Dir. 2007:140
Inrättande av en ny myndighet för tillsyn av
Kommittédirektiv
Inrättande av en ny myndighet för tillsyn av
energimarknaderna
Dir.
2007:140
Beslut vid regeringssammanträde den 4 oktober 2007
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare ska förbereda och genomföra bildandet av
en ny myndighet för tillsyn av energimarknaderna, Energi-
marknadsinspektionen.
Uppdraget gäller med förbehåll för riksdagens beslut i de
delar som krävs.
Utredaren ska lämna förslag till bl.a. verksamhetsmål,
instruktion och budget. Utredaren ska bl.a. besluta om Energi-
marknadsinspektionens organisation och bemanna myndigheten
samt vidta de åtgärder i övrigt som krävs för att myndigheten
ska kunna inrättas den 1 januari 2008. Energimarknads-
inspektionen ska ha sitt säte i Eskilstuna.
Bakgrund
Statskontoret gjorde på regeringens uppdrag en översyn av
verksamheten inom Statens energimyndighets (Energimyndig-
heten) ansvarsområde 2003. Statskontoret föreslog då en upp-
delning av verksamheten i två separata myndigheter.
Någon fullständig uppdelning av myndigheten gjordes dock
inte. Som ett resultat av översynen inrättades i stället i januari
2005 Energimarknadsinspektionen som en delvis självständig
del av Energimyndigheten. Energimarknadsinspektionens upp-
gifter är främst att utöva tillsyn över energimarknaderna. Denna
2
konstruktion har dock visat sig innebära bl.a. oklara ansvars-
förhållanden och besvärande roll- och målkonflikter.
Regeringen gav därför den 1 mars 2007 Statskontoret i
uppdrag att senast den 1 oktober 2007 lämna förslag till arbets-
uppgifter och organisation för en myndighet för tillsyn av
energimarknaderna och i övrigt lämna förslag till åtgärder för
att förbereda inrättandet av denna. Utgångspunkten för arbetet
är att Energimyndigheten renodlas och att en ny myndighet för
tillsyn av energimarknaderna inrättas bestående av den verk-
samhet som i dag ingår i Energimarknadsinspektionen. I Stats-
kontorets uppdrag ingår också att lämna förslag till hur befint-
liga och tillkommande uppgifter ska fördelas mellan myndig-
heterna.
Statskontoret lämnade den 2 juli 2007 delrapporten Energi-
marknadsinspektionen – uppdrag, verksamhet och finansiering.
I delrapporten presenteras förslag till arbetsuppgifter och
finansiering.
Statskontorets bedömning är att Energimarknads-
inspektionens uppdrag redan i dag är tydligt avgränsat från den
övriga verksamheten vid myndigheten. Verksamhetsgrenarna är
renodlade i den betydelsen att ingen personal som arbetar vid
Energimarknadsinspektionen utför arbetsuppgifter som ligger
på Energimyndigheten. Detta innebär att verksamhetsområdena
Elmarknadspolitik och Övrig energimarknadspolitik med
tillhörande verksamhetsgrenar, elmarknad, tillsyn enligt natur-
gaslagen (2005:403) och utveckling av övriga energimarknader,
efter organisationsförändringen ska utgöra Energimarknads-
inspektionens uppdrag.
Enligt Statskontorets bedömning bör uppgifterna krisbered-
skap och energistatistik ligga kvar på Energimyndigheten. Båda
myndigheterna bör enligt Statskontoret ha kompetens och
resurser för att bedriva analysverksamhet. När det gäller
marknadsövervakning av de avreglerade delarna av energi-
marknaderna, dvs. produktion och försäljning, anser Stats-
kontoret att dessa uppgifter även fortsättningsvis bör ligga på
Energimarknadsinspektionen och inte föras över exempelvis till
Konkurrensverket.
3
Ovanstående bedömningar delas av regeringen och ska
utgöra en utgångspunkt för utredarens arbete.
Energimarknadsinspektionens verksamhetskostnader finan-
sieras i dag genom en särskild anslagspost inom Energi-
myndighetens förvaltningsanslag. De administrativa kost-
naderna fördelas mellan Energimyndigheten och Energi-
marknadsinspektionen enligt en särskild fördelningsnyckel.
Statskontorets bedömning är att Energimarknadsinspektionens
nuvarande finansieringsram är tillräcklig för de befintliga verk-
samhetsgrenarna inom verksamhetsområdena Elmarknads-
politik och Övrig energimarknadspolitik, men att det kommer
att finnas behov av ytterligare resurser för tillkommande arbets-
uppgifter.
I budgetpropositionen för 2008 föreslås att ett nytt anslag för
Energimarknadsinspektionens förvaltningskostnader förs upp
på statsbudgeten. Inspektionen förslås också disponera avgifter
för tillsyn enligt naturgaslagen (2005:403). Vidare föreslås en
ökning av Energimarknadsinspektionens förvaltningsanslag för
att finansiera de utökade tillsynsuppgifterna för Energi-
marknadsinspektionen avseende elkvalitet och leveranssäkerhet
samt tillkommande tillsynsuppgifter på fjärrvärmemarknaden.
Därutöver föreslås att anslaget ökas med 3 miljoner kronor
under 2008 för att finansiera merkostnader som uppstår i
samband med organisationsförändringen. Av samma skäl före-
slås en ökning av Energimyndighetens förvaltningsanslag med
1 miljon kronor under 2008.
I Statskontorets slutrapport, som lämnades den 1 oktober
2007, behandlas bl.a. ledningsform för Energimarknads-
inspektionen och samverkan med andra myndigheter.
Rapporten ska utgöra ett underlag för utredarens arbete.
Uppdraget
En särskild utredare ska svara för det förberedelsearbete som
krävs, under förutsättning att nödvändiga beslut fattas av
riksdagen, för att Energimarknadsinspektionen ska kunna
inrättas den 1 januari 2008.
4
Utredaren ska lämna förslag till verksamhetsmål, instruktion
och budget för Energimarknadsinspektionen.
Utredaren ska förbereda anslutning av Energimarknads-
inspektionen till det statliga redovisningssystemet och lägga
upp redovisningsplaner. Utredaren ska ingå nödvändiga avtal
för Energimarknadsinspektionens verksamhet.
Utredaren ska besluta om Energimarknadsinspektionens
organisation och överväga lämpliga arbetsformer. Utredaren ska
vidare bedöma vilken kompetens som är nödvändig för
Energimarknadsinspektionens verksamhet.
Utredaren ska vidta de åtgärder som krävs enligt lagen
(1976:580) om medbestämmande i arbetslivet. Energi-
marknadsinspektionen ska bemannas med beaktande av
Utredaren ska besluta om bemanning och i övrigt utöva arbets-
givarens befogenheter.
Uppdragets genomförande och tidsplan
Utredaren ska samråda med Statens energimyndighet,
Ekonomistyrningsverket och Arbetsgivarverket samt med
övriga berörda myndigheter och utredningar i den utsträckning
som är nödvändig.
Utredaren ska hålla berörda centrala arbetstagarorganisa-
tioner informerade om arbetet och ge dem möjlighet att fram-
föra sina synpunkter.
Utredaren ska lämna förslag om instruktion för myndigheten
till regeringen senast den 29 oktober 2007.
Utredaren ska lämna förslag om budget för 2008 och
regleringsbrev för 2008 till regeringen senast den 15 november
2007.
Uppdraget i övrigt ska redovisas till regeringen senast den
30 december 2007.
(Näringsdepartementet)