Dir. 2007:140

Inrättande av en ny myndighet för tillsyn av

Kommittédirektiv

Inrättande av en ny myndighet för tillsyn av

energimarknaderna

Dir.

2007:140

Beslut vid regeringssammanträde den 4 oktober 2007

Sammanfattning av uppdraget

En särskild utredare ska förbereda och genomföra bildandet av

en ny myndighet för tillsyn av energimarknaderna, Energi-

marknadsinspektionen.

Uppdraget gäller med förbehåll för riksdagens beslut i de

delar som krävs.

Utredaren ska lämna förslag till bl.a. verksamhetsmål,

instruktion och budget. Utredaren ska bl.a. besluta om Energi-

marknadsinspektionens organisation och bemanna myndigheten

samt vidta de åtgärder i övrigt som krävs för att myndigheten

ska kunna inrättas den 1 januari 2008. Energimarknads-

inspektionen ska ha sitt säte i Eskilstuna.

Bakgrund

Statskontoret gjorde på regeringens uppdrag en översyn av

verksamheten inom Statens energimyndighets (Energimyndig-

heten) ansvarsområde 2003. Statskontoret föreslog då en upp-

delning av verksamheten i två separata myndigheter.

Någon fullständig uppdelning av myndigheten gjordes dock

inte. Som ett resultat av översynen inrättades i stället i januari

2005 Energimarknadsinspektionen som en delvis självständig

del av Energimyndigheten. Energimarknadsinspektionens upp-

gifter är främst att utöva tillsyn över energimarknaderna. Denna

2

konstruktion har dock visat sig innebära bl.a. oklara ansvars-

förhållanden och besvärande roll- och målkonflikter.

Regeringen gav därför den 1 mars 2007 Statskontoret i

uppdrag att senast den 1 oktober 2007 lämna förslag till arbets-

uppgifter och organisation för en myndighet för tillsyn av

energimarknaderna och i övrigt lämna förslag till åtgärder för

att förbereda inrättandet av denna. Utgångspunkten för arbetet

är att Energimyndigheten renodlas och att en ny myndighet för

tillsyn av energimarknaderna inrättas bestående av den verk-

samhet som i dag ingår i Energimarknadsinspektionen. I Stats-

kontorets uppdrag ingår också att lämna förslag till hur befint-

liga och tillkommande uppgifter ska fördelas mellan myndig-

heterna.

Statskontoret lämnade den 2 juli 2007 delrapporten Energi-

marknadsinspektionen – uppdrag, verksamhet och finansiering.

I delrapporten presenteras förslag till arbetsuppgifter och

finansiering.

Statskontorets bedömning är att Energimarknads-

inspektionens uppdrag redan i dag är tydligt avgränsat från den

övriga verksamheten vid myndigheten. Verksamhetsgrenarna är

renodlade i den betydelsen att ingen personal som arbetar vid

Energimarknadsinspektionen utför arbetsuppgifter som ligger

på Energimyndigheten. Detta innebär att verksamhetsområdena

Elmarknadspolitik och Övrig energimarknadspolitik med

tillhörande verksamhetsgrenar, elmarknad, tillsyn enligt natur-

gaslagen (2005:403) och utveckling av övriga energimarknader,

efter organisationsförändringen ska utgöra Energimarknads-

inspektionens uppdrag.

Enligt Statskontorets bedömning bör uppgifterna krisbered-

skap och energistatistik ligga kvar på Energimyndigheten. Båda

myndigheterna bör enligt Statskontoret ha kompetens och

resurser för att bedriva analysverksamhet. När det gäller

marknadsövervakning av de avreglerade delarna av energi-

marknaderna, dvs. produktion och försäljning, anser Stats-

kontoret att dessa uppgifter även fortsättningsvis bör ligga på

Energimarknadsinspektionen och inte föras över exempelvis till

Konkurrensverket.

3

Ovanstående bedömningar delas av regeringen och ska

utgöra en utgångspunkt för utredarens arbete.

Energimarknadsinspektionens verksamhetskostnader finan-

sieras i dag genom en särskild anslagspost inom Energi-

myndighetens förvaltningsanslag. De administrativa kost-

naderna fördelas mellan Energimyndigheten och Energi-

marknadsinspektionen enligt en särskild fördelningsnyckel.

Statskontorets bedömning är att Energimarknadsinspektionens

nuvarande finansieringsram är tillräcklig för de befintliga verk-

samhetsgrenarna inom verksamhetsområdena Elmarknads-

politik och Övrig energimarknadspolitik, men att det kommer

att finnas behov av ytterligare resurser för tillkommande arbets-

uppgifter.

I budgetpropositionen för 2008 föreslås att ett nytt anslag för

Energimarknadsinspektionens förvaltningskostnader förs upp

på statsbudgeten. Inspektionen förslås också disponera avgifter

för tillsyn enligt naturgaslagen (2005:403). Vidare föreslås en

ökning av Energimarknadsinspektionens förvaltningsanslag för

att finansiera de utökade tillsynsuppgifterna för Energi-

marknadsinspektionen avseende elkvalitet och leveranssäkerhet

samt tillkommande tillsynsuppgifter på fjärrvärmemarknaden.

Därutöver föreslås att anslaget ökas med 3 miljoner kronor

under 2008 för att finansiera merkostnader som uppstår i

samband med organisationsförändringen. Av samma skäl före-

slås en ökning av Energimyndighetens förvaltningsanslag med

1 miljon kronor under 2008.

I Statskontorets slutrapport, som lämnades den 1 oktober

2007, behandlas bl.a. ledningsform för Energimarknads-

inspektionen och samverkan med andra myndigheter.

Rapporten ska utgöra ett underlag för utredarens arbete.

Uppdraget

En särskild utredare ska svara för det förberedelsearbete som

krävs, under förutsättning att nödvändiga beslut fattas av

riksdagen, för att Energimarknadsinspektionen ska kunna

inrättas den 1 januari 2008.

4

Utredaren ska lämna förslag till verksamhetsmål, instruktion

och budget för Energimarknadsinspektionen.

Utredaren ska förbereda anslutning av Energimarknads-

inspektionen till det statliga redovisningssystemet och lägga

upp redovisningsplaner. Utredaren ska ingå nödvändiga avtal

för Energimarknadsinspektionens verksamhet.

Utredaren ska besluta om Energimarknadsinspektionens

organisation och överväga lämpliga arbetsformer. Utredaren ska

vidare bedöma vilken kompetens som är nödvändig för

Energimarknadsinspektionens verksamhet.

Utredaren ska vidta de åtgärder som krävs enligt lagen

(1976:580) om medbestämmande i arbetslivet. Energi-

marknadsinspektionen ska bemannas med beaktande av

reglerna i 6 b § lagen (1982:80) om anställningsskydd.

Utredaren ska besluta om bemanning och i övrigt utöva arbets-

givarens befogenheter.

Uppdragets genomförande och tidsplan

Utredaren ska samråda med Statens energimyndighet,

Ekonomistyrningsverket och Arbetsgivarverket samt med

övriga berörda myndigheter och utredningar i den utsträckning

som är nödvändig.

Utredaren ska hålla berörda centrala arbetstagarorganisa-

tioner informerade om arbetet och ge dem möjlighet att fram-

föra sina synpunkter.

Utredaren ska lämna förslag om instruktion för myndigheten

till regeringen senast den 29 oktober 2007.

Utredaren ska lämna förslag om budget för 2008 och

regleringsbrev för 2008 till regeringen senast den 15 november

2007.

Uppdraget i övrigt ska redovisas till regeringen senast den

30 december 2007.

(Näringsdepartementet)