Dir. 2007:87
Översyn av bestämmelserna om förvärv och
Kommittédirektiv
Översyn av bestämmelserna om förvärv och
förvaltning av hyresfastighet
Dir.
2007:87
Beslut vid regeringssammanträde den 20 juni 2007
Sammanfattning av uppdraget
En särskild utredare skall se över lagen (1975:1132) om förvärv
av hyresfastighet m.m. (förvärvslagen) och bostadsförvaltnings-
lagen (1977:792).
I utredarens uppdrag ingår att undersöka hur förvärvslagen
och bostadsförvaltningslagen tillämpas och om det förekommer
brister i förvaltningen av hyresfastigheter. Utifrån den gjorda
undersökningen skall utredaren ta ställning till flera olika frå-
gor.
En fråga som utredaren skall ta ställning till är om förvärvs-
lagen bör upphävas.
Om utredaren gör bedömningen att förvärvslagen inte bör
upphävas, skall utredaren ta ställning till om bestämmelserna i
förvärvslagen är lämpligt utformade.
Utredaren skall också överväga om bestämmelserna i bo-
stadsförvaltningslagen är lämpligt utformade.
Utredaren skall lämna de författningsförslag som övervägan-
dena ger anledning till.
Nuvarande bestämmelser
Lagen om förvärv av hyresfastighet m.m. (förvärvslagen) har
till syfte att hålla olämpliga fastighetsägare borta från fastig-
hetsmarknaden och att förhindra spekulation i hyresfastigheter.
Lagen är, med vissa undantag, tillämplig vid köp, byte och gåva
2
samt vid vissa associationsrättsliga förvärv av fast egendom
som är taxerad som hyreshusenhet. Dessutom gäller den vid
vissa förvärv av aktier eller andelar i bolag som äger
hyresfastigheter (se 1 och 2 §§ förvärvslagen).
Enligt förvärvslagen skall ett förvärv av en hyresfastighet
anmälas till kommunen. Anmälan skall ske inom tre månader
från det att förvärvet skedde. Om kommunen anser att för-
värvarens lämplighet bör prövas, skall den anmäla detta till
hyresnämnden inom fyra månader från det att förvärvet
anmäldes till kommunen. Om en sådan anmälan har gjorts,
förelägger hyresnämnden förvärvaren att ansöka om förvärvs-
tillstånd (se 3 och 3 a §§ förvärvslagen). När en sådan ansökan
har kommit in, prövar hyresnämnden om förvärvstillstånd skall
beviljas. Hyresnämndens beslut får överklagas.
Förvärvstillstånd skall vägras om förvärvaren inte visar att
han eller hon kan förvalta fastigheten eller inte gör sannolikt att
syftet med förvärvet är att han eller hon skall förvalta fastig-
heten och hålla den i godtagbart skick. Tillstånd skall också
vägras om det kan antas att förvärvaren i något annat avseende
inte kommer att följa god sed i hyresförhållanden eller att för-
värvaren annars med hänsyn till brottslig verksamhet eller på
annat sätt från allmän synpunkt är olämplig att inneha fastig-
heten (se 4 § förvärvslagen).
Ett förvärv är ogiltigt bl.a. om förvärvstillstånd vägras (se
5 § förvärvslagen).
Bostadsförvaltningslagen kan sägas vara ett komplement till
förvärvslagen genom att den medger ingripande mot en fastig-
hetsägare som missköter sina hyresfastigheter. Enligt bostads-
förvaltningslagen får hyresnämnden besluta att en fastighet
skall ställas under särskild förvaltning om fastighetsägaren för-
summar vården av fastigheten eller inte vidtar angelägna åt-
gärder för att bevara sundhet, ordning och skick inom fastig-
heten eller om det på annat sätt framgår att han eller hon inte
förvaltar fastigheten på ett sätt som är godtagbart för de boende
Det finns två former av särskild förvaltning, en mildare form
kallad förvaltningsåläggande och en strängare form kallad
tvångsförvaltning. Vid tvångsförvaltning ställs fastigheten un-
3
der förvaltning av en särskild förvaltare som utses av hyres-
nämnden (se 2 § tredje stycket bostadsförvaltningslagen).
Skälen för en översyn
Under de senaste åren har flera fall av oseriös hyresförvaltning
uppmärksammats i massmedia. Det har framkommit bl.a. att
hyresgäster i några fall har tvingats att under lång tid leva under
förhållanden som inte är godtagbara. Förvärvslagen och
bostadsförvaltningslagen tycks sålunda inte på ett effektivt sätt
förhindra att personer som är mindre lämpliga som innehavare
av hyresfastigheter förvärvar och förvaltar sådana fastigheter.
Samtidigt har den nuvarande förvärvsprövningen kritiserats för
att vara omständlig och tidskrävande. Seriösa förvärvare av
hyresfastigheter får finna sig i att det kan ta mycket lång tid
innan det är slutligt avgjort om ett förvärv är giltigt. Detta är
givetvis till nackdel för såväl den tidigare ägaren som
förvärvaren. Det är också till nackdel för de boende, eftersom
förvärvarens möjligheter att vidta olika slag av förvaltnings-
åtgärder – t.ex. underhållsåtgärder – är begränsade under tiden.
Även förutsägbarheten i tillämpningen av kriterierna för för-
värvstillstånd har kritiserats. Mot denna bakgrund finns det
anledning att nu se över lagstiftningen på området. Uppdraget
bör anförtros en särskild utredare.
Uppdrag
Utredaren skall undersöka hur förvärvslagen och bostadsför-
valtningslagen tillämpas. Utredaren skall vidare undersöka om
det förekommer brister i förvaltningen av hyresfastigheter som
inte på ett effektivt sätt kan förhindras eller motverkas med stöd
av förvärvslagen eller bostadsförvaltningslagen och beskriva
vari dessa brister består.
4
Bör förvärvslagen upphävas?
Utredaren skall utifrån den gjorda undersökningen ta ställning
till flera olika frågor.
En fråga som utredaren skall ta ställning till är om förvärvs-
lagen bör upphävas eller om det även i fortsättningen bör kunna
krävas tillstånd för förvärv av hyresfastighet. Utredaren skall i
sina överväganden beakta dels intresset av att kunna hindra att
personer som är mindre lämpliga som innehavare av hyres-
fastigheter förvärvar sådana fastigheter, dels intresset av att det
är möjligt att på ett enkelt sätt förvärva hyresfastigheter och att
bedriva en rationell fastighetsförvaltning. Utredaren skall också
beakta bostadsförvaltningslagens betydelse – och möjligheten
att genom skärpta regler i den lagen snabbare och lättare än i
dag få till stånd tvångsförvaltning av fastigheter (se nedan) – för
att hindra att förvaltningen av hyresfastigheter åsidosätts.
Kriterierna för förvärvstillstånd, m.m.
Om utredaren gör bedömningen att förvärvslagen inte bör
upphävas, skall utredaren överväga om bestämmelserna i lagen
är lämpligt utformade. En central fråga i det sammanhanget är
vilka kriterier som skall gälla för förvärvstillstånd. Utredaren
skall här och i övrigt fästa särskild vikt vid att regelverket är
tydligt, enkelt och förutsägbart. Utredaren skall särskilt över-
väga lagens förfaranderegler. Utredaren skall därvid pröva om
det är möjligt att förkorta de tidsfrister som gäller för olika slag
av åtgärder. Utredaren skall vidare överväga om det bör införas
möjlighet att begära prövning av förvärv innan förvärvet har
skett i fall där det inte är möjligt i dag, t.ex. vid köp.
Bestämmelserna om förvärvstillstånd gäller även i vissa fall
vid förvärv av aktier eller andelar i bolag som äger hyresfastig-
het. Om utredaren inte föreslår att förvärvslagen skall upphävas,
skall utredaren överväga i vilka fall som förvärv av aktier eller
andelar i bolag som bör omfattas av tillståndsplikt enligt för-
värvslagen. Utredaren skall beakta intresset av att förvärvs-
prövning sker i de fall som en sådan prövning kan ha betydelse
och att reglerna inte ger utrymme för olika slag av kring-
gåendeåtgärder.
5
Underlåtenhet att fullgöra anmälningsskyldigheten
Om ett förvärv av en hyresfastighet eller av aktier eller andelar i
bolag som äger hyresfastighet inte inom föreskriven tid anmäls
till kommunen och förvärvaren inte redan har fått
förvärvstillstånd eller från kommunen fått besked om att
prövning inte begärs, är förvärvet ogiltigt. Ett förvärv är ogiltigt
också om ansökan om förvärvstillstånd inte görs inom rätt tid
eller om förvärvstillstånd vägras (se 5 och 10 b §§ förvärvs-
lagen). Vid förvärv av en hyresfastighet sker det i samband med
prövningen av lagfartsansökan en kontroll av att förvärvet har
anmälts till kommunen och, i förekommande fall, att ansökan
om förvärvstillstånd har gjorts och att förvärvaren har fått
förvärvstillstånd. Ansökan om lagfart skall avslås om förvärvet
inte har anmälts till kommunen i rätt tid, om ansökan om för-
värvstillstånd inte har gjorts i rätt tid eller om ansökan om
förvärvstillstånd har avslagits (se 20 kap. 6 § 8 jordabalken, se
även 20 kap. 7 § 13 jordabalken). Om lagfart trots detta
beviljas, är förvärvet giltigt (se 5 § andra stycket förvärvslagen).
Ett ogiltigt förvärv av en aktie eller en andel i ett bolag förblir
däremot alltid ogiltigt. Detta förhållande kan leda till en rad
olägenheter av praktisk och rättslig natur, t.ex. om någon har
förvärvat aktier i ett bolag men inte känt till skyldigheten att
anmäla förvärvet till kommunen (jfr SOU 1996:148 s. 38 och
39 och prop. 1997/98:46 s. 41 och 42). Om utredaren inte före-
slår att förvärvslagen skall upphävas, skall utredaren därför
undersöka vilka praktiska och rättsliga problem som ogiltighets-
påföljden kan medföra, t.ex. vid underlåten anmälan av förvärv
av aktier i ett bolag. Utifrån den gjorda undersökningen skall
utredaren ta ställning till om ogiltighet utgör en lämplig
sanktion vid underlåtenhet att fullgöra anmälningsskyldighet
m.m. och om sanktionssystemet är lämpligt utformat eller om
det bör ändras. En fråga som utredaren därvid skall överväga är
om det är lämpligt att låta ogiltighet läka efter viss tid om någon
inte har gjort gällande ogiltigheten på visst sätt.
6
Reglerna i bostadsförvaltningslagen
Vad gäller bostadsförvaltningslagen skall utredaren överväga
om bestämmelserna i lagen, däribland kriterierna för särskild
förvaltning, är lämpligt utformade. Utredaren skall därvid sär-
skilt beakta intresset av att på ett effektivt sätt kunna ingripa
mot fastighetsägare som missköter förvaltningen av sina hyres-
fastigheter.
Utredaren skall också belysa förutsättningarna att finna
lämpliga förvaltare. Utredaren skall vidare ta ställning till om
förutsättningarna för en särskild förvaltare att vidta åtgärder
innan ett beslut om tvångsförvaltning har vunnit laga kraft bör
förbättras.
Om utredaren föreslår att förvärvslagen skall upphävas, skall
utredaren överväga om detta ger anledning att ändra bestäm-
melserna i bostadsförvaltningslagen för att hindra att förvalt-
ningen av hyresfastigheter åsidosätts. En fråga att ta ställning
till är om reglerna bör skärpas så att det snabbare och enklare än
i dag går att få till stånd tvångsförvaltning.
Övrigt
Utredarens uppdrag är, som framgått, inriktat på bestämmel-
serna i förvärvslagen och bostadsförvaltningslagen. Om utreda-
ren anser att bestämmelserna i 12 kap.jordabalken, dvs. hyres-
lagen, bör ändras i syfte att komma till rätta med de brister som
finns är utredaren emellertid oförhindrad att föreslå sådana
ändringar.
Utredaren skall i sitt arbete ta del av det förslag som läm-
nades av Utredningen om förvärv och förvaltning av hyreshus
(SOU 1994:23) och remissvaren över förslaget.
Om översynen ger vid handen att det finns behov av författ-
ningsändringar eller andra åtgärder, skall utredaren lägga fram
förslag till sådana.
7
Arbetets bedrivande och redovisning av uppdraget
Utredaren skall samråda med berörda myndigheter och orga-
nisationer. När det gäller redovisning av förslagets konsekven-
ser för företagen, skall samråd ske med Näringslivets Regel-
nämnd.
Utredningen skall hålla sig underrättad om de arbeten som
bedrivs av Hyreslagsutredningen (Ju 2007:01) och Utredningen
om privatpersoners upplåtelse av den egna bostaden (M 2006:07).
Utredaren skall även hålla sig underrättad om det arbete som
bedrivs av Boverket inom ramen för det uppdrag att utvärdera
förköpslagen (1967:868) som regeringen har lämnat verket (dnr
M2007/3011/H).
Utredaren skall beräkna de ekonomiska konsekvenserna av
de förslag som läggs fram. Vid bedömningen av de ekonomiska
konsekvenserna skall i den mån det är möjligt beaktas även
konsekvenserna av Boverkets förslag beträffande förköpslagen.
Om förslagen kan förväntas leda till kostnadsökningar för det
allmänna, skall utredaren föreslå hur dessa skall finansieras.
Uppdraget skall redovisas senast den 1 maj 2008.
(Justitiedepartementet)