämpliga åldersgränser för körkorts-
behörighet D och taxiförarlegitimation ska ske med beaktande
av de trafiksäkerhetsskäl som finns. I den mån utredaren före-
slår ändrade åldersgränser som medför att yrkesförarutbild-
5
ningen för persontransporter kan vara aktuell för gymnasiesko-
lan bör samverkan ske med Gymnasieutredningen ( U 2007:01).
Om utredaren bedömer att det finns behov av reglering ska
förslag om den närmare utformningen av regleringen lämnas.
Utredaren ska enligt kommittédirektiven (dir. 2006:119)
redovisa uppdraget senast den 1 maj 2008. Med hänsyn bl.a. till
tilläggsuppdraget bör utredningstiden förlängas. Med ändring
av den beslutade tiden för redovisning ska utredaren i stället
redovisa sitt uppdrag senast den 1 oktober 2008.
Redovisning av tilläggsuppdraget
Utredaren ska redovisa tilläggsuppdraget senast i samband med
redovisningen av uppdraget i övrigt, dvs. senast den 1 oktober
2008.
(Näringsdepartementet)