Dir. 2007:40
Fördjupad prövning av Naturvårdsverkets
Kommittédirektiv
Fördjupad prövning av Naturvårdsverkets
verksamhet
Dir.
2007:40
Beslut vid regeringssammanträde den 15 mars 2007
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall analysera Naturvårdsverkets
verksamhet och redovisa ett underlag för regeringens
fördjupade prövning.
Utredaren skall, på grundval av en genomgång och analys av
Naturvårdsverkets verksamhet, resurser och resultat och mot
bakgrund av en omvärldsanalys, belysa behovet av att förändra
myndighetens verksamhet när det gäller inriktning, mål och
prioriteringar. Utredaren skall även belysa behovet av
förändringar avseende de råd som finns inom myndigheten.
Vidare skall utredaren belysa möjliga rationaliseringar och
effektiviseringar, liksom eventuella behov av förändringar i
Naturvårdsverkets ansvar och regeringens styrning av
verksamheten.
Utredaren skall lämna förändringsförslag i den mån sådana
behövs.
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag till regeringen senast
den 1 april 2008.
2
Bakgrund
Naturvårdsverkets uppgifter
Enligt sin instruktion (SFS 2001:1096) är Naturvårdsverket
central förvaltningsmyndighet på miljöområdet och skall vara
pådrivande och samlande i miljöarbetet. Verkets arbete skall
syfta till att främja hållbar utveckling med utgångspunkt i den
ekologiska dimensionen. Därvid skall de av riksdagen
fastställda miljökvalitetsmålen och strategierna för att uppnå
dessa vara vägledande. Naturvårdsverket skall bidra med
underlag och expertkunskap för det arbete på miljöområdet som
regeringen bedriver nationellt och internationellt.
Naturvårdsverket har sedan den 1 januari 2002 ett
övergripande ansvar för miljömålsfrågor och ansvarar för
samordning, utveckling, uppföljning, utvärdering, rapportering
och information i fråga om tio av de sexton
miljökvalitetsmålen. Naturvårdsverket skall vidare vägleda,
samordna, följa upp och utvärdera miljö- och tillsynsarbetet i
förhållande till andra myndigheter och vid behov föreslå
åtgärder för miljömålsarbetets, tillsynsarbetets och det övriga
miljöarbetets utveckling. Naturvårdsverket ansvarar sedan den
1 februari 2004 för att samordna arbetet inom ramen för
strategin för giftfria och resurssnåla kretslopp. Inom verket
finns en särskild nämnd, Miljöforskningsnämnden, och ett antal
råd. Vissa fungerar som beslutsorgan medan andra är
samverkans- och samrådsorgan. Under de senaste åren har nya
råd knutits till verket. Miljömålsrådet och Rådet för
investeringsstöd inrättades den 1 januari 2002, Friluftsrådet den
15 maj 2003, Rådet för avfallsfrågor den 1 februari 2004, Rådet
för tilldelning av utsläppsrätter den 26 juli 2004 och
Havsmiljörådet den 1
januari
2007. De sakanslag som
disponeras av Naturvårdsverket har mer än tredubblats mellan
1999 och 2006.
3
Naturvårdsverket har ett antal övriga författningsreglerade
uppgifter, bl.a. inom områdena tillsyn och normgivning. Vidare
har verket särskilda uppgifter i EU-arbetet och internationellt.
Naturvårdsverket har till följd av förändringarna inom
Försvarsmaktens grundorganisation fått i uppdrag att
utlokalisera 60 årsarbetstillfällen till Östersund. De
verksamheter som lokaliseras till Östersund är skötsel och
förvaltning av skyddade områden, friluftsliv och fysisk
planering, drift och utveckling av styrmedel inom delar av
miljöskyddsområdet, strategiska utvärderingar och analyser
samt rovdjursforskning. Inom ramen för de 60
årsarbetstillfällena ryms även det administrativa stöd som dessa
verksamheter kräver.
Omvärldsförändringar
Naturvårdsverket redovisade i december 1999 ett underlag för
fördjupad prövning (dnr M1999/5076/A). Sedan dess har
arbetet på miljöområdet utvecklats. Delmål för miljöarbetet har
beslutats av riksdagen och en ny struktur för arbete med
miljömål har införts. Enligt vad regeringen anför i
budgetpropositionen för 2002 (prop. 2001/02:1 utg.omr. 20
avsnitt 3.4) anger en gemensam målbild riktningen för arbetet i
ett mål- och resultatstyrningssystem med syfte att uppnå ett
ekologiskt hållbart samhälle. Ekonomiska och rättsliga
styrmedel med miljöbalken som central lagstiftning,
marknadsbaserade styrmedel och frivilliga åtaganden bildar
tillsammans med myndigheternas arbete utgångspunkten och en
stomme för miljöarbetet i den nya strukturen. Samtidigt har
sektorsansvaret för miljön och ekologiskt hållbar utveckling
utvecklats. Sex myndigheter har sedan 2002 ansvar för var sitt
miljökvalitetsmål och Naturvårdsverket ansvarar för tio. Arton
myndigheter har ett särskilt sektorsansvar för miljömålsarbetet.
Behovet av samarbete och samordning i miljöarbetet har
ökat. Arbetet inom EU liksom det internationella miljöarbetet
blir allt viktigare för att genomföra den svenska miljöpolitiken.
4
Behov av fördjupad prövning
Förutsättningarna för Naturvårdsverket att utöva sin roll som
central förvaltningsmyndighet på miljöområdet har således
förändrats under de senaste åren. Att vara pådrivande och
samlande i miljöarbetet innebär ett omfattande samarbete med
andra myndigheter på såväl central som regional nivå. Många
av dessa myndigheter har axlat viktiga roller i genomförandet
av miljöpolitiken och flera av myndigheterna har sektorsansvar
för miljön och ekologiskt hållbar utveckling. Den nya
strukturen för arbete med miljömål ger förutsättningar för
utvecklade arbetssätt och ett effektivare miljöarbete.
Naturvårdsverkets arbete med att genomföra miljöpolitiken
innebär bland många andra uppgifter att ansvara för
miljöövervakning, att bevaka miljöbalkens tillämpning och att
utfärda föreskrifter samt allmänna råd och annan vägledning.
Arbetet har betydelse för bland annat myndigheter och
näringsliv och efterfrågan på Naturvårdsverkets insatser är stor.
Vidare skall verket bidra med underlag och expertkunskaper
för det arbete på miljöområdet som regeringen bedriver
nationellt och internationellt. Arbetet inom EU och
internationellt har ökat i omfattning
Behovet av samarbete med och stöd till myndigheter och
andra aktörer har ökat och arbetet har blivit mer komplext i takt
med att ambitionerna på miljöområdet höjts. Verkets uppgifter
ställer höga krav på kompetens och samordning inom
myndigheten.
I sitt budgetunderlag har Naturvårdsverket de senaste åren
anfört att ökade resurser behövs för att klara verksamheten med
bibehållen ambitionsnivå och kvalitet inom verkets hela
ansvarsområde, bland annat till följd av att förväntningarna på
verkets medverkan i arbetet nationellt, i EU och internationellt
har fortsatt att öka.
Riksrevisionen anser i sin granskning av regeringens
styrning av Naturvårdsverket (RiR 2006:2) att regeringen i
vissa viktiga avseenden inte förmått ge Naturvårdsverket goda
förutsättningar för att genomföra miljöpolitiken. Riksrevisionen
5
pekar bl.a. på tillströmningen av regeringsuppdrag och EU-
arbetet.
Regeringen bedömer att en fördjupad prövning av
Naturvårdsverkets verksamhet behöver genomföras för att ge
underlag för en effektivare styrning av myndigheten.
Uppdraget
Utredaren skall analysera Naturvårdsverkets verksamhet,
resurser och resultat och redovisa ett underlag för regeringens
fördjupade prövning. Underlaget skall bl.a. innehålla
• en genomgång och analys av Naturvårdsverkets verksamhet
jämfört med de uppgifter verket har enligt författning, enligt
regleringsbrev och andra regeringsbeslut samt i EU-arbetet
och internationellt,
• en analys av Naturvårdsverkets resurser, beträffande såväl
ekonomi som kompetens och andra förutsättningar för
verket att fullfölja sina uppgifter, och
•
en analys och bedömning av om verkets hittillsvarande
verksamhet och arbetssätt varit och är effektiva i
förhållande till verkets uppgifter.
Utredaren skall vidare göra en omvärldsanalys som belyser
möjligheter och hinder för en effektiv verksamhet de närmaste
åren. Myndigheternas ansvars- och uppgiftsfördelning inom
miljöområdet skall särskilt studeras. Ansvarskommitténs
betänkande Hållbar samhällsorganisation med utvecklingskraft
(SOU 2007:10) skall vara ett underlag. Vidare skall utredaren
hålla sig underrättad om arbetet i Förvaltningskommittén (Fi
2006:08) och Styrutredningen (Fi 2006:07).
På grundval av sin genomgång och analys av
Naturvårdsverkets verksamhet och mot bakgrund av
omvärldsanalysen, skall utredaren belysa behovet av att
förändra myndighetens verksamhet när det gäller inriktning,
mål och prioriteringar. Utredaren skall även belysa behovet av
förändringar avseende de råd som finns inom myndigheten.
6
Vidare skall utredaren belysa möjliga rationaliseringar och
effektiviseringar, liksom eventuella behov av förändringar i
Naturvårdsverkets ansvar och regeringens styrning av
verksamheten.
Utredaren skall lämna förändringsförslag, inklusive förslag
till författningsändringar, i den mån sådana behövs. Utredaren
skall bedöma de långsiktiga budgeteffekter som förändringarna
kan föranleda samt föreslå finansiering för eventuella förslag.
Samhällsekonomiska konsekvenser av förslag skall redovisas.
Utredningsarbetet
Utredaren skall samråda med berörda myndigheter och
organisationer, bl.a. näringslivsorganisationer.
Utredaren skall redovisa sitt uppdrag till regeringen senast
den 1 april 2008.
(Miljödepartementet)