Dir. 2007:169
Statliga finansieringsinsatser för nya, små
Kommittédirektiv
Statliga finansieringsinsatser för nya, små
och medelstora företag
Dir.
2007:169
Beslut vid regeringssammanträde den 6 december 2007
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare ska göra en översyn av statliga finansie-
ringsinsatser för nya, små och medelstora företag. En analys ska
göras av hur dagens insatser samverkar och i vilken mån de
överlappar. Utredaren ska lämna förslag till hur dagens insatser
kan bli mer effektiva och överskådliga.
Utredaren ska särskilt beakta företagarnas behov av finansie-
ring inför företagsstart, företagens finansieringsbehov i tidiga
skeden av sin utveckling samt små och medelstora företags be-
hov i expansionsskeden. Utredaren ska föreslå hur statliga in-
satser kan utformas så att de främjar privata aktörers medver-
kan. De insatser utredaren föreslår ska utformas på ett sådant
sätt att risken för snedvridande av konkurrensförhållanden och
för undanträngningseffekter minimeras. Från dessa utgångs-
punkter ska utredaren ompröva nuvarande statliga åtaganden
inom finansieringsområdet. Det är även viktigt att de statliga
stödinsatserna främjar goda förutsättningar både inom befintliga
näringar men också att de främjar utvecklingen av nya och po-
tentiella tillväxtområden.
Utredaren ska särskilt beakta hur investeringsvillkor och av-
kastningskrav påverkas av att investeringar finansieras på olika
sätt. I detta sammanhang ska utredaren även uppmärksamma
hur staten kan förbättra förutsättningarna för marknadskomplet-
terande investeringar.
Om utredaren kommer till slutsatsen att nya insatser för att
stödja små och medelstora företags finansiering är motiverade,
2
ska utredaren föreslå hur de ska utformas. I den mån åtgärderna
har statsfinansiella konsekvenser ska utredaren också föreslå
hur dessa ska finansieras. Uppdraget ska redovisas senast den
31 december 2008.
Motiv för statliga finansieringsinsatser till små och medel-
stora företag
Globaliseringen och den snabba tekniska utvecklingen innebär
nya förutsättningar för små och medelstora företag. Konkurren-
sen hårdnar samtidigt som företagen får tillgång till större
marknader där de kan exportera och importera varor och tjäns-
ter.
Entreprenörskap och företagande är viktigt för ökad syssel-
sättning och tillväxt. Goda förutsättningar för små och medel-
stora företag är därför av mycket stor betydelse för alla delar av
Sverige. För att fler människor ska komma i arbete och ur utan-
förskap måste fler företag kunna anställa. Detta kan ske genom
att fler kvinnor och män väljer att starta företag, att fler företag
vill växa och att fler väljer att investera i alla delar av Sverige.
Regelverk som försvårar företagande och investeringar måste
förenklas så att det blir både enklare och mer lönsamt att driva
företag. Goda finansieringsmöjligheter för företag är en väsent-
lig del av ett gott företagsklimat.
Det är angeläget att staten tillhandahåller ett regelverk som
främjar privata aktörers medverkan i skapandet av en god finan-
sieringssituation för nya och växande företag. Statliga finansie-
ringsåtgärder bör inte ha karaktär av passivt stöd utan ska sti-
mulera företagens egna åtgärder för kapitaluppbyggnad.
Det finns många sätt att finansiera företagsetableringar och
expansion av befintliga verksamheter. Ett är eget kapital till-
handahållet av ägaren själv, närstående eller riskkapitalaktörer
av olika slag. Kapitalet kan t.ex. tillskapas via det initiala aktie-
kapitalet, dvs. vid företagets bildande eller genom nyemissio-
ner. Kapital kan även behållas i företaget i form av beskattade
eller obeskattade vinstmedel. Ett annat viktigt finansieringsal-
ternativ är att låna kapital. Staten kan i begränsad utsträckning
bevilja lån och bidrag till företag.
3
Motivet för statliga insatser till företag är att det brister i ut-
budet av kapital till små och medelstora företag. Bristerna kan
bero på att finansiären har ett otillräckligt information, t.ex. ge-
nom bristen på företagshistorik i nystartade företag, eller på att
finansiären har otillräcklig kunskap om nya produkter. Även
lönsamhet för små lån och bristande realsäkerheter kan vara
problem. Det finns också regionala skillnader avseende struktu-
rella förutsättningar, tillgång till och behov av kapital.
Statliga åtgärder kan i vissa fall vara motiverade om förut-
sättningarna för privata finansiärer att investera är alltför osäkra
ur ett finansiellt perspektiv och det samtidigt finns ett samhälle-
ligt intresse av att investeringen genomförs. Det går emellertid
inte alltid att dra en skarp gräns mellan de investeringar som är
kommersiellt gångbara och de som är förknippade med så höga
osäkerhetsfaktorer att de inte attraherar kommersiellt kapital.
Ofta gör olika investerare olika bedömningar och i enskilda fall
sker det ofta en samfinansiering mellan offentliga insatser och
kommersiellt kapital. Samtidigt ställer EG:s statsstödsregler
krav på att marknadskompletterande insatser ska gå att skilja
från sådana som sker på strikt kommersiella villkor på en kon-
kurrensutsatt marknad.
Tillgången till kapital för nystartade, unga och expansiva små-
företag
Företagande i Sverige bedrivs ofta i mindre icke marknadsnote-
rade aktiebolag, i handelsbolagsform och av enskilda näringsid-
kare. Dessa har ibland problem att få finansiering på grund av
svårigheter att bedöma möjligheterna till avkastning på investe-
rat kapital, vilket ofta är relaterat till bristande information om
företaget, att kapitalbehovet är för litet för att attrahera profes-
sionella investerare eller att det bedöms vara en alltför lång
tidshorisont innan företaget får regelmässig fakturering. Trans-
aktions- och förmedlingskostnaderna för kapitalet är också rela-
tivt stora för mindre summor vilket gör mindre investeringar
olönsamma.
I nystartade, unga företag samt expansiva och innovativa fö-
retag är tillgången till kapital en avgörande framgångsfaktor.
4
Dessa företag har ofta stora initiala utgifter men samtidigt be-
gränsad tillgång till kapitalmarknaden. De kan ha svårigheter att
få lån p.g.a. avsaknad av kredithistoria, sin ringa storlek och
sina begränsade tillgångar. Deras förmåga att ställa säkerheter
är inte sällan begränsad, vilket ofta leder till ett ökat privateko-
nomiskt risktagande för företagaren eftersom det ofta krävs
kompletterande säkerheter.
Lånefinansiering leder till lägre soliditet än finansiering med
eget kapital. Lägre soliditet kan i vissa avseenden förhindra en
tillväxt med balanserad kapitalstruktur, eftersom en sådan ska-
par sämre förutsättningar att motstå konjunktursvängningar i
samband med ytterligare expansion eller att klara kostnader för
forskning och utveckling.
Möjligheterna att bygga upp ett kapital innan ett företag star-
tas är begränsade. För en stor del av de nystartade företagen är
ökad soliditet och ökad likviditet genom amortering på skulder
eller uppbyggnad av obeskattade vinstmedel inte ett alternativ,
då de ännu inte nått resultat som möjliggör detta. Företagen kan
även ha svårt att attrahera externt kapital t.ex. på grund av inve-
sterares höga krav på information och avkastningskrav i tidiga
skeden. För denna kategori av företag kan även ökad likviditet
via belåning av kortfristiga skulder möta svårigheter.
Garantier
Statliga garantier kan vara ett alternativ till direkta statliga lån
för att förbättra möjligheterna till finansiering för små och me-
delstora företag. Ett garantisystem kan bygga på att staten ga-
ranterar banklån och delar risktagandet med banken eller något
annat privat låneinstitut.
Garantier, med delat risktagande, finns i ett flertal länder.
Systemet har funnits längst i USA, där det infördes redan på
1950-talet. I USA, Kanada och Nederländerna ligger huvudan-
svaret för kreditprövningen på bankerna. Eftersom staten endast
garanterar en del av ett banklån, bär banken fortfarande en kre-
ditrisk och har därigenom incitament att göra en seriös kredit-
prövning. Fördelen med detta kan vara att det statliga organ
som hanterar kreditgarantierna endast i begränsad omfattning
5
måste göra en egen bedömning av i vilken utsträckning låntaga-
ren bör beviljas en garanti. Flera av de statliga finansiärerna har
möjlighet att lämna garantier. Villkoren idag är dock sådana att
direkta lån är billigare och mer ändamålsenliga för kunderna.
Utredningsbehov
Regeringen har i regeringsförklaringen för 2006 och budgetpro-
positionen för 2007 pekat på att det finns ett behov av att se
över finansieringsmöjligheterna för små och medelstora företag.
Bakgrunden är att dagens system, som vuxit fram under mycket
lång tid, kan uppfattas som svåröverskådligt och att överlapp-
ningar finns. Statliga insatser ska utformas så att de främjar pri-
vata aktörers medverkan. Regeringen har även uttalat att nya
och alternativa former av statliga insatser bör utredas, bland
annat ett statligt garantisystem och skatteincitament. Utifrån
dessa utgångspunkter är det bl.a. motiverat att tillsätta en utred-
ning som ska se över statens åtaganden när det gäller näringspo-
litiska insatser avseende finansiering och incitament för förbätt-
rad kapitalförsörjning. Det är även angeläget att de statliga stöd-
insatserna främjar framväxten av nya kreativa och innovativa
tillväxtområden. Utredningen ska behandla inriktning, effektivi-
tet och omfattning av dessa insatser.
Uppdrag avseende nuvarande offentliga insatser inom inno-
vationsområdet
Som ett led i regeringens strävan att främja ett innovationssy-
stem som är tydligt och effektivt på både regional och nationell
nivå ska utredaren göra en översyn av dagens insatser för finan-
siering av innovationer. I det arbetet ska utredaren se över dels
om insatserna är utformade på ett ändamålsenligt sätt, dels möj-
ligheterna till en mer effektiv och samordnad organisation för
statens finansieringsinsatser på regional och nationell nivå. Ut-
redaren ska analysera hur statliga marknadskompletterande in-
satser för finansiering av innovationer kan utformas så att de
blir mer resurseffektiva och främjar utvecklingen av nya till-
växtområden.
6
Bildandet av Innovationsbron AB (se bilaga) medförde att
ansvarsuppdelningen mellan offentliga aktörer blev tydligare,
men det finns alltjämt ett behov av ytterligare översyn. Utreda-
ren ska se över de insatser som utförs av aktörerna Innovations-
bron AB, Verket för innovationssystem, Almi Företagspartner
AB (Almi), Stiftelsen Industrifonden, Statens energimyndighet,
universitetens holdingbolag och länsstyrelserna m.fl. inom om-
rådet finansiering av innovationer.
Uppdrag avseende finansiering i samband med utveckling
av företag
För att möta förändrade förutsättningar och samtidigt tillgodose
behovet av goda villkor för företagande ska företagarnas behov
av medel inför företagsstart, i tidiga skeden av företagens ut-
veckling eller i expansionsskeden analyseras. Utredaren ska
även kartlägga och beskriva befintliga statliga finansieringsin-
satser till små och medelstora företag och identifiera om dessa
insatser är marknadskompletterande, sammanfaller med var-
andra eller kan effektiviseras.
En utgångspunkt är att staten tillgodoser behovet av ett re-
gelverk som främjar privata aktörers medverkan för skapandet
av en god finansieringssituation. För att stimulera tillgången på
privat kapital har regeringen föreslagit att förmögenhetsskatten
ska tas bort. För att förbättra möjligheterna att få banklån avser
regeringen att förstärka bankernas förmånsrätt, vilket kommer
att möjliggöra ökad långivning och bättre villkor. Utredaren ska
analysera om ytterligare åtgärder för att förbättra tillgången till
privat kapital är motiverade. Utredaren ska därvid utreda möj-
ligheterna att skapa ett statligt garantisystem. Utredaren får
även utreda och föreslå andra insatser som innebär att statens
insatser utformas mer resurseffektivt. Utredaren kan även före-
slå andra ändringar eller lösningar, som omfattar annat än direk-
ta statliga finansieringsinsatser, utifrån perspektivet att mark-
nadsmisslyckanden kan vara skapade eller förstärkta av hur re-
gelverket är utformat.
Utredaren ska även se över dels om insatserna är utformade
på ett ändamålsenligt sätt, dels möjligheterna till en mer effek-
7
tiv och samordnad organisation för statens finansieringsinsatser
på regional och nationell nivå. Ett exempel på strukturföränd-
ringar som ska belysas är möjligheten till närmare samarbete
mellan Almi och Stiftelsen Norrlandsfonden i de fem norrlands-
länen.
Utgångspunkter för uppdraget
En övergripande utgångspunkt för regeringen är att skapa förut-
sättningar för att finansiering till entreprenörer och företag ska
ske från den privata kapitalmarknaden. Om staten ska genomfö-
ra insatser ska åtgärderna vara marknadskompletterande. Sta-
tens roll i detta hänseende ska vara tydlig och väl motiverad.
Alternativa insatser bör utvecklas i de delar staten visserligen
har intressen, men inte behöver vara utförare. Åtgärderna ska
utformas och tillämpas så att snedvridning av konkurrensen
undviks så långt detta är möjligt. Offentliga organisationer ska
vara tydliga och ha avgränsade målgrupper.
Statens prioriteringar i ett nationellt perspektiv bör göras
tydligare, samtidigt som möjligheterna till bl.a. organisatorisk
samverkan på regional nivå stärks. Generellt sett bör de före-
slagna insatser riktas till företag och företagare i tidiga skeden,
till grupper som har högre trösklar till företagande och andra
områden där utbudet inte är tillfredsställande. Aktörernas åta-
gande och målgrupper bör tydliggöras. Vidare ska utredaren
beakta, såsom framhålls i budgetpropositionen för 2008, att en
utökad samverkan mellan kulturliv och näringsliv kan öka både
entreprenörskap och näringslivets konkurrenskraft.
Utredningen ska i första hand inriktas mot en översyn av be-
fintliga insatser och finansieringsinstrument. Utredaren ska
även föreslå att finansieringsinstrument tas bort, förändras eller
tillkommer inom ramen för de statliga insatserna. Antalet före-
slagna nya åtgärder bör begränsas till ett fåtal. Det totala antalet
åtgärder bör efter hand kunna minskas och hanteringen förenk-
las och samordnas för att ge ökad effektivitet. Både nuvarande
och föreslagna åtgärder ska kunna följas upp, utvärderas och
omprövas.
8
Riksdagen beslutade i budgetpropositionen för år 2007
(prop. 2006/07:1) att se över samtliga statligt ägda bolag och
genomföra s.k. bolagsgenomgångar. Skälen är att regeringen
har uttryckt att om det inte finns särskilda skäl, ska staten inte
äga bolag. Utredaren ska ta hänsyn till detta beslut vid översy-
nen av organisationen för statens finansieringsinsatser.
Utredaren ska inte utreda eller föreslå insatser inom skatte-
området. En särskild utredning ska tillsättas för de frågorna.
Finansieringsinsatser till små och medelstora företag inom
ramen för Europeiska kommissionen ska belysas i den mån det
är relevant. Utredaren ska vidare vid utarbetandet av sina för-
slag beakta EG:s statsstödsregler.
Arbetets bedrivande
Utredaren ska i största möjliga utsträckning använda sig av
genomförda utvärderingar och andra relevanta underlag. Utre-
daren ska göra de internationella jämförelser som är befogade.
Utredaren ska i sitt arbete föra en dialog med och inhämta syn-
punkter från berörda myndigheter och organisationer såväl när
det gäller mer traditionella tillverknings- och tjänstenäringar
som i fråga om nya tillväxtområden som t.ex. upplevelseindu-
stri och kreativa näringar. Dialog ska även ske samt i förekom-
mande fall med Europeiska kommissionen. En dialog bör även
föras med andra parter som kan bedömas bli särskilt berörda av
förslagen och övervägandena.
Vid bedömningen av förslagens påverkan på företagens ad-
ministrativa kostnader i enlighet med kommittéförordningen
(1998:1479), samt vid bedömningar enligt förordningen
(1998:1820) om särskild konsekvensanalys av reglers effekter
för små företags villkor, ska utredaren ta hjälp av Verket för
näringslivsutveckling (Nutek). Utredaren ska med hjälp av Nu-
tek även följa och beakta de mätningar av administrativa kost-
nader som Nutek genomför inom berörda områden.
Om förslagen medför ökade kostnader för staten, ska utreda-
ren föreslå hur dessa ska finansieras. Utredaren ska redovisa
vilka konsekvenser de förslag som lämnas har för företag på
landsbygden. Utredaren ska även redovisa vilka konsekvenser
9
de förslag som lämnas har i ett jämställdhetsperspektiv, särskilt
i fråga om kvinnors företagande.
Regeringen avser att inom kort tillsätta en utredning som ska
utreda behov, förutsättningar och, om behov finns, lämna för-
slag till skatteincitament i syfte att stärka investeringar i företag.
Utredaren ska bedriva arbetet i nära samarbete med denna ut-
redning.
Utredaren ska samråda med berörda offentliga och privata
finansieringsaktörer, universitet och högskolor, Verket för in-
novationssystem, Nutek, Glesbygdsverket, Statens jordbruks-
verk och Riksgäldskontoret. Utredaren ska, när det gäller redo-
visning av förslagens konsekvenser för små företag, samråda
med Näringslivets nämnd för regelgranskning (NNR).
Uppdraget ska redovisas senast den 31 december 2008. Om
utredaren finner det lämpligt får delar av uppdraget redovisas i
ett eller flera delbetänkanden.
(Näringsdepartementet)
10
Bilaga
Nuvarande offentliga finansieringsinsatser för kommersiali-
sering av innovationer
Innovationsbron
Innovationsbron är en koncern som bildades 2005 utifrån de sju
teknikbrostiftelser som bildats 1994. Innovationsbrons syfte är
att främja tillväxten inom svenskt näringsliv genom ett ökat
kunskapsutbyte mellan näringsliv och universitet/högskolor,
stärka näringslivets förnyelseförmåga och underlätta att resultat
av forskning kommersialiseras.
Innovationsbron AB är en koncern med moderbolag i Stock-
holm och dotterbolag i Lund, Göteborg, Linköping, Stockholm,
Uppsala, Umeå och Luleå. Verksamheten omfattar hela landet
och bedrivs huvudsakligen decentraliserat genom de regionala
dotterbolagen. När det bedöms effektivt sker en nationell sam-
ordning.
Innovationsbron arbetar med såddkapital direkt mot enskilda
projekt eller företag. Innovationsbrons såddkapitalprodukter är
bidrag, villkorslån och ägarkapital för investeringar.
Almi Företagspartner AB:s innovationsfinansiering
Almi erbjuder innovatörer förstudiemedel och villkorslån. För-
studiemedel till innovatörer (Almi) ger möjligheter för företag
att få nödvändig experthjälp till exempel för kommersiell eller
teknisk utvärdering, för att anlita specialister inom teknik,
marknad och juridik eller om möjligt skydd av tekniken. Voly-
men 2006 var 15,8 miljoner kronor. Villkorslån är lån som kan
avskrivas och används för att utveckla innovationer till kom-
mersialiserbar status. Volymen 2006 var 53,8 miljoner kronor.
11
Energimyndighetens kommersialiseringsverksamhet
Genom ett innovationsstöd stödjer Energimyndigheten utveck-
lingen av kommersialiserbara idéer för att driva på arbetet med
utvecklingen av det svenska energisystemet. Energimyndighe-
ten erbjuder villkorslån till personer och bolag med affärsidéer
som uppfyller en rad kriterier:
• Energirelevans, vilket betyder att affärsidén ska bygga
på antingen energieffektiviseringar eller idéer inom för-
nybar energi,
• lönsamhet, vilket innebär att bara företag som bedöms
kunna ge företagsekonomisk lönsamhet är aktuella för
lånen,
• vilja att växa, vilket innebär att entreprenörsanda och
kunnighet ska finnas hos företagets ledning och styrel-
se,
• unicitet, skalbarhet och skydd, dvs. företaget bör ha en
produkt som kan skyddas genom patent eller på annat
sätt en unik affärsidé som är skalbar,
• medfinansiering ska finnas, vilket innebär att en del av
kapitalet måste komma från andra investerare än Ener-
gimyndigheten.
Förutom att kräva att personen eller bolaget har förmågan att
föra projektresultatet ut på marknaden kräver myndigheten att
den kommersiella potentialen har en energirelevans som över-
ensstämmer med Energimyndighetens uppdrag. För att kom-
pensera för den högre risken och för att inte konkurrera med
andra aktörer tar myndigheten ut en ränta som är högre än ge-
nomsnittet. Energimyndigheten kan finansiera högst 50 procent
av ett projekts totala kostnad.
Universitetens holdingbolag
Med holdingbolag avses aktiebolag som ägs av staten men för-
valtas av universitetsledningarna. Dessa tillkom med början
1994 i syfte att ge universiteten möjligheter att agera på renod-
lat kommersiella grunder. I dag fins femton holdingbolag vid
universitet och högskolor i Sverige. Holdingbolagen arbetar
12
med målsättningen att forskning och kompetens vid svenska
lärosäten ska kommersialiseras genom nyföretagsstart eller, vil-
ket är mindre vanligt förekommande, genom immaterial-
rättsskydd och efterföljande försäljning eller licensiering av
dessa rättigheter. Inom ramen för verksamheten finns aktiviteter
som starthus-program, hjälp till forskare hitta riskkapital, att
holdingbolagen själva går in med kapital, att utvärdera och vi-
dareutveckla affärsidéer osv.
Verket för innovationssystem (Vinnova)
Vinnova är en myndighet med uppgift att finansiera behovsmo-
tiverad forskning. Inom myndigheten bedrivs finansieringspro-
grammet Forska&Väx vars syfte är att stärka små och medelsto-
ra företags konkurrenskraft på en global marknad och därmed
bidra till ekonomisk tillväxt och nya arbetstillfällen. Program-
met riktar sig främst till företag som har ingen eller begränsad
erfarenhet av att använda FoU i sin verksamhet. Finansiering
lämnas i form av bidrag med medfinansieringskrav om minst 50
procent. Programmet uppgick till 100 miljoner kronor under
2006.
Länsstyrelsernas, självstyrelseorganens och samverkansorga-
nens såddfinansiering
Länsstyrelserna, självstyrelseorganen och samverkansorganen
har möjligheter att bevilja finansiering av utvecklingsprojekt i
tidiga skeden. Finansieringen kan sökas av små och medelstora
företag för projekt i mycket tidiga faser. Även oberoende entre-
prenörer, innovatörer eller forskare kan söka såddfinansiering.
Regional såddfinansiering kan beviljas som garanti eller vill-
korslån och täcker normalt högst 50 procent av den totala pro-
jektkostnaden. Den regionala såddfinansieringen är ett kom-
plement och kan användas som ett regionalt instrument vid be-
hov. Såddfinansiering beviljades under 2006 med cirka 39 mil-
joner kronor till 237 små och medelstora företag. Fördelningen
av finansieringen var 24 miljoner kronor i villkorslån och 15
miljoner kronor i bidrag. Under 2006 beviljades företag i Västra
13
Götalands län störst belopp såddfinansiering med 18 miljoner
kronor.
Finansiering till nya och etablerade företag
Almi Företagspartner AB
Almikoncernen bildades 1994 och övertog då verksamheter
som de tidigare regionala utvecklingsfonderna hade bedrivit.
Almi Företagspartner AB ägs till 100 procent av staten och är
moderbolag i en koncern med 21 regionala dotterbolag som ägs
till 51 procent av moderbolaget. Dotterbolagens övriga ägare är
landsting, regionala självstyrelseorgan och kommunala samver-
kansorgan. Koncernens uppdrag är att främja utvecklingen av
konkurrenskraftiga små och medelstora företag och stimulera
nyföretagandet i syfte att skapa tillväxt och förnyelse i svenskt
näringsliv.
Almi har en marknadskompletterande roll, vilket innebär att
verksamheten inte ska konkurrera med den privata marknadens
utbud av tjänster. De tjänster Almi erbjuder är finansiering och
affärsutveckling. Almis kreditverksamhet är självfinansierande.
Verksamhetsområdet täcker hela företagsprocessen från idé till
tillväxt och verksamheten är organiserad i tre affärsområden
som utgår från olika kundbehov – innovation, nyföretagande
och etablerade företag. Kreditgivningen från Almi sker i form
av lån i nära samverkan med andra kreditgivare och bankerna är
viktiga och naturliga samarbetspartner. Almis nyutlåning upp-
gick under 2006 till totalt 1 194 miljoner kronor och det egna
kapitalet uppgick den 31 december 2006 till drygt 3,9 miljarder
kronor.
Stiftelsen Norrlandsfonden
Norrlandsfonden har till ändamål att, genom att delta i finansie-
ringen (marknadskompletterande), främja främst små och me-
delstora företags utveckling i Gävleborgs, Västernorrlands,
Jämtlands, Västerbottens och Norrbottens län. Särskild upp-
14
märksamhet ska ägnas Norrbottens län och inlandskommuner-
na. Fonden bildades redan år 1961.
Norrlandsfonden ska finansiera etablering, utveckling och
expansion av näringslivet inom stiftelsens verksamhetsområde.
Norrlandsfonden kan också ta initiativ till, och i begränsad om-
fattning finansiera utredningar, infrastrukturella investeringar
och forskning av betydelse för näringslivet inom stiftelsens
verksamhetsområde. Under 2006 beviljade fonden krediter till
131 företag med totalt 268 miljoner kronor och det egna kapita-
let uppgår till cirka en miljard kronor.
Stiftelsen Industrifonden
Industrifonden är en statlig stiftelse bildad av staten 1979 för att
komplettera marknaden avseende industriell utveckling och
marknadsföring. Fonden hade ursprungligen ett kapital på cirka
1,6 miljarder kronor och det uppgår idag till totalt knappt 3,3
miljarder. Stiftelsen investerar i första hand genom att tillföra
ägarkapital i företag.
Fonden inriktar sin verksamhet på fem affärsområden: indu-
stri - inriktar sig på traditionella industriföretag, cleantech –
investerar i energi- och miljöteknik företag, ICT – investerar i
företag inom informations och kommunikationsteknik, indirekta
investeringar – hanterar innehav i delägda riskkapitalbolag i
olika delar av Sverige samt life science – investerar i företag
inom medicinsk teknik, läkemedel och diagnostik.