Dir. 2007:30
Översyn av svensk kemikalielagstiftning
Kommittédirektiv
Översyn av svensk kemikalielagstiftning
Dir.
2007:30
Beslut vid regeringssammanträde den 1 mars 2007
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall se över den svenska
kemikalielagstiftningen med avseende på tillsyn, avgifter och
vad som därutöver följer av att Europaparlamentets och rådets
förordning (EG) nr 1907/2006 av den 18 december 2006 om
registrering, utvärdering, godkännande och begränsning av
kemikalier (Reach), inrättande av en europeisk
kemikaliemyndighet, ändring av direktiv
1999/45/EG och
upphävande av rådets förordning (EEG) nr
793/93 och
kommissionens förordning (EG) nr 1488/94 samt rådets direktiv
76/769/EEG och kommissionens direktiv
91/155/EEG,
93/67/EEG, 93/105/EG och 2000/21/EG (EUT L 396,
30.12.2006, s.1, Celex 32006R1907), träder i kraft. Uppdraget
innefattar sammanfattningsvis att analysera och lämna förslag
till
de författningsändringar som bedöms nödvändiga
till följd av ikraftträdandet av Reach,
hur det nationella tillsynsansvaret (operativ tillsyn
och tillsynsvägledning) som en följd av Reach och
övrig kemikalielagstiftning, inbegripet
lagstiftningen för bekämpningsmedel, lämpligen
bör fördelas dels mellan olika centrala myndigheter,
dels mellan centrala, regionala och lokala
tillsynsmyndigheter,
kemikalie- och bekämpningsmedelstillsynens
omfattning och inriktning för att säkerställa en
2
effektiv och ändamålsenlig tillsyn över
efterlevnaden, samt
utformningen av det nationella systemet för
kemikalieavgifter inklusive avgifter för
bekämpningsmedel.
Utredaren skall beakta relevanta rapporter och utredningar,
uppmärksamma hur Reach hanteras i andra medlemsstater samt
särskilt beakta hur Reach kommer att påverka små- och
medelstora företag.
Utredaren skall presentera en analys av de konsekvenser
som de föreslagna författningsändringarna och övriga förslag
kan få.
Bakgrund
Tillämpningen av de EG-bestämmelser på kemikalieområdet
som föregick Reach har medfört allvarliga brister i hanteringen
och användningen av kemikalier inom EU. En brist är att
myndigheters bedömningar av kemikaliers effekter på hälsa och
miljö tar alldeles för lång tid. Fler än 30 000 kemiska ämnen
finns i nuläget på den europeiska marknaden. Av dessa är det
färre än 1 500 som har testats och bedömts.
Krav på att tillverkare och importörer skall riskbedöma nya
ämnen infördes inom gemenskapen 1981. Ämnen som fanns på
marknaden före 1981 (s.k. existerande ämnen) omfattas inte av
motsvarande krav. Dessa existerande ämnen utgör i dag ca 90
procent av de ämnen som används inom gemenskapen.
Avseende dessa ämnen har i stället ansvaret legat på ansvarig
myndighet att ta fram data om ämnet. Arbetet med att ta fram
data och riskbedöma existerande ämnen har gått mycket
långsamt. Detta har medfört att kunskap om miljö- och
hälsoegenskaper fortfarande saknas för merparten av dessa
ämnen.
Den 29 oktober 2003 presenterade EG-kommissionen ett
förslag till en ny samlad kemikalielagstiftning i EG-
förordningen om registrering, utvärdering, godkännande och
begränsning av kemikalier (Reach).
3
Den 18 december 2006 beslutades förordning (EG)
nr 1907/2006 om registrering, utvärdering, godkännande och
begränsning av kemikalier (Reach). Med anledning av Reach
beslutades samtidigt om en ändring av rådets direktiv
67/548/EEG av den 27 juni 1967 om tillnärmning av lagar och
andra författningar om klassificering, förpackning och
märkning av farliga ämnen genom Europaparlamentets och
rådets direktiv 2006/121/EG.
Reach träder i kraft stegvis under en period av 11 år från och
med den 1 juni 2007. En mängd vägledningsdokument och IT-
baserade hjälpmedel utarbetas för närvarande inom EU.
Reach ersätter 40 existerande förordningar och direktiv inom
EU och blir en gemensam och harmoniserad lagstiftning för alla
EU:s medlemsstater.
Syftet med den nya lagstiftningen är att ta ett helhetsgrepp
på kemiska hälso- och miljörisker samt att öka företagens
konkurrenskraft genom skapandet av en gemensam inre
marknad. Företagen får ett tydligare ansvar för att undersöka
sina kemiska ämnens hälso- och miljöfarlighet. Företagen skall
riskbedöma och redovisa hur vissa ämnen skall hanteras på ett
säkert sätt. Särskilt farliga ämnen får inte användas utan
tillstånd. Dessutom innehåller Reach regler som berör ämnen i
varor, dvs. inte enbart ämnen i kemiska produkter.
Vissa ämnesgrupper och användningsområden har
undantagits från Reach, trots att de innehåller eller berör
kemikalier. Här kan nämnas bl.a. bekämpningsmedel,
läkemedel, livsmedel och foder.
Reach kommer att beröra ett mycket stort antal företag som
tillverkar, importerar eller använder kemiska ämnen, men även
ett antal av de företag som enbart hanterar varor. Enligt en
studie från Nutek (R 2004:12) kommer de tyngsta kraven i
Reach – registreringskraven – att beröra mellan 700 och 2 300
företag. Merparten av dessa företag finns i branscherna för
kemisk tillverkning eller detaljhandel och de flesta berörs i
egenskap av importörer av kemiska ämnen och beredningar. Av
dessa företag är 88 procent små eller medelstora företag och 70
procent har färre än 50 anställda. Vissa av kraven i Reach
kommer att beröra merparten av svensk tillverkningsindustri i
4
dess egenskap av användare av kemiska ämnen och
beredningar.
Reach inom EU
En central kemikaliemyndighet, med säte i Helsingfors, inrättas
på gemenskapsnivå. Den centrala kemikaliemyndigheten skall
hantera data i samband med registrering av ämnen, ta fram
underlag och lämna förslag till beslut i ärenden, yttra sig om
olika aspekter på kemikaliehantering, samordna tillsynsfrågor
och hålla databaser och information om kemikalier tillgängliga
för allmänheten.
Den centrala kemikaliemyndigheten kommer att fatta
bindande beslut i vissa frågor när medlemsstaterna är eniga.
Viktigare beslut eller beslut när medlemsstaterna är oeniga
kommer att fattas av kommissionen efter hörande av
medlemsstaterna i ett kommittéförfarande.
Kemikaliemyndigheten kommer även att förbereda de ärenden
som skall beslutas av kommissionen.
Medlemsstaterna kommer att utse de nationella myndigheter
som skall delta i kommittéarbetet. De nationella
myndigheternas roll innebär en rad nya eller förändrade
arbetsuppgifter, däribland ämnesutvärderingar och
tillståndsprövning, underlag för begränsningar av farliga ämnen
samt tillsyn inom respektive medlemsstat.
Avgifter från företagen till den centrala
kemikaliemyndigheten för registrering och för
tillståndsprövning införs.
Parallellt med Reach pågår ett arbete med att genomföra ett
globalt system för klassificering och märkning av kemikalier
(Global Harmonized System of Classification and Labelling of
Chemicals – GHS) inom EU. GHS-reglerna har ett nära
samband med Reach och kommer att tas in i en särskild
gemenskapsförordning. Något förslag till en sådan förordning
har dock ännu inte lagts fram av kommissionen.
Gällande svenska regler och mål inom kemikalieområdet
5
År 1999 antog riksdagen 15 miljökvalitetsmål (prop.
1997/98:145, bet. 1998/99:MJU6, rskr. 1998/99:183). Ett 16:e
miljökvalitetsmål antogs 2005 (prop. 2004/05:150, bet.
2005/06:MJU3, rskr. 2005/06:48). Miljökvalitetsmålet Giftfri
miljö innebär att miljön skall vara fri från ämnen och metaller
som skapats eller utvunnits av människan och som kan hota
människors hälsa eller den biologiska mångfalden. Till detta
miljökvalitetsmål hör en rad delmål som skall tjäna som
riktmärken för arbetet med en Giftfri miljö. Reach har av
regeringen och riksdagen bedömts vara den enskilt viktigaste
processen för uppfyllandet av miljökvalitetsmålet Giftfri miljö
De svenska bestämmelserna om kemikalier finns i första
hand i 14 kap.miljöbalken, i förordningen (1998:941) om
kemiska produkter och biotekniska organismer samt i
föreskrifter meddelade av Kemikalieinspektionen.
Bestämmelser om kemikalier finns även i exempelvis lagen
(1999:381) om åtgärder för att förebygga och begränsa
följderna av allvarliga kemikalieolyckor och lagen (1988:868)
om brandfarliga och explosiva varor som reglerar hantering och
import av sådana varor. En översyn av lagen om brandfarliga
och explosiva varor har gjorts och förslag till en ny lag och
förordning om brandfarliga och explosiva varor har lämnats (Ny
reglering om brandfarliga och explosiva varor – SOU
2006:16). Förslaget har remissbehandlats och är nu föremål för
beredning inom Regeringskansliet.
Generella bestämmelser om tillsyn finns i 26 kap.
miljöbalken. Specifika bestämmelser med utpekande av
ansvariga myndigheter finns i förordningen (1998:900) om
tillsyn enligt miljöbalken. Även förordningen (1998:950) om
miljösanktionsavgifter samt förordningen (1998:940) om
avgifter för prövning och tillsyn enligt miljöbalken är relevanta
på miljöområdet. Kemikalieinspektionens avgiftssystem för
tillsyn och prövning regleras genom förordningen (1998:942)
om kemikalieavgifter m.m.
Riksrevisionens granskning av tillsynen
6
Riksrevisionen presenterade den 20 februari 2006 rapporten
Mer kemikalier och bristande kontroll – tillsynen av tillverkare
och importörer av kemiska produkter (RiR 2006:4). I rapporten
redogör Riksrevisionen för sin granskning av statens insatser
vid tillsyn av tillverkare och importörer av kemiska produkter.
Riksrevisionen har identifierat brister i såväl tillsynens
omfattning som innehåll. Riksrevisionen bedömer att alldeles
för få företag blir föremål för inspektion. Samtidigt menar
revisionen att den tillsyn som utförs är otillräcklig i relation till
de brister som identifieras hos de granskade företagen.
Riksrevisionen har vidare uppmärksammat att det finns
parallella ansvar för den operativa tillsynen och för
tillsynsvägledningen. Enligt revisionens uppfattning motverkas
ett gott tillsynsresultat av att
tydligt avgränsade ansvarsområden saknas mellan
tillsynsmyndigheterna,
tillsynsmyndigheternas resurser är begränsade, samt
det finns andra områden som ställer tydligare krav på
insatser från myndigheterna.
Riksrevisionen rekommenderar att regeringen bör överväga
att
vidta de åtgärder som krävs för att försäkra sig om att
tillsynen av kemiska produkter har en omfattning och
en inriktning som svarar mot dagens risksituation och
de mål som uttrycks i miljökvalitetsmålet Giftfri miljö,
ta initiativ till en översyn av fördelningen av ansvar för
tillsyn av kemiska produkter enligt miljöbalken, dvs.
ansvarsfördelningen mellan Kemikalieinspektionen och
de kommunala tillsynsnämnderna för operativ tillsyn
samt mellan Kemikalieinspektionen och länsstyrelserna
för tillsynsvägledning,
precisera vilka krav som bör ställas på
Kemikalieinspektionen och länsstyrelserna avseende
tillsynsvägledning, särskilt när det gäller uppföljning
och utvärdering av den operativa tillsynen, och
7
se över systemet för kemikalieavgifter.
Ekonomistyrningsverkets förslag till finansiering
Ekonomistyrningsverket har på uppdrag av regeringen
överlämnat en rapport där verket har utrett finansieringen av
arbetet med bekämpningsmedel vid Kemikalieinspektionen och
en rapport där verket har utrett hur främjandet av tillgången på
bekämpningsmedel med låg risk kan finansieras.
I rapporten Avgiftssystem för prövning och tillsyn av
bekämpningsmedel (ESV 2003:11) redovisar verket förslag
kring vilka delar av Kemikalieinspektionens arbete med
bekämpningsmedel som bör finansieras med avgifter och vilka
delar som bör finansieras med skattemedel.
Ekonomistyrningsverket lämnar även förslag till bl.a. ett
avgiftssystem för prövning och tillsyn av bekämpningsmedel.
I rapporten Stöd för bekämpningsmedel med låg risk (ESV
2005:12) föreslår Ekonomistyrningsverket bl.a. att en del av
Kemikalieinspektionens anslag skall reserveras för finansiellt
stöd för prövning av bekämpningsmedel med låg risk för hälsa
och miljö. Verket föreslår att företag som ansöker om
godkännande för produkter som klassificeras som
lågriskprodukter skall få avgiften reducerad med 50 procent.
Utredningsbehovet
Ikraftträdandet av Reach innebär att den europeiska
kemikalielagstiftningen förändras i grunden. För att klara av
övergången till det nya regelverket på nationell nivå behövs en
översyn av den svenska kemikalielagstiftningen och annan
nationell lagstiftning med anknytning till kemikalieområdet.
Som en följd av ikraftträdandet av Reach och inrättandet av
en europeisk kemikaliemyndighet kommer de nationella
myndigheternas arbetsuppgifter och rutiner att förändras, inte
minst avseende tillsynsarbetet.
En allmän översyn av tillsynsverksamheten men även av
avgiftssystemet är därför nödvändig. Översynen bör inte enbart
8
vara begränsad till de effekter som Reach medför för
allmänkemikalier, utan bör även inkludera bekämpningsmedel.
Kemikalieinspektionen har inför ikraftträdandet av Reach
lämnat förslag på vilka ändringar i svensk lagstiftning som
måste vara utförda före den 1 juni 2007 (Behovet av svensk
lagstiftning när REACH träder i kraft, Miljödepartementets dnr
M2007/197/Kk). Dessa förslag kommer att beredas inom
Regeringskansliet under våren 2007.
Förhållandet mellan Reach och svensk nationell lagstiftning
Reach är en gemenskapsförordning och kommer därför att gälla
direkt i Sverige. Sveriges nuvarande kemikalielagstiftning
grundar sig även den till största delen på EG-regler.
Ikraftträdandet av Reach kommer att medföra att en stor del
av dagens svenska bestämmelser på kemikalieområdet ersätts
av bestämmelserna i Reach. Nationella bestämmelser på
kemikalieområdet kommer dock även i fortsättningen att
behövas på vissa områden som ligger utanför Reach. Vidare
ställs i Reach krav på en nationell tillsyn av efterlevnaden av
Reach. Den närmare utformningen av tillsynen skall regleras
nationellt. Hur tillsynen av hantering av kemikalier i kvantiteter
mindre än ett ton skall bedrivas bör också tydliggöras, då detta
inte omfattas av Reach.
Reach medför således att en översyn av den svenska
kemikalielagstiftningen är nödvändig. I första hand måste
bestämmelserna i 14 kap.miljöbalken och de förordningar och
föreskrifter som är knutna till detta kapitel ses över. I andra
hand måste även övriga författningar med anknytning till
kemikalieområdet ses över.
Även förhållandet mellan bestämmelserna i Reach och de
allmänna hänsynsreglerna i 2 kap.miljöbalken bör belysas.
Vidare behöver det utredas hur produktregistret i 14 kap. 10 §
miljöbalken förhåller sig till det register som den centrala
kemikaliemyndigheten kommer att ansvara för enligt Reach.
Utgångspunkten bör vara att de funktioner som det svenska
produktregistret har skall finnas kvar i den mån dessa
funktioner inte ersätts av Reach. Ett mål skall vara att uppnå
9
enkelhet och tydlighet så att företagens uppgiftslämnarbörda
kan minskas.
Det behöver även utredas om Reach föranleder ändringar
inom andra lagstiftningsområden. Aktuella områden kan vara
t.ex. arbetsmiljö, materialåtervinning, hantering av avfall och
farligt avfall, hantering av brandfarliga och explosiva varor,
åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av allvarliga
kemikalieolyckor, sekretess, skydd mot förorening av luft, mark
och vatten samt konsumentfrågor avseende ämnen i varor och
producentansvar.
Avgifter
Enligt Reach skall avgifter tas ut för registrering av kemiska
ämnen samt för tillståndsprövning. Avgifterna tas ut centralt,
men avgiftsmedel kan tillgodoföras medlemsstaterna i den mån
dessa fullgör uppgifter enligt Reach, t.ex. vad gäller
ämnesutvärdering. De nuvarande svenska kemikalieavgifterna
tas delvis ut för andra syften, bl.a. för att finansiera tillsynen.
Enligt förordningen (1998:942) om kemikalieavgifter m.m.
skall avgift betalas för Kemikalieinspektionens prövning och
tillsyn i fråga om kemiska produkter, biotekniska organismer
och varor enligt 14 kap.miljöbalken.
Det behöver därför utredas vilka förändringar som behöver
göras i de svenska reglerna om kemikalieavgifter. Nuvarande
avgiftssättning, som bygger på full kostnadstäckning, medför
ofta hindrande kostnader för att etablera sig på marknaden för
nyetablerade små företag. Denna etableringströskel är från
samhällsekonomisk synpunkt problematisk om den försvårar
introduktionen av nya miljöanpassade produkter – exempelvis
biologiska bekämpningsmedel.
Riksrevisionen har i rapporten om tillsynen av tillverkare
och importörer av kemiska produkter (RiR 2006:4) konstaterat
att det nationella systemet för kemikalieavgifter bör ses över.
Riksrevisionen har bl.a. kritiserat att en betydande del av
kemikalieavgifterna i praktiken används för andra ändamål än
tillsyn.
10
Ekonomistyrningsverket har på uppdrag av regeringen utrett
finansieringen av arbetet med bekämpningsmedel vid bl.a.
Kemikalieinspektionen (ESV 2003:11). Verket ger förslag till
vilka delar av verksamheten som skall vara avgiftsfinansierad
respektive skattefinansierad. Ekonomistyrningsverket har även
utrett hur man kan främja bekämpningsmedel med låg risk för
hälsa och miljö (ESV 2005:12). Bland annat föreslås att en del
av Kemikalieinspektionens anslag skall användas för
stödåtgärder vid godkännande av bekämpningsmedel med låg
risk.
Vid en översyn av avgiftssystemet på kemikalieområdet bör
Riksrevisionens och Ekonomistyrningsverkets bedömningar
och rekommendationer beaktas. För att få en enhetlig översyn
och reglering av avgiftssystemet på kemikalieområdet bör en
allmän översyn ske, där avgifterna både för allmänkemikalier
och bekämpningsmedel ses över i ett sammanhang. Det är här
viktigt att belysa hur en god transparens i avgiftssystemet, som
innebär att företagen uppfattar avgifterna som tydliga,
konsekventa och ändamålsenliga, kan uppnås.
Sanktioner
Med Reach följer krav på medlemsstaterna att fastställa
påföljder vid överträdelser av bestämmelserna i EG-
förordningen. Dessa skall rapporteras till EG-kommissionen
senast den 1 december 2008. Medlemsstaterna skall också vidta
åtgärder för att se till att påföljderna verkställs. Påföljderna
skall vara effektiva, proportionerliga och avskräckande.
En genomgång bör således ske av vilka regler i Reach som
nationellt bör sanktioneras genom straffbestämmelser samt
vilka som bör sanktioneras genom miljösanktionsavgifter. Vid
genomgången bör hänsyn tas till att Reach introducerar en rad
åtgärder för begränsning av risker med kemiska ämnen såsom
krav på tester, redovisning av testdata, riskbedömningar och
tillhandahållande av information om kemiska ämnens
inneboende egenskaper. Ett sanktionssystem bör därför väljas
som både främjar efterlevnaden av dessa kunskapsuppbyggande
11
åtgärder och minskar benägenheten att överträda
bestämmelserna. I utredningen skall det också beaktas hur
sanktionssystem i andra EU-länder kommer eller kan komma
att utformas, för att skapa förutsättningar för en sund
konkurrens på lika villkor på den inre marknaden.
Tillsynsorganisationen
Den nya europeiska kemikaliemyndigheten kommer att ha
huvudansvaret för tillsynen av Reach på gemenskapsnivå.
Ansvaret för det operativa tillsynsarbetet kommer även i
framtiden att ligga på de nationella tillsynsmyndigheterna. I dag
är det i första hand Kemikalieinspektionen, länsstyrelserna och
de kommunala tillsynsmyndigheterna som utövar operativ
kemikalietillsyn, men även Naturvårdsverket,
Arbetsmiljöverket, Generalläkaren och Räddningsverket utövar
viss kemikalietillsyn.
Reach skapar ett behov av ett fungerande samarbete mellan
den europeiska kemikaliemyndigheten och de nationella Reach-
myndigheterna samt övriga nationella tillsynsmyndigheter. Det
kommer även att finnas ett starkt behov av samarbete mellan
medlemsstaterna i tillsynsfrågor.
Riksrevisionen har i sin rapport RiR 2006:4 bedömt att den
nuvarande tillsynen av tillverkare och importörer av kemiska
produkter är otillräcklig både avseende omfattning och innehåll.
Riksrevisionen har lämnat ett antal rekommendationer med
förslag på överväganden. Regeringen delar bedömningen att
den nuvarande tillsynen är otillräcklig. I samband med
översynen av den svenska lagstiftningen till följd av Reach och
mot bakgrund av den granskning och de rekommendationer
som Riksrevisionen har gjort, finns det således ett behov av att
se över hela tillsynsverksamheten. För att få en enhetlig översyn
av tillsynen på hela kemikalieområdet, bör denna översyn
inbegripa tillsyn av både allmänkemikalier och
bekämpningsmedel.
Den svenska kemikalietillsynen skall utformas så att den
säkerställer en effektiv och ändamålsenlig tillsyn över
12
efterlevnaden av Reach och övrig kemikalielagstiftning,
inbegripet lagstiftningen för bekämpningsmedel, samt blir en
viktig del i arbetet mot miljökvalitetsmålet Giftfri miljö.
Översynen bör därför omfatta hur kemikalietillsynen bör vara
utformad organisatoriskt och belysa fördelningen av ansvaret
dels mellan centrala myndigheter med centralt ansvar för
tillsynsvägledning inom angivna ansvarsområden, dels mellan
centrala, regionala och lokala tillsynsmyndigheter. Översynen
bör även innefatta vilken omfattning, utformning och innehåll
tillsynen bör ha.
Det bör särskilt uppmärksammas att Reach även lägger
ansvar på yrkesanvändare av kemikalier och att detta medför ett
behov av tillsyn av att yrkesanvändare genomför de åtgärder för
skydd av arbetsmiljö och yttre miljö som leverantören
rekommenderar eller själva gör en
kemikaliesäkerhetsbedömning. I detta sammanhang behöver
särskilt Arbetsmiljöverkets roll i tillsynsarbetet analyseras.
Uppdraget
En särskild utredare skall se över det svenska regelverket på
kemikalieområdet med avseende på tillsyn, avgifter och vad
som därutöver följer av att Reach träder i kraft.
I uppdraget ingår att särskilt undersöka förhållandet mellan
Reach och nationella regler i syfte att försäkra sig om att kraven
enligt EG-rätten uppfylls. En översyn behöver bl.a. göras av
bestämmelserna i 14 kap.miljöbalken. Även förhållandet
mellan Reach och de allmänna hänsynsreglerna i 2 kap.
miljöbalken behöver utredas.
Utredaren skall göra en översyn av samtliga
lagstiftningsområden som berörs av Reach. Här avses bl.a.
områden som arbetsmiljö, materialåtervinning, hantering av
avfall och farligt avfall, hantering av brandfarliga och explosiva
varor, åtgärder för att förebygga och begränsa följderna av
allvarliga kemikalieolyckor, sekretess, skydd mot förorening av
luft, mark och vatten samt konsumentfrågor avseende ämnen i
varor och producentansvar.
13
Utredaren skall därutöver, för att nå syftet med Reach och
miljökvalitetsmålet Giftfri miljö, göra en allmän översyn av
avgiftssystemet för kemikalier, tillsynen för kemikalier,
tillsynsorganisationen och ansvarsfördelningen mellan de
berörda nationella tillsynsmyndigheterna inklusive länsstyrelser
och kommunala tillsynsmyndigheter. Översynen av
avgiftssystemet och tillsynsverksamheten för kemikalier skall
omfatta systemen i sin helhet och avse både allmänkemikalier
och bekämpningsmedel.
Utredaren skall inom ramen för sitt uppdrag värdera för- och
nackdelar med en avgiftskonstruktion som stimulerar en
introduktion av kemikalier eller bekämpningsmedel som
bedöms vara särskilt önskvärda på grund av sina
miljöegenskaper. Denna utvärdering kan, om utredaren anser
det lämpligt, begränsas till att endast omfatta
bekämpningsmedel.
Utredaren skall kartlägga och analysera behovet av
förändringar, föreslå åtgärder med utgångspunkt i den
genomförda analysen och uppmärksammade brister samt
överväga och föreslå författningsförändringar. Utredaren skall
också analysera och beakta konsekvenserna av förslagen,
särskilt för små och medelstora företag.
Utredaren skall uppmärksamma hur frågor till följd av
ikraftträdandet av Reach kommer eller kan komma att hanteras i
andra länder inom gemenskapen.
Utredaren bör så långt det är möjligt beakta utvecklingen
vad gäller införandet av gemensamma regler om klassificering
och märkning av kemikalier (GHS).
Utredaren skall särskilt
ta hänsyn till Riksrevisionens rapport Mer kemikalier
och bristande kontroll – tillsynen av tillverkare och
importörer av kemiska produkter (RiR 2006:4) och de
rekommendationer som lämnas i rapporten,
beakta Ekonomistyrningsverkets bedömningar i
rapporten Avgiftssystem för prövning och tillsyn av
14
bekämpningsmedel (ESV 2003:11) och rapporten Stöd
för bekämpningsmedel med låg risk (ESV 2005:12),
beakta Kemikalieinspektionens promemoria (dnr
M2007/197/Kk) om vilka författningsändringar som
behöver vara genomförda innan Reach träder ikraft den
1 juni 2007,
uppmärksamma betänkandet Ny reglering av
brandfarliga och explosiva varor (SOU 2006:16),
uppmärksamma betänkandet Öppna system för
provning och kontroll – En utvärdering (SOU
2006:113),
i relevanta delar beakta Nuteks rapport REACH – EU:s
förslag till nya kemikalieregler – omfattning och
effekter för svenska företag (R 2004:12),
hålla sig informerad om det arbete med riktlinjer för
tillsyn som pågår inom Finansdepartementet, och
följa beredningen inom Regeringskansliet av förslagen i
Ansvarskommitténs slutbetänkande Hållbar
samhällsutveckling med utvecklingskraft (SOU
2007:10).
Utredaren skall särskilt beakta hur Reach kommer att
påverka små- och medelstora företag. Utredarens förslag skall
vara i överensstämmelse med regeringens ambition om en
generell regelförenkling för att minska företagens
administrativa kostnader.
Konsekvenser och arbetets genomförande
Enligt 14 och 15 §§kommittéförordningen (1998:1474) skall
konsekvenser i olika avseenden av utredningsförslag beräknas
och redovisas. Utredaren skall särskilt uppmärksamma de
ekonomiska konsekvenserna för staten, kommuner, företag och
enskilda samt de samhällsekonomiska konsekvenserna.
Konsekvenserna för berörda myndigheters resurser skall
beaktas och belysas. Vid eventuella statsfinansiella effekter
skall utredaren föreslå finansiering.
15
Utredaren skall samråda med berörda myndigheter,
kommuner, näringslivet, experter och organisationer.
När det gäller konsekvenser för företag, särskilt för små och
medelstora företag, skall utredaren även samråda med
Näringslivets regelnämnd. Om förslagen har betydelse för små
företags arbetsförutsättningar eller villkor i övrigt i förhållande
till större företags, skall detta redovisas.
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag i ett slutbetänkande
senast den 30 juni 2008. Utredaren skall senast den 31 oktober
2007 redovisa ett delbetänkande avseende de förslag till
åtgärder som krävs för tillämpningen av de delar av Reach som
börjar gälla den 1 juni 2008.
(Miljödepartementet)