Dir. 2008:143
Tilläggsdirektiv till 2007 års
Kommittédirektiv
Tilläggsdirektiv till 2007 års
insättningsgarantiutredning (Fi2007:04)
Dir.
2008:143
Beslut vid regeringssammanträde den 18 december 2008
Sammanfattning av uppdraget
Utredaren får i uppdrag att – utöver vad som anges i de
ursprungliga kommittédirektiven – föreslå de ändringar i svensk
rätt som behövs för att genomföra kommande ändringar i
direktiv 94/19/EG om system för garanti av insättningar
(insättningsgarantidirektivet). Vidare ska utredaren utreda om
inlåning inom ramen för individuellt pensionssparande (IPS)
samt postväxlar bör omfattas av insättningsgarantin.
Utredaren ska redovisa ursprungsuppdraget samt aktuellt
tilläggsuppdrag senast den 30 april 2009.
Bakgrund
Regeringen beslutade den 26 april 2007 att ge en särskild
utredare i uppdrag att se över vilka åtgärder som behöver vidtas
för att ytterligare effektivisera regelverket för och tillsynen av
institut som tar emot inlåning som omfattas av
insättningsgarantisystemet för att målet om ett gott konsu-
mentskydd och stabilitet inom det finansiella systemet bättre
ska kunna uppnås (dir. 2007:60). Enligt direktiven skulle
uppdraget redovisas senast den 3 oktober 2008. Den 18
september 2008 beslutade regeringen att förlänga utrednings-
tiden till den 30 december 2008 (dir. 2008:105).
Med anledning av den tilltagande oron på de finansiella
marknaderna överlämnade regeringen den 6 oktober 2008 en
proposition (prop.
2008/09:49 Utvidgning av insättnings-
2
garantin) till riksdagen med förslag till ändringar i bl.a. lagen
(1995:1571) om insättningsgaranti (insättningsgarantilagen). I
propositionen föreslogs att den svenska insättningsgarantin från
och med samma dag skulle utvidgas till att omfatta fler
bankkonton och att rätten till ersättning enligt garantin skulle
höjas från 250 000 till 500 000 kronor. Riksdagen beslutade i
enlighet med förslagen i propositionen (bet. 2008/09:FiU14,
rskr. 2008/09:16).
Europeiska rådet enades vid ett möte den 7 oktober 2008 om
att det är en prioriterad fråga att återupprätta förtroendet för och
funktionaliteten av den finansiella sektorn. En viktig åtgärd i
detta sammanhang är att förbättra skyddet för individuella
sparares insättningar. Den 15 oktober 2008 lade kommissionen
fram ett förslag om ändring av direktiv 94/19/EG om system för
garanti av insättningar vad beträffar garantins omfattning och
utbetalningsfristen, KOM(2008) 661 slutlig. Förslaget innebär
att nivån för ersättning enligt insättningsgarantin höjs i två steg
till 100 000 euro, att fristen för att konstatera att en insättning är
indisponibel och fristen för utbetalning av ersättning förkortas
väsentligt samt att möjligheten att ta ut en s.k. självrisk vid
ersättningsfall avskaffas.
Direktivförslaget har förhandlats i rådet och Europa-
parlamentet under hösten 2008. Den 2 december 2008 upp-
nåddes en överenskommelse i rådet om en allmän riktlinje
baserad på ett kompromissförslag av det franska ordförande-
skapet. Europaparlamentet och rådet förväntas anta
direktivförslaget i januari 2009.
Uppdraget
Ersättningsrättens inträde
Utredaren ska, utöver vad som följer av tidigare direktiv, föreslå
hur en förkortad tidsfrist för behörig myndighets konstaterande
att insättningar är indisponibla ska genomföras i svensk rätt.
Enligt 8 § insättningsgarantilagen inträder garantin vid en
domstols beslut om att försätta institutet i konkurs. Huruvida
3
detta leder till alltför stora fördröjningar är redan föremål för
utredarens uppdrag. Den ändring i insättningsgarantidirektivet
som väntas ske i detta avseende innebär emellertid att tidsfristen
för behörig myndighet att konstatera att insättningar är
indisponibla kommer att förkortas väsentligt. I det
kompromissförslag som diskuteras med Europaparlamentet
föreslås fem arbetsdagar. Det är därför nödvändigt att ur detta
perspektiv särskilt överväga och föreslå lösningar för att möta
ändringsförslagets krav på att rätten till ersättning snabbt ska
inträda.
Förkortad utbetalningstid
Enligt 9 § insättningsgarantilagen ska ersättningar betalas ut
snarast möjligt och senast tre månader efter dagen för
konkursbeslutet eller när en behörig myndighet i institutets
hemland förklarar att insättningar hos institutet är indisponibla.
Den nuvarande tidsfristen för utbetalning är enligt
insättningsgarantidirektivet tre månader, vilken dessutom kan
förlängas till nio månader under extraordinära omständigheter
och i särskilda fall. Kommissionen anser att en så lång frist är
skadlig för insättarnas förtroende och motsvarar inte deras
behov. I det kompromissförslag som diskuteras med
Europaparlamentet föreslås 20 arbetsdagar.
Utredaren ska överväga vilka åtgärder som krävs för att en
kort tidsfrist för utbetalning ska kunna genomföras.
Insättningar som omfattas
Genom de nyligen beslutade ändringarna i insättnings-
garantilagen har en ny insättningsdefinition införts. Enligt den
nya definitionen omfattar begreppet insättning alla tillgo-
dohavanden som avser inlåning på konto, oavsett om medlen
finns på ett transaktionskonto eller inte och oavsett om
beloppen är nominellt bestämda eller inte. Regeringen
konstaterade dock i propositionen Utvidgning av
insättningsgarantin (prop. 2008/09:49) att begreppet inte
omfattar inlåning inom ramen för individuellt pensionssparande
(IPS), annat pensionssparande eller försäkringssparande. Det
4
anges i propositionen att det i samband med kommande
ändringar i insättningsgarantidirektivet kan bli aktuellt att se
över vilken typ av insättningar som insättningsgarantin ska
omfatta.
Sparandet inom IPS är ett bundet och särskilt reglerat
sparande för pensionsändamål. Enligt 3 kap. 5 § lagen
(1993:931) om individuellt pensionssparande ska tillgångar som
har placerats i andelar i investeringsfonder och andra
fondpapper hållas avskilda från institutets tillgångar. Detta
gäller dock inte tillgångar som har placerats som inlåning.
Samtidigt gäller för denna sparform att det finns särskilda
restriktioner som motverkar massuttag. Utredaren ska därför
analysera om det kan motiveras att sådana insättningar ska
omfattas av insättningsgarantin. Därvid ska särskilt beaktas att
gränsdragningen mot annat pensionssparande eller
försäkringssparande måste kunna upprätthållas. Som nämnts
gäller särskilda regler för sparandet inom IPS-systemet, bl.a. får
inbetalningar på IPS-kontot dras av enligt särskilda regler (se 59
kap. inkomstskattelagen [1999:1229], IL) och utbetalningar från
kontot får bara ske under vissa villkor (se 58 kap. 23 § IL).
Medel som betalas ut ska tas upp till beskattning. En
förutsättning för att inlåning på konto ska kunna omfattas av
insättningsgarantin är att de särskilda villkoren som gäller för
det bundna pensionssparandet kan upprätthållas. För det fall att
utredaren föreslår att inlåning bör omfattas av garantin ska
därför även redovisas hur detta kan ske.
Slutligen har det framkommit att det råder oklarhet huruvida
postväxlar omfattas av insättningsdefinitionen. Även denna
fråga behöver därför ses över av utredaren.
Författningsförslag
Utredaren ska, utöver vad som gäller enligt tidigare direktiv,
dels föreslå hur ovan nämnda ändringar i insättningsgaranti-
direktivet ska genomföras i svensk rätt, dels utarbeta nöd-
vändiga författningsförslag i den utsträckning utredaren
kommer fram till att regelverket behöver ändras med hänsyn till
uppdraget avseende insättningsdefinitionen.
5
Redovisning av uppdraget
Utredaren ska lämna en samlad redovisning av det ursprungliga
uppdraget och tilläggsuppdraget enligt detta direktiv senast den
30 april 2009.
(Finansdepartementet)