Dir. 2007:145
Ökad konkurrens på marknaden för
Dir.
2007:145
Kommittédirektiv
Ökad konkurrens på marknaden för
persontransport på järnväg
Beslut vid regeringssammanträde den 8 november 2007.
Sammanfattning av uppdraget
En utredare får i uppdrag att föreslå
− åtgärder som skapar förutsättningar för konkurrens på
den kommersiella marknaden för persontrafik på järn-
väg och som tillgodoser samhällets och resenärernas
krav på effektivitet och kvalitet m.m.,
− principer, kriterier och process för en effektiv reglering
av konkurrens och samverkan mellan kommersiell och
upphandlad persontrafik på järnväg,
− de förändringar av lagstiftningen som följer av egna
förslag, EG:s direktiv om öppning av marknaden för
internationell persontrafik på järnväg samt EG:s förord-
ning om tågpassagerares rättigheter och skyldigheter,
− lämpliga metoder och ansvar för uppföljning och
utvärdering av marknadens utveckling efter ett genom-
förande av förslagen,
− en övergripande plan för genomförande av sina förslag.
Utredaren ska vidare analysera förslagens konsekvenser,
inklusive omställningseffekter och i förekommande fall föreslå
finansiering. Utredaren ska överväga om förslagen kräver för-
ändringar av de statliga myndigheternas eller trafikhuvudmän-
nens ansvar och uppgifter.
Uppdraget ska redovisas till regeringen senast den 1 oktober
2008.
2
Politiska utgångspunkter
En ökad konkurrens på en väl fungerande marknad för person-
transport på järnväg bidrar till att tillgodose resenärernas och
samhällets krav på ett attraktivt, effektivt och långsiktigt håll-
bart trafikutbud av god kvalitet. Det bidrar i sin tur till ökat
resande på järnväg till förmån för tillväxt, sysselsättning, regio-
nal utveckling, tillgänglighet och miljö.
Godstrafiken på järnväg har avreglerats, vilket har medfört
att fler tågoperatörer kunnat komma in på marknaden. På
persontrafiksidan har det gått långsammare att öppna
marknaden. Det har dock skett en utveckling mot fler operatörer
i den upphandlade trafiken. Regeringen ser positivt på detta och
anser att det långsiktiga målet bör vara en öppen och väl
fungerande marknad för all persontrafik på järnväg. Det
förutsätter en avveckling av SJ AB:s exklusiva trafikeringsrätt.
I budgetpropositionen för 2007 (prop. 2006/07:1) uttalade
regeringen att det långsiktiga målet bör vara en avreglerad per-
sontrafikmarknad. För att öka järnvägstrafikens konkurrenskraft
är det nödvändigt att höja dess kvalitet och tillgänglighet. Sam-
ordnade system för biljettbokning och information liksom
attraktiva och tillgängliga bytespunkter lyfts också fram.
I budgetpropositionen för 2008 (prop. 2007/08:1) aviserade
regeringen detta utredningsuppdrag liksom ambitionen att åter-
komma till riksdagen med förslag till ny lagstiftning under
riksmötet 2008/09. I propositionen uttalades även att ett ytterli-
gare stärkt lokalt och regionalt inflytande och ansvarstagande
över transportsystemet är eftersträvansvärt och betydelsefullt
för väl fungerande kommunikationer över hela landet.
Den svenska marknaden för persontrafik på järnväg består i
huvudsak av den interregionala s.k. kommersiella marknaden
där SJ AB har en exklusiv trafikeringsrätt, samt av den
lokala/regionala marknaden där trafiken upphandlas av trafik-
huvudmännen i länen under konkurrens mellan anbudsgivande
operatörer. Dessa marknader är i huvudsak komplementära,
men även överlappande inom länen.
3
Det är angeläget att öka konkurrensen på marknaden för per-
sontrafik på järnväg för att tillgodogöra sig den dynamik och
utveckling som kännetecknar en väl fungerande marknad. För-
ändrade pendlingsmönster och ökad samverkan mellan närlig-
gande regioner, dvs. regionförstoring, kräver att även de regio-
nala trafiksystemen utvecklas och anpassas till dessa föränd-
ringar. Båda marknadsmodellerna bör därför ges förutsättningar
och utrymme att utnyttja sina möjligheter till utveckling, både
var för sig och i samverkan med varandra.
Samverkan mellan kommersiell och upphandlad trafik
utövas regelmässigt inom de flesta län. Det finns även utveck-
lings- och samverkansmöjligheter mellan upphandlad och
kommersiell trafik vid ett utökat regionalt engagemang i storre-
gionala tågsystem, t.ex. där dessa kan fungera som matarsy-
stem till snabbtågstrafiken.
Man kan dock inte utesluta att det i vissa fall kan uppstå en
sådan konkurrens om resenärerna mellan kommersiell och upp-
handlad trafik att förutsättningarna för att bedriva kommersiell
trafik försämras. Det har sin grund i att den ena modellen kän-
netecknas av att offentliga organ delvis skapar sin marknad via
skattemedel, medan den andra modellen bygger på att kommer-
siella aktörer finansierar sin verksamhet via biljettintäkter.
En utgångspunkt bör vara att det inte ska förekomma några
monopol vare sig på operatörs- eller organisatörsnivå. En annan
bör vara att upphandlad trafik inte ska tillåtas konkurrera ut
kommersiell trafik om det inte kan påvisas att detta leder till
ökad samhällsnytta.
Det är därför angeläget att formulera principer, kriterier och
process för effektiv reglering av gränssnittet mellan de två
modellerna, deras utbredning och inbördes förhållande, så att
bägge ges goda utvecklingsförutsättningar och att resenärernas
nytta av utbudet blir så stort som möjligt. En ny effektiv
reglering kräver sannolikt också förändringar i en del statliga
myndigheters ansvar och uppgifter.
4
Tidigare utredningar
Konkurrens på järnvägsområdet har behandlats av flera utred-
ningar.
I Järnvägsutredningens huvudbetänkande Järnväg för rese-
närer och gods (SOU 2003:104) föreslogs en blandad modell,
där en ökad konkurrens om resenärerna kombineras med ett
utbud som garanteras och styrs av samhället. Utredningen före-
slog att licensierade järnvägsföretag skulle få bedriva kommer-
siell persontrafik i konkurrens över hela järnvägsnätet och att
operatörs- eller organisatörsmonopol inte skulle tillåtas. Vidare
föreslogs att rätten att organisera linjebunden persontrafik ska
regleras via ett tillståndsförfarande. En trafikutövare som anser
sig lida skada av att ny trafik etableras ska kunna påkalla s.k.
skadlighetsprövning.
Utredaren föreslog vidare att fordon bör tillhandahållas
under likvärdiga villkor till alla operatörer på en successivt
utvecklad marknad för nya och gamla fordon. Utredaren före-
slog också att etablering av fordonsbolag med uppgift att till-
handahålla fordon och service bör uppmuntras och att fordonen
bör utgöra ett konkurrensmedel gentemot resenärerna. För att
stärka resenärens ställning och för att marknadsöppningen inte
ska motverkas av att resenären möts av ett svåröverskådligt och
splittrat utbud föreslogs en trafikslagsövergripande resevill-
korslag. En sådan lag skulle garantera resenären lättillgänglig
information om trafiken samt rätt till ersättning till följd av
brister i kvaliteten. På uppdrag av Järnvägsutredningen gjorde
Statens institut för kommunikationsanalys (SIKA) en prognos
över den företagsekonomiska utvecklingen av
persontransportmarknaden på järnväg. Tre stråk bedömdes
lönsamma 2010, nämligen Stockholm–Göteborg, Stockholm–
Malmö samt Stockholm–Sundsvall.
I Regelutredningens betänkande Liberalisering, reglering
och marknader (SOU 2005:4) föreslogs bl.a. att SJ AB:s
ensamrätt till lönsam persontrafik bör preciseras och villkoras
och att kopplingen mellan investeringar och trafik bör stärkas.
5
Ekonomiska incitament föreslås ingå i avtal som tecknas mellan
Banverket och operatörerna.
I samband med arbetet med propositionen Moderna trans-
porter (prop. 2005/06:160) gavs en utredare i uppdrag att utar-
beta förslag till förändring av villkor för tillträde till marknaden
för persontransport på järnväg. I rapporten Vem får köra var?
(N2004/10080/TR) uttalade utredaren att det är för tidigt att
släppa marknaden helt fri, eftersom funktioner som fordonsför-
sörjning och kriterier för prioritering vid fördelning av infra-
strukturkapacitet inte var klara och att en konkurrens på lika
villkor på nationella och internationella marknader måste säker-
ställas.
Utredaren föreslog att marknaden skulle öppnas stegvis med
sikte på att öppna den svenska marknaden för konkurrens på
spåret 2010, i samband med öppningen av marknaden för inter-
nationell persontrafik på järnväg inom EU. Som ett steg på
vägen föreslogs att charter- och nattågsmarknaden skulle öpp-
nas för konkurrens.
Utredaren anförde att en högre grad av förutsägbarhet och
stabilitet bör skapas på de delmarknader som i dag trafikeras av
SJ AB och att det är orimligt med ensamrätt utan krav kopplade
till de transportpolitiska målen. Rikstrafiken föreslogs få i upp-
drag att träffa en trafikeringsöverenskommelse med SJ AB om
ett basutbud av långväga trafik, i samråd med regionala intres-
senter. Som motprestation skulle SJ AB få behålla sin ensamrätt
till dess marknaden öppnades för konkurrens.
Trafikhuvudmännen ansågs kunna ta ett ökat ansvar för
sådan järnvägstrafik över länsgräns som tillgodoser daglig
arbetspendling inom storregionala arbetsmarknadsregioner.
Utredaren föreslog en segmentering av marknaderna för daglig
storregional arbetspendling och långväga resande. Utredaren
föreslog ett tillståndsförfarande för trafik över mer än en läns-
gräns och att kriterier skulle utformas som förhindrar att storre-
gional trafik i för hög grad konkurrerar med långväga kommer-
siell trafik. En samordning med SJ AB:s och Rikstrafikens tra-
fik ska vara ett villkor för att tillstånd ska ges.
Regeringen uppdrog åt Boston Consulting Group att utreda
effekterna på SJ AB av förslagen ovan. Man drog slutsatsen att
6
SJ AB:s ekonomi skulle påverkas kraftigt om trafikhuvudmän-
nen gavs generellt tillstånd att trafikera över mer än en läns-
gräns. En trafikeringsöverenskommelse med Rikstrafiken,
respektive en avreglering av charter- och nattågstrafik, bedöm-
des få mindre betydelse.
Riksdagen beslutade om avreglering av charter- och natt-
tågstrafiken 2006. Avregleringen trädde i kraft den 30 april
2007 via en ändring i järnvägsförordningen (2004:526). Kom-
mersiella operatörer kan nu konkurrera på denna marknad på
hela järnvägsnätet.
Aktuell regional utveckling
Allt fler kommunala och regionala aktörer efterfrågar gemen-
sam trafikeringsrätt för tågtrafik som samordnas över flera län.
Aktuella just nu är trafik i Norrland, runt Öresund samt trafiken
i Mälardalen. Regeringen får i dag med stöd i järnvägsförord-
ningen (2004:519) besluta att en trafikhuvudman får utföra och
organisera persontrafik även i angränsande län. Regeringen får
också besluta att ge trafikhuvudmän i olika län som samverkar
gemensam rätt att utföra och organisera persontrafik.
Trafikhuvudmän m.fl. i intresseföreningen Norrtåg har
ansökt om att få ta över och samordna all dagtågstrafik i
Norrland, inklusive trafik från Norrland till Stockholm. I propo-
sitionen Moderna transporter (prop. 2005/06:160) föreslogs i
stället att trafikhuvudmännen skulle erbjudas att ta över ansva-
ret för all persontrafik på järnväg norr och väster om Sundsvall.
Rikstrafiken har utrett villkor och genomförande av ett försök.
Skånetrafiken m.fl. trafikhuvudmän har ansökt om gemen-
sam trafikeringsrätt för Öresundstågen från Malmö till Alvesta
respektive Göteborg. SIKA, som utrett effekterna av ett bifall,
samt flera remissinstanser anser att möjligheten att bedriva
kommersiell persontrafik på järnväg kan försämras men att
fördelar kan ses för den regionala och kortväga interregionala
trafiken i form av ett ökat utbud och något förbättrade
möjligheter för pendling över länsgräns om ansökan bifalles.
I en tidigare avsiktsförklaring om medfinansiering av
Citybanan genom Stockholm föreslogs att staten ska medverka
7
till att ge trafikhuvudmännen i Mälardalen gemensam trafike-
ringsrätt för persontrafik på järnväg från Uppsala till Linköping
och Örebro. Inom Mälardalsrådet pågår ett arbete med att
bedöma om och hur en gemensam trafikhuvudman för
Mälardalen skulle kunna utformas. Det är inte uteslutet att en så
omfattande tågtrafik i trafikhuvudmannaregi kraftigt skulle
påverka möjligheterna att bedriva kommersiell interregional
persontrafik till och från regionen. Konsekvenserna av ett
sådant upplägg är ännu inte utredda.
Uppdraget
En utredare får i uppdrag att föreslå
− åtgärder som skapar förutsättningar för konkurrens på
den kommersiella marknaden för persontrafik på järn-
väg, och som tillgodoser samhällets och resenärernas
krav på effektivitet och kvalitet m.m.,
− principer, kriterier och process för en effektiv reglering
av konkurrens och samverkan mellan kommersiell och
upphandlad persontrafik på järnväg,
− de förändringar av lagstiftningen som följer dels av
utredarens egna förslag, dels av EG–direktivet om öpp-
ning av marknaden för internationell persontrafik på
järnväg dels av regleringen av tillgång till biljetter och
funktionshindrande resenärers rätt till assistans i EG-
förordningen om tågpassagerares rättigheter och skyl-
digheter,
− lämpliga metoder och ansvar för uppföljning och
utvärdering av marknadens utveckling efter ett genom-
förande av förslagen,
− en övergripande plan för genomförande av sina förslag.
Utredaren ska vidare analysera förslagens konsekvenser,
inklusive omställningseffekter och i förekommande fall föreslå
finansiering. Utredaren ska även överväga om förslagen kräver
förändringar av de statliga myndigheternas eller trafikhuvud-
männens ansvar och uppgifter.
8
Utredaren ska utreda förutsättningarna för och ge förslag på
hur ökad konkurrens mellan kommersiella operatörer ska kunna
åstadkommas samtidigt som resenärernas önskemål om kvalitet
och tillgänglighet tillgodoses. Förslagen ska utgå ifrån princi-
perna om konkurrensneutralitet och icke-diskriminering och
EG:s statsstödsregler för att bidra till en konkurrens på lika vill-
kor. I uppdraget ingår att utreda olika alternativ för att direkt
eller stegvis öppna marknaden för persontrafik på järnväg för
konkurrens. Utgångspunkten ska vara att SJ AB:s exklusiva
trafikeringsrätt avskaffas. Utredaren ska analysera vilka effekter
alternativen får för resenärer, operatörer och andra aktörer inom
sektorn inklusive staten. Alternativen ska bedömas med och
utan rätt för regionala aktörer att organisera persontrafik på
järnväg i flera län.
Fordonsförsörjningen är strategiskt viktig för möjligheterna
att åstadkomma en ökad konkurrens på marknaden för person-
transport på järnväg. Fordonen är också av yttersta betydelse för
tågtrafikens utveckling och attraktivitet. Tillgång till fordon kan
även vara ett betydelsefullt konkurrensmedel. Fordonsförsörj-
ningen är ett bekymmer och inträdeshinder för nya, framförallt
små och medelstora, aktörer. Kapitalkostnaden för nya järn-
vägsfordon är hög och avskrivningstiden lång. Dessutom funge-
rar andrahandsmarknaden dåligt, vilket medför hög restvärdes-
risk.
Inträdeshindren till denna marknad är således kraftiga, såväl
vid konkurrens på som vid konkurrens om spåren. Vid konkur-
rens om spåren kan det bli nödvändigt med relativt långa kon-
cessionstider för att den kommersiella risken, som är förknippad
med anskaffning av fordon, ska vara hanterbar. Detta riskerar
att hämma utvecklingen mot en väl fungerande konkurrens.
För att skapa en ökad konkurrens är det viktigt att fler opera-
törer ges möjlighet att etablera verksamhet på marknaden. Där-
för är det strategiskt viktigt att få till stånd en konkurrensneutral
och väl fungerande fordonsförsörjning. En sådan behövs även
för att driva på förnyelsen av fordonsparken på den svenska
marknaden. Utredaren ska därför bedöma om staten ensam, t.ex.
via affärsverket Statens järnvägar, eller i samverkan med andra
aktörer, t.ex. Transitio, kan medverka till att det etableras en
9
konkurrensneutral fordonsförsörjning. Utredaren ska även
undersöka möjligheterna för operatörerna att leasa fordon på
den internationella marknaden.
Från ett kundperspektiv är det önskvärt att tågtrafikutbudet
med tillhörande tjänster uppfattas som en sammanhängande
helhet med god kvalitet och tillgänglighet, även om konkurren-
sen och antalet operatörer ökar. Trafiken bör vara upplagd så att
byten mellan tåg, trafikslag och transportörer underlättas. Sär-
skild hänsyn måste tas till funktionshindrades rättigheter i den
kommande EG-förordningen om tågpassagerares rättigheter och
skyldigheter. Samordnade system för information, bokning och
biljettering förenklar för resenärerna. Sådana system är av
strategisk betydelse för möjligheten att kunna öka konkurrensen
utan att det samlade utbudet blir svåröverskådligt och svårhan-
terligt för konsumenterna. Det är dock nödvändigt att avväga
dessa önskemål mot önskemålet om en öppen marknad med väl
fungerande konkurrens, så att önskad dynamik och utveckling
inte förhindras. Det är även angeläget att bedöma hur resenärer-
nas behov och krav kan tänkas förändras på längre sikt, och hur
det bör påverka utformningen av marknadsreglering och sam-
verkan mellan olika aktörer.
Utredaren ska därför utreda och föreslå utformning och
organisation av ett operatörsneutralt system, med sådana villkor
och krav på organisatörer och operatörer att resenärerna kan
garanteras åtminstone ett minimum av operatörsneutral och
samlad trafikantinformation. Det är även viktigt att det finns
system som möjliggör enkla köp av genomgående biljetter för
resa med fler operatörer. I det arbetet måste hänsyn tas till den
beslutade EG-förordningen om tågpassagerares rättigheter och
skyldigheter. Förordningen innehåller vissa krav om biljett-
system och om hur biljetter ska tillhandahållas.
I juni 2007 kom Europaparlamentet och rådet överens om ett
direktiv om marknadsöppning för den internationella person-
trafiken på järnväg, Europaparlamentets och rådets direktiv om
ändring av rådets direktiv 1991/440/EEG om utveckling av
gemenskapens järnvägar. Direktivet reglerar villkoren för
bedrivande av kommersiell internationell persontrafik på järn-
väg. Från och med 2010 kommer det att vara tillåtet att bedriva
10
sådan trafik över och inom Sveriges gränser med rätt att ta
ombord och släppa av samma passagerare inom landet, s.k.
cabotage. Det kommer även att påverka konkurrensen på den
svenska marknaden för persontransport på järnväg. Utredaren
ska beakta detta direktiv vid bedömningen av möjligheterna att
öka konkurrensen på den svenska marknaden, samt föreslå
bestämmelser som införlivar ovan nämnda direktiv samt
Europaparlamentets och rådets direktiv 2001/14/EG om tilldel-
ning av infrastrukturkapacitet, uttag av avgifter för utnyttjande
av järnvägsinfrastruktur och utfärdande av säkerhetsintyg i
svensk rätt.
I uppdraget ingår även att utreda vilka effekterna skulle bli
på järnvägsmarknaden och dess aktörer om länstrafikansvariga
och deras trafikhuvudmän ges rätt att gemensamt organisera
och samordna regional järnvägstrafik över flera län. Flera
exempel på tänkbara storregionala tågtrafiksystem i trafik-
huvudmannaregi bör analyseras, t.ex. för Mälardalsregionen.
Utredaren ska även bedöma hur det framtida resandet kan
påverkas av sådana förändringar på marknaden.
För att det ska finnas utrymme för kommersiell trafik är det
sannolikt nödvändigt att staten vid behov ska kunna begränsa
viss av samhället subventionerad trafik. Utredaren ska därför
föreslå process och regelverk för hur konkurrens från upphand-
lad gentemot kommersiell persontrafik på järnväg ska kunna
hanteras.
Här ingår att föreslå eventuella villkor för bifall till en ansö-
kan om trafikeringsrätt. Ett sådant kan vara att de sökande ska
redovisa ett långsiktig trafikförsörjningsprogram, som i huvud-
sak omfattar den upphandlade trafiken. I detta bör en prognos
göras av den kommersiella trafikens potentiella utveckling vid
olika omfattning på den upphandlade trafiken. Prognosen ska
även innehålla en beskrivning av regionens behov av och för-
väntningar på den kommersiella trafiken. Programmet kan då
fungera som vägvisare för operatörer om var det kan vara
intressant att starta kommersiell trafik, vilket kan minska beho-
vet av att upphandla trafik. Ett sådant program behövs även som
grund för en prövning av om den föreslagna trafiken medför en
bättre trafikförsörjning än om all trafik bedrivs av kommersiella
11
operatörer. Utredaren ska även lämna förslag på en lämplig pro-
cess, som anger hur och när en ansökan om trafikeringsrätt bör
prövas. Utgångspunkten vid utformningen av processen ska
vara att den ska innehålla en rimligt allsidig bedömning av kon-
sekvenserna av en beviljad trafikeringsrätt för resenärer och
samhälle, bl.a. när det gäller samhällsekonomisk effektivitet.
Inom kort kommer Europaparlamentet och rådet även att
anta en EG-förordning om kollektivtrafik på väg och järnväg.
Förordningen ska ersätta EEG-förordning 1191/69. Den nya
förordningen anger ramar och villkor för anordnande av kollek-
tivtrafik som subventioneras av samhället. Förordningen kom-
mer att gälla direkt i Sverige och svensk rätt måste sannolikt
anpassas för att möjliggöra en korrekt tillämpning av förord-
ningen. Regeringen har för avsikt att inom kort tillsätta en
utredning som ska utreda detta inom ramen för en allmän över-
syn av lagstiftningen på den lokala och regionala kollektivtrafi-
kens område. Utredaren ska samarbeta med den kommande
utredningen.
Tilldelningen av tåglägen kommer att få en ökad betydelse
om järnvägstrafiken ökar och det kommer in fler konkurrerande
operatörer på marknaden. Det är därför ytterst viktigt att meto-
derna för kapacitetstilldelning utvecklas så att järnvägssystemet
kan få effektivast möjliga utnyttjande. Banverket har i uppdrag
att utveckla metoderna för kapacitetstilldelning under tillsyn av
Järnvägsstyrelsen. Banverket ska informera utredaren om kapa-
citetstilldelningen och arbetet med utveckling av metodik.
Utredaren ska bedöma om det krävs ytterligare förändringar av
kapacitetstilldelningen för att säkerställa konkurrensneutralitet
och icke-diskriminering.
Erfarenheter från konkurrensutsättning av verksamhet på
andra marknader visar på vikten av att på förhand fastställa
metoder för uppföljning och utvärdering av marknadens funk-
tionalitet. Det kan t.ex. handla om att klarlägga vilka parametrar
som ska användas och hur och till vem information ska för-
medlas. Utredaren ska därför föreslå lämplig form och lämpligt
innehåll i uppföljning och utvärdering, när detta bör ske och
vem som bör få ansvaret. Utredaren ska analysera konsekven-
serna av sina förslag och i förekommande fall lämna finansie-
12
ringsförslag. Här ingår att utreda om föreslagna åtgärder kräver
förändringar i statliga myndigheters ansvar och uppgifter. Utre-
daren ska även utforma förslag till sådan lagstiftning som krävs
för att realisera föreslagna åtgärder i övrigt.
Genomförande
Utredaren ska utgå från tidigare utredningar och samråda med
Konkurrensverket, Konsumentverket, Glesbygdsverket,
Banverket, Järnvägsstyrelsen, SIKA, Rikstrafiken och
Affärsverket Statens järnvägar. Berörda myndigheter ska lämna
de underlag som utredaren behöver för sitt arbete. Utredaren ska
även samråda med SJ AB med flera operatörer,
Tågoperatörerna, Svenska Lokaltrafikföreningen, Sveriges
Kommuner och Landsting, Samtrafiken i Sverige AB, forskare
och andra experter samt representanter för resenärerna. Utred-
ningen ska även beakta den internationella utvecklingen på
området. Utredningen ska bedrivas under öppna former och i
dialog med berörda aktörer.
Uppdraget ska slutredovisas till regeringen senast den 1
oktober 2008.
(Näringsdepartementet)